PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

ppikkupe
11.10.2012, 21.44
Tällainen. http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2010/08/04/virheellinen-pysakointi/

Kiitoksia. Noitahan voisikin huomenna tulostella ja leikata muutamia kappaleita reppuun valmiiksi...

Tai ehkä sen verran muokata, että saa mahtumaan yhdelle A4-arkille kolme lappua, niin muistuttais kooltaan ja muodoltaan enemmän oikeaa pysäköintivirhemaksua.

Pyörällä ja autolla
11.10.2012, 21.49
Kiitoksia. Noitahan voisikin huomenna tulostella ja leikata muutamia kappaleita reppuun valmiiksi...

Tai ehkä sen verran muokata, että saa mahtumaan yhdelle A4-arkille kolme lappua, niin muistuttais kooltaan ja muodoltaan enemmän oikeaa pysäköintivirhemaksua.

Tuossa on sellainen missä mainitaan pysäköinnin haittaavan nimenomaan pyöräilyä.

http://dl.dropbox.com/u/19447/parklikeanidiot.pdf

ppikkupe
11.10.2012, 22.09
Tuossa on sellainen missä mainitaan pysäköinnin haittaavan nimenomaan pyöräilyä.
http://dl.dropbox.com/u/19447/parklikeanidiot.pdf

Vielä parempi, suorastaan loistava! Etäältä sopivan virallisen näköinen ja valmiiksi taitettuna kolme lappua arkille.

Löytyisköhän sihteerin laatikoista sopivan kokoisia sulkijapusseja... Vaikka eipä nuo paljoa maksaiskaan. Hyvään tarkoitukseen kolme euroa:
http://www.sinelli.fi/sinelli/tuotteet/212946;jsessionid=1d429874cacea2ca04fcbdcc3eeeb913 01e66de48223a8deef54fb04bd36ba0d.e3uLax4Qb3mSe34Kb NuQc30Tbhz0

Pyörällä ja autolla
11.10.2012, 22.27
Vielä parempi, suorastaan loistava! Etäältä sopivan virallisen näköinen ja valmiiksi taitettuna kolme lappua arkille.

Löytyisköhän sihteerin laatikoista sopivan kokoisia sulkijapusseja... Vaikka eipä nuo paljoa maksaiskaan. Hyvään tarkoitukseen kolme euroa:
http://www.sinelli.fi/sinelli/tuotteet/212946;jsessionid=1d429874cacea2ca04fcbdcc3eeeb913 01e66de48223a8deef54fb04bd36ba0d.e3uLax4Qb3mSe34Kb NuQc30Tbhz0

Mulla on aina noita lappuja takintaskussa mukana ja törkeimmissä tapauksissa, kuten tässä kuvan osoittamassa pysäköinnissä laitan aina lapun tuulilasinpyyhkijän alle.

pätkä
11.10.2012, 22.35
Tänään klv:llä hinattiin autolla rikkoontunutta skootteria. Köysi auton vetokoukussa ja toisessa päässä skootterikuski piti toisella kädellä köydestä ja toisella ohjasi. Ajattelin kyllä ensin olla puuttumatta tähän, puutuin kuitenkin ja pian sain tietää olevani väärässä (aavistin tämän kyllä etukäteen). Sanoin sitten että jatkakaa, hyvältä näyttää...(hymiö).

FillaRilla
13.10.2012, 18.57
Tänään lenkin loppupuolella Mäntsälän Ohkolasta kilsa-pari etelään ajellessani Vanhan Valtatien vartta, kylätieltä vasemmalta ilmestyi näköpiiriin Ratsun Sunny, jossa etupenkillä kuskin (mies) vieressä lady, jolla katse kuskissa, eli niska minuun päin. Tajusin samantien, ettei kuljettajakaan ole ajotapahtumassa täysillä mukana kun katseli etelän suuntaan, eli ei minuun päin lainkaan. Saman tien liinat kiinni ja kuinka ollekkaan, Sunny pysähtyi tasan eteeni kelville. Ja minä kerkesin ilman kummempaa paniikkia jarruttelemaan ennen kolahtamista Sunnyn kylkeen. Ladyn ilme oli unohtumaton, kun katsoi mua ensikerran silmiin, siis kun ensimmäisen kerran tilanteen aikana katsoi tulosuuntaani. Käsi meni suun eteen hienostuneesti ja kauhistunut "anteeksi"- pyyntökin oli huulilta luettavissa. Ja herra kuljettakin säpsähti.
Jotenkin nyt tuntuu, että onko tämä ollenkaan oikea ketju. Melkein kuuluis tuonne ihaniin hetkiin kelvillä.:)

Madone 4.9
13.10.2012, 23.18
Ja ilman salamannopeita refleksejä, tänään olisin mennyt iltalenkillä Pösö 307 farkun kyljestä sisään.

Herra kääntyy oikealla (hänestä katsottuna) ja itse tulen vastaan suojatietä (vaiko mikä kevyenliikenteen jatke se nyt olikaan) yli, ei edes jarruttana vaan kiihdytti, ihan kuin olisi tahtonut ajaa yli. Siitä ei pitäis olla kiinni että ei näkynyt. Valoja kaksin kappalein edessä ja huomioliivit meikällä päällä.

Sitten todellakin ymmärtäisin tällaisen välinpitämättömyyden jos ei olisi valoja ei mitään. Herra päätti sitten karata paikalta kovaa vauhtia ettei joutuisi selvittämään tempaustaan. Perään lähdettiin ajaan (4km jaksoin puskee täyttä häkää pitkän lenkin jälkeen vielä hänen perässä) mutta oli niin kova kiire karata ettei tarvinnut kysellä.

Ihme sakkia sitä on liikenteessä...

bomba
13.10.2012, 23.42
Mä olen kahtena päivänä joutunut täysin käsittämättömän päälleajoyrityksen kohteeksi.

Ensimmäinen sattui eilen aamulla (valoisaan aikaan kuitenkin). Ajoin autotien oikeaa laitaa, kun siinä kohtaa ei mene pyörätietä. Risteyksessä vasemmalta tulee joku pikkuauto kolmion takaa hiljentämättä ollenkaan. Onneksi olin itse hereillä, ehdin jarruttaa.

Tänään iltapäivällä töistä palatessa (samalla kadulla!) ajan jälleen autotien oikeaa laitaa, tosin toiseen suuntaan eli kotiin päin. Oikealta puoleltani kerrostalon pihalta on auto ajamassa tielle. NÄEN SELVÄSTI ETTÄ KUSKI KATSOO MINUA JA NOTEERAA NÄKEMÄNSÄ. Eikös se silti aja siihen tielle ihan nenän eteen, jatkaen matkaa samaan suuntaan kuin minä. Mun tietysti piti vetää jarrut lukkoon etten aja auton perään. Teki mieli potkaista autoa takakulmaan, mutta jätin tekemättä.

Kummassakin tapauksessa kuljettajana toimi erittäin nuoren näköinen tyttö. Varmaan juuri ajokortin saaneita. Ainakin jälkimmäinen toivottavasti otti opikseen, ainakin perästä katsoen näytti siltä että sai välitöntä palautetta pelkääjän paikalla istuneelta äidiltään :)

elasto
15.10.2012, 00.51
Tänään meni kyllä hieman lenkki pilalle kun heti alkumetreillä yritetään ajaa yli. Ihan perustilanne eli olin saapumassa kiertoliittymään ja ylittämässä siinä menevää pyörätienjatketta. Kiertoliittymään on tulossa auto aika reipasta vauhtia selkeästi vähät välittävän kevyestä liikenteestä. Rullailen siinä rauhassa pyörätien jatkeelle pitäen katseen kuskissa ja auto joutuu lopulta pysähtymään jottei aja ylitseni. Näytän siinä kuskille sormella kärkikolmiota ja mitä tekee tämä keski-ikäinen lihava mies? Näyttä mulle keskisormea tietenkin. Käännyn auton viereen koputtamaan kuskin ikkunaan kysyäkseni mikähän mahtaa hänen ongelmansa olla, niin siinä vaiheessa taisi kuskille mennä pupu pöksyyn ja lähtee nopeasti kaasuttamaan karkuun melkein ajaen mun jalkojen ylitse. Olisi melkeen pitänyt rekisterinumero ottaa ylös tai avata ihan suoraan se kuskin ovi. Tai takaovi ja jättää auki. Ei ehtinyt vaan reagoimaan tarpeeksi nopeasti, sen verran kiire tuli kuskilla karkuun. Ihmetyttää vaan, että mikä joitain ihmisä tuolla liikenteessä vaivaa?

En ollut pitkään aikaan päässyt vaihtamaan muutamaa sanaa näissä kohtaamisissa, mutta edellisen viikon hyvistä kokemuksista ajattelin tässäkin tapauksessa näin tehdä. Viime viikolla työmatkalla ensin valoisan aikaan ajaessa KLV:tä auto ohittaa mut ja heti perään seuraavassa risteyksessä kääntyy suoraan eteeni KLV:n jatkeella. Käännyin pihaan kun auto meni siitä suoraan parkkipaikalle ja vaihdoin muutaman sanan kuskin kanssa. Kuljettajana toiminut nainen oli kovin pahoillaan ja huomasi virheensä. Oli keskittynyt vieressä istuvaan pieneen lapseen. Ymmärsin kyllä, että virheitä sattuu jokaiselle, mutta kehotin olemaan varovainen liikenteessä jottei vielä joku päivä tapa jotain pyöräilijää ja toivotin hyvät päivänjatkot.

Toinen tapaus sattui seuraavana päivänä pimeän aikaan. Auto tulee kovaa vauhtia sivutieltä kolmion takaa suoraan kevyen KLV:n jatkeelle ollessani juuri ylittämässä sitä. Sain juuri vältettyä törmäyksen jarruttamalla rajusti ja ohjaamalla sivuun, auto pysähtyy vasta jatkeen jälkeen, koska päätiellä on muuta liikennettä ja ei pääse sinne heti liittymään. Hento koputus kuskin ikkunaan ja ikkuna aukeaa. Taas tulee pahoittelut, että ei huomannut minua yhtään? Sanoin, että se on vähän vaikea huomata jos ei yhtään katso sitä kevyttä liikennettä. Mulla oli kuitenkin monta sataa lumenia kiinalaista valosaastetta keulilla ja itse näin auton tulemassa sivutieltä jo 50m päästä. Kehotin tulemaan jatkossa hieman hiljempaa sieltä kolmion takaa, jotta ehtii nähdäkin jotain ennen kun rysähtää ja hyvät päivänjatkot taas päälle.

*J*
15.10.2012, 06.20
Jopas on täällä ollut yliajotunnelmia! Jatketaan samaan syssyyn.. Kolmion takaa autoilija katsastaa vasemmalle ajotietä, mutta ignooraa kokonaan katsoa oikealle; oli siis kääntymässä itse sinne oikeaan. Toki ennen käännöstä on ylitettävä kelvi, mutta ei niistä sen käyttäjistä niin väliä. Jarrut pohjaan ja väistö. Tilanne tulee yllättäen, kiitos sekalaisen pensasaidan joka jatkuu aina tuohon kolmioin varustettuun kadunpätkään saakka. Kohtuu kova luotto tyhjään väylään oli tuollakin autoilijalla..

Ja toinen, pitkästä aikaa, hassu tapahtuma. Pitkähkö suora, joten näkee jo kaukaa, että saattaapi tulla ohjelmaa, mutta silti ihmiseläimen käytöstä ei voi oppia ymmärtämään ja ennakoimaan. Kaksi nuorta naista (18-20v) kävelevät kohtuu keskellä normi levyistä kelviä. Molemmilla pientareilla vajaan metrin väli kuin myös tytsyjen keskellä. Viitisen metriä neitokaisten edellä kulkee fleksiin kytketty keskikokoinen koissu.. pikisilmä singahtelee vasemmalta oikealle suurinpiirtein epäsäännöllisen säännöllisesti. Olen lyhtypylväsvälin päässä aikeissa rimpauttaa, kun olisi ohitus ilman hazardia täysin mahdoton... samalla kuitenkin toinen nuorista neideistä katsastaa olkansa yli ja huomaa meikän lähestyvän. Nykii hurttaa kiireellä sinne vasemmalle puolen ja selkeästikin kommentoi jotain kaverilleen.. Homma hoidossa.. alan ohittamaan oikealta puolen ja kohdalle tullessa tämä ystävätär saa sen, yleensä mummoille, tutun kohtauksen; Askel oikeaan suoraan mun linjalle, jähmettyminen, kädet alkavat vispaamaan ja suusta kuuluu paniikki älämölöä "uliuliuliuliuiiuiui..." formularefleksein kääntö oikeaan, väistö sora/nurmipientareen rajan kautta ohi.. samalla saaden siitä paikallaan seisovasta, ulisevasta myllystä, kopsauksen vasempaan hartiaan...

Ei hyvää päivää.. "Älä ny päälle hypi!!" ja matka jatkui ihmetellen näitä kanssaeläjien toimintamalleja.

kuovipolku
15.10.2012, 08.37
Jalankulkijan kannalta on hyvin luonnollinen reaktio väistää vaaraa ja väistää nimenomaan laitaan päin (eli odottaa että nopeampi ohittaa keskeltä, ikään kuin ajoradan puolelta). Tämä muodostaa ongelman lähinnä vain silloin kun

(a) jalankulkija liikkuu keskellä ja pyöräilijän on mahdoton arvata mieltääkö tämä kulkevansa enemmän oikealla kuin vasemmalla, ja
(b) jalankulkijoita on useampia ja pyöräilijän on mahdoton arvata mieltävätkä nämä kulkevansa samalla puolella.

Molemmissa tapauksissa pitäisin pyöräilijänä pääsääntönä sitä että (1) hänen tulee aina lähteä ohittamaan keskeltä mutta samalla muistaa että (2) normaali varovaisuus ei riitä, koska (a) jalankulkija voi yhtäkkiä päättää olla jatkamatta jo alkanutta väistöliikettään tai (b) jalankulkija voi jo eri puolelle väistettyään päättää että hänkin väistää toiselle puolelle.

(Jos tilanteessa on lisäksi mukana koira tai lapsi tai molemmat, ainoa sääntö on (3) hidasta alle kävelyvauhtiin.)

Sillon kun kohdalle sattuu ns. ihana hetki kelvillä, ohitus tapahtuu näin: jalankulkija tai jalankulkijat kuulevat pyörän äänen tai vihellyksen ja vilkaisevat taakseen jolloin näytän kädelläni suunnan eli puolen josta aion ajaa; jalankulkijat väistävät hiukan (tai jatkavat kulkusuunnassaan, mikä usein riittää) ja nähtyäni tämän suoritan ohituksen sujuvasti ja turvallisesti.

Hääppönen
15.10.2012, 09.45
Omat kokemukset enemmän *J*:n kokeman kaltaisia. Tavallisin tilanne muodostuu, kun ilmoittaa takaapäin lähestymisestään suhteellisen ajoissa. Varsinkin naisten kohdalla voivat tehdä Kuovipolun havaitseman "lähimpään reunaan siirtymisen". Ja seuraavassa hetkessä tulee ilmeisesti jokin parvenmuodostamistarve. Pahimmillaan molemmat lähtevät ylittämään kelviä ollakseen samalla puolella lenkkikaverinsa kanssa ja havaitessaan toisen vaihtavan puolta kääntyvät sinne tänne. Tätä ilmiötä kutsun nintendo-effektiksi. "Portin" aukioloa on turvallisuuden vinkkelistä mahdoton arvailla ja useimmiten järkevintä on pysähtyä, kunnes kulkijat ovat saaneet organisoitua itsensä jompaankumpaan laitaan. Tietysti kohtelias "Kiitos!" ohittaessani...

Ski
15.10.2012, 10.16
Tänä aamuna kansalla hermot kireenä taloustilanteen, kunnallisvaalien tai jonkun muun asian vuoksi.
Jos soittaa kelloa, niin hermostuvat tai säikähtävät tai jopa suuttuvat.
Jos ei soita kelloa niin sama juttu.
Jos on valot, ne on liian kirkkaat ja häikäsevät.
Jos on heijastinliivi, neonkeltanen takki tai mitä vaan himmeliä niin ei autot nää siltikään, tai koittavat keretä ensin risteykseen.

Tänä aamuna aattelin että ois paras ku ois Mustanaamio tai Mustakaapu ja etenis sillai ettei kukaan ees huomais, välttelis ja kiertelis ja antas MinäMinäMinäMinä-kansan vaeltaa itsekkäitä polkujaan....

:) kuitenki hengissä taas töihin :)

elasto
15.10.2012, 10.52
Jopas on täällä ollut yliajotunnelmia! Jatketaan samaan syssyyn.. Kolmion takaa autoilija katsastaa vasemmalle ajotietä, mutta ignooraa kokonaan katsoa oikealle; oli siis kääntymässä itse sinne oikeaan. Toki ennen käännöstä on ylitettävä kelvi, mutta ei niistä sen käyttäjistä niin väliä. Jarrut pohjaan ja väistö. Tilanne tulee yllättäen, kiitos sekalaisen pensasaidan joka jatkuu aina tuohon kolmioin varustettuun kadunpätkään saakka. Kohtuu kova luotto tyhjään väylään oli tuollakin autoilijalla..

Pitikin muuten lisätä vielä yksi tällainen vastaava tilanne tuohon mun edelliseen avautumiseen. Meinasi kyllä käydä pahasti, koska kyseessä oli vielä linja-auto. Ok, itselläkin ehkä hieman vauhtia kun risteykseen on huono näkyvyys ja meinasin rysäyttää kolmion takaa tulevan linja-auton kylkeen. Ehdin juuri ja juuri jarruttaa ennen yhteentörmäystä, mutta ilmeisesti tämä linja-auton kuljettaja ei vielä siinäkään vaiheessa huomannut kevyen liikenteen olemassaoloa vaan jatkaa päätielle liittymistään. Nuo linja-autot kuitenkin vaativat hieman tilaa kääntyäkseen ja olin niin lähellä sen kylkeä, että meinasin vielä siinäkin kohtaa jäädä sen takarenkaiden yliajamaksi. Jouduin potkasemaan sen kyljestä itselleni vauhtia taaksepäin jotten jäänyt takarenkaiden alle, eikä kuski ilmeisesti siinäkään vaiheessa huomannut, että yrittää jonkun päältä ajaa, joten matkamme jatkui normaalisti omiin suuntiimme...

VeeVee
15.10.2012, 12.00
Pitänee avautua vähän eilisestä lenkistä ja tämän aamun taksimatkasta.

Turuntien klv Karaportin kodalla. Humalainen äijä oli kaatunut pyörällä. Istui kelvin reunassa jalat kelvillä ja fillari jalkopäässä ja tukki loput kelvistä. Ei kuulemma sattunut eikä suostunu siirtymään sivuun. Sanoi, että kyllä hänet huomataan kun on pyörissä on valot. Sanoin, että kaikilla ei ole johon totesi, että siittenpähän oppivat hankkimaan sellaisen. Pyörän siirsin sivuun joten puoli kelviä jäi vapaaksi.

10 km myöhemmin kaksi poikaa painivat leikistä Kehä III:n kelvillä ja pyörät oli luonnollisesti keskellä kelviä. Pyynnöstä siirsivät sivuun, mutta eivät huomanneet mun tuloa ennenkun soitin kelloa.

Pari kilometriä siitä vastaan tuli kaksi teinipoikaa fillareilla ja sopivasti rinnakkain. Nämäkään eivät huomanneet minua eivätkä kuulleet kelloa. Kunnon karjaisu ja sitä tapahtui eli paniikkiväistöliike. Nurmikon kautta ohi ja matka jatkui.

Olin aikaisemmin sitä mieltä, että maantiellä ja kelvillä ei tarvita >1000 lumenin valoja, mutta nyt harkitsen sellaisen ostoa. En enää valita tai jeesustele häikäisevistä valoista. Nähtävästi 280 lm ei riitä siihen, että vastaantulevat näkevät minut 50 metrin päästä. Niin ja päällä oli heijastinnauhoilla varustettu huomio-oranssinen takki.

Leppävaaran ja Lintuvaarantien risteyksen liikennevaloissa minulla oli punainen valo ja oikealle kääntyvillä vihreä. Pakettiauto pysähtyi risteykseen ja odotti minua Lähti liikkeelle vasta kun näytin kädellä, että minulle palaa punainen valo.

Tänään taksimiehen ajatuksia pyöräilijöistä ja muista autoilijoista. Itsekkäitä jne. Kuski itse työnti auton keulaa suojatielle vaikka oli täynnä jalankulkijoita ja puski siitä läpi ja koko matka oli samanlaista. En sanonut mitään kun tuntui olevan aika aggressiivisella tuulella. Ei tiennyt pyörätien jatkeen olemassaolosta mitään. Valitti, että pyöräilijät kaahaa jalkakäytävillä, mutta ei myöskään hyväksynyt pyöriä ajoradalle jne. Olipa mukava taksimatka. Kerroin siinä sitten pyörätien jatkeen merkityksestä ja väistämisvelvollisuuksista ja ihmetteli, miten monimutkaisia pykäliä on olemassa. Olisi kai voinut ottaa numero ylös ja ilmoittaa tarkastajalle, että liikennesäännöt ovat vähän hukassa.

Niin ja meinasin jäädä bussin alle kun autossa oli vilkku vasemmalle ja meinasi hurauttaa tien yli, mutta päätin olla menemättä. Hyvä niin, sillä bussi kääntyikin oikealle vilkuttaen vasemmalle.

Niin ja eilisellä lenkillä tuli vastaan kaksi skootteria ja luonnollisesti molemmat mutkassa ja mutkat oikoen eli väärä puolta.

Ja pari autoa keskellä pyörätien jatketta kun odottivat omaa ajovuoroa, mutta noista ei jaksa enää valittaa erikseen kun sitä tapahtuu niin paljon.

reappear
15.10.2012, 13.29
Kyllä tää syksy tuo ilmeisesti kaikki peikot sieltä pyöräteiltä auton rattiin ja sitten tehdään niitä samoja virheitä minkä takia itse pyöräilijänä joutuu varomaan joka päivä.

Tänään joku hieman säikympi pyöräilijä tuli vastaan mutkan takaa, tulin itse tilanteeseen pelkästään oikeata reunaa käyttäen kevyellä nopeudella ja silti sisämutkaan ajava vastaantulija säikähti tulemistani ja hymähti ärtyneesti "PRKL!"

Toinen tilanne taas liittyy tuohon näkymättömyyteen, juuri siihen että pyöräilijät koetaan ilmana jolle ei tarvitse antaa mitään painoarvoa. Pyöräilin heikosti valaistulla polun kaltaisella lintsin läheisyydessä ja edessäni kulki nelihenkinen perhe pienokaisineen. Itse voimakkalla valolla ajoin hiljalleen niiden takana lähestyen niitä, minulla ei ollut mikään kiire eikä minusta mitään ääntä lähtenyt, mutta valo liikkui ja heitteli heidän varjojaankin maahan. Tästä huolimatta muutaman metrinkään päästä heiltä ei tullut mitään aloitetta ryhmittyä tiiviimmäksi porukaksi, vaan rennosti ajelin kävelyvauhtia heidän ohi hieman leveämmässä kohdassa. Tämä lähinnä todisti sitä miten ihmiset ajattelevat: ettei muihin ilmeisesti tarvitse kiinnittää huomiota, vaan voi pitää sen oman maailman ilman muita kanssaolijoita ja sillä pääsee pitkälle.

Täytyy hankkia parempi äänimerkkilaite, kun muissa tilanteissa tuo ei enää oikein kuulu mitenkään pitkälle (kai).

keski-ikäinen
15.10.2012, 13.46
... Olin aikaisemmin sitä mieltä, että maantiellä ja kelvillä ei tarvita >1000 lumenin valoja, mutta nyt harkitsen sellaisen ostoa. En enää valita tai jeesustele häikäisevistä valoista. Nähtävästi 280 lm ei riitä siihen, että vastaantulevat näkevät minut 50 metrin päästä. Niin ja päällä oli heijastinnauhoilla varustettu huomio-oranssinen takki. ...

Luojan kiitos itselläkin oli ne lumenit käytössä, kun eilen aamulla valokeilaan ilmestyi lenkkeilijä, täysmustissa, ilman ensimmäistäkään heijastinta. Onneksi nyt näin ajoissa. Tommosessa tilanteessa, huonosti valaistulla kapealla hiekkatiellä, jos näkisi vain muutaman metrin eteenpäin, niin saattaisi kolahtaa. Hyvää tuuriakaan ei riitä loputtomiin.

IncBuff
15.10.2012, 19.03
Hemmetin ninjat. Kahdesti olin kolaroida tuolla huikean pitkällä 2 kilsan kauppareissulla kun ninja leikkasi risteyksessä väärää puolta vastaan.

Hyötypolkija
15.10.2012, 19.37
Tänä aamuna aattelin että ois paras ku ois Mustanaamio tai Mustakaapu ja etenis sillai ettei kukaan ees huomais, välttelis ja kiertelis ja antas MinäMinäMinäMinä-kansan vaeltaa itsekkäitä polkujaan....

Vaikka välillä tuleekin kirottua noita ninjoja, alan toisaalta juuri tästä syystä ymmärtää niitä paljon paremmin. Mitä väliä, kun ei kuitenkaan kukaan väistä ja pakko silti ajaa kuin olisi näkymätön tai muuten sattuu.

viivi
15.10.2012, 22.36
Mikä ihme siinä on että joillain autoilijoilla on pakonomainen tarve yrittää ehtiä risteykseen ennen pyöräilijää vaikka heti näkee että ei tule onnistumaan. Tänään kaksi audikuskia joutui lukkojarruttamaan kun yrittivät kolmion takaa ehtiä ennen minua. Valoja ja heijastimia oli joka suuntaan ja lisäksi toista neliömetriä neonkeltaista asustetta.

Pitäisiköhän ottaa valmiiksi rinkulatatuointi kylkeen ettei enää tunnu niin pahalta jos joutuu oikeasti ottamaan kontaktia audin maskin kanssa.

VeeVee
15.10.2012, 23.03
Taidanpa avautua tästäkin päivästä kun viivin otsikko liippaa läheltä omaa tapahtumaa. Tapahtui kylläkin ajoradalla eli jollain kadulla jonka nimeä en tiedä välillä Meilahden sairaala-Kamppi. Siinä ei taida olla kelviä joten ajoin ajoradalla. Ajelin sopivasti liikennevirran mukana samaa vauhtia kuin bussit ja muut. Yhdessä risteyksessä vasemmalla oli Audi (en yritä leimata Audi-kuskeja, mutta mainitsen kuitenkin) ja sen kuski näki minut ja kova kiihdytys, jotta ehtii minun eteeni. Jalankulkija oli ylittämässä tietä suojatietä pitkin sillä kadulle missä itse ajoin ja minne Audi kääntyi. Jarrut pohjaan ja auto pysähtyi noin puoli metriä ennen jalankulkijaa joka säikähti tosi pahasti.

Niin ja Mannerheimintien kelvi oli tukittu kahden autoin voimin joista toinen oli poliisiauto. Ja Töölönlahden rannalla olevan ruokaravintolan edessä olevan kapean pyöräkaistan tukki auto. Ja Jätkäsaaressa Verkkokaupan oven edessä pyörätiellä oli pakettiauto parkissa.

Ei siis mitään uutta tänäänkään, normipäivä.

Risto Koivunen
15.10.2012, 23.26
Aika monella moottoriajoneuvon kuljettajalla on myös tarve päästä ohi ajoradalla kulkevasta pyöräilijästä, olosuhteista huolimatta. Tämän huomaa erityisen hyvin kaduilla, joilla on 30 km/h rajoitus (tällaisilla kaduilla ei tavallisesti edes ole mitään erillistä pyörätietä) ja ajelee oikeasti sitä rajoituksenmukaista nopeutta - ohitse tulijoita kyllä riittää. Tosin niitä varmaankin riittäisi, vaikka ajaisi tuollaisella kadulla pyörällä 40 km/h nopeudella (ainakin ensimmäiselle hidastetöyssylle asti).

Erityismaininta sille viime viikolla Vantaalla bongatulle taksikuskille, joka lähtee vauhdikkaaseen ohitukseen paikassa jossa on 30 km/h rajoitus ja huono näkyvyys mutkassa - onneksi ei ollut vastaantulijoita. Vajaat sata metriä myöhemmin olisi päässyt laillisesti ja turvallisesti ohi, kun nopeusrajoitus nousi ja näkyvyys parani. Hetkeä tämän jälkeen kuski vielä päättää oikaista asuinkadun läpi, jolla on aika näkyvästi kielletty moottoriajoneuvojen läpiajo (ajoin itse samaan suuntaan, joten pääsin toteamaan että taksi ei todellakaan pysähtynyt yhdellekään tontille). Olisi varmaan pitänyt muistaa ottaa rekisterinumero ylös ja lähettää terveisiä Vantaan taksitarkastajalle.

Holdfast
16.10.2012, 00.52
Täytyy hankkia parempi äänimerkkilaite, kun muissa tilanteissa tuo ei enää oikein kuulu mitenkään pitkälle (kai).
Ensimmäistä kertaa oli Hornit (http://www.thehornit.com/) kiinni tangossa, ja valitettavasti heti tuli käyttöä. Pari eteen kiilailevaa autoa ja kerran piti pelästyttää tyttöjoukkio, kun eivät ilmeisesti sitä pirikelloa edes halunneet kuulla.

Halloo halloo
16.10.2012, 08.20
^ säilyikö sulla oma kuulo?

Oatmeal Stout
16.10.2012, 10.08
Niin ja Mannerheimintien kelvi oli tukittu kahden autoin voimin joista toinen oli poliisiauto.
Kai ilmoitit poliisille asiasta, eivät he muutoin tiedä siitä mitään?

VeeVee
16.10.2012, 10.46
Kai ilmoitit poliisille asiasta, eivät he muutoin tiedä siitä mitään?

Ainakin yksi poliisi istu autossa. Ois kai pitäny sanoa jotain, mutta en uskaltanu, vaikka tuskin ne pamputtaa yhtä kovaa kuin muotipoliisi.
Toivottavasti pysäköivät siviiliauton perään sakottaakseen sitä väärästä pysäköinnistä tms. En jäänyt seuraamaan tilannetta.

Holdfast
16.10.2012, 19.31
^ säilyikö sulla oma kuulo?
Juu. :) Onhan tuo ihan reippaan kuuloinen tangon taaksekin, mutta pääosinhan se ääni eteenpäin suuntautuu.
Ja semmonen puolen sekunnin - sekunnin mittainen tööttäys yleensä riittää.

pöökke
16.10.2012, 19.39
Ilta-Sanomien sivuilla oli kuva Lönnrotinkadulta (juttu (http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288508094253.html)), jossa diplomaattiauto oli pysäköity hätävilkut päällä oikeanpuoleiselle kaistalle pysäköityjen autojen viereen. Eli toinen kaista tukossa, mutta pääsihän siitä vielä vasenta kaistaa ohitse. Kuulostaako jotenkin tutulta meiningiltä jos tapahtuma sijoitetaan pyörätielle? Kommentit olivat heti sen suuntaisia että auto pitäisi hinauttaa välittömästi tukkimasta liikennettä. Niin se suhtautuminen vaan muuttuu kun häiritään moottoroitua liikennettä, kyseessä on vakava asia. mutta kun vaikka paku tukkii pyörätien, niin eihän se ketään paljoa mitään haittaa, ainahan voit vaikka kiertää ja kyllähän siitä mahtuu.

Risto Koivunen
16.10.2012, 21.50
Vaihteeksi vähän erilaista avautumista: päivällä kova tuuli oli käynyt kaatamassa kuivuneen puun Laajalahden rantaan pikkuiselle hiekkatielle - aamulla se ei vielä ollut siinä. Olisihan tuosta päässyt jalkautumalla helposti yli, mutta kun tuosta tulee aina välillä ajettua niin päätin tehdä asialle jotakin. Onneksi ei ollut kovin suuri puu, joten pienen ähellyksen ja sähellyksen jälkeen sain sen siirrettyä tien laitaan.

PeeJii
16.10.2012, 23.45
Ainakin yksi poliisi istu autossa. Ois kai pitäny sanoa jotain, mutta en uskaltanu, vaikka tuskin ne pamputtaa yhtä kovaa kuin muotipoliisi.
Toivottavasti pysäköivät siviiliauton perään sakottaakseen sitä väärästä pysäköinnistä tms. En jäänyt seuraamaan tilannetta.

Oli varmaan parempi ettet ruvennut avautumaan. Poliisi olisi nimittäin mitä todennäköisemmin pyytänyt sinua kotona lukemaan tieliikennelain 48. pykälän. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

AK-87
17.10.2012, 09.09
Olipa raskas viimeinen kilometri töihin tullessa, voi jestas sentään mitä hajotusta. Ensin kelviä tukkii edessä yhdistelmä (vasemmalta oikealle) koira - flexi - isäntä - oikea käsi - fillari. Ei jumalauta. Hetken ajelin siinä koiran hanurissa kiinni, minkä jälkeen hivuttauduin matelemalla ohi. Katsoin isäntää ja sanoin, että voisiko hän kulkea hieman kapeammin, jotta tästä mahduttaisiin paremmin kulkemaan? Vastaus: "Sähän siinä saatana ohittelet, varo ite!" Sitä keskustelua oli ilmeisen turha jatkaa siltä seisomalta. Noh, tästäkin selvittiin eteenpäin. Sata metriä jatkoin ajelua, kun talon pihasta (hyvä näkyvyys kelville ja ajoradalle) tulee auto väkisin eteen ja rööki suussa naureskellen nuori sälli kattoo kuskin paikalta. En oikein keksinyt muutakaan niin kypsästi ja yhteistä liikennekulttuuriamme edistäen näytin sentteriä. Perkeleen apinat.

Katila
17.10.2012, 09.17
Mua on niiiiiiiiiiiin ruvennu jurppimaan noi ninjat tuolla ulkona. Tänä aamuna huikkasin kahdelle pimeälle pyöräilijälle "valot!", kun ei näkynyt yh-tään. Toivottavasti älyävät siirtyä haisevaan bussiin työmatkaa tekemään, kun ei yksiä valoja saa kaupasta haettua.

Eilen sen sijaan sain antaa kiitosta jalankulkijalle, joka käveli maglite kädessään silleen vapaasti tuossa vierellä heiluen (ei siis mitenkään näyttänyt tietä sillä valolla). Kivasti näkyi.

Ski
17.10.2012, 10.34
Nainen käveli puistoalueelta vasemmalta kohti pyörätietä katsoen eteen. Näen hänet astuessaan pyörätiellä, soitan kelloa ja samalla jarrut lukkoon. Nainen ei ole katsonut ollenkaan oikealle (ei kyllä vasemmallekkaan) , josta olen tulossa lamppuineni ja neontakkeineni. Jarrutusääni ja pirikello saa naisen tanssahtelemaan kuin Ratian kanssa ees taas jääden samalla siihen keskelle tietä. Jarrutukseni on menestys, pysyn pystyssä enkä törmää häneen. Vielä hymyillen tästä huikeasta suorituksestani, sanon hänelle:" et kyllä kattonu yhtään..."

Vastaus: "yritit tahallaan ajaa päälleni ! " ...... Hän ilmoitti tämän useamman kerran vielä.... :(

No, sitten mulla pinna palo, huusin hänelle kovasti... Mutta pyysin lopuksi anteeksi. Menikö tämä nyt taas ihan oikein.....

Halloo halloo
17.10.2012, 11.08
,Sata metriä jatkoin ajelua, kun talon pihasta (hyvä näkyvyys kelville ja ajoradalle) tulee auto väkisin eteen ja rööki suussa naureskellen nuori sälli kattoo kuskin paikalta. En oikein keksinyt muutakaan niin kypsästi ja yhteistä liikennekulttuuriamme edistäen näytin sentteriä. Perkeleen apinat.

Aina voi jäädä toviksi auton eteen hidastamaan liikkeelle lähtöä.

Pyörällä ja autolla
17.10.2012, 11.26
Olipa raskas viimeinen kilometri töihin tullessa, voi jestas sentään mitä hajotusta. Ensin kelviä tukkii edessä yhdistelmä (vasemmalta oikealle) koira - flexi - isäntä - oikea käsi - fillari. Ei jumalauta. Hetken ajelin siinä koiran hanurissa kiinni, minkä jälkeen hivuttauduin matelemalla ohi. Katsoin isäntää ja sanoin, että voisiko hän kulkea hieman kapeammin, jotta tästä mahduttaisiin paremmin kulkemaan? Vastaus: "Sähän siinä saatana ohittelet, varo ite!" Sitä keskustelua oli ilmeisen turha jatkaa siltä seisomalta. Noh, tästäkin selvittiin eteenpäin. Sata metriä jatkoin ajelua, kun talon pihasta (hyvä näkyvyys kelville ja ajoradalle) tulee auto väkisin eteen ja rööki suussa naureskellen nuori sälli kattoo kuskin paikalta. En oikein keksinyt muutakaan niin kypsästi ja yhteistä liikennekulttuuriamme edistäen näytin sentteriä. Perkeleen apinat.

Kyllä se autoilijan hymyn saa hyytymään hyvin nopeasti. Ei tarvitse kuin hieman koskea autoon ( ei siis lyödä eikä edes läpsäyttää ) niin hymy hyytyy heti.

kpyora
17.10.2012, 11.34
...No, sitten mulla pinna palo, huusin hänelle kovasti... Mutta pyysin lopuksi anteeksi. Menikö tämä nyt taas ihan oikein.....

Ei mennyt oikein. Ihan turha pyydellä anteeksi.

Hääppönen
17.10.2012, 12.49
Pian päästään taas ajamaan nastarenkailla. Omissa pyörissä sen verran huonot jarrupalat, että veikkaan vaikeuksia pysähtymisiin, kun auto tulee kolmion takaa kelvin tukoksi. Siinä sitten nastojen mahdollisesti viirutettua auton kylkeä voidaan käydä autokuskin kanssa väistämissääntöjä läpi. Ja tarvittaessa voidaan pyytää poliisitkin mukaan keskusteluun... :cool:

AK-87
17.10.2012, 12.50
Pian päästään taas ajamaan nastarenkailla. Omissa pyörissä sen verran huonot jarrupalat, että veikkaan vaikeuksia pysähtymisiin, kun auto tulee kolmion takaa kelvin tukoksi. Siinä sitten nastojen mahdollisesti viirutettua auton kylkeä voidaan käydä autokuskin kanssa väistämissääntöjä läpi. Ja tarvittaessa voidaan pyytää poliisitkin mukaan keskusteluun... :cool:

Mulla on eka talvi nastallisena kuskina alkamassa, tuota etua en ollut huomannutkaan ajatella! :D

Pyörällä ja autolla
17.10.2012, 13.09

Kokeiltu on pari kertaa viimevuonna. Ihan kivat jäljet jäi uusista nastarenkaista auton kylkeen. Molemmat kuskit urputti mulle väistämisestä ja että minun olisi pitänyt väistää, kunnes ilmoitin että soitetaan poliisit paikalle selvittämään asia. Kummallakaan ei ollut sitten yhtäkkiä ollutkaan mitään kiinnostusta jäädä asiaa selvittelemään virkavallan kanssa. Pelkäsivät saavansa sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja poistuivat paikalta vähin äänin.

Risto Koivunen
17.10.2012, 13.44
Voisiko tuollaisessa tilanteessa myös yrittää hakea korvausta nastoille aiheutuneesta kulumisesta?

Smo
17.10.2012, 14.00
Voisiko tuollaisessa tilanteessa myös yrittää hakea korvausta nastoille aiheutuneesta kulumisesta?

Päivän piristys :)

lliuhto
18.10.2012, 10.51
Puolentoista kuukauden flunssailun jälkeen ensimmäinen työmatkapyöräily. Puoli kilometriä ajettuani muistan "perketti, jäi sitten työkalupussukka ja pumppu kotiin". Tuumin hetken ympärikääntymistä, mutta päätin jatkaa: "ei mulla ole työmatkarengasrikkoja ollut viiteen vuoteen, ei jaksa".

Hetikohta tämän jälkeen tein lähempää, mutta ei aivan kontaktiin johtanutta tuttavuutta mustalla pienehköllä pösöllä ajaneen keski-ikäisen miehen kanssa. Valutti hissukseen kohti risteysaluetta, ja olin aivan varma että pysähtyy. Itsellä vauhtia vähän reilut 10 km/h, ts. kovaa en missään nimessä tullut, mutta kiire meinasi tulla kun valutti kuitenkin pyörätien jatkeelle. Ajoitus oli täydellinen, ja tajusin että "hemmetti, se tulee sieltä kuitenkin" vasta kun olin itsekin jo jatkeella. Jarrutus+karjaisu "HEI!", siinä vaiheessa pää kääntyi ja oli sopivasti lamppuni valokeilassa. Näytti sentään hieman säikähtäneen. Risteys siis tämä: http://goo.gl/maps/00bwN Itse ajoin kameran osoittamaan suuntaan, ja auto tuli oikealta Puistotieltä, oli kääntymässä tulosuuntaani vasemalle.

Noin 8 kilometriä ajettuani tuli sitten se pakollinen rengasrikko :P Viimeiset nelisen kilometriä taluttaen töihin. Vaikka jalassa olleet shimanot ei mitkään maantiekengät olekaan, oli kävelymatka vähintäänkin riittävä.

jalkkis
18.10.2012, 12.05
Viime sunnuntai-iltapäivänä ajelin pitkin Kehä I:n pohjoispuolella menevää KLV:tä idän suuntaan. Pari sataa metriä ennen Pakilan kirkkoa tulee pieni kaarre oikealle, jonka jälkeen on nousua ylöspäin. Lähestyessäni (10-20m) ennen huomaan, että vastaan tulee jonkinlainen miestrikoopelle kusenkeltaiset lasit päässään fillarillaan aivan klv:n oikeassa (minun suunnasta katsottuna). Kaveri ei edes huomaa minua heti vaan joudun tekemään lähes lukkojarrutuksen, tilaa väistää ei ole. Onneksi kaveri huomaa minut lopulta ja väistää keskemmälle. Ei osumia, ei tieltä suistumisia mutta muutama kymppi lisää pulssiin.

Mitähän tuollaisen kaverin kuulassa liikku, kun tulee pimeään (vasemmalle kaartuvaan) mutkaan aivan vasemmassa reunassa? Ei vissiin mitään.

Pikkulauri
18.10.2012, 13.24
snip... jonkinlainen miestrikoopelle kusenkeltaiset lasit päässään ....snip...

Mitähän tuollaisen kaverin kuulassa liikku, kun tulee pimeään (vasemmalle kaartuvaan) mutkaan aivan vasemmassa reunassa? Ei vissiin mitään.

Olikohan tuo mainitsemasi lasien väri oli mahdollisesti heijastuma sieltä päänupin sisäpuolisesta tilanteesta... :D

jalkkis
18.10.2012, 15.02
Olikohan tuo mainitsemasi lasien väri oli mahdollisesti heijastuma sieltä päänupin sisäpuolisesta tilanteesta... :D

Totta, taisin tuijottaa täyttöastemittaria.

FR1976
18.10.2012, 15.08
Tuli tässä pari päivää sitten taas pitkästä aikaa ajettua työmatkaa välillä Seutula-Herttoniemi. Ihana, kylmä sade herätti ajajan heti 6.30:n jälkeen ja meno maistui. En ole montaa kertaa näin pimeässä kelissä töihin ajellutkaan ja suurin ihmetys oli valottomien pyörien määrä! Vastaan tuli noin 25-30 pyörää ja 3-4:ssä oli valot! Onko se oikeasti niin vaikeaa hankkia se n8€:n valo??

Marsusram
18.10.2012, 15.46
Minä menin tuon liikennemerkin logiikasta hieman ymmälleni tänä aamuna.
http://lh3.googleusercontent.com/-H0tHthPyCeM/UH_42WGyotI/AAAAAAAAD8M/TdUMwnrKHcs/s640/IMGP0406.JPG
Mutta kun se vielä toistui, niin pakko se on uskoa..
http://lh3.googleusercontent.com/-x2l_zuBivQQ/UH_43PIDN6I/AAAAAAAAD8Q/AUYPuPBCYxc/s640/IMGP0407.JPG
Rekka on kevyttä liikennettä.

Halloo halloo
18.10.2012, 17.50
^ Varaparkkipaikkoja on rakennettu Suomeen ihan kivasti. Saisiko ne maksullisiksi?

Arde1
18.10.2012, 20.20
Alemmassa kuvassa näkyy vielä puoli henkselit liikennemerkki, että autotielle toi paskakasa kelviltä. Vitun juntit, noita vaan riittää.

spanky
18.10.2012, 20.25
Siis mitäs ihmettä? Jäiks tuo hiekkajuna tuohon kelville parkkiin? Niin ja eihän ny perkele voi olla että tuo ylempi kaivuri lavettikin on tuossa vaa parkissa?

Kuutio
18.10.2012, 20.30
Tuli tässä pari päivää sitten taas pitkästä aikaa ajettua työmatkaa välillä Seutula-Herttoniemi. Ihana, kylmä sade herätti ajajan heti 6.30:n jälkeen ja meno maistui. En ole montaa kertaa näin pimeässä kelissä töihin ajellutkaan ja suurin ihmetys oli valottomien pyörien määrä! Vastaan tuli noin 25-30 pyörää ja 3-4:ssä oli valot! Onko se oikeasti niin vaikeaa hankkia se n8€:n valo??

Ei vain se ole vaikeaa, vaan myös sen asentaminen. Kuulin tänään työkaverin sanovan, että lamppu on hankittu, mutta siellä se on keittiön pöydän päällä, kun ei jaksa asentaa.

jalkkis
19.10.2012, 11.46
On ne metkoja nuo koiranulkoiluttajien liikeradat. Tänään aamulla sain osallistua arpajaisiin erään koiranulkoittajan kanssa. Kaarteen jälkeen eteen ilmestyi samaan suuntaan liikkunut koiranulkoiluttaja, tietysti keskellä KLV:tä. Soitan kelloa ja ulkoiluttaja havahtuu ja lähtee siirtymään tien vasempaan reunaan. Tähän asti ok, joten valmistaudun ohitukseen oikealta. Mutta sitten tämä päättääkin lähteä oikeaan reunaan ja siitä seurasi erinäistä ohjelmaa. Sanoin ohittaessani, että ota suoraan jompikumpi reuna. Toivottavasti jatkossa menee paremmin.

MäkiHiiri
19.10.2012, 20.28
Hui!
Äskettäin läheltä piti, etten liiskannut pyöräilijää!
Kupittaankadulta käännyin ja hän ajoi suoraan.
Hänellä oli valot ja heijastimet kunnossa,
ja hän tulee suoraan katseeni suunnasta,
mutta minä en nähnyt häntä, ennenkuin hän
tekee ajolinjassaan mutkuran ja nään valon sivuttaisliikkeen.
Olen ehdottoman harjaantunut polkupyörän
bongaaja ja minulla on loistava hämäränäkö,
mutta silti lähestyvän pyöräilijän valot ja varjot
jäivät takana olevan valojavarjohässäkän sekamelskaan.
Anteeksi!
Olkaa kaikki superhyper varovaisia!

Risto Koivunen
19.10.2012, 21.29
Joku on avautunut pysäköinnistä Pakilan Lidlin ja Alkon edessä (vaihteeksi jalkakäytävällä, mutta olisi tuossa pyörätiekin):

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/laiskuutta_autoilijoilla.1/

Eihän tuossa vieressä olekaan kuin Lidlin oma parkkihalli (nurkan takana), vanhan ostarin parkkipaikka (korttelin päässä) ja pari poikkikatua joiden varteen saa pysäköidä. Ja ehkä vielä jotain muitakin paikkoja.

HMK
19.10.2012, 21.52

KUVA

Mutta kun se vielä toistui, niin pakko se on uskoa..

KUVA

Rekka on kevyttä liikennettä.

Minä uskoin tämän viimeistään vuosi, pari sitten, kun samalla tavalla merkityllä väylällä oli parkissa sinivalkoinen pakettiauto, jonka toisessa kyljessä oli teksti "Polis". Sitä piti mennä ohi nurmikon kautta.

*J*
20.10.2012, 01.02
Auto kääntyy vasemmalle ylittäen ensin kelvin. Siinä mitään, mutta tullaan sopivasti samoja vauhteja (35-40) loivan alamäen jäljiltä. Ei katsonnu ollenkaan vasemmalle kääntyessään. Kello oli jo 22 ja olin palailemassa kotia kohden. Ei kyllä varmasti havainnut mun viittelöintejäkään peilistä. Juh, valot olt mullakin.

Wacky
20.10.2012, 08.06
Joku on avautunut pysäköinnistä Pakilan Lidlin ja Alkon edessä (vaihteeksi jalkakäytävällä, mutta olisi tuossa pyörätiekin):

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/laiskuutta_autoilijoilla.1/

Eihän tuossa vieressä olekaan kuin Lidlin oma parkkihalli (nurkan takana), vanhan ostarin parkkipaikka (korttelin päässä) ja pari poikkikatua joiden varteen saa pysäköidä. Ja ehkä vielä jotain muitakin paikkoja.

Jutun kuvassa näkyvä pakettiauto (mahdollisesti kuormauto) ei mahdu mainittuun halliin koska siellä on korkeusrajoitus joka on naurettavan matala. Sivukaduilla on todella harvoin tilaa pysäköidä kovinkaan lähelle kauppaa koska ihmiset välttelee ajamasta halleihin autonsa kolhimisen pelossa, luultavasti mutta sinne niiden pitäis silti ajaa. Ja tiedät varmasti miten laiskoja ihmiset on kävelemään kun kerran saavat moottoroidun kärryn alleen joten korttelin päässä oleva parkki alue ei tule kysymykseen ja taitaa muutekin olla varattu siinä olevien liikkeiden asiakkaille joten ei edes saisi käyttää lidlissä käymiseen..

bomba
20.10.2012, 09.43
Hui!
Äskettäin läheltä piti, etten liiskannut pyöräilijää!
---
Hänellä oli valot ja heijastimet kunnossa,
---
mutta minä en nähnyt häntä, ennenkuin hän
tekee ajolinjassaan mutkuran ja nään valon sivuttaisliikkeen.
---
lähestyvän pyöräilijän valot ja varjot
jäivät takana olevan valojavarjohässäkän sekamelskaan.
---

Olen huomannut saman ilmiön monesti, tosin pyörän selästä. Suoraan vastaan tulevan toisen pyöräilijän hyväkään ajovalo ei vaan osu silmään pimeällä ja märällä pyörätiellä, kun tasaista valoa heijastelee joka puolelta. Siksi minulla on aina normaalin etuvalon lisäksi vilkkuvalo edessä. Ja takavalo vilkkuu jatkuvasti.

Tarkoitus ei ole tässä aloittaa väittelyä vilkkuvien valojen puolesta ja vastaan. Tiedän että jotkut pitävät niitä helvetinsyntinä ja toiset hyödyllisenä. Itse kuulun jälkimmäisiin, koska haluan tulla havaituksi ja päästä elävänä kotiin.

Risto Koivunen
20.10.2012, 10.00
Lisätään tuohon pysäköintitapaukseen, että jos se pysäköintihallin korkeusrajoitus on ongelma, niin parin sadan metrin päässä taitaa olla sitten toinen ruokakauppa (S-market), jossa on pysäköintipaikat maan pinnalla, joten sinne voi mennä tuollaisella korkeammallakin kärryllä ostoksille. Tietysti siellä voi olla kalja kalliimpaa, eikä ole Alkoakaan.

Hyötypolkija
20.10.2012, 10.27
http://lh3.googleusercontent.com/-H0tHthPyCeM/UH_42WGyotI/AAAAAAAAD8M/TdUMwnrKHcs/s640/IMGP0406.JPG

Tuohon kun kuvittelee metriset lumipenkat alkamaan nurmikon reunasta, niin olis ihan viime talvisen työmatkan varrelta tilanne. Mutta pyörässä on kääntyvä etukiekko, niin palasin edelliseen risteykseen ja kiersin sitten puolisen kilometriä, niin eihän ongelmaa ollut...kai. Ei vaikka tilanne toistui pari kertaa ja taluttamalla ohi pääsi vähän väliä. Muutenkin lähes vastaavia on ihan jatkuvasti vuoden ympäri.

Noista pitää aina ja joka ikinen kerta muistaa avautua, niin ehkä jotain muutostakin voisi olla luvassa. Omassa tapauksessani rekkapena ihan oikeasti uskoi, kun lopulta ko. jantterin näin ja sanoin, että viereisellä ajoradalla on tilaa ohittaakin. Oli jatkossa siellä. Tietty useinhan noissa ei näy kuskia missään. Ja asenne voi olla aika nihkeä. Ne kaikkein välinpitämättömimmät asenteet löytyy juuri "ammattikuskien" useimmiten(?) fiksusta joukosta...

kolistelija
20.10.2012, 11.00
Autoilijat ovat hanakampia valittamaan jos siihen tielle parkkeeraa. Torvi raikaa ja rekkapena parkkeraa seuraavan kerran pyörätielle...

JohannaKN
22.10.2012, 22.12
Bussipysäkkien takana parveilevat ihmiset. Ja se pysäkin takaosa on pyöräilijöiden puolella. Tällä kertaa kunnon blokki, kahdet lasten vaunut.
Pysäkin takana terveellisempää? Suojassa pienhiukkasilta?

Topoliino
23.10.2012, 09.14
Tulin pyörällä Helsingissä Aleksis Kiven katua, kun vieressä mateli auto, joka näytti vilkkua kääntyäkseen pyörätien jatkeena olleen suojatien yli. Yllättäen se kiihdytti ja kääntyi suoraan eteen. Ehdin iskeä jarrut lukkoon ja sain pyörän pysähtymään täpärästi ajoissa ennen kylkeen osumista. Märät lehdet tiellä eivät auttaneet jarrutuspuuhia.

Tajusin, että kyseessä oli autokoulun auto, joten lähdin perään ja ajoin vierelle. Totesin ikkunan avanneelle opettajalle, että ajoitte sitten melkein mun päälle. Hänen mukaansa tilanne oli jo Ok, koska he olivat käsitelleet sen ja he vasta harjoittelivat tätä ajamisjuttua. Ajaja sentään pyysi anteeksi.

Hiljaseks veti. Pyöräilijän vuoksi ei kannata kuluttaa sitä ylimääräistä jarrupoljinta. Melkoista asennekasvatusta opettajalta.

kkolja
23.10.2012, 10.12
...Hänen mukaansa tilanne oli jo Ok, koska he olivat käsitelleet sen...
Hei toihan on hyvä! Täytyykin muistaa, jos itse sattuu joskus törttöilemään liikenteessä, että urputtajille voi vastata käsitelleensä jo tilanteen, että kyllä se nyt on jo ookoo. *arpoo nauruhymiön ja naamapalmun välillä*

Jake_Kona
23.10.2012, 12.02
Ajo-opettaja varmaan tarkoitti, että hän on jo torunut oppilasta. Unohtui anteeksipyyntö pyöräilijältä. Vaikka sen sai kun kävi itse hakemassa.

Hääppönen
23.10.2012, 12.39
Autokouluopettajien tila on huolestuttanut, kun paria kanavaa osunut kohdalle asian sivuun. Ensimmäinen tapaus oli muutama päivä takaperin töihin autoillessani. Reittinä Turun Ohitustie, eli kaksikaistainen moottoriliikennetie 100 km/h nopeusrajoituksella. Saavutin vasenta kaistaa n. 80 km/h vauhdilla ajavan autokouluauton. Oikealla kaistalla oli useiden satojen metrien tyhjä väli. Mutta tämä jatkoi sisukkaasti vasemmalla kaistalla. 2-3 km perässä ajeltuani (jonoa alkoi muodostua taakse) vaihdoin oikealle kaistalle ja ajoin autokouluauton rinnalle. Opettajan paikalla istui naishenkilö, joka ei hetkahtanut rinnalle tulostani. Ratissa ollut neitokainen kääntyi katsomaan minuun. Jatkoin edessäni auennutta vapaata väylää kiihdyttäen ja jonkin ajan kuluttua näin peilistä autokouluauton siirtyvän oikealle kaistalle. Ei tullut sitten tälle naisautokoulunopettajalle mieleen opettaa sujuvasta ajamisesta mitään. Toinen autokouluun liittyvä juttu tuli vastaan, kun juttelin autokoulun aloittaneen esikoiseni kanssa autoilusta. Autokoulunopettaja oli kuulemma sanonut, että pyörällä ei saa koskaan ajaa suojatien yli (mikä sinänsä on täysin oikea tieto). Kelvin jatkeista ei ollut ollut mitään puhetta tässä asiayhteydessä :seko: .

Tuomas L
23.10.2012, 13.42
San Franciscossa ei näkynyt siellä juuri viettämäni viikon aikana yhtä ainutta tasaisella valolla ajajaa mihinkään aikaan päivästä. Kaikki näkemäni valaisevat pyöräilijät vilkuttivat. Ehkäpä kaupungissa nähdyksi tulemattomuus huolestuttaa enemmän kuin migreenikkojen ahdistus.

Ripa523
23.10.2012, 15.42
^^ Mulla oli sen verran monta huonoa kokemusta (ja kuultuja huhupuheita) autokoulujen jutuista, että kuluneena kesänä opetin esikoiseni opetusluvalla. Olihan siinä vähän duunia, mutta enimmäkseen mukavaa "laatuaikaa"... Ja inssi kerralla läpi, tutkinnon vastaanottaja vielä kehui poikaa liikennesilmästä ja auton käsittelytaidosta :)

freerider70
23.10.2012, 15.53
Ei tämä nyt varsinaisesti mun elämääni vaikeuta millään lailla mutta... Tänään aamulla poljin duuniin kohti ruskoa ja turtolan markettien jälkeenhän tuo pyörätie asettuu hetkeksi aivan valtaväylän viereen, siinä sitten joku hervannasta tuleva autoilija katsoi aiheelliseksi vilkutella valoja. Ilmeisesti valoni oli liian tehokas ja siihenhän pitää myös suoraan tuijottaa kun se kerran häikäisee, urpo. Tai saattoihan se olla kannustava vilkutus kun kerrankin pyöräilijä näkyy :)

(disclaimer: valo on tosiaankin suunnattu niin että se valaisee tien pyörän edessä noin kahden-kolmen metrin kohdalla, ei ylöspäin).

asb
23.10.2012, 16.13
Ensimmäinen tapaus oli muutama päivä takaperin töihin autoillessani. Reittinä Turun Ohitustie, eli kaksikaistainen moottoriliikennetie 100 km/h nopeusrajoituksella.

Käsittääkseni Turun lähellä ei ole moottoriliikennetietä metriäkään. Että siinä mielessä, juuri tässä tapauksessa, säätäisin sinuna auton taustapeiliä vähän alas ja vasemmalle.

Hääppönen
23.10.2012, 17.41
Käsittääkseni Turun lähellä ei ole moottoriliikennetietä metriäkään. Että siinä mielessä, juuri tässä tapauksessa, säätäisin sinuna auton taustapeiliä vähän alas ja vasemmalle.
Jos sitten korjataan: kaksikaistainen, 100 km/h nopeusrajoituksella oleva väylä (Raision ja Piikkiön välillä), jolta poistutaan oikealle johtavien ramppien kautta. Peilin säädöt kohdallaan ja tuulilasi puhdas.

bomba
24.10.2012, 00.03
Bussikuski yritti ajaa yli kääntymällä risteyksessä suoraan päälle. Ajoin polkupyörällä pyörätietä samaan suuntaan. Bussin päätepysäkki oli noin puolen kilometrin päässä, joten ajoin sinne ja avauduin kuskille. Selvisi ettei hän tunne liikennesääntöjä. Väitti että olisi ollut väistämisvelvollinen vain jos olisin taluttanut pyörää.

TLL 14 §:
--- Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. ---

Kehotin lukemaan autokoulukirjan uudelleen ja jatkossa varomaan pienempiä tienkäyttäjiä.

p bonk
24.10.2012, 11.22
Tulin pyörällä Helsingissä Aleksis Kiven katua, kun vieressä mateli auto, joka näytti vilkkua kääntyäkseen pyörätien jatkeena olleen suojatien yli. Yllättäen se kiihdytti ja kääntyi suoraan eteen. Ehdin iskeä jarrut lukkoon ja sain pyörän pysähtymään täpärästi ajoissa ennen kylkeen osumista. Märät lehdet tiellä eivät auttaneet jarrutuspuuhia.

Tajusin, että kyseessä oli autokoulun auto, joten lähdin perään ja ajoin vierelle. Totesin ikkunan avanneelle opettajalle, että ajoitte sitten melkein mun päälle. Hänen mukaansa tilanne oli jo Ok, koska he olivat käsitelleet sen ja he vasta harjoittelivat tätä ajamisjuttua. Ajaja sentään pyysi anteeksi.

Hiljaseks veti. Pyöräilijän vuoksi ei kannata kuluttaa sitä ylimääräistä jarrupoljinta. Melkoista asennekasvatusta opettajalta.

Silloin joskus Nygårdin autokoulun opettaja kyllä polkaisi jarrupolkimensa pohjaan, kun en jollain ajotunnilla muistanut tarkistaa, tuleeko sieltä takaa suoraan menevä pyöräilijä. Ei tullut, mutta oppi jäi mieleen. Tavallaan kantapään kautta, koska auto tietenkin sammuin tilanteessa.

AK-87
24.10.2012, 13.43
Käväisin koululla tuossa äsken eestaas. Teillä ei päivänajasta johtuen ollut juuri ketään. Kätevästi kuitenkin niistä vähistä erittäin moni kulki aivan omien sääntöjensä mukaisesti. Ei tästä nyt mulle sinänsä mitään vaaratilanteita aiheutunut, mutta avaudutaan nyt tänne ettei jää kaivelemaan. Mennessä stop-merkin takaa rynnistää auto edes silminnähden hidastamatta kelvin jatkeen yli. En ehtinyt alle. Seuraavaksi kelvillä tulee vastaan isompi mönkkäri, nelipyöriä nuo kai lain silmissä ovat. Eivät siis kuulu kelveille. Jollen ihan väärin nähnyt niin oli eurokilvet, eli ehkä aika tehokaskin värkki? Voin olla väärässä, tää on hieman arvailua.

Takaisin tullessa lähestyin noin 10-15km/h valoristeystä tien vasenta puolta olevalla kelvillä. Vihreät paloivat ja ajoin siis rauhallista vauhtia yli. Vastaisesta suunnasta halusi useampikin auto kääntyä reittini yli kulkusuunnassaan oikealle. Ei mitään merkkiäkään tilan antamisesta yhdelläkään autolla, kun aloin olla kohdalla... ei mitenkään yllättävää toki, mutta perseestä kuitenkin. Olin aika lähellä yhden auton kuskin ovea ja ihan normaalia oli myös kuskin reaktio tilanteeseen: epämääräinen tuijotus fillaria kohti, tiukentuva ote ratista, lisää kaasua, päätä ikkunasta kauemmas ja ilme kuin koittaisi pidätellä akuuttia rektaalitoimitusta.

Kiitti.

Fuuga
24.10.2012, 13.53
Autokouluopettajien tila on huolestuttanut, kun paria kanavaa osunut kohdalle asian sivuun. Ensimmäinen tapaus oli muutama päivä takaperin töihin autoillessani.

OT, mutta oli ihan pakko tarttua.... autoiletko yleensäkin takaperin? ;)

Hääppönen
24.10.2012, 17.12
:D Pääsisi varmaan Aristoteleen kantapäähän.

Smo
24.10.2012, 19.38

Sitä mäkin mietin. Vaihdelaatikko kenties asennettu väärinpäin?

jalkkis
24.10.2012, 21.28
OT (ketjun aiheen takia) mutta kun aina vaan valitetaan, että risteyksissä kääntyvät autot eivät anna pyörille tilaa, niin nyt tahtoo ma antaa isot propsit punaisen YläÄssän kuskille Hermannin Rantatiellä. Tämä jäi jo kaukaa (olis varmaan ehtinyt kääntyä alta pois) odottamaan, että ehdin sotkea risteyksen yli. Tilanteesta ilostuneena morjenstin kuskia ja sain saman käpälänheilautuksen takas.

Lämmitti.

Anteeksi OT, jatkossa keskityn valittamiseen.

kampia
25.10.2012, 00.11
Voisin jatkaa ylläolevaa offtopiccia sen verran, että joka päivä joutuu nyökkäilemään kiitosta autoilijoille kun hiljentävät ja antavat tilaa kun ylittää tien. Kerran vaan on joutunut lyömään "liinat kiinni" kun auto tuli ihan jarruttelematta risteykseen. Ja sekin oli mopoauto. Näin siis täällä Lahessa.

JayJ
25.10.2012, 08.38
Tämä (http://www.youtube.com/watch?v=a8iStWHmEq4) sopii tänne loistavasti

p bonk
25.10.2012, 08.47
Tänään vain kevyen liikenteen väylän havainnointia auton ikkunasta käsin. Vartin vaille kahdeksalta hämärässä laskin toistakymmentä pyöräilijää, joista suurin osa kouluun matkalla olevia ala-asteikäisiä lapsia ja jokunen töihin polkeva aikuinen. Ei ensimmäistäkään valoa. Tuolla menolla loppuelämästä voi tulla lyhyt ja/tai vaikea. Ihan vähän kyselisin noiden perheiden aikuisilta vastuuta ja huolehtimista lapsen koulumatkan kulkupelistä.

TimoS
25.10.2012, 08.51
Tämä (http://www.youtube.com/watch?v=a8iStWHmEq4) sopii tänne loistavasti

Uh, nykysääntöjen mukaan tuo pyöräukko on väärässä, kolmio on vasta pyörätienjatkeen jälkeen...

Risto Koivunen
25.10.2012, 10.47
Uh, nykysääntöjen mukaan tuo pyöräukko on väärässä, kolmio on vasta pyörätienjatkeen jälkeen...

Kärkikolmio (merkki 231 "väistämisvelvollisuus risteyksessä") kuuluu tieliikenneasetuksessa etuajo-oikeus- ja väistämismerkkien ryhmään. Tähän ryhmään kuuluville merkeille ei ole yleisesti määritelty erityistä vaikutusaluetta. Kyseisen merkin vaikutuksesta asetuksessa todetaan seuraavaa:

"Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."

Eli väistämisvelvollisuus koskee koko risteystä ja koko risteävää tietä kaikkine osineen, ei ainoastaan kärkikolmion jälkeen tulevaa osaa risteävästä tiestä. Tuossa filmissä esiintyvä pyörätie näyttäisi olevan osa samaa tietä kuin viereinen ajorata. Merkin sijoitus voisi tietysti olla parempi.

Lisäksi väistämisvelvollisuuksista riippumatta risteysten tukkiminen on kiellettyä tieliikennelain 15 § 2 momentin perusteella: "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen".

A R:nen
25.10.2012, 11.33
KKO on joskus noin 90-luvulla yhdessä tuomiossaan esittänyt perusteluina jotain jonka perusteella kolmion paikka katsotaan nykyään yleisesti merkitseväksi. Myös joku maaginen metriluku löytyy samasta tuomiosta.

TimoS
25.10.2012, 12.45
KKO on joskus noin 90-luvulla yhdessä tuomiossaan esittänyt perusteluina jotain jonka perusteella kolmion paikka katsotaan nykyään yleisesti merkitseväksi. Myös joku maaginen metriluku löytyy samasta tuomiosta.

uh ja uh, miten tästäkin on saatu tehtyä näin epämääräistä?

Risto Koivunen
25.10.2012, 13.26

Piti vähän kaivella KKO:n arkistoja. Olisiko kyseessä tapaus 1985-II-34, jossa KKO pohtii oliko maantien rinnalla kulkenut pyörätie osa maantietä vaiko erillinen tie? Perusteluista poimittua:

"Maantien sekä yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien välissä on noin 12 metrin levyinen viheraluekaista. Tästä jalkakäytävän ja pyörätien sijainnista lähellä maantietä ja sen rinnalla ja myös siitä, että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää."

A R:nen
25.10.2012, 14.27
Juuri tuosta tapauksesta oli kyse. Eihän tämän (ja ties kuinka monen muunkin) asian selvemmin säätämisen pitäisi mikään maailman vaikein asia olla, mutta jostain syystä ministeriötä ei kiinnosta tai jotain.

TimoS
25.10.2012, 14.30
Kärkikolmio (merkki 231 "väistämisvelvollisuus risteyksessä") kuuluu tieliikenneasetuksessa etuajo-oikeus- ja väistämismerkkien ryhmään. Tähän ryhmään kuuluville merkeille ei ole yleisesti määritelty erityistä vaikutusaluetta. Kyseisen merkin vaikutuksesta asetuksessa todetaan seuraavaa:

"Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."

Eli väistämisvelvollisuus koskee koko risteystä ja koko risteävää tietä kaikkine osineen, ei ainoastaan kärkikolmion jälkeen tulevaa osaa risteävästä tiestä. Tuossa filmissä esiintyvä pyörätie näyttäisi olevan osa samaa tietä kuin viereinen ajorata. Merkin sijoitus voisi tietysti olla parempi.

Lisäksi väistämisvelvollisuuksista riippumatta risteysten tukkiminen on kiellettyä tieliikennelain 15 § 2 momentin perusteella: "Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen".
Sitten on "Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista", jossa mainitaan mm.

Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan, jollei toisin säädetä, siihen kohtaan, mistä merkin vaikutus alkaa.

en sitten tiedä mikä on soveltamisjärjestys vs. päätös ja asetus.

Risto Koivunen
25.10.2012, 15.07
Sitten on "Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista", jossa mainitaan mm.

Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit sijoitetaan, jollei toisin säädetä, siihen kohtaan, mistä merkin vaikutus alkaa.

Hyvä huomio. Tosin tuon kärkikolmion osalta saatetaan ehkä toisin säätää (tai sitten ei), sillä sen kohdalta todetaan vielä erikseen, että: "Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta."

Tuosta Karpon filmistä kannattaa huomata, että siinä näytetään vain keskikorokkeella olevan kärkikolmion sijainti. Epäselväksi jää, onko myös ajoradan oikeassa reunassa kärkikolmio, ja mikä on sen sijainti. Nykyinen lainsäädäntöhän vaatii, että kärkikolmio tulee löytyä tien oikeasta laidasta (minkä lisäksi sitä voidaan tehostaa muihin paikkoihin sijoitelluilla kärkikolmioilla).

TimoS
25.10.2012, 15.36
Hyvä huomio. Tosin tuon kärkikolmion osalta saatetaan ehkä toisin säätää (tai sitten ei), sillä sen kohdalta todetaan vielä erikseen, että: "Merkki sijoitetaan mahdollisimman lähelle risteystä. Merkkiä ei saa sijoittaa 30 metriä kauemmas risteävän tien ajoradan lähimmästä reunasta."

Tuosta Karpon filmistä kannattaa huomata, että siinä näytetään vain keskikorokkeella olevan kärkikolmion sijainti. Epäselväksi jää, onko myös ajoradan oikeassa reunassa kärkikolmio, ja mikä on sen sijainti. Nykyinen lainsäädäntöhän vaatii, että kärkikolmio tulee löytyä tien oikeasta laidasta (minkä lisäksi sitä voidaan tehostaa muihin paikkoihin sijoitelluilla kärkikolmioilla).
Filmin kohdalla 1:19 vois hyvällä tahdolla sanoa että kolmion yläosa näkyy just bussin katon päällä. Näyttäisi olevan suojatiemerkin tolpassa, eli pyöräukko on kuin onkin oikeassa! Ei Karpo voi olla väärässä.

No asiasta sen verran että lienee yleinen käsitys jotta vasta merkin jälkeen väistetään, eli merkkiin asti painetaan eteenpäin tuijottaen ja sitten jarru pohjaan.

Risto Koivunen
25.10.2012, 16.17
Eihän tämän (ja ties kuinka monen muunkin) asian selvemmin säätämisen pitäisi mikään maailman vaikein asia olla, mutta jostain syystä ministeriötä ei kiinnosta tai jotain.

Toisaalta liikenneministeriön virkamiesten tähänastiset saavutukset pykälien selventämisessä eivät myöskään aina anna aihetta varauksettomiin hurraa-huutoihin (esim. väistämissäännöt pyörätieltä ajoradalle tullessa ja pyörätien jatkeen merkitseminen).

Ja täytyyhän niille KKO:n tuomareillekin keksiä jotakin tekemistä.

Pyörällä ja autolla
25.10.2012, 17.55
Tänään kaksi kertaa auto tulee takaa, ajaa ohi ja kääntyy suoraan eteen.
Ensimmäinen Espoon keskuksessa. Ajoin Siltakadun vieressä olevaa kelviä pitkin asemalle päin ja olin noin 5 metrin päässä Asemakujan risteyksestä tarkoituksena jatkaa suoraan eteenpäin, kun takaa tulee volvo, ohittaa minut ja kääntyy edestäni samantien oikealle Asemakujalle. Sain jarrutettua ja väistettyä ja lähdin sitten volvokuskin perään ja keskustelemaan väistämissäännöistä. " Meinasit sitten päälle ajaa " - En mä huomannut sinua, mistä sä tulit - " Samasta suunnasta kuin sinä ja ohitit mut ja käännyit suoraan eteen " - En mä nähnyt sinua -. " Näitkö sen toisen pyörälijän jonka päälle meinasit myös ajaa ? " _ Näin mutta mistä sä tulit en mä sinua nähnyt -.
Mainittakoon että päälläni oli kirkkaankeltainen takki ja pyörässä kaikki lain vaatimat heijastimet ja tapahtuma-aika oli 11 aikaan päivällä.

Pari tuntia myöhemmin yritti sitten kuorma-autokuski ajaa päälle. Ajoin Kilon suunnasta Kauniaistentien vieressä olevaa kelviä Kauniaisten keskustaan päin kun samasta suunnasta takaapäin tullut kuorma-auto ohitti minut ja kääntyi samantien vilkkua näyttämättä Hiidenporttiin.
Ajoin taas perässä ja kävin avautumassa kuskille. Eipä paljon yllättänyt kun vastaus oli - En mä nähnyt sinua -.
Niinpä ja edelleen päälläni oli se kirkas keltainen takki ja tämäkään ei tapahtunut pimeän aikaan vaan noin 13.30.

AK-87
25.10.2012, 18.20
^ Ei kai sitä näe, kun ei katso. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Jos taas ongelma on esim. siinä, ettei pää käänny riittävästi tai ei yksinkertaisesti silmät toimi, niin kannattaisi ehkä harkita sitä autoilua uudelleen.

Pyörällä ja autolla
25.10.2012, 18.36
^ Ei kai sitä näe, kun ei katso. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä. Jos taas ongelma on esim. siinä, ettei pää käänny riittävästi tai ei yksinkertaisesti silmät toimi, niin kannattaisi ehkä harkita sitä autoilua uudelleen.

Autoilija - Suomi - Autoilija sanakirjassa: " En nähnyt " tarkoittaa " En välittänyt ".

pöökke
25.10.2012, 21.41
Tänään tuntui olevan enemmän tilanteita niin autojen kuin ihmisten kanssa kuin aikoihin. Mietin että uumoiltu talven tulo saa aika monen unohtamaan pyöräilijöiden olemassaolon ja käyttäytyminen on sitten sen mukaista. Paras todellakin ajaa kuin olisit muille näkymätön koska sitä tuolla nimenomaan pyörän selässä ollaan.

Halloo halloo
25.10.2012, 21.48
Autoilija - Suomi - Autoilija sanakirjassa: " En nähnyt " tarkoittaa " En välittänyt ".

Valitettavan totta.

Holdfast
25.10.2012, 22.09
Tuo on tosiaan kyllä se ehkä perinteisin ja varmin selitys, tuo SMIDSY. "Sorry mate, I didn't see you"

rantanr
26.10.2012, 07.05
Tänään kaksi kertaa auto tulee takaa, ajaa ohi ja kääntyy suoraan eteen.
Jännä juttu, ajelen 7000 km/v samoilla seuduilla ja minulle ei juuri koskaan käy noin vaikk kuinka yritän. Ehkä olen niin pahan näköinen, ettei kukaan uskalla.

kolistelija
26.10.2012, 07.13
Jännä juttu, ajelen 7000 km/v samoilla seuduilla ja minulle ei juuri koskaan käy noin vaikk kuinka yritän. Ehkä olen niin pahan näköinen, ettei kukaan uskalla.
Noin käy aika usein työmatkallani. Kerran pari viikossa on aika normaali tahti. Viime vuonna eräs autoilija oikein kaasutti että ehtisi eteeni ja pysähtyi siihen huutamaan että suojatiellä pitäisi taluttaa fillaria...

Väittäisin kuitenkin että parissa vuodessa on tapahtunut kehitystä parempaan päin.

Smo
26.10.2012, 07.41
Kylähän päivittäin autot kiihdyttää ohi että pääsis kääntymään eteen, oon sitten autotiellä kaupungissa tai pyörätiellä. Taksit on hyviä tuossa lajissa, niillä tuntuu olevan kiire johonkin.

mkpaa
26.10.2012, 07.50
Fiksi+sliksit on siitä hyvä yhdistelmä, että varmasti tietää milloin on pitoa ja milloin ei. Muuta hyvää siitä sitten ei tällä säällä löydykään. :)

Turvallisesti pääsi perille, mutta matkaan kului noin puolet enemmän aikaa.

Pyörällä ja autolla
26.10.2012, 08.57
Noin käy aika usein työmatkallani. Kerran pari viikossa on aika normaali tahti. Viime vuonna eräs autoilija oikein kaasutti että ehtisi eteeni ja pysähtyi siihen huutamaan että suojatiellä pitäisi taluttaa fillaria...

Väittäisin kuitenkin että parissa vuodessa on tapahtunut kehitystä parempaan päin.

Tuosta suojatiejutusta rupes mullekkin tämä Volvokuski selittämään. Kerroin sitten herralle ystävällisesti mikä on suojatien ja pyörätien jatkee ero ja milloin ( 2017 loppuun mennessä ) se pyörätien jatke pitää olla maalattu katuun suojatiestä poikkeavalla merkintätavalla, sekä sen mikä tekee nykyään suojatiestä pyörätien jatkeen.
Volvokuski oli huuli pyöreenä ja totesi - Ai en mä tiennyt tuollaista -.

Risto Koivunen
28.10.2012, 16.26
Päivän kuva-arvoitus Vantaalta: paikanna oheisesta kuvasta liikennemerkkien osoittama yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä suojatie.

http://goo.gl/maps/Lb8Uq

(Kuljin tänään tuosta ohitse, ja saatoin todeta että kyseinen "kevyen liikenteen väylä" ei ole tällä hetkellä edes yhtä hyvässä kunnossa kuin tuon kuvan ottamishetkellä kolme vuotta sitten - siihen on nimittäin kasvanut tällä välin mm. erinäisiä puolen metrin korkuisia kuusentaimia, joiden välistä pitäisi jotenkin pystyä pujottelemaan jos tuosta haluaa ajamalla edetä.)

viivi
29.10.2012, 16.09
Se on maastopyörätie.

Detergent
29.10.2012, 17.51
ja suojatie on maalattu poikkeuksellisesti asfaltin alapinnalle, joten se ei erotu kovin helposti.

Risto Koivunen
29.10.2012, 19.12
Tieliikennelain mukaan suojatie voidaan merkitä myös pelkillä liikennemerkeillä, ilman seepra-raidoitusta. Tosin niiden liikennemerkkien pitäisi näkyä molemmista tulosuunnista.

Ainakaan tuolla ei ole säästelty pysäköintikieltomerkeissä.

Jopoman
29.10.2012, 19.41
Kävin kertomassa suoraa eteen kääntyneelle autoilijalle että sen pitää kääntyessään väistää pyörätien liikennettä; vastaus nyrpeä "Kyllä mä tiedän!"

Veti jotenkin hiljaiseksi...

p bonk
30.10.2012, 06.15
Tällä kertaa seurasin avautumista taksin takapenkiltä, kun taksi pyrki Turvesuontieltä vasemmalle Kehä I:lle. Valot olivat vielä vilkulla ennen kuutta ja Tapiolan suunnasta tullut pyöräilijä pääsi yllättämään. Taksi oli väärässä, mutta pyöräilijä jää tuossa kivasti kevyen liikenteen väylän ja Kehän alittavan alikulun kaiteen taakse katveeseen. Havaitsemista ei helpottanut eteen näyttävä ledi, joka ei ollut kovin tehokas, joskin ok (ei pahimmasta päästä). Eivätkä täysin mustat vaatteet ja pyörä. Takavaloa ei ollut, eikä kypärää. Kannattaisi minusta satsata enemmän näkymiseen, sillä vauhti oli reipas. Täältä tähän.

ketjunvenyttäjä
30.10.2012, 08.44
Viikki-Kumpula tänä aamuna. Biokeskuksen kohdalla on jo kuukausia väsätty kosmeettista tien levennystä ja kelvit molemminpuolin ovat olleet työmaana, olen vetänyt suosiolla kiertoreittiä. Tänään katselin että työkoneet ovat poissa, kokeillaanpas suorempaa reittiä. Seurauksena tietty vääntynyt takavanne. Lähes jokainen autotielle vievä pyöräkaista on viimeistelemättä (siis kymmenen sentin rako kiveyksen ja asvaltin välissä) ja suurimpaan osaan korokkeita neropatit ovat vetäneet normikatukiveyksen koko leveydeltä, ei puhettakaan että pyörakaistan kohdalta olisi madallettu. Mielipiteeni liikennesuunnittelijoista tällä hetkellä voitte arvata. Luulen myös että mielipiteeni ei tule muuttumaan lumien tullessa, mutta onhan ainakin auraajat jakamassa tätä tunnetta. RAAH!.

spanky
30.10.2012, 16.51
Olipa joku perhanan ritari parkkeerannu Lehmuskadulla lavakkinsa sillei oikein hienosti kelville. Auton keula oli pihan puolella ja perä kokonaan kelvillä ja mikä parasta nii pihaankin ois mahtunu koko kiesi. Kattelin että näkyykö auton kuljettajaa missään mutta eipä vaa näkyny.

samu88
30.10.2012, 17.03
Oli vissiin koiran ulkoiluttajalla huono päivä tänään. Ajoin pyörätien oikeeta reunaa ja kaukaa tuli koirantaluttaja koirineen samalla puolella vastaan. No siirryin vasempaan reunaan jotta pääsen ohi, niin taluttajakin meni samalle puolelle. No eikun takaisin oikeaan reunaan ja niin myös taluttajakin meni. No sitten taas koukkasin vasemmalle niin päästää koiran sinne vasempaan reunaa ja itse kävelee toisella puolella ja hihna menee pyörätien poikki. Tuli koukattua koiran puolelta pientareelta ohi. Ihmetyttä vaan että mitä V*ttua sen koiran ulkoiluttajan päässä liikku...

Jake_Kona
30.10.2012, 17.29
Mustaa huumoria-varoitus
Yritti varmaan koiran puolesta tehdä itsemurhailua.

ljgda
30.10.2012, 22.36
Oli vissiin koiran ulkoiluttajalla huono päivä tänään. Ajoin pyörätien oikeeta reunaa ja kaukaa tuli koirantaluttaja koirineen samalla puolella vastaan. No siirryin vasempaan reunaan jotta pääsen ohi, niin taluttajakin meni samalle puolelle. No eikun takaisin oikeaan reunaan ja niin myös taluttajakin meni. No sitten taas koukkasin vasemmalle niin päästää koiran sinne vasempaan reunaa ja itse kävelee toisella puolella ja hihna menee pyörätien poikki. Tuli koukattua koiran puolelta pientareelta ohi. Ihmetyttä vaan että mitä V*ttua sen koiran ulkoiluttajan päässä liikku...

- oli ottanut yhteen jonkun pyöräilijän kanssa aiemmin, ja halusi pottuilla tai kostaa

- halusi muusta syystä vain härnätä ja haastaa riitaan

- oli päihtynyt

- vaimo/mies jättänyt aiemmin päivällä, oli täysin ajatuksissaan

- arvioi väärin, mihin sinä olit siirtymässä, ja oli epävarma omasta oikeasta paikastaan

- oli lääkitty avohoitopotilas

... oikeasti, onhan noita mahdollisia selityksiä. Ihan mahdoton tietää. Meitä on moneksi.

kkolja
31.10.2012, 14.52
Tuossa samu88:n tapauksessa olisin kyllä itse pysähtynyt juttelemaan koirankusettajan kanssa, että kummassako kengässä se kivi on ja voinko auttaa sen poistamisessa. Ystävällisen kautta tietenkin, vaikka kaikkiin koirahenkilöihin se(kään) ei auta. Joskus ei voi kuin ihmetellä, että kummassa päässä hihnaa se viisaampi olento onkaan.

Oma tapaukseni voisi mennä myös ihaniin hetkiin, sillä sen verran paljon hymyilytti tilanteen mentyä ohi. Ehkä on silti kohteliaampaa laittaa tänne. Vahingonilosta hehkuttaminen kun ei välttämättä ole kovin tyylikästä. Tulipa kuitenkin tänään aamulla todistettua kahden ninjapyöräilijän yhteentörmäys. "Mä en nähnyt sua!" huusivat kuin yhdestä suusta. Kai tuo oli jokin killan tunnuslause. Toivottavasti oppivat jotain, ehkä eivät.

Pyörällä ja autolla
31.10.2012, 16.21
Perustapaus tänään Espoon keskuksen uimahallin luona puolenpäivän aikaan. Minä ajan kelviä pitkin Espoon keskuksen suuntaan Omnialta päin kun
pakettiauto tulee vauhtia kiihdyttäen Kaivomestarinkadulta kolmion takaa suoraan eteeni ja kääntyy oikealle Kirkkokadulle. Kuski ei edes vilkaissut oikealle tuleeko siltä ketään kelviä pitkin.

jalkkis
31.10.2012, 21.33
Ei muuta kuin nyrkkiä auton takakulmaan niin huomio on taattu. Itse tein kerran noin suojatielle (öh, kelvin jatkeelle) näyttöään räpläämään jääneelle tolppahomolle. Aikas vikkelästi se kärrystään nousi...

bomba
01.11.2012, 08.48
Tulipa kuitenkin tänään aamulla todistettua kahden ninjapyöräilijän yhteentörmäys. "Mä en nähnyt sua!" huusivat kuin yhdestä suusta. Kai tuo oli jokin killan tunnuslause.

Hahaa, parhautta! :D

freerider70
03.11.2012, 06.49
Toissapäivänä piti kilauttaa kelloa kolmelle (tekun?)opiskelijalle kun kello hajosi, tunsin vaikeutta ja varsinkin kun paska ei irronnut ohjaustangosta väkisin repimällä... Että ainakin kiinnitys oli vahva :)

freerider70
03.11.2012, 07.55
Mielenkiintoinen linkki liittyen aiheeseen "en nähnyt sua"

http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

kuovipolku
03.11.2012, 08.42
Pitäisi olla pakollista lukemista niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin (ja autoilijoille voisi pitää vuotuisen kertauskuulustelun).

Pyöräilijälle hyvänä ohjeena mm: "when passing junctions, look at the head of the driver that is approaching or has stopped. The head of the driver will naturally stop and centre upon you if you have been seen. If the driver’s head sweeps through you without pausing, then the chances are that you are in a saccade – you must assume that you have not been seen and expect the driver to pull out!"

Mutta on siellä sitten tämäkin: "Recognise the risk of being in a saccade. High contrast clothing and lights help. In particular, flashing LED’s (front and rear) are especially effective for cyclists as they create contrast and the on-off flashing attracts the peripheral vision in the same manner that movement does. There’s nothing wrong with leaving these on during the day."

Fuuga
03.11.2012, 09.54
Linkkinä edellisestä artikkelista löytyy myös hyvä kirjoitus sijoittumisesta tiellä http://www.londoncyclist.co.uk/safe-bike-ride/

keski-ikäinen
03.11.2012, 10.36
Mun krossarin käyttöohjeissa luki, että pyöräilijän on ajettava "defensiivisesti". Musta aika hyvin ilmaistu.

p bonk
03.11.2012, 10.58
Linkkinä edellisestä artikkelista löytyy myös hyvä kirjoitus sijoittumisesta tiellä http://www.londoncyclist.co.uk/safe-bike-ride/

Juuri noin se menee. Torvi ei satu, toisin kuin töytäisevä auto. Keskemmällä ajavaa pyöräilijää ei voi hipaista vahingossa, vaan on ajettava tietoisesti päälle. Sitä ei juuri tapahdu.

rjrm
03.11.2012, 11.04
Liikenneympyrään tms vaarapaikkaan tullessa tulee ajettua ihan keskellä. Turvallisemmalle tuntu.

Arde1
03.11.2012, 11.13
Juuri noin se menee. Torvi ei satu, toisin kuin töytäisevä auto. Keskemmällä ajavaa pyöräilijää ei voi hipaista vahingossa, vaan on ajettava tietoisesti päälle. Sitä ei juuri tapahdu.

Helsingissä esim. hämeentiellä on syytä ajaa aina keskellä bussikaistaa oman turvallisuuden vuoksi. En ikinään suostuisi ajaa oikeassa laidassa ja vierestä paahtaa 40km/h bussi ohi hihoja hipoen.

alli
03.11.2012, 11.35
Mielenkiintoinen linkki liittyen aiheeseen "en nähnyt sua"

http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

Kiitos, oli mielenkiintoinen tosiaan. Pitää autoa ajaessa kokeilla katseen tarkentamista tietoisesti eri etäisyyksille. Mulla on nyt viikon verran ollut kokeilussa moniteholasit, ja näillähän ei edes näe tarkasti joka kohdasta linssin läpi.

Pyöräilijänä olen ruvennut epämääräistä kolmion takana vaanijaa lähestyessä välillä tekemään lyhyen huomiovilkutuksen, josko erisuuntainen liike kiinnittäisi huomiota. Näinä pimeinä ja sateisina aikoina ei kyllä kuskin pään liikkeiden tarkkailu oikein onnistu ja muutenkin jos alkaa tuijottaa yhtä kohdetta, niin vaara voi yllättää jostain muusta suunnasta, olen huomannut.

Pyörällä ja autolla
03.11.2012, 11.53
Pyöräilyä Tampereella yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Kq3GIGW6-zQ

Vepa
03.11.2012, 12.26
^Erittäin hyvä videoklippi kotikapunkini kaduilla pyöräilijän kohtaamista tilanteista.

Suunnittelupöydällä kevyen liikenteen väylät toimivat erittäin hyvin, kun siellä ei ole ihmisiä.

Erillisen pyöräväylän erottaminen ja merkitseminen parantaa ennustettavuutta. Hämeenkadulla toteutetun kokeilun aikaan pyöräily oli huomattavasti jouhevampaa, koska jalankulkijat pääsääntöisesti osasivat välttää pyöräväylällä kävelyä ja kohdattaessa väistivät väylältä sivuun. Nyt ajaminen on yhtä härdelliä, kuten videolla näkyy.

ahma
03.11.2012, 12.41

Aivan mahtavan havainnollistava linkki. Tuota pitäisi laittaa päättäjille nähtäväksi, ymmärtäisivät pyöräilijän reaalimaailman.

pmw
03.11.2012, 14.56

Ihan kiva video mutta en itse nähnyt mitään suurempaa ongelmaa tuossa. Ja tätä tilannetta on melko vaikea korjata edes millään. Mielestäni ei kannata mennä hämpille jos harmittaa polkea alle 100kmh.

Arde1
03.11.2012, 15.17
Mulla taas ei pää kestäis tuollaista matelua. Ajoradalle polkemaan autojen sekaan. En ole tamperelainen, mutta viereisellä tiellä / kadulla on varmaan max 40km/h rajoitus? Silloin siellä voi hyvin autojen seassa mennä. Toi video kuvastaa hyvin millaista pyöräily on pahimmillaan keskustoissa. Lähettäkää tampereen kunnanhallintoon toi video ja jäädään odottamaan vastausta :D

Itsok
03.11.2012, 16.46
Hämeenkatu on kyl varsin rasittava paikka pyöräillä sillon kun siellä on yhtään enempää ihmisiä. eli abaut 12 h vuorokaudesta, ja kesällä ehkä enemmänkin. Turhapa sinne on itteensä väkisin tunkea, kaupungin läpi onneksi on paljon tehokkaampiakin reittejä. Käy sit vaan pakolliset asiat pyörällä siellä. mun mielestä siel on helpompaa ja vähemmän stressaavaa mennä mm. autolla.

Ja hämpillä ei oo kyl kiva mennä ajoradalla fillarilla, ainkaan näin syksyllä ja talvella. pirun liukasta ja uraista mukulakiveä ja liikennettä on aika paljon. Lisäksi busseja menee todella paljon ja ne ajaa kovaa. Ja varsinkin kun tamperelaiset on varsin pyöräilyvastaista yleisesti. Tietoisesti ei aina huvita tapattaa itseään.

Vielä sellanen pointti, et tällä hetkellähän suurin osa hämeenkadusta on jalankukijoiden valtakuntaa. Yhdistetyt pyörätiemerkit on peitetty kuun vaihteessa.

edit. Nyt kun en ole oikeastaan kevleillä ajanut kun ihan vähän noin vuoteen ja vastaavasti ihan helvesti autolla (vääräleuoille, autolla tietty ajoradalla), niin pakko sanoa että on muuten paljon vähemmän stressaavaa tää autoilu ja huomattavasti sujuvampaa. Ainakin treellä. Taidan jatkossakin pyrkiä käyttämään kaikki pyöräilykilometrin viisaasti maaston puolelle. Kevlipyöräily on kyl ihan berberistä.

p bonk
03.11.2012, 21.05
Noin ulkopaikkakuntalaisena (mutta paikan päällä käyneenä) olen sitä mieltä, ettei Hämeenkadun jalkakäytävä (tai kelvi) sovellu pyöräilyyn. Siihen pitäisi saada pyöräkaista tai suosiolla tehdä sivukaduille sujuva väylä (mikä voi olla vaikeaa) tai sitten pyöräilijät ajoradalle (joka on mukulakivien takia aika huono paikka ajaa). Tuo on kaikkien kauppojen ym. taki yhtä hyvä paikka pyöräilijälle, kuin Pohjoisespa Helsingissä.

pmw
03.11.2012, 22.39
Hämeenkadulle itsessään siis kadullehan ei oo mitään asiaa fillarilla, siellä kualee heti eikä kukaan täysjärkinen siellä halua ajaa. Pyörätietä tai väylää siihen on ihan turha suunnitella, ei tule toimimaan, johan se on jo nähty. Kaupunkinvaltuustoon myös turha lähetellä lippuja ja lappuja, ei ne mitään auta, on sekin nähty.

Mun mielestä paras ratkasu näissä on se että vähän voi löysätä pipan naruja tai olla menemättä koko paikkaan. En minäkään halua väkisin mennä tammelantorille ajeleen autolla ihmisten sekaan, kun voin ajaa aivan viereltä ja mennä sitten tammelantorille. Fillari on niin nopea ja sutjakas vehje että pääsee hyvin sivukatuja. Jos polkee joka päivä töihin tms niin että keskusta on matkanvarrella, tuskin on ongelma mennä muita katuja joita on siellä pilvin pimein, miks pitää just hämppiä ajaa? Ja jos ajaa satunnaisesti, ei luulisi kaatuvan seinät päälle jos joutuu vähän hidastaan, mutta ehkä en oo vaan tarpeeks fillarifanaatikko tässä asiassa?

Oon itse pyöräillyt reilu 20 vuotta hämpillä kaikenmoisilla vermeillä eikä ole vielä sappi kiehunu, ehkä just sen takia että otan aika lunkisti asian, sillon pääsee hyvin. Vaput, ym ruuhka-ajat niin vetää sivukatua ja pääsee ajaan vaikka triljoonaa. Tosin kyllä hämpilläkin pääsee ajaan lujaa kun puikkelehtii (vaarallisestihkohti) minä tahansa päivänaikana, ellei oteta juuri noita sempaloita lukuun.

Itsok
04.11.2012, 00.25
Aika samaa mieltä pmw:n kanssa. Turha mennä sinne muuten ku, jo son tarvis. Helpommalla pääsee sivukatuja pitkin. Sit jos tarttee mennä sinne ruuhkan aikaan niin tarttee varautua et vauhti on 5-10 km/h ja silti pujottelua. Kesällä tietty voi heittää välillä ajoradallakin sopivssa väleissä. Sempaloiden aikaan oon monesti tönänny pyörää jos on ollu aivan pakko puskee ytimeen.

Sinällään mun mielestä pyöräkaistat toimi yllättävän hyvin muutama vuosi sitten.

Jake_Kona
04.11.2012, 00.49
Eikös tuon voi ajaa yhtä korttelia etelämpää tai pohjoisempaa. Tai katua pitkin 35km/h

pmw
04.11.2012, 01.59
Kesällä ei kait saa(?) pyöräillä edes kadulla kun on yhdistetty pyörätie siinä jalkakäytävällä? Tosin eipä ne tampereella mittään meinaa, ja jos haluaa niin siitä vaan kokeileen ajaan mukulakivelle 35km/h paunun ja TKL:n väliin, voi olla että rupee jänskättään.
Tossa oma pieni pätkä hämpiltä, muistaakseni n klo 17 aikaan nauhoteltu ihan arkipäivänä http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_JzeLLXn2q8&list=PLC0EDFE7445BCD00D#t=94s

Se pyöräkaista mikä oli siinä muutama vuosi sitten.. Sehän oli koko kesän, kävin aina välillä katteleen sitä ja fillaristit polki normisti missä sattu ja kävelijät käveli sen pyöräkaistan päällä. Tuntu niinkun kukaan ei olis nähny edes sitä. Tosin en näe siitä mitään hyötyä kun mielestäni se jalkakäytävä toimii nytkin aivan hyvin. Kyse on kuitenkin kilometrin matkasta... Ja siitäkin aika pieni prosentti tota missä on ihmisiä enempi. Eiköhän piretä hämppi samanlaisena kun aina ennenkin, ei tartte miettiä ja ressata aivoja, hyviän siä pärjää.

VeeVee
04.11.2012, 19.23
Onneksi tulee oltua melko varovainen risteyksissä kun tänään ois voinu käydä aika huonosti. Paikkana Turuntien ja Viherlaaksontien risteys. Ajoin kelviä alamäkeen Kehä III:n suuntaan eli länteen. Liikennevalot vaihtu vihreäksi vähän ennen risteykseen tuloa, mutta onneksi en juurikaan kiihdyttänyt vauhtia kun risteyksessä oli auto vilkut oikealle. Just olin menossa ajoradan yli kun auto päätti kääntyä oikealla punasilla valoilla (suoraan meneville vaihtui vihreäksi). Äkkijarrutus ja pyörä pysähtyi vähän ennen autoa. Kuski ei edes huomannu mua (puhui puhelimeen). Eikun perään. Ratin takana oli n. 45-vuotias nainen joka jatkoi puhelimeen puhumista eikä meinannu huomata mua siinäkään vaiheessa kun koputin ikkunaan. Sanoin sanottavani melko kohteliaasti. Aika usein näkee sitä, että suoraan menevillä vaihtuu vihreä valoa ja samoilla valoilla käännytään oikealle, vaikka heille palaa punainen.

Aika monta jalankulkijaa ilman heijastimia ja pari ninjapyöräilijää. Suurimmalla osalla oli valot mikä oli hyvä asia.

kenaattori
05.11.2012, 18.08
Keskuspuistossa sai olla tarkkana, ninjakävelijöitä ja -lenkkeilijöitä. Kuitenkin oli turvallisempaa ajella rauhallisessa puistossa kuin klv:llä, missä ninjat poukkoilee sateessa, katsomatta sivuilleen. Kaikilla vastaantulevilla pyöräilijöillä oli kuitenkin valot, hyvä.

Marsusram
05.11.2012, 18.43
Kaikilla vastaantulevilla pyöräilijöillä oli kuitenkin valot, hyvä.
Et vaan nähnyt niitä ninjoja..
Omalla kotimatkalla oli puolet ilman valoja, eikä heijastimiakaan jalankulkijoista kuin lenkkeilijöillä.
Huomenna laitan kyllä suosista Lupinen nokalle, hitsin pimeätä porukkaa.

Pasi Ahopelto
05.11.2012, 19.13
Omalla kotimatkalla oli puolet ilman valoja, eikä heijastimiakaan jalankulkijoista kuin lenkkeilijöillä.

Meilahti-Espoo -akselilla ajankohdalla tuntuu olevan merkitystä. Normaaliaamuna omalla reitillä on enintään joka viidennellä heikot tai olemattomat valot, mutta pari viikkoa sitten lähdin puolisen tuntia tavallista myöhemmin töihin ja noin puolet oli valottomia, vaikka oli edelleen yhtä pimeää. Joillekin on tullut huomautettua, toivottavasti vaikuttaa edes vähän.

Huomenna laitan kyllä suosista Lupinen nokalle, hitsin pimeätä porukkaa.

Tänään olisin kaivannut oikeaa valonheitintä tuon ihan toimivan valaisimen (Lezyne Macro Drive) tilalle, kun ajoin Bodom-järveltä klv:ää pitkin Leppävaaraan. Kuivalla säällä ja pimeällä lamppu kyllä toimii hyvin, mutta kun sateen mustaamaan maahan lisätään runsaasti häiriöitä (häikäisy sekä liikkuvat heijastukset ja varjot autojen valaisimista) niin aika sokkona sai ajella. Ehkä polarisoivat aurinkolasit olisivat parempi vaihtoehto :)

Pasi

Jopoman
05.11.2012, 21.46
Mun krossarin käyttöohjeissa luki, että pyöräilijän on ajettava "defensiivisesti". Musta aika hyvin ilmaistu.

Siinäpä yleisohje kaupunkiliikenteeseen! Oma ajotyyli on muodostunut defensiiviseksi ihan olosuhteiden pakosta ja henkiinjäämisvaiston ohjaamana. Katson aina risteykseen ajaessani että kukaan ei pysty ajamaan päälle, pätkääkään en luota varsinkaan autoilijoiden havaintokykyyn. Saattaa kuullostaa rasittavan paranoidiselta, mutta on muodostunut rutiiniksi.

Taas tänään pysyi lääkäri loitolla lukkojarrutuksella ja pienellä perääntymisellä päälle rynnivän audin tieltä. Pysähtyi sitten siihen eteen levittelemään käsiään. Yleensä pyrin jututtamaan näitä sankareita, nyt oli liikaa jonoa että olis ollut kokonaisuuden kannalta järkevää. Eikä olisi ollut mitään rakentavaa sanottavaa, ei vaan jaksanut oikein suhtautua: hakuvaloa silmiin ja käsimerkkiä perään, toivottavasti jäi muistijälki.

Jake_Kona
05.11.2012, 21.57
Siinäpä yleisohje kaupunkiliikenteeseen! Oma ajotyyli on muodostunut defensiiviseksi ihan olosuhteiden pakosta ja henkiinjäämisvaiston ohjaamana. Katson aina risteykseen ajaessani että kukaan ei pysty ajamaan päälle, pätkääkään en luota varsinkaan autoilijoiden havaintokykyyn. Saattaa kuullostaa rasittavan paranoidiselta, mutta on muodostunut rutiiniksi.

Taas tänään pysyi lääkäri loitolla lukkojarrutuksella ja pienellä perääntymisellä päälle rynnivän audin tieltä. Pysähtyi sitten siihen eteen levittelemään käsiään. Yleensä pyrin jututtamaan näitä sankareita, nyt oli liikaa jonoa että olis ollut kokonaisuuden kannalta järkevää. Eikä olisi ollut mitään rakentavaa sanottavaa, ei vaan jaksanut oikein suhtautua: hakuvaloa silmiin ja käsimerkkiä perään, toivottavasti jäi muistijälki.

Näin on. Itselläni oli ekakertalaisena tuuriakin matkassa kun päädyin auton konepellille. Ja jos kuski ei olisi ollut niin nopeasti jarrulla olisin sinkautunut rajusti eteenpäin.

Risteyksissä kädet aina jarrukahvoilla valmiina. Juuri se 0,4 sekunttia voi pelastaa vammautumiselta.

*J*
06.11.2012, 16.27
Risteyksissä kädet aina jarrukahvoilla valmiina. Juuri se 0,4 sekunttia voi pelastaa vammautumiselta.

Kuin myös! Defensiivinen tyyli vaffasti käytössä taajama-alueilla. Toki painan välistä sivullisen mielestä, ehkä jopa, agressiivisiin väleihin, mutta kyllä ne on kalkuloitu defensiivisellä ajatuksella. Muihin liikenteessä ei voi luottaa koskaan 100% kuin itseensä joten se osa-alue on pakko pyrkiä maksimoimaan. Sen verran tullut "vainoharhaiseksi", että näihin surmatunneleihin laskiessa mulla on takajarru jo valmiiksi "siinä hilkulla", että on förmylärefleksein lukot jos niikseen tulee. (Luonnollisesti en edes aja satakovaa nollakulmiin muutenkaan) Lisäksi pariin paikkaan kelveillä/tunnelialueilla oon jo miettinny tilannekuvat valmiiksi "ajan tonne oikealle pöpelikköön" -tyylisesti, jos vastaan sattuu tulemaan sillä väärällä puolella satakovaa ajava toisinajattelijaitsemurhakandi.

Viime aikoina valoristeysalueilla tullut enenevissä määrin eteen tilanteita joissa autoilijatkin muuttaneet tyyliään erittäinkin defensiiviseksi; autoilijoilla on nuolivihreitä, mutta silti jarruttavat risteyksissä nähdessään minut pyöräilijänä vaikka noissa tilanteissa mun lähestymisnopeus ei pitäisi antaa odottaa harakirityylistä risteysylitystä. Eilen viimeksi oli kyseisenlainen tilanne, jossa auto pysähtyi siihen raitatien eteen kunnes vilkaisi niitä mun punaisia valoja ja kaasutti tiehensä. Nyökkäsin hymyllä takaisin...

Aakoo
07.11.2012, 22.27
Mitä miettii salapeesaaja? Olen useamman kerran joutunut duunimatkalla tilanteeseen, jossa ohitan jonkun sankarin vain huomatakseni että sinne jäädään naama punaisena peesiin roikkumaan. Mitä helvettiä, luuleeko ihmiset tosiaan että se ohi meneminen on joku kutsu Ex tempore ryhmälenkille? Onkohan näillä mitään hajua kuinka vaarallista on ajaa metrin päässä edellä kulkijasta, joka ei välttämättä tiedä että joku tulee renkaassa kiinni? Tänään viimeksi joku jäi roikkumaan Lauttasaaressa, eikä mennyt ohi ennen kuin pysäytin pyörän. Itseäni ei todellakaan kiinnosta saada jotain uuvattia niskaani jos joutuu liikenteessä äkkiä vauhtia hidastamaan.

Viime kesänä Viikissä ohitin jonkun TM-testivoittajacyclolla ajavan jampan, ja kun olin palaamassa omalle kastalleni huomasin että kaveri kiihdyttikin rinnalle. Oli vissiin 35 lopulta vauhtia ennen kuin pääsin siitä ohi ja omalle kaistalle. Runttasin ylämäen ylös ja lasketelin alamäkeen, vauhtia melkein neljäkymppiä (muuten tyhjä tie aamutuimaan, ei tarvitse jeesustella vauhdista). Katson taakse, ja siellähän se roikkuu taas takarenkaassa puolen metrin päässä! Ulkonäöstä päätellen nököhammas oli selkeesti insinööri tai joku muu runkkari. Huusin siinä sitten sille oikein huolella, että kyseinen toiminta ei ole omalta osaltani mitenkään suotavaa, en tosin ihan näillä sanoilla. Ilmeestä päätellen ymmärsi sanoman ja otti rakoa.:mad:

JackOja
08.11.2012, 07.39
...luuleeko ihmiset tosiaan että se ohi meneminen on joku kutsu Ex tempore ryhmälenkille?

Sierainten tyhjennys hiihtäjätyyliin auttaa takanatulijaa harkitsemaan turvavälin jättämistä. Joskus tepsii myös lätäkön läpi ajaminen.

Tuhat1000
08.11.2012, 10.30
Näitä sierainten tyhjentäjiä tuntuu ainakin keskuspuistossa tapaavan vaikka ei mitään peesausta ei tapahtuisikaan. Esimerkkinä siis että ajan omaa normaalivauhtia, kun risteyksestä toinen pyöräilijä kääntyy eteen ja jatkaa ajamista edelläni jotakuinkin samaa vauhtia. Itse olen muutaman metrin (3...4 m) toisen pyöräilijän takana ja normaalisti tässä tapauksessa myös hieman sivussa. Useasti näissä tilanteissa on alkanut sierainten tyhjennys kiinnostamaan edellä ajavaa. Lieneekö nämä sitten niitä työmatkatempoajia.

Human Traffic
08.11.2012, 11.02
http://goo.gl/maps/esgbl

Jyväskylä Seminaarinkatu/Kauppakatu meininki on pyöräilijöiden osalta sellaista meininkiä että hävettää! Oikeaoppisesta ajetaan kyllä useimmiten autokaistalla. Kiltisti ajetaan liikennevaloissa autojen oikealla puolella odottamaan valojen vaihtumista, mutta lähdetään liikkeelle kun viereisen suojatien valot vaihtuvat vihreiksi, vaikka siis autotiellä on edelleen punainen valo!

Hyvää mainosta pyöräilijöille, ja kypärää ei tietenkään ole, eihän se habitukseen sovi. Ja tätä tapahtuu helvetin usein ja se kyrsii mua ihan mielettömästi. Ja suurin osa näyttää siltä että on tulossa viereiseltä yliopiston kampukselta, että akateemikot hoi! Ei siellä koulunpenkillä kaikkea opi, tanan kävyt!

p bonk
08.11.2012, 13.41
^ Oulun keskustassa sama meininki. Fillarilla jalkakäytävällä (ajoradan yksisuuntaista liikennettä vastaan) jne. Ihme spedejä.

AK-87
08.11.2012, 13.52
Ja Vaasassa :D Siis keskustan jaetuilla kelveillä ja yhdistetyillä kelveillä sekä jalankulkijat että pyöräilijät kulkee aivan miten sattuu. On jokseenkin turhauttavaa koittaa yksinään noudattaa yhteisiä sääntöjä. Selvähän se, ettei siitä mitään tule... Pikkaisen offarina mainittakoon eräs tapaus tältä aamulta. Isossa valoristeyksessä odottelin fillarin kanssa vihreää, kun volvoilija valuttaa itsensä punaisilla oikealle kääntyen risteyksestä läpi. Uskomatonta jopa Vaasan mittakaavassa! :D Siis se valui hitaasti eteenpäin ja äijä tarkkaili vasemmalta tulevaa autoletkaa, että milloin voi holauttaa ittensä jonon jatkeeksi. Vasemmalta tuli autoja siis 60km/h vihreillä, niin sinne vaan. Ei jumalauta!

Markku Liitiä
08.11.2012, 13.57
Jossei se huomannut, että risteyksessä ylipäänsä oli liikennevaloja? Äärimmäisen paha punavihersokeus tai 2,2 promillea.

AK-87
08.11.2012, 14.22
Jossei se huomannut, että risteyksessä ylipäänsä oli liikennevaloja? Äärimmäisen paha punavihersokeus tai 2,2 promillea.

Niin joo. Tai sit ihan turistina veteli omia turistikäännöksiään? Närpiöstä lähteny isolle kirkolle? :)

IncBuff
08.11.2012, 17.25
^ Oulun keskustassa sama meininki. Fillarilla jalkakäytävällä (ajoradan yksisuuntaista liikennettä vastaan) jne. Ihme spedejä.
Jep. Se on piristävää huomata, kun keskustassa käy pyörällä, että oma fillari on ainoa jolla pystyy ajoradalla ajamaan.

Smo
08.11.2012, 18.26
http://goo.gl/maps/esgbl

Jyväskylä Seminaarinkatu/Kauppakatu meininki on pyöräilijöiden osalta sellaista meininkiä että hävettää! Oikeaoppisesta ajetaan kyllä useimmiten autokaistalla. Kiltisti ajetaan liikennevaloissa autojen oikealla puolella odottamaan valojen vaihtumista, mutta lähdetään liikkeelle kun viereisen suojatien valot vaihtuvat vihreiksi, vaikka siis autotiellä on edelleen punainen valo!

kyllä mä ajan jalankulkijoiden vihreällä jos ei risteäviä jalankulkijoita ole. siitä ei ole mitään vaaraa kenellekkään ja jouduttaa matkantekoa.

Human Traffic
08.11.2012, 19.12
Mun mielestä näin ei tehdä koska ollaan autotiellä. Ihan samanlailla siitä voisi sitten lähteä autollakin liikkeelle kun jalankulkijoille vaihtuu vihreä, harrastatko sitäkin?

Smo
08.11.2012, 19.20
5 km/h varovasti polkiessa rinnastan itseni jalankulkijaksi. Ei tulis mieleenkään autolla. Ja joka päivä tuolla ytimessä kävellessä joku vanhoilla vihreillä ajava autoilija yrittää ajaa varpaiden yli mutta se onkin toinen juttu.

Highlander
08.11.2012, 19.24
Mitä helvettiä, luuleeko ihmiset tosiaan että se ohi meneminen on joku kutsu Ex tempore ryhmälenkille? :mad:
Tämä samahan toistuu aika usein autollakin ajaessa, mutta tähän mennessä aika harva siellä on pitkään roikkunut kun on vähän jalkaa oikaistu...:rolleyes:

Smo
08.11.2012, 19.31
Tämä samahan toistuu aika usein autollakin ajaessa, mutta tähän mennessä aika harva siellä on pitkään roikkunut kun on vähän jalkaa oikaistu...:rolleyes:
Lol... nii ei oo enää AMG vaan joku CLK? Hommaa Brabus niin ei kukaan roiku..

Highlander
08.11.2012, 19.38
Lol... nii ei oo enää AMG vaan joku CLK? Hommaa Brabus niin ei kukaan roiku..
Eipäs viilata pilkkua ;) CLK ei liittynyt tähän. Autolla jossa tehoa on reilu 200 hv...siinä ei kiihdy kuin kuski :D
Vähän viilattu 944 turbo on sopivampi laite siihen oikaisuun..;)

edit: pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä sekä kiihdyttämään sallittuun nopeuteen tieliikennelain mukaisesti eli mahdollisimman ripeästi

Smo
08.11.2012, 20.19
Eipäs viilata pilkkua ;) CLK ei liittynyt tähän. Autolla jossa tehoa on reilu 200 hv...siinä ei kiihdy kuin kuski :D
Vähän viilattu 944 turbo on sopivampi laite siihen oikaisuun..;)

edit: pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä sekä kiihdyttämään sallittuun nopeuteen tieliikennelain mukaisesti eli mahdollisimman ripeästi
cool. 944 on oiva talviauto :) no vähän kade .. renkaat ja nastat kuluu kun ripeesti lähtee, jopa mun romu Maisema-autosta.

Pyörällä ja autolla
08.11.2012, 21.05
P........e että mä oon niin kurkkuani myötä täynnä Espoon Kirkkokadun Omnian oppilaiden käytöksestä.
Valloitetaan koko C talon puoleinen kelvi tupakkapaikaksi ja sivuun ei siirrytä vaikka soittaa kelloa ja jos sanoo jotain väistämisestä, niin sitten huudellaan perään haista vittua ja muuta K - 18 materiaalia.
koulun rehtori on täysin kädetön eikä tee asialle yhtään mitään.

Ihan kun ei tämä riittäisi niin tuntuu että mulla on joku urpoautoilija magneetti mun pyörissä.

Yksi tuli kolmion takaa suoraan eteen Kaivomestarinkadulta ja pysähtyy sitten keskelle pyörätien jatketta eikä huomannut mua ennenkuin painoin torvea ( http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Aanitorvi/Aanitorvi-kaasukayttoinen-25840/ ) ( Tollasen olen hommannut kun en viitsi autoihin kädellä koskea kun se saa aikaan primitiivireaktion autoilijoissa vaikka vaan sormalla kevyesti koputtaisi ikkunaan. )

Kaksi kertaa tänään tuli auto takaa , ajaa ohi ja kääntyy heti sen jälkeen oikealle ja eteen, 400 metrin matkan sisällä molemmat.

Ajoin Ristihaantien kelvillä suuntana Kauniainen, kun takaa tulee auto ohittaa mut ja kääntyy Ristihaantie 11 pihaan suoraan mun edestä. Kävin haastattelemassa vanhempaa naiskuskia joka antoi sen perusselityksen " En huomannut ". Pienen keskustelun jälkeen jatkoin matkaani.

Pääsin Ersintielle Kauniaisten puolelle ja ennen Yhtiötien risteystä kelvillä oli kuorma-auto pysäköity niin että sen oikealta puolelta pääsisi ohi. Tekevät hommia tuossa ja eilen siirryin ajoradalle ohittaakseni kuorma-auton.
No tänään sitten päätin ajaa kelviä koska huomasin että takaa tulee pakettiauto ja en viitsinyt siirtyä sen eteen vaan jatkoin suoraan ja ohitin kuorma-auton oikealta kelviä pitkin ja juuri kun olin sen ohittanut , niin takaani tullut ja minut juuri ennen kuorma-autoa ohittanut pakettiauto kääntyy ilman vilkkua kelville ja suoraan eteeni.
Vauhtia minulla ei ollut kävelyvauhtia enemmän koska varauduin siihen että kuorma-auton takaa voi joku työmies kävellä, joten ehdin jarruttaa etten olisi törmännyt pakun perään, mutta lähellä se oli nytkin.
Ette muuten ikinä arvaa mikä oli kuskin selitys kun haastettelin kuskia moisesta käytöksestä " En huomannut ". Sanoin tyypille että keksi jotain uutta, toi selitys on kuultu jo monta kertaa ja tarkoittaa Suomi-Autoilija-Suomi sanakirjassa - En välittänyt -.

Puolenpäivänaikaan nämäkin tapahtui ja päällä kirkkaankeltainen takki ja pyörässä kaikki mahdolliset heijastimet , joten minua ei voi kyllä syyttää siitä että olisin näkymätön.

Itse ajan kyllä niin ennakoivasti kuin olla ja voi enkä reikäpäässä, joten ei voi olla vika mun ajotavoissa että tunnun vetävän näitä urpoautoilijoita puoleeni.

kuovipolku
08.11.2012, 21.45
Ohitan hybridimiehen juuri ennen kelvin ja tien risteystä. Paikka on kuin malliesimerkki tilanteessa, jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Näen että en ehtisi yli aiheuttamatta oikealta tulevalle autoilijalle tiettyä yllätystä, joten näytän käsimerkkiä taakse, hidastan selvästi ja pidän katseen auton suunnassa. Silloin ohittamani hybridimies sujahtaa ohitseni ja samalla vauhdilla pyörätien jatkeelle.

Onneksi autokuski on ilmeisesti omaksunut sen näkemyksen että koska pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä tai aja niiden mukaan heiltä voi odottaa mitä tahansa. Annan äkkijarruttaneen auton mennä, jatkan sitten tien yli ja tavoitan hybridimiehen. Päätän olla kommentoimatta äskeistä tilannetta ja tyydyn ohittamaan hänet syvää halveksuntaa katseessani.

Hääppönen
08.11.2012, 22.03
Pyörällä ja autolla: tsemppiä jatkossa! Täällä foorumilla kertomasi toiminta ollut asiallista kauttaaltaan. Pas*oja päiviä vaan tulee, tuttu juttu. Itse ottanut käyttöön perinteiset koirankoulutusmetodit autojen suhteen; töpeksijöille rankkaa asennetta ja oikein toimiville palkitseminen käden heilautuksella. Optimistina haluan uskoa, että kiitoksen saanut autoilija jatkossakin jatkaa samaa rataa (kerjäten kiitos-moikkausta :D ). Ja kenties kertoo kokemuksestaan lähipiirillekin... Pyöräily on loppujen lopuksi pirun hauska harrastus!

Pyörällä ja autolla
08.11.2012, 22.13
Pyörällä ja autolla: tsemppiä jatkossa! Täällä foorumilla kertomasi toiminta ollut asiallista kauttaaltaan. Pas*oja päiviä vaan tulee, tuttu juttu. Itse ottanut käyttöön perinteiset koirankoulutusmetodit autojen suhteen; töpeksijöille rankkaa asennetta ja oikein toimiville palkitseminen käden heilautuksella. Optimistina haluan uskoa, että kiitoksen saanut autoilija jatkossakin jatkaa samaa rataa (kerjäten kiitos-moikkausta :D ). Ja kenties kertoo kokemuksestaan lähipiirillekin... Pyöräily on loppujen lopuksi pirun hauska harrastus!

Joo, kyllä mäkin muistan palkita oikein toimivia fiksuja autoilijoita käden heilautuksella tai peukalonnostolla.

Tuosta Omnian oppilaiden käytöksestä siinä kelvillä on valittanut moni muukin koulun rehtorille ja Länsiväylässä ja omakaupunkilehdessä on myös ollut juttua mutta mitään ei tapahdu.
Mulle on ihan sama haluaako joku pilata terveytensä tupakoimalla mutta miksi se on niin vaikeaa olla siinä kelvin sivussa tupakalla tai sitten Kirkkokadun ja kelvin välisellä ruohikolla.
Tekeekö tupakointi ihmisestä tyhmän, kuuron ja sokean ? Siltä ainakin vaikuttaa.

Kosti K.
08.11.2012, 22.31
P........e että mä oon niin kurkkuani myötä täynnä Espoon Kirkkokadun Omnian oppilaiden käytöksestä.
Valloitetaan koko C talon puoleinen kelvi tupakkapaikaksi ja sivuun ei siirrytä vaikka soittaa kelloa ja jos sanoo jotain väistämisestä, niin sitten huudellaan perään haista vittua ja muuta K - 18 materiaalia.
koulun rehtori on täysin kädetön eikä tee asialle yhtään mitään.

Kovin tuttua täällä meilläkin. Paikallisen ammattiopiston läheisyydessä oleville väylille jopa maalattiin punainen raidoitus, jotta tajuaisivat olla seisoskelematta suojateiden ym läheisyydessä. Autoilijankin on hyvin vaikeaa noudattaa velvollisuuksiaan, kun on hankalaa nähdä, kuka on astumassa suojatielle massan seasta. Esim. tällä paikalla (http://goo.gl/maps/s1muI) on nykyisin tuolla tavalla raidoitettu kevytväylä. Mutta eihän tällaisista maalauksista mitään hyötyä ole, meno jatkuu aivan kuin ennenkin.

Tuoppi
09.11.2012, 09.05
No niin, tänä aamuna oli sitten hengenlähtö - taas - niin lähellä armaassa Turkkusess. Lausteen ent. poikakodin pihalta lähti yövuoron väsyttämä keski-ikäinen mies lasit huurteessa ja hyvästä yrityksestä huolimatta osui vain crossarin takapyörään klv:lle tunkiessaan. En edes kaatunut, molemmilla kahteentörmäyksen osapuolilla oli vauhtia sen verran vähän ja sain lukotkin riuhtaistua aukia. Pulssi oli hypännyt yli 170:een sentään, tarkistin Polarista jälkeenpäin. Syyllinen osapuoli oli kovasti pahoillaan joten en itsekään sen enempää hertziä ottanut kun ei mitään materiaalisia vahinkojakaan sattunut. Tapahtumahetkellä oli jo valoisaa (klo n. 8.15) ja minulla mm. huomioliivi päällä mutta eipä mikään näköjään auta. Näitä sattuu aivan liian usein ja alkaa pelottamaan että seuraavalla kerralla voi tulla lunta tupaan oikein olan takaa!

Jake_Kona
09.11.2012, 09.16
Monet autoilijat tuntuu ajattelevan, että saa mennä vauhdilla tien viereen välittämättä jalankulkijoista tai pyöräilijöistä.

Kolnaako
09.11.2012, 11.02
Aika auvoista on ollut, mutta kun eilen oli kiire ja joutui vähän nostamaan keskinopeutta niin heti tuli tilanteita.

1. Mieshenkilö kääntyy oikealla bensa-asemalle suoraan eteeni. Näki kyllä minut. Menin puhuttamaan ystävällisesti. Vastaus (tylyllä äänenpainolla): "No mä sua nähnyt". Kehotin ystävällisesti käymään optikolla. Vastaus: "V..ttu ääh jupinaa murahtelua. Ilmoitin ystävällisesti, että jos mennään vittuilulinjalle tulee näköön. Mieshenkilö yritti ryömiä omaan lompaakkoonsa piiloon - oikeasti, se työnsi päätään sinne lompsaan. Ehkä se oli sille symbolinen kohtu tai jotain...

2. Kuorma-auto kääntyy oikealle Inexin varatolle eteeni. Ikkuna aukeaa ja nuori pellavapäinen kaveri avautuu murteella: "Hei anteeksi, mä vaan huomannut suo. Mä oon tosi pahoillani." Toivotin hyvää päivän jatkoa.

Meille jokaiselle sattuu liikenteessä virheitä. Miksi ne on niin hirveän vaikeita myöntää. Kuitenkin pääsee niin paljon helpommalla kun kuittaa virheensä anteeksipyynnöllä eikä ala viisastelemaan tai vinoilemaan.

Highlander
09.11.2012, 12.34
Miksi ne on niin hirveän vaikeita myöntää.
Se voi johtua siitä, että vain osa meistä on siellä ajatuksella "selviytyä hengissä" ja valtaosa on muuten vaan toikkaroimassa :rolleyes:

Premnas
09.11.2012, 16.24
Valoisaan aikaan: kävelijät pyöräilijöiden puolella, sikin sokin, kuka ties minne menossa, ei tiedä, ei katsota taakse eikä eteen, monta rinnakkain, koirat 5 metrin flexissä siksakkia.

Pimeään aikaan: kävelijät vielä enempi miten sattuu, tummat vaatteet päällä eikä niistä edelleenkään tiedä minne ovat menossa. Lisäksi takana ainakin vähintään yksi täysin valoton peesaaja, joka ajaa täysin pimeässä kulmassa ja aina saa pelätä sen rysäyttävän kylkeeni kun lähden kävelijöitä ohittelemaan (lue: pujottelemaan. Eihän tuolla voi ajaa suorassa vaikka pyrkisi ajamaan oikeassa reunassa). Ja sitten vielä muutama ajan-täysillä-ilman-valoja-koska-olen-ninja, jotka suhauttavat ohi jostain ihan epäuskottavasta ilmansuunnasta eikä heidän ajoaan voi ennakoida millään tavalla.

Smo
10.11.2012, 23.17
Ihan kävellen yritin ylittää suojatietä tuolla tallinnalaivojen lähellä, kävelin iham kunnolls suojstoelle ja laitoin vielä käden eteen että olen menossa. Viides vai kuudes auto väisti ja eka paku yritti ajaa varpaiden yli, harmi kun ei tajunnut läimästä.

Nizcu
11.11.2012, 01.47
Valoisaan aikaan: kävelijät pyöräilijöiden puolella, sikin sokin, kuka ties minne menossa, ei tiedä, ei katsota taakse eikä eteen, monta rinnakkain, koirat 5 metrin flexissä siksakkia.

Pimeään aikaan: kävelijät vielä enempi miten sattuu, tummat vaatteet päällä eikä niistä edelleenkään tiedä minne ovat menossa. Lisäksi takana ainakin vähintään yksi täysin valoton peesaaja, joka ajaa täysin pimeässä kulmassa ja aina saa pelätä sen rysäyttävän kylkeeni kun lähden kävelijöitä ohittelemaan (lue: pujottelemaan. Eihän tuolla voi ajaa suorassa vaikka pyrkisi ajamaan oikeassa reunassa). Ja sitten vielä muutama ajan-täysillä-ilman-valoja-koska-olen-ninja, jotka suhauttavat ohi jostain ihan epäuskottavasta ilmansuunnasta eikä heidän ajoaan voi ennakoida millään tavalla.

Tai osa toikkairoi muuten vaan, kun ei tiedä mihin väistää ja kun väistät ojan kautta kun muutakaan reittiä ei ole, saat kauheat huutelut ja nuhtelut perääsi miten "et osaa ajaa omaa puoltasi ja toikkaroit miten sattuu ja soittaa poliisit perääsi jne", kun hänen perheensä plus hän itse toikkaroi pitkin poikin "omaa puoltasi" eikä väistä.
Plus ne aamuiset satunnaiset työmatkafillaristit, kun epävarmuudella haahuilevat pyörätien puolelta toiselle, osaamatta päättää kumpaa laitaa ajaa.
Kolmas ja pahin on ne "ninja-fillaristit": et huomaa niitä ennen kuin ne on törmäämässä suhun aamuyöntunteina ja väistät niitä ojanpohjalle sillä tuurilla että hädintuskin pysyy pystyssä ja pääsee jatkamaan matkaa lähes hengissä säikähdyksestä.

Itse olen tyytyväinen 1000+ lumenen tehoon, vaikka ajankin suurimman osan matkasta minimiteholla :)

AK-87
11.11.2012, 08.53
Itse olen tyytyväinen 1000+ lumenen tehoon, vaikka ajankin suurimman osan matkasta minimiteholla :)

Välillä pidän työmatkoilla omaa 1000+ lumenin valoa kans mukana ja täysillä tehoilla aina. Hukkuu keskustan alueellakin muuten muuhun valosaasteeseen aika helposti. Turha siitä kapasiteetista on maksaa, jollei sitä käytä. ;)

Hyötypolkija
11.11.2012, 11.54
Tulipa pitkästä aikaa ajettua Vihdintien vartta väli Kalis-Askisto ja voi äly sitä sepeliä. Sepeliä oli ripoteltu niin, että sitä oli ehkä yhden, max. kahden käden sormilla laskettava määrä murusia neliömetrillä. Siis semmonen määrä, että pidon kannalta siitä ei ole kyllä mitään iloa edes sille kummajaiselle, joka ei viitsi liukuesteitä käyttää lenkillään maantien varressa. Riittävästi kuitenkin, että piti koko matka jännittää, kestääkö kesänakit loppuun asti. Ja sen verran, että silloin viikkoja sitten kun oli yhden aamun liukasta, kaatuja saa kunnon naarmut kylkeensä. Noita "korpitaipaleita" ei tarttis kyllä sepelöidä koskaan muutenkaan. Ja muuallakin vois käyttää hiekkaa. Ja ihmiset nastoja ja liukuesteitä.

Toki henkilökohtainen vastuu on nykypäivänä aika suuri vaatimus...

Fuuga
11.11.2012, 13.23
^Olen pitkälle samaa mieltä, mutta toisaalta voin myös ymmärtää hieman sepelinlevittäjääkin. Viikko sitten mm. se pitkä mäki Espoon ja Vantaan rajalla oli peittynyt kauttaaltaan jäisillä lehdillä ja mäki oli oikeastikin aika vaarallinen. Itse kuljen sitä päivittäin kumpaankin suuntaan ja kieli keskellä piti mennä varsinkin alas. Ylipäätään ko. reitillä kaikki metsäiset kohdat olivat jäässä koko viikon, koska aurinko ei pääse kunnolla paistamaan päivän aikana baanalle. Olin viikko sitten lauantaina nuhanpoistolenkillä Kalajärvi - Lahnus - Klaukkala - Vantaankoski ja koko matkan Kalajärvi - Lahnus - välillä oli metsäpätkillä röpelöistä jäätä ikävinä isoina pätkinä niin, että itsekin piti muutamassa kohdassa ottaa toinen kenkä polkimesta ja tukea menoa maata vasten.

kuovipolku
11.11.2012, 16.21
Itäväylän-Uuden Porvoontien kelvin talviylläpidosta vastaava on nähtävästi todennut kustannustehokkaimmaksi käytännöksi levittää riittävä kerros hiekoitussepeliä koko kelvin leveydeltä ja ilmeisesti myös koko sen pituudelta. Siellä sitä sitten on tasainen matto ja arvatenkin pysyy odottamassa seuraavia pakkasia.

*J*
12.11.2012, 18.10
Aikun mä niin tykkään tuosta hiekasta kelvillä. Ihanata on! Viime torstain ja perjantain aikana Kothamin väylät on ajettu täyteen. Odotinkin jo innolla tätä talven herkun saapumista. Perjantai-iltana tutustuin oikein lähemmin sannan rakenteeseen; yksi hiekanmuru oli tunkeutunut niin ulko- kuin sisäkumin lävitse jääden nätisti poimittavaksi kotona pois. (Onneksi ei tarvinnut työntää kuin 6km.) Olisivat aikanaan nuolenkärkiä tarvinneet luolaihmiset tapelleet tästäkin jalokivestä. Joo, odotan jokapäiväistä rapina-ajoa niin innolla, että vahvasti olen suunnitellut siirtyväni -vain ja ainoastaan- yöpyöräilyyn ajoväylillä; päivisin hengenlähdön uhalla ei oikein huvita sekään. Pitäisköhän asentaa jokin harjassetti, jolla puhdistaa perusajoreitille sellainen 40cm levyinen ajoura........

pöökke
12.11.2012, 18.53
^^^^^^ samoin tuo kelvien hiekotus kun lämpötilat mukavasti plussalla. Kunnossapitosopimuksissa taitaa lukea kuinka usein väylät hiekoitetaan ja sittenhän ne hiekoitetaan. Kunpa hiekottaisivat vain kävelijöiden puolen, mutta niissäkin kohdissa jossa on toispuoleinen hiekoitus, on hiekoitettu juuri se pyörätie. No - ripin rapin vaan ja kevään katupölykeskusteluja ootellessa.

kolistelija
12.11.2012, 19.17
Tänään tuli vastaan tilanne joka yllätti jopa kaiken nähneen allekirjoittaneen. Ajoin kelvillä t-risteykseen, tarkoituksena ajaa suoraan. Auto odotteli siinä kolmion takana kiltisti vuoroaan jotta pääsi kääntymään vasemmalle, jopa niin hienosti että suojatie/jatke oli kokonaan vapaana. Ylläri oli siinä kun tämän osaavan autoilijan takana odotteleva nuori nainen päätti että edessä olevan auton voi ohittaa vaikka jalkakäytävää pitkin. Läheltä piti ettei tullut kolaria.

Tein tämmösen hienon kuvankin:
http://img13.imageshack.us/img13/2106/avautuminen.png

PeeJii
12.11.2012, 19.45
Näitä sierainten tyhjentäjiä tuntuu ainakin keskuspuistossa tapaavan vaikka ei mitään peesausta ei tapahtuisikaan. Esimerkkinä siis että ajan omaa normaalivauhtia, kun risteyksestä toinen pyöräilijä kääntyy eteen ja jatkaa ajamista edelläni jotakuinkin samaa vauhtia. Itse olen muutaman metrin (3...4 m) toisen pyöräilijän takana ja normaalisti tässä tapauksessa myös hieman sivussa. Useasti näissä tilanteissa on alkanut sierainten tyhjennys kiinnostamaan edellä ajavaa. Lieneekö nämä sitten niitä työmatkatempoajia.

Toi on ärsyttävä tapa. Ohi pitää väenväkisin päästä ja kun itse ajaa tasaista vauhtia niin joutuu usein hidastamaan kun ohittaja kampeaa heti metrin päässä takaisin eteen vaikkei vastakkaisesta suunnasta ketään olisi tulossakaan.

Hääppönen
12.11.2012, 19.47
Paras havainnekuva ever! :D

Detergent
12.11.2012, 20.10
.... nuori nainen päätti että edessä olevan auton voi ohittaa vaikka jalkakäytävää pitkin.

Ei ole Suomessa luvallista antaa naiselle nimeksi Urpo :D

p bonk
12.11.2012, 20.40
Onnistuin sitten aamulla protestoimaan työkaverille naamaliikkein. Tajusin vasta sitten, kun se kyseli multa meinasinko ajaa kolarin hänen kanssaan. Kerroin, että ei ollut likikään ja että itse pönötti autollaan tukkien koulun risteyksen suojatien eli kevyen liikenteen jatkeen tullessaan kolmion takaa. Pahoittelin vähän ilmeilyä, mutta kerroin tuon riesan olevan joka-aamuinen.

Hääppönen
13.11.2012, 08.32
Ei ole Suomessa luvallista antaa naiselle nimeksi Urpo :D
Itse tulkitsin heti, että kyseessä on yksi Urpon naisista. :cool: http://www.youtube.com/watch?v=yy_13UmYw7o

JackOja
13.11.2012, 08.51
Eilen illalla kolme mopoa meinasi ajaa KLV:llä päin näköä Turun moottorien ylittävällä sillalla Ikean lähellä, tässä (http://goo.gl/maps/FfvuS). Ajoivat peräkkäin itselleen vasenta(!) reunaa eivätkä meinanneet millään väistää. Lopulta kun jarrutin miltei pysähdyksiin siirtyivät oikealle. Näkyvyydestä ei voinut olla kyse, valoa oli keulalla riittävästi.

S**TANAN M*LKUT, eikö niiden pitäisi olla jo talviunilla. Pakkaset ja lumet ja vähän äkkiä kiitos! :mad:

Itse asiassa hieman pohjoisempana olikin KLV:n sivussa pari kaaduttua/kolaroitua mopoa/skootteria... muovista katesilppua jne. Liekö olleet jotenkin asianosaisia ja shokissa. Mene ja tiedä.

Paras havainnekuva ever! :D

Kyllä VesaP:n havainnekuvatkin pelittävät aina! En nyt muista onko niitä juuti tässä topicissa ollut :)

pesuman
13.11.2012, 08.56
Että alkaa ottaa päähän nämä aamuliikenteen vähemmän hilpeät haamut.

Suomalaisten ikiaikainen suosikkiväri, eli musta, ei tuppaa aamun pimeydessä erottumaan taustasta. Ýhdeksän pyöräilijää kymmenestä ei käytä valoja, eikä pyörissä ole minkään sortin heijastimiakaan. Vastapainoksi niillä, joilla lamppu löytyy, se on sitten 5000 lumenin HID-valaisin. Lopputulemana minäkään en näe mitään hetkeen, kun pimeänäkö häviää.

Mutta sitten nämä pimeät haamut leikkaavat mutkissa ja ohittelevat hitaampia käyttäen vastaantulevan liikenteen puolta. Syntyy tiukkoja tilanteita kun kohtaamisnopeus on yli 10m/s. Ihmettelen sitä, ettei poliisi puutu tähän valottomuusilmiöön. Ei siitä tarvitse sakkoja jakaa. Luulisin, että suurin osa hiffaisi mokansa ihan suullisella huomautuksellakin.

frp
13.11.2012, 09.19
Pitkästä aikaa tosi läheltä piti. Suoraa kelviä ajoin ja siitä haarautui viereisen tien yli suojatie vasemmalle. Suojatien ylitystä odotti henkilö seisten keskellä kelviä. No kyllähän tilaa riittää ja oikeaa reunaa pitkin vaan ohi. Mutta täydellisellä ajoituksella juuri kohdalla odottelija päätti ottaa kaksi askelta takaperin suoraan ajolinjalle. Vähän sipasi ohjaustanko takin selkää enkä ehtinyt mitenkään reagoida tilanteeseen. Onneksi ei ottanut kolmea askelta. Ilmeisesti ei nähnyt minua ja oli tullut siihen tulokseen, että autieltä saattaa roiskua vettä, jos ei ole vielä kauempana reunasta. Kaikenlaista sitä pitäisi osata ennakoida...

kuovipolku
13.11.2012, 09.53
Toinen vaihtoehto on että jalankulkija huomasi sinut ja (a) tajusi seisovansa pyörätien puolella ja päätti väistää takaisin jalankulkijoiden puolelle, (b) väisti poispäin nopeammin liikkuvien (autojen ja pyöräilijöiden) suunnasta, tai (c) väisti takaisin omaan oikeaan laitaansa (edellyttäen että hän oli kulkenut samaan suuntaan).

Oikealta ohittaminen on aina erikoistapaus, Samoin keskellä kelviä kulkevan/seisovan ohittaminen normaalisti vasemmalta. Itse yritän näissä tilanteissa saada kontaktin ja riittävää yhteisymmärrystä ääni- ja käsimerkein eli vihellän ja näytän sitten kädellä miltä puolelta aion ohittaa. Joskus se ei toimi (eli lähinnä silloin kun arka ja nöyrä ohitettava tulkitsee merkkini siten että hänen on hypähdettävä sinne minne minä määrään), mutta sentään useimmiten.

Sunnuntaina oli taas sunnuntaikävelijöitä liikkeellä, kuten luonnollista olikin, ja kun kaksi tuttua pariskuntaa kohtaa, pitäähän sitä tietenkin jäädä seurustelemaan keskelle kelviä tai ulkoilutietä. Ja kun jostain lähestyy pyöräilijä, nössöimmästäkin aviomiehestä sukeutuu oikea alfauros joka puolustaa reviiriään ja suojelee laumaansa hyökkäyksiltä ja haluaa osoittaa olevansa siinä vahvempi kuin muut urokset. Kumpikaan ei siis hevin väistä auliimmin kuin toinen, ei yhtään ripeämmin eikä hevin samaan suuntaan. Pyöräilijäparka saa siis luvan hidastaa alle kävelyvauhtiin ja ajaa vähitellen muodostuvasta aukosta vihaisten mulkoilujen saattamana.

Highlander
13.11.2012, 09.53
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012111316321205_uu.shtml

Nyt oli joku avautunut kelvillä... Onkohan foorumilta joku? moinen pyörän käsittelytaito edellyttää jo harjoittelua..:rolleyes:

Hääppönen
13.11.2012, 10.06
Kyllä VesaP:n havainnekuvatkin pelittävät aina! En nyt muista onko niitä juuti tässä topicissa ollut :)
Ainakin sen Finski-jutun olen nähnyt, mutta kyllä tämä peittosi sen. Makuasioistahan voi vääntää. :)
On topic: Kelvillä tänä syksynä tullut vastaan todella paljon ninjailijoita. Sekä fillarilla, että juosten. "Valot/heijastimet!" huudahdusta tullut viljeltyä runsaasti. Varsinkin sadesäällä paras ajaa koko ajan valmiina jarruttamaan/väistämään. :mad: Vaikka itsellä ihan kelvollinen tuikku pyörässä.

JackOja
13.11.2012, 10.07
... Onkohan foorumilta joku?

Ei, sillä:

Lyöjällä oli päässään joko tumma pipo tai huppu

Foorumilaisella on kypärä!

Lähtiskö, lähtisköhän... :rolleyes:

frp
13.11.2012, 11.07
Kävelijä seisoi siis paikallaan naama sinne suojatielle päin, joten tietenkin ohitan sen takapuolelta enkä etupuolelta ja oikealta kuten vastaantulijankin.

Ja samaan suuntaankin kulkevan kävelijänkin ohitan usein oikealta, koska jalankulkijathan saavat kulkea kelvin kumpaa reunaa tahansa, joten vasenta reunaa kulkevaa en nyt väkisin lähde metsän kautta kiertämään.

Paikalla oli yhdistetty kelvi eli jalankulkija ei väisätnyt pois pyörätieltä.

Mutta kyllä se itsekin pelästyi tilannetta, että eiköhän ensi kerralla katso sivuille ennen kun alkaa takaperin kävellä poikittain kelvillä.

Toinen vaihtoehto on että jalankulkija huomasi sinut ja (a) tajusi seisovansa pyörätien puolella ja päätti väistää takaisin jalankulkijoiden puolelle, (b) väisti poispäin nopeammin liikkuvien (autojen ja pyöräilijöiden) suunnasta, tai (c) väisti takaisin omaan oikeaan laitaansa (edellyttäen että hän oli kulkenut samaan suuntaan).

Oikealta ohittaminen on aina erikoistapaus, Samoin keskellä kelviä kulkevan/seisovan ohittaminen normaalisti vasemmalta. Itse yritän näissä tilanteissa saada kontaktin ja riittävää yhteisymmärrystä ääni- ja käsimerkein eli vihellän ja näytän sitten kädellä miltä puolelta aion ohittaa. Joskus se ei toimi (eli lähinnä silloin kun arka ja nöyrä ohitettava tulkitsee merkkini siten että hänen on hypähdettävä sinne minne minä määrään), mutta sentään useimmiten.

Sunnuntaina oli taas sunnuntaikävelijöitä liikkeellä, kuten luonnollista olikin, ja kun kaksi tuttua pariskuntaa kohtaa, pitäähän sitä tietenkin jäädä seurustelemaan keskelle kelviä tai ulkoilutietä. Ja kun jostain lähestyy pyöräilijä, nössöimmästäkin aviomiehestä sukeutuu oikea alfauros joka puolustaa reviiriään ja suojelee laumaansa hyökkäyksiltä ja haluaa osoittaa olevansa siinä vahvempi kuin muut urokset. Kumpikaan ei siis hevin väistä auliimmin kuin toinen, ei yhtään ripeämmin eikä hevin samaan suuntaan. Pyöräilijäparka saa siis luvan hidastaa alle kävelyvauhtiin ja ajaa vähitellen muodostuvasta aukosta vihaisten mulkoilujen saattamana.

JN75
13.11.2012, 11.37
Kun on tiedossa, että hiekoitukseen käytettävä kiviaines voi aiheuttaa rengasrikkoja, niin miksi jotkut pyöräilevät hiekoitetulla jalkakäytävällä vaikka vieressä on hiekoittamaton ja kuiva ajorata? Ajoradalla 40 km/h nopeusrajoitus, vähän liikennettä eikä risteäviä teitä kyseisen jalkakäytävän osuudella. Toivottavasti en saa täältä foorumilta vastausta kysymykseeni eli oletan, että foorumilaiset osaavat ajaa ajoradan oikeassa reunassa silloin kun pyörätietä ei ole.

kuovipolku
13.11.2012, 11.49
Kävelijä seisoi siis paikallaan naama sinne suojatielle päin, joten tietenkin ohitan sen takapuolelta enkä etupuolelta ja oikealta kuten vastaantulijankin.

Ilmeisesti "koit" että "syyllistin" sinua? Se ei ollut tarkoitukseni; halusin vain yleisellä tasolla muistuttaa että paikallaan seisovalle jalankulkijalle on monasti ja monesta (subjektiivisesta) syystä aivan yhtä luonnollista tai normaalia liikkua taakse- kuin eteenkinpäin, vaikka se olisikin kaikkea muuta kuin järkevää tai sujuvaa pyöräilijän kannalta - ja että pyöräilijän on kenties hyvä pitää tämä tosiseikka mielessä.

Ja samaan suuntaankin kulkevan kävelijänkin ohitan usein oikealta, koska jalankulkijathan saavat kulkea kelvin kumpaa reunaa tahansa, joten vasenta reunaa kulkevaa en nyt väkisin lähde metsän kautta kiertämään.

Etkö todellakaan? (Hymiö perään...)

Paikalla oli yhdistetty kelvi eli jalankulkija ei väisätnyt pois pyörätieltä.

Sillä kokemuksella mitä minulla on kelvillä ajamisesta toteaisin ettei koskaan kannata luottaa siihen että jalankulkija tietää millaisella kelvillä hän kulkee tai ettei hän äkkitilanteessa muistaisi tai kuvittelisi väärin.

Mutta kyllä se itsekin pelästyi tilannetta, että eiköhän ensi kerralla katso sivuille ennen kun alkaa takaperin kävellä poikittain kelvillä.

Ehkä on kuitenkin todennäköisempää että hänen mieleensä jäi vain pelko ja inho vauhtihurman sokeuttamia pyöräilijöitä kohtaan? Luulen vahvasti että seuraavassakin tilanteessa hän toimii ensimmäisen impulssin johdattamana, aiheuttipa sen sitten lätäkkö ja lähestyvä auto ajoradalla tai jostain sivusilmälla tai korvanjuuresta epämääräisestä suunnasta saatu havainto pyöräilijästä tai luulipa hän olevansa yksin kelvillä tai ei.

PS Jos olisin halunnut osoittaa sinua heristävällä sormella, olisin kommentoinut esim: "Kello!" tai "Vain dorka olettaa että jalankulkija katsoo peiliin!"

Highlander
13.11.2012, 12.17
"Vain dorka olettaa että jalankulkija katsoo peiliin!"
Ainakin Venäjällä jalankulkijankin kannattaa peilata vähän joka suuntaan ettei käy näin...
:eek:
http://www.youtube.com/watch?v=WzXz_8gEqnc

En tiedä tuleeko se siitä kun ajaa sekä pyörällä että autolla, niin sitten jalankin liikkeellä ollessa itsestä tuntuu siltä, että on koko ajan joku "tutka" päällä?

Pyörällä ja autolla
13.11.2012, 13.08
Kamreerintiellä Espoon keskuksessa tämän auton kuski roiski kuravedet suoraan mun päälle. Tuli mua vastaan ja olisi voinut väistää lätäkköä kun ei vastaantulevaa liikennettä ollut, mutta ei vaan täysillä lätäkköön ja paskat mun päälle.
Kävin jututtamassa parkkipaikalla niin ensimmäinen vastaus oli se tavallinen " En mä huomannut sua " ja kun sanoin että pesulalasku tulee perässä niin rupes urputtamaana että " ei autoilijan tarvitse mitään maksaa, laki on muuttunut kaksivuotta sitten, kyllä minä tiedän ". Sanoin että soitetaan poliisille ja kysytyään vaikka tiesin että mikään laki ei ole muuttunut ja autoilija on tällaisissa tapauksissa korvausvelvolinen ( Pesulalasku ). Kysyin vielä onko miestä jäädä paikalle kuulemaan mitä poliisit sanoo ? No ei ollut vaan lähti menemään. Poliisi kehoitti lähettämään laskun perään ukaasilla, jos ei maksa niin sitten asia menee käräjille.
Kävin sitten pesulassa kysymässä mitä keltaisen Softsell takin ja housujen pesu maksaa niin että se tulee tosiaan puhtaaksi. 30 - 40 € maksaisi.

http://imageshack.us/a/img339/476/kamreerintieespooroiski.jpg

Asetyylikoliini
13.11.2012, 13.09
^^Oma kokemus on juuri tuo. Kun itse kulkee sekä jalan, pyörällä että autoillen, osaa paljon paremmin huomioida muun liikenteen tarpeet ja mahdolliset ongelmatilanteet.

Katila
13.11.2012, 13.18
Tänään tuli vastaan tilanne joka yllätti jopa kaiken nähneen allekirjoittaneen. Ajoin kelvillä t-risteykseen, tarkoituksena ajaa suoraan. Auto odotteli siinä kolmion takana kiltisti vuoroaan jotta pääsi kääntymään vasemmalle, jopa niin hienosti että suojatie/jatke oli kokonaan vapaana. Ylläri oli siinä kun tämän osaavan autoilijan takana odotteleva nuori nainen päätti että edessä olevan auton voi ohittaa vaikka jalkakäytävää pitkin. Läheltä piti ettei tullut kolaria.

Mielenkiinnosta kysyn oliko tuo Urpotar liikkeellä mopoautolla vai autoautolla? (Hieno kuva tosiaan!)

Pyörällä ja autolla
13.11.2012, 13.20
Eilen illalla kolme mopoa meinasi ajaa KLV:llä päin näköä Turun moottorien ylittävällä sillalla Ikean lähellä, tässä (http://goo.gl/maps/FfvuS). Ajoivat peräkkäin itselleen vasenta(!) reunaa eivätkä meinanneet millään väistää. Lopulta kun jarrutin miltei pysähdyksiin siirtyivät oikealle. Näkyvyydestä ei voinut olla kyse, valoa oli keulalla riittävästi.

S**TANAN M*LKUT, eikö niiden pitäisi olla jo talviunilla. Pakkaset ja lumet ja vähän äkkiä kiitos! :mad:

Itse asiassa hieman pohjoisempana olikin KLV:n sivussa pari kaaduttua/kolaroitua mopoa/skootteria... muovista katesilppua jne. Liekö olleet jotenkin asianosaisia ja shokissa. Mene ja tiedä

Taitaa toi mopojuttu liittyä tähän.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/mopoilijat_tormasivat_toisiinsa_ja_loukkaantuivat/

Kaksi mopoilijaa loukkaantui onnettomuudessa kevyen liikenteen väylällä Espoon keskuksessa tiistaina noin kello 17.15.
Moposkootterilla ajanut tyttö tuli Espoontietä Turuntien suunnasta mäkeä alas kohti Ikean risteystä. Vastakkaisesta suunnasta ajoi puolestaan poika moposkootterilla. Mopot törmäsivät mäessä toisiinsa.
Molemmat kuljettajat loukkaantuivat törmäyksessä, ja heidät kuljetettiin ambulanssilla jatkotutkimuksiin.
Molemmat moposkootterit vaurioituivat.
Poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Katila
13.11.2012, 13.32
Joko on olemassa "Mopot pois kelviltä" -kansalaisadressi/liike? Oikeesti niiden ei tarttis ajaa kelvillä silloin, kun viereisellä autotiellä max.nopeus on 60 km/h. Samaa mietä Marko Fobba Forssin kanssa siitä, että mopojen nopeusrajoituksen voisi nostaa kuuteenkympiin ja laittaa ne ajamaan autojen sekaan.

Sirkkusofia
13.11.2012, 13.49
Joko on olemassa "Mopot pois kelviltä" -kansalaisadressi/liike? Oikeesti niiden ei tarttis ajaa kelvillä silloin, kun viereisellä autotiellä max.nopeus on 60 km/h. Samaa mietä Marko Fobba Forssin kanssa siitä, että mopojen nopeusrajoituksen voisi nostaa kuuteenkympiin ja laittaa ne ajamaan autojen sekaan.
Pyöräilijänä olen samaa mieltä :) mutta moponuoren äitinä en :( Hirvittää ajatuskin, että mopoilijat pörräisivät tuolla 60 nopeusrajoitusalueella autojen seassa! Harva autoilija (oliko se 4 %) ajaa nopeusrajoitusten mukaan... Kehä I:llä 60 alueella jos ajaa autolla 90:tä jää jalkoihin. Mopoilijatko vielä sinne sekaan...?! KVL:llä harvemmin tulee ruumiita, mutta maantiellä kylläkin :(

IncBuff
13.11.2012, 13.49
Joko on olemassa "Mopot pois kelviltä" -kansalaisadressi/liike? Oikeesti niiden ei tarttis ajaa kelvillä silloin, kun viereisellä autotiellä max.nopeus on 60 km/h.
Täällä Oulussa näin on tehty. Siltikin kesäaikaa käytännössä viikottain tulee pari läheltä piti tilannetta risteystä tai mutkaa leikkaavan mopon kanssa. Tuota kun ei valvota niin monet mopoilijat ajelevat edelleen kelveillä kun se on kivempaa kuin altavastaajana autojen seassa ja monessa paikoin pääsee kätevästi oikaisemaan.

Katila
13.11.2012, 14.39
Pyöräilijänä olen samaa mieltä :) mutta moponuoren äitinä en :( Hirvittää ajatuskin, että mopoilijat pörräisivät tuolla 60 nopeusrajoitusalueella autojen seassa!

Minä olen sitä mieltä, että jos ei uskalleta / osata ajaa liikennesääntöjen mukaan, niin sitten ei ajeta mopolla. Kelvi ei ole oikea ratkaisu tähän ongelmaan.

Kehä I:llä perusnopeusrajoitus on 80 eli sitä tämä ei koske.

Sirkkusofia
13.11.2012, 15.05
Minä olen sitä mieltä, että jos ei uskalleta / osata ajaa liikennesääntöjen mukaan, niin sitten ei ajeta mopolla. Kelvi ei ole oikea ratkaisu tähän ongelmaan.

Kehä I:llä perusnopeusrajoitus on 80 eli sitä tämä ei koske.
Ongelma ei ole etteikö mopoilija uskaltaisi/osaisi, mutta uskaaltako/osaako autoilija ajaa liikennesääntöjen mukaan? Ajan paljon autolla itsekin ja silti minua hirvittää tämä eteläisen Suomen älytön liikennekulttuuri - tuntuu, että nopeusrajoitukset ym. säännökset ovat lähinnä vitsi.

Kehä I:llä Lepuskissa on 60 pätkää. Yleensä siinä ajetaan reikä päässä 'bout 90.

Velootti
13.11.2012, 15.28
Ongelma ei ole etteikö mopoilija uskaltaisi/osaisi

Mietin, että olenko joskus nähnyt liikennesääntöjä noudattavan mopoilijan vai oliko se yksisarvinen.

Sirkkusofia
13.11.2012, 15.52
Mietin, että olenko joskus nähnyt liikennesääntöjä noudattavan mopoilijan vai oliko se yksisarvinen.
Ahaa - yrität ilmiselvästi provosoida :) Vastaan silti. Kyllä, näen päivittäin liikennesäännöt osaavia mopoilijoita/skoottereita. Yksisarvisia en ole (vielä) nähnyt, mutta ns. ninjakuskeja ja päin punaisia ajavia fillaristeja kylläkin.

Hyötypolkija
13.11.2012, 17.03
Pyöräilijänä olen samaa mieltä :) mutta moponuoren äitinä en :( Hirvittää ajatuskin, että mopoilijat pörräisivät tuolla 60 nopeusrajoitusalueella autojen seassa! Harva autoilija (oliko se 4 %) ajaa nopeusrajoitusten mukaan... Kehä I:llä 60 alueella jos ajaa autolla 90:tä jää jalkoihin. Mopoilijatko vielä sinne sekaan...?! KVL:llä harvemmin tulee ruumiita, mutta maantiellä kylläkin :(

Ymmärrän varsin hyvin huolesi, mutta siihen oikea ratkaisu on kieltää mopoilu. Se ei ole mitenkään välttämätöntä. Klv:llä syntyy todella helposti mopoilijan syystä ruumiita ja se on useimmiten se syytön osapuoli, joka menee kylmäksi. Pikkulapsi tai joku muu...

Todellakin mopot hiivattiin kaikilta kelveiltä ja äkkiä! Kerrankin joku fiksu suuntaus ainakin suunnitteilla. Vaikka se mopoilijan uhri olisi aikuinen, en sitäkään nyt kovin oikeudenmukaisena kokisi näin kolmen pienehkön lapsen isänä ja monta kertaa täysin päättömän mopoilijan tulilinjalle kelvillä joutuneena.

Ihan älytöntä päästää keskenkasvuiset moottoriajoneuvolla kaahailemaan pikkulasten sekaan, ettei vaan hellanduudeli satu mopoilijaan.

IncBuff
13.11.2012, 17.42
http://yle.fi/uutiset/mopot_siirrettiin_autojen_sekaan_-_onnettomuusmaarat_romahtivat/6087404

Miksi ei onnistuisi muuallakin?

Hääppönen
13.11.2012, 17.53
Mopoilevan nuoren isänä liityn kansalaisadsressiin "Mopot pois kevyenliikenteenväyliltä". Pakko niiden joskus on oppia ajamaan autojen seassa. Vai onko odotettavissa, että tulevaisuudessa lakia muutetaan niin, että nuoret kuskit saa ajaa autollakin kelviä... Tämä ei ole provo, vaan rehellinen näkemykseni.

Oksanen
13.11.2012, 19.18
Ite ajelin mopoiässä siellä autojen seassa. Eikä pelottanut. Ja mopolla ajoin aikoinaan aikas paljon...

Rautaperse
13.11.2012, 23.23
Palaute HSL:lle.

Linja-auto no 24 klo.20.05 Seurasaaresta lähteen linjavuoron kuljettaja yritti ajaa ylitseni, Paciuksenkadun ja Seurasaaren tien kulmassa totaalista väliin pitämättömyyttä ja liikennesääntöjen kunnioitusta osoittaen.

Ak oli tulossa Paciuksenkadun pyörätietä pitkin (Munkkiniemen suunnasta) pyörätienjatkeelle/suojatielle, kun Seurasaarentien mäkeä ylös tullut bussinkuljettaja kännykkä korvallaan ajoin pyörätienjatkeen/suojatien päälle ilman että olisi katsonut ympärilleen huomioiden muun liikenteen tai huomioinut edes kärkikolmiolla ja lisäkilvellä osoitettua väistämisvelvollisuuttaan suhteessa risteävän tien liikenteeseen ja kevyenliikenteen väylällä kulkijoihin (kävelijät ja pyöräilijät).

Kuljettaja ei edes ymmärtänyt virheellistä toimintaansa kun ak levitti käsiään heti tapahtuman jälkeen vaan alkoi tööttäilemään äänitorvellaan. Myönnettäköön, että tämän jälkeen ak hermostui ja näytti keskisormea kuljettajalle kahteen otteeseen. Mikä mielestäni oli varsin lievä reaktio siihen, että kuljettaja yrittää riistää toisen hengen, väliin pitämättömyydellään ja liikennesääntöjen noudattamattomuudellaan. Bussinkuljettaja tosin rupesi näyttämään keskisormea myös takaisin kahteen otteeseen, mikä osoittanee että hänkin on kykenevä jonkin asteiseen ympäristön havainnointiin, mikä ei linja-autoa ajaessa näyttänyt onnistuvan.

Mielestäni hänen kaltaisiltaan ”ammattiajajilta” tulisi ottaa välittömästi ajokortti pois ja kieltää ammatinharjoittaminen, jos liikennesääntöjen hallinta ja ympäristön havainnointi on noin ala-arvoisella tasolla.

T: Rautaperse

Wacky
14.11.2012, 06.34
Toivottavasti lähetit tuon viestin ihan HSL:län suuntaan koska ne ei välttämättä lue tuota täältä.

Rautaperse
14.11.2012, 06.40
Joo siis viesti lähetetty HSL:n palauttekaavakkeen kautta. Toiveena että vastaavat palautteeseen.

JackOja
14.11.2012, 07.24
Ongelma ei ole etteikö mopoilija uskaltaisi/osaisi, mutta uskaaltako/osaako autoilija ajaa liikennesääntöjen mukaan? Ajan paljon autolla itsekin ja silti minua hirvittää tämä eteläisen Suomen älytön liikennekulttuuri - tuntuu, että nopeusrajoitukset ym. säännökset ovat lähinnä vitsi.

Uskaaltako/osaako mopoilija ajaa liikennesääntöjen mukaan? Tuntuu, että nopeusrajoitukset ym. säännökset ovat lähinnä vitsi. Harvoin näkee mopoilijaa, joka tekee asiat oikein. 15-vuotias poika on tyypillisesti reikäpää kuningas. Autojen seassa oppisi hiukan nöyryyttä ja ottamaan huomioon, että liikenteessä on muitakin.

Olen aina ollut ja päivittäin yhä enemmän "Mopot pois KLV:ltä" -kansanliikkeen kannattaja.

Vepa
14.11.2012, 07.37
Mopojen lisäksi kelville eivät kuulu laittomat sähköavusteiset fillarit, joiden sähköhyrrä avustaa yli 25 km/h nopeudessa. Lisäksi maantiepyöräilijät pitäisi vapauttaa kelvin käyttöpakosta ja sallia ajo tien puolella.

Kolnaako
14.11.2012, 09.25
Melko selkeä jako on minusta se, että moottoriajoneuvoilla ei ajeta kevyenliikenteenväylillä. Onko sähköavusteinen polkupyörä moottoriajoneuvo jään sitten lainsäätäjälle. Minusta ei nykyiset ole, mutta voihan niitä tulla jotain semmoisia supertehokkaita tulevaisuudessa. Nykyiset rinnastan sähkökäyttöisiin pyörätuoleihin, joiden paikka siis luonnollisesti kelvillä.

Sitä mopokorttia vähän ihmettelen. Kuuluuko siihen mitään opetusta vai pelkkä rahastus kun mopoilijat ei edes tiedä kummalla puolella väylää ajetaan tai alkeellisiakaan risteysajosääntöjä.

Vepa
14.11.2012, 09.37
^ Tarkkuutta lukemisessa. Lailliset sähköavusteiset fillarit kuuluvat kelville, mutta esimerkiksi vielä 44,9 km/h nopeudessa avustavat eivät.

Wacky
14.11.2012, 09.55
Joo siis viesti lähetetty HSL:n palauttekaavakkeen kautta. Toiveena että vastaavat palautteeseen.

Se voi kestää hetken kun HSL ottaa yhteyttä liikennöitsijään joka selvittää kuka ajoi sillon sillä autolla ja ottaa yhteyttä kuljettajaan ja selvittää tilannetta ja sitten viesti tulee takas HSL:lle joka vastaa sitten sulle..

herne
14.11.2012, 14.28
Itse hätkähdin aikalailla viime viikolla pyöräillessäni Espoossa Länsiväylän vieressä kulkevalla kelvillä Hanasaaren kohdalla kun vastaan tuli mopoauto reipasta kyytiä. Ilmeisesti mopoautoilta kelveillä liikkuminen on jo kielletty, mutta tätä kuskia se ei näyttänyt haittaavan tai ainakaan hidastavan.

asb
14.11.2012, 14.33
Itse hätkähdin aikalailla viime viikolla pyöräillessäni Espoossa Länsiväylän vieressä kulkevalla kelvillä Hanasaaren kohdalla kun vastaan tuli mopoauto reipasta kyytiä. Ilmeisesti mopoautoilta kelveillä liikkuminen on jo kielletty, mutta tätä kuskia se ei näyttänyt haittaavan tai ainakaan hidastavan.

Itse asiassa taisit olla Helsingissä.

Mutta kokemasi tilanne ei ole kovin harvinainen, koska: https://maps.google.fi/maps/ms?msid=204626640117593467534.000487016934d2f4bb58 8&msa=0

Kannattaa ottaa mopoauton rekkari ylös ja ilmoittaa se poliisille.

29er
14.11.2012, 15.11
Linja-auto no 24 klo.20.05 Seurasaaresta lähteen linjavuoron kuljettaja yritti ajaa ylitseni, Paciuksenkadun ja Seurasaaren tien kulmassa totaalista väliin pitämättömyyttä ja liikennesääntöjen kunnioitusta osoittaen.

Eilen kilometrin päässä tuosta paikasta eräs toinenkin pyöräilijä meinasi päästä ainokaisestaan. Ajelin aamulla autolla Kuusisaaresta Munkkiniemeen päin. Edessäni ajava auto kääntyi Meilahden sillalle juuri samaan suuntaan ajavan pyöräilijän editse (pyöräilijä siis ajoi kevyen liikenteen väylällä). Pyöräilijän lukkojarrutus esti törmäyksen/allejäämisen. Hurjan näköinen tilanne. Ei ollut enää pimeätä, pyörässä oli ainakin takavalo, lisäksi päällä oranssi liivi/takki.
Todennäköisesti autoilija ei edes huomannut mitä tapahtui. Jos olisin ollut menossa samaan suuntaan, niin olisin seuraavissa liikennevaloissa mennyt sanomaan kuskille että "meinasit sitten tappaa yhden pyöräilijän".

pöökke
14.11.2012, 15.54
Eilen kilometrin päässä tuosta paikasta eräs toinenkin pyöräilijä meinasi päästä ainokaisestaan. Ajelin aamulla autolla Kuusisaaresta Munkkiniemeen päin. Edessäni ajava auto kääntyi Meilahden sillalle juuri samaan suuntaan ajavan pyöräilijän editse (pyöräilijä siis ajoi kevyen liikenteen väylällä). Pyöräilijän lukkojarrutus esti törmäyksen/allejäämisen. Hurjan näköinen tilanne. Ei ollut enää pimeätä, pyörässä oli ainakin takavalo, lisäksi päällä oranssi liivi/takki.
Todennäköisesti autoilija ei edes huomannut mitä tapahtui. Jos olisin ollut menossa samaan suuntaan, niin olisin seuraavissa liikennevaloissa mennyt sanomaan kuskille että "meinasit sitten tappaa yhden pyöräilijän".

Ja tähän olisi ollut autoilijalla varmasti vakiokommentti:"en nähny mitään../ ai en mä huomannu.."

Halloo halloo
14.11.2012, 18.38

Saitko rekkarin painettua mieleen?

Mielestäni jokaisesta vastaavasta tapahtumasta pitäisi ilmoittaa. Vai ylittyykö "ilmoituskynnys" vain yliajotapauksissa?

Smo
14.11.2012, 20.24
Ai mopoja? täällä Espoossa mopot näyttää kulkevan 60-90 ja ajelee kaks päällä. Tossa yks päivä tuli pimeessä vastaan kaks päällä kapealla keskuspuiston ulkoilureitillä ilman valoja. Espoo on yks mopohelvetti.

Smo
14.11.2012, 20.26

Toi on ihan arkipäivää.. kun ei oo muuta reittiä. Tai sit pitäs kiertää. Ajaisivat edes varoen.

p bonk
14.11.2012, 21.47
Oliko punainen mopoauto? Tuonkin ongelman ratkaisu voisi olla Länsiväylän muuttaminen Keilaniemestä alkaen kaupunkibulevardiksi ja samalla saada Lauttasaaresta moottoritien pientareet parempaan käyttöön ja samalla laskettua liikennemelua. Matka-ajan muutos ei olisi merkittävä nopeusrajoituksen pudotessa 80:sta 60:een.

p bonk
14.11.2012, 22.02
Tänään kivasti Fredan ja Bulevardin risteyksessä oli joku päällikkö ajanut Land Cruiserinsa pyörätielle ja risteykseen niin, että Fredalta tullut ratikka jäi hetkeksi jumiin ja samalla koko muu liikenne. Kuski puhui puhelimeen, eikä auto liikkunut senttiäkään. Ratikka mahtui sitten juuri ja juuri. Minulta jotenkin lensi sylki pelkääjän puolen sivuikkunaan ja peiliin. Bulevardin pyörätie nyt on tietysti huono vitsi muutenkin.

Risto Koivunen
14.11.2012, 23.09
Tuo vaatii jo tiettyä yritystä, että saa samanaikaisesti tukittua sekä raitiovaunukiskot että pyörätien - useimmathan tuntuvat onnistuvan tukkimaan vain yhden näistä kerrallaan.

Tuolla Bulevardin pyörätiellä tulee kyllä jatkuvasti vastaan mitä ihmeellisintä estettä. Ei ole tosin tullut vähään aikaan kuljettua tuolta, pitäisi varmaan käydä vaihteeksi virkistämässä muistoja. Pitäisiköhän ensin kuitenkin käydä hakemassa lääkäriltä resepti rauhoittavia lääkkeitä varten?

Smo
14.11.2012, 23.12
Niin.. kerran Fredalla joku päällikkö lähti ohittamaan koko jonoa jossa oli ratikka ym. Siinähän on kaista vain yhteen suuntaan, toiseen suuntaan saa ajaa fillarilla ja ratikalla. Raitiovaunu tuli vastaan eikä jonossa tietenkään ollut rakoa ... päällikkö peruutteli sit sen sata metriä.

Risto Koivunen
14.11.2012, 23.31
Raitiovaunu tuli vastaan eikä jonossa tietenkään ollut rakoa ... päällikkö peruutteli sit sen sata metriä.

Amatöörien puuhastelua... todellinen päällikkö olisi odottanut, että se vastaantuleva raitiovaunu peruuttaa.

kuovipolku
14.11.2012, 23.33
Pian neljän jälkeen sai jo nauttia valottomista ja jostain pensaan takaa esiin sujahtavista pyöräilijöistä. Paremmalla asuinalueellakaan ei ollut turvassa näiden hyökkäyksiltä eikä silläkään arvokkaan näköisellä rouvalla, jonka vaatteet pelastin ryvettymiseltä (ja jolla varmaankaan ei ollut pyöränsä korissa punaisella hintalapulla merkittyjä tuotteita) ei näköjään ollut varaa edes viiden euron huomiovaloihin!

herne
14.11.2012, 23.53
Oliko punainen mopoauto?

Punainenhan se taisi olla.

Smo
15.11.2012, 00.03
Punainenhan se taisi olla.

Ehkä se on sit kovin yleinen väri kun on muutamankin kerran tullut nähtyä..

p bonk
15.11.2012, 08.35
^ Siinä on luultavasti kyse yhdestä ja samasta mopoautosta. Olen nähnyt saman kärryn siellä kolmesti, joka kerta soitto poliisille.

p bonk
15.11.2012, 08.38
Niin.. kerran Fredalla joku päällikkö lähti ohittamaan koko jonoa jossa oli ratikka ym. Siinähän on kaista vain yhteen suuntaan, toiseen suuntaan saa ajaa fillarilla ja ratikalla. Raitiovaunu tuli vastaan eikä jonossa tietenkään ollut rakoa ... päällikkö peruutteli sit sen sata metriä.

Minä tein tuon kerran vahingossa ja ajoin vanhasta tottumuksesta, kun tuo kaksisuuntainen järjestely oli uusi. Ei tullut ratikkaa, mutta aika äkkiä tarve päästä ensimmäisestä mahdollisesta vasemmalle. Ruuhkanhan sillä tavalla sai kierrettyä.

Vääräjalka
15.11.2012, 09.19

Joo se olin minä. Heti kun käy foorumilla neljän kuukauden tauon jälkeen puhutaan hyvää nenän edessä.

Tilanne ei ehkä ollut ihan niin paha miltä näytti, sillä himmasin jo etukäteen pikkusen vauhtia kun arvasin kuitenkin jonkun letkassa ajavan yrittävän tappaa mut, mutta silti pääsi tilanne yllättämään, kun olin jo niin lähellä risteystä. Päälle yrittänyt auto oli ohittanut mut jo 90m aikasemmin normin 50m sijasta. Ilmeisesti sedän/tädin muisti on alle 3 sekuntia, kun ei enään muistanut mun ajavan samaan suuntaan. Tuskin jäin näkemättä johtuen takana palavasta SuperFlashistä ja päällä olleesta oranssista Night Vision (http://www.merlincycles.com/bike-shop/apparel/clothing/clothing-mens/cycling-outer-jackets/altura-night-vision-windproof-jacket.html) takista.

Rekkari jäi ottamatta ylös, mutta käsimerkeillä muistin osoittaa autoilijan toimineen väärin. Saatoin myös päästä suusta ruman sanan.

Brutalix
15.11.2012, 09.30
Mikähän siinä on, että vaikka sataa niin, että tuulipuku ja lenkkarit ovat varmasti muutenkin märkänä, niin lätäköitä pitää silti pujotella? Eteen kääntyviä autoja jotenkin osaa jo varoa, joten yksikään niistä kolmesta, jotka tänään yrittivät, ei onnistunut ajamaan päälle, mutta kanssapyöräilijät saivat aikaan paljon isompia sydämentykytyksiä. Laajakaariseen lätäkköpujotteluun kun lisää sen, että valoa ei ole tai se on esim. repussa, niin melkoinen jediritari saa olla että saa väistettyä.

JackOja
15.11.2012, 09.39
^ ...kyse yhdestä ja samasta mopoautosta....

Meitä on täällä ainakin muutama keitä tuo kyseinen mopoauto ärsyttää. Mitäs jos mennään porukalla vartoomaan sitä ja kaadetaan koko värkki?

Kolnaako
15.11.2012, 10.53
Minut tuo mopoauto meinasi teilata Länsiväylän kelvin sillalla. Ehdottomasti mukana kurinpidollisissa toimissa. Soitin kyllä välittömästi hälytyskeskukseen, mutta tuohan ehti kadota Lauttasaaren pikkukaduille.

Pyörällä ja autolla
15.11.2012, 12.23
Nihtisilta Espoo tänään. Ei sitten millään saatu työnnettyä tuota kolariautoa paria metriä eteenpäin tai taaksepäin ja laitettua ajoradan suuntaisesti. Noi valkoiset nauhat jotka menee peilistä peiliin on poliisin. Soitin asiasta juuri äsken Kilon poliisille ja lupasivat katsoa mitä asialle voisi tehdä.

http://imageshack.us/a/img594/1046/nihtisiltaespoo1.jpg

p bonk
15.11.2012, 13.23
Meitä on täällä ainakin muutama keitä tuo kyseinen mopoauto ärsyttää. Mitäs jos mennään porukalla vartoomaan sitä ja kaadetaan koko värkki?

Pitäisi perustaa joku päivystysrinki vahtimaan sitä siltaa.

mutanaama
15.11.2012, 13.54
Ei se silta siitä mihinkään katoa.

p bonk
15.11.2012, 14.50
pyh. saivartelija :-)

Detergent
15.11.2012, 17.02
Nyt sit tuli klassiset kupit. Ryhmitysmerkki ja keskiviivan viereen, vasen käsivarsi suoraksi vasemmalle ja yhdellä kädellä kääntymään vasemmalle ja kitka katoaa mustalla jäällä ja kaunis liuku läpi risteyksen jäätä pitkin. Ei vammoja, ei rikkoontuneita, mutta kylläkin likaantuneita vaatteiden kylkiä ja hanskat. Takana oleva auto näytti nauravan. Ensi kerralla en viito.

jalkkis
15.11.2012, 18.38
Pitäisi perustaa joku päivystysrinki vahtimaan sitä siltaa.

Sellasen pysäytyspiikkimaton kanssa sinne väijyyn ja kun se kärry tulee, niin... Tai sit vaan pystyssä olevia nauloja... Vähän kansalaispoliisimeininkiä mutta...

Holdfast
15.11.2012, 19.36
Tuossa ajelin Pitäjänmäentietä Espoota kohti vasemman puolesta kelviä, kun Kutomotieltä samaan suuntaan kääntyi toveri polkupyöräilijä. Jotain kultakaivauksia siinä on taas menossa, joten yhdestä kohtaa kelviä ei ole kuin puolikas jalkakäytävän leveys käytössä. Tämän pullonkaulan jälkeen kyseinen herrasmies kuitenkin jatkoi ajamista kelvin jakajaviivan päällä, eli pyörätien vasemmassa laidassa.

En mennyt oikealta ohi. En soittanut kelloa. En mitään. Ajattelin että kyllähän tuo jossain kohtaa katsahtaa taaksepäin ja ehkä huomaa tilanteen. Niin varmaan.

Tätä muodostelma-ajoa jatkettiin Pitäjänmäentien ja Kaupintien kiertoliittymään asti. Pää ei kääntynyt tai suuntamerkkejä näkynyt edes ajorataa ylitettäessä. Reittien erkaantuessa hihkaisin asiasta, mutta ilmeisesti oli musiikit soimassa tvs.

No oli sillä sentään valot. Kai.

JackOja
16.11.2012, 08.41
Sellasen pysäytyspiikkimaton kanssa sinne väijyyn ja kun se kärry tulee, niin... Tai sit vaan pystyssä olevia nauloja...

Mitäpä jos se Ruoholahden-Lauttasaaren KLV-nastoittaja yrittääkin pysäyttää nimenomaan sen mopouton :seko: Turhan heppoiset välineet siihen.

Toisaalta... homma taisi alkaa ennenkuin mopo-fuckin'-autot oli keksitty.

H32i
16.11.2012, 10.02
Nihtisilta Espoo tänään. Ei sitten millään saatu työnnettyä tuota kolariautoa paria metriä eteenpäin tai taaksepäin ja laitettua ajoradan suuntaisesti. Noi valkoiset nauhat jotka menee peilistä peiliin on poliisin. Soitin asiasta juuri äsken Kilon poliisille ja lupasivat katsoa mitä asialle voisi tehdä.

http://imageshack.us/a/img594/1046/nihtisiltaespoo1.jpg

Kilon poliisi tarvitsee nyt virka-apua: Pete Tikkurilasta ja Marianne Pasilasta avuksi, niin Ka jopa Hoppa muuttaa sijaintiaan

reappear
16.11.2012, 12.21
Tänään oli vaaratilanne lähellä kun oli vihreät tien ylittäjille. Olin hieman etäällä vielä kun valot vaihtuivat alunperin ja lähes kaikki kävelijät olivat päässeet jo yli kun pääsin paikalle, siinä vaiheessa bussi lipuu kääntyen risteyksessä kokoajan pyörätien jatketta kohti. Bussin vauhti oli sen verran hiljainen että tein itsestäni perseen, olinhan kulkenut tämän bussin rinnalla jo ja katsonut peilistä kuskiakin, niin päätin vielä vihreillä mennä tien yli. Siinä sitten bussi kuitenkin jatkoi lipumistaan ja melkein törmäsi minuun, mutta ikävin jäi tapahtumatta kun pidin tarpeeksi suurta turvaväliä bussiin. Kummatkin liikuimme hiljaa, mutta pysähtymättä tuohon risteysalueeseen. Siinä tuli kuitenkin jalkapohjiin ikävä tunne samalla hetkellä kun bussi meinasi kurvata päälle.

Oma vika? Bussikuskin vika? Jääräpäisyyttä omalta osaltani ja huolimattomuutta bussikuskilta?

Kane
16.11.2012, 12.35
Tänään oli vaaratilanne lähellä kun oli vihreät tien ylittäjille. Olin hieman etäällä vielä kun valot vaihtuivat alunperin ja lähes kaikki kävelijät olivat päässeet jo yli kun pääsin paikalle, siinä vaiheessa bussi lipuu kääntyen risteyksessä kokoajan pyörätien jatketta kohti. Bussin vauhti oli sen verran hiljainen että tein itsestäni perseen, olinhan kulkenut tämän bussin rinnalla jo ja katsonut peilistä kuskiakin, niin päätin vielä vihreillä mennä tien yli. Siinä sitten bussi kuitenkin jatkoi lipumistaan ja melkein törmäsi minuun, mutta ikävin jäi tapahtumatta kun pidin tarpeeksi suurta turvaväliä bussiin. Kummatkin liikuimme hiljaa, mutta pysähtymättä tuohon risteysalueeseen. Siinä tuli kuitenkin jalkapohjiin ikävä tunne samalla hetkellä kun bussi meinasi kurvata päälle.

Oma vika? Bussikuskin vika? Jääräpäisyyttä omalta osaltani ja huolimattomuutta bussikuskilta?
Vaikuttaa ihan samanlaiselta tilanteelta kuin itselläni pari vuotta sitten, sillä erotuksella että minä jäin bussin tönäisemäksi. Omaa ajattelemattomuutta mukana koska oletin että bussi ei aja päälle johtuen sen hitaasta nopeudesta, vaikka syyllisenä oikeudessa tuomittiinkin bussikuski.