Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Minä lähinnä tarkoitin sitä, kun auto tulee kauempaa ja näyttää ehkä hidastavan ehkä ei. Sitä on aika vaikeaa nähdä. No jään sitten pyörineni seisomaan, koska minulla ei ole etuajo-oikeutta. Auto tulee suojatien eteen ja pysähtyy, sitten menen ja kiitän. Olisi vaan helpompaa sille kiltille autoilijallekin näyttää vaikka valoilla, kaikki menisi jouhevammin.
^Mä korostan usein tuota pysähtymistä vielä käden heilautuksella 'mene nyt'. Jotkut eivät siitäkään ymmärrä, joten sitten jäädään vähäksi aikaa kumpikin seisomaan. Itselläni on työmatkalla (tai oli ennen coronaa) yksi sellainen kohta, jossa tuota tapahtuu vähintään pari kertaa viikossa.
Se käden heilautus ainakin vähän kauempaa ei välttämättä näy sinne ulos. Nykyisten autojen lasit ovat niin heijastavia, ettei niiden sisälle näe. Valojen väläytys on mielestäni paras. Sitä ainakin itse käytän.
Se on jotenkin jännä, että ihminen, jolla on ajokortti ja kulkee muuten liikenteessä jatkuvasti autolla niin mennessään kelville koiran kanssa tai sitten vaan kaverin kanssa kävelemään kuvittelee, että siellä ei kukaan halua ohi tai tule vastaan tai ainakin sekä ohittajat että vastaantulijat tulee aina yllätyksenä. Ajoradalla pysytään kuitenkin tiukasti omalla kaistalla. KLV:tä ei pidetä liikenneväylänä, vaikka se ilman muuta sellainen on.
Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika. Ja mitä tulee ajoratoihin, sielläkin tapaa päivittäin mitä uskomattomampia suorituksia. Siellä vain sanalliset tai muut yhteydenotot jäävät kovin vähäisiksi.
Se käden heilautus ainakin vähän kauempaa ei välttämättä näy sinne ulos. Nykyisten autojen lasit ovat niin heijastavia, ettei niiden sisälle näe. Valojen väläytys on mielestäni paras. Sitä ainakin itse käytän.
Aa, tässä olin pyöräilijänä, jäi tämä täsmentämättä. Eli autoilijaan päin pitäisi näkyä.
Siis selkeintä olisi jos kaikki ajaisivat liikennesääntöjen mukaan niin ei tulisi arpomistilanteita. Mutta tämähän ei tietysti voi käytännössä koskaan toteutua täysin.
Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika.
Kelvien speksaus voi olla berseestä mutta kyllä se syy on sillä kulkevien ihmisten.
Onko 90° (huonosti suunniteltu) alikulun pimeä mutka vaarallinen vai tekeekö väärällä tilannenopeudella siihen tuleva pyöräilijä siitä vaarallisen.
Palellutin korvani kun oli pakkanen vai palellutin korvani kun en laittanut pipoa.
Vastuu on niin helppo siirtää muille.
F. Kotlerburg
30.04.2020, 14.08
Onhan se jännä ja liikenneväyläkin. Kelvi on kuitenkin huomattavati löyhemmin speksattu kuin ajorata. Mielestäni syy ei ole niinkään sillä kulkevien ihmisten vaan sen speksanneiden vika. Ja mitä tulee ajoratoihin, sielläkin tapaa päivittäin mitä uskomattomampia suorituksia. Siellä vain sanalliset tai muut yhteydenotot jäävät kovin vähäisiksi.
Joo mutta ajoradoilla se miten sattuu perseily ja palloilu ei ole oletus kuten kelveillä. Sinänsähän laki määrää kelvilläkin kulkemaan reunassa. Ei koko väylän leveydeltä tai keskellä väylää.
Aika moni, ehkä jopa suurin osa kävelee niillä metsäpoluilla tai yhdistetyillä jalkakäytävävällä ja pyörätiellä keskellä, aivan kuin reunoilla olisi joku rotko, minne pelkää putoavansa.
Olen TM aviisin kanssa samaa mieltä. Turvallinen ja sujuva liikenne perustuu liikennesääntöihin. Se jolla on etuajo-oikeus menee ensin. Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon. Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 🤔.
Tämä
Kaikkien sujuvuuden edellytys olISI sääntöjen mukaan toimiminen. Itseäkin ärsyttää, kun selkeässä paikassa, jossa itsellä väistämisvelvollisuus, autot pysähtyvät ja antavat tietä. Huomannut käytännössä, että väistämisvelvolliselta väylältä tullessani jään vähintään viiden metrin päähän trackstandäämään, niin homma hoituu ok. Jos ajaa väylän reunaan, niin ajojärjesysshow alkaa.
Joo mutta ajoradoilla se miten sattuu perseily ja palloilu ei ole oletus kuten kelveillä. Sinänsähän laki määrää kelvilläkin kulkemaan reunassa. Ei koko väylän leveydeltä tai keskellä väylää.
En nyt sen enempää vänkää, mutta senkin vähän osalta, mitä autolla ylipäätään ajelen, huomioni on kiinnittynyt entistä huonompiin liikennesääntöjen noudattamiseen ja risteys- ja kaista-ajamisen surkeuteen. Siihen en usko, että ihmiset menevät tahallaan perseilemään kelveillekään. Yksi ongelma on, että ajoradalle autolla ei pitäisi mennä kenenkään siihen koulutuksen ja opin saanut, kelveillä ei tätä vaatimusta ole. Siksipä se, kenellä enemmän on, antakoot toiselle tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
Aika moni, ehkä jopa suurin osa kävelee niillä metsäpoluilla tai yhdistetyillä jalkakäytävävällä ja pyörätiellä keskellä, aivan kuin reunoilla olisi joku rotko, minne pelkää putoavansa.
Tätä mä kerran kysyin aivan nätisti yhdeltä kaverilta, että pelkääkö se että maailma loppuu siihen reunaan. Ei ihan heti ymmärtänyt ja kun ymmärsi oli asianmukaisesti kovin tuohtunut viisastelusta.
Joo, kyllä ärsyttää kun kelvillä yksinäinen kävelijä menee aivan keskellä eikä pyörällä oikein tiedä kummalta puolelta ohittaisi. Ja jotkut eivät vastaantullessaankaan siirry yhtään keskiviivalta sivuun vaikka selvästi näkevät pyörän tulevan kohti.
Tänään juuri nuori kimma puhelimensa kanssa käveli keskellä. Lähdin ohittamaan vasemmalta, niin eiköhän neito juuri alkanut siirtyä sinne vasemmalle. No pääsin onneksi ohi osumatta.
Isä nitro
30.04.2020, 19.00
Kehenkään en ole vielä onnistunut törmäämään. Aina kun näen edessäni kulkijan (jalan, pyörällä) ja lähestyn häntä ohittaakseni katson, onko vasemmalla tai oikealla jotain kohdetta (sivutie, jäätelökioski, whatever), jota kohti tämä voisi kääntyä. Näin olen välttänyt törmäyksen monesti. Sitten on niitä, jotka päättävät yks'kaks' ja täysin yllättäen (minun näkökulmastani) lähteä taakseen katsomatta kohti jotain. On jumalan ihme, että tähän mennessä ei ole vielä tullut törmäystä. Olen joutunut jokusen kerran toteamaan, että telepatia ei kuulu kykyihini.
E Siksipä se, kenellä enemmän on, antakoot toiselle tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
Ei se nyt ihan noin mene. Minusta punaisen pitäisi väistää sinistä, joka väistää keltaista. Ihan turha keksiä omia sääntöjä.
Veneilyssä se menee niin että se, jolla on väistämäisvelvollisuus väistää ajoissa niin, että väistettävä näkee että väistäjä väistää. Väistettävän velvollisuuksiin kuuluu *pitää suunta ja nopeus* jotta häntä voi ylipäätäänsä väistää. Kukaan ei saa tietenkään ajaa toisen päälle, mutta tuo kohta että väistettävä pitää suuntansa ja nopeutensa on mielestäni hyvä juttu.
Onhan tieliikennelaissakin määritelty väistämisvelvollisuuden noudattamisen osoittaminen. Siinä tosin lain kirjoittajalla on ollut mielessä vain ajoneuvot, ei jalankulkijat. Sama juttu hiukan korostuneemmin uudessa laissa. Siksi pitääkin katsella muita pykäliä. Yksi lienee kielto haitata muuta liikennettä tarpeettomasti, uudessa laissa se on mainittu kahteen kertaan. Jalkakäytävällä tuosta tuskin saa kovin helposti puuttumiskynnyksen ylittävää tai syyllisyyteen vaikuttavaa juttua aikaan, mutta ajoradan reunassa tai yhdistetyllä jk+pyörätiellä varomaton sivuttaissiirtymä on eri asia.
Nopeus ei suoraan määrittele väistämisvelvollisuutta, mutta kun nopeampi saavuttaa hitaamman, nopeampi tietysti ohittajana joutuu väistämään hitaampaa eli ohitettavaa.
Olen TM aviisin kanssa samaa mieltä. Turvallinen ja sujuva liikenne perustuu liikennesääntöihin. Se jolla on etuajo-oikeus menee ensin. Aina voi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa suojatien yli jos esim katkeamaton autojono hidastaa matkantekoa liian paljon. Vai pitäisikö ruotsalais tyylisesti alkaa diskuteerata risteyksissä kenellä on kiire ja kuka nyt menisi ensin 樂.
Samaa mieltä myöskin. Autoilijana tietysti väistän, jos väistämisvelvollinen fillaristi ajaa eteen, mutta silloin kyllä torvi soi, kuten laki vaatii*). Fillaristina taas olen ottanut tavaksi hypätä pyörän päältä pois ja taluttaa tien yli silloin kun olen itse väistämisvelvollinen ja on muuta liikennettä. Poikkeuksena tilanteet, joissa auto selvästi antaa tietä, vaikka itse olen jo pysähtymässä, jolloin vastaan reilulla tervehdyksellä ja jatkan matkaa.
Suomessa tuo "diskuteeraus" yleensä suoritetaan vasta sen jälkeen, kun ajojärjestys on jo selvinnyt :rolleyes:
*) Nippelitietona sellainen asia, että ääni- tai valomerkin antaminen ei ole vapaaehtoista. Sekä vanhassa että uudessa tieliikennelaissa sanamuoto on pakottava:
Vanha TLL, 2 luku, 34 § Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota...
Uusi TLL, 3 luku, 47 § Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen...
Tööttäämättä tai valojen vilkuttamatta jättäminen vaaratilanteessa voi siis olla rangaistavaa, joskaan en tiedä että siitä olisi vielä koskaan sakkoa kirjoitettu :eek:
kovinhidas
02.05.2020, 16.13
tai kuten veneilyssä ja ilmailussa, nopeampi väistää hitaampaa.
Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.
Ilmailussa ja veneilyssä on kaksi pääsääntöä: oikealta tulevaa väistetään, ohittava väistää. Lisämääräyksiä näihin liittyen on olemassa, mutta "nopeampi väistää" ei lue missään. Ajattelit varmaankin pelkästään ohitustilannetta ja yksinkertaistit rajusti.
*) Nippelitietona sellainen asia, että ääni- tai valomerkin antaminen ei ole vapaaehtoista. Sekä vanhassa että uudessa tieliikennelaissa sanamuoto on pakottava:
Vanha TLL, 2 luku, 34 § Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota...
Uusi TLL, 3 luku, 47 § Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen...
Tööttäämättä tai valojen vilkuttamatta jättäminen vaaratilanteessa voi siis olla rangaistavaa, joskaan en tiedä että siitä olisi vielä koskaan sakkoa kirjoitettu :eek:
Tähän on pakko puuttua, ettei se jää elämään perättömänä "tietona." Ei se noin mene.
Itsekin kirjoitit "milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen." Kerropa nyt omin sanoin, miten "vaaran välttämiseksi" on äänimerkkiä tai valomerkkiä käytettävä joutuessasi hidastamaan ajonopeuttasi vaikkapa tietä ylittävän pyöräilijän takia. Miten se tööttääminen poistaa vaaraa? Miten kolmannen osapuolen (muiden tienkäyttäjien, kuten itse kirjoitit) huomion kiinnitäminen tässä tilanteessa poistaa vaaraa?
Itsekin kirjoitit "milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen." Kerropa nyt omin sanoin, miten "vaaran välttämiseksi" on äänimerkkiä tai valomerkkiä käytettävä joutuessasi hidastamaan ajonopeuttasi vaikkapa tietä ylittävän pyöräilijän takia. Miten se tööttääminen poistaa vaaraa? Miten kolmannen osapuolen (muiden tienkäyttäjien, kuten itse kirjoitit) huomion kiinnitäminen tässä tilanteessa poistaa vaaraa?
En ole välttämättä ainoa autoilija tilanteessa. Voi olla vastaantulevaa liikennettä tai useita kaistoja tai useampi pyöräilijä. Silloin on parempi kiinnittää kaikkien huomio siltä varalta, että joku toinen ei ehkä huomaa jarruttaa ajoissa. Suomalaisten pitää vaan päästä eroon siitä stigmasta, että töötti tai valojen vilkuttelu on aina vittuilua, vaikka laki vaatii käyttämään niitä vaaran välttämiseksi.
kovinhidas
02.05.2020, 16.36
Samaa mieltä myöskin. Autoilijana tietysti väistän, jos väistämisvelvollinen fillaristi ajaa eteen, mutta silloin kyllä torvi soi, kuten laki vaatii:eek:
Kirjoitit kuitenkin noin.
"Vaaran välttämiseksi" vaatimuksen täyttymistä ei tuosta kuvauksesta löydy. Protestointi ja aggressiivisuus tulee siitä mieluummin mieleen.
Asiaan löysästi liityen, espanjalaisessa pikkukylässä silloin 7-vuotias seurueemme pikkutyttö teki kaupunkiliikenteestä havainnon: "täällä autot töötöttävät, jos ajaja näkee kaverinsa!"
Kirjoitit kuitenkin noin.
"Vaaran välttämiseksi" vaatimuksen täyttymistä ei tuosta kuvauksesta löydy. Protestointi ja aggressiivisuus tulee siitä mieluummin mieleen.
Asiaan löysästi liityen, espanjalaisessa pikkukylässä silloin 7-vuotias seurueemme pikkutyttö teki kaupunkiliikenteestä havainnon: "täällä autot töötöttävät, jos ajaja näkee kaverinsa!"
Älytöntä vänkäystä taas. Jos joku ajaa eteen, se voi johtua siitä ettei eteenajaja ole huomannut sinua, tööttäät siksi että huomaisi.
Ilmailussa ja veneilyssä on kaksi pääsääntöä: oikealta tulevaa väistetään, ohittava väistää. Lisämääräyksiä näihin liittyen on olemassa, mutta "nopeampi väistää" ei lue missään. Ajattelit varmaankin pelkästään ohitustilannetta ja yksinkertaistit rajusti.
Juuri näin, oikein tulkitsit, eli tarkoitin ohitustilannetta. Vähän oli väljästi tuotu ilmi juu. En myöskään tarkoittanut rullausta tai vastakkaisiin suuntiin kohtaamista, jolloin kumpikin väistää oikealle.
Sinänsä oikealta tulevaa väistäminen on pidetty kautta linjan kaikessa liikenteessä yhtenäisyyden vuoksi.
Vuosia sitten asiaa poliisiviranomaiselta sähköpostitse kysyessäni vastaus oli ettei jalankulkijalle ole laissa määrättyä paikkaa yhdistetyllä pyörätie ja jalkakäytävällä. Perusteluna oli, että sellaisella jalankulkija noudattaa tieliikennelakia jalkakäytävää kulkevana ja pyöräilijä pyörätietä kulkevana. Samalla loogista mutta epäloogista. Jalkakäytävällähän jalankulkija voi kulkea missä kohtaa hyvänsä. TLL:ssa ei ole erillistä määräystä yhdistetylle klv:lle eikä siinä ole arvotettu, että kumpi määräys on painavampi: jalankulkija pyörätiellä (reunassa kulkevana) vai pyöräilykielto jalkakäytävällä. Sitä en tiedä onko tällaisista mitään tuomioistuimen päätöksiä olemassa eli oliko kyse vain yksittäisen poliisiviranomaisen kanta, mutta paremman tiedon puuttuessa pitää vain tyytyä noudattamaan pyöräilijänä ja jalankulkijana TLL 3. pykälää.
Niin, jalankulkijallehan ei ole määrätty paikkaa sinne jalkakäytävälle, eikä tarvitse osata liikennesääntöjä. En muista mitä koulussa opetettiin. Kyllähän vanhemmat opastavat lapsia miten katu pitää ylittää ym. Olisi kuitenkin mielestäni hyvä jos kuitenkin käytettäisiin enemmän kulkusuuntaan oikeaa reunaa.
Eilen ajellessani olin tulossa sillalle joka on hieman kapeampi kuin muu väylä siinä kohtaa. Sillalla käveli kaksi miestä keskellä siltaa samaan suuntaan kuin minä. Vastaan tuli nuori kundi potkulaudalla vasenta reunaa vähän kauempana. Soitin kelloa ja miehet siinä tilanteessa siirtyvät loogisesti vasempaan reunaan koska siellä oikessa reunassa oli se potkulautailija. No siihen keskelle jäi sitten niin kapea väylä, etten mennyt siitä koska se olisi aihettanut vaaratilanteen. Jos se potkulautailja ja miehet olisivat noudattaneet oikeanpuoleista liikennettä kaikki olis mennyt hyvin.
Se mielestäni vaan helpottaisi kaikkien elämää. Ymmärrän että ei siellä pidä robottimaisesti kävellä jonossa. Mutta kyllä sen kävelijänkin pitää ottaa muut huomioon.
Eihän pienemmiltä lapsilta voi odottaa johdonmukaista käytöstä, eli heidän kanssa pitää vain olla varovainen.
Pikkuhiljaa näin koronakevään edetessä alkaa taas nousta patti otsaan tästä viimevuoden suosikkiaiheesta: eli potkulaudoista. Tälläkertaa tosin ihan niistä perinteisistä malleista eikä niistä sähköisistä. Lähes jokaisen pyörälläliikkumisen yhteydessä tulee törmättyä usein perheisiin joissa vapaavalintainen määrä 3-10 vuotiaita lapsia liikkuu potkulaudoilla kuin sardiiniparvet kelvillä ja vaikka asiallisesti kelloa soittaisi ja/tai vanhemmat huutelisi että pöyrä tulee menkää reunaan tästä usein syntyy vain täysi kaaos kun lapset alkavat panikoida niin että mihin ja kumpaan reunaan. Usein myös koska ollaan kokoperhe liikkeellä ja luonnollisesti sitä pikkusisarta joutuu odottamaan niin nämä vanhemmat pään lapset alkavat vielä temppuilemaan ja kikkailemaan keskellä kelviä ja ei ole kerta tai kaksi kun meinaa saada jostain pyörivästä potkulaudasta kun päätetään tehdä jotain laudan pyörittelyhyppyjä siinä odotellessa että pikkusisarkin pääsisi mäen ylös. Puhumattakaan näistä pikkusisarten ontuvasta menosta kun jokainen potkaisu asfalttiin saa laudan kääntymään täysin ennalta arvaamattomaan suuntaan ja seilaamaan kelviä puolelta toiselle. Alkava setämies tässä miettii että mokomat vekottimet kyllä pitäisi kieltää kokonaan liikennekäytöstä jonkinlaisella lakipykälällä olivat sitten moottorilla tai ilman.
Ei sillä ei ole mitään vastaan lasten hyvää urheiluharrastusta mutta ajaisivat edes sitten perheen autolla skeittiparkkiin potkulautailemaan tai leikkisivät jossain lähikaduilla tai parkkipaikoilla, jolloin yleensä vaikka olisikin kohdannut heitä niin kohtaamiset ovat menneet paljon sujuvammin kuin nämä potkulauta perheiden kelvillä kohtaamiset.
^word.
ja minä ihmettelen sitä missä nämä mainitut perheet (ynnä muut vastaavat kelvit tukkivat perheet) ovat olleet silloin kun ei ole koronapandemiaa meneillään? Uusmaalaisetkin saisivat jo mennä böndelle.
Eräs johtopäätös minulla on sellainen, että normaalisti vanhemmat olisivat baarissa ja lapset isovanhempien hoidettavana ja kelvit tyhjänä.
F. Kotlerburg
11.05.2020, 12.06
Eikä tuo koske pelkästään potkulautoja. Eräällä vähän pidemmällä suoralla ehdin seurata yhden perheen menoa, jossa isällä pyörän perässä kärry, äiti ajoi koko lauman edellä pyörällä ja siinä välissä juuri ja juuri alakouluikäisiä tai vähän alle muksuja pyörillään. Joka kerta kun joku tuli vastaan tai ohitti niin komennettiin muksut laitaan vanhempien väliin ajamaan. Ja kuin taikaiskusta se paletti hajosi 2 sekunnissa vastaantulijan mentyä taas koko kelvin leveydelle. Sama uudestaan 30s päästä. Oi miksi oi miksi sitä pakkaa ei voi pitää koko ajan kasassa ja opettaa lapsia kulkemaan ihmisiksi tuolla liikenteessä.
Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä? Jos ei ole oltu oikeassa ympäristössä harjoittelemassa, ei se oppi pelkästään kaatamalla päähän mene ja kertaus on opintojen äiti. Setämiehet nyt vain totuttelevat elämään elävässä elämässä ja menevät sitten vaikka ajamaan tuonne maanteille, jossa ei niitä perheitä häröile.
Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä?...
Juuri näin, mutta pointti oli ainakin mulla se, että nyt niitä perheitä on huomattavan paljon enemmän kuin yleensä. Mistä se johtuu, koronasta totta kai mutta millä mekanismilla?
F. Kotlerburg
11.05.2020, 12.24
Näin perheellisen näkökannalta, vaikka omat alkavatkin olla aika hyvin koulutettuja, kysyisin, että missäs ne perheet opettaisivat lapsille sitä oikeaa liikennekäyttäytymistä jos ei kelveillä? Jos ei ole oltu oikeassa ympäristössä harjoittelemassa, ei se oppi pelkästään kaatamalla päähän mene ja kertaus on opintojen äiti. Setämiehet nyt vain totuttelevat elämään elävässä elämässä ja menevät sitten vaikka ajamaan tuonne maanteille, jossa ei niitä perheitä häröile.
Vänkä vänkä. Kysehän nyt oli siitä, että kun ei edes yritetä opettaa vaan annetaan porukan palloilla miten sattuu, jos ei ketään satu tulemaan juuri sillä hetkellä vastaan.
Kuten sinulla on tapana niin päätän keskustelun samalla tavalla. En ala tästä nyt enempää vänkäämään :D
Tulin Larun sillalle eilen Larusta poispäin. Vastaan tulee pikkulikka fillarilla ja alkaa kaartaa vasemmalle. Joudun pysähtymään etten aja päälle. Äiti juoksee perässä ja nostaa kättä ja toruu likkaa joka ei varmaan edes ymmärrä tehneensä väärin. Tällä tarkoitan sitä, että ei sinne ahtaimpaan paikkaan pidä mennä opettelemaan miten liikutaan. Äiti voisi kantaa sen fillarin sen sillan yli.
Onneksi en asu siellä Larussa olin vaan kaverilla kylässä, seuraavan kerran menen vaikka Kaskisaaren kautta pois.
JackOjalle jaksamista, kun taitaa asua siellä.
Setämies (ei Xubulle tarkoitettu vaan yleisesti) voi aina toimia kuin viisas mies. Jos vaikka tulee vastaan lapsi pyörän päällä, tietää että se menee minne vaan joten hidastaa ja soittaa kelloa. Se on kuin suvakki olisi mutta semmosta se on.
Kyllä ne kilometrit tuoneet kokemusta mitä muut tekee. Kerran meni lapsi pyörätiellä, onli ohittamaan menossa mutta näin että alkoi vasemmalle ohitussuuntani ajautua eli oli kääntymässä, leikkasi sitten suoraan vasemmalla melkein heti, jos olisin ohittanut olisi ollut kyljessä.
Kunhan nyt edes aikuiset osaisivat käyttäytyä oikein ja sääntöjen mukaan. Lapsia pitää muutenkin varoa liikkuu sitten pyörällä tai autolla.
Firlefanz
11.05.2020, 13.39
Hiukan sitä tuntuu myös tai nimenomaan aikuisilla olevan sellaista käsitystä että voidaan ajaa tai kulkea miten sattuu ja vasta sitten jos joku sattuu tulemaan vastaan, niin vähän viivytellen ja miltei viime tingassa väistetään - eli ajetaan siellä missä olisi pitänytkin ajaa - ja usein vielä sellaisella ilmeellä jonka voisi tulkita tarkoittavan että mitäs ajat niin kovaa, kyllä sinun pitäisi osata hidastaa tms.
Ja sama juttu kun joku ilmaantuu taakse. Ensin pitää vilkuilla taakse, sitten vasta ikään kuin harkinnan jälkeen siirytään oikealle, tiivistetään tai mennään hetkeksi jonoon. (Eipä silti, saattaahan se joskus unohtua minultakin etten ole Euroopan nopein vaikken olisi viimeiseen tuntiin muuta tehnytkään kuin ohitellut muita, mutta minä sentään yritän väistää selvästi ja viivyttelemättä ja ehkä sanoa sen sorinkin...)
Pahimpia ulkoiluteiden ruuhkia olen tosin melko onnistuneesti väistellyt ajamalla asfalttia ja ajorataa sielläkin missä vieressä kulkee pyörätie. Pari tapausta on kuitenkin järkyttänyt henkistä tasapainoani ja suuresti vähentänyt lenkillä koettua ajoiloa, tosin vain hetkellisesti. Molemmat koirien tai tarkemmin sanottuna niiden emäntien kanssa:
(1) Pientaloalueen katua lähtee vasemmalta epämääräisen pusikon kohdalla ylittämään puhelintaan tuijottava ja peukalollaan näpyttelevä nuorehko nainen. Ei katso sen paremmin eteensä kuin sivuilleen. Välttääkseni päälleajon väistän vasemmalta - ja samassa näen kuinka pusikosta ilmestyy koira, joka tietenkin kulkee hihnassa jonka toinen pää on sen ulkoiluttajan vasemmassa kädessä! Ei vain näy eikä erotu ollenkaan taustaa vasten. Jarruttamalla selviän tilanteesta, mutta en malta olla lausumatta "Koita nyt edes vähän varoa tuon koirasi kanssa!" tjsp - johon vastaus kuuluu syvää närkästyneisyyttä osoittavalla äänensävyllä "Varo ite!"
(2) Hiljaisella kaksi katua yhdistävällä ulkoilutiepätkällä edessä näkyy keskellä tietä oleva pienehkö koira ja pari metriä taaempana sen emäntä. Huudahdan jo etäämpää "Hep!" jotta saisin herätettyä ulkoiluttajan huomion lähestyvään pyöräilijään. Olen itse aivan oikeassa laidassa, Ensiksi koiranomistaja siirtyy itse harpaten minusta katsottuna oikeaan laitaan:rolleyes: Sitten hän yrittää vetää koiransa keskeltä lähemmäksi itseään. Tässä vaiheessa olen siirtymässä vasemmalle - mutta kun kun omistaja nähtävästi ei onnistunut saamaan koiraansa siirtymään senttiäkään, hän ryntääkin takaisin keskelle:eek: Koska en voi mitenkään luottaa siihen ettei hän jatka samaa vauhtia minun vasemmalleni koira jaloissaan, minun on pakko jarruttaa.
Minuun menee pieni piru ja teen sen näyttävästi, takarenkaan lukiten, ja ajan miltei kiinni. Sitten kerron rauhallisesti että silloin kun minulla oli koira, opin että koira kulkee metsän puolella ja että ulkoiluttaja väistää samaan laitaan. Lisäsin myös että säikähtää ei tarvitse sillä pyöräilijä kyllä väistää tai ei ainakaan päälle aja. En tiedä ymmärsikö emäntä sanaakaan, sillä monisanainen vastaus oli venäjää enkä saanut siitä mitään tolkkua. Ei hän kuitenkaan huutanut:cool:
Viime aikoina tyypillinen tilanne, turvavälimummot. Kaksi iäkkäämpää rouvaa kävelyllä. Toinen oikeassa ja toinen vasemmassa reunassa kvl:ää, eli reunaan metri ja rouvien väli 1,5m. Vaikka hidastat vauhtia etukäteen, on se heidän mittakaavassa joka tapauksessa hurjaa. Jos soitat takana kelloa, säikähtäminen ja paniikki. Jos et soita kelloa, säikähtäminen ja paniikki. Bonuksena vielä koira mukana, niin paniikki on täydellinen. Teet niin tai näin, olet joka tapauksessa yleensä vaarallinen ja väärässä. Oma selviytyminen on ollut parasta varovaisella ja riittävän hitaalla ohituksella vasemmasta reunasta. Säikähdys kyllä tulee, mutta itse on selvinnyt jo sen ohi.
Kurenniemi-2
11.05.2020, 14.51
Liikennepuistossa. Sitä varten ne ovat olemassa. Jos asuu niin pienellä kylällä, ettei siellä ole liikennepuistoa, niin tuskin on tällaisia ongelmiakaan. Liikenneväylät ovat liikkumista varten, liikennepuistot sen opettelua.
EDIT: Ajoradalla ajaminen pyörällä on usein lainvastaista, ja itselläni on tapana noudattaa liikennesääntöjä, olin sitten setämies tai en (vinkkinä: en).
Stadissa on ainakin nordiksella liikennekaupunki.
http://liikennekaupunki.munstadi.fi/
Siellä tuli snadina polkuautoiltua ja fillaroitua. Hyvä paikka opetella liikennesääntöjä.
Vänkä vänkä. Kysehän nyt oli siitä, että kun ei edes yritetä opettaa vaan annetaan porukan palloilla miten sattuu, jos ei ketään satu tulemaan juuri sillä hetkellä vastaan.
Jos sulla on yhtään käsitystä tai kokemusta muksuista, niin tiedät varmaan että useille ehkä sillä 50. kerralla alkaa neuvojen sanoma valjeta. Kuten kirjoitin, kertaus on opintojen äiti. Teorian lisäksi tarvitaan käytännön toistoja.
Liikennepuistossa. Sitä varten ne ovat olemassa. Jos asuu niin pienellä kylällä, ettei siellä ole liikennepuistoa, niin tuskin on tällaisia ongelmiakaan. Liikenneväylät ovat liikkumista varten, liikennepuistot sen opettelua.
EDIT: Ajoradalla ajaminen pyörällä on usein lainvastaista, ja itselläni on tapana noudattaa liikennesääntöjä, olin sitten setämies tai en (vinkkinä: en).
Höpö höpö, liikennepuistoja ei ole joka nurkassa, edes jokaisessa kaupungissa. Herää jo elämään. Pitää varmaan ehdottaa muutamille aikuisillekin liikennepuistoa.
Maantiellä lähinnä tarkoitin sitä, että menkää maantielle ajamaan niitä kisojanne ja jättäkää kelvit rullailuun, jolloin ei tarvitse harmittella jarrukahvan käyttöä.
EDIT: Suomessa löytyy enemmän ajoratoja, joilla on luvallista ajaa kuin kelvejä.
Kaikkia kelloja ja kilkuttimia tehokkaampaa on näinä päivinä kuuluva aivastelu.
F. Kotlerburg
11.05.2020, 23.04
Höpö höpö, liikennepuistoja ei ole joka nurkassa, edes jokaisessa kaupungissa. Herää jo elämään. Pitää varmaan ehdottaa muutamille aikuisillekin liikennepuistoa.
Maantiellä lähinnä tarkoitin sitä, että menkää maantielle ajamaan niitä kisojanne ja jättäkää kelvit rullailuun, jolloin ei tarvitse harmittella jarrukahvan käyttöä.
EDIT: Suomessa löytyy enemmän ajoratoja, joilla on luvallista ajaa kuin kelvejä.
Mistä sait päähäsi, että olisi ajettu kilpaa?
Olin maastolenkin siirtymällä läskillä ja en todellakaan ajanut lujaa vaan Wahoo näytti jotain 20-22km/h. On se kumma, että kelvillä pitäisi olla itsestään selvyys, että siellä koko ajan pysähdellään, kun muut ei osaa ottaa huomioon etteivät ole siellä yksin.
Mistä sait päähäsi, että olisi ajettu kilpaa?
Olin maastolenkin siirtymällä läskillä ja en todellakaan ajanut lujaa vaan Wahoo näytti jotain 20-22km/h. On se kumma, että kelvillä pitäisi olla itsestään selvyys, että siellä koko ajan pysähdellään, kun muut ei osaa ottaa huomioon etteivät ole siellä yksin.
Olet vieraantunut selvästi todellisuudesta jos 20-22km/h ei ole kova vauhti suurimmalle osalle pyöräilijöistä.
Paljonko Suomessa on yhdistettyjä väyliä, jossa joutuu lasten takia koko ajan pysähtelemään? Eli teetkö nyt F. Kotlerburg ongelmaa asiasta, joka ei ole ongelma? Muistammehan lakiin varta vasten tehdyn kirjauksen 30§.
Firlefanz
12.05.2020, 09.05
Olet vieraantunut selvästi todellisuudesta jos 20-22km/h ei ole kova vauhti suurimmalle osalle pyöräilijöistä.
Vaikka ajaisi kovempaa vauhtia kuin suurin osa pyöräilijöistä, ei silti välttämättä aja lujaa. Siis siinä mielessä että kyseessä olisi minkään sortin kilvanajo, segmenttiennätyksen metsästys tai muuten kyseiselle tielle sopimaton vauhdinpito.
Sanoisin jopa niin että jos on lähtökohtaisesti sitä mieltä ettei kelveillä tai ulkoiluteillä tule olettaa eikä edes toivoa voivansa ylläpitää 20-22 km/h vauhtia, niin silloin on kyse siitä että haluaa pakottaa maailman ja muiden ihmisten sen mukana toimivan omien mielihalujensa mukaan.
Mutta joo: lapsi on elävä huutomerkki, lapsia varotaan ja väistetään aina ja aktiivipyöräilijän fillarissa on toimivat jarrut ja nämä ovat niitä tilanteita joissa niitä ei ole ollenkaan vastenmielistä käyttää.
Aiheesta voi silti tulla pientä avautumistarvetta silloin kun "selvästi näkee" ettei vanhemmilla itsellään ole oikein tolkkua siitä miten pitäisi liikkua tai minkäänlaista käsitystä siitä ettei olla omalla kotipihalla. Ero vastaavanlaisiin tilanteisiin joissa toisen tai molemmat vanhemmista voi helposti kuvitella "oikeaksi fillaristiksi" voi näet olla niin valtava.
PS Kuitenkin näppituntumani mukaan jokaista hidastamista vaatinutta lapsiperheinsidenssiä kohden on viisi tai kymmenen muunlaista.
F. Kotlerburg
12.05.2020, 09.42
^no juuri noinhan se on.
^^ Yhteiskäyttöisillä väylillä tulee huomioida kaikki muut väylän liikkujat ja ajaa sopivalla nopeudella tilanteeseen nähden (tilannenopeus). Välillä voi mennä vähän lujempaa mutta usein joutuu hiljentämään ja ajamaan hiljempaa. Sitähän se liikenne ihan käytännössä on.
Uudessa tieliikennelaissa on muuten nykyään tällainen lause. ”Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä”. Vauhdin lisäksi pitää myös huomioida välit muihin, eli sovittaa nopeus ja ”turvaväli” jalankulkijoihin. Näin on ennenkin toimittu mutta nyt se on kirjattu oikein lakiin. Yhteispeliä kaikki loppujen lopuksi on ja kaikkien on siellä pystyttävä liikkumaan turvallisesti.
Firlefanz
12.05.2020, 11.45
Jos meidät pyöräilijät välttämättä pitää jakaa kahteen leiriin, joista toisessa ovat ne jotka kertovat ajavansa oikealla tilannenopeudella ja osaavansa oikein huomioida muut liikkujat toisin kuin ne siihen toiseen leiriin kuuluvat, jotka eivät osaa tai halua ajaa sopivalla tilannenopeudella eivätkä muutenkaan aja kaikkien kannalta yhtä turvallisesti, niin tiedän kumpaan haluan ehdottomasti kuulua - ja se ei ole ensiksi mainittu.
Tai eihän minulla ole muuta mahdollisuuttakaan, kun jo se että pitää 20-22 km/h vauhtia lähtökohtaisesti täysin sopivana ja turvallisena riittää osoitukseksi siitä että kuuluu viimeksi mainittuun ryhmään ja aiheuttaa siten ilmeisen tarpeen nostaa esiin ja selventää perusasioita ja muistuttaa vastuullisesta liikennekäyttäytymisestä.
F. Kotlerburg
12.05.2020, 11.49
Korostettakoot, että en todellakaan ajanut tuota vauhtia kyseisen perheen ohi vaan jarrutin ja niin hidastin muidenkin lasten kohdalla. Siinä on vaan se ero, että niiden muiden lasten vanhemmat edes yritti pitää porukkansa koko ajan kasassa eikä antaneet lastensa palloilla heti vapaasti ympäri kelviä, kun ketään ei tullut vastaan tai ollut ohittamassa. Vastuullinen liikennekäyttäytyminen kelvillä koskee ilmeisesti vain pyöräileviä setämiehiä :rolleyes:
Se turvallisen tilan antaminen vaan on välillä vaikeaa kun jalankulkija kulkee keskellä väylää. Eli kyllä se jalankulkijakin voi antaa sen tilan turvalliselle ohitukselle.
Jos meidät pyöräilijät välttämättä pitää jakaa kahteen leiriin, joista toisessa ovat ne jotka kertovat ajavansa oikealla tilannenopeudella ja osaavansa oikein huomioida muut liikkujat toisin kuin ne siihen toiseen leiriin kuuluvat, jotka eivät osaa tai halua ajaa sopivalla tilannenopeudella eivätkä muutenkaan aja kaikkien kannalta yhtä turvallisesti, niin tiedän kumpaan haluan ehdottomasti kuulua - ja se ei ole ensiksi mainittu.
Kun ajetaan vähäliikenteistä n. 3,5 m leveää väylää, jonka reunassa kävelee rouva täysin oikeaoppisesti ja pyöräilijä ohittaa tämän vasenta reunaa ajaen, sanotaan nyt vaikka 15-20 km/h eli olkapäidemme väliin jää helposti reilu metri tilaa. Onko tuo riittävästi vai onko ajettu väärin, kun ajatuksissaan kulkevan rouvan mielestä "äänettömästi etenevät pyöräilijät säikyttelee ohittamalla olkapäätä hipoen 50 km/h"?
Esimerkissäsi on se ongelma, että tilannenopeus ja muut vastaavat asiat voi olla kovin erilaisia riippuen siitä, keneltä kysytään. Ylipäätään jo se, että omissa ajatuksissaan toikkaroiva jalankulkija (siis pääasiassa muut kuin esimerkkini rouva) sysää tilanteessa syyn pyöräilijälle ja oman roolin merkitys jää tarkastelun ulkopuolelle.
^ Tuo on totta. Sääntöjen ja lain näkökulmasta katsottuna pyöräilijöillä ajoneuvon kuljettajina on vain valitettavasti suurempi vastuu tilanteissa jalankulkijoihin nähden. Jalankulkijoilla on vähiten velvollisuuksia liikenteessä (tosin niitä on) ja ajoneuvon kuljettajilla niitä on sitten enemmän. Hyvä esimerkki on juuri yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä joka jalankulkijoiden osalta on jalkakäytävä ja pyöräilijöiden osalta pyörätie.
Firlefanz
12.05.2020, 14.45
Kun ajetaan vähäliikenteistä n. 3,5 m leveää väylää, jonka reunassa kävelee rouva täysin oikeaoppisesti ja pyöräilijä ohittaa tämän vasenta reunaa ajaen, sanotaan nyt vaikka 15-20 km/h eli olkapäidemme väliin jää helposti reilu metri tilaa. Onko tuo riittävästi vai onko ajettu väärin, kun ajatuksissaan kulkevan rouvan mielestä "äänettömästi etenevät pyöräilijät säikyttelee ohittamalla olkapäätä hipoen 50 km/h"?
Koska olen täysi mulkku vain Fillarifoorumilla, en säikyttele käveleviä rouvia lähestymällä äänettömästi ja ohittamalla varottamatta. En edes soittamalla kelloa/laulattamalla vapaaratasta/vinguttamatta jarrua/viheltämällä tunnetun napolilaisen kansanlaulun kertosäettä vasta kun olen aivan heidän takanaan.
Esimerkissäsi on se ongelma, että tilannenopeus ja muut vastaavat asiat voi olla kovin erilaisia riippuen siitä, keneltä kysytään. Ylipäätään jo se, että omissa ajatuksissaan toikkaroiva jalankulkija (siis pääasiassa muut kuin esimerkkini rouva) sysää tilanteessa syyn pyöräilijälle ja oman roolin merkitys jää tarkastelun ulkopuolelle.
Minkä esimerkin minä olen ehtinyt esittää ja missä välissä? Tilannenopeudestakaan en maininnut mitään ennen kuin se kommentissa marssitettiin komeasti näyttämölle - siitä yksinkertaisesta syystä etten nähnyt mitään aihetta olettaa että joku nyt käytävään keskusteluun osallistunut olisi ajanut liian kovaa, vaarantanut kenenkään turvallisuutta tai edes säikytellyt ketään.
Tarkoitin kommentissasi tehtyä jakoa kahteen ryhmään, jossa myös puhuit tilannenopeudesta. Yritys havainnollistaa oikean tilannenopeuden määritelmän monimutkaisuutta näköjään epäonnistui. Voin vain ihmetellä, miten tien päällä, jossa pitää tehdä ratkaisuja joskus nopeastikin, voi hetkeäkään selvitä ilman konflikteja.
Firlefanz
12.05.2020, 15.48
Tarkoitin kommentissasi tehtyä jakoa kahteen ryhmään, jossa myös puhuit tilannenopeudesta. Yritys havainnollistaa oikean tilannenopeuden määritelmän monimutkaisuutta näköjään epäonnistui. Voin vain ihmetellä, miten tien päällä, jossa pitää tehdä ratkaisuja joskus nopeastikin, voi hetkeäkään selvitä ilman konflikteja.
Jako ei sekään ollut minun tekemäni:rolleyes:
^Kun ollaan monesti niin tarkkoja sanamuodoista niin kommentoisin tuohon, ettei Mohkku väittänytkään jakoa sinun tekemäksi.
Pohjimmainen ongelma lienee se, että me katsomme monesti tilanteita vain omista näkökulmistamme. Nyt keskustelun kirvoittaman tilanteen osalta, mistäs me tiedämme vaikka vanhemmat olisivat juuri muutamia minuutteja ennen kohtaamista rääkyneet pää punaisena jälkipolvelleen oikeasta kelvikäyttäytymisestä ja olivat matkalla kotiin 'kun ei tästä mitään noiden kanssa tule'. Siinä määrin muksujen kanssa yhteistä historiaa eläneenä mielipiteeni on kyllä vahvasti lasten vanhempien puolella siinä mielessä, että se on duuni jossa kovin harvakseltaan saa tuntea onnistuneensa kunnolla. Ei siinä yhden tai kahden pyöräilijän kommentit enää intoa kouluttaa lapsiaan kasva.
Ja toisaalta, kuinka monesti itse kukin törmää tällaisiin tapauksiin? Viimeiset 9 vuotta olen polkenut 8 - 10 Kkm per vuosi, joista 4 - 5 pk-seudun kelvejä enkä vielä ole kyllästynyt lapsiin. Aikuisiin sen sijaan kyllästymispiste on tullut eteen jo ajat sitten.
Siinä määrin muksujen kanssa yhteistä historiaa eläneenä mielipiteeni on kyllä vahvasti lasten vanhempien puolella siinä mielessä, että se on duuni jossa kovin harvakseltaan saa tuntea onnistuneensa kunnolla. Ei siinä yhden tai kahden pyöräilijän kommentit enää intoa kouluttaa lapsiaan kasva.
Syntyvyyslukujen perusteella ei tosiaan löydy enää edes yritystä.
Ja toisaalta, kuinka monesti itse kukin törmää tällaisiin tapauksiin? Viimeiset 9 vuotta olen polkenut 8 - 10 Kkm per vuosi, joista 4 - 5 pk-seudun kelvejä enkä vielä ole kyllästynyt lapsiin. Aikuisiin sen sijaan kyllästymispiste on tullut eteen jo ajat sitten.
Tuota koitin Kotlerilta kysyä.
Kurenniemi-2
13.05.2020, 13.56
Ainakin siinä pikkukaupungissa oli, mihin maalta muutettiin ollessani lapsi. Jos sinne Fuugan kotikylälle Espooseen ei ole rakennettu liikennepuistoa niin se tuskin on pitäjän koon syytä?
Muihin kommentteihisi vastauksena, olen jo oikein hereillä, ja harkitsen kehoitustasi tarkastella kykyäni liikkua järkevästi. Hyvin vähän, koska et tiedä minusta tai liikennekäytöksestäni v**tuakaan. Aikuisista puheenollen, voisit itse opetella keskustelemaan kuin sellainen.
Mitään kisoja en edes pyöräteillä ajele, mutta viime aikoina olen Tampereen ympäristössä useamman kerran joutunut pysähtymään kokonaan, kun laumanjohtaja on tuonut koko pesueen keskelle tietä pyörimään väkkäränä.
F. Kotlerburg
13.05.2020, 14.25
Niin eihän tuokaan ole lasten vika vaan aikuisten, jotka ei tiedosta laumansa olevan liikenneväylällä. Jos tiedostaisi niin lastenkin käyttäytymisestä välitettäisiin enemmän. Tästä syystä olen edelleenkin kyllästynyt enimmäkseen aikuisten toimintaan kelvillä. Onhan siellä taas nämä rullaluistelijat napit korvissa huitomassa sun muita sankareita, jotka luulee koko kelvin olevan tarkoitettu heille.
Mielestäni siihen aikaan, kun tässä kaupungissa sai vielä mopolla ajaa kelvillä niin käyttäytyminen oli paljon siistimpää ihan varmasti siitä syystä, että sieltä saattoi oikeasti joku teini tulla 50+ lasissa niskaan, mutta niitä en siitä huolimatta kaipaa kelveille takaisin. Sähkömopoilijat, jotka kulkuvälinettään sähköpyöräksi väittävät, riittää.
Ainakin siinä pikkukaupungissa oli, mihin maalta muutettiin ollessani lapsi. Jos sinne Fuugan kotikylälle Espooseen ei ole rakennettu liikennepuistoa niin se tuskin on pitäjän koon syytä?
Mitään kisoja en edes pyöräteillä ajele, mutta viime aikoina olen Tampereen ympäristössä useamman kerran joutunut pysähtymään kokonaan, kun laumanjohtaja on tuonut koko pesueen keskelle tietä pyörimään väkkäränä.
Niin, toisissa kaupungeissa on ja toisissa ei. Sinäkö ihan tosissasi olisit sitä mieltä, että se +50 kertaa mitä tuollainen alakouluikäinen ja sitä nuorempi nassikka tarvitsee kulkukertoja ja siinä samalla kymmeniä jos ei satoja muistutuksia per kerta - matkasta riippuen tosin - miten kelvillä käyttäydytään, suoritettaisiin ensin koulutus ja opetus jossain liikennepuistossa, joita yleensäkin kaupungeissa, joissa niitä on, on lähinnä 1 tai 2 kpl? Kyllä siinä voi kysyä, että oletkohan tutustunut elämään ihan oikeasti - varsinkin lapsiperheen elämään?
Hyvä, että harkitset ehdotustani. Ei siitä liene suurta haittaakaan. Ja siinä olet oikeassa, etten tiedä alasynnytyskanavastasi mitään enkä ole siitä lainkaan kiinnostunut.
Varmaan se aikuinen, mikäli laumanjohtajalla tarkoitat lapsia ohjannutta aikuista, josta apropoo tuli sellainen mielleyhtymä että erästä veikkoa nimitettiin heimopäälliköksi etunimensä mukaan mutta että laumanjohtajaksi, on aivan tahallaan tuonut ne siihen ja kehottanut oikein pyörimään väkkäränä. Suuriko haitta tuosta on ollut matkanteolle ja mikä lie useamman kerran?
pviitane
14.05.2020, 13.37
Ennustan jo etukäteen avautumista ja vaikeaa elämää Hervannan baanan Muotialan osuudelle, kunhan se aikanaan valmistuu.
Päädyin lukemaan kaupungin kokouspöytäkirjoista kansalaisten lähettämiä muistutuksia ja näyttäisi siltä, että olemassaolevan pyörätien parantamisen ja leventämisen seurauksena itse pyörätie aiheuttaa merkittävää vaaraa kansalaisten terveydelle. Näyttää myös siltä, että on yksinomaan pyörätien syytä, jos pihasta peruuttava auto teloo pyöräilijän.
Näitä lukiessa kyllä tulee väkisinkin mieleen Gaussin käyrä, kuinka sen keskivaiheillakaan ei voi kauheasti olettaa ja kuinka paljon löytyykään sieltä vasemmalta puolelta.
Lainaus: ”..moni ihmettelee, miksei sitä suunniteltu ... alueille, missä ei ole asutusta’. Siinäpä vasta olisi veroeurot hyötykäytössä.
http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Yhdyskuntalautakunta/Kokous_3132020/Rantavainion_jalkakaytavan_ja_pyoratien_(137419)
Anaxagore
14.05.2020, 14.24
Mitä olen omien mukuloiden (4v. ja 6v.) kanssa käynyt liikennepuistoissa niin vaikka ne ovat hyviä paikkoja oppimiseen, niin eivät ne kuitenkaan mitenkään vastaa oikealla kevyenliikenteen väylällä oikeassa kaupungissa ajelua. Liikennepuistoista kun puuttuu aikuiset (pl. valvojat).
Omien muksujen kanssa on harjoiteltu ajoa metsäpoluilla ja pikku hiljaa siirrytty liikenteen sekaan. Onpa vanhemman kanssa ajettu myös maantienlaitaa pätkä. Enimmäkseen täytyy kiittää kanssaliikkujia, sekä autoilijoita että maantiepyöräilijöitä. Onpa heiltä tullut jopa kannustusta. Yksinään vanhemman kanssa ajaen tuo meidän poika ajaa jo varsin siististi ja pikkusisko myös. Mutta kun molemmat otetaan mukaan lenkille niin jotenkin kummassa se ajamisen siistiys katoaa tyystin ja tulee noita häröpalloiluja ja muuta sähellystä :).
Ymmärrän tietysti että on paljon taas pyöräilyä aloittavia liikkeellä mutta turha kiire pois. Jos joudut hihasta raapaisten ohittamaan three wide kun vastaantulija onkin liian nopeasti kohdalla sinulle teet väärin.
Samoin älä oikaise kuolleessa kulmassa mutkaa, perkele että pelästyin tänään kun yhtäkkkiä oli kaksi succista gräveläämässä eteen t-ristyksessä kääntyen suoraan eteen aidan takaa.
Laitetaan tänne kun kummassakin tapauksessa pyörän arvo sellainen että varmaan täällä nuuhkivat.
cokekola
17.05.2020, 13.58
Miksi pitää ajaa väylän vasenta reunaa, miksi? Tänään, jälleen kerran, tuli vastaan kymmeniä vasemman laidan kulkijoita. Ilmiö tuntuu tiivistyvän kevään-kesän aikoihin.
Miksi pitää ajaa väylän vasenta reunaa, miksi? Tänään, jälleen kerran, tuli vastaan kymmeniä vasemman laidan kulkijoita. Ilmiö tuntuu tiivistyvän kevään-kesän aikoihin.
Syyllistyn tuohon itsekin välillä. Syy on ihan hyvä, nimittäin ainakin täälläpäin hiekoitushiekat kerätään siinä juhannuksen aikoihin, jos kerätään. Ja usein vanhan pyörätien pohja pettänyt ja kallistus viettää oikealle -> vasemmalla on vähemmän hiekkaa. Voi myös olla että jalankulkijat potkivat hiekkaa pois siitä vasemmasta reunasta aika tehokkaasti jolloin siinä ajo on mukavampaa.
Tottakai siirryn omalle puolelleni jos joku tulee vastaan.
^ Tarkkana pitää olla. Jos joskus ottaa vapauden rikkoa jotakin sääntöä, tulee varmistua siitä, ettei se häiritse tai vaaranna ketään muuta. Liikennesäännöt (tieliikennelaki) on perusta kaikelle tekemiselle liikenteessä. Näin jokainen tietää pelisäännöt ja miten missäkin tilanteessa tulee toimia. Jos lähtee sooloilemaan, niin ei kukaan muu ole ajatustenlukija ja pysty lukemaan tämän sooloilijan aikeet. Joku "nipottaja" voisi tässä kohtaa mainita tilannenopeuden. Pitää ajaa sellaisella tilannenopeudella että pystyy noudattamaan sääntöjä (hiekoitushiekasta huolimatta). Minä en tosin sitä mainitse :).
cokekola
17.05.2020, 17.28
^ ja ^^ Tässä on viime viikkoina tullut vastaan melkoisen monta pyörällä kulkijaa, jotka ovat ajaneet vasenta reunaa, eivätkä ole edes aikoneet siirtyä oikeaan reunaan, vaikka olemme ilmiselvällä törmäyskursilla. Vaikka kuinka yrittää antaa vihjettä ohjaamalla niin oikealle kuin mahdollista, nämä ajavat edelleen valitsemaansa linjaa tai pahimmassa tapauksessa itsekin vielä korjaavat linjaansa edelleen enemmän vasemmalle. Lopulta on tilanteessa, jossa joutuu itse törmäyksen välttääkseen väitämään vasemmalle, mitä en suin srmin haluaisi tehdä, sillä sitten jos tälläinen vasemman reunan sankari yhtäkkiä kuitenkin väistääkin oikealle, niin sitten olenkin itse väärässä paikassa. PRKL!
Kyllä niitä täti ihmisiä tulee viikoittain väärää puolta vastaan mutta toivottavasti ne ei hommaat ittelleen sähkö avusteista pyörää:eek:
^ ja ^^ Tässä on viime viikkoina tullut vastaan melkoisen monta pyörällä kulkijaa, jotka ovat ajaneet vasenta reunaa, eivätkä ole edes aikoneet siirtyä oikeaan reunaan, vaikka olemme ilmiselvällä törmäyskursilla. Vaikka kuinka yrittää antaa vihjettä ohjaamalla niin oikealle kuin mahdollista, nämä ajavat edelleen valitsemaansa linjaa tai pahimmassa tapauksessa itsekin vielä korjaavat linjaansa edelleen enemmän vasemmalle. Lopulta on tilanteessa, jossa joutuu itse törmäyksen välttääkseen väitämään vasemmalle, mitä en suin srmin haluaisi tehdä, sillä sitten jos tälläinen vasemman reunan sankari yhtäkkiä kuitenkin väistääkin oikealle, niin sitten olenkin itse väärässä paikassa. PRKL!
Omilla lenkeillä ei onneksi ole tullut noita pahoja tapauksia vastaan. Tähän saakka vasenta reunaansa ajavat vastaantulijat ovat siirtyneet oikeaan suuntaan kohdatessa. Oma reagointi olisi todennäköisesti oman oikean reunan pitäminen ja tarvittaessa pysähtyminen, keskustelu ja mahdolliset jatkotoimenpiteet äärimmäisessä tarpeessa.
Firlefanz
17.05.2020, 21.01
Mun teoria on että ne ovat jalankulkijoita joilta puuttuu täysin pyöräilijän identiteetti. Eli vaikka he ottaisivat "pyöräilykauden alettua" fillarin alleen, he eivät koe olevansa pyöräilijöitä joita pyörällä liikkumisen säännöt, ohjeet, käytännöt tai mitkään muutkaan koskisivat.
Sitten mun havaintoni on sellainen että vasemmalla ajetaan nimenomaan silloin kun se on loitommalla ajoradasta, autojen melusta, pölystä jne eli sillä puolella jolla jalankulkijana ehkä mieluummin kulkisi. Nyt vain tavasta ei osata luopua fillarillakaan.
Voisin kuvitella että nämä tyypit ovat lisäksi lujasti siinä uskossa että muuta sääntöä ei kelveillä ole kuin että kovaa ajavat väistävät kaikkia muita.
Anyway, mun taktiikkanani on
(1) näyttää käsimerkkiä oikealle ja ohjata aivan oikeaan laitaan *heti* kun tämmöinen vasemmalla ajava tulee vastaan. Jos hän älyää siirtyä omalle oikealleen tai edes keskelle, oikein hyvä. Jos ei, niin
(2) näytän käsimerkkiä vasemmalle ja siirryn aivan vasempaan laitaan. Kun olen kohdalla, sanon jotain töykeää oikeanpuoleisesta liikenteestä ja perusasioiden osaamisesta. Toimii yleensä tämäkin - paitsi silloin kun vasemmalla ajavan takaa on tulossa oikea, oikealla ajava pyöräilijä - ja ennen kaikkea se estää tilanteen kärjistymisen semmoiseen "Kumpi väistää ensin vai törmätäänkö?" -pisteeseen tai edes sen lähelle.
callahan
17.05.2020, 21.05
Mä kävelen pääsääntösesti vasemmalla eikä ikinä oo ollu ongelmia fillaristien kaa. Ja pyöräilen itsekkin.
^En tiedä mikä tuossa vasemmalla puolella vetää. Itse olen huomannut, että jotenkin ajaudun vähän väliä vasemmalle puolelle jos muuta liikennettä (vastaan) ei ole. Osansa varmasti tekee se, että oikealla puolella tietä olevalla kelvillä tulee ajettua vasemmalla pihateiden ja sivuteiden takia.
Toivottavasti nämä identiteettijalankulkijat eivät koskaan hyppää auton rattiin..
Viime viikolla näin kyllä kohtuu jännän suorituksen kahdelta maantiepyöräilijältä.
Itse tulin risteykseen autolla ja siten en ollut tilanteessa osallisena. Työkaveri sattui tulemaan pyörätietä vastakkaisesta suunnasta ja hän joutui vähän jarruttelemaan. Mitään törmäyksen vaaraa ei ollut (nopeuteen nähden hyvä näkyvyys) , mutta nämä kaksi maantiesankaria tulivat (maantietä pitkin) samaiseen risteykseen sivutieltä, kolmion takaa. Ja kääntyivät siitä kohtuu röyhkeästi työkaverini eteen. Työkaverini ajoi myös maantielenkkiä ja nopeutta oli kuitenkin kohtuullisesti loivassa alamäessä.
Sankareiden takana tullut autoilija sen sijaan jarrutteli normaalisti väistämisvelvollisena.
Tällä kertaa kukaan ei kuitenkaan pahoittanut edes mieltään, eli sikäli kaikki hyvin.
^En tiedä mikä tuossa vasemmalla puolella vetää.
Tuntuu, että jalankulkijat pyrkii kävelemään ajoradasta kauempana olevaa reunaa. Riippuu siis väylän sijainnista ja kävelysuunnasta, kumpi puoli on suositumpi.
Pyöräilijöillä en vastaavaa ole siinä määrin huomannut, että kyse olisi ilmiöstä.
Firlefanz
18.05.2020, 09.39
Mä kävelen pääsääntösesti vasemmalla eikä ikinä oo ollu ongelmia fillaristien kaa. Ja pyöräilen itsekkin.
Mitä tarkalleen ottaen halusit tällä kommentilla sanoa?
Firlefanz
18.05.2020, 09.59
Pyöräilijöillä en vastaavaa ole siinä määrin huomannut, että kyse olisi ilmiöstä.
En minäkään ollut aiemmin kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota, mutta kun oivalluksen - jos se nyt sellainen on - olin jostain saanut, tein tietenkin aktiivisempia havaintoja vasemmalla puolella ajavista. Lienee tosin inhimillistä että jokainen tapaus joka vahvistaa teoriaa tai ennakkokäsitystä jää mieleen ja että sivuttaa ne jotka eivät sitä vahvista poikkeuksina jotka vahvistavat säännön:rolleyes:
PS Ajoradalla vasenta laitaa ajavista fillaristeista oli taannoin puhetta; eilisellä lenkillä tuli yksi vastaan - Uudella Porvoontiellä, pitkällä suoralla, paikassa missä ei ollut samalla puolella lähellä liittymää tai mitään muutakaan selittävää tekijää ja niin vähäisessä liikenteessä että olisi miltei voinut ajaa keskellä ajorataa tai seilata puolelta toiselle. Ehkä takaa lähestyvät ja ohiajavat autot yksinkertaisesti ahdistavat häntä liikaa, hän ei voi olla ajattelematta koko ajan mahdollisuutta että auto ajaa hänen päälleen ja hän haluaa siksi nimenomaan nähdä lähestyvät autot?
rocksted
18.05.2020, 10.25
Topicin mukaisesti: ***** että vituttaa vasempaa puolta vastaantulevat. Ihan helvetin paljon.
F. Kotlerburg
18.05.2020, 11.07
Samoiten vituttaa ne ääliöt jotka ajaa rinnakkain vastaan eikä väistä yhtään.
Topicin mukaisesti: ***** että vituttaa vasempaa puolta vastaantulevat. Ihan helvetin paljon.Pyöräteillä ne juimii, mutta autolla ajaessa pikkutiellä vasemman laidan suharit saa verenpaineen nousemaan.
tempokisu
26.05.2020, 10.48
Työmatkalla Tampereen valtatiellä joku ilmeisesti jatkaa työmatkaansa linja-autolla ja jättää pyöränsä lukkoon tolppaan. Joka on lähellä autotietä. Nyt siinä oli sattunu pahempi kolari, pakettiauto päin viereistä jotain pylvästä.
Vähältä piti ettei siinä menny se fillari....eihän se minulle kuulu, mutta tuli mieleen kun siinä sen fillarin ympärillä tehtiin raivaustöitä ( puun kaato ainakin yms. ) että kannattaisiko laittaa sinne pientareen puolelle jonnekin tolppaan...
F. Kotlerburg
27.05.2020, 09.12
Uusi mahtava ilmiö kelveillä on kännykkää räpläävät jopoteinit, jotka on vaihtaneet joponsa sähköpyörään ja liikkuvat entisen 10-15km/h sijaan 25km/h kännykkää räpläten.
Grandi66
27.05.2020, 09.25
[emoji115] Tämä tullut huomattua, lisäksi seilaavat puolelta toiselle ja kuulokkeet korvilla. Muutama lähellä piti tilanne ollut.
Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
lihapiirakka
02.06.2020, 18.09
Tänään 17km työmatkalla illalla kotiinpäin tuli pyörätiellä kolme henkilöä vastaan niin että ajo horjuvaa ja katse puhelimessa, aamulla näitä ei ole. Kolmannen kohdalla meinasin kopsauttaa puhelimen kädestä asfalttiin, mutta nippanappa sain itseni hillittyä.
Munarello
02.06.2020, 20.10
Johtuisikohan vaikka siitä, että nuoriso on vielä nukkumassa siihen aikaan kun työmiess ajelee työmatkaa. Kyrsiihän nuo puhelintensa orjat, mutta esim äänekäs vapaarattaan rallatus yleensä auttaa kunhan eivät tule kuulosuojaimet päässä vastaan. Ei se vissiin kovin vaarallinen tilanne sitten ollut jos oli aikaa miettiä tuommoisia toisen omaisuuteen kohdistuvia fantasioita. Itsehän yllätyin melko voimallisesti tänään lenkiltä palaillessa kun huomasin samaa puolta vastaan hölkkäävän pimatsun vasta vajaat kymmenen metriä ennen kohtaamista. Ei ollut vauhtia ja väistin vaistomaisesti. Ihan en kässää tuota vasemman laidan tallaamista kelveillä.
Johtuisikohan vaikka siitä, että nuoriso on vielä nukkumassa siihen aikaan kun työmiess ajelee työmatkaa. Kyrsiihän nuo puhelintensa orjat, mutta esim äänekäs vapaarattaan rallatus yleensä auttaa kunhan eivät tule kuulosuojaimet päässä vastaan. Ei se vissiin kovin vaarallinen tilanne sitten ollut jos oli aikaa miettiä tuommoisia toisen omaisuuteen kohdistuvia fantasioita. Itsehän yllätyin melko voimallisesti tänään lenkiltä palaillessa kun huomasin samaa puolta vastaan hölkkäävän pimatsun vasta vajaat kymmenen metriä ennen kohtaamista. Ei ollut vauhtia ja väistin vaistomaisesti. Ihan en kässää tuota vasemman laidan tallaamista kelveillä.
Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kävelee ja ajenouvon kuljettaja väistää.
Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kävelee ja ajenouvon kuljettaja väistää.
Missä sanottiin, että ne puhelimen räplääjät kävelee? Pyörällä ne on liikkeellä. Siitähän täällä avaudutaankin.
vihtis83
03.06.2020, 17.25
Missä sanottiin, että ne puhelimen räplääjät kävelee? Pyörällä ne on liikkeellä. Siitähän täällä avaudutaankin.
Itsehän yllätyin melko voimallisesti tänään lenkiltä palaillessa kun huomasin samaa puolta vastaan hölkkäävän pimatsun vasta vajaat kymmenen metriä ennen kohtaamista. Ei ollut vauhtia ja väistin vaistomaisesti. Ihan en kässää tuota vasemman laidan tallaamista kelveillä.
Hölkkäämisen ja tallaamisen käsitän itse ainakin jalankulkijan tekemäksi toiminnaksi.
lihapiirakka
03.06.2020, 17.49
Tarkennan vielä,pyöräilijöitä tarkoitin. Jalankulkijoita ei jaksa edes laskea joilla luurissa katse kulkiessa.
Munarello
12.06.2020, 19.51
Jonkun halvatun terassipyöräilijän mielestä oli hyvä idea koukata vastaantulijoiden puolelta sen kummemmin jarruttelematta risteyksessä kääntyvän pakettiauton takaa. Oli muuten pirun lähellä nokkakolari. Vissiin sekin väistää yritti, mutta kolarilta vältyttiin lähinnä sen ansiosta että ehdin jarruttaa ja koukata alta pois. Hieman tuli karjaistua ns "palautetta" mutta eipä näyttänyt paljoa kiinnostavan. Vissiin oli sitten kovakin kiire terassille. Stnan urpå.
Jalankulkija saa valita kumpaa laitaa kävelee ja ajenouvon kuljettaja väistää.Onko näin? Enpä oo mitenkään ikinä edes ottanu selvää, mutta lapsillekin opettanut aina, että oikeeta puolta kuljetaan aina ja kaikkialla, paitsi käveltäessä autotietä. Onpa aivopieru lakipykälä jos tuo noin menee.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Shimaani
12.06.2020, 20.16
Kevyen liikenteen väylillä on omat sääntönsä. :) Ei käy esim näkövammaisia kateeksi pätkän vertaa. Eli jalankulkija taapertaa jompaa kumpaa laitaa ja fillaristi ohittaa keskeltä. Ajoradalla se jalankulkija etenee sit vasenta laitaa. Oootellaan seuraavaa lakiuudistusta, siihen asti noi mun palveluskoirat kulkee aina mun vasemmalla puolella. :)
Sotanorsu666
13.06.2020, 14.32
Espoossa Bembölestä pari kilometriä itään päin kehä 3 varrella olevalla kelvillä on jollain taas ollut oikein hauskaa ajanvietettä. Kuvassa näkyvän ylimääräisen esineen sain poimia omasta eturenkaasta. Ajelkaahan varovasti tuolla suunnalla.
https://i.ibb.co/qC7RH76/IMG-20200613-130143.jpg
Yhäkin selvempää ettei tuota kelviä ole tarkoitettu fillareille.
Eikös tuo nasta näytä juurikin sen kuuluisan "nastamuumion" tekeleeltä? Aika speciaali nastatyyppi joten voisi joku sherlock selvittää kuka näitä myy ja ketkä ostaa. Vai onko tuo nasta itse tehty?
Musta on vitun pelleä, että mediakin nimeää tuon kusimulkun nastamuumioksi. Sehän vaan kiihottuu julkisuudesta ja saa kopioijat liikkeelle.
Jos vaiettaisiin kuoliaaksi tilanne voisi helpottaa.
Bembölessä liikkuu copycat koska alkuperäinen kusimulkku operoi Ruoholahti-Lauttasaari -alueella.
Onko näin? Enpä oo mitenkään ikinä edes ottanu selvää, mutta lapsillekin opettanut aina, että oikeeta puolta kuljetaan aina ja kaikkialla, paitsi käveltäessä autotietä. Onpa aivopieru lakipykälä jos tuo noin menee.
Avautumisen aihetta tulee nyt siitäkin, että opetetaan liikennekäytöstä ilman, että tunnetaan sääntöjä.
Avautumisen aihetta tulee nyt siitäkin, että opetetaan liikennekäytöstä ilman, että tunnetaan sääntöjä.Nostan käden ylös virheen merkiksi!
Mutta henkilökohtaiseen vakaumukseen vedoten pidätän itselläni oikeuden jatkossakin ohjeistaa lapsiani pysymään kelvillä oikeassa laidassa liikkumistavasta riippumatta.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Tuo on ihan hyvä käyttäytymisohje toisin kuin työkaverini tapa ohjeistaa jalankulkijana autoilijoiden mennä ensin.
Isä nitro
14.06.2020, 09.18
Olen ollut huomaavinani, että autoilijat ovat kesäkuun vaihteen jälkeen antaneet poikkeuksellisen usein tilaa pyöräilijälle tämän ylittäessä tietä. Tarkoitan nyt ylityksiä, joissa autoilijalla on (edelleen) etuajo-oikeus. Tulkintani mukaan tämä ei johdu lisääntyneestä halusta luopua omista oikeuksistaan vaan siitä, että autoilija ei uusien sääntöjen voimaan tultua oikein tiedä kenellä on etuajo-oikeus. Hesarissakin oli runsas viikko sitten juttu, joka antoi hieman väärää informaatiota, mikä sitten kyllä pian korjattiin.
https://www.hs.fi/paivanlehti/06062020/art-2000006531789.html
Kolmioita odotellessa.
Tässä... :D (en tiedä miten tuollaisen animoidun giffin saa upotettua...)
https://gifscool.com/asombroso/mujer-paseando-en-bicicleta/ (https://gifscool.com/asombroso/mujer-paseando-en-bicicleta/)
Mahtaako olla todellinen vai feikki?
https://gifscool.com/asombroso/mujer-paseando-en-bicicleta/
Isä nitro
14.06.2020, 10.07
Vaakaputkettomuus tai sen sijaitseminen alempana voi olla tällaisissa tilanteissa turvallista...
Olen ollut huomaavinani, että autoilijat ovat kesäkuun vaihteen jälkeen antaneet poikkeuksellisen usein tilaa pyöräilijälle tämän ylittäessä tietä. Tarkoitan nyt ylityksiä, joissa autoilijalla on (edelleen) etuajo-oikeus. Tulkintani mukaan tämä ei johdu lisääntyneestä halusta luopua omista oikeuksistaan vaan siitä, että autoilija ei uusien sääntöjen voimaan tultua oikein tiedä kenellä on etuajo-oikeus.
Pidempi aikainen kiihtyvä trendi tuo näyttäisi olevan. Ehkä 1.6. jälkeen vielä lisääntynyt. Ei auta vaikka selvästi osoitat noudattavasi väistämisvelvollisuutta ja jäät odottamaan parin metrin päähän.
Tilanne em tapauksissa varmaan paranisi jos olisi ensin jonkinlainen koulutus missä opiskeltaisiin liikennesäännöt ja sitten vasta lähdettäisiin ajamaan. Eikä varmaan olisi pahitteeksi että tiedot testattaisiin muutaman vuoden välein.
Isä nitro
14.06.2020, 10.48
Missään en ole nähnyt tietoa (tosin en ole aktiivisesti etsinytkään), että onko tarkoitus laittaa suunnilleen kaikkiin pyöräteiden jatkeisiin autoilijan väistövelvollisuutta osoittava liikennemerkki vaiko vain "keskeiseksi oletettuihin paikkoihin". Olen lukenut ainoastaan, että merkkejä lisäillään vuosien mittaan ja että kyseessä on iso urakka. Siitä voi tietysti jo jotain päätellä.
F. Kotlerburg
14.06.2020, 11.09
^no ei varmasti tule kaikkiin, kun tuo merkkihän edellyttää, että kyseessä on korotettu risteys.
Isä nitro
14.06.2020, 11.30
Hmmm. "Tuo merkkihän", johon viittaat on siis B7 eli väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Eikös sen lisäksi väistämisvelvollisuutta autoilijalle voida osoittaa myös perinteisin kärkikolmioin ja stop-merkein? Ja periaatteessa kaikki risteykset voidaan korottaa, jos ME niin haluamme.
^no ei varmasti tule kaikkiin, kun tuo merkkihän edellyttää, että kyseessä on korotettu risteys.Ei varmaan tule kaikkiin, mutta pahoin pelkään, ettei korotuksen puute hidasta tienpitäjää pätkääkään. Merkkejä tulee melkoisella varmuudella paikkoihin, joissa niitä ei saisi olla, kuten ennen kesäkuutakin on ollut. Ja lopputulos on siirtymäaikojen (ja niiden noudattamatta/valvomatta jättämisen) vuoksi entistä sekavampi.
tempokisu
14.06.2020, 12.08
...ja pyöräilijät ei rakasta mitään korotettuja juttuja ( mietipä vaikka niitä töyssyjä kun on autotiellä...) niin mennään jos vain mahdollista ei-korotetulta alueelta...
Lopputulos on takuuvarmasti sekava.
Joka tapauksessa, varsinkin nyt kesäpyörän kanssa katson entistäkin tarkemmin että mitäs se autoilija aikoo, lähtökohtaisesti väistän mutta tosi usein, useimmiten, se autoilija haluaa antaa tilaa. Kiitos...
Kaksi insidenttiä tänään Meltsi - Birgitta - Meltsi välillä. Ensimmäinen Olympiaterminaalin jälkeen Ehrenströmintiellä farkkuvolvo halusi kääntyä vasemmalle parkkipaikalle siinä Rauhanpatsaan kohdalla. Samaan aikaan vastaan tuli pariskunta sähköpotkulaudoilla ja veikkaan, että volvokuskin katse oli heissä. No, sinne jäi takarenkaasta jokunen milli pintaa asfalttiin. En näyttänyt keskaria, en nyrkkiä. En pysähtynyt, enkä videoinut.
Takaisintullessa sitten Kivikon Mäcin liikenneympyrässä joku jantteri meinasi niitata minut ajaessaan ulos ympyrästä. Taas takarengas toimi kuminluovuttajana. Jouduin pysähtymään ja sanoin siinä että ei noin voi ajaa. Kuski avasi oven ja totesin, että liikenneympyrästä ulosajava väistää kaikkia. Kuski nyökkäsi ja hymyli. Jatkoimme matkaa lain tarkoittamassa järjestyksessä. En tiedä menikö oppi perille, mutta edelleen puuttumaan jäivät keskari, video ja vittuilu.
sianluca
16.06.2020, 06.57
Terveiset Muonion pyöräteiltä...
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/p1080x2048/104419805_1311828779208378_3791416700236443423_n.j pg?_nc_cat=106&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=YBEcQpllEQMAX9WvkP-&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&_nc_tp=6&oh=548285e09b1cce1c8ead7f24d7387cc5&oe=5F0F671A
..., mutta edelleen puuttumaan jäivät keskari, video ja vittuilu.
Joo, joillakin pyöräilijöillä on käsittämätön tapa suutua, kun toinen yrittää vain vähän ajaa päälle.
Joo, no mun on vaikea uskoa, että kukaan tuolla tahallaan yrittää toisen päälle ajaa. En väitä etteikö mullakin käämi voisi palaa, varsinkin siinä tapauksessa jos näyttää että toinen osapuoli ei ymmärrä koko tilannetta, mutta ehkä jos itse osaa pysyä rauhallisena, oppi voi mennä paremmin perille. Tosin sitten on sitä porukkaa, jota ei mikään oppi pysty auttamaan.
Munarello
23.06.2020, 16.58
Tänään taas se klassinen eli joku toistaitoinen tunaroi volkkarilla pikaruokaravintolan pihasta kelville eteen katse tiukasti vasemmalla. Siihen sitten seis ja katse edelleen vasemmalla. Liikkeelle lähtiessään melkein vei fillarin eturenkaan mukanaan. Siinä vaiheessa vissiin tajusi katsoa oikealle kun heilutteli kädellään että "sori." Olisihan sieltä puolitoista metriä taaempaakin nähnyt risteykseen, mutta silti piti vaan koheltaa.
Tänään autoilijat olivat liiankin kohteliaita, tai eivät pitäneet oikeuksistaan kiinni. Olin Tapanilan ja Malmin suunnalla ja kun kiirettä ei ollut jäin odottamaan noin kolmen metrin päähän suojatiestä, jossa minun pitää väistää autoja ja katselin molempiin suuntiin ajatellen ylittäväni tien sitten kun kummastakaan suunnasta ei tule autoja. No, ensimmäinen auto joka tulee sieltä vasemmalta alkoi hidastamaan, vaikka yritin näyttää myös siltä, etten ole katua ylittämässa. Mennään sitten siihen keskikorokkeelle, mutta kuinka ollakkaan myös oikelta tuleva auto hiljensi ja antoi minulle tietä. Laitoin tietysti kättä lippaan molemmille.
Tässä on vaan se huono puoli, kun vastaavassa tilanteessa joku nuorempi ihminen jolle säännöt eivät ole niin selvät ja tottuu tällaiseen autojen kohteliaisuuteen saattaa olla riskialtista. Koska kyllä siellä niitä autoilijoita on enemmistö jotka pitävät kiinni oikeuksistaan. Eli olisi parempi kun autoilijat menevät kun saa mennä ja antaa tietä silloin kun pitää.
Kohteliaita autoilijoita oli muuallakin tänään. Ainoa joka yritti ajaa päälle kun sen piti väistää oli joku ulkomaan rekisterissä oleva auto. No laittoi sekin liinat kiinni kun näytin vaan meneväni yli.
^ Nuo on pahoja paikkoja jos kaksikaistaisella se ensimmäinen pysähtyy eikä tajua että hänen vierellään on toinen kaista josta tulee autoja hänen ohitseen. Tässä kuva eräästä risteyksestä jossa kävi juuri noin. Jäin tuohon jakajalle fillarilla odottamaan, sitten auto pysähtyi ja viittilöi että mene nyt siitä. No en mennyt ja olisin jäänyt kyllä komeasti auton alle kun siitä kaahasi joku hinnat-alkaen skeidakuski täysillä ohi.
ps. on muuten perseestä tuollaiset metrinlevyiset jakajat kun niihin ei mahdu fillari väliin kuin poikittain! Tainnut suunnittelija vetää pari LSD-lappua kun noita on harhoissaan piirrellyt.
https://i.imgur.com/dRS8GDa.jpg
jäin odottamaan noin kolmen metrin päähän suojatiestä, jossa minun pitää väistää autoja ja katselin molempiin suuntiin ajatellen ylittäväni tien sitten kun kummastakaan suunnasta ei tule autoja. No, ensimmäinen auto joka tulee sieltä vasemmalta alkoi hidastamaan, vaikka yritin näyttää myös siltä, etten ole katua ylittämässa.
Jep. Ei tunnu enää auttavan vaikka jäät sinne 3 metrin päähän odottamaan niin aika useasti siihen pysähdytään. Tai näet hyvin molempiin
suuntiin ja himmailet vauhtia sopivaksi että pääset pysähtymättä kadun yli niin eikö siihen sitten "kohtelias" pysähdy. Mutta toistaiseksi ovat jatkaneet aika hyvin matkaa kun tarpeeksi kauan odotellut.
Munarello
23.06.2020, 18.35
Itsehän kyllästyin tuohon autoilijoiden koomailuun ja aloin taluttamaan fillarin kadun yli silloin, "kohtelias" autoilija väkisin haluaa luopua ajovuorostaan. Siten homma menee ns pykälien mukaan ja kaikilla on kivaa... :)
Mitä tulee tuohon kaksikaistaisella suojatien eteen pysähtymiseen niin siinä oli sitten kaksi uunoa. Varsinkin se skodan kuljettaja, joka jätti pysähtymättä. Tuommoisestahan on otettu ajokortteja hyllylle.
Äsken lenkillä oikealle kääntyvät rekka sekä jakeluauto jäivät kauniisti odottamaan kunnes pääsin tien yli. Ainoat punaisia päin ajaneet olivat pyöräilijöitä.
tempokisu
23.06.2020, 19.02
Jep. Ei tunnu enää auttavan vaikka jäät sinne 3 metrin päähän odottamaan niin aika useasti siihen pysähdytään. Tai näet hyvin molempiin
suuntiin ja himmailet vauhtia sopivaksi että pääset pysähtymättä kadun yli niin eikö siihen sitten "kohtelias" pysähdy..
Juurikin näin....olen väistämisvelvollinen ja hidastelen että pääsen yli sopivasti...auto pysähtyy. Ja vaikka siinä on oikein jono autoja menny, niin sitten se viimeinen raukka - pysähtyy ja väistää. No heilutetaan että kiitos :)
Mitä tulee tuohon kaksikaistaisella suojatien eteen pysähtymiseen niin siinä oli sitten kaksi uunoa. Varsinkin se skodan kuljettaja, joka jätti pysähtymättä. Tuommoisestahan on otettu ajokortteja hyllylle.
Tuossa risteyksessä pyöräilijä on väistämisvelvollinen, ainakin näin ymmärrän. Ei noista ota selvää mutta ei tuossa autoilla kolmiotakaan ole eikä kyseessä ole jatke tms. Eli se pysähtynyt auto teki "virheen" jäädessään odottelemaan.
Munarello
23.06.2020, 19.23
^ No juuri sitähän minä tarkoitinkin. :D Eli eka autoilija viritti vaaran paikan tarpeettomalla pysähtymisellään ja toinen ajoi pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse.
nikobiker
23.06.2020, 20.18
Tuossa risteyksessä pyöräilijä on väistämisvelvollinen, ainakin näin ymmärrän. Ei noista ota selvää mutta ei tuossa autoilla kolmiotakaan ole eikä kyseessä ole jatke tms. Eli se pysähtynyt auto teki "virheen" jäädessään odottelemaan.
"Jos suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaa pysähtymättä, kyse on liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vakavasta piittaamattomuudesta. Asia voidaan tutkia myös törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, jos suojatiellä on jo ollut joku kävelemässä.
Poliisin mukaan tällainen teko johtaa ajokortin menettämiseen eli ajokieltoon. Lisäksi seurauksena on useimmiten sakot."
Tässä tapauksessa ei liene väliä sillä, että suojatielle pysähtynyt auto ei ollut väistämisvelvollinen pyöräilijän suhteen. Eli ohittanut autoilija rikkoi lakia vähän isommastikin.
Eilen pk-seudulla ei yllättäen ollut kuin yksi tilanne autoilijan kanssa. Kauniaisissa tietty :) kääntyvä Golffi halusi väkisin ajaa kylkeen, mutta luovuin etuajo-oikeudestani.
Sen sijaan meinasi tulla tilanne samassa kylässä kelta-asuisen kelta-pyöräisen maantiehemmon kanssa kun hän ei mitenkään ilmoittanut aikeistaan kääntyä Asematien kelviltä Bembölentielle vasemmalle leikaten oman ajolinjani edestä. Tuli sellainen "Mitä tuo aikoo, mitä tuo aikoo?" -tilanne ja jouduin pysähtymään. Olisit näyttänyt jonkinlaisen suuntamerkin niin olisin tajunnut, että voidaan sivuttaa toisemme vasemmalta. Saatanan pöljä!
Tänään ysin jälkeen Strömsinlahden kohdalla vastaan tuli pyöräilijä joka ilmeisesti selasi tai muuten tutki Garmin Egde 1030:stä. Kyynärpäät vahvasti tuettuna ohjaustankoon (tai aerotankoon) ja molemmat kädet sitten kiinni navissa. Kuten myös katse. Mitenhän tuossa olisi esimerkiksi pystynyt jarruttamaan tai väistämään? En ole ihan varma, oliko kuskilla myöskään kypärää, mieleen jäi kuva oranssista huivista päässä, mutta saattoi olla myös kypärä.
mutta luovuin etuajo-oikeudestani.
TLL ei kai tunnista etuajo-oikeutta, jollei se ole erikseen osoitettu etuajo-oikeusmerkillä. Muutenhan on väistämisvelvollisuus. Eli et mahdollisesti luopunut mistään.
Itsehän kyllästyin tuohon autoilijoiden koomailuun ja aloin taluttamaan fillarin kadun yli silloin, "kohtelias" autoilija väkisin haluaa luopua ajovuorostaan. Siten homma menee ns pykälien mukaan ja kaikilla on kivaa... :)
Kyllä tuostakin voi suuttua, kokemusta on. Ehkä taluttaminen on tulkittu tahalliseksi hidasteluksi tai en tiiä.
Jos on autoja ruuhkaksi asti ja rakoa yli menemiselle ei ala löytyä, hyppään pois satulasta ja alan taluttamaan suojatien yli. Eivät autoilijat oikein halua pysähtyä sittenkään. Täytyy vaan lähteä liikkeelle, niin sitten yleensä autoilija pysähtyy. Kun niitä autoja kulkee harvakseltaan ne antavat helpommin tietä. Tämä ei ole empiirinen tutkimus, mutta näin on käynyt minulle aika usein.
cokekola
24.06.2020, 17.16
Juu, mutta suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä, oli suojatiellä sitten kävelijä, pyöräilijä, auto, raketti, norsu tai ei mitään.
Jep. Kun tarkemmin ajattelee niin kyllähän tuon toisen auton olisi pitänyt pysähtyä jos toinenkin auto on pysähtynyt, riippumatta siitä näkyykö siellä mitään. Jos pysähtyneen auton edessä olisi ollut pieni lapsi niin eihän se skeidakuski olisi sitä nähnyt vaan ajanut päälle.
Noita näkee keskustoissa turhan usein kun jalankulkijoita yritetään liiskata tuolla tavalla.
Munarello
24.06.2020, 18.23
^ Sitä giljotiiniansan virittämistä voi ainakin yrittää välttää kahdella tavalla. Eka on se, että pysähtyy jotain auton mitan tai kaksi ennen suojatietä. Silloinhan ainakin teoriassa on aikaa reagoida tilanteeseen. Ja vaikka silloin viereisellä kaistalla ei tarvitse pysähtyä rinnalle niin siitä huolimatta suojatiellä olevalle jalankulkijalle kuuluu antaa esteetön kulku. Toinen tapa on sitten se kusimulqu ettei väistä ketään tai mitään. Arvatkaa, kumpi on mielestäni parempi tapa? :D
^Itse pyrin jättämään juuri sen auton tai kahden verran tilaa. Siinä on vain se ongelma, että kuinka kauas tai lähelle sitä suojatietä pitää pysähtyä, ettei toinen auto saa ohittaa sinua?
Munarello
24.06.2020, 19.46
Siinä on vain se ongelma, että kuinka kauas tai lähelle sitä suojatietä pitää pysähtyä, ettei toinen auto saa ohittaa sinua?
Olisko sillä paljoakaan merkitystä, koska sehän on sen ohittajan vastuulla hidastaa tai pysähtyä tarpeen vaatiessa eikä siihen juurikaan voi muuten vaikuttaa kuin jättämällä paras mahdollinen näkyvyys suojatielle.
Tai voithan sinä ajaa kaistojen keskelle siten ettei siitä mahdu ohittamaan. (Tämä on sitten läppä.)
Itse olen joskus pysähtynyt kaistojen keskelle kun on näyttänyt siltä, että takaa tulijalla ei ole ollut mitään aikomusta pysähtyä rinnalle.
Olisko sillä paljoakaan merkitystä, koska sehän on sen ohittajan vastuulla hidastaa tai pysähtyä tarpeen vaatiessa eikä siihen juurikaan voi muuten vaikuttaa kuin jättämällä paras mahdollinen näkyvyys suojatielle.
Todennäköisesti on väliä, jos olisi joku case, mikä menisi oikeuteen.
Tai voithan sinä ajaa kaistojen keskelle siten ettei siitä mahdu ohittamaan. (Tämä on sitten läppä.)
Sekin on mahdollista, mutta voi joutua maksajaksi.
brilleaux
25.06.2020, 09.47
Taas aamulla; pitkä loistava alamäki niin tyttöhän siellä tulee vastaan jopolla puhelinta tuijotellen. Ylämäessä kiemurrellen.
Että pistää vihaksi tuo ymmärtämättömyys oman ja muiden terveyden päälle.
En hennonut huutaa, kehoitin kyllä kohdatessa laittamaan puhelimen pois ajaessa.
Ulkomailla syntyneillä vaikeampaa oppia väistämissääntöjä.
Eilen ryhmä nuoria miehiä huuteli minulle autosta vihaisen oloisina, en tiedä mitä, kun en ymmärrä niiten kieltä.
Ilmeisesti on väärin että joutuivat väistämään polkupyörää kun tulivat kolmion takaa.
Joku kieltä osaava vois informoida että täällä tarvitsee olla ajokortti.
Mä oon piirtänyt kädellä kolmion ilmaan ja näyttänyt sitten sen suuntaan. En tiedä auttaako.
Taas aamulla; pitkä loistava alamäki niin tyttöhän siellä tulee vastaan jopolla puhelinta tuijotellen. Ylämäessä kiemurrellen.
Että pistää vihaksi tuo ymmärtämättömyys oman ja muiden terveyden päälle.
En hennonut huutaa, kehoitin kyllä kohdatessa laittamaan puhelimen pois ajaessa.
Ennen vanhaan kun työmatka kulki läpi keskustan käytin välillä sellaista 120db "pyöränkelloa", joka toimi paineilmalla; lähinnä autoilijoita varten. Välillä tulee mieleeni lähteä valistamaan tuon kaltaisia pyöräilijöitä, koiran kusettajia ja kaikkia hölmöläisiä. Jo pelkkä ajatus on riittänyt tähän asti.
Tänään n. klo 14:30 Tuossa penkin kohdalla (https://www.google.com/maps/@60.1945371,24.9063352,2a,44.9y,294.54h,90.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7pfmXLdCY_dkPnqQx33svQ!2e0!6s% 2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D7pfmXLdCY_dkP nqQx33svQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.revgeo_and_fetch.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%3D 64%26yaw%3D291.00674%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100! 7i13312!8i6656) nainen ylitti hitaasti tietä. Näin jo kaukaa hänet. Arvoin kummalle puolelle hän aikoo asettua. Päätin ohittaa vasemmalta. Naisen ilmeestä näki, että nyt on jotain kysyttävää tai jotain on hampaan kolossa. Pari metriä ennen ohitusta hän vetää kävelykepillään sivalluksen, joka osuu ohjaustankoon ja hipaisee etusormea. Hän huutaa samalla: "Saatanan sika". En jaksanut jäädä juttuttamaan tai kuvaamaan naista, koska enemmän risoo väliinpitämättömyys. Tuo oli vain pelkkää hulluutta.
Varokaa kyseistä pimatsua Laakson hoodeilla!
Tuntomerkit: Nainen n. 75-vuotias, löysät vaatteet; sininen t-paita, harmaat kollarit, hampaita puuttuu alhaalta ja ylhäältä(puuttui jo ennen kohtaamistamme), harmahtavat 10cm pitkät likaiset hiukset, n 173cm pitkä. ylipainoinen.
Mihin näistä sekoboltseista ilmoitetaan?
Tänään n. klo 14:30 [URL="https://www.google.com/maps/@60.1945371,24.9063352,2a,44.9y,294.54h,90.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7pfmXLdCY_dkPnqQx33svQ!2e0!6s% 2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D7pfmXLdCY_dkP nqQx33svQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.revgeo_and_fetch.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%3D 64%26yaw%3D291.00674%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100! 7i13312!8i6656"]
Hätäkeskukseen.
Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla
^^Pre-emptive strike?
(edit: lisätty yksi ylänuoli...)
Munarello
25.06.2020, 21.42
Minä olisin varmaan pysähtynyt, käynyt takavarikoimassa kepin ja nakannut sen metsään. Eipä ole onneksi tuommoisia näkynyt näillä kulmilla.
Tänään n. klo 14:30 Tuossa penkin kohdalla (https://www.google.com/maps/@60.1945371,24.9063352,2a,44.9y,294.54h,90.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7pfmXLdCY_dkPnqQx33svQ!2e0!6s% 2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D7pfmXLdCY_dkP nqQx33svQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dsearc h.revgeo_and_fetch.gps%26thumb%3D2%26w%3D96%26h%3D 64%26yaw%3D291.00674%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100! 7i13312!8i6656) nainen ylitti hitaasti tietä. Näin jo kaukaa hänet. Arvoin kummalle puolelle hän aikoo asettua. Päätin ohittaa vasemmalta. Naisen ilmeestä näki, että nyt on jotain kysyttävää tai jotain on hampaan kolossa. Pari metriä ennen ohitusta hän vetää kävelykepillään sivalluksen, joka osuu ohjaustankoon ja hipaisee etusormea. Hän huutaa samalla: "Saatanan sika". En jaksanut jäädä juttuttamaan tai kuvaamaan naista, koska enemmän risoo väliinpitämättömyys. Tuo oli vain pelkkää hulluutta.
Varokaa kyseistä pimatsua Laakson hoodeilla!
Tuntomerkit: Nainen n. 75-vuotias, löysät vaatteet; sininen t-paita, harmaat kollarit, hampaita puuttuu alhaalta ja ylhäältä(puuttui jo ennen kohtaamistamme), harmahtavat 10cm pitkät likaiset hiukset, n 173cm pitkä. ylipainoinen.
Oikeesti. Kyseessä selkeästi dementoitunut vanhus / muu avo-mielenterveyspotilas. Kannattaneehan noista ehkä ilmoittaa, mutta ehkä nyt sen verran ymmärrystä, ettei keppejä katkota tai muuten iholle käydä. Kuka meistä tietää onko tuossa iässä samassa kunnossa?
^Miten niin ”tuossa iässä”... :D
^^ Näin juuri totesin, hullut on hulluja. Heihin on turha kuluttaa aikaa. Välinpitämättömyys on eriasia, mistä tämän palstan aiheet lähinnä koostuvat.
^Miten niin ”tuossa iässä”... :D
noin 75 vuotias
Tänään Sörnäisten rantatiellä ABC:n jälkeen itäänpäin mennessä joku oli pysäköinyt bemarinsa juuri vielä siihen kohtaan missä kelvi on kapea ja muuttuu sen jälkeen leveämmäksi. Äijä oli perse pystyssä ja kaiketi kaiveli jotain takapenkiltä. Etu- ja takaovet olivat auki. Soitin kelloa perkeleesti kun ovet tukkivat väylän kokonaan. Äijä nousi ja katteli hölmö ilme naamallaan ja urputti jotain. Pääsin ohi juuri ja juuri hyppäämällä kanttarin yli. Kyllä ääliöillä on hyvät pysähtymispaikat.
noin 75 vuotias
Niin, no viittasin tähän: "Kuka meistä tietää onko tuossa iässä samassa kunnossa?" ja yritin vihjaista, että suuri(n) osa meistä tänne kirjoittajista on jo nyt tuossa (henkisessä) kunnossa iästä riippumatta...
Tänään Sörnäisten rantatiellä ABC:n jälkeen itäänpäin mennessä joku oli pysäköinyt bemarinsa juuri vielä siihen kohtaan missä kelvi on kapea ja muuttuu sen jälkeen leveämmäksi. Äijä oli perse pystyssä ja kaiketi kaiveli jotain takapenkiltä. Etu- ja takaovet olivat auki. Soitin kelloa perkeleesti kun ovet tukkivat väylän kokonaan. Äijä nousi ja katteli hölmö ilme naamallaan ja urputti jotain. Pääsin ohi juuri ja juuri hyppäämällä kanttarin yli. Kyllä ääliöillä on hyvät pysähtymispaikat.
ääliö, korjaus, suomalainen mies, joka ei välitä muista tai ajattele asiaa ennen kuin toimii
Munarello
06.07.2020, 18.27
En tiennyt, kummalta puolen olisin uskaltanut ohittaa joten kysyin kelvillä puolelta toiselle fillarillaan haahuilevalta kääkkäsarjan setämieheltä kummalla puolella se aikoo ajaa. Vastaus summasikin aika tarkkaan päivän kevyenliikenteen väylän koheltamiset. Vastaus kuului napakasti: "Mitä välii?"
Kun tuommoinen päällisin puolin järkevän ja selväpäisen oloinen ihminenkin laukoo tuommoisia typeryyksiä, niin ei kai tarvitse ihmetellä miksi tuo tavisten (ja toisinaan muidenkin) meno on niin kaoottista...
tempokisu
06.07.2020, 19.18
..helpottaisi kun pyöräilijät ajaisivat sitä oikeaa puolta kelvillä. Mä onneksi tiedän jo vakiolenkkieni "vaaranpaikat" - eilen oli taas törmäys lähellä kun ukkeli tuli mutkan takaa - vasenta puolta ja mä oikeaa. Onneksi olin varuillani ja pientareelle väistö auttoi.
^ monta kertaa oon huudellu että kummalla puolella ajat? kun meinaisin ohittaa. Yleensä ei vastata. Mutta ei se ole "karvoihin katsomista"....
^Toinen asia on, että miten ihmeessä ihmiset löytävätkin pysähtymiseen ja lepäämiseen/kuulumisten vaihtamiseen/yleiseen ihmettelyyn väylältä yleensä sen kaikkein huonoimman paikan. Joko risteyksen, väylän kapeimman kohdan tai jonkun alamäen jälkeen olevan mutkan.
lihapiirakka
07.07.2020, 12.38
Mua kanssa vituttaa kun lähden pyöräilemään niin miksi kaikki muut tulee just silloin samaan aikaan sinne. Sama juttu kun autollakin lähtee liikenteeseen niin juuri silloin siellä pitää aina olla muutkin liikenteessä.
Niinhän ne muut tuppaa olemaan tiellä... Muuten hiljaisella kelvillä tavoitin kolmen kouluikäisen tytön ryhmän, joka ajoi rinnakkain jopoillaan kelvin täydeltä. Kilautin vienosti kelloa, ja he alkoivat arpoa sijaintiaan... Oikeanpuolimmainen siirtyi (lopuksi) vasemmanpuolimmaisen taakse ja keskimmäinen oikealle. Ihan riittävä väylä toki jäi ohittaa keskeltä.
En yhtään ihmettele kun ei ole kotikasvatusta. Ajelin eräänä päivänä himan suuntaan ja edessä käveli perhe kolme lasta ja aikuiset. Kaksi pikkutyttöä käveli äitinsä kanssa valloittaen koko väylän ja edessä isä käveli oikeaa reunaa ja pikkupoika ajoi pyörällä vasenta reunaa. Voisi sitä ajamista oikeassa reunassa alkaa opettaa jo pienestä pitäen. Olisin voinut vähän opastaakin, mutta oli kielmimuuri, joten se jäi.
^^Melko tyypillinen tilanne. Ja ^ onnistuu se ilman kielimuurejakin. Aika normitilanne, missä isä kulkee yhtäällä, äiti toisaalla ja piltti sitten sukkuloi siinä välissä.
Munarello
24.07.2020, 17.39
Oli vaihteeksi semmoinen wtf-hetki kun ajoin tänään tuosta. Kyseessä on yksi pääväylistä kaupungin keskustasta laitakaupungille. Tässä on tieremontti meneillään ja tekivät tuohon kiertoliittymän tapaisen. Joku on nyt "nerokkaasti" viritellyt tuohon kelville työmaa-aidoista shikaanit molemmille puolille risteystä. Siis logiikka lienee, että koska autoilijat eivät ilmeisesti edes korotetusta suojatiestä/pt-jatkeesta huolimatta osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan niin hankaloitetaan kevyen liikenteen kulkemista? Eh, melkein toivoisin että asialla olisi joku omin päin säheltävä keppostelija eikä työmaan henkilöstön tekemä viritys.
https://pic.useful.fi/E_3m2aWmF.jpg
telipyörä
24.07.2020, 20.26
Eli lienee tämä https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/11d708be-4017-49da-922d-a8df172b954d
Munarello
24.07.2020, 21.32
Juu, sehän se. Toki tieremppa on vasta alkanut ja tuo nykyinen ympyrä on ollut noin viikon verran tuossa mutta oli siinä jo kuulemma ehditty peltiä rutata. Tuo suunnitelmissa oleva alikulku voi olla ihan ok ratkaisu kun aiemmin siinä oli nappivalot, jotka kevyelle liikenteelle lähtökohtaisesti aina punaisella. Saapa nähdä, miten pitkään ne aidat on siinä kelvillä poikittain. Kävi jo itselläkin mielessä potkia ne ojaan...
^Tuokin "liikenneympyrä" on väärin tehty, kun siinä voi ajaa suoraan läpi ilman mitään hidastamisia.
Nickname
25.07.2020, 10.09
^^^^ Entäs jos nuo kelvin hidasteet on laitettu työntekijöiden turvallisuuden takia, nykyään kun liikkuu näitä sähköskoottereita ym. potkulautoja 25km/h joita kuljettaa usein alaikäiset joilla ei se tilanne taju ole välttämättä samalla tasolla kuin aikuisella, ihan viisas ratkaisu minun mielestä työmailla missä työskennellään kelvin vieressä, eikä nuo hidasteet varmaan pyöräilijöitä haittaa vai meneekö siitä päivä pilalle jos pitää tehdä neljä käännöstä enemmän lenkillä.
Oli vaihteeksi semmoinen wtf-hetki kun ajoin tänään tuosta. Kyseessä on yksi pääväylistä kaupungin keskustasta laitakaupungille. Tässä on tieremontti meneillään ja tekivät tuohon kiertoliittymän tapaisen. Joku on nyt "nerokkaasti" viritellyt tuohon kelville työmaa-aidoista shikaanit molemmille puolille risteystä. Siis logiikka lienee, että koska autoilijat eivät ilmeisesti edes korotetusta suojatiestä/pt-jatkeesta huolimatta osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan niin hankaloitetaan kevyen liikenteen kulkemista? Eh, melkein toivoisin että asialla olisi joku omin päin säheltävä keppostelija eikä työmaan henkilöstön tekemä viritys.
Näyttää kunnan sekatyömies Svejkin tekemältä viritykseltä. Omasta päästä ja vähistä tarpeista. Oliko klv:llä edes tietyömerkkiä?
F. Kotlerburg
25.07.2020, 10.44
Tottakai munamankelilla pitäisi saada paahtaa tietyöalueen läpi 40km/h tarvitsematta hidastaa.
Jos tuossa työmaa-alueella ei olisi hidasteita ja jotain sattuisi niin huudettaisiin pää punaisena miksei ollut varoituksia/hidasteita.
"...hankaloitetaan kevyen liikenteen kulkemista"
On tuossa kuvasta päätellen ollut pyrkimystä hidastaa autojenkin nopeutta.
Onneksi poliisi on hankkinut kamera-autoja ym. kalustoa juuri kaahaavien pyöräilijöiden vuoksi.
Munarello
25.07.2020, 11.21
^^^^ Entäs jos nuo kelvin hidasteet on laitettu työntekijöiden turvallisuuden takia, nykyään kun liikkuu näitä sähköskoottereita ym. potkulautoja 25km/h joita kuljettaa usein alaikäiset joilla ei se tilanne taju ole välttämättä samalla tasolla kuin aikuisella, ihan viisas ratkaisu minun mielestä työmailla missä työskennellään kelvin vieressä, eikä nuo hidasteet varmaan pyöräilijöitä haittaa vai meneekö siitä päivä pilalle jos pitää tehdä neljä käännöstä enemmän lenkillä.
Aika jänniä kommentteja fillarifoorumille. Jos on tarkoitus eristää työmaa-alue kulkuväylästä, niin silloinhan aidat asetellaan väylän suuntaisesti eikä viritellä mitään shikaaneja. Enkä minä mistään kuntolenkkeilystä puhu vaan tuo on vilkas kevyen liikenteen väylä jota käytetään hyötyajoihin.
Tottakai munamankelilla pitäisi saada paahtaa tietyöalueen läpi 40km/h tarvitsematta hidastaa.
Kun et viitsisi heitellä näitä typeryyksiäsi. Mistähän sinä tämänkin keksit? Oikeastaan jos ei ole mitään järkevää kommentoitavaa, niin nämä onelinerit voisi kyllä postata vaikka sinne "ei-postattuihin."
Jos tuossa työmaa-alueella ei olisi hidasteita ja jotain sattuisi niin huudettaisiin pää punaisena miksei ollut varoituksia/hidasteita.
Mitäs varoitettavaa tuossa muka on? Suora kelvinpätkä ja sitten risteys, jossa yksiselitteisesti väistämisvelvollisuus molemmista suunnista autoliikenteelle. Jos siihen jotain varoituksia pitää laittaa niin sitten ajoradalle varoitukset risteävästä kevyestä liikenteestä.
F. Kotlerburg
25.07.2020, 11.29
Tietyöalueella voi liikkua työkoneita jne. joten on ihan syytä, että liikennettä hidastetaan oli se sitten kevyttä tai ei, kun ei näytä kaikille olevan muuten selvää.
Munarello
25.07.2020, 11.35
Joo näin voi olla. Minkälainen työkone mahtuu noiden aitojen väliin? Eikö järjestelyssä todellakaan mielestäsi ole mitään outoa?
^^^ "Aika jänniä kommentteja fillarifoorumille."
Joo, täällä ollaan laaja-alaisesti asioita katsovia (ei mikään kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä) :)
Ei tuon paikan läpiajaminen mulle isoa tuskaa tuottaisi, vaikkei järjestely mikään paras mahdollinen liene.
Vähän sietämistä ja relaamista ....
F. Kotlerburg
25.07.2020, 11.39
Ei. On noita vastaavia näkynyt. Tuota ajorataa voi kulkea työkone, josta ei kuorman takia näe normaalisti. Siksi voi olla syytä hidastaa myös kelvin liikennettä. Paljon parempi tuokin on kuin se tavallinen, että jossain puskassa on tietyömerkki ja sitten 200m myöhemmin yhtäkkiä on 10cm pudotus, kun kelviltäkin on kaivettu asfaltti pois.
Kyseessä on tietyö ja poikkeusjärjestely. En tiedä miksi tuosta pitää ahdistua ja mielensä pahoittaa. Näyttäisi tuossa autotielläkin kaikenlaista tötsää olevan ja varmasti myös alennettu nopeusrajoitus.
Nickname
25.07.2020, 11.45
En tiedä mitä "jännää" tuossa minun kommentissa oli mutta yleensä nämä aidat on turvallisuuden takia työmailla, oli ne eristämässä aluetta tai hidastamassa liikkumista.
Tämä jonniin joutava ainainen minun oikeuksia on rajoitettu uhriutuminen on mielestäni enemmän "jännää".
Munarello
25.07.2020, 12.11
Jaa eli turhasta nillitän. No sitten pitää vaan ottaa rennommin ja olla kiitollinen, etteivät sentään katkaisseet koko kelviä sillä kyllähän tuon voisi turvallisesti alikulun kautta kiertääkin vain parin kilsan sakkolenkillä. Pitää vaan sietää ja relata juum. :)
Jami2003
25.07.2020, 12.12
Eiköhän tuohon riittäisi ihan nopeusrajoitus (vaikka se muodissa oleva 30 km/h) pyörätiellekin kuten noilla tietyömailla automaailman puolella on tapana. Varmasti isompi osa pyöräilijöistä noudattaisi tuota nopeusrajoitusta mitä autoilijoista.
Ei. On noita vastaavia näkynyt. Tuota ajorataa voi kulkea työkone, josta ei kuorman takia näe normaalisti.
Tälläisessa tapauksessa kannattaisi käyttää liikenteenohjaajaa. Työkoneesta ei näe yhtään paremmin pystyttämällä aitoja.
Fillarilla aitojen kierto haittaa samalla fillaristin muun liikenteen seuraamista.
No näin me yllättäen ollaan erilaisia ja suhtaudutaan eri tavoilla tilanteisiin.
Mä en tuohon paikkaan ajaessani olisi ajatellut yhtään mitään, toiselle se on WTF.
Jalkakäytävälle/pyörätien jatkeelle varovasti itsensä ujuttanut epävarma autoilija saa jonkun antifasistin huutamaan täyttä kurkkua vittusaatanoita ja joku pulloonpuhaltaja kiertää avaaman auton takaluukkua tehdäkseen pelkästään kiusaa. Ehkä mä ite kattosin tilanteen, että onko näkemä ollut niin huono (usein on), että pitää päästä lähemmäs ristevää katua. Jos ei niin voihan siinä pyrkiä ojentamaan nätisti.
Useimmiten autoilijat on jopa ylikohteliaita mun mielestä.
No, siinä menee hermo jos auto kääntyy oikealle ja mun eteen eli WTF.
Munarello
25.07.2020, 16.12
Maakuntalehti uutisoi yllämainitusta liikenneympyrästä: "Autoilijat kiroavat Jyväskyläntien ja Otavankadun risteyksen kolariherkällä tietyömaalla – Väliaikainen liikenneympyrä aiheuttaa päänvaivaa liikenteessä." Juttu on vain tilaajille joten en tiedä mitä siellä sanotaan, mutta onkohan sekin jonnin joutavaa nillittämistä ja minäminä-uhriutumista? Pitäisikö vaan sietää ja relata? Siinä oli pari päivää sitten sattunut "kylkikolari" jossa molemmat autot romuttuivat ajokelvottomiksi. Pitäisiköhän ajoradallekin laittaa vähän lisää shikaaneja? :D
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/83b7923c-d84b-4543-a6f5-c538325d7945
Taitaa koko paikka olla niin pielessä, että se pitäisi tehdä kokonaan uusiksi vähän paremmin mietittynä.
Juttu on vain tilaajille joten en tiedä mitä siellä sanotaan, mutta onkohan sekin jonnin joutavaa nillittämistä ja minäminä-uhriutumista?Tuntuu olevan lähinnä täälä foorumilla.
On varmaan kevyenliikenteen ajoneuvoja, joilla ei edes mahdu tuosta.
Munarello
27.07.2020, 12.17
Tämäkin on varmaan turhaa vinkumista. Toisaalla kaupungilla oli äsken reiluhkon mäen alla alikulun takana kaivinkone poikittain kelvillä. Työmaata ei oltu merkitty yhtään mitenkään. Ohi mahtui vain ojan kautta kiertämällä. Tästä voisi kyllä laittaa jo kaupungille palautetta. Ei tullut omalla kohdalla "tilannetta" sillä havaitsin ajoissa ja jarrutkin toimi.
^ei se ole mitään turhaa vinkumista, kaupungilla on selkeät ohjeet kuinka työmaat tulee merkitä, eihän ne mitään tee jos ei kukaan anna palautetta
Nickname
27.07.2020, 19.20
^^ Pientä kettuilun makua... ( <- varaosia ), sattunut kyllä kaksi ääripäätä toinen hyvin puomitettu ja toinen kokonaan merkitsemätön, tuohan on jo hengen vaarallista jos alikulun jälkeen on työkoneita kelvillä ja ei mitään varoitusta.
Jani1982
28.07.2020, 16.11
Onhan tuo kuvassa oleva paikka hieman erikoinen järjestely, mutta tulipa mieleen, että ehkä siinä saattaa pyöriä työkoneita ja duunareita jonka takia tuo pakotettu hidastaminen on tehty eikä niinkään sillä ajatuksella, että autot eivät osaisi väistää.
Julma tosiasia on se, että ihmiset ovat kohtalaiset typeriä olivat sitten autolla tai pyörällä liikkeellä. Oletteko esimerkiksi seuranneet moottoriteillä tietyö-alueita. Ensin ajat jonkun ohi koska se ajaa 110 lasissa 120 alueella - Tulee tietyö ja nopeusrajoitus laskee satasen kautta 80:iin. Sitten se sama auto ohittaa teidät kun itse hidastatte. Eli ensin nämä sankarit ajavat alinopeutta ja hetkessä se muuttuu reiluksi ylinopeudeksi. Se on varmaan sama porukka joka maantipyörällä painaa asuinalueella pyörätietä pohkeet kireenä koska mikään muu ei ole tärkeämpää sillä hetkellä kuin se oman lenkin keskinopeus.
Itse asun alueella jossa pihasta on lähdettävä pyörätien poikki eikä sinne yksinkertaisesti näe ennenkuin sen auton keulan hivuttaa pyörätielle. Sitten sieltä painetaan 40 km/h taulussa niin äkkiä se paniikkitilanne iskee molemmille.
Kun näitä sankareita miettii niin oikeastaan kuvassa esiintyvä pakkohidastus aidoilla on ihan paikallaan.
Ei nuo aidat noin lähellä risteävää ajorataa kovin hyvä ratkaisu ole. Todennäköisesti klv:llä liikkuu myös pieniä lapsia, jotka jäävät helposti aidan taakse piiloon.
Oletteko esimerkiksi seuranneet moottoriteillä tietyö-alueita. Ensin ajat jonkun ohi koska se ajaa 110 lasissa 120 alueella - Tulee tietyö ja nopeusrajoitus laskee satasen kautta 80:iin. Sitten se sama auto ohittaa teidät kun itse hidastatte. Eli ensin nämä sankarit ajavat alinopeutta ja hetkessä se muuttuu reiluksi ylinopeudeksi.
Tämä jaksaa ihmetyttää kerta toisensa jälkeen.
Tuo tosiaan on hyvin yleinen ilmiö. Tosin työmailla ylinopeuksia ajavat ei ole vain niitä, jotka ajavat normaalisti rajoituksen mukaan. Mutta siitä tilanne kertoo, miten kuljettajat tekevät ratkaisujaan sopivan ajonopeuden suhteen. Kun ei tunnista riskejä, täysin vilpittömästi voi luulla ajavansa sopivalla tilannenopeudella.
En tiedä, onko samaa vai eri porukkaa, mutta samalla tavalla osa pyöräilijöistäkin toimii. Mitään ajoneuvoluokkaperusteista luokittelua ei tähän kannata yhdistää.
Tämä ei ollut vaikea vaan oikein miellyttävä hetki. Olympiastadionin itäpuolen infra vaikuttaa hyvälle. Kunhan sinne ei päästetä autoilijoita, niin sitä on hieno pyöräillä.
https://www.youtube.com/watch?v=ForFsBRX4y4
^Joo hyvältä näyttää, siinä kaupunki on tehnyt mitä on lupaillutkin.
^^ Hieno on. Jossain onnistutaan.
Työmaat sen sijaan stadissa on yhtä perseilyä ihan säännönmukaisesti.
https://www.kaupunkifillari.fi/blog/2020/07/15/sornaisten-rantatie-ja-sen-tyomaat/
Täysin käsittämätön sekasotku sen aikaa minkä se kesti.
Munarello
29.07.2020, 22.07
Ai hermanni valittaa nyt työmaiden vaikutuksesta pyöräteiden sujuvuuteen? I feel for you brother. :D
Ai hermanni valittaa nyt työmaiden vaikutuksesta pyöräteiden sujuvuuteen? I feel for you brother. :D
Siinä sun postaamassasi wtf-kuvassa oli pari pientä aidanpätkää hidasteena. Hirveä itku.
Tuu joskus katsomaan, miltä näyttää paikat, joissa on todella jotakin valittamistakin.
Kyllä tuossa Sörmäisten rantatielläkin on pärjännyt, kun on vähän katsonut miten siinä ajaa. Nyt kesän aikana kymmenkunta kertaa ajanut tuota pätkää, eikä se nyt minua ole mitenkään kuumottanut. Enemmän kuumotti silloin kun Telakkakatu oli remontin vuoksi auki (tai kiinni, kaivettu auki, liikenteeltä kiinni) ja piti ajaa siellä muun liikenteen joukossa niitä kapeita katuja, joissa kulki myös raitiotiekiskot. Kapearenkaisella kun noiden kiskojen ylityksiä joutuu hiukka katsomaan ja ennakoimaan, mutta autoilija ei sitä tajua. Nythän siellä on baanaa vetää.
^ Eipähän nämä ole helppoja kohteita toteuttaa niin ettei haittaa tulisi. Sörnäistentien rempan tuskaisin vaihe ei sinänsä kauhean kauaa kestänyt.
Muutaman kerran olen eksynyt ajelemaan rakenteilla oleva Jokeri-ratikan reitillä ja onhan se yhdenlainen Raatteentie fillarin kanssa, mutta ymmärrän kyllä työmaan järjestelyongelmat.
^
Jep, ainakin pätkä Roihupellosta Viikkiin on puolenvaihtoineen ei niin sujuva
*Enemmän kuumotti silloin kun Telakkakatu oli remontin vuoksi auki (tai kiinni, kaivettu auki, liikenteeltä kiinni) ja piti ajaa siellä muun liikenteen joukossa niitä kapeita katuja, joissa kulki myös raitiotiekiskot. *
Hmm, mulla oli aikoinaan useinkin tapana ajella kiskoilla jos oli kiire, monessa kohtaa kaupungilla suoraviivaisin reitti :)
^
No nimenomaan Roihupellosta Viikkiin on ollut kyllä aikamoinen.
Telakkakatu, joka oli aika selkeäkin kun vaan ajoi autojen seassa, Sörnäistenkatu, onhan näitä. Kyllä ne siitä valmistuu.
Olisi terveellistä Munarellon tehdä pieni excursio stadiin niin ehkä ne pari hidastavaa aidanpätkää kotinurkilla ei enää kiinnittäisi mitään huomiota....
F. Kotlerburg
30.07.2020, 13.13
Yleensä tietyöt vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. En ymmärrä miksi pyöräilyn pitäisi olla jokin maaginen poikkeus.
^
En usko, että yksikään vakavissaan kuvittelee, etteivät yhdyskuntarakentamisen vuoksi tehtävät tilapäisjärjestelyt vaikuttasi kaikkiin liikennemuotoihin. Toisinaan vaan tuntuu, että tilapäisiksi tarkoitetut järjestelyt eivät ole aivan huippuunsa hiottuja suunnittelun saati toteutuksen osiltaan.
Yleensä tietyöt vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. En ymmärrä miksi pyöräilyn pitäisi olla jokin maaginen poikkeus.
Vaikuttaa, mutta jotenkin kummasti autoilijoille tilapäiset liikennejärjestelyt osataan tehdä turvallisiksi. Muille, noh, mitä välii.
https://www.youtube.com/watch?v=YJbyF8jbEBo
Espoossa autoille tehdään tilapäisjärjestelynä asvaltti ja auki revitty tie vedetään nopeasti umpeen, saman auki revityn tien kevli voi olla hiekalla useammankin vuoden. Yleensä kevyen liikenteen kiertotie ohjataan jostain kilometrin päästä metrin levyistä hiekkareittiä jota ei talvikunnossapidetä ja siihen 30 km/h asuinkadulle laitetaan pyörällä ajo kielletty-merkki koska työmaa.
Sitten kun se kelvi avataan siihen jää todella terävät asfaltin reunat moneksi viikoksi.
Hieman ihmetyttää, että Kirkkonummella ns vesitorninmäen remontin yhteydessä rakennettiin tuollainen selkeä onmettomuuspaikka ehdoin tahdoin. Toki jokainen joka tuon paikan oppii tuntemaan osaa sitä varoa, mutta esim sateella tai syksyn ensimmäisillä liukkailla voi tuo kaide tulla kovinkin herkästi silmille. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200731/70fa376734081a8dbb0db6496a9e80a9.jpg
Aiemminhan tuossa oli loivempi mutka....
60°07'25.3"N 24°26'49.6"E
https://goo.gl/maps/9EAt9BGpnKtbN21M9
^ Syy ajaa mäki alas ajoradalla. Paljon hauskempaakin.
^ Syy ajaa mäki alas ajoradalla. Paljon hauskempaakin.
Jep. Näin kyllä teenkin....
Kansalaisaloite polkupyörien nopeusrajoitus klv:lle 20km/h.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/5134
Kansalaisaloite: "Nykypyörien vauhdit ovat kasvaneet paljon."
Kuinka paljon ja verrattuna mihin?
"Tämän seurauksena vaaratilanteet ovat lisääntyneet huomattavasti jopa onnettomuudet, koska saman kevyen liikenteen väylän jakavat myös jalankulkijat, lapset, vanhukset, lastenvaunut ja koiranulkoiluttajat."
Tässäkin olisi hyvä olla jotain tilastodataa väitteen tueksi.
"Nopeasti takaatulevaa pyöräilijää on vaikea havaita ajoissa, koska pyöräilijät voivat ajaa jopa yli 60 km/h. "
Oma nopeusennätykseni on hiukan yli 60 km/h. Ajoin sen Sastamalan ja Nokian välisellä tieosuudella Sarkolanmäessä. Tuollaisia paikkoja ei kevyen liikenteen väylillä ole. En silti epäile, etteikö joku jossain voisi ajaa pyörätielläkin 60 km/h, mutta tämän nopeuden ottaminen esiin perusteluna nopeusrajoitukselle on melkoisen ontuvaa.
"Kannatusilmoituksia tässä palvelussa 681
Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 29.2.2020."
Hyvä niin. Tämän yhteiskunnan virkamies- ja päätöksentekokoneistolla on muutakin tekemistä kuin nopeusrajoituksen käsittely.
Nopeasti takaatulevaa pyöräilijää on vaikea havaita ajoissa, koska pyöräilijät voivat ajaa jopa yli 60 km/h.
Taas yksi, jolla ei mitään käsitystä nopeuksista.
Oikeestaan toi 20kmh rajoitus kelveille ois aika jees, koska sen olisi samalla tarkoitettava sitä, että ajoradalla saa pyöräillä, jolloin nopeammin haluavat voisi mennä sinne halutessaan. Kyllä mä länärin varren voin ajaa sitä kahtakymppii kunnes pääsis taas ajoradalle. Ai niin, kommuuttiajossa mulla ei ole mittaria, hah. Eikä varmaan monella muullakaan.
"....tiekohtaisen nopeusrajoituksen mukaan jopa 80 km/h minkä saavuttaa helposti nykyisillä polkupyörillä.*"
Pitää varmaan alkaa harkita pyörän uusimista, kun omat huiput ei ole kuin vähän päälle 70kmh ja sekin hirmuiseen alamäkeen. [emoji1787]
Jos kahdeksaakymppiä pystyy runttaamaan tasaisella, niin ehkä tosiaan sitten paikka on muualla kuin kelvillä. Kelvien turvallisuutta lisäisi, polkupyörien nopeusrajoitusten lisäksi, esimerkiksi se, että jaetulla kelvillä sitten nuo mainitut muut ryhmät pysyisivät siellä omalla puolellaan. Koiranulkoiluttajista myös se koira.
”... polkupyörällä samalla kevyenliikenteen väylällä saa ajaa tiekohtaisen nopeusrajoituksen mukaan jopa 80 km/h minkä saavuttaa helposti nykyisillä polkupyörillä...”
Minäkin haluan sellaisen polkupyörän, jolla helposti pääsee 80 km/h[emoji847]
Kansalaisaloite polkupyörien nopeusrajoitus klv:lle 20km/h.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/5134
Taisin tälle naureskella foorumillakin aikoinaan .. takana jotain Drag Race autokuskia ym :D
F. Kotlerburg
01.08.2020, 10.07
Kyllähän tuossa varmasti on takana sähkömopojen yleistyminen. Verkkokaupasta tonnin "sähköpyörä" ja asetuksia mulkkaamalla härveli kulkee 50km/h kevyellä polkemisella.
^Mopot on kyllä ajellu kelvejä tähänkin asti ja ne kulkee oikeesti sen 80.
F. Kotlerburg
01.08.2020, 10.12
^eipä ole ihan joka paikassa ja mopon erottaa polkupyörästä. Tuollaista sähkömopoa ei.
F. Kotlerburg
01.08.2020, 10.51
Hieman ihmetyttää, että Kirkkonummella ns vesitorninmäen remontin yhteydessä rakennettiin tuollainen selkeä onmettomuuspaikka ehdoin tahdoin. Toki jokainen joka tuon paikan oppii tuntemaan osaa sitä varoa, mutta esim sateella tai syksyn ensimmäisillä liukkailla voi tuo kaide tulla kovinkin herkästi silmille.
Aiemminhan tuossa oli loivempi mutka....
60°07'25.3"N 24°26'49.6"E
https://goo.gl/maps/9EAt9BGpnKtbN21M9
Sillä tavalla aika mielenkiintoista, että tuntuu olevan maan tapa. Opetetaankohan jossain tekemään kelville ylimääräisiä mutkia. Oulussa esim. uuteen Hiukkavaaraan menevä Raitotien viereinen täysin uusi kelvi mutkittelee paikoitellen kummallisesti, vaikka vieressä menevä autorata on viivasuora. Vastaavia muita esimerkkejäkin löytyy Oulun seudulta ihan tuoreilta työmailta.
Tuo Kirkkonummen mäki on järjetön ja vaarallinen.
Toisaalta joillekin ei kelpaa minkäännäköinen kelvi. Ilmeisesti hävettää ajaa kelvillä kun silloin ei ole pro?
Tää lienee jostain Suomenojalta.
https://imagizer.imageshack.com/img922/2267/nhookH.jpg
^ Tuo kuvan pyöräilijä on kyllä se kuuluisa kusipää. Tuossa ei pitäisi kenelläkään missään tilanteessa olla mitään syytä ajaa tuossakohtaa. Tällaiset pilaa kyllä kaikkien pyöräilijöiden maineen. Tuollaisesta pyöräilijöille tehdystä moottoritiestä voi vain haaveilla pk-seudun ulkopuolella...
^Jep. Pirun hyvä pyöräilybaana vieressä ja autoilla vaikea ohittaa. Jotain pelisilmää kyllä pitää olla. Näistä kärsii helposti sitten kaikki pyöräilyä harrastavat.
^, ^^ Tää ehkä kuuluu tähän topiikkiin .. siellä on taas uutta Espoolaista infraa vaikka onhan toi liikenneympyrä ollut siinä jo jonkun aikaa. Jyrkkä mutka kelvillä ja sitten kanttikivet, vaarallinen fillarilla jos on vauhtia yli 10 km/h .. mulla on ollut tapana laskeutua tuo mäki tuolta vasemmalta suunnilleen tuolleen, oikaissut ajorataa ympyrän ja palata pyörätielle ympyrän jälkeen. Tuosta helposti voisi jäädä vahingossa ajoradalle tai voihan siinä joku tarkoituksellakin ajaa, kanttikivi voi vaikeuttaa pyörätielle paluuta. Tuossa menee noin yksi auto / minuutti että ei se nyt niin vaikea ole ohittaa ..
https://pic.useful.fi/Hla40yMlv.png
^
https://imagizer.imageshack.com/img923/1102/C2SdBr.jpg
Niin että tuosta vasemmalla olevasta kiertoliittymästä on luontevaa ja silleen helppoa jatkaa sillalla ajorataa pitkin?
Ookei... paskanko takia noita 10 miljoonia maksavia baanoja ylipäätään tehdään kun ne ei 30cm:n dropin kyykkypyöräiljöille kelpaa.
" Tuossa menee noin yksi auto / minuutti että ei se nyt niin vaikea ole ohittaa .." -josko sanoisin tätä perseilyksi, no selityksiä aina riittää.
Joo, taitaa olla parempi, että palataan vanhaan systeemiin: fillareille alikulut ja uutena elementtinä aidataan ajoradat, ettei fillarit pääse oikomaan kiertoliittymissä. Ei ilmeisesti muu auta.
^
https://imagizer.imageshack.com/img923/1102/C2SdBr.jpg
Niin että tuosta vasemmalla olevasta kiertoliittymästä on luontevaa ja silleen helppoa jatkaa sillalla ajorataa pitkin?
Ookei... paskanko takia noita 10 miljoonia maksavia baanoja ylipäätään tehdään kun ne ei 30cm:n dropin kyykkypyöräiljöille kelpaa.
" Tuossa menee noin yksi auto / minuutti että ei se nyt niin vaikea ole ohittaa .." -josko sanoisin tätä perseilyksi, no selityksiä aina riittää.
Joo, taitaa olla parempi, että palataan vanhaan systeemiin: fillareille alikulut ja uutena elementtinä aidataan ajoradat, ettei fillarit pääse oikomaan kiertoliittymissä. Ei ilmeisesti muu auta.
En ota kantaa sillalla ajoon mutta toi liittymä on perseestä. Sä oot nyt ihan väärässä topiikissa, mene sinne Facebookin Kusipäisten Pyöräilijöiden Bongausryhmään itkemään.
En ota kantaa sillalla ajoon mutta toi liittymä on perseestä. Sä oot nyt ihan väärässä topiikissa, mene sinne Facebookin Kusipäisten Pyöräilijöiden Bongausryhmään itkemään.
Tuo on yleinen kaupunkimainen ja turvallinen kiertoliittymä. Espoo toki ei ole kaupunki, mutta voisi kai espoolainenkin joskus kasvaa urbaaniksi liikkujaksi? Siihen kuuluu sekin, että jossain paikassa hidastetaan. Stadi lienee sulle täysin mahdoton paikka ajaa jos ei tehdä erillisiä moottoritiemäisiä väyliä pyörille?
Voisitko esittää, kuinka nuo kiertoliittymät korvataan paremmilla?
Kusipäisiä fillaristeja voi täälläkin bongata :D
Otit kantaa sillalla ajoon; ei oo vaikea autolla ohittaa, vähän liikennettä.
Tuo on yleinen kaupunkimainen ja turvallinen kiertoliittymä. Espoo toki ei ole kaupunki, mutta voisi kai espoolainenkin joskus kasvaa urbaaniksi liikkujaksi? Siihen kuuluu sekin, että jossain paikassa hidastetaan. Stadi lienee sulle täysin mahdoton paikka ajaa jos ei tehdä erillisiä moottoritiemäisiä väyliä pyörille?
Voisitko esittää, kuinka nuo kiertoliittymät korvataan paremmilla?
Se olisi hyvä liittymä jos siinä ei olisi polkupyörälle jyrkkää mutkaa ja hidastekanttikiviä jotka vievät huomion muun liikenteen tarkkailusta. Sellaisiakin on, jopa ihan Suomessa mutta varsinkin esim. Hollannissa. Siinä oot oikeessa että Espoossa ei ole mukavaa kaupunkia, siellä on infra tehty autojen ehdoilla ja muutenkin se on epäkaupunkia. Stadi on kyllä tuttu paikka Kampissa reilut 20v asuneena ja joka paikkaan silloin työasioissa ja vapaa-ajalla fillarilla ympäri vuoden liikkuneena kilsoja on kyllä tullut hyvinkin ytimessä yli 50K.
Kusipäisiä fillaristeja voi täälläkin bongata :D
Otit kantaa sillalla ajoon; ei oo vaikea autolla ohittaa, vähän liikennettä.
Voit perustaa Kusipäisten fillareiden bongaustopiikin. Ohittamisen vaikeuteen otin kantaan kun tuolla väitettiin että on vaikea ohittaa, en sillalla ajoon.
^ kanttikivet/jyrkät 90käännökset huono juttu. Jos tuon piirtämäsi/ajamasi punaisen viivan mukaan tehtäisiin pyöräkaista niin paikalta siivottaisiin pian verta ja suolenpätkiä.
"Stadi on kyllä tuttu paikka Kampissa reilut 20v asuneena..."
- aika paljon "jyrkkiä käännöksiä" joka kadunkulmassa, jopa autoilijat joutuu kääntämään rattia ja pysähtelemään suojateiden eteen, "ihan perseestä"?.
"oot nyt ihan väärässä topiikissa, mene sinne Facebookin Kusipäisten Pyöräilijöiden Bongausryhmään itkemään."
"Voit perustaa Kusipäisten fillareiden bongaustopiikin."
-Ei kiinnosta, mutta ehkä mun on syytä poistua foorumista jos tulee yleisempikin halu savustaa ulos tämän linkkaamani kuvan vuoksi:
Turha siis oikeasti itkeä, että semmonen facebook-ryhmä on jos tuo on ihan jees.
Mielestäni Strava ja muut toimijat voisivat kategorisesti blokata kaikki segmentit joilla ajaminen ennätyksiä tehtaillen vaarantaa muita ja pilaa pyöräilijöiden mainetta. Uskoisin että suurin motiivi näille liikenneympyrän keskeltä oikaiseville on juurikin Stravasegmentit. Tai keskinopeusrunkkailu.
Kaupungissa pyöräilyyn nyt kuuluu ne hidasteet ja jos sen kanssa ei opi elämään niin voi voi. Vai pitäisikö liikenneympyrät tehdä niin, että pyöräilijät ajavat suoraan ja autot kiertäisivät laajemman kierroksen tämän pyöräristeyksen ympärillä? Oikeassa elämässä tällainen ratkaisu ei valitettavasti toimisi kun vaatisi moninkertaisen tilan ja kustannukset karkaisivat käsistä. Infraa suunnitellessa kun joutuu ottamaan huomioon myös ne rekat, linja-autot ja paljon muitakin juttuja.
Jos mun huudeilla olisi lähellekään tuollaisia pyöräilijöiden valtateitä niin ajaisin niitä varmaan onnesta soikeana edestakaisin. Mutta joillekin ei kelpaa mikään...
F. Kotlerburg
01.08.2020, 18.26
Hidastaminen ja kiertäminen näyttää olevan noille ns. spandexeille ylivoimaista. Sitten tulos on kuvan kaltaista ja kaikki muita vituttaa. Ja nyt en viittaa spandexilla pukeutumiseen vaan tähän asenteeseen, että pitää aina ajaa ajoradalla muista viis ja hidastaminen ei sovi omaan napaan vaan muiden. Onneksi noita on pyöräilijöistä vielä vähemmistö tai en tiedä pk-seudulla voi olla kohta enemmistö.
Saako autolla oikaista kelviltä, jos on paska infra, kiire, väsyttää, vituttaa ja paskattaa, jos sillä säästää ajomatkassa ja -ajassa?
Pitäisi olla kaikilla sähköpyörä, niin ei harmittaisi hidastaa risteykseen, kun vauhdin saa parilla polkaisulla takaisin. Vielä kun olisi takamoottori jarrutusenergian talteenotolla, niin ei menisi vauhtikaan hukkaan, vaan akkuun :D
Totta munassa kuvan kaltainen kiertoliittymä on kompromissi kaikkien liikkujien kannalta. Turvallisuutta niissä on haettu. Vilkkaammissa paikoissa auto pysähtyy ensin totaalisesti ympyrään mennessään (väistää jalankulkija/pyräilijää), pysähtyy uudestaan poistuessaan (väistää jalankulkijaa/pyöräilijää). Semmosta se liikenne on. Liikennevalojakin jossain haittaamassa.
Luultavasti nimenomaan fillaristi tuosta selviää nopeimmin koska autot stoppaa. Mutta ei kelpaa, fillaristi valittaa kaikkein eniten, perseestä on. Ja kun niin paljon harmittaa niin oikoo liittymän halki ja jatkaa kapealla ajoradalla autojen edessä, vaikka vieressä menee ykkösluokan baana.
Noita kiertoliittymiä on rakennettu tolkuton määrä maahan ja niihin on käytetty varmaan satoja miljoonia. Ja nyt on ne kaikki ihan perseestä?
^ "Pitäisi olla kaikilla sähköpyörä, niin ei harmittaisi hidastaa risteykseen, kun vauhdin saa parilla polkaisulla takaisin."
Joo, tuskaista on saada pyörä taas täyteen vauhtiin. V...ttaahan se kun keskari laskee.
Mielestäni Strava ja muut toimijat voisivat kategorisesti blokata kaikki segmentit joilla ajaminen ennätyksiä tehtaillen vaarantaa muita
Segmentinhän voi ilmiantaa, jolloin se ei ole enää julkisesti näkyvillä. Sen kyllä saa kai halutessaan näkyviin, jos tietää mitä etsii tai jos on joskus ajanut sellaisen. Itse ilmiannoin joskus Aurinkolahden rantabulevardin. Ja nyt kesän aikana törmäsin johonkin toiseen yhtä hasardiin segmenttiin, mutta se jäi ilmiantamatta enkä enää muista mikä se oli. Pitää varmaan katsella vanhoja ajoja.
Mutta siis segmentit, jotka kulkee paikassa jossa liikkuu paljon lapsia, vanhuksia sekä ihmisiä ylipäätään ja lisäksi sokeita kulmia, niin ne pitäisi saada pois Stravasta kokonaan ja lopullisesti.
Saako autolla oikaista kelviltä, jos on paska infra, kiire, väsyttää, vituttaa ja paskattaa, jos sillä säästää ajomatkassa ja -ajassa?
Niin, tai nyt upouuden hyrpitin omistajana, niin saanko oikaista kelvin kautta, jos se säästää sähköä?
Liikenneinfraa kun suunnitellaan pitkälti tulevan kaupunkirakenteen mukaan.
Voihan se smo olla, että "tuossa menee noin yksi auto / minuutti ". Nykyisin. Senkö mukaan liittymä olisi pitänyt rakentaa kun tulevaisuus Finnoossa on tämmönen:
https://imagizer.imageshack.com/img923/9342/67mr9v.jpg
Hidastaminen ja kiertäminen näyttää olevan noille ns. spandexeille ylivoimaista. Sitten tulos on kuvan kaltaista ja kaikki muita vituttaa. Ja nyt en viittaa spandexilla pukeutumiseen vaan tähän asenteeseen, että pitää aina ajaa ajoradalla muista viis ja hidastaminen ei sovi omaan napaan vaan muiden. Onneksi noita on pyöräilijöistä vielä vähemmistö tai en tiedä pk-seudulla voi olla kohta enemmistö.
Hivenen kärjistetysti kirjoitit, mutta osittain ihan asiaa. Aika usein syytetään infraa, vaikka todellisuudessa syy on muualla kuten esim. väärässä tilannenopeudessa. Hidastaminen on liikenteessä ihan olennainen asia, joka on myös syytä osata. Autoilijoille on tiettyihin paikkoihin pitänyt rakentaa jopa hidasteita, kun asia ei muuten mene jakeluun. Ei toivoisi samaa pyöräteille.
F. Kotlerburg
01.08.2020, 21.08
Periaatteessahan tuollainen kiertoliittymä on ihan yhtälailla paska ratkaisu autoilun kannaltakin. Pääväylää ajava joutuu hidastamaan ja jopa pysähtymään. Taajamaliikenteeseen se nyt vain kuuluu. Minä en koe sitä pyörälläkään ajaessa ongelmaksi, että ihan aina nyt vaan ei voi painaa täysillä vaan joutuu hidastamaan.
Piittamattomalla käytöksellä aiheutetaan nyt vain hallaa muille harrastajille. Pyöräilyn maine ei ole mikään häävi ja valitettavasti en usko, että se huono maine olisi ihan tyhjästä tullut.
Maaseudulla kun asuu, niin ei ymmärrä näitä kevyen liikenteen väylien ongelmia. Tänään olin turistireissulla Turun ohikulkutien kevlillä. Noin Runosmäen kohdalla tuli vastaan 3 pyöräilijää. Juuri ennen kuin kohtasimme alkoi selkäni takaa kuulua moottoripyörän agressiivista kiihdytystä. Sillä hetkellä kun me pyöräilijät kohtasimme, tuli välistämme kevari tai vastaava keula pystyssä tuhatta ja sataa. Perässä muutama lakeija mopolla, mutta kovaa kuitenkin. Oli ehkä pelottavin pyöräilykokemus, mitä on omalle kohdalle sattunut. Huhhuh, vieläkin tuntuu hurjalta.
Periaatteessahan tuollainen kiertoliittymä on ihan yhtälailla paska ratkaisu autoilun kannaltakin. Pääväylää ajava joutuu hidastamaan ja jopa pysähtymään. Taajamaliikenteeseen se nyt vain kuuluu.
Eikä kiertoliittymä edes toimi, jos joku suunnista on selvästi vallitseva pääsuunta, jolloin muista liittymistä ei pääse liittymään sisään.
Joskus Hesarissa joku kysyi liikennevaloista, että eikö niitä voi rytmittää tai miksi joka risteyksessä on valot. Joku liikennesuunnittelija vastasi, että valojen tarkoitus on nimenomaan hidastaa liikennettä (kontrolloidusti).
Piittamattomalla käytöksellä aiheutetaan nyt vain hallaa muille harrastajille. Pyöräilyn maine ei ole mikään häävi ja valitettavasti en usko, että se huono maine olisi ihan tyhjästä tullut.
Tännekin postaillaan aika-ajoin videoita Alankomaiden (Amsterdamin) pyöräilystä. Voisi joskus ottaa samanlaista videota vaikka Helsingistä ja verrata, että miten auto- ja pyöräliikenne eroavat toisistaan.
Autoilijoille on tiettyihin paikkoihin pitänyt rakentaa jopa hidasteita, kun asia ei muuten mene jakeluun. Ei toivoisi samaa pyöräteille.
Omalla kotikadulla on vajaan kilometrin matkalla 7 hidastetöyssyä ajotiellä.
F. Kotlerburg
02.08.2020, 09.07
Autoilijoille on tiettyihin paikkoihin pitänyt rakentaa jopa hidasteita, kun asia ei muuten mene jakeluun. Ei toivoisi samaa pyöräteille.
Osittain on jo menty. Nuo kanttikivet on yksi tapa laskea tilannenopeuksia, kun ei muuten mene perille. Ne jotka ei ymmärrä pitää niitä vaarallisena, kun ei voikaan posottaa miten sattuu. Samalla tavalla nuo hidastetöyssyt on ajoradalla vaarallisia, jos niihin laskee vauhdilla.
Toisaalta joillekin ei kelpaa minkäännäköinen kelvi. Ilmeisesti hävettää ajaa kelvillä kun silloin ei ole pro?
Tää lienee jostain Suomenojalta.
Tyyppi ajaa autolla ja kuvaa kännykällä. Kusipääbongari sanan varsinaisessa merkityksessä. :(
Aika monessa paikassa autot pääsevät tulemaan kovalla vauhdilla kiertoliittymään, eivätkä toiset (aika monet) autoilijat haluaisi millään hidastaa tai pysäyttää, jotta pyöräilijä tai kävelijä pääsisi suojatien yli, vaikka se autoilija tulee kolmion takaa. Tuntuu siltä, kuin se kolmio ei merkitsisi mitään, jos siellä on kävelijä tai pyöräilijä menossa yli. Kun sitten on päästy siihen suojatien päälle, niin pysähdytään ja odotetaan kuuliaisesti ympyrässä ajavia autoja ja samalla tukitaan kulku kävelijältä ja pyöräilijältä.
Liikenneinfraa kun suunnitellaan pitkälti tulevan kaupunkirakenteen mukaan.
Voihan se smo olla, että "tuossa menee noin yksi auto / minuutti ". Nykyisin. Senkö mukaan liittymä olisi pitänyt rakentaa kun tulevaisuus Finnoossa on tämmönen:
https://imagizer.imageshack.com/img923/9342/67mr9v.jpg
Sen takia sinne pitäisi rakentaa toimivaa infraa. Että saadaan ihmiset polkemaan jopa stadiin tuolta. Tuolla kauempana Espoonlahden ja Soukan suunnalla asuvilla asiat on vielä surkeammin. Espoon kevyen liikenteen budjetti on murto-osa Helsingistä. Pyöräilyn pitäisi olla sujuvaa, ei sellasta että autolla pääsee suoraan risteyksen yli ja fillarilla pitää mennä kolmet liikennevalot samaan suuntaan mennessä. Mulla kestää tosta läheltä fillarilla Ruoholahteen 45 min, julkisilla reilu puol tuntia ja autolla vähän yli 10 min.
Mutta noin muuten, toi silta avattiin joku viis vuotta sitten ja oon menny siitä melkein päivittäin ja ehkä pari maantiepyöräilijää nähnyt siinä sillalla että siihen nähden aikamoin älämölö satunnaisesta polkijasta. Isompi ongelma on kuitenkin joka päivä kolmion takaa tai liikenneympyrästä eteen tulevat autot.
Tuossa esimerkkiliikenneympyrässä oli työmaa kun siitä menin, saattoi olla osasyy miksi siinä tuli satunnaisesti tavaksi oikoa, en tiedä vaikka olisi tietyön myötä parantunut tai ainakin kanttikivet ehkä pyöräkaistalta poistettu kun oon ollu mökillä korona-aikaan. Mytta noin ylipäätään Espoolaiset liikenneympyrät on monessa paikkaa sellaiset jossa väistämisvelvollinen auto pystyy ja ajaakin 50 km/h suoraan läpi ja etuajo-oikeutetulle fillarille on 90-asteen mutkat ja hidastetöyssy-kanttikivet jotka puhkovat kumit ja rikkovat pyörän kyydissä olevia esineitä.
Tässä on tuon liikenneympyrän viereinen vaihtoehtoinen reitti 500 m päässä. Vasemmalta alamäkeen tullessa tuossa on koristepensaat kivasti peittämässä näkyvyyttä vieressä ajaviin autoihin, tosin kohtuullisesti aikaa niiden jälkeen olla näkyvillä. Oikealta tuleviin autoihin taas näkyvyyttä peittää kallioleikkaus jonka reunaan pyörätie on vedetty (ennen liikenneympyrää siinä oli parempi näkyvyys). Yleensä jos tuossa ei vierestä tai tuolta oikealta tullut auto aja eteen niin Bauhausista lähtevä auto joka katsoo kyllä autot mutta ei tajua fillareita. Tilanteen kruunaa fillarin hidastetöyssyt ja jyrkät mutkat.
Samoin fillarilla tuolta oikealta tullessa näkyvyyttä peittää tuo puska ja talon nurkka mutta autot tulee sieltä usein aika reippaasti vaikka on kolmio ja lisäkilvet fillareista.
https://pic.useful.fi/uJtg31vo5.jpg
Espoossa olis hyvin tilaa pyöräkaistoille ja monessa paikassa ne olisi paljon toimivampa mutta kait halutaan pitää fillarit pois autojen tieltä. Tossa suunnitteluohjeessa näkyy vähän sujuvammat ajolinjat fillareille
http://pyoraliikenne.fi/wp-content/uploads/2016/03/Kuva-129-1-1024x461.jpg
http://pyoraliikenne.fi/risteysalueiden-suunnittelu/yksisuuntainen-pyoraliikenne-liikenneympyroissa/
Hetkinen. Millon filofoorumista tuli autofoorumi? Vai meneekö nyt marjat ja sienet sekasin.
Kiertoliittymäthän on tehty nimenomaan autoilijoiden takia, jotta niiden vauhdit saadaan alas ja muutkin autoilijat pääsee liittymään siihen ns. pääväylään. Turvallisempi risteys kuin se perinteinen pääväylä - sivutie. Ja jotta se olisi turvallinen myös kävelijöille ja pyöräilijöille niin autoilijoilla on useimmiten väistämisvelvollisuus (pyöräilijöitä) kohtaan sisään mennessä ja aina poistuessa.
Joko alatte tajuta mihin tähtään?
Miksi rakennetaan tuollaisia turhia mutkia ja hidastekanttareita niille, joilla on ns. vapaa väylä. Tuon Suomenojan ympyrän (eka Smon laittama) olisi varmasti voinut rakentaa paremmin. Mutta Espoon kaupunki valitettavasti ei osaa tai halua. Mutka ei välttämättä meikäläistä haittaa, mutta ne kanttarit ja kaikki muu epätasaisuus mitä risteyksissä on pyöräilijöille, ne haittaa ihan sikana. Tavoite on saada risteys turvallisemmaksi, mutta niin kuin joku/jotkut on todennu monta kertaa, siitä on tullut vaarallisempi, kun keskittyminen on kanttareissa ettei kaadu tai riko pyöräänsä. Ja sitten kehutaan kun väylät on niin upeita ja mennään kohti sujuvaa liikennettä. Paskan marjat.
Paskamyrsky nousi (taas) kun Smo ihan aiheesta avautui oikeassa topikissa, että jotain vikaa on.
Jos joku kertoo, että ajaa hieman erilailla kuin on ajateltu (mm. laillisuus) niin ootteko koskaan ajatelleet, että minkähänlainen se tilanne oikein on ollu. Läsnä ette ole kuitenkaan olleet. Tuskin Smo on autojen alle tuossa menny, vaan tehny saman minkä minä eli kattoo ensin, että autoja ei tule ja sitten menee. Ite olen monasti menny tuosta ympyrästä Hyljeluodontien suuntaan pohjoiseen, missä ei ole kuin jalkakäytävä (kiitos Espoo!!). Koska tunnen paikan ja sen liikennemäärän niin en todellakaan ala kiertää paskojen jatkeiden kautta vaan sujuvasti ajorataa pitkin. Ei hidasta ketään, ei vaaranna ketään. Joillekin foorumiautoilijolle se ei vaan riitä.
Tyyppi ajaa autolla ja kuvaa kännykällä. Kusipääbongari sanan varsinaisessa merkityksessä. :(
Asioilla on aina kaksi puolta niin kuin tässäkin. Mä monasti mietin, että kumpi tekee tilanteissa sen suurenmman virheen (niinhän se poliisikin (joutuu) nykyään arpomaan mihin puuttuu ja mihin ei). Pyöräilijä ei vaaranna ketään toiminnallaan, mutta auton kuljettaja kyllä. Ja olen melkein satavarma siitä, että ko. autoilija ei juurikaan kärsinyt (ellei henkisiä kärsimyksiä lasketa) tuosta, koska pyöräilijä varmasti veti sitä 4kymppiä, mikä muistaakseni on tuossa nopeusrajoitus.
F. Kotlerburg
02.08.2020, 11.12
Olit ilmeisesti paikalla kun tiedät että ajoi 40km/h. Heh.
Minusta liikenneympyrät sujuvoittavat pyöräilyä erittäin paljon. Autoilijoilla on yleensä kolmio ennen sitä ja poistuessaan liikenneympyrästä heidän kuuluu myös väistää. Pyöräilijän ei periaatteessa tarvitse pysähtyä laisinkaan. Sujuvuus ei tosin ole sama asia kuin nopeus, joten hidastaa pitää joka tapauksessa risteyksiin (myös liikenneympyröihin) tultaessa. Turvallisuus on sitten hivenen eri asia, koska löytyy valitettavasti heitä, joita sääntöjen noudattaminen ei kiinnosta.
Jos joskus ottaa vapauden rikkoa jotakin sääntöä, pitää varmistua siitä, ettei se häiritse tai vaaranna ketään muuta tilanteessa millään tavalla. Joka tapauksessa on sääntöjen noudattaminen varmin ja turvallisin tapa.
* Tuskin Smo on autojen alle tuossa menny, vaan tehny saman minkä minä eli kattoo ensin, että autoja ei tule ja sitten menee
Mä oon oikonut silloin kun risteys on tyhjä, muulloin kierrellyt tuolta hidastetöyssyistä mutta voi myös olla että tuo oikominen oli enempi vaan silloin kun siinä oli kelvin puoli puoliksi poikki ja hiekalla työmaan takia. Samoin toi toinen liikenneympyrä jos on kiire, siinä menee alamäkeen autojen vauhtia vähän yli 30 km/h rajoituksen.
Siinä sillalla oli ainakin joskus 50 km/h rajoitus tai sitten vaan muistelen että siinä voi ajaa autolla 50 ilman sakkoja :)
Olit ilmeisesti paikalla kun tiedät että ajoi 40km/h. Heh.
Tein olettamuksen mitä tuntuu harrastavan moni muukin täällä. Tasoissa ollaan.
Teen uuden. Tuskin lähti pyöräilijä vetää tuonne ajoradalle 20kmh.
F. Kotlerburg
02.08.2020, 12.01
Tein olettamuksen mitä tuntuu harrastavan moni muukin täällä. Tasoissa ollaan.
Teen uuden. Tuskin lähti pyöräilijä vetää tuonne ajoradalle 20kmh.
Niin ensin kritisoit muita moisesta toiminnasta ja sitten vedät itse omaa mielipidettäsi pönkittämään vastaavan. No jokainen tavallaan.
Siinä sillalla on 50 km/h rajoitus, ja vieressä olevat pyörätiet on ihan ajokelpoisia. Smo:n esiinnnostama Lintualtaan vieressä oleva liikenneympyrä taas on pyöräilijän kannalta ihan perseestä, tiukat käännökset ja kanttarien yli pomppimiset täytyy suorittaa että voi jatkaa suoraan eteenpäin ajamista vaikka minkäänlaista väistämisvelvollisuutta ei ole.
Espoossahan korupuheista huolimatta linja on se, että kevyen liikenteen liikkumista haitataan ja hidastetaan mahdollisimman paljon, ja autoille liikenneympyrät rakennetaan suoraan hidastamatta läpiajettaviksi. Kannattaa vaikka huvikseen käydä ihmettelemässä tuon kuvassa olevan sillan jälkeen tulevaa Kalastajantien ja Suomenlahdentien risteyksessä olevaa liikenneympyrää, jonka läpi voi bussillakin ajaa hidastamatta 40km/h vauhtia. Ja myös toki ajetaan, aina saa pelko perseessä pyörätien jatkeelle fillarilla ajaa.
Niin ensin kritisoit muita moisesta toiminnasta ja sitten vedät itse omaa mielipidettäsi pönkittämään vastaavan. No jokainen tavallaan.
:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.