Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Mutta tuo on ihan kaamea tuo reitti metroaseman vieritse, vaikka on tuossa vihreällä merkitty. Metroaseman kulmalla on aina ollut tiukka käännös, mutta nyt näytti, että mitään aukkoa ei ole. Onneksi joku kävelijä tosiaan meni oppaana edellä, niin näin, että kyllä siitä kulmasta pääsee...
Kalasatama on malliesimerkki siitä miten persiilleen reititykset ja opasteet voidaan hoitaa. Varmasti on myös haastava kohde, mutta vähän selkeämpää reittiä pitäisi saada aikaan.
MacKonte
29.03.2017, 13.15
Onko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?
Lahdessa rakennettiin uusi matkakeskus, jonka ohi tehtiin pyöräilijöille on oma kaista. Kaista laskee WTC-talon ja ajotien välissä kelvin levyistä kuilua kohti luiskan alapäässä risteävää kelviä. Risteävä kelvi tulee toisesta suunnasta talon kulman takaa, toisesta taas alikulkutunnelista ja pyöräparkista korkean muurin takaa. Siihen on kiva hivuttautua ja koettaa kääntyä varsinkin vasemmalle odottaen, tuleeko joku ninja oikealta vai vasemmalta vai kenties pyöräparkista...
Rakenne on sen verran uusi, että siitä ei ole Googlen kartoissa merkintää, joten kuvaa ei saa linkattua.
Onko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?
Juu, eli ilonamme vielä syksyyn 2018.
Työmaa on tosiaan väliaikainen, mutta tässä ei tahdo naismuisti enää yltää aikaan, jolloin Kulosaaren sillan molemmin puolin kulkevat kevyen liikenteen väylät olivat häiriöttä käytettävissä ;).
Eiliset ongelmat johtuivat pääasiassa helmikuisista muutoksista metroradan pohjoispuolen järjestelyissä, mutta törmäsin tällaiseen juttuun, josta en ollut tietoinen:
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2016/06/03/tyomailla-unohdetaan-kulkumuotojen-sovitut-prioriteetit-osa-5-kalasatama/
Sillan eteläpuolella oleva väylä piti ilmeisesti alun perin tulla käyttöön ja kulku sinne järjestää ajoradan kaistojen viereen, mutta vain muutaman tunnin aukiolon jälkeen järjestely todettiin liian vaaralliseksi loivien ajoramppien takia ja liittymä suljettiin kevyeltä liikenteeltä. Tuosta on kohta kaksi vuotta ja vielä siellä vaan pujotellaan kiertoreittejä...:mad:
kuovipolku
30.03.2017, 07.40
Tulipa eilen ajettua auton perään pitämään kuljettajalle jonkinlainen puhuttelu aiheista kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus ja muun liikenteen seuraaminen. Ensimmäisen kerran pyöräilyurallani. Oli pakko henkisen tasapainon palauttamiseksi.
Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni. Tiedän että jarrutin mutta en silti ole aivan varma miten vältyin lentämästä konepellin yli tai sivuikkunasta sisään. Kuljettaja jatkaa matkaansa selvästi edes huomaamatta että oli aiheuttaa yhteentörmäyksen. Koottuani muutaman sekunnin verran ajatuksiani lähden ajamaan perään mikä onkin helppoa koska asuntokatu päätyy parkkipaikkaan.
Asetun vinosti auton taakse kuljettajan puolelle. En tiedä onko hän huomannut takana ajavaa pyöräilijää mutta hän varmasti huomaa minut ennen kuin nousee autosta. En ole lainkaan ajatellut minkälainen kuski ratin takana istuu, koska sillä ei ole ollut yhtään väliä, olin päättänyt ettei hän luiki tiehensä ilman että kuuntelee mitä minulla on sanottavaa, olipa hän sitten kiireinen kotiäiti, Turkmenistanista muuttanut entinen painija, yövuoron jälkeen ylitöihin joutunut keski-ikäinen mies tai krapulainen kauppatieteiden opiskelija.
Kuljettaja onkin eläkeläisrouva, kenties nuorempi kuin seitsemänkymppiseltä vaikuttava etupenkillä istunut miehensä. Onneksi olen tässä vaiheessa jo ehtinyt rauhoittua. Valitsen sanani tarkemmin kuin aioin ja aloitan kohteliaan varovaisesti toteamalla että kaikkihan me teemme virheitä liikenteessä ennenkuin valistan häntä siitä mitä tapahtui ja oli tapahtua, kuka oli tilanteessa väistämisvelvollinen ja kehotan häntä vastedes seuraamaan muuta liikennettä paremmin mikäli hän haluaa välttyä hänellekin varmasti epämiellyttävältä kokemukselta, asioinnilta vakuutusyhtiön kanssa ja mahdollisilta oikeudellisilta seuraamuksilta.
Selitykset noudattavat sitä normaalia kaavaa: "En minä huomannut ollenkaan", "Kyllä minäkin ajan polkupyörällä", "Minä aina varon autoja vaikka minulla on etuajo-oikeus" jne. Yritän tehdä hänelle selväksi ettei se mitenkään vaikuta siihen miten hän voi ajaa autolla, mutta en usko että se menee perille enkä jaksa enempää. Hänen miehensä on ollut koko ajan vaiti puuttumatta mitenkään keskusteluun. Toivotan heille molemmille hyvää päivänjatkoa ja kehotan nauttimaan keväästä ilman onnettomuuksia liikenteessä.
Nuo palautteen antamiset ei ole helppoja kummallekaan osapuolelle, mutta en olisi niin varma, ettei vaikuta eikä mene perille... joskus vaan siinä kestää jonkin aikaa että ihminen sulattaa yllättävän tilanteen annin. Voi tietysti kaikua kuuroille korvillekin toki.
Itse esimerkiksi vuosia sitten ajoin fillarilla törtösti, kun tulkitsin auton väistöliikkeen parkkiin menoksi, ja sitten sieltä auton ikkunasta huudettiin myöhemmin ohi mennessä palautetta, että vähän varovaisemmin voisi ajaa... ajelin siinä vain muina naisina eteenpäin mutta otin kyllä ohjeesta onkeeni sillä kadulla liikkuessani jatkossa.
Eilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.
Eilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.
Jos olisit kaatunut konepellille, siinä olisi se hetki, kun havainto tapahtuu. Jos taas auton alle, havainto tapahtuisi tulevaisuudessa, kun joku huomauttaa mummolle mukana raahautuvasta raadosta tai jos et raahaudu, ei havaintoakaan tapahdu. Korkeintaa murpatusta huonosta tienpidosta. Suurten ikäluokkien vanhetessa, pelkään kertomasi tilanteen arkipäiväistyvän.
nih..
mhelander
31.03.2017, 18.11
Tämä tapahtui lähiön kaduilla mutta hyvin liittyy edelliseen ja miten nämä ikä ihmiset liikkuu paikallisilla kevareillakin.
Kävelin ajoradan vasenta reunaa kohti lähikauppaa ja samalla seurasin edessä toikkaroivaa rouvaa. Tie oli välillä tasaisessa jäässä/lumessa, välillä oli sulia ja märkiä kohtia. Rouva eteni pääsääntöisesti oikeaa, eli väärää reunaa. Huippu oli päässä ja kertaakaan ei katsonut taakseen kun vaelteli keskitien ja oikean reunan välillä. Ei edes ylittäessään kadun kahteen kertaan.
Melkein tämän käytöksen voisi ymmärtää keskellä yötä kevarilla mutta ei arkena kohtuu vilkkaalla kadulla.
Olettaako nämä muka kuulevansa jos takaa tuleekin fillari sallittua 30:n vauhtia tai vaikka vaimo hybridillä EV-moodissa ja näin välttää silloin poukkoilua alle.
Kadulla kun on turha olettaa että omista velvollisuuksiaan voi tinkiä ulkoistamalla ne muille kadulla liikkuville.
Minulla ei ollut mitään vaikeuksia kävellä koko matkaa vasemmassa reunassa ajoneuvoille ennustettavalla tavalla.
Täällä taitaa kohta kaikki jalan kulkevat tarvita järkevää aikuista saattajaksi kun kotoaan poistuvat ihmisten ilmoille...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
nikobiker
01.04.2017, 20.07
...
Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni.
...
Tällaista sattuu itselle ihan viikottain. Viimeksi tänään. Ei toki tarvitse äkkijarruttaa, kun itse osaa varautua siihen, että kääntyvä auto ei tule väistämään. Pahimmillaan vieressä kulkeva auto ei ole edes näyttänyt vilkkua kääntyessään risteyksessä eteeni. Tuntuu, että risteyksissä joutuu pyöräilijänä olemaan ihan ylivarovainen.
Hyvä, että annoit palautetta.
Muutenkin olen huomannut, että vilkku jää hyvin usein autoilijalta näyttämättä. Täällä Helsingissä lähes päivittäin näkee, ettei vilkuteta risteyksessä kääntyessä. Mikähän siinä...
MacKonte
01.04.2017, 20.44
Ajelin varhain aamulla hiekan peittämää kelviä renkaat rapisten, kun saavutin edelläkulkevan sauvakävelevän pariskunnan. Kilautin kelloa kahdesti, kilautin uudelleen, kilautin kolmannen kerran aivan pariskunnan takana ilman mitään vaikutusta. Vedin takajarrua lukkoon renkaan rapistessa hiekalla, jolloin herrapuolisko vilkaisi taakseen, siirtyi hätäiseen lähemmäs puoliskoaan ja huudahti "Olihan se polkupyörä".
Olivat lienee ehtineet taakse vilkaisun sijasta väitellä, voiko kirkas kilahdus tulla polkupyörästä vai ei....
Pirikellon äänestä vaikeempi erehtyä.
MacKonte
02.04.2017, 18.15
Et sitten suutas saanu aiki?
Avaan sen tarvittaessa toisin kuin muutamat, joilla se ei pysy kiinni lainkaan.
Osin ehkä omaa mokaa tämä läheltä-piti-tilanne, mutta tuli lähdettyä ohittamaan jotain noobin oloista sähköfillaristia juuri ennen kuin vasemmalle tulee pieni pyörätie. Käytännössä kovin harvoin tuonne kukaan on halunnut, ehkä pari kertaa vuodessa, mutta eikös tämä fillaristi päätä vetää klv:n vasempaan sivuun kääntyäkseen samalla kun olin ohittamassa. Mitään häslinkiä ei olisi tapahtunut jos tämä olisi pitänyt ajolinjansa, olisin metrin tai parin etumatkalla ehtinyt ohitse, mutta tuo oli totaalisen yllättävä liike, että tehdään ajolinja mahdollisimman jyrkäksi siirtymällä sisäkurviin ennen kurvia... Jotain kellosta huusi takana, mutta itse pitäisin myös suuntamerkkiä ja oikeaoppista ryhmittymistä ihan toivottavana tällaisten välttämiseen. Näitä pikkuteitä noiden kelvien varressa on, ja joskus vaan unohtaa että kerran-pari vuoteen joku sinnekkin saattaa haluta....
Tänään autoilija tuli eteeni parkkipaikalle kääntyessään. Hänen ajettuaan parkkipaikalle kysyin, että huomasiko hän ollenkaan minua. "Sori, joo huomasin, mutta liian myöhään." Vaikutti kuitenkin olevan oikeasti pahoillaan, enkä mieltäni asiasta sen kummemmin pahoittanut. Aamuisia työmatkan kiireitä varmaan molemmilla.
El-Carpaso
05.04.2017, 11.26
Tuosta väistämättömyydestä tuli mieleen tämä paikallinen lentokentän risteys https://www.google.fi/maps/@60.5090028,22.2893608,3a,75y,12.39h,70.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUFNG6mIgqeDV23CgrFm-EQ!2e0!7i13312!8i6656
Kuvassa näkyy huonosti, mutta risteykseen saavuttaessa on kohtuu vauhdikas alamäki. Lisäksi mäki ei ole enää rempassa eli oikeassa reunassa kulkee hyväkuntoinen kelvi. Mäen päällä on jonkinsortin tavaraliikenneterminaali, joten rekkaliikennettä on melkoisesti.
Hauskan kyseisestä risteyksestä tekee juuri mäkeä alas ajavat oikealle kääntyvät rekat ja kuorma-autot, joiden alle saisi lintattua itsensä tasan joka kerta, kun sellainen risteykseen osuu, koska eivät koskaan noudata kääntyvän väistämisvelvollisuutta. Sinänsä aika törkeää, koska "päälle" kääntyvät rekat ainakin mun tapauksessa ajavat aina musta ohi ennen risteystä, joten mun läsnäolon ei pitäisi tulla yllärinä. Lisäksi nykyrekoissa tuon oikean takaviiston ei EU-määräysten ja peilitysten takia pitäisi enää olla kuollut kulma.
Eipä se sinänsä mua toisaalta haittaa, koska ko. risteykseen on kuitenkin pysähdyttävä lähes joka kerta risteävän liikenteen vuoksi. Silti mielenkiintoista kuinka väistämisvelvollisuus sivuutetaan tuossa aina niin suvereenisti.
Ajelin 6h kelviä cyclolla ja voi ***** valottomien määrää. Ilmeisesti kansalaisilla rahat on niin tiukassa ettei taivu 20€ valoon keulille. Mikä on pakollinen lain mukaan. Jos olisin poliisi niin laittaisin ratsian kelville ja kunnon sakko kouraan valottomille. Ja jos leuat alkavat loksumaan niin pamppua oikein reilusti ja nujumaan yöksi putkaan.
En sitten sanonut tätä ääneen, mutta kun TLL 36§ mukaisesti "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja." niin joskus toivoisi, että sana "Moottorikäyttöisessä" puuttuisi tuosta. Ajovalo tekee todella paljon näkyväisyydelle, eikä sen tarvitse olla (päiväsaikaan) edes 20€ valo. Näen kyllä, mutta nopeissa tilanteissa huomaa helpommin valollisen. Valo siis herättää huomion.
Malamuutti
07.04.2017, 15.55
Eilen Haminassa tuli pyörätiellä pyöräillessäni nuorison edustaja vastaan fillarilla - ilman käsiä alamäkeen keskellä pyörätietä. Fillari vaeltaa ehkä tuollaista metrin laajuista kaarta sivusuunnassa, ajajan huomio 100-prosenttisesti puhelimessa, jota tietenkin kannatellaan kaksin käsin. Siinä pisti miettimään, että kumpaan suuntaan tässä nyt pitäisi yrittää hieman väistää, ettei rysähdä. Eihän tuossa auta edes kellon soitto tai huutaminen, kun kuulokkeet korvissa mennään.
1aloittaja
09.04.2017, 17.28
Juuri sellaisia ne polku pyöräilijät monesti ovat. Itsekin ajelin eilen kevyen liikenteen väylää erään polku pyöräilijän perässä. Tosin sopivalla turvamarginaalilla. Hän oikaisi melkein kaikissa kevyen liikenteen väylän mutkissa vastakkaisen kaistan kautta. Vaikka juuri tuolla kevyen liikenteen väylällä ei ollut keskikatkoviivaa, niin ei kai lan kirjaimen mukaisesti saisi sillä tavoin ajaa vastaan tulevan liikenteen kaistalla?
Eiks sullakaan muuta ruikuttamista oo...? Huh, huh!
Ootko ikinä kuullut joustavasta liikenteestä ja ajosta?
Munarello
09.04.2017, 18.44
Lontoossa on semmoinen sanonta kuin: "Keep calm and don't feed the troll."
MacKonte
10.04.2017, 08.38
Aamulla kun ajelin harjattua katkoasfalttia töihin nopeuden vaihdellessa 20-30km/h mietin, että on se onni, kun meillä on nuori kulttuuri ja talvinen routa. Ei ole museoviraston suojelemia vanhoja hevosteitä. Olisi rankkaa polkea päivittäinen työmatka tuollaisia Paris-Roubaix-tasoisia teitä...
E-Cruiser
27.04.2017, 18.45
Tähän täytyy kyllä sanoa että perkele. Toivottavasti kuva näkyy, en ole Facessa. Originaali on Hepon Facesta.
Nuo betoniporsaat. Moni tuntuu olevan huolissaan, että miten tuosta fillarilla mahtuu, mutta mitenkä menis kinneri?
Senttipeliä. Onko tuo aukko nyt aivan varmasti vähintään 125cm?
Ulkopaikkakuntalaisille kerrottakoon, että kyseessä on yksi Helsingin pyöräilyn pääreiteistä. Valtasuoni.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155238289418875&set=gm.1412991825390347&type=3&theater
^Viime perjantaina kun ajoin tuosta, niin kiinnitin myös huomiota noihin betoniporsaisiin... ei ollut noin tiukkaa aikaisemmin, vaikka siitä nytkin pääsin ihan ok. Ei vaan näyttänyt pyöräreitiltä kauempaa, joten olisin voinut ihmetellä, jos en olisi aikaisemmin siitä mennyt. Ja oli tosi törkeän sotkuista, hirveät kasat tölkkejä.
Tällä viikolla menin kerran metroradan toisen puolen reittiä työmaan läpi ja oli kyllä semmoinen ränni sielläkin, että en olisi osannut valita sitä, ellen olisi nähnyt karttaa etukäteen ja muutamia kävelijöitä paikan päällä.
Vilhelm V
27.04.2017, 21.58
Itekki äimistelly sitä tölkkimerta tuossa jo hyvän aikaa. Kuuluuko kenties ao. lajiin ns. tunnelman luojana tms? Ei maar se mikään tilataideteoskaan ole? Oon varmaan vaan liian vanha tai jäärä tai jotain vielä vakavampaa, kun en tajuu.
Suvilahden pyöräreittihän menee virallisesti skedeparkin toiselta puolelta, eli keskustaan päin ennen sitä isoa asfalttilänttiä vasemmalle ja voimalaitoksen aidan vierestä. Voitte ehkä vinkata ryhmään siltä varalta että 5 v tjsp jälkeen noihin porsaisiin ei varmaan ole parannusta tulossa. Vielä kannattavampaa on itse asiassa ajaa heti Kuliksen sillan jälkeen suoraan Isoisänsillan suuntaan ja siitä sitten rantaa ja aitaa myötäillen.
Suvilahden pyöräreittihän menee virallisesti skedeparkin toiselta puolelta, eli keskustaan päin ennen sitä isoa asfalttilänttiä vasemmalle ja voimalaitoksen aidan vierestä. Voitte ehkä vinkata ryhmään siltä varalta että 5 v tjsp jälkeen noihin porsaisiin ei varmaan ole parannusta tulossa. Vielä kannattavampaa on itse asiassa ajaa heti Kuliksen sillan jälkeen suoraan Isoisänsillan suuntaan ja siitä sitten rantaa ja aitaa myötäillen.
Jos tuota edelliselle välilehdellekin laitettua karttaa katsoo (työmaan sivuilta, missä näkyy kokonaan), niin kyllä se reitti juuri tuosta menee? https://www.srv.fi/tyomaa/redi/liikkuminen Ja myös sieltä lähempää keskustaakin menee reitti. Itse kun olen jonkun toimivan väylän oppinut, niin seuraan sitä, kunnes menee tukkoon, koska en aja useinkaan tuosta ja eksymisen vaara aina on.
Kiitos vinkeistä ja seuraavan kerran kokeilen eteläisempää vaihtoehtoa, koska nuo purkkikasat oli aika ankeat.
Pitkästä aikaa avautumistarvetta: tänään klo 16 kieppeillä Helsingin Haagassa, Nuijamiestentie/Eliel Saarisentie liikenneympyrä: tulen etelästä herrasmiestahdilla ylitystä kohden ja näytän kädellä että tuosta olisi tarkoitus mennä. Autoilija katsoo aikeitani, ja kiihdyttää tahallaan eteeni pyörätien päälle. Jarrutan, kierrän auton takaa jalkakäytävän kautta ja jatkan itään. Herrasmies ajaa vierellä ja näyttää nyrkkiä avoimesta ikkunasta. Valistan että risteyksessä on kolmio autoille. Mies karjuu vastaan "haluutko pataan saatanan mulkku". Lopetan kommunikoinnin ja keskityn nauttimaan ajelusta auringossa.
^ Aina moista raivoa kohdatessani yritän muistaa ottaa aurinkoisimman ilmeeni ja toivottaa "Oikein Hyvää Päivänjatkoa Sinullekin!". Palkkio tulee joskus hyvinkin hölmistyneestä ilmeestä... :D
Mies karjuu vastaan "haluutko pataan saatanan mulkku". Lopetan kommunikoinnin ja keskityn nauttimaan ajelusta auringossa.
Anteeksi, kun itsekin olen vielä niin fiiliksistä keväisestä paisteesta, etten voi olla (epäuskoisesti) nauramatta tämmöiselle replikoinnille. Mikä ihme tuotakin kuskia oikein mahtoi vaivata?!!
Toisaalta, sinne Haagan suunnillehan juuri sammui yksi porukka autoonsa liikenneympyrään, ja toisaalla Helsingissä oli nukahdettu keskelle risteystä käynnissä olevaan autoon. Eipä koskaan tiedä, mitä aineita ratissa oleva on käyttänyt.
Mullakin tänään yksi nainen oikein polkaisi kaasua, että ehtii kääntyä kiertoliittymästä edestäni, mutta se nyt vielä meni nippa nappa niin, ettei ainakaan äkkijarruttaa tarvinnut.
Oatmeal Stout
03.05.2017, 11.04
Mies karjuu vastaan "haluutko pataan saatanan mulkku".
Arvostaisit sitä, että kysyy haluatko eikä lyö suoraan.
nikobiker
03.05.2017, 21.18
Pukinmäessä tänään... pariskunta kelvin oikeassa laidassa ja koira flexin päässä vasemmassa laidassa haistelemassa toista koiraa. Soitan kelloa n. 50 metrin päässä. Ei vaikutusta. Toisen kerran 30 metrin päässä. Ei vaikutusta. 10 metrin päästä soitan kaksi kertaa kelloa. Nainen sanoo miehelle, että pyörä tulee. Mies sanoo: "Mitä sitten? Pyöräilijän pitää väistää!".
Halloo halloo
04.05.2017, 00.36
Kesäpyöräilijät ovat liikkeellä. Haparoivia liikkeitä, ennustamattomuutta ja "ovelia" suunnanmuutoksia. Voi kun sataisi.
Toveri pyöräilijä eilen maantiepyörällä, sukkiksissa ja aerokypärässä oikaisi S-mutkissa sisäkaarteista. Kohdatessamme oli puolellani niin että likimain otsamme yhteen kopsahtivat. Onneksi maasturilla uskaltaa väistää hiekalle.
Blackborow
05.05.2017, 21.31
Oli jo silleen ihan hyvä fiilis että kelvi putsattu jo silleen, mutta sitten alikulkuun laskiessa niin sitä alikulkua ei oltukaan putsattu ja siihen oli aikamoinen hiekkatöyräs jätetty. Parissakin alikulussa näin. Maantiekumeilla vähän hasardia.
Meillä on ainakin 3-4 kesänä jätetty alikulut putsaamatta. Harjakone ei mahdu matalaan tunneliin ja pitäisi käsipelissä harjata?
^Paikallista klv:ää harjattiin ainakin koneella, joka ei tosiaankaan mahdu alikulusta läpi. Hiekat jäi siivoamatta. Urakoitsijan harjausvelvoitetta ylisuuri kone ei kuitenkaan poista.
Blackborow
06.05.2017, 15.13
Toi oli sen verran iso ja moderni ränni, että pitäis koneen mahtua läpi, mutta vaikka ei mahtuiskaan niin ois ihan jees ettei siihen jätetä 5cm hiekkakasaa koko väylän leveydeltä.
Monestihan tunneli ei ole ainoastaan harjaamatta, vaan sinne on kasattu hiekkaa muualta. Muistan lukeneeni tapauksesta, jossa kaupunki joutui korvausvastuuseen, kun pyöräilijä pannutti pimeään tunneliin kasattuun soravalliin.
Munarello
07.05.2017, 20.57
Niin sanottua "turhasta nillittämistä" jne, mutta olivat laittaneet tuommoisen kelville. Ihan on asiallisesti merkitty jne paitsi että on loivassa myötämäessä juuri mutkan takana "piilossa". Tuohon kun maantiepyörällä kolmeakymppiä laskettelin niin pääsin testaamaan "bunny hop" -taitojani kerpeleiden säestämänä. Aika jyrkkä ja korkea vain kaapelin suojaamista varten, ei tuommoisia kaduilla tai ajoradoilla milloinkaan näe.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19373&d=1494179409
^Ajoradalle tarkotettu väliaikainen hidastetöyssy. Käytössä ihan yleisesti.
Mut joo, olis vaatinu iha liikaa nostaa tuo työmaasähkö esim. tuota valotolppaa hyödyntäen vailla 4 m korkeudelta klvin yli.
Kai tuolla olisi pitänyt olla varoitus työmaasta jo ennen tuota kohtaa. Esim. tietyö varoitusmerkki.
Nuo ovat pomppuihmeet yleistyneet, mielestäni hyvä jos on väliaikainen mutta ainakin meidän kulmilla ovat viikkoja maassa jolloin ilmateitse tehty sähkötys olisi varman kaikin puolin parempi
Turun jokirannassa oli samanlaiset töyssyt koko viime kesän kaupungin vilkkaimmalla pyöräväylällä, jotta jokin nakkikioski sai sähköä. Vaarallinen paikka oli.
MacKonte
08.05.2017, 11.05
Aamusella poljin keskustan uutta pyörätietä torin vierellä kun paikalliseen R-kioskiin juomia kuljettanut kuorma-auto tukki puolet kaistasta. Hidastin varmuuden vuoksi, vaikka hyvin siitä olisi ohi mahtunut. Sitten toinen rahtareista kaatoi miestä korkeamman tornin juomapulloja ja tölkkejä kadulle, joten oli pakko kiertää ajoradan kautta.
Kaverien puolesta harmitti tölkkien kieriessä pitkin Aleksanterinkatua, mutta samalla nauratti tilanteen koomisuus. Tölkkikuorma kaatui kuin hidastetussa elokuvassa ja sitten kuului lavalta "V...u, menikö kaikki?" ja vastaus "P...le ihan koko kasa".
Olispa nyt ollut tangossa kamera kiinni...
Oli jo silleen ihan hyvä fiilis että kelvi putsattu jo silleen, mutta sitten alikulkuun laskiessa niin sitä alikulkua ei oltukaan putsattu ja siihen oli aikamoinen hiekkatöyräs jätetty. Parissakin alikulussa näin. Maantiekumeilla vähän hasardia.
Noissa alikuluissa voi kesällä hyvin olla viisi senttiä hiekkaa tai puoli metriä vettä
Tuollaisella Ford F520 mallilla uskaltaa hyvin kääntyä vanhoilla vihreillä kevlin yli
http://www.xdbadlands.com/gallery/xd_badlands_chrome_ford_f150.jpg
Eilisen toisen WTF tilanteen tarjosi madallettu Golffi joka kiersi hidastustöyssyn pyörätien kautta samaan aikaan kun laskettelin sitä vastaan Ullanlinnan rannassa, luulin ensin että oli menossa parkkiin mutta ajelikin pyörätietä
Poikkeuksellisesti tänään kotelolla töissä. Kotimatkalla ajelin sen saman kelvin vieressä, jota normaalisti siis tunkkaan jalkarattaalla. Ajoradalla 60km/h rajoitus. Ajelin tuota navigaattorin mukaan hiukan alle 70km/h. Silmänurkasta näin kaverin pyyhkäisevän mopolla ohi ketterästi sitä vieressä kulkevaa kelviä, jolla vielä ei edes mopolla ajo ole sallittu. Oli pakko katsoa pariin kertaan nopeusmittaria ja navigaattoria. Veijari pyyhkäisi vielä ohi sen verran reippaasti, että kerkesi seuraaviin jalankulku-liikennevaloihin joihin napilla pysäytti minut siirtyessään risteävälle tielle. Mopo se oli! Ainakin vakuutuskilveltään... Jos jo polkupyörällä joutuu kelvillä vaaratilanteisiin jalankulkijoiden, koirankusettajien ja zombi-pokemon-tuijottelijoiden kanssa, niin melkoista hasardia tuollainen +70km/h on paitsi kaverille itelleen, niin myös muille tuolla kelvillä pyöräileville ja kulkeville. Ilmeisesti oli mopon viritys onnistunut vähintään kohtuullisesti.
Munarello
14.05.2017, 21.16
Viikon takainen avautuminen oli näköjään pelkkää alkusoittoa sillä nythän on niin, että vitostien remontin myötä sulkivat kevyen liikenteen alikulkutunnelin ja täyttivät sen samantien. Jonkinnäköistä levennystä rakentavat päälle. Mikkelissä on kevään aikana visioitu kevyen liikenteen edistämisasioista, mutta vähän näyttää tekojen puolesta ihan päinvastaiselta. Tuo kun nyt sattuu olemaan eräänlainen kevyen liikenteen pääväylä. Vaihtoehtoinen reitti vie viereiselle ylikulkusillalle ja liikennevaloihin, joissa kevyen liikenteen kohdalla on lähtökohtaisesti AINA punainen valo eli siis ns "nöyryytysnappi". Minä voin kyllä harrastuspyöräillä vaikka pidempääkin kiertotietä, mutta varmasti haittaa niitä, jotka päivittäin hyötyliikkuvat tuosta eli jalankulkijoita ja varsinkin niitä ikääntyneempiä peruspyörillä liikkuvia, joilta mäet eivät muutenkaan kevyesti nouse. Toki remontti on kesken ja mielenkiinnolla odotan lopullista ratkaisua kevyen liikenteen väylän suhteen. Mutta sanottakoon, että jos ei ihmeitä odota, niin ei pääse pahasti pettymään.
Edit: Muistivat tiedottaakin lopulta asiasta eli siellä kuulemma on tarkoitus uusia kyseinen alikulkusilta ja sen takia pitää tehdä kiertotiet ajoradoille. Ehkä siitä hyvä tulee.
Taas sellainen aamu että jos olisin ajanut liikennesääntöjen mukaan kaksi autoa olisi ajanut yli.. Mietin jo toisella kerralla pitäisikö soittaa kelloa että aivotoiminta herää. Ensimmäinen alamäen jälkeen oleva risteys jossa samaan suuntaan ajanut auto kääntyi nopeasti katsomatta ollenkaan oliko kukaan tulossa kelviä alas mäkeä ja toinen moottoritieltä tulevan rampin risteys, jossa on uusi leveä kelvi sekä hyvät merkinnät ja näkyvyys. Ei se vaan joihinkin ihmisiin uppoa. Onneksi oma ajattelutapa perustuu siihen ettei kukaan kuitenkaan katso tai aja liikennesääntöjen mukaisesti. Siinä olisi vaan joku teini/naiivi taas jäänyt auton alle tai lentänyt konepellin yli. Tuntuu huvittavalta että liikennesääntöjä uudistetaan kun nykyiselläänkin ilmeisen hyvin merkityissä risteyksissä on merkittäviä vaaratilanteita. Etenkin näihin moottoriteiden ulostuloramppeihin voisi laittaa ihan suoraan stop merkkejä. Niitä sentään noudatetaan
*klip* Ilmeisesti oli mopon viritys onnistunut vähintään kohtuullisesti.
Espoossa mopot kulkee aika usein tuon 80, lisäksi aina välillä kevleillä liikkuu kevareita ja onpa prätkäkin kerran aika vauhdilla tullut Ompun kohdalla vastaan
*klip* Tuntuu huvittavalta että liikennesääntöjä uudistetaan kun nykyiselläänkin ilmeisen hyvin merkityissä risteyksissä on merkittäviä vaaratilanteita. Etenkin näihin moottoriteiden ulostuloramppeihin voisi laittaa ihan suoraan stop merkkejä. Niitä sentään noudatetaan
Noiden moottoriteiden läheisyydessä on jokin kummallinen magia kun niille kääntyviä ja niiltä poistuvia ei tunnu väistämissäännöt koskevan
Lisätään vielä yhdet Finnoontien valot jossa alamäkeen vauhtiin päästyä pitää pysähtyä painamaan nappia vaikka samaan suuntaan on autoille vihreä. Ei ole paikkaa saatu korjattua.. no en oo kertaakaan tuossa tilanteessa pysähtyny, yleensä pomppaa kadulle tai menee punasii päin.
Oatmeal Stout
17.05.2017, 13.23
Ne hidastetöyssyt lisää kuulemma saasteita,
Ei, iki-impi ihanin, hidastetöyssyt saastuta.
Totta kai ne lisää, ei ne itsekseen siihen kasva.
Kovin on mielenkiintoista polkupyörällä ajo risteysalueilla ja pihaliittymien kohdalla. Tapahtumapaikkana ensimmäisessä esimerkissä Lahdenperänkadun ja Kolmionkadun risteys Tampereella. Ajoin Lahdenperänkadun yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää idän suuntaan ja vastakkaisesta suunnasta tuleva auto kääntyy Kolmionkadulle huomioimatta minua mitenkään. Nopeuteni alle 20 km/h ja melkein piti pysähtyä etten olisi tähän kääntyvään autoon törmännyt. Siinä sitten ääneen sanoin kirosanan ja heti ajattelin tämän olevan virhe. Ja heti rupesikin Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle kääntyvä toinen autoilija, joka väisti minua ihan oikeaoppisesti, huutamaan ikkunasta, että suojatien yli pitää taluttaa pyörä. Sanoin kuskille, että pyörätien jatke ja opettele liikennesäännöt. Ja lopuksi sanoin vielä, että kirosin sen kääntyvän auton takia.
http://goo.gl/UebvPn
Toinen tilanne oli sitten perinteinen katson vain vasemmalle ja käännyn oikealle tapaus. Autolija tulee pihasta huomioimatta minua ollenkaan ajaen suoraan eteeni. Jouduin pysähtymään. Muuten olisin ajanut auton kylkeen. Bemarikuski kaasutteli pois mitenkään reagoimatta. Hienoa toimintaa...
Kuopiossa sen verta erikoinen tilanne että pitää tulla ihan tänne kertomaan.
Lähden pyörälläni silmälasiliikkeen pihasta jalkakäytävää pitkin 5m eteenpäin, meinaan liittyä ajoradalle ajamaan (joka on ainoa paikka missä pyörällä saa ajaa tässä kohtaa) ja katson taakseni josta tulee kaksi bussia peräkkäin.
Olen pyörän selässä jalat polkimilla selvästi odottamassa taakseni katsoen bussien ohitusta kun ensimmäinen bussi ajaa aivan suoraan omalla kaistallaan minun ohi.
Mutta toinen bussikuski ohjaakin tuhansia kiloja painavan autonsa kokonaan vastaantulijan kaistalle minun kohdallani, eli aivan minun viereeni 40km/h vauhdissa ja heti minun jälkeeni takaisin omalle kaistelleen.
Tässä heräsi vaan ihmetys että mitähän vittua tässä tapahtui ja miksi?
Liekö oli mielenosoitus kuskilta?
Ja sekin vielä että kuskihan käytännössä maksimoi minun tappamiseni mahdollisuuden mikäli olisin jostain käsittämättömästä syystä liittynyt polkemaan ensin ajoradan vastaantulijoiden puolta odottaen bussien ohi menoa.
Vastaavaa käytöstä on aiemminkin saanut katsella Kuopiossa "ammattikuskeilta".
Hauskaahan tästä tekee sen että lähtiessä mietin tovin että laitanko GoPron päähän ja tokaisin että en jaksa noin pienelle matkalle, ja heti taas tapahtui.
Olen huomannut että selvästi näkyvä kypäräkamera vähentää autoilijoiden perseilyä merkittävästi sillä kiinnijäämisen riski on taattu.
kuovipolku
18.05.2017, 13.04
Tässä heräsi vaan ihmetys että mitähän vittua tässä tapahtui ja miksi?
Liekö oli mielenosoitus kuskilta?
Hyvä kysymys! Hyväntahtoinen selitys on että oikealla tienlaidassa oli esimerkiksi toinen pyöräilijä - jota et vain tullut tilanteessa havainneeksi - jonka bussikuski halusi ohittaa riittävää turvaväliä käyttäen. Todennäköisempi selitys kuitenkin lienee että ko. kuskin eteen oli joskus äskettäin jossain tilanteessa ajanut ajoradan vasemmalta puolelta hypännyt pyöräiljä ja joillekin ihmisille erityisen ominaiseen tapaan hän näkee kaikki pyöräilijät yhtenä ja samana "toisenlaisena ryhmänä" jota piti nyt tälla tavoin kouluttaa - tekihän hän sen vain yleisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi!
(Mulla on onneksi kokemusta vain siitä että kelvillä ajoradalle taaksepäin katselu saa monet autoilijat ilmeisesti päättelemään että nyt se säännöistä piittaamaton fillarisi aikoo ajaa suoraan ajoradalle, mutta he ovat tyytyneet vain hidastamaan tai jopa pysähtymään.)
Olen huomannut että selvästi näkyvä kypäräkamera vähentää autoilijoiden perseilyä merkittävästi sillä kiinnijäämisen riski on taattu.
Tämä olisi minusta sikäli yllättävää etten ihan heti osaa uskoa että autoilijat yleensä edes huomaavat että fillaristilla on kypäräkamera. Kyllähän sen mötikän voi nähdä jos osaa katsoa ja voi jopa tietää mikä se voi olla...
E-Cruiser
19.05.2017, 07.04
Käpylän uudesta baanasta ei ole paljoa iloa kun Pasilan läpiajo on nykyään mitä on. Varsinkin kolmipyöräisellä. Ainoa järkevä reitti mennä ajorataa mennen tullen, mikä on pohjoiseen päin vähän hankalaa.
Hyvä kysymys! Hyväntahtoinen selitys on että oikealla tienlaidassa oli esimerkiksi toinen pyöräilijä - jota et vain tullut tilanteessa havainneeksi - jonka bussikuski halusi ohittaa riittävää turvaväliä käyttäen.
Ei siinä kadun pätkällä ollut ketään muita kuin minä ja nämä kaksi bussia.
tekihän hän sen vain yleisen liikenneturvallisuuden parantamiseksi!
Jep! Liikenneturvallisuus paranee käyttämällä tuhansien kilojen painoista bussia pelotteluvälineenä.
Olisitkohan toiminut tässä tapauksessa lain kirjainta vastaan?
Fillari foorumia pidemmän aikaan seuranneena ei voi kuin ihmetellä tätä ylläpidon touhua joka antaa tämän elämäntapa runkkarin trollata täällä vuodesta toiseen keskustelua.
Pitää ihmetellä että miten vitussa ihmisellä voi mennä pyöräilijät noin tunteisiin että jaksaa vaivautua melkein joka päivä näsäviisastelemaan ja vittuilemaan jonnekin nettifoorumille.
Voi ***** mikä toppahousu!
Minun osaltani keskustelu tämän speden kanssa oli tässä.
Oho, menikö tunteisiin?
J.Kottenberg
20.05.2017, 14.07
Kannattaa tulla foorumille vain kirjautumisen kautta, ja pitää hylkylista ajan tasalla. Ei maailmassa muutenkaan kaikki informaatio ole tarpeellista.
Suomessa jalkakäytäväpyöräily on pakollista liikennemerkin niin osoittaessa.
Kannattaa tulla foorumille vain kirjautumisen kautta, ja pitää hylkylista ajan tasalla. Ei maailmassa muutenkaan kaikki informaatio ole tarpeellista.
Ei siinä paljon hylkylistat auta, kun suuri osa käyttäjistä näkee tarpeelliseksi lainailla ja vastailla näiden surkimusten viesteihin.
Vaikkei kirjoitustapa miellytäkään, Nassen kommenteissa on usein ajatusta takana. Se voi olla kiusallista, jolloin luonnollisesti voi tulla tarve ohjata huomio tyyliseikkoihin.
Mikä kunta? Helsingissä voi tehdä ilmoituksen hoitamattomuudesta http://fiksaus.metrolive.fi/ ja yleensä hommat hoidetaan nopeasti seuraavana päivänä - 1 vuosi. on myös appi Android ja Iphone, Helsinki Live tjms....
Viikonloppuna useamman kunnan alueella pitkät pätkät kelviä ja pakko myöntää, ettei infrasta valittaminen täysin väärin ole. Ratkaisut paikoin luokattomia, opasteet kelvottomia, pinnoite prceestä (kirjaimellisesti), kävelijöiden kulkeminen arvaamatonta, rullaluistinsauvojat kuulokkeineen, koirat ja pikkulapset sekä niiden/ heidän mukana liikkuneiden touhut...listaa voi jatkaa, mutta minä valitsin lopulta ajoradan.
Oatmeal Stout
22.05.2017, 14.30
Jalkakäytävällä polku pyöräily on lain kirjaimen vastaista. Ja Nassetäti on muuten polku pyöräilyn suuri ystävä.
Ja ilmeinen ikärasisti, sillä alle 12 vuotiaat saavat lain mukaan ajaa polku pyörällä jalka käytävällä, luku taito on laskenut oikein kirjoituksen tasolle.
Oatmeal Stout
22.05.2017, 15.49
Sanoisin kuitenkin, että valtaosa jalka käytävillä sinne sun tänne suuntaan polku pyöräilevistä on täysi ikäisiä. Ainakin polliisi on näin kirjoitellut. Myös monet polku pyöräilyn aktivistit ovat asian todenneet silmämääräisesti. Mutta se johtuu taas polku pyörä kaistoista ja huonosta infrasta.
Miten se muuttaa ymmärrystäsi lain kirjaimesta?
Sanoisin kuitenkin, että valtaosa jalka käytävillä sinne sun tänne suuntaan polku pyöräilevistä on täysi ikäisiä. Ainakin polliisi on näin kirjoitellut. Myös monet polku pyöräilyn aktivistit ovat asian todenneet silmämääräisesti. Mutta se johtuu taas polku pyörä kaistoista ja huonosta infrasta.
Kun huomioi että alle 12 vuotiaat polku pyöräilijät ovat jalan kulkijoita, niin ala ikäisiä polku pyöräilijöitä on vain 12-17 vuotiaat ja niistäkin osa ajaa mopedeilla ja skoottereilla.
Sanoisin että ei ala ikäisiä polku pyöräilijöitä voi ollakaan enemmistöä, vaikka ajaisivat minne vaan.
Kun huomioi että alle 12 vuotiaat polku pyöräilijät ovat jalan kulkijoita
Eivät ole.
Eivät ole.
Seison korjattuna, eivät olekaan vaan:
Tieliikennelain 8 §:n mukaan alle 12-vuotias saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsen ei tarvitse mennä pyörätien puolelle, jos on hankala ajaa isojen pyöräilijöiden joukossa. Jalkakäytävän puolella on lapsipyöräilijän kuitenkin sovitettava ajonopeutensa ja -tapansa kävelijöiden mukaan. Vaikka tieliikenneasetuksessa on pyörätieliikennemerkin selitysosassa säädetty pyörätien käyttövelvollisuudesta, lapsipyöräilijällä on em. lainkohdan mukaan oikeus ajaa jalkakäytävällä.
Oatmeal Stout
23.05.2017, 11.55
Ei mitenkään.
Siis olet edelleen sitä mieltä, että laki kieltää kaikilta jalkakäytävillä pyöräilyn? Ihailtavaa sisukkuutta olla väärässä ja tunnustaa se.
Kolnaako
24.05.2017, 09.38
Anteeksi tyhmyyteni, mutta ketkä muut kuin alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä?
E-Cruiser
24.05.2017, 10.25
Polkuautolla saa lain mukaan ajaa jalkakäytävällä, sillä polkuauto on lain mukaan lelu, ei ajoneuvo.
En tiedä, koskeeko 12v-ikäraja leluja, kuten esimerkiksi kippikaivuria. Tuskin.
Polkuautolla saa lain mukaan ajaa jalkakäytävällä, sillä polkuauto on lain mukaan lelu, ei ajoneuvo.
En tiedä, koskeeko 12v-ikäraja leluja, kuten esimerkiksi kippikaivuria. Tuskin.
Miten erotellaan kinneri (3 tai 4 pyöräinen) ja polkuauto?
E-Cruiser
24.05.2017, 10.49
Miten erotellaan kinneri (3 tai 4 pyöräinen) ja polkuauto?
Kinneri on polkupyörä, eli ajoneuvo. Ainoa kohta jossa olen laista löytänyt maininnan polkuautosta, koskee leluja.
Kolmipyöräinenhän ei voi olla polkuauto muutenkaan, kun lain mukaan autossa täytyy olla vähintään neljä pyörää.
Kolmipyöräisten "autojen" myyntivalttihan on aina ollut, ettei auton ajokorttia tarvita. Moottoripyörän ajokortti riittää.
Quattrovelo on nelipyöräinen, eli teknisesti auto, mutta luetaan kuitenkin Suomessa yhä polkupyöräksi, koska ei ilmeisesti täytä muita autolle asetettuja vaatimuksia mittojen suhteen, kuten mm. leveys.
Jenkeissä Quattrovelo luetaan autoksi.
Selkeintä on mielestäni kun puhuu vain "kinnereistä". Eihän ne ihan polkupyöriltäkään näytä:) Siitä olen samaa mieltä.
kuovipolku
24.05.2017, 11.06
Pyrin yleensä ajamaan kelvillä kisakuskimaisesti eli suhtautumaan niihin rauhallisina lämmittelyinä tai jäähdyttelyinä ennen sitä oikeaa maantiellä tapahtuvaa treenisuoritusta, mutta aina en ihan onnistu vaan ns. normiperusmatkavauhti on kelvilläkin sellainen mukava, jolloin syntyy vääjäämättä ohitustilanteita - eikä joka kerta jaksa ja viitsi ns. vetää vauhteja nolliin vain sitä varten että edessä ajaja tekee jotain kummallista.
Viime lenkeillä on ollut kaksi tapausta jossa fillarinkäyttäjä lähtee leveällä suoralla kelvillä (jonka vasemmalla puolella on vain ojanpohja) siirtymään aivan vasempaan laitaan taakseen vilkaisematta juuri kun olen ohittamassa häntä (mielestäni niin reilulla turvavälillä ettei minun tarvitse erikseen ilmoittaa tai varoittaa olemassaolostani tai aikeistani). Tällöin olen huutanut (tai sanonut kohteliaasti mutta kovaa) "Pysy laidallasi!", mikä on kyllä tuottanut toivotun tuloksen ja auttanut sujuvan ohituksen suoritusta, mutta selvästi myös aiheuttanut tiettyä mielipahaa ja johtanut peräänhuutoihin.
Onhan se totta että olisin molemmilla kerroilla voinut toimia toisinkin, mutta täytyy silti ihmetellä (1) miksi edes kutakuinkin suoraan ajaminen voi olla niin vaikeaa, (2) miksi kohtalaisen vilkasliikenteisillä kelveillä suoraan ajamisen suotavuuden tajuaminen voi olla niin vaikeaa, ja (3) miksi tiukan mutta kuitenkin tilanteessa asiallisen palautteen vastaanottaminen voi olla niin vaikeaa?
PS Olen minäkin joskus - kauan sitten, joskus myöhään alkaneen maantiepyöräilyurani alkutaipaleella - pari kertaa ollut vastaavantapaisessa tilanteessa vastaanottavana osapuolena, mutta ei minun mieleeni tullutkaan huutaa jotain takaisin vaan olen sanonut vain sen sorin.
Oatmeal Stout
24.05.2017, 11.33
Anteeksi tyhmyyteni, mutta ketkä muut kuin alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä?
Nasse tädin mielestä hekään eivät saa, mikäli on uskomista hänen omia kirjoituksia ja miksi emme uskoisi tuota iki-immistä ihaninta.
Viime lenkeillä on ollut kaksi tapausta jossa fillarinkäyttäjä lähtee leveällä suoralla kelvillä (jonka vasemmalla puolella on vain ojanpohja) siirtymään aivan vasempaan laitaan taakseen vilkaisematta juuri kun olen ohittamassa häntä (mielestäni niin reilulla turvavälillä ettei minun tarvitse erikseen ilmoittaa tai varoittaa olemassaolostani tai aikeistani). Tällöin olen huutanut (tai sanonut kohteliaasti mutta kovaa) "Pysy laidallasi!", mikä on kyllä tuottanut toivotun tuloksen ja auttanut sujuvan ohituksen suoritusta, mutta selvästi myös aiheuttanut tiettyä mielipahaa ja johtanut peräänhuutoihin.
Itse olen huomannut, että huutelu aiheuttaa ymmärrettävästi mielipahaa ja vastahuutelun myötä lisää mielipahaa, mutta hillitty kellon ringautus ei aiheuta verenpaineen nousua kenellekään osapuolelle. Jos on pakko kelvillä kurvailla niin suosittelen maantieohjuksenkin varustamista kilikellolla ja peilillä kun monesti siltä ohittajaltakin jää vauhdin huumassa taakse vilkaisematta ja voi tulla syöksähtäneeksi vielä nopeamman tielle.
Itse olen maantiepyörällä liikkuessani suosiolla siirtynyt ajoradalle autoilijoiden riesaksi joten olen muuttunut pujottelijasta pujottelukepiksi. Ei varmaan paras ratkaisu tämäkään.
Oatmeal Stout
24.05.2017, 15.34
Jalkakäytävällä polku pyöräily on lain kirjaimen vastaista.
Vaikuttaisi vahvasti siltä, että myöskin monet muut katsovat oikeudekseen polku pyöräillä jalkakäytävillä. Ja syynä muistaakseni oli infra.
Laki ja ihmisten tekemiset eivät aina kohtaa, vaikka oikeus voisi olla kohtuus.
Nyt vaikuttaisi vahvasti, että kirjoitat mitä sattuu trumpilaiseen tyyliin ja tulkitset sitten itseäsi parhaiten päin tarinaa muuttaen joka kerta.
Aurinkoista pyöräilyä iki-impi ihanin.
Oatmeal Stout
24.05.2017, 16.00
Mikäs tarina nyt olikaan kyseessä?
Mitä laissa on säädetty.
Mutta on se vaan kummallista, ettei itse STOP -liikennemerkkikään tehoa pysättämisessä. Nimittäin tänään kevyen liikenteen väylillä Nassetädin polku pyöräillessä havaitsin erässä risteyksessa auton, jonka kuljettaja ei sitä pysäyttänyt liikkumattomaksi ennen matkan jatkamista. Olisikohan syynä ollut puuteellinen infra? Tosin tässä tilanteessa se helpotti Nassetädin elämään ja matkan sujumista, koska auto kuljettajineen ehti siten mennä alta pois hyvissä ajoin. Joskus se matkanteko jouduttuu näinkin.
Hirveää välinpitämättömyyttä, kun, iki-impi ihanin, et ilmoita viranomaisille lain vastaisesta toiminnasta, mahdollisesti jopa rikoslain vastaisesta - vai onko kyseessä vain tekopyhyytesi?
Tuosta tulikin mieleen, että mitenköhän lain kirjaimessa on säädettynä STOP -merkistä? Olisin lähinnä ollut kiinnostunut miten mahdollinen pysähtyminen tai pysähtymöttömyys todennetaan? Varmaankin rangaistuksen osalta polliisimiehen silmä mahdollisinen harhoineen on se oikeuttaja jakava elin. Mutta näin ajoneuvon kuljettajana olisi hyvä asia jollakin tavalla todentaa. Mieleen tulisi eteenpäin suuntautuvan liikkeen jälkeen suorittaa pikkuinen peruutus. Silloinhan kai varmasti on liike pysähtynyt, kun suuntakin on jo muuttunut. Mutta johtaako se vain mahdollisesti virheelliseen liikennesuoritukseen, jos ei taas pysähtyisi uudelleen STOP- merkin taakse. Vai onkohan lain kirjaimeen tai sen tulkintoihin kirjattuna jokin toleranssi matkankin suhteen?
Mikäs tuossa on vaikeaa. Pysähtynyt on pysähtynyt. Ei liiku eteen tai taakse. Posliinit jakaa rangaistuksia kyllä muistakin "aistinvaraisista" rikkeistä ilman sen kummempaa todistusta. Siksihän niitä yleensä on kaksi. Toinen joka osaa lukea (ja näkee sen rikkeen) ja toinen, joka osaa kirjata sen.
Renkaista näkee pysähtymisen varsin selvästi, toki, kesken ajon toteutettu pikainen lukkojarrutus ei välttämäti sakoilta pelasta. Eikä se valtaosalla autoista onnistuisikaan.
nih..
Juuri se. Eli kauanko pitää olla varmasti pysähtynyt, että voi todeta pysähtyneensä?
Lain kirjantahan tulee noudattaa liikenteessä. Mutta miten varmistaa, ettei tuli näin hyvässä uskossakaan tehtyä virhettä, ja siten toimia lain kirjainta vastaan.
Eihän se ole ratkaisevaa onko omasta mielestänsä käsin pysähtynyt vaiko eikö ole. Sanktioita jakava virkamies on ainoa jonka mielibidé vaikuttaa.
Jos haluaa olla aivan varma, myös siitä, että herra komisaario uskoo sinun pysähtyneen. Voi laittaa käsijarrun päälle, nousta pois autosta ja vasta sitten takaisin kabiiniin ja jatkaa matkantekoa.
Saako yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle jättää jätelavan ja kuinka pitkäksi aikaa? Tampereella Koivistontiellä omakotitalon remontointi on kestänyt ainakin kuukauden ja koko tämän ajan on talon vieressä kulkevalla pyörätiellä ollut jätelava. Kyllä siitä ohi pääsee ajamalla mutta aika kapeaksi tuo väylä on mennyt. Ja onneksi nyt on kesä ja valoisaa. Nyt sen lavan näkee hyvin, vaikka sitä ei ole mitenkään edes yritetty merkitä niin, että sen huomaisi pimeällä.
Barracuda
28.05.2017, 16.47
Saako yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle jättää jätelavan ja kuinka pitkäksi aikaa? Tampereella Koivistontiellä omakotitalon remontointi on kestänyt ainakin kuukauden ja koko tämän ajan on talon vieressä kulkevalla pyörätiellä ollut jätelava. Kyllä siitä ohi pääsee ajamalla mutta aika kapeaksi tuo väylä on mennyt. Ja onneksi nyt on kesä ja valoisaa. Nyt sen lavan näkee hyvin, vaikka sitä ei ole mitenkään edes yritetty merkitä niin, että sen huomaisi pimeällä.
No ei periaatteessa hetkeksikään. Kunta / kaupunki voi antaa tuohon luvan lunnasmaksua vastaan mutta silloin merkinnät pitää olla kunnossa.
Santerius
28.05.2017, 18.08
Juuri se. Eli kauanko pitää olla varmasti pysähtynyt, että voi todeta pysähtyneensä?
Lain kirjantahan tulee noudattaa liikenteessä. Mutta miten varmistaa, ettei tuli näin hyvässä uskossakaan tehtyä virhettä, ja siten toimia lain kirjainta vastaan.
Voisit varmaan äkkiä järkeillä, että ainakin 2/25 sekuntia, jotta jälkikäteen voidaan mahdolliselta valvontatallenteelta todeta pysähtymisen tapahtuneen.
Taas uudenlainen elämys. Olen oppinut varomaan toistaiseksi noita rullahiihtäjiä/-luistelijoita, jotka viuhtovat radio-Peltorit päässä niillä ~2m sauvoilla vauhtia kelvin leveydeltä. Tänään lähestyin takaa "harmitonta mummoa sauvakävelyllä". Justiinsa kun olin muutaman metrin tuon takana, niin selvästi jotain piti löytää taskusta. Oikean käden sauva vasempaan kainaloon. Sattui sauvan kärki vasempaan takaviistoon juuri pään (silmän) korkeudelle ja tuli hieman kiire vetää kupoli alas ja väistää kauemmas vasemmalle. Eli kaikkea tuolla voi tapahtua ja kaikkeen pitää olla valmis.
Lähestyin sivukadun risteystä, jossa autoilijoilla (kolmion takaa) hieman huono näkyvyys vasemmalle eli minun tulosuuntaani päin. Harvoin sieltä autoja tulee, mutta tällä kertaa tuli. Toki osasin sitä hieman varoakin, että ylläri pylläri voi tulla. Olin sen verran lähellä, että autoilija kyllä ihan kiitettävän hyvin minut havaitsi ja laitto auton seis. Varmaan mut seuraavaksi ristiinnaulitaan, kun havaittuani autoilijalla kännykän kädessä ja korvan vieressä, näytin autoilijalle, että en pitänyt ko. toimenpiteestä. Tämä tapahtui niin, että läimäsin itteäni oikealla avokädellä omaan korvaan ja sen jälkeen osoitin autoilijaa etusormella.
Ette uskokaan kuinka nopeasti autoilijan keskisormi voi nousta pystyyn. Nyt uskon minäkin. Lähti ajamaan vielä samaan suuntaan kuin minä ja vielä piti töötätä. Toki minä olin haistatteluun vastannut omalla tavalla, saattohan se vaikuttaa tööttiin.
Ja näitä ...tanan tunareita tuolla teillä riittää.
Barracuda
31.05.2017, 22.19
Lähestyin sivukadun risteystä, jossa autoilijoilla (kolmion takaa) hieman huono näkyvyys vasemmalle eli minun tulosuuntaani päin. Harvoin sieltä autoja tulee, mutta tällä kertaa tuli. Toki osasin sitä hieman varoakin, että ylläri pylläri voi tulla. Olin sen verran lähellä, että autoilija kyllä ihan kiitettävän hyvin minut havaitsi ja laitto auton seis. Varmaan mut seuraavaksi ristiinnaulitaan, kun havaittuani autoilijalla kännykän kädessä ja korvan vieressä, näytin autoilijalle, että en pitänyt ko. toimenpiteestä. Tämä tapahtui niin, että läimäsin itteäni oikealla avokädellä omaan korvaan ja sen jälkeen osoitin autoilijaa etusormella.
Ette uskokaan kuinka nopeasti autoilijan keskisormi voi nousta pystyyn. Nyt uskon minäkin. Lähti ajamaan vielä samaan suuntaan kuin minä ja vielä piti töötätä. Toki minä olin haistatteluun vastannut omalla tavalla, saattohan se vaikuttaa tööttiin.
Ja näitä ...tanan tunareita tuolla teillä riittää.
Tjoo. Tärkeintä on toki osoittaa toisten virheet.
Tätä ihmettelin muutama päivä sitten kun Vihdintien ja Lapinmäentien risteyksessä miesparka jäi kelvin jatkeen päälle autolla.
Paikka on aika ikävä ja noin voi sattua oikeastaan vaikka kuinka yrittäisi varoa.
Cyklocross - heppu sitten tulee vastasuunnasta jatkeen yli ja jää esittämään autonkuljettajalle suhteellisen vaikuttavan käsimerkki-shown.
Hävetti kyllä kaikkien kahdella pyörällä ajavien puolesta. Tilaa oli tulla mutta mieli paloi protestiin.
No, kaipa siinä kaverin päivä parani, johonkinhan se on sisimpänsä purettava.
... Vihdintien ja Lapinmäentien risteyksessä miesparka jäi kelvin jatkeen päälle autolla.
Paikka on aika ikävä ja noin voi sattua oikeastaan vaikka kuinka yrittäisi varoa.
Tähän on itseasiassa olemassa eräs näppärä kikka, vaikka ymmärrän toki ettei se nyt ihan ensiksi tulisi mieleen. Niksi piilee siinä että jo ennen risteykseen ajamista nostetaan katse edelläajavan puskurista, arvioidaan mahtuuko risteyksen ylittämään ja sen mukaan sitten joko pysäytetään ennen risteystä tai ajetaan sen yli.
Onhan tuo kieltämättä vähän epäintuitiivista joten poliisi voisi alkaa jakamaan kovempia rangaistuksia liikenteessä mieltään ilmaiseville ettei kunnon ihmisten tarvitsisi kokea oloaan uhatuksi.
Tähän on itseasiassa olemassa eräs näppärä kikka, vaikka ymmärrän toki ettei se nyt ihan ensiksi tulisi mieleen. Niksi piilee siinä että jo ennen risteykseen ajamista nostetaan katse edelläajavan puskurista, arvioidaan mahtuuko risteyksen ylittämään ja sen mukaan sitten joko pysäytetään ennen risteystä tai ajetaan sen yli.
Tuohan on ihan normaalia käytöstä tuolla ruuhkassa ajaessa.
Itse jäin mottiin hiljattain tuossa samaisessa Vihdintien risteyksessä. Valveutuneena kuskina katsoin että risteyksen jälkeen on tilaa. Kun lähdin liikkeelle niin joku oikealla kaistalla haistoi tilaisuuden ja kiilasi eteen ja minä jäin sitten risteyksen tukkeeksi. Tuo on hankala paikka koska siinä voi joutua kovassa ruuhkassa vaihtamaan parikin kaistaa riippuen mistä on tulossa ja mihin on menossa.
Hävetti kyllä kaikkien kahdella pyörällä ajavien puolesta. Tilaa oli tulla mutta mieli paloi protestiin.
No, kaipa siinä kaverin päivä parani, johonkinhan se on sisimpänsä purettava.
Usein mietin kuinka paljon tuo mesoaminen meitä auttaa, joko mulkero on vain ajatuksissaan ajanut väärin tai on sitten niin mulkero että tekee ensi kerralla pahemmin... Ennen olin pyöräteiden jeesus, nyt vain kiroilen englanniksi mutisten ja väistän.
Taas uudenlainen elämys. Olen oppinut varomaan toistaiseksi noita rullahiihtäjiä/-luistelijoita, jotka viuhtovat radio-Peltorit päässä niillä ~2m sauvoilla vauhtia kelvin leveydeltä. Tänään lähestyin takaa "harmitonta mummoa sauvakävelyllä". Justiinsa kun olin muutaman metrin tuon takana, niin selvästi jotain piti löytää taskusta. Oikean käden sauva vasempaan kainaloon. Sattui sauvan kärki vasempaan takaviistoon juuri pään (silmän) korkeudelle ja tuli hieman kiire vetää kupoli alas ja väistää kauemmas vasemmalle. Eli kaikkea tuolla voi tapahtua ja kaikkeen pitää olla valmis.
Tästä muistui mieleeni, kun itselleni kävi joskus muinoin vähän samalla tavalla; ajoin KLV:ä ja saavutin edessäni kävelevät kaksi sauvakävelijää, jotka etenivät rinnakkain väylän oikeassa reunassa. Juuri kun olin heistä parin metrin päässä ja ryhmittynyt ohittamaan heidät vasemmalta puolelta, nostaa vasemmanpuoleinen rouva vasemman sauvansa vaakatasoon KLV:n yli, eli suoraan ajolinjalleni. Jos sauva olisi noussut sekuntia tai kahta myöhemmin niin se olisi ollut pinnojen välissä tai silmässäni tai jossain muussa ei-toivotussa paikassa, ei-toivotuin seurauksin. Tämän tapauksen jälkeen olen noudattanut aina erityistä varovaisuutta kun kohtaan sauvakävelijän kevyen liikenteen väylällä.
Oatmeal Stout
02.06.2017, 10.38
^Juuri noita varten on pyörässä hyvä olla riittävän voimakas äänimerkin antolaite.
Pekka Sirkiä
02.06.2017, 10.51
...autot ovat todella vaarallisia (sic!) tienristeyksissä, ks. onnettomuus Turussa.
(https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/222294-joukkueensa-kanssa-pyoraillyt-urheilijanuori-kuoli-pakettiautoturmassa)Ohjeistan seurani pyöräilijöitä usein seuraavasti: "Keskenään saatte törmäillä, mutta se ei tietenkään ole suotavaa. Ulkopuolisten kanssa ette saa törmäillä, ja autojen kanssa törmäily on ehdottomasti, totaalisesti, täysin kielletty".
Barracuda
02.06.2017, 21.19
Onhan tuo kieltämättä vähän epäintuitiivista joten poliisi voisi alkaa jakamaan kovempia rangaistuksia liikenteessä mieltään ilmaiseville ettei kunnon ihmisten tarvitsisi kokea oloaan uhatuksi.
Aivan mahtava niksi mutta ei toimi aina.
Pari viikkoa sitten jäin tuohon risteykseen kun pysäytin ennen risteystä ja odotin nähdäkseni mahtuuko risteyksen toisella puolella olevaan jonoon vielä autoja. Kun sitten lähdin liikkeelle ajoi keskikaistaa kaveri ohitseni ja kiilasi edelleni jolloin hän kyllä mahtui jonoon mutta itse jäin osittain suojatien päälle.
Osa tuossa kyllä ajaa surutta risteyksen tukkoon vaikka siihen on maalattu vieläpä merkinnät alueelle jota ei saa tukkia.
Mutta kun liikenteessä on useampia matkassa ja kaikki eivät ole täydellisiä voi ei-täydellinen autoilija joskus joutua tahtomattaankin siihen kelvin jatkeen päälle kököttämään.
Siihen on sitten turhautuneen cyclocross-hepun hyvä purkaa pahaa oloaan.
Googlemaps linkkiä tuohon risteykseen?
En kyllä jaksa osoittaa mieltä jos ei tule vaaratilannetta, ja eikä turhaan ole tukittu koko ylitystä. Eniten näkee tätä että ajetaan surutta suojatien päälle/yli ennen kuin oikeasti aletaan hidastamaan, ja tämä on etenkin huonolla näkyvyydellä se tapa jonka kitkemiseen poliisi saisi panostaa reilusti nykyistä enemmän resursseja. Aivan liian yleistä että tällaisessa (https://goo.gl/maps/pJhSuVwbVVU2) paikassa ajetaan suojatien yli, ja aletaan pälyilemään ajoradan liikennettä tajuamatta että tuossa pitäisi myös väistää etenkin noita oikealta tulevia fillareita jotka polkemattakin tulee jo suht hyvää vauhtia risteykseen. Eniten siis ärsyttää että jos ei edes yritetä varoa, kun tuo paikka ei taida olla helppo varovaisillekkaan. Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.
Barracuda
02.06.2017, 22.21
Googlemaps linkkiä tuohon risteykseen?
goo.gl/ieUEDD
Kelvin jatke siis tuon risteyksen jälkeen.
Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.
Mikä geometriassa on pielessä? Ihan tavanomaiselta paikalta tuo streetviewissä näyttää. Vain meluvalli vie näkyvyyden, mikä on eri asia kuin tien geometria.
E-Cruiser
03.06.2017, 07.24
Ei järki riitä tähän kaupungin touhuun. Facebookin pyörätiefailista:
Sampo Lehtinen Päitä vadille. Kuka otti vastaan väärin tehdyn tarkimman tason suunnitelman? Mikä ulkopuolinen firma teki aika lailla ohjeiden vastaisen suunnitelman?
Tää meno ei tule muuttumaan vaikka Saurit tai lautakunnat sanois soo soo vaan vasta kun vastuullisia kaivetaan esiin ja viedään vastuuseen. Tätä banaanivaltiomaista perseilyä on sallittu ja katsottu läpi sormien ihan liiaksi.
Tykkää (https://www.facebook.com/groups/580750201947851/?hc_location=ufi#) · 5 t
Poista (https://www.facebook.com/groups/580750201947851/?hc_location=ufi#)
https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-1/p24x24/15032811_10154226720071429_3356724209342157500_n.j pg?oh=2ef88f88d23191ab310f6bbcb08c2bdc&oe=59A2A5C2
Sampo Lehtinen Tai kuka tilasi vanhalla suunnitelmalla.
Tykkää (https://www.facebook.com/groups/580750201947851/?hc_location=ufi#) · 5 t
Poista (https://www.facebook.com/groups/580750201947851/?hc_location=ufi#)
https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-1/p24x24/18056881_10154692700244141_8587863358397113774_n.j pg?oh=a71ac32506b443b387ff9641808c7e1e&oe=599E476B
Penelope Sala-Sorsimo Rakennussuunnitelma oli kyllä katusuunnitelman mukainen.
Tykkää (https://www.facebook.com/groups/580750201947851/?hc_location=ufi#) · 2 t
Työporukka tekee vaan kylmän viileästi aivan toisin kuin sekä rakennussuunnitelma että katusuunnitelma sanoo.
Eikä yksikään virkamies kritisoi. Rakennussuunnitelmalla tai katusuunnitelmalla ei ole Suomessa mitään väliä.
Rakennusfirma saa tehdä kuinka huvittaa niistä huolimatta. Tämä on nyt todistettu.
Santerius
03.06.2017, 07.35
En kyllä jaksa osoittaa mieltä jos ei tule vaaratilannetta, ja eikä turhaan ole tukittu koko ylitystä. Eniten näkee tätä että ajetaan surutta suojatien päälle/yli ennen kuin oikeasti aletaan hidastamaan, ja tämä on etenkin huonolla näkyvyydellä se tapa jonka kitkemiseen poliisi saisi panostaa reilusti nykyistä enemmän resursseja. Aivan liian yleistä että tällaisessa (https://goo.gl/maps/pJhSuVwbVVU2) paikassa ajetaan suojatien yli, ja aletaan pälyilemään ajoradan liikennettä tajuamatta että tuossa pitäisi myös väistää etenkin noita oikealta tulevia fillareita jotka polkemattakin tulee jo suht hyvää vauhtia risteykseen. Eniten siis ärsyttää että jos ei edes yritetä varoa, kun tuo paikka ei taida olla helppo varovaisillekkaan. Paikan pt:n jatkeen geometria on muuten kummallinen ja ihan hanurista.
Tuossa(kin) paikassa vastuu hengissä selviämisestä lankeaa täysin pyöräilijälle. Edellisen kerran kun siitä ajelin, olisin jäänyt Audin alle, jos en olisi hiljennellyt juoksuvauhtiin. Sieltä tultiin kolmion takaa katveesta vailla huolta reippaalla vauhdilla jatkeen päälle.
Sama Audikuski muuten jatkoi nollatason havainnointiaan seuraavassa risteyksessä kääntyessään kelvin jatkeen yli ja joutui jarruttamaan melkoisen rivakasti väistäessään. Ilmeisesti nuorehko kuski, koska kyseessä oli TT-Audi. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa pätenee myös pyöräilijöiden huomiotta jättämiseen.
Niin, Lauttasaaressa muutama päivä sitten iskä kuskas poikaa kaupunkimaasturilla kännykkään puhuen, tuli kolmion takaa isommalle tielle ja katsoi ensin vasemmalle minun lävitseni tuleeko selkäni takaa autoja ajaen eteen ja samalla kevlin päälle johon oikealta laskee mäki josta vauhdilla ajetaan fillareilla. Kevlin ylitettyä katsoi sinne oikealle, tuleeko autoja. Teki mieli ajaa päin.
MacKonte
03.06.2017, 09.23
Kuluneen viikon aamuna työmatkareitillä ajettiin remppafirman kookkaan pakettiauton kanssa kahden tien risteykseen vierekkäin. Auto päätti kääntyä vasemmalle kelvinjatkeen yli ja kaveri kiihdytti ehtiäkseen ennen minua. Ilmeisesti totesi yrityksen epäonniseksi, koska juuri ennen kelvin ylitystä survaisi pakun jarrut kiinni. Vaikka olin itsekin varmuuden vuoksi hidastanut melkein pysähdyksiin, polkaisin tien yli ja jatkoin matkaa. Kuten jatkoi pakukin.
Jäi vain askarruttamaan, mikä oli se jumalaton rysähdys pakun takaosassa? Menikö asiakkaan tarvikkeet, sirkkelipöytä vai virolaiset remppamiehet pitkin pakun lattiaa...?
Mikä geometriassa on pielessä? Ihan tavanomaiselta paikalta tuo streetviewissä näyttää. Vain meluvalli vie näkyvyyden, mikä on eri asia kuin tien geometria.
https://thumb.ibb.co/m1esCa/yl_myllyntie.jpg (https://ibb.co/m1esCa)
Tässähän on nyt käynyt selvästi niin että tyyppipiirustukset on tehnyt tästä risteyksestä vaarallisemman kuin että olisi loogisesti tehnyt pyörätiestä suoran. Tuo pakollinen mutkittelu väkisin vie huomiota muilta oleellisilta asioilta, ja tästä ajaessahan tuo pyörätie ohjataan autojen nokkaa koht (saadaan vähän kovempi tälli)i, ja vähennetään myös autoilijan reaktioaikaa. Toki tohon nyt mahtuu autolla pt:n jatkeen etupuolelle jos on jonkinlaista avaruudellista hahmotusta, mutta ongelman myös voisi ratkaista tekemällä tuon pyöräiltävän aukon leveämmäksi kuin nykyään.
kuovipolku
03.06.2017, 13.20
Näitä "laitetaan pyöräilijät tekemään tarpeeton mutka tai mielellään kaksi" rakennetaan näköjään vasite sellaisiinkiin paikkoihin joissa pyöräilijällä ei ole missään tilanteessa väistämisvelvolllisuutta.
Ajatus lienee että onnettomuuksia vähennetään parhaiten alentamalla pyöräilijöiden nopeuksia, mutta tulos on kuvaamasi kaltainen: pyöräilijän huomio menee kääntymisiin (ja niiden mukana tuomiin muiden kelvillä liikkujien väistämisiin), katseen joutuu siirtämään pois autoista turvallisuuden kannalta tärkeimmällä hetkellä ja autoilijoiden on käännösten takia turhan helppo päätellä pyöräilijän aikeet väärin ja sillä perusteella olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
Pyöräilijän matkanteko tulee hankalammaksi ja hitaammaksi, v-käyrä nousee suunnittelijoiden, rakennuttajien ja rakentajien takia - eivätkä onnettomuudet taida sen enempää laskea määrältään kuin niissä saatujen vammojen asteeltakaan.
Barracuda
03.06.2017, 13.50
Näitä "laitetaan pyöräilijät tekemään tarpeeton mutka tai mielellään kaksi" rakennetaan näköjään vasite sellaisiinkiin paikkoihin joissa pyöräilijällä ei ole missään tilanteessa väistämisvelvolllisuutta.
Ajatus lienee että onnettomuuksia vähennetään parhaiten alentamalla pyöräilijöiden nopeuksia, mutta tulos on kuvaamasi kaltainen: pyöräilijän huomio menee kääntymisiin (ja niiden mukana tuomiin muiden kelvillä liikkujien väistämisiin), katseen joutuu siirtämään pois autoista turvallisuuden kannalta tärkeimmällä hetkellä ja autoilijoiden on käännösten takia turhan helppo päätellä pyöräilijän aikeet väärin ja sillä perusteella olla noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
Pyöräilijän matkanteko tulee hankalammaksi ja hitaammaksi, v-käyrä nousee suunnittelijoiden, rakennuttajien ja rakentajien takia - eivätkä onnettomuudet taida sen enempää laskea määrältään kuin niissä saatujen vammojen asteeltakaan.
Ilmeisesti tuohon on haluttu saada autoilijoille odotustila ennen risteävälle tielle kääntymistä ja sitä ei ole saatu aikaan muuta kuin tekemällä tuo hölmö kaarre. Huonoa suunnittelua kuitenkin. Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.
Ilmeisesti tuohon on haluttu saada autoilijoille odotustila ennen risteävälle tielle kääntymistä ja sitä ei ole saatu aikaan muuta kuin tekemällä tuo hölmö kaarre. Huonoa suunnittelua kuitenkin. Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.
Tämä idea tosiaan on puhtaasti autoilun kannalta toteutettu, nopeatempoisempi pyöräily on vaan unohtunut. Tämä pätkä tosiaan taitaa kuulua ely-keskukselle ainakin huollon osalta, en sitten historiasta tiedä. Muistan nähneeni jonkun palautteen autoilijalta jonka mukaan tämänlaiset risteykset ovat erityisen hyviä, koska autolla ehtii kääntyä tielle 90-asteen kulmaan ja näkee fillaristit, ja toki että ollaan kärkkymässä mielummin jatkeen etupuolella (joka itsessään toki on lähtökohtaisesti parempi). Jantterilta vaan unohtui että toinen vaihtoehto on vetää se pyörätie niin lähelle ajorataa että auton peilistä näkee takaa tulevan fillaristin samalla kun näkee myös eteen, ja samalla onnettomuudet on mutulla lievempiä koska törmäyskulma autoon on keskimäärin paljon lievempi kuin, ehkä keskimäärin enintään 45-astetta.
Liikenneviraston ohjeet on yleisesti ollut parempia ja edistyksellisempiä kuin mitä kaupunkien omat. Reunakivia ei käsittääkseni ole edes otettu käyttöön ajoradan ylityksissä, ja esimerkiksi mopon siirtyminen ajoradalle ja toisin päin näytti olevan huomioitu myös joka on aivan ennen kuulumatonta että liikenneratkaisussa jo mietitään asia, eikä jätetä mopoilijaa sormi suuhun kokeilemaan. Ylipäänsä tuntuu että ohjeita päivitetään useammin ja vähemmällä poliittisella ennakkoasenteella kuin kaupunkien vastaavia. Ongelma vain on että uutta infraa tulee melko harvakseltaan, jolloin suurin osa on sitä huonommalla ohjeella tehtyä.
Pekka Sirkiä
04.06.2017, 00.02
Yhä enemmän olen menetellyt siten - kun yksin ajan ja jos siis on vilkas katu ja paljon liikennettä - että hyppään pyörän päältä pois ja talutan pyörän suojatien (joskus jopa pyörätien jatkeen) yli. Autoilija saa silloin jälkeenpän selitellä, että miksi jyräsi suojatiellä/pyörätien jatkeella jalankulkijan. Suojatielle ei kuitenkaan pidä rynnätä jalankulkijanakaan, sillä silloin oikeudessa yliajaja (oikeammin: yliajajan nokkela asianajaja) vetoaa siihen, että autoilija ei millään ehtinyt havaita ko. allejääneen aietta ylittää suojatie. Pitää odottaa tovi, että aie ylittää suojatie tulee selväksi (ainakin tapauksen todistajille, jos on...)
--> Koska 70 % pyöräilijöiden onnettomuuksista sattuu juurikin risteyksissä/tien ylityksissä risteyksissä, pitää tämä erityinen vaaranpaikka tiedostaa ja noudattaa tehostettua varovaisuutta, kun risteys/ylitys sattuu kohdalle. Näin jää sitten enää loppujen vaarojen 30 % jäljelle... ts. merkittävä parannus turvallisuuteen tämä tehostettu risteys-/ylitysvarovaisuus :)
Jk. Edellinen neuvo ei tietenkään sovi aggressiivis-kiireisille fillaristeille, mutta meidän vähän rauhallisempien kuskien turvallisuutta se lisäisi merkittävästi.
Tuohon Ilborgin kuvan liittyen en kyllä noin loiva mutkaa pidä ajonopeuksia alentavana asiana. Kyllä itse ainakin määrittelen ajonopeuden näkyvyyden perusteella ja tuossahan en pyöräilijänä sivulle näe, eikä sivutien kolmio riitä hidastamatta ylittämiseen. Sen sijaan mutkalla saadaan tosiaan autolle odotustila jatkeen taakse, lisäksi keskisarekkeelle jää tilaa. Ilman keskisaarekettahan tuollainen risteys olisi paljon vaarallisempi.
Kaupungeissa joudutaan soveltamaan tilan puutteen takia useammin kuin muualla, se varmaan vaikuttaa ratkaisujen toimivuuteen. Suunnitteluohjeista en tiedä, mutta reunakiviin liittyen hyvä menettely on jättää puolet ylityskohdasta ilman kivetystä. Toki olen käynyt kunnan edustajien (tekninen johtaja, rakennusmestari ja valvojakonsultti) kanssa aiheesta keskustelun ja he ei-pyöräilevinä eivät nähneet madalletussa reunakivessä mitään ongelmaa. Heidän mielestään "kyllä siitä pyörällä pääsee". Pääsee tietysti, mutta parempi ratkaisu on jättää puolet kivettämättä, jolloin sokeille jää reunakiveä tunnistettavaksi. Usein tuollainen ratkaisu nykyään tehdäänkin, jos asialla on valveutunut porukka. Kerran pysäytin erään valkoista keppiä käyttävän ja jäin juttelemaan aiheesta. Hän ei ollutkaan aivan sokea, mutta piti paikkaa ilman reunakiveä parempana, koska kompastumisen riski vähenee. Monenlaista näkemystä siis aiheesta on olemassa.
Maasturilla ei tosiaan tarvitse reunakiviin hidastaa, joka sopii kyllä ihan hyvin tähän agendaan että alle viiden kilometrin matkoja halutaan muuttaa pyöräilyksi espoossa. Ei tuo mutka tosiaan ajonopeuksia estä, vaan juurikin huono näkyvyys.
Toinen mitä ihmetellyt yleensä fillaroinnin suunnittelussa on infran turvallisuus esimerkiksi törmäyksien kantilta. Esimerkiksi juuri edellä mainitussa kuvassakin jos auto töytäisee 30km/h kulkevaa fillaristia, tämä helposti ajautuu/lentää kylttejä päin, tai murtaa ainakin kylkiluut korokkeeseen. Samalla tavalla myös kylttejä sijoitetaan usein keskelle pyörätietä. Kaiteetkaan on harvoin erityisen turvallisen näköisiä onnettomuustilanteessa. Autoa varten taas erilaiset rakenteet suunnitellaan niin rakenteet joustaa eikä niihin ajauduttaisi vahingossa. Onhan noita kylttejä toki vaikea rakentaa pyöräilijäturvalliseksi, mutta vastaavasti niiden sijaintia voisi ainakin vähän yrittää miettiä. Erilaisia reunakivi-viritelmiä voisi miettiä myös siltä kantilta että jos vaikka kaatuu, ettei olisi teräviä kulmia missään (vanha betoninen malli oli varmasti nykyistä turvallisempi).
Ongelma lienee että tilastoissa usein selvitään luiden katkomisella, eikä kuolintilastoissa ainakaan välillisistä syistä infraan kuolleita erikseen lasketa. Heitetään valistunut arvaus että olisiko kypärä voinut pelastaa.
Nyt muuten Espoossa Urheilupuiston metroaseman ympäristössä on osattu nostaa opasteliikennemerkit niin korkealle, että henkilöautosta näkee niiden ali. Sillä seurauksella, että ne peittävät näkyvyyden aikuiselta pyöräilijältä.
Lisäksi liikenneympyröissä on tullut voimaan uusi tyyli ajaa niistä läpi mahdollisimman lujaa, ettei kukaan ehdi eteen sieltä kolmion takaa. Sillä seurauksella, että täysoin unohtuu väistämisvelvollisuus liikenneympyrästä poistuttaessa. Yllättävän moni autolija ryhtyy näissä tilanteissa tööttäilemään pyöräilijälle, vaikka autoilijalta unohtui oma varovaisuus.
Pitäisi kai ottaa vaarin Pekka Sirkiä vinkista ja taluttaa ja pitää huoli siitä, että pyörä on ensin suojatiellä. Se antaa kokemuksen mukaan hyvin tilaa, kun autolija pelkää naarmuja maalipintaan.
mutanaama
05.06.2017, 01.33
Pari kertaa olen tuupannut fillaria eteen ihan vaan taluttaen. Ovat ehtineet jarruttamaan. Saatana
kuovipolku
05.06.2017, 07.34
Liikenneviraston ohje pyöräteiden rakentamisesta painottaa kyllä suoria reittejä, hyvää näkyvyyttä ja sujuvaa kulkemista pyörällä, ei kai siellä ole ajatusta että polkupyörän nopeus lasketaan shikaanilla ennen risteystä ja samalla siirretään kuljettajan huomio muualle.
Jos ajaa esimerkiksi Heikinlaaksosta Sepänmäkeen päin Tattariharjuntietä, ehtii monta kertaa ihmetellä ohjeen ja käytännön toteutuksen eroa.
Eikä Roihupellon suunnalla Myllypuroon ja Viikkien vievien katujen varrella olevat kiertoliittymistäkään sanoa että niitä rakennettaessa olisi hetkeäkään ajateltu sujuvaa kulkemista pyörällä.
Joskus mietin sellaistakin, että etuajo-oikeutettu kevyen liikenteen väylä jätettäisiin risteyksessä omaan tasoonsa, eikä viisteitä tehtäisi, vaan korotus tulisikin ajorataa pitkin liikkuville. Isokaarella Lauttasaaressa on tehty noin. Ympäristö ikään kuin ohjaa toimimaan oikein.
^Niinpä. Kauankohan kestää kun tuonkin lapsellisen yksinkertaisen asian virkamiehet, jotka suunnittelusäädökset tekee, tajuavat. Tyypillinen kolmioilla varustettu kelvillinen risteys olisi noin tehtynä todella selkeä turvallinen.
Töyssyt vievät autokuskin huomion siinä missä esteet pyöräilijänkin.
Ettei pelkästää jatkenarinaan keskittyis tää ketju, nii vähä toisenlaistaki infra-valitusta välillä ��.
Eile taas pisti Vihdintien vieressä klviä ajaessa miettimään ajoradan ja klvn erilainen tasausviiva. Ajorata saatu mäkiseen maastoon melko tasaiseksi, kun taas klv koukkii jokaisen supan pohjan ja mäen harjanteen viimeistä piirtoa myöten. Kevyen liikenteen sujuvuutta ja houkuttelevuutta varmaan haettu vaihtelulla. Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.
...Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.
Nyt ne tuolla Pasilassa taas tekee kivasta kelvistä tylsän tasaisen baanan.
En tiedä, kun en tätä ketjua aktiivisesti seuraa, onko täällä rutistu minkä verran kaupunkifillaripyöräilijöiden ajotaidottomuudesta tai muusta liikenteestä piittaamattomuudesta. On toki ymmärrettävää, että jos vähän ajaa, niin kuin tästä ryhmästä voisi olettaa, ei kaikkia sääntöjä tunne yhtä hyvin kuin tuhansia kilometrejä vuodessa ajavat. Se, että toistuvasti nämä keltaiset pyöräilyn lähettiläät esim. ajavat jalkakäytävillä (muusta edes viitsimättä avautua), ei ole mielestäni asianmukaista liikennekäyttäytymistä millään mittarilla mitattuna. Jos infra on paska ja ajoradalla ajaminen pelottaa liikaa, niin silloin pyörää TALUTETAAN JALKAKÄYTÄVÄLLÄ. Piste. Koskee kaikkia pyöräilijöitä. Muuten kyllä varon omissa liikkeissäni ja ajonopeuksissani näitä tienkäyttäjiä ja haluan ymmärtää ja kannustaa kaikki pyöräilemään, vaikka edes vähän. Tässä menee silti minulla raja.
En tiedä, kun en tätä ketjua aktiivisesti seuraa, onko täällä rutistu minkä verran kaupunkifillaripyöräilijöiden ajotaidottomuudesta tai muusta liikenteestä piittaamattomuudesta....
En juuri nyt muista, muttei varmaankaan tarpeeksi. Minusta Alepa-pyörillä vaikuttaisi ajelevan lähinnä mulkerot.
Eile taas pisti Vihdintien vieressä klviä ajaessa miettimään ajoradan ja klvn erilainen tasausviiva. Ajorata saatu mäkiseen maastoon melko tasaiseksi, kun taas klv koukkii jokaisen supan pohjan ja mäen harjanteen viimeistä piirtoa myöten. Kevyen liikenteen sujuvuutta ja houkuttelevuutta varmaan haettu vaihtelulla. Ei pääse pyöräilijä pitkästymään.
Minun reiteilläni ehdoton ykkösuosikki on Kehä 2 Espoossa. Sen varrella siinä vähän ennen Turunväylää etelästä tullessa nostetaan pyörällä sellainen mäki, että ammattikisoissakin sen voisi kategorisoida johonkin luokkaan. Siis vähintään 10-15m ylemmäs kuin autot siinä vieressä. Toki alueella on mäkistä ja sikäli se on ymmärrettävää, mutta miksi sitten niille autoille on räjäytetty sellainen tasainen tieleikkaus. Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
Se on se polku pyöräilyn suola ja sokeri. Lisää tai ainaskin sopivasti pitää yllä kuntoa ja kansanterveyttä.
Mutta jos päämäärä on vain liikkua paikasta toiseen, niin sitä tuo jalkojen tarpeeton oikominen haittaa. Oikomisia tulee paljon enemmän, kuin jos reitti olisi optimoitu etenemiseen. Korkeutta paikassa on oikeasti niin, että heikompia saattaa huimata, kun katselee autoja alaviistoon.
Tuolla se kelvi kallion laella puiden takana kulkee:
https://www.google.fi/maps/@60.1984734,24.7453749,3a,75y,101.78h,99.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0GNOdONkww-y2TuuHL97pA!2e0!7i13312!8i6656
Huvikseni lukaisin vähän tätä ketjua ja ihan muutama seikka pisti silmään. Miksi ihmiset puuttuvat toisten virheisiin tai tahtovat opettaa toisia esim. käsimerkein? Tuollainen opetus tai epäasiallinen puuttuminen ei opeta ketään ja toisaalta saa opettajan verenpaineen nousemaan. Tuleeko siitä joku hyvä fiilis että oli itse oikeassa?
Mitäs jos sallisi toisille pienet virheet ja vastaavasti sallii ne itsellekin? Esimerkiksi pieni punaisia päin ajo - jos autoja ei kertakaikkiaan tule mistään suunnasta. Tai pieni siirtyminen jalkakäytävää pitkin - ajamalla.
Jos itse haluan "opettaa" suojatielle pysähtynyttä autoa, ajan vain fillarin auton viereen ja käyn tuijottamaan kuskia. Ei tarvita käsimerkkejä eikä mitään muutakaan kun kuski kyllä tajuaa että helkutti, tässähän ollaan pyörätiellä.
Jossain kommentissa kritisoitiin pyöräteiden mäkisyyttä vs. vieressä menevä autotie. Olen itse ollut aina sitä mieltä että pyöräteiden sujuvuutta eli sitä ettei tarvitsisi pysähtyä jatkuvasti, pitäisi kehittää - kunnes hankin sähköfillarin. Sillä hetkellä kuvio muuttui päinvastaiseksi ja enää ei mäet ja pysähtely tuo kuin hymyn huulille. En yritä käännyttää, mutta jos fillaria oikesti käyttää kaupungissa hyötyajoneuvona, kannattaa harkita sähköavustusta. Katulaillisella sähköavusteisella fillarilla on ihan huimat edut verrattuna autoihin; voi ajaa melkosen suorempia linjoja kuin autolla, pysäköidä lähes minne vain ilmaiseksi, jne...
Minun reiteilläni ehdoton ykkösuosikki on Kehä 2 Espoossa. Sen varrella siinä vähän ennen Turunväylää etelästä tullessa nostetaan pyörällä sellainen mäki, että ammattikisoissakin sen voisi kategorisoida johonkin luokkaan. Siis vähintään 10-15m ylemmäs kuin autot siinä vieressä. Toki alueella on mäkistä ja sikäli se on ymmärrettävää, mutta miksi sitten niille autoille on räjäytetty sellainen tasainen tieleikkaus. Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
Kehä-2 klv ei edes ala mistään ja päättyy ei mihinkään. Lisänä siinä lyhennetyllä pätkällä mäkiä, mutkia, liikennevalot jne.
Sähköfobiaa havaittu ^^ 😂
Sent from my Ramos i9s using Tapatalk
Auto kumminkiin selvittää mäen yhdellä jalan ojennuksella - pyöräilijä ojentelee tuossa jalkojaan useamman kerran.
Tiensuunnittelun mitoitusnopeudesta ja kustannuksista on kyse. Lisäksi tasaus pyritään suunnittelemaan niin, että tielinjan massatasapaino säilyy eli rakenteisiin keplaavaa tavaraa ei muualta tarvitsisi tuoda tai kovin paljon muualle viedä. Yksi seikka on myös melun hallinta ja syvään leikkaukseen sijoitettava tie on ympäristön kannalta hyvä ratkaisu. Kehä II:n pyörätien tapaus on varmaan puhtaasti kustannuksista kiinni, kun tuosta olisi pitänyt louhia kalliota tuhansia kuutioita lisää. Pienipiirteisemmissä kohdissa tulee usein vastaan se, että pystygeometrian täytyy olla ajoradalla loivempi kuin pyörätiellä.
Yhden suunittelijan kanssa juttelin asiasta, kun peltomaisemissa 90-luvulla rakennetun tien vieressä kulkeva pyörätie nousee ja laskee jatkuvasti. Ehkä metrin tai parin suuruusluokassa vaihtelevat korkeuserot ei pyöräilyä haittaa, mutta kieltämättä näyttää vähän hölmöltä. Tuossa kohteessa suunnittelija jälkeenpäin harmitteli, ettei piirtänyt pyörätietä suoraksi kuten ajorataa. Minua eniten harmittaa se, ettei pyörätietä ole perustettu kunnolla. Pehmeissä paikoissa päällyste ei kestä talvea, kun joko roudan tai sitten hoitokaluston painon takia päällysteeseen tulee mahtavia pituussuuntaisia halkeamia pian päällystämisen jälkeen ja rahaa niden korjaamiseen ei anneta. Kustannuslaskentatapaa täytyisi muuttaa, kun nyt ajatellaan yksikköhintaa €/km. Ei sitä, on tie viallinen vai ehjä.
Kehä-2 klv ei edes ala mistään ja päättyy ei mihinkään
TKehä II:n pyörätien tapaus on varmaan puhtaasti kustannuksista kiinni, kun tuosta olisi pitänyt louhia kalliota tuhansia kuutioita lisää.
Näistä kahdesta olen täsmälleen samaa mieltä - tosin sitten kun huomioidaan se, että pohjoispäässään autoille tarkoitettu kehä 2 päättyy T risteykseen vanhalle Turuntielle, joka kyllä on vähän "ei minnekkään" ja sinne päästäkseen on louhittu yksi pääkaupunkiseudun suurimpia tunneleita, niin tuo kustannussäästöhomma asettuu uuteen valoon. Viherlaakson&Karakallion autoilijoille kyllä pistettiin euroja/markkoja sileäksi aika paljon enemmän kuin kevyemmälle liikenteelle.
Eteläpäässä KLV saisi kyllä jatkua Länsiväylän hujakoille
Eteläpäässä KLV saisi kyllä jatkua Länsiväylän hujakoille
Itse ajan fillarilla usein tuota Kehä II kelviä päästä päähän. Etelässä se jatkuu jopa Länkkärin eteläpuolelle.
Toi yksi mäki on toki aika paljon korkeammalla kuin autoille varattu ajorata, mutta ei tuo silti mikään kuningasnousu ole edes pääkaupunkiseudun mittakaavassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mun mielestä se on tosi mainiota, että klv kulkee erillään ajoradasta. Tylsää siellä autojen tasalla olisi polkea.
Ei jaksa kiivetä niit mäkii jos on huonossa kunnossa ja sit ihmiset menee autolla. Laruunkin olis voinut virittää Koivusaaresta tullessa jonkun fillarioikotien Länsiväylän kupeesta jos haluis jotain oikeeta baanaa tehdä, ei ihmiset jaksa polkee Espoosta muuten.
Itse ajan fillarilla usein tuota Kehä II kelviä päästä päähän. Etelässä se jatkuu jopa Länkkärin eteläpuolelle.
Tuon olen missannut, kun normireitti on Olarin suunnalla - vaihtaako se kehän puolta vai menee jostain kauempaa (tulen normaalisti Olarista kehän varteen ja lähden pohjoiseen)?
Tuon olen missannut, kun normireitti on Olarin suunnalla - vaihtaako se kehän puolta vai menee jostain kauempaa (tulen normaalisti Olarista kehän varteen ja lähden pohjoiseen)?
Saisitkohan reitistä kiinni tästä: https://www.strava.com/activities/1001783549
Pienen ohiajon tein tuossa Länkkärin kupeessa, kun viime tipassa päätinkin lähteä himaan.
Saisitkohan reitistä kiinni tästä: https://www.strava.com/activities/1001783549
Saan - kiitoksia. Olen aina luullut, että tuo Olarinluoman rampin vierestä lähtö menee vain pysäkille, mutta näköjään olen ollut väärässä. Täytyypä testata - eihän se tuossa ole ollut vielä käytettävissä kuin kymmenen vuotta. Kaikkiin uudistuksiin tällainen hidassytytteinen ei aina ehdi mukaan :-)
Perun pahat puheeni - Kehä kakkosen pyörätiessä ei ole muuta vikaa kuin
- Mäkisyys
- Epälooginen mutkittelu
....ja nämä lienevät kaikkien suomalaisten pyöräteiden perusominaisuuksia, joten ei niitä voi viaksi lukea.
Se helpoksi ja tylsäksi parjattu Baana Helsingissä nopeuttaa ihan älyttömästi kaupungin läpäisyä pyörällä, kun ei tarvitse valoissa seisoskella. Sen takia se mäkisyyskin on ongelma, eli jos pyöräilyn tavoitteena on helppo pääsy paikasta toiseen, niin silloin niitä kallioleikkauksia olisi syytä myös pyöräteille tehdä. Toki sähköpyörä auttaa asiaa, mutta onko se kuluttajan tehtävä valita sopiva ajoneuvo vai voisiko yhteiskunta infrassaan huomioida että mummotkin pääsisivät ilman erityistä välinehankintaa liikkeelle.
Otetaan esimerkiksi anoppi ja appiukko, joiden hyvin alkanut pyöräilyinnostus on tyssännyt siihen, että polvet eivät kestä vääntää mäkiä ylös. Seitsenvaihteisessa nexusessa ei ole tarpeeksi pieniä pykäliä. Appiukko ajaakin nyt pojan vanhalla maasturilla, kun siinä on tarpeeksi pieniä vaihteita, mutta anoppi ei aja ollenkaan, koska jalkajarrulliseen ei apuja löydy eikä käsijarruihin noilla vuosilla uskalla vaihtaa. Heille siirto sähköavusteiseen olisi erittäin loogista ja se kyllä tehdään, mutta kyllä niillä pyöräteiden nyppylöillä on muutakin vaikutusta kuin treenaavan porukan lisähaaste. Pyöräily on muutakin kuin harrastajien temmellyskenttä ja se täällä foorumilla aina välillä unohtuu. Anoppi ei kokemuksiaan tänne tule jakamaan. Fillarifoorumin vinkkeli on aika paljon kallellaan aktiiviharrastajien suuntaan, kuten toki luonnollista onkin, mutta näitä KLV:tä käyttää moni muukin ja se pitäisi pyöräteiden suunnittelussa muistaa....toki rekan jumittamisen estäminen jäiseen ylämäkeen on pyöräteitä tärkeämpi liikenneresurssien satsauskohde ja siksi kannatan tieleikkauksia enemmän kuin pyörätieleikkauksia, mutta joskus voisi sen pyörätienkin laittaa kallioleikkaukseen.
Saan - kiitoksia. Olen aina luullut, että tuo Olarinluoman rampin vierestä lähtö menee vain pysäkille,
Tässä luulossa olen minäkin elänyt vaikka tavallaan tiennyt että tuossa joku reitti pitäisi olla :)
Pikkulauri
06.06.2017, 14.31
..snip Seitsenvaihteisessa nexusessa ei ole tarpeeksi pieniä pykäliä. ...snip
Nexuseen voi vaihtaa rattaan suuremmaksi, max taitaa olla 24 hampainen. Kampia on 36 hampaisena. Minulla on kauppapyörässä Nexus 7 ja välitykset 36-22 ja sillä pääsee kuorman kanssa aika nätisti paikallisia mäkiä ylös.
Munarello
25.06.2017, 18.08
Lievää turhautumista johtuen siitä, että teki sitten niin tai näin niin joku tuolla lopulta mielensä pahoittaa. Yleisönosastolla itketään kuorossa, miten jalkakäytäväpyöräily pitää saada kuriin jne mutta ilmeisesti kun mummeli töpöttää pyöräkaistaa vastaan niin silloin pyöräilijän pitääkin siirtyä jalkakäytävälle. Aika turha oli yrittää selittää liikennemerkillä erotetuista pyöräkaistoista kun vastaan ulvotaan vain, että ajan väärällä puolella tietä. Eikä kyse ollut edes mistään hurjastelusta vaan jarruttelin kävelyvauhtiin ja kohteliaasti yritin vihjata jalkakäytävän sijainnista. Ei mennyt perille eikä siinä mitään, mutta kun siihen piti vielä jonkun ohi lonnivan kääkänkin tulla päätään aukomaan. On se nyt kumma, että se olen yleensä minä joka joudun joustamaan kun typerät idiootit pöljäilevät. Jotenkin ei nyt taas mene kelvipyöräily putkeen, pitää varmaan siirtyä ajamaan metsässä ja kuskata silloinkin fillari metsän reunaan autolla..
H. Moilanen
26.06.2017, 12.15
En tiedä onko se metsässä yhtään sen parempaa. Kellon soittamisesta tai soittamatta jättämisestä saadaan aina itkuvirsi aikaiseksi, tilannenopeudesta riippumatta pyörillä aina "kaahataan" tai "hurjastellaan". Paikallaan seisovaa maastöpyöräilijääkin pelästytään kuin mitäkin suurpetoa. Metsäkin kuulemma pilaantuu kun läskipyörällä ajelee.
Pyöräilijän, alalajista riippumatta, kuuluu saada osakseen vihaa ja ylenkatsomista. Kun kuntosalin sisäpyöräilyssäkin saa paheksuntaa joko musiikin laadusta tai volyymistä, voidaan todeta angstien olevan kansaan sisäänleivottu ominaisuus mitä tahansa etäisestikään pyöräilijää muistuttavaa olentoa kohtaan.
...voidaan todeta angstien olevan kansaan sisäänleivottu ominaisuus mitä tahansa etäisestikään pyöräilijää muistuttavaa olentoa kohtaan.
Tuossahan tuo on kiteytettynä. Ihan sama mikä harrastus. Korvaa tuo "pyöräilijää" millä hyvänsä harrasteella/ryhmällä ja saat noilta samat kommentit. Meillä on vaan liian lyhyt historia / kokemusta elää ilman, että jokaisella on se oma korpimetsä ympärillä. Aika erilainen tilanne noissa kulttuurimaissa, joissa ihmisten piti oppia sietämään toisiaan lähietäisyydellä jo satoja vuosia sitten. Kun ihmisiä on paljon, ei voi alkaa jokaiselle kiukutella. Meillä on vissiin optimaalinen määrä ihmisiä. Riittävästi, että jokainen löytää kiukuttelulleen kohteen mutta liian vähän, että väsyisi saati oppisi sietämään muita. Joku tietysti voisi sanoa, että liian vähän, että meidän olisi pakko oppia sääntöjä ja niiden joustavaa tulkintaa.
shitmonkey
28.06.2017, 20.45
Puuh. Avaudutaan nyt sitten vähän. Vähän alan huolestua täällä Järvenpäässä. Joillain autoilijoilla tuntuu kypsyvän jotain syvää vihaa pyöräilijöitä kohtaan vaikka ei täällä nyt mitään suurta pyöräilykulttuuria edes ole.
Itselle on sattunut tässä kesällä jo kaksi tapausta, jossa autoilija kokee oikeudekseen avata ikkunan ja alkaa solvaamaan pää punaisena, kun on ensin itse meinannut ajaa päälle kolmion takaa pyörätien jatkeella.
Ensimmäisen jannun ajoin fillarilla kiinni, selitykset oli klassiset: "olen opetellut säännöt, auton ei tarvitse väistää kuin kääntyessä" ja "suojatiellä ei saa pyöräillä". Huoh. Toinen tapaus oli tänään. Ajoin kahden peräkkäisen jatkeen yli (autoilla molemmissa kolmiot). Jälkimmäisessä risteyksessä virolainen paku pysäytti auton vasta jatkeen päällä, kun osoitin että en ole muuten väistämässä. Osoitin sitten virolaisille kolmiota ja jatkoin matkaa. Eivät tainneet olla moksiskaan enkä minäkään sen kummemin. Seuraavassa risteyksessä päätti kuitenkin joku random suomalainen aukoa taas pää punaisena autostaan. "Mene muualle pyöräilemään PÄSSI" "Melkein ajoit minunkin alle." "Hullu ajat täysiä täällä". Tämä tyyppi oli ollut risteyksessä ensimmäisellä jatkeella eikä tilanteessa ollut edes mitään moitittavaa. Auto ajoi risteykseen hiljaa ja omakin nopeus oli gepsin mukaan ennen jatkeita n. 20kmh ja jarruttelin risteykseen. Ilmeisesti koki olevansa etuajo-oikeutettu. Huoh. Ensimmäisessä tapauksessa keetutti, ensimmäiset pari tuntia lenkistä meni sen jälkeen raivon vallassa. Tämä toinen enää vain huvitti ja huutelin perään, että sinulla on risteyksessä kolmio. Tuskinpa ymmärsi.
Kaiken sitten kruunasi tänään, kun huomasin samalla lenkillä raskaan liikenteen ammattilaisen hivottelevan huvikseen ajoradalla ajavaa maantiepyöräilijää. Tämä oli helppo todeta, kun kuski naureskeli pyöräilijän viittoessa suuttumustaan. Vaikka olisi mitä mieltä ajoradalla ajamisesta kelvin ollessa paikalla (tässä tapauksessa tosin Sipoontiellä osa kelvistä on työmaata), on toi vaan niin väärin.
Neljännen tapauksen todistin autosta käsin työmatkalla, kun joku maasturikuski painoi raivoissaan tööttiä vanhalle mummolle, joka ajoi jatkeen yli pyörällään kävelyvauhtia. Autoilijalla oli kolmio.
Halloo halloo
30.06.2017, 01.27
Kaiken sitten kruunasi tänään, kun huomasin samalla lenkillä raskaan liikenteen ammattilaisen hivottelevan huvikseen ajoradalla ajavaa maantiepyöräilijää. Tämä oli helppo todeta, kun kuski naureskeli pyöräilijän viittoessa suuttumustaan. Vaikka olisi mitä mieltä ajoradalla ajamisesta kelvin ollessa paikalla (tässä tapauksessa tosin Sipoontiellä osa kelvistä on työmaata), on toi vaan niin väärin.
112:sta löytyy ratkaisu.
Pyörällä ja autolla
30.06.2017, 16.42
^^
Mulla on jonkun oloinen aavistus kuka tuo raskaanliikenteen " ammattilainen " saattaisi olla. Facebookissa Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmässä on yksi Sipoolainen kuski joka ajaa päivittäin tuolla tiellä ja tuossa ryhmässä kommentit on juuri sitä luokkaa että saattaa olla juurikin kyseinen kuski kyseessä.
Kahtena peräkkäisenä päivänä olen saanut autoilijan painamaan äänimerkkiä noudattamalla tieliikennelakia! Toisessa tapauksessa ajan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin ja tietöistä johtuen joudun vaihtamaan toiselle puolelle katua. Näen, että autoilija on tulossa suojatielle, jossa siis minä olen väistämisvelvollinen(suoralla tiellä, ei risteystä) ja minä pysähdyn, laitan toisen jalan maahan ja käännän vielä katseeni pois tästä autoilijasta. Autoilija kaikesta huolimatta pysähtyy siihen suojatien eteen ja painaa äänimerkkiä, kun en suostu menemään ensin yli... Ja syynä tähän on se, että kyseisessä paikassa sinne toisen puolen pyörätielle ei pääse kuin rappuja pitkin, joten olin päättänyt ajaa ajoradalla seuraavaan mahdolliseen kohtaan asti, jossa sinne pyörätielle pääsee ajamalla.
Toisessa tapauksessa odotan ajoradan oikeassa reunassa liikennevaloristeyksessä valojen vaihtumista vihreäksi, kun taakseni tulee auto, joka painaa äänimerkkiä ja kun katson taakseni, niin autoilija huitoo käsillään, että minun pitäisi siirtyä viereiselle pyörätielle, joka on kuitenkin vain jalkakäytävä...
Eilisellä 30 km lenkilläni kaksi kertaa minun ollessani väistämisvelvollinen autoilija haluaa välttämättä päästää minut ensin tien yli. Ja kuitenkin taas muutaman kerran kävi niin, että kun autoilija oli se väistämisvelvollinen, niin minun piti väistää tätä autoilijaa tai muuten olisi kolahtanut. Ja näkyvyys oli oikein hyvä ja autoilijan kannalta tulin vieläpä oikeasta suunnasta mutta ei kuitenkaan väistänyt... Autoilijoilla on siis liikennesäännöt pahasti hukassa!
Kahtena peräkkäisenä päivänä olen saanut autoilijan painamaan äänimerkkiä noudattamalla tieliikennelakia! Toisessa tapauksessa ajan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin ja tietöistä johtuen joudun vaihtamaan toiselle puolelle katua. Näen, että autoilija on tulossa suojatielle, jossa siis minä olen väistämisvelvollinen(suoralla tiellä, ei risteystä) ja minä pysähdyn, laitan toisen jalan maahan ja käännän vielä katseeni pois tästä autoilijasta. Autoilija kaikesta huolimatta pysähtyy siihen suojatien eteen ja painaa äänimerkkiä, kun en suostu menemään ensin yli... Ja syynä tähän on se, että kyseisessä paikassa sinne toisen puolen pyörätielle ei pääse kuin rappuja pitkin, joten olin päättänyt ajaa ajoradalla seuraavaan mahdolliseen kohtaan asti, jossa sinne pyörätielle pääsee ajamalla.
Toisessa tapauksessa odotan ajoradan oikeassa reunassa liikennevaloristeyksessä valojen vaihtumista vihreäksi, kun taakseni tulee auto, joka painaa äänimerkkiä ja kun katson taakseni, niin autoilija huitoo käsillään, että minun pitäisi siirtyä viereiselle pyörätielle, joka on kuitenkin vain jalkakäytävä...
Eilisellä 30 km lenkilläni kaksi kertaa minun ollessani väistämisvelvollinen autoilija haluaa välttämättä päästää minut ensin tien yli. Ja kuitenkin taas muutaman kerran kävi niin, että kun autoilija oli se väistämisvelvollinen, niin minun piti väistää tätä autoilijaa tai muuten olisi kolahtanut. Ja näkyvyys oli oikein hyvä ja autoilijan kannalta tulin vieläpä oikeasta suunnasta mutta ei kuitenkaan väistänyt... Autoilijoilla on siis liikennesäännöt pahasti hukassa!
Totta jokainen sana ja niin tuttua.
Totta jokainen sana ja niin tuttua.
Niin totta. Syytän kyllä enemmän epäselviä suojatie-pyörätienjatke-sääntöjämme. Pertti-perusautoilija yksinkertaisesti ei noiden eroa ymmärrä.
Jami2003
06.07.2017, 15.52
No ei ole ihme kun veikkaisin että kymmenestä suojatie/auto/pyöräilijä tehtävästä en varmasti saisi Itsekään kaikkia oikein. En ymmärrä miksei pyöräilyn ja autoilun välillä voida käyttää omia liikennemerkkejä jotka kertoo väistämisvelvollisuudet jne.
Montakohan kolaria tulisi mikäli autolla pitäisi tietää etuajo oikeudet autojen kesken ulkoa samoin kuin pyörällä.
No ei ole ihme kun veikkaisin että kymmenestä suojatie/auto/pyöräilijä tehtävästä en varmasti saisi Itsekään kaikkia oikein. En ymmärrä miksei pyöräilyn ja autoilun välillä voida käyttää omia liikennemerkkejä jotka kertoo väistämisvelvollisuudet jne.
Montakohan kolaria tulisi mikäli autolla pitäisi tietää etuajo oikeudet autojen kesken ulkoa samoin kuin pyörällä.
Miksei voida ajaa samoilla säännöillä? Pyöräilyyn tehdyt poikkeuksethan lähinnä sekoittaa kun tulee kaikenmaailman pt:n jatkeita, uusia perussääntöjä jossa "väistetään aina paitsi...", ja pitää miettiä että onko kyseessä edes polkupyörä.
Tunnustan minäkin heti tyhmyyteni / laiskuuteni kaivella. Onkos Mopoilla (siellä missä nuo kelveillä on sallittu) samat oikeudet - vissiin? Tuolla kun kuitenkin vetelee sen +40km/h "pyörätien jatkeelle", saattaa monelle meistä auton ratissa tulla lievänä yllärinä.... Itse ainakin paremmin asiasta perillä olematta yritän olla tuohon varautunut.
Barracuda
08.07.2017, 13.42
Miksei voida ajaa samoilla säännöillä? Pyöräilyyn tehdyt poikkeuksethan lähinnä sekoittaa kun tulee kaikenmaailman pt:n jatkeita, uusia perussääntöjä jossa "väistetään aina paitsi...", ja pitää miettiä että onko kyseessä edes polkupyörä.
"Samoilla säännöillä" ajaessa kelviä ajava pyöräilijä väistää aina ylittäessään ajoradan ellei liikennemerkein toisin osoiteta.
Olisi tietysti selkeää.
FillaRilla
08.07.2017, 17.52
Niin, tai esim. neljän tien tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristiin nähden vasemmalta saapuvan autoilijan pitäisi väistää... Siis kun pyöräilijä ajaa kelviä.
Barracuda
08.07.2017, 18.56
Niin, tai esim. neljän tien tasa-arvoisessa risteyksessä fillaristiin nähden vasemmalta saapuvan autoilijan pitäisi väistää... Siis kun pyöräilijä ajaa kelviä.
Totta, tämä(kin) perussääntö turmeltiin tieliikennelain uudistuksessa josku 90 - luvulla.
Mielestäni voisi palata nyt tuon parikymmentä vuotta taaksepäin.
Halloo halloo
08.07.2017, 23.58
Jos miettii haavoittuvuuden kannalta, niin kaikkien pitäisi varoa jalankulkijoita ja lapsia.
http://i.imgur.com/JgrEnPM.jpg
http://i.imgur.com/JgrEnPM.jpg
Ei juma...
Miksi tuossa on tuo kyltti, jos siitä ei sa ajaa pyörällä. Ei länärin alituksessakaan westendin vieressä ole, ja siinä mun täytyy laskea päätä alas ettei kopsahda kattoon.
Onks tää se kehä1 alikulku?
Ei juma...
Miksi tuossa on tuo kyltti, jos siitä ei sa ajaa pyörällä. Ei länärin alituksessakaan westendin vieressä ole, ja siinä mun täytyy laskea päätä alas ettei kopsahda kattoon.
Onks tää se kehä1 alikulku?
Joo, optiimsti toivoo että tämä on tilapäinen järjestely .. hyvin siitä pääs polkemalla toistaiseksi
Munarello
11.07.2017, 09.13
^Jumalauta, jätkä fillaroi jalkakäytävällä. Häkkiin tuommoiset rikolliset. :)
^Jumalauta, jätkä fillaroi jalkakäytävällä. Häkkiin tuommoiset rikolliset. :)
Joo ei tajunnu taluttaa kun on ikänsä polkenu tosta ja pyöräilijän eettinen dilemma näytti mallia :o eikä varmaan osaa taluttaa jatkossakaan
Ja jottei menisi OT:ksi niin muistuu mieleen kun työmatkatempoilin tuosta aiemmin ja silloin piti kiertää mäen päältä muutaman sadan metrin päästä työmaa, samalla reissulla Kalasatamassa joutui menemään jonkun konttorin takapihalta että pääsi Kulosaaren sillalle työmaan ympäri, Staran auto tuli mutkan takaa keskellä kapeata ulkoiluhiekkaväylää, kolme autoa kääntyi tai ajoi kolmion takaa eteen, yksi turistibussi ohitti alamäessä ja kääntyi eteen, poliisin maija tuli Mustikkamaan kevlisillalla vastaan.. mitäs vielä :rolleyes:
Joo, optiimsti toivoo että tämä on tilapäinen järjestely .. hyvin siitä pääs polkemalla toistaiseksi
https://www.facebook.com/kehayksikeilaniemi/posts/457006761327120 (http://https://www.facebook.com/kehayksikeilaniemi/posts/457006761327120)
Putket ovat käytössä noin vuoden, jonka aikana silta korjataan ja tietä parannetaan.
edit: vai onko tämä nyt hitusen eri kohta?
https://www.facebook.com/kehayksikeilaniemi/posts/457006761327120 (http://https://www.facebook.com/kehayksikeilaniemi/posts/457006761327120)
edit: vai onko tämä nyt hitusen eri kohta?
Näyttäis samalta kohdalta.
Olen pahoillani, mutta minähän aina riemastun tällaisissa tapauksissa, koska ylihän pitää päästä ja suorin reitti menee AJORATAA pitkin.
Mites tota noin toi jalankulku liikennemerkki. Saako siinä lain mukaan taluttaa pyörää, kun jalkakäytävällä ei kuulemma saa, jos se on ruuhkainen.
Näyttäis samalta kohdalta.
Olen pahoillani, mutta minähän aina riemastun tällaisissa tapauksissa, koska ylihän pitää päästä ja suorin reitti menee AJORATAA pitkin.
Mites tota noin toi jalankulku liikennemerkki. Saako siinä lain mukaan taluttaa pyörää, kun jalkakäytävällä ei kuulemma saa, jos se on ruuhkainen.
Varmaan siinä on ruuhkaa työmatka-aikaan niin ei saa silloin taluttaa. Ja AUTOtiellä joutuu siihen FB-ryhmään
E-Cruiser
13.07.2017, 07.28
Tää Mechelininkadun uuden pyörätien ramppi. Hepon facebookista.
Onko se vaan mun silmät, vai onko tuo ramppi alle metrin levyinen? Näyttää että jopa reilusti.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154441262731741&set=pcb.1497060310316831&type=3&theater
....iskee hyvin käsille tuo sauma, autojen seassa mielummin kuin tuossa tasapainotellen
E-Cruiser
13.07.2017, 07.55
....iskee hyvin käsille tuo sauma, autojen seassa mielummin kuin tuossa tasapainotellen
No sekin varmaan, mutta oma pointtini oli että miten tuosta ajetaan metrin levyisellä tavarapyörällä/kinnerillä/trikellä?
Ei mitenkään.
Noitahan on monessa paikassa Helsingissä kun ei ole uskallettu viedä autoilta tilaa, ei tuossa erkkikään ajalle Alepoiden kanssa
Käsittämätöntä tosiaan että edelleen myös helsingissä törmännyt opastukseen jossa opastetaan ajamaan pyörällä paikasta josta ei voi ajaa, koska pyörä hädin tuskin mahtuu läpi. Jätkänsaaressa tuommoinen ainakin noin viikko sitten.
Suhteellisen käsittämätöntä kyllä kuinka hukassa edelleen ollaan että millainen laite polkupyörä on. Etenkin työmailla näkee paljon ajatusmaailmaa että kyseessä on eräänlainen jalankulkija. Selvästi näkee että ajoradan liikenteestä nipistäminen on tabu johon ei voida taipua, mutta muualla se on oletus. Kehä-1 remontti kokonaisuudessaan on hyvä osoitus kuinka perseellään rakentaminen on pyöräilyn ja jalankulun kannalta. Kyllähän jalankulkija voi kävellä 20 minuuttia (ja vielä terveillä jaloilla) ekstraa kun tie on poikki, ja siihen potentiaaliset eksymiset päälle. Autolla jos työmaan takia menee 20 minuuttia pidempään viiden minuutin matkaan niin johan on katastrofi. Puhumattakaan että pyörällä ei voi tai edes saa ajaa monen työmaan ohitse. Aika usein näkee "rännejä" johon mahtuu se yksi pyörä kerrallaan, ja pelkästään vastaan tuleva jalankulkija on liikaa. Mikä ihme siinä on vaikeaa speksata että pyöräväylä tarvitsee yli kahden metrin leveyden jotta mahdutaan kohtaamaan toinen pyörä? Tai myös että pyörä vaatii kääntyäkseen tilaa, sekä vauhdin takia myös tietynlainen näkyvyys on tarpeen koska hitaassa kävelyvauhdissa pyörää on merkittävästi vaikeampi hallita. Opasteet on toinen asia, mutta sen vielä jotenkin käsitän koska ei varmaan kunnallakaan ole kunnollista hallintaa että mistä mihin pyöräilijät yleensä polkee, on vain pistemmäistä tietoa missä poljetaan. Opasteiden osalta yleensä taas ongelma on että ne on aivan liian myöhään jotta voisi ohjata järkevälle vaihtoehtoreitille, ja myös ajoradan käyttö pitäisi olla paljon lähempänä normia (tässä tosin ohjeet konfliktoi, koska kielletään pääsääntöisesti siirtämästä ajoradalle). Toki ajorata täytyy tuolloin olla turvallinen pyöräilyyn, eli alhaisempi nopeusrajoitus, ja joko reilusti tilaa ohituksiin tai hiljaisempi pätkä, ja myös opasteet pyörän paikasta.
Ylipäänsä, mikä on se olettamus että pyörää tarvitsee taluttaa tiettyjen paikkojen ohitse? Eihän autoakaan tarvitse työntää jostain kohdista lävitse, tai edes ryömittää 5km/h työmaa-alueiden läpi koska muuten auto ei mahdu kääntymään "rännien" läpi turvallisesti. Toki aika suuri osa ongelmista ei ole kunnan ohjeistuksen mukaisesti toteutettuja, vaikka kyllä kunnan ohjeistuksessakin on paljon surkeita juttuja. Esim Espoon suraku, joka toimii kyllä maastopyörälle, mutta jo retkipyörällä on hyvin vaarallinen ajaa.
Olihan siinä Kalasataman metroaseman pohjoispuolen työmaalla huumoria kun kyselin että mistä menee pyöräkiertotie ja se ei tienny mutta se tosiaan meni siitä kävelijöiden ja työmiesten välistä konttoritalon pihalta kapeeseen ränniin
Espoossa laitetaan kevyt liikenne aina kiertämään jostain pellon tms kautta etteivät vaan pyöräilijät joutuisi autojen sekaan vaikka väylällä olisi rajoitus 30km/h ja kyseessä olisi hiljainen asuinkatu jossa liikennettä harvemmin kuin kerran minuutissa. Onkohan tuo edes lainvoimainen .. no kait se on.
http://i.imgur.com/ZZxisEq.jpg
Päästään kysymyksen äärelle että pidetäänkö autoilevia jotenkin vaarallisina ihmisille koska pelätään kuolonuhreja jos pyöräily ohjataan sinne hiljaiselle pihakadulle? Eikö tämä ole autoilijoiden syyllistämistä? Eikö tämä ole myös liikenneturvallisuuden kannalta kaksipiippuinen että autoilija ei joudu kohtaamaan pyöräilijää tavallisessa ajossa ja sitä kautta vaarallisemmassa paikassa kohdatessaan se ei olekkaan autoilijalle enää rutiinia?
Mutta kun tuossa on hiljaisella pihakadulla pyöräily kielletty :seko: .. hiekkaiselle ulkoilureitille pellolle ohjataan
MIssä päin tuo ylläoleva kuva on otettu? Jos pääsis katsastaan...
Samaa mieltä Ilborgin kanssa siitä, että kun autoilijat eivät pääse tottumaan / saa tottua pyöräilijöihin niin ne tietyt paikat muuttuukin heti vaarallisiksi.
BultacoR
16.07.2017, 15.14
Mutta kun tuossa on hiljaisella pihakadulla pyöräily kielletty :seko: .. hiekkaiselle ulkoilureitille pellolle ohjataan
Kyllä on kauheaa, pyöräilijän pitää ihan hiekalle mennä ajamaan !!! Vaaditaan pyöräteille luodin tasaista betonipintaa mastertopp pinnoittella ja pelkkiä alamäkiä !!!!!!!!!
Ja vain siksi että kuvassa näkyy melko ellei todella selkeästi syykin....työmaa jolla melkoisesti raskaankaluston liikennettä kuten sorajunia!.
Kauheaa!!!
Hyljetien pohjoispää.. ollu tossa aika kauan
Kyllä on kauheaa, pyöräilijän pitää ihan hiekalle mennä ajamaan !!! Vaaditaan pyöräteille luodin tasaista betonipintaa mastertopp pinnoittella ja pelkkiä alamäkiä !!!!!!!!!
Ja vain siksi että kuvassa näkyy melko ellei todella selkeästi syykin....työmaa jolla melkoisesti raskaankaluston liikennettä kuten sorajunia!.
Kauheaa!!!
Samantien kielletään pyöräily jokaisella ajotiellä jonka varrella sattuu olemaan työmaa? Eipä siinä sitten juuri enää saisi missään pyöräillä koska ne sorajunat on kuitenkin pyörätiellä parkissa. Ihmiset yrittää kuitenkin päästä päivittäin mahdollisimman joutuisasti paikasta toiseen ja mitä vaikeampaa se on sitä helpommin tulee otettua se oma 5.0L V8 ja mentyä sillä savuttamaan kaupunkilaisten hengitysilmaa. Tämä kuva lauantailta
http://but.fi/i/6qk
Noista opasteista, poljin lyhintä reittiä Länsiväylän eteläpuolta keskustaan ja kahteen kertaan tuli vastaan vanhempi pyöräretkelle lähtenyt pariskunta, toinen kysymys "pääseekö tästä Suomenojalle" ja vähän myöhemmin Lauttasaaren Espoon puolella "pääseekö tästä ajamaan läpi polkupyörällä"
Pyörällä ja autolla
17.07.2017, 19.14
^^ Noi oli tuotu paikalle jo Perjantaina ja vasta tänään Maanataina aloittivat työt. Olivat siis pysäköityinä tuossa koko viikonlopun.
Saman firman NCC asfalttijyrsin oli pysäköity myös kelville tuosta vähän matkaa Tapiolaan päin.
Espoon kaupunkitekniikan mukaan kelviä ei oltu vuokrattu kaupungilta parkkipaikaksi eikä mitään lupiakaan luonnollisesti oltu edes haettu.
Tässä NCC:n vastaus palautteeseen jonka sain tänään koskien juuri kuvan pysäköintejä ja sitä asfaltinjyrsintäkonetta.
Hei! Kiitos palautteesta. Asfaltointityöt alkavat kohteissa tänään. Koneet ovat siis maisemissa koko tulevan viikon, mutta ohjeistamme kuskejamme pysäköimään koneet muualle. Terveisin NCC Suomi.
En tiedä, onko tilaajana valtio vai kunta. Jos sen jostain saa selville, tuon kirjeenvaihdon voisi laittaa työn tilaajalle tiedoksi. Joutuvat käsittelemään asiaa, eikä se jää urakoitsijan omaksi asiakseen. Tilaaja kuitenkin edellyttää urakkasopimuksessa tiettyjä asioita ja siellä on myös sakkopykäliä rikkeiden varalta eli homma kiinnostaa tällöin ihan eri tavalla.
Pyörällä ja autolla
17.07.2017, 22.01
^
Espoon kaupunkitekniikan toimistolle on mennyt tieto tuosta vastauksesta palautteeseen..
Hyljetien pohjoispää.. ollu tossa aika kauan
Ok, tiedänkin paikan ja olen tuosta ajanutkin, _ajorataa_ _pitkin_. Ainoa syy miksi tuolla tienpätkällä pyöräily ja kävely on kielletty on vain tuo metrotyömaa. Kiertotie palaa oranssin kohdalla olevan mutkan jälkeen takas tuolle päätielle ja siinä on suojatie/jatke ajoradan yli.
Tuo nyt vain kertoo Espoon asenteen pyöräilyä kohtaan (imho). Tuossa ei koskaan ole ollut mitään ongelmaa kenenkään kanssa, johtuen siitä, että siinä on niin vähän liikennettä.
NCC:n loistoparkista muistui mieleen alla oleva viime vuoden elokuulta. Pahoittelen spämmiä (taisin laittaa silloin jo tuon).
http://www.beltassu.net/images/skeidatpysakoinnit/lansimetro_autot_vaylalla.jpg
Halloo halloo
18.07.2017, 00.34
^ Olen kuullut huhuja eri liikennemuotojen priorisoinneista :D .
Jeikkonen
18.07.2017, 08.03
Yks juttu mikä kaikkien pitää muistaa on ryhmittyminen. Se et kävellään vierekkäin eikä väistetä muuta liikennettä on ihan tylsää. Ja jos joku speedraideri tulee nurkan takaa vasenta laitaa kaartaen suoraan vastaantulijan nenään, on myös aika ärsyttävää
H. Moilanen
20.07.2017, 10.43
Taisin kohdata sen stereotyypin, joka perusteella pyöräilijät leimataan liikennesäännöistä piittaamattomiksi kaahareiksi. Keski-ikäinen nainen ajeli eilen Ylästöntien kelviä itää kohti. Kirkkotien risteyksessä tämä naikkonen suuntamerkkiä näyttämättä ja ympärilleen katselematta kääntyi Ylästöntien ylittävälle suojatielle ja siitä samalla asenteella Kirkkotien yli menevälle suojatielle. Ylästöntien ylityksessä autot väistävät, mutta Kirkkotien ylityksessä vain Ylästöntieltä kääntyvät väistävät pyöräilijää. Kirkkotietä etelästä tullut auto teki kohtuullisen voimakkaan jarrutuksen, ettei kolannut tuota naista nurin. Fillaristinaisella oli koko risteypujottelun ajan kohtuullisen reipas vauhti päällä.
Katselin suoritusta suu auki ja ihmetellen, että tuollaisiakin on. Mutta niinhän sellainen näkyi olevan.
Kyseessä siis tämä risteys:
https://www.google.fi/maps/@60.2814064,24.9817984,3a,75y,113.64h,75.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUznWcFPavzSAl2pEYn0vkA!2e0!7i1 3312!8i6656
maalinni
20.07.2017, 11.14
^ luonnonvalinta korjaa pikkuhiljaa.
Pyörällä ja autolla
20.07.2017, 11.15
Samantien kielletään pyöräily jokaisella ajotiellä jonka varrella sattuu olemaan työmaa? Eipä siinä sitten juuri enää saisi missään pyöräillä koska ne sorajunat on kuitenkin pyörätiellä parkissa. Ihmiset yrittää kuitenkin päästä päivittäin mahdollisimman joutuisasti paikasta toiseen ja mitä vaikeampaa se on sitä helpommin tulee otettua se oma 5.0L V8 ja mentyä sillä savuttamaan kaupunkilaisten hengitysilmaa. Tämä kuva lauantailta
http://but.fi/i/6qk
Espoon kaupunkitekniikan toimiston vastaus. Yleisen alueen vuokrausta tai muuta vastaavaa lupaa NCC:n ajoneuvoille kuvailemissasi kohteissa ei löytynyt järjestelmästämme. Huomautamme NCC:tä asiasta. Hyvä että lähetit palautetta myös suoraan NCC:lle.
JÖSSES! Kuvittelin arvaavani liikennesääntöjen osaamisen, mutta tänään Espoossa (pyörätien jatkeella) sattunut onnetomuus ja sen kirvoittama keskustelu turpakirjassa kyllä ylitti/alitti kaikki odotukseni :( Voi hyvää päivää aikuisten ihmisten liikennesääntöjen "tuntemus" - Nyt osaan olla entistä varovaisempi... Noihan on ihan pösilöitä.
Pyörällä ja autolla
20.07.2017, 19.22
JÖSSES! Kuvittelin arvaavani liikennesääntöjen osaamisen, mutta tänään Espoossa (pyörätien jatkeella) sattunut onnetomuus ja sen kirvoittama keskustelu turpakirjassa kyllä ylitti/alitti kaikki odotukseni :( Voi hyvää päivää aikuisten ihmisten liikennesääntöjen "tuntemus" - Nyt osaan olla entistä varovaisempi... Noihan on ihan pösilöitä.
Kerro nyt ihmeessä tarkemmin mitä tapahtui ja missä ja se jälkipuinti liikennesäännöistä myös.
Kerro nyt ihmeessä tarkemmin mitä tapahtui ja missä ja se jälkipuinti liikennesäännöistä myös.
Puskaradio Espoo . Sattui mopolle, mutta olisi voinut sattua pyörälle. Keskustelu "väistämisvelvollisuuksista", suojatiestä etc... avasi silmäni...
Sain uusimman diagnoosin jalkakäytäväpyöräilijältä: olen nipottaja ja kusipää... Tämän diagnoosin sain, kun kilautin soittokelloa kerran ja näytin jalkakäytävä-liikennemerkkiä pyöräilijälle, joka ajoi tätä kyseistä liikennemerkillä erikseen jalkakäytäväksi merkittyä väylää pitkin ja jouduin risteysalueella väistämään tätä pyöräilijää. Ja se pyörätie olisi löytynyt pyöräilijän tulosuunnasta siellä tien toisella puolella eli ihan liian kaukana. Ja käsittääkseni pyöräilijän on jossain vaiheessa pitänyt ajaa sillä puolella tietä mutta jalkakäytävä on houkutellut tätäkin pyöräilijää...
H. Moilanen
27.07.2017, 10.07
Poliisin ja valtamedian tiedotuskampanja "Pyöräilijä väistää aina" alkaa kantaa hedelmää. Tänä aamuna kahdesti, ja vielä samassa kiertoliittymässä, auto meinaisi ajaa päälleni väistämisvelvollisuutta osoittavasta kolmiosta ja lisäkilvestä huolimatta. Molemmat autot oli teipattu firman logoin, joten palautteen antaminen on helppoa. Saa nähdä reagoiko kumpainenkaan yritys työtekijöidensä liikennekäyttäytymiseen.
1aloittaja
27.07.2017, 10.33
Tätäkö tarkoitat...? Mä saan siitä kyll aivan toisen käsityksen...
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3594942/Video+Onko+liikenneympyrassa+ajaminen+helppoa+kuin +donitsin+syonti
H. Moilanen
27.07.2017, 10.59
^En. Juttu esiintyi muistaakseni ainakin Kalevassa.
E-Cruiser
27.07.2017, 11.37
Et kai sinä ajele autotiellä?
Pääteillä ei saa ajaa!
:)
^^^Tuossakaan ei mainita että liittymästä poistuessa pitäisi myös väistää, tuntuu olevan noin joka toiselle tuntematon juttu
Et kai sinä ajele autotiellä?
Pääteillä ei saa ajaa!
:)
Ei liity tuohon aiheeseen, mutta pääsääntöisesti en aja...
Yhä enenevissä määrin tulee hiukan yllätyksenä se miten ihmiset ymmärtävät stop-merkin. Ne jotka osaavat, pysähtyvät ja katsovat ennen kuin lähtevät liikkeelle (ja väistävät, eivätkä yritä valua eteen). Sitten on ne loput jotka eivät edes pysähdy tai sitten pysähtyvät mutta lähtevät heti liikkeelle katsomatta. Viimeksi eilen eräs autoilija pysähtyi stop-merkin taakse kaupan pihasta lähtiessään, mutta heti sen jälkeen valutti autonsa pyörätien jatkeen päälle. Ei ole pahemmin tilannesilmää eikä sääntöjen tuntemusta jos ei voi ennen liikkeelle lähtöä katsoa että kappas, vasemmalta tulee pitkä autojono joten jäänpä vielä odottelemaan tänne stop-merkin taakse enkä valu risteysalueelle tukkimaan tietä. Kyseisessä kohdassa ei ole mitään näkyvyysesteitä. No tämä autoilija onneksi peruutti takaisin merkin taakse kun huomasi että olin tulossa, mutta siis...ite kun luulin että se stop-merkki on siinä juuri sen takia että siihen pysähdytään katsomaan, voiko mennä. Mennään sitten vasta kun voi. Ihmiset unohtavat että on muutakin liikennettä kuin autoliikenne, ja sitä liikennettä on seurattava ihan vastaavanlaisesti.
Saattaa johtua siitä, että poluilla ei ole STOP- merkkejä.
Saattaa johtua siitä, että poluilla ei ole STOP- merkkejä.
Kyllä minä ole pysähtynyt montakin kertaa pyöräillessäni STOP-merkin kohdalla. Lisäksi tykkään puhtaista naisista.
FillaRilla
31.07.2017, 23.52
Täytyy kyllä todeta, että Nassetäti ei ole tainnut koskaan polku pyöräillessä pysähtyä STOP-merkin taakse. Ja en ole kyllä muistaakseni kenenkään muunkaan polku pyöräilijän nähnyt niin tekevän.
Ihme ja kumma että hengissä olet. Itse olisin varmaan satoja kertoja jäänyt risteävää tietä ajavan auton alle ilman pysähtymistä. Taidat olla kokolailla hullunrohkea. Niin sanoakseni... Että sinne vaan sekaan...? Huhhuh! Kärkikolmionkin kohalla joutuu melkosen usein pysäyttämään. Mutta jokkaene tavallaan...
Ja
Lisäksi tykkään puhtaista naisista.:)
Hyvin todettu.
Blackborow
02.08.2017, 18.37
En oikein voi käsittää miksi Oulussa Nokelantiellä on laitettu nuo tosi kapeat väylät kelveiksi. Hyvä että mahtuu kävelijän kohtaamaan ja monta pimeää risteystä tai pihaliittymää. Liikennettäkin on tosi vähän. Tänään tuossa kaksi pyöräilijää kolaroikin kun toinen tuli kuvan suunnasta ja toinen tuolta aidan takaa oikealta vähän turhan lujaa. https://goo.gl/maps/4x2iKhn695Q2 Onneksi kummallekaan ei sattunut mitään pahempaa.
Itse olin ja olen pahis eli ajan tuossa aina autorataa.
^Tarkoitit varmaan, että kuvan suunnasta tullut pyöräilijä tuli vähän turhan lujaa.
Korjaan. Onhan siinä kolmio. Ei ensin osunut silmään. Mai bääd.
Oliko foorumilaisia tänään about klo:15 espoontiellä (kelvin puolella) ikean rampissa tapahtuneessa onnettomuudessa - ja jos niin mitä oikein tapahtui? Autoilija ja 2 maantiepyöräilijää mittailivat Ridley-kuskille sattuneita aineellisia vahinkoja...
Halloo halloo
03.08.2017, 23.38
^ Se on ihan tappopaikka. Ramppia tulevat tsekkaavat vain vasemmalta tulevan liikenteen.
https://www.google.fi/maps/@60.2168367,24.6604409,3a,75y,193.36h,96.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1szNqWrnSfR1zTh0aO28-8TQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi
Tänään Tampereen sammonkadulla pari ensihoitajaa ilmeisesti ruokatauon jälkeen seisoskelivat tupakalla keskellä pyöräväylää ja jouduin pyörällä koukkaamaan jalankulkijoiden puolelta. Teki mieli kysyä, että ettekö edes te välitä näistä asioista. Ehkä eivät ole päässeet jalankulkijan ja pyöräilijän törmäystä hoitamaan vielä. Pidin kuitenkin suuni kerrankin ja jatkoin matkaani
kuovipolku
04.08.2017, 06.47
^ Se on ihan tappopaikka. Ramppia tulevat tsekkaavat vain vasemmalta tulevan liikenteen.
https://www.google.fi/maps/@60.2168367,24.6604409,3a,75y,193.36h,96.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1szNqWrnSfR1zTh0aO28-8TQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi
Autoilijat tuppaavat vastaanvanlaisisssa liittymissä joko täysin unohtamaan etteivät enää aja tiellä jolla ei tarvitse piitata kevyestä liikenteestä koska sitä ei ole tai jotenkin jo ennakoi olevansa jo sellaisella tiellä.
Toinen juttu on myös se että autoilijat(kin) omaksuvat hyvin nopeasti jossakin paikassa tietynlaisen ajotavan eli jos jossakin on ruvettu ajamaan autot ensin eikä muista väliä -meiningillä, niin siitähän tulee maan tapa jota noudatetaan.
Ja sitten kun nämä kaksi tekijää yhdistyvät, pyöräilijöillä riittää avautumisen aihetta ja syytä erittäin suureen varovaisuuteen.
Kun Kehä I:lle rakennettiin Kivikon kohdalle mahtava eritasoliittymä, syntyi ihan oppikirjaesimerkki. Vaikka kaikista suunnista tulevat autoilijat ovat väistämisvelvollisia länsipuolen pyörätietä ajaviin nähden, en ole kertaakaan päässyt nauttimaan siitä mitä yleiskielellä kutsutaan etuajo-oikeudeksi.
Blackborow
04.08.2017, 09.41
^Tarkoitit varmaan, että kuvan suunnasta tullut pyöräilijä tuli vähän turhan lujaa.
Korjaan. Onhan siinä kolmio. Ei ensin osunut silmään. Mai bääd.On siinä kolmio ja toki tuolta oikealta tullut vielä leikkasi risteyksen aitaa nuollen, kuten monilla valitettavasti on tapana.
Itse tulin tuolta kameraa vastaan olevasta suunnasta niin näin tilanteen hyvin.
H. Moilanen
04.08.2017, 12.18
Mikä tahansa risteys, missä auto kääntyy oikealle, on yhtälailla tappopaikka. Ei tässä kyseisessä risteyksessä sinällään ole mitään poikkeuksellista.
Halloo halloo
04.08.2017, 12.38
Mikä tahansa risteys, missä auto kääntyy oikealle, on yhtälailla tappopaikka. Ei tässä kyseisessä risteyksessä sinällään ole mitään poikkeuksellista.
Periaatteessa olet oikeassa. Ikean risteykseen tullaan motarilta, nopeudet ovat risteykseen tultaessa kovia - "katson vain vasemmalta tulevat ja puikkaan ihan nopeesti liikennevirtaan".
Joo siinä sais aika monelta kortin pois kun vasemmalle kääntyvät pysähtyvät suojatien eteen ja oikealle kääntyvät harvoin!
Periaatteessa olet oikeassa. Ikean risteykseen tullaan motarilta, nopeudet ovat risteykseen tultaessa kovia - "katson vain vasemmalta tulevat ja puikkaan ihan nopeesti liikennevirtaan".
Onhan tuossa myös huono näkyvyys oikealle noiden puiden takia, vasemmalta tulijat voi tsekata jo kaukaa. Vähäisinä autoilukertoinani käyn suhteessa usein tankilla Lommilassa ja ikävä paikka juuri tuon näköesteen takia, saisi olla vaikka Stop-merkki hillitsemässä perässä tulijoita...
Halloo halloo
04.08.2017, 17.17
Onhan tuossa myös huono näkyvyys oikealle noiden puiden takia, vasemmalta tulijat voi tsekata jo kaukaa. Vähäisinä autoilukertoinani käyn suhteessa usein tankilla Lommilassa ja ikävä paikka juuri tuon näköesteen takia, saisi olla vaikka Stop-merkki hillitsemässä perässä tulijoita...
Saisi. Useimmiten normaali muiden ajattelu riittää. Jos ei osaa ajatella ja ottaa muita huomioon, niin ei näe, vaikka olisi näkyvyyttäkin.
Olikos tämä jo täällä. :D
http://www.vauva.fi/keskustelu/2932458/treffailemani-mies-paljastui-sellaiseksi-pyorateiden-suhahtajaksi
^
"Sitooko se kengät polkimiin vai ei? Tämä on tärkeä tieto. Jos sitoo, homma on täysin menetetty."
Putosin!
Tällä viikolla oli tietysti perinteiset tulen kolmion takaa käännyn vasemmalle joten en katso oikealle- ja tulen silmät kiinni pysäköintialueelta -tapaukset. Näiden lisäksi oli jännä tilanne kun ajoin risteystä kohti pyörätien oikeasse reunassa, kuten kuuluukin. Vastaan tuli kaksi henkilö polkupyörillä rinnakkain. Sitten tulikin mieleenkiintoinen tapahtuma: toinen näistä piti oman oikeansa ja toinen kohtasi minut omalta vasemmaltaan, näytti menevän mutkassa reilusti soralle. Jossain muussa tilanteessa olisin mielelläni ollut näiden välissä ;)
http://www.vauva.fi/keskustelu/2932458/treffailemani-mies-paljastui-sellaiseksi-pyorateiden-suhahtajaksi
Melko masentavaa luettavaa. Pyöräilijöiden tappamiskirjoituksia peukutetaan, kaikki kirjoitukset missä pyöräilijöitä halvennetaan, peukutetaan. Joko Suomessa on todella sitkeää vihaa pyöräilijöitä kohtaan, tai sitten ne on eksynyt tuonne vauva.fi:hin. Olisiko raskaus ja hormonit osasyynä tuollaiseen patoutuneeseen vihaan?
Shimaani
04.08.2017, 23.22
Kohta viuhuu luuuuuta. :-)
Kuulkaas pennut - tiineys on jopa tavoiteltava olotila tai jää teidännii eläkkeet kertymättä. :-)
Oikeesti - ajakaa nü uittu siististi. Viimeks tänään kahtelin pakussa istuen kun 2 maantien ritaria veti tiimiasut (kotimainen vaan en kerrro tarkemmin) yllä Vihdintien ja Malminkartanontien kulmassa kaksista punasista läpi etelään päin. Peukutin kyllä tuplasti enkä soittanut torvea. Oikeesti nää pellet alkaa hävettää.
Vilhelm V
05.08.2017, 09.14
No niin siellähän laitetaan avautumiselle ihan toinen referenssitaso kuin täällä meidän nyt kovin kesyltä vaikuttavalla palstalla. Nauratti kyllä niin, että meni teet väärään kurkkuun. Löysinpä myös itselleni uuden määritelmän, ja voin ylpeänä todeta kuuluvani "kiimapyöräilijöihin" ainakin mitä asustukseen tulee. :)
Kohta viuhuu luuuuuta. :-)
Kuulkaas pennut - tiineys on jopa tavoiteltava olotila tai jää teidännii eläkkeet kertymättä. :-)
Oikeesti - ajakaa nü uittu siististi. Viimeks tänään kahtelin pakussa istuen kun 2 maantien ritaria veti tiimiasut (kotimainen vaan en kerrro tarkemmin) yllä Vihdintien ja Malminkartanontien kulmassa kaksista punasista läpi etelään päin. Peukutin kyllä tuplasti enkä soittanut torvea. Oikeesti nää pellet alkaa hävettää.
Keskittyisin mielummin olennaiseen kuten vaikkapa sinänsä ihan oikein kritisoituun kelveillä paahtamiseen.
Liikennevalot on tehty autoille joista ei—autoilijoidenkaan mukaan—näe tai kuule yhtään mitään mitä ulkopuolella tapahtuu toisin kuin jalankulkija tai pyöräilijä joka voi helpommin varmistautua ylityksen turvallisuudesta. Toki jos heput toiminnallaan aiheuttivat minkäänlaista vaaratilannetta, on se eri asia.
Kampinalle
05.08.2017, 13.09
Kiitos, en muista hetkeen aikaan nauraneeni yhtä makeasti!
Luin muutaman ensimmäisen viestin ja pahoitin mieleni. Luulin, että armeija oli läpileikkaus kansasta, mutta sinnehän oli valikoitunut suorastaan fiksua porukkaa, vaikka 90-luvulla ei maitojuna yhtä usein liikkunut kuin nykyään. Se, ettei erota vasenta ja oikeaa yms. tason jutut on pientä tuohon verrattuna.
Hyötypolkija
05.08.2017, 22.26
Olen tästä kitissyt aiemminkin täällä, mutta en todellakaan pysty ymmärtämään, miksi tuossa ei ole stop-merkkiä, mutta kilsan päässä tuosta, saman Lommilan autoilijaostoshelvetin pohjoispäässä Kehä 3:lta tuon Espoontien jatkeelle (Kunnarlantie) tulijoille on stop-merkki. Tuossa Ikean luona on vielä oikeasti läpinäkymätön näkemäeste, mutta tuolla Kehä 3:n rampilla vain vähän näkyvyyttä haittaava aita. No erona toki on, että Ikean luona telotaan vain kevyttä liikennettä, sillä Kehä 3:n rampilla joudutaan suoraan autojen kanssa törmäyskurssille. Espoolaista ajattelua.
Tuossa Ikean liittymässä näkyy harva se päivä läheltä piti-tilanteita. Tällä viikolla oli yksi ihan senteistä kiinni tilanne, jossa pyöräilijä onneksi tuli todella hiljaa siihen jatkeelle. Joku vähän nuorempi jantteri kurvasi yhtään hidastamatta oikealle Ikean suuntaan, josta itsekin tulin fillarilla joku 10-20 m risteyksestä sillä hetkellä. Katselin, eikö auton sisällä ollut mitään havaintoa tapahtuneesta, niin olihan siellä. Jantteri ja apukuskin paikalla ollut daami vilkaisivat toisiaan vähän hämmästyneenä ja purskahtivat nauruun...
Aika usein se tuntuu olevan apukuski kun sanoo noissa tilanteissa "fillari" ja sit motarilta tuleva auto paniikkijarruttaa
Halloo halloo
06.08.2017, 01.46
Minne voisi stop-merkistä tehdä aloitteen?
^ Espoon kaupungin palautepalvelu vois olla hyvä alku.
https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/
tai
http://www.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Osallistu_ja_vaikuta/Kuntalaisaloite
Hyötypolkija
06.08.2017, 12.21
Aika usein se tuntuu olevan apukuski kun sanoo noissa tilanteissa "fillari" ja sit motarilta tuleva auto paniikkijarruttaa
Tämä on muuten totta varsinkin silloin, kun fillari tulee oikealta. Kerran tullut itsekin oltua tuon apukuskin roolissa...
Itse laitoin tuosta "Ikean" liittymästä palautetta, muistaakseni jo toista kertaa. Piti vielä lisätä siitä tämän viikkoisesta "Hups, ei ihan kolahtanutkaan, hihihihihii" pariskunnasta, että pyörä tuli sillä kertaa vasemmalta autoon nähden. Sinnehän tuossa on ihan hyvä näkyvyys ja pyörä tuli tosiaan hyvin hiljaa, koska joutuu ylittämään ensin vasemmalle kääntyvien kaistan ja siinä oli juuri ollut auto suojatiellä tms. hässäkkää.
telipyörä
06.08.2017, 12.27
Mitenkäs Espoossa on tuollainen risteys, jossa ei ole pyöräilijälle kanttikiveä? Käynyt jokin vahinko?
Hyötypolkija
06.08.2017, 13.02
^Luultavasti kun on niin jeesuksenaikainen risteys, ettei ole vielä. Voi olla, että palautteiden jälkeen laittavat sellaiset, että saadaan pyöräilijöiden nopeudet alas. Nykyisellään kun keskinopeudet tuossa varmaan ainakin 10 km/h. Ei semmoisia ohjuksia ehdi moottoritiekiimassa huomaamaan. Ja veitsireunakivillä saadaan pyöräilijöiden keskittyminen herpaantumaan, niin eivät ehdi autoja väistelemään. Voidaan syytellä sitten, että pyöräilijät tulee päälle kylkeen ja vaikka olinkin väistämisvelvollinen, ei päälle saa ajaa. Ainakaan minun päälle.
ibeatyouanytime
06.08.2017, 16.55
Suu auki ihmetellään että tulee tilanteita kelvillä. Ei kai kukaan tosipyöräilijä aja missään kelvillä? Kelvillä jos vetää 20km/h keskarilla se on ihme. Maantiellä pohjoisessa missä vähemmän homo sapiensseja koheltamassa voi päästellä 30km/h tai niin lujaa kuin pystyy.
Suu auki ihmetellään että tulee tilanteita kelvillä. Ei kai kukaan tosipyöräilijä aja missään kelvillä? Kelvillä jos vetää 20km/h keskarilla se on ihme. Maantiellä pohjoisessa missä vähemmän homo sapiensseja koheltamassa voi päästellä 30km/h tai niin lujaa kuin pystyy.
Vaikutat Trollilta, mut vastaan silti. Itse ajan aina kelvillä, jos sellainen on. Työmatkat yms onnistuu helposti 20-32kmh keskareilla, jos vähänkään osaa lukea liikennettä, aikuisia, lapsia ja koiria. Ei se nopeus ole mikään mittari. Tuntuu nuo hitaammin liikkuvat aiheuttavan vähintään yhtä paljon hämminkiä.
ibeatyouanytime
06.08.2017, 17.16
^ Taas yksi lyhyen matikan ossaaja. Keskinopeus lasketaan siten että ajat tunnin ja katsot montako kilometriä on mittariin kertynyt. Tai 2h ja jaat kilometrimäärän kahdella. jne. Tämä on ainoa tapa laskea keskari. 32km kelviä tuntiin tai 64km 2h kelvillä on vitsi. 64km 2 tuntiin saan syklolla hyväkuntoisella maantiellä, jossa kevyt liikenne eikä yhtään jalankulkijaa yms. mitä kelvillä. Tämä kun vedän tosissani, normaalista keskari on 28 - 32km/h. Kelvit on paskassa kunnossa aina. Mutkaisia. Täynnä hitureita ja ihmisiä. 30km/h+ keskari kelvillä on täysi vitsi. Olen ajanut oman osani kelveistä ja nautin ihmisvapaista maanteistä juuri nyt.
^ Taas yksi lyhyen matikan ossaaja. Keskinopeus lasketaan siten että ajat tunnin ja katsot montako kilometriä on mittariin kertynyt. Tai 2h ja jaat kilometrimäärän kahdella. jne. Tämä on ainoa tapa laskea keskari. 32km kelviä tuntiin tai 64km 2h kelvillä on vitsi. 64km 2 tuntiin saan syklolla hyväkuntoisella maantiellä, jossa kevyt liikenne eikä yhtään jalankulkijaa yms. mitä kelvillä. Tämä kun vedän tosissani, normaalista keskari on 28 - 32km/h. Kelvit on paskassa kunnossa aina. Mutkaisia. Täynnä hitureita ja ihmisiä. 30km/h+ keskari kelvillä on täysi vitsi. Olen ajanut oman osani kelveistä ja nautin ihmisvapaista maanteistä juuri nyt.
Ei tuohon 30kmh keskariin kelvillä tarvi paljon kyllä puristaa perus 15-20km työmatkalla, ja onnistuu ihan kelvilläkin. Tai no maastopyörällä saa jo ajaa punaisella. Maastopyörällä sama matka menee 24-26kmh vauhdeilla. Eikä tuo tuosta kummene vaikka ajaa tunnin tai pari.
Blackborow
06.08.2017, 18.12
Riippuu paljon kelvistä. Omalla työmatkalla on paljon suoria ja vähä liikenteisiä kelvejä niin ihan hyvin voi pudotella 30km/h tai yli jos haluttaa. Missään keskustassa ei tietenkään onnistu.
Niin joo tää oli taas tää trolli.
Ei tuohon 30kmh keskariin kelvillä tarvi paljon kyllä puristaa perus 15-20km työmatkalla, ja onnistuu ihan kelvilläkin.
En tiedä missä sinä asut mutta täälläpäin on risteyksiä ja liikennevaloja ja muuta liikennettä.
Itse ajan 6,5km työmatkan 18km keskarilla, joka on mun mielestä oman ja muitten turvallisuuden ylärajoilla. Matka kulkee Turun keskustan liepeillä, ei kuitenkaan keskustassa.
Kovia keskareita teillä, itseä kylmää ajatus ajaa 30kmh kun noita kolmion takaa päälle tulevia autoja kohtaa päivittäin.
Josta tulikin mieleeni että viime viikolla yritin ajaa vauhdikkaammin työmatkaa. Vauhtia ehkä n. 25kmh ja heti kolmion takaa auto eteen. Takarengas vahingossa lukkojarrutukseen, ei ollu paljosta kiinni. Loppumatka menikin tavanomaista vauhtia, tapaus veti jalat veteläksi.:rolleyes:
Työmatkoista en tiedä, mutta lenkeiltä löytyy dataa kelvienkin osalta ja ajonopeus vaihtelee paljon, toisaalta nuo pätkät osuvat lähes aina lenkkien alkuun ja loppuun. Pysähdyksineen keskinopeus sijoittuu jonkin verran yli 20 km/h, lyhyillä pätkillä voi olla korkeampi. Hetkelliset nopeudet ovat yleensä alle 35 km/h, mutta hyvällä ja risteyksettömällä, tyhjällä kelvillä en rajoita.
Täällä kyllä pystyy max kahden tunnin pyörätielenkin tekemään periaatteessa sellaiseksi että yli kolmenkympin keskari onnistuu, mutta kyllä vastaava lenkki maanteillä on huomattavasti leppoisampi. Muissa Etelä-Suomen paikkakunnissa tuskin löytyy ihan äkkiä vastaavaa ilman liikkevaloja tai muita risteyksiä, joissa joutuu pysähtelemään useasti. No ehkä Tuusulajärven kierto, mutta sekin vain reilu 20km.
Edes espoon länsiväylän varrella meinaa saada hyvällä myötäiselläkään kolmenkympin keskareita, koska välissä on aina jotain jantteria, ja joku risteyskin lisänä missä on pakko himmailla edes vähäsen.
Työmatkat yms onnistuu helposti 20-32kmh keskareilla, jos vähänkään osaa lukea liikennettä, aikuisia, lapsia ja koiria. Ei se nopeus ole mikään mittari. Tuntuu nuo hitaammin liikkuvat aiheuttavan vähintään yhtä paljon hämminkiä.
Olennaista ei kuitenkaan ole se, aiheuttaako joku muu enemmän tai vähemmän hämminkiä. Olennaista on se, että itse ajaa aiheuttamatta hämminkiä ja tuohon pyrittäessä ajonopeuden pudotus on varsin käyttökelpoinen keino.
Blackborow
07.08.2017, 07.08
PK-seudulla ei varmasti onnistu, mutta siellä elämä vaikuttaa olevan muutenkin hankalaa. Omalla vajaan parinkympin työmatkalla ei ole esim. ainuitakaan valoja, autoradan ylityksiä joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen on yksi. Yhdessä välissä e4km kelvipätkä, jossa on tasan yksi hyvällä näkyvyydellä oleva risteys jossa hidaste ja autot väistämisvelvollisia. Muut liikkujat tuolla pätkällä on yleensä pyöräilijöitä. Ajan toki osan matkaa autoradalla kun noiden lähiöiden läpi tulen, mutta suurimman osan kuitenkin kelveillä ja 30km/h keskari on suht helpostikin saavutettavissa ja rennosti ajamallakin maantiekalustolla se on luokkaa 28-29km/h.
PK-seudulla ei varmasti onnistu, mutta siellä elämä vaikuttaa olevan muutenkin hankalaa. Omalla vajaan parinkympin työmatkalla ei ole esim. ainuitakaan valoja, autoradan ylityksiä joissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen on yksi. Yhdessä välissä e4km kelvipätkä, jossa on tasan yksi hyvällä näkyvyydellä oleva risteys jossa hidaste ja autot väistämisvelvollisia. Muut liikkujat tuolla pätkällä on yleensä pyöräilijöitä. Ajan toki osan matkaa autoradalla kun noiden lähiöiden läpi tulen, mutta suurimman osan kuitenkin kelveillä ja 30km/h keskari on suht helpostikin saavutettavissa ja rennosti ajamallakin maantiekalustolla se on luokkaa 28-29km/h.
Tämä. Sama juttu. Ja kuten aiemmin sanoin, jos kelvillä on lapsi, koira, yms niin se vauhti sovitetaan sen mukaan. En missään väittänyt koko ajan ja aina ajavani tuota nopeutta vaan, että noihin nopeuksiin pääsee helposti kelvillä.
pk-seudulla taitaa kehä III kelvi olla ainoa, jota käyttämällä lenkin keskari on mahdollista saada 30+ yli tunnin lenkille? Joskus olen tullut arkiaamuna erittäin aikaisin Hyrylästä Espalle kelvejä pitkin +30 keskarilla, mutta siinäkin ajallisesti matka kestää alle tunnin. Lisäksi pari kertaa Klaukkalan risteyksen tienoilta Espalle on mennyt tuolla keskarilla. En kylläkään näe mitään itsetarkoitusta tuolla +30 keskarilla. Mohkku tuossa ylempänä tiivisti mielestäni tämän hämminki dilemman täydellisesti.
Työmatkat käyttäen kevyenliikenteenväyliä on silti mahdollista käyttää harjoitusmielessä hyväksi jopa pk-seudulla ja samalla unohtaa kovien keskarien tavoittelun ajaa turvallisesti muita huomioiden. Vauhtileikittely-tyyppinen ajo, jossa ottaa kovatehoiset (Z6-z7; joissain kohdin z5 vetoon tai vetoihin on oletettavissa riittävästi vapaata väylää - etenkin kun siirrytään kauemmaksi keskustasta) aina kun on mahdollista, menee ihan hyvin. Sitten siellä, missä on kävelijöitä, lapsia, koiria, liikennevaloja, paljon muita pyöräilijöitä, ajetaan muiden etenemiseen sovitettua nopeutta, joka toimii palauttavana jaksona. Tämä toki vaatii rautaista mielenlujuutta, koska tmt-tappioita tulee näillä sektoreilla sitten ihan riittäviin. Esim. jos Lauttasaaren silta on tyhjä tai lähes tyhjä, voi ajaa lyhyen intervallin. Jos muita liikkujia on paljon, niin sitten nautitaan siitä, että voi kulkea työmatkat pyörällä.
Jossain kehä I:n varrella (oliko Vihdintien kulmilla?) on kelvi varustettuna 10 km/h nopeusrajoituskilvellä. Ajoin sitten korostetun säntillisesti tämän rajoituksen mukaan ja kaksi lenkkeilijää meni ohi. Näyttivät menevän noin 4min/ km vauhtia ilman että olisivat aiheuttaneet vaaraa muille. Nopeusrajoitushan ei toki juoksijoita koske. Jos kaikki tai edes suurin osa pyöräilisivät Mohkkun opein, ei keskustelua fillareiden nopeusrajoituksista varmaan tarvitsisi käydä.
Hyötypolkija
07.08.2017, 13.38
Olennaista ei kuitenkaan ole se, aiheuttaako joku muu enemmän tai vähemmän hämminkiä. Olennaista on se, että itse ajaa aiheuttamatta hämminkiä ja tuohon pyrittäessä ajonopeuden pudotus on varsin käyttökelpoinen keino.
En nyt tiedä, mitä nopsako tarkkaan ottaen tarkoitti tuolla hitaammin liikkuvilla, mutta tarkkailin tässä viime aikoina muutaman työmatkan verran kanssaliikkujien edesottamuksia ja kyllä ne on kaiken maailman "jopoilijat" ja "fiksifruittarit", jotka noita hämmentäviä tilanteita aiheuttaa. Ei juurikaan vompit.
Aiemmin olen kokenut, että pyöräilijät ei aiheuttaisi juuri lainkaan ongelmia, mutta esim. autoilijat risteyksissä senkin edestä. Tuo käsitys on tullut, kun vuotuiset pyöräilymäärät ovat vaihdelleet 1-5tkm välillä ja autoilu 20-40 tkm, molemmilla tavoitteena liikkua turvallisesti ja sääntöjen mukaan. Olen myös keskittynyt liikenteessä lähinnä omaan ajoon vaikuttaviin asioihin, mutta kun aina välillä niin uskottavan kuuloisesti milloin missäkin kuulee, että pyöräilijät aina perseilee liikenteessä, niin oli pakko oikein kytätä, onko tuossa mitään perää.
Ja eihän siinä ole, mutta kieltämättä lähempänä Helsingin keskustaa näkee enemmän mielenkiintoisia edesottamuksia juuri noiden ei-vompilta näyttävien toimesta. Räikein esimerkki oli yksi jopoilija, jonka ohitin Laru-Salmisaari pätkällä ehkä 3-4 kertaa, kun se aina ohitti ajamalla punaisia päin. Ei tietenkään kypärää ja seilasi kelvin laidasta laitaan, mikä jo vähän haittasi omaakin tekemistä. Yksissä valoissa ehti juuri tulla eteen, kun autojono poistui ja jopoheebo lähti valumaan yli. Samassa vaihtui vihreät ja olisin halunnut ohi jo ennen suojatien loppua. Oli niin kamalaa, että olisi pitänyt varmaan raivota yleisönosastolla. Eli kyllähän noita näkee varsinkin, jos oikein kyttää muiden tekemisiä. Omaan ajoon vaikuttavia pyöräilijöiden perseilyjä on vaan niin naurettavan harvoin, että en ymmärrä pyöräilijävihaa. Lisäksi kun ne yleensä ovat henkilöitä, joilta nyt ei voi kauheasti odottaakaan. Tietty sääntösuomalainen on tyytyväinen vasta, kun muurahaisillekin saadaan ajokortti ja vakuutus- sekä rekisteröintipakko. Kyllä sitten on selkeää.
En tällä tarkoita, ettenkö itsekin toivoisi kanssakulkijoilta ennakoitavaa liikennekäytöstä, mutta ainakaan liikennesäännöt tuntevan ja niitä noudattavan kulkijan mielestä pyöräilijäviha on täysin perusteetonta, mutta ajokortillisten aikuisten ihmisten (ainakin periaatteessa) edesottamukset peltilehmän ohjaksissa jaksaa aina vaan hämmästyttää.
Halloo halloo
07.08.2017, 17.12
^ Seuraavalla kerralla anna jopoilijalle rakentavaa kritiikkiä.
ibeatyouanytime
07.08.2017, 18.42
Cyclolla kun ajelin kelviä kaupungissa. Kun siellä vielä asuin. En onneksi enää. Niin jouduin ajelemaan lepuuttajilta koko ajan valmiina jarruttamaan kun kaikennäköistä törppöä on kelvit täynnä. Keskinopeudet olivat hävettävän matalia. Keskinopeus on tärkeä siksi että saisi kilometrejä mittariin. Eipä juuri muun takia. Mitä ihmisten kanssa juttelen pitkillä vedoilla, niin aina ovat kiinnostuneita paljonko olen ajanut. Maalla ajelen dropilta pää alhaalla esim. 2km pätkän seuraten vain vieressä olevaa piennarta ettei cyclo ajaudu ojaan. Kelvillä tämä olisi varma kolari. Keskarit on suurinpiirtein. Kelvillä 20km/h. Kevyesti liikennöidyllä ihmisvapaalla maantiellä 30km/h. Eipä ole paskempaa paikkaa lenkkeillä pyörällä kuin kaupunki ja sen kirotut kelvit. Tai voi ajella mutta 20km/h-mummovauhtia .
^Mutta kaupungissa törmää helpommin eettiseen dilemmaan. Riippuu vähän että mistä tykkää.
FillaRilla
07.08.2017, 22.12
Cyclolla kun ajelin kelviä kaupungissa. Kun siellä vielä asuin. En onneksi enää. Niin jouduin ajelemaan lepuuttajilta koko ajan valmiina jarruttamaan kun kaikennäköistä törppöä on kelvit täynnä. Keskinopeudet olivat hävettävän matalia. Keskinopeus on tärkeä siksi että saisi kilometrejä mittariin. Eipä juuri muun takia. Mitä ihmisten kanssa juttelen pitkillä vedoilla, niin aina ovat kiinnostuneita paljonko olen ajanut. Maalla ajelen dropilta pää alhaalla esim. 2km pätkän seuraten vain vieressä olevaa piennarta ettei cyclo ajaudu ojaan. Kelvillä tämä olisi varma kolari. Keskarit on suurinpiirtein. Kelvillä 20km/h. Kevyesti liikennöidyllä ihmisvapaalla maantiellä 30km/h. Eipä ole paskempaa paikkaa lenkkeillä pyörällä kuin kaupunki ja sen kirotut kelvit. Tai voi ajella mutta 20km/h-mummovauhtia .
Näitä termejä kun on kaikenlaisia, niin tahtoisin varmistaa: lepuuttaja siis on sellainen kyynärpäillä nojattava "trithlontanko"? vai onko ne yläkahvat? Jos triathlon, niin miksi helevatassa sellainen on cyclossa. Ja miksi ihmeessä pitää kaupungissa kelvillä ajaa niiltä? Onhan se nyt ihan s...tanan vaarallista touhua. Tottakai yläkahvoilta ajellaan kaupungissa, jos mitään on korvien välissä.
Toivottavasti kukaan ei aja kädet alakahvalla…
ibeatyouanytime
08.08.2017, 11.37
Siis kaupungissa aina kahvoilta kun ei dropilta uskalla ajaa. Kelvit on tarkoitettu pienemmille nopeuksille ei siellä tosipyöräilijät ajele. Ainakaan kilometrejä ei kerry. Kaupunkipyöräilijä kun ajaa 2h niin pääsee kaupungin kelveistä karkuun, mutta se tarkoittaa kyllä pidempää reissua ja puskayöpymisiä.
^ Espoon kaupungin palautepalvelu vois olla hyvä alku.
https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/
tai
http://www.espoo.fi/fi-FI/Espoon_kaupunki/Osallistu_ja_vaikuta/Kuntalaisaloite
Minulla on tästä palvelusta hyvä kokemus, eli saattaa jopa olla, että joku lukee nuo ja reagoikin niihin, jos kustannukset kaupungille ovat maltilliset
H. Moilanen
08.08.2017, 12.06
^ Taas yksi lyhyen matikan ossaaja. Keskinopeus lasketaan siten että ajat tunnin ja katsot montako kilometriä on mittariin kertynyt.
Hyvä, että joku osaa lyhyenkin matematiikan oppimäärän. Keskinopeuden laskeminen puolestaan opetetaan yläasteen fysiikassa. Ja keskinopeuden voi laskea ihan mille tahansa ajanjaksolle. Tämä oppimäärä taisi jäädä sinulta saamatta?
tempokisu
08.08.2017, 17.01
Stana. Ajan ihan normaalisti ja jostain pihalta tulee mummo ja pappa. Mummo mun vasemmalta puoletani huomaa ja huutelee papalle että varo, pyöräilijä :D tulee. No ohitan pappaa vaasemmalta ja eikun pappa just siinä kääntyy mua kohti. Jolloin huudan että katso eteesi! Pappa alkaa jotain huutaa .....pskat. Teen lisälenkin ja pariskunta tulee mua vastaan. Mä huutelen että siinä ne sokeet taas tulee...
^ joo voi keskinopeuden laskea lyhyemmällekin matkalle kun tunteroiselle. Pitikö sitäkin opettaa? mun mielestä aika selkee asia muutenkin. Muistaa vaan että tunti on 60minuuttia...
Joo, mutta jos alkaa kesken lenkin laskemaan keskinopeutta, niin sehän laskee. Parempi ajaa tunti ja kattoa mittarista mihin asti pääsi.
nih..
Jami2003
08.08.2017, 19.41
Kyllä se on selkeintä että katsotaan keskinopeus mittarista lenkille joka on juuri ajettu. Antaa mittarin hoitaa laskeminen.
Kaikkein helpointa on antaa ajotietokoneen tallentaa ajo ja tarkastella haluamiaan segmenttejä keskinopeuden osalta jälkikäteen tietokoneella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.