Näytä tavallinen näkymä : Ryhmän vaikutus keskinopeuteen?
Heitän kysymyksen ilmaan, johon ei varmaan löydy selkeää ja varmaa vastausta.
Olen tehnyt maantiepyörällä lenkit yksikseen. Matkat ovat olleet 45-70 km. Keskinopeus vaihdellut 24-27 km/h. Koskaan en ole päässyt keskinopeuteen 30 km/h.
Haluaisin koettaa ajaa jonkun ryhmän/seuran porukassa. Kuitenkin kaikissa mitä vastaan on tullut, keskinopeudeksi ilmoitetaan hitaamissa ryhmissä 30 km/h.
Tympeää jos menee porukan mukaan ja tippuu kyydistä jo ekan 5 km matkalla.
Eli onko mitään jakoa pysyä porukassa, joka ajaa 30 km/h nopeutta ,noilla minun keskinopeuksilla?
Jatketaanko vain itsekseen ajoa musiikia kuunnellen?
Jake_Kona
02.01.2013, 23.56
Jos ryhmä odottaa hitaampia ja antaa vetoapuja ns hitaamman kuskin keskari on kovempi. Nopeiden kuskien keskari laskee porukassa jo on hitaampia mukana. Kaikki kuitenkin pääsevät pitemmälle ryhmäajossa. Itse kun olen mörssäriosastoa jään mäissä 20% joten en pysy mukana 10 km enempää. Jos olet parempi nousemaan mäkiä pysyt todennäköisesti hyvin mukana.
Cycledrophis
02.01.2013, 23.59
Tule Tampereelle, Kanuunalenkeiltä löytyy myös hitaampia ryhmiä ja ryhmäajoon opastusta.
http://www.kaupinkanuunat.net
Jari
Eli onko mitään jakoa pysyä porukassa, joka ajaa 30 km/h nopeutta ,noilla minun keskinopeuksilla?
27 keskariin yksin pystyvä pärjää lähes varmasti 30 keskarin porukkalenkillä. Yksin taistelet ilmanvastusta vastaan yksin, peesissä olet peesissä. Iso ero.
kuovipolku
03.01.2013, 09.17
Tympeää jos menee porukan mukaan ja tippuu kyydistä jo ekan 5 km matkalla.
Tympeää? Miksi?
Jokainen putoaa joskus muttei kukaan aina! Sitä paitsi - kuten tiedämme jo 80-luvulta - live is life: jos ja kun putoaa, voi kerrankin saada itsestään irti hyvän treenin kun yrittää pudottuaan yllä edes sen verran vauhtia ettei porukan tarvitse turhan kauan odottaa seuraavassa tienristeyksessä/seuraavan mäen päällä/seuraavan mutkan takana - ja jos porukka ei odota, voi aina toivoa että joku toinenkin on pudonnut, ja jos kukaan ei putoa, voi ajaa loppulenkin yksin ja omaa tahtiaan (niinkuin tekee tavallisesti) ja ajatella että seuraavalla lenkillä pysyykin sitten mukana ainakin 10 km.
Eli onko mitään jakoa pysyä porukassa, joka ajaa 30 km/h nopeutta ,noilla minun keskinopeuksilla?
Keskareiden puolesta sovit porukkaan kun voisilmä puuroon eli tasaisen rasituksen lenkeillä pysyt aivan varmasti mukana ellet hairahdu tekemään pitkiä vetovuoroja. Porukkalenkeillä todellisuus voi toki olla toinen, jos - kuten joskus käy - vauhti pyrkii karkaamaan tai ylämäkiä mennään reippaammin, mutta silloinhan saa hyvää treeniä (ja jos putoaa, live is life jne).
Suuremmaksi ongelmaksi voi - alussa - kenties muodostua ajamiesi lenkkien lyhyys, jos porukkalenkkien pituuus on päälle 100 km. Matka tappaa jos siihen ei ole tottunut, mutta kokemus karttuu, kunto kasvaa ja vahingosta viisastuu (mikäli on unohtanut syödä aamiaisen, juoda lenkin aikana ja varata energiaa ajopaidan taskuun). Ja jos hyytyy tai peräti sippaa, porukkalenkillä on ainakin teoriassa mahdollista saada kavereilta vetoapua, kun vastaavassa tilanteessa omalla lenkillä kaverina on vain ikuinen vastatuuli.
Jatketaanko vain itsekseen ajoa musiikia kuunnellen?
No ei hitossa! Jos osoittautuisikin että kyyti on toistuvasti kylmää, toisten pyörät liian hienoja ja taukopaikan kahvi kitkerää, so what? Sitten on sekin homma nähty (ainakin siltä kesältä ja sen porukan osalta) ja omat ajot tuntuvat entistä kivemmilta.
StantheMan
03.01.2013, 10.11
Minä ajan 45-70 km lenkit n. 24 km/h vauhdeilla. Jos sopiva porukka sattuu, niin mukana sätkin samanpituisen reissun 30-32 km/h aika kevyesti, kunhan mäessä annetaan hieman tasoitusta. Elokuussa ajettiin porukalla 200 km, jonka yksin ajan 23 km/h vauhdilla. Aika loppuun asti meillä oli vauhti 30 km/h. Viimeisellä viidellä kympillä jäin porukasta ja oma keskari oli lopussa 28 km/h. Eli noilla sinun keskinopeuksilla pysyt sopivassa porukassa 34 km/h vauhdeissakin mukana.
Eiks jossain saksalaislehdessä tätä vähänaikaa sitten tutkittu, ja isossa ryhmässä polkee joukon keskellä 40km/h samoilla tehoilla mitä tarvitaan yksinpolkiess 25km/h vauhtiin. Toki porukassa ajaessa on mäkiä ja joukon haitariliikettä yms. eli totuus ei ole ihan noin ruusuinen.
Mutta 30km/h on porukkalenkillä oikeasti hyvin leppoinen vauhti etenkin jos ei tarvitse tehdä vetohommia ja letka on sen verran lyhyt ettei haitariakaan pääse syntymään.
Ja jos vetovuoro on kiertävä, niin tuskin kukaan pahastuu jos kerrot olevasi ensikertalainen, ja pyydät että voit roikkua porukan perällä peesissä koko matkan kokeillaksesi jaksamista. 30km/h on kuitenkin vauhti, joka ei välttämättä vaadi edes useampaa vetomiestä kun tuohon keskariin pääsee soolonakin suht moni vähänkään enemmän polkenu harrastaja.
Harryupp
03.01.2013, 11.24
Mun keskonopeudet ovat olleet 22 -25 km/h luokkaa yksin ja jopa niinkin pienessä ryhmässä kuin kolmen hengen ryhmässä tuli ajettua parin sadan lenkki 28 km keskarilla vaikka oli pakko hiljentää 20 km ennen maalia ja oli matkan aikana kaksi rengasrikkoa.
Kun yhteistyö toimii niin voit polkea 10 - 15% energiasäästöllä 2/3 osa matkasta kolmen hengen ryhmässä kun et ole vetovuorossa. Isommalla ryhmällä ajettaessa vetovuorot harvenevat ja energiasäästö saattaa jopa nousta 15 - 20 prosenttiin.
Heitän kysymyksen ilmaan, johon ei varmaan löydy selkeää ja varmaa vastausta.
Hyvin suurella todennäköisyydellä löytyy.
Olen tehnyt maantiepyörällä lenkit yksikseen. Matkat ovat olleet 45-70 km. Keskinopeus vaihdellut 24-27 km/h. Koskaan en ole päässyt keskinopeuteen 30 km/h.
Haluaisin koettaa ajaa jonkun ryhmän/seuran porukassa. Kuitenkin kaikissa mitä vastaan on tullut, keskinopeudeksi ilmoitetaan hitaamissa ryhmissä 30 km/h.
Tympeää jos menee porukan mukaan ja tippuu kyydistä jo ekan 5 km matkalla.
Eli onko mitään jakoa pysyä porukassa, joka ajaa 30 km/h nopeutta ,noilla minun keskinopeuksilla?
On hyvinkin. Pitää tosin osata ja uskaltaa peesata riittävän lähellä, jotta saa hyötyä ilmanvastuksesta. Itse ajoin ensimmäisen TdH:n 28 ryhmässä ja omat lenkit sitä ennen pääosin alle 25 keskinopeudella ja vai vain yksi 100 km lenkki takana. Keskisyke oli 140 km matkalla alempi kuin omilla lyhyemmillä ja hitaammilla lenkeillä.
Kun yhteistyö toimii niin voit polkea 10 - 15% energiasäästöllä 2/3 osa matkasta kolmen hengen ryhmässä kun et ole vetovuorossa. Isommalla ryhmällä ajettaessa vetovuorot harvenevat ja energiasäästö saattaa jopa nousta 15 - 20 prosenttiin.
Ja lisäksi käsitykseni mukaan suhteellinen energiansäästö kasvaa sen mukaan mitä enemmän vauhtia on. Eli toisin sanoen porukassa ajaen, esim. 30km/h etenevässä ryhmässä on peesistä enemmän hyötyä kuin 25km/h ryhmässä.
Korhonen
03.01.2013, 11.43
Vauhdin puolesta pysyt kyllä kolmenkympin ryhmässä mukana. Kannattaa kuitenkin eka lenkillä pyrkiä sopimaan, että tarvittaessa vetovuorot voi jättää väliin. En usko, että vetovuorot olisivat sinulle mitenkään ylivoimaisia kolmenkympin vauhdissa, mutta ne vievät kuitenkin voimia. Ja jos ajaa ensimmäistä kertaa porukassa, niin pelkän fyysisen suorituksen lisäksi joutuu myös opettelemaan ryhmäajoa ja sen kannalta on parempi eka ajokerralla olla niin freesi kuin mahdollista. Ei se ryhmäajaminen mitään vaikeaa ole, mutta vaatii vähän kuitenkin totuttelua, jos ei ole aiemmin sitä tehnyt.
Kiitoksia kannustuksesta. Haetaanpa sopiva porukka.
Ehtii tässä vielä muutaman kuukauden treenata trainerilla ja spinningissä.
Tampereelle en taida lähteä, vähän pitkä matka. Linkistä näki että siellä on ilmeisen aktiivista ja hyvää toimintaa. Hyvä niin.
Kokemusta peesissä ajamisesta on, veturinakin olen ollut. Muutaman kerran olen luvan kanssa peesannut "oikeaa" kilpapyöräilijää hetken (lyhyen..). Menee mukavasti kunnes ero peesattavan takarenkaaseen kasvaa tuohon n. 50 cm...sitten ero kasvaa hetkessä..liikaa.. Varsinaisesta ryhmäajosta kokemusta ei ole.
Madone 4.9
04.01.2013, 00.44
Kyllä sitä ilman treenaamista selviää kanssa. Nim. Porukkaan mukaan 1kk ajojen jälkeen 120kg mörssärinä. Ja nyt mennään jo neuvolavaa´alle punnaukseen :D
Mutta porukassa on mukavempi ja helpompi ajaa. Suosittelen :)
kolistelija
04.01.2013, 06.44
Vähän isommalla porukalla peesihyöty ei häviä heti 50cm päässä edellä olevan takarenkaasta. Kaksin ajettaessa välin pitäminen senteissä on plussaa, ison porukan takana voi pitää aika isoakin väliä kunhan muistaa pitää sen tasaisena haitarin välttämiseksi.
Minun fiilikseni on että hieman reilu 40km/h porukassa vastaa noin 32-33km/h sooloilu. Paitsi silloin kun isot pojat yrittävät karistaa kyydistä, silloin voisi yhtä hyvin ajaa 20sek vetoja, pahalta se tuntuu. :)
sledgehammer
06.01.2013, 16.31
27 keskariin yksin pystyvä pärjää lähes varmasti 30 keskarin porukkalenkillä.
No joo, pärjää ja pärjää. Ne jotka noita 30km/h lenkkejä ajaa, tuntuvat ajavan aloittelijan näkökulmasta aika pitkiä lenkkejä sillä temmolla. Kelikin vaikuttaa paljon. Noilla keskareilla kannattaa lähteä mukaan, mutta pärjääminen on aika suhteellinen käsite. Sanotaanko, että selviät kyllä maalin, muttet välttämättä ihan omilla ansioilla. Siksi siinä porukassa on kavereita, jotka jeesaa ;) Vihellellen se ei käy. Tapana kun näyttää olevan se, että keskari pidetään suunnitellussa tai sen yläpuolella oli keli mikä hyvänsä. Mä itse taistelin tämän asian kanssa viime kesänä. Aloitin lajin maaliskuussa ja ekan kerran olin nopean ryhmän kyydissä syyskuussa. Tiesin, että noutaja tulee,mutta pitihän se lähteä kokeilemaan. 140km jälkeen olin niin loppu, etten muista koskaan aikasemmin olleeni siinä tilassa. Porukka kyllä piti huolen, etten päässyt jättäytymään. Kun polkee voimien äärirajoilla peesissä väkisin 60km, alkaa olla käsitystä niistä oikeista rajoista jotka ovat mukavuusalueen tuolla puolen. Se myös kehittää kuntoa todella nopeasti ja antaa uskoa omiin kykyihin. Niihin kyyteihin on aloittelijan vaikea reenata yksin. Se nopeuden nosto 27 nurkilta 30 päälle on kuitenkin aika harppaus vaikka sitä ryhmän tuomaa etua toki on. Viikko tuon rääkin jälkeen meni oma 28 keskarilla ajettu "reipas" 50km vakiolenkki yli 30km/h keskarilla. Oli vähän uutta vertailupohjaa raskaalle reenille. Tiesi, mihin parhammillaan pystyyja kuinka ikävältä se tuntuu. Porukkaan vaan mukaan niin kroppa ja pää tottuu. Kyllä ne päästää vetohommista jonon perään peesailemaan, kun ukolta loppuu mehut. Ei siinä ole mitään hävettävää ja aika pian alat itsekin jaksaa omat vetovuorosi.
Kuinka paljon arviolta on tehon säästö videon mukaisessa ajossa?
https://www.youtube.com/watch?v=36wE4PDr8vs
Eli tässähän videon kuvaaja ajelaa vaan rennosti turvallisuus mielessään eikä missään vaiheessa mene kovin lähelle muita. Välillä etäisyyttä edellä menevään on 2 metriä ja välillä 20 metriä. Samaan suuntaan meneviä pyöräilijöitä on kuitenkin lähettyvillä suurimman osan ajasta aika iso lössi, joten pientä etua tälläisestä porukassa ajamisesta varmaankin on?
Onko kenelläkään tapana käydä porukkalenkeillä vähän kauempana, kun omalla paikkakunnalla ei pyöräilyseuraa tai ajoporukoita ole? Välillä käynyt mielessä, ettei se nyt ihan mahdotonta olisi lähteä vaikka viikonloppuisin vähän kaemmaskin lenkille, että pääsee ajamaan toisten kanssa.
http://www.swiftmomentumsports.com/trainingblog/economy-of-effort/
Yllä joitain arvioita peesihyödystä. Jo yhden kaverin peesi on helposti 25 prossaa tehoissa...
Heitän kysymyksen ilmaan, johon ei varmaan löydy selkeää ja varmaa vastausta.
Eli onko mitään jakoa pysyä porukassa, joka ajaa 30 km/h nopeutta ,noilla minun keskinopeuksilla?
Onnistuu jos ylämäissä vähän höllätään. Niissä se tippuminen tapahtuu jos on tapahtuakseen. Pidemmillä lenkeillä myös hiilareita täytyy vetää tasaisesti muutoin tulee noutaja.
kolistelija
08.09.2015, 20.21
Tehohyöty on aika huono apu hahmottamaan peesihyötyä, mutta jos lukemia arvioi niin tämän vuoden TdH:ssa keskityin peesaamiseen ja kadenssiharjoitteluun takavaihtajaongelman takia. Data on siis aika puhdasta peesiä, vaikka kisassa tottakai on aika paljon nykimistä ja mäet mennään kovaa. Vapaan vauhdin keskinopeus 44,1km/h ja keskiteho 193W. Arvioisin että tuollaisen nopeuden ajaminen yksin vaatisi minun kokoiselta luokkaa 360-370W keskitehoa. Edellä menneessä neljän miehen irtiotossa ollaan Stravasta vakoillun datan mukaan pärjätty vähän alle 300W keskiteholla, vauhti aika sama mutta neljän miehen jaetulla vetotyöllä.
Parhaimmillaan hyöty on sitä luokkaa että ison joukon keskellä voi päästä 50km/h tasaisella noin samalla teholla joka tarvitaan 28-30km/h nopeuteen yksin ajaessa. Mutta se on vain se tasainen osuus, ylämäessä peesin suhteellinen hyöty vähenee äkkiä. Hyöty vähenee myös nopeasti kun vauhti vähenee. Tuolla 193W teholla ajan noin 30km/h, mutta mainittakoon kuitenkin että keskiteho on aika huono rasituksen mittari varsinkin peesissä jossa kontrasti ylämäen ja tasaisen välillä korostuu.
Ihan hattuarviolta sanoisin että videon tapauksessa hyöty on luokkaa 10%, mutta silti sellainen että nopeusluokka yksinajosta peesiin voi nousta 2-3km/h.
http://www.swiftmomentumsports.com/trainingblog/economy-of-effort/
Yllä joitain arvioita peesihyödystä. Jo yhden kaverin peesi on helposti 25 prossaa tehoissa...
Hyvä ja helppotajuinen esitys asiasta. Tuota, että myös kärjessä ajava voi hyötyä peesaajasta, en ollut tullut ajatelleeksikaan. Elikkä tuollahan sanotaan, että edellä ajava hyötyy luokkaa 10%, kun aivan perässä ajava täyttää muodostuvan "tyhjiön"
Tehohyöty on aika huono apu hahmottamaan peesihyötyä.
Niinhän se tosiaan on eikä minulla ole tehomittariakaan. Noista tehoista vaan puhutaan nykyään niin yleisesti, kun suurella osalla aktiiviharrastajista jo on tehomittari. Tehon muuttamiseksi nopeusarvioksi olen käyttänyt tätä usein foorumille linkitettyä laskuria:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
44,1km/h ja keskiteho 193W
Vaikuttaa huikean hyvältä teho vauhti suhteelta. Tähän piti varmaankin ajaa hyvin lähellä edellä menevää? Myös takana ja sivulla oli koko ajan toinen pyöräilijä?
Ihan hattuarviolta sanoisin että videon tapauksessa hyöty on luokkaa 10%, mutta silti sellainen että nopeusluokka yksinajosta peesiin voi nousta 2-3km/h.
Eihän pelkän videon katsomisen perusteella toki voi paljon muuta kuin hattuarviota tehdäkään.
Tänään pätkä 45 km yhtäjaksoisessa loivassa, tasaisessa nousussa ajoin välillä traktorin peräkärryn takalaudessa kiinni ~10 km. Vauhti oli samalla teholla ~6 km/h kovempaa. 23kmh vs 29kmh. Ei suoraan voi verrata ryhmän apuun, koska täydellinen peesi, mutta kertoo hyvin kuinka hlvetisti peesillä on merkitystä. Ja huom. tämä kokoajan ylämäkeen, jossa painovoima alkaa olla se juttu vauhdin hidastumisessa.
sledgehammer
09.09.2015, 16.58
Mitä tässä on kavereiden keskareita nähnyt noista massapyöräilytapahtumista (esim giro Espoo), Niin kyllä siellä semmoset jampat ajelevat +37km/h keskareita, jotka yksin vetelevät n. 31-32 haarukkaan samoja matkoja samalla intensiteetillä. Ero on melkoinen. Mä heittäisin stetsonista 25% ja vastatuulessa selvästi enemmän. Noissa massapyöräilyissähän on vieä se juttu, että sen voi ajaa kokonaan läpi ilman vetoja. Hereillä täytyy toki olla, ettei juna mene karkuun ja mäissä saa varmasti mennä, mutta on se ero yksin ajamiseen ihan järkyttävä. Mitä kovempaa ajellaan, sitä suuremmaksi se hyöty tulee. Aloittelijalle veikkaisin homman menevän niin, että jos polkee vaikka 80km 28,5km/h keskarilla, niin hyvin pysyy saman matkan 30km/h junan kyydissä.
Hääppönen
09.09.2015, 20.28
Tuolla ominaisnopeudella joutuu 30 km/h lenkeillä vetomieheksi. :) Kyllä joku 26 riittää jo 80 km:n lenkille pohjaksi mukana pysymiselle.
The flying Chocobo
10.09.2015, 10.36
Kyllä tuo ryhmän vaikutus on suuri. Katsoin eilen Garminista Tdh:n kymppejäni. Ajoin 28 ryhmän mukana jokseenkin tiiviisti ja 20-140km välillä kympit olivat n.29-32km/h (liikkeellä ollessa). Kun sykemittarin lukemia katsoin, niin yksin ajaen liikuttaisiin karkeasti 25-27km/h tasolla ja luultavasti olisi käynyt vielä niin että minulta olisi voimat olleet lopussa paljon enemmän vähissä kuin nyt porukassa ajaessa. Ja tämähän oli puhtaasti ilman omia vetovuoroja. Koen olevani parin vuoden pyöräilykokemuksella ja kunnolla aloittelija. Tdh:n alla tehdyn testilenkin (100km 28,2km/h yksin, jokseekin väsynyt perillä) perusteella olisi pitänyt mennä nopeampaa ryhmään, mutta ehkä tapahtuman luonne huomioiden oli hyvä että olin hereillä koko matkan.
Antti Salonen
10.09.2015, 13.39
44,1km/h ja keskiteho 193WVaikuttaa huikean hyvältä teho vauhti suhteelta. Tähän piti varmaankin ajaa hyvin lähellä edellä menevää? Myös takana ja sivulla oli koko ajan toinen pyöräilijä?.
Kyseessähän oli Tour de Helsingin pääjoukko, eli iso ja monesti leveä porukka, jossa ajajien välit ovat pienet -- sellainen kun maantiekisoissa rutinoituneiden ajajien pääjoukko on. Tässä (https://www.flickr.com/photos/ichyvision/20841258449/in/album-72157657587190998/) on kuva tuosta nimenomaisesta ryhmästä. Tuollaisen joukon luoma ilmavirta on todella huomattava, eli peesissä voi pärjätä todella pienellä keskiteholla verrattuna vaikkapa yhteislenkkien parijonoon. Mäet, risteyksistä kiihdytykset ja mahdolliset sivutuulet pakottavat toki sitten kaikki hommiin.
Eli tässähän videon kuvaaja ajelaa vaan rennosti turvallisuus mielessään eikä missään vaiheessa mene kovin lähelle muita. Välillä etäisyyttä edellä menevään on 2 metriä ja välillä 20 metriä. Samaan suuntaan meneviä pyöräilijöitä on kuitenkin lähettyvillä suurimman osan ajasta aika iso lössi, joten pientä etua tälläisestä porukassa ajamisesta varmaankin on?
Muistaakseni peesaamisen kieltävissä triathlon-kisoissa täytyy ohittaessa jättää edelliseen 10 metrin rako ja siirtyä sivulle. Internetissä on jonkin verran tuulitunnelipohjaisia ja muita käytännön tutkimuksia aiheesta, muistaakseni normaaleissa maantienopeuksissa ja tyynessä olosuhteessa yksittäisestä ajajasta saatava etu alkaa jo seitsemän metrin päästä. Toki isolla joukolla on paljon selvempi vaikutus ja toisaalta erilaiset olosuhteet voivat verottaa etua. Joskus koko kaistan leveydellä ajavassa tiiviissä kilparyhmässä laitimmaiset saavat tehdä töitä melko kovaa ollessaan tuulen puolella kovassa sivutuulessa.
Kommentoidaan tähän omia kokemuksia vähän heikommalla kalustolla eli tuolla hybridi pyörällä ajettuna.
Yksin ajettuna normi vk-lenkit 50-70km menee helpohkosti 27,5km/h keskarilla. Parhammillaan mennyt jopa 28,0km/h keskarilla rennosti.
Tällä viikolla tuli juuri ajettua pari todella kovavauhtista yhteislenkkiä JäPyn porukalla. Eka lenkki suuntautui Hyvinkäälle päin jossa maasto melko tasaista. 60km lenkin keskari oli 31.2km/. Sykkeet pysyivät vielä hyvin vk-alueella.
Toinen lenkki suuntautui Sipooseen mäkisempään maastoon. 70km ja keskari 31.1km/h vaikka huomattavasti haastavempi reittiprofiili. Tasaisilla osuuksilla mentiin jopa 33km/h keskarilla (useampi 5km:nen) ja sykkeet vk-alueen yläpäässä. Sitten mäet veivät sykkeet mk-alueelle ja mies alkoi hyytymään...
Muutama pidempi lenkki on tullut ajettua myös noin 30km/h keskarilla olevissa ryhmissä (Hepo). Niissä pysynyt hyvin mukana, varsinkaan kun ei ole ollut "vapaavauhti" osuuksia.
Suurin ongelma selkeän faktan antamiseen on se, että nuo yksin ajetut lenkin on ajettu eri reiteillä/reittiprofiileilla kuin porukalla ajetut. Mutta omalta kohdaltani sanoisin, että porukassa ajettuna hyöty on noin 2km/h omalla kalustollani. Mutta riippuu maastosta, mäkisellä osuudella porukan vedosta vähemmän hyötyä, taasen todella tasaisessa maastossa jopa 3km/h.
Mutta nämä vaan noviisin pyöräilijän kokemuksia aiheesta :rolleyes: nim.merk. -Enemmän intoa kuin kokemusta- :D
Vapaan vauhdin keskinopeus 44,1km/h ja keskiteho 193W. Arvioisin että tuollaisen nopeuden ajaminen yksin vaatisi minun kokoiselta luokkaa 360-370W keskitehoa. Edellä menneessä neljän miehen irtiotossa ollaan Stravasta vakoillun datan mukaan pärjätty vähän alle 300W keskiteholla, vauhti aika sama mutta neljän miehen jaetulla vetotyöllä.
Tää olikin mielenkiintoinen tieto vaikkei sinällään liity itse ketjuun. Olinkin ajatellut että millä keskiteholla on ajettu nopeammassa ryhmässä.
Itse ajoin tdh:n tänä vuonna vapaan vauhdin keskiarvolla vähän päälle 38 ja keskiteho 185W. Viimeisen tunnin pätkä pari pykälää päälle 200W.
Olisin ehkä voinut selvitä jopa tuossa ryhmässä maaliin, ehkä, tai sitten vain toiveajattelua...
Mutta kovat ovat olleen irtiottoyhmän keskitehot, huimaa...
Mutta joo, ilman muuta, jos yksin ajelee 26-27 keskarilla, pysyy mukana helposti 30 porukassa.
Juha Lehtinen
14.09.2015, 17.41
Pitääpi joskus ottaa pitkän tauon jälkeen osaa johonkin kuntotapahtumaan niin saisi testata millaisessa porukassa omat rahkeeni riittää kun yksikseen ajelen 30-33km/h:n keskarilla varsin helpoissa maastoissa.
kolistelija
14.09.2015, 18.06
Tää olikin mielenkiintoinen tieto vaikkei sinällään liity itse ketjuun. Olinkin ajatellut että millä keskiteholla on ajettu nopeammassa ryhmässä.
Itse ajoin tdh:n tänä vuonna vapaan vauhdin keskiarvolla vähän päälle 38 ja keskiteho 185W. Viimeisen tunnin pätkä pari pykälää päälle 200W.
Olisin ehkä voinut selvitä jopa tuossa ryhmässä maaliin, ehkä, tai sitten vain toiveajattelua...
Mutta kovat ovat olleen irtiottoyhmän keskitehot, huimaa...
Kisassa keskiteho ei yleensä ratkaise, vaan se että paukkua irtoaa ratkaisuhetkillä. Tdh:ssa perinteinen ratkaisun paikka on Velskolan mäkinen osuus. Pääjoukon keulan lähellä riitti noin 350NP kahdeksan minuutin ajan Velskolan läpi (66kg ajajalla), perällä kai vähän enemmän jojon takia ja irtiottomiehillä Velskolan keskiteho varmaan wateissakin tuota korkeampi. Vilkaisin julkisia tehodatoja niin Velskolan ensimmäisissä mäissä on monella ollut 3-4min tehot luokkaa 6W/kg tai enemmänkin.
Keskiteho on aika huono mittari kisassa pysymisen kannalta, siitä kertoo ammattilaisten stravassa julkaisemat datat. Moni pro tour kisa on ajettu alle 200W keskiteholla. :)
Kisoissahan voi kokeilla miten hyvin pärjää, jos ei vielä ole ehtinyt. Kyllä tdh:n yli 38 keskarilla ajanut mukana pysyy.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.