Näytä tavallinen näkymä : Hyvin rullaavat renkaat kuntoilijalle pyörä- ja maanteille
hannupolkija
30.04.2013, 20.50
Työmatka-ajot ovat jääneet taakse, nyt ajan kuntoilun vuoksi tanssilavoille ja viikolla pitkin poikin pyöräteitä sekä retkeilen kauemmaksi ja lähiympäristössä. En lainkaan vierasta hiekkateitä, vaan silloin tällöin oikaisen niiden kautta. Arvioisin ajelevani noin 2500 - 3500 km vuodessa, vain kesäisin ja vain kuivalla kelillä.
Tämänpäiväisellä treenillä takarengas tyhjeni, tietysti kaukana kotoa ja korvessa.
Nyt alla Nokian Rollspeed TS renkaat, 37-622 (ostin ne kivijalkaliikkeestä, koska kertoivat olevan parhaimmat; pistosuojatut ja kevyesti rullaavat renkaat). Nämä olivat paremmat kuin alkuperäiset.
Rullauksen keveyteen olen ollut tyytyväinen. Petyin tuohon pistosuojaukseen, oli pitkä matka vappuaattona talutella fillaria...
Ensisijaisesti renkaan pitää rullata kevyesti, sitten pitäisi kestää noita pyöräteillä olevaa "soraa".
Mitä suosittelette?
Painan 102 kg ja usein pidän laukkuja mukana, joissa noin 2 - 5 kg painoa. Pyöräni on Rossanon hybridi ja siihen on vaihdettu Brooks:in täysijousitettu satula (suosittelen kaikille lämpimästi).
Ajattelin pitäytyä tässä 37-622 rengaskoossa, tai vähän kapeammassa, jos siitä on etua. Tosin, vähän leveämmätkin mahtuisi. Muistaakseni originaalit olivat 42-622.
Olen luullut, että tiedän pyöräilystä jotain, mutten tiedäkään, varsinkin renkaista. Olen pyöräillyt vuodesta 1955 lähtien.
Jake_Kona
30.04.2013, 22.47
Pientä toisintoa joskus jo kirjoittelemastani.
On alla misukan dynamic sportit 28mm ja kivasti rullaa. Ei haitannut kivikelvit eikä sepelikään tarttunut renkaisiin. 3-vuoden saldona 0 rengasrikkoa millään kumilla vaikka en varo kivikohtia erikoisemmin. Tiedä mistä lie johtuu, mutta sisäkumit uusin joka kaudeksi uusiin.
Kojakit taas kerran, selatkaa hyvät ihmiset noita vanhoja topicceja myös, moneskos vastaava kysely tämä on? Vain kuskin paino ja ikä muuttuu...
Risto Koivunen
01.05.2013, 00.13
Valitusta ulkorenkaasta huolimatta suosittelisin varmuuden varalta ottamaan mukaan renkaanvaihtovälineet sinne laukkuun, siltä varalta jos uudelleen pääsee pistosuojaus pettämään. Eli sisärengas, pumppu ja rengasmuovit aina mukaan.
hannupolkija
01.05.2013, 00.19
Kiitos teille. Olen niitä lukenut ja selaillut päivät ja illat pitkät. Selvennyksen vuoksi aloin kysellä, koska vastaukset on niin mahdoton poimia satojen sivujen ja kommenttien joukosta. Misukkaa en niistä ole vielä löytänyt!
"Ongelmaksi" näytti muodostuvan tuo 37 mm leveys, jota esim. mainitsemasi misukka ei tee.
Kivijalan ent. kilpapyöräilijä ei silloin suositellut kokoiselleni äijälle niin kapeata rengasta...
Siksi kysyin mielipidettänne.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Arvostan jaksavuuttasi.
hannupolkija
01.05.2013, 00.23
Niin - vara ei venettä kaada. Mutta eipä ole tapana ollut niitä mukana kuljetella. Mutta, tuollaisen 15 km pyörän taluttamisen aikana on aikaa miettiä ja tehdä tulevaisuudessa totutusta tavasta erilainen käytäntö.
Jani Mahonen
01.05.2013, 08.35
Osta satulalaukku ja laita sinne varavehkeet.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
proileri
01.05.2013, 09.54
Juu, sisägummi, minipumppu ja rengasraudat mukaan ni ei joudu ihan jalkamieheksi, kulkevat varsin heleposti mukana.
Renkaassa voisi mennä leveään touring-tyyliseen renkaaseen. Kapeudesta ei taida olla sen erikoisemmin etua norminopeuksissa - pikemminkin rengas rullailee kevyemmin ja kestää paremmin leveämpänä, varsinkin isomman kuorman alla. 40-42 mm rengas voisi siis kuitenkin olla järkevä vaihtoehto. Kuivalla asfalttilla tai hiekkatiellä ei juurikaan kuviointia tarvi, jos sitten ei rajummin vie pyörää kaarteissa, sileä keskusta tuo haluttua rullaavuutta. Renkaan painoakaan ei lie tarvi kytätä jos reissut ovat kiireettömiä, painavampi rengas on yleensä myös kestävämpi ja perusajossa erona on lähinnä että raskaampi rengas tuntuu enempi traktorimaiselta liikkeellelähdöissä.
Yhdistelmänä hyvä rullaavuus + hyvä suojaus + leveä koko voisi olla vaikkapa Schwalbe Marathon Racer 40-622 tai Continental TopContact 42-622. Varmaan joka valmistajalla on parikin rengasta mitkä tuohon kuvaukseen sopivat, eli ihan mitä paikallisista kaupoista löytyypi.
Pientä toisintoa joskus jo kirjoittelemastani.
On alla misukan dynamic sportit 28mm ja kivasti rullaa. Ei haitannut kivikelvit eikä sepelikään tarttunut renkaisiin. 3-vuoden saldona 0 rengasrikkoa millään kumilla vaikka en varo kivikohtia erikoisemmin. Tiedä mistä lie johtuu, mutta sisäkumit uusin joka kaudeksi uusiin.
Sen verran hyvä myyntipuhe että taidanpa laittaa tilaukseen, hinta kun on todella huokea. Miten nuo ovat kestäneet kilometrejä?
Jake_Kona
01.05.2013, 18.29
Sen verran hyvä myyntipuhe että taidanpa laittaa tilaukseen, hinta kun on todella huokea. Miten nuo ovat kestäneet kilometrejä?
2:saa pyörässä nämä kumitukset, mutta kilometrjä alla 28mm vasta 400km ja 23mm ( liian kovat ) toista tonnia. Eipä juuri kulumisen merkkejä. Nautinto oli tänäänkin ajaa isoa tietä ja kelviä kun rullaa (28) paremmin yli pikkukivien. Ostohinta talvella crc 11€/kipale, ei paha.
2:saa pyörässä nämä kumitukset, mutta kilometrjä alla 28mm vasta 400km ja 23mm ( liian kovat ) toista tonnia. Eipä juuri kulumisen merkkejä. Nautinto oli tänäänkin ajaa isoa tietä ja kelviä kun rullaa (28) paremmin yli pikkukivien. Ostohinta talvella crc 11€/kipale, ei paha.
Jees, pistin saksanmaalta tulemaan muiden tavaroiden ohessa. On ainakin edukas kokeilu ja siksi otinkin 25 ja 28 vaihtoehdot suoraan.
Halloo halloo
01.05.2013, 20.13
Minun valintani oli viime kesänä Schwalbe Durano 28mm. Kesti hyvin 600km retken, joitakin kymmeniä kilometrejä hiekkatietä, pääosin asfalttia. Ei rikkoontumisia.
hannupolkija
01.05.2013, 23.00
Vähän olin nopea, koska mielestäni tarvitsen renkaita "pikaisesti". En halunnut hukata päivääkään.
Tilasin netin kautta saksasta, kun sieltä löytyi sopiva koko ja renkaitakin oli enemmän kuin yksi varastossa.
Päädyin Kojak HS 385 ja 35 mm leveänä.
Rahdin osuuteen olen tyytymätön, veloittivat 35 euroa.
Jos joitakin kiinnostaa, täältä löysin renkaat: http://www.toma-versand.com
Testaan nämä uudet vanhoihin, ja annan kommenttia sitten myöhemmin.
sledgehammer
02.05.2013, 09.28
Contin grand prix 24mm tuntui pelaavan kivasti kun ajoin ekan satasen niillä. Pari kertaa ajoin vahingossa sepelikokkareen yli ja ihme kyllä, en joutunut rengashommiin. Kivet ei tarttuneet pintaan pahasti edes märkänä. Kaikenkaikkiaan oikein positiivinen yllätys 13,90€ renkaalta.
Pientä toisintoa joskus jo kirjoittelemastani.
On alla misukan dynamic sportit 28mm ja kivasti rullaa. Ei haitannut kivikelvit eikä sepelikään tarttunut renkaisiin. 3-vuoden saldona 0 rengasrikkoa millään kumilla vaikka en varo kivikohtia erikoisemmin. Tiedä mistä lie johtuu, mutta sisäkumit uusin joka kaudeksi uusiin.
Pari lenkkiä ajettu ja renkaat todella hyviksi havaittu. Rullaa ja ovat mukavat, ja hiekkaa tuntuvat hylkivän kuin hanhen selkä vettä. Ainoa hankaluus oli saada renkaat vanteille, liekö sitten misukan perisynti kun aikanaan pro kakkosten kanssa tappelin samalla tavalla. Pikku vika kun luottoa pistosuojaukseen riittää näin 150km ajon jäljiltä ja renkaan pintaa tutkittuani.
hannupolkija
14.05.2013, 16.54
Uudet renkaat asennettu paikoille. Tein pienet testit näillä Kojak HS 385. Jonkinmoinen pettymys, sillä vanhat Nokian Rollspeedit rullaavat kevyemmin. Mutta nämä joustavat mukavammin reunoistaan, eli ohjaustanko ei täristä niin paljon, itse asiassa ei lainkaan. Joten antaa nyt olla alla ja katson sitten ajan kanssa, mitä teen.
Hyvä Nokian Rollspeedit, vielä ovat minun suosikki renkaani:)
hannupolkija
14.05.2013, 16.55
Uudet renkaat asennettu paikoille. Tein pienet testit näillä Kojak HS 385. Jonkinmoinen pettymys, sillä vanhat Nokian Rollspeedit rullaavat kevyemmin. Mutta nämä joustavat mukavammin reunoistaan, eli ohjaustanko ei täristä niin paljon, itse asiassa ei lainkaan. Joten antaa nyt olla alla ja katson sitten ajan kanssa, mitä teen.
Hyvä Nokian Rollspeedit, vielä ovat minun suosikki renkaani:)
hannupolkija
31.01.2016, 17.13
Ostin viime kesänä nämä Schwalbe Marathon Almotion renkaat. Aivan erinomaiset. Hyvä ja täsmällinen ajotuntuma, rullaavat erittäin kevyesti ja nopeutta pystyy kestopäällysteellä pitämään helposti. Tietysti märissä lehdissä lipsuu ja vetää tyhjää. Mutta niissä tilanteissa ajan kohtuullisen vähän.
orc biker
31.01.2016, 18.50
Eihän noita rullaamisia pysty itse vain tuntemaan. Täysin epäluotettava metodi.
hannupolkija
03.04.2016, 15.01
Eihän noita rullaamisia pysty itse vain tuntemaan. Täysin epäluotettava metodi.
Eikö? Kukapa ne sitten määrittelee kuin polkija itse. Kyllä minä pystyn ajaessa päättelemään, mm. nopeusmittaria katselemalla, rullaako fillari joillakin renkailla paremmin kuin toisilla.
Tein joskus testejä alamäessä, jossa lähtöpaikka oli tarkkaan määritelty. Ainoat muutokset olivat se, että kävin renkaat vaihtamassa.
orc biker
03.04.2016, 15.36
Eikö? Kukapa ne sitten määrittelee kuin polkija itse.
Ei luotettavasti pysty kuin aika äärimmäisissä tapauksissa. Todellisuushan sen rullaamisen määrittelee, ihminen voi vain yrittää havainnoida sitä. Käytännössä testilaboratorion mittalaitteet tulevat siinä apuun.
Kyllä minä pystyn ajaessa päättelemään, mm. nopeusmittaria katselemalla, rullaako fillari joillakin renkailla paremmin kuin toisilla.
Tuuliolot vaihtelevat jo niin paljon, että saa tehdä aikamoisen työn, jos mitään luotettavaa tulosta meinaa saada aikaiseksi. Yleensähän ihmiset puhuvat vain ihan omasta tuntumasta, että jokin tuntuu hitaalta tai nopealta, eikä edes puhuta mistään testauksen yrityksistä.
Eikö? Kukapa ne sitten määrittelee kuin polkija itse. Kyllä minä pystyn ajaessa päättelemään, mm. nopeusmittaria katselemalla, rullaako fillari joillakin renkailla paremmin kuin toisilla.
Tein joskus testejä alamäessä, jossa lähtöpaikka oli tarkkaan määritelty. Ainoat muutokset olivat se, että kävin renkaat vaihtamassa.
Kyllä renkaiden rullaavuuserot tuntee ja näkee mittarissa, ainakin jos käytännön eroja on renkaiden välillä, samalla tavalla kuin eron rengaspaineissa. Riippumattomien testilaboratorioiden tuloksista saa hyvän osviitan mutta valmistajien testiin toimittamien ja heidän itse mittaamiinsa en luota enkä pelkästään niiden perusteella osta tai suosittele renkaita.
Bicycle Rolling Resistance sivusto on ainakin tyhjää parempi. Tulokset eivät välttämättä ole absoluuttisia, mutta varmasti melko hyvin suhteessa toisiinsa
http://www.bicyclerollingresistance.com/
Tuohon vierintävastukseen on herätty vasta viime vuosina toden teolla. Petri Hankiola kertoili Wheel Energyssä käydessämme ihmisen ajastusmaailmasta renkaiden suhteen. Jos olet ostamassa kestävää rengasta, niin pahinta mitä voi käydä on se menee puhki. Rullaavuus voi olla ihan mitä tahansa, kunhan kestää. Ja toki toisen päin; hiporenkaalla saa tulla rikkoja eikä tarvitse kestää muutenkaan, kun vaan menee kovaa. Parin watin eroa tuskin tuntee, mutta muut ominaisuudet kuten vetely ja pito saattaa vaikuttaa "rullavuustunteeseen".
Sinällään tuo pienempi vierintävastus auttaa kaikkia. Se kun heti "pohjalla" yhtä suurena koko ajan kun taas ilmanvastus kasvaa nopeuden (neliön) mukaan. Syy maantiepyörän ostamiseen oli, että pienehköllä teholla pääsisi kohtalaisen kovaa, joten ei sitä ehdoin tahdoin kannata tehoja hävittää vaikkapa renkaisiin.
Ja kun kohta puoliin on saatu kaikkien suurten valmistajien päätuotteet alle 10W:n, niin nurkan takana odottaa suuri keskustelu ketjuöljyjen vaikutuksesta tehohäviöön
http://rex.fi/fi/bike
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.