PDA

Näytä tavallinen näkymä : Canyonin maastopyörät

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Gaastra
30.08.2013, 17.33
Kahlailin ketjun läpi, mutten löytänyt vastausta kysymykseeni eli pystyykö noita Canyonin pyöriä konfiguroimaan jotenkin, esim. vaihtamaan satulaa, kiekkoja jne...?

Keskiäkäinen lohjalainen
30.08.2013, 17.47
Kahlailin ketjun läpi, mutten löytänyt vastausta kysymykseeni eli pystyykö noita Canyonin pyöriä konfiguroimaan jotenkin, esim. vaihtamaan satulaa, kiekkoja jne...?

Hyvin vähän. Konffismahdollisuudet selviävät kun pistät fillarin ostoskoriin ja klikkailet vähän eteenpäin.

IncBuff
30.08.2013, 17.48
Missään näkynyt tietoa että milloin Eurobiken uutuudet tulee tilattavaksi?

Keskiäkäinen lohjalainen
30.08.2013, 18.18
Missään näkynyt tietoa että milloin Eurobiken uutuudet tulee tilattavaksi?

Ei ole tarkkaa tietoa. Osahan on jo myynnissä. Loput tullevat jahka ehtivät. Ehkä ensi viikolla kun messut on saatu messuttua.

Jos Spectral 29:n hinta on kohdallaan, veikkaan sitä myytävän varsin kiivaasti. Tänä vuonnahan Nerve AL 29:n hipoversio loppui heti kättelyssä.

Polokija
31.08.2013, 17.07
Kovasti tuo pyörän hankinta polttelee. Kun tämä todennäköisesti on tämän elämän viimeinen pyörä (edellinen on vuonna 1992 hankittu testivoittaja Bombardier), niin tekisi mieli ostaa kerralla kunnollinen. Jos nyt sijoittaa 300 € enemmän ja ostaa mallin 7.9, niin mitä iloa siitä käytännössä saa. Grip shift idea on tuttu pojan Tunturin Nexus-vaihteistosta. Voisi olla ihan mukava ominaisuus. Onko keuloissa RS Sid jotenkin parempi kuin Fox Float? Toisella pojalla on pyörässä RS XC 30, joka minusta on ihan mukava ajettava. Parempaa en ole koskaan kokeillut.

CamoN
31.08.2013, 17.28
Onko keuloissa RS Sid jotenkin parempi kuin Fox Float? Toisella pojalla on pyörässä RS XC 30, joka minusta on ihan mukava ajettava. Parempaa en ole koskaan kokeillut.

Jos oletetaan ettei kummassakaan ole mukana tankolukitusta, SID on oletettavasti vähän kevyempi. Ja pieniä rakenteellisia eroja niissä on, mutta suorituskyky on hyvin lähelle samanlainen.

Keskiäkäinen lohjalainen
31.08.2013, 18.14
Jos oletetaan ettei kummassakaan ole mukana tankolukitusta, SID on oletettavasti vähän kevyempi. Ja pieniä rakenteellisia eroja niissä on, mutta suorituskyky on hyvin lähelle samanlainen.

... ja ero xc30:n ja SIDin välillä on kuin proverbiaalisella yöllä ja päivällä, jälkimmäisen eduksi.

Fide
31.08.2013, 18.24
kehukaapas nyt Canyon-ajajat vielä pelejänne hetken. Kävin meinaan toissapäivänä testaamassa kahta maasturia, ja tavallaan kauhukseni havaitsin jo lyhyelläkin kaupan ympäri suuntautuneella lenkillä, että siinä missä Giant XTC 29er 2 istui heti käteen ja tuntui täysin omalta, kalliimpi Nishiki oli kiikkerä ja suorastaan vastenmielinen... ongelmaksi tämän koeajon kautta muodostuu se, että kokemani ajotuntuma ja fiilis voi olla todellakin noinkin erilainen kahdella eri pyörällä... kuinka siis uskaltaisi Canyonin kokeilematta tilata? :-/ fakta vain on se, että Canyonissa saa Giantia paremmat osas lähes kautta linjan useamman satasen halvemmalla (ja tykkään jopa väristä (Grand Canyon AL 6.9)... runkogeometria on numeroina kovin lähellä tuota Giantia, mutta voiko tuo ajofiilis sitten kuitenkin karahtaa kiville? :-/ ah' tätä arpomisen tuskaa

Keskiäkäinen lohjalainen
31.08.2013, 19.12
kehukaapas nyt Canyon-ajajat vielä pelejänne hetken. Kävin meinaan toissapäivänä testaamassa kahta maasturia, ja tavallaan kauhukseni havaitsin jo lyhyelläkin kaupan ympäri suuntautuneella lenkillä, että siinä missä Giant XTC 29er 2 istui heti käteen ja tuntui täysin omalta, kalliimpi Nishiki oli kiikkerä ja suorastaan vastenmielinen...

Geometrialla yleisesti ja ohjauskulmalla erityisesti on aika iso merkitys. Mitä jyrkempi kulma, sen nopeampi ohjaus ja sitä kiikkerämpi fiilis.

Minkähän Nishikin tarkalleen ottaen koeajoit?

Kokeilin vähän aikaa sitten itsekin "kisakireetä" Cubea ja yllätys oli suuri. Ei sillä oikein uskaltanut ajaa, varsinkaan alamäkeen.

IncBuff
31.08.2013, 20.12
Mitä tuota arpomaan. Osta se Giantti jos tuntui hyvältä. Sopiva ja hyvältä tuntuva runko on kuitenkin tärkeämpi kuin se että lukeeko vaihtajissa SLX vai XT.

Fide
31.08.2013, 21.32
Nishiki tais olla Q29 ja siinäpä se, kun Giantissa on jyrkempi ohjauskulma, mutta silti pyörä oli loogisempi ja rauhallisempi käytökseltään. Vaakaputki tosin on Giantissa pidempi, eli tulisiko se loogisempi käytös sitten tuosta? ...pointti nyt vain tosiaan oli, että nousi kyllä kynnys ostaa pyörä koeajamatta, mikä harmittaa, sillä ostaisinhan minä sen Giantin jos jostain siunaantuisi tähän saumaan se puuttuva 400.- =) ...ei palstalla sattuisi olemaan onnen kantamoisena jotakuta, jolla olisi kokemusta sekä tuosta Giantin mallista, jotta Canyonista, ja osaisi näitä vähän vertailla, tuskimpa varmaan? :-/

LJL
31.08.2013, 21.56
Suosittelen etsimään/kyselemään koeajopankki-ketjusta jonkun lähiseudulla asuvan, jolla olisi haluamaasi mallia koeajettavaksi (29" alurunkoisia lienee Suomessa aika paljon eri kokoisina).

Kyllä mä ainakin oon aivan ummikkona ja muihin vastaaviin vertailematta hairahtunut tilaamaan oman Canyonin, ja sillä on sitten kaahailtu varsin tyytyväisenä. :) Toiisen Canyonin rungon ostin käytettynä Suomesta mutta senkin sokkona... Kyllä noi kaikki sen verran hyviä yleisgeometrioita on että jotenkuten tottuu ja pärjää, kunhan on oikean kokoinen runko. Enemmän kaikki kuskista kiinni. Kannattaa huomioida myös normaalit säätömahdollisuudet ajoasennon yksilöimisessä yms, no sen varmasti tiesitkin.

Mutta joo, jos on tosi tarkka pyörästään että ei tunnu hyvältä ostaa netistä, niin silloin ei kannata ottaa Canyonia vaan valita suosiolla joku muu merkki.

vellu80
01.09.2013, 09.43
Kuuluisko tämä tuonne "tee se itse topikkiin" mutta pannaan tänne ku tää kaikki Cahoneeromiehet pyörii..

Tein itse ja säästin.. ;)

http://db.tt/UcLTCV67

http://db.tt/eiv9FX59

Mageet ständit tuli pikkurahalla!

Keskiäkäinen lohjalainen
01.09.2013, 10.45
Kuuluisko tämä tuonne "tee se itse topikkiin" mutta pannaan tänne ku tää kaikki Cahoneeromiehet pyörii..

Tein itse ja säästin.. ;)

Mageet ständit tuli pikkurahalla!

Onko sarjatuotantovalmiutta? Voisin ostaa yhden :-)

Vito78
01.09.2013, 12.31
Oon kans valmis ostaan yhden 29er sopivan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Polokija
01.09.2013, 12.43
Onko sarjatuotantovalmiutta? Voisin ostaa yhden :-)

Minä myös.

vellu80
01.09.2013, 13.16
Mitähän Canyonin hemmot meinaa jos rupeisin noita piraattimalleja myymään? Ehkä niitä nyt kuitenkin vois foorumi"tutuille" myydä. Paljonko posti haluaa euroja kun tollasta lähettelee suomen sisällä? Pitää vähä ynnäillä millä hintaa myis jos tekis vähä noita lisää.

Heittäkää YV jos haluatte ständin ja minkä värisen. (muukin kuin valkoinen tai musta käy)

pätkä
01.09.2013, 13.21
Canyonilta löytynee myös http://www.canyon.com/_en/shop/?category=P03&item=30358#tab-accessories

http://www.canyon.com/img/accessories/30358_01_img_large.jpg

vellu80
01.09.2013, 13.41
^Siitähän se ajatus aikoinaan lähti. Tai sillon ku rupesin 29" versiota funtsimaan ei ollu canyonilla ku sitä tavallista. Venähti vaan toi projekti että sai valmiiksi asti ständit

LJL
01.09.2013, 15.01
Ostan heti, jos saa tilaustyönä 26" forever -tekstillä

vellu80
01.09.2013, 15.17
Ostan heti, jos saa tilaustyönä 26" forever -tekstillä

:D Sehän passaa, pitää vaan mallintaa teksti. Menee vähän tailor made hommiksi,mutta onnistuu. Oon ens vkon töis Norjas mut ku tuun sieltä niin voin vääntää sulle kivenkovan tarjouksen. Viskaan yyveellä ;)

Sori OT!

aessi
01.09.2013, 19.37
Tänne kans. :)

Jumo
03.09.2013, 17.00
Jaappaus loppu, M-koko GC 5.9 tilattu. (Uskotaan valmistajan suositusta, sittenpä sen näkee kun tulee)

Sitten kuitenkin otin ja soitin Canyonin setälle ja vaihdettiin L kokoon. ( Ei tosin ihan vakuuttanut asiantuntemuksellaan se asiakaspalvelija, mutta kun emaileihinkaan ei vastattu niin piti soittaa).

Gaastra
03.09.2013, 17.38
Sitten kuitenkin otin ja soitin Canyonin setälle ja vaihdettiin L kokoon. ( Ei tosin ihan vakuuttanut asiantuntemuksellaan se asiakaspalvelija, mutta kun emaileihinkaan ei vastattu niin piti soittaa).

Kerro sitten kun tulee miltä koko tuntuu. Itsekin tässä aprikoin Grand Canyonia kokojen M ja L välillä. Strategiset mitat mulla 186cm ja jalka 87-88cm.

IncBuff
03.09.2013, 17.41
Kerro sitten kun tulee miltä koko tuntuu. Itsekin tässä aprikoin Grand Canyonia kokojen M ja L välillä. Strategiset mitat mulla 186cm ja jalka 87-88cm.
Ottasin noilla mitoilla ällän yhtään arpomatta. M on liian ahdas ja maastopyörään etenkään 29eriin ei kovin pitkää stemmiä kannata työntää.

Keskiäkäinen lohjalainen
03.09.2013, 17.51
Ottasin noilla mitoilla ällän yhtään arpomatta. M on liian ahdas ja maastopyörään etenkään 29eriin ei kovin pitkää stemmiä kannata työntää.

Jepjep. M olisi paha hutiostos. Tuon mittaisella selällä jopa XL olisi sopivan pituinen. Inseam kuitenkin sanoo, että L sen on oltava.

Gaastra
03.09.2013, 18.49
Asia harvinaisen selvä, siis L. Kiitokset avusta.

Harmillisen pitkään noissa toimituksissa muuten menee. CF SL 7.9 meinasin, ja näyttää toimitukset menevän melkein joulukuulle. Tässähän ehtii maantiekausi päättyä reippaasti ennen sitä.

pätkä
03.09.2013, 18.49
Vahvasti samaa mieltä kuin edelliset: L on oikea koko.

Edit. siinähän se päätös jo syntyikin omaa viestiä kirjoittaessa

Pyöräpummi
04.09.2013, 23.28
Kuvatekstistä voisi päätellä että 2014 Nerve on 27,5" kiekoilla
https://lh4.googleusercontent.com/-6qrzY6Nf6Es/UiceQ7q9ZoI/AAAAAAAAFP8/qobQbocTGsM/s512/IMG_3592.JPG2

Kumpi olisi parempi, tämä vaiko Anthem Advanced?
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3188#tab-reiter3

Jumo
05.09.2013, 08.01
Kuvatekstistä voisi päätellä että 2014 Nerve on 27,5" kiekoilla
https://lh4.googleusercontent.com/-6qrzY6Nf6Es/UiceQ7q9ZoI/AAAAAAAAFP8/qobQbocTGsM/s512/IMG_3592.JPG2

Kumpi olisi parempi, tämä vaiko Anthem Advanced?
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3188#tab-reiter3

Canyonin sivuilta Preview 2014: Nerve AL Reliability and diversity at its very best: the Nerve AL was completely redesigned so that it functions perfectly in combination with the 27.5 inch wheels.

Ja linkkaamasi pyörä on hiilikuitua ja sen kohdalla ei ole mitään mainintaa 27.5"...

LJL
05.09.2013, 10.32
pyörä on hiilikuitua

Olenko näkevinäni hitsaussaumoja... Ehkä ne ovat kangastuksia.

elasto
05.09.2013, 10.48
Kun täällä PK-seudulla ei näytä olevan yhtään Canyonin hiilikuituista 29er jäykkäperää koeajettavaksi, niin taidan vaan suosiolla tilata sen M-koon, jota Canyonikin suosittelee. Standoverin ja inseamin väliin jää siis hurjat 2cm väliä mun mittojen ollessa 175cm/82cm (säihkysääri). Eipä tuosta S-koosta ainakaan olisi mitään hyötyä tuohon verrattuna, kun siinä standover on taas hurjat 6mm matalampi! Mulla on ollut Canyonin 26" täpäri M-koossa ja se oli ainakin sopiva, mutta näistä 29ereista ei mulla ole kokemusta ja geometriataulukoita katselemalla mitoitus näissä on kuitenkin aikalailla erilainen.

IncBuff
05.09.2013, 10.55
Olenko näkevinäni hitsaussaumoja... Ehkä ne ovat kangastuksia.Ei tuossa linkin takana olevassa pyörässä.

elasto
05.09.2013, 10.59
Jep, kuvan pyörä on uusi Nerve AL, joka siis 650b kiekoilla ja amuliinia. Tämäkin asia on lukenut jo tovin Canyonin omilla sivuilla: http://www.canyon.com/_en/eurobike2013/all-mountain-family.html

Linkin pyörä taas on täysin eri. Eli hiilarirunkonen 26" täpäri.

Jumo
05.09.2013, 11.10
Jep, kuvan pyörä on uusi Nerve AL, joka siis 650b kiekoilla ja amuliinia. Tämäkin asia on lukenut jo tovin Canyonin omilla sivuilla: http://www.canyon.com/_en/eurobike2013/all-mountain-family.html

Linkin pyörä taas on täysin eri. Eli hiilarirunkonen 26" täpäri.

Enks mää vähän niinko sitä just sanonu ;)

LJL
05.09.2013, 11.26
Ei tuossa linkin takana olevassa pyörässä.

Eikun tuossa foorumilla näkyvässä kuvassa. Nerve CF on toki cuitua nimensä mukaisesti.

LJL
05.09.2013, 11.27
Enks mää vähän niinko sitä just sanonu ;)

En minä nyt niin tarkkaan tässä aamusta... ;) Sooriii.

Luimis
05.09.2013, 13.41
Standoverin ja inseamin väliin jää siis hurjat 2cm väliä mun mittojen ollessa 175cm/82cm (säihkysääri).

Oman kokemuksen perusteella tuo o just oikea koko. Ite olen 178/82 ja.m koon canyoniin olen vaihtanut setback tolpan, jolla ohjaamo venyi sopivaksi. Vaikka mittakuvat muuta väittää, on 17 canyon matalampi kuin 19 trek. Edellisessä pyörässä kassit oli aika liki tankoa, nykyisessä jää vähän rakoa. Ja edellinen oli liian iso minulle, eli 19" trek.

biemmezeta
07.09.2013, 13.15
Olen arpomassa Grand Canyon CF 29:n kokojen M ja L välillä. Pituus 182 ja inseam 84. Olisko jollakin samankokoisella Canyon-kuskilla näkemystä asiaan.

Plus
07.09.2013, 16.47
Nyrkkisääntönä voisi pitää, että kenenkään yli 180-senttinen ei kannata M-kokoa ostaa, ei miltään merkiltä eikä mistään mallista.

IncBuff
07.09.2013, 16.55
Makunsa kullakin, mutta en ostaisi myöskään maastopyörää jonka standover on alle 2cm pienempi kuin jalan sisäsauma.

biemmezeta
07.09.2013, 18.44
Kiitos kommenteista. Canyonin kokolaskuri tarjoaa M-kokoa, ehkä juuri tuon standoverin perusteella. Edellinen maasturini oli 18 tuumainen(M), johon sain pidemmällä stemmillä sopivan asennon. Mielestäni hieman pienempirunkoiset fillarit tuntuvat ajossa paremmilta. Aion kuitenkin vielä pohtia asiaa.

IncBuff
07.09.2013, 19.43
Kannattanee pohtia myös muiden valmistajien pyöriä. Kroppasi mittasuhteet ei ehkä istu parhaalla mahdollisella tavalla Canyonin geometriaan. Canyonin geometria on korkea ja itse olen pitkälti sen takia hylännyt sen 29er täpärispeksailuista kun en voi persejalkaisuudelleni mitään.

Luimis
07.09.2013, 21.10
Makunsa kullakin, mutta en ostaisi myöskään maastopyörää jonka standover on alle 2cm pienempi kuin jalan sisäsauma.

Tuo on vähän merkkikohtainen juttu. Trekin 19" kokoisissa väittävät standover mitan olevan pienempi kuin canyonin 17", mikä ei pidä kokemuksen mukaan paikkaansa. 19" on korkeampi, niin kuin vois arvatakin. Joillain merkeillä ei tuo 2 cm ole tarpeeksi.

Luimis
07.09.2013, 21.18
Kannattanee pohtia myös muiden valmistajien pyöriä. Kroppasi mittasuhteet ei ehkä istu parhaalla mahdollisella tavalla Canyonin geometriaan. Canyonin geometria on korkea ja itse olen pitkälti sen takia hylännyt sen 29er täpärispeksailuista kun en voi persejalkaisuudelleni mitään.

Tuokin pitää paikkaansa, Cuben pyörät on lyhyimpiä, mitä itellä tulee mieleen. Canyonit melkein yhtä lyhyitä. Eli ei auta ihastua yhteen merkkiin, jollei merkin geometria vaan sovi. Vaikka kuin halvalla sais hyvät osat, kevyeen runkoon.

haedon
07.09.2013, 21.33
Olen arpomassa Grand Canyon CF 29:n kokojen M ja L välillä. Pituus 182 ja inseam 84....
Veikkaisin ainakin että Ritcheyn satulatolppa alkaa jäädä lyhyeksi 84 cm inseamilla. Jos valkkaa M koon niin tolppa kannattaa vaihtaa vaikka Eastonin 400 milliseen. Itse ottaisin tuon kokoisena L:än.

MSa
08.09.2013, 19.50
Tulee sitten 15 vuoden maastopyöräily tauko katkaistua kohta, kun laitoin maastopyörän tilaukseen! :-)

Crand canyon 6.0 2011, M-kokoisena, "kuljettajan" mitat 182/ koipi 82. Jännityksellä odotamma miten tuo M-koko sopii.

Onko täällä jollain lukijalla vastaavaa runkoa ja kommentteja mitoituksista?

Odottavan aika on pitkä....

LJL
08.09.2013, 21.06
Oon niin monta kertaa kirjoittanut tähän ketjuun kuinka pitkä olen ja mikä on insteam ja minkäkokoisia Canyonin runkoja tallista löytyy etten valitettavasti jaksa muuta kuin viitata aiemmin tässä ketjussa kirjoittamaani.

jpessi
15.09.2013, 21.20
Ajattelin maksella tuossa aikasemmin tilaamani pyörän pois. Kysymys niille, jotka ovat tilanneet pyöränsä prepaymentilla. Saitteko tulkattua noista Canyonin ohjeista viitenumeron tilisiirtoonne vai lisäsittekö vain viesti kenttään asiakas- ja tilausnumeronne?

Keskiäkäinen lohjalainen
16.09.2013, 10.19
Ajattelin maksella tuossa aikasemmin tilaamani pyörän pois. Kysymys niille, jotka ovat tilanneet pyöränsä prepaymentilla. Saitteko tulkattua noista Canyonin ohjeista viitenumeron tilisiirtoonne vai lisäsittekö vain viesti kenttään asiakas- ja tilausnumeronne?

Ei siinä ole viitenumeroa, tai ainakaan keväällä ollut. Eli viestiksi tilaus- ja laskunumero. Toimii.

LJL
16.09.2013, 11.22
Ei siinä ole viitenumeroa, tai ainakaan keväällä ollut. Eli viestiksi tilaus- ja laskunumero. Toimii.

Viimeisin "havainto" parin viikon takaa kun maksoin korjauslaskun Mavicin kiekosta, ei edelleenkään viitettä, vain tilaus- ja laskunumero viestiksi. Suomalainen pankkitili (!)

jpessi
16.09.2013, 19.11
Jees suuri kiitos, pistetään tiedot viestissä menemään.

anskubansku
19.09.2013, 14.00
Tilasin Canyonin maasturin vm.2014 elokuun 30.08 ja toimitusajaksi luvattiin viikko 38 (nyt oleva viikko). Eli kannattaa varautua siihen että tuo luvattu toimitusaika tarkoittaa sitä, että fillari lähtee ko. viikon aikana ja yleensä vasta loppupuolella.

Itse hätähousuna laitoin sinne mailia (vastausaika oli 3 päivää), kun kyselin, että milloin saan sen ups:n seurantakoodin. Vastauksena tuli, että pyörääni kasataan ja se annetaan kuriirille 48h kuluessa. Eli huomenna vasta lähtee fillari kohti Suomea.

EDIT: Niin, ne canyonin tyypit eivät vissiin englantia osaa, koska sieltä nyt tulossa juomapullonpidikkeet (tilasin kyllä nekin, mutta toimitusviikko oli vasta 42), eikä pyörä!!! Ei naurata yhtään!

Sitä tässä odotellaan, että milloinkohan se kolahtaa kotiovelle. Ensi viikon perjantaina vai vasta sitä seuraavalla.... kun kuriirin toimitusaika on 5-8 päivää...

Tulee kiire saada fillari ekaan maastopyöräkisaan...

anskubansku
20.09.2013, 19.55
No niin, eilen siis lähti juomapidikkeet matkaan ja ovat alle 24h ehtineet jo Tanskaan. Fillaristakin tuli seurantakoodi tänään, kun laitoin mailia sinne, että mikähän mahtaa kestää, kun juomapidikkeet lähtivät kuukautta etukäteen luvatusta, mutta pyörästä ei kuulu mitään. Tuli mailiin vastaus, että kaikkien vm.2014 pyörät viivästyvät ensi viikosta alkaen useilla päiviää jopa viikoilla, kun tehtaalla on ruuhkaa ja joitain osia eivät ole saaneet. Lisäksi heillä on inventaario vielä tulossa, niin mikään ei liiku tehtaalta ulos, eikä pyöriä koota sinä aikana.

Onneksi sain oman pyörän sieltä nyt lähtemään. Pyörä pitäisi olla ensi torstaina kotiovella ups:n mukaan ja juomapidikkeet tulevat päivää ennen, eli keskiviikkona.

Ihmetyttää vaan, että yleensä Canyonilta nuo juomapidikkeet ovat pakattu fillarin kaa samaan kuljetusboxiin ja nyt ne tulevat eri kuljetuksella.

Jumo
20.09.2013, 22.14
Tuli mailiin vastaus, että kaikkien vm.2014 pyörät viivästyvät ensi viikosta alkaen useilla päiviää jopa viikoilla, kun tehtaalla on ruuhkaa ja joitain osia eivät ole saaneet. Lisäksi heillä on inventaario vielä tulossa, niin mikään ei liiku tehtaalta ulos, eikä pyöriä koota sinä aikana.

Shiiittttt ! Viikko 40 piti mun fillarin lähteä. No sitten perutaan tilaus ja hankitaan joku muu...

Esku
20.09.2013, 22.45
Onko torque fx 8 ihan puhtaasti mäkipyörä vai olisko toivoa muunnella perus maastopyöräksi poluille?

JJ69
23.09.2013, 10.10
Tilauksessa on Grand Canyon 29 CF SL 6,9. Vahvistuksessa toimitusviikoksi luvattiin 42, mutta perjantaina tuli sähköpostia että pyörä jo matkalla ja keskiviikkona pitäisi olla perillä... Eli ehkä ei kannata tehtyjä tilauksia lähteä perumaan. Mukavasti vielä pyöräilykautta jäljellä, maantiepyörä telakalle ja siirrytään maastopyöräilyyn.

Takamisakari
23.09.2013, 13.09
Eikö sitä Nerve 29"ä nyt olisi voinut tehdä kuidusta? Lux 29 CF löytyy kyllä, mutta kun tarve olisi just pikkasen pidempijoustoiselle mutta kevyelle isojalalle. Ei millään viitsisi lähteä "huutelemaan vieraisiin pöytiin". Taitaa Nerve Al 29 olla reilut 12 kg, pikkasen pitäis saada puristettua pois. Vai pitäisikö?

LJL
23.09.2013, 14.17
Nerve Al 29 olla reilut 12 kg, pikkasen pitäis saada puristettua pois. Vai pitäisikö?

Ei kait isompijoustoisesta 29":stä ihan hirveän kepoista saa kuitenkaan. Yleisrymistelyyn voisin itsekin ottaa reilusti grammojaan häpeilemättömän alurunkoisen, paitsi ehkä kepoisemmat customkiekot esim. 29" Cresteillä voisi olla hyvä päivitys.

samu88
25.09.2013, 09.21
Milloinkohan tuo Spectral Al tulee myyntiin? Mistään en ajankohtaa sille löytänyt :(

snowfake
25.09.2013, 12.57
Eikö sitä Nerve 29"ä nyt olisi voinut tehdä kuidusta? Lux 29 CF löytyy kyllä, mutta kun tarve olisi just pikkasen pidempijoustoiselle mutta kevyelle isojalalle. Ei millään viitsisi lähteä "huutelemaan vieraisiin pöytiin". Taitaa Nerve Al 29 olla reilut 12 kg, pikkasen pitäis saada puristettua pois. Vai pitäisikö?

Nervehän on 110mm, Lux CF 100mm. Huomaako tuota 10 millin eroa?

Pyöräpummi
25.09.2013, 21.38
Eikö sitä Nerve 29"ä nyt olisi voinut tehdä kuidusta? Lux 29 CF löytyy kyllä, mutta kun tarve olisi just pikkasen pidempijoustoiselle mutta kevyelle isojalalle.

Uuden hiilikuiturungon valmistaminen vaatii huomattavaa investointia muotteihin.
Jo pelkästää muotit maksavat 400 000 dollaria (5-kokoa).
Miksi maksaa uusista muoteista jos vanhoillakin(26") tehdään runkoja.
Eikä olla vielä oikein varmoja siitä pitäisikö muottien olla 27,5" vaiko 29".

anskubansku
26.09.2013, 09.59
No niin, mulla lähti Saksasta viime perjantaina se fillari ja tänään tuli aamulla perille, kun toimitettiin töihin. Toimitusaika oli 5 päivää. Piti muuttaa eilen toimitusosoitetta, koska tämä "alihankkijana" toimiva paikallinen kuriiripalvelu toimittaa paketteja ainoastaa 9-13 välillä kotiovelle. Ja kuka oikeasti työssäkäyvä ihminen on kotona tuohon aikaan vastaanottamassa sitä?! Pitää vielä se sanoa, että kun soitin sinne paikalliseen kuriiripalveluun, niin kukaan ei vastannut ja sitten piruttain laitoin sähköpostia, niin minuutin päästä tuli vastaus, että osoitetta voidaan muuttaa ja merkitsivät sen niiden ajolistaan. Nopeaa palvelua mailitse, mutta ei puhelimitse, heh! Sen jälkeen oma pakettini olisi mennyt jonnekin terminaaliin 100km päähänja olisin joutunut sen sieltä hakemaan.

Mielenkiintoinen pakettireititys:

Helsinki, Finland
25.09.2013
7:25
Määränpääskannaus

25.09.2013
7:25
Tuontiskannaus

25.09.2013
7:24
Määränpääskannaus

25.09.2013
7:24
Tuontiskannaus

Helsinki, Finland
24.09.2013
22:10
Saapumisskannaus

Glostrup, Denmark
23.09.2013
18:45
Lähtöskannaus

23.09.2013
16:00
Saapumisskannaus

Langenhagen, Germany
23.09.2013
7:38
Lähtöskannaus

Langenhagen, Germany
21.09.2013
5:28
Saapumisskannaus

Herne-Boernig, Germany
21.09.2013
2:50
Lähtöskannaus

Bendorf, Germany
20.09.2013
15:53
Noutoskannaus

Germany
20.09.2013
9:13
Tilaus käsitelty: Valmis UPS:lle

Ja Helsingin jälkeen oma pakettini matkasi Jyväskylään ja sieltä vielä tänne Joensuuhun. Jyväskylän kiekaus ei näy tuossa sen takia, kun se menee alihankkijan kautta ja eikä enää rekisteröidy näihin tietoihin. Tuon jyväskylän tiedän vain siitä, kun kysyin kuriirilta, kun hän toi fillarin äsken.

Pääsen vasta viikonloppuna kasaamaan pyörää, kun en saa sitä ilman autoa hilattua täältä työpaikalta pois, kun auto on huollossa. Voin sitten laittaa kuvan.

Ja tosiaan juomapidikkeet tulivat jo eilen, kun olivat lähteneet päivää aiemmin kuin fillari. Vaikka mun olisi pitänyt toimitusaikojen mukaan saada juomapidikkeet vasta viikolla 42 tai sen jälkeen.

leecher
26.09.2013, 12.14
Ensimmäinen säätö ja testilenkki takana uudella Grand Canyon CF SL 6.9. Erittäin positiiviset kokemukset lyhyen testilenkin jälkeen. Pyörä on jäykkä, herkkä ja kokoonsa (XL) nähden ketterä. Sain rahalle vastinetta enemmän kuin odotin!

http://i955.photobucket.com/albums/ae32/jukkalepisto/IMG_0352_zps4761c4ad.jpg (http://s955.photobucket.com/user/jukkalepisto/media/IMG_0352_zps4761c4ad.jpg.html)

http://i955.photobucket.com/albums/ae32/jukkalepisto/IMG_0353_zps52882045.jpg (http://s955.photobucket.com/user/jukkalepisto/media/IMG_0353_zps52882045.jpg.html)

Takamisakari
26.09.2013, 12.36
Nervehän on 110mm, Lux CF 100mm. Huomaako tuota 10 millin eroa?

No ei välttämättä tosin arvaan asiaa tutkimatta että kulmissakin löytyy noista kyllä eroa. Mullahan on itsellä jo 100mm keulanen Giant Anthem Advanced täys XTR:llä jota kukaan ei halua ostaa, eli mielessä siintää 29" jossa on pikkasen enemmän trailipyörän fiilistä ilman turhaa painoa. Ymmärtääkseni kombinaatio löytyy kyllä, mutta lompakkoa saa jostain spessun tai Giantin hiilaritäpäristä avata aika reilusti...

E: ^ komia jäykkäperä on leecherillä kyllä.

Gaastra
26.09.2013, 13.14
Tuo leecherin pyörän väri näyttää noissa ylläolevissa kuvissa paljon paremmalta kuin Canyonin sivuilla. Kauanko meni pyörän toimituksessa?

T: Nimim. toissapäivänä CF SL 7.9:n tilannut

IncBuff
26.09.2013, 13.20
No ei välttämättä tosin arvaan asiaa tutkimatta että kulmissakin löytyy noista kyllä eroa. Mullahan on itsellä jo 100mm keulanen Giant Anthem Advanced täys XTR:llä jota kukaan ei halua ostaa, eli mielessä siintää 29" jossa on pikkasen enemmän trailipyörän fiilistä ilman turhaa painoa. Ymmärtääkseni kombinaatio löytyy kyllä, mutta lompakkoa saa jostain spessun tai Giantin hiilaritäpäristä avata aika reilusti...

Ylimääräisestä painosta en tiedä mitään ja missä sitä on ja missä ei, mutta esim. Ghostilta löytyy trail-henkistä 29er hiilaritäpäriä alle kolmen tontun.

leecher
26.09.2013, 13.40
Tuo leecherin pyörän väri näyttää noissa ylläolevissa kuvissa paljon paremmalta kuin Canyonin sivuilla. Kauanko meni pyörän toimituksessa?

T: Nimim. toissapäivänä CF SL 7.9:n tilannut

Väri on livenä hieno! Ei pääse oikeuksiinsa kuvissa. Mulla taisi mennä 5 vkoa napin painamisesta Canyonin sivuilla siihen, että pyörä saapui. Toki silloin oli juuri ilmestynyt vasta webbisivuilllekin.

Gaastra
26.09.2013, 14.07
Joopa joo...juuri tuli Canyonilta tilausvahvistus jossa kerrottiin, että arvioitu toimitusviikko on vk 49. Siihen päälle kuljetus Suomeen, niin se on joulukuun puoliväli ennen kuin pyörä on perillä :(

Jumo
26.09.2013, 14.34
Positiivinen ylläri, viikolle 40 tehtaalta luvattu pyörä on aamulla ollut Tampereen korkeudella matkalla kohti pohjoista...

snowfake
26.09.2013, 19.56
Mitäs täällä ollaan mieltä tuosta uudesta Nerve AL 8.9 mallista: http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3183

Jos verrataan Radonin Slide 130: http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a102997/slide-130-29-8-0.html?mfid=52

Ja ajoksi jotain XCM:ää tms. mitä nää kisat nyt on. Täysii pitää päästä.

samu88
26.09.2013, 20.06
Tumpelon silmissä ainakin Canyon näyttää paremmalta. Iskarit, kiekot, kevyempi. Kiekoista en nyt ihan 100% varma ole, mutta luulen että mavicit on pätevämmät.

CamoN
26.09.2013, 21.03
Minuakin Canyon puhuttelee kokonaisuutena enemmän vaikka siinä on vähän kysymysmerkkejä. Tämän vuoden Foxin CTD-keuloissa on ollut yllättävän paljon murheita mutta ne on saattaneet korjaantua ensi vuoden malleihin. Radonissa olevat Shimanon jarrut arvostetaan tällä hetkellä paljon Avideja paremmaksi mutta Canyonin kiekot on paremmat. Sitä vähän vierastan että kummassakin on 3x10 -voimansiirto, oman kokemuksen mukaan 29erissa ei tarvitse 2x10:tä enempää.

Asian ratkaisee joustopituus. Jos olet hommaamassa pyörää totista XCM:ää varten, tuossa Radonin 130 millissä on 30 milliä liikaa juustoa XCM:ään. Canyonin 110 milliä on ylärajalla. Jos haluat että sinusta tulee isona ajokoira eikä selkäongelmat tai ylenmääräinen mukavuuden halu vaadi ehdottomasti täpäriä, tilaa mielummin vaikka Canyon Grand Canyon CF SL 7.9 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3170#tab-reiter2). Minä olen ajanut tämän vuoden XCM:stä viisi kisaa kuudesta ja tuollainen olisi mennyt aivan ohjuksena jokaisella reitillä.

snowfake
26.09.2013, 21.10
Nykyinen maastopyörä on täysjäykkä sinkula niin oishan se joskus kiva istua penkissä kun ajaa yli sentin kiven yli :) Eikä varmaan niin tosissaan koskaan tuu ajettua, mutta joskus voisi ajella täysimpää. Ja oispahan vähän erilainen pyörä ton sinkulan lisäksi.

Toi Canyoni tosiaan houkuttelee kyllä enemmän.

Myöskään en tuota 3x10 setuppia ymmärrä noissa. 2499€ 9.9-mallissa sitten ois 2x10 setuppi mutta tiedä sitten onko tuon 500 euron arvoinen päivitys.

IncBuff
26.09.2013, 21.14
Osta Lux CF kunhan ne tulee myyntiin.

snowfake
26.09.2013, 21.22
Mahtaako mahtuu mun visalle :)

Antza44
27.09.2013, 10.43
Myöskään en tuota 3x10 setuppia ymmärrä noissa. 2499€ 9.9-mallissa sitten ois 2x10 setuppi mutta tiedä sitten onko tuon 500 euron arvoinen päivitys.Halvempi Canyoni melkein fiksumpi (kiekot ja jarrut paranee oikeastaan vain) ja 500€ ostaa melkein jo Crest/Hope kiekot ja XT jarrut lisäksi ja jää vara kiekotkin hyllyyn. Kyllä tuo Radon kehittyy suhteessa enemmän tuolla 500€ http://www.bike-discount.de/shop/k902/a103017/slide-130-29-9-0.html Radonista ehdottomasti tuo kalliimpi, jos rahkeet kestää. Canyoni 2000€ mallissa parempi hintalaatu kuin Radonin 2000€ mallissa. Itselle ainakin Radonin geometriat sopii huomattavasti paremmin (pitkä ja matala). Canyonilta tulee tosiaan kuitu 100mm täpäri ja alu 130mm tulevalle kaudelle myös.

Tctic
27.09.2013, 11.56
CF SLX 29:n runko olisi enää 1199€... Tuolla hintaa se olisi kyllä halpa.

Tomsson
27.09.2013, 12.02
Millaiseen vuodenaikaan tuo Canjonin tuoreimmat mallit yleensä tulevat myyntiin asti?
Ihanku olisin taannoin katsellut, että melkein kesää vieteltiin ennen kun 2013 oli kunnolla markkinoilla?

Tuo uusi Spectral sellainen joka kiinnostelis... tällä haavaa... :p

leecher
27.09.2013, 13.02
Millaiseen vuodenaikaan tuo Canjonin tuoreimmat mallit yleensä tulevat myyntiin asti?
Ihanku olisin taannoin katsellut, että melkein kesää vieteltiin ennen kun 2013 oli kunnolla markkinoilla?

Tuo uusi Spectral sellainen joka kiinnostelis... tällä haavaa... :p

No minulla on jo alla 2014 malli. Eli ihan ajoissa tulee.

samu88
27.09.2013, 15.43
No eipä noista spectral al malleista löydy edes hintaa mistään :(

IncBuff
27.09.2013, 17.04
Eiköhän ne esille tule viimeistään parin viikon sisään kuten aina ennenkin. Saatavuus sitten kysymysmerkki.

Jumo
27.09.2013, 17.22
Suoraan paketista.

184/86 mitoilla tuo L on kyllä aika jytky, ei oo kauheesti ilmatilaa yläputken ja kassien välissä. Ei oo vielä ajettu (flunssa rkle), mutta saa nähdä pitääkö pistää takaisin kutistumaan..

http://i1008.photobucket.com/albums/af208/snowrakker/grandcanyon_zps1cbc8e56.jpg (http://s1008.photobucket.com/user/snowrakker/media/grandcanyon_zps1cbc8e56.jpg.html)

(edit korjasin inseamin oikeaksi)

Takakumi
27.09.2013, 18.13
Milloin ja mihinköhän hintaan tuo tulee myyntiin? Tuo sinappi on värinä aika järkyttävä, en sitten tiedä onko ainoa väri vai tuleeko muitakin valittavaksi?
Osta Lux CF kunhan ne tulee myyntiin.

kolistelija
27.09.2013, 18.32
Suoraan paketista.

184/86 mitoilla tuo L on kyllä aika jytky, ei oo kauheesti ilmatilaa yläputken ja kassien välissä. Ei oo vielä ajettu (flunssa rkle), mutta saa nähdä pitääkö pistää takaisin kutistumaan..

*kuva*

Standover muuttuu n.27mm M-kokoon siirryttäessä, eli ei hirveästi lisävaraa tule. Onko se sitten riittävän suuri ero on toki jokaisen omassa harkinnassa.

samu88
27.09.2013, 18.59
Suoraan paketista.

Mikä malli tuo nyt noista on, ja milloin tilasit ja mikä oli arvioitu toimitusaika?

Jumo
27.09.2013, 19.30
Mikä malli tuo nyt noista on, ja milloin tilasit ja mikä oli arvioitu toimitusaika?

Grand Canyon 5.9, tilasin sen elokuun viimeisinä päivinä, muutin tilausta syyskuun alussa. Toimitusaika viikko 40 , mutta kuten kuvasta näkyy toi kuriiri tuon jo tänään kotiin.

Nyt sitten forever mietitään että oisko se sittenkin GC 6.9 ollu se oikea arpa. Nuukana miehenä ja maastonöösinä arvelin että tuollakin keulalla pääsee alkuun.

samu88
27.09.2013, 19.44
Grand Canyon 5.9, tilasin sen elokuun viimeisinä päivinä, muutin tilausta syyskuun alussa. Toimitusaika viikko 40 , mutta kuten kuvasta näkyy toi kuriiri tuon jo tänään kotiin.

Nyt sitten forever mietitään että oisko se sittenkin GC 6.9 ollu se oikea arpa. Nuukana miehenä ja maastonöösinä arvelin että tuollakin keulalla pääsee alkuun.

Kyllä kyllä. Isäukolle tilattiin tuo 6.9, toimitusviikko 46, ja kuumeisena odotetaan sitä :)

elasto
27.09.2013, 21.21
Ensimmäinen säätö ja testilenkki takana uudella Grand Canyon CF SL 6.9. Erittäin positiiviset kokemukset lyhyen testilenkin jälkeen. Pyörä on jäykkä, herkkä ja kokoonsa (XL) nähden ketterä. Sain rahalle vastinetta enemmän kuin odotin!

Hieno!

Pystytkö tarkastamaan minkä kokoinen satulaputken panta tuohon käy? En löytänyt tuota tietoa Canyonin sivuilta.

anskubansku
27.09.2013, 23.55
Tämmöinen se mun Grand Canyon AL 5.9 2014 on ja värinä deep black ano-white. Koko on M ja miestenmalli.

http://i7.aijaa.com/t/00576/12700560.t.jpg (http://aijaa.com/9dwhz7)

Jälkimmäisessä kuvassa muutettiin gripsit ergonomiseksi ja huomenna vaihdetaan satula hieman pehmeämmäksi.

http://i1.aijaa.com/t/00629/12700536.t.jpg (http://aijaa.com/kjbOWs)

stumpe
28.09.2013, 07.57
Makee pyörä, anskubansku! :) Kivan tyttömäiset polkimet! :D

ViliA
28.09.2013, 10.18
Terve!
Ajan suurimmaksi osaksi maantiellä mutta nyt on päässyt maastokärpänen puremaan ja kaluston päivittäminen asianmukaiseksi olisi ajankohtaista. Tykkään ajaa maastossa hieman haastavampaa maastoa, mutta myös XC/maraton tyylinen ajo viehättää. Nyt siis kaivataan mielipiteitä kumpi näistä olisi parempi kompromissi, koska Kahta pyörää en pysty ostamaan😄. Itse olisin kääntymässä tuohon nerveen mutta eriäviä mielipteitä/mielipiteitä saa esittää hyvin perusteltuina😄. Maastoajosta ei ole älytöntä kokemusta mutta noin mutu-tuntumalla se täpäri olisi ehkä parempi kompromissi. Kisaamaan en ole lähdössä...ainakaan vielä😉.

Nerve
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3183

Grand canyon
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3170

Pyöriä pääsee kätevästi vertailemaan tuolla compare bike osiossa mutta kun yrittää sen linkittää niin tuleekin tyhjänä.

samu88
28.09.2013, 10.20
Tuossa sinun linkissä ei ole valmiina mitään pyöriä vertailtavana, joten pistätkö linkit pyörämalleista tähän?

CamoN
28.09.2013, 11.44
Juuri tuossa edellisellä sivulla puntaroitiin näitä kahta kahden tonnin pyörää. Siihen lisäyksenä että Nerve lienee se parempi jokapaikanhöylä jos aikomuksena on ostaa yksi ja ainut maastopyörä jolla edetä mahdollisimman vaivattomasti.

Osien perusteella päätyisin kuitenkin Grand Canyoniin, kun tykkään SRAM:n tuotteista.

ViliA
28.09.2013, 12.06
Sori, ei laiska jaksanut selailla taakse päin. Itse kanssa noita osasarjoja katselin, kun itse tykästynyt maantiellä juuri SRAM:n tuotteisiin. Mutta eipä toi XT:n sarjakaan kait ihan susi ole?

CamoN
28.09.2013, 12.58
Mutta eipä toi XT:n sarjakaan kait ihan susi ole?

Varmasti ihan yhtä toimiva, mutta 3x10 -voimansiirron ja tuollaisen pyörän yhdistämisen logiikkaa en ymmärrä. Kaipa sillä saadaan lyhimmät välitykset niin kevyiksi ettei lopu happi jossain Alppien rinteitä noustessa.

anskubansku
29.09.2013, 15.15
Pari testilenkkiä tuli heitettyä uudella fillarilla ja hyvältä tuntuu. Pientä säätöä pitää vielä tehdä, mutta ajettavuus on ihan OK ja pystyy hyvin rymistelemään.

http://i10.aijaa.com/t/00558/12706104.t.jpg (http://aijaa.com/n4lo7k)

Ensi lauantaina pääsee testaamaan ihan tositoimissa, että miten se siellä käyttäytyy.

Patterson
30.09.2013, 08.30
Spectraleista lisätietoja. (http://bikeboard.at/_uploads/_ber_elements/43823_file1.pdf)

elasto
04.10.2013, 11.02
Eilen tilattu Grand Canyon CF SL 6.9 (https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3169) M-kokoisena ja värinä Acid Storm. Nyt vaan odotellaan, saa nähdä millon tulee.

Wili
04.10.2013, 11.32
Onko kukaan kokeillut 26" Nerve XC:n alle 27.5" kiekkoja? Pohdiskelen, että mahtuiskohan ne edes teoriassa S-kokoisen rungon alle :)

leecher
04.10.2013, 15.53
Eilen tilattu Grand Canyon CF SL 6.9 (https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3169) M-kokoisena ja värinä Acid Strom. Nyt vaan odotellaan, saa nähdä millon tulee.
Samalla keksinnöllä ajettu nyt pari vkoa. On ollut todellakin rahalle vastinetta.

vipu
04.10.2013, 18.17
Sori, ei laiska jaksanut selailla taakse päin. Itse kanssa noita osasarjoja katselin, kun itse tykästynyt maantiellä juuri SRAM:n tuotteisiin. Mutta eipä toi XT:n sarjakaan kait ihan susi ole?

Itellä on 2013 XT jarrut, vaihteet, voimansiirto ja vanteet (+ navat). Oon kyllä tosi tyytyväinen noihin, tykästyin takavaihtajan salaman nopeaan vaihtamiseen sekä "shadow" muotoiluun ja vaihtajan jäykäksi tekevään kytkimeen. Muutaman vuoden Sramin palikoilla ajaneelle tuntui kyllä päivitykseltä.

IncBuff
04.10.2013, 18.50
Onko kukaan kokeillut 26" Nerve XC:n alle 27.5" kiekkoja? Pohdiskelen, että mahtuiskohan ne edes teoriassa S-kokoisen rungon alle :)Sen verran ahtaan oloinen tuo takahaarukka on että tiukkaa taitaa tehdä. Ainakin pitää renkaiden ilmatilavuudesta tinkiä. Jollain 2.0" kumilla saattaisi mennäkin.

Jinx
05.10.2013, 08.08
Tässähän alkaa itekki jo malttamattomana pyöriä kotona. Vko 42 olisi merkattu toimitusviikoksi uudelle Nerve AL 7.9:lle, eli reilu viikko vielä. Toimitusviikon keskiviikkona olisi tarkoitus startata kohti Vuokattia polkemaan. Jää nähtäväksi mennäänkö siellä uudella Canyonerolla vai wanhalla sotahoratsulla.

ViliA
06.10.2013, 11.50
Terve!
Nyt olisi sormi Nerve al 29 8.9 kohdalla tilausnappulalla mutta tuo koko hieman mietityttää. Luulin että tuo M-koko olisi sopiva, mitat 180/82. Täyttelin kuitenkin tuon mittalaskurin ja ehdottivat S-kokoa. Omien mittojen täydellisyydestä en mene täysin takuuseen, koska mittaajana toimi vaimo😄. Pituus ja inseam pitää paikkansa joten kysynkin olisiko täällä mahdollisesti samoilla mitoilla ajavaa kuskia, joka osaisi tuosta pyörän koosta jotain sanoa.

samu88
06.10.2013, 11.59
Isäukolle tehtiin sama laskurihommeli, ja näytti sopivaksi kooksi M, 186/84, Mutta L lähti kuitenkin tilaukseen. Joskus fillariliikkeessä turisin noista kaksyseistä, niin myyjä suositteli mulle 17" rungolla olevaa jos on teknistä/haastaavaa maastoa, ja hiekkatiehurruutteluun 19". Mittaa siis itselläni sama kuin isäukollakin.

Saahan sitä vähän Säädettyä stemmillä ja satulatolpalla. Kyllä sinuna varmaan M-kokoon kallistuisin, mutta jos mitat ei paljoa heitä S:n ja M:n välillä ja ajat teknistä maastoa paljon, niin onhan se S-koko varmaan marginaalisesti ketterämpi.

Ja kaikki ylläoleva koskee siis Jäykkäperä 29er:iä.

ViliA
06.10.2013, 12.17
^kiitoksia tuosta. Ajan maantiepyörällä pääsääntöisesti. Maastopyörä tulee jokapaikan höyläksi, työmatkoista ryteikköön ja kaikkea siltä väliltä, silloin kun maantiepyörällä ei pysty ajamaan. Taidanpa päätyä tuohon M-kokoon.

IncBuff
06.10.2013, 12.23
Canyonin laskuriin vaikuttaa edelleen vain ja ainoastaan inseam. Sentin suuremmalla inseamilla saat varmaan M-koosta suosituksen.

On muuten ihan persekeksintö nuo viistoputken sisäiset vaijerivedot. Nervestä napsahti etuvaihtajan vaijeri poikki ja ihan perseestä pujottaa uutta paikalleen.

Keskiäkäinen lohjalainen
06.10.2013, 12.27
Samalla keksinnöllä ajettu nyt pari vkoa. On ollut todellakin rahalle vastinetta.

Kun katsoo toimitusaikatauluja niin voinee päätellä, että moni muu on tullut samaan johtopäätökseen. Jotakin saa vielä jouluksi ja loput menevät viikolle 5. Veikkaan, että ensi vuoden valmistuskiintiö myydään loppuun melko aikaisessa vaiheessa kautta.

CamoN
06.10.2013, 12.29
^kiitoksia tuosta. Ajan maantiepyörällä pääsääntöisesti. Maastopyörä tulee jokapaikan höyläksi, työmatkoista ryteikköön ja kaikkea siltä väliltä, silloin kun maantiepyörällä ei pysty ajamaan. Taidanpa päätyä tuohon M-kokoon.

Juu, ehdottomasti pidempää ajoasentoa jos on pohjia maantieltä. Omalla kohdalla maantiepyöräilyn aloittaminen maastopyöräilyn rinnalle vaikutti käytännössä maastopyörän 70 mm/-6° stemmin vaihtumiseen ensin 90mm/-8° josta vielä 100mm/-8°.

pätkä
06.10.2013, 12.46
Aivan samaa mieltä kuin CamoN. Aika hämmentävää pönöttää kuin tatti pystyssä maastopyörän satulassa, kun on maantiepyörään tottunut. Eli ota pitempi runkoinen. Omassa CF SLX 29er:ssa on 100mm stemmi. Kai siihen voisi laittaa vaikka 140mm stemmin, eikä silti tuntuisi liian pitkältä:)

ViliA
06.10.2013, 13.08
Vähän näin päättelin itsekin, tosin tuo 140mm stemmi maasturissa kuullostaa melkoselta😉.

elasto
06.10.2013, 13.09
Kun katsoo toimitusaikatauluja niin voinee päätellä, että moni muu on tullut samaan johtopäätökseen. Jotakin saa vielä jouluksi ja loput menevät viikolle 5. Veikkaan, että ensi vuoden valmistuskiintiö myydään loppuun melko aikaisessa vaiheessa kautta.

Mulle lupailivat toimitusta viikolle 51. Nyt jos katsoo saatavuutta, niin näyttää olevan jo viikolle 5. S-kokoinen jopa viikolle 15!

leecher
06.10.2013, 14.11
Aivan samaa mieltä kuin CamoN. Aika hämmentävää pönöttää kuin tatti pystyssä maastopyörän satulassa, kun on maantiepyörään tottunut. Eli ota pitempi runkoinen. Omassa CF SLX 29er:ssa on 100mm stemmi. Kai siihen voisi laittaa vaikka 140mm stemmin, eikä silti tuntuisi liian pitkältä:)
Varmaan näin jos ei aja yhtään teknistä maastoa. Veikkaan että mielipide muuttuu, kun poikkeat pururadalta vähän sivummalle :)

mehukatti
06.10.2013, 14.30
Eikös yli 100mm stemmi maastopyörässä oo vähän sama kuin alle 100mm maantiepyörässä, eli vakava tyylirikko? Ja maastopuolella stemmien keskimääräiset pituudet on käsittääkseni jo pitkään ollu laskussa.

pätkä
06.10.2013, 15.20
Älkää nyt ottako tuota 140mm stemmiä niin vakavasti, siel on hymiö perässä. Ja enkös mä jo maininnut että pyörässä on 100mm stemmi:)

Kertaus: pitempi runko maastopyörässä tuskin on ongelma, kun on maantiepyörään tottunut.

Antza44
06.10.2013, 19.16
Ehdottomasti M noilla mitoilla. Itse 180/85 ja ottasin jo L koon.

hälle
07.10.2013, 00.49
^ M-koko varmastikin. Itsellä 178/84 on M sopiva. S:ssä ohjaamo käynee ahtaaksi ja L-koossa vaakaputki nousee turhan korkealle ja se tekee kipeää.

Bob
07.10.2013, 19.30
Spectraleista lisätietoja. (http://bikeboard.at/_uploads/_ber_elements/43823_file1.pdf)

Tässähän alkaa ihan kuola valumaan. Se olis sitte melkein tuo Spectral 7.9 29" listan ykkösenä tällä hetkellä, jos vain hinta osuu kohdilleen.

IncBuff
07.10.2013, 21.01
Korkeita on nuokin perhanat. Taitaa tulla merkin vaihto.

samu88
07.10.2013, 21.15
Hitto kun ei tullut ajatelleeksi noita ennenkuin tuos Enduron hommas :/ Nyt jos meinaa pyörän myydä ni tulee takkii niiiiiiiin paljon :/

ViliA
08.10.2013, 19.31
Nyt on Nerve al 29 8.9 laitettu tilaukseen. Tomitusta lupasivat viikolle 44. Tässähän saattaapi päästä ajamaan ensipolkasut hyvin ennen ensilunta....tai sitten ei😄. Joka tapauksessa mielenkiinnolla odotetaan ensimmäistä ns. Kunnon maastopyörää.

JJ69
08.10.2013, 22.16
Reilu 200 km tullut ajeltua Grand Canyon 6,9 CF SL:llä lähinnä hiekkateitä, mutta pieniä pätkiä myös metsäpolkuja. Ajoasento itselleni hyvä, jossain määrin urheilullinen muttei liian matala (M koko ja 180/83 mitat. ) Satulan korkeus noin 74 cm keskiöstä, satula kiskoilla melko taakse säädettynä ja 1,5 cm spacereitä edessä. Alkuun asfaltilla tuntui vauhdikkaissa kaarroksissa kömpelöltä ja kulmikkaalta mutta laskemalla ilmanpaineita eturenkaasta asfalttiominaisuudet paranivat oleellisesti. Selle royalin satula saattaa mennä jossain vaiheessa vaihtoon. Kun koko kesän tahkonnut maantiepyörällä niin ohjaustanko tuntuu tosi leveältä. Kivaa oli tänäänkin sotkea menemään pilkkopimeässä ja tihkusateessa...

elasto
09.10.2013, 05.54
Reilu 200 km tullut ajeltua Grand Canyon 6,9 CF SL:llä lähinnä hiekkateitä, mutta pieniä pätkiä myös metsäpolkuja. Ajoasento itselleni hyvä, jossain määrin urheilullinen muttei liian matala (M koko ja 180/83 mitat. ) Satulan korkeus noin 74 cm keskiöstä, satula kiskoilla melko taakse säädettynä ja 1,5 cm spacereitä edessä. Alkuun asfaltilla tuntui vauhdikkaissa kaarroksissa kömpelöltä ja kulmikkaalta mutta laskemalla ilmanpaineita eturenkaasta asfalttiominaisuudet paranivat oleellisesti. Selle royalin satula saattaa mennä jossain vaiheessa vaihtoon. Kun koko kesän tahkonnut maantiepyörällä niin ohjaustanko tuntuu tosi leveältä. Kivaa oli tänäänkin sotkea menemään pilkkopimeässä ja tihkusateessa...

Miltäs nuo uudet Formulan C1 jarrut on tuntuneet? Ainakin kaikki mun edelliset Formulat on ollut ihan OK, mutta nämä on Formulan ekat "entry level" jarrut.

JJ69
09.10.2013, 08.16
Levyjarruista ei juurikaan aiempaa kokemusta, mutta tehoa tuntuu olevan ja jarrutusvoiman säätelykin helppoa. Ääntä lähtee varsinkin kostealla kelillä, mutta lienee levyjarrujen ominaisuus?

Redfive
09.10.2013, 10.49
Paljonko Grand canyon 6.9 cf sl painoi? Harkinnassa ollut jo pidemmän aikaa grand canyon 29er mutta ottaako alumiinin vaikko hiilikikuidun.. Onko runkojen ajo-ominaisuuksissa mahdottomasti eroa?

Jinx
11.10.2013, 23.35
Pahoittelut offtopickista, mutta pystyn kyhäämään aasinsillan Canyoniin.

Tänään nimittäin paketti starttasi kohti kotia. Mutta se ei selviä ennen reissu deadlinea, joten kukaan ei ole Häntä täällä vastassa. Kysynkin siis, että onko kukaan turvautunut UPSn "nakkaa toisaalle" palveluun? Jos pyytäisin, että toimittaisivat filetsun Vuokattiin jossa olisin sitä vastaanottamassa.

Toisena vaihtoehtona on lykätä toimitusta seuraavaan viikkoon ja se ei oikein tunnu kivalta ajatukselta.

HuhtisMTB
13.10.2013, 23.31
Uutta pyörää ostamassa ja olen miettinyt canyonia. Onko kellään tietoa paljonko halvin nerve al tulee maksamaan?
Ja niillä kellä on rungossaan se joku vcsl- hommeli jonka pitäisi pehmentää ajoa niin toimiiko se yhtään?

Jinx
14.10.2013, 00.31
Uutta pyörää ostamassa ja olen miettinyt canyonia. Onko kellään tietoa paljonko halvin nerve al tulee maksamaan?
Ja niillä kellä on rungossaan se joku vcsl- hommeli jonka pitäisi pehmentää ajoa niin toimiiko se yhtään?

Tuosta pehmentävästä hommelista en osaa sanoa oikein mitään, mutta Canyonerojen hinnathan näet aika selkeästi heidän nettisivuiltaan. Suomeen lisäkuluja taitaapi tulla vajaa 60e (40 posteja + 18 kuljetusboxista).

Tätä nykyä halvin varastossa oleva Nerve AL taitaa irrota 1450 eurolla. Jos en väärin katsonut.

ViliA
14.10.2013, 00.48
Ja tuosta halvimmasta nervestä näytti olevan tarjolla vain XL-kokoa eli melkosen pitkälle kuskille.

HuhtisMTB
14.10.2013, 08.38
Sori, tein itseni vähän epäselväksi. Tarkoitin niitä tulevia Nerve al 27,5, en tämän vuoden malleja :)

LJL
14.10.2013, 11.24
vcsl- hommeli

Ymmärtääkseni VCLS on canyonin (takakolmion/satulatolpan) suunnittelufilosofia, tulee sanoista vertical comfort, lateral stiffness. Mulla on 26" Grand Canyon CF:ssä runko sillä idealla tehty, eli seatstay-putket ovat ohuet ja kaiketi aika notkeat, vastaavasti chainstayt järemmät. Samoin Ritcheyn tolpassa on VCLS-tekstit ja se on mainospuheiden mukaan ~30% joustavampi kuin tavallinen hiilaritolppa.

VCLS ei käytännössä oikein tarkoita mitään muuta konkreettista kuin tiettyjä mukavuutta lisääviä suunnittelu-/materiaaliratkaisuja. On tuo Grand Canyon CF geometriansa puolesta silti aika korkea, epämukava ja äkkiväärä ;)

HuhtisMTB
14.10.2013, 21.36
Mutta tuoko se sitä vertical comfortia? Jäykkyydestä en niin välitä, tämän hetkinen jäykkäperä on jäykempi kuin erittäin jäykkä! :)

Keskiäkäinen lohjalainen
15.10.2013, 10.04
Mutta tuoko se sitä vertical comfortia? Jäykkyydestä en niin välitä, tämän hetkinen jäykkäperä on jäykempi kuin erittäin jäykkä! :)

Eiköhän se vertikaalikomfortti tule iskareista. En ymmärrä, miksi tätä maagista VCLS-lyhennettä viljellään myös täpäreissä.

Lateral Stiffness -osasto on Canyoneissa yleensä aika hyvässä kondiksessa.

LJL
15.10.2013, 10.27
Mutta tuoko se sitä vertical comfortia?

Kylllä mielestäni omassa 26" hiilarijäykkiksessä VCLS-runko ja -tolppa ovat ihan mukavia, tai niin mukavia kuin nyt jäykkis voi olla. Mutta on toki eri asia, että tuntuuko asfaltilla/hiekkatiellä pienet nypytykset, minkä oma runko ja tolppa suodattavat nätisti, vrt. täysimittainen ryskytys juurakossa. Ei (ainakaan 26") jäykkis kisageometrialla ole mitenkään supermukava teknisessä maastossa jos vertaa täysjoustoon, oli VCLS tai ei.

ViliA
15.10.2013, 12.26
Canyon nerve al 29 8.9 lähti viikko sitten tilaukseen ja toimitusta lupailtiin viikolle 44. Eilen tuli kuitenkin viesti, missä kerrottiin että lähetys annetaan UPS:lle 48h kuluessa ja tänään ilmoitettiin että paketti on UPS:n hallussa. Alunperin olin jo yllättynyt nopeasta toimituksesta mutta nythän tuo aika lähestulkoon puolittuu. Erittäin positiivinen kuva jäänyt itselle Canyonin kanssa asioinnista.
Kunhan vielä saisi paketin ehjänä perille😄

Gaastra
15.10.2013, 13.41
Joopa. Kävisipä sama itselle. Kolmisen viikkoa sitten tilasin Grand Canyon CF SL 7.9:n L-kokoisena Team Replica -värityksellä ja vasta viikolle 49 lupailevat toimitusta. Potuttaa tämä odottelu...

ViliA
15.10.2013, 13.48
^Noo...ajattele positiivisesti😄. Jos olisit ottanut 6.9 mallin niin parhaassa tapauksessa menis viikolle15 arvioitu toimitus😢

Joo pahintahan toi uuden pyörän odottelu on ku meinaa tulla ajot jo uniin😉

snowfake
15.10.2013, 14.03
Canyon nerve al 29 8.9 lähti viikko sitten tilaukseen ja toimitusta lupailtiin viikolle 44. Eilen tuli kuitenkin viesti, missä kerrottiin että lähetys annetaan UPS:lle 48h kuluessa ja tänään ilmoitettiin että paketti on UPS:n hallussa. Alunperin olin jo yllättynyt nopeasta toimituksesta mutta nythän tuo aika lähestulkoon puolittuu. Erittäin positiivinen kuva jäänyt itselle Canyonin kanssa asioinnista.
Kunhan vielä saisi paketin ehjänä perille

Samaahan tuossa on tullut katseltua... hetki sitten M ja XL -kokoja oli molempia In Stock. Nyt näyttäisi menevän viikolle 46 M-kokoisessa.

ViliA
15.10.2013, 20.18
^tuntuu aika suuntaa-antavia nuo toimitusajat olevan. toimitusajat ilmeisesti heitellyt suuntaan ja toiseen useilla viikoilla. Itsellä sattui tuuri käymään ja lähetyksen pitäisi UPS:n seurantakoodin mukaan olla kotiovella torstaina(n.2vko aikaisessa). Ja M-koko oli minullakin tilauksessa tuosta nervestä.

Patterson
15.10.2013, 23.30
Canyonin (https://www.canyon.com/_en/) sivut päivitty ja taitaa olla kaikki mallit näkyvillä.

ubi
16.10.2013, 07.44
Spectral AL 29 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/spectral-al-29.html) kiinnostaa, mutta jopa on lyöty emäputkelle mittaa kahdelle isommalle rungolle! Tulee ainakin ohjaamo "riittävän" ylös L ja XL koissa :/ Vai olisikohan tuonne Spectral AL 29 spekseihin tullut vain typo...

Keskiäkäinen lohjalainen
16.10.2013, 10.53
Spectral AL 29 (http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/spectral-al-29.html) kiinnostaa, mutta jopa on lyöty emäputkelle mittaa kahdelle isommalle rungolle! Tulee ainakin ohjaamo "riittävän" ylös L ja XL koissa :/ Vai olisikohan tuonne Spectral AL 29 spekseihin tullut vain typo...

Myös stack-mitta on vastaavasti "pielessä". XL-koossa eroa on Nerve AL 29:een about 5 senttiä. Nerve 29:n ajoasentoon tykästyneelle ratkaisu tuntuu oudolta.

Aika pystyn ajoasennon ovat Spektraaliin speksanneet. Kokeilemaan pitäisi päästä, jotta tuosta lopullisen tuomion voisi antaa.

Nerven asiakaskuntaa persjalkaisista halukkaista karsinut korkea standover-mitta on Spectralissa fiksattu.

Patterson
16.10.2013, 11.44
Mulle kelpaa hyvin pysty ajosento, meno kun on semmosta köröttelyä. Tosin Oulun suunnalla tuommonen joustomäärä ampuu rankasti yli, mutta liian etukenoinen asento ei oikein tunnu omalle jutulle.

IncBuff
16.10.2013, 11.54
Nerven asiakaskuntaa persjalkaisista halukkaista karsinut korkea standover-mitta on Spectralissa fiksattu.
Niin onhan sitä esim. L-koossa kokonaiset 6mm vähemmän :D

M-koossa 0.2mm :cool:

Mut joo ratti menee taivaisiin tolla emäputken mitalla...

Antza44
16.10.2013, 12.04
Niin onhan sitä esim. L-koossa kokonaiset 6mm vähemmän :D

M-koossa 0.2mm :cool:

Mut joo ratti menee taivaisiin tolla emäputken mitalla...27.5 olis korkeudet kohillaan, mutku se ei oo 29.:( Aika töpöjä on noi CF LUXitkin. Ovat sentään L kokoseen 29 Spectraliin saaneet pidemmän vaakaputken aikaseks mihin on Canyoneissa totuttu.

elasto
16.10.2013, 12.05
On kyllä hienoa varsinkin nuo Spectral Al 9.9 EX ja 9.0 EX.

Ovat muuten nostaneet satasella tämän Grand Canyon CF SL 6.9:n hintaa:

https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3169

Onneksi ehdin jo laittaa tilauksen halvemmalla hinnalla.

Antza44
16.10.2013, 12.19
27.5 Spectralin Chorome red on kyl hienon värinen, mut puolestaan 29 Frost on kyl kuvassa aika surkea suoritus minun milestä.

IncBuff
16.10.2013, 12.24
27.5 olis korkeudet kohillaan, mutku se ei oo 29.:(
Ei se välttämättä huono juttu ole :)

Vähän suunnittelin että jos tuon halvimman 27.5 Spectralin laittaisi tulemaan hupailuleluksi. Erot toiseksi halvimpaan aika pieniä. Jarrupäivityksenhän nuo kaipaa molemmat heti alkuun joten siinä mielessä sama.

Mait
16.10.2013, 12.32
Spectral 6.9 vs 7.9 300 € hintaeroa. Hintaeron saattaisi pystyä itselle perustelemaan hieman paremmalla osasarjalla ja jarruilla yms. Mites nuo vanteet DT Swissin M 1700 verrattuna Mavecin Crossrideihin onko selvästi paremmat?
7.9 mukana näyttäisi tulevan RS Reverb Stealth hissitolppa? joka yksistään on sen vähintään 200 € jos jälkeenpäin ostelisi.

Mihinköhän painoluokkaan nuo pyörät menevät? 13, xx kg?

Keskiäkäinen lohjalainen
16.10.2013, 12.36
On kyllä hienoa varsinkin nuo Spectral Al 9.9 EX ja 9.0 EX.

Ovat muuten nostaneet satasella tämän Grand Canyon CF SL 6.9:n hintaa:

Ne siat! Yleensä eivät ole kerran julkistettuihin hintoihin kesken myyntikauden kajonneet. Tässä tapauksessa ilmeisesti kauppa kävi alemmalla hinnalla kuin rajuilma niin ahneus sitten iski...

IncBuff
16.10.2013, 12.52
Spectral 6.9 vs 7.9 300 € hintaeroa. Hintaeron saattaisi pystyä itselle perustelemaan hieman paremmalla osasarjalla ja jarruilla yms. Mites nuo vanteet DT Swissin M 1700 verrattuna Mavecin Crossrideihin onko selvästi paremmat?
7.9 mukana näyttäisi tulevan RS Reverb Stealth hissitolppa? joka yksistään on sen vähintään 200 € jos jälkeenpäin ostelisi.

Mihinköhän painoluokkaan nuo pyörät menevät? 13, xx kg?
Hämäsivät perhanat kuvalla. Katsoin että halvimmassakin on hissitolppa. Jarruthan on samat eli kiekot on merkittävin ero. Osasarjan eroilla ei merkitystä.

Anaxagore
16.10.2013, 13.11
Ne siat! Yleensä eivät ole kerran julkistettuihin hintoihin kesken myyntikauden kajonneet. Tässä tapauksessa ilmeisesti kauppa kävi alemmalla hinnalla kuin rajuilma niin ahneus sitten iski...

Huomasin saman maantiepuolelta Ultimate CF SLX 7.0:n kohdalla. Hetken aikaa silmien edessä oli 2999e hinta, nyt 3199e.

Antza44
16.10.2013, 13.20
Ei se välttämättä huono juttu ole :)

Vähän suunnittelin että jos tuon halvimman 27.5 Spectralin laittaisi tulemaan hupailuleluksi. Erot toiseksi halvimpaan aika pieniä. Jarrupäivityksenhän nuo kaipaa molemmat heti alkuun joten siinä mielessä sama.27.5 7.0 ilmeisesti Fit keula vaikka lukee talas ja kuva normista. 7.0 W mallissa olis ainakin Fit patruunalla varustettu keula. Hissitolppa tulee parannuksena myös. Tosin speksit ja kuvat tuntuu olevan hakusessa vähän tällä hetkellä molemman kokoisissa Spectraleissa.

Antza44
16.10.2013, 13.28
Hämäsivät perhanat kuvalla. Katsoin että halvimmassakin on hissitolppa. Jarruthan on samat eli kiekot on merkittävin ero. Osasarjan eroilla ei merkitystä.Spectraleissa 2 halvimmassa versiossa on siis 29 eri jarrut ja 27.5 samat avid 5.

IncBuff
16.10.2013, 13.39
Spectraleissa 2 halvimmassa versiossa on siis 29 eri jarrut ja 27.5 samat avid 5.
27.5 tässä on puhuttu.

Monroe
16.10.2013, 13.44
En nyt vielä tilannut, vaikka olinkin päättänyt tilata heti kun tulevat. Toimitusaika olikin yllättävän lyhyt, joten eipä tässä kiirettä olekaan. Viime vuonna tähän aikaan kun tilasi uuden mallin niin sai maaliskuun lopussa, nyt näytti joulu-tammikuuta haluamani mallisarjan osalta.

Siis tuo Lux CF 29 on se mikä kiinnostaa. Mitat ovat muuttuneet ehkä hivenen paremmiksi kuin nykyisessä Canyon 29" täysjoustossani. Hinnat olivat lievä pettymys, samoin osakattaus. Mutta jos nyt noista tulisi valittua, niin mielestäni vahvin on tuo 9.9 SL https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3232. Ei tarvitse kärsiä Avidin jarruista ja saa Foxin iskarit. Eipä tuolla kyllä nykyiseen pyörään (nerve al 9.9 sl https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3185#tab-reiter2) hirvittävää parannusta taida saada, joten täytyy vähän miettiä vaihtaako vai pysyykö nykykalustossa.

Antza44
16.10.2013, 13.46
27.5 tässä on puhuttu.
Sinä, mutta ei "Mait"

Ketjureaktio
16.10.2013, 14.39
Eikä kannata toki jarruja säikähtää noissa halvemmissa, ovat tuon hintaluokan pyörään mainiot. Itselläni on kahdessa pelissä sekä Elixir 3 että 5 eikä ole valittamisen sijaa. Takajarrukahva painuu hitusen jo 3:sessa mutta onhan noilla ajettu jo reilu puoli vuotta eli tunteja on tullut ja kilometrejä sitäkin enemmän. Palan vaihto saattaa kolkutella.

IncBuff
16.10.2013, 14.50
Eikä kannata toki jarruja säikähtää noissa halvemmissa, ovat tuon hintaluokan pyörään mainiot. Itselläni on kahdessa pelissä sekä Elixir 3 että 5 eikä ole valittamisen sijaa. Takajarrukahva painuu hitusen jo 3:sessa mutta onhan noilla ajettu jo reilu puoli vuotta eli tunteja on tullut ja kilometrejä sitäkin enemmän. Palan vaihto saattaa kolkutella.
Mä en aio ajaa Avideilla maastossa enää metriäkään.

Jinx
16.10.2013, 15.00
Tuosta hintojen nostamisesta.

Tilasin 2014 Nerve 29 melken heti julkistamisen jälkeen. Sittemmin ko. mallissakin on hinta noussut satkulla. Ennakkotilaajan etuja??

No, sössivät sitten tilaukseni (itse toki hienoisesti myös osasyyllisenä) ja kun tilasin pyörää uudestaan, hinta oli korkeampi. Suostuivat kuitenkin myymään vielä "vanhalla" hinnalla, mutta toimitusaikaan eivät enää pystyneet. Tuli viikko lisää. Harmillista, mutta tällä viikolla odotus päättyy....

Bob
16.10.2013, 17.40
Tuosta hintojen nostamisesta.

Tilasin 2014 Nerve 29 melken heti julkistamisen jälkeen. Sittemmin ko. mallissakin on hinta noussut satkulla. Ennakkotilaajan etuja??

No, sössivät sitten tilaukseni (itse toki hienoisesti myös osasyyllisenä) ja kun tilasin pyörää uudestaan, hinta oli korkeampi. Suostuivat kuitenkin myymään vielä "vanhalla" hinnalla, mutta toimitusaikaan eivät enää pystyneet. Tuli viikko lisää. Harmillista, mutta tällä viikolla odotus päättyy....

Heh, en siis lukenutkaan niitä hintoja väärin! Olin meinaan aivan varma, että hinta oli 100€ halvempi kun katsoin Nerve AL 29 speksejä heti julkaisun jälkeen ja sitten vähän myöhemmin.

Spectralissa on muuten hippasen "kaakana" tuo toimitusaika. Huhtikuun toisella viikolla lähtee ekat mankelit tilaajille. Se siis tarkoittaa sitä, että vanhaa 2008 Nerve ES:ää sais vielä puunata aika monta pimeää kuukautta.

Hetken joutuu myös pyörittämään nupissaan noita 29 spectralin geometrioita...Mutta ei silti, fillarissa (7.9) olis just ne asiat mitä ite kaipailee.

Bob
16.10.2013, 17.43
Painot on näköjään lisätty nyt tuonne Spectraleiden infoihin. Esim. 7.9 ihan kiitettävät 13.1kg (medium?).

Jooseppi
16.10.2013, 17.54
En nyt vielä tilannut, vaikka olinkin päättänyt tilata heti kun tulevat. Toimitusaika olikin yllättävän lyhyt, joten eipä tässä kiirettä olekaan. Viime vuonna tähän aikaan kun tilasi uuden mallin niin sai maaliskuun lopussa, nyt näytti joulu-tammikuuta haluamani mallisarjan osalta.

Siis tuo Lux CF 29 on se mikä kiinnostaa. Mitat ovat muuttuneet ehkä hivenen paremmiksi kuin nykyisessä Canyon 29" täysjoustossani. Hinnat olivat lievä pettymys, samoin osakattaus. Mutta jos nyt noista tulisi valittua, niin mielestäni vahvin on tuo 9.9 SL https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3232. Ei tarvitse kärsiä Avidin jarruista ja saa Foxin iskarit. Eipä tuolla kyllä nykyiseen pyörään (nerve al 9.9 sl https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3185#tab-reiter2) hirvittävää parannusta taida saada, joten täytyy vähän miettiä vaihtaako vai pysyykö nykykalustossa.

No niin, itse en vaihtaisi pelkästään vaihtamisen ilosta... Kuten itsekkin sanoit, näyttäisi olevan parannus sen verran maltillinen, että ei ehkä ole rahan arvoinen (melkein 5k€). Tai oikeastaan voisi kysyä, mihin haluat parannusta?

Noista avideista vielä, ne 5:set on aika heikko esitys. Ja nyt vertaan toisessa demopyörässä olleisiin no-series shimanoihin. Eli tuntumaltaan häviää jopa noille ja taitaa olla vielä aika äänekkäätkin. Ei hjyvä. Shimpan uudet Deoret taitaa olla parhaat jarrut tuossa hintaluokassa ja sinänsä ihan kelpo jarrut harrastajallekin.

Hokku
16.10.2013, 18.00
Kesän ajelin jäykkäperäisellä 29erilla Helsingin keskuspuistossa, mutta monet paikat jäivät ajamatta ja perus juurakkoiset ja kivikkoiset polutkin tuntuivat rankoilta. Olisiko siis Spectral AL 7.0 (https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3253#tab-reiter2) hyvä peli keskuspuistoon? Vai suosittelisitteko jotain muuta Canyonin valikoimasta?

Minkälaisessa maastossa tuollainen 140mm täysjousto olisi luontaisimmassa ympäristössään?

Jooseppi
16.10.2013, 18.12
Kesän ajelin jäykkäperäisellä 29erilla Helsingin keskuspuistossa, mutta monet paikat jäivät ajamatta ja perus juurakkoiset ja kivikkoiset polutkin tuntuivat rankoilta. Olisiko siis Spectral AL 7.0 (https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3253#tab-reiter2) hyvä peli keskuspuistoon? Vai suosittelisitteko jotain muuta Canyonin valikoimasta?

Minkälaisessa maastossa tuollainen 140mm täysjousto olisi luontaisimmassa ympäristössään?

Minkälaiset mestat sinulla jäi ajamatta? Ylä vai alamäet? 140 milliä on aika jees määrä jokapaikkaan ympäri suomea. :)

Hokku
16.10.2013, 18.26
Minkälaiset mestat sinulla jäi ajamatta? Ylä vai alamäet? 140 milliä on aika jees määrä jokapaikkaan ympäri suomea. :)

Alamäet lähinnä olivat ongelma. Tarkoituksena kuitenkin välttää pahempia loukkaantumisia (joita nuoruuden jenkkifutis uralla oli riittämiin), joten voi olla, että osa mäistä jää joka tapauksessa ajamatta. Onko tuo 140 mm liikaa tuollaisille hankalemmille poluille, jossa paljon juurakkoa ja kiviä?

Ikinä en ole täpärillä ajellut, joten vähän vaikea hahmottaa minkälaisen pyörän haluan. Lukemani perusteella todennäköisesti kaksi erilaista 100mm 29erin Suomen XC-maastokisoihin ja sitten jonkun tuollaisen 140 mm pienemmillä kiekoilla leluksi. Kahta pyörää en silti pysty ostamaan jo tilanpuutteen puolestakaan.

Jooseppi
16.10.2013, 19.18
Alamäet lähinnä olivat ongelma. Tarkoituksena kuitenkin välttää pahempia loukkaantumisia (joita nuoruuden jenkkifutis uralla oli riittämiin), joten voi olla, että osa mäistä jää joka tapauksessa ajamatta. Onko tuo 140 mm liikaa tuollaisille hankalemmille poluille, jossa paljon juurakkoa ja kiviä?

Ikinä en ole täpärillä ajellut, joten vähän vaikea hahmottaa minkälaisen pyörän haluan. Lukemani perusteella todennäköisesti kaksi erilaista 100mm 29erin Suomen XC-maastokisoihin ja sitten jonkun tuollaisen 140 mm pienemmillä kiekoilla leluksi. Kahta pyörää en silti pysty ostamaan jo tilanpuutteen puolestakaan.

Laadukas 27.5" on varmasti hyvä ratkaisu sinulle. Canyoneissa on hyvät osat, nyt vaan pitää löytää sellainen runko joka olisi poljintehokas, hyvä kiipeämään sekä itseluottamusta herättävä alamäessä. Eli tärkeämpi minun mielestä on se, että runko on ajateltuun ajoon sopiva ja vaikka hiukan tinkii osalistasta jos kustannukset uhkaa karata käsistä.

Ymmärrän kyllä tuon, että ensimmäisen kesän jälkeen alamäet ihmetyttää. Mutta kyllä ne hyvällä pyörällä ajan kanssa menee, ja sehän se on osa tämän lajin hienoutta, itsensä ylittäminen.

En Canyonin malleja tarkemmin tunne, mutta joku suht kevyt 27.5 trailitäpäri voisi olla paras yleispyöräksi. Joku paremmin malliston tuntevahan voisi ehdottaa jotain hommaan sopivaa canyoneroa? Itsellä on samanmoinen projekti käynnissä, että yhdellä pyörällä on pärjättävä. Siinä on 27.5" ja joustoa 150 milliä, eikä minun mielestä siinä ole tippaakaan liikaa jos pyörän jousituksen toiminta on hyvällä tasolla.

CamoN
16.10.2013, 19.22

Etsi Vimeosta (http://www.vimeo.com) hakusanalla "Trans Provence". Sanoisin että sieltä löytyy kuvaa 26" 140mm täpärin ideaaliympäristöstä.

Leberborn
16.10.2013, 22.47
Mites tuossaa uudessa 27.5 Canyon Nervessä eroa mallien 7.0 ja 8.0 välillä. Lieneekö tuo 300€ arvoinen parannus tuossa 8.0:n kohdalla?

snowfake
17.10.2013, 00.40
No nythän meni hankalaksi. Nerve AL 8.0 vai 8.9? Pari tonnia molemmat... XCO + XCM -kisat mielessä...

Ja jos sitten 650B niin samaa kuin edellinen kysyjä, onko 1699 --> 1999e järkevä vai ottaakko vaan halvempi 7.0? Ei painakaan kuin 0,2kg enemmän...

kolistelija
17.10.2013, 00.49
No nythän meni hankalaksi. Nerve AL 8.0 vai 8.9? Pari tonnia molemmat... XCO + XCM -kisat mielessä...
Eikö tolla ajatuksella .9 ole aika looginen valinta? Ajokoirakisoissahan noista tykätään...

samu88
17.10.2013, 06.05
Osa vaihteistosta Xt:tä slx:n sijaan, kiekot dt swissit, jarrut hieman paremmat mutta silti avidit. Joillekkin on varmaan 300e arvoiset parannukset, joillekkin ei.

Antza44
17.10.2013, 08.13
Mites tuossaa uudessa 27.5 Canyon Nervessä eroa mallien 7.0 ja 8.0 välillä. Lieneekö tuo 300€ arvoinen parannus tuossa 8.0:n kohdalla?Tassä ne olennaisimmat mistä kannattaa maksaa -> Fit keula (kuvan mukaan), kiekot ja takavaihtaja Shadow+. Normilla hakkaa ketjut runkoon koko ajan. Hinta/laatu aika samalla viivalla molemmissa. 8.0 jos lompakko kestää.

JackOja
17.10.2013, 08.27
Aina -ei koske ainoastaan Canyonia- kannattaa ostaa kallein minkä lompakko kestää. Harmittaa kuitenkin myöhemmin joku "säästö" mihin ei ollut oikeaa tarvetta.
Ellei sitten ole tarkoituksenakin vaihtaa kaikki palikat :)

Keskiäkäinen lohjalainen
17.10.2013, 10.52
Aina -ei koske ainoastaan Canyonia- kannattaa ostaa kallein minkä lompakko kestää. Harmittaa kuitenkin myöhemmin joku "säästö" mihin ei ollut oikeaa tarvetta.

... tai sitten ostaa sen, jossa on runko ja iskarit kohdillaan. Kiekkojen päivityksellä saa sitten homman viimeisteltyä. Osasetit ovat jo SLX:stä ja X7:stä lähtien sillä tasolla, että niitä päivittämällä ei enää ajotuntumaan hirveästi vaikuteta.

Tämä ohjenuora pätee erityisesti meille 0.1 tonnia painaville kuskeille. Ei kannata ostaa hipopyörää, jonka kiekot eivät kestä kuskin painoa.

elasto
17.10.2013, 12.11

Mulle on käynyt niin, että oon mennyt ostamaan liian kalliita osia ja myöhemmin sitten harmittanut kun tajunnut etten niitä olisi tarvinnutkaan.

Antza44
17.10.2013, 12.33
Keulan vertaaminenkin on aika vaikeaa, jos toisessa Fit patruuna ja toisessa ei, jos ostaa ilman ajattelee, että olis pitäny ostaa kalliimpi ja, jos ostaa Fit:illa ajattelee, että olis halvemmallakin pärjännyt. Siis näin, jos ei ole jo ennestään kokemusta molemmista.
Minä liputan tässä kohtaa ainakin kalliimman puolesta, koska keulat on, niin kalliita päivittää jälkikäteen.

JackOja
17.10.2013, 12.34
...liian kalliita osia ja myöhemmin sitten harmittanut kun tajunnut etten niitä olisi tarvinnutkaan.

Oho? Miten asia on tullut ilmi?

elasto
17.10.2013, 12.42
Oho? Miten asia on tullut ilmi?

Ajamalla ja ostamalla hieman halvemman tason osilla varustellun fillarin. Tullut huomattua, että nuo hyvän hinta/laatu -suhteen osat esim. SLX/X7 -tason osat on toimineet ainakin mulla ihan siinä missä kalliimmatkin. Ei ole tuo eteneminen ollut niistä osista kiinni ja kisoissakaan ei ole aika parantunut vaikka hieman olisi kevyempää palikkaa kiinni. Oon katsonut peiliin ja löytänyt sieltä syyn sille jos tuntuu ettei fillari kulje.

Antza44
17.10.2013, 13.14
Kyllä SLX/X7 osasarja riittää toiminnallisuuden suhteen, jos runko ja sen koko on kohdillaan, jousitus kunnossa ja on kevyet kiekot, mutta riittävän kestävät käyttötarkoitukseen. Oma tän hetkinen 29er on rungoltaan liian lyhyt, niin se V_tutus ei poistu vaikka olis mitä palikoita kiinni.

ViliA
18.10.2013, 00.36
Canyon Nerve AL 29 8.9 saapui tänään Tampereelle. Toimitus kesti kokonaiset 1,5 viikkoa mikö oli mielestäni erittäin nopea.
Tällaiselle täpäri/29er noviisille ajo tuntui uskomattoman pehmeälle ja rullaavuus noilla jättirenkailla oli erinomainen.
Keulan ja iskarin CTD-toiminta oli selkeää ja erot eri moodien välillä selvästi havaittavissa(paineita saa vielä vähän säädellä). Vaihteet kaipasivat pientä hienosäätöä mutta yllättävän hyvin kaikki säädöt oli paikoillaan.
Hirveä ankkurihan tuo painoltaan on, kun tottunut tuohon hieman päälle 7kg maantiepyörään mutta eiköhän siihen totu😄.
Tätä ennen maastossa ollut 26" jäykkäperä ja nyt meno oli kyllä ihan toisenlaista, suorastaan euforista siihen rytkytykseen verrattuna. Mitään kamalan negatiivista tai kriittistä en tuon pyrähdyksen/innostuksen aikana löytänyt mutta eiköhän siitä jotain paljastu ajan kanssa(toivottavasti ei😄)
Innolla odottelen parempia ajokelejä ja pidempiä testilenkkejä.

Keskiäkäinen lohjalainen
18.10.2013, 07.45
Keulan ja iskarin CTD-toiminta oli selkeää ja erot eri moodien välillä selvästi havaittavissa(paineita saa vielä vähän säädellä).

Oman kokemuksen mukaan keulan vipu kannattaa pistää D-asentoon ja iskarin vipu T-asentoon ja unohtaa ne vivut sen jälkeen iäksi :)

Tätä ennen maastossa ollut 26" jäykkäperä ja nyt meno oli kyllä ihan toisenlaista, suorastaan euforista siihen rytkytykseen verrattuna. Mitään kamalan negatiivista tai kriittistä en tuon pyrähdyksen/innostuksen aikana löytänyt mutta eiköhän siitä jotain paljastu ajan kanssa(toivottavasti ei)

Ei se euforia välttämättä aivan heti laimene. 29-täpärit ovat aika koukuttavia vehkeitä. Mulla jäi maantiepyörä tänä vuonna sekä kilometreillä että ajotunneilla laskettuna selkeästi kakkospyöräksi :)

Ketjureaktio
18.10.2013, 09.02
Oman kokemuksen mukaan keulan vipu kannattaa pistää D-asentoon ja iskarin vipu T-asentoon ja unohtaa ne vivut sen jälkeen iäksi :)

Samoilla linjoilla, tosin jäykkiksen tehokkuuteen mieltyneenä yritän käyttää nykyään vartaloa enemmän joustona ja asennot on omassa figessä keulassa T ja perässä C.

Ei se euforia välttämättä aivan heti laimene. 29-täpärit ovat aika koukuttavia vehkeitä. Mulla jäi maantiepyörä tänä vuonna sekä kilometreillä että ajotunneilla laskettuna selkeästi kakkospyöräksi :)

Samma här. Taisi tulla 4 maantielenkkiä. Joutaa toinen maantiepyörä vähintään kierrätykseen! 29 rullaavuus tekee siitä paitsi maastossa mukavamman, myös talvisilla työmatkoilla.

Ketjureaktio
18.10.2013, 09.04
Mä en aio ajaa Avideilla maastossa enää metriäkään.

Jännä juttu että on noin huonoja kokemuksia. Itselläni on ollut neljät eri Avidit pyörissä joista ainoastaan tuo BB7 mekaaninen on jäänyt vähän kaivelemaan. Nykyisissä Elixir 3 & 5:ssa ei mitään ongelmaa ja tuntuma & teho on ok. Jarruthan vinkuu ajolenkeillä myös ajokavereiden viiden tonnin pyörissä kun keli on sellainen. Jotain tehokkaampiakin jarruja olen koikeillut, mutta en ihan ymmärrä että mikä niissä Avideissa nyt niin huonoa olisi.

Jinx
18.10.2013, 09.23
Jännä juttu että on noin huonoja kokemuksia. Itselläni on ollut neljät eri Avidit pyörissä joista ainoastaan tuo BB7 mekaaninen on jäänyt vähän kaivelemaan. Nykyisissä Elixir 3 & 5:ssa ei mitään ongelmaa ja tuntuma & teho on ok. Jarruthan vinkuu ajolenkeillä myös ajokavereiden viiden tonnin pyörissä kun keli on sellainen. Jotain tehokkaampiakin jarruja olen koikeillut, mutta en ihan ymmärrä että mikä niissä Avideissa nyt niin huonoa olisi.

Itse kanssa odotan kovasti noita jarruja. Jahka rassin saan alle, niin kyseessä on ekat Avidit millä olen vauhtia tappanut. Täältä kun olen lueskellut muutamia kommentteja, niin vähän arveluttaa. Itsellä on kokemusta vain Hayesin yseistä ja Shimanon hydraulisista (mallia en muista) sekä rouvan pyörässä olen tapaillut vähän Avideja. Siinä ne tuntuu ihan pätevältä, mutta eihän se pihalla jarruttelu vielä paljoa kerro. No, rouva on ollut tyytyväinen niihin.

CamoN
18.10.2013, 10.01
Jännä juttu että on noin huonoja kokemuksia.

Samat kokemukset minulla. Nykyiset Elixir CR:t on osoittautuneet todella hyviksi, erityisesti olen arvostanut säädön huolettomuutta (satuloita ei tarvitse säätää ikinä), helppoutta (kahvan etäisyys- ja etuvetosäätö onnistuu helposti tarvittaessa kesken ajon) ja hiljaisuutta (vonkuvat ainoastaan sateella tai pesun jälkeen sen hetken kun levy on märkä). Etujarrusta olen tosin kaivannut enemmän maksimitehoa, mutta äskettäin paneuduin asiaan ajatuksella ja johtopäätös oli että palat taitaa vaikuttaa asiaan. Edessä on jotkut noname-palat paikallisesta Sportiasta ja takana Avidin alkuperäiset. Täytynee vaihtaa keväällä paremmat tilalle. Jos ei vieläkään teho riitä niin sitten kärsii vähän tappiota painossa ja laittaa eteen 185mm levyn 160mm tilalle.

Kerran vuoteen nuo tuntuu vaativan ilmausta, samoin kuin talouden toisessa pyörässä olevat Elixir 5:t. Mutta sen nyt ehkä jaksaa vielä tehdä keväthuollon yhteydessä. Noiden jarrujen käyttö on ollut varsin erilaista, minun pyörässäni Elixir CR:llä pääasiassa kilpailukilometrejä tältä vuodelta vähän päälle 1000km ja emännän pyörässä Elixir 5:llä jatkuvaa arkiajoa ympäri vuoden ja kaikissa olosuhteissa, varmaan 2000-2500km vuodessa.

Hyvistä kokemuksista huolimatta harkitsisin vakavasti Shimanon jarruja jos olisin hankkimassa uusia juuri nyt. Niin paljon niitä kehutaan. Mutta toisaalta olen niin vahvasti SRAM:n leirissä nykyisellään että Aviditkin on melko helppo valinta, erityisesti jos ne tulisivat pyörän mukana.

elasto
18.10.2013, 11.32
Haha, S-kokoinen Grand Canyon CF SL 6.9 värinä Acid Storm myyty jo loppuun! :D Enpä muista koskaan nähneeni, että joku malli olisi näin aikaisin jo loppuunmyyty?

EDIT: Noista jarruista vielä sen verran, että mullakaan ei ole ollut vielä ainakaan toistaiseksi mitään ongelmia Avidien kanssa (tällä hetkellä kahdet: Elixir 1 ja Elixir 5 RSL). Shimanon jarrut on kyllä tehokkaampia ja parempia tuntumaltaan, mitä olen kokeillut. Jos pitäisi nyt uudet jarrut ostaa niin ne olisi varmaan Shimanon SLX tai ehkä jopa XT, jos hurjaksi ruvetaan.

snowfake
18.10.2013, 11.43
Meinaatko että on aikuisten oikeesti loppu eikä enää tuu?

elasto
18.10.2013, 11.47
Niin ne Kanjonilla väittävät aina kun tuo teksti johonkin ilmestyy. Eli loppu koko sille kaudelle, tässä tapauksessa 2014. Seuraavaksi saa sitten uutta 2015-mallia taas ensi vuoden lopulla. Veikkaan kuitenkin, että tuotakin mallia tuossa värissä ja koossa vielä muutama kappale ilmestyy myyntiin, mutta siinä taitavat olla. Tuskin ovat niin tiukalle tilauksia vetäneet, että ottaisivat sen riskin ettei joku pyörän tilannut pyörää saisikaan ja voihan joku vielä perua tilauksensa.

leecher
18.10.2013, 12.16
Haha, S-kokoinen Grand Canyon CF SL 6.9 värinä Acid Storm myyty jo loppuun! :D Enpä muista koskaan nähneeni, että joku malli olisi näin aikaisin jo loppuunmyyty?
Kun itse tuon pyörän tilasin samantien kun se tuli myyntiin, arvelin jo silloin että se tulee myymään kuin häkä. Pitkällisen nettispeksailun jälkeen tuossa paketissa oli paras hinta/ laatusuhde omasta mielestäni. Nyt 300 km jälkeen olen edelleen samaa mieltä. Loistavaa vastinetta rahalle!

Leberborn
18.10.2013, 13.40
Lähti acid storm nerve 8.0 tilaukseen. Pääsee sit helmikuussa ajelee.

ubi
18.10.2013, 16.10
...oli siellä geometriataulukossa (onneksi) virhe. Nyt vaan pitää piilottaa VISA-kortti tai muuten saattaa käydä kalliiksi :)

Jooseppi
18.10.2013, 16.18
Hyvistä kokemuksista huolimatta harkitsisin vakavasti Shimanon jarruja jos olisin hankkimassa uusia juuri nyt. Niin paljon niitä kehutaan. Mutta toisaalta olen niin vahvasti SRAM:n leirissä nykyisellään että Aviditkin on melko helppo valinta, erityisesti jos ne tulisivat pyörän mukana.

Jatketaan offaria:

Tässä pyörän koeajossa tulee deoren ja avid elixir 5:sen erot hyvin selviksi:

Stopping – Or Not

SRAM, I’ll start by saying that I really love you and that you make some really great bike parts. I’ve used tonnes of RockShox forks. SRAM drivetrains grace many of my bikes. And I’ve used lots and lots of Avid brakes. I even have a couple of sets of Elixirs (CR and 7) that aren’t too bad. That said, the Elixir 5 brakes on this bike are terrible.
I would imagine that deep in the SRAM headquarters, there is some kind of Avid brake magician that can make any brake feel great. I would imagine that he’d spend 10 minutes working on these brakes and I’d hit the trails and wonder where they’d been all my life.
But I can’t make these brakes feel like that. Mine felt like I was squeezing a piece of wood. And your guess is as good as mine as to where the contact point would be. Thankfully, these are not the actual spec for this bike. The Deore brakes that are actually spec’d and that Santa Cruz was nice enough to send along are a revelation. They change the bike. This does not suggest good things of the Elixir 5’s. In fact, I’m thinking that if there is any Product Manager out there that spec’s the Avid over the Shimano, they either:

Are being paid off by SRAM; or
Had a loved one cheat on them with a Shimano employee.

Then the Deore brakes showed up and totally changed everything. Absolutely no exaggeration, the slow speed performance totally changed. I could once again feather my brakes and pick away at lines to my heart’s content.

Lähde: http://www.nsmb.com/2014-santa-cruz-heckler-reviewed/

No, nyt näin päin ja tulevaisuudessa taas toisteppäin. Kaverin vanhassa spessussa olevat avidid on edelleen pirun hyvät jarrut, ja ne on siis vuodelta 2007...

CamoN
18.10.2013, 17.32
No, nyt näin päin ja tulevaisuudessa taas toisteppäin. Kaverin vanhassa spessussa olevat avidid on edelleen pirun hyvät jarrut, ja ne on siis vuodelta 2007...

Ihan hyvä huomio. Nimittäin omassa Spessussa oli alunperin ne Elixir 5:t, pyörä taitaa olla vuosimallia 2012. Kuitenkin tämän vuoden ja ensi vuoden Spessuissa on taidettu siirtyä aika laajasti Formulan jarruihin. Mistähän mahtaa johtua.

Eikä nuo Elixir 5:t tosiaan ole minun kokemukseni mukaan tuntumaltaan erikoiset (sen ja parempien säätöjen takia hankin Elixir CR:t) mutta settinä todella kevyet. Se vaikuttanee huonoon tuntumaan kun kahvoissa on käytetty paljon muovia sellaisissakin osissa joissa jämäkämpi materiaali voisi olla parempi kokonaisuuden kannalta. Ja satulat pullistelee selvästi kun painaa kahvaa vähän voimakkaammin yms.

IncBuff
18.10.2013, 17.45
Niin kyse ei ole vain siitä että Avidit olisivat huonot ja kelvottomat vaan kyllä niilläkin pyörä pysähtyy, mutta sen jälkeen kun olen kokeillut Shimanoita niin ei haluta enää millään Elixir 5:llä ajaa. Shimanoiden tuntuma ja teho ovat paljon paremmat ja säätäminen helpompaa. Avidien ilmaus on sen verran perseestä oleva homma että ei kiinnosta tehdä enää koskaan ja ei niistä hyviä tahdo saada sitenkään. Shimanoiden ilmaus sen sijaan on helppo ja siisti operaatio. Ajoin 2 vuotta Elixir vitosilla kunnes ostin SLX:t toiseen pyörään...

samu88
18.10.2013, 19.26
Näköjään Strive Al 8.0 race, L-koko myyty myös loppuun.

syklopaatti
18.10.2013, 22.46
Niin kyse ei ole vain siitä että Avidit olisivat huonot ja kelvottomat vaan kyllä niilläkin pyörä pysähtyy, mutta sen jälkeen kun olen kokeillut Shimanoita niin ei haluta enää millään Elixir 5:llä ajaa. Shimanoiden tuntuma ja teho ovat paljon paremmat ja säätäminen helpompaa. Avidien ilmaus on sen verran perseestä oleva homma että ei kiinnosta tehdä enää koskaan ja ei niistä hyviä tahdo saada sitenkään. Shimanoiden ilmaus sen sijaan on helppo ja siisti operaatio. Ajoin 2 vuotta Elixir vitosilla kunnes ostin SLX:t toiseen pyörään...
Itsellä toisessa pyörässä avidin X0:llat (2012) jotka pitäs olla ihan highendjarrut ja joilla ajelin tyytyväisenä luullen ,et tästä ei jarrut paljon parane.

Äskettäin hommasin toisen maasturin johon valikoitui sopivan tarjouksen kautta Maguran MT6:set ja j#malauta mikä ero Maguran hyväksi.

Ne on yhtä kevyet ja tehokkaat/tehokkaammat kun avidit vaikka levyt on kokoluokkaa pienemmät.(180/160) vs. X0:(203/185) + tuntuma ja säädettävyys on paljon parempi.

Kyllä mullakin Avid on menettänyt hohdettaan ja paljon. Shimanon jarruista oon kuullut pelkkää positiivista kamuilta joilla sellaiset on.

Jinx
19.10.2013, 21.06
7.9 Nerve olis nyt koestettu. Ja kun (lähes) koeajotta vaihtaa kerralla kaksysiin ja täysnotkuun, niin eihän se nyt täysin hurmiota ole.

Fillaria kasatessa katselin, että "ei hel**tti miten iso tästä tulee. Jumalaton hirvi". Ei ollut kiire kokeilemaan. Kattelin vaan nurkassa seisovaa ison dumpperin kokoista jyrää. Iltakin tuli ja pimeys ennenkuin uskaltauduin liukastelemaan jäätyneille teille ja poluille. Alkuun rauhassa, tunnustellen. Ekat fiilikset julisti rassin kömpelöksi. Lähes kahdeksan vuoden aikana kerkesi saada tuntuman kohdalleen edellisen fillarin kanssa ja tää uusi oli oikeasti uutta.

Sinne tänne rullatessa ekat positiiviset huomiot tuli rullaavuuteen, "**ttu täähän menee eteenpäin kevyesti!". Pikkuhiljaa alkoi fillarin ja miehen välillä syntyä orastavaa yhteisymmärrystä ja nopeus alkoi kasvaa. Lenkki jäi tarkoituksella lyhyeksi ja huomenna olisi meininki mennä päivän valossa ulos, jos vaan keli sallii.

Kyllähän tuosta peukku jää pakostikin osoittamaan ylöspäin, mutta paljon on opettelemista ennenkuin fillari alkaa tuntua yhtä tutulta kuin eläköitynyt jäykkäperä.

ViliA
19.10.2013, 22.47
^täysin samat oli tuntemukset täällä. Nyt n.100km takana ja aina vaan paranee.

Onko kellään mitään sanottavaa tuosta canyonin mukana tulevasta iskaripumpusta? Jotenkin tuntuu ettei ihan täysin oikeita lukemia anna. Kun pistää pumpun kiinni niin antaa ihan mitä sattuu lukemia joka kerta. Itsellä on painoa n.84kg ja iskariin sai laittaa lähes 250psi:tä että toimi niinkuin pitää. Pyörä on Nerve AL 29 8.9. En ole tosiaan minkääntason ammattilainen mitä noihin iskareihin tulee eli vika saattaapi löytyä myös käyttäjästä😄

LJL
20.10.2013, 14.59
Onko kellään mitään sanottavaa tuosta canyonin mukana tulevasta iskaripumpusta?

Ei kokemuksia koska myin sen heti pois, mutta sen verran ehdin tutkailla kapistusta että se on täsmälleen samanlainen kuin RockShoxin pumppu. Joka siis itseltä löytyy Rokkarin "kellotaululla" ja on jo vuosia antanut oikeita lukemia. Johtuisiko nuo ongelmat enemmänkin iskarista kuin pumpusta?

ViliA
20.10.2013, 17.13
Ei kokemuksia koska myin sen heti pois, mutta sen verran ehdin tutkailla kapistusta että se on täsmälleen samanlainen kuin RockShoxin pumppu. Joka siis itseltä löytyy Rokkarin "kellotaululla" ja on jo vuosia antanut oikeita lukemia. Johtuisiko nuo ongelmat enemmänkin iskarista kuin pumpusta?

Voipi olla mahdollista. Veikkaan kuitenkin että syy löytyy pumpun toisesta päästä. Kun ei ole minkäänlaista kokemusta noiden säätämisestä. Täytyypi käydä jonkun asiantuntevan luona. Keula ja iskari tuntuisi kyllä olevan kunnossa ja vivun ollessa eri asennoissa tuntuma vaihtuu selvästi.

IncBuff
20.10.2013, 17.20
Käytännössä samoja lukemia tuo mun Canyonin mukana tullut pumppu näyttää kuin kaverin Rockshoxin pumppu. Toki noiden toimittaja on voinut vaihtua jo moneen kertaan kun tuo on vuoden 2010 pyörän mukana tullut.

Ketjureaktio
21.10.2013, 10.18

Shimpan deoret oli myös hintaisekseen hyvät aikanaan enkä ole kuullut pahaa muistakaan shimpoista. Eilen juuri nautiskelin Elixir 3:sen sekä tuntumasta että tehosta, ajattelin että ei näissä kyllä mitään vikaa ole. Voisko olla että SRAM:illa on huojuntaa valmistuslaadussa, ehkä jotkut levyt/palamaateriaalit on ongelmallisia. Tiedä häntä. Toisen pyörän Elixir 5:set on kieltämättä tuntumaltaan puisemmat kuin nämä kolmoset, olen ajatellut että se johtuu ehkä vielä sisäänajon puutteesta tällä levy&pala yhdistelmällä.
Toinen mielenkiintoinen huomio ilmaukseen liittyen, omalle kohdalle ei ole koskaan tullut tarvetta ilmata jarruja (9 vuotta hydr. levaria)

Gaastra
22.10.2013, 13.50
Tuli sitten jumpattua pyörätilauksen kanssa ja vaihdettua Grand Canyon CF SL 7.9 ---> Lux CF 7.9:iin. Toimitus aikaistui parilla viikolla vk 49:stä 47:aan.

Pienen riskinhän tuo uusi Lux tarjoaa, kun käyttökokemuksia ei juurikaan ole ja ainoastaan pari nopeaa ensitestiä pyörästä olen netistä onnistunut löytämään. Grand Canyon CF 29 olisi ollut hyvä perusvarma valinta, joka on kiistatta osoittautunut erittäin päteväksi pyöräksi. Ajattelin kuitenkin, että josko tuo uusi Lux-mallisto olisi sitten kuitenkin himpun verran enemmän tulevaisuutta kuin mitä GC tarjoaa.

Käsittääkseni Topeak-Ergon -tiimin kisapyörä ensi kaudella on juurikin tuo Lux, joten aivan sysip*skasta kulkineesta tuskin voi olla kyse. Sally Bigham & Alban Lakatahan ovat uudella Luxilla jo voittoja ottaneet.

Ynnykkä
22.10.2013, 14.35
Onko kokemusta Gran Canyon AL 8.9 takapakan kolmesta isoimmasta rattaasta (kevyimmästä). Itse äsken IceSpiket vaihtaessa huomasin niissä olevan pieni ehkä puolen sentin liikkumisvara eteen-taakse. Kuuluuko asiaan?

kolistelija
22.10.2013, 14.39
Onko kokemusta Gran Canyon AL 8.9 takapakan kolmesta isoimmasta rattaasta (kevyimmästä). Itse äsken IceSpiket vaihtaessa huomasin niissä olevan pieni ehkä puolen sentin liikkumisvara eteen-taakse. Kuuluuko asiaan?
Taitaa olla pakka aivan liian löysään kiinnitetty ja se on syönyt lovet vapaaratasrunkoon. Tarkista asia irroittamalla rakapakka.

Ynnykkä
22.10.2013, 14.56
Yritin kiskaista irti ja katsoa, muttei niin vaaan lähtenyt. Täytyy katsoa kohtapualiin ennen lenkkiä.

Ynnykkä
22.10.2013, 15.06
Joutuu pirusti tekemään töitä, että saa loput 8 ratasta irti... Nehän prhna vääntyy.

kolistelija
22.10.2013, 15.09
Kokeile kilkauttaa rattaita taaksepäin jollain lyömävälineellä. Ei ne lähde pelkästään vetämällä jos ovat porautuneet siihen runkoon. Laita kuva kun oot saanu irti, jos mahdollista.

pinohiiri
22.10.2013, 15.09
Joutuu pirusti tekemään töitä, että saa loput 8 ratasta irti... Nehän prhna vääntyy.

Nyt on kyllä jokin pielessä. Ettei vain olisi syönyt itseään vapaarattaanrungon "sisään" eli lehdet menneet loviinsa? Liikkuuko lehdet, jos niitä koettaa pyörittää?

CamoN
22.10.2013, 15.22
Jos irtolehdet on syöneet itsensä vapaarattaan runkoon kiinni niin yksi hyvä ja harmiton irrotustyökalu on ketjuruoska. Yhden lehden kerrallaan irti nitkauttamalla lähtee melko helposti.

Ja jos ketjuruoskaa ei jo ole hyllyssä niin marsmars kauppaan. Tulee tarpeeseen, ennemmin tai myöhemmin.

Takakumi
22.10.2013, 15.40
Te ketkä olette tilanneet Canyonin ja maksaneet sen kortilla, niin milloin maksu on lähtenyt tililtänne? Tilasin pyörän viime viikon torstaina, jonka jälkeen tilille syntyi muutaman kymmenen sentin katevaraus. Katevaraus roikkui tilillä viitisen päivää ja poistui tänään, mutta pyörän hintaa ei siltioltu veloitettu vielä.

Takakumi
22.10.2013, 15.43
Te ketkä olette tilanneet Canyonin ja maksaneet sen kortilla, niin milloin maksu on lähtenyt tililtänne? Tilasin pyörän viime viikon torstaina, jonka jälkeen tilille syntyi muutaman kymmenen sentin katevaraus. Katevaraus roikkui tilillä viitisen päivää ja poistui tänään, mutta pyörän hintaa ei siltioltu veloitettu vielä.
Lisäys vielä, että vahvistuksen toimitusviikosta sain kyllä korttimaksun jälkeen sähköpostiin.

kolistelija
22.10.2013, 15.46
Se senttivaraus on varmistusta varten. Tilauksesta laskutetaan kun fillari postitetaan.

Ynnykkä
22.10.2013, 15.58
Nyt on kyllä jokin pielessä. Ettei vain olisi syönyt itseään vapaarattaanrungon "sisään" eli lehdet menneet loviinsa? Liikkuuko lehdet, jos niitä koettaa pyörittää?

Ei todellakaan liikku. Umpi"jäässä" eli vahvasti ilmeisemmin kiinni vapaarattaassa.

Ynnykkä
22.10.2013, 16.11
Vapaaratas vekeillä. Ei osaa lisätä kuvaa.

Ynnykkä
22.10.2013, 16.22
Pystyykös sellaisen ostamaan itse, laittamaan itse kiinni? Vai onko syytä viedä liikeeseen.

CamoN
22.10.2013, 17.42
Pystyykös sellaisen ostamaan itse, laittamaan itse kiinni? Vai onko syytä viedä liikeeseen.

Pyörässä olevat navat näkyy olevan DT Swissiä eli eiköhän niihin jostain saa vapaaratasrunkoja varaosina. Mikä tahansa vapaaratasrunko ei kuitenkaan käy koska niissä voi olla eroja. Jos ostat uuden samanlaisen, se tulee olemaan tietysti samaa materiaalia (=yhtä pehmeää) kuin vanhakin. Nykyisen on syönyt joko liian pieneen momenttiin kiristetty pakka tai sitten ihan puhtaasti polkijan irtolehtiin kohdistama ylimaallisen voimakas vääntö.

Ratkaisuna voisi olla

1. Hankkia se uusi samanlainen vapaaratasrunko, kiristää siihen pakka oikeaan momenttiin (tai vähän yli) ja toivoa parasta.
2. Hankkia sikahintainen high-end-pakka joka on koneistettu yhdestä palasta (esim. SRAM XX, onhan niitä muitakin) joka ei tuhoa pehmeää vapaaratasrunkoa, mutta on toisaalta melko kallis pelkäksi kulutusosaksi voimansiirrossa.
3. Kylmän rauhallisesti asentaa nykyinen pakka nykyiselle vapaarattaalle oikeaan momenttiin jos sillä on vielä edellytykset kestää normaalikäyttöä. Enpä ole kuullut ainoastakaan sellaisesta tapauksesta jossa irtolehti olisi syönyt itsensä "vapaaksi" vapaarattaan läpi, mutta se on melko tyypillistä että lehdet purevat muutaman millin pehmeää vapaaratasrunkoa ennen kuin asettuvat. Ja tyypillisesti aina irrotuksen/kiinnityksen jälkeen pureutuminen alkaa uudelleen. Lehtien eläminen voi tietysti vaikuttaa myös vapaaratasrungon lohkeamiseen tai halkeamiseen pitkässä juoksussa.

Ynnykkä
22.10.2013, 18.12
Katselin juutubessa videopätkän vapaarattaan virityksestä tuohon slr kiekkoon. Täytyypi alkaa mietiskelemään uuden hommaamista.

samu88
23.10.2013, 09.00
Hitto kun haikailin sillon tuon Strive al 8.0 race:n perään, mutta nyt jo myyty kaikki koot loppuun. Onko siis niin että vuoden päästä syksyllä tulee vasta lisää, eli 2015 mallit?

Jukhaha
23.10.2013, 09.37
Ratkaisuna voisi olla

1. Hankkia se uusi samanlainen vapaaratasrunko, kiristää siihen pakka oikeaan momenttiin (tai vähän yli) ja toivoa parasta.
2. Hankkia sikahintainen high-end-pakka joka on koneistettu yhdestä palasta (esim. SRAM XX, onhan niitä muitakin) joka ei tuhoa pehmeää vapaaratasrunkoa, mutta on toisaalta melko kallis pelkäksi kulutusosaksi voimansiirrossa.
3. Kylmän rauhallisesti asentaa nykyinen pakka nykyiselle vapaarattaalle oikeaan momenttiin jos sillä on vielä edellytykset kestää normaalikäyttöä. Enpä ole kuullut ainoastakaan sellaisesta tapauksesta jossa irtolehti olisi syönyt itsensä "vapaaksi" vapaarattaan läpi, mutta se on melko tyypillistä että lehdet purevat muutaman millin pehmeää vapaaratasrunkoa ennen kuin asettuvat. Ja tyypillisesti aina irrotuksen/kiinnityksen jälkeen pureutuminen alkaa uudelleen. Lehtien eläminen voi tietysti vaikuttaa myös vapaaratasrungon lohkeamiseen tai halkeamiseen pitkässä juoksussa.

4. Mikäli on saatavilla esim. teräksinen malli ko. vapaarattaanrungosta, niin sen kestävyys on tietenkin huomattavasti parempi

tim1n
23.10.2013, 10.28
Hitto kun haikailin sillon tuon Strive al 8.0 race:n perään, mutta nyt jo myyty kaikki koot loppuun. Onko siis niin että vuoden päästä syksyllä tulee vasta lisää, eli 2015 mallit?

Factory enduro team väri on myyty loppuun, mutta raw club värityksellä löytyy vielä kaikkia kokoja.

Fir3fly
24.10.2013, 20.17
Mulla kävi samalla tavalla kun en heti tilannut. Odotellaan sit vielä seuraavaa erää myöhempään syksyyn / alku talveen 2014...

Bob
24.10.2013, 20.24
Spectral AL 7.9. Tilattu.

Mait
24.10.2013, 20.45
Spectral AL 7.9. Tilattu.
Itsellä on vielä kova pohdinta Spectralin ja Nerven välillä.

Eli Spectral AL 7.9 vs. Nerve AL 8.9.

Eikös tuolla Spectralillakin ajele varmasti pitempiäkin lenkkejä vai alkaako harmittamaan kun ei ottanut Nerveä? Painoa noissa ei pitäisi olla eroa kuin 200g, eli melko vähän. Eli luulisi Spectralinkin kiipeävän melko hyvin mäetkin?
Jokapaikan höyläksi olisi pyörä tulossa niin joutuu hieman tekemään kompromisseja.

Nerven puolesta puhuisi myös nopeampi toimitus, Stealth värissä jopa suoraa varastosta vrt. Spectralin 2014 huhtikuu. Vai kuinka todennäköistä on että tulisi huomattavasti aikaisemminkin?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.10.2013, 12.42
Vai kuinka todennäköistä on että tulisi huomattavasti aikaisemminkin?

Erittäin epätodennäköistä, koska tuotanto parhaassakin tapauksessa käynnistyy vasta tuolloin. Muutaman viikon viivästyminen sen sijaan on täysin mahdollista.

Kummanko sitten ottaisi? Nervestä tiedetään (minäkin tiedän!), että se on hyvä paketti. Spectralista ei vielä tiedetä :)

Joustojensa puolesta molemmat soveltuvat pitkänmatkan ajoon.

elasto
25.10.2013, 12.51
Mulla kävi samalla tavalla kun en heti tilannut. Odotellaan sit vielä seuraavaa erää myöhempään syksyyn / alku talveen 2014...

Meinaatko, että noita tulee vielä kaudelle 2014 lisää vaikka siellä lukee "sold out"? Itse olen ainakin saanut suoraan Canyonilta ihan päinvastaista tietoa, kun olen asiaa joskus heiltä kysynyt. Tässä keskustelua asiasta pari sivua taaksepäin:

Meinaatko että on aikuisten oikeesti loppu eikä enää tuu?

Niin ne Kanjonilla väittävät aina kun tuo teksti johonkin ilmestyy. Eli loppu koko sille kaudelle, tässä tapauksessa 2014. Seuraavaksi saa sitten uutta 2015-mallia taas ensi vuoden lopulla. Veikkaan kuitenkin, että tuotakin mallia tuossa värissä ja koossa vielä muutama kappale ilmestyy myyntiin, mutta siinä taitavat olla. Tuskin ovat niin tiukalle tilauksia vetäneet, että ottaisivat sen riskin ettei joku pyörän tilannut pyörää saisikaan ja voihan joku vielä perua tilauksensa.

Esim. S-kokoiset Grand Canyon CF SL:t on taas saatavilla, vaikka olivat jo loppu: https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3169

Hämmentävää.

snowfake
25.10.2013, 13.41
Mites toi koko, pituutta 180cm ja jalkoväliin mahtuu 86-87 senttiä. Nykyinen maasturi täysjäykkä Kona unitti, siinä on näköjään 18" kokoisena 597mm vaakaputki, 17,5" Nerve AL:ssä 581mm. Ei toi Konakaan pitkältä tunnu, niin onko tuolla nyt mitään merkitystä vai korjautuuko vaihtamalla Canyoniin 80mm stemmin tilalle sentin kaks pidempi?

Korkeus näyttää olevan ~sama, stand over on Konassa 798 ja Canyonissa 802

(Taas kuumottelee, Nerve AL 8.9 taas varastossa:)

kaakku
25.10.2013, 14.15
10 sentin steni ehkä vähän pitkä maasturiin?

syklopaatti
25.10.2013, 14.43
Mites toi koko, pituutta 180cm ja jalkoväliin mahtuu 86-87 senttiä. Nykyinen maasturi täysjäykkä Kona unitti, siinä on näköjään 18" kokoisena 597mm vaakaputki, 17,5" Nerve AL:ssä 581mm. Ei toi Konakaan pitkältä tunnu, niin onko tuolla nyt mitään merkitystä vai korjautuuko vaihtamalla Canyoniin 80mm stemmin tilalle sentin kaks pidempi?

Korkeus näyttää olevan ~sama, stand over on Konassa 798 ja Canyonissa 802

(Taas kuumottelee, Nerve AL 8.9 taas varastossa:)
Ei kun ostat isomman koon ,että saat lyhemmän stemmin. Jos stand over on liian korkea vaihda merkkiä.

LJL
25.10.2013, 14.44
10 sentin steni ehkä vähän pitkä maasturiin?

Aina kertoilen näitä samoja. Mutta. Mulla lyhyet koivet, pitkä selkä ja kädet (181/82). Canyonin M-koon täpärissä 100 ja jäykkiksessä 110mm stemmit. Molemmissa 600mm stongat, just hyvä balanssi ajoasennossa mun makuun. Mutta mä oonkin tämmöinen ilmeisesti vanhan koulukunnan ajoasennosta tykkääjä ja kädet menee tukevasti lattiaan, jotain hyötyä siitä kun on kymmenisen vuotta pelannut jääkiekkoa maalivahtina.

Sen mitä oon Canyonin CF 29":ä kokeillut joku 20-30km M-koossa ja 80mm stemmillä, niin on omaan makuun ahdas kuin lentokoneen vessa. Laittaisin välittömästi tilalle 100mm stemmin ja varmaan -17 astetta sekä myös kapeamman stongan, jos pitäisi päästä isoa kovaa. Arkipyörässä vois mennä -6. Jos on lyhyempi yläkroppa niin kaipa sen 80-90mm stemmin kanssa voi elää.

Eikö voi tilata Canyonilta suoraan vakiota pidemmällä stemmillä?

snowfake
25.10.2013, 14.55
Voihan sen kai suoraan tilata pidemmällä tai samaan aikaan jostain saksasta laittaa pikkurahalla tulemaan. Ongelma on vaan tää perinteinen nettikauppajuttu ettei ihan tiedä onko just passeli :)

Ei kyllä hanuri kestä mitään spessua ostaa mitä voisi sovittaakkin, se on heti 2ke --> 3ke että saa ees sinnepäin samoilla osilla. Mistään "sielustahan" en suostu maksamaan...

syklopaatti
25.10.2013, 15.02
Lasket vaan mitenkä paljon lyhemmän stemmin tarviit ,että sulla on ohjaamo täsmälleen samassa paikassa. Saat samalla paremman käsiteltävyyden melkeimpä missä tahansa maastoajossa.
Se on jännä ,että kun vaihtaa lyhyempään stemmiin niin takas ei oo paluuta. sama koskee tankoihin tosin toisinpäin.;)

snowfake
25.10.2013, 15.03
Voiko noita täysjäykän ja täpärin geometrioita ees vertailla? Jos voi niin miten se kannattaa tehdä, jollain piiro-ohjelmalla jolla saa laskettua kulmat jne? Mitathan joka putkista ja asteista löytyy molempien pyörien osalta

kaakku
25.10.2013, 15.07
Mun mielestä lyhkänen stemmi (+ leveä tanko!) parantaa ajo-ominaisuuksia kun meno menee tekniseksi. Toki jos pitää päästä TÄYSII, ni:
http://cdn.media.cyclingnews.com/2011/08/03/1/emily_batty_sf_head_tube_600.jpg

;) (vähän huono esimerkkikuva kun eihän toi stemmi oo ees kovinkaan pitkä :()

Ja juu, omassa pyörässä se stemi on miinuskulmassa. 70mm. Parin sentin lyhennys teki ihmeitä.

LJL
25.10.2013, 15.10
Toki jos pitää päästä TÄYSII, ni:

:D Kyllä. En mä tiedä mistään mitään mutta jotenkin (tosin 26") jäykkiksellä ajaminen on niin kurjaa kurjuutusta muutenkin, että silloin voi hyvällä omallatunnolla mennä kurjuutuksen alkujuurille. Eli pitkä stemmi miinuskulmassa ja kapea stonga. Itketään ja ajetaan.

CamoN
25.10.2013, 18.09
Lasket vaan mitenkä paljon lyhemmän stemmin tarviit ,että sulla on ohjaamo täsmälleen samassa paikassa. Saat samalla paremman käsiteltävyyden melkeimpä missä tahansa maastoajossa.
Se on jännä ,että kun vaihtaa lyhyempään stemmiin niin takas ei oo paluuta. sama koskee tankoihin tosin toisinpäin.;)

Olen täysin eri mieltä. Minulla taitojen karttuessa on varmaankin ruodon venyvyys ja itseluottamus parantunut niin, että ajan 100mm stemmillä täpärillä. Aikaisemmin oli samassa pyörässä 70mm jonka jälkeen 90mm. Tietysti negatiivikulmalla.

Tangon leveyden suhteen olen sitä mieltä että kuskin hartioiden leveys ja käsien pituus on ykkösprioriteetti niin maastossa kuin maantielläkin. Sen jälkeen tulee sitten ajotyylin ja maaston vaikutukset.

Mutta oma ajelu onkin sellaista inhottavaa XC-kurjuutusta että tuskin kovin moni samaistuu.

Fir3fly
25.10.2013, 18.19
Meinaatko, että noita tulee vielä kaudelle 2014 lisää vaikka siellä lukee "sold out"? Itse olen ainakin saanut suoraan Canyonilta ihan päinvastaista tietoa, kun olen asiaa joskus heiltä kysynyt. Tässä keskustelua asiasta pari sivua taaksepäin:

Esim. S-kokoiset Grand Canyon CF SL:t on taas saatavilla, vaikka olivat jo loppu: https://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=3169

Hämmentävää.
En siis ole asiaa mistään varmentanut, mutta tuntuu kummallisesta että enempää tavaraa myytäisi kun kysyntää tuntuu tuotteille olevan. Ymmärrän että tiettyä runkoa tilataan toimittajalta tietty määrä, mutta silti.

elasto
25.10.2013, 18.21
En siis ole asiaa mistään varmentanut, mutta tuntuu kummallisesta että enempää tavaraa myytäisi kun kysyntää tuntuu tuotteille olevan. Ymmärrän että tiettyä runkoa tilataan toimittajalta tietty määrä, mutta silti.

Niin siis hölmöltä se munkin mielestä kuulostaa, mutta näin se käsittääkseni kuitenkin on.

samu88
25.10.2013, 20.31
Isäukolle tilattu Grand Canyon AL 6.9 lähti tänään saksan postin haltuun :) Tilaushetkellä toimitusviikoksi lupailtiin 46, joten tulee pari viikkoa etuajassa. Ei haittaa yhtään :rolleyes:

kolistelija
25.10.2013, 20.34
Niin siis hölmöltä se munkin mielestä kuulostaa, mutta näin se käsittääkseni kuitenkin on.
Niin se vaan menee. Kapasiteetti lasketaan tietyn määrän mukaan. Saman määrän mukaan tehdään jättitilaus osia, jotta saadaan hinnat alas. Näitä sitten myydään vuoden mittaan.

Siitä on helppo laskea että katteet putoaa jos tehdään uusia eriä yksittäisistä malleista.

IncBuff
25.10.2013, 20.36
Niin voisikohan noiden tiettyjen mallien hinnan nousu johtua siitä että ovat tilanneet uuden erän joka tulee sitten aiempaa kalliimmaksi.

Gaastra
25.10.2013, 21.59
Kyllä ovat hemmetin huonosti ennustaneet 2014 myyntinsä, jos nyt jo on osa malleista myyty loppuun. Ja vielä olisi vuosi tehokasta myyntiaikaa jäljellä.

Keskiäkäinen lohjalainen
26.10.2013, 10.16
Kyllä ovat hemmetin huonosti ennustaneet 2014 myyntinsä, jos nyt jo on osa malleista myyty loppuun. Ja vielä olisi vuosi tehokasta myyntiaikaa jäljellä.

... tai sitten runkotehtaan kapasiteetti on ainakin kuiturunkojen osalta aika tapissa. Kestää aikansa hankkia lisää kapasiteettia, varsinkin jos alihankkijoiden käyttö ei ole suosiossa. Ymmärtääkseni Canyonin rungot tulevat heidän omalta tehtaaltaan.

samu88
26.10.2013, 10.20
Mitä itse pyörinyt fillarifoorumilla pienen hetken ja katsellut pari vuotta näitä Canyonin pyöriä, niin jotenkin tuntuu että 1-2 vuotta takaperin ei ollut ihan näin kovassa suosiossa Canyonin fillarit? Tuntuu vaan että olisi nyt tänä vuonna ottanut tuulta purjeisiin ihan kunnollla. Tosin voin olla väärässäkin.

Mr Hyde
26.10.2013, 14.20
... tai sitten runkotehtaan kapasiteetti on ainakin kuiturunkojen osalta aika tapissa. Kestää aikansa hankkia lisää kapasiteettia, varsinkin jos alihankkijoiden käyttö ei ole suosiossa. Ymmärtääkseni Canyonin rungot tulevat heidän omalta tehtaaltaan.

Ei ole kyllä Canyonilla omaa tehdasta. Lähempänä totuutta on, että alihankkija tekee tuotantolinjalla, joka on omistettu Canyonin rungoille.
Heidän businessmallinsa haittapuoli on just se, että eivät voi vastata kysyntäpiikkeihin vrt. perinteiset valmistajat, joiden tuotanto perustuu pitkälti kauppiaiden ennakkotilauksiin.

snowfake
28.10.2013, 10.23
Spectral näyttäisi olevan Nerveen nähden vähän pidempi, vai hämääkö vaan noi geometriat eri pituisten jousitustensa takia? Mitä enemmän googlailin n. 180cm pituisia ihmisiä joilla on tuota Nerveä, niin sitä enemmän olen ihmeissäni että M vai L -koko :) Vähän 50-60 menee kummalla ajelevat.

Spectralissa ois helppo valita M kun on vähän pidempi top tube + inan enempi reachia. Spectralikin silti sentin reachiltaan lyhyempi kuin tuo täysjäykkä sinkula, voiko näitä nyt vertailla?

Harmittavan pitkälle vaan venyy tuo Spectralin toimitusaika... no ehkä tuon kanssa voi elää jos tulee oikeasti huhtikuun puolella jo :) Onko mitään mutuilua että venyykö tuo tuossa talven mittaan toi toimitusaika mitä enemmän noita tilataan eli pitääkö samantien vinguttaa visaa? Nythän Nerveilläkin on vähän kyllä heitellyt nuo ajat, välillä on varastossa ja välillä neljän viikon päähän lupaavat...

elasto
28.10.2013, 12.26
Kyllähän nuo toimitusajat tuppaa pääosin venymään pidemmälle mitä pidempään tilauksen kanssa odottelee. Riippuu varmaan ihan siitä kuinka paljon sitä mallia tilataan. Pyörät kuitenkin lähetetään tilausjärjestyksessä ja tuo toimitusaika on arvio siitä jos tilaat pyörän nyt. Hintakin voi Canyonin tapaan nousta jossain vaiheessa tai pahimmassa tapauksessa pyörät myydään kokonaan loppuun ennen kuin ehdit tilaamaan. Eli jos jonkun tietyn pyörän haluaa niin se kannattaa mun mielestä tilata heti.

Bob
28.10.2013, 13.45
Noiden kyseisten mallien välillä pohdin itsekin aika pitkään. Meinasin jopa tilata tuossa ihan kalkkiviivoilla sen Sveitsin version AL:stä, mutta tulin sittenkin toisiin ajatuksiin (ja ne Sveitsin mallit tietty meni päivässä parissa). Oikeastaan vieläkin vähän pohdituttaa tuo Nerve AL (pääsin koeajamaankin kyseistä veijaria ja sen kulku oli kyllä silkkistä). Mutta päädyin kuitenkin Spectraliin ja alempaa voit lukea miksi näin.

Kyllä Spectralillakin ajelee pitkiä matkoja vallan mainiosti. Oleellisinta on kai pohtia peilin edessä sitä, että mitä oikeastaan maastossa ajelee ja mihin suuntaan oma ajo on kehittymässä (tärkeää!). Omalla kohdalla Nerve AL 29" nousi tiskille tänä vuonna oikeastaan vain sen takia, että ostin talvella 29" jäykkiksen ja hullaannuin sen vauhdista ja tehokkuudesta sulavimmilla poluilla. Pohdinkin kesällä pitkään sitä, että olenko nyt muuttunut sileämpien xc polkujen mieheksi, vai vieläkö minussa henkii jonkinasteinen tasamaan endurokuskin sielu. Onhan alla kuitenkin ollut varsinaisena työhevosena 26" 140mm Canyon Nerve ES nyt sen viisi vuotta.

Myytyäni 29”:n pois (rahoittaakseni 29” täpärin hankintaa) aloin taas ajamaan kaikki ajot 26”:lla (käytin 29” työmatkoihin ja kun sillä ajeli sen 5x viikossa töihin ja sileämpiä polkuja kotiin, ei yllättäen viikonloppuna huvittanutkaan heittää 26”:lla metsälenkkejä). Tämä ajaminen muistutti onneksi siitä, että kyllä se on kuitenkin vaan niin, että se on se tekninen haaste mikä maastopyöräilyssä kiehtoo. Sitä saattoi kotimatkalla ajella ihan mitä polkua pitkin tahansa kotiin. Ja vaikka en mikään alamäkimies olekaan niin koen olevani paljon varmempi ja kokeilualttiimpi kuski tasamaan ja loivien alamäkien haasteellisilla teknisillä pätkillä kun alla on enempi joustoa ja löysempi keulakulma. Isommat joustot ja löysemmät keulakulmat eivät ainakaan rajoita kehitystä tällä saralla.

Spectraliin päädyin loppu peleissä sitten mm. seuraavista syistä:

1. Halusin mainitsemasi joka paikan höylän. Vaikka myönnänkin, että esim. nykyinen 140mm täpäri on täysin overkill sileimmillä neulaspoluilla, niin kas kummaa se on kivempi ajella sitä kivistä alamäkeä tai teknistä tasamaan jynkkyä kun ei aina jaksa keulaa kevennellä tai oikeasti taidot ei riitä, mutta pyörä antaa anteeksi. Ja itse saan eniten hyviä fiiliksiä teknisiltä pätkiltä. Lisäjousto tuo itselle lisää itseluottamusta, enkä toisaalta halunnut joutua tilanteeseen, jossa 70-asteen keulakulma ja pari senttiä lyhyemmät joustot alkaisivat rajoittaa kehitystä. Sitten pitäisi taas päivittää pyörää!

2. Olen iso kokoinen ukko, ~110kg. Tällä massalla rauhallisemmat joustosentit tulevat mieluisaan tarpeeseen jo tasaisessakin maastossa vauhdin ja iskujen kasvaessa.

3. Spectralin 7.9:ssä oli ne komponenttipäivitykset, jotka uudelta pyörältä halusin (ilman jälkiostoja): dropper seat post, hyvätasoiset iskarit edessä ja takana, kestävät 29” vanteet, 2x10 voimansiirto ja uusi shimano+/sram type2-mallinen takavaihtaja.

4. Hinta-laatu-suhde. Osin itsestäänselvyys Canyonia valitessa, mutta kuitenkin; ostopohdintakilpailun lähtötelineissä oli mukana Radonin uusi Slide 9.0 29” 130mm, Specializedin Stumpjumper Comp 29”, Cuben uusi Sting 140 pro ja Vitus Escarpe 29”. Oma budjetti oli tuossa 2000€ korvilla ja siinä mielessä Stumppi putosi pois kyydistä hinnan ollessa tänä vuonna 2699€. Eikä ne osatkaan Stumpissa pysty kilpailemaan Canyonin kanssa. Vitus oli ryhmän halvin, mutta se näkyi sitten osissakin, enkä halua lähteä ostamaan heikompaa/samaa settiä kuin mitä nykyisessä fillarissa on kiinni. Cubellakin oli vähän sama vika, olisi pitänyt tyytyä halvemmalla hinnalla halvempiin joustoihin. Geometriatkin taisi erota jokseenkin Canyonista, taisi olla lyhyempi hytti. Radonin Slide 130 9.0 29” on pirun lähellä Canyonia. 200€ halvempana Canyon kuitenkin voittaa, varsinkin jos ei ole tilauksella mikään kiire. Jos haluaisin uuden 29”:n HETI, tilaisin Sliden. Paremman näköisiä kuin Canyonit. Geometrioista en tiedä, mutta eipä tiedä moni muukaan näiden mallien kohdalla. Nerve AL 29” XL istui kuin silmä päähän.

Itsellä on vielä kova pohdinta Spectralin ja Nerven välillä.

Eli Spectral AL 7.9 vs. Nerve AL 8.9.

Eikös tuolla Spectralillakin ajele varmasti pitempiäkin lenkkejä vai alkaako harmittamaan kun ei ottanut Nerveä? Painoa noissa ei pitäisi olla eroa kuin 200g, eli melko vähän. Eli luulisi Spectralinkin kiipeävän melko hyvin mäetkin?
Jokapaikan höyläksi olisi pyörä tulossa niin joutuu hieman tekemään kompromisseja.

Nerven puolesta puhuisi myös nopeampi toimitus, Stealth värissä jopa suoraa varastosta vrt. Spectralin 2014 huhtikuu. Vai kuinka todennäköistä on että tulisi huomattavasti aikaisemminkin?