Näytä tavallinen näkymä : Musiikin kuuntelu pyöräillessä???? Vaaroja??
buldoggi
17.05.2013, 18.50
Olen rattijuopon aikanaan kolhima 52 vuotias mies Helsingistä. Kävelen välillä kepillä, kepeillä, rollaattoriin avulla, välillä ilman apuvälineitä. Ajan autoa, erilaisia fillareita ja moposkootteria. Monipuolinen siis. Välillä kun ajan skootterilla, hidastan vauhtia reilusti kun pyöräilijän ohitustilanne lähenee, ohitan AINA reilua välimatkaa käyttäen. Viime vuosina on kuitenkin kohdalleni sattunut kolme valitettavaa onnettomuutta, kun olen ohittanut skootterilla pyöräilijän, on hän jokaisessa tapauksessa pelästynyt ja kaatunut. Onneksi mitään vakavaa ei ole käynyt. Jokainen näistä kaatujista on pitänyt korvanappeja , joista on kuulunut musiikki erittäin kovaa. Paha mieli on tullut myös minulle, vaikka olen ollut tapahtumiin täysin syytön, olen jokaisessa tapauksessa kutsunut poliisin paikalle, koska Suomen laki vaatii liikenneonnettomuuden sattuessa, mikäli jokin osapuoli loukkaantuu vaikka lievästikin. Kahdelle kolmesta pyöräilijästä on poliisi kirjoittanut sakon liikenteen vaarantamisesta. Musiikkia kuuntelen myös itse, mutta en pyöräillessä tai skootteria ajaessa- Syy siihen on yksinkertainen, tarkkaavaisuus liikenteessä on todella tärkeää. Kerron tämän ihan ja vain siksi, että toivon että vanhan fabun neuvosta edes yksi ottaisi neuvosta vaarin.
Itselläni tulee kuunneltua musiikkia mutta vain yksinajaessa ja väljemmillä teillä. Kaupungissa yms missä paljon liikennettä yritän aina muistaa edes pysäyttää soittimen, muutamia läheltä piti tilanteita tullut mitä tuskin olisin kokenut mikäli ei olisi ollut nappeja korvilla..
Halloo halloo
17.05.2013, 19.13
Minä olen aika tiukka aistien rajoittamisen suhteen. Vain tyhmä rajoittaa havainnointikykyään.
Harryupp
17.05.2013, 19.15
Joo tuli kokeiltua pyöräillä musiikki korvissa, mutta tulin siihen tulokseen että haluan kuulla lähestyviä ajoneuvoja ja muita luonnon ääniä ajon aikana ja jätin sikseen.
Minä en koskaan kuuntele fillaroidessa musiikkia. Tulee jotenkin hontelo olo liikenteessä jos ei kunnolla kuule mitä ympärillä tapahtuu. Rauhallisemmilla pätkilläkin on ihan mukava nauttia ympäröivistä luonnonäänistä. Musiikkia voi kuunnella muulloinkin.
This music sounds like a provo .. mutta näytää uppoavan hyvin.
Pyöräily ja musiikki toimii parhaiten erikseen nautittuna.
Vakaasti sitä mieltä että motorisoidut välineet kuuluu ajoradalle, kuunnellaan musiikia sitten tai ei.
mutanaama
17.05.2013, 19.32
Blindsquare markkinoi kuulokkeita, jotka johtavat äänen luun kautta korviin, ilman että ympärillä oleva äänimaisema muuttuu.
buldoggi
17.05.2013, 20.02
Vakaasti sitä mieltä että motorisoidut välineet kuuluu ajoradalle, kuunnellaan musiikia sitten tai ei. Arvasin, että heti löytyy syyttäjä asialliseen viestiin. Sama vika kaikilla forumeilla olkoon aihe mikä vaan.
Totta, vaan ei moposkootterilla voi/saa ajaa esim moottoritiellä. Silti jos kuuntelet musiikkia kovaa, et varmaan havaitse niin hyvin edes kanssa pyöräilijöitä, lapsia, ikääntyneitä, sairaita tai liikuntarajoitteisia. Kannattaa ottaa huomioon muutkin liikkujat, yhteistyöllä asiat sujuu.
Kannattaa antaa äänimerkki kun lähestyy pyöräilijää. Laki ei sitä kiellä. GoPro vielä kuvaamaan niiden hassuja reaktioita.
Onhan se hyvä, jos kuuleekin ympäristön tapahtumat hyvin ajaessaan. Toisaalta, hyvinpä mulla (ja monilla muillakin) on autoilukin sujunut, vaikkei sieltä peltien ja lasien sisältä juuri mitään ulkopuolisia ääniä kuulekaan. Että vähän ziisustelun puolelle tuo musta menee... Kyllä se huono havainnoija tai välinpitämätön pyöräilijä on sitä nappien kanssa tai ilman.
buldoggi
17.05.2013, 20.14
No yritin asiallista keskustelua...
itse olen kuunnellut musiikkia aina fillaroidessa, mutta opinut säikähdyksien kautta olevaan kunnolla varovainen aina autojen läheisyydessä. Kannattaa kuitenkin aina pitää volyymi sopivan korkuisena, jotta juuri kuulisi ympärillä olevat autot ym
Iglumies
17.05.2013, 20.39
No yritin asiallista keskustelua...
... keskustelupalstalla, just joo.
No, olet tuonut mielipiteesi esille ja eiköhän se kaikilta muiltakin ole sallittua.
Toistaiseksi olen itse pystynyt hahmottamaan ympäristöni liikenteessä myös napit korvissa.
Työmatkat ajan aina musat korvissa, ei ongelmia tähän mennessä, minulla tai muilla (tai mistäs tiedän kun en kuule avautumisia! Hah)
-Lauri
Joskus alkuaikoina kuuntelin musiikkia ajaessani, mutta viisastuttuani asian suhteen lopetin sen.
Eipä moottoriteiden kyljessä useinkaan ole kevyen liikenteen väyliä... Jo normaalisti takaa tulevan on otettava huomioon ohitettava ja mistä sen tietää että kuunteleeko musiikkia, linnunlaulua vai onko vain ajatuksissa?
En kuuntele ikinä musaa ulkona liikkuessa. Pärjään ilman jumputuksia sen ajan, mitä ajan. Musa kuuluu sisäjumppiin.
Mettässä ku rellestää ni yleensä toisessa korvassa napista jotain gunnareita tai muuta vanhaa rock paskaa.
Musiikkia julkisissa, liikenteessä pyöräillessä luonnon ja lähestyvien vaarojen äänet kiinnostaa enemmän.
Itse kuuntelen aina musiikka kun ajan yksin polkupyörällä eikä ole mitään ongelmaa mielestäni. Yhtä huonosti sinne autoon kuuluu niin kuin joku tossa mainitsikin, tai moottoripyörä kypärän sisään koneen pärinän yli...
Sen verran täytyy tiedostaa ajaessa, että ajolinjaa vaihtaessa täytyy aina vilkaista taakse ettei jää kenenkään nopeamman pyöräilijän tai auton alle.
Lähes aina yksin juostessa tai maantiepyöräilessä soi musiikki, pk-lenkin aikana ehtii mukavasti keskittyä musiikkiin ja vetojen aikana kovatempoinen musiikki vauhdittaa kivasti menoa. Koskaan ei ole ollut ongelmia, jollei ongelmaksi lasketa sitä, että kuulokkeet eivät tahdo pysyä korvilla.
Maastopyörän tai cyclon kanssa ei musa jotenkin sovi yhteen.
http://www.velominati.com/the-rules/#62
Maastopyörän tai cyclon kanssa ei musa jotenkin sovi yhteen.
Mun mielestä taas yks makeimpia maastopyöräilyn alalajeja on talvipyöräily pimeässä metsässä riistolampun kanssa tykitellessä, kun joku norjalainen laulu- ja soitinyhtye siivittää synkkää tunnelmaa ja toisaalta polkee tahtia menoon! ;)
Bassopiste
18.05.2013, 00.47
Itse en kuuntele musaa pyöräillessä. Välillä tekisi mieli kuunnella aamuradiota työmatkalla, mutta liikenteen havainnointi on mennyt toistaiseksi etusijalle.
Lenkeillä kuuntelen mielluummin renkaiden hurinaa asvalttia vasten ja muun fillarin äänettömyyttä. Alkaa nopeasti ärsyttämään jos kuuluu jotain ylimääräisiä narinoita tai ääniä ketjuista. Polkupyörän pitää olla äänetön. Poislukien tuo renkaiden hurina ja vapaarattaan sirkutus.
Marsusram
18.05.2013, 00.48
En kuuntele pyöräillessä musiikkia enkä radiota, koska se peittää luonnon äänet.
Aina en silti kuule takaa lähestyvän skootterin ääntä liikenteen melulta tai tuulen kohinalta, joten äänimerkki ennen ohitusta olisi paikallaan.
Moottorilla kierroksia vaihtamalla tai muulla tavalla annettuna.
Pyöräilijöitäkin aina moititaan kun tullaan niin hiljaa kovaa..:D
Just viime lenkillä käki kukkui pariinikin kertaan Espoon Keskuspuistossa ... jotain Länsiväylän reunaa painaessa tai muuten kylilä ajellessa vois musiikkia kuunnellakkin... joskus muinoin tais tullakkin kuunneltua, olisko ollut peräti -C-kasettisoitin vai ihan jopa CD-soitin vai sekä että ...
Autoilijat sentään seuraa taustapeileistä takana olevaa liikennettä. Valtaosa pyöräilijöistä ei päätä kääntele. Pahin yhdistelmä on nappikorva jäykkäniska.
Joskus ajat sitten kuuntelin työmatkoilla musiikkia sekä juostessa. Lopetin kokonaan, koska ympäristöä on mahdotonta havainnoida täysin, että olisi tai edes tuntuisi olevan turvallinen fiilis. Kuulo on yksi aisteista ja sen kun ottaa pois niin pitäisi tyhmänkin tajuta miten typerää on liikkua tuolla ilman kuuloa. Parhaimmat tapaukset on just näitä jalankulkijoita jotka kävelevät jaetulla kelvillä kävelijöiden puolella, mutta alkaa askel askeleelta hivuttautua pyöräilijöiden puolella ja minä tulen takana ja alan soittaa kelloa, mutta mitään ei tapahdu kunnes kohdatessa kuulen musiikin pauhun ja ymmärrän miksi.
Musiikkia on kiva soitella kotosalla tai vaikka julkisissa matkustaessa, mutta en halua kieltää, mutta 'rajoittaa' ulkoillessa ELLET ole fiksu ja tajua havainnoida ympäristöä tarpeeksi, että et ole vaaraksi itsellesi tai muille.
Älypuhelimien tullessa räjähdysmäisesti kasvoi liikenteessä olevien musiikin kuuntelu. Moni poukkoilee tuolla miten sattuu ihan kuin olisi yksin liikkeellä ja erinväristen kuulokkeiden piuhat vaan näkyvät.
Luonnonäänet on rauhoittavia varsinkin, jos juoksee jossain metsässä. Olen täysin varma, että aivotkin latautuvat lenkillä huomattavasti paremmin lintujen ääniä kuunnellen kuin metallia :D
Autoilijat sentään seuraa taustapeileistä takana olevaa liikennettä. Valtaosa pyöräilijöistä ei päätä kääntele. Pahin yhdistelmä on nappikorva jäykkäniska.Niin. Tuo vertaus autolla ajamiseen on aivan typerä. Autossa kun on ne peilit ja takana tulevaa liikennettä on helppo seurata. Eipä taida nämä nappikorvat sitä päätään käännellä kovin tiheään, että tietäisivät esim. takaa tulevan skootterin. Lisäksi autolla ajaessa ei tarvitse pelätä että joku ajaisi yli ja jos ajaakin niin siinä on terästä suojana.
Tuskin kyse edes musiikinkuuntelusta aloittajan jutussa vaan siitä ajotavasta mitä lapset ja nuoret harrastaa liikenteessä, ei tiedetä miten ja missä kuuluu ajaa sekä kurvaillaan spontaanisti puolelta toiselle olkoot napit korvissa tai ei. Ja vaikka itse ajan klv:llä työmatkoja skootterivauhdilla niin en ketään ole nurin saanut keilattua.
kolistelija
18.05.2013, 10.15
Niin. Tuo vertaus autolla ajamiseen on aivan typerä. Autossa kun on ne peilit ja takana tulevaa liikennettä on helppo seurata. Eipä taida nämä nappikorvat sitä päätään käännellä kovin tiheään, että tietäisivät esim. takaa tulevan skootterin. Lisäksi autolla ajaessa ei tarvitse pelätä että joku ajaisi yli ja jos ajaakin niin siinä on terästä suojana.
Sen lisäksi että autoilussa on helpompi seurata liikennetta se on myös paljon ennakoitavampaa (paitsi bensalenkkareiden, joiden mielestä ajorataa ylittävä kevyt liikenne aina on yllättävää). Siinä myös 99,99% yllättävistä tapahtumista tapahtuu edessä ja niihin on helppo reagoida kun ajaa järkevästi. Fillarilla yllättävät ja vaikeasti ennakoitavat tilanteet tulevat yleensä näkökentän ulkopuolelta ja niihin on vaikea reagoida mitenkään, mutta musan pauhatessa voi tulla aikamoinen säikähdys kun auto tai mopo ohittaa hihaa hipoen. Siitä saadaankin sellainen aasinsilta että jalankulkijalle taka lähestyvä fillari on vähän kuin musaa kuuntelevalle fillarille takaa tuleva auto tai mopo. *ringring* :p
Aikaisemin, kun ajelin työmatkoja kankialumiinipomppukeppitunturihybridilläni, kuuntelin usein radiota tai musiikkia, toki sellaisella volyymilla että ainakin härskimmin viritettyjen mopojen ääni kuuluu läpi. Pyörän vaihduttua cyclokrossariin, ko tapa jäi Nappi on korvassa ainoastaan puheluita varten.
Iglumies
18.05.2013, 10.20
Sillä mitä on korvien välissä, on paljon enemmän väliä kuin sillä, mitä on korvissa.
Hääppönen
18.05.2013, 10.23
Oma käytäntö ollut jo muutaman vuoden pitää nappi toisessa korvassa kelvi/maantielenkeillä. Ja lähes aina radio (YleSuomi tai Ylepuhe). Yksin lenkkeillessä korvaa lenkkiseuran. Mielenkiintoista läppää tullut kuunneltua. Ja toisella korvalla kuulee takaa tulevat mopot yms. Maastoajelussa vain luonnon äänet. Ei muuta viihdykettä kaipaa, ajaminen ja pystyssä pysyminen riittää.
Miten olisi EU -direktiivi ratkaisemaan tämäkin asia?
reargear
18.05.2013, 10.40
Ketjun aloittajalla on hyvä pointti, enkä kiellä hänen kokemustaan tai siitä tekemiä johtopäätöksiä.
Mitä tulee autovertaukseen, niin kuinka moni kuuntelee radiota/cd/muuten musiikkia ajaessaan? Onko se vaikuttanut ajoturvallisuuteen? Itselläni ei. Autossa on peilit. Jep niin on ja niistä on apua jos niitä käyttää. Yhtälailla pyöräillessä pään kääntäminen mahdollistaa takaapäin tulevan liikenteen (autot/toiset pyöräilijät) seuraamisen, jos päätään kääntää. Jaan nuren näkemyksen siitä, että tässä on ehkä kyse enemmän ajokulttuurista kuin itse musiikin kuuntelusta. Harva oikeasti tuntee mitä tieliikennelaki ja -asetus sanoo pyöräilystä.
itse ajan useimmiten nappi toisessa korvassa. Monesti myös ilman nappeja. Havainnointi ja ennakointi on se ykkönen. Jos näissä on epäonnistuttu niin vahingon voi välttää viime hetkellä kuulemalla sen auton/pyöräilijän yms (etenkin jos ajaa väärässä paikassa. Lähtökohta kuitenkin lienee, että pyöräilijä saa ajaa turvallisin mielin napit korvassa, oikeassa paikassa ajoradalla, ilman pelkoa yliajetuksi tulemisesta.).
mhelander
18.05.2013, 10.40
Niin. Tuo vertaus autolla ajamiseen on aivan typerä. Autossa kun on ne peilit ja takana tulevaa liikennettä on helppo seurata. Eipä taida nämä nappikorvat sitä päätään käännellä kovin tiheään, että tietäisivät esim. takaa tulevan skootterin. Lisäksi autolla ajaessa ei tarvitse pelätä että joku ajaisi yli ja jos ajaakin niin siinä on terästä suojana.
Asenneongelma on jos ei liikennettä seuraa. Tai keskittymisessä.
Aika paljon tulee ajettua, omasta keskittymisen puutteesta ei ole kyllä tullut yllätyksiä. Hölmöilijöitähän liikenteestä aina löytyy, joskus jopa noita mopoilijoita jotka hihaa hipoen vetää ohi, niitä on yleensä helppo puhuttaa vähän kun spurttaa kiinni ;).
Itse ajan yleensä napit korvissa mutta välineestä johtuen katse on koko ajan edessä, takaa tulevia seuraan kypäräpeilistä ja napit on hyvät senkin takia että ne blokkaa melua joten tuulen suhina on pois, musiikin voluumin voi pitää tosi alhaisena ja itse havannoin ehkä jopa paremmin takaa- ja vastaan tulevien moottoriajoneuvojen äänet.
Yleensä tulee ajettua yksin mutta porukkalenkeillä ei välttämättä ole nappeja mukana tai musiikki kuuntelussa. Samoin maastossa harvemmin, tarvii kuulla jos tulee kalustoon sivuääniä tms.
Mutta joo, pyöräteillä ja kylillä hortoilee porukkaa napit tai kannut korvilla ja sellanen voluumi että kuuluu mun nappien yli. Ei kumma jos häiritsee havaintokykyä...
jaskatus
18.05.2013, 11.33
En oikein hiffannut miksi pyörällä pitäisi vilkuilla taaksepäin. Usein se pään kääntäminen tuppaa monella kääntämään myös eturengasta. Jos ajetaan maantiellä tien oikeaa laitaa niin sieltä tulee autoja ohi vilkuilee tai ei. Liikennesäännöt kun opettaa, että se takaa tuleva väistää. Jos ei väistä niin eipä se tietoisuus takana tulevasta mitenkään muuta asiaa. Kuulokkeillakin kuitenkin kuulee sen takaa tulevan sen verran, että voi varautua esim. Rekkojen imuun. Parempi vain keskittyä siihen omaan ajoon ja tien reunassa pysymiseen
nimimerkillä yksin kuulokkeilla ja yhdessä ilman.
En oikein hiffannut miksi pyörällä pitäisi vilkuilla taaksepäin.
Koskee siis lähinnä kelvillä ajamista. Mä katson aina olan yli, kun lähden "vaihtamaan kaistaa" ohittaessani hitaampia kelvillä, vaikka ajankin pääsääntöisesti ilman kuulokkeita. Sopivassa vastatuulessa ei meinaa tervekorvainenkaan kuulla takaa tulevaa skootteria. Ja mä en ainakaan väistämissäännöistä huolimatta uskalla niin paljon luottaa mopokansaan, että ne jättäisi riittävän turvalliset marginaalit muihin ehkäistäkseen vaaratilanteet. Mieluummin katson ja varmistun vapaasta tilasta.
Minä ajan aina napit korvissa. Siis napit, ei in-ear kuulokkeet. En aja kovinkaan paljon missään vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa, vaan enimmäkseen pääkaupunkiseudun laitamien ja keski-Uusimaan ajoradoilla tai pyöräteillä. Usein ajaessa musiikki EI OLE ollenkaan päällä, mutta nappikuulokkeet ovat mulle ehdottoman tärkeät, koska muutoin korvat tulevat kipeiksi tuulen ja/tai ajoviiman vaikutuksesta. Jos musat on päällä, volyymi on hiljainen ja takaa tulevien moottorillisten ajoneuvojen ääni kyllä kuuluu läpi.
Eniten pelästyttää se, jos joskus joku fillarilla ohittaa - sitä tosin tapahtuu äärimmäisen harvoin ;)
Namusetä
18.05.2013, 12.24
Minäkin ajan aina napit korvissa, kun olen yksin lenkillä eikä se ole tähän mennessä tuottanut mitään ongelmia. Lähinnä se tekee ajosta mukavampaa, kun saa ajaa ilman liikenteen / tuulen tuottamaa melua.
reargear
18.05.2013, 14.12
Vielä tuosta ketjun aloittajan kertomasta sakotusasiasta. Yksittäistapauksiin on mahdotonta sanoa näillä tiedoilla mitään. Kuitenkin, jotta rikoslain 23 luvun 1 pykälän tunnusmerkistö täyttyisi (oletan, että buldoggin mainitsemissa tapauksissa oli tästä kyse, kun puhuit bulldog liikenteen vaarantamisesta) on tullut rikkoa tieliikennelain säännöksiä. Tieliikennelain 24 a pykälän mukaan "Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen".
tähän liittyen vaan se pointti, että kun on normaalilla (laista ilmenevällä) tavalla keskittyy liikenteessä, niin musan kuuntelu on ok. Eli buldoggin esimerkin 2/3 kaatunutta pyöräilijää kämmivät jollain muulla tavalla kuin vain pitämällä napit korvissa. Jos tosiaan saivat sakot. Noilla tiedoilla kuulostaa kyllä aika jännältä lopputulokselta.
Kuuntelen aina musaa tai podcasteja pyöräillessä, paitsi työmatkoilla (se on niin häsläämistä). Voluumia voi pitää niin alhasella että kuulee mitä ympärillä tapahtuu, ei oikein koskaan ole tullut tilannetta että mikään moottoriajoneuvo olisi vain ilmestynyt jostain kulmasta. Ne on joko aina kuullut tai sitten silmä ollut kädessä ja katsonut. Vilkuilen säännöllisesti taakse ja joka suuntaan kun poljen. Ne tulpat korvassa ei ole sitäpaitsi mitään verrattuna siihen ääneen mitä vastatuuli tekee korville. Siinä hujussa et kuule yhtikäs mitään, vaikka rekka huudattais selän takana. Vasta kun on kohdalla sen älyää (ja joskus tuulessa ei uskalla liikaa taaksepäin vilkuilla ettei rupea swervaileen). Isoilla teillä kun ajelee niin eihän se liikenteen melukaan pitemmän päälle liiemmin terveellistä ole, niin suojautuupa kuulokin siinä ohimennen (siis tulppakuulokkeita käytän).
Kyllä tämä yleinen havainnointi tulee ihan jonkinlaisesta itsesuojeluvaistosta. Mikään ei ole niin inhottavaa ja ahdistavaa kuin pieni epäilyskin siitä että joku kulma olisi tarkistamaton. En kyllä AP:n onnettomuuksia ihan tajua. Mikä siinä ohitustilanteessa pyöräilijää säikäyttää oikein? Tuleeko heille yllätyksenä että he eivät ole yksin liikenteessä? Jos ohitusväliä on reilusti eikä mitään jännittävää tilannetta synny niin kyllä on pyöräilijässä jotain vikaa. Joko hevi on aivan täysillä tai sitten ei kiinnosta tarkastaa selustaansa tai unohtaa mitä on tekemässä täysin.
Ja jos ei turvallisesti yksinkertaisesti _kykene_ katsomaan taaksensa vaihtamatta kaistaa niin pyörä metallinpuristimeen ja jalkamieheks. Mieluiten lääkärin kautta, koska ilmeisesti motoriikassa on nyt jotain "pientä".
.....
Kyllä tämä yleinen havainnointi tulee ihan jonkinlaisesta itsesuojeluvaistosta. Mikään ei ole niin inhottavaa ja ahdistavaa kuin pieni epäilyskin siitä että joku kulma olisi tarkistamaton. En kyllä AP:n onnettomuuksia ihan tajua. Mikä siinä ohitustilanteessa pyöräilijää säikäyttää oikein? Tuleeko heille yllätyksenä että he eivät ole yksin liikenteessä? Jos ohitusväliä on reilusti eikä mitään jännittävää tilannetta synny niin kyllä on pyöräilijässä jotain vikaa. Joko hevi on aivan täysillä tai sitten ei kiinnosta tarkastaa selustaansa tai unohtaa mitä on tekemässä täysin.
Ja jos ei turvallisesti yksinkertaisesti _kykene_ katsomaan taaksensa vaihtamatta kaistaa niin pyörä metallinpuristimeen ja jalkamieheks. Mieluiten lääkärin kautta, koska ilmeisesti motoriikassa on nyt jotain "pientä".
Kyllä itsekin saatat hätkähtää jos täysperävaunurekka ohittaa 30cm päästä. Kun ei edes kuule. Tästä varmasti kyse. Jos normaalisti autot maantiellä ajaa eli kauempaa niin ei varmasti tuota juurikaan ongelmia.
Aika ison osan tämänkin palstan rekisteröidyistä käyttäjistä lähettäisit jalkamieheksi. Todella helposti hieman ajolinja hakee katseen suuntaan. Ammattilaisetkin joskus tekevät niin, että ottavat kädellä vieressä olevasta kiinni (selästä tukea) jotta linja pysyisi suorassa. Lähinnä siis jos katselevat kauemmin taakse. En tiedä miten isoa liikettä sivulle tarkoitat, itse puhun pienestä. Pienikin liike silti voi riittää onnettomuuteen jos mopomies ajaa liian läheltä.
Hääppönen
18.05.2013, 15.01
Lisään vielä sen verran, että oma havannointi taaksepäin (äänien lisäksi) tapahtuu Zefalin Spy -peilillä. Jos on joskus ajanut autoa jossain muualla, kuin täällä kotomaamme tuppukylissä, on tod. näk. oppinut takaatulevan liikenteen havannoinnin tarpeellisuuden. Ja kun autoa ajaessa osaa silloin tällöin vilkaista taustapeiliin, ei se ole vaikeaa fillaroidessakaan.
reargear
18.05.2013, 15.55
Lisään vielä sen verran, että oma havannointi taaksepäin (äänien lisäksi) tapahtuu Zefalin Spy -peilillä. Jos on joskus ajanut autoa jossain muualla, kuin täällä kotomaamme tuppukylissä, on tod. näk. oppinut takaatulevan liikenteen havannoinnin tarpeellisuuden. Ja kun autoa ajaessa osaa silloin tällöin vilkaista taustapeiliin, ei se ole vaikeaa fillaroidessakaan.
Tarkoitat tällaista (http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=54&sd=5404&item=5404-0504)? Onko toiminut hyvin (vois nimittäin hankkia)?
Kuulo on yksi aisteista ja sen kun ottaa pois niin pitäisi tyhmänkin tajuta miten typerää on liikkua tuolla ilman kuuloa.
Naapurissani asui vanhempi kuuro pariskunta. Ajoi kyllä autoa sekä polkupyörää, vaikka ei kuullut yhtään mitään. En pitänyt heitä tyhmänä tai typeränä kuitenkaan.
buldoggi
18.05.2013, 16.05
Vielä tuosta ketjun aloittajan kertomasta sakotusasiasta. Yksittäistapauksiin on mahdotonta sanoa näillä tiedoilla mitään. Kuitenkin, jotta rikoslain 23 luvun 1 pykälän tunnusmerkistö täyttyisi (oletan, että buldoggin mainitsemissa tapauksissa oli tästä kyse, kun puhuit bulldog liikenteen vaarantamisesta) on tullut rikkoa tieliikennelain säännöksiä. Tieliikennelain 24 a pykälän mukaan "Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen".
tähän liittyen vaan se pointti, että kun on normaalilla (laista ilmenevällä) tavalla keskittyy liikenteessä, niin musan kuuntelu on ok. Eli buldoggin esimerkin 2/3 kaatunutta pyöräilijää kämmivät jollain muulla tavalla kuin vain pitämällä napit korvissa. Jos tosiaan saivat sakot. Noilla tiedoilla kuulostaa kyllä aika jännältä lopputulokselta.
Sakotusasiaan totean, että ne poliisit jotka sakottivat pyöräilijöitä, käyttäytyivät pyöräilijöitä kohtaan muutenkin erittäin törkeästi, yrittivät jopa estää minua auttamasta onnettoman tapahtuman uhreja, aikomukseni oli puhdistaa haavat ja "asvaltti-ihottumat", ja sitoa haavat, niin ettei tulisi mitään komplikaatioita. Jokaisessa ammattikunnassa riittää kusipäitä, näin luulen. Lisäksi toisessa tapauksessa poliisi yritti saada minua nostamaan syytettä pyöräilijää vastaan. Yllätys en nostanut syytettä, miksi olisin? Kahden tapauksen uhrista on tullut hyviä kavereita minulle. Maksoin toisen pyöränkorjauksen, koska hän on kolmen lapsen yh. Suomen kansa on vaan valitettavasti oppinut liikennekäyttäytymistä televisiosta ja puhumattakaan sen keskisormennäytön. Olen kavereitteni kanssa jutelleet aiheesta keskisormen näyttäminen ja äänimerkin hulluna painamisesta. Keskustelu vaan jatkuu, loppua ei näy... Asennevamma on valitettavasti "periytyvä" joiltain osin. Toivon sydämeni pohjasta, että kaikki liikkujat ottaisivat rauhallisemmin.
Kyllä itsekin saatat hätkähtää jos täysperävaunurekka ohittaa 30cm päästä. Kun ei edes kuule. Tästä varmasti kyse. Jos normaalisti autot maantiellä ajaa eli kauempaa niin ei varmasti tuota juurikaan ongelmia.
Aika ison osan tämänkin palstan rekisteröidyistä käyttäjistä lähettäisit jalkamieheksi. Todella helposti hieman ajolinja hakee katseen suuntaan. Ammattilaisetkin joskus tekevät niin, että ottavat kädellä vieressä olevasta kiinni (selästä tukea) jotta linja pysyisi suorassa. Lähinnä siis jos katselevat kauemmin taakse. En tiedä miten isoa liikettä sivulle tarkoitat, itse puhun pienestä. Pienikin liike silti voi riittää onnettomuuteen jos mopomies ajaa liian läheltä.
AP kyllä sanoi jättävänsä reilusti väliä. Taponyrityksestähän säikähtää kovatkin jätkät. Kyllähän pyörällä joitain kymmeniä senttejä ehkä ailahdella, mut jos se aiheuttaa ihan _ryhmittymisen_, meillä (tai siis sillä kuskilla) on ongelma.
proileri
18.05.2013, 16.36
Tarkoitat tällaista (http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=54&sd=5404&item=5404-0504)? Onko toiminut hyvin (vois nimittäin hankkia)?
Oletettavasti kyse tästä versiosta, mulla o samanlainen ja ihan hyvä tuo on ollut. Vissiin pienimpiä myynnissä olevia peilejä. Maantiellä peili o sinänsä hyvä että ei tarvi taakse vilkuilla laisinkaan, bongaa kaikki ohittavat kulkineet jo kaukaa, ja näkee koko ajan ni ei tarvi arvailla että missä kohtaa ohittava vehje on tulossa.
Ainoa vaan että voisi olla vähän kaarevampi, pikkuisen kapea sektori jos kovin alas kiinnittelee, varsinkin jos peili on pystyssä kuten mulla dropin mutkassa - peiliä ei pysty pyörittämään vaan orientaatio on sen mukaan mounttaako vaaka- vai pystyputkeen.
http://www.wigglestatic.com/images/zefal-zemr-spy-mirror-zoom.jpg
itse harvoin ajan edes pyöräteitä ja nappeja ei ole korvissa mutta aina väliin tulee katsottua taakse onko sieltä tulossa mitään takaa,varsinkin jos jo kaukaa näkee että pitää ohittaa joku. aina ennen kaistan vaihtoa vilkaisu taakse. ja jos motoriikka on niin huono että päätä kääntäessä kääntyy sarvet niin suosittelen maasto ajoa lämpimästi,siellä kehittyy huonompikin koordinaatio juurikkojumpassa :)
Maantiepyörällä ajaessa ajoasento on sen verran matala, että kainalon ali on helppo vilkaista taaksepäin. Ei pitäisi aiheuttaa mutkittelua.
Kyllä tuolla kelveillä liikkuessa tekisi mieli nykäistä jokaiselta ohitetulta nappikorvalta nappi irti - sen sortin manöövereitä saa suorittaa joskus kun yrittää ohi mennä. Vielä kun lisäksi on nykymuodin mukaan joku huppu päässä, joka vielä omalla kahinallaan aiheuttaa lisää kohinaa korviin. Ei ole yksi ja kaksi kertaa kun olen joutunut hiljentää vauhti täysin kelvin peittävän mamma-/ukkoköörin taakse ja lujalla äänellä ehdottaa pientä sivuttaissiirtymistä, jotta ryhmästä voisi mennä ohi turvallisesti. Yleensä vastaus on närkästynyt 'mikset soita kelloa?', johon olen vastannut, että kello on soinut viimeiset 20 metriä ja huutaakin olen yrittänyt parikin kertaa. Todellisista pyöräilijöistä (tm) ei niinkään ole haittaa, koska yleensä he kulkevat kohtuullisen suoraan ja ajotapa on ennustettavampi. Lisäksi maantielenkeillä liikenne on ylipäätään ennustettavampaa ja variaatiot vähempiä.
Itse käytän chilli technologyn bone conduction - kuulokkeita, joissa korvakäytävät jäävät täysin vapaiksi ja ympäristön äänet kuulee hyvin, mutta ei sekään aina poista yllätystä kun mopo tulee rinnalle. Nykyiset polttomoottorimopot ovat yllättävän hiljaisia puhumattakaan sähkömopoista.
Mielestäni aloittaja puhui ihan asiaa - varsinkin nappikuulokkeet eivät IMHO kuulu kaupunkiliikenteeseen - piste.
Hääppönen
18.05.2013, 18.22
Tarkoitat tällaista (http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=54&sd=5404&item=5404-0504)? Onko toiminut hyvin (vois nimittäin hankkia)?
Tuo proilerin esittelemä versio on käytössä. Tyytyväinen olen ollut (käyttövuosia jo useita). Kyllä tuostakin oppii katsomaan.
Kuuntelen aina musaa tai podcasteja pyöräillessä,
...
Vilkuilen säännöllisesti taakse ja joka suuntaan kun poljen. Ne tulpat korvassa ei ole sitäpaitsi mitään verrattuna siihen ääneen mitä vastatuuli tekee korville. Siinä hujussa et kuule yhtikäs mitään, vaikka rekka huudattais selän takana.
Minulla on täsmälleen samat tuntemukset. Aina yksin ajaessa on in-ear kuulokkeet korvissa, joiden kanssa kuulen ympäristön äänet jopa paremmin kuin ilman kuulokkeita kun tuulen humina vähenee. En tiedä onko kuulokkeissa vai korvissa vikaa mutta tyypillisesti äänenvoimakkuus on vielä melko täysillä. Ja silti haistan esimerkiksi ohittavan auton maantien poskessa niin kaukaa ettei ne pääse yllättämään.
Lähtökohtaisesti vaarallisimmiksi ja yllättävämmiksi koen tilanteet muiden pyöräilijöiden kanssa kaupunkialueella. Se näkemys on syntynyt kun on nähnyt kaiken tasoisten pyöräilijöiden tyylinäytteitä. Maantiellä sen tietää että autot tekee tyypillisesti järkeviä ohituksia jättäen "kaatuvan pyöräilijän" verran tilaa, mutta kaupungissa KLV:llä on mahdollista että jostain vaan suhahtaa pyörä ohi ilman mitään ennakkovaroitusta. Tosin oma vauhti on yleensä niin paljon keskiarvoa ylempänä ettei niitä pyöriä juurikaan tule ohi. Ja silloin kun käytän uran koko leveyttä, pää pyörii kuin pöllöllä.
HXX1100H
18.05.2013, 20.39
En kuuntele musiikkia pyörällä ajaessani koska luonnon ääniä on mukava kuunnella / oman turvallisuuden takia ja parin esimerkin opettamana. Esim. sauvoilla viuhtova rullasuksi- hemmo tuli selkä edellä vastaan napit korvissa ja ei noteerannut/kuullut latua pyyntöihini mitenkään ja ohittaessani heepon niin säpsähdyksestä päätellen sai melkein slaakin.
Meikäläinen kyllä rellestää etupyörä ilmassa, välillä takapyörä ilmassa ja kummatkin pyörät ilmassa ja ajelee ties miten, mutta edes mun itsesuojeluvaisto ei anna periksi ajaa napit korvilla. Se on vaan itsemurhahommaa, ei mitään kuulohavannointia mistään, ja kaupungissa se on melkeinpä yhtä tärkeä kun näkökin.Ja allekirjotan ton alkutekstin; aina kun nähnyt nappikuulokkeilla ajavan/kävelevän/juoksevan/mitäikinään tekeekään edessäni, oon ennakoinut ja odottanut pahinta: ja, yleensä se tapahtuukin. Poukkoilevat miten sattuu eivätkä kuule yhtään taakseen, eteen tai minnekkään. Jokaisen oma valinta toki, mutta ei parane valittaa jos löytää joku päivä itsensä rekan etupuskurista kymmenessä osassa.
Tulihan se sieltä. Ei musiikki haittaa jos on keula ilmassa tai ainakaan silloin jos osaa ajaa. Aavistuksen alkanu ärsyttää äänijeesustelut .. mutta menkää toki ihmiset omia reittejä.
Napit korvissa haittaa yhtä paljon kuulemista kuin aurinkolasit silmillä, imo. Siinäpä provokaatio!
Menetin kuulon toisesta korvasta vajaa 20 vuotta sitten ja hyvin oon pärjännyt liikenteessä.
Mono vastaanottimen huonot puolet ovat, että ei pysty erottamaan suuntaa mistä ääni tulee, ei suodattamaan ainuttakaan ääntä vaan kaikki tulee massana ja äänenvoimakkuuttakaan ei pysty sanomaan eli minulle 60dB ja 130dB kuulostaa samalle.
Tältä liikenne tai suuri joukko ihmisiä kuulostaa minusta http://www.youtube.com/watch?v=pPk9HpXZLj8 (laita ääntä alas ettet hajota kaiuttimia).
Kuulokkeet päässä jotka sulkee "äänivallin" pois on minulle se asia joka saa minut keskittymään paremmin jotenka hyvin usein kuuntelen musiikkia ajaessani. Lisäksi näkyvät kuulokkeet kertoo muille sen, että en välttämättä ole kuulolla jolloin se on myös "turvalaite".
Tuosta kuulon menettämisestä tuli mieleen, että nimenomaan pyöräilijöillä lenkkien pituudesta johtuen pysyvän kuulonaleneman riski on todellinen, sillä korvalappustereoiden 88dB:n ääni pysyvänä 4h tai enemmän luetaan erittäin todennäköiseksi riskiksi pysyvään kuulonalenemaan. Vielä kun tähän otetaan viimasta tuleva suhina ja ehkä liikennemelukin, joutuu nuppeja kääntämään kaakkoon niin, että tuo 88dB on vain minimiarvo. Siksikin kannattaisi vakavasti miettiä omia kuuntelutottumuksiaan.
Laput päässä tulee pidemmät lenkit vedettyä jos yksin meen, oli sitte kaupunki tai metsä. Onneks mulla ei mee liian kovalle musiikit puhelimen kautta niin kuulee väkisinki jonku verran mitä ympärillä tapahtuu eikä lähde kuulo. Vielä on selvitty ilman mitään vaaratilanteita.
hannupulkkinen
19.05.2013, 15.09
Musiikin kuuntelun suurin haitta liikkuessa on se, että kehotietoisuus häviää. Sen sijaan, että kuuntelisi tuntemuksiaan ja kehon viestejä kuunteleekin musiikkia. Samalla vieraantuu omasta kehostaan. Ei muutenkaan osaa kuunnella sitä ja vähitellen kyky reagoida erilaisiin asoihin elämässä heikkenee.
Kaikilla kokemuksilla ja tunteilla on myös kehollinen vasteensa. Elämästä tulee vain erilaisten ulkoisten elämysten metsästämistä ja kaiken selittämiseen tarvitaan jokin ulkkoinen syy ihmisen sisäisten vaikutteiden sijasta.
Jake_Kona
19.05.2013, 15.20
Hyvin kuuluu liikenne ja nyt puiston penkillä istuessa 5m päässä keskustelevien naisten puhe hieman häiritsee musiikin kuunteluani
Tuosta kuulon menettämisestä tuli mieleen, että nimenomaan pyöräilijöillä lenkkien pituudesta johtuen pysyvän kuulonaleneman riski on todellinen, sillä korvalappustereoiden 88dB:n ääni pysyvänä 4h tai enemmän luetaan erittäin todennäköiseksi riskiksi pysyvään kuulonalenemaan. Vielä kun tähän otetaan viimasta tuleva suhina ja ehkä liikennemelukin, joutuu nuppeja kääntämään kaakkoon niin, että tuo 88dB on vain minimiarvo. Siksikin kannattaisi vakavasti miettiä omia kuuntelutottumuksiaan.
Hyvät tulppakuulokkeet. Problem solved!
buldoggi
19.05.2013, 16.33
Napit korvissa haittaa yhtä paljon kuulemista kuin aurinkolasit silmillä, imo. Siinäpä provokaatio!
Kilpailuvietti on hyvä, silloin vain kun sen kohdistaa kilpailuihin. Pohjois-Korea on oikein hyvä tossa "mulla on paremmat...." Hienoa että on erilaisia mielipiteitä , osa tarkkaan harkittu?
arctic biker
19.05.2013, 16.42
Ajan hyvin harvoin napit korvilla. Synnynnäisesti kuulovammaisena mun pitäis norminapeilla pitää volyymi tuulen kohinan takia niin kovalla että alkaa pelottaa lopunkin kuulo meno. Sen olen huomannut että oma keskittymiseni liikenteeseen pienenee selkeesti radion kanssa polkiessa. Maasto-ajo vaatii multa ihan täyden paneutumisen itte tärkeimpään. Siellä ollaan minä, polku ja pyörä kolmestaan, en totisesti kaipaa mitään muuta.
Tottumiskysymys myös, ei mun ikäpolvi ole tottunut napit korvilla liikkumaan.
Kilpailuvietti on hyvä, silloin vain kun sen kohdistaa kilpailuihin. Pohjois-Korea on oikein hyvä tossa "mulla on paremmat...." Hienoa että on erilaisia mielipiteitä , osa tarkkaan harkittu?
Mikä Kilpailuvietti? What?
No, korsi tähän kekoon minultakin, tämä korsi tosin varmaan jo oli täällä jonkun muun toimesta. En kuuntele nykyään musiikkia tai radiota pyöräillessäni. Joskus kuuntelin, kyllästyin samoihin biiseihin ja radion mussuttajiin enkä jaksanut latailla uutta musiikkia tai ylentää laitteistoa spotify-kaudelle. Turvallisuutta tai muita liikkujia en tuolloin ajatellut.
Mielipiteeni nykyään: on ärsyttävää ja erittäin turhauttavaa soitella turhaan kelloa edessä pööpöilevälle musiikkia kuuntelevalle joponuorelle, lastenvaunutädille, sauvaluistelijalle tai muulle liikkujalle joka ei omaan äänimaailmaan syvennyttyään huomioi muita tienkäyttäjiä. Joutuu sitten hiljentämään oman vauhdin jollei halua suhauttaa riskillä ohi ja saada idioottikaaharipyöräilijän mainetta.
Kuuntelen musiikkia pyöräillessä, mutta mulla on nappi vain toisessa korvassa ja lisäksi kuuntelen musiikkia niin hiljaa että kuulen myös ympäristön äänet. Eipä ole vielä musiikin takia tullut vaaratilanteita.
Minä ajan aina napit korvissa. Siis napit, ei in-ear kuulokkeet. En aja kovinkaan paljon missään vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa, vaan enimmäkseen pääkaupunkiseudun laitamien ja keski-Uusimaan ajoradoilla tai pyöräteillä. Usein ajaessa musiikki EI OLE ollenkaan päällä, mutta nappikuulokkeet ovat mulle ehdottoman tärkeät, koska muutoin korvat tulevat kipeiksi tuulen ja/tai ajoviiman vaikutuksesta. Jos musat on päällä, volyymi on hiljainen ja takaa tulevien moottorillisten ajoneuvojen ääni kyllä kuuluu läpi.
Eniten pelästyttää se, jos joskus joku fillarilla ohittaa - sitä tosin tapahtuu äärimmäisen harvoin ;)
Minä pidän napit korvissa ihan samasta syystä, korvat tulevat viimasta kipeiksi. Napeista tulee aina musiikkia, mutta aina myös niin hiljaisella, että varmasti kuulen ympäristön äänet.
Juhis1987
21.05.2013, 08.02
Musiikin kuuntelun suurin haitta liikkuessa on se, että kehotietoisuus häviää. Sen sijaan, että kuuntelisi tuntemuksiaan ja kehon viestejä kuunteleekin musiikkia. Samalla vieraantuu omasta kehostaan. Ei muutenkaan osaa kuunnella sitä ja vähitellen kyky reagoida erilaisiin asoihin elämässä heikkenee.
Kaikilla kokemuksilla ja tunteilla on myös kehollinen vasteensa. Elämästä tulee vain erilaisten ulkoisten elämysten metsästämistä ja kaiken selittämiseen tarvitaan jokin ulkkoinen syy ihmisen sisäisten vaikutteiden sijasta.
Tästä kyllä samaa mieltä. Itsellä varsinkin juostessa hengitystekniikka unohtuu ja juoksurytmi on täysin eri kuin ilman musiikkia. Toki toisinaan tulee kuunneltua.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
arctic biker
21.05.2013, 09.15
Oon miettinyt Hannun näkemystä ja kyllä siinä totta on. En ole itse kylläkään asiaa noin tiedostanut, maantielenkkejä olen kutsunut meditaatioksi valkoisen viivan kanssa.
Jos maastossa oikeesti ajan niin siinä en meditoi mitään, keskityn vain menemiseen. Unohdan ulkoisen maailman.
Marsusram
21.05.2013, 12.57
Jos maastossa oikeesti ajan niin siinä en meditoi mitään, keskityn vain menemiseen. Unohdan ulkoisen maailman.
Tietysti jos rajan vetää niin, että ulkoisena maailmana pitää euroviisupoppia tai maailman uutisia ym. ei läsnäolevaa maailmaa.
Sanoisin kuitenkin maastoajosta, että suuntaudun ulospäin, aistien ympäristöä täysillä, keskittyen ajamiseen.
Kyllä mulla ainakin pauhaa radio aina työmatkoilla, päähän tuossa reilu 20km pätkällä hajoaisi jos sitä joutuisi junnaamaan pelkästään omien ajatusten kanssa päivästä toiseen. Joskus kantakaupunkiin eksyessä napit tulee otettua korvilta ja satunnaisesti lenkeillä, mutta pääsääntöisesti radio soi korvissa jatkuvasti. Äänikirjojakin on tullu pari kuunneltua.
Pyrin ajamaan mahdollsimman ennakoivasti ja ajolinjaa muuttaessa pyrin vilkaisemaan aina taakse (vaikka eihän musta kukaan ohi mene :D ) Maantienreunassa yksin ajaessa en koe napeista mitään haittaa kun ohittavat autot ei vaikuta mun ajolinjaan millään tavoin ja kyllä ne yleensä jotenkuten kuuluu jos äänenpaineet on järkevällä tasolla.
Sanoisin kuitenkin maastoajosta, että suuntaudun ulospäin, aistien ympäristöä täysillä, keskittyen ajamiseen.
Juu samma här, en kyllä maastolenkillä tai ylipäänsä treenilenkillä tai treenatessa koskaan kuuntele musaa, koska siinä urheillaan. Työmatkalla... Noh, ollaan tietysti työmatkatemmossa mukana :) Mutta siinä voi kuunnella kun on niin nollat taulussa aina samaa rataa.
Samalla tavalla toimin kuin JuhaH, aina varmuuden vuoksi katsaus taaksepäin kun on ohittamassa, ja tämän kyllä teen yleensä muutenkin kuin musiikkia kuunnellessa (moottoripyöräilyssä iskostunut selkärankaan). Muutenkin näköaistilla pystyy pelaamaan aika aukottomasti, jos pää vaan pyörii riittävästi ja on liikenteessä "läsnä".
-Lauri
Pitkiä yksinäisiä maantielenkkejä ajan napit korvilla, muulloin en. Kyllä mun volyymeillä muu liikenne kuuluu sopivasti läpi. Joskus on tosin tosin tapahtunut se ihme että toinen pyöräilijä ohittaa yllättäen MINUT ja se on totta vie yllättävä tilanne se - korvanapeilla tai ilman.
Samalla tavalla toimin kuin JuhaH, aina varmuuden vuoksi katsaus taaksepäin kun on ohittamassa, ja tämän kyllä teen yleensä muutenkin kuin musiikkia kuunnellessa (moottoripyöräilyssä iskostunut selkärankaan). Muutenkin näköaistilla pystyy pelaamaan aika aukottomasti, jos pää vaan pyörii riittävästi ja on liikenteessä "läsnä".
On muuten hyvä kehua näköaistin aukottomuutta kun kuulo on tallella. Hämmästyttävä osa näköhavainnoista on oikeasti kuulohavaintoja, kun huomioidaan ensimmäinen aivoihin tullut ärsyke, eikä vain sitä mihin tietoisesti kiinnittää huomiota. Normaalilla kuulolla ja järkevillä äänenvoimakkuuksilla kuulee luurit päässä (yleensä) riittävästi liikenteen seuraamiseksi.
Itselläni kun on kuulovaurio (oikea korva alkaa olla umpikuuro, eikä vasemmallakaan enää korkeita ääniä juuri havaitse), niin kaikki ylimääräinen melu liikenteessä on reippaasti havaintokyvystä pois. En kyllä muutenkaan ole koskaan kuunnellut musiikkia liikkuessani (paitsi autossa ja sielläkin nykyään hyvin vähän em. syystä johtuen).
On muuten hyvä kehua näköaistin aukottomuutta kun kuulo on tallella.
No joo, en tietenkään osaa tau voi ottaa mitään kantaa muuhun kuin omaan kokemukseeni liikkumisesta liikenteessä musiikkilla tai ilman. Valitettava ja pahoiteltava tuo kuulovaurio. Sen verran on kokemusta aisteihin liittyvistä rajoitteista, että työparillani on 100% näkövamma, mikä on opettanut monenlaista siitä kyseisestä rajoitteesta, mutta ei tietenkään esimerkiksi kuulovammasta.
-Lauri
No joo, en tietenkään osaa tau voi ottaa mitään kantaa muuhun kuin omaan kokemukseeni liikkumisesta liikenteessä musiikkilla tai ilman.
Vaikea on missään asiassa asettua kokonaan toisen asemaan. Kuulon alenemista on tosin helppo simuloida kokeilemalla kunnollisia korvatulppia ajaessa. Avautuu aivan eri tavalla käsitys kuulo- ja näköhavainnon yhteydestä.
Edelleenkin olen sitä mieltä ettei kuuntelu tuota suurtakaan vaaraa, vaan lähinnä on kyse samasta kuin kuuntelisi autossa radiota.
Vaikea on missään asiassa asettua kokonaan toisen asemaan. Kuulon alenemista on tosin helppo simuloida kokeilemalla kunnollisia korvatulppia ajaessa. Avautuu aivan eri tavalla käsitys kuulo- ja näköhavainnon yhteydestä.
Edelleenkin olen sitä mieltä ettei kuuntelu tuota suurtakaan vaaraa, vaan lähinnä on kyse samasta kuin kuuntelisi autossa radiota.
Autossa on tosin se ero, että sinut kuullaan ja sinut nähdään. Pyörä on miltei äänetön ja lähes näkymätön (siltä ainakin välillä tuntuu). Siksi koen, että itse joudun pyöräilijänä olemaan valppaampi ja tarkkailemaan ympäristöäni. Työmatkani on Punavuori - Vallila, joten ehkä kaikilla ei ole aivan yhtä hektinen päivittäinen matka.
Myönnettäköön, että kun vaihdan piiskan vanhaan Monarkiin, voi ottaa vähän lungimmin ja ehkä jopa kuunnella musiikkia :)
Itse kuuntelen liki aina maantielenkeillä musiikkia korvanapeilla (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26544/chfsv/Klipsch-Image-S4-nappikuulokkeet-musta)enkä koe sillä olevan paskankaan verran merkitystä siihen kuinka läheltä takaa lähestyvä auto minut ohittaa. :) Eipä näillä lakeuksilla ja yksin ajellessa oikeen muuten tahdo viihtyä, ainakaan jos samoja reittejä ajelee :)
Itse kuuntelen liki aina maantielenkeillä musiikkia korvanapeilla (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26544/chfsv/Klipsch-Image-S4-nappikuulokkeet-musta)enkä koe sillä olevan paskankaan verran merkitystä siihen kuinka läheltä takaa lähestyvä auto minut ohittaa. :) Eipä näillä lakeuksilla ja yksin ajellessa oikeen muuten tahdo viihtyä, ainakaan jos samoja reittejä ajelee :) Musiikki soi maltillisilla voimakkuuksilla, joten jos äänimerkkiä huudatetaan takana niin sen kuulee vielä varsin hyvin.
hannupulkkinen
21.05.2013, 21.07
Kaustisellahan kuulee musiikkia joka paikassa ilman, että on omaa melutoosaa mukana. ;)
Kaustisellahan kuulee musiikkia joka paikassa ilman, että on omaa melutoosaa mukana. ;)
;) ;) ;) Ei onneks tuota kansantanhumusaa kuule enää kuin viikon verran, kun festarit lyheni. ;););) Ja sitäkin voi lähteä karkuun, jos haluaa , kun lomat osuu samaan aikaan
arctic biker
21.05.2013, 22.19
On muuten hyvä kehua näköaistin aukottomuutta kun kuulo on tallella. Hämmästyttävä osa näköhavainnoista on oikeasti kuulohavaintoja, kun huomioidaan ensimmäinen aivoihin tullut ärsyke, Lansive
Homma on oikeesti kiinni keskittymisestä, jos ei napeista kunnolla kuule niin sitä jää miettimään ja huomio kiinnittyy tähän. Ei huono kuulo mitenkään silmien toimintaa huononna tai hidasta.
Ei huono kuulo mitenkään silmien toimintaa huononna tai hidasta.
Huono kuulo ei tietenkään hidasta silmien toimintaa. Tarkoitin tilannetta jossa kuullaan jokin ääni, joka sitten aiheuttaa tiedostamatta valpastumista silmien puolella ja saattaa pääkin kääntyä. Sitten kun kuulo on vähän puutteellista jää jotakin myös näkemättä.
Katsomme saman kolikon eri puolia. Positiivisesti ajatellen olemme molemmat voittajia, taikka työmatkatempomentaliteetilla hävisimme kummatkin surkeasti.
Homma on oikeesti kiinni keskittymisestä, jos ei napeista kunnolla kuule niin sitä jää miettimään ja huomio kiinnittyy tähän.
Ei välttämättä. Kun kuulo on jo huono ja siihen on tottunut koko rajoite jää taka-alalle. Enhän minä voi jatkuvasti kysellä isossa seurueessa kaikilta, että mitä sanoit ja viitsitkö toistaa. Pakko vaan antaa mennä ohitse. Sama pätee muihinkin ääniin. Tämä ongelma kun ei ole tullut pyytämättä ja yllättäen vaan armeijassa saadusta vauriosta pikkuhiljaa pahentunut (tosin isompi hiekennys ja lisää tinnitusta tuli yhdessä epäonnisessa tubeless-asennukessa, mutta ei tarkerruta siihen).
Yritin kerran ajaa ilman musiikkia, mutta kun 2 tuntia oli soinut päässä joku röllin parhaat- lastenlevy niin ihan oman henkisen hyvinvoinnin takia otin omat musat takaisin. Toistaiseksi ei ongelmia. Suurimman vaaran aiheuttaa jalankulkijat, jotka saattaa taakse katsomatta vaihtaa tien puolta. Jos varoitat kellolla niin sitten ne vasta alle jääkin.
Musiikit AINA korvissa kun pyörä liikkuu. Yhtä varmasti kuin kypärä on päässä. Ei mitään ongelmaa, ei siis minkäänlaista. Kyllä siinä musan pauhun ylikin kuulee aina tarpeeksi muuta maailmaa. Ja mitä ei kuule, sitä ei tarviikaan kuulla. Ei tulisi mieleenkään lähtee ajamaan ulos maantielenkkiä ilman että ei basso jumputtaisi korviin samalla.
Ja nyt töissä, on noise isolating napit korvissa ja basso jumputtaa korviin. Ei ongelmia.
Ja autolla jos ajan yksin niin basso jumputtaa korviin. Ei ongelmia.
Halloo halloo
22.05.2013, 11.43
^ tutkitaan sitä kuuloa sitten 20 vuoden päästä uudelleen, buah. Jos vakavasti: Ole varovainen volyymin kanssa.
arctic biker
22.05.2013, 19.12
veli Lansiven edellissivun vastaus mun kommenttiini meni työmatkatemmon suhteen multa ohi ymmärryksen. Minun vika tieten. Ammattini liittyy läheisesti näihin aistihavaintoihin. Ja synnynnäisesti kuulohermojen degeneraatiosta kärsivänä nää huonokuuloisuuden riesat ja joskus edut on tullut tutuksi. Ajattelen asiaa vanhan myytin kannalta. Jos aikuisiällä sokeutuu niin kuulo paranee. Ei pidä paikkaansa vaan sitä keskittymällä vain hyödyntää kuulo-aistiaan paremmin. Ja säikeen teemaan liittyen kuka tään musiikin tai radion häiritseväksi tai hyödylliseksi kokee niin subjektiivista hommaa. Ei tässä ole yhtä ainutta totuutta.
Iglumies
22.05.2013, 19.14
... Ja säikeen teemaan liittyen kuka tään musiikin tai radion häiritseväksi tai hyödylliseksi kokee niin subjektiivista hommaa. Ei tässä ole yhtä ainutta totuutta.
Toi on niin totta.
Eilen vastaantuleva pyöräilijä kääntyi yllättäen edestäni vasemmalle, onnistuin paniikkijarrutuksella ja nurmikolle väistämällä välttämään nokkakolarin. Kaverilla oli katse maassa ja napit korvissa, joten ei kuullut edes rääkäisyäni.
Menin kaverin luokse ja annoin tulla täyslaidallisen. Mielestäni jos havainnointikyky on tuota luokkaa, niin voisi edes ottaa ne napit pois, että kuulisi varoitushuudot. Muuten Darwin kerää satoa ennemmin tai myöhemmin. Yleensä en pienestä suutu, mutta nyt tapakasvatus oli paikallaan.
Tuosta kuulon menettämisestä tuli mieleen, että nimenomaan pyöräilijöillä lenkkien pituudesta johtuen pysyvän kuulonaleneman riski on todellinen, sillä korvalappustereoiden 88dB:n ääni pysyvänä 4h tai enemmän luetaan erittäin todennäköiseksi riskiksi pysyvään kuulonalenemaan. Vielä kun tähän otetaan viimasta tuleva suhina ja ehkä liikennemelukin, joutuu nuppeja kääntämään kaakkoon niin, että tuo 88dB on vain minimiarvo. Siksikin kannattaisi vakavasti miettiä omia kuuntelutottumuksiaan.
Havaintokyvyn aleneminen on yksi puoli kuulokkeilla ajamista. Itse ajan vain ilman musaa tai kuulokkeita, myös turvallisuuden vuoksi mutta myös lähellä meditatiivisista omiin ajatuksiin syventymissyistä. Muu takaa tuleva liikenne ilmoittautuu joko kuulon tai kypäräpeilin kautta (suosittelen!).
Tuo toinen puoli on kuulovaurioiden vaara. Maantienopeuksissa ajoviima humina on ärsyttävän voimakasta, jo tinnutusvaivaa lisäävällä tasolla. Onko muilla tätä ongelmaa vai eikö muut aja kovaa? Vai oma korvalehden saatu muotoiluko tämän herkkyyden tekee?
Parhaat vaimennuskonstini ovat olleet pitää kypärän hihnat riittävän kireällä pysymään tiukasti poskessa kiinni, sekä pari kerrosta kapeaksi leikattua buffia tasaisesti korvien päälle, joka sekin kesäaikaan turhaan lämmittää kaalia. Onko muita vaimennusvinkkejä, parantamaan myös ympäristön kuulemista?
Musiikit AINA korvissa kun pyörä liikkuu. Yhtä varmasti kuin kypärä on päässä. Ei mitään ongelmaa, ei siis minkäänlaista. Kyllä siinä musan pauhun ylikin kuulee aina tarpeeksi muuta maailmaa. Ja mitä ei kuule, sitä ei tarviikaan kuulla. Ei tulisi mieleenkään lähtee ajamaan ulos maantielenkkiä ilman että ei basso jumputtaisi korviin samalla.
Ja nyt töissä, on noise isolating napit korvissa ja basso jumputtaa korviin. Ei ongelmia.
Ja autolla jos ajan yksin niin basso jumputtaa korviin. Ei ongelmia.
Pidän myös musiikin kuuntelusta ajaessa. Jätän ainoastaan tien puoleisen korvan vapaaksi ja tingin laadusta samalla. Fiilikseen kyllä pääsee toisellakin korvalla.
Samalla tulee testattua onko palautunut jos kaikki musiikki ärsyttää niin vauhti alas ja fiilistellen lenkki/työmatka loppuun.
Yllättävän suuri vaikutus musiikin kuuntelulla monesti on olotilaan. Parhaillaan kuuntelen St Germain : From Detroit To St Germain.
Turvallisuudesta sen verran,vaikka kuulo on ajaessa tärkeä havaintokykyä lisäävä tekijä aisteja riittää muitakin. Varsinkin työmatkoilla huomaan paljon sokeita,kuuroja ja muulla tavoin rajoittuneita ihmisiä liikenteessä.
Kuin myös pidän musiikin kuuntelusta ajaessani. Vaihdoin sellaiset korvankanavan kokonaan tukkivat napit, vähän väljempiin in-ear kuulokkeisiin turvallisuussyistä. Nyt fiilistellään musiikilla, ja mieli pidetään valppaana myös liikennettä kuullen.
Kuinkahan moni kolari olisi jäänyt ajamatta jos auton sisälle kuuluisi muun liikenteen äänet? Sama pätee moottoripyörällä ajettaessa. Ihan vaan noin niinku näkökulmana siihen kun ruvetaan vertaamaan autolla ajamista musiikkia kuunnellen. JOS kukaan ei kuuntelisi radiota tai muutakaan "ylimääräistä" autossaankaan, niin kolareiden määrä olisi huomattavasti pienempi. Jäljelle jäisi kolaroimaan vain väsyneet ja joka tapauksessa huonommin ympäristöään tarkkailevat ihmiset. Se on kiistaton riski, vaikkakin monen kohdalla vain marginaalinen, jos kuuntelee musiikkia tai tekee muuta kun käyttää jotain kulkuneuvoa. Tosin päteehän tämä kävelyyn, konttaamiseen ja juoksemiseenkin. Tästä kaikesta huolimatta tulisi jokaisen toimia sillälailla, että on onnellinen. Ite kuuntelin ennen aina musiikkia kovalla, teinpä mitä tahansa. Nykyään en juurikaan. Turvallisuusaspektilla ei ole mitään tekemistä valintojeni kohdalla. Ehkä oon vaan tullu vanhaks ku oon lähempänä eläkeikää kuin syntymää.
Musiikit AINA korvissa kun pyörä liikkuu. Yhtä varmasti kuin kypärä on päässä.
Hmmm.... Nyt on pakko vetää vähän takaisin omia sanojani. :o Meinaan nyt kun aloin tällä viikolla käymään satunnaisia päiviä pyörällä töissä auton sijaan, olen katsonut parhaimmaksi ajaa ilman korvanappeja. Täällä on niin julmetusti noita kaikenmaailman tappopaikkoja fillaristille, niin ehkä se liikenteen kuuleminen voi muutaman prosentin enemmän nostaa hengissä kotiin/töihin pääsyä.
Eli AINA musa korvissa, jos ajan _lenkkiä_. Työmatkat (~30km/suunta) ilman musaa/puhelinta.
Itse koen myös hyötypyöräilyn olevan varsinkin pidemmissä määrin ahdistavaa ilman nappeja ja musiikkia. Volyymitaso tulee tietysti pitää niin alhaalla, että pystyy aistimaan ympäristöään muutoinkin kuin vain sitä mitä näkee. Maastolenkeillä ei tulisi napit omalta kohdaltani kysymykseenkään. Olen ehkä vain niin huono, että tarvitsen hyvään suorittamiseen täydellisen keskittymisen. Se tässä lajissa hienoa onkin!
nikobiker
28.06.2018, 23.40
Itse en ole koskaan kokenut tarvetta musiikille/kuulokkeille pyöräillessä. Pidemmilläkään reissuilla/lenkeillä en tunne pahemmin tylsistymisen tunnetta tms. Säikeessä jotkut aiemmin mainitsivat pyöräilyn meditatiivisen puolen. Pyöräily on hienoa kokemista kaikilla aisteilla enkä halua jättää kuuloaistia pois.
Kohdalle on osunut vaaratilanteita kuulokkeet korvilla olleiden pyöräijöiden/jalankulkijoiden kanssa. Eivätkä he ainakaan kellon soittoani tilanteissa kuulleet. Sanoisin, ettei napit korvilla pyöräily ainakaan paranna turvallisuutta. Toisaalta autoillessa eipä sinne auton sisällekään paljon ulkopuolelta äänet kuulu... ainakaan pyöräijöiden kellon kilkatukset.
Itse en koskaan kuuntele musiikkia ajaessani, vaan meditoin ja editoin ajatuksiani. Kisassa keskityn muihin asioihin, kuten omaan ja muiden turvallisuuteen, sekä porukassa pysymiseen, siinä kuitenkaan aina onnistumatta. Onnistumatta siis porukassa pysymiseen!
hphuhtin
29.06.2018, 08.24
Nuorempana ajelin töihin ja takaisin Joe Satriani täysillä korvissa pauhaten. CD-soitin välineenä, oli uusinta uutta mitä oli tarjolla. En tainnut edes tajuta ajatella turvallisuusaspektia.
Kyllähän napeista läpi jonkin verran kuuluu jos ei musiikki ole liian kovalla, en siis automaattisesti tuomitsisi musiikin kuuntelua, kunhan pystyy havainnoimaan äänen läpi.
Hirvittää sen sijaan jotkut jalankulkijat, jotka selvästi eivät kuule yhtään mitään musiikkinsa yli vaikka kuinka kilkattaa ja vielä isoa kelloa. Varsinkin kun olen takaapäin ohittamassa 90cm leveällä ja 230kg painavalla tavarapyöräkyydillä. En ehkä vilkkaasti liikennöidyllä kelvillä ilman kuulohavaintoja kävelisi. Tai ajelisikaan.
El-Carpaso
29.06.2018, 10.20
Mulla on eristävät napit korvissa aina fillaroidessa. Kuuntelen joko podcastejä tai musiikkia. Rauhallisemmilla lenkeillä podcastit ovat kivoja, koska musiikin rytmi ei pakota puskemaan kovempaa.
Mä käytän noita eristäviä Shureja lähinnä kuuloa suojaavista syistä. Armeijassa tuli kuulovaurio, joten joutuisin jokatapauksessa käyttämään korvatulppia fillaroidessa, koska vähäinenkin vastatuuli vetää V-käyrän kestämättömille tasoille. On kokeiltu cat earssia / buffia, mutta mikään ei toimi kuten hyvälaatuiset korvatulpat tai vastaavasti nuo korvatulppakuulokkeet.
Korvatulppien kanssa liikenteen kuulee jopa paremmin, koska tuulen humina ei ole häiritsemässä havaintoja. Vähän sama efekti, kun musiikkikeikalla bändin kuulee paremmin korvatulppien kanssa. Musiikin pauhatessa kuulee takaa lähestyvät autot, mutta ohi menevät fillarit tai mopot ovat yllättäneet useampaan otteeseen. Tästä syystä hommasin peilin, joka varmaan tulee olemaan tästä lähin jokaisen maantielle menevän pyörän vakiovaruste, vaikka olisi kuinka aeropeli muuten. Eivätkä ne yllätykset mitään vaaratilanteita ole aiheuttaneet, mutta pelästyminen ärsyttää aina. Kunhan pysyy oikeassa reunassa ja tarkastaa selustan hyvissä ajoin ennen suunnanmuutoksia / ohituksia / jne. niin ei takana tulevista varsinaisesti tarvitse huolehtia.
Korvatulppamiehiä varten Garmin on joutunut kehittämään Edge 520 Plus järjestelmän, jotta korvatulppamies näkee ajotietokoneensa näytöltä takatutkan varoituksen takaa lähestyvistä objekteista.
El-Carpaso
29.06.2018, 10.28
Peilikin ajaa saman asian ja on todennäköisesti halvempi. Mutta siis kuten tuossa mainitsinkin, puhtailla korvatulpilla esim. autot kuulee paremmin. Mutta pitää siis olla paremmat, kuin perus vaahtoearit, eli joku tulppa, jossa on vaihdettava äänifiltteri.
Kaupungissa tuli suhailtua välillä luurit korvissa kasetti/CD-ajan taitteessa ja olisikohan joskus minidiskinkin tai jopa MP3-playerin kanssa.
Mulla on eristävät napit korvissa aina fillaroidessa. Kuuntelen joko podcastejä tai musiikkia. Rauhallisemmilla lenkeillä podcastit ovat kivoja, koska musiikin rytmi ei pakota puskemaan kovempaa.
Mä käytän noita eristäviä Shureja lähinnä kuuloa suojaavista syistä. Armeijassa tuli kuulovaurio, joten joutuisin jokatapauksessa käyttämään korvatulppia fillaroidessa, koska vähäinenkin vastatuuli vetää V-käyrän kestämättömille tasoille. On kokeiltu cat earssia / buffia, mutta mikään ei toimi kuten hyvälaatuiset korvatulpat tai vastaavasti nuo korvatulppakuulokkeet.
Korvatulppien kanssa liikenteen kuulee jopa paremmin, koska tuulen humina ei ole häiritsemässä havaintoja. Vähän sama efekti, kun musiikkikeikalla bändin kuulee paremmin korvatulppien kanssa. Musiikin pauhatessa kuulee takaa lähestyvät autot, mutta ohi menevät fillarit tai mopot ovat yllättäneet useampaan otteeseen. Tästä syystä hommasin peilin, joka varmaan tulee olemaan tästä lähin jokaisen maantielle menevän pyörän vakiovaruste, vaikka olisi kuinka aeropeli muuten. Eivätkä ne yllätykset mitään vaaratilanteita ole aiheuttaneet, mutta pelästyminen ärsyttää aina. Kunhan pysyy oikeassa reunassa ja tarkastaa selustan hyvissä ajoin ennen suunnanmuutoksia / ohituksia / jne. niin ei takana tulevista varsinaisesti tarvitse huolehtia.
Komppaan EL-Carpasoa. Itse ajan AINA napit korvissa - tosin ei "tulpat" vaan päästävät myös ympäristön äänet läpi. Tylsistyisin lenkillä heti, jos ei voisi kuunnella radiota tai podcasteja. Tuossa yhdistyy kaksi hyvää asiaa: Fillarointi ja hyvän musiikin tai tarinoiden kuuntelu. Vielä kun vaihtaisi "noice-cancel" tyyppisiin aktiivikuulokkeisiin, niin saisi liikenteen staattisen melun veks ja voisi säätää volyymiakin alas. Mutta väitän, että omalla kohdalla tää fillarointi / kuntoilu olisi kyllä loppunut ajat sitten ilman "radion" kuuntelumahdollisuutta.
Ei ainakaan Bosen soundsportit eristä ulkopuolistä ääntä liikaa, vaan juuri sopivasti. Pääasiassa on aina Yle puhe luureissa, mutta kun paljon ajaa, niin uusintoja tuppaa tulemaan kohtuullisen usein, joten luurissa on myös hyvä levykokoelma sen varalta. Mainoskanavat kun ei uppoa. Mutta pääasiassa puhetta, kun musan kanssa joutuu touhuamaan duunin puolesta ihan tarpeeksi. Joskus, kun akku loppuu kuulokkeista lenkillä, ajan kyllä ne päässä, ettei tarvi kuunnella sitä tuulen viheliäistä suhinaa. Soittohommissa tulee sitte käytettyä noita eristäviä vaihdettavilla filttereillä tilanteen mukaan. Varmaan ajaisin ne päässä, jos en kuuntelisi muuta älämölöä lenkeillä.
Kyllähän nuo eristävät korvatulpat suojaa kuuloa hyvin. Kyl oli tuskaa vetää maantiellä ku jäi ilman joskus. Rekat ku vetasee ohi niin desibelit käväsee aika korkeella. Mitään turvallisuutta heikentävää en ole huomannu muutako hiekkatiellä ajaessa jossa joutuu ajaan keskellä kaistaa ja pitäs kuulla takaa tulevat ku sinne ei näe.
Mikkomoe
13.07.2018, 16.14
Itse olen keskivaikeasti kuulovammainen eli kuulokojeen käyttäjä. Kun ajan pyörällä niin yleensä suljen kuulokojeeni ja sitten en kuule yhtään mitään. Jos jättäisin päälle niin ajoviiman ja tuulen suhina osuu mikrofoniin aiheuttaen pahaa melua ja eikä kuulis silloinkaan lähestyvien ajoneuvojen ääniä. Kyl tässä kuurona ajellessa vaikeissa paikoissa välillä pelottaa se ku ei tiiä, onko takana tulossa mitään. Autoteillä ajelenkin aika tarkasti reunalla ja pyrin välttelemään horjahteluita ja mietin tarkkaan milloin sopii ottaa huikka vesipullosta. Aion hankkia taustapeilin pyörääni kompensoimaan kuulovammaani. 15 vuotta sitten ajelin 5 vuoden ajan maantiekilpurilla ilman peiliä. Olin nuori ja pystyin vilkkuilemaan usein taakse. Nyt yli nelikymppisenä alkaa olla hartia ja niskavaivoja, liian jäykkää touhua. Pakko hankkia hyvä peili. Yks peili odottaakin tallissa asennusta ja kokeilua varten.
Luujohdekuulokkeet. Ugh.
Toinen Ugh luujohdekuulokkeille. Aftershokz Trekz Air. Loistavat lenkillä sekä monessa muussa.
Itse olen keskivaikeasti kuulovammainen eli kuulokojeen käyttäjä. Kun ajan pyörällä niin yleensä suljen kuulokojeeni ja sitten en kuule yhtään mitään. Jos jättäisin päälle niin ajoviiman ja tuulen suhina osuu mikrofoniin aiheuttaen pahaa melua ja eikä kuulis silloinkaan lähestyvien ajoneuvojen ääniä.
Oletko kokeillut tämmösiä suhinan poistajia? Toimii ainakin korvan kanssa yllättävän hyvin, kuulokojeesta ei tietoa. Blokkaa just sen kaiken peittävän suhinan pois ja muut äänet erottuu paljon paremmin, oli se sit linnun laulua tai liikenteen melua. Toimivuus riippuu aika paljon tuulen suunnasta/nopeudesta ja omasta nopeudesta. Vastatuulessa ja tyynessä toimii parhaiten, sivutuulessa alkaa taas suhista tuulen puoleisessa korvassa ja oikein kovassa myötätuulessa suhisee myös. Mulla siis "mötti" pelkästään korvan edessä olevassa hihnassa, voishan toisen tietty laittaa taaksekin ja olihan noita sen koko kolmion peittäviäkin ratkaisuja.
https://www.wind-blox.com
https://www.cat-ears.com
En osaa noista kaupallisista sanoa enempää, mulla on tee-se-itse-mallinen. Totahan voi helposti kokeilla laittamalla käsi/sormi(a) korvan eteen, että millanen suoja toimii just omaan korvaan.
pturunen
15.07.2018, 00.30
Ajattelen asiaa vanhan myytin kannalta. Jos aikuisiällä sokeutuu niin kuulo paranee. Ei pidä paikkaansa vaan sitä keskittymällä vain hyödyntää kuulo-aistiaan paremmin.
Määrittelykysymys. Näköaistin tuhoutuessa silmien tasolla jääpi iso osa näköaivokuorta "turhan pantiksi". Solut eivät kuitenkaan kuole vaan ottavat uusia tehtäviä - yleensä parantaen kuuloinformaation tulkintaa. Kuuloaisti ei siis sinänsä parane korvan ollessa edelleen kaikkine osineen paine-informaation keräävänä rajoittava tekijä, mutta informaation prosessointi sen sijaan parantuu merkittävästi. Keskittymisellä tämän asian kanssa lopputuloksen ei ole juurikaan tekemistä, kyse on neurologisista ilmiöistä.
Törmäsin Velogin videoon luujohdekuulokkeista ja kipittelinkin kaupoille testaamaan kypärän kanssa, että miten toimivat. Kuulokkeet tarttui matkaan ja yksin ajaessa sekä metsässä että cc ajossa soi musat lähes aina.
Maantiellä ajettaessa "omaakovaa" hieman ehkä viima nappaa luureihin joten joutuu tosiaan silmillä seuraamaan liikennettä enempi. Buffa on aina korvilla. Mutta... Kyllä se "kuollut kulma" tulee katsottua ennen ajolinjan vaihdosta ilman luurejakin...
Tapatalkilla Oukitelin Kiinaihmeellä.
ManseMankeli
25.07.2018, 14.26
Maantiellä ajettaessa "omaakovaa" hieman ehkä viima nappaa luureihin joten joutuu tosiaan silmillä seuraamaan liikennettä enempi. Buffa on aina korvilla. Mutta... Kyllä se "kuollut kulma" tulee katsottua ennen ajolinjan vaihdosta ilman luurejakin...
Tapatalkilla Oukitelin Kiinaihmeellä.
Ymmärränkö oikein, että luukuulokkeista ei ole niin apua kun ajoviima voittaa kuulokkeiden äänen?
Itsellä normaalit kuulokkeet ja ongelma on se, että viima ja autojen äänet estää kuulokkeista kuuntelun. Mietinkin, kuinka kovaa kuunnellaan, jos ei nappikuulokkeiden läpi kuule autojen ääniä.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ymmärränkö oikein, että luukuulokkeista ei ole niin apua kun ajoviima voittaa kuulokkeiden äänen?
Itsellä normaalit kuulokkeet ja ongelma on se, että viima ja autojen äänet estää kuulokkeista kuuntelun. Mietinkin, kuinka kovaa kuunnellaan, jos ei nappikuulokkeiden läpi kuule autojen ääniä.
Sent from my SM-G930F using TapatalkMun nopeudet pyörii max 25 keskarilla, niin kyllä musat kuulee noilla ajoviiman yli ilman että korvia särkee.
Vedän tosiaan aina buffin/buffin riekaleen korvien yli, ihan vaan lapsuuden korvatulehduskierteen muistelona.
Tapatalkilla Oukitelin Kiinaihmeellä.
callahan
28.07.2018, 06.29
Kai se täytyis musiikin kuunteluun pikkuhiljaa paneutua. Tähän asti ja ehkä koko tämä kesä/ tuleva syksy lenkit niin lyhkäsiä että ne menee omien ajatusten kaa. Yleisesti oon vähän kuuntelua vastaan siitä tutusta syystä =turvallisuus. Saattaa keskittyminen herpaantua kun napit korvilla tai kuuntelee millä muotoa tahansa.
En lukenut kuin aloituspostauksen ja pari seuraavaa kun aatteln, että sille ei ole tarvetta. Ja luin siis hetki sitten.
Miksi luin hetki sitten. No siksi, koska kun luin aikanaan tuon otsikon niin aattelin, että tää on taas näitä juttuja.
Mutta nyt sitten kuitenkin avasin ketjun kun "ei ollut muutakaan tekemistä tai oli aikaa aamukaffeen lomassa".
Hatunnosto buldoggille!!! Hieno avaus tärkeästä asiasta.
En kuuntele, kun se nyt vaan on niin tyhmää heikentää omia aisteja ja eristäytyä ulkomaailmasta. (toim.huom. muotoilin kauniimmaksi kuin enste aattelin)
Näistä ei kuulu musiikkia mutta kuulemma blokkaavat hyvin tuulen suhinan
https://www.amazon.de/SUEDMEDICA-GMBH-AKUSTIKA-Windschutz-1/dp/B000X1EIV8
Normaaliajossa (paikalliset rauhalliset maantiet ja kaupungin pyöräväylät) kuuntelen lähes aina, koska suhina ei viehätä. Jos on ruuhkaa tai jännää tilannetta näköpiirissä niin napit pois.
Olen musiikkiaddikti, ei voi mitään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.