Näytä tavallinen näkymä : Kysymys kampilaakeriosista
Citypyöräilijä
16.01.2013, 12.38
Moi. Vanha kärrinveturi-hybridini on nyt siinä kunnossa, että kampilaakerit ja akseli ovat loppu. Ostin Biltsusta ulosvetäjät, joilla suurin osa osista lähtikin irti helposti. Ainoa on tuo oikeanpuoleinen laakeripäätykuppi, se on tiukassa, ja ilmeisesti kierteillä? Onko siinä vasen vai oikea kierre? Sitä on vähän hankala vääntää lujempaa, kun siinä on vain ne kaksi pientä viistettä mihin tarttua.
Sitten kysymys B. Esim. Biltsu muu kahta eri kampilaakeripakettia, joiden tiedoissa lukee "käy akselipituudeltaan 113mm kampiosille", tai "käy akselipituudeltaan 122mm kampiosille".
Mitä tarkoittaa kampiosan akselipituus? Pääakselin mitta? Tämän akselin pituus on 145mm...Kammessa neliökiinnitys akseliin mutterilla.
Voisihan sitä ostaa uudenkin pyörän, mutta on tämä sulovilen-syndrooma ja tykkää rassata. Viime kesänä ajoin loppuun kaksituumaiset katurenkaat, kampilaakerit, ja polkimet. Toinen poljin hajosi kokonaan, pedaaliosa repeytyi irti akselista. Uudet on jo ostettu. Kiitos.
Oikeanpuoleista kuppia varten on ihan oikea työkalukin (esimerkiksi Park Tool HCW-4Y), joka toimii huomattavasti helpommin kuin rungon pyörittäminen pöytään kiinnitetyn ruuvipenkin leuoissa. Kokemusta on, ja se kuppi voi olla todella tiukassa jopa lasten pyörässä.
Bilteman kammenulosvedin kannattaa kyllä unohtaa saman tien. Jos kampi on vähänkin tiukemmassa, työkalu vain hajoaa. Shimano TL-FC11 maksaa vain kaksi kertaa Bilteman hinnan ja kestää varmasti. Kerran, kun ikivanhasta oikeanpuoleisesta kammesta oli murjottu ulosvetimen kierteet eikä TL-FC11 suostunut tarttumaan, tein siihen uudet laittamalla TL-FC11:n puristimella kampea vasten ja pyörittämällä sitä.
Akseleita on erimittaisia sen mukaan, mihin kohtaan ketjulinjan (eturattaan etäisyys rungon keskilinjasta) pitäisi osua.
Missäs noin pitkä akseli on? Minkäs mallinen laakeri on? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle ennen kuin ostaa sopimattomia työkaluja.
mhelander
16.01.2013, 16.29
Ja käytä ruosteen irroitusainetta runsaasti etenkin kun runko on terästä. Halvemmissa pyörissä (kuten Bilteman) tuppaa ruostumaan erittäin tehokkaasti...
Sanoisin että ota millä tavalla tahansa se nykyinen keskiö irti, rikkomatta keskiömuhvia ja sen kierteitä. Osta sitten uudelle (vaikkapa normi $haisse tyyppiselle kasettikeskiölle neliöakselilla ja kiinnityspulteilla) sopiva kunnollinen työkalu. Laita vaseliinia (tai spray-vaseliinia) keskiömuhvin kierteisiin, samoin keskiön kierteisiin ennen paikalleen laittoa.
Onneksi tämä kiinni ruostuminen ei ole nojakeissa ongelma... kun vähemmän ovat kurakylvyssä.
Citypyöräilijä
16.01.2013, 18.02
Kiitos vastauksista. Nykyinen keskiö on ollut irti jo pari viikkoa, työkalutkin ovat reilassa kuten aloitusviestissäni mainitsin. Lukuunottamatta sitä oikeanpuoleisen laakerikupin työkalua. Tällä pyörällä ei ole juuri sateella ajeltu, kun ei ole lokasuojia. Ikä alkaa jo painaa, jos tästä vielä saisi kalua. Tuo vain mietityttää tuo akselin sopiva pituus, täytyy ottaa tuo vanha kauppaan ja vertailla. Olivat kaupasta loppu ne kasettikeskiöt, tulee kai parin viikon päästä. Laakerit ovat sitä irtotyyppiä, kuulat kiinni irtonaisissa pronssisissa renkaissa. Vaihto on aivan pakollinen, klappia oli varmaan sentin verran jo. Akseli on kulunut sököksi, syvät urat toisen puolen laakeripinnassa. Tämä on tällainen vanha 21-vaihteinen hybridi, leveät katukumit ja korotettu stonga.
mhelander
16.01.2013, 20.37
Kiitos vastauksista. Nykyinen keskiö on ollut irti jo pari viikkoa, työkalutkin ovat reilassa kuten aloitusviestissäni mainitsin. Lukuunottamatta sitä oikeanpuoleisen laakerikupin työkalua. Tällä pyörällä ei ole juuri sateella ajeltu, kun ei ole lokasuojia. Ikä alkaa jo painaa, jos tästä vielä saisi kalua. Tuo vain mietityttää tuo akselin sopiva pituus, täytyy ottaa tuo vanha kauppaan ja vertailla. Olivat kaupasta loppu ne kasettikeskiöt, tulee kai parin viikon päästä. Laakerit ovat sitä irtotyyppiä, kuulat kiinni irtonaisissa pronssisissa renkaissa. Vaihto on aivan pakollinen, klappia oli varmaan sentin verran jo. Akseli on kulunut sököksi, syvät urat toisen puolen laakeripinnassa. Tämä on tällainen vanha 21-vaihteinen hybridi, leveät katukumit ja korotettu stonga.
Nyt kun sanoit että noin vanha, on mahdollista että keskiö on italialaisilla kierteillä. Mittaa ihmeessä keskiöputken leveys ja irrallaan olevista kupeista kierteen halkaisija. Tarkista myös kierteen suunta, italossa ne on samaan suuntaan. Jolloin mahkut että neilöakselin pääkin on ISO (kuten Campagnolo-yhteensopivissa). Sheldon Brown (http://sheldonbrown.com/cribsheet-bottombrackets.html) apuun tässäkin...
Ja, jos on britti (BSA) niin pistä kupit läjään laakereineen akselille, mittaa kupista akselin päähän pituudet ja niillä tiedoilla surffaamaan JIS-kasettikeskiöitä.
Itsellä kun olis pari Campyn huippukuntoista italo-keskiötä muttei yhtään (noja-) pyörää mihin ne ruuvata...
Kiinni ruostuminen ei ole ongelma muissa kuin väärin asennetuissa ja huonosti huolletuissa. Tuo pyörän määrittely vielä epäselvää mutten usko mihinkään italokierteisiin...
Harryupp
16.01.2013, 23.55
Tietämättä minkä merkkisestä/mallisesta pyörästä on kyse on vaikeaa tietää mitenpäin oikeanpuoleinen laakerikuppi irtoaa. Maasturit ovat kyllä aika usein brittikierteillä mutta 90-luvun alussa saattoi vielä löytää italokierteellä olevia.
Jos nyt sattuisi olemaan brittikierre sen kiinteän kupin irroittaa joskus suht helposti järeällä pultilla parilla prikalla ja mutterilla. Kun kiristät tämän pultin prikoilla ja mutterilla kiinni laakerikuppiin mutteri vain kiristyy kuppiin tiiviimmin samalla kun väännät kuppia siihen suuntaan johon se aukeaa isolla kiintoavaimella tai sopivalla pitkävartisella hylsyavaimella.
Mutta tietyt teräslaadut rungoissa ja teräskupit aiheuttavat sen että kiinteä kuppi ruostuu niin tiiviisti kiinni keskiön kierteeseen että on pakko melkein halkaista kuppi rungossa kahteen tai neljään osaan ennenkuin sen saa irroitettua pala palalta.
Citypyöräilijä
17.01.2013, 17.20
Tähän asti tapahtunutta: Surffaillin ja totesin Fillarikellarissa olevan hyvän valikoiman kasettikeskiöitä. Ostin sieltä brittikierteisen Shimanon kasettikeskiön. Laakerikuppiavainta siellä ei ollut, paitsi sellainen järeä ja kallis ammattimalli, jolla lähtisi Kawasakin kampiakselikin irti. Hesarilta yhdestä liikkeestä löytyi se 36mm Park Tool-4Y. Se ei sovi, todettiin. Pitäisi olla 34mm. Mountain Bike Shopista Brahenkadulta löytyi sitten 35mm avain, joka oli riittävän lähellä, ja kuppi lähti sillä. Seuraavaksi totesin, että ostamani Shimanon ns. tähtihylsy ei sovi Shimanon kuppeihin, reilut puoli milliä liian iso. Vartin viilauksen ja napakan vasaroinnin jälkeen se sopi. Sitten totesin, että tuo kierre ei tunnu oikein imevän edes voimalla, liekkö sitten se italokierre? Voi olla likakin, tuo siinä samassa kierteessä jo ollut vanhakin kuppi on vaikea saada pyöritettyä siihen uudelleen. Mistä erottaa britti ja italokierteen? Vanhat kammet istuvat tuon uuteen Shimanon kasettikeskiöön just napakasti. Muhvin leveys on 68mm.
Tää on taas yhtä opintomatkaa teknisesti, kuten aiemmatkin harrastukset aikanaan. Fillaroinut olen toki koko ikäni, mutta moni juttu on silti uutta.
Citypyöräilijä
17.01.2013, 22.02
Done! Jees, meni se siihen kun aikansa suostutteli. Saas nähä, miten kestää. No, seuraava kasetti on helppo asentaa nyt kun on työkalut ja selvät nuotit, jos ei kestä. Seuraavaksi menee vaihtoon takarattaat ja vaihtajan rattaat, yhden kesän niillä ehkä vielä ajaa. Kiitos vastauksista.
Läskimasa
12.07.2015, 18.00
Sitten kysymys B. Esim. Biltsu muu kahta eri kampilaakeripakettia, joiden tiedoissa lukee "käy akselipituudeltaan 113mm kampiosille", tai "käy akselipituudeltaan 122mm kampiosille".
Jatketaas tänne kyselyä, kun ei tähän näemmä vastausta ole saatu. Miks myydään 113 mm ja 122 mm akselille eri kampia? Onko neliökiinnitys erilainen näitten välillä?
Esim. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Kampisarja-FCM-442-9-os-2000022571/ vaatii 113 mm kampiakselin ja
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Ketjut-ja-kammet/Kampisarja-2000021376/ vaatii 122 mm kampiakselin.
Miks myydään 113 mm ja 122 mm akselille eri kampia? Onko neliökiinnitys erilainen näitten välillä?
Kiinnitys keskiöakseliin on sama. Rattaiden ja kampien pitää mahtua pyörimään koskematta takahaarukkaan, toisaalta ne eivät saa olla liian ulkonakaan (ihmisen anatomia, etuvaihtaja, ketjulinja yleensä). Satulan suunnasta katsottuna eri kammet kaartavat akselista sivulle polkimen kiinnityskohtaan eri määrän. Tuolla lisää http://sheldonbrown.com/cranks.html
jarvin74
24.07.2015, 20.42
Ostin käyttikseksi vanhan Marinin maasturin, jossa on 110mm akselilla oleva kasettikeskiö(BB-LP25). Tekisi mieli vähän ehostaa pyörää pikkurahalla mm. uusien kampien muodossa, mutta 110mm akselille tuntuu olevan (halpis)kampia tarjolla aika nihkeästi. ~123mm akselille tarkoitettuja nelikanttikampia taas tuntuisi saavan aika edukkaasti joka toisesta puulaakista. Joten voinko asentaa sellaiset vaihtamalla keskiökasetin sellaiseen jossa 122,5mm akseli(esim UN26)? Ts. voiko keskiölaakerin akselin pituuden valita vapaasti kunhan vain valkkaa sen kavereiksi pituuteen sopivaksi speksatut kammet? Tuossa LP25:ssä on muuten kiinteä ja irto"kuppi" eripäin(irtokuppi VETOpuolella) kun nykyisissä keskiöissä, aiheuttaako ongelmia jos vaihtaa nuo päikseen(LP25->UN25)?
Apua, kiire. Vaihdoin keskiölaakerin. 68/122 neliskantti. Nyt vanhat kammet jäävät liian kauas etuvaihtajasta, eikä mene 3rattaalle. Mittasin alkuperäisen niin 68/122,5. Miten tuo 0,5cm voi noin vaikuttaa? Ikinä en oo näihin neliskantteihin perehtynyt. Järki sanoo, että kammet ois entistä kauampana. Mikään muu ei voi olla vialla ku vaihdoin vain sen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eikös noita keskiöakseleita ole sekä jis ja iso versioina.
oiskohan nyt sitten sattunut väärällä akselilla oleva keskiö, jonka johdosta kampisarja ei asetu oikeaan ketjulinjaan...
Ei voinu jättää asiaa aamuun vaan piti mennä takaisin. Otin puolen kymmentä neliskantti kl pöydälle ja aloin mittomaan työntömitalla ja vertaan. 122mm olikin oikea mitta, mutta oli ottanut mitan kl ilman vastakappaletta, eli se olikin 73mm. Sellainen sattui onneksi olemaan itsellä joten sain heti testata. Nyt toimii kaikki. Eihän noista vanhoista yleensä saa mitään selvää ku ovat, tai ainakin tuo oli läpeensä kulunut ja ruostunut. Näin sitä taas oppii. Kiitos taas palstalaisille, sillä ei tänne viitsi laittaa kysymystä jos eka ei ole jo tovia yrittänyt ja kironnut. [emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.