PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kompressiosukat ja säärystimet

hannupulkkinen
06.06.2013, 15.28
Juoksijat käyttävät kompressisukkia ja säärystimiä. Kun pohkeeni revähti viime viikolla niin ostin em. sukat voidakseni yleensä ajaa.
Nyt olen huomannut, että lenkin jälkeen ja seuraavana päivänä sääreni ovat olleet huomattavasti vähemmän väsyneet kuin aikaisemmin. Jossakin väitettiin, että kopressisukkien käyttö aktivoi enemmän pakaralihaksia ja lisää voimantuottoa ainakin juoksussa.
Sukkani ovat polvipituiset NewLinen tekemät. (http://shop.mynextrun.fi/product/5/newline-kompressiosukat-valkoinen)

Onko muilla kokemuksia moisista.
Rusketusraidat tulevat kyllä hauskoiksi kun vain pala reisiä on ruskeana, mutta eivätpä pohkeet kärähdä.:)

tempokisu
06.06.2013, 15.31
...lukee heti sukka-ilmoituksessa:

Newlinen kompressiosukat kiihdyttävät pohkeiden verenkiertoa ja lihasten hapettumista

joten voisi olettaa että mainos pitää myös paikkansa?
Mutta miten vaikuttaa kompressiopaidat? tai kokorikoot? niitten kohdalla ei ollut erityis-mainintaa.

Mä en silti laita, en. :p tukisukkia.

hannupulkkinen
06.06.2013, 15.39
Haa! Tämmösen löysin. (http://www.legsmart.com/blogs/resources/7070398-how-compression-stockings-benefit-cyclists)

hannupulkkinen
06.06.2013, 15.40
Mä en silti laita, en. :p tukisukkia.
Parempi tukisukat kuin tukikepit.:)

arctic biker
06.06.2013, 16.09
Aiemminhan oli foorumilla juttua aiheesta ja muutaman kerran lansiven neuvosta ihan ideaalisidettä käärin. Varsin hankalaa ja äkkiä jäi. Oikeitten kompressiosukkien tilaus on ollut tossa hyvänä aikeena, jotenkin vain jäänyt... Ideaalisiteitten todellinen hyöty jäi mulla käytön vähyyden takia varsin hämäräksi mutta tässä vaiheessa loppu-ikää pitää kaikki hyödyntää! Timoe vois kommentoida asiaa, hällä tuota kompetenssia asiaan luulisin olevan.

TuH
06.06.2013, 16.30
Mutta miten vaikuttaa kompressiopaidat? tai kokorikoot? niitten kohdalla ei ollut erityis-mainintaa.

Itse olen huomannut, että kompressiopaidan käyttö lievittää ainakin jossain määrin selän kipeytymistä pitkillä lenkeillä. Odlon ja Adidaksen aluspaitoja siis käyttänyt. Paria omistamaani jerseytäkin väitetään myös kompressoiviksi, mutta niiden efekti on mielestäni aika olematon (eivät ole läheskään yhtä napakoita kuin nuo aluspaidat).

Kaapista löytyy myös 2XU:n kompressoivat "pohjetuubit" eli vähän niin kuin säärisukat ilman jalkaterää. Olin viime kesän jälkeen vallan unohtanut niiden koko olemassa olon, mutta nyt tämä ketju palautti ne taas mieliin. Pitääpä jatkaa käyttöä :)

Kemppis
06.06.2013, 16.38
Itselläni käytössä compression sportin pohkeeseen tulevat "sukat". En käytä harjoitellessa vaan ainoastaa kisoissa ja palauttelussa. Sunnuntaina oli Vantaan triathlonissa päällä ja ei vaivannut jalat kisoissa eikä myöskään seuraavana päivänä. Lauantaina on marathoni ja siellä sukat taas käytössä.

Noi tukisukat taisi olla kiellettyjä pyöräkisoissa?

Ikämies
07.06.2013, 22.41
Jossakin väitettiin, että kopressisukkien käyttö aktivoi enemmän pakaralihaksia ja lisää voimantuottoa ainakin juoksussa.

Tässä lisätietoa http://www.vierumaki.fi/wp-content/uploads/2012/06/Sportpolis-Zero-Point-Oy-tutkimusraportti-31-5-2012.pdf
Yhteenvetona juoksijoiden osalta voidaan todeta että hyvän juoksijan tunnusmerkki on että hän pystyy aktivoimaan pakaralihakset, eli väsyessään pystyy pitämään juoksuasentonsa. Tutkimuksen mukaan kompressiosukilla olisi pieni vaikutus tähän.

Itse olen käyttänyt kompressiosukkia nyt kolme vuotta eri lajeissa ja omat kokemukseni ovat positiiviset. Esimerkiksi TransAlp2012 pidin sukkia 6 päivää putkeen (ei öisin) ja pohkeet olivat koko reissun ajan täysin fresseinä, ei tuntunut missään. Reidet sen sijaan huusivat, varsinkin kun kantoi filoa selässä ohuessa ilmassa. Suoritukset kilpailukäytössä ei sukilla parane, vaan niiden käytön ideana on nopeampi palautuminen ja ehkä myös jonkin verran kramppien esto. Näitähän on käytetty leikkausten yhteydessä estämään nesteen kertymistä ja turvotusta. Sieltä ne ovat tulleet urheiluun, erityisesti kestävyysjuoksuun.

Pyöräilykäytössä nämä eivät ole lyöneet vielä läpi. Luulenpa että kyseessä on enemmänkin muotijuttu - oikealla pyöräilijällä on pohkeet paljaana. Sama kuin golffarilla pitäisi olla ruutukuvio.

Se missä kompressiosukat toimivat erinomaisesti on tilanne jossa joutuu seisomaan useita tunteja paikallaan, esimerkiksi messuosastolla. Voin vakuuttaa että toimivat. Kompressiosukkien nimellä myydään kaikenlaista kuraa, myös urheilukaupoissa. Tarkoitan tässä lääketieteellistä kompressiota (riittävä paine ja minne se kohdistuu). Huonoa näissä on että kun tottuu niiden antamaan tukeen (erityisesti juoksussa), niin ei osaa olla ilman.

testailija
08.08.2013, 13.25
Lueskelin enemmän noista kompressiostuotteista ja varmaankin tärkein asia on niissä tuo paineluokan tietäminen. Zero Pointin tuotteet ilmoittavat tarkasti tuon paineen ja itseäni rupesi kiinnostamaan että minkälaisella kompressiopaineella olisi eniten hyötyä urheilussa. Sitten törmäsin eilen vahingossa tämmöiseen sivustoon:

www.kompressiomyynti.fi (http://www.kompressiomyynti.fi/)

Siellä on todella hyvin kirjoitettu esim. siitä mitä kompressio on. Sieltä löytyy myös hyvin tuotekuvaukset ja myös kompression käyttökohteet paineluokkineen. Kannattaa tutustua ja tuosta on todella helppo ymmärtää miksi esim. kunnolliset kompressiosukat eivät ole uskon asia. Ja siellä näytti olevan tuotteille vielä ilmainen toimitus joten eikun testaamaan.

Antti Kuitto
08.08.2013, 16.54
Skinsin "pohjesukkia" olen käyttänyt melko aktiivisesti ja toisinaan myös nukkunut niiden kanssa. Ovat kyllä omasta mielestäni oikein toimivat, kunhan ostaa vaan riittävän pienen koon, jolloin kompressio on riittävää. Toinen pari pitäisi varmaan hommata työpaikalle, työ kun on paljolti konttorilla istuskelua...

HiMa
08.08.2013, 17.32
Viime yönä pidin Zeropointin säärystimet nukkuessa. Toimii. Ei sätkinyt jalat yöllä rankemman lenkin jälkeen ;)

Matti S.
30.12.2013, 02.29
Joo, todella ärsyttävää yrittää nukkua mahallaan jalkaterät sängyn reunan yli kun pohkeet sähköttää niin perhanasti.

Siksipä heräsin tätäkin pohtimaan...

Matti S.
01.01.2014, 19.35
^ Taisi vastaus löytyä täältä.

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3135

tuossa lisää.

http://www.terveysblogi.fi/ruokavalio-kira-tiivola/item/14-jalkakivuista-eroon-tutustu-jalkasi-rakenteeseen-ja-valta-treenikivut

sompi
12.01.2014, 02.16
Pitääpä laittaa omia kokemuksia kompressiosukista/säärystimistä kun täällä tällainenkin ketju kerran on. Olen siis käyttänyt jo 3-4 vuoden ajan polven alapuolelle ulottuvia sukkia juostessa ja ne todella toimivat. Puoli vuotta sitten ostin lisäksi hieman kevyemmät sukat Aasian lentoa varten. Auttoi myös siinä, ei tule lennon jälkeen jalat kipeäksi. Nykyisin laitan nuo sukat jalkaan aina lentokoneessa :) Nyt muutama viikko sitten tuli myös säärystimet ja näyttävät toimivan miltei yhtä hyvin kuin sukat. Kaikki tämä lähti siitä, kun kovempi treenaaminen ja varsinkin futiksen pelaaminen kovemmalla alustalla (tai mikä tahansa urheilulaji kovalla alustalla) aiheutti poltetta penikoissa josta taas aiheutu parhaillaan viikon tauko, kun ei yksinkertaisesti pystynyt ottamaan kahta juoksuaskelta enempää. Itse en ole kokeillut mitään muita merkkejä, kuin Zeropointtia. ZP:lla vain valitettavasti tuotevalikoima on minusta pienentynyt.

Pyöräillessä ei ole tullut kokeiltua, että olisiko siihen jonkinlaista apua noista sukista.

M1nd3
24.08.2015, 12.28
Ennen kuin alan SPU:ta häiritä kysymykselläni, niin kysynpähän täällä jos joku osaisi vastata:

Voiko SPU:n alaisissa pyöräkisoissa käyttää lääkinnällistä kompressiosäärystintä / -sukkaa sairauden vuoksi? Sukka/säärystin on puristusteholtaan luokkaa 2. Vaatiiko jotain poikkeuslupahakumenettelyä tms?

Asialla ei nyt ole tulipalokiire, sillä kisakausi loppui kuin kanan lento diagnoosin saatuani. Katseet käännetty ensi kauteen, kunhan hoitojakso on saatu kunnialla läpi ja pk-treenit saatu aluilleen.

VPR
24.08.2015, 12.58
1.3.033 Ei-välttämättömien vaatekappaleiden tai ajajan suorituskykyyn esimerkiksi ilmanvastusta pienentämällä tai ajajan kehoa muokkaamalla (puristus, venytys, tuki) vaikuttavien esineiden käyttö on kielletty. Vaatekappaleita pidetään välttämättöminä, jos ne sääolosuhteiden puolesta ovat perusteltuja ajajan turvallisuuden tai terveyden suojaamiseksi. Suojavaatteiden koostumus ja muotoilu saa olla ainoastaan sellainen, joka on perusteltu ajajan suojaamiseksi huonolta säältä. Suojavaatteiden hyväksymisen suorittavat tuomarit. Kengänsuojien käyttö on kielletty sisäradoilla ajettavissa kilpailuissa. Kilpailijan käyttämiä varusteita (kypärät, kengät, paidat, ajohousut jne.) ei saa käyttää muihin kuin vaatetustarkoituksiin lisäämällä tai sisällyttämällä niihin elektronisia järjestelmiä, joita ei ole hyväksytty artiklan 1.3.004 mukaisesti.

Tuosta voisi päätellä että jos kompressioon on lääkinnällinen syy niin se on välttämätön terveyden suojaamiseksi, vaikka tuossa puhutaankin vain sääolosuhteista.

M1nd3
24.08.2015, 13.48
^ Kappas vaan. Sääntöprujua selasin aamulla varmaankin liiankin unenpöpperöisenä, kun luetun ymmärtäminen jäi vajaaksi. Pitänee varmuuden maksimoimiseksi lääkäriltä kinuta jonkinlainen lausunto mikä tukee säännössä mainittua terveyden suojaamista.

Kiitos VPR!