PDA

Näytä tavallinen näkymä : 29" Trek Cobia vai Trek X-Caliber. Mielipiteitä!



hekee
16.04.2013, 20.05
Olen ostamassa ensimmäistä ns. parempaa pyörää ympärivuotiseen ajoon. Ajan sillä lähinnä työmatkoja kaupungissa ja satunnaisia kuntoilulenkkejä (n.10-50km). Välillä olisi tarkoitus poiketa myös polulle. Haluan, että pyörä on "pehmeähkö" ajaa. Niinpä olen ajatellut hankkia maastopyörän, koska mielestäni minun tarpeisiini kapearenkainen pyörä on epämiellyttävä ja kova ajaa. Olen käynyt koeajamassa Trek Cobia 29" maastopyörän, joka tuntui hyvältä ajaa. Kesäajoon olen ajatellut hankkivani hyvin rullaavat sileähköt renkaat. Talviajoon karkeakuvioiset nappularenkaat tai jopa nastat jos ei muuten pysy pystyssä. Tietenkin jos polut vie kesäisin mennessään, niin silloin alla pysyy karkeakuvioiset renkaat ja kuntoilulenkeille pumppaan renkaat koviksi. Mitä mieltä olet kumpi on järkevämpi valinta ei-himopyöräilijälle:

Trek Cobia http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/29er_race/cobia/#

vai

Trek X-Caliber http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/29er_race/x_caliber/#

Saamillani tarjouksilla on hintaeroa 260e, joten kannattaako panostaa ja maksaa 260e enemmän? Pyörä tulee aika kevyeen ajoon, koska minnekään kovin haastaville poluille en ajatellut lähteä rynkyttämään. Painoa pyörän tulisi kestää kuitenkin n. 90kg.
Lähinnä mietin keuloja. En välttämättä tarvitsisi joustokeulaa ollenkaan, mutta eipä sitä jäykälläkään haarukalla saa.
Jos päätyisin Cobiaan, niin vaihtajia yms pystyy sitten vaihtamaan myöhemmin vähän laadukkaampiin jos tuntuu, ettei kestä.
Toki muitakin vaihtoehtoja pyöristä saa esittää.

Niin, ja toisen pyörän hankin ehkä joskus myöhemmin, joka voisi sitten olla paremmin kesäiseen tieajoon sopiva. Esim. täällä kovasti hehkutettu CC. Tuli pitkähkö teksti, mutta kiitos jos jaksoit lukea ja kommentoida!

ErnoNykanen
17.04.2013, 00.43
Minä olen kanssa noita trekkejä vähän sillä silmällä katsellut. Harkinta lähti liikkeelle mambasta ja hivunnut siinä pikkuhiljaa ylöspäin kun kilometrejä on alkanut karttua poluillakin. Tällä hetkellä trekin pyöristä mietin x-caliberin ja superflyn välillä.

Osasarjan päivitykselle en antaisi kovinkaan paljon painoeroa cobian ja x-caliberin välillä, x5/deore toimii ihan siinä missä x7/deore-kombinaatiokin. Pelkkä haarukka, reba vs. recon silver, on mahdollisesti jo lähes tuon hintaeron arvoinen päivitys, mutta tämän hyödyllisyys riippuu pitkälti siitä kuinka paljon tulee sitä maastoa sitten ajeltua. Yhtään vauhdikkaampaan polkuajeluun varmasti reba on päivityksen väärti. Itse hankin vähän aikaa sitten uuden haarukan ja päädyin Suntourin Axoniin, koska oli 60e halvempi kuin netistä löytynyt huipputarjous rebasta, oli paremman värinen ja sisälsi lock-out-leverin. Ihan tyytyväinen olen ollut siihen, mutta kuitenkin jäi vähän kaivelemaan, että olisiko sittenkin pitänyt ottaa se reba. Reban motion control-vaimennus on aika eri planeetalta ilmeisesti reconin turn keyhin verrattuna, joten vähän sama fiilis voi sulla jäädä tosta reconista, jos poluista innostut. Lisäks reba on puoli kiloa kevyempi kuin recon, joka ei ehkä ole se tärkein kriteeri, mutta olen huomannut että kun omasta haarukasta lähti kilo verrattuna vanhaan niin kyllä se vaan on pirun paljon hauskempi ajaa kun rengas nousee kevyemmin esteiden yli. Mutta jos polut eivät kummemmin tunnu nappaavan, mitä suuresti epäilen, niin recon toimii varmasti ihan yhtä hyvin työmatka-ajossa ja satunnaisten juurien ja katukivien ylittämisessä.

Toinen osasarjaa merkittävämpi ero on omasta mielestä tubeless ready-vanteet. Et ehkä nyt hirveästi mieti tubeleksien käyttöä, mutta jos se alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan(rullaa kuulemma paremmin ja litku paikkaa pikkureiät näppärästi) niin on kiva tietää ettei tarvitse miettiä kiekkosetin päivittämistä sen takia.

Todettakoon kuitenkin vielä, että jos ajo tuntuu olevan sellaista, että ilman joustokeulaakin pärjää niin kannattaa ehkä ainakin koeajaa sykloa, joka on varustettu leveillä renkailla ja miettiä, josko se riittäisi sitten omiin tarkoituksiin. Mutta toisaalta jos työmatkat on muutaman kilometrin luokkaa niin eipä siinä suurta eroa pääse syklon ja maasturin välillä syntymään matka-ajassa. Ja kuntoiluhan on vaan tehokkaampaa mitä tahmeammin pyörä liikkuu. Tällöin voisi ottaa sen maasturin sellaisena yleispätevänä vaihtoehtona, jolla sitten pääsee metsässäkin, jos siltä alkaa tuntumaan.

Roces
17.04.2013, 12.58
Osta X-Caliber. Saat paremman paketin, jota päivittää. Keula, vaihteet, jarrut ja kiekot ovat Caliberissa paremmat... Ite just speksaan Cobiaani paremmaksi ja lompakko kiittää valintaani ;).

hekee
17.04.2013, 16.33
Kiitos vastauksista! :) Työmatka on vaivainen 1km, mutta muuta hupi-/kuntoiluajoa pyörälle tulisi enemmän kuten aiemmin mainitsin. Rajaisin syklon vaihtoehdoista pois, koska ainakaan tällä hetkellä en tarvitse kauhean nopeaa pyörää, mutta en millään tankillakaan halua ajaa. :D mutta voisi sen syklon käydä koeajamassa, jotta on mitä vertailla. Toisaalta, olen miettinyt jopa ihan perus kaupunkipyörää, mutta ehkä niillä ajaminen on vähän köykäistä. Jäykkäkeulainen hybrikin on käynyt mielessä, johon mahtuu leveähköt renkaat, etenkin talviajoa ajatellen, mutta se vaikuttaa olevan ainakin tän sivuston mukaan kehno kompromissi. Mutta mitä mieltä muut on, että millaista 29" maasturilla on ajaa tiellä esim. 40km kovaksi pumpatuilla maastorenkailla? Tai kohtuu sileillä renkailla? Kaksysin olen ajatellut olevan hyvä yleispyörä, jolla kehtaa ajaa maaston lisäksi myös pidempiä lenkkejä tielläkin.

Kaatuilija
17.04.2013, 17.04
Trekeistä ei ole muuta kokemusta kuin, että kerran olen istunut X-Caliberin päällä, mutta itse olen omalla 29er jäykkäperällä tehnyt lenkkejä ihan maantielläkin ja hyvin tuntuu pääsevän eteenpäin. 2.2" Continental RaceKingit kovilla paineilla rullaavat asfaltilla yhtä hyvin kuin kaupunkikäytössä olevan 26" maasturin Bilteman 1,75" sliksit. Vieläkin tulee ihmeteltyä ajettaessa 29er:n keveyttä kaupunkiajossa, tosin Cyclosta ei ole kokemusta. Talvella lumipöpperössä maasturi on toki myös loistava väline. Ja jos innostut kunnolla maastoajosta - mikä on todennäköistä parin kokeilun jälkeen - X-Caliber on siihen käyttöön kyllä hintalisäyksen arvoinen kuten jo mainittiin:D

hekee
18.04.2013, 19.32
Täytyy käydä joku päivä koeajamassa ajan kanssa ja kokeilla vaikka eri vaihtoehtoja, niin on parempi vertailla. Talvella se maasturi on varmasti verraton peli.

Madone 4.9
19.04.2013, 06.58
Itse olin ensimmäiseksi ostamassa tuota X-Caliberia. Mutta tuli päädyttya kalliimpaan samaan merkkiin. X-Caliber on Trek:n myydyin maasturi. Eli ei se huono voi olla

JPironi
19.04.2013, 12.49
Ostin X-Caliberin itselleni vuoden -12 lokakuun loppupuolella. Olen käyttänyt sitä siitä lähtien säännöllisesti työmatkoihini (16-22 km/sivu/valittu reitti). Lisänä viikonloppujen ulkoilutiepyöritystä, kokeiluja lumipoluilla ja mahtuupa mukaan tältä keväältä pari maantielenkkiäkin, kun en ole vielä raaskinut maantiepyörää ottaa käyttöön. Alkusyksy alkuperäisillä Bontrager-renkailla, talvi ISP:llä ja viimeiset pari viikkoa taas Bontrageilla. Pieninappulaiset Bontragerit rullaavat asfaltilla ja hiekkapinnalla hyvin, pidosta märässä juurakossa en osaa sanoa.

Meno on maistunut paremmin kuin etukäteen uskoinkaan. Talvisia työmatkoja tullut ajettua huomattavasti enemmän kuin monena monena edeltävänä vuonna, eikä ajokelistä ole saanut enää tehtyä hyvää syytä jättää pyörä kotiin. Ajo paksussakin lumessa; jota riitti tänä talvena; yllätti sujuvuudellaan. Jäi edellisellä täysjäykällä työmatkapyörällä jo liiankin tutuksi tullut kiemurtelu unholaan. Ajaminen tuntui ja tuntuu edelleenkin kevyeltä ja rullaavalta. Vaikka en olekaan pyörää punninnut, se ja varsinkin kiekot tuntuvat kevyehköiltä.

Joustokeula (RoxShock Reba SL dual air) oli mielestäni hyödyllinen talvella, vaikkakin sillä oli taipumus jäykistyä kovimmilla pakkasilla. Se kuitenkin tasoitti mukavasti menoa jääröykkiöpätkillä. Pitää kuitenkin ensi talveksi vaihtaa öljy paremmin juoksevana pysyvään. Ehdotuksia öljyksi? Jarruissa (Avid Elixir 1) ilmeni myös jonkinasteista tunnottomuutta kovilla pakkasilla, mutta muutos parempaan nopeasti kuluvista, hiekkaa keräävistä ja useita vanteita syöneistä v-jarruista oli huomattava.

Pyörän hankintaa en ole katunut kertaakaan.

ErnoNykanen
19.04.2013, 13.11
Joustokeula (RoxShock Reba SL dual air) oli mielestäni hyödyllinen talvella, vaikkakin sillä oli taipumus jäykistyä kovimmilla pakkasilla. Se kuitenkin tasoitti mukavasti menoa jääröykkiöpätkillä. Pitää kuitenkin ensi talveksi vaihtaa öljy paremmin juoksevana pysyvään. Ehdotuksia öljyksi?
Öljyt iskunvaimentimeen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47951-%D6ljyt-iskunvaimentimeen) ja Jousituksen pienet kysymykset (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44447-Jousituksen-pienet-kysymykset&p=1986501#post1986501)-ketjuissa on tuosta aiheesta aika paljon keskustelua.

IncBuff
19.04.2013, 13.19
Jarruissa (Avid Elixir 1) ilmeni myös jonkinasteista tunnottomuutta kovilla pakkasilla, mutta muutos parempaan nopeasti kuluvista, hiekkaa keräävistä ja useita vanteita syöneistä v-jarruista oli huomattava.

Itselläni ainakin männät jumittelee noissa Elixireissä eli jarrut ottaa pienen painalluksen jälkeen selvästi terävämmin kiinni kun uusi painallus tulee heti perään. Sen verran ärsyttävä feature että jarrut lähtenee kävelemään.

hekee
22.04.2013, 22.34
Mitä enemmän sivustoa lukee, sitä vaikeampaa päätöksen tekeminen on, kun itsellä ei ole aikaisempaa kokemusta. Mitä mieltä olette, kannattaisiko harkita myös Radonia ja Canyonia? Tietysti se on huonoa, kun ei pääse koeajamaan ja jos sattuu menee jotain rikki, niin takuun hoitaminen on vaikeampaa. Mutta vaikuttaa, että siinä voisi säästää vähän.

ErnoNykanen
23.04.2013, 00.50
Canyon ja Radon tarjoavat erinomaisen hinta/osien laatu-suhteen. Itse suuntaan katseet Trekin suuntaan pitkän vaakaputken vuoksi. Saksalaisissa postimyyntifillareissa tuntuu olevan aika olennaisesti tuo ominaisuus huomattavasti parempi näin pitkäselkäiselle ihmiselle. Ja vaikka toki Canyon ja Radon ovat laadukkaita pyöriä niin itse ainakin arvostan Trekin antamaa elinikäistä takuuta rungolla. Sellaisen kuin ostaa niin se on sitten ikuinen. Tai saat uuden kun saat sen hajalle.
Osat ovat kuitenkin melko kuluvaa tavaraa ja kaikki Deoresta/x5:sta ylöspäin ovat kuitenkin toimivia. Haarukka on tietysti yksi osa, joka on melko tyyris vaihtaa, jos ei riitäkään omaan menoon, mutta kyllä aloittelija pärjää vähän vähemmälläkin. Tänään juuri kaverin kanssa ajeltiin sellaisia polkuja, joita ei kyllä aivan xc-kategoriaan voi luokitella ja hänen pyörässään oli kiinni rokkarin XC32, mikä on siis vielä karsittu versio recon silveristä, ja ei se matkanteko kyllä keulasta jäänyt kiinni.
Noista Radonin ja Canyonin keskusteluketjuista löytyy tonneittain lähes ainoastaan positiivista palautetta, joten kyllä ne on aivan hyviä vaihtoehtoja nekin, mutta Trekillä on jonkin verran pidempi kokemus esim. 29er geometrioiden viilaamisesta huippuunsa, jonka vuoksi väittäisin, että ne ovat melkein parasta mitä tuossa hintaluokassa saa. Postimyyntipyöriin on hyvä laskea myös se 30-50 euroa mikä tulee postikuluista pyörän hinnan päälle. Jos on kuitenkin erittäin tiukalla budjetilla liikkeellä niin tuollainen 800 euron postimyyntifillari on kuitenkin sen pari satkua halvempi kuin trekki (postimyyntifillari+postit vs. cobia, jonka listahinnassa vähän tinkaamisvaraa kuitenkin), joka voi tarkoittaa esim. kuukauden ruokia. Se on kuitenkin hyvin henkilökohtainen kysymys, että onko se tämän investoinnin arvoinen.

Lisäksi on tietysti se palvelu. Omassa Trek-kaupassa ainakin vaihtelevat stemmejä sopivan pituiseksi ja muuta kivaa ihan veloituksetta. Radoniin kun haluaa kokeilla eri stemmin pituuksia niin täytyisi ostaa ne, ellei kaverilla satu varastossa lojumaan. Lisäksi niitä joutuu kasailemaan ja säätämään mm. ilmanpaineita haarukkaan ennen kuin ne saa edes ajokuntoon. Tämä on tietysti monille harrastajille itseisarvo sinänsä, mutta ei ehkä keskivertopyöräilijälle. Trekin jälleenmyyjä hoitaa nämä hommat puolestasi.
Tämä on tietysti vain minun oma subjektiivinen mielipiteeni asiasta. Täytyy ottaa huomioon, että itse olen jo lähes päättänyt, että tulen Trekin tuosta kivijalkaliikkeestä lähitulevaisuudessa hankkimaan.

Alkuperäiseen ongelmaan liittyen sanoisin, että kyllähän tolla reconillakin pääsee ihan hyvin maastossa, ei se mikään työmatkahaarukka ole. Työmatkoja ajatellan saattaa kuitenkin oman lisäarvonsa antaa vielä tuo x-caliberin haarukan etälukittavuus.

hekee
26.04.2013, 19.11
Pitkän pohdinnan jälkeen olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ostan sporttihybridin/fitnesspyörän, koska uskon sen sopivan tällä hetkellä käyttötarkoitukseeni paremmin kuin maasturi. Hinnoissakaan ei ole juurikaan eroja. Huomenna mukaan lähtee joko Felt tai Trek. Mitä sanotte kumpi on parempi kun kummallakin on hyvä ajaa?

Felt QX85:

http://www.feltbicycles.com/Canada/2013/Hybrid-Sport/QX-SERIES-MEN/QX85.aspx


Trek FX 7.4:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/town/fitness/fx/7_4_fx_disc/

Cyclot jätin hyllyyn ja seuraavaksi ostan maasturin, kunhan polut alkaa kiinnostamaan enemmän.

Madone 4.9
26.04.2013, 20.49
Pitkän pohdinnan jälkeen olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että ostan sporttihybridin/fitnesspyörän, koska uskon sen sopivan tällä hetkellä käyttötarkoitukseeni paremmin kuin maasturi. Hinnoissakaan ei ole juurikaan eroja. Huomenna mukaan lähtee joko Felt tai Trek. Mitä sanotte kumpi on parempi kun kummallakin on hyvä ajaa?

Felt QX85:

http://www.feltbicycles.com/Canada/2013/Hybrid-Sport/QX-SERIES-MEN/QX85.aspx


Trek FX 7.4:

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/town/fitness/fx/7_4_fx_disc/

Cyclot jätin hyllyyn ja seuraavaksi ostan maasturin, kunhan polut alkaa kiinnostamaan enemmän.

Noista ottaisin itse Felt:n.

Trek hybridiä tullut poljettua joskus 8v putkeen. Ei valitettavaa.

Mutta Felt kiehtoo tällä hetkellä jostain syystä. Ja tuossa Felt:ssä parempi etuvaihtaja :D

ErnoNykanen
26.04.2013, 23.44
Osasarjahan tuossa feltissä on kauttaaltan hieman parempaa, mutta merkittävää eroa ei ole. Eiköhän toi asvalttikäytössä mene acera siinä missä aliviokin. Enemmän ehkä laittaa painoarvoa sille, kumpi koeajossa tuntuu paremmalta, jos esim. painoeroa on huomattavasti (trekki näyttää sirommalta omaan silmään). Ja sitten tietysti, että kummasta saa tingattua paremman tarjouksen :)

hekee
27.04.2013, 00.00
Juu hyvin pelas kummassakin vaihteet. Ja tosiaan tarjouksissa ei ollut juurikaan eroja, joten aika tasan ovat. Vaikea sanoa kumman otan, kun molempien ulkonäkökin on mieleinen :D

ErnoNykanen
27.04.2013, 00.08
Kyllähän ne vaihteet aina uutena pelaa :D se miten ne toimii sitten likaisena ja käyttöä nähneenä ja miten ne kestää sitä käyttöä on yleensä se mikä ne sitten loppujen lopuksi erottaa. Ehkä kallistuisin tuohon felttiin juuri tuon asteen verran parempien kampien/etuvaihtajan/vaihdinvipujen perusteella. Toisaalta Trekin elinikäinen takuu rungollekin on aika vakuuttava :P

hekee
27.04.2013, 00.56
Niin no se. Jos ne ei sit myöhemmin pelaa kunnolla, niin täytyy päivittää parempiin. Ai Trekillä on kaikkiin runkoihin elinikäinen takuu? Sitäpä myyjä ei hoksannut mainita.

ErnoNykanen
27.04.2013, 01.10
No eipä noita hybridien runkoja yleensä niin paljon ruhjota, että niissä rungot hajoaisi, joten ei voi tässä tilanteessa kovin merkittäväksi eduksi sanoa :) On niillä muillakin merkeillä yleensä se 10 vuotta tai vastaavaa. Molemmat pyörät nyt on kuitenkin varmasti ihan kelpo laatua ja menee asvaltti ja hiekkatie-käytössä ihan täydestä, joten väärää valintaa et voi noiden välillä tehdä. Omien fiilisten mukaan ja sitten kuvaa tänne mihin ikinä päädytkään :)

hekee
27.04.2013, 11.08
No ei :D Pyörät on just samanväriset kuin nuissa linkeissä. Ajattelin vielä rumentaa sitä lokareilla yms härpäkkeillä :D

hekee
27.04.2013, 18.03
Kiva kuulla, sillä Felt on nyt "tallissa"! :) Pyöräthän on tosiaan kuin veljeksiä, mutta jos nyt jotain pitää sanoa, mitä en eilen halunnut mainita, niin Feltissä sain vähän paremman ajoasennon. Ranteet ei kipeytyny ja satula on parempi. Myös vaihteet varsinkin edessä toimivat paremmin. Jarrujakin sai mielestäni painaa kovempaa Trekissä. Trekin mattamusta maalipinta ois vaan ehkä ollu vähän hienompi kuin Feltin kiiltävä tummanharmaa. Tästä on hyvä jatkaa, mutta täytyy toivoa ettei maasturikuume iske
liian pian :D

mikkosu
07.05.2013, 09.56
Lainaan hieman tätä topikkia. Itselläni on suurinpiirten samanlainen tilanne ja pyörän tarve kuin ap. Tarkoitus olisi ajaa päivittäin 5km työmatka-ajoa, joka on enimmäkseen asvalttia sisältäen max. 1km hiekkatiepätkän. Mahdollisesti myös pidempää lenkkiä olisi tarkoitus tehdä kesällä ~20-30km.

Vaihtoehtoina on nämä 3
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_2_fx_disc/#/fi/fi/model/details?url=fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_2_fx_disc
http://www.cube.eu/en/tour/urban-life/hyde/
http://www.crescent.fi/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/kebne

Crescent on tietty kaikken painavin, mutta minua kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia teillä on tai mitä mieltä olette pyörissä olevista osista. Kävin eilen koeajamassa kaikki kolme ja Crescent tuntui ehkä parhaimmalta(koeajoin viimeisenä, ehkä sillä oli vaikutusta :)). Hinnaltaan kaikki on suurinpiirtein samoissa luokissa.

ErnoNykanen
07.05.2013, 13.06
[teknistä hifistelyä]
Crescentin osasarjasta on paha sanoa kun mainostavat monessa kohtaa vaan SHIMANO, eikä sen tarkempia tietoja.
Cube on varusteiltaan jonkin verran ehkä kilpailijoitaan parempi: hydrauliset levyjarrut, aceraa kautta linjan, ja 9spd takapakka eli 27 vaihdetta 24 sijaan. Hydrauliset jarrut ovat tietenkin jonkin verran kaksipiippuinen juttu: ne ovat toimintavarmempia ja yleensä parempia kuin mekaaniset, mutta toisaalta huolto vaatii jonkin verran perehtymistä siinä missä mekaaniset levyjarrut ja v-jarrut huoltaa kuka vaan. Huomaan, että vertailussa on pelkkiä levyjarrullisia pyöriä, mutta tiukalla budjetilla liikkuvalle on ehkä kannattavaa katsoa myös niitä perinteisiä. Levyjarrut on kyllä hienot ja pysähtyvät jonkin verran nopeammin ja ovat myös huoltovapaammat, mutta lisäävät hintaa ja painoa. Verrattaessa, että esim. kilpaa katupyörillä ajaville riittää pysähtymiseen ne perinteiset vannejarrut.
Trek häviää jonkin verran varusteissa Cubelle: mekaaniset levyjarrut, etuvaihtaja ja kammet heikompia(-ish), vaikka takavaihtaja onkin alivio. Pistosuojatut 35c renkaat tosin ovat lähtökohtaisesti mielestäni paremmat kuvailemaasi käyttöön kuin melkein puolta kapeammat cuben renkaat, mutta nehän nyt on nopeasti vaihdettavissa järkevään hintaan. Trekki on myös kolmikosta selvästi halvin. Trekin pyöristä tämä (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_3_fx/#/fi/fi/model/details?url=fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_3_fx) olisi oma valintani tässä hintaluokassa. Kansallisvärityksellä tietysti ;)
[/teknistä hifistelyä]

Loppujen lopuksi kaikki on kuitenkin kiinni omasta ajofiiliksestä. Jos se tuntuu hyvältä niin se on hyvä. Voi tietysti olla, että koeajotilanteessa ei välttämättä satulan paikkaa horisontaalisessa suunnassa säädetty ja se voi vaikuttaa ajokokemukseen jonkin verran. Osia ei kuitenkaan kannata liiaksi jäädä tuijottelemaan. Kyllä ne pyöräkaupoissa myytävät merkkifillarit tässä hintaluokassa on jo kaikki ihan kaupunkikelpoisilla osilla varustettuja ja se oma mukavuus pyörän satulassa vaikuttaa olennaisesti enemmän pyörän paremmuuteen kuin se, että onko siinä nyt acera- vai alivio-etuvaihtaja.

mikkosu
07.05.2013, 13.49
Kiitos selkeyttävästä vastauksesta. Tarkemmin mietittyäni juurikin tuo satulankorkeus voi olla yksi vaikuttava tekijä Trekkiä ja Cubea testatessa. Voi olla, että ennen ostopäätöstä on vielä ajettava yksi kierros kaikilla ja pyytää myyjää säätämään satula kohdalleen.

ErnoNykanen
07.05.2013, 16.23
Satulan korkeus luonnollisesti on vielä merkittävämpi, mutta toinen asia mitä kannattaa myyjää pyytää säätämään on satulan paikka vaakasuunnassa oikeaan kohtaan. Myös stemmiä voi ainakin tuossa crescentissä säätää, joten siitäkin kannattaa kysäistä. Kiinteitäkin stemmejä jotkut kauppiaat saattavat vaihtaa toisen pituiseen ilman erillismaksuakin, jos heillä on vastaavia irtokappaleina nurkissa.

jan52
07.05.2013, 18.41
Vaihtoehtoina on nämä 3
http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_2_fx_disc/#/fi/fi/model/details?url=fi/fi/bikes/town/city_sport/fx/7_2_fx_disc
http://www.cube.eu/en/tour/urban-life/hyde/
http://www.crescent.fi/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/kebne

Crescent on tietty kaikken painavin, mutta minua kiinnostaisi tietää millaisia kokemuksia teillä on tai mitä mieltä olette pyörissä olevista osista. Hinnaltaan kaikki on suurinpiirtein samoissa luokissa.

Mulla on käyttöpyöränä toi Hyde ja se on kyllä varsin toimiva ja monipuolinen pyörä. Haarukoihin mahtuu tarvittaessa pyörimään leveämpääkin rengasta ja tavaratelineet saa helposti kiinni eteen ja taakse. Saksasta (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Hyde-shadow-black-2013/c-WG000886/a-A011618) tilaamalla saa myös edullisemmin.
Kannattaa kuitenkin ostaa se pyörä, joka omasta mielestä tuntuu parhaalta.

mikkosu
08.05.2013, 12.09
Oikeilla säädöillä Cube Hyde tuntui sopivimmalta vaihtoehdolta. Päätin kuitenkin ostaa Hyde Race mallin hieman huoltovapaamman vaihteiston takia. Kauppias myi pyörän samoihin hintoihin mitä nämä saksan webbikaupat niitä myy + ensimmäinen huolto on ilmainen :) Nyt vaan odotellaan pyörän saapumista maahantuojalta.

http://www.cube.eu/en/tour/urban-life/hyde-race/

Bull88
14.06.2016, 18.21
Nosretaan vanhaa ropikkia, nii ei uutta tarvii alottaa. Puolisolleni olen seiskaa miettinyt. Paikallisessa kivijalkaliikkeessä pääsisi koittamaan, joka kohtuu tärkeää. Olisiko samassa hintaluokassa muita hyviä/parempia vaihtoehtoja? Pyörä tulisi jokapaikan pyöräksi. Yhdessä helpoille poluille/latu-urille ja kylän raitille lpien kanssa. Kyseessä ensimmäinen "parempi" pyörä. Perheessä valmiiksi jo yksi Trekki ja cube sen kaverina.

Että tämmöstä tänään... Kiitos ja anteeksi.