PDA

Näytä tavallinen näkymä : Laakerikartion korjaus ??



hartsu
28.12.2012, 00.42
Oli joulunpyhinä joutilasta aikaa joten ajankulukseni aloin huoltamaan Alfine napadynamoa kun laakerit pitivät pientä rahinaa.

Sain sen purettua ilman vaurioita vaikka se on Shimanon mukaan kertakäyttökamaa eli ei huollettava peli.
Valitettavasti nyt näyttäisi että purin sen liian myöhään kun on laakerikartiot kuluneet/syöpyneet aika lailla. Vaseliinia siellä oli ja ihan kohtalaisen hyvän näköistäkin vielä, navalla ajettu ehkä noin 4500km.
Laakerikuppi ja kuulat näytti ihan uudenveroisilta.
Kumpikin kartio kulunut jostain syystä vain toisesta kyljestä, toinen kylki ihan kuin uusi kuten kuvasta näkyy.

Uusia kartioita siihen ei tietenkään saa kun sitä ei ole tarkoitettu huollettavaksi, eikä korvaaviakaan löydy kun on akselissa 11mm kierre. 9 ja 10 millisiä löytyy vaikka kuinka.
Tai löytyi pari lähes vastaavaa joissa oli oikea kierre ja pituus mutta tarkoitettu eri kuulamäärälle joten ei sovi halkaisijan puolesta.

Kysymys onkin että voiko kartiolle tehdä jotain? Lähinnä hiontaa ajattelin, porakoneeseen pyörimään ja venttiilihiomatahnalla koittaa kihnuttaa. Tosin jos kartio on vaan pintakarkaistu niin se pinta sitten häviää hionnassa.
Vai pistääkö vaan uudet vassut sisään ja jatkaa ajoa tyytyväisenä pienestä rutinasta huolimatta.

Onko parempia ideoita? Sorvia ei löydy joten sen voi unohtaa, eikä kannata oikein viedä mihinkään koneistettavaksi kun uuden dynamon saa viidelläkympillä.

Ei vaan viitsisi heittää muuten hyvää dynamoa roskiin tuollaisen takia.

klik (http://farm9.staticflickr.com/8504/8314911033_85ccc1b739_b.jpg).
http://farm9.staticflickr.com/8504/8314911033_85ccc1b739_m.jpg (http://farm9.staticflickr.com/8504/8314911033_85ccc1b739_b.jpg)

tune
28.12.2012, 01.23
Itse on joskus tullut hiottua laakerikartioita kuntoon ja hyvin ovat vaikuttaneet kestävän käyttöä (tosin ovat olleet sekalaisessa asfalttikäytössä, eikä maastokäytössä). Porakoneella (tai sorvilla) ja hiomapaperilla (mieluummin usealla eri karkeuksisella) vaikuttaa onnistuvan. Venttiilihiomatahnalla tuossa menee todennäköisesti ikuisuus, kun kuvan perusteella vaikuttaisi siltä, että aika isot urat on päässeet syntymään. Viimeistelyyn tuo tahna toki sopii.

fsol77m
28.12.2012, 04.05
jos tiedät noiden kartioiden koon (pituus, leveys) niin mulla voisi olla valmiiksi "puhtaaksi sorvattuja" kartioita muutama varastossa (lue: työkalupakin pohjalla kierimässä)

kyllähän kartio paikalleen menee vaikka kuulamäärä olisi eri. sitähän varten on olemassa erikokoisia kuulia :)
(ja tässäkin on enempi parempi eli pienempiä kuulia paljon kuin että isoja vähän)

ps. jos hyvä tuuri käy niin voi olla että navan sisäkupin poistattamalla tilalle menisi konelaakeri ja siten napa olisi ikuinen :) (tarvitsee vain välillä joskus vaihtaa ne konelaakerit)

hartsu
28.12.2012, 19.31
Kiitos vinkeistä.

Kyllä tästä vielä ajokuntoinen yritetään tehdä kun ei heti tyrmätty.
Kokeilen nyt ensin josko noista vanhoista saisi hiomalla hyvät, ja jollei onnistu niin sitten voisi kokeilla niitä hieman isompia 12 kuulan kartioita. Näissä alkuperäisissä on 11 kuulaa 3/16" kokoisia.
Toisenmallisissa kartioissa on se huono puoli että tiivisteet ei välttämättä osu kohdilleen. Hyvä puoli taas se että pienemmät kuulat saattaa osua kartion hyväkuntoiseen kulumattomaan kohtaan.
Konelaakeria voi olla hankala löytää 11mm akselille, vakiomitat menee muistaakseni niin että 10 ja 12mm on lähimmät vaihtoehdot sisähalkaisijalle.

Kartion mitat on:
Halkaisija 15,9mm
Pituus 12.8mm
Tiivisteura 1,7mm leveä
Halkaisija tiivisteuran kohdalla 13mm eli uran syvyys jotain 1.4mm
Kierre on 11x1mm.

fsol77m
29.12.2012, 04.29
Kiitos vinkeistä.
Kyllä tästä vielä ajokuntoinen yritetään tehdä kun ei heti tyrmätty.
Kokeilen nyt ensin josko noista vanhoista saisi hiomalla hyvät, ja jollei onnistu niin sitten voisi kokeilla niitä hieman isompia 12 kuulan kartioita. Näissä alkuperäisissä on 11 kuulaa 3/16" kokoisia.
siis kun hiot kartion puhtaaksi niin joudut joka tapauksessa käyttämään erikokoisia kuulia sillä kartionhan ulkohalkaisija menee hiotusta kohdasta pikkaisen pienemmäksi kuin alunperin.



Toisenmallisissa kartioissa on se huono puoli että tiivisteet ei välttämättä osu kohdilleen.
siksi kartioissa on yleensä sitä syvyyttä sen kartio osan jälkeen jotta tiiviste osuu aina kohdalleen oli kartio sitten sorvattu tms tai ei.
toisaalta.. itselläni navan kartioit kuluivat aina samalla tavalla loppuun jo ~400km jälkeen oli tiiviste paikallaan tai ei ollenkaan koko tiivistettä :)


Hyvä puoli taas se että pienemmät kuulat saattaa osua kartion hyväkuntoiseen kulumattomaan kohtaan.
tuohon kuulien erikohtaan osumiseen kannattaa suhtautua varovaisesti sillä tuloksena voi olla napa joka ilman massaa päällä liikkuu siinä "kulumattomassa" kohtaa ja kun fillarin päälle tulee ihminen niin kuulat painautuvat sinne minne helpommin pääsevät eli sinne missä on jo kulumisura ja siten tuloksena voi olla jopa laakerin leikkaaminen kiinni kun kuula tipahtaa eri kohtaan ja massalla väkisin runnotaan eteenpäin.



Konelaakeria voi olla hankala löytää 11mm akselille, vakiomitat menee muistaakseni niin että 10 ja 12mm on lähimmät vaihtoehdot sisähalkaisijalle.

jep mutta jos lähtee kuppeja poistamaan niin samalla vaivalla vaihtaa vaikka akselinkin sopivaan (k-raudasta tms löytyy m10x1 kierretankoa ihan sellaisenaan) tai sitten tutkii sopivimpia tuumakokoja. (tai sovitin holkkeja)



Kartion mitat on:
Halkaisija 15,9mm
Pituus 12.8mm
Tiivisteura 1,7mm leveä
Halkaisija tiivisteuran kohdalla 13mm eli uran syvyys jotain 1.4mm
Kierre on 11x1mm.
kahton vielä jos olisi tuota kokoa...

kuvakin löytyi vielä vuosien takaa.. ennen ja jälkeen sorvauksen (wanhan kierteellisen shimppa navan kartiot)
http://gp1.pinkbike.org/p4pb1843442/p4pb1843442.jpg

hartsu
30.12.2012, 12.08
Akselin uusiminen konelaakeria varten ei onnistu ainakaan kovin helposti kun roottori/käämi on kiinteästi akselissa kiinni. Joko juotettu tai prässätty.
Lisäksi akseliin pitäisi saada ura johtoa varten ja mieluusti vielä reikä keskelle pikalinkkua varten.
Sitten siinä on vielä kaikennäköisiä prikkoja jotka pitää saada sopimaan akselille.

Eli kartioiden kunnostus tai uusiminen on vaihtoehdot.
Onneksi ei ole mitään kiirettä tämän kanssa kun ajattelin pistää tämän pyörän myyntiin keväällä, en kuitenkaan kehtaa ihan tuossa kunnossa alkaa myymään.

http://farm5.staticflickr.com/4072/5169065387_ee096876d6_b.jpg
http://l.yimg.com/g/images/icon_all_rights.png All rights reserved by Duncan Cycles (http://www.flickr.com/photos/duncancycles/)

fsol77m
31.12.2012, 01.09
Akselin uusiminen konelaakeria varten ei onnistu ainakaan kovin helposti kun roottori/käämi on kiinteästi akselissa kiinni. Joko juotettu tai prässätty.
aa.. empäs ajatellutkaan tuota.. ehkäpä siis tosiaan tuumakoko tai sovitin holkit. (jos jaksaa alkaa ruveta moiseen)



Lisäksi akseliin pitäisi saada ura johtoa varten ja mieluusti vielä reikä keskelle pikalinkkua varten.

ura löytyy vakiona shimpan akseleista mutta silloin se ei ole pikalinkku.. jos se olisi pikalinkku uralla niin aika heikko akseli olisi jo :)



Sitten siinä on vielä kaikennäköisiä prikkoja jotka pitää saada sopimaan akselille.

ei välttämättömiä.. siis tilalle sopii kyllä muutkin prikat tms



Eli kartioiden kunnostus tai uusiminen on vaihtoehdot.
Onneksi ei ole mitään kiirettä tämän kanssa kun ajattelin pistää tämän pyörän myyntiin keväällä, en kuitenkaan kehtaa ihan tuossa kunnossa alkaa myymään.
jep.. kartioiden "viilaus" lienee kaikkein helpointa tai uusien ostaminen tms.
kun kerran ei ole jäämässä vaan lähtee jonkun muun riesaksi :)

helpoin viilaus voisi olla kiinnittää tuo kartio pylväsporakoneeseen ja alustaan pyöröviila ja sitten vain ajaa kiinni viilaan ja antaa pyöriä hetken pari.
hiomatahnat tai santapaperit ei muuta kuin kiillota vain rosoja tuosta urasta.

usko juntunen
31.12.2012, 23.01
helpoin viilaus voisi olla kiinnittää tuo kartio pylväsporakoneeseen ja alustaan pyöröviila ja sitten vain ajaa kiinni viilaan ja antaa pyöriä hetken pari.
hiomatahnat tai santapaperit ei muuta kuin kiillota vain rosoja tuosta urasta.
:eek:

Jos haluaa päästä lopullisesti eroon kartioista- ja viilasta, niin siihen tuo konsti on vallan sopiva....

Oikea menetelmä on sorvata johonkin akselin pätkään loivasti kartio 11X1 kierre ja kiertää laakerikartio siihen, kunnes se "hirttää" kiinni. Tätä tuurnaa koneesta välillä irrottamatta
kartiot voi kovasorvata: http://www.sandvik.coromant.com/fi-fi/knowledge/general_turning/getting_started/turning_different_materials/hard_part_turning/Pages/default.aspx#
Tai sitten työkaluhiomakoneella hioen. Tällä menetelmällä kartioista tulee keskeiset ja kohtisuorat akseliin nähden.

hartsu
27.01.2013, 18.06
Dynamo sai vielä uuden elämän, toivottavasti vielä pidemmän kuin ensimmäinen.
Kartiot sorvattiin ja ihan ammattilainen oli asialla. Pyörii nätisti.

Onnistuin kokoamaan dynamon katkaisematta johtoa joka kulkee akselin urassa joten sähköäkin sieltä tulee.

Kiitokset vielä koneistajalle.

yedi
27.01.2013, 22.34
Nuohan näyttää melkein Shimanon vakiokartioilta, joita on muissakin navaoissa. Jos ottaa kartiot mukaan ja menee pidempään toimineeseen fillarikorjaamoon niin sieltä monesti löytyy iso valikoima Shimanon kartioita. Useammassa navassa on samanlaiset kartiot ja toisaalta eri versioita on vuosien varrelta muutama kymmenen. Eli melko hyvin samanlaiset voi löytää kaupasta uutenakin, vaikka ko. napaan niitä ei muka olisi tarjolla.

PikkuEme
27.01.2013, 22.52
http://techdocs.shimano.com/techdocs/blevel.jsp?ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474395181679&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302051151

Noissa ainakin vasemman puolen kartiot merkattu omalla koodilla. Uskois saavan tilaamalla Shimanolta. Vasemman kartion saa varmaan soviteltua oikeallekin.

hartsu
27.01.2013, 23.27
Nuohan näyttää melkein Shimanon vakiokartioilta, joita on muissakin navaoissa. Jos ottaa kartiot mukaan ja menee pidempään toimineeseen fillarikorjaamoon niin sieltä monesti löytyy iso valikoima Shimanon kartioita. Useammassa navassa on samanlaiset kartiot ja toisaalta eri versioita on vuosien varrelta muutama kymmenen. Eli melko hyvin samanlaiset voi löytää kaupasta uutenakin, vaikka ko. napaan niitä ei muka olisi tarjolla.

Niin minäkin luulin mutta ei löytynyt.

Pari viikkoa kuuklailin ja luin noita Shimanon räjäytyskuvia muutaman kymmenen kappaletta, jos oli muuten mitat oikein niin sitten oli väärä kierre. Tai sitten tökkäsi halkaisijaan eli kuulamäärään ja kokoon (11kpl. 3/16). Tai sitten oli tiivisteurat eri paikassa ja eri kokoiset.
SJS-cyclesistä myös kyselin kun siellä on luultavasti paras valikoima näitä pikkuosia. Eivät mittojen mukaan kysyessä löytäneet korvaavaa.
Ja luonnollisesti asiaan liittyvät Google groupit tuli luettua ja todettua ettei kukaan muukaan ollut onnistunut sellaisia löytämään.

Se että Shimanon osaluettelosta löytyy varaosanumero ei suinkaan tarkoita että osan pystyy tilaamaan.

usko juntunen
28.01.2013, 20.13
Dynamo sai vielä uuden elämän, toivottavasti vielä pidemmän kuin ensimmäinen.
Kartiot sorvattiin ja ihan ammattilainen oli asialla. Pyörii nätisti.

Onnistuin kokoamaan dynamon katkaisematta johtoa joka kulkee akselin urassa joten sähköäkin sieltä tulee.

Kiitokset vielä koneistajalle.
Ole hyvä vaan. Joo, ei noin pienen vian takia aleta hiilikuitujalanjälkeä kasvattamaan ;) Muutaman minuutin homma. Koneistuksessa mahdollisesti menetetty pintakarkaisu on
korvattu nitrauksella, jolloin pintaan saadaan 0.2-0.3mm paksuinen yli 60HRC kovuus.

Jukkis
17.03.2013, 18.34
Kuinkas pienen ruven takia noita kartioita kannattaa lähteä uusimaan. Tiedä näkeekö tosta kuvasta mitään, mutta tuollainen yksittäinen syöpymä toisessa kartiossa on, muuten OK. Eihän tuo enää tietenkään uusi ole, mutta "peittääkö" vaseliini tuon syöpymän vai kannattaisko uusia ?http://img.tapatalk.com/d/13/03/17/y8ybyzuq.jpg

A.M.®
17.03.2013, 20.10
Ei tuohon auta mikään. Uusi kartio ostoslistalle

Jukkis
17.03.2013, 21.28
Täytyykin huomenissa kurvata Velosportin kautta kotiin ja käydä akselin kanssa kysymässä, josko suoraan hyllystä löytyis. Taka-akselilla sama juttu. Pojan 29er:iä tuossa huollan korvaukseksi talvilainasta :)

A.M.®
17.03.2013, 22.19
Täytyykin huomenissa kurvata Velosportin kautta kotiin ja käydä akselin kanssa kysymässä, josko suoraan hyllystä löytyis. Taka-akselilla sama juttu. Pojan 29er:iä tuossa huollan korvaukseksi talvilainasta :)

Ota talteen se navan tyyppinumero (FH-475 tjsp) niin saa paremmin oikean

Jukkis
18.03.2013, 09.28
Kyseessä on juniorin hinnat alkaen 29er ja siinä ei navoissa lue muuta kuin Linus BBS :(

lansive
18.03.2013, 09.37
Osta kaupasta mitkä tahansa kartiot - kyllä ne sopii. Voit joutua laittamaan vähän prikkoja lukkomutterin alle, että saa leveyden passattua kohdalleen. Muista myös laittaa uudet kuulat. Tällä menetelmällä olen elvyttänyt jo useampia rupunapoja taas käyttökelpoiseksi.

mhelander
18.03.2013, 10.11
Osta kaupasta mitkä tahansa kartiot - kyllä ne sopii. Voit joutua laittamaan vähän prikkoja lukkomutterin alle, että saa leveyden passattua kohdalleen. Muista myös laittaa uudet kuulat. Tällä menetelmällä olen elvyttänyt jo useampia rupunapoja taas käyttökelpoiseksi.

Ja tämän joutuu yleensä tekemään kaikkiin napoihin joita ei heti uudesta ole uudelleen voideltu. Pistä rasvoiksi molybdeeni+grafiitti vaseliinit niin vesi ei pääse enää toista kertaa tekemään mokomaa tuhoa.

A.M.®
18.03.2013, 11.47
Automaattioletus oli että navat on Shimanoa :p Niissä kartiot ovat monesti samoja mallista riippumatta, mutta peltiset pölysuojat ja tiivisteet voivat vaihdella mallikohtaisesti.
Linus napoja olen joskus tutkinut. Ainakin niitä on näkynyt Nishikeissä. Voipi olla hyvinkin korjattavissa kuten edelliset kirjoittavat.

NHB
18.03.2013, 14.47
Ja tämän joutuu yleensä tekemään kaikkiin napoihin joita ei heti uudesta ole uudelleen voideltu. Pistä rasvoiksi molybdeeni+grafiitti vaseliinit niin vesi ei pääse enää toista kertaa tekemään mokomaa tuhoa.
Mitä tekemistä molybdeenillä ja grafiitilla on rasvan veden kestävyyden kanssa?

mhelander
18.03.2013, 15.25
Mitä tekemistä molybdeenillä ja grafiitilla on rasvan veden kestävyyden kanssa?

Kokemukseen perustuva havainto että kun ajaa moiset rasvat laakereissa kesät talvet, sateet ja lumet, niin rasva ei mene paakuille, ei sulje vettä/kosteutta laakereita syövyttämään ja ei myöskään näistä johtuen jäykisty kylmässä.

Verrokki rasvoina mm Campagnolo vihreä hyytelö, normaali keltainen vaseliini ja kaikkea siltä väliltä.

Molybdeeni-grafiitti vaseliinia käytetään raskaan kaluston ja alustan nivelten voiteluun. Kertonee mihin on tarkoitettu... myös nuoremmalle (autoilevalle) väelle joka ei ole alustan voitelusta kuullutkaan. On valitettavasti arkipäivää asuntovaunujen, peräkärryjen ja (vanhojen) jenkkien omistajille edelleen.

Jukkis
18.03.2013, 15.55
Hutireissu Velosporttiin :( Kuulemma käytännössä mahdoton tilattava varaosat tuohon napaan. Täytyy käydä huomenna duunin vieressä Etelä-Suomen Pyörähuollossa. Paljon on paikkaa täällä parjattu, mutta "laakerikartioiden hommaamisen vaikeudesta"-ketjussa (vai miten se oli) kerroin, kuinka siinä kun Spessun oma liike ei osannut myydä Spessun napoihin kartioita vaan tilasivat väärät, löytyi ne tuolta suoraan.

mhelander
18.03.2013, 16.35
Hutireissu Velosporttiin :( Kuulemma käytännössä mahdoton tilattava varaosat tuohon napaan. Täytyy käydä huomenna duunin vieressä Etelä-Suomen Pyörähuollossa. Paljon on paikkaa täällä parjattu, mutta "laakerikartioiden hommaamisen vaikeudesta"-ketjussa (vai miten se oli) kerroin, kuinka siinä kun Spessun oma liike ei osannut myydä Spessun napoihin kartioita vaan tilasivat väärät, löytyi ne tuolta suoraan.

Joku pikku narikka joka on iät ajat pyöriä korjannu voi olla parempi veto kuin nämä nykyaikaiset "laakeri rahisee, tossa sulle uus kiekko" tyyppiset kauppiaat...

Ota akseli kartioineen ja kuula malliksi mukaan. Älä edes sano mistä ne on... vaan kysele josko sattuis löytymään sopivaa. Tällä strategialla menossa joku päivä kyseleen pilipali-napoihin kartioita (Quando ja joku kiinalainen noname shimano-klooni).

Jukkis
18.03.2013, 17.05
Joo, akseli kartioineen oli Velosportissa mukana ja samoin tuohon Spessuun kartioita hakiessani sen "jaa, shitmano ei noihin kuranapoihin mitään osia saa"-napaan oli vanhat mukana mallina. Spessun omassa liikkeessä tilattiin sittenkin väärät kartiot kun taas "pahamaineisessa" Etelä-Suomen Pyörähuollossa löytyi uudet kouraan alta 10 sekunnin :)

Jukkis
22.03.2013, 16.09
Laitoinkin kokeeksi meiliä Bikelineen ja homma otettiin siellä helposti haltuun. Taannoin noiden Linus BBS-osien kanssa oli kuulemma ollut ongelmia vaan ei enää, kun olivat tilaisuuden koittaessa ostaneet takanapoja isomman erän varaosiksi. Etuakselin kartiot ihan stanutavaraa.
Poistuin juuri hetki sitten liikkeestä ulos tarvittavat osat mukana; hyvinkin kohtuulliseen hintaan vielä. Täydet pisteet ammattitaitoiselle liikkeelle :) (http://bikeline.fi/)

dimebak
04.12.2014, 09.59
Kokemukseen perustuva havainto että kun ajaa moiset rasvat laakereissa kesät talvet, sateet ja lumet, niin rasva ei mene paakuille, ei sulje vettä/kosteutta laakereita syövyttämään ja ei myöskään näistä johtuen jäykisty kylmässä.

Verrokki rasvoina mm Campagnolo vihreä hyytelö, normaali keltainen vaseliini ja kaikkea siltä väliltä.

Molybdeeni-grafiitti vaseliinia käytetään raskaan kaluston ja alustan nivelten voiteluun. Kertonee mihin on tarkoitettu... myös nuoremmalle (autoilevalle) väelle joka ei ole alustan voitelusta kuullutkaan. On valitettavasti arkipäivää asuntovaunujen, peräkärryjen ja (vanhojen) jenkkien omistajille edelleen.

Toisen threadin kautta ajauduin tänne. Mielenkiintoista tietoa tuli taas lisää. Esim. toi sorvaus ei ole käynyt koskaan mielessä ja uuden kartion nitraus voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Toisaalta. Tätä molybdeeni-grafiitti-vaseliinia olen kokeillut ja todennut, että ei sekään ole onni ja autuus. Itse politikoin tätä sillä, että fillarin napaan sitä rasvaa ei saa tarpeeksi eikä sitä lisätä kuten raskaankaluston tapauksissa yleensä tehdään ja täten se on mahdollista ajaa ominaisuuksiltaan loppuun. Kyllä, olen sen tehnyt ja kahdesti :cool:

Niin, mitä itse olen tehnyt pyörän navoille on, että olen sisäänajon jälkeen laittanut navat osiksi, putsannut ne ja rasvannut uudestaa. Käytössä on ollut Shimanon rasvaa, molybdeeni-grafiitti-rasvaa, molybdeeni-sulfidi-rasvaa ja nyt viimeisimpänä Motorexin bike2000:sta. Eli minun mielipide on, että nämäkin navat (varsinkin maastopyörien koska saavat paljon paskaa niskaansa) olisi pysyneet toimintakuntoisina säännöllisten puhdistuksien avulla.

Jukkis
12.11.2015, 09.37
Päivitetäänpä tätä wanhaa juttua kun ei tuo Etelä-Suomen Pyörähuollon laakerijuttu nyt ihan putkeen mennytkään. On tuo Spessu lojunut ajamattomana pitkään kunnes vaimo omi sen itselleen. Nyt huoltoa tehdessäni ihmettelin, kun etunapa ei taaskaan pyöri jurisematta. Tuota kovan onnen laakeriremppaa tehdessäni siis homma meni niin, että putiikissa asioidessani mulla oli etunavan sisälmykset akseleineen mukana ja kun myyjä kuuli, että kyse on etunavasta ainoa kysymys oli, kuinka monta laakerikuulaa siinä oli ja sen perusteella sain uudet osat samantien mukaan.
Nyt kun avasin navan oli helppo nähdä, että kuulat olivat ottaneet vain ihan kartion päihin kiinni eli sittenkin väärää kokoa. Eivät siis olemattoman ajamisen takia ole mitään vaurioittaneet, mutta vaseliineista oli helppo nähdä, missä kohtaa kuulat ovat vaeltaneet.

Koska tuosta ostoksesta on jo näin kauan ja halusin, että tällä kertaa homma onnistuu hapuilematta vein etukiekon tiistai-iltapäivästä Bikelineen ja "yllättäen" sieltä tuli heti seuraavana aamuna tekstari, että napa on valmis.

Jöpöttäjä
12.11.2015, 13.42
Täällä tehty myös laakeriremonttia. Mites laakerivälyksen arvostelette? Nollaan vai jätetäänkö erittäin pieni välys?

arctic biker
12.11.2015, 14.41
Täällä tehty myös laakeriremonttia. Mites laakerivälyksen arvostelette? Nollaan vai jätetäänkö erittäin pieni välys?

Yksi minusta hyvä tapa on laittaa kiekko pyörään kiinni ja ekaksi pikalinkku varsin hellästi kiinni, sitten pannaan kiekko pyörimään ja samalla pikalinkku kunnolla kiinni. Jos kiekon pyörintänopeus alkaa heti kärsimään niin liika tiukalla on.

Toki Janne kertoi saman asian toisella viisiin.

Jukkis
12.11.2015, 14.58
^ Koko on luonnollisesti subjektiivinen juttu, mutta pienellä täällä mennään ja on aina menty :)

Jöpöttäjä
12.11.2015, 17.49
Kiitokset. Pikalinkun vaikutus laakerivälykseen ei edes käynyt mielessä.

kaveri1200
25.09.2017, 17.06
Tietääkö kukaan onko pääkaupunkiseudulla pyöräliikettä, jossa suht laaja valikoima laakerikartioita?
Vai joutuuko tilaamaan jostain Kiinasta juuri oikeanlaisen.
On nimittäin aika ruhjeilla jo kartio

STN
25.09.2017, 18.15
Tietääkö kukaan onko pääkaupunkiseudulla pyöräliikettä, jossa suht laaja valikoima laakerikartioita?
Vai joutuuko tilaamaan jostain Kiinasta juuri oikeanlaisen.
On nimittäin aika ruhjeilla jo kartio

Luulisi että on saanut kolmessa vuodessa jo korjattua.

kni
09.08.2021, 17.57
Luulisi että on saanut kolmessa vuodessa jo korjattua.

Kun on näin hyvä aihe niin nostetaan, kaipa porukka on neljässä vuodessa saanut ajettua laakereita sen verran vaihtokuntoon että olisi jaettavissa uutta tietoa pk-seudun parhaista laakerikartiokaupoista. Läskipyörän etunavan kartiot (9x135 mm QR) ovat nimittäin vaihtokunnossa, ja tähän asti on puhelimeen vaan vastattu että ei meillä sellasia läskipyörien laakereita ainakaan ole....