Näytä tavallinen näkymä : Canyonin maastopyörät
Juu, ja lontoonkielisiltä voorumeilta löytyy lisää tapauksia.
Onko tietoa koskeeko myös 27,5 malleja? Entä onko Canyon reagoinut jotenkin asiaan, muutenkun rungon vaihdolla?
PyöräIle
08.12.2014, 22.07
Nyt on muutamat hiekkatielenkit ja ensimmäiset maastopolut ajettu uudella Nerve 8.9:llä.
Meitä noin 173/81 mitoilla varustettuja on tainnut muutamakin täällä arvuutella S ja M kokojen välillä. Itse otin M-koon sentin normaalia lyhyemmällä stemmillä, ja tuntuu että olisi se sittenkin saanut olla normaali 80 millinen; niin lyhyeltä pyörä tuntuu verrattuna S-runkoiseen Radon ZR Race 29:iin. Korkeahan tuo on, eikä seisoskellessa paljon jää väliä munaskuihin. Voimakkaan slouppauksen vuoksi tässä merkitsee myös, kuinka edessä tai takana sitä satulaa on tottunut pitämään. Toisaalta se 12 mm S-kokoon ei varmaan nyt kovin isoa eroa tee.
Eli yhteenvetona, kumpikin koko on hyvä, mutta jos ässään päätyy, kannattanee harkita pyytävänsä 10 mm pidemmällä stemmillä.
Nyt on muutamat hiekkatielenkit ja ensimmäiset maastopolut ajettu uudella Nerve 8.9:llä.
Meitä noin 173/81 mitoilla varustettuja on tainnut muutamakin täällä arvuutella S ja M kokojen välillä. Itse otin M-koon sentin normaalia lyhyemmällä stemmillä, ja tuntuu että olisi se sittenkin saanut olla normaali 80 millinen; niin lyhyeltä pyörä tuntuu verrattuna S-runkoiseen Radon ZR Race 29:iin. Korkeahan tuo on, eikä seisoskellessa paljon jää väliä munaskuihin. Voimakkaan slouppauksen vuoksi tässä merkitsee myös, kuinka edessä tai takana sitä satulaa on tottunut pitämään. Toisaalta se 12 mm S-kokoon ei varmaan nyt kovin isoa eroa tee.
Eli yhteenvetona, kumpikin koko on hyvä, mutta jos ässään päätyy, kannattanee harkita pyytävänsä 10 mm pidemmällä stemmillä.
Kokojen välillähän on käyty aika paljon keskustelua ja itsekin sitä pähkäilin armottomasti ennen Order -napin painallusta. Tulipa sitä luettua tätäkin foorumia melkoisen ahkerasti. Niin siinä sitten kävi, että eilen UPS:n lähetti toimitti kotiin Spectral 7.0 EX:n kokoa S. Omat mitat ovat vastaavasti 170cm / 80 cm ja pienet kylmät tyypit olohuoneessa osoittivat myös, että ei niissä S- ja M- koon välissä aivan mielipuolisen järkyttävää eroa ole. Omasta mielestä tuo S oli kyllä just passeli omaan käyttöön. Nyt vaan on tottuminen perinteisemmän XC geometrian jälkeen tuohon uuteen. Ja aika villiltähän se vaikutti :D
Tilasin tässä kuussa spectral AL 6.0:n. 7.0 EX:n toimitusajat kun on jo todella pitkät. Pyörä tuli viikossa ja palvelu oli joka kerta hyvää, kun canyonin sivuilla jotain kysyin. Olen 180/87 ja L-koko tuntuu ainakin itsestä sopivalle. Kaikinpuolin hyvä kokemus ainakin tähän asti :)
Tilasin tässä kuussa spectral AL 6.0:n. 7.0 EX:n toimitusajat kun on jo todella pitkät. Pyörä tuli viikossa ja palvelu oli joka kerta hyvää, kun canyonin sivuilla jotain kysyin. Olen 180/87 ja L-koko tuntuu ainakin itsestä sopivalle. Kaikinpuolin hyvä kokemus ainakin tähän asti :)
Tänään ensimmäinen, kunnon lenkki. Kaikki toimi ja pyörä tuntui hyvälle. Uskoisin myös M-koon sopivan minun kokoiselle tuolla nykyisellä geometrialla.
http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3572
179cm
74kg
84cm inseam
60cm torso length
45cm shoulder width
64cm hand length
M koko ilmeisesti passeli (ainakin laskurin mukaan)? Mites tuo crank length kun M:ssä se on 175mm ja laskureiden mukaan 84cm inseamilla pitäisi olla 172,5mm niin onko tuolla jotain merkitystä? Voiko pyytää vaihtamaan kokoa pienemmäksi tilauksen yhteydessä?
http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3675
Tuossa ilmeisesti myös M koko sopiva?
Eiköhän maastossa ole 175mm kammet ihan hyvät. Tulee enemmän wääntöä
Ja aika harvoja maastokampia saa 172,5mm välikoossa, 170mm ja 175mm on huomattavasti yleisempiä.
Inseamini on myös 84cm ja joskus internet-laskureiden avulla tulin siihen tulokseen, että ihanteellinen kammen mitta olisi jossain 171-172mm välillä. Maantiepyörässä on 170mm kammet ja maasturissa 175mm, molemmat sopii tarkoitukseensa vallan hyvin. Lyhyempää on helpompi pyörittää korkeammalla kadenssilla ja pidemmällä saa sitä vääntöä.
Canyon Spectral AL 9.9 EX tilattu ja ensiviikolla pitäisi saapua! :)
Anaxagore
26.12.2014, 13.28
Pitäisi 26" Fuel Ex 9.7 päivittää 29:ksi. Tekisi mieli pyörää jolla pystyy ajamaan vaikka mitä. Pitäisi varmaan käydä hakemassa Fuel Ex 29 samantien eikä vatvoa täällä foorumilla. Olisikohan se nyt kanjonin mallistosta sitten Nerve AL 29 vai Spectral AL 29? Jotenkin hassusti haluaisin paljon joustoa mutta tuleepi ajettua paljon ylämäkeenkin. Ja numerolappua pitäisi kokeilla laittaa rintaan leikkimielellä marathon-kisoissa. Peruslenkit on kuitenkin varsin teknistä maastoa olleet tyyliin hallainvuori. Tänä vuonna en kerinnyt ajamaan kuin korson 96:n. Pääpaino numerolappu-rinnassa-ajeluissa on maantiellä. Läskipyörä mulla olikin jo joten sitä ei tartte suositella.
alteregoni
01.01.2015, 03.58
Tää nyt ei varsinaisesti liity mihinkään, mutta ihmettelen tässä vaan ääneen, että miksiköhän Canyon on Spectraleihin valinnut Fox:in 34:sen sijaan 32:sen kun osassa malleissa on Pike? Ihan vaan ajatuksella, noilla keulojen jäykkyys eroilla...
hemunator
03.01.2015, 20.34
Anaxagore kirjoitti 26.12.2014: "Olisikohan se nyt kanjonin mallistosta sitten Nerve AL 29 vai Spectral AL 29? Jotenkin hassusti haluaisin paljon joustoa mutta tuleepi ajettua paljon ylämäkeenkin. Ja numerolappua pitäisi kokeilla laittaa rintaan leikkimielellä marathon-kisoissa." Itsellä on aivan sama jaakobinpaini meneillään. Heittäkääs nyt kommentit, niin päästään tilaamaan...!
Anaxagore kirjoitti 26.12.2014: "Olisikohan se nyt kanjonin mallistosta sitten Nerve AL 29 vai Spectral AL 29? Jotenkin hassusti haluaisin paljon joustoa mutta tuleepi ajettua paljon ylämäkeenkin. Ja numerolappua pitäisi kokeilla laittaa rintaan leikkimielellä marathon-kisoissa." Itsellä on aivan sama jaakobinpaini meneillään. Heittäkääs nyt kommentit, niin päästään tilaamaan...!
Vastaus on helppo. Jos ajat enemmän tasamaata ja ylämäkeä vauhdikkaasti, niin Nerve, jos taas tykkäät isommista hypyistä ja ajat alamäet vauhdikkaammin, niin Spectral.
narisevaklossi
04.01.2015, 17.51
Reilun kuukauden ajettu 2015 Canyon.Miten tässä näin kävi kysyy hän?
Vertaistukea...
http://i11.aijaa.com/b/00015/13652089.jpg?edd43bf7b3c657b0dfeee8eebf439c3bf45d7 a1ffe3a7554fca97ff9de8d0c3c117ed29a032657526bd1cf5 fb900af6d
Eihän tuossa mitään uutta. Onhan noita mennyt. Se on se kun haetaan keveyttä kestävyyden kustannuksella. Ei näistä oikein enää muuta johtopäätöstä voi vetää.
Onko tietoa koskeeko myös 27,5 malleja? Entä onko Canyon reagoinut jotenkin asiaan, muutenkun rungon vaihdolla?
Tänään tuli tieto, että menee takuuseen. Eivät osanneet vielä kertoa tuleeko kokonaan uusi runko vai uusi rungon osa. Spectral on ollut nyt 1 kk Saksassa. Tammikuun puolessa välissä saattaa tulla takaisin. Siitä kuinka yleinen chainstayn murtuma hitsaussaumasta tässä mallissa tai yleisemmin Canyonin pyörissä on, ei varmaankaan saa kovin helposti tietoa, ei ainakaan asiakaspalvelun Mirkulta.
hemunator
05.01.2015, 22.17
Canyonin MTB kokolaskurista vielä: onko kellään nopeaa heittoa siihen, minkä mittaiselle reiskalle L-runko alkaen sopii? Itse olen 183/86 ja näin medium. Isot kaverit on vissiin vielä erikseen...
van damme
05.01.2015, 23.10
Vastaus on helppo. Jos ajat enemmän tasamaata ja ylämäkeä vauhdikkaasti, niin Nerve, jos taas tykkäät isommista hypyistä ja ajat alamäet vauhdikkaammin, niin Spectral.
Niin ainakin mitä itse olen lueskellut niin Nerve on ns jokapaikanhöylä ja Spectral sopii paremmin vauhdikkaaseen ajoon tarkoitukseen tehdyillä alamäkipoluilla. Nerve oli muistaakseni Canyonin myydyin maastopyörä.
Canyonin MTB kokolaskurista vielä: onko kellään nopeaa heittoa siihen, minkä mittaiselle reiskalle L-runko alkaen sopii? Itse olen 183/86 ja näin medium. Isot kaverit on vissiin vielä erikseen...
Itsellä 187cm/90cm ja Grand Canyon koossa L mielestäni sopivan kokoinen.
Sent from my Lumia 800 using Tapatalk
biemmezeta
06.01.2015, 10.06
Omat mitat 182cm/84cm. Ainakin Grandcanyon CF SL mallissa L on tuntunut sopivalta reilun vuoden käytön perusteella. Todennäköisesti M olisi mennyt myös, varsinkin jos stemmin olisi vaihtanut pitempään.
Täälläki arvotaan M vai L koko Grandcanyon 6.9 AL:stä. Mitat 183/85 laskuri kertoo M. Taitaa olla aikalailla rajatapauksia.
Anaxagore
06.01.2015, 10.40
Spectral olisi sitten oma valintani. Sitten vielä pitäisi malli päättää. Paino tippuu aika olemattomasti noissa ja jo lähtötason mallissa vaikuttaisi olevan hyvät kiekot. 2099e Spectral 7.9 olisi varmaan järkevin valinta.
Mulla on ajatuksissa hankkia Grand Canyon AL ja mitat ovat 173/81 ja arvon tosiaan S ja M koon välillä. Kysyin asiaa canyonin supportista ja vastaus oli että molemmat ok, S koolla saa hiukan sporttisemman asennon ja kun erikseen kysyin että riittääkö satulatolpan pituus niin vastaus oli että riittää kyllä. Eli tod näk tulen itse tilataan näillä mitoilla S koon, ehkä sentin pitemmällä stemmillä,jos ei nyt saman mittainen ole kokeillut ässää ja todennut aivan liian pieneksi...
Edit. Vielä sen verran koko laskurista että viime keväänä tilasin canyonin maantiepyörän ja yhtälailla olin siellä samanlainen rajatapaus ja otin siis S koon ja sanoisin että M olisi ollut liian iso.
Täälläki arvotaan M vai L koko Grandcanyon 6.9 AL:stä. Mitat 183/85 laskuri kertoo M. Taitaa olla aikalailla rajatapauksia.
Arvuuttelin Spessun Epicin mittoja noin vuosi sitten kun hankin uutta runkoa 180/84 mitoille. Epic on sekä M että L koossa noin 15mm pidempi (reachin mukaan) verrattuna vastaaviin Grand Canyon runkoihin. Lähtökohtaisesti M koon Spessun mukana tulee 90mm stemmi ja L kokoisessa 105mm. Tulin siihen tulokseen että ne aivan ideaalit mitat ovat juuri noiden välissä, joko M runko 100mm stemmillä tai L runko 90mm stemmillä. Päädyin M kokoon ja laitoin siihen sen 100mm stemmin, lopputuloksena aika kisakireä asento jota halusinkin.
Eli kun osuu sopivasti runkokokojen väliin, voi hakea erilaista ohjaustuntumaa valitsemalla pitkän rungon ja lyhyen stemmin tai lyhyen rungon ja pitkän stemmin. Jos tuntee yhtään epävarmuutta mitoituksesta, lyhyt runko mahdollistaa tietysti vielä selvästi lyhyemmän ajoasennon sillä lyhyeämmällä stemmillä.
Ohiampuja
06.01.2015, 21.08
Mites se korkeus. Pituus on helppo passata stemmillä, mutta pienemmästä saa helpommin matalamman jos sellaista kaipaa. Ja sama tietysti isommassa päin vastoin.
Keskiäkäinen lohjalainen
09.01.2015, 12.20
Ilmeisesti Kanjoneita myydään Suomeen aika paljon :-)
http://www.canyon.com/fi/service/news/article.html?id=245
^mahtaako sulla olla jotain tekemistä asian kanssa? Tuli vaan mieleen kun olet sellainen foorumin VCP, eli Virallinen Canyonin Puolestapuhuja :):rolleyes:
http://www.canyon.com/fi/service/news/article.html?id=245
Jolalaadiduu. Eli jodlausta. Hämmentävä uudistus..
Keskiäkäinen lohjalainen
09.01.2015, 13.05
^mahtaako sulla olla jotain tekemistä asian kanssa? Tuli vaan mieleen kun olet sellainen foorumin VCP, eli Virallinen Canyonin Puolestapuhuja :):rolleyes:
Aijaa...
Kyllä tämä tuli mulle yhtä suurena yllätyksenä kuin sullekin. Mää vaan fanitan hyvää ja halpaa tavarata.
Mää vaan fanitan hyvää ja halpaa tavarata.
Samoin! Je suis keskiäkäinen lohjalainen!!
(ostin tosin muun kuin Canyonin maasturin ensi kaudeksi, pyhäinhäväistys?)
Kyllä tämä tuli mulle yhtä suurena yllätyksenä kuin sullekin. Mää vaan fanitan hyvää ja halpaa tavarata.
Juu ei tämä mikään syytös ollut vaan uteliaisuutta. Foorumilla pitää olla tarkkana ketkä puhuu kauppiaana ja ketkä loppukäyttäjänä.
PS: mutta jos Canyonin hemmo lukee foorumia niin Duden aikatauluja vois kiristää muutamalla kuukaudella. Ei ole houkutteleva vaihtoehto nykyisellään.
PS2: oho, LJL on oppinut telkkarista ranskaa!
PS2: oho, LJL on oppinut telkkarista ranskaa!
Osaan myös sanoa lähes oikein ääntäen la prostitueé
J.Kottenberg
09.01.2015, 13.53
PS: mutta jos Canyonin hemmo lukee foorumia niin Duden aikatauluja vois kiristää muutamalla kuukaudella. Ei ole houkutteleva vaihtoehto nykyisellään.!
Samaa mieltä. Vaikka olisi miten hyvä brändi tahansa niin bisneksessä nopeus on hyvin tärkeä osa. En tunne pyörien valmistusta mutta luulen että hiilikuiturungon valmistuksen aloitus on hidastava tekijä. Tämä hitaus on nykyisessä tilanteessa hankala tekijä Canyonille koska läskipyöriä tulee markkinoille valtavasti niin vanhemmilta tunnetuilta merkeiltä kuin myös uusia halpismerkkejä.
Olisikin ollut varmasti paljon parempi tehdä niinkuin monessa muussakin mallissa eli alurunkomallit jotka olisi varmaan saatu nopeasti myyntiin ja otettu niillä markkinaosuutta ja tunnettavuutta läskipuolella ja näin hiilariversion tulon venyminen, vaikka haitallista onkin, ei olisi alkanut kääntää katseita pois Canyonilta.
Alurunkoiset olisi voineet olla hinnaltaankin suhteessa osiin, niinkuin jäykkäperäiset maasturit vaikkapa, ihan kova juttu ja markkinaosuuden kehittyminen jatkossa ihan erilainen kuin mitä tällä "tosi hyvä hiilariläski tulee sitten joskus" konseptilla.
Nyt on nettisivut ja Fb-ryhmä julkaistu myös suomennettuna http://www.canyon.com/fi/
J.Kottenberg
09.01.2015, 18.46
Niinpä näkyy. Luulisin kyllä että Canyonin tuotteita katselevat osaavat sen verran vaikka englantia että isoa hyötyä ei taida olla. Esimerkiksi itse on harrastuksen myötä tullut sen verran opittua, vaikka lähtötaso ei kummoinen ollutkaan, että pystyy katselemaan asioita ulkomaisilta sivuilta ja tuntuukin melkein luontevammalta englanninkielisten katselu.
Hyvä homma, vähenee google kääntäjän käyttö höhöö ;-)
Itseltä nuo kielet sujuu ja tuntuu luontevammalta lukea tuotakin sivustoa esim. englanniksi, mutta tuon suomenkielisen asiakaspalvelun tuoma kenties verkkaisempi takuuasioiden hoitaminen kuulostaa mielenkiintoiselta ja tervetulleimmalta uudistukselta.
Siellä on varmaan joku yksi Reija joka yrittää vastata suomeksi tuhanteen valitusmeiliin päivässä..
J.Kottenberg
10.01.2015, 11.06
Joo. Ei ehkä ole joka hetki kovin positiivista viestiä nokan edessä. Voi jotkut läskin tilanneet vaikka hiukan kehua.
No onhan tuo hienoa kehitystä Canyonilta. Messu, koe-ajoja, merkkihuoltoa ym. lupaillaan. http://www.canyon.com/fi/service/news/article.html?id=245
J.Kottenberg
10.01.2015, 13.12
Joo, tuo on kyllä edistystä. Varsinkin jos pystytään pitämään organisaatio kevyenä ja välttämään palvelun kustannusten siirtyminen hintoihin.
Kuinka ladukkaita canyonin rungot on tyypillisesti olleet? Onko murtumia tms. ongelmia?
Kuinka ladukkaita canyonin rungot on tyypillisesti olleet? Onko murtumia tms. ongelmia?
Sen perusteella mitä olen yrittänyt seurata Canyonin runkojen kestävyyttä tämän foorumin kautta viimeisen kolmen vuoden ajan, sanoisin että runkovaurioita on sattunut yllättävän paljon siitä huolimatta että Canyonit ovat yleistyneet samalla ajanjaksolla huimasti. On ollut kunnon kolarivaurioita, jonkun pienen kaatumisen tms. seurauksena yllättäen hajonneita ja myös normaalissa käytössä valmistusvian tms. seurauksena vaurioituneita. Minulle on muodostunut sellainen kuva, että Canyon valmistaa runkonsa varsin laadukkaasti, mutta erityisesti hiilikuiturungoissa materiaalivahvuudet on vaan viety niin minimiin että linjalta tulee ulos yllättävän herkkiä runkoyksilöitä. Canyonin takuukäytäntö on toiminut tyypillisesti hyvin silloin kun siihen on ollut aihetta turvautua.
Mulla on mennyt reilussa kolmessa vuodessa kaksi 26" Grand Canyon CF:ää takuuvaihtoon.. Kovin oli herkkä runko mutta eipä varmaan muillakaan nippa nappa 1000g rungoilla kestävyys ole se paras ominaisuus. Muuten hyvä kisarunko. Takuu on toiminut myös 24kk jälkeen joskin silloin joutuu itse maksamaan rahdit
J.Kottenberg
11.01.2015, 01.23
Olisi mielenkiintoista kuulla mistä kohdin ja millaisissa olosuhteissa rungot on särkyneet.
Eikös LJL:n toinen runko särkynyt ainakin ylikiristetystä satulaputken klemmarista? :D
Mitä iloa on siitä, jos kanjoni nyt suomenkielisellä palvelulla saa aikaan verkkaisemma asiakaspalvelun?
J.Kottenberg
11.01.2015, 14.11
^^No silloin se ei välttämättä ollut rungon viasta johtunut vaurio.
Eikös LJL:n toinen runko särkynyt ainakin ylikiristetystä satulaputken klemmarista? :D
Juu, se mistä se särkyi oli kyllä aika vähästä. Toinen runko meni ihan ajamalla
Mitä iloa on siitä, jos kanjoni nyt suomenkielisellä palvelulla saa aikaan verkkaisemma asiakaspalvelun?Ei näin kaiketi missään luvata ja saat kaiketi käyttää vielä englannin kielistäkin, jos haluat. Joku toinen saattaa osata selittää Suomeksi huomattavasti helpommin vaikkas jonkun runkovika episodin. Eiköhän ne sillä Canyonilla tiedä mitä tekee. Ohhan näitä maaorganisaatiota jo 14 ennen Suomea.
Näistä runko viosta ja ym. sen verran, että varmasti poksuu Spessuja ja muitakin ne ei vaan tule, niin herkästi esiin foorumeilla, kun takuu asiat hoituu suoraan kotomaassa liikkeessä.
esim. Tiedän kaksi Trekin superfly kuitu jäykkistä mitkä hajosi.
Kaikki menee paskaksi, jos on tuuria, niin kuin esim minulla. Pää-asia, että takuu Rockaa ja nopeesti.
Ohiampuja
13.01.2015, 14.16
Mitä iloa on siitä, jos kanjoni nyt suomenkielisellä palvelulla saa aikaan verkkaisemma asiakaspalvelun?
Käsittääkseni siellä on tarjolla muutakin palvelua kuin suomenkieltä. Eiköhän sieltä tule esittelypyöriäkin joihinkin Suomalaisiin pyörätapahtumiin. Eli pääsee katsomaan että onko M vai L nyt se minulle sopiva koko. :)
https://www.canyon.com/fi/service/news/article.html?id=245
Tervetuloa Canyonin suomenkielisille verkkosivuille! Canyon Finland palvelee suomalaisia asiakkaita kaikissa Canyon-pyöriin liittyvissä asioissa. Järjestyksessään 15. paikallinen Canyonin maaorganisaatio vahvistaa pyörämerkin asemaa Suomen markkinoilla merkittävästi. Canyon Finland palvelee nykyisiä ja tulevia Canyon-pyörän omistajia puhelimitse, sähköpostilla ja merkkikorjaamolla. Messujen ja kilpailujen lisäksi meidät voi tavata järjestämissämme koeajotapahtumissa.
Olen käynyt keskustelua Suomeksi foxin iskari ongelmista ja ei voi kun kehua palvelua, nopeaa yhteyden pitoa!
Näistä runko viosta ja ym. sen verran, että varmasti poksuu Spessuja ja muitakin ne ei vaan tule, niin herkästi esiin foorumeilla, kun takuu asiat hoituu suoraan kotomaassa liikkeessä.
Hmmm, empä tiedä tuosta. Kyllä tärkeintä on että firma osaa tehdan runkoja mitkä pysyy koossa vuosikausia. Jos pyörä on romua kolmen vuoden jälkeen niin kyllä surkea valmistaja on kyseessä.
Vaikka runko menisi takuuaikana, olisi muiden harrastajien vuoksi kohteliasta kertoa siitä jotta valmistajien todellinen osaaminen tulee esiin. Huonolaatuinen runko on jopa vaarallinen.
Sitäpaitsi ei kaikki pistää pyörää vuoden-kahden välein kiertoon muiden harmiksi.
Miten vakaputken mitoitus nyt menikään? Onko geometriataulukossa oleva mitta sama kuin kaikilla muillakin valmistajilla, vai onko se lyhyempi, eli mitattu satulatopan kiinnityskohdan kohdalta. Onko kukaan verrannut pyöränsä mittoja taulukkoon? Nerve AL 29 olisi kyseessä, mutta sama lienee kaikissa malleissa.
Nyt menee muistin kaiveluksi, mutta muistelisin että on mitattu satulatolpasta, eikä siitä kiinnitys kohdasta. Olen tätä itsekin joskus tarkistellut vaimon Nerve AL 29 pyörästä, kun yritin vertailla oman nykyiseni (On-One Lurcher) ja Canyonin mitoituksia. Tuntuu että muutkin valmistajat piirtävät mitoitus taulukon tuolla tavalla ja mittaavat sen kuitenkin satulatolpasta. Ainakin On-One tekee näin.
Runkokokoa miettiessä kannattaa ehkä keskittyä enemmän sen reachiin - eli etäisyys vaakatasossa ohjainputken keskeltä keskiöön. Se mitta on suoraan verrannollinen pyörästä toiseen. Lisäksi satulan paikkaa voi säätää erilaisilla satulatolpilla ja pitkillä kiskoilla vaikka kuinka, mutta rungon etupäätä ei voi venyttää tai kutistaa. Reach-pituuksia vertailemalla saa paljon paremman kuvan rungon koosta.
Hmmm, empä tiedä tuosta. Kyllä tärkeintä on että firma osaa tehdan runkoja mitkä pysyy koossa vuosikausia. Jos pyörä on romua kolmen vuoden jälkeen niin kyllä surkea valmistaja on kyseessä.
En tiedä nykyisten Canyonien laadusta mutta oma runko (Nerve) on kestänyt XC-tyylistä ajoa vuodesta 2007. Kyllä varmaan jokainen
runko hajoaa jos fillarin käyttö on jotain muuta kuin mihin sen suunnittelijat ovat sen tarkoittaneet/mitoittaneet. Oli se sitten Canyon tai Spessu
tai SantaStrutsi. Kyllä rungon voi tehdä pataraudasta vaikka jos siitä haluaa pomminkestävän- tosin entisessä itänaapurissa sekään ei näyttänyt onnistuvan :) Kevyt ja kestävä on vaikea yhdistelmä vaikka kuinka käyttäis FEMmiä suunnittelussa ja kuitua toteutuksessa...
Mittasin omasta nykyisestä Gary Fisher-pyörästä vaakaputken pituuden sekä satulatolppaan että tolpan kiinnityspisteen kohdalle. Eroa mitoissa oli peräti 45mm. Noin isoa heittoa Canyonin taulukon mitoissa ei voi olla. Eli oletettavasti taululukossa oleva mitta on oltava mitattu satulaputkeen, vaikka piirros antaa ymmärtää, että olisi mitattu kiinnityspisteen kohdalle.
Kukaan ei pakota ostamaan Canyonia. Voi ostaa muunkin pyörän. Niin itse tein ensimmäistä kertaa vuosiin.. Tuli kyllä vähän huono omatunto :)
^^Efektiivimitta on. Piirros jostain kumman syystä väärä vuodesta toiseen.
hemunator
24.01.2015, 18.25
Valintaprosessi on nyt loppusuoralla. Spectral AL29. 7.9, 8.9 tai 9.9. 2099,- ...2999,-. Onko reaaliperustetta ihan oikeasti pistää enemmän kuin 2099,- likoon? Ihan oikeasti?
Peruste voi löytyä jos kerrot hieman siitä millä ambitiotasolla ajat ja harrastat
van damme
24.01.2015, 20.37
Jos tuota pitää kysyä niin vastaus on ei. Eli jos et tiedä osien eroista ja siitä tarvitsetko parempia osia niin silloin et niitä tarvitse. Jokaisen joka tarvitsee halvinta mallia parempaa kyllä tietää syyt miksi.
Oulunjulli
24.01.2015, 20.52
Mulle tullee tuo halvin noista ens viikolla. kolmen tonnin luokassa olis vaihtunut merkki, ehkäpä Smugleriksi. Eipä tuota osaa perustella muuten kun että kolmella pitää jo saada fiilistä mukaan, kahella tunsi saavansa tällä rahalle vastinetta harrasteluun.
syklopaatti
24.01.2015, 23.15
Valintaprosessi on nyt loppusuoralla. Spectral AL29. 7.9, 8.9 tai 9.9. 2099,- ...2999,-. Onko reaaliperustetta ihan oikeasti pistää enemmän kuin 2099,- likoon? Ihan oikeasti?
Se on se ja sama otatko 7,9 vai 8,9 striven. eli silloin ei kannata satsata ,mutta tuo 9,9 on jo niin paljon paremmilla jousitusosilla kuin noi edelliset ,että esim
minä satsaisin ehdottomasti. Saat Piken keulille ja CRDBinlinen hoitamaan takajoustoa. siinä eron jo todella tuntee.
Sanotaanko näin ,että jos haluat ajaa pyörälläsi vauhdikasta enskahenkistä ajoa vaativassa maastossa ,ehkä pistäytyen bikeparkissa joskus niin toi 9,9 on
satsauksen arvoinen.
toi Pike on jo niin paljon tukevampi keppi ,että eron jo todella huomaa selvästi vauhdikkaassa ajossa. iskarikin on eriplaneetalta toisten mallien keppeihin.
Jos taas poljeskelet rauhassa kangaspolkuja ,eikä vauhti ja hypyt dropit yms ole pääasia niin 7,9 hoitaa homman ihan tarpeeks hyvin.
pelkät paremmat kiekot ei mielestäni ole syy vaihtaa 7,9:ä 8,9:siin ,koska kaikissa noissa tulee huippukiekot ,mutta 9,9 saisit nekin sekä sramin X0 voimansiirron.
Valinnan vaikeus. jos multa kysytään niin tonni lisää kehiin ja baanalle.
Onkos kukaan vielä saanut Grand Canyon CF 5.9 mallia? XL-koossa mustaa näyttäisi olevan varastossa. Netistäkään ei löydy mitään kokemuksia (tai sitten en vaan osaa).
Itselläni olisi tarkoitus tilata L-kokoinen vaikka mittaa on 191cm. Omistan suhteellisen lyhyet kädet niin pyörä ei saisi olla kovin pitkä. Kävin katsomassa paikallisessa Trekin Superfly 7:aa, jonka 19,5" koko oli oikein passeli, mutta olisi ehkä saanut olla muutaman sentin korkeampi, tolppa oli täysin ylärajoilla ja olisi joutunut ohjaamoa nostaamaan. Kokeilin myös 21,5" kokoa, joka tuntui ainakin vakiostemmillä aivan turhan pitkältä, mutta oli korkeutensa puolesta oikein hyvä. 21,5" kokoa ei kuitenkaan saanut 7 mallista ja lupasivat olla yhteydessä asian tiimoilta, mutta nyt kuukauteen ei ole mitään kuulunut.
Tutkailin Canyonin geometriaa ja jos vertaa tuohon 19,5" Trekkiin niin L-koon Canyonin Stackki on 22,6mm enemmän ja reachi olisi 10mm vähemmän kuin Trekissä. Jos L-koon Canyonia vertaa 21,5" Trekkiin niin Stackkiä on vajaa 5mm enemmän ja reachiä 25mm vähemmän.
Näistä tulin siihen tulokseen, että L-koko voisi olla kaikesta huolimatta meikälle se oikea. Jos vertaa XL-kokoista Canyonia taas 21,5" Trekkiin niin Canyonisssa on 18mm enemmän Stackkiä ja 10mm vähemmän reachiä.
Kerran kävin myös pyöräyttämässä parkkipaikalla Cannondalen Flash Carbon 3:sta XL koossa jonka Reachi pitäisi olla jopa pikkaisen vähemmän kuin Canyonin L-koossa ja se tuntui todella hyvältä. Hinta vain hirvitti.
Itselleni lyhyempi tuntui huomattavasti paremmalta. Näiden tietojen perusteella olen aika varma L-kokoisesta pyörästä. Onko jollain heittää jotain kommenttia asian tiimoilta? Ekaa maastopyörää reilun vuoden tauon jälkeen ostamassa ja sitä ennen ajelu nyt ollut lähinnä tunnustelua erilaisilla vehkeillä että mitä haluaa. Maantietä tulee hinkattua useita tuhansia vuodessa.
Pyörän tilaus alkaapi olemaan jo ihan nurkan takana, mutta vielä arveluttaa malli.
Listalla ovat Grand Canyon AL 5.9 tai 6.9
Hintaeroa on parisataa ja äkkiseltään katsottuna osissa eroa keula, jarrut ja kiekot ja painoeroa noin puoli kiloa.
Onko tuo 6.9 malli tuon kahdensadan extran väärti, eli onko keula+jarrut+kiekot niin paljon parempia että kannattaa satsata tuon verran?
Käyttötarkoitus on lähinnä talvipyöräilyä (kuntoilutarkoituksessa ja työmatkalle) ja kesällä olisi tarkoitus käydä myös muutamassa kuntoajossa, tyyliin Tahkolla.
Keskiäkäinen lohjalainen
27.01.2015, 09.23
Pyörän tilaus alkaapi olemaan jo ihan nurkan takana, mutta vielä arveluttaa malli.
Listalla ovat Grand Canyon AL 5.9 tai 6.9
Hintaeroa on parisataa ja äkkiseltään katsottuna osissa eroa keula, jarrut ja kiekot ja painoeroa noin puoli kiloa.
Onko tuo 6.9 malli tuon kahdensadan extran väärti, eli onko keula+jarrut+kiekot niin paljon parempia että kannattaa satsata tuon verran?
On. Kannattaa.
Spectralin AL 8.0EX ja CF 9.0EX välillä pähkäilen, painoeroa vain 350gr alumiinisen ja kuituisen välillä, kiekot erilaiset (Roam 50 vs Crossmax XL) muuten melkeinpä samaa kamaa..
Mielipiteitä onko CF:stä mitään iloa maksaa +700€
...painoeroa vain 350gr alumiinisen ja kuituisen välillä...
0,35kg!!! Paljon!
Mielipiteitä onko CF:stä mitään iloa maksaa +700€
Mä maksaisin. Etenkin jos sen voi helposti budjetoida tuohon tarkoitukseen.
0,35kg!!! Paljon!
Mä maksaisin. Etenkin jos sen voi helposti budjetoida tuohon tarkoitukseen.
Oon aina ajatellut että kilon huomaa :) ... Tosin nyky pyörä ei ole mikään kovin kevyt.
Onkos spectralien kanssa ollut runko-ongelmia ? Kuten tuolla aikaisemmin sanottiinkin että runkotakuu toimii kuitenkin ilmeisen hyvin näissä.
4k€ pyörä on jo sen verran hintava että rungon olisi syytä olla laadukas. Hämää tuo sivulla olevat käyttöluokat, luokka 3, maximissaan 60cm hyppyihin..
Luulisi että tuon hintainen pyörä kestää jo vähän loikkaakin, ajoihan F Barrelinkin EWS:ää tuollaisella. Eikös runko ole sama , vai onko ? (iskarit / kiekot tietenkin eri)
En kyllä itse ole mikään hyppijä mutta kyllä tuo 60cm tulee aika nopeasti vastaan jo ihan perus dropeissa.
Eikös se ole Strive CF millä Barrel päästelee menemään?
EDIT: Itse ottaisin Spectraleista kuituisen mielummin. Se on keveyden lisäksi todennäköisesti myös aika paljon jäykempi. Tuo alumiininen Spectral on pelottavan kevyt runko. Ei olisi kauhean luotettava olo ajella kovin isosti tuollaisella kaljatölkillä. Mulle on tulossa tuollainen Strive CF 8.0 Race.
Muistelin lukeneeni että oli vaihdellut fillaria striven ja spectralin väliltä, faktaa en tiedä :) Jäi vain mieleen kun enduro lehdessä oli esittely teamin pyöristä ja molempia siellä oli. Saatto olla toinen kuskikin mutta sillä nyt ei ole merkitystä. Lähinnä että tuollaisella vetelee siinä missä strivelläkin jousituksen puitteissa tietenkin :)
Tosiaan, jotenkin jäänyt vain mieleen että aina noi kuituset olisi särkymässä eikä niinkään alumiiniset, vaikka olenkin nähnyt myös alumiinia olevan kokonaan poikki yms... Toistaiseksi itellä ollut kaikki pyörät alumiinia. (toista merkkiä tosin)
Tuosta en sen enempää tiedä onko Faaaabieni ajellut myös Spectralia. Kanjonilta on riksrakspoks mennyt kyllä molempia, muovisia ja peltisiä runkoja. Tuntuu nuo kuiturungot vaan jonkun verran jäykemmiltä, varsinkin sivuttaissuunnassa olen ollut huomaavinani eroja.
Oon ajanut nyt vajaa vuoden spectralilla. Sen verran hehkutan että oon todella tyytyväinen pyörään. Päivitin siihen kuitukiekot ja 1x10 voimansiirron niin muuttui pyörä vielä hauskemmaksi. Ei se mikään enduropeli ole mutta tosi pätevä yleistyökalu poluille.
Oon ajanut nyt vajaa vuoden spectralilla. Sen verran hehkutan että oon todella tyytyväinen pyörään. Päivitin siihen kuitukiekot ja 1x10 voimansiirron niin muuttui pyörä vielä hauskemmaksi. Ei se mikään enduropeli ole mutta tosi pätevä yleistyökalu poluille.
Hauska kuulla että olet tyytyväinen. Polkurymistelyyn pääasiassa tulossa itsellänikin mutta tarkoitus on myös enskakisat koluta läpi kuten tähänkin asti vanhallakin kalustossa (fuel ex8), ei tässä varmasti huonompaan mennä.
Oulunjulli
28.01.2015, 14.26
Spectral tuli aamulla ja laatikossa odottelee kotona. Oonkohan mää taas ihan vanhanaikainen kun menin laittaan sen 29 enkä 27.5?
Jäykkä 29 ennestään ja läskikin, tuntuu taas pari kk että on pyöräasiat kunnossa.
Strive AL 7.0 Race kokoa M tilattu 5.9.14 ja toimitusajakso ilmoitettiin 2015 vko 6. Kuitenkin jo tällä viikolla tilaus veloitettiin ja tänään tuli UPS:lta seurantakoodi. Eli hyvin näyttää aikataulu pitävän kun olin henkisesti jo valmistautunut odottelemaan yli luvatun ajan. Hieno homma.
Tässähän tulee kiire hommailla piikkipyöriä että pääsee heti ajamaan :).
Kumpi kannattaisi valita Spectral AL 7.0 EX https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3560 vai Spectral AL 9.9 https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3604?
Haluaisin siis pyörän polkuajeluun ja satunnaisiin maastokisoihin kuten viimevuotiseen Messilä Bikeweekendiin, jossa meno tuntui välillä turhan hankalalta 29 jäykkäperällä. Siksi nuo mallit, koska kuvittelen haluavani keulille Piken ja nuo ovat halvimmat. Tuossa AL 7.0 EX:ssä houkuttaa hinta, mutta epäilyttää että onko joustoa jo liikaakin. 9.9 malli tuntuisi turvallisemmalta valinnalta, mutta ahdistaa rahallisesti.
Kysymys on siis onko 150 mm liikaa joustoa polkuajeluihin ja tekeekö se minut paljon hitaammaksi vaikeissa marathon kisoissa verrattuna 130mm:seen 29:n?
roadking
28.01.2015, 17.51
Tässä vaihtoehto Canyonille ihan kivijalkakaupasta. http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/stereo-120-hpc-pro-29-2015.html Itse oon tollasta Cubea kuolannut. Varmasti nopea peli maratooni kisailuun, mutta ei kuitenkaan ihan täysverinen kisapyörä lyhyine joustoineen.
Tässä vaihtoehto Canyonille ihan kivijalkakaupasta. http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/taysjoustopyorat/stereo-120-hpc-pro-29-2015.html Itse oon tollasta Cubea kuolannut. Varmasti nopea peli maratooni kisailuun, mutta ei kuitenkaan ihan täysverinen kisapyörä lyhyine joustoineen.
Tuossa on Reba keulilla, kuten nykyisessä Trekin X-Caliberissanikin, jossa tosin vain 100mm. Haluaisin vähän tukevamman jousituksen ja olen siksi silmäillyt noita Pikellä olevia malleja.
Hauska kuulla että olet tyytyväinen. Polkurymistelyyn pääasiassa tulossa itsellänikin mutta tarkoitus on myös enskakisat koluta läpi kuten tähänkin asti vanhallakin kalustossa (fuel ex8), ei tässä varmasti huonompaan mennä.
Siis kyllä tolla mäessäkin pärjää. Itse olis tarkoitus marakisoja ajaa. Muutamat ajoin viime kesänä ja hauskaa oli.
Itsekin katsellut noita Cubeja, Trekkejä ja Canyonin Nerve Al 29:ä ja ehkä jopa Lux CF. Valinta vielä tekemättä. Cube (ilmeisesti vähän parempi malli) ja Trek on vertailtu tässä jutussa. http://enduro-mtb.com/en/back-issue-group-test-7-trailbikes-for-tours-and-adventure-reviewed/
Tänään lähti tilaukseen Spectral AL 29 8.9. Stealti mustana... Kaks kesää oli käytössä Grand Canyon AL 8.9 eikä huonoo sanaa voi sanoa siitäkään. Kauankohan kestää kun tulee?? Oli "in stock" xl- kokona...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Viikossa tulee kun varastosta lähtee, näin ainakin itselle nerve tuli viime syksynä.
Tiukasti harkinnassa tilata Nerve AL 9.9 SL. Mitä mieltä olette Nerve 29:llä ajelevat omasta pyörästänne? Hyvä ja huonot puolet? Ajettavuus jne?
Keskiäkäinen lohjalainen
30.01.2015, 08.46
Tiukasti harkinnassa tilata Nerve AL 9.9 SL. Mitä mieltä olette Nerve 29:llä ajelevat omasta pyörästänne? Hyvä ja huonot puolet? Ajettavuus jne?
Yleispyörien aatelia. Jotka ovat kokeilleet, ovat ostaneet :-)
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/review-canyon-nerve-al-29-9-9-13-47268/
Täälä lähti eilen tilaukseen Grand Canyon AL 6.9 S koossa ja sentin originaalia pitemmällä stemmillä. Pituutta 173 ja supportin kanssa keskustelleena päädyin sitten S kokoon. Rahat oli jo veloitettu visalta mutta ilmeisesti ei vielä ole paketti kuitenkaan lähtenyt matkaan. JOspa ens viikolle se silti tulisi...
Nyt on sitten sekä maantiepyörä että maasturi Canyoni, ja molemmat vielä lähes samalla värityksellä, kyllä ny kelpaa.
Kuinkas nopeasti ne on tuolla "suomen canyonilla" on vastaillut viesteihin ? Laitoin ekan viestin canyonin sivujen kautta 1.5-2vkoa sitten, ei vastausta ja nyt toisen
FINLAND@canyon.com sähköpostiin keskiviikko aamuna, ei vastausta.
Mulle vastasivat parissa päivässä. Eka vastauksen jälkeen laitoin vielä lisää kysymystä mailitse ja siihenkin vastattiin parissa päivässä. tämä kansainvälisen supportin kautta.
Just tuli muuten viestiä että pyörä on jo kasattu, ehkä se siis ehtinee jo ens viikoksi
Tervehdys
Pähkäilen fattiksen ja 29:n välillä. Kummastakaan ei kokemusta niin kuin ei mistään muustakaan kasipyöräisestä,siis harrasteena.
Käyttö olisi 85 % hiekkatietä, 10 % polkua, 5 % off road. Oon jo ukkomies, joten kaikenlainen kikkailu ja extreme on historiaa.
Lunta varten on sukset.
Jos samalla efortilla ajaa läskiä ja 29:ä, niin kuinka paljon em. reitillä jäykkäperä on kevyempi polkea?
Mitäs perse sanoo?
Onko tämmöselle äijälle mitään iloa hiilikuiturungosta?
Ukkomiehehn elämä se vasta extremeä onkin ainakin, jos vaimo on nainen.
Se miten takapuoli kestää on kiinni sopivasta satulasta.
29 ja läski on erilaiset pyörät. Läski vaatii ehkä vähemmän huoltoa ja sillä voi ajaa himpun verran pehmeämmässä maastossa. Osta kumpi vaan. Huomaat kuitenkin tarvitsevasi sen toisenkin.
Hiilikuiturunko on aavistuksen kevyempi ja ehkä jäykempi. Jos on varaa ostaa niin osta vaan. Ilmankin pärjää.
orc biker
30.01.2015, 15.37
Käyttö olisi 85 % hiekkatietä, 10 % polkua, 5 % off road. Oon jo ukkomies, joten kaikenlainen kikkailu ja extreme on historiaa.
Lunta varten on sukset.
Jos ei lumella tarvitse ajaa, niin läski on ehkä vähän overkill. En osaa itse asiassa sanoa, kumpi rullaa paremmin hiekkatiellä. Riippuu nimittäin hiekasta. Mitä rosoisempaa ja pehmeämpää ja mitä enemmän pinnalle lanattuja kiviä, niin sen enemmän se suosii matalampia paineita ja leveämpiä renkaita. Mitä tiiviimmäksi pakkautunutta ja tasaisempaa, niin sen enemmän se suosii taas toista. Läskin kumit poimivat pienet epätasaisuudet paremmin pois, kun taas 29erin etujousitus ottaa paremmin isommat kuopat. Kumpikinhan säästää ajajan energiaa. Läski oletettavasti tarjoaa pehmeämmän kyydin ja 29er taas herkemmän tuntuista, sporttisempaa fiilistä. 29er on ainakin varma valinta ja saanet pyörän paremmilla osilla samaan hintaan. Sanoisit, että jos et tiedä, niin ota varman päälle ja osta 29er. Ei pitäisi tulla ongelmia hiekkatiellä. Ainoa on se, että jos on juuri lanattu tie täynnä isoja kiviä, niin sitten voi ärsyttää ajella.
Onko tämmöselle äijälle mitään iloa hiilikuiturungosta?
Ei, jos et halua maksaa monta sataa siitä, että voitat muutaman sekunnin tunnissa ajallisesti. On, jos se on tärkeää.
Liikuva shikaani
30.01.2015, 15.53
Jos mahdollista niin käy testaamassa molempia oikeassa ympäristössä(helpommin sanottu kuin tehty)ja anna fiiliksen päättää! Itse tykkään läskin ajotuntumasta niin kesällä kuin talvella mutta kaikki ajo on kyllä lähestulkoon metsäpolkuja.
Kuinkas nopeasti ne on tuolla "suomen canyonilla" on vastaillut viesteihin ? Laitoin ekan viestin canyonin sivujen kautta 1.5-2vkoa sitten, ei vastausta ja nyt toisen
Laitoin kysymyksen illalla kymmeneltä ja aamulla 10.30 vastas...
Laitoin ennakkotilaukseen Spectral 7.0 EX:n 20"-koossa. Itellä on mittaa 187cm, inseam jotain 88cm paikkeilla. Saitin suosittelemalla pituudella mentiin, rupesin vain miettimään josko olisi pitänyt ottaa vielä isompi. Vähän pelailin sen laskurin kanssa, ja aika reilusti olisi pitänyt kroppaa venyttää ennen kuin se olisi minut XL-pyörän päälle lykännyt. Toisaalta jos vertaa netistä bongailtuihin endurokisakuskien mieltymyksiin niin se 22" olisi saattanut jäädä pienen puoleiseksi. Ota nyt sitten selvää.
Kokoahan tuossa EX-mallissa on 20-tuumaisenakin. Reach on 455mm, mikä on jopa 41mm enemmän kuin nykyisessä (liian pienessä) 29er-jäykkäperässä. Vähän kun vertailin ja laskeskelin, niin 50mm stemmin kanssa 20" EX-rungossa on reach + stemmi palttiarallaa samoissa mitoissa kuin crossarissani, joka mielestäni on minulle melkoisen sopiva.
Mites se menikään noiden tilauksien kanssa, pystyikö sen jollain maksutavalla vielä perumaan jos mieli kerkesi muuttua matkalla ? Muistelin että joku mainitsi että vielä ennen toimitusta pääsi vaikuttamaan ottaako pyörän vai ei ?
Laitoin ennakkotilaukseen Spectral 7.0 EX:n 20"-koossa. Itellä on mittaa 187cm, inseam jotain 88cm paikkeilla. Saitin suosittelemalla pituudella mentiin, rupesin vain miettimään josko olisi pitänyt ottaa vielä isompi. Vähän pelailin sen laskurin kanssa, ja aika reilusti olisi pitänyt kroppaa venyttää ennen kuin se olisi minut XL-pyörän päälle lykännyt. Toisaalta jos vertaa netistä bongailtuihin endurokisakuskien mieltymyksiin niin se 22" olisi saattanut jäädä pienen puoleiseksi. Ota nyt sitten selvää.
Kannattaa huomata, että nuo 2015 mallin Spectralit ovat 17mm pidempiä kuin aikaisemmat mallit, joten foorumeilta luetut kommentit eivät välttämättä koske uutta mallia.
Mites se menikään noiden tilauksien kanssa, pystyikö sen jollain maksutavalla vielä perumaan jos mieli kerkesi muuttua matkalla ? Muistelin että joku mainitsi että vielä ennen toimitusta pääsi vaikuttamaan ottaako pyörän vai ei ?
Ei kai se maksutavasta ole kiinni. Pyörähän veloitetaan vasta silloin kun se lähtee, vaikka luottokortilla ostaisi ja peruahan voi ennen sitä.
Keskiäkäinen lohjalainen
31.01.2015, 17.16
Ei kai se maksutavasta ole kiinni. Pyörähän veloitetaan vasta silloin kun se lähtee, vaikka luottokortilla ostaisi ja peruahan voi ennen sitä.
Juu, mutta jos maksat kortilla, se pyörä voi lähteä viikkoja ennen luvattua toimitusaikaa ja peruuttaminen ei enää onnistu.
Jos haluat varmistua, että sulla säilyy mahdollisuus peruuttaa tilaus myös lähellä luvattua toimitusaikaa, kannattaa käyttää ennakkomaksua. Silloin fillari ei lähde, ennenkuin rahat ovat tilillä.
Sieltähän tulee maili vielä ennen toimitusta, vaikka se aikaistuisi.
Keskiäkäinen lohjalainen
31.01.2015, 18.10
Sieltähän tulee maili vielä ennen toimitusta, vaikka se aikaistuisi.
Jos nyt oikein muistan niin siitä "pyöräsi on kasattavana" mailista ei välttämättä mene kovin pitkää aikaa lähetysilmoitukseen.
Oulunjulli
31.01.2015, 21.58
Varastomallit tuolta lähtee kuin hauki rannasta. Tilasin nyt 21.1., 22.1 tuli että luovutettu huolitsijalle, UPS:n tyyppi soitti 28.1. klo 9:30 että missä nähdään.
...enpä oo vielä ajanut Spectralilla kuin pari korttelinkiertoa, penkin vaihtanut ja tankoa kaventanut 2.5cm puoleltaan. Kyllä tuon kanssa vielä hauskaa tulee, mutta nyt on Muklukin kausi.
Okei no tuota en huomannutkaan, rajatapaus taitaa sitten olla kyseessä... Race-geometrian M:llä ja normaalilla L:llä ei näyttäisi olevan juuri muuta eroa kuin satulaputken ja emäputken korkeus. Race-M:n satulaputki on 43 cm eli 16,9 tuumaa, meinasitko että tuo riittää jos sisäjalka on 89cm...? Musta tuntuu että 420 tolpallakin ollaan aika limitillä. Satuaputki on n. 2,6 tuumaa eli 6,6 cm matalampi kuin Trekissäsi, siitä voit laskeskella miten tolppa riittää...
Totta, hyvä pointti tuo. 3cm eroa tuossa M/L välillä rungon satulaputkessa.
EDIT: runkoputki 430+ reverb 420 -minimissä putkien sisäkkäisyys 70mm = 780mm. Ja 170mm kammilla ja 20-30mm satulasta riippuen niin taitaa just just riittää korkeus.
Tosiaan tuo satulaputki riittää hyvin pienistä epäilyistä huolimatta M-koossa 420 Reverbillä. Minimi insertin viivaan jää vielä useampi sentti säätövaraa. Koe istumisella tuntuu ohjaamo sopivan kokoiselta mutta tuo 78cm stonga tuntuu kyllä hervottomat leveältä. Eihän tuolla mahdus millään puitden välistä :). No tottumis kysymys tuo kai ja katotaan uudestaan parin ajokerran jälkeen kun saa muutenkin tuntumaa.
Canyon Finland
02.02.2015, 19.33
Hei IlkkaH,
Osa verkkosivujen yhteydenottolomakkeen kautta ja finland@canyon.com sähköpostiosoitteeseen lähetetyistä viesteistä on valitettavasti jäänyt saapumatta perille tuntemattomasta syystä. Pyrimme vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin 24 tunnin kuluessa arkipäivisin. Jos et saa vastausta 48 tunnin kuluessa, pyydämme varmuudeksi soittamaan asiakaspalvelun numeroon. Olemme erittäin pahoillamme kadonneista viesteistä ja selvitämme syytä tapahtuneeseen.
Terveisin, Canyon Finland
Toimiikos suomessa ton shapeshifterin huolto?
narisevaklossi
05.02.2015, 11.45
Reilun kuukauden ajettu 2015 Canyon.Miten tässä näin kävi kysyy hän?
Vertaistukea...
Eihän tuossa mitään uutta. Onhan noita mennyt. Se on se kun haetaan keveyttä kestävyyden kustannuksella. Ei näistä oikein enää muuta johtopäätöstä voi vetää.
Tasan kuukausi halkeaman löytymisestä.Tänään Suomen Postin tuomana pyörä tulla tupsahti ulko-ovelle takaisin Canyonilta.Takuuseenhan toi meni vaikka oli ajettu ulkona pakkasessa ja vesitihkussa...:)
Canyonin järjestämä UPS nouto/palautus on hyvä.Ei tarvinnut käyttää omaa rahaa missään kohtaa ja selvitellä jälkeenpäin kuluja ym kuitteja.
Sen pari viikoa meni itse korjauksessa mistä nyt voisi viilata pois päivän pari,niin sitten voisi antaa täydet pointsit.
Eteenpäin..
Spectral AL 8.9 saapu eilen. Kuus päivää tilauksesta oli ovella. Ja välissä viikonloppu, mutta tuo ei nykyään taida hidastaa toimitusta. Sen verran laatikkoon kurkkasin et kaikki oli ehjänä, kokoon ehtii vasta ens viikolla...
hemunator
05.02.2015, 20.56
Tilasin tänään Spectral AL 9.9. Stealth. Whiskey brown ei riittävän stealth. Katsotaan kuinka pian joulu koittaa...
Eilen tuli 29.1. tilattu Grand Canyon AL 6.9. kas tällänen:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15172&d=1423204873
Koko on siis S ja mitat 173/81 ja aivan sopiva koko. Satulatolppassa riittää vielä mittaa monta senttiä.
Latioin NOTE kohtaan tilauksen yhteydessä että haluaisin senttiä pidemmän stemmin, mutta sitä ei sitten tullutkaan. Miten stemmin vaihto olisi pitänyt hoitaa että se vaihdetaan? Eipä silti, tuo nykyinen tuntuu kyllä aivan sopivalta.
Tunnin lenkki eilen illaalla osoitti että aivan mahtava peli. Nyt voi jättää maantiepyöräilyn rullilla talvisin kokonaan pois :cool:
Oulunjulli
06.02.2015, 10.33
Kysyin kans chatillä tilauksen jälkeen että mikä stemmi oletuksena ja voiko vaikuttaa, chatti-tyypi vastasi että 60mm vakiona ja 50mm saa jos maksan 20€.
Canyon Finland
06.02.2015, 11.29
Hei kalleA,
Haluamme rauhoittaa foorumin harrastajien keskinäiseksi keskustelupaikaksi ja pyydämme tekemään tiedustelut tuotteista ja muista palveluista asiakaspalvelumme kautta.
Terveisin,
Canyon Finland
Toimiikos suomessa ton shapeshifterin huolto?
Oman kokemuksen mukaan stemminvaihdon saa onnistumaan kun laittaa ihan manuaalisesti mailia perään tilauksen jälkeen ja varmistaa, että vaihtuuhan stemmi. Ja lisäksi kun saa tilausvahvistuksen, voi siitä itse todeta onko siinä se 20€ lisätyö hinnoiteltuna, minkä se stemminvaihto kustantaa. Jos ei ole niin ottaa yhteyttä
Kannattaa huomata, että nuo 2015 mallin Spectralit ovat 17mm pidempiä kuin aikaisemmat mallit, joten foorumeilta luetut kommentit eivät välttämättä koske uutta mallia.
No tämä seikka taitaa saada mielen jo rauhoittumaan. EX-malleissahan etukolmio on venytetty edelleen hieman pidemmäksi, joten eiköhän siinä tila riitä.
Edelleen hieman mietityttää, että pitäisikö kuitenkin laittaa 29eri. Kuskilla on kuitenkin kohtalaisesti kokoa, enkä erityisen kömpelöksi ole koskaan 29"-kiekkoja kokenut. Lisäksi sitten olisi varakiekkosetit ja läjä renkaita valmiina, eli tavallaan säästäisi monta satasta. Kaksyseissä ei kuitenkaan noin herkullista pakettia löydy kuin vasta kolmen tuhannen euron hintaluokassa.
Onkohan tuo 2400€ 7.0EX:stä oikeasti pelkkä typo? :D Samat osat jos haluaa vaikka Konan tms. pyörässä, niin hinta todellakin on tuplattu.
Kumpi kannattaisi valita Spectral AL 7.0 EX https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3560 vai Spectral AL 9.9 https://www.canyon.com/fi/mountainbikes/bike.html?b=3604?
Haluaisin siis pyörän polkuajeluun ja satunnaisiin maastokisoihin kuten viimevuotiseen Messilä Bikeweekendiin, jossa meno tuntui välillä turhan hankalalta 29 jäykkäperällä. Siksi nuo mallit, koska kuvittelen haluavani keulille Piken ja nuo ovat halvimmat. Tuossa AL 7.0 EX:ssä houkuttaa hinta, mutta epäilyttää että onko joustoa jo liikaakin. 9.9 malli tuntuisi turvallisemmalta valinnalta, mutta ahdistaa rahallisesti.
Kysymys on siis onko 150 mm liikaa joustoa polkuajeluihin ja tekeekö se minut paljon hitaammaksi vaikeissa marathon kisoissa verrattuna 130mm:seen 29:n?
Tilasin sitten tuon Spectral AL 7.0 EX:n. Kaipasin ketterempää peliä, joten eniten pähkäilin tuota Spectralin CF 9.0 mallia vasten. En kuitenkaan pystynyt perustelemaan itselleni tuota 1400 euron hintaeroa. Saapa nyt nähdä tyydyttääkö tämä ja vanha jäykkäperä omat maastoajelun tarpeeni vai pitääkö ensi vuonna vielä miettiä lyhyempijoustoista XC täpäriä.... Toivottavasti ei.
Ukkomies kiittää kommenteista. Tuli sitten päädytyksi 29 jäykkäperään. Kattelemaan menin mutta mukaan tarttui pyörä samalta reissulta. No eipähän tarvii enää vatuloida.
Sent from my iPad using Tapatalk
Keskiäkäinen lohjalainen
10.02.2015, 08.17
Ukkomies kiittää kommenteista. Tuli sitten päädytyksi 29 jäykkäperään. Kattelemaan menin mutta mukaan tarttui pyörä samalta reissulta. No eipähän tarvii enää vatuloida.
Noinhan siinä helposti käy. Kun aikanaan n. vuonna 2002 aloin harkita maastopyöräilyä, ilmoitin vaimolle meneväni kauppaan vähän katselemaan. Erikseen sanoin, että yritän olla ostamatta mitään. Palatessa piti vaan todeta, että epäonnistuin yrityksessä raskaasti.
http://www.mtbr.com/cat/older-categories-bikes/2002-hardtail/specialized/stumpjumper-m4-pro/prd_358883_1494crx.aspx
Hintaa en uskaltanut aivan heti kertoa :-)
Jaegerhog
12.02.2015, 22.08
Onko kenelläkään Nerve AL 9.9 29:ää L-kokona? Riittääkö L-kokoinen runko 87-89 inseamille?
Paljonko on maksimikorkeus keskiön navasta satulan pintaan?
Oliko niin että Canyon on GoExpossa
https://www.canyon.com/fi/service/news/article.html?id=440
Niinhän nuo kehuvat
Hiiohoi. Täytyy mennä jos pääsisi Luxia testaamaan..
^Samoja ajatuksia ollu itselläkin, jospa pääsis Luxia polkasemaan messuilla, niin vois tehdä vaikka osto päätöksen sitten..
Voidaan siellä sitten kohdata kyynärpäällä kylkeen ja nyrkillä naamaan tervehtien ;) "Mmmminä ajan ensin" "Homo" *MÄTS*
Keskiäkäinen lohjalainen
13.02.2015, 08.03
Onko kenelläkään Nerve AL 9.9 29:ää L-kokona? Riittääkö L-kokoinen runko 87-89 inseamille?
No 7.9 on. Sanoisin, että riittää. Tuon satulan maksimikorkeuden voin vielä mitata erikseen.
Jaegerhog
13.02.2015, 12.35
Nerve AL 9.9 tilattu L-koossa:)
Keskiäkäinen lohjalainen
13.02.2015, 18.59
Tuo maksimikorkeus on 83 senttiä. Silloin satulatolppaa on satulaputken sisässä 9 senttiä.
Jaegerhog
13.02.2015, 19.21
Tuo maksimikorkeus on 83 senttiä. Silloin satulatolppaa on satulaputken sisässä 9 senttiä.
Ok, kiitoksia. Riittää hyvin sitten.
....Toinen ongelma on se, että nappi jää pohjaan. Johtuu siitä, että napissa oleva lukitusmekanismi on aivan alimitoitettu ja muovinen lukkorengas siellä sisällä menee puruksi. Miulta meni kaksi nappia tänä kesänä. Nyt sain Fillariosasta iskareiden huollon päälle toimivan napin, kiitos heille siitä! Tämän vielä hajotan ja sen jälkeen siirryn kahteen eri nappiin.
Nyt jumahti sitten mullakin Luxista tuo nappi pohjaan.. Jos Sairanen tai joku muu asiasta tietävä on linjoilla niin miten tuon napin saa korjattua? Tarviiko vaihtaa koko lukitusnappi uuteen vai riittääkö jonkin osan vaihto? Aika huonosti näytti pikaisella tsekkauksella nettikapoista löytyvän varaosia noihin Xloc systeemeihin.
Purin tuon pikalukkosysteemin atomeiksi ja näyttää minultakin menneen se muovinen lukkorengas, sellaista mustaa muoviputua löytyä rinkulan ympäriltä. Laitoinkin jo kyssäriä Fillariosaan, josko sieltä saisi uutta varaosaa tilalle.
Nerve AL 9.9 tilattu L-koossa:)
Samanlainen ja samassa koossa saapui 2 vko sitten! Itsellä mitat pituus 180cm, inseam 88-89. Koko on passeli. Pyörä on kasattu, ja muutamat tyypit otettu. Tarkempi testaaminen jää keväämmälle. Nyt vielä muut talvilajit ohjelmassa.
Jaegerhog
18.02.2015, 09.26
Samanlainen ja samassa koossa saapui 2 vko sitten! Itsellä mitat pituus 180cm, inseam 88-89. Koko on passeli. Pyörä on kasattu, ja muutamat tyypit otettu. Tarkempi testaaminen jää keväämmälle. Nyt vielä muut talvilajit ohjelmassa.
Nyt hopusti kuvia tänne!!:)
Jaegerhog
18.02.2015, 12.45
Joko olet litkuttanut renkaat? Onko siellä vanneteipit valmiina paikoillaan?
Onko kukaan tilannut ja saanut kuituista Striveä? Mietin vaan, että onkohan noita fillareita edes olemassa vielä... Itse tilasin syyskuussa ja luvattiin toimitus viikolle 12. Sen jälkeen sain siirrettyä toimituksen viikolle 6 ottamalla yhteyttä tuonne Suomen asiakaspalveluun. Ei kuulunut viikolla 6 mitään ja kyselin online chatissa asiaa ja kuulemma oli myöhästynyt toimitus viikolle 8 ja siitä oli minulle ilmoitettu, mutta en ollut saanut mitään sähköpostia... Nyt olisi vielä pari päivää tuota viikkoa 8 jäljellä, mutta en pidätä hengitystäni asian suhteen. Pari Kanjonia tilattu aikaisemminkin eikä ikinä ole ollut tällaisia ongelmia.
Alunperin rupesin ihmettelemään asiaa kun kyseistä fillaria oli kuukausia oman tilaukseni jälkeen myyty toimituksella viikolle 1 useampaan otteeseen. Vaikuttaisi siltä, että ajoissa tilaamalla ei todellakaan saa mitään paikkaa toimitusjonossa vaan myyvät ihan pokkana välistä jos joku esim. peruu tilauksensa. Eli jos tilaat fillarin jo syksyllä ja luvataan toimitus viikolle 12, niin todennäköisesti saat sen puoli vuotta fillaria odotella. Kannattaa ilmeisesti siis tehdä uusi tilaus jos huomaa toimitusaikojen muuttuneen jonkun peruuttaessaan tilauksensa ja sitten perua vanha tilaus. Siinä välissä nimittäin joku voi saada viikon toimitusajalla saman fillarin sillä välin kun itse odottelet puoli vuotta.
Joko olet litkuttanut renkaat? Onko siellä vanneteipit valmiina paikoillaan?
En ole tehnyt renkaille mitään ja litkutushommat on vielä opettelematta. Ei kai CrossMax SL:ss ole teippejä. Ei ainakaan edellisissä 26'' ollut. Siinä muuten on sekarengastus vakioina. Takana X-king ja edessä Mountain King.
En osaa linkittää kuvaa tänne - ohjeita?
hemunator
19.02.2015, 12.41
Melkein sain pyörän tänään kotiovelle. Mutta en aivan. UPSin kaverit olivat käyneet ovella toteamassa, että ketään ei ole kotona. UPSin kavereilla ei kuulemma ole puhelimia matkassa, joten eivät voi soittaa ja varmistaa paikalla oloa. Eivät myöskään mitenkään indikoineet tuloaan. Rutiinin mukaan yrittävät vielä huomenna ja maanantaina samalla taktiikalla. Canyonin systeemi on muuten hieno, mutta nämä loppumetrit näyttävät muodostuvan kiperiksi... Ei ole UPSin leivissäkään helppoa.
Vuoden sisällä olen kaksi pyörää ostanut canyonilta.
Molemmilla kerroilla upsin mies soitti noin 15 min ennen toimitusta.
Aika myöhään mut soitti kuitenkin.
Minulle soittivat aamulla, että olisi tänään tulossa iltapäivällä pyörä ja kysyivät olenko kotona siihen aikaan. En ollut ja kysyivät että tuovatko johonkin toiseen osoitteeseen. Olisivat tuoneet joku toinen päivä kotiin kun olisin pyytänyt, mutta itselleni oli helpointa hakea sieltä Vantaalta. Ainut miinus puoli, että toimitus oli mahdollinen vain ennen neljää mikä on päivätyöläiselle aika hankala aika.
Melkein sain pyörän tänään kotiovelle. Mutta en aivan. UPSin kaverit olivat käyneet ovella toteamassa, että ketään ei ole kotona. UPSin kavereilla ei kuulemma ole puhelimia matkassa, joten eivät voi soittaa ja varmistaa paikalla oloa. Eivät myöskään mitenkään indikoineet tuloaan. Rutiinin mukaan yrittävät vielä huomenna ja maanantaina samalla taktiikalla. Canyonin systeemi on muuten hieno, mutta nämä loppumetrit näyttävät muodostuvan kiperiksi... Ei ole UPSin leivissäkään helppoa.
Soitat UPS:n asiakaspalveluun ja sovit, että haet paketin terminaalista, tai sitten muutat osoitteen sellaiseksi jossa olet päivisin paikalla. Tavallaan on kyllä asiakkaan virhe, jos ei osaa antaa sellaista osoitetta, jossa on paikalla päiväsaikaan. Näin ne kuriiripalvelut vaan toimii yksityisellä puolella. Kuskista sitten riippuu erilaiset inhimillisyydet paketin toimituksessa.
Onko kukaan tilannut ja saanut kuituista Striveä? Mietin vaan, että onkohan noita fillareita edes olemassa vielä... Itse tilasin syyskuussa ja luvattiin toimitus viikolle 12. Sen jälkeen sain siirrettyä toimituksen viikolle 6 ottamalla yhteyttä tuonne Suomen asiakaspalveluun. Ei kuulunut viikolla 6 mitään ja kyselin online chatissa asiaa ja kuulemma oli myöhästynyt toimitus viikolle 8 ja siitä oli minulle ilmoitettu, mutta en ollut saanut mitään sähköpostia... Nyt olisi vielä pari päivää tuota viikkoa 8 jäljellä, mutta en pidätä hengitystäni asian suhteen. Pari Kanjonia tilattu aikaisemminkin eikä ikinä ole ollut tällaisia ongelmia.
Alunperin rupesin ihmettelemään asiaa kun kyseistä fillaria oli kuukausia oman tilaukseni jälkeen myyty toimituksella viikolle 1 useampaan otteeseen. Vaikuttaisi siltä, että ajoissa tilaamalla ei todellakaan saa mitään paikkaa toimitusjonossa vaan myyvät ihan pokkana välistä jos joku esim. peruu tilauksensa. Eli jos tilaat fillarin jo syksyllä ja luvataan toimitus viikolle 12, niin todennäköisesti saat sen puoli vuotta fillaria odotella. Kannattaa ilmeisesti siis tehdä uusi tilaus jos huomaa toimitusaikojen muuttuneen jonkun peruuttaessaan tilauksensa ja sitten perua vanha tilaus. Siinä välissä nimittäin joku voi saada viikon toimitusajalla saman fillarin sillä välin kun itse odottelet puoli vuotta.
Itse tein tilauksen 14.10 ja toimitus oli silloin jo vk16. Toivottavasti siihen mennessä sen saan... Paljon on toimitusajat hyppiny canyonin sivuilla mitä olen tässä usein käynyt katselemassa. Myös ulkomaisilla foorumeilla on käyty paljonkin keskustelua toimitusajoista ja tuosta, että on saanu pyörän nopeammin, kun on tehnyt tilauksia myöhemmin... Odottavan aika on piiiiiittkä :/
Itse tein tilauksen 14.10 ja toimitus oli silloin jo vk16. Toivottavasti siihen mennessä sen saan... Paljon on toimitusajat hyppiny canyonin sivuilla mitä olen tässä usein käynyt katselemassa. Myös ulkomaisilla foorumeilla on käyty paljonkin keskustelua toimitusajoista ja tuosta, että on saanu pyörän nopeammin, kun on tehnyt tilauksia myöhemmin... Odottavan aika on piiiiiittkä :/
Tilasin viime viikolla ja tilausvahvistuksessa Shipping Date = Week 14 - 2015. Kunhan toukokuun alkupuolelle saisi niin olen tyytyväinen
Nyt on selvinnyt sen verran, että näiden uusien kuituisten Strivejen kohdalla on ollut pahoja toimitusongelmia, varsinkin race-geometrian runkojen osalta. Ilmeisesti toimitukset on saatu nyt kuitenkin käyntiin, joten ei muuta kuin odotellaan lisää. Canyonilta kyllä huonoa toimintaa kun eivät jaksa asiakkaille ilmoitella mitään vaan kaikki asiat pitää itse tivata. Jos kertoisivat ihan rehellisesti ja oma-aloitteisesti, että nyt kävi näin, niin hommasta jäisi paljon parempi maku suuhun.
Nyt on selvinnyt sen verran, että näiden uusien kuituisten Strivejen kohdalla on ollut pahoja toimitusongelmia, varsinkin race-geometrian runkojen osalta. Ilmeisesti toimitukset on saatu nyt kuitenkin käyntiin, joten ei muuta kuin odotellaan lisää. Canyonilta kyllä huonoa toimintaa kun eivät jaksa asiakkaille ilmoitella mitään vaan kaikki asiat pitää itse tivata. Jos kertoisivat ihan rehellisesti ja oma-aloitteisesti, että nyt kävi näin, niin hommasta jäisi paljon parempi maku suuhun.
Erikoista. Minä kun odottelin Spectralia marraskuussa niin ilmoittivat(ottivat itse yhteyttä), että viivästyy toimitus parilla viikolla osapuutteen vuoksi. Lupasivat hyvitykseksi buff -huivin. Lopulta pyörä saapui vain yhden viikon myöhässä ja huivi seurasi perästä viikkoa myöhemmin.:)
Tää on mun kolmas Rotko, eikä mullakaan ennen ole tällaisia ongelmia ollut. :seko:
Onse tännekin nyt hehkutettava, että tänään lähti tilaukseen canyon grand canyon al 5w. Tuli otettua tuo "naisten" mallin pyörä kun on niin komian värinen. Parin viikon päähän meni toimitus aika joten ei muuta kuin unboxin videoita katsellen sitä odotellessa.https://www.dropbox.com/s/bhp5z1if4l31aja/grand-canyon-al-29-59-w_c1122.jpg?dl=0
Olen aloittelemassa pyöräilyharrastusta uudestaan lähes kymmenen vuoden tauon jälkeen. Silloin alla oli jäykkäperä ja nyt hakusessa olisi täysjousto. Olen pohdiskellut 29 "spectralin ja 27,5" nerven (n. 2500 € mallien) välillä ja vaaka on nyt vahvasti kallistumassa spectralin puolelle. Tarkoituksenani on ajella lenkkiä omaksi iloksi mahdollisimman vaihtelevassa maastossa ja ehkä myös tulevaisuudessa tehdä reissuja ulkomaillekin. Tuon laitoksen luulisi tuohon käyttöön olevan aika sopiva?
Nyt kiinnostaisi kokemukset pyörästä ja lähinnä runkokoosta. Olen 184 cm ja inseam on 87 cm. Canyonin pps ilmoittaa minulle kooksi M-koon. Onkohan tuo ihan sopiva, kun jostain syystä oma "tuntemus" kallistusi ennemmin L-koon puolelle?
van damme
25.02.2015, 15.17
Eikös Nerve 27.5/29 olisi parempi jos tarkoitus on ajaa mahdollisimman vaihtelevissa maastoissa? Jos olen oikein ymmärtänyt niin Nerve menee paremmin tasaiset ja ylämäet, Spectralilla taas voi pommittaa nopeammin alamäet.
Canyon tiivistää Nerven käyttötarkoituksen: "Go anywhere. Do anything."
Itse aloitin niin ikään pyöräilyharrastusta uudelleen viime kaudella ajellen jäykkäperäisellä. Kiinnostus räjähti käsiin niin, että pyörä pistettiin kauden lopulla myyntiin ja uusi täpäri oli saatava. Karmean speksauksen jälkeen päädyin myös Spectralin 27,5 malliin. Omat käyttökohteen ovat pääasiassa myös samanlaiset kuin mitä Jyrä tuossa kuvaili, mutta minulla valintaa tehdessä eräänä kriteerinä oli se, että taitojen kasvaessa myös pyörässä olisi potentiaalia niitä tukea. Yhden kauden ajaneena sitä kummasti huomasi, että taidot maltillisesti kasvoivat, mutta ennen kaikkea lenkkien painopiste siirtyi sieltä kuntoilusta enemmän hauskanpitoon ja siinä Spectral oli mielestäni sopivin vaihtoehto. Joku voi hyvinkin olla tästä eri mieltä ja pitää Nerveä parempana yleispyöränä. Veikkaan ettei valinta mene pahasti pieleen, otti sitten kumman vaan. Pyörän geometria on vaan tuollaisen XC mallin jälkeen niin kovin erilainen, että siinäkin menee aikaa totutellessa. Minulla siis S -koko ja mitat 170 cm ja inseam 82. Olisin varmaan voinut myös ottaa tuon M -koon, mutta päätin kuitenkin mennä PPS:n ehdotuksen mukaisesti.
Mulla Nerve ja kaikenlainen ajo on sillä mennyt, ehkä jopa enemmän allmountain tyyppinen ajo.
pituus 183 mutta jalat vain 85 cm sisämitalla runkona M ja se on hyvä.
Kiitoksia vastauksista. Samankaltaltaista pohdintaa olen itsekin tehnyt kuin PatrikSkin. Tuosta koosta vielä sen verran, että kun lisään inseamin 88 cm, niin pyörän kokokin pompsahtaa L-kokoon. Eli taitaa olla rajatapaus.
Keskiäkäinen lohjalainen
25.02.2015, 18.33
Kiitoksia vastauksista. Samankaltaltaista pohdintaa olen itsekin tehnyt kuin PatrikSkin. Tuosta koosta vielä sen verran, että kun lisään inseamin 88 cm, niin pyörän kokokin pompsahtaa L-kokoon. Eli taitaa olla rajatapaus.
Tuskin on L-koko sulle liian suuri.
Jorma Ollila
25.02.2015, 19.29
Minkä helvatin takia Spectral AL EX 7.0 toimitus on vasta jossain viikolla 31?
Oot nyt Jorma pahasti myöhässä.
Jorma Ollila
25.02.2015, 20.12
Ilmeisesti :D
van damme
26.02.2015, 16.24
lenkkien painopiste siirtyi sieltä kuntoilusta enemmän hauskanpitoon ja siinä Spectral oli mielestäni sopivin vaihtoehto. Joku voi hyvinkin olla tästä eri mieltä ja pitää Nerveä parempana yleispyöränä. Veikkaan ettei valinta mene pahasti pieleen, otti sitten kumman vaan.
Henkilökohtaista kokemusta kun ei täpäreistä ole niin miksi Spectral on "hauskempi" kuin Nerve?
Oiskohan kulmat ja juuston määrä, vauhti kasvaa ja uskallusta tulee lisää, vähemmälläkin ajotekniikalla. Toki hauskuus on subjektiivinen käsite ;)
Pyörää speksatessa valinnan tein täysin paperilla kahta vaihtoehtoa vertaillen. Päädyin EsaJ:n kommentin mukaisesti siihen, jossa oli enemmän joustovaraa. Eikä siis se ollut ainoa ratkaiseva kriteeri, mutta jollakin perusteella se valinta pitää tehdä. Enkä tässä nyt yritä sanoa, etteikö Nerve voisi olla hauska. Jokainen kuitenkin tehköön valinnan omilla kriteereillään ja esitin vain oman ratkaisuni.
Ketjureaktio
26.02.2015, 19.56
Kannattaa suhtautua varauksella ja harkiten tuohon Canyonin omaan kokomääritykseen, tässä henkilölle joka ajaa nyt M-kokoista Nerveä vastaavalla pelillä (erittäin ylärajoilla), Canyon tarjoaa XS:ää. Canyonin koon määrittely pelaa ainakin enduromaiseen ajoon vähän vanhakantaisilla mitoilla. Liian lyhyt pyörä on kyllä ketterämpi mutta lyhyys näkyy epävarmuutena varsinkin alamäessä ja hankalissa paikoissa, tökkii se kyllä teknisellä polullakin. Sen sijaan pitkällä pyörällä ei jää puut kiertämättä, mutta se antaa varmuutta. XC-ajossa vähän lyhyempi peli toimii kyllä kätevästi.
"Kuskistahan se on aina kiinni ja hyvä kuski vetää isosti pelillä kuin pelillä" jne. mutta toki tuo liian pieni pyörä rajoittaa kehitystä varsinkin epävarmemmalla/nyybiemmällä kuskilla.
Koska PatrikS saat uutta pyörää alle ?
Laitoin sinulle yksityisviestiä.
Olen Vaasasta ja hankkimassa Nerveä tai Spectralia ja
olisin kiinnostunut kuulemaan lisää mitä olet mieltä pyörästä.
Koska PatrikS saat uutta pyörää alle ?
Laitoin sinulle yksityisviestiä.
Olen Vaasasta ja hankkimassa Nerveä tai Spectralia ja
olisin kiinnostunut kuulemaan lisää mitä olet mieltä pyörästä.
Pyörä saapui viime joulukuussa (Spectral AL 7.0 EX).
Vastailin jo YV:llä takaisin.
Käyttäjä kokemuksia vois tänne laitella ihan kaikista Rotkoista mielestäni!
Mikä keskiö Grand Canyon Al-mallissa on? En huomaa netistä muuta kuin mainoskieltä. Speksit ei kerro.
Kaverin pyörässä on ainakin bsa
Vili sattusko se pyörä olee Oulussa ja mitä kokoa?
On valitettavasti Tampereella S-koossa.
Viisaammille kysymys! Minulle tuli pariviikkoa sitten Spectral 8.9 ja siinä on XT jarrut ja vaihtajat. Onko näitä mahdollista laittaa ns. samoihin kannakkeisiin kiinni?? Nyt ovat omissaan ja aika ahdasta on kun tuon Reverb Stealthin namiskakin on tuossa...edellisessa Grand Canyonissa oli x9/elixir5 ja olivat näppärästi samassa kannakkeessa kiinni...
Southpaw
28.02.2015, 09.01
Viisaammille kysymys! Minulle tuli pariviikkoa sitten Spectral 8.9 ja siinä on XT jarrut ja vaihtajat. Onko näitä mahdollista laittaa ns. samoihin kannakkeisiin kiinni?? Nyt ovat omissaan ja aika ahdasta on kun tuon Reverb Stealthin namiskakin on tuossa...edellisessa Grand Canyonissa oli x9/elixir5 ja olivat näppärästi samassa kannakkeessa kiinni...
Onnistuu triggerien ja jarrukahvan naittaminen samaan pantaan. Ohjeet löytvät esim. jarrujen / vaihteen mukana tulevasta installation-lakanasta. Ainakin minun Canyonin mukana toimitettiin nuo dokumentit vuosi sitten. Googlaamalla esim. "shimano xt brake lever" näytti ensimmäisten joukossa tulevan tuon asennuslakanan PDF versioon linkki.
Jarrun pannasta ottaa irti "saranalla" kiinni olevan pannan osan ja laittaa triggerin ruuvilla kiinni pantaan jne...
Ok, kiitos. Ajattelinkin että onnistuu. Jännä ettei pajalla jo ole laittaneet.... Onkohan niin kiirusta vaan??
Eikö tuo vaadi sen jonkun i-spec härpäkkeen? En ainakaan itse ole onnistunut naittamaan XT:n vipua ja SLX:n jarruja keskenään.
Eikö tuo vaadi sen jonkun i-spec härpäkkeen? En ainakaan itse ole onnistunut naittamaan XT:n vipua ja SLX:n jarruja keskenään.
No näin... Tuota kun katselin vaan paikallaan niin ei näytä siltä että menis heittämällä. Täytyy metsästää varmaan sellasta ispec osaa.
Southpaw
28.02.2015, 17.49
Voihan noita XT-palikoita olla erilaisia tai siis eri vuosikerrat poiketa toisistaan. Katsoitko tuota asennuslakanaa, joka löytyy myös Shimpan sivuilta XT jarrukahvan alta? Lakanan oikeassa alakulmassa on selkeästi kuvattu tuo naittamisoperaatio ja tietty mainittu myös noiden osien numerot. Mitään i-spec-härpäkettä ei tuossa mainita / näytetä.
Katoin omista kahvoista mallikoodit ja on seuraavat : triggeri SL-M780 ja jarru BL-M785-B. Tuossa Shimanon ohjeessa on SL-M780-i... Olisko se just se i-spec??
Oulunjulli
28.02.2015, 20.27
Niin se on. Ite laitoin Scandaliin ja Muklukkiin nuo i-specit, Spectralin mukana tuli erillään omilla pannoilla vaihteet ja jarrut. Ei kait noita saa kiinni toisiinsa.
Onnistuisiko tuommoisilla adaptereilla?-> http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-m780-i-spec-direct-attach-cover/rp-prod67257
[*=left]These top covers convert standard XT SL-M780 Rapidfire pods to the I-spec-B mounting system enabling direct attachment to XT BL-M785 brake levers
Suosittelen, oma pyörä oli valmiiksi i-spec triggereillä ja shimanon i-spec jarruilla. Ei tosin Canyon, mutta kuitenkin.
Vaihtelin tänään Grand Canyon CF 5.9:n Blackspiren rattaan kun tein 1x10 voimansiirron. Huomasin tänään, että takavaihtajan rissan kohalla ketju ei oikein istu, eli lähtee aikamoinen ääni. Pitää selvästi siis enemmän ääntä kuin esim oma maantiepyörän D-A9000 voimansiirto. Metriäkään ei oo vielä ajettu, joten hiljeneekö tosta vai onko tuo ihan normaalia? Voiko tuon ketjun laittaa väärin päin? Kattelin niin aika monessa Canyonissa on tuo KMC:n sama ketju kuin tässä karvalakkimallissa. Onko muilla samoja havaintoja?
Ketjureaktio
02.03.2015, 10.42
Vaihtelin tänään Grand Canyon CF 5.9:n Blackspiren rattaan kun tein 1x10 voimansiirron. Huomasin tänään, että takavaihtajan rissan kohalla ketju ei oikein istu, eli lähtee aikamoinen ääni. Pitää selvästi siis enemmän ääntä kuin esim oma maantiepyörän D-A9000 voimansiirto. Metriäkään ei oo vielä ajettu, joten hiljeneekö tosta vai onko tuo ihan normaalia? Voiko tuon ketjun laittaa väärin päin? Kattelin niin aika monessa Canyonissa on tuo KMC:n sama ketju kuin tässä karvalakkimallissa. Onko muilla samoja havaintoja?
Ei kuulu pitää ääntä. Tsekkaa että vaihtajan rissa ei ota rattaisiin, jos ottaa, säädä b-tension ruuvia. Tuplatsekkaa että ketju kulkee oiken rissojen välissä eikä ota rissojen välissä häkin poikittaistukeen (kulje väärältä puolelta)
Ei kuulu pitää ääntä. Tsekkaa että vaihtajan rissa ei ota rattaisiin, jos ottaa, säädä b-tension ruuvia. Tuplatsekkaa että ketju kulkee oiken rissojen välissä eikä ota rissojen välissä häkin poikittaistukeen (kulje väärältä puolelta)
Tässä vielä kuva asiasta, joka selventää. Itse vedin kerran väärin kun lenkillä katkesi ketju ja vedin nopsaan kiinni lainatyökalulla.
Väärin:
http://i358.photobucket.com/albums/oo30/flafonta/Shimano3.jpg
Oikein:http://www.ethervizion.com/post/derailleur_grind.jpg
Tässä vielä kuva asiasta, joka selventää. Itse vedin kerran väärin kun lenkillä katkesi ketju ja vedin nopsaan kiinni lainatyökalulla.
Näinhän siinä oli päässyt nähtävästi käymään. En ollut tajunnut, että tuon voi edes laittaa väärältä puolelta, aina oppii uutta. Kiitokset avusta!
Harmi etteivät saaneet Nerveä näytille GoExpoon kun kerta on Canyonin suosituin pyörämalli. Itsekin olen tuota katsellut kesäksi.
Kandee ostaa jo jos kesäksi meinaat ;)
No saan rahat kasaan vasta tämän kuukauden viimeisenä päivänä. Enkä ole vielä saanut päätettyä ostanko 27,5 vai 29 tuumaisen mallin. Pitäisi kai käydä koeajamassa muiden valmistajien täpäreitä niin saisi jotain tuntumaa kokoeroon, kun kaikki Canyonin mallit on varmaan jo loppuunmyyty ennen "keväällä" olevia testipäiviä.
Ketjureaktio
03.03.2015, 08.09
Nerven mitoitukset on tosi ahtaat Canyonin laskurilla. Kannattaa tuplatsekata muiden runkovalmistajien suosituksiin, kriittiset mitathan on pysty- ja vaakaputki. Eräälle laskuri ehdottelee XS:ää vaikka hän ajelee nyt M:ää vastaavalla koolla. S olisi tod. näk. optimi. Jos standoverista huolii, niin näyttää etteivät mittaa sitä matalimmasta kohtaa runkoa.
Nerven kahdessa halvemmassa mallissa on myös QR-keula, joka tekee rakenteesta oleellisesti hataramman, jos meinaa xc-tykkiä niin tuo ei välttämättä haittaa niin paljon mutta jos etsii yleispeliä jolla ajella alamäkiä ja kuumotuspaikkoja, niin kannattaa miettiä mitä keulan ja etuvanteen vaihto kustantaa (n. 5-600eur). Hintelä QR-rakenne saa ohjaustuntuman notkeammaksi kuin huono vanne, eikä sitä pysty korjaamaan hyvällä vanteellakaan.
179cm
74kg
84cm inseam
60cm torso length
45cm shoulder width
64cm hand length
Noilla antoi M koon.
1699€ maksavan mallin jälkeen Stealth värityksen saa 2599€ maksavassa mallissa. Noin paljoa ei ole laittaa pyörään ja tuo Stealth on ainut mikä noista miellyttää silmää.
179cm
74kg
84cm inseam
60cm torso length
45cm shoulder width
64cm hand length
Noilla antoi M koon.
1699€ maksavan mallin jälkeen Stealth värityksen saa 2599€ maksavassa mallissa. Noin paljoa ei ole laittaa pyörään ja tuo Stealth on ainut mikä noista miellyttää silmää.
29er Spectralin saa Stealthinä 2099€...
Näitä testejähän riittää, mutta tämä puoltaisi 29" ;)
https://www.youtube.com/watch?v=kxfrykeSNCE
Olen kyllä tietoinen että 29" on nopein sekalaisessa ajossa, mutta itselleni mukavuus ja hauskuus on nopeutta tärkeämpää. Nerve vai Spectral, 27,5" vai 29"... Taitaa olla niin että sokkona pitäisi tilata jos haluaa pyörän täksi kesäksi tai sitten odottelee Canyonin koeajopäiviä ja tilaa ensi kesäksi pyörän mikä on varmasti itselle se mieleisin. Tai sitten tilaa jonkun ja jos koeajopäivillä joku toinen tuntuu paremmalta niin myy vanhan kauden päätteeksi pois ja ostaa ensi vuonna uuden tilalle (riippuen kuinka paljon vuoden vanhan Canyonin täpärin myyntiarvo on).
Jostain muistan, että Kanjonilla stemmit olis jotain niiden omaa standardia. Onko näin? Eli muiden vakiostemmit ei kävis.
Jostain muistan, että Kanjonilla stemmit olis jotain niiden omaa standardia. Onko näin? Eli muiden vakiostemmit ei kävis.
Faktaa ei ole mutta hyvin vaikea kuvitella. Onhan keulat, ohjainlaakerit ja haarukatkin muiden valmistamia.
Ja ainakin ex Grand Canyonissa oli ihan tavallinen Ritcheyn WCS 4-axis.
Maantiepuolella käyttävät ohuempaa kaulaputkea käyttäviä stemmejä, mutta ei maastossa. Ei sekään mikään canyonin oma standardi tietääkseni ole.
Huomasin että Spectralista pitää valita tuplasti kalliimpi malli että päästään samaan painoon Nerven kanssa. Mikä tuon suuren painoeron tekee?
Pitkä juusto painaa enemmän rungossa ja iskareissa. Järeämpää ajoa silmällä pitäen kiekot ja kumit tuhdimmat....
Ei ole maastopuolella vaan ihan standardikamaa.
Ensin Dee kerroit ettei nopea pyörä kiinnosta ja haluat hauskan pyörän ja nyt 500g on suuri painoero :)
Kiekot taitaa muuten olla halvimmassa Spectrassa kepeemmät kuin Nerven Crossridet. Plus että vaihtamalla tohon Spectraliin Nervessä olevat kumekset, sheivaat sillä jo 400g.
Ja oikeasti tuo puolikiloa ei tunnu missään vaan erot tulee muualta noiden pyörien välillä. Spectralissa tais olla Reverb. Se tuo jokusen gramman lisää.
..sekä pari senttiä leveämpi tanko :)
Ensin Dee kerroit ettei nopea pyörä kiinnosta ja haluat hauskan pyörän ja nyt 500g on suuri painoero :)
Kiekot taitaa muuten olla halvimmassa Spectrassa kepeemmät kuin Nerven Crossridet. Plus että vaihtamalla tohon Spectraliin Nervessä olevat kumekset, sheivaat sillä jo 400g.
*700g ;) Eihän sitä kevyempää nopeuden takia pelkästään haluta vaan kevyempää on aina mukavampi käsitellä :) Ei tuo ero nyt mikään suuri ole. Mietitytti vain mistä se tulee ja näyttää siltä että renkaista tulee 540g lisäpainoa 1999€ Spectral vs 1699€ Nerve:
Mountain King II 2.4 ProTection (870g) vs Mountain King II 2.2 RaceSport (600g) = 1740g - 1200g = 540g.
Ketjureaktio
04.03.2015, 09.24
179cm
74kg
84cm inseam
60cm torso length
45cm shoulder width
64cm hand length
Noilla antoi M koon.
Tätä tarkoitan. Noi runkojen mitoitukset on aika "old school". Olen 180 cm ja inseam on sama, nykyisissä maastureissani top tube on 610mm ja 640mm. Tuossa Nervessä on M-kossa 581/587mm. Se tarkoittaa käytännössä pitkää stemmiä. Lyhyt pyörä ja pitkä stemmi huonontaa ajettavuutta, altistaa OTB:lle ja rajoittaa kuskin kehitystä. Pitempi ohjaamo & lyhyempi stemmi sen sijaan ei ole jättänyt yhtään puuta kiertämättä. Varsinkin allrounderissa on syytä olla sopiva geo, XC-piireissä suositaan vähän lyhyempää top tubea ja pitkää stemmiä, vaikka sekin on pikkuhiljaa muuttunut kun sielläkini pyöriä kehitetään maastoajoon eikä enää maantiegeometrian perusteelta.
Tätä tarkoitan. Noi runkojen mitoitukset on aika "old school". Olen 180 cm ja inseam on sama, nykyisissä maastureissani top tube on 610mm ja 640mm. Tuossa Nervessä on M-kossa 581/587mm. Se tarkoittaa käytännössä pitkää stemmiä. Lyhyt pyörä ja pitkä stemmi huonontaa ajettavuutta, altistaa OTB:lle ja rajoittaa kuskin kehitystä. Pitempi ohjaamo & lyhyempi stemmi sen sijaan ei ole jättänyt yhtään puuta kiertämättä. Varsinkin allrounderissa on syytä olla sopiva geo, XC-piireissä suositaan vähän lyhyempää top tubea ja pitkää stemmiä, vaikka sekin on pikkuhiljaa muuttunut kun sielläkini pyöriä kehitetään maastoajoon eikä enää maantiegeometrian perusteelta.
Yksi syy lisää odotella koeajoja ja jättää pyörän hankinta ensi vuodelle :D neljä eri mallia ja siihen päälle M ja L koon puntarointi :p Ainakin noissa 29 malleissa L kooissa standover alkaa nousemaan aika korkeaksi (82cm).
Yksi syy lisää odotella koeajoja ja jättää pyörän hankinta ensi vuodelle :D neljä eri mallia ja siihen päälle M ja L koon puntarointi :p Ainakin noissa 29 malleissa L kooissa standover alkaa nousemaan aika korkeaksi (82cm).
Tai sitten vaan painaa sitä TILAA nappia ja nauttii hienosta harrastuksesta vuotta aiemmin :)
Tämmönen lista löytyi saksalaiselta forumilta Spectralin tilaajista:
username / bike / size / height / inseam
L
Akeey-Klaa / CF 9.0 / L / 188/89
andyyy85 / 7.0 EX / L / 186/90
Andreas84 / AL 7.0 / L / 185 / 90.5
Jugger / 8.0 AL / L / 185/89
deralteser / 6.0 AL / L / 185/88
Sir bike a lot / 7.0 EX AL / L / 184/89
bíkegrapher / 8.0 EX AL / L / 184/89
-Max- / 7.0 AL / L / 184/89
ramses04 / 8.0 EX AL / L / 184/88
mfleschler / 6.0 AL / L / 184/86
Terrex / 8.0 AL / L / 183/88
Unterlandler / 8.0 EX AL / L / 183/88
Bjoern3003 / 7.0 AL / L / 182/88
M
hanz hanz / 8.0 AL / M / 185/83
Horaff / 6.0 AL / M / 183 / 87-88
derbikeradler / 7.0 AL / M / 180/87
Chris Crash / 7.0 AL EX / M / 179/84
Manitu89 / 8.0 AL EX / M / 178/82
Knilch / 7.0 AL EX / M / 178/84
Guru / 7.0 AL EX / M / 174/83
tommy_86 / 8.0 AL / M / 173/82
Eli ainakin tuon mukaan oma 179/84 olisi aika keskellä M koon tilanneita. Ei käynyt ilmi oliko tuo lista vanhoista Spectraleista vai 15mm pidemmistä 2015 malleista.
Ämmää tilaukseen vaa! 15mm pystyy stemmillä korjaan.
Jaegerhog
04.03.2015, 21.40
Tämmönen lista löytyi saksalaiselta forumilta Spectralin tilaajista:
Eli ainakin tuon mukaan oma 179/84 olisi aika keskellä M koon tilanneita. Ei käynyt ilmi oliko tuo lista vanhoista Spectraleista vai 15mm pidemmistä 2015 malleista.
Voitaishan me tehdä tuommoinen lista foorumilaisistakin helpottamaan tulevia tilaajia?
Tänne tulee:
Nerve AL 9.9 / L / 186/89
110mm stemmillä.
Lux CF / L / 186/88 vakiostemmillä ja oikein on passeli.
Kandeisko lisätä millaiseen ajoon tulee ja kuskin ajotapa....
Päivitän listaa tähän tai Jaegerhog voi jatkaa päivitystä omaan viestiin jos haluaa. Jos stemmin kokoa on muutettu niin sen voi laittaa suluissa perään. Jos käyttää vakio stemmiä ja pyörän mitoitus hyvä niin sen voi jättää kirjaamatta niin lista säilyy helppolukuisempana. Saman mallin koot kannattaa varmaan listata peräkkäin ja tyhjä rivi sitten vain eri mallien väliin (esim 27.5 ja 29 mallit erilleen)?
kilimu (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47844-Canyonin-maastopy%F6r%E4t&p=2338866#post2338866) / Spectral AL 29 / M / 177/83
Jaegerhog / Nerve AL 29 / L / 186/89 (110mm stemmillä)
Mvu / Nerve AL 27,5 / M / 183/85
Gaastra / Lux CF / L / 186/88
Lista saksalaiselta forumilta: http://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-spectral-al-2015.722354/
Laitetaanko tuohon listaan sellaiset jotka on tilattu vai sellaiset joilla on jo ajanut?
Ketjureaktio
05.03.2015, 09.52
Ämmää tilaukseen vaa! 15mm pystyy stemmillä korjaan.
Se on ihan totta, liian pitkää asentoa pystyy korjaamaan lyhentämällä stemmiä. Tässä on melko hyvin tiivistetty asiaa:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CDUQFjAG&url=http%3A%2F%2Fbikemagic.com%2Ffeatures%2F50mm-stems-improve-handling-or-too-short.html&ei=NAz4VMXXB8PVPfulgKAL&usg=AFQjCNHU4sc0-E0Mjqtxb8lmUrYT8pKC7A&bvm=bv.87519884,d.d2s
Täällä spectral 29 koko M, Kuskin mitat 177/83. Onhan tuo kohta vuodenpäivät ollut käytössä ja tyytyväinen olen kyllä ollut. On kyllä mukava kaikenlaisessa käytössä, ajeltu maratooneista enskahommiin. Tahkon enska reititkin menee ihan hyvin vaikka jossakin vauhdikkaimmissa pätkissä olisi kaivannut hiukan enemmän joustoa eteen..
Pientä päivitystä tehty kesän mittaan ja nyt talvella hommasin pitemmän piken keulille.
Onhan noi kyllä loistavia vehkeitä hintalaatu suhteessa.
Jos jaksatte samalla kirjoittaa kilimun tyyliin ajotottumuksista ja vaikka lauseen mittainen arvio pyörästä niin laitan tuohon listaan linkin kyseiseen viestiin.
Vertailin Spessun ja Trekin täpäreiden reach mittaa Spectraliin ja tuntuu olevan aika samantyyppiset mitoitukset. Eli ei tuo Canyonin reach mitta mitenkään erityisen lyhyt ole.
syklopaatti
06.03.2015, 23.06
Vertailin Spessun ja Trekin täpäreiden reach mittaa Spectraliin ja tuntuu olevan aika samantyyppiset mitoitukset. Eli ei tuo Canyonin reach mitta mitenkään erityisen lyhyt ole.
Ei todellakaan enää. Ne pidensivät striven ja spectralin runkojaan täksivuodeksi kisakuskiensa vaatimuksesta.
samalla muutkin mallit taisivat saada päivityksen nykyaikaan.
Kävin go expossa tänään istuskelemassa Canyonejen päällä. M kokoinen Spectral CF tuntui ihan ok:lta, mutta vähän mietitytti onko tanko kuitenkin liian lähellä kun nousee polkemaan seisovilteen. Jostain syystä M kokoinen Grand Canyon CF:n ajoasento tuntui hiukan pidemmältä ja paremmalta, vaikka reachin ja stemmin yhteismitassa ei ole kuin 5mm eroa. L kokoinen Dude tuntui myös hyvältä. Näillä istumisilla pitää todeta että ilman testiajoja ne kyllä lähde tilaamaan. Jäi kuitenkin sen verran monta kysymysmerkkiä noiden mallien ja kokojen suhteen. Ehkäpä käyn koeajamassa jonkun muun valmistajan malleja keneltä löytyy Nerveä ja Spectralia vastaavat mallit kuten vaikkapa Trekin Remedyä ja Fuel Exää. Jos nyt alkuun saisi selvyyden tuohon 27.5 vs 29 kysymykseen :p
Täältä myös mittoja.
Grand Canyon AL 6.9 81/173 ja koko S
Talvisin arki ynnä työmatka ajoja ja kesällä maastoajoa. Hankala oikein kuvailla kun ei ole moneen vuoteen ollut maasturia.
Strive CF 8.0 Race m-kokoisena saapui tänään. Taitaa olla ekoja Suomessa?
http://elasto.org/strive.jpg
^ Stongassa pehmuste niinku bmx pyörässä :) hieno on! Jos olisin suunnittelija niin olisin pysynyt musta-sinikombossa. Tuo oranssi ei nappaa...
Missä siinä on pehmuste? :D
sakuvaan
09.03.2015, 18.42
Kai se alumiini ihan helvetin pehmeetä on ;)
Katoin puhelimesta nopeesti et olis vielä tangossa joku suojamuovi päällä mut sehän onkin tuon värinen! My bad!
Hyvältä näyttää. Mustat grafiikat vanteisiin, haarukkaan ja grippeihin niin olisi vielä parempi.
Joo onhan toi vähän räikee noin mustaksi, mutta enpä jaksa sitä itse lähteä värikoodailemaan. Eteenkin ajattelin vaihtaa sellasen renkaan, jossa on keltainen tuo Maxxiksen teksti. :(
Aivan huikean hyvännäköinen pyörä, värit on just kohdillaan.. Täytyy ajella katsomaan livenä kunhan ylikunto helpottaa
Strategiset Canyon-mittani:
Spectral AL 9,9 29 kokoa M / 178 cm / inseam 84
Canyon ei muuten missään kertonut, että meillä isoilla pojilla (+100 kg) saattaa olla ongelmia CCDB inline iskarin säädöissä (HSC ei riitä ja vaimennus on liian lineaarinen, eli pohjaa helposti) Fillariosasta saa onneksi ne pyöräpaketista puuttuvat ilmatilan säätörenkulat - volume spacerit. Odotan innolla lumen sulamista!
Dodi. Canyon Nerve AL 9.9 29" SL Large. Oma pituus 182cm, inseamista ei tietoa, en seiso vaakaputken päällä ;). Stemmin alta olen ottanut shimmit pois ja kääntänyt vaakatasoon. Ajoasento on agressiivinen, silti ei pelkoa OTBstä....
Pyörä yllätti täysin positiivisesti enemmän enduromaisiin pyöriin tottuneen. Taustalla on yli 20v maastofillarointia teknisillä Espoon keskuspuiston ja Tillinmäen poluilla. Myös 2 x Åre ja 6pv Dolomiitit käyty..... Itellä on ollut Spessu SX Trail, Santa Cruz Heckler, Orange Patriot/ Alpine/Five, Trek Fuel Ex8/Fuel Ex9.8, Liteville 301. Viimeisessä 26" oli 150mm edessä ja 140mm takana 66 asteen keulakulmalla. Nerve todellakin kiipeää kuin vuorikauris (kuten FillariLehden testi kertoi), kiihtyy rivakkaan ja alamäet, jyrkätkin dropit se laskee nätisti, vaikka 70 asteen keulakulma aluksi pelotti. Nerven kanssa leikkisyys väheni vain hieman 26" tottuneena. Ekalla lenkillä huomasin kierteleväni vielä maaston isompia esteitä, kuin 26" pyörillä oli tapana... Pikkuhiljaa ajolinjat rauhoittuivat ja mentiin keskeltä yli. Keulakulma "jyrkkyys" tarjoaa ketteryyttä, tämä ei ole junamainen ollenkaan, vaan taipuu pienessä tilassa. Pyörä kulkee vauhdikkaasti polut ja sprintillä rullaa paljon pidemmälle, kuin 26". Kuski sijoittuu pyörässä todella mukavaan pivot pointtiin, jolloin pystyy avustamaan isompien esteiden kanssa keventämällä ja pumptrack pumppauksilla...
Parin vuoden takaisiin Fox Floatteihin verrattuna tässä oleva keula toimii todella hyvin, on herkkä ja joustomatka on käytettävissä ja keula on ryhdissään, ei sukeltele. Tykästyin peräpään kauko-ohjattavaan CTD säätöön. Runko on tukeva ja kokonaisuus suuntavakaa. Vaikka kuinka yritän, en löydä valittamista mistään yksityiskohdasta. Niin ja onhan tää pahuksen hyvännäköinen.
Summa summarum, allani on nopein omistamani trailifillari ikinä. Verrokkilenkin jälkeen olo oli aika freesi, verrattuna 26" röykytyksen jäljiltä. Alla eiliseltä testilenkiltä pieni pätkä... Toi mentiin myöhemmin vielä lujempaa, unohdin vaan laittaa kameran päälle....
https://youtu.be/DwzuXk9Aur0
http://1drv.ms/1C9CxCm
^kuinka isot renkaat tuohon mahtuu?
2014 vuonna speksattiin 2.25". Itse en koe kaipaavani 2.2" leveämpää, menee traktoriksi. Olen harkitsemassa jopa 2.1" Crossmarkeja alle... Painoa on itellä miehekkäät 88kg.
https://www.canyon.com/fi/supportcenter/article.html?supportcenter_categories_id=8&supportcenter_articles_id=173&page=1
http://1drv.ms/1C9CxCm
Hoo. IhQt kiekot
Sotanorsu666
12.03.2015, 19.54
https://www.facebook.com/cashstoreoy/photos/a.754474951289903.1073741826.201632043240866/802726709798060/?type=1&theater
Tuollaiseen törmäsin facebookin ihmeellisessä maailmassa. Onkohan rahansa arvoinen ? Osaako joku sanoa jotain ? Ajattelin huomenna mennä katsomaan, jos pyörä on vielä myynnissä.
J.Kottenberg
12.03.2015, 20.18
^Mulla on viime vuoden Grand Canyon 6.9 ja siinä on samat vanteet, Mavic one disc, avid elixir 5 jarrut ja Rokkarin Reba RL keulana. Canyonin nettikaupan lähtöhinta oli 999€ ja viimeiset oli 949€ jolla omani ostin.
Hieman epäilen tuota lähtöhintaa. Noilla spekseillä ostaisin edelleen 6.9:n uutena. Hyvä peli on kaikin puolin ollut.
Jos ei ole huomenna myynnissä niin isompaan epätoivoon ei ole syytä.
No ei todella ole. En sen enempää tutkinut mutta 6.9 mallissa on samat osat paitsi deoren jarrut ja hinta 999€. Ei oo kyllä 2500€ hintalappua toi pyörä nähny
Edit. Vähä myöhässä
Ohan tuo selvä kusetus. Ei ole tuo uutena ollut lähellekään 2500 euron pyörä.
Sotanorsu666
12.03.2015, 21.00
Joo. Tätä vähän epäilinkin ja siksi kyselin, kun en noista canyoneista mitään tiedä. Jääköön sinne odottelmaan. Voisihan siitä 400€ tarjota.
Anaxagore
13.03.2015, 10.30
Voi elämä tätä valintojen maailmaa. Täällä ilmoittautuu (edelleen) Nerven ja Spectralin välillä jahkaileva. 2.5ke on max mitä sijoittaisin pyörään. Sillä rahalla saisi Nerve 9.9:n tai Spectral 8.9:n. 29" on ainoa mikä kelpaa. Ilmeisesti Nervelläkin pärjää monenlaisessa maastossa, mutta veri vetää edelleen 130mm joustavaan spectraliin päin. Haluaisin samalla mukavan mutta polkemistehokkaan pyörän. Ei kai tuossa spectralissa mitään huonoa ole? 32 foxit on tarpeeksi hyvät mulle. Ehkä sittenkin Nerve :D ?
Parin kuukauden päästä pitäisi lähteä saksaan lomailemaan ja ajattelin käydä samalla Canyonin luona testaamassa Nerven ja Spectralin 27.5/29 mallit M ja L koossa. Tietääpähän sitten varmasti mikä se paras vaihtoehto on. Eli maastopyörän hankinta siirtyy itselläni muutamalla kuukaudella eteenpäin. Toivotaan että pyöriä on vielä varastossa silloin.
Sotanorsu666
13.03.2015, 12.43
Noniin, asiaa on tutkittu ja todettu että yritys jonka nimissä kuitti (2014) on kirjoitettu ei ole ollut toiminnassa muutamaan vuoteen. Eli kyseinen kuitti on todennäköisesti tekaistu ja asiaa tutkii jatkossa poliisi. Tiedotamme pyörän kohtalosta kun tiedämme sen todellisen alkuperän. Tulipa tämmöinenkin koettua, kiitos kommentoijille, teidän avullanne epäilykset vasta heräsivät ja tutkinta lähti liikkeelle.
Tuollaisen viestin Cash Store Oy laittoi facebookkiin. Joku kusettanut oikein kunnolla :) Eiköhän toi pyörä siis ole alunperin pöllitty jostain.
Voi elämä tätä valintojen maailmaa. Täällä ilmoittautuu (edelleen) Nerven ja Spectralin välillä jahkaileva. 2.5ke on max mitä sijoittaisin pyörään. Sillä rahalla saisi Nerve 9.9:n tai Spectral 8.9:n. 29" on ainoa mikä kelpaa. Ilmeisesti Nervelläkin pärjää monenlaisessa maastossa, mutta veri vetää edelleen 130mm joustavaan spectraliin päin. Haluaisin samalla mukavan mutta polkemistehokkaan pyörän. Ei kai tuossa spectralissa mitään huonoa ole? 32 foxit on tarpeeksi hyvät mulle. Ehkä sittenkin Nerve :D ?
Mulla on 2014 spectral 7.9 ja olen tykännyt. Mun mielestäni kiipeää aika hyvin mäkeäkin. Foxin keula on ihan ok. Rtech huolsi ja muutti sisuskalut paremmiksi niin nyt on tosi hyvät.
Nyt tosin alkanut hiilikuitu kiinnostamaan niin saattaa lähteä vaihtoon. Eli m kokoista vois olla kohta tarjolla...
Tuollaisen viestin Cash Store Oy laittoi facebookkiin. Joku kusettanut oikein kunnolla :) Eiköhän toi pyörä siis ole alunperin pöllitty jostain.
Se on minulta varastettu pyörä. Kävin tunnistamassa liikkeessä. Eiköhän se saada takaisin kotiin, kunhan byrokratian rattaat ensin pyörähtävät.
J.Kottenberg
13.03.2015, 18.16
Oikein hyvä että kävi näin hyvin että palautuu oikealle omistajalle.
Muuten, kyllä tuossa myyjäliikkeen toimintakin tuntuu vähän kummalliselta. Heidänhän on täytynyt ostaa pyörä tuota pyyntihintaa, 890€, halvemmalla. Jos joku myy vuoden vanhaa pyörää, josta kertoo maksaneensa 2490€, vaikka 700€ hinnalla niin itse ihmettelisin. Toinen asia on että liikemiehet harvemmin ostaa mitään mistä eivät mitään ymmärrä ja näin uskovat tuollaisen listahinnan.
Kaikkihan on tietysti mahdollista...
mikromiksu
14.03.2015, 11.52
Heps!
On nyt jonkin aikaa tullut kuolattua kyseistä fillaria https://www.canyon.com/en/mountainbikes/series/yellowstone-al-29.html joka tulisi siis sekalaiseen työ/koulumatka ajoon ja ympärivuotiseen käyttöön.
Onko kyseisen mallin 3.9 ja 4.9 versioilla olennaista eroa tämmöiselle aloittelijalle että kannattaisi tuo 100€ ero maksaa?
Vaikka aloittelija oletkin niin mielestäni kannattaa. Vaihdeosat lähes kaikki astetta parempaa ja ilmanpaineella säädettävä keula. Varmasti halvemmallakin pärjäät...
J.Kottenberg
14.03.2015, 14.10
Samaa mieltä. Satasen maksamalla saa niin paljon vastinetta kun vähän vertaa että ei kyllä turhasta maksa.
Olen tässä jo monta viikkoa jahkaillut uuden pyörän ostoa mutta en saa aikaiseksi kun en osaa päättää sopivaa kokoa. Auttakaas nyt miestä mäessä. Pyöräksi siis olen ajatellut Grand Canyon AL 6.9. Kuskin päämitat on 189/90. Pitäiskö ottaa L vai XL? Kävin mittailemassa nykyistä pyörääni ja siinä on vaakaputken pituus 61cm (vaakasuoraan mitattuna), satula taka-asennossa ja 100mm stemmi. Siltikin tuntuu että ohjaamo saisi olla pidempikin. Mulla taitaa siis olla aika pitkät kädet (68cm Canyonin ohjeilla mitattuna). L:ssä vaakaputki on 61cm ja XL:ssä 63cm. Pitäisiköhän tuolla perusteella sitten vain ottaa se XL? Vai käykö tuon kanssa kasseille ohraisesti tai muuten alkaa ahdistaa liian suuri koko? On tää vaikeeta... Ei kellään sattuisi olemaan XL-kokoista Grand Canyonia koeajettavaksi Järvenpään suunnalla?
XL jos nykynen jo venytetty satula taka asentoon ja tunne että pieni on...
Ketjureaktio
16.03.2015, 10.48
olpp:lle samaa vinkkiä kuin EsaJ. Runkoa on huono pidentää mutta stemmiä voi lyhentää. Eikä tuo voi millään olla pitkä kun 610mm toptube on nykyään aika M-kokoa.
Anaxagore
16.03.2015, 12.14
Jahkailu päättyi ja painoin tilausnappia.
Kiitokset kommenteista. Eiköhän tuo tosiaan riitä perusteeksi ottaa se XL. Sylettäähän se sitten jos tuntuu lyhyeltä niinkuin tuo nykyinenkin. Hieman jänskättää vaan tuo korkeus kun nykyinen on putken keskeltä mitattuna 80cm ja tuo XL kanjoni on sitten 77mm korkeampi. Vaikka onhan tuo nykyinen todella matala haaroväliini verrattuna.
Olisiko pk-seudulla mahdollista testata M tai L-kokoisia Nerve al 29 tai Grand Canyon cf -pyöriä? Maailmanluokan arpajaiset täälläkin sopivan runkokoon välillä ja toisaalta täysjousto vs jäykkis mietinnässä niin ikään.
Monet sanovat, että hiilikuitu 29:lla pärjää poluilla ja olisihan se monipuolinen vehje, mutta kun on tottunut täysjouston mukavuuteen..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.