Näytä tavallinen näkymä : Felt QX 85
Kaveri on ostamassa uutta pyörää työ/koulumatka-ajeluun (2-4km) ja lupasin auttaa sen hankinnassa. Tää pyörä ois hänelle ensimmäinen ns. kunnon pyörä, kaikki aikaisemmat ovat olleet jotain romupyöriä. Yksi kriteereistä olisi tietysti halpa hinta, ja huomasin että saksanmaalla olisi Feltin 2012-mallinen hybridi/fitness-pyörä ihan hyvässä alennuksessa, ja koko 52 taitaisi olla myös sopiva pikkuisen yli 170cm kaverille. Meneekö tuohon ihan normaalisti lokasuojat ja pyörän jalat kiinni?
http://www.bike-discount.de/shop/k887/a60329/qx85-midnight-white.html
Tilataanko tämä vai onko tuossa jotain heikkouksia mitkä ei kuvasta tai tekstistä käy ilmi?
Halloo halloo
11.01.2013, 12.01
Lokarit saa kiinni, esim. Bilteman n.10€ lokarit. Pyörän jalkaa kannattaa miettiä toistamiseen, sillä pyörä lukitaan hyvällä lukolla aina, eikö? Silloin ei jalalle välttämättä ole tarvetta. Ok pyörä tuo on, mutta kannattaa varoa kuumeen tarttumista - kohta jo himoitsee tykimpää pyörää alle.
Pyörästä löytyy kommentteja muista viestiketjuista, käytä foorumin hakutoimintoa tai googlaa: felt qx 85 site:.fillarifoorumi.fi
Lukitaan toki juu aina kiinteään tolppaan tms, mutta aina tuollaista ei löydy joka paikasta, joten jalka on tarpeen. Kiitos vinkeistä!
Ei tuohon hintaan taida kummempaa saada, ihan toimiva paketti ja ainakin tyylikkään näköinenkin. Pisteet Biltsun lokareille ja jalka kannattaa sovinnolla unohtaa.
Lisää kysymyksiä:
Miksi jalka kannattaisi sovinnolla unohtaa?
Mitenköhän leveät renkaat tuohon pyörään menee haarukoiden sekä vakiokiekkojen osalta?
Fillarilla ajettaessa maahan koskettavat ainoastaan renkaat. Jalkaa ei tarvita. Ei ainakaan mun fillarissa.
Ahaa, täällä ei näköjään kukaan pysäköi pyörää kaupan pihaan tai pidä fillaria pyörävarastossa. Jalan tuoma lisäpaino nyt on ihan yks hailee tällasessa käytössä.
Jalat yleensä sitä luokkaa että pyörä jopa saattaa pysyä pystyssä... Muuten oleks kuullut pyörätelineistä, meillä ainakin pyöräkellarissa moiset löytyy...
Pyörätelineet löytyy varmasti monesta kellarista mutta aina ei ole tilaa. Varsinkin talvella kun pyörien käyttöaste on varsin olematon, monet pitää talven yli pyörän telineessä jolloin jos itse ei mene raivaamaan omalle pyörälle tilaa, ei sitä myöskään telineisiin saa.
Levyjarrullista muutenkin paha tuupata mihinkään telineisiin.. tai ainakin tarkkana saa olla.
Pyöräkellareissa usein ei ole tilaa sen vuoksi että useat toopet pitää pyöränsä jalalla eikä telineessä!
Asiallinen peli, ei mene metsään. Kyllä se jalka on ihan kiva käytössä. Turha missään asiointipyörässä on grammoja viilata.
Itse ostin joulun aikoihin juuri tuosta kyseisestä linkistä 52 kokosen olen kylläkin 182cm pitkä, mutta aloittelevana pienempi runkokoko helpompi käsitellä. Aivan loistava ostos ainakin omaan tarkoitukseen vaikka himottaisi jo vaihtaa aceran etuvaihtaja deoreen tai XT:seen. Samalla pitäisi hankkia toinen stemmi, lukko, lokarit ja seisontajalka :)
maalinni
12.01.2013, 09.15
Kyllä se acerakin hommansa hoitaa. Etuvaihtajissa en ole itse ikinä huomannut eroja, takavaihtajissa sitten enemmäkin.
Fiolaristi_57
12.01.2013, 09.22
Pyöräkellareissa usein ei ole tilaa sen vuoksi että useat toopet pitää pyöränsä jalalla eikä telineessä!
Kuten itsekin teen ja puhtaasti järki syystä: En halua rasittaa pinnoja työntämällä pyörän telineeseen, jossa se sitten vaappuu pinnojen varassa kun joku ottaa vierestä omaa pyöräänsä - en siis ole toope.
Omassa kellarissamme eniten tilaa ovat ottaneet käyttämättöminä seisseet pyörät ja välillä siellä on myös ahtautta aiheuttanut ikävä huumehihhuleiden pyörittämä pyörärumpa, josta onneksi ainakin tällä hetkellä on päästy.
Kellarissamme näyttikin tilan suhteen äsken suorittamani katselmuksen perusteella ihanteelliselta vaikka laskemistani parista kymmenestä pyörästä vain kaksi oli työnnetty telineeseen.
Mitä itse topicin aiheeseen tulee, niin kaikissa omissa pyörissäni seisontajalka on ollut tehdasasenteinen ja toimiva. Samoin on ollut lokareiden kanssa ja hieman arvelen, etteivät nuo jälkiasenteiset ehkä itseäni tyydyttäisikään sen käsityksen perusteella minkä niistä olen sivusta seuranneena saanut. Mutta tarpeet ja vaatimuksethan ovat tunnetusti yksilölliset.
Aivan loistava ostos ainakin omaan tarkoitukseen vaikka himottaisi jo vaihtaa aceran etuvaihtaja deoreen tai XT:seen. Samalla pitäisi hankkia toinen stemmi, lukko, lokarit ja seisontajalka :)
Olisi mukava kuulla mihin arvosteluasteikollasi menee ostos, jossa kaikki edellä kerrotut ovat jo valmiiksi omien mieltymystesi mukaiset. Ihan vaan sillä kun tuli mieleen etteikö 'omaan tarkoitukseesi' olisi ollut parempi hankkia ihan jokin toinen pyörä.
maalinni
12.01.2013, 09.36
No onhan se specsaaminen osa lajia. Itekin tulee varsinkin talvella tilailtua kaikkea sälää nettikaupoista kun halvalla saa...
Ei paljoa pyöräteline hyvintehtyjä kiekkoja rasita ja jos joku rikkomaan alkaa niin ei ole merkitystä onko telineessä tai jalalla. Jokainen tavallaan mutta itse pidän että pyörässä kaikki ylimääräinen on turhaa ja jalkaa ei ole ollut sitten poikavuosien.
Omasta tallista löytyy kolme fillaria, jokainen näistä seisoo vuorollaan jossain pyörätelineessä, enkä ole jalkaa tarvinnut enää pitkään aikaan. Mutta kukin tyylillään.
Ihmeellistä vääntöä jalasta. No, väännetän itsekin. Käytössä aiheen kategorian mukainen fillari. Seuraavissa tilanteissa olen jalkaa käyttänyt viime kaudella retki- ja asiointikäytössä:
1. Pysähtyminen ulko-oven luo kaivamaan avaimia
2. Lyhyt asiointi kaupassa
3. Pysähtyminen retkellä ja luonnon ihailu penkillä istuen
4. Evästauko
5. Pysähtyminen juttelemaan
6. WC-tauko
7. Pysähtyminen valokuvaamaan
8. Lepo-ja juomatauko
9. Asiointi jäätelökioskilla
10. Asiointi ulkoilumajalla
Ja monta muuta tilannetta. Jalka maksoi 5 €, on toimiva. Olisin pärjännyt ilmankin.
harrastuspyörissä ei jalkaa ole mutta kappareissut taitan mummopyörällä ja siinä jalka on niin kyllä sitä 99 prosenttisesti tulee myös käytettyä.. jos on teline täynnä nii ei tarvii katella mihin pistää nojaamaan enkä ole koskaan huomannut mitään haittaa tuosta olevan ja kysyjä pyörää etsi työ-/koulumatkaan niin en näe kyllä miten se jalan olemassaolo olisi kauheen vahingollista tuossa käyttötarkoituksessa..
Frosty, kaikissa selviää ilmankin...
Kalle Ojanen
12.01.2013, 18.32
Hiilarirunkoon EI MISSÄÄN NIMESSÄ JALKAA. Tien päällä sitä ei edes missään pyörässä tarvii.
Varastosäilytykseen kaksi parasta vaihtoehtoa:
1. Kaupoissakin käytettävä "näyttelyteline"
2. Kattokoukku
Itselläni on tuo ykkönen. Maantiepyörä roikkuun nyt katosta.
Mutten myöskään telineeseen survaisisi, kalliissa kiekossa vauriot potuttavat suorassa suhteessa hintaan.
maalinni
12.01.2013, 20.30
No toi feltti nyt hiilaria taida olla.
Ajelin itse pari vuotta samaisella vehkeellä, kunnes se pöllittiin.. Osatkaan eivät näy juuri muuttuneen.
Voin suositella omasta puolesta. Toimii hienosti ympärivuotisessa ja jokapäiväisessä käytössä. Jos nyt jostain pitää narista, nuo Shimanon jarrut eivät ole ihan parhaasta päästä säädettävyyden ja huolettomuuden suhteen, mutta asia pitää suhteuttaa hintaan ja käyttöön eli ei siitä pitkää miinusta minun papereissa tule. Pyörä on tukeva ja kestää kovaa käyttöä ilman jatkuvaa säätämisen tarvetta. Tuo linkin hintakin on edullinen.
P.s.
Tällä foorumilla on yleisesti tapana hukata konteksti ja valittaa painoa lisäävistä ja katu-uskottavuutta vähentävistä kilkkeistä.
Mulla on ollut tuollainen syksystä lähtien ja työmatka-ajoa ajelen sillä täällä pohjoisessa. Säilytän sitä kylmävarastossa ja kerran on pitänyt näyttää takavaihtajalle kuumailmapuhallinta kun se oli jäätynyt. Muuten tuo on toiminut 25 asteen pakkasellakin. Meikäläisenkin pyörä on kokoa 52 ja mittaa on 176cm. Kylmempiä kelejä odotellessa...
Niin ja tuollaiset 4cm leveät talvirenkaat mulla on alla http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a84978/marathon-winter-240-spikes-28-x-16-wired.html ja mahtuu myös lokarit.
QX:ien takahaarassa on integroitu seisontatukikiinnike tuollaiselle (http://huntteri.fi/tuote/1544/ct-seisontatuki-takah-saad-2428-qxmallit-must).
Alakautta kulkeva etuvaihtajan vaijeriveto saattaa estää joidenkin keskiön taakse kiinnitettävien seisontatukimallien asentamisen, osa näistäkin sopii.
Ja mullahan ei ole niin hybridiä kuin seisontatukeakaan. :D
Kartturi
16.01.2013, 09.29
+1 lokareille asiointipyörässä. Jos biltsun kilkkeet epäilyttää ja rungossa on kiinnikkeet, niin voin suositella SKS Chromoplasticeja ja niitä pykälää halvempia vastaavia. Tuntuvat kestävän käyttöä pakkasella, helppo asentaa siistististi ja suojaavat hyvin kun valkkaa oikean levyiset.
Jos kyseessä on yleispyörä jolla ajetaan asiointiajoa niin eipä tuo jalka ole mistään pois. Voihan sen sitten raapaista irti jos ei ole käyttyöä tai itsetunto ei kestä Pyöräilijöiden huomauttelua.)
BoulDerDash
18.01.2013, 15.01
Juurikin näin ei se pyörä ittestään pysy pystyssä vaikka renkaat maata koskeekin.. tuki pyörään ni ei tarvii ettii niitä telineitä ja saat sen pystyyn minne haluat... sun pyörä katos :rolleyes:..
Ja tuskin tolla vetelet kivikoissa jne... lol ja juo 2 lasia vettä vaähemmän ni ei ton painokaan haittaa:seko:
Ahdistoteles
19.01.2013, 00.02
Mullakaan ei muistaakseni QX85:ssa jalkaa aikoinaan ollut. Tulipahan ainakin tarkkaan katsottua mihin fillarin jättää parkkiin, jotta saa samalla pidettyä filsun pystyssä ja lukotettua kunnolla rungosta kiinni. :D
Arkikäyttöön ja peruslenkkeilyynkin ihan soiva peli oli ainakin -10 malli, tuskinpa tuo on vuosien saatossa ihan hirveästi huonontunut. Mukana tulevat renkaat ainakin on näyttänyt vaihtuneen kertaluokkaa parempiin.
Eka viestini tälle foorumille, jännittää... :)
Olisko ajantasalla olevia kokemuksia ko. pyörästä? Oma "kulkupelini" on pitkälle viime vuosituhannen puolelta, täyttä rautaa :) eikä kovin usein tuu pyörän selkään noustua. Nyt olis pyörän ostamisen aika, kun ei enää lasten perässä juosten pysy;) ja kovasti houkuttais tuo Feltin QX85 W. Kävin eilen jo testaamassa, tosin runko kyseisessä yksilössä oli vähän pieni (170cm pituutta, jalan sisämittaa en oo oikein osannut vielä mitata mut ilmeisesti n.80cm?) ja tänään tuovat paikalle isomman rungon.
http://www.jarvisenpyora.fi/images/tuotekuvat/Felt/2015/Hybrid/qx_85_w.jpg
http://www.jarvisenpyora.fi/polkupyorat/felt/felt-hybrid.html
Mitä huonoa kyseisessä pyörässä on? Paljonko tästä pitäisi olla valmis maksamaan? Sain aika hyvän tarjouksen mielestäni, toivottavasti hintaa ei sanottu väärin. ;-)
Niin ja siis, kyseiseen yksilöön oli jo takahaaraan kiinnitetty seisontatuki valmiiksi ;)
Lokasuojat pitäisi ainakin asennuttaa, varmaan pulloteline myös ym. varustusta.
Niin ja siis tulisi "työmatka-ajoon", harrastusmatkoille ja pieneen lenkkikäyttöön.
Itselläni oli viime vuoden (miesten) QX85 ja ihan toimiva peli se oli - kulki yllättävänkin keveästi ja kovaa. Osa komponenteista oli aika entry leveliä mutta toimivat kuitenkin moitteettomasti.
Kuvaamaasi käyttöön tuon tyyppinen pyörä (varsinkin jos naisten runko on must) on mielestäni ihan passeli ratkaisu - urheiluvälineenä taas se ei ole oikein lintu eikä kala jolloin kannattaisikin katsoa ennemmin joko oikeata maastopyörää tai maantiepyörää/cyclocrossia.
Maantiepyörä ei liene optimaalinen hiekkateille, joita osa matkastani esim.futiskentille tai suunnistuspaikoille on. Enkä usko toisaalta myöskään, että tarvitsen maastopyörää kun pääasiassa kuitenkin asfaltilla pysyttelen noita pienehköjä pätkiä lukuunottamatta?
Karhuvaari
01.06.2015, 14.49
Feltin QX85:lla ajanu nelisen vuotta ja ollut oikein tyytyväinen. Itse ajan lähes pääasiassa maanteitä, en sano etteikö maantie- tai ehkä cyclocrossi voisi olla ideaalimpi tarkoitukseen, mutta sillä menty joka tapauksessa. Cyclo on harkinnassa, maantiepyörää jotenkin vierastan. Nykyiseen tehny jotain modeja: 28x renkaat ja lukkopolkimet. Ja kyllä, mulla on jalka, koska säilytän tsygeä keittiössä, joku nyysii sen kuitenki pyörävarastosta, eikä se ole koskaan haitannu menoa.
Mitä komponentteihin tulee: Käyttötarkoitukseensa ja hintaan nähden hyvät osat. Huoltojen yhteydessä aina jotain pientä vaihdettu, mutta suurimmalta osin pysyny kunnossa ja toiminu hyvin.
Jalat yleensä sitä luokkaa että pyörä jopa saattaa pysyä pystyssä... Muuten oleks kuullut pyörätelineistä, meillä ainakin pyöräkellarissa moiset löytyy...
Eikös pyörätelineet tee pahaa pinnoille? Näin ainakin olen kuullut ja siksi olen välttänyt pyörätelineitä ja suosin jalkaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.