Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Oletteko te nyt ihan vitun kuutamolla tuon henkilörekisteripeeloilun kanssa? Lukekaa sitä helvetin finlexiä. Löytyy googlesta "finlex henkilörekisteri"
Pelkkä valokuva tai videopätkä ei ole henkilörekisteri. Kasa päivämäärän mukaan järjestettyjä videotiedostojakaan ei ole henkilörekisteri.
Tämä tieto on ilmaiseksi netissä. Te olette idiootteja, koska ette ota itse selvää vaan nolaatte mielummin itsenne puhumalla paskaa.
"Henkilötiedoilla tarkoitetaan alustalle (tallentava video, tietokone, digitaalikamerajärjestelmä, palvelin tms.) talletettuja tietoja, jotka voidaan
tunnistaa tiettyä luonnollista henkilöä koskevaksi (esimerkiksi kuva). Näin
ollen talletetut kuvat ja ääni ovat henkilötietolaissa tarkoitettuja henkilötietoja,
jos henkilö on niistä tunnistettavissa.(3)"
(3) Henkilötietolain 3.1 §:n 1 kohta.
"Henkilötietolain ja muiden erityislakien soveltamisesta on olemassa yksi
poikkeustilanne, joka koskee henkilötietojen käsittelyä tavanomaisessa
henkilökohtaisessa käytössä. Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen
käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin
tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.(4)
Tällä tarkoitetaan esim. henkilökohtaiseen kirjeenvaihtoon liittyviä tietoja, yksityisiä
”osoitekirjoja” ja yhteystietoja, tietoja tuttavien merkkipäivistä taikka kuvia ja
videotallenteita, jotka mahdollistavat sosiaalisen vuorovaikutuksen perhe- tai
läheisessä ystäväpiirissä."
(4) Henkilötietolain 2 §:n 3 mom.
Lähde: Tietosuojavaltuutetun toimisto: julkaisu: KAMERAVALVONNAN YKSITYISYYDEN SUOJA (http://www.tietosuoja.fi/uploads/2lrt0dxzjo42lh_1.pdf)
JA HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELY (http://www.tietosuoja.fi/uploads/2lrt0dxzjo42lh_1.pdf)
Ei kai tuo asia noin mene. Eikös laissa sanota näin: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä". Tuo lause yksistään kieltää häröilyn. Riippuu tietenkin siitä mitä häröilyllä tarkoittaa, mutta ei jalankulkija ei saa häiritä muuta liikennettä kelvillä.
Mitkä lie milloinkin häröilyn tunnusmerkit.. Varsinaiseen aiheeseen liittyen homma menee poliisilta saamani vastauksen perusteella juuri niin, että yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi kulkea ihan missä kohtaa hyvänsä, ei tarvitse kulkea reunassa. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on poliisin mukaan jalankulkijalle jalkakäytävä (jolla jalankulkija voi liikkua missä kohtaa hyvänsä) ja pyöräilijälle pyörätie sen mukaisine sääntöineen. Liikenneturvalta kyselin taannoin tilannetta, jossa yhdistetyllä klv:llä on katkoviivat keskellä. Vastaus oli, että jalankulkija saa kulkea kumpaa puolta tahansa ja että merkintä on tarkoitettu lähinnä pyöräilijöille muistutukseksi oikeanpuoleisesta liikenteestä.
tvhakala
25.11.2013, 20.55
Mietinpä vain, että kenen etu on se, että jalankulkijalla ei ole määrättyä paikkaa kevlillä?
Minusta pyöräilijän kannalta pieni murhe on se, että välillä oikeaa laitaa ajaessaan joutuu väistämään vastaantulevia kävelijöitä. Vähän hankalampaa on se joidenkin kävelijöiden harrastama päätön poukkoilu laidasta toiseen ja kaksi kävelijää kykenee jo tukkimaan koko tien (soittokello minulla kyllä on, mutta ei sekään kaikkiin tehoa).
Mutta kaikista ärsyttävintä homman luulisi kuitenkin olevan kävelijöiden itsensä kannalta, kun oikeaa laitaa kulkevat joutuvat väistelemään niitä itsepäisiä vasemmanpuoleisen liikenteen kannattajia ja vielä pitämään huolta siitä etteivät väistäessään mene takaa tulevan pyöräilijän eteen.
Kerran asui naapurustossa eräs mies, joka ei IKINÄ käyttänyt kevlin oikeaa laitaa, vaan aina ehdottomasti vasemmalla (asuin paikassa n. 7 vuotta ja tuli havaittua kaveri aika monta kertaa). Pahaksi onneksi kaveri tuntui olevan koiriensa kanssa lenkillä joka jeesuksen aamu samaan aikaan minun juoksulenkkini kanssa ja piti itsestäänselvyytenä että minä väistän. Se otti kyllä suorastaan pannuun aina välillä.
tvhakala
25.11.2013, 21.00
Niin, ja tuohon edelliseen liittyen vielä piti sanomani, että jos joku jalankulkijana mielivaltaiseen häröilyyn tottunut ihminen yhtäkkiä hyppääkin pyörän selkään, niin mahtaako se oikeassa laidassa ajaminen noin vain mennä sinne selkärankaan, vai jatkuuko kenties sama häröily myös pyörän kanssa? Siltä ainakin joskus vaikuttaa…
Niin, ja tuohon edelliseen liittyen vielä piti sanomani, että jos joku jalankulkijana mielivaltaiseen häröilyyn tottunut ihminen yhtäkkiä hyppääkin pyörän selkään, niin mahtaako se oikeassa laidassa ajaminen noin vain mennä sinne selkärankaan, vai jatkuuko kenties sama häröily myös pyörän kanssa? Siltä ainakin joskus vaikuttaa…
Tänään näin pyöräilijän, joka yhdistetyllä kelvillä ajeli vasenta puolta ja kun sitten bongasi mut, siirtyi oikeaan reunaan. Ehkä noi joskus valitsee sen puhtaamman/ehjemmän/tasaisemman pinnan-puolen eikä sitä puolta, mikä lain mukaan pitäisi.
Mulle ei ole ongelma kierrellä missä kohtaa väylää tahansa kulkevia jalankulkijoita, mutta vähäistä on liikenne täällä, muistan Helsingissä jalankulkijana kuinka eksyin jollekkin kadulle, missä oli niin paljon väylällä porukkaa, että totesin parhaimmaksi kävellä ajoradalla, se kun oli tarpeettoman leveä ja kukaan ei ajanut siinä kanttarin vieressä. Kaikki tuntuivat myös kävelevän kuin olisivat olleet jossain kävelykilpailussa, ihmettelin touhua hetken ja laahustin sitten eteenpäin.
Tuolla missä on paljon porukkaa se olisi hyvä kuitenkin, että olisi selkeä ja johdonmukainen se kulkutapa.
Tänään näin pyöräilijän, joka yhdistetyllä kelvillä ajeli vasenta puolta ja kun sitten bongasi mut, siirtyi oikeaan reunaan. Ehkä noi joskus valitsee sen puhtaamman/ehjemmän/tasaisemman pinnan-puolen eikä sitä puolta, mikä lain mukaan pitäisi.
No, en minäkään ehdoin tahdoin ajele lätäköistä jos niitä ei toisella puolella ole ja on mahdollista sekä turvallista koukata vastaantulijan puolelta. Varsinkin tänään kun olin vielä liikkeellä maantievermeellä ja paikoitellen oikealla puolella oli ne kaikki jäätyneet isot lammikot.
Itsekin syyllistyn joskus tuohon. Esim. kurakelillä kun ylittää Äimäraution siltaa niin kun kelvi on aivan ajoradassa kiinni niin pysyy kuivempana vasemmassa laidassa kauempana ajoradasta.
Vaikeus on parin viikon ajotauon aikana vähentynyt, kun ilmeisesti pimeys ja pakkanen on karkottanut hortoilijapyöräilijät. Valot oikeastaan kaikilla ja riittävän tehokas valo sai autoilijat huomioimaan väistämissäännöt.
Itsekin syyllistyn joskus tuohon. Esim. kurakelillä kun ylittää Äimäraution siltaa niin kun kelvi on aivan ajoradassa kiinni niin pysyy kuivempana vasemmassa laidassa kauempana ajoradasta.
Mitä pahempi paikka, sitä kovempi into vetää vauhdilla siitä läpi, tarkoittaako tämä sitä, että olen sairastunut pahasti maasturitautiin, josta tunnetusti ei ole parantumiskeinoa? :D
Tänäänkin oikein etsin niitä jäätikköpaikkoja ja jäisiä uria, etenkin kaltevaa pintaa, jossa jäätä lumen alla, lätäkkö nyt mitään, mutta kunnon mutalieju, niin jo pitää sinkoutua sinne ilman lokareita testaamaan kuinka pitkälle pääsee sudittamalla oikein vimmatusti rapaa korkeassa kaaressa :)
Harmillisesti olen löytänyt vain yhden tälläisen sopivan haasteellisen paikan:
http://i.imgur.com/fMW6LaJ.jpg
Pyörän puhdistan ruuvimeisselillä, kun harja ei oikein tepsi siihen sora/muta-määrään mitä lenkin jälkeen on kertynyt.
Toiset ajattelee vaan toisin, ei se sen kummempaa ole :D
tvhakala
25.11.2013, 22.48
Mitä pahempi paikka, sitä kovempi into vetää vauhdilla siitä läpi, tarkoittaako tämä sitä, että olen sairastunut pahasti maasturitautiin, josta tunnetusti ei ole parantumiskeinoa? :D
Heh, pitää kyllä sanoa, että tunnistan itseni tuosta. Voi mikä pettymys onkaan, kun talvella ovat ehtineet kaikki kivat jääkökkäreet aurata pyörätieltä pois eneen liikkeellelähtöäni :-l.
tvhakala
25.11.2013, 23.38
No joo, tietty tuollaisessa tilanteessa on ymmärrettävää että jalankulkija haluaa kävellä sitä suojaisampaa puolta. Mutta jos olisi edes jonkinmoinen suositus kävellä oikeassa reunassa (tai edes jossain reunassa, prkl), ja sitten poikkeukset merkittäisiin tai jotain... Tai jos tila riittäisi, niin jaettaisiin tie kävely- ja pyöräkaistaksi.
Ei minusta semmoinen suositus varsinaisesti huonontaisi kevlien toimivuutta.
Pyörällä ja autolla
26.11.2013, 16.29
Kasavuorentie Kauniainen. http://goo.gl/maps/Q8pgB Kuva auton tulosuunnasta katsottuna. Sitten kysymys. Jääkö suoraan edestäpäin tuleva ja kuvassa vasemmanpuoleista yhdistettyä kelviä ajava pyöräilijä jolla on valot päällä ( oli jo muuten aika valoisaa tuohon aikaan ) jotenkin johonkin katveeseen tuossa vasemmalle kääntyvän risteyksen kohdalla ?
Ilmeisesti sillä aamulla vähän ennen kello 9 oli eräällä isällä niin kiire viedä poikaansa päiväkotiin että piti kääntyä suoraan eteeni vaikka olin aivan risteyksen kohdalla.
Kun sitten haastattelin kyseistä herraan, niin vastukset oli sitä perinteistä " tulit aika lujaa, en mä huomannut sua ollenkaan, tulit jostain nurkan takaa ym ym.
Kehoitin herraa käymään tarkistuttamassa näkönsä ja kertaamaan liikennesäännöt sekä muistuttamaan tuosta nopeudesta että en ajanut lujempaan kuin mitä nopeusrajoitus on tuolla tiellä.
Mielenkiintoiseksi tuon tekee se että ensin totesi minun ajaneen lujaa ja heti sen perään väitti että ei ollut nähnyt minua. Jokin ei nyt täsmää tässä yhdistelmässä eli kyse ei ollut mistään muusta kuin välinpitämättömyydestä.
suoraan edestäpäin tuleva ja kuvassa vasemmanpuoleista yhdistettyä kelviä ajava pyöräilijä
Eihän siinä muuten ole jalkakäytävää? Google Maps yhdistää uusia ja vanhoja kuvia, mutta oletan että tuo korotettu risteysalue, jota toisissa kuvissa ei ole, ja jalkakäytävä-merkki vastaavat nykyisyyttä. Mutta oli niin tai näin, niin eipä siinä mitään katvetta ole.
Pyörällä ja autolla
26.11.2013, 17.54
Eihän siinä muuten ole jalkakäytävää? Google Maps yhdistää uusia ja vanhoja kuvia, mutta oletan että tuo korotettu risteysalue, jota toisissa kuvissa ei ole, ja jalkakäytävä-merkki vastaavat nykyisyyttä. Mutta oli niin tai näin, niin eipä siinä mitään katvetta ole.
Vaikka tuossa ekassa linkissä http://goo.gl/maps/Q8pgB näkyy vai jalkakäytävän merkki niin se on vanhentunutta tietoa. Tässä tuoreempi tilanne tuossa risteyksessä http://goo.gl/maps/ecl1w katsottuna toisesta suunnasta eli sieltä mistä itse tulin. Siinä on yhdistetty kelvi ja osoitettu liikennemerkillä ja kyseisessä paikassa on korotettu risteysalue. Sen sijaan Kasavuorankoulun puolella on vain jalkakäytävä. Mennäämpä sitten samaa tietä eteenpäin ja kas mikäs liikennemerkki se siellä http://goo.gl/maps/kPYwm ja risteyksen toisella puolella http://goo.gl/maps/Cm0dQ PS: Tähän päiväkotiin risteyksestä reilut 20 metriä ( joka kuvassa on rakenteilla ) oli hirveä kiire autoilijalla.
Risto Koivunen
26.11.2013, 18.35
Espoon Perkkaalla oli joku reipas sepelikuski jo ehtinyt käydä eilen ripottelemassa kunnon talvihiekoituksen kelville, kun oli mittarissa ollut pakkasta. Espoolaisen hiekoitussepelin terävyydestä en ole ihan varma, mutta taidan varmuuden varalta siirtyä ajamaan kyseisessä (hyvin niukasti liikenneöidyssä) kohdassa ajoradalle siihen asti kunnes tulee oikea tarve laittaa nastarenkaat alle. Erityisesti kun tuota sepeli lenteli jotakin reittiä renkaista kenkiin melkoinen määrä.
Halloo halloo
27.11.2013, 00.15
Hki, Musiikkitalon itäpuolen pyörätie kohti pohjoista, Töölönlahdenkadulta kääntymässä teiden kuningas, vilkku päällä pysähtyy odottamaan, kun pyöräilen kohti pyörätien jatketta aikeissani jatkaa suoraan Finlandiatalon taakse. Seurasi ns. mexican standoff, taksikuski viittelöi "väistä nyt siitä", minä puolestani "kierrä tuolta, tuolla menee sinun tiesi". Ei kiertänyt, kyseli pyörätielle kurvatessaan, josko olisin poliisi. Ei ollut virkamerkkiä vilauttaa. Sellaisia ne taksikuskit, säästöä on pienikin säästö. Pitäisköhän ottaa kaupunkiin yhteyttä ja ehdottaa paikalle muutamaa teräksistä tolppaa?
Oatmeal Stout
27.11.2013, 09.55
Pitäisköhän ottaa kaupunkiin yhteyttä ja ehdottaa paikalle muutamaa teräksistä tolppaa?
Kannattaisi ja samoin ilmoitta vaikka taksitarkastaja@taksihelsinki.fi.
Seurasi ns. mexican standoff, taksikuski viittelöi "väistä nyt siitä", minä puolestani "kierrä tuolta, tuolla menee sinun tiesi".
Entäs tämä: kolmion takaa tuleva auto päästää vastakkaisesta suunnasta tulevan pyöräilijän ylittämään pyörätien jatkeen, rullaa sitten kohti katsoen tyynesti eteen jumittamaan. Minä trackstandiin pysähtyneenä viittelöin kädellä että mitäs siihen tulit ja kuski vastaa omalla eleellään ilmeisesti sori, en vaan voinut itselleni mitään tjsp. Polite finnish standoff?
... kyseli pyörätielle kurvatessaan, josko olisin poliisi.
"En ole, mutta eiköhän sellainen saada paikalle kun pyydetään."
Halloo halloo
27.11.2013, 12.52
Kannattaisi ja samoin ilmoitta vaikka taksitarkastaja@taksihelsinki.fi.
Pukki, kaalimaa, kaalit tulevat syödyksi. Täysin turha "virka", ei mitään vaikutusta taksien liikennekulttuuriin.
tvhakala
27.11.2013, 20.17
Hki, Musiikkitalon itäpuolen pyörätie kohti pohjoista, Töölönlahdenkadulta kääntymässä teiden kuningas, vilkku päällä pysähtyy odottamaan, kun pyöräilen kohti pyörätien jatketta aikeissani jatkaa suoraan Finlandiatalon taakse. Seurasi ns. mexican standoff, taksikuski viittelöi "väistä nyt siitä", minä puolestani "kierrä tuolta, tuolla menee sinun tiesi". Ei kiertänyt, kyseli pyörätielle kurvatessaan, josko olisin poliisi. Ei ollut virkamerkkiä vilauttaa. Sellaisia ne taksikuskit, säästöä on pienikin säästö. Pitäisköhän ottaa kaupunkiin yhteyttä ja ehdottaa paikalle muutamaa teräksistä tolppaa?
Sitä vartenhan niillä takseilla on ne keltaiset kyltit siellä katolla, että muut osaisivat näitä törttöjä varoa. :)
tvhakala
29.11.2013, 19.25
Ja näin hienosti taas tänään eräs heijastimeton, mustiin pukeutunut mieshenkilö tiesi jalankulkijan oikeutensa kävellä missä tahansa kohtaa kevliä: Ajoin oikeaa laitaa ja vastaantuleva mieskin käveli aluksi omaa oikeaansa. Mutta sitten kun etäisyyttä on pari metriä, mies hyppää tien vastakkaiselle puolen, suoraan minun valokeilaani. Huonosta näkyvyydestäni ei voinut olla kyse, sillä nykyisin käyttämäni kombinaatio tankoon kiinnitetystä pyöränlampusta ja kypärään kiinnitetystä otsalampusta on sen verran tehokas että autoilijatkin meinaavat muistaa liikennesäännöt niiden kanssa ajaessani. Eikä mies edes räplännyt kännykkäänsä tai mitään muutakaan, vaan katsoi kohti. Ainoa motiivi jonka kykenen keksimään, on henkilön palava halu jäädä pyörän alle. Olin kuitenkin ilkeä ja väistin.
Ajoin oikeaa laitaa kelvillä, porukkaa tulee vastaan koko väylän leveydeltä kolme rinnan kävellen, eikä väistetä yhtään, sitten tulee vielä suurempi joukkio ja se keräytyy siihen samaan laitaan, jossa itse poljen, vaikka toinen laita olisi ollut täysin vapaana. Tästä sitten tuli mieleen, että olisihan se vaan kätevämpää, jos olisi vain oikeanpuoleinen liikenne sallittu kelvillä, olipa kävelijä tai pyöräilijä, paljon helpompi se olisi ohittaa noita samaan suuntaan meneviä kuin vastaan samaa puolta tulevia.
Tietty syyntakeettomiahan nuo ihmiset olivat, koska jonkinlainen yleisötapahtuma oli juuri päättynyt ja sen jälkeisessä euforisessa tilassa eivät ihmiset yleensä ole parhaimmillaan tekemään nopeita loogisia päätöksiä.
Sauli Lumikko
29.11.2013, 22.52
En oo kokenut ihan hirveän vaikeaksi ohittaa jalankulkijajoukkoja siltä puolelta, missä on tilaa.
Sori, oon väärässä langassa. :P
En oo kokenut ihan hirveän vaikeaksi ohittaa jalankulkijajoukkoja siltä puolelta, missä on tilaa.
Sori, oon väärässä langassa. :P
Ei se kovin haastavaa ole, joskus on jäisiä uria ja siinä on sitten oma jännitysmomenttinsa, etenkin kun ne urat on ohuen lumikerroksen alla, mutta paremminkin voisi olla.
Usein vastaan kulkeva jalankulkija tahtoo alkaa poukkoilemaan, kun näkee pyörän tulevan vastaan samalla puolella, ehkä olisi parempi ettei jalankulkija näkisi sitä pyörää ennen kuin tilanne on jo ohi :D
Usein on kyllä kätevintä kiertää nurmen/hangen kautta, kunhan hanki ei ole kovin paksu, etenkin kun kyse on noista ryhmässä kulkevista nuorista yksilöistä.
Vanhemmat jalankulkijat taas on helppoja kun yleensä siinä tervehditään ja saatetaan muutama sanakin vaihtaa :)
Pyörällä ja autolla
30.11.2013, 13.24
Perussuoritus autoilijalta Torstaina. Käännyn oikealle ja katson vain vasemmalle sillä eihän oikealta voi autoja kylkeen tulla. Paikka Peuramäentien ja Stensintien risteys. http://goo.gl/maps/EgnHW
Tulin siis pyörällä tuolta bussipysäkin suunnasta Stensintien kelviä suunatana Kauniainen ja auto kolmion takaa Peuramäentieltä. Jarrut tämä sankari jolla oli pieni lapsi takapenkillä löysi ihan viimetipassa ja äkkijarrutuksen takia tämän auton takana tuleva meinasi ajaa takaluukusta sisään. Itse olin jo himmaillut vauhtia sillä tiedän että tuossa risteyksessä saa jatkuvasti varoa kolmion takaa tulevia autoja. Katsekontaktia yritin saada kuskiin siinä auton edessä ollessani ja näyttää käsdellä sitä kolmiota, mutta tämä nainen vältteli sitä katsekontaktia ihan tarkoituksella katselemalla aivan muualle. Kello siinä 15.20 eli vasta vähän hämärää ja mulla edessä 1200 lumenia valoa ja kirkkaankeltainen takki missä heijastimia ja pyörässä kiinni kaikki lainvaatimat heijastimet ja renkaissa vielä heijastavat sivunauhat.
PS: Aamuisin työmatkalla ajan tuossa kohtaa aina ajoradalla ja täytyy näköjään siirtyä ajamaan myös kotiintullessa sillä useamman kerran on auto ajanut ensin ohitse ja heti sen jälkeen kääntynyt eteen tuonne Peuramänetielle.
Halloo halloo
30.11.2013, 17.55
Pyörällä ja autolla - Hanki tallentava videohärpätin. Sen verran peruskauratilanteita tulee sulla vastaan, että niistä saisi koostetua opetustarkoituksiin videoita.
Pyörällä ja autolla
30.11.2013, 19.01
Pyörällä ja autolla - Hanki tallentava videohärpätin. Sen verran peruskauratilanteita tulee sulla vastaan, että niistä saisi koostetua opetustarkoituksiin videoita.
On ollut harkinnassa jo pitkän aikaan ja hankinkin kun tuo taloustilanne paranee. Hintaa ei saisi olla yli 100 euroa ja mielellään sellainen missä on näyttö että voi vaikka poliisille suoraan kamerasta näyttää, eli vinkkejä kamerasta otetaan vastaan.
Pyörällä ja autolla
30.11.2013, 19.06
Kun noita kilometrejä kertyy vuosittain fillarilla keskimäärin siinä 12 000 - 14 000 niin tilanteitakin tulee. Kuukaudessa tulee pelkkää työmatka-ajoa 1000 km ja siihen kauppareissut ja harrastuksiin menot sekä varsinaiset pyörälenkit.
PS: On mulla ajokorttikin ollut jo kohta 35 vuotta.
Toissa viikolla tuli ensimmäistä kertaa (vanhempi) työmatkapyöräilijä, jolla oli kamera kypärässä. En olisi muuten kiinnittänyt huomiota, mutta teki jonkun ihme koukkauksen mun eteen, jolloin kiinnitin tarkemmin huomiota että mikä tyyppi tää on. Ei tosin varmaan muista laittaa tuota "tilannetta" nettiin näytölle, jos sitä varten kamera on muuten kypärässä;).
tvhakala
30.11.2013, 21.22
Toissa viikolla tuli ensimmäistä kertaa (vanhempi) työmatkapyöräilijä, jolla oli kamera kypärässä. En olisi muuten kiinnittänyt huomiota, mutta teki jonkun ihme koukkauksen mun eteen, jolloin kiinnitin tarkemmin huomiota että mikä tyyppi tää on. Ei tosin varmaan muista laittaa tuota "tilannetta" nettiin näytölle, jos sitä varten kamera on muuten kypärässä;).
Eipä sitä tiedä vaikka olisi joku foorumilainen ollut asialla. :)
Minäkin jouduin viime viikolla vissiinkin jonkun videokameran kuvaan Jyväskylässä Ylistön siltaa ylittäessäni. Ihan semmoiset isot kuvausvehkeet oli, lienenkö sitten ollut peräti telkussa tai jossain…?
Kamera kypärässä/ohjaustangossa on halpa oikeusturvavakuutus kunhan itse ajaa TLL:n sääntöjen mukaan.
Kun noita kilometrejä kertyy vuosittain fillarilla keskimäärin siinä 12 000 - 14 000 niin tilanteitakin tulee. Kuukaudessa tulee pelkkää työmatka-ajoa 1000 km ja siihen kauppareissut ja harrastuksiin menot sekä varsinaiset pyörälenkit.
Hmm, samoissa määrissä suurinpiirtein on mullakin, mutta vähemmillä tapahtumamäärillä mä selviän. Enkä mä mielestäni ole mikään väistelijätyyppi, mutta toki yritän vähän ennakoida tilanteita.
En tiedä mikä itsemurha halukkuus näillä Turkulaisilla on, mutta joka ikinen arki-aamu kun fillaroin töihin, niin liikkuu näitä valottomia pyöräilijöitä jotka vieläpä ajavat autojen seassa ajoradalla, sekä ajelevat punaisia päin. Ja uskallappas mennä mitään ystävällisesti mainitsemaan valoista tai ajotavoista, niin haukutaan ihan pystyyn.
Eräskin pappa juuri pari viikkoa sitten ajoi miten sattuu välillä pyörätiellä ja yhtäkkiä ampaisi vasemmalla puolella olevalle ajoradalle, siinä ajeli hetken ja taas pyörätielle ja siitä meni risteyksen poikki keskeltä risteystä muutaman sentin päästä autoista jotka juuri lähteneet valoista liikkeelle. Ja kun pappa sattus sitten jalkakäytävän kautta tulemaan kelville, niin ärsyyntyneenä kyseisestä toiminnasta kysäisin, "etteikös liikennesäännöt enää koskeneetkaan kaikkia?" niin voi hyvänen aika, että pappa kimmastu. Samantien pistin fillariin vauhtia lisää, en jaksa jäädä tuollaisten idioottien kanssa tappelemaan liikennesäännöistä, kun ne ei näköjään kaikkia koske :mad: Ei siinä mitään mutta siinä joutu moni auto tekemään täysjarrutukset pappan takia ja siinä ois voinu käydä todella huonostikin.
^Juu ei noita oikein onnistu opettamaan, oppikoon kantapään kautta. Surullista tietty.
Miten musta tuntui tänään että järjestään kaikki koirat näkivät mut jonain hirviönä tai saaliseläimenä, jalankulkijat kävelivät missä sattuu ja jotkut olisivat halunneet koukata suoraan alle taakseen katsomatta. Yhden kaupan pihasta valuneelle autolle stop-merkki oli ilmeisen outo, sillä autoilija pysäytti ajoneuvonsa vasta sitten kun huomasi minut. Muuten olisi varmaan ajanut pysähtymättä suoraan risteykseen.
Eräät pikkupojat tosin aiheuttivat ihan oikeasti sydämentykytystä, ajan klv:n jatkeelle ja vasemmalla on näkyvyyttä peittämässä kuusiaita, ja sieltä suunnasta tulevilla on kolmio. Eikö ne pojat sitten paukkaa täysillä pyöriensä kanssa sieltä kolmion suunnasta suoraan eteen. En tajunnut sanoa mitään mut olisi niille varmaan voinut sanoa että kannattais vähän katsoa miten paukkaa kolmion takaa eteen. Jos mun tilalla olisi ollut mopo, se olisi vetänyt luultavasti suoraan poikia päin.
Autotieltä oli pukattu lumia tuolle hyvin lyhyelle kelville, innostuin sitten siitä ja etsin paksuimmat lumikohdat joista ajelin läpi, yhdessä vaiheessa hoksasin sitten, että oli pukattu oikein kunnon valli risteävältä tieltä kelvin päälle, katsoin paksuimman kohdan ja vähäsen vauhtia ja läpi. On ne pieniä asioita mistä ihmislapsi tulee onnelliseksi :D
Paluumatkalla kelvittömällä osalla ajelin sitten auraamatonta reunaa pitkin niin kiinni lumipenkassa kuin suinkin kykenin, toki ostoskassit ohjaustangossa roikkuen.
Jotain hyvää alkumatkasta jäätyneistä vaihdevaijereistakin, pääsi harjoittelemaan tasapainoilua. Jostain kumman syystä vaikka ajoin niinkin reunassa, takana tullut auto ei tahtonut mennä ohi ennen kuin vastaan kääntynyt traktori oli ohitse, paljoa muuta liikennettäpä ei ollutkaan.
...On ne pieniä asioita mistä ihmislapsi tulee onnelliseksi:D...
Katotaan ollaanko yhtä onnellisia sitten huhtikuussa samoilla keleillä;)
Täällä on muuten ollut pyöräilijät aika hyvin valaistuja viime aikoina. joku aamu jopa täydet sata prosenttia mitä nähnyt. Muutama tosin aika erikoinen lampun sijoituspaikka, kuten yhdellä tädillä rinnassa (jää sivusta kivasti piiloon käsien taakse) ja jollain punainen olkapäässä etupuolella ja takana selässä.
Valoista puheen ollen; joku oli tuossa taannoin laittanut suht kirkkaat ledit tankoon - kirkkaan ja punaisen vierekkäin, siis samaan suuntaan. Siinä hetkosen mietin että kumpaan suuntaan toi liikkuu :D Ei näin.
Itsekkin yksi aamu näin tälläisen viritelmän ja päätäni pyöritellen ihmettelin moista. Edessä oli kirkas lamppu ja vieressä vilkkui punainen lamppu strobolla :eek:
Mutta parhaimpia valoja mitä olen koskaan nähnyt oli, kun eräs mies aamutuimaan polki vastaan noin tuhannen lumenea otsalla, toiset tuhat tangossa ja molemmissa kyynärpäissä punaiset ledit ja kun käännyin hänet ohitettuani, hänellä oli myös selässä muutama punainen ledi.
Tänäaamuna aiheutti vähän pientä v*tutusta, kun viereisen yläasteen bussipysäkillä parveili nuoria miten sattuu, juuri siis tulleet bussista ulos ja vaikka soitti kelloa ja väläytti lampun täysille (1000 lumenea) ei mitään vaikutusta - ainoa reitti koukata ojan kautta. Porukka vaan seisoi keskellä kelviä ja katsoi kuin halpaa makkaraa ja jos tommosille jotain menee sanomaan, niin yleensä tullut v-päätä ja ties mitä painokelvotonta.
tvhakala
02.12.2013, 19.36
Valoista puheen ollen; joku oli tuossa taannoin laittanut suht kirkkaat ledit tankoon - kirkkaan ja punaisen vierekkäin, siis samaan suuntaan. Siinä hetkosen mietin että kumpaan suuntaan toi liikkuu :D Ei näin.
Näitä näkee silloin tällöin. Jonkin käsittämättömän sattuman kautta jotkut aikaihmisetkin ovat jääneet autuaan tietämättömiksi siitä että valkoinen valo on etuvalo ja punainen takavalo. Minulle isi opetti nämä värijutut (heijastimien kautta) kun ekakertaa kokeilin ajaa ihan oikealla kaksipyöräisellä, tosin ihan vähäsen apupyörien tukemana.
Pitäisi vissiin joka ikiseen pyöränlamppupakettiin painattaa nämä valojen käyttöohjeet. Vaikka siihen ”älä laita muovipussia päähäsi” –tekstin viereen.
Katotaan ollaanko yhtä onnellisia sitten huhtikuussa samoilla keleillä;)
Täällä on muuten ollut pyöräilijät aika hyvin valaistuja viime aikoina. joku aamu jopa täydet sata prosenttia mitä nähnyt. Muutama tosin aika erikoinen lampun sijoituspaikka, kuten yhdellä tädillä rinnassa (jää sivusta kivasti piiloon käsien taakse) ja jollain punainen olkapäässä etupuolella ja takana selässä.
5m/s vastatuulta jo saattaa pistää alahuulen väpättämään lumiesteiden ylityksessä :D
Keskipäivän aurinko on aika matalalla tähän aikaan vuodesta, juuri ja juuri matalampien puurajojen yläpuolella ja se tietty häikäisee silmiin sopivaan suuntaan, kun on matkalla, laitoin sitten takavalon päälle, kun arvelin, että se saattaisi näkyä vaikka aurinko takaatulevan silmiin paistaisikin, niin ettei muutoin näe paljoa mitään.
Juha Kastemaa
03.12.2013, 10.42
Eilen (kävellen) käydessäni Jätkäsaaressa Verkkokaupan myymälässä näin persoonallisen pyöräilijän reittivalinnan:jätkä ajeli tien keskellä raitiokiskoja pitkin. En ihmettele yhtään enää näitä tapauksia,yksi tippui aiemmin mereen. Mitä Jätkäsaaren suunnalla seuraavaksi pyöräilijöittein taholta?
Samalla reissulla myös erään nuorehkon naispyöräilijänkin oli ihan pakko ajaa rekan vieressä autoväylällä, vaikka pyörätie meni ihan vieressä.
"ymmärtämisvaikeuksia".
reappear
03.12.2013, 10.51
Juha, taisit unohtaa mainita kaikki ne kävelijät jotka kulkevat ajoväylällä tolppien ja autojen välissä, vaikka tien toisella puolella on valmis kevyen liikenteen väylä. Näitä mä näen joka kerta kun olen autolla käynyt verkkokaupan suunnalla. Myös olen nähnyt pyöräilijän ratikkalinjalla, mutta vähemmistöä perseilijöistä edustaa.
Jätit tarkoituksella perseilevät kävelijät viestistäsi pois?
Oatmeal Stout
03.12.2013, 10.54
Eilen (kävellen) käydessäni Jätkäsaaressa Verkkokaupan myymälässä näin persoonallisen pyöräilijän reittivalinnan:jätkä ajeli tien keskellä raitiokiskoja pitkin. En ihmettele yhtään enää näitä tapauksia,yksi tippui aiemmin mereen.
Onko siellä tosiaan vedetty raitiovaunukiskot mereen? Uskomatonta.
Juha Kastemaa
03.12.2013, 11.22
Ei (ainakaan vielä, tosin Hsl:n liikennesuunnittelijoitten tulevaisuuden visioista ei voi olla varma:mad:). Puhuin vaan tyyliin, että siellä seudulla "aina sattuu ja tapahtuu". Ihan vakijuttu esim. siinä kohdassa Länsisatamaan kääntyvän tien kohdalla liikennevaloissa : trikoilijat ei sitten millään malta odottaa ajaessaan eteenpäin kohti Hietaniemen hautausmaata, vaan suurin osa ajaa päin punaisia jatkuvasti.
Juha Kastemaa
03.12.2013, 11.24
Juha, taisit unohtaa mainita kaikki ne kävelijät jotka kulkevat ajoväylällä tolppien ja autojen välissä, vaikka tien toisella puolella on valmis kevyen liikenteen väylä. Näitä mä näen joka kerta kun olen autolla käynyt verkkokaupan suunnalla. Myös olen nähnyt pyöräilijän ratikkalinjalla, mutta vähemmistöä perseilijöistä edustaa.
Jätit tarkoituksella perseilevät kävelijät viestistäsi pois?
En tarkoituksella jättänyt pois. Ihan hyvä perseilevät kävelijätkin mainita. Itse toki kuuliaisesti kävelin sääntöjen mukaan, vaikka se vaatikin pari ylimääräistä kadunpuolen vaihtoa.
Ytimessä ajellessa menen kiskoilla harva se päivä. Nopein ja turvallisin paikka monessa kohtaa.
Eilen (kävellen) käydessäni Jätkäsaaressa Verkkokaupan myymälässä näin persoonallisen pyöräilijän reittivalinnan---
--- kaikki ne kävelijät jotka kulkevat ajoväylällä tolppien ja autojen välissä, vaikka tien toisella puolella on valmis kevyen liikenteen väylä.--- Myös olen nähnyt pyöräilijän ratikkalinjalla, mutta vähemmistöä perseilijöistä edustaa.
--- siellä seudulla "aina sattuu ja tapahtuu".
--- perseilevät kävelijätkin --- kävelin sääntöjen mukaan, vaikka se vaatikin pari ylimääräistä kadunpuolen vaihtoa.
Kuulostaa siltä, että kyseisellä alueella on äärimmäisen huonosti toteutettu kevyen liikenteen kulku? Vähän kuin monet isot kauppakeskukset tai keskustan ulkopuolella olevat marketit, joiden suunnittelusta näkee ettei ole ajateltukaan sinne tultavan muuten kuin autolla? Kyllähän useimmat perseilisivät vähemmän, jos oikein tekeminen olisi suunnilleen yhtä helppoa kuin väärin tekeminen.
reappear
03.12.2013, 12.54
Se on vain kovasti kesken. Suuri asuntojen rakennustyömaa ihan tien vieressä joten kulku olisi toisella puolella katua, ja sehän ei kaikille sovi. Tätä ennen tilanne oli kyllä pahempi kun väylät saattoivat muuttua viikoittain.
Kyllä tuonne pääsee ihan hyvin ja tilanne kyllä muuttuu paremmaksi. Siellä on jopa pyöräkaistalle varattua tilaa.
Toissailtana kahdesti joutui arvaamattomien jalankulkijoiden yllättämäksi. Ensimmäinen, täti-ihminen, tallusteli kuten kuuluu oikealla puolen kelviä. Muutama metri ennen ohitusta ajan jo valmiiksi siellä vasemmalla puolen niin eikös muorille tule jokin ajatus hypätä suoraan kaksi metriä vasempaan katsomatta taakseen.. jarrua sen minkä uskalsi jäisellä pinnalla painaa ja pari, sivistyneesti, valittua sanaa rouvan käytöksestä!
Puoli tuntia ja kymmenkunta kilsaa myöhemmin, jälleen täti-ihminen, ulkoiluttaa kahta pikkupiskiä kelvin aivan vasemmassa reunassa. Ajan itse aivan oikeassa reunassa (koska vähemmän jäätyneitä uria) ja taas.. ei helekuta.. piskit ryntäävät suoraan tangenttiin oikealla muorin fleksinaruineen kääntyessä perään. Jarruja ei siinä enää paljon painella vaan painan sinne heinikkoon 1,5m ja väistelen siellä.. Pari, sivistyneesti, valittua sanaa ja päätä pyöritellen etiäpäin.
Ottaen huomioon tuulisen ja sekalaisen sadekelin sekä tienpinnan armottoman liukkauden käärmeurilla varustettuna oli melkoinen ylläri ettei mitään tapahtunut. Ihmettelen vaan sitä kuinka usein ihmisiltä on niskalihakset puutuneet tai nikamat lukittuneet, kun ei sitä osata päätä kääntää puolta vaihtaessa. Tai sitten useasti nuorilla aivot jäätyneet, kun vaikka näkee (kuten nekin kolme sankaria eilen) että takaa lähestyy niin ei väistetä kuin vasta aivan kantapäillä ja sekin rimputtelun jälkeen.
Kunniamaininta vielä niille kolmekymppisille koiranulkoiluttajille joilla jokin keskimääräistä isompi ja häijymmän näköinen koira kiinteässä hihnassa... 10m heitä edellä. Ohittaessa paljasti äänihuulensa sekä hampaansa.. Mitähän kaksikko olisi kerennyt tekemään, jos olisi sattunut näykkäisemään nilkan kitaansa. Ei ollut kyllä hallinnassa se peto vaikka kiinteässä hihnassa kulkikin. Jatkoin vauhdikkaasti etiäpäin ajatellen pari sivistymätöntä sanaa myssyni alla...
Se on vain kovasti kesken. Suuri asuntojen rakennustyömaa ihan tien vieressä joten kulku olisi toisella puolella katua, ja sehän ei kaikille sovi. Tätä ennen tilanne oli kyllä pahempi kun väylät saattoivat muuttua viikoittain.
Kyllä tuonne pääsee ihan hyvin ja tilanne kyllä muuttuu paremmaksi. Siellä on jopa pyöräkaistalle varattua tilaa.
Kiitos selvennyksestä. Tämähän selittää jo paljon. Oikeastaan kaiken.
Halloo halloo
03.12.2013, 16.16
^ Tosin se ei selitä pyöräteille pysäköivien autojen määrää.
Oatmeal Stout
03.12.2013, 16.35
^ Tosin se ei selitä pyöräteille pysäköivien autojen määrää.
Eihän se haittaa, jos pyöräilijät ajavat pyöräkaistaa.
ptaipale
03.12.2013, 17.04
No melkein: http://www.hs.fi/kaupunki/a1385175451913
Se on vain kovasti kesken. Suuri asuntojen rakennustyömaa ihan tien vieressä...
Myös Arabianranta tuntuu olevan aina vaan kesken ja on ollut jo miljoona vuotta. Eilen yritin sitä kautta pitkästä aikaa, niin eikös ohjattu johonkin kuoppaiselle rakennustyötielle. Rantaan vievä väylä kun oli suljettu ja kevyt liikenne ohjattiin vasemmalle, ja hetken päästä jalankulkijat oikealle, ja fillarilla piti mennä sinne raksalle... no jokin kyltti saattoi jäädä huomaamatta pitkän työpäivän jälkeen, mutta ei tuo tunnu tuosta tosiaan valmistuvan millään.
tvhakala
03.12.2013, 21.42
Ihanaa, että uutisoivat myös tuon jokaisella pyöräilijällä päällimmäisenä mielessä olleen kysymyksen ”Miten pyörälle kävi?”. :D
Mutta sitä ei kerrottu, että tarkistiko ambulanssihenkilökunta myös pyörän terveydentilan. Ja entäs jälkihoito? Kylmästä merivedestähän voi saada vaikka keskiölaakerikuumeen tai vapaaratasinfluenssan….
Tulee vain mieleen, etteikö kyseisessä kohdassa ole mitään aitaa, vai mitenkäs kaveri onnistui itsensä hankkimaan mereen? :rolleyes:
Oatmeal Stout
04.12.2013, 10.14
Ennen vanhaan Helsingissä pääsi hyvinkin junan kiskoja pitkin mereen - jos oli silta auki - ja siitä ajattelin, että siltaa odotellessa ratikkalle tehty kiskot valmiiksi rantaan asti - ihan samoin kuin on Munkkivuoren metroasemaan varauduttu ja Kampin poikittaismetroasemaankin, Munkkivuoressa saadaan tovi odottaa vielä sitä tunnelijunaa varmaan Pajusen Kruunuvuorenselän muistosiltaa pitkin ratikat kulkee sillan kunnostusremontin jäljiltä ennen tunnelijunan saapumista Munkkaan.
Ihanaa, että uutisoivat myös tuon jokaisella pyöräilijällä päällimmäisenä mielessä olleen kysymyksen ”Miten pyörälle kävi?”. :D
Mutta sitä ei kerrottu, että tarkistiko ambulanssihenkilökunta myös pyörän terveydentilan. Ja entäs jälkihoito? Kylmästä merivedestähän voi saada vaikka keskiölaakerikuumeen tai vapaaratasinfluenssan….Ei ole mitään aitoja. Suora pudotus mereen jos kaatuu lähellä reunaa. Tall Ships Racen aikanakaan tossa ei ollu mitään aitoja.. (Yksisuuntainen) pyörätie on ajoradan vieressä, mutta se ei ole hirveän leveä.
Paikka siis tämä: http://www.soppamagazine.victoriamedia.org/projects/wp-content/uploads/2012/11/Woody_-_Ilmakuvasovitus.jpg troolareiden kohdalla oleva laituri. Laituri jatkuu vasemmalle kuvan ulkopuolelle.
Pyörällä ja autolla
04.12.2013, 20.23
Väistämissäännöt oli taas kateissa papalta joka tuli Hondallansa tuolta pakettiauton tulosuunnasta http://goo.gl/maps/sC2An ja soitti minulle torvea kun olin ylittämässä risteystä pyörätien jatkeella tuossa missä kuvan lenkkeilijä menee.
Unohtui papalta se että tuon kolmion vaikutusalue ylettyy myös seuraavaan risteykseen asti: Kolmio ja stop-merkki
Kolmion tai stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää kummankin pyörätien kohdalla. Kolmion yhteydessä saattaa olla pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta sen puuttuminen ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Tieliikenneasetus 14 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#P14) (merkki 231 ja 232), tieliikennelaki 14 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#P14). http://pyorailyahelsingissa.blogspot.fi/p/liikennesaantoja.html
Sellaista yleistä avautumista, että jalankulkijat saisivat käyttää sitä helv. heijastinta. Mielestäni on hirveän tylsää tajuta että edessä toikkaroi joku mustiin pukeutunut sankari vasta silloin kun nastarengas pilaa jonkun vaatteet. Toistaiseksi läheltä piti -tilanteet eivät ole johtaneet onnettomuuksiin, mutta on se ny perhana kuinka moni ei näyttäisi tajuavan, miten näkymättömäksi tummapukuinen ihminen muuttuu valaisemattomassa ympäristössä. Meinasin ajaa yhtä fillaristiakin päin kun sattui ajamaan tummissa vaatteissa, tumma kommandopipo tai huivi naamalla, valottomalla ja ilmeisesti heijastimettomalla pyörällä, ja maneereista päätellen oletti että kyllä tuo osaa väistää. Myönnettäköön että markettivalojeni teho ei yllä foorumilla näkemieni satojen tai tuhansien lumenien lamppujen tasolle; ilmeisesti pitää sitten hankkia sellainenkin kun ihmisillä ei ole rautakaupassa pokkaa sanoa kyllä kiitosta kun rautakaupan kassalla tarjotaan sulle hei tommonen heijastin kaupan päälle, voin pistää tänne pussiin kun meillä on tällanen syyskampanja, kiitos ja näkemiin.
Tulin tänään taas Arabianrannan kautta kotiin, ja ajattelin, että nyt olen kyllä tarkkana ja katson, minne pyöräilijät ohjataan. Olivatkin sitten sammuttaneet valot siitä kohdin, mistä reitti oli laitettu poikki ja ohjattu liikenne vasemmalle. Nostin tankolampun valokeilaa nähdäkseni, missä seuraava opaste on, ja hyvä kun en nurin tuuskahtanut. Toissapäivänä mielestäni kyseisestä kohdasta meni hiekkaväylä, mutta nyt siihen oli tullut mykkyräinen pikku ylämäki ja sen poikki oli vedetty kohoreunainen asfalttitie, ja valot tietysti oli pimeänä tuolta alueelta.
Kävelijäopasteita seuraamalla pääsi rantaan, ja kannatti sieltä kuitenkin ajaa, kun hauskoja sumuja ajelehti vesistöjen ympärillä.
Eilen tuli vastaan filalri, jossa oli punainen led edessä. Onneksi oli hyvä näkyvyys ja leveä pyörätie.
Maanantaina oli keskuspuistossa matkani varrelle Pohjois-Haagan kohdalla joku levittänyt tien poikki palokunnan eristysnauhan. Oli melkoisen pimeässä kohdassa ja valotehot on tarkoituksella aika pienellä muiden pyöräilijöiden kunnioittamiseksi, eikä kuskikaan ehkä ollut aivan täysin hereillä, joten huomasin sen vasta liian myöhään ja säikähdin joksikin ilkiöiden siimapilaksi. Tie jäässä, ja vaikka nastat oli alla niin kyllä se pyörä komeasti alta lähti n. sillä sekunnilla kun liinat meni kiinni ja kuski pelästyi. Kyljelleen kuin kissa ja yksi mustelma. Onni oli lienee onnettomuudessa, koska mikäli en olisi kaatunut tuon nauhan takia, olisin luultavasti ajanut päin sitä tielle poikittain kaatunutta puuta ja olisi voinut käydä pahemminkin. Edellisyön myrsky oli siis ollut melkoinen, kun jopa yleensä muuta kaukupnkia tyynemmässä keskuspuistossakin oli puita kaatanut - tuo olikin toinen sen aamun matkani varrella.
Eipä tämä sinänsä siis niin avautuminen edes ollut.
Tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta ei varsinaisesti taida muihinkaan triideihin mennä. Koko eilisillan istuskeli koneella säätämässä niin klo 23 aikoihin ajattelin lähteä tekemään pienen "yönykäisyn". Siinä 0.15 aikoihin jo kotiinpäin tullessa näin kelvillä jonkun makailemassa. Ohitellessa pysähdyin.. Siinähän oli semmonen about 80-vuotias mummeli. Jalat eivät kantaneet ja oli otettu muutama iloliemi, mutta sopivissa määrin. Kyselin siinä soitetaanko häkeen, kun kertoi kaatuneensa ja lyöneensä päänsäkin jään pintaan. Kymmenkunta minsaa siinä ihmeteltiin jonka jälkeen yhteistuumin päätettiin kokeilla kantaisivatko jalat jos nostan pystyyn.
Koko edeltävän ajan yritti päästä ylös kuin koppis, mutta ei vaan saanut käsivoimilla nostettua tarpeeksi päästäkseen polvien päälle. No, jalat pitivät ja muorikin pysyi pystyssä. Yhteistuumin käppäiltiin vajaa kilsan matka mummelin kotiovelle, jossa availin ulko-oven (oli sormet hällä jo niin kohmeessa ettei saanut laukkunsa vetoketjusta otetta).. saattelin toiseen kerrokseen kotiovelle ja ovi auki. Hyvän joulun toivotukset ja kotia kohden.
Luulenpa vaan, että olisi mummelilla saattanut olla mahdollisesti viimeinen yö, jos en ois sattunnu kohalle. Ei noilla kelveillä juurikaan ketään puolenyön jälkeen liiku.. -7 pakkasessa vielä vähemmän. Tämä vastapainoksi ainaisille mun valivaliviesteille. Ihan leppoisissa tunnelmissa suoritettiin tuo kävely.. ;)
Hyvä, että pysähdyit. Moni muu ois painellu ohi, valitettavasti. Respektiä!
Hyötypolkija
05.12.2013, 18.10
Väistämissäännöt oli taas kateissa papalta joka tuli Hondallansa tuolta pakettiauton tulosuunnasta http://goo.gl/maps/sC2An ja soitti minulle torvea kun olin ylittämässä risteystä pyörätien jatkeella tuossa missä kuvan lenkkeilijä menee.
Saattoi papparainen elää vielä muutenkin menneisyydessä. Eikös tuo risteys ollut joskus vuonna miekka ja kilpi vielä tasa-arvoinen? Tuli vaan mieleen... Joillekin vaan muuttuneet liikennejärjestelyt ovat hitaasti tai hyvin hitaasti omaksuttavia asioita.
Nyt kun olen jo vähän enemmän päässyt sahaamaan muuttunutta työmatkaa, niin pakko todeta, että on niissä vaan isoja eroja. Tuli mieleen, kun välillä aina joitain ihmetyttää toisten ikävien kokemusten määrä. Nykyinen työmatkani on pari kilsaa pidempi kuin entinen, mutta paaaljon ongelmattomampi autoilijoiden suhteen. Ja kuitenkin saman kaupungin alueella molemmat. Pahimpia ovat asuinalueita halkovat kelvit, joissa vähintään 100 metrin välein risteäviä pikkuteitä kolmoilla varustettuna. Onneksi ei vakireitillä enää noita juuri ole...
Näkeehän sen onnettomuuskartoistakin, että kaikkia risteyksiä ei ole luotu yhtä turvallisiksi. Risteysarkkitehtuuri, näkyvyys, liikennemäärät, kohtaamisnopeudet, opastinjärjestelyt, aidat... Vaikuttavia tekijöitä riittää!
Vaaratilanteiden määrään vaikuttaa toki oma ajotyyli, eikä tarvitse edes ajaa liikennesääntöjen vastaisesti. Pyöräilijä voi olla vaikka joka kerta oikeassa, mutta silti jos ajotyylistä puuttuu tiettyä joustavuutta ja ennakoivuutta (joku voisi kutsua sitä vaikka nöyryydeksi), niin tuloksena on tuota pikaa ylimääräistä jännitystä elämään.
Saattoi papparainen elää vielä muutenkin menneisyydessä. Eikös tuo risteys ollut joskus vuonna miekka ja kilpi vielä tasa-arvoinen? Tuli vaan mieleen... Joillekin vaan muuttuneet liikennejärjestelyt ovat hitaasti tai hyvin hitaasti omaksuttavia asioita.
Nyt kun olen jo vähän enemmän päässyt sahaamaan muuttunutta työmatkaa, niin pakko todeta, että on niissä vaan isoja eroja. Tuli mieleen, kun välillä aina joitain ihmetyttää toisten ikävien kokemusten määrä. Nykyinen työmatkani on pari kilsaa pidempi kuin entinen, mutta paaaljon ongelmattomampi autoilijoiden suhteen. Ja kuitenkin saman kaupungin alueella molemmat. Pahimpia ovat asuinalueita halkovat kelvit, joissa vähintään 100 metrin välein risteäviä pikkuteitä kolmoilla varustettuna. Onneksi ei vakireitillä enää noita juuri ole...
Ei tarvitse kuin siirtyä yhden korttelin sivuun, jossa ajaa samaan paikkaan ja tilanne on jo täysin toinen.
Silloin kun kaupungissa ajelin, huomasi hyvin kuinka suurin osa ihmisistä valitsi tietyt tiet, kun se oli lyhin/suorin reitti, ruuhkaiseen aikaan sitten siellä sattui ja tapahtui, mutta kun siirtyi seuraavalle kadulle, niin ei mitään ongelmaa ja paljon nopeammin oli perilläkin, kun pystyi valitsemaan niitä liikennevalottomia tai liikennevalollisia ja täysin tyhjiä paikkoja. Todella harvassa oli ne, jotka silti hyödynsi tuota mahdollisuutta kulkea toisin ja seisoivat sitten minuuttikaupalla paikoillaan, kun toista reittiä pitkin ei tarvinnut edes pysähtyä.
Se alue myös vaikuttaa mitä ihmisten mielessä on, kun suurimmalla osalla ajatukset harhautuu pois liikenteestä tietyn kaavan mukaan, "melkein perillä puuh selviRÄMPSIS!" ehkä kuvastaa tuota hyvin.
Sitten kun ollaan vaikka lähellä asutusaluetta, niin sinne ja sieltä on kohtalaisesti liikennevirtaa ja siinä esiintyy paljon sitä "melkein perillä" ja "nyt on jo kiire, pitää joutua" -tyyppiä, jotka tiedostamattaan ajavat eritavalla sen vahvan tuntemuksensa ohjaamana, mikä sitten altsistaa virheisiin, sääntöjen oikomisiin yms. Tuttu paikkahan se pahin on, ei olla skarppina ja tulee tapoja jotka ei ehkä ole lain mukaisiakaan, mutta kun koskaan mitään sattunut, niin sitä sitten ajajat rutinoituvat.
Tietty samaa polkupyörienkin kanssa, mutta polkupyörässä on se hyvä, ettei siinä kovin horroksessa ja ajatuksiinsa uppoutuneena voi ajella, jo yksin aistimuksien suurempi määrä pitää vireystilaa korkeampana jne.
Sitten tietty toi mitä TuH sanoo, liikennejärjestelytkin osaa olla hyvin erilaisia.
Pyörällä ja autolla
06.12.2013, 09.53
Näkeehän sen onnettomuuskartoistakin, että kaikkia risteyksiä ei ole luotu yhtä turvallisiksi. Risteysarkkitehtuuri, näkyvyys, liikennemäärät, kohtaamisnopeudet, opastinjärjestelyt, aidat... Vaikuttavia tekijöitä riittää!
Vaaratilanteiden määrään vaikuttaa toki oma ajotyyli, eikä tarvitse edes ajaa liikennesääntöjen vastaisesti. Pyöräilijä voi olla vaikka joka kerta oikeassa, mutta silti jos ajotyylistä puuttuu tiettyä joustavuutta ja ennakoivuutta (joku voisi kutsua sitä vaikka nöyryydeksi), niin tuloksena on tuota pikaa ylimääräistä jännitystä elämään.
Vaan kun mun ajotyyli pyörällä ajaessa on juuri tuo joustava ja ennakoiva, sillä en halua ylimääräistä jännitystä elämääni. Samaa ennakoivaa ja joustavaa ajotyyliä käytän ollessani liikkeellä autolla.
Pyörällä ja autolla
06.12.2013, 10.57
Työmatka Espoo Ymmersta - Helsinki Hämeentie. Reitin olen valinnut niin että on mahdollisimman vähän potentiaalisia vaarapaikkoja ja liikennevaloja. Tässä kuitenkin paikkoja missä jatkuvasti autot meinaa tulla päälle väistämisvelvolisuudestaan huolimatta. Kirkkotien ja Kauniaistentien liikenneympyrä http://goo.gl/maps/57Qj8 - Stensintien ja Peuramäentien risteys http://goo.gl/maps/xfdmF - Stensintien ja Klovintien risteys http://goo.gl/maps/uP9MT - Sinimäentien ja Turveradantien risteys http://goo.gl/maps/TpfGC - Turvesuontien ja Kehä I risteys missä saa väistellä kääntyviä autoja http://goo.gl/maps/THRD0 - Kurkijoentien ja Kehä I risteys missä saa myöskin väistellä kääntyviä autoja http://goo.gl/maps/k6G8x - Todellinen vaaranpaikka onkin sitten tämä jossa saa pää pyöriä kuin hyrrä. Väistääkö takaatuleva vai kääntyykö eteen, entä edestä tuleva ja väistääkö kolmion takaa sivulta tuleva. Perkkaantien ja Ravitien risteys http://goo.gl/maps/sffNH - Seuraava pikka onkin sitten Perkkaantietä vähän matkaa eteenpäin ja parkkipaikalta tullessa tai sinne mennessä ei tarvitse ilmeisesti pyöräilijöitä väistää http://goo.gl/maps/7Zvhv - Sitten päästäänkin ajamaan radan vartta pitkin aika pitkään ilman ongelmia, kunnes tullaan Ilmalan asema luokse. Postitaival http://goo.gl/maps/XeUs3 Ja kuvanottosuunnasta tulevat ja oikealle kääntyvät autoilijat eivät tajua että ovat väistämisvelvollisia suoraan pyörätien jatkeella ajavaan pyöräilijään nähden. Hankalaksi tämän paikan tekee se että kuvasta oikealta tulevat autoilijat taas eivät ole väistämisvelvollisia. Sitten saakin taas ajella kohti Pasilaa ja eteenpäin pitkin radanvieren kelviä rauhassa ( pois lukien häröilevät jalankulkijat ) aina tähän asti Sturenkatu http://goo.gl/maps/3TqHm missä saa olla tarkkana sillä autot ajavat aika surutta päin punaisia vaikka pyöräilijöille ja jalankulkijoille palaa jo vihreät valot. - Seuraava paikka olikin tämä jo tuttu Helsinginkadun ja Kirstinkadun risteys http://goo.gl/maps/QNTjH - Vähän matkaa eteenpäin ja tullaan seuraavaan paikkaan Helsinginkadulla http://goo.gl/maps/wgkjw missä kolmion merkitys autoilijoille on tuntematon, saati sitten takseille se että Helsinginkadulta Läntiselle Brahenkadulle kääntyvä auto väistää suoraan ajavaa pyöräilijää. Tuon risteyksen ylitettyäni käännyn oikealle ja ylitän Helsinginkadun tässä http://goo.gl/maps/dDeuj Ja tiedän että olen väistämisvelvollinen ja myös noudatan sitä. Tässä kohtaa siirryn sitten ajamaan ajoradalle ( Turvallisemapaa kuin pujotella pitkin pyörätietä joka loppuu yllättäen tänän http://goo.gl/maps/NOjCd )koska ajan kohti Fleminginkadun ja Helsinginkadun risteystä http://goo.gl/maps/Cq92k josta käänny oikealle ylös Fleminginkadulle. Siitä matka jatkuu sitten kohti Kallion kirjastoa ja joskus jää autoilijoilta huomioimatta että Felminginkadun ja Agricolankadun risteys http://goo.gl/maps/gqqys on tasa-arvoinen jolloin oikealta tulevia pyöräilijöitä pitää väistää. - Kallion kirjaston edustalla saa sitten varoa tolpalta lähteviä takseja http://goo.gl/maps/P9Hsu mutta ajan tuossa sen verran keskellä että kylkikosketuksilta on vältytty. - Yllättäen tämä seuraava risteys http://goo.gl/maps/kQQSx ei sitten ole se pahin vaikka niin luulisi, sillä liikennettä on joka suunnasta. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.
Loppumatka meneekin sitten ilman ongelmia ja minä siis jatkan tuosta Viidennelle linjalle edelleenkin ajorataa pitkin ( Pyörätie on aina täynnä autoja ) sillä käännyn tuosta http://goo.gl/maps/lpmLH Pengerkadulle josta jatkan suoraan kohti Sakarinkatua http://goo.gl/maps/ZK8eW jonne käännyn oikealle alas kohti Hämeentietä http://goo.gl/maps/zPH1J ja käännyn oikealle Hämeentielle,ajan bussikaistaa pitkin 100 metriä ja olen työpaikalla.
Turuntien kelvin liikennevalot joiden oikealla puolella on kirkko. Mulle vaihtui vihreät valot ja just kun olin polkasemassa vauhtia niin näin sivusilmällä eteen kääntyy punasia päin ajava iso pick-up joka veti venetraileria. Oma vauhtia oli lähes nolla joten vahinkoa ei sattunut. Nenän edestä pyyhälsi ohi. Teki mieli lähteä perään, mutta sillä varustuksella ja tällä kunnolla ei ois jaksanu ajaa perässä kovin kauaa. Harmittaa kun en tajunnut ottaa rekkaria ylös. Ois voinu etsiä kyseisen henkilön yhteystiedot ja soittaa huomauttaakseni liikennevaloista.
TuH:in kanssa samoilla linjoilla. Kannatta myös asuinalueilla miettiä, onko klv:n käyttö aina turvallista lainkaan. Esimerkkinä vaikkapa Kalannintie (https://maps.google.com/?ll=60.249012,24.892616&spn=0.013693,0.042272&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.249124,24.892334&panoid=GdmMUudk6YcoTN669xaEKw&cbp=12,319.93,,0,-7.04) koko mitaltaan. Tuosta näkymästä eteenpäin pihatiet ja risteykset ovat järjestään sellaisia, että pyörän näkee vasta kun keula on jo tiellä. Sitten on vielä tielle peruuttaviakin.
Vaan kun mun ajotyyli pyörällä ajaessa on juuri tuo joustava ja ennakoiva, sillä en halua ylimääräistä jännitystä elämääni. Samaa ennakoivaa ja joustavaa ajotyyliä käytän ollessani liikkeellä autolla.
Tarkoitukseni ei siis ollut osoitella sormella, kunhan vain puhuin yleisellä tasolla.
Henkilökohtainen kokemus on ainakin se, että jos vaaratilanteita kasaantuu tietylle aikavälille epätavallisen paljon, niin siinä on usein taustalla liian aggressiivista ajotyyliä. Esimerkiksi kuolleet kulmat ovat juuri sellaisia paikkoja, jotka koettelevat ennakoivasti ajavan kurinalaisuutta. Omallekin työmatkalle mahtuu hiljainen risteys, josta voisi 364 päivänä vuodessa pommittaa hiljentämättä läpi. Mutta sitten noin kerran vuodessa tämän tutun kulman takana väijyykin se yllätysautoilija, jonka varalta pitäisi olla aina valppaana.
Enkä nyt yritä vapauttaa autoilijaakaan vastuusta, se kärkikolmio vain on laiha lohtu, jos ajaa kolarin.
Voi h*lvetti k*ustoista sentään! Mikä v*ttu näitä TURKULAISIA riivaa?!?!?? :mad:
Lähdin töistä polkemaan kotia päin, kun tulin risteykseen. Risteyksessä ryhmityin suoraan menevien kaistalle (olin jonon ensimmäinen), kun huomasin sivusilmällä, että oikealle kääntyvien kaistalle tuli auto, vilkaisin että joku ooppelihan se siinä. No valot vaihtuivat vihreiksi ja lähdin menemään reippaasti suoraan, kun tämä sankarikuski oikealle kääntyvien kaistalta pyyhälsikin ihan hipoen eteeni ja samalla pärskäytti isosta kuralammikosta KAIKKI vedet päälleni!
Opelisti jatkoi matkaa kaasuttaen, eikä aiettakaan pysähtyä, vaikka kuinka puin nyrkkiä ja heiluttelin molempia käsiä.
Siinä kohti päässä kilahti niin pahasti, että maastopyörä sai oikeen lentävän lähdön.
Mä siis poljin sen oopelin kiinni parin korttelin päästä ja kun se pysähtyi johonkin parkkiin, niin menin koputtamaan ikkunaan ja KAS sieltähän paljastuikin auton ratista noin 50-vuotias nainen ja selitys oli tämä: "mä mietinkin, että roiskasinkohan mä kaikki kuravedet sun päälle, anteeksi", siinä kohti sanoin "pari valittua sanaa" ja valistin vähän liikennesäännöistä yms.
Tämän kerran annoin olla, sillä en kastunut, kiitos kuoriasun, mikä pitää täysin veden ja -tuulen, mutta ensi kerralla en todellakaan enää malta sanojani ja varmana lähtee pesula-lasku perässä.
Luojan kiitos ja ihme kyllä että maltoin pitää suuni ja puhua asiallisesti, silloin kun minulla keittää, niin teksti ei todellakaan ole painokelpoista tavaraa..
Hääppönen
06.12.2013, 17.58
Olenkohan nähnyt unta, kun mielestäni jokunen vuosi sitten lakia muutettiin näissä lätäkkö/kuravedet kulkijan päälle/pesulalasku -tapauksissa? Ei taida toimia enää.
Pyörällä ja autolla
06.12.2013, 18.30
Olenkohan nähnyt unta, kun mielestäni jokunen vuosi sitten lakia muutettiin näissä lätäkkö/kuravedet kulkijan päälle/pesulalasku -tapauksissa? Ei taida toimia enää.
Olet nähnyt unta. Nimimerkki asian poliisilta viimekeväänä kysynyt ja laskun lähettänyt.
tvhakala
06.12.2013, 19.43
Voi h*lvetti k*ustoista sentään! Mikä v*ttu näitä TURKULAISIA riivaa?!?!?? :mad:
Lähdin töistä polkemaan kotia päin, kun tulin risteykseen. Risteyksessä ryhmityin suoraan menevien kaistalle (olin jonon ensimmäinen), kun huomasin sivusilmällä, että oikealle kääntyvien kaistalle tuli auto, vilkaisin että joku ooppelihan se siinä. No valot vaihtuivat vihreiksi ja lähdin menemään reippaasti suoraan, kun tämä sankarikuski oikealle kääntyvien kaistalta pyyhälsikin ihan hipoen eteeni ja samalla pärskäytti isosta kuralammikosta KAIKKI vedet päälleni!
Opelisti jatkoi matkaa kaasuttaen, eikä aiettakaan pysähtyä, vaikka kuinka puin nyrkkiä ja heiluttelin molempia käsiä.
Siinä kohti päässä kilahti niin pahasti, että maastopyörä sai oikeen lentävän lähdön.
Mä siis poljin sen oopelin kiinni parin korttelin päästä ja kun se pysähtyi johonkin parkkiin, niin menin koputtamaan ikkunaan ja KAS sieltähän paljastuikin auton ratista noin 50-vuotias nainen ja selitys oli tämä: "mä mietinkin, että roiskasinkohan mä kaikki kuravedet sun päälle, anteeksi", siinä kohti sanoin "pari valittua sanaa" ja valistin vähän liikennesäännöistä yms.
Tämän kerran annoin olla, sillä en kastunut, kiitos kuoriasun, mikä pitää täysin veden ja -tuulen, mutta ensi kerralla en todellakaan enää malta sanojani ja varmana lähtee pesula-lasku perässä.
Luojan kiitos ja ihme kyllä että maltoin pitää suuni ja puhua asiallisesti, silloin kun minulla keittää, niin teksti ei todellakaan ole painokelpoista tavaraa..
Jaa, eikös tuota tapahdu joka ikisenä sadepäivänä kaikille koko aika? itse olen tuohon kyllä niin tottunut että kun näen että sieltä on taas tulossa paskavedet päälle yritän vain kääntää päätä sen verran ettei silmiin ja suuhun mene kauheasti ja samalla yritän pysyä pystyssä. En ole ajatellutkaan että siitä jotain pesulakulukorvauksia voisi saada, mutta tokihan autoilijoita olisi hyvä vähän kouluttaa asian suhteen. Ongelma on vain se, ettei yleensä sitä autoa ole kyllä mitään mahiksia saada kiinni, ja rekkariakin on kurakelillä aika vaikea nähdä.
Hääppönen
06.12.2013, 22.10
Olet nähnyt unta. Nimimerkki asian poliisilta viimekeväänä kysynyt ja laskun lähettänyt.
Taisi olla sitten vain lakiesitys, joka ei luojan kiitos mennyt läpi. Herään ojennettuna todellisuuteen. :)
Jaa, eikös tuota tapahdu joka ikisenä sadepäivänä kaikille koko aika? itse olen tuohon kyllä niin tottunut että kun näen että sieltä on taas tulossa paskavedet päälle yritän vain kääntää päätä sen verran ettei silmiin ja suuhun mene kauheasti ja samalla yritän pysyä pystyssä. En ole ajatellutkaan että siitä jotain pesulakulukorvauksia voisi saada, mutta tokihan autoilijoita olisi hyvä vähän kouluttaa asian suhteen. Ongelma on vain se, ettei yleensä sitä autoa ole kyllä mitään mahiksia saada kiinni, ja rekkariakin on kurakelillä aika vaikea nähdä.
No ei ainakaan minulle satu. Aikasemmin pari kertaa, mutta silloin kerkesin sen verta väistää, että sain vain muutaman pisaran housuille. Yleensä autoilijat aina väistävät vesilammikot, varsinkin jos vieressä kulkee kevyttäliikennettä. Mulla sen verran keitti päässä, että kummasti sitä vauhtia tuli lisää siihen pyöräilyyn, että sain sen auton poljettua kiinni ja poljin sentään vanhemmalla maastopyörällä, mikä ei enää täydessä terässä ole :D
Meneekö se nyt sitten niin, että jos joku roiskauttaa kurat päälle, niin rekkari ylös ja laskua perään vai poliisille ilmoitus?
Joskus kaaauuuaaan sitten, lähestulkoon juuri kortin saaneena, väistin keväisellä loskakelillä vastaantulevaa jalankulkijaa ja ikävästi tämän väistöliikkeen seurauksena osuin erittäinkin mehevään lammikkoon (yllättävän syvään ajouraan täynnä vettä).... SLOOOOSH! Peileistä näin kuinka litra jos toinenkin kaaressa teki täysosuman. Teinijannuna ei toki tullut mieleenkään pysähtyä vaan kaasulla pois tilanteesta. Opetuksena tuosta; ei enää koskaan sen jälkeen sattunut moista vahinkoa. Tarkkuus lisääntyi.
Samoin tarkkuus lisääntyi myös seuraamaan fillarilla ajaessa niiden autojen roiskimista. Siltikin, joka kerta osuman saatua, ei se vaan mukavalta tunnu. Oppinut jo sade/sulamiskelien aikaan ne pahimmat kohdat. Korelan kohdalla on joka kevät kestolammikko josta rekan tai bussin sattuessa kohdalle saisi viiden metrinkin päästä täyden laineen päällensä...
Taisi olla sitten vain lakiesitys, joka ei luojan kiitos mennyt läpi. Herään ojennettuna todellisuuteen. :)
http://yle.fi/uutiset/kuran_roiskuttaja_korvaa_jalankulkijan_likaantunee t_vaatteet/5530320
Nyt on sitten nähty valkoinen vilkkuvalo takana. Ihan muuten vakavasti otettavan pyöräilijän näköinen ohitti minut Länsiväylän varressa Niittykummun kohdalla. En viitsinyt tuolla sinkulatraktorilla ajaa kiinni ja kysyä mikä oli tuon järjestelyn syy.
Tänäaamuna jollekkin trikoopellelle ei riittänyt polkea keskellä pyörätietä/jalkakäytävää, vaan piti oikaista mutkassa suoraan mun ja koirien eteen, niin että jouduin koirien kanssa hyppäämään ojaan.
Koirat oli kyllä hallinnassa, mutta olikohan tämä idiootti ottanut huomioon, että 4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä mihin suuntaan tahansa!?
Kyseinen mutka on avara ja siinä on pieni alamäki, hyvin valaistu ja kävelin ihan oikeaa laitaa koirien kanssa ja sillä hetkellä olin vielä katuvalon kohdalla, joten ei voi väittää etteikö olisi nähnyt. Silloin ei ollut ketään muuta liikkeellä, niin ihmettelen tälläistä käytöstä.
ONKO IHAN PAKKO POLKEA TÄYSILLÄ OHI, HILJENTÄMÄTTÄ YHTÄÄN JA VIELÄ IHAN VIERESTÄ??:mad: (ps. muistan sinulla oli typerännäköiset laskettelulasit silmilläsi, jos tunnistat itsesi tästä, niin voitko YHTÄÄN jättää väliä, eikä tulla melkein hipoen???)
Mä oon huomannut että mua helpottaa huomattavasti se että huudan perään. :D Ei mitään prklttä vaan "asiallisesti" että kattoo miten ajaa. Mutta kovaan ääneen, niin että kaikki kuulee. Se helpottaa ihmeesti :P
Halloo halloo
10.12.2013, 13.44
Koirat oli kyllä hallinnassa, mutta olikohan tämä idiootti ottanut huomioon, että 4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä mihin suuntaan tahansa!?
En halua yhtään aliarvioida pyöräilijän tekoja, puutun vain sanamuotoihisi ja luen rivien välejä. Korjaa, jos olen väärässä. "4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä" ja "Koirat oli kyllä hallinnassa" puhuvat hieman toisiansa vastaan. Piditkö hihnan sen verran lyhyenä, ettei se voinut syöksyä kelvin toiselle puolen? Jos koira voi tehdä yllättäviä syöksyjä, niin silloin hallinnassa tarkoittaa, ettei sitä päästetä syöksymään. t. Koiria toisinaan ulkoiluttava pyöräilijä
Oatmeal Stout
10.12.2013, 14.24
Mä oon huomannut että mua helpottaa huomattavasti se että huudan perään.
Pitäääpä ajaa vastaisuudessa satulasta kaikki klv-osuudet :rolleyes:
En halua yhtään aliarvioida pyöräilijän tekoja, puutun vain sanamuotoihisi ja luen rivien välejä. Korjaa, jos olen väärässä. "4kk koiranpentu voi tehdä yhtäkkisiä syöksähtelyjä" ja "Koirat oli kyllä hallinnassa" puhuvat hieman toisiansa vastaan. Piditkö hihnan sen verran lyhyenä, ettei se voinut syöksyä kelvin toiselle puolen? Jos koira voi tehdä yllättäviä syöksyjä, niin silloin hallinnassa tarkoittaa, ettei sitä päästetä syöksymään. t. Koiria toisinaan ulkoiluttava pyöräilijä
Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta. Paitsi sinä, ilmeisesti.
Vai lähditkö nyt vähän tarkoitushakuisesti lukemaan viestiä päästäksesi kettuilemaan koirankusettajalle?
Halloo halloo
10.12.2013, 16.02
Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta. Paitsi sinä, ilmeisesti.
Vai lähditkö nyt vähän tarkoitushakuisesti lukemaan viestiä päästäksesi kettuilemaan koirankusettajalle?
Et sitten osannut tulkita viestini sanomaa, vaan lähdit hakemaan konfrantaatiota - minä kun vain yritin kysyä. Ehken lukenut alkuperäistä viestiäsi tarpeeksi hyvin, en ymmärtänyt, että pyöräilijä viisti vierestä. Tarkka saa koirien kanssa olla, sekä pyörräillessä (soitan kelloa, jätän väliä), että niitä ulkoiluttaessa (tarkkailen ympäristöä ja vaikka koira on hyvin koulutettu, niin pyöräilijän lähestyessä otan koiran lyhyeen hihnaan.)
Voi elämä, pitääkö se ihan rautalangasta vääntää?? Koirat oli LYHYELLÄ hihnalla, eli otin ne aivan jalkojeni viereen, mutta vaikka hihna olisi lyhyellä, voi koiranpentu huomata jotain kiinnostavaa toisaalla ja sillä hetkellä hypätä mihin suuntaan vaan, kuten meidän pentu tekee jatkuvasti ja niitä syöksymisiä on mahdoton ennakoida.
Muutenkin koirien kanssa lenkillä olessa koko ajan katselen joka suuntaan ja jos näen että joku tulee pyörällä tms vastaan tai takaa ohi, niin otan koirat välittömästi aivan oikeaan laitaan lyhyelle hihnalle ja käsken joko istua tai olla paikallaan. Olen opettanut koirille myös "sivuun" -käskyn, jolloin koirat heti väistää ojanpuolelle, ilman että tarvii pysähtyä.
Siinä kohtaa ei huutaminen tule ensimmäisenä mieleen, kun säikähtää että tuleeko toi nyt päälle ja toisekseen se meni niin lujaa ohi, ettei olisi edes kerennyt huutaa :rolleyes:
Ja jos en ois tajunnut hypätä koirien kanssa ojaan, olisi tapahtunut välitön kolari ja ties kuinka pahasti olisi voinut käydä ja kun tää trikoosankari laskettelulaseissa tuli jotain 40-50km/h alamäkeen ja polki vaan lisää vauhtia.
Vaikka väistinkin ojan puolelle, niin silti hän meni lähes hipoen ohi.
Oatmeal Stout
10.12.2013, 18.15
Voi elämä, pitääkö se ihan rautalangasta vääntää??
Olisit vääntänyt, että käden ja koiran välinen remmi takaa koiralle mahdollisuuden päästä enintään sen etäisyyden (koiran ja käden) verran ihan mihin suuntaan tahansa siitä kädestä äkillisesti ja ennalta arvaamattomasti :)
No ei ainakaan minulle satu. Aikasemmin pari kertaa, mutta silloin kerkesin sen verta väistää, että sain vain muutaman pisaran housuille. Yleensä autoilijat aina väistävät vesilammikot, varsinkin jos vieressä kulkee kevyttäliikennettä. Mulla sen verran keitti päässä, että kummasti sitä vauhtia tuli lisää siihen pyöräilyyn, että sain sen auton poljettua kiinni ja poljin sentään vanhemmalla maastopyörällä, mikä ei enää täydessä terässä ole :D
Meneekö se nyt sitten niin, että jos joku roiskauttaa kurat päälle, niin rekkari ylös ja laskua perään vai poliisille ilmoitus?
Kun vastaantuleva rekka nostaa sellaisen kuravesipilven, että laskettelulasien sijaan toivoisi sukelluslaseja, niin jotenkin musta tuntuisi huvittavalta alkaa kyylämään jokaisen potentiaalisen rekkaria ja alkaa ottamaan yhteyttä liikennöitsijään.
Olisi se ehkä hassuakin edellyttää jokaisen ison auton hidastavan kohdalla kaupunkinopeuksiin, ettei vaan kuraa lentäisi päälle.
Sitä kyllä lentää varsin kiitettävästi, eikä vain noista rekoista, mutta omista renkaistakin, jokapaikka täynnä sellaista hiekkaa ja mikä ei ole vedenpitävä, niin se on taatusti märkä.
Tietty ne rekat ajaa sitä liki 90km/h hädintuskin metrin päästä ohi, jotka menee samaan suuntaan ja ihan samanlainen kurapilvi se niidenkin ympärillä pölisee, ilmavirta heittelee pyöräilijää, joka kamppailee ettei joudu renkaiden alle ja kuravesi pölisee niin ettei rekkaria näe mitenkään, joten aika toivotonta olisi yrittääkkään.
Harvassa on ne, joka hidastavat. Nyt talvikelissä tien reunoilta on hävinnyt helposti metri ajokelpoista aluetta, käytännössä on vain ne kolme auton renkaiden uraa koko tiellä, jossa voi ajaa kaatumatta, muualla on sen verran paksusti lunta ja tiukkoja pimeitä mutkia, joissa nuo rekat ajaa sen liki 90km/h, eipä siinä tietty rapa lennä, lumi kyllä pölisee ja jotenkin se vaan on aika arveluttavaa kiipeillä mäkiä moisessa ympäristössä.
Sitten ihmetellään miksi ihmiset eivät pyöräile/liiku ja samaan aikaan innokkaasti ollaan nollatoleranssia tuomassa liikennekuolemiin, no jos kukaan ei liiku, ei kukaan tietty kuole, mutta jos useammat käyttäisivät noita teitä pyöräilyyn talvisinkin, niin eipä ne tilastot ainakaan kaunistuisi tälläisissä olosuhteissa.
Mulla pyörä on kuitenkin ainoa kulkuväline, niin kauan kun henki pihisee, se tuskin kovin pitkään pihisee, jos ei jotain muutosta liikenteeseen tai tiestöön tule.
Hihna voi olla ihan riittävän lyhyt normaaliin hallintaan, mutta mahdollistaa silti koiran nykäisyn pyörän alle jos sellainen menee varoittamatta ihan vierestä. Ei kukaan ulkoiluta koiria niin, että roikottaa niitä jatkuvasti kaulapannasta.
Erittäin mielenkiintoinen ilmaisu tuo "normaali hallinta". Koira on siis "hallinnassa" silloin kun se ei tee mitään yllättävää, mutta ei silloin kun koira päättää vetäistä muuhun suuntaan kuin omistaja tarkoittaa...
Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiraa ei voi taluttaa niin lyhyestä hihnasta, ettei se pääsisi liikkumaan vähän sivusuunnassa. Se tarkoittaisi koiran roikottamista. Tässä tapauksessa on tasan yksi syyllinen, ja se on pyöräilijä.
Olen ennenkin koittanut korostaa sitä, että eri kulkijat suhtautuvat kelviin eri tavalla. Jalankulkijalle kelvi on enemmänkin oleskelualue, kun taas pyöräilijälle se on liikenneputki. Siitä ristiriidat. Pyöräilijä odottaa ja olettaa kaikilta kelvin käyttäjiltä samantapaista kurinalaisuutta liikkumisessaan kuin autoilta liikenteessä. Pitää liikkua omassa reunassa, ennakoitavasti, vain yhteen tiettyyn suuntaan. Kävelijä taas suhtautuu kelviin kuin kotipihan jatkeeseen. Koiran tai uteliaan lapsen kanssa voi toikkaroida reunasta toiseen, rupatella naapurin kanssa janiinedelleen. Toki jalankulkijan tulisi pyrkiä siihen, ettei rupatellessaan tukkisi koko kelviä tai hyppäisi yhtäkkiä sivulleen katsomatta kenenkään eteen. Mutta ihan yhtä lailla pyöräilijän tulisi huomioida jalankulkijat, antaa heille mahdollisuus väistää ja tarvittaessa hidastaa vauhtia. Niin kauan kun pyörät ja jalankulkijat liikkuvat samoilla kelveillä, kaikilta kelvin käyttäjiltä vaaditaan toisten huomioonottamista ja joustavuutta.
Eikä kelvillä todellakaan vedetä fillarilla 40 kmh toista ihmistä päin niin että se joutuu hyppäämään ojaan. Asiaan ei vaikuta se, onko ihmisellä mukana koira, lapsi tai rollaattori.
Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiraa ei voi taluttaa niin lyhyestä hihnasta, ettei se pääsisi liikkumaan vähän sivusuunnassa. Se tarkoittaisi koiran roikottamista. Tässä tapauksessa on tasan yksi syyllinen, ja se on pyöräilijä.
Olen ennenkin koittanut korostaa sitä, että eri kulkijat suhtautuvat kelviin eri tavalla. Jalankulkijalle kelvi on enemmänkin oleskelualue, kun taas pyöräilijälle se on liikenneputki. Siitä ristiriidat. Pyöräilijä odottaa ja olettaa kaikilta kelvin käyttäjiltä samantapaista kurinalaisuutta liikkumisessaan kuin autoilta liikenteessä. Pitää liikkua omassa reunassa, ennakoitavasti, vain yhteen tiettyyn suuntaan. Kävelijä taas suhtautuu kelviin kuin kotipihan jatkeeseen. Koiran tai uteliaan lapsen kanssa voi toikkaroida reunasta toiseen, rupatella naapurin kanssa janiinedelleen. Toki jalankulkijan tulisi pyrkiä siihen, ettei rupatellessaan tukkisi koko kelviä tai hyppäisi yhtäkkiä sivulleen katsomatta kenenkään eteen. Mutta ihan yhtä lailla pyöräilijän tulisi huomioida jalankulkijat, antaa heille mahdollisuus väistää ja tarvittaessa hidastaa vauhtia. Niin kauan kun pyörät ja jalankulkijat liikkuvat samoilla kelveillä, kaikilta kelvin käyttäjiltä vaaditaan toisten huomioonottamista ja joustavuutta.
Eikä kelvillä todellakaan vedetä fillarilla 40 kmh toista ihmistä päin niin että se joutuu hyppäämään ojaan. Asiaan ei vaikuta se, onko ihmisellä mukana koira, lapsi tai rollaattori.
Tuossahan se ongelman juuri tavallaan on, ettei nähdä mitään muuta kuin se oma napa, eli se kun itse ajaa autolla, kulkee kävellen, pyöräilee, niin maltetaan nähdä asiat vain omasta näkövinkkelistä, eikä miettiä yhtään mitä se oma toiminta on muiden näkövinkkelistä, siinä sitten tulee tietenkin konflikteja.
Mua päin saa silloin yrittää ajaa, kun mulla on keksi mukana.
Tällä menolla pian on kelveillä ne nopeusrajoitukset, kun on noita jotka ei ymmärrä pätkääkään tilannenopeudesta, ei montaa törmäystä tarvita reilulla vauhdilla kun alkaa paine rajoituksien asettamiseen kasvaa niin kovaksi, että säädetään sama rajoitus kuin pihakaduilla on kelvin merkkien vaikutusalueelle ja poliiseilla on taas leppoisia hommia vahtia viattomia pyöräilijöitä puskan takana, kun niitä kameratolppiakaan ei kilvettömien kanssa voi käyttää.
Pitäääpä ajaa vastaisuudessa satulasta kaikki klv-osuudet :rolleyes:
Ja illan täysrepeämisestä vastasi Oatmeal Stout :D
Ottaen huomioon, että alkuperäisen kertomuksen mukaan yhtään mitään ei tapahtunut, niin mihin tarkalleen ottaen arvelit pyöräilijän oikein syyllistyneen?
Toisaalta luulen, että pyöräilijä-koira-yhteentörmäys mallia "ansalangaksi viritetty fleksitalutin" todettaisiin käräjillä jonkun muun kuin pyöräilijän tai koiran viaksi...
Halloo halloo
11.12.2013, 00.37
Nizcu, kiitos tilanteen tarkentamisesta. Kuten Sundolle sanoin, en hakenut konfrantaatiota, kunhan kysyin.
Ottaen huomioon, että alkuperäisen kertomuksen mukaan yhtään mitään ei tapahtunut, niin mihin tarkalleen ottaen arvelit pyöräilijän oikein syyllistyneen?
Koska ketään ei fyysisesti sattunut, sinäkö olet sitä mieltä, että kaikki tapauksen osapuolet toimivat oikein? Onko tosiaan sinun mielestäsi oikein ajaa kelviä sellaisella nopeudella ja ajolinjalla, että muut joutuvat hyppimään ojaan pysyäkseen vahingoittumattomina? Oletko yleisesti tätä mieltä, vai vihaatko vaan koiria niin paljon, että mielestäsi niiden omistajien "kouluttaminen" näin tökeröllä ajotavalla on oikein ja hyväksyttävää? Vähän niinkuin jotkut autoilijat haluavat "kouluttaa" pyöräilijöitä koukkailemalla tahallaan hihaa hipoen ohi? Tai hiljattain julkisuudessa ollut naisihminen, joka Twitterissä oikein kehuskeli miten oli onnistunut autolla kolkkaamaan pyöräilijän ojaan?
Kommentoin vielä tämän yhden kerran, sitten annan asian olla. Ymmärrät tai et. Pyöräilijä ei ehkä syyllistynyt rikokseen, kun kerran mitään ei sattunut. Vähintäänkin pyöräilijä kuitenkin laiminlöi ottaa muut tielläliikkujat huomioon. Pyöräilijä laiminlöi velvollisuutensa noudattaa riittävää varovaisuutta. Pyöräilijä laiminlöi velvollisuutensa toimia niin, ettei aiheuta vaaratilannetta tai onnettomuutta. Pyöräilijä laiminlöi sopivan tilannenopeuden noudattamisen. JOS vaikkapa kuvitellaan että jotain olisi sattunut, niin käräjillä arvioitaisiin näitä asioita.
Olen vähän huolestunut ja minusta tuntuu ikävältä, että kelveillämme liikkuu kaltaisiasi pyöräilijöitä, joiden mielestä tuollainen ajotapa on hyväksyttävää.
Toisaalta luulen, että pyöräilijä-koira-yhteentörmäys mallia "ansalangaksi viritetty fleksitalutin" todettaisiin käräjillä jonkun muun kuin pyöräilijän tai koiran viaksi...
Jos tuossa tapauksessa olisi kolissut niin että asiaa selvitettäisiin käräjillä, voisit yllättyä. Missä tässä tarinassa on ansalanka? Ei tarvitse vastata, se oli retorinen kysymys.
Tänäaamuna jollekkin trikoopellelle ei riittänyt polkea keskellä pyörätietä/jalkakäytävää, vaan piti oikaista mutkassa suoraan mun ja koirien eteen, niin että jouduin koirien kanssa hyppäämään ojaan.
Ja jos en ois tajunnut hypätä koirien kanssa ojaan, olisi tapahtunut välitön kolari ja ties kuinka pahasti olisi voinut käydä ja kun tää trikoosankari laskettelulaseissa tuli jotain 40-50km/h alamäkeen ja polki vaan lisää vauhtia.
Vaikka väistinkin ojan puolelle, niin silti hän meni lähes hipoen ohi.
Eilen kansallispukuun sonnustautunut neiti-ihminen talutti koiraa tienreunassa ja toinen koira tuli irrallaan jossain perässä (siis ajoradalla). Poukkoili tien poikki ees taas, jäi minuakin tsekkailemaan ja meinasi jäädä auton alle. Vasta kun auto alkoi hakkaamaan tööttiä keulan edessä nököttävälle koiralle, viitsi kansallispukuinen neiti-ihminen vaivalloisesti huutaa koiraa luoksensa.
Oletin tietenkin että tämä irrallaan oleva koira olis ollu joku karkulainen joka seuras tätä hihnassa menevää, mutta ei. Kyllä nyt perseiltiin ihan perseilyn vuoksi. Ei mahdu kaaliin tommonen käytös.
Minä arvelisin liikenneturvallisuuden vaarantamista. Tuo logiikka ei toimi: jos auto ajaa päin punaisia tai ylinopeutta, mutta mitään ei tapahtunut -> kaikki ok?
Koska ketään ei fyysisesti sattunut, sinäkö olet sitä mieltä, että kaikki tapauksen osapuolet toimivat oikein? Onko tosiaan sinun mielestäsi oikein ajaa kelviä sellaisella nopeudella ja ajolinjalla, että muut joutuvat hyppimään ojaan pysyäkseen vahingoittumattomina?
Meillä on tapahtuneesta vain toisen osapuolen kertomus, joten en lähtisi tuomisemaan suuntaan enkä toiseen. Ainoa todeksi näytettävä seikka on, että kukaan ei vahingoittunut. Toisaalta kun puhumme tarinoitsijasta, joka arvioi talvipyöräilijän nopeudeksi 40-50 km/h, niin en hirveästi antaisi painoarvoa väitteelle, jonka mukaan ojaan hyppääminen oli välttämätöntä.
Mitä muuhun vuodatukseesi tulee, niin se sisältää niin paljon perusteettomia syytöksiä, yleistä olkinukkeilua ja tahallista väärinymmärtämistä, etten vaivaudu edes vastaamaan. Toivottavasti osaat edes hävetä.
Oletko yleisesti tätä mieltä, vai vihaatko vaan koiria niin paljon, että mielestäsi niiden omistajien "kouluttaminen" näin tökeröllä ajotavalla on oikein ja hyväksyttävää? Vähän niinkuin jotkut autoilijat haluavat "kouluttaa" pyöräilijöitä koukkailemalla tahallaan hihaa hipoen ohi? Tai hiljattain julkisuudessa ollut naisihminen, joka Twitterissä oikein kehuskeli miten oli onnistunut autolla kolkkaamaan pyöräilijän ojaan?
Kommentoin vielä tämän yhden kerran, sitten annan asian olla. Ymmärrät tai et. Pyöräilijä ei ehkä syyllistynyt rikokseen, kun kerran mitään ei sattunut. Vähintäänkin pyöräilijä kuitenkin laiminlöi ottaa muut tielläliikkujat huomioon. Pyöräilijä laiminlöi velvollisuutensa noudattaa riittävää varovaisuutta. Pyöräilijä laiminlöi velvollisuutensa toimia niin, ettei aiheuta vaaratilannetta tai onnettomuutta. Pyöräilijä laiminlöi sopivan tilannenopeuden noudattamisen. JOS vaikkapa kuvitellaan että jotain olisi sattunut, niin käräjillä arvioitaisiin näitä asioita.
Olen vähän huolestunut ja minusta tuntuu ikävältä, että kelveillämme liikkuu kaltaisiasi pyöräilijöitä, joiden mielestä tuollainen ajotapa on hyväksyttävää..
Minä arvelisin liikenneturvallisuuden vaarantamista. Tuo logiikka ei toimi: jos auto ajaa päin punaisia tai ylinopeutta, mutta mitään ei tapahtunut -> kaikki ok?
Ajoiko pyöräilijä muka päin punaisia tai ylinopeutta?
Toki jalankulkijan tulisi pyrkiä siihen, ettei rupatellessaan tukkisi koko kelviä tai hyppäisi yhtäkkiä sivulleen katsomatta kenenkään eteen. Mutta ihan yhtä lailla pyöräilijän tulisi huomioida jalankulkijat, antaa heille mahdollisuus väistää ja tarvittaessa hidastaa vauhtia. Niin kauan kun pyörät ja jalankulkijat liikkuvat samoilla kelveillä, kaikilta kelvin käyttäjiltä vaaditaan toisten huomioonottamista ja joustavuutta.
Ottamatta kantaa varsinaiseen tapaukseen, niin kyllä koiranulkoiluttajatkin voi mennä itseesä ja miettiä vähän käytöstä. Rikkinäisen katuvalon kohdalla mustiin pukeutunut ulkoiluttaja ja mustan koira mustan fexinarun päässä ei ole kiva ilmestys, ei varsinkaan jääkelillä. toinen ääripää on heijastinliiveihin puettu koira ja ulkoiluttaja. Koira vielä valopannalla ja hihnassakin vielä palaa muutama valo.
Jälkimmäisen kierrän mahdollisimman kaukaa ja korostetun hiljaa. Pimeitä väistän mahdollisuuksien mukaan. Märällä mustalla asfaltilla 700 lm kypärässä riittää jus ja just riittävän aikaiseen havainnointiin, kun vastaantuevien autojen valotkin häikäisee. Laitoin tilaukseen vähän parempaa valoa. Saa nähdä onko yhdistelmästä tämä (http://www.ebay.com/itm/200997936364?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)tangossa ja tämä (http://www.ebay.com/itm/261340824581?var=560249633581&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)kypärässä mihinkään.:seko: Yhteensä luvataan 14800 lm. Mulle riittää jos 20% toteutuu :rolleyes:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Älkää huolestuko, en mää noita aio kelvillä täysillä polttaa, jos lainkaan...
Kyllähän tämä puheena oleva tarina nyt hieman haiskahtaa, kun tarinan mukaan ojaan hyppääminen oli välttämätöntä kolarin estämiseksi ja toisaalta kyseisellä paikalla kerrotaan olevan hyvä näkyvyys. Tästä olisi siis pääteltävissä, että kyseinen pyöräilijä yritti tahallaan ajaa hyvin näkyvien kulkijoiden päälle. Enpä oikein usko.
Veikkaanpa että totuus on lähempänä sitä, että ripeästi ajava pyöräilijä huomasi toisen kulkijan, lisäksi huomasi että toiset kulkijat huomasivat hänet ja sen vuoksi uskalsi oikoa mutkaa ettei tarvinnut jarruttaa turhaan. Jää sitten mysteeriksi tapahtuiko oikominen oikeasti liian läheltä vaiko ei...
Lopettakaa nyt jo koiran hallinnasta vääntäminen. On täysin selvää, että koiranomistaja ei ole koskaan väärässä.
Korjasin. Voitais kyllä oikeesti vääntää koirien ulkoiluttamisesta taas ihan kunnolla. Jotenkin tuntuu, että vilkkuvaloista avautuminenkaan ei enää saa aikaan juuri minkäänlaista reaktiota.
Korjasin. Voitais kyllä oikeesti vääntää koirien ulkoiluttamisesta taas ihan kunnolla. Jotenkin tuntuu, että vilkkuvaloista avautuminenkaan ei enää saa aikaan juuri minkäänlaista reaktiota.
Viime perjantaina bongattu Espoossa koiranulkoiluttaja joka oli kiinnittänyt kaulapantaan vilkkuvalon. Jotenkin veti sanattomaksi kun muuten varustus oli aina iloinen musta ja keväinen tumma harmaa.
Joko nyt?
Ja tämä tarina on valitettavasti tosi.
Viime perjantaina bongattu Espoossa koiranulkoiluttaja joka oli kiinnittänyt kaulapantaan vilkkuvalon. Jotenkin veti sanattomaksi kun muuten varustus oli aina iloinen musta ja keväinen tumma harmaa.
Joko nyt?
Ja tämä tarina on valitettavasti tosi.
Täältä löytyy koirien talutushihnat x2, joihin integroitu ledivalonauha. Vilkkumoodilla jouluiloa fillaristeille! Ja tämäkin tarina on tosi.
Vaikka koira kuinka on hallinnassa, on se silti eläin. Ja sitä yllättävää tilannetta varten nuo valohihnat on olemassa. Jos jotain sellaista tapahtuu, että koirat yllättäen vaihtaakin puolta, enkä jostain syystä ehdi tähän ylläriliikkeeseen reagoida ja tämä aiheuttaa onnettomuuden, on vika minussa. Mun vastuuta nämä hihnassa olevat vilkut ei poista. Mutta mahdollisesti jää fillaristille enemmän aikaa pimeässä reagoida ja mahdollisesti vältetään se ikävin skenaario.
Hellyttävää poukkoilevan pyöräilijän puolustamista ja jalankulkijan kokemuksen kieltämistä kun samalla kirotaan poukkoilevia jalankulkijoita ja muita kelveillä. Mutta näinhän se menee kun pyöräfoorumilla ollaan.
Oatmeal Stout
11.12.2013, 14.45
Pikkujoulugootti iltakävelyllä ja koira lähti mukaan - ei kai kukaan muutoin kiinnittäisi kaulapantaansa vilkkuvaloa?
Hellyttävää poukkoilevan pyöräilijän puolustamista ja jalankulkijan kokemuksen kieltämistä kun samalla kirotaan poukkoilevia jalankulkijoita ja muita kelveillä. Mutta näinhän se menee kun pyöräfoorumilla ollaan.
Sekoitat asioita. Huonokaan liikennekäyttäytyminen pyöräilijän taholta ei vapauta koiranomistajaa omista vastuistaan, jotka liittyvät koiran valvontaan ja hallintaan ja muiden tienkäyttäjien huomiointiin.
Mutta totta kai jokaisen koiranvihaaja-pyöräilijän pitäisi nähdä pimeälläkin jo kilometrin päähän, että ties miten pitkään liekaan päästetty 4 kk koiranpentu ei ole todellisuudessa kenenkään hallinnassa.
Täältä löytyy koirien talutushihnat x2, joihin integroitu ledivalonauha. Vilkkumoodilla jouluiloa fillaristeille! Ja tämäkin tarina on tosi.
Vaikka koira kuinka on hallinnassa, on se silti eläin. Ja sitä yllättävää tilannetta varten nuo valohihnat on olemassa. Jos jotain sellaista tapahtuu, että koirat yllättäen vaihtaakin puolta, enkä jostain syystä ehdi tähän ylläriliikkeeseen reagoida ja tämä aiheuttaa onnettomuuden, on vika minussa. Mun vastuuta nämä hihnassa olevat vilkut ei poista. Mutta mahdollisesti jää fillaristille enemmän aikaa pimeässä reagoida ja mahdollisesti vältetään se ikävin skenaario.
Vilkkuvalon vastustajana olen silti sitä mieltä, että villkuvalot sopii koirille. Ne voi liikkua ennalta arvaamattomasti mihin suuntaan tahansa. Vilkku kertoo, että nyt nopeuksia alas ja tarkkana. Jos koko kelviliikenne jalankulkijat ja pyöräilijät vikkuisi, niin niiden vikkujen kanssa menisi hermo.
Maanpinnassa hitaasti liikkuva koira on eri juttu. Jos tuollainen vilkku olisi jokaisessa fillarissa, niin vilkun teho katoaisi myös koirakäytöstä. Jos koira on merkattu heijastimilla, vilkkuvalolla, millä tahansa, niin se tuo mulle positiivisen fiiliksen. Niin paljon harmia on ollut mustista kokonaisuuksista. Valottomat fillarit ei ole läheskään yhtä pahoja. Ne sentään sijaitsee loogisessa paikassa ja liikkuu loogiseen suuntaan. Koira voi pompata sekunnissa ojan pohjalta suoraan eteen.
Joten mun puolesta antakaa koirien vilkkua. Samoin pikkulapset sa mun puolesta käyttää vilkkua. Aikuisilta odotan ennalta arvattavaa käytöstä, josta voi viestittää tasaisella valolla. Mutta jos haluaa olla koiran tai pikkulapsen tasolla, niin vilkkukoon sitten aikuisillakin :rolleyes:
Halloo halloo
11.12.2013, 15.43
Koirien heijastinliivit ovat havaintojeni mukaan hyviä.
Koirien heijastinliivit ovat havaintojeni mukaan hyviä.
Samaa mieltä. Pelkkää heijastinpantaa ei välttämättä erota kaikista tulosuunnista.
Fleksistäkin saa edes vähän hyväksyttävämmän, jos naru on heijastavaa sorttia.
sakuvaan
11.12.2013, 15.57
"Horse and Pets - läpikuultava, valoa heijastava suihke. Suihkutetaan turkkiin. Suihke saattaa näkyä vaaleanharmaana turkin väristä, rakenteesta ja suihkeen määrästä riippuen. Useimmiten Horse and Pets -suihke on kuitenkin väritöntä/näkymätöntä päivänvalossa.Suihkutetaan suoraan eläimen turkkiin, esimerkiksi häntään tai jalkoihin. Erinomainen esimerkiksi koiran kanssa lenkkeilyyn, ratsastusretkille ja metsästykseen. Häviää pesussa."
http://www.petnetstore.fi/reflective_spray_horse_and_pets_200_ml#.UqhvGfRxVe Q
Halloo halloo
11.12.2013, 17.38
^ Just. En osaa muuta sanoa.
Jahas, tulipa sitten kurat naamalle, kun vastaan tuli tukkirekka taajamamerkin vaikutusalueella (nopeusrajoitus siis 50) ajaen molempia kaistoja eli keskellä tietä ja vauhtia luokkaa 80km/h.
Noi isot autot ajelee usein siten, että tien keskiviiva on siinä auton keskilinjalla, jolloin siltä rapasuihkulta ei voi välttyä.
Se vajaa kilsa kelviä, joka ruhtinaallisesti on tänne rakennettu, oli taas hoidettu esimerkillisesti, oli höylällä siivottu loskat pois ja levitetty hiekkaa tasaisesti koko kelvin leveydelle. Yrittäjä olikin investoinut uuden hiekoitusvaunun traktorin perään tälle kaudelle ja tuntuu pelaavan hyvin, ei jää niitä kasoja siihen hiekoituksen aloituspaikkaan enää, vaan on alkukin ihan tasaista.
Eipä ole tuolla kaupungissa likikään samaa tasoa kelvien kunnossapito. Nyt oli myös ajoradan reunat tuo yrittäjä ajanut hiekoituksen ohessa höylällä tasaiseksi, se tienreunojen höyläys ei taida kuulua sopimukseen, mutta tekee samalla kun hiekkaa käy levittämässä.
El-Carpaso
11.12.2013, 17.58
Ottamatta kantaa varsinaiseen tapaukseen, niin kyllä koiranulkoiluttajatkin voi mennä itseesä ja miettiä vähän käytöstä. Rikkinäisen katuvalon kohdalla mustiin pukeutunut ulkoiluttaja ja mustan koira mustan fexinarun päässä ei ole kiva ilmestys, ei varsinkaan jääkelillä. toinen ääripää on heijastinliiveihin puettu koira ja ulkoiluttaja. Koira vielä valopannalla ja hihnassakin vielä palaa muutama valo.
Jälkimmäisen kierrän mahdollisimman kaukaa ja korostetun hiljaa. Pimeitä väistän mahdollisuuksien mukaan. Märällä mustalla asfaltilla 700 lm kypärässä riittää jus ja just riittävän aikaiseen havainnointiin, kun vastaantuevien autojen valotkin häikäisee. Laitoin tilaukseen vähän parempaa valoa. Saa nähdä onko yhdistelmästä tämä (http://www.ebay.com/itm/200997936364?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)tangossa ja tämä (http://www.ebay.com/itm/261340824581?var=560249633581&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)kypärässä mihinkään.:seko: Yhteensä luvataan 14800 lm. Mulle riittää jos 20% toteutuu :rolleyes:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Älkää huolestuko, en mää noita aio kelvillä täysillä polttaa, jos lainkaan...
Vai on tossa Wall-E lampussa 5000 lumenia? Mulla on tommonen ja kyl on kertaalleen joku huutanu et fillarissa pitkät päällä.
Enpä oo ajatellu että tommosen sais kypärään kiinni. Täytynee ostaa uus potta ja kokeilla.
Parhaimmat neuvot tulee aina niiltä, jotka tietävät asiasta kaikista vähiten!
Jos joku ei usko jutun todellisuutta, niin ei se multa unia vie, mutta kenelläkään ei ole oikeutta vaarantaa muita liikkujia tahallaan!
...kenelläkään ei ole oikeutta vaarantaa muita liikkujia tahallaan!
Muiden vaarantamisen tahallisuutta en pysty arvioimaan, mutta kyllä tuolla liikenteessä sen verran hasardia on että ei niistä jaksa enempiä täällä avautua. Kelvit on niin kapeita nykyisin että ei sinne meinaa kahta mahdu toisiaan ohittamaan. Tänään aika hyvä päivä työmatkoilla. Kertaakaan ei tarvinnut ketään ajoradan kautta ohittaa ja ojan kautta vain kerran:).
Tänään oli vähän vaikeaa tai keskihaastavaa pyöräillä pehmeässä useamman sentin (ainaki 2!) syvässä lumessa pieni matka ja olipa siellä suurempiakin kasoja. Asiaa ei kovin paljoa auttaneet aikaisemmin samasta kohdasta ajaneet pyöräilijät. Onneksi ei ollut pitkä pätkä se. Toinen vaikea tilanne tuli eteen heti perään. Vastaan kävellyt jalankulkija ei meinannut osata päättää kumpi reuna on parempi. Vastavuoroisesti näin parhaaksi itsekin arpoa :D Väylä oli kuitenkin sen verta leveä, että mahduttiin hyvin kohtaamaan. Olisin tietysti voinut pitää oman oikean reunani, mutta kun pyöräilijän pitää väistää jalankulkijaa. Siksi vaihdoin vasempaan reunaan ja kävelijä perässä. Toistettiin.
Tänään lenkille lähtiessäni klv -pätkällä eka mummo, jota lähestyin pelonsekaisen varovasti melkein arvaten reaktiot ... Just kun olin menossa vasemmalta ohi , tämä seniori herää ja pomppaa hirven lailla hypähtäen vasemmalle .. Jos vauhtia olisi ollut hitusen enenmpi niin törmäystä ei olisi voinut välttää, onneks itse olin hereillä ja jo tottunut tälläiseen käytökseen... Siinä sitten muutama minuutti mummon kanssa juteltiin käyttäytymisestä klv reitillä vastaavissa tilanteissa, tulevaisuudessa, hyvässä yhteisymmärryksessä... Pahoitteluista ei tullut loppua niinkauan kuin mummon ääni kantoi poistuessani paikalta viimein :D
Illalla olin lähdössä lenkille.. eilisen lenkin satoa pääsi niittämään; kumpainenkin gummi oli tyhjänä. Kelvit täynnä sepeliä asfalttia vasten ja tulos näkyi heti. Alla pistosuojattua Schwalbea tänä syksynä ostettuina. Perjantai 13. päivän satoa, kun uudelleen pumpatessa pumppukin alkoi pettämään... ;)
Matti S.
14.12.2013, 09.53
Look out for cyclists (http://m.wimp.com/awarenesstest/)
Look out for cyclists (http://m.wimp.com/awarenesstest/)Mä mene aina tähän samaan halpaan - kun ajellessani KLV:llä alan katsomaan valko- ja mustapaitaisten joukkueiden pallottelevan koripalloilla, niin törmäänkin moonwalkkaavaan karhuun. Vihaan kun noin tapahtuu!!1!
Mä mene aina tähän samaan halpaan - kun ajellessani KLV:llä alan katsomaan valko- ja mustapaitaisten joukkueiden pallottelevan koripalloilla, niin törmäänkin moonwalkkaavaan karhuun. Vihaan kun noin tapahtuu!!1!
Mä yleensä meinaan törmätä tolppiin bussipysäkkeihin ym tai ajella ojaan kun ensimmäiset lämpimät kesäpäivät tulevat ...
Mä yleensä meinaan törmätä tolppiin bussipysäkkeihin ym tai ajella ojaan kun ensimmäiset lämpimät kesäpäivät tulevat ...
Kesäisin on kyllä mukavampaa ajella. Talviliukkailla on muutaman kerran tullut ojaan lipsautettua :eek:.
Olikin kelville pukattu autotieltä lumijääsohjo-koktailia, pahimmassa 50m pätkässä oli sellaisia lapsen pään kokoa ja yksi nuoren pään kokoinen lumijäämöykky. Lisäksi useampia senttiä paksua sohjoa, eli jotain 4-6cm seassa pienempää lumijäämöykkyä.
Ei ollut ongelmaa itselläni ajaa, mutta mietin noita vanhempia ihmisiä, että miten se kulku oikein onnistuu.
Tavallisuudesta poiketen ei oltukaan höylätty ja hiekoitettu kelviä tänään, illaksi vesisadetta luvattu ja huomenna taas pakastuu, ehkä ne aamuyöstä käyvät sitten hiekan levittämässä ja samalla auraamassa.
Kelvillä olikin paljon liikennettä, kun koko matkalla oli peräti 3 aikuista ja 2 lastakin + yksi koira, tietty osa paluumatkalla ja yksi aikuinen, kaksi lasta + koira olivat yksi esiintymä, kun rattaissa lapset, siirryin vasempaan reunaan kelviä, kun koira oli oikeassa reunassa rattaiden vieressä, niin ei tarvinnut arvailla pysyykö se koira hallinnassa vai ei, yleensä ainahan ne pysyy, mutta eläinten kanssa pitää aina muistaa jättää sitä pelivaraa, kun ne joskus niin kovin innostuvat.
En kaahannut hihaa hipoen neljääkymppiä loskaa viskoen ihmisten päälle, vaan ajelin alle 10km/h kelvillä jättäen maksimaalisen välin muihin ihmisiin jo yksin liukastumismahdollisuuden vuoksi, mutta myös loskan lentelyn takia, enkä kokenut siitäkään mitään ongelmia eikä kukaan kanssakulkijakaan protestoinut, merkillistä kuinka omilla valinnoilla voi vaikuttaa tapahtumiin :)
Täällä on "onneksi" satanu vaihteeksi vettä, vastahan sitä lunta satoi viikonloppuna. Lumi on siis menetettyä, taas, ja vesi jään päällä ja jää muutenkin on hieman liukasta kävellä. Lisäksi on kovin synkkää, varsinkin kun dynamokin on hetken aikaa lähinnä semmonen varoitusääni: "Täältä tulee pyörä", sitten vilkkuvalo ja vasta hetken kuluttua se normaali valo. Ja koska sitä vettä satoi edelleen, se jostain syystä kertyi silmälaseihin, joita käytän nähdäkseni paremmin. Nyt en sitten nähnyt niin paljon paremmin, mutta riittävän hyvin ollakseni törmäämättä synkkiin jalankulkijoihin (tai koiriin).
Kylläpä taas eilen säikäytti, nimittäin ajelin iltapäivällä kolmen jälkeen Ruoholahdenkadun kelviä keskustaan päin, edessä ja takana valot päällä päivän jo hämärtyessä. Tuossa kohtaa missä puurivi autotien erottaa pyöräilijöistä (about tässä http://goo.gl/maps/wOfQR ) Silmäkulmasta huomasin huomasin jotain lähestyvän, nimittäin taksin kyljen :o Ehdin vetää tiukan väistöliikkeen oikealle kävelijöiden puolelle, taksin kylkeen jäi parikymmentä senttiä tilaa.
On se kumma että nuo nelipyöräiset eivät jätä rauhaan edes kelvillä. Mikähän tuossa oli tarkoituksena, jättää kyyti Diacorin oven eteen KLV:lle kun edessä tiellä on pysähtymiskieltoalue ??
tempokisu
18.12.2013, 18.30
^ suojatie on kelvillä vielä se kaikkein vaarallisin paikka!
kääk!apua! ajan siis suoraan jatkuvaa pyörätietä, ja siinä välissä on aina välillä suojatie.
Sivutieltä näkyi auto tulevan, mutta ei vielä ja olin jo suojatiellä - niin eikös tämä ole ajaa päälle. Väistän ajamalla päätien suuntaan.
Ja minähän pysäytän siihen auton eteen ja eleelläni meinaan että avaapa ovi, on asiaa. Joku "keski-ikäinen täti" :D kysyn että onko näössä ongelmia ( kun minulla on valot ja heijastinliivit, pakko nähdä) hän toteaa että voi olla. Kehoitin olemaan nyt varovainen ja heti kansis käydä optikolla!
Eikä mene kun parisataa metriä niin on toinen risteys. Päätieltä kääntyvä auto on pysähtynyt ja päästää koiranulkoiluttajan suojatietä..ja ajattelen että meen samalla. Katson kyllä että mitäs autoilija meinaa, päästääkö munkin....no just ehdin siitä. Ja juuri kun olen keskikorokkeen yli, yksi auto pysähtyy...mutta viereinen auto ei, ja pyrkii kovasti sinne kääntyvien kaistalle ja mun päälle.
siis kääk!kääk! käkkäräkääk! ihan kamala loppukotimatka! kolme autoa meinasi päälle ajaa suojatiellä!
Hyötypolkija
18.12.2013, 21.16
Vähän nyt kyrsii tämä viikkoja jatkunut ja viikkoja ennusteiden mukaan jatkuva sepelihelvetti sulilla kelveillä ainakin täällä Esbååssa. Koko ajan jännäkakka pöksyssä, milloin kumi lojahtaa, vaikka onkin pistosuojat. Ja tavan "mummoilta" pyöräily ei sitten enää onnistukaan vain tuon "liukkaudentorjunnan" vuoksi. Juu, en tiedä virkamiehistä, mutta mulla ainakin rengas luistaa paljon pahemmin asvaltilla, missä on sepeliä kuulalaakerina. Sekin nyppii. Ja mistä sekin johtuu, että jos väylän reunassa on kapea sepelitön kaistale, sitä käyttää jalankulkijatkin ennemmin.
Voisi epsoolainenkin virkamies ottaa mallia Snadista, missä tämmösinä talvina osattiin turhaan kylvetyt sepelit siivota kesken talvikaudenkin pois, jos aihetta oli. Mutta sehän olis kuntalaisten palvelua, eihän nyt sellasta Espoossa...
Pasi Ahopelto
18.12.2013, 21.21
Ja mistä sekin johtuu, että jos väylän reunassa on kapea sepelitön kaistale, sitä käyttää jalankulkijatkin ennemmin.
Siksi, että sepeli uppoaa yhtälailla kengänpohjaan kuin päällyskumiin. Perille päästyään saa aina silloin tällöin nyppiä isoimmat sepelit pois käsin -- pienet irtoavat hankaamalla ritilään tai kynnysmattoon.
Hyötypolkija
18.12.2013, 21.28
^ Jep, oikeastaan yritinkin kysymysmerkin pois jättämällä tehdä tuosta retorisen kysymyksen, eli perustella myös muiden kuin pyöräilijöiden sepeli-inholla. Mullakin on yhdet lenkkarit, joissa ikäviä juuri sepelin mentäviä koloja ja hiertäneet reikiä, joista vesi tulee jo sisään. Ja tosi kivoja jalkapohjassa noi sisään kulkeutuneet sepelit. Vielä ei tänä talvena ole vuotavaa reikää nahkaan ihan tehnyt, aiemmin on. Tosi hygienista hommaa. Ja koirien tassutkin varmaan tykkää hyvää.
Enkä nyt edes viitsi enempää pölyvaikutuksista, alkaa vaan ottaa päähän...
Voisi epsoolainenkin virkamies ottaa mallia Snadista, missä tämmösinä talvina osattiin turhaan kylvetyt sepelit siivota kesken talvikaudenkin pois, jos aihetta oli. Mutta sehän olis kuntalaisten palvelua, eihän nyt sellasta Espoossa...
Eipä se Snadinkaan virkamies osaa katuharjaa käyttää. Sama sentin sepelikerros tuolla on yltympäriinsä. Kävin ostamassa clasulta maastorenkaat 35x622 ei niin rosoisella kuviolla. Yllättävän hyvän tuntuiset nakit 14 €:n vermeiksi. Rullaa ja pitää hyvin sekä paljaalla että varsinkin sepelillä verrattuna esim. 28mm GP4000:n, jotka eivät pysy suunnassa saati saisivat otteen alustasta.
Kylläpä taas eilen säikäytti, nimittäin ajelin iltapäivällä kolmen jälkeen Ruoholahdenkadun kelviä keskustaan päin, edessä ja takana valot päällä päivän jo hämärtyessä. Tuossa kohtaa missä puurivi autotien erottaa pyöräilijöistä (about tässä http://goo.gl/maps/wOfQR ) Silmäkulmasta huomasin huomasin jotain lähestyvän, nimittäin taksin kyljen :o Ehdin vetää tiukan väistöliikkeen oikealle kävelijöiden puolelle, taksin kylkeen jäi parikymmentä senttiä tilaa.
On se kumma että nuo nelipyöräiset eivät jätä rauhaan edes kelvillä. Mikähän tuossa oli tarkoituksena, jättää kyyti Diacorin oven eteen KLV:lle kun edessä tiellä on pysähtymiskieltoalue ??
Eipä taida olla ensimmäinen kerta tuossa ...
nuubiainen
20.12.2013, 17.51
Autoilijoilla tuntuu kyllä olevan vahva oletus, että kukaan ei aja talvella pyörätietä. Kolmion takaa tullaan jatkuvasti eteen ja kovaa. Parhaimmassa tapauksessa löpistään vielä kännykkään samaan aikaan.
Ajelin maaseututien laitaa, vastaan tuli joku säiliörekka, ehkä Volvo, sen enempää en kyennyt havainnoimaan, helkkarinmoinen sohjomäärä suoraan syliin ja naamalle, kun se ajoi niin keskellä tietä, että kaistojen välissä ollut sohjo oikein kaaressa lensi päälle.
Eihän sitä kiinni saa poljettua 80 rajoitusalueella ja sen kummempia tuntomerkkejä ei kyennyt aika reippaassa vastatuulessa ja hämärässä tekemään.
lastumaki
20.12.2013, 23.45
Parhaimmassa tapauksessa löpistään vielä kännykkään samaan aikaan.
Ja rööki roikkuu huulessa, autona täysperävaunu rekka.
Maanantaina oli neljä läheltäpiti tilannetta työmatkalla. Kolmannen jälkeen kytkin valon täydelle teholle, mutta silti yritti Audi kiertoliittymästä syliin.
Autoilijoilla tuntuu kyllä olevan vahva oletus, että kukaan ei aja talvella pyörätietä. Kolmion takaa tullaan jatkuvasti eteen ja kovaa. Parhaimmassa tapauksessa löpistään vielä kännykkään samaan aikaan.
1000 lm tangossa ja toinen kypärässä ei riittänyt mummolle, joka tunki kolmion takaa eteen ja katkaisi pyörätien liikenteen. Meinasin pistää tankolampun ~7000 lm strobolle ja jäädä odottelemaan reaktioita. Maltoin kuitenkin ja kiersin takakautta ohi.
Ajelin maaseututien laitaa, vastaan tuli joku säiliörekka, ehkä Volvo, sen enempää en kyennyt havainnoimaan, helkkarinmoinen sohjomäärä suoraan syliin ja naamalle, kun se ajoi niin keskellä tietä, että kaistojen välissä ollut sohjo oikein kaaressa lensi päälle.
Ite vältyin aivan täpärästi kylvyltä, kun hinausauto ohitti ajorataa pitkin vauhdikkaasti (itse viereisellä kelvillä) ja valtava kuravesipatsas nousi huuhtomaan väylää. Onneksi olin muutaman metrin taaempana siitä. Puistatti, kun olisi valunut vesi kyllä kauluksesta sisään yms. Hinuri antoi ihan ok tietä seuraavassa liikenneympyrässä, joten ei varmaan ilkeyttään siihen lätäkköön paahtanut.
Meinasin pistää tankolampun ~7000 lm strobolle ja jäädä odottelemaan reaktioita. Maltoin kuitenkin ja kiersin takakautta ohi.
Haluaisinpa kyllä tosiaankin nähdä tankolampun, josta irtoaa 7000 lumenia muuallakin kuin kiinalaisten hikipajojen naurettavissa mainospuheissa.
Haluaisinpa kyllä tosiaankin nähdä tankolampun, josta irtoaa 7000 lumenia muuallakin kuin kiinalaisten hikipajojen naurettavissa mainospuheissa.
Myönnetään, että tuo 7000 lm oli ihan mun itse keksimä enemmän tai vähemmän valistunut arvaus. Hikisissä mainospuheissa on 9800 lm.
Jos tekis oman elektroniikan, niin ko. lamppuun saisi helposti sisälle 20000 lm strobon :rolleyes:
Olisit nyt strobottanu .. törppöilevien kuskien valaisu otsalampulla saa yleensä aikaan sen arvoisia ilmeitä ...
Mä olen aina saanut "keskusteluyhteyden" alle 200 lumenin pistemäisellä otsavalolla. Kieltämättä kunnon rangaistusvalaisimelle olis toisinaan käyttöä.
Mä olen aina saanut "keskusteluyhteyden" alle 200 lumenin pistemäisellä otsavalolla. Kieltämättä kunnon rangaistusvalaisimelle olis toisinaan käyttöä.
Tällähän se pyöräilijöiden ja muiden tienkäyttäjien parempi yhteiselo alkaakin loistamaan.
deadbeef
22.12.2013, 01.35
Terveiset vaan Arabiaan Jermulle ja kilometriä myöhemmin Fuugalle, harmi että olitte antaneet lemmikki-ihmisillenne aavistuksen liian lyhyet hihnat, joten kumpikin jäitte vaaksan vaille herkullista pyöräjäniksen nilkkapaistia. Ei vaan, täytyy ilmeisesti alkaa pimeässä (eli puolenpäivän jälkeen) kunnolla hidastaa koirien lähistöllä kun tällainen yössä suhahtava ohjus tuntuu suden jälkeläisen aivoissa helposti menevän uhkaavien ilmestysten lokeroon. Reilun marginaalin jättäminen ei näköjään riitä.
Terveiset vaan Arabiaan Jermulle ja kilometriä myöhemmin Fuugalle, harmi että olitte antaneet lemmikki-ihmisillenne aavistuksen liian lyhyet hihnat, joten kumpikin jäitte vaaksan vaille herkullista pyöräjäniksen nilkkapaistia. Ei vaan, täytyy ilmeisesti alkaa pimeässä (eli puolenpäivän jälkeen) kunnolla hidastaa koirien lähistöllä kun tällainen yössä suhahtava ohjus tuntuu suden jälkeläisen aivoissa helposti menevän uhkaavien ilmestysten lokeroon. Reilun marginaalin jättäminen ei näköjään riitä.
Nopeasti liikkuva on tietty maukas saalispaisti :)
Kaikkea se leipä elättää..
Terveiset vaan Arabiaan Jermulle ja kilometriä myöhemmin Fuugalle, harmi että olitte antaneet lemmikki-ihmisillenne aavistuksen liian lyhyet hihnat, joten kumpikin jäitte vaaksan vaille herkullista pyöräjäniksen nilkkapaistia.
Hmm, en kyllä tunnista itseäni. Elukaksi minua on joskus haukuttu, muttei koiraksi. Sitä paitsi pyörän ulkoiluttaa minua enimmäkseen Espoossa.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
deadbeef
23.12.2013, 09.06
Hmm, en kyllä tunnista itseäni. Elukaksi minua on joskus haukuttu, muttei koiraksi.
Kuvan perusteella yhdennäköisyyttä ei ole lainkaan. Saatoin kyllä erehtyä, jos tämä täkäläinen ulkoilija olikin Fuga. Jotenkin brittiläiset piirteet sillä oli. Tai oikeastaan, lentorata muistutti enemmänkin Fougaa äkkipysähdyksineen. Viikko sitten testasin kyllä sohjossa heittoistuinta itsekin, ei siinä mitään.
Hyötypolkija
23.12.2013, 12.02
Eipä se Snadinkaan virkamies osaa katuharjaa käyttää. Sama sentin sepelikerros tuolla on yltympäriinsä.
Joo, ehkä se on nykyään sama kaikkialla, säästöjä, säästöjä. Toista oli Helsingissä vielä jokunen vuosi sitten.
Ajelin hiekkaa ja kiviä kierrellen vetistä peilijäätikköä pitkin, kun kuuluu "älä hyvä mies kaadu, siinä on hirvittävän liukasta", hetken pyörimisen jälkeen kykenin ymmärtämään, että vanhempi mies hiekoitti pihatietään ja sieltähän sitä ystävällinen varoituksen sana oli tullut, aloin sitten kehumaan, että eihän tässä liukasta ole, mutta kengässä pito ei riittänyt ja mäjähdin siihen vetiselle jäätikölle nurin. Siinä hekotuksen lomassa totesin, että parempi pysyä pyörän päällä, niin ei tule liukasteltua ja jatkoin matkaani.
Ensimmäisen kerran tuntui nastat toimivan kuten pitää, kelvi oli kyllä aika tyhjä, mutta sellaista ruskeaa hiekkaa oli tuollakin paljon, sekä sellaisia reilun peukunpään kokoisia kiviä sopivasti hajasijoitettuna. Pian ne taitaa jäädä lumijää-kerroksen alle, mutta ajelin päällysteen vieressä ja jäätiköllä vältellen noita kiviä koko matkan, sinällään ei mitään eroa ajamisessa oliko alla nurtsia, jäätä, asfalttia tai hiekkaa, sormenpaksuiset railot poikkipäin jäässä eivät myöskään tuntuneet lainkaan, vastatuuleen tuntui rullaavan ihan samoin riippumatta mitä siellä renkaiden alla oli, matalat paineet tekee kaikenlaista kivaa ja vähemmän kivaa.
Jaa, mutta olihan siellä kaksi muutakin liikkujaa, joku mies ja lapsi juoksivat vastaan lenkillään, jonkinlaiset nastat kai kengissä. Pari kertaa menin nurin omassa pihassa, kun jalkapelissä yritin kulkea, pyörällä parempi kulkea pihan poikki, ei mene nurin niin helposti :)
tempokisu
29.12.2013, 17.07
1000 lm tangossa ja toinen kypärässä ei riittänyt mummolle, joka tunki kolmion takaa eteen ja katkaisi pyörätien liikenteen. Meinasin pistää tankolampun ~7000 lm strobolle ja jäädä odottelemaan reaktioita. Maltoin kuitenkin ja kiersin takakautta ohi.
Mä olisin laittanu täydet täpöt ja pysäyttäny auton ja pakkottanu avaan ikkunan "eikö rouva tunne liikennesääntöjä, voisi kertaus olla paikallaan.." tms.
Ja näin olen tehnyt jos on mahdollisuus, tosin on vähän himmeempi valo. Pitäisi senkin näkyä.
Tänäpä kelvillä penteletaatana koiranojassaulkoiluttajat. Ajelen leveää pyörätietä oikeaa reunaa ja pariskunta kävelee vasenta. Eihän siinä mitään, ja yhtäkkiä ohittaessani ojasta hyökkää pikkukoira mun monon luo. Pahus että vaistomaisesti irroitan mononklossin poljimesta, nostan jalan ylös ja ajan ojaan. Olisin vaan sitkeesti ajanu suoraan ja polkenu, pieni koira olisi menny sinne väliin..
Pariskunta ei suinkaan pahoitellut, vaan alkoi sättiä mua että "mikset käyttäny KELLOA!" jumankekkali, en olisi käyttänyt kelloa tässä tilanteessa vaikka olisi ollutkin ( ps. ny on) minä tietty huusin takas että pirun väsyneet aivopierut olkee hiljaa. Huomautin että anteeksipyyntö olisi ollu paikallaan. Ne jatkoi sättimistä ja nauramista. Totesin että nauru loppuu, seuraavalla kerralla potkasen piskin kallon hajalle klossilla, niin ei enää naurata. Piruvie.
Juuri tämän takia inhoon koiria, tai oikeastaan noita koiraihmisiä, anteeksi vaan. Ihan eri asia jos samanlaisessa tilanteessa koirankusettaja pahoittelee, niin eipä siinä mitään ei tässä kiire ole...mutta vastaan kyllä samalla mitalla jos aletaan syyttämään että mun vika, kun koira hyökkää.
Jotta ostin kellon, toivottavasti se mahtuu tankoon ( aika kapea se pidike) ja jos jostain löytyy ostan semmoisen isomman "torven", mutta kyllä tästäkin kilinää lähtee.
Sitten seuraava reaktio on "ai kamalaa kun peljästyin!"
"Mitäs sä kilistelet, eikö siitä muka mahdu!!!???"
Halloo halloo
30.12.2013, 21.37
Lyhyesti: Varokaa Espoota. Varokaa Espoossa ajavia kuorma-autoja.
tempokisu
31.12.2013, 12.01
Edessäni päiväsaikaan ajoi mies, kirkas tavalo päällä. Ajattelin jos reippaasti ajan niin saan kiinni, ja sainkin, sanoakseni miehelle että takavalo on päällä.
Ihan hyvää tarkoitin, turhaan patterit kuluu ( kun itse toimin näin heti kun ei tarvii sammutan valot).
Mies närkästyi, että antaa olla päällä vaan mitä niitä sammuttelemaan, johon vastasin että hyvää vain tarkoitin. Mies alkoi selittään että ei valoja kannata sammuttaa kun ei kuitenkaan seuraavaa lenkkiä kestä ja pitää kuitenkin ladata...
jolloin pyytelin nöyrimmin anteeksi että huomautin.
Mielestäni olin ihan hyvällä asialla, mitä se ukkeli siitä närkästyi.
Ja pahus, ei taaskaan tullut mahdollisuutta käyttää pyörän rimputinkelloa.
kuovipolku
31.12.2013, 12.24
Mistä päättelit että mies närkästyi? Vastaushan oli ainakin sisältönsä puolesta nykyisellä ladattavien paristojen aikakaudella täysin asiallinen. (BTW mielestäni takavalon käyttö päiväsaikaankin harmaanpilvisellä säällä vuoden hämärimpänä aikana voi olla aivan paikallaan.)
Ja ainahan on hyvä muistaa että hyvän (tai mielestään hyvän) neuvon antajankaan ei ole syytä närkästyä siitä että neuvo ei kelvannut...
Ai niin, viime lenkin kelviosuudella tarjoutui taas tilaisuus valistaa mutkassa vastaantulevaa pyöräilijää siitä mikä on oikea ja mikä vasen. Närkästys saattoi tietenkin olla molemminpuolista...
(BTW mielestäni takavalon käyttö päiväsaikaankin harmaanpilvisellä säällä vuoden hämärimpänä aikana voi olla aivan paikallaan.)
Mun pyörässä on hämärätunnistin (edessä ja takana) ilman on/off-nappia. Tänäänkin mielestäni oli melko kirkasta, mutta lamppu oli 'fiksumpi' ja paloi koko kauppareissun. Varmaan juuri sen verran pilvistä oli.
Mikä on kirkas takavalo? Tiedän toki että valo joka on taaksepäin ja kirkas, mutta eikö sen takaperävalon pitäisi olla punainen?
Mikä on kirkas takavalo? Tiedän toki että valo joka on taaksepäin ja kirkas, mutta eikö sen takaperävalon pitäisi olla punainen?
Kirkas punainen ..
sakuvaan
31.12.2013, 23.28
http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG261
Muutama havainto:
Moottoritien alikulkutunnelissa on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ja asianmukaisesti liikennemerkein ja maalauksin merkattu. Sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille tuottaa vaikeuksia ymmärtää rinnakkaisen pyörätien tarkoitusta. Liian moni kulkee menosuuntaansa nähden tunnelin oikeassa reunassa eli joka toinen kerta menee oikein... Viimeksi tunnelissa oli neljä kävelijää, joista kolme oli väärällä puolella ja se neljäs käveli siinä keskiviivan päällä.
Toinen tapaus: Tien toisella puolella on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä asianmukaisin liikennemerkein varustettu. Monta kertaa olen nähnyt pyöräilijän ajavan tätä yhdistettyä pyörätietä pitkin ja jostain syystä pyöräilijä siirtyy toiselle puolelle tietä ajamaan jalkakäytävää pitkin ja jatkaa siis samaa tietä eteenpäin. Miksei se pyörätie kelpaa? Yhdelle pyöräilijälle totesin, että tässä on jalkakäytävä ja pyöräilijän vastaus oli: "voi voi".
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 15.59
Viesti ja video poistettu. Luulin että täällä olisi asiallista keskustelua avautumisesta kevyenliikenteen väylällä.
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 16.07
Ja ennekuin kukaan huutelee mitään valoista. Niin kyllä, minulla oli pyörässä valot päällä. Edessä, takana, pinnoissa heijastimet sekä renkaat joissa on heijastava sivunauha. Päällä todella kirkkaankeltainen takki jossa heijastimia.
^ Ikävä kyllä monilla kuskeilla on tilannenopeus aivan hukassa kun tulevat risteykseen. Eiköhän ne saa vähän oppia kun liukkaat kelit alkaa, taas.
nm. ammattinsa puolesta muiden koheltamista liikenteessä seuraava
Ei hyvää päivää... Jätä ensi kerralla se kamera kotiin ja yritä olla ajamatta alle.
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 21.13
Ei hyvää päivää... Jätä ensi kerralla se kamera kotiin ja yritä olla ajamatta alle.
Ja avautumisesi pointti oli mikä ?
El-Carpaso
05.01.2014, 21.22
Sillä oli kolmio?
Mikä sun pointti oli?
Halloo halloo
05.01.2014, 21.42
Saman tien voisi antaa ohjeen jättää pyörä kotiin ja ajaa autolla?
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 22.01
Onko liikennesäännöt tuttuja ?
Kolmion tai stop-merkin suunnasta tuleva autoilija väistää risteävää tietä kulkevaa pyöräilijää pyörätien kohdalla. Kolmion yhteydessä saattaa olla pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta sen puuttuminen ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen. Tieliikenneasetus 14 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#P14) (merkki 231 ja 232), tieliikennelaki 14 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#P14).
Kuva Kirkkotieltä Volvon tulosuunnasta http://goo.gl/maps/WIxES Mikäs liikennemerkki se siinä. Googlemapsin kuvasta poiketen tuon kolmion alla on nykyisin myös tämä lisäkilpi numero 863 kakisuuntainen pyörätie, kuten on jokaisen tuossa liikenneympyrässä olevan kolmion alla.
Niin tai käyttää maalaisjärkeä ja ennakoida. Ymmärrän että sillä oli kolmio ja se olisi ollut väistämisvelvollinen, mutta eiköhän tuossa kohti olisi voinut vaikka itse pysähtyä ja päästää se volvo siitä, kun kerran oli niin kiire. Ei se maailma tai lenkki siihen kaadu, että pysähtyy hetkeksi.
Tuota samaa sattuu Turussa harva se päivä ja voi armias jos mä vetäisin kauheet herneet nenääni jokaisesta tuollaisesta tapauksesta. Siellähän olisi kokonainen kuivahernepussi :rolleyes:
Ja se volvokuski kylläkin pysähtyi siihen suojatien eteen..
...Ja se volvokuski kylläkin pysähtyi siihen suojatien eteen..
Ja pyöräilijä jatkaa sujuvasti ajoradalle pyörätienjatkeelta suunta....eiku;) liikennemerkkiä näyttäen, vaikka molemmin puolin puistotietä olisi ollut pyörätie menosuuntaan.
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 22.11
Niin tai käyttää maalaisjärkeä ja ennakoida. Ymmärrän että sillä oli kolmio ja se olisi ollut väistämisvelvollinen, mutta eiköhän tuossa kohti olisi voinut vaikka itse pysähtyä ja päästää se volvo siitä, kun kerran oli niin kiire. Ei se maailma tai lenkki siihen kaadu, että pysähtyy hetkeksi.
Tuota samaa sattuu Turussa harva se päivä ja voi armias jos mä vetäisin kauheet herneet nenääni jokaisesta tuollaisesta tapauksesta. Siellähän olisi kokonainen kuivahernepussi
:rolleyes:
Ja se volvokuski kylläkin pysähtyi siihen suojatien eteen..
Luitko ollenkaan alkuperäistä kirjoitustani ? " Itsellä oli vauhtia sen verran että pystyssä pysyin ja valmiina pysäyttämään jos tämä Volvokuski ei olisikaan pysähtynyt". Enkö ennakoinut ? Antaa mennä juu ja opettaa sitten autoilijoita että ei tarvitse liikennesäännöistä välittää, kyllä pyöräilijä väistää vaikka autolla tullaan kolmion tai Stop merkin takaa.
Joo ja kyllä pysähtyi kun löi liinat kiinni viimetipassa.
Ai niin mihin unohtui se autoilijoiden maalaisjärjen ja ennakoimisen perääminen ?
Luitko ollenkaan alkuperäistä kirjoitustani ?
Tuli tuossa uudenvuoden jälkeen ostettua itselle tuollainen halpa kypäräkamera syntymäpäivälahjaksi
Tuossa varmaankin vaikutti se, että oli uusi kamera päässä ja piti saada hyvää materiaalia YouTubeen ja kreediittiä itselle. Eli jos itseään lähtee väkisin työntämään auton alle niin kyllä niitä rekkareita saa kerätä loputtomiin.
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 22.27
Ja pyöräilijä jatkaa sujuvasti ajoradalle pyörätienjatkeelta suunta....eiku;) liikennemerkkiä näyttäen, vaikka molemmin puolin puistotietä olisi ollut pyörätie menosuuntaan.
1. Kirkkotien vieressä oleva kelvi on kylläkin pelkkä jalkakäytävä. http://goo.gl/maps/kvLPv
2. Käännyin ajoradalle juuri siksi että sain näytettyä liiennemerkkiä autoilijalle.
3. Pyörätie jatkuu tuossa kohtaa suoraan kohti kauppakeskusta http://goo.gl/maps/fE3U7 kuvan pyörää taluttava henkilö on pyörätien jatkeella . Apteekille päin käännyttäessä se on vain jalkakäytävä http://goo.gl/maps/1ZbHm.
4. Näytän aina suuntamerkkiä pyöräillessäni.
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 22.33
Tuossa varmaankin vaikutti se, että oli uusi kamera päässä ja piti saada hyvää materiaalia YouTubeen ja kreediittiä itselle. Eli jos itseään lähtee väkisin työntämään auton alle niin kyllä niitä rekkareita saa kerätä loputtomiin.
Eli et osaa lukea ? Mutta väännetään rautalangasta " " Itsellä oli vauhtia sen verran että pystyssä pysyin ja valmiina pysäyttämään jos tämä Volvokuski ei olisikaan pysähtynyt". Olinko väkisin änkeämässä alle ? Etkä osaa näköjään liikennesääntöjäkään.
Krediittiä en kerää ja kamera on juuri niitä tilanteita varten jos jotain sattuu niin on todistusaineistoa poliisia varten.
Taannoin ajelin töihin niin vanhempi herrasmies paskatti koiraansa keskelle kelviä,vieläpä bussipysäkin kohdalle. Eikä ollu keräilemässä läjää pois.
En siihen jkäänyt asiaa kommentoimaan mutta aattelin että taidanpa ostaa reppuun lasten hiekkalapion jonka ystävällisesti ojennan koiran omistajalle jos/kun seuraavan kerran vastaava tilanne tulee.
Jos ei kerätä haluu läjiä niin linkois edes kelviltä pois.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Pyörällä ja autolla
05.01.2014, 23.26
Taannoin ajelin töihin niin vanhempi herrasmies paskatti koiraansa keskelle kelviä,vieläpä bussipysäkin kohdalle. Eikä ollu keräilemässä läjää pois.
En siihen jkäänyt asiaa kommentoimaan mutta aattelin että taidanpa ostaa reppuun lasten hiekkalapion jonka ystävällisesti ojennan koiran omistajalle jos/kun seuraavan kerran vastaava tilanne tulee.
Jos ei kerätä haluu läjiä niin linkois edes kelviltä pois.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Kas kun ei ole joku kommentoimassa " mutta eiköhän tuossa kohti olisi voinut vaikka itse pysähtyä ja siivota sitä paskaa pois siitä, . Ei se maailma tai lenkki siihen kaadu, että pysähtyy hetkeksi.
Pyörällä ja autolla
06.01.2014, 13.27
Hankittu on ja kun erehdyin laittamaan perukausratilanteen tänne ( youtubelinkin kautta ) niin johan alkoi sellainen syyttely minua kohtaan muutaman palstalaisen toimesta että huh huh.
:rolleyes:Tottakai jos peruskauraa on se että autoilija noudattaa väistämisvelvollisuutta ja silti laitetaan nettiin videota rekkareineen ja opetetaan jotain liikennemerkkejä sille jne. Noissa tilanteissa yleensä nostetaan kaikesta huolimatta lapanen kiitokseksi kuskille että huomasi ja väisti:). Seuraavalla kerralla sekin ehkä suhtautuu pyöräilijään vielä paremmin huomioiden ja ystävällisemmin. Sormen osoittelulla me pyöräilijät ei saada kuin vittumaisen maineen.
Kaikenmaailman kypärä- ja kojelautakamerat on kyllä pilanneet liikenteen. Youtube on täynnä kaikenmaailman liikennevideoita joissa tahallaan haetaan konfliktia että päästään laittamaan videota ja kilpeä nettiin.
Pyörällä ja autolla
06.01.2014, 14.18
:rolleyes:Tottakai jos peruskauraa on se että autoilija noudattaa väistämisvelvollisuutta ja silti laitetaan nettiin videota rekkareineen ja opetetaan jotain liikennemerkkejä sille jne. Noissa tilanteissa yleensä nostetaan kaikesta huolimatta lapanen kiitokseksi kuskille että huomasi ja väisti:). Seuraavalla kerralla sekin ehkä suhtautuu pyöräilijään vielä paremmin huomioiden ja ystävällisemmin. Sormen osoittelulla me pyöräilijät ei saada kuin vittumaisen maineen.
Vai niin. Yleensä kun tullaan risteykseen missä on kolmio niin hidastetaan vauhtia eikä anneta mennä vaan ja lukkojarrutetaan vasta viimetipassa.
Päätän tämän täältä tästä tähän.
PS: Sen rekkarin näkee ihan selvästi videoltakin joten ihan sama.
Pyörällä ja autolla
06.01.2014, 14.22
Kaikenmaailman kypärä- ja kojelautakamerat on kyllä pilanneet liikenteen. Youtube on täynnä kaikenmaailman liikennevideoita joissa tahallaan haetaan konfliktia että päästään laittamaan videota ja kilpeä nettiin.
Sori vaan mutta mun syyt kameralle on ihan toiset. Turpaanvetouhkailut, iholle tuleminen ja kerran lyöminen.
Amfinaut
06.01.2014, 16.03
Liikennesäännöt on olemassa turvallisen ja sujuvan liikenteen ylläpitämiseksi. Jokainen voi omalla kohdallaan joustaa sovituista väistämisvelvollisuuksista niin paljon kuin huvittaa mutta ei voi vaatia samaa muilta, ei edes täällä foorumilla. Videossa oli muistaakseni ihan hyvä näkyvyys risteyksessä ja tilanne menee täysin volvokuskin piikkiin. Jos tuon takia sattuu päätymään Youtubeen niin tough luck.
AnttiMarkus
06.01.2014, 18.14
Mikä ihmeen tilanne. Pysähtyikö se Volvo vai eikö pysähtynyt.
kolistelija
06.01.2014, 18.41
Mikä ihmeen tilanne. Pysähtyikö se Volvo vai eikö pysähtynyt.
Pysähtyihän se volvo, mutta epäonnistui osoittamaan väistämisvelvollisuutensa ja ajoi liian suurella tilannenopeudella. Ei kai siinä sen kummempaa, aika tavallinen virhe jonka suuri osa autoilijoista tekee.
Nämä kamerat ovat vaan taas yksi tapa suomalaisen liikenteen kostamiskulttuurin toteuttamiseen perinteisten keskisormien, peltien hakkaamisten, tööttäilyjen ja kiilailujen rinnalle. Vaikka suomalainen on suhteellisen täydellinen eläin liikenteessä niin jokaiselle siellä voi ja sattuu virheitä ja toisen täydellisen eläimen pitää tottakai rangaista ja kostaa tämä virhe, vaikka kyseessä olisi täysi vahinko. Sitä kannattaa miettiä että jos itselle sattuu se virhe niin onko siellä vastapuolella joku samanlainen "minulla on oikeus" tyyppi joka ei ainakaan väistä ja kolaa Volvolla yli.
Voisitko kuvailla tilanteen jossa on oikeus "kolata Volvolla yli"?
Helpotin muiden elämää klv:llä, laitoin lastenvaunuihinkin knog frog -kopiot valoiksi. Eteen valkoisen ja taakse punaisen ;)
tempokisu
06.01.2014, 20.56
! Tänään sain vihdoin tilaisuudet käyttää KELLOA. Ekalla kerralla pariskunta ja koira edessä- mies jopa kiitti! ( ai siitä kun käytin kelloa?)
Toisella kerralla nuori äiti, rattaat ja yksi lapsi pyörän kanssa, pyörään tuli "jotain" ja siinä täyttyi koko pyörätie. Kelloa kilkuttaen ohi.
Sitä kyllä Lempäälässä ihmettelin, kun ajelin ihan reunaa siellä missä ei ollut sepeliä, niin lenkkeilijä tulee samaa reunaa vastaan. Ajan kohti, mutta lenkkeilijä tulee myös kohti. Mä väistän.
Aattelin että en enää väistä, ja poljen päättäväisesti kohti kävelijää. No se ei hievahdakaan( sivulle), väistän ojan puolelta. Mun mielestä se on hitaampi kun väistää, tai se jonka on helpompi väistää. Olisiko pitänyt katsella vaan sivulle, kävelijä olisi aatellut etten edes huomaa häntä..
No ehkä se on sitten fiksumpi kun väistää :p
...Ei kai siinä sen kummempaa, aika tavallinen virhe jonka suuri osa autoilijoista tekee.Joo, melko jokapäiväistä, tänäänkin noin kävi kerran. Molemmat ehti pysähtyä, auto väisti, kuten kuuluikin.
Tässä vähän harvinaisempi tapaus: http://youtu.be/iHjw-9bwc8w
Sitä kyllä Lempäälässä ihmettelin, kun ajelin ihan reunaa siellä missä ei ollut sepeliä, niin lenkkeilijä tulee samaa reunaa vastaan. Ajan kohti, mutta lenkkeilijä tulee myös kohti. Mä väistän.
Aattelin että en enää väistä, ja poljen päättäväisesti kohti kävelijää. No se ei hievahdakaan( sivulle), väistän ojan puolelta. Mun mielestä se on hitaampi kun väistää, tai se jonka on helpompi väistää. Olisiko pitänyt katsella vaan sivulle, kävelijä olisi aatellut etten edes huomaa häntä..
No ehkä se on sitten fiksumpi kun väistää :p
Eikun väistämisvelvollinen väistää. Eli fillaristi. Kyllä se meille fillaristeillekkin on kätevintä että jalankulkijat pitävät linjansa siellä reunassa eivätkä rupea poukkoilemaan mihinkään kun fillari tulee ohi.
Joo, melko jokapäiväistä, tänäänkin noin kävi kerran. Molemmat ehti pysähtyä, auto väisti, kuten kuuluikin.
Joka päivä, eli myös tänään. Kumma kun kotipihasta lähdetään, niin jo siinä ensimmäisessä risteyksessä (http://goo.gl/cW7JTI), mistä kaikkein useimmin ajetaan, tulee yllätyksenä KLV:llä kulkeva liikenne. Tuo risteys on muutenkin sen näköinen, että pitää olla ihan vitun iso mulkku ja kusipää, jos tuohon ajaa sellaisella tilannenopeudella, että tarve KLV:llä kulkevan väistämiseksi tulee yllätyksenä.
Mut hei, ne joilla on kiire menee ensin. Ei se pysähtyminen työmatkaa pilaa. Vaikka sen tekisi jokaisessa risteyksessä. Eihän niitä ole tuossa matkalla kuin vajaat sata kappaletta. Yhdellä suunnalla.
tithonus
07.01.2014, 13.55
Samaa risteystä aamuisin käyttävänä (oikealta ko tielle) ihmettelin aivan samaa intoa tunkea väkisin päälle. Sattumoisin liikuskelen parikertaa viikossa autolla alueella, niin kerran poikkesin simuloimaan lähestymistä tuolta visakoivuntieltä. Ei tarvi olla mulkku eikä kusipää kun ainakaan oikealta tulevaa autoliikennettä ei näe ennen kuin jatkeen päältä ja 20km/h liikkuva fillarikin tulee samasta suunnasta ihan syliin jos ajoitus osuu kohdalleen. Kyseinen tie on tosin luonteeltaan sellainen että varmaankin aika harvakseltaan siellä kulkee väkeä jolle tuo näkyvyysongelma on oikeasti yllätys ts saattaa ne ollakin mulkkuja tahi kusipäitä.
omalta matkaltani olen saanuty karsittua nuo kohtaamiset 18 kappaleeseen / 16km. 3-4/aamu tulee tilanteita, iltapäivisin sitten vähemmän.
Joka päivä, eli myös tänään. Kumma kun kotipihasta lähdetään, niin jo siinä ensimmäisessä risteyksessä (http://goo.gl/cW7JTI), mistä kaikkein useimmin ajetaan, tulee yllätyksenä KLV:llä kulkeva liikenne. Tuo risteys on muutenkin sen näköinen, että pitää olla ihan vitun iso mulkku ja kusipää, jos tuohon ajaa sellaisella tilannenopeudella, että tarve KLV:llä kulkevan väistämiseksi tulee yllätyksenä.
Mut hei, ne joilla on kiire menee ensin. Ei se pysähtyminen työmatkaa pilaa. Vaikka sen tekisi jokaisessa risteyksessä. Eihän niitä ole tuossa matkalla kuin vajaat sata kappaletta. Yhdellä suunnalla.
... poikkesin simuloimaan lähestymistä tuolta visakoivuntieltä. Ei tarvi olla mulkku eikä kusipää kun ainakaan oikealta tulevaa autoliikennettä ei näe ennen kuin jatkeen päältä ja 20km/h liikkuva fillarikin tulee samasta suunnasta ihan syliin jos ajoitus osuu kohdalleen...
Tämmöisiin risteyksiin, missä ei näkyvyyttä ole, onkin ihan oma lähestymistapansa. Niissä pysähdytään hetkeksi niin että keula on vain vähän pyörätienjatkeen/suojatien päällä ja valutetaan sitten hiljakseen niin että edes risteävä kevyt liikenne pystyy havaitsemaan ja ennakoimaan, jos ajoneuvon kuljettaja ei näe. Tällainen sivistynyt kohtaaminen oli tänään Myllärinkadulta Ojamonkadulle tulevan Ford Ka-merkkisen henkilöauton kuskin kanssa ja tästä suorotuksesta hatunnosto:).
tempokisu
07.01.2014, 14.22
Eikun väistämisvelvollinen väistää. Eli fillaristi. Kyllä se meille fillaristeillekkin on kätevintä että jalankulkijat pitävät linjansa siellä reunassa eivätkä rupea poukkoilemaan mihinkään kun fillari tulee ohi.
Tuota, et lukenut kunnolla ( yleensä vastareaktioon riittää pelkkä kirjoittajan nimi.....). Lenkkeilijä ja kävelijä tulivat eteenpäin VASTAAN samaa puolta ( se oli kyllä alkuperäisessä viestissäni kerrottu). Ajattelin että kävelijä väistäisi sepelille mieluummin kun pyöräilijä...
Tottakai edelläolevan on parasta pysyä just linjallaan ja ohittava väistää.
sakuvaan
07.01.2014, 14.31
mä ajan työmatkaa samalla alueella, itse kun kävin vähän haahuilemassa niin sieltä löytyi paljon oikoreittejä jotka eivät menneet autotien varrella, sain karsittua pihatie ja T risteykset lähes nollaan erilaisella reittivalinnalla, mikä tästä teki mielenkiintoista oli se että noita hiekkateitä esmes ei ollu merkattu johinkin karttoihin ollenkaan..
mä ajan työmatkaa samalla alueella, itse kun kävin vähän haahuilemassa niin sieltä löytyi paljon oikoreittejä jotka eivät menneet autotien varrella, sain karsittua pihatie ja T risteykset lähes nollaan erilaisella reittivalinnalla, mikä tästä teki mielenkiintoista oli se että noita hiekkateitä esmes ei ollu merkattu johinkin karttoihin ollenkaan..
Jonkun verran oon noita katellut myös. Aamuisin on vaan prioriteettina päästä vikkelään pois sateesta, joten kuraiset hiekkatiet jää vähemmälle. Kesällähän ajan tuossa ajorataa, joten risteysongelmia ei silloin ole.
Tämmöisiin risteyksiin, missä ei näkyvyyttä ole, onkin ihan oma lähestymistapansa. Niissä pysähdytään hetkeksi niin että keula on vain vähän pyörätienjatkeen/suojatien päällä ja valutetaan sitten hiljakseen niin että edes risteävä kevyt liikenne pystyy havaitsemaan ja ennakoimaan, jos ajoneuvon kuljettaja ei näe. Tällainen sivistynyt kohtaaminen oli tänään Myllärinkadulta Ojamonkadulle tulevan Ford Ka-merkkisen henkilöauton kuskin kanssa ja tästä suorotuksesta hatunnosto:).
No just näin! Ei kai se työmatka mene pilalle siitä, että joutuu välillä pysähtymään?
OT Kalleimmat autot kiilaa kiilaa eteen neljä kertaa useammin... HS: Rahamoodissa rikkaat ovat ahneempia kuin pienituloiset (http://www.hs.fi/tiede/Rahamoodissa+rikkaat+ovat+ahneempia+kuin+pienitulo iset/a1388975228826)
Oatmeal Stout
07.01.2014, 16.07
No just näin! Ei kai se työmatka mene pilalle siitä, että joutuu välillä pysähtymään?
Jos joutuu pysähtymään ennen perille tuloa, niin ei koskaan pääse päämääräänsä.
Sori vaan mutta mun syyt kameralle on ihan toiset. Turpaanvetouhkailut, iholle tuleminen ja kerran lyöminen.
Oletko harkinnut muuttoa Venäjälle? Siellä dashcamkulttuuri kukoistaa.
kolistelija
07.01.2014, 16.52
Kovasti näyttää häiritsevän toi kamera... :D
Olisi kiva tietää mikä siinä niin paha on?
Pyörällä ja autolla
07.01.2014, 17.04
Mikä noin ottaa pattiin ?
Tuota, et lukenut kunnolla ( yleensä vastareaktioon riittää pelkkä kirjoittajan nimi.....). Lenkkeilijä ja kävelijä tulivat eteenpäin VASTAAN samaa puolta ( se oli kyllä alkuperäisessä viestissäni kerrottu). Ajattelin että kävelijä väistäisi sepelille mieluummin kun pyöräilijä...
Tottakai edelläolevan on parasta pysyä just linjallaan ja ohittava väistää.
Sä et kertonut kunnolla. Sulla jää nimittäin vieläkin kertomatta juuri olennainen asia ja siksi saa sen kuvan ettet edes tunne pyöräilijän sääntöjän kevyenliikenteen väylällä. Mikähän se asia on?
tvhakala
07.01.2014, 20.44
Ihan tätä perussettiä taas tänään: Ajan kevliä suoraan ja edessä on suojatie (ts. pyörätien jatke), joka ylittää kevlin viereiseen tiehen liittyvän autotien. Farmariauto tulee sitä liittyvää autotietä pitkin ja vauhtinsa ja asemansa perusteella oletan, että se ylittää suojatien ennen minua jäädäkseen odottamaan kääntymisvuoroa suojatien toiselle puolelle, jossa oli tilaa ruhtinaallisesti (kyseessä siis tuo risteys http://kartta.jkl.fi/IMS/?layers=Ilmakuva&cp=6901596,485322&z=0.25&title=%C3%A4lyn%20j%C3%A4ttil%C3%A4inen%20auton%20 kanssa%20tossa (http://kartta.jkl.fi/IMS/?layers=Ilmakuva&cp=6901596,485322&z=0.25&title=%C3%A4lyn%20j%C3%A4ttil%C3%A4inen%20auton%20 kanssa%20tossa%20%20) ja minä tulin tuolta pohjoisen suunnasta). Mutta kun ei pysty, vaan TÄYTYY pysähtyä tukkimaan se suojatie, niin että minun on tehtävä lähes hätäjarrutus tuon autoilijan yllättävän päähänpiston takia. Kun en ole autoilija niin en oikein pysty ymmärtämään, että miksi siinä keskellä suojatietä on niin paljon kivampi olla kuin paljon väljemmässä paikassa siinä muutamaa metriä kauempana. Voiko tuollaista ylipäätään tehdä kyseisessä paikassa ihan vain ajattelemattomuuttaan, vai onko kyseessä tahallinen kiusanteko?
tempokisu
07.01.2014, 20.45
Mulle voi ystävällisesti ( painottaen tätä ) kertoa mikä meni väärin, ja mikä olennainen asia jäi kertomatta????.
Käytän heijastimia ja valoja, turvaliiviä ja nyt on se kellokin. Ajan oikeaa laitaa, ja ilmoitan mahdollisesta lähestymisestäni sillä kellolla.
Mä väistän kun kerta toinen ei halua väistää. Jos ei ole pakko, en aja pyörätiellä! ( usein kyllä on).
Ajan siis pyörätietä ja oikeaa laitaa ( se kaiketi tuli selville). Lenkkeilijä tulee vastaan myös oikeaa laitaa ( tai siis sille vasenta, mutta pyörätiellä ei ole mitään virallisia sääntöjä kulkusuuntien suhteen, jos ja kun tässä tapauksessa ei sitä oltu liikennemerkillä osoitettu). Aika monasti lenkkeilijä väistää, kun hoksaa että pyörä joutuisi sepeliosuudelle. Kumman pitäisi muuten oikeasti väistää kun pyörä ja lenkkeilijä tulee vastakkain? Joka tapauksessa väistin nyt sekä lenkkeilijän että kävelijän tapauksessa, eli tuskin mä kovasti väärin tein...mulle ei kovasti ole väliä, kunhan se matka jouhevasti jatkuu.
Lainaus (http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t):
"Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi."
^^Mun mielestä pääsääntö on, että nopeampi väistää hitaampaa ja pyöräilijä siirtyy keskemmälle väylää (katsottuaan, ettei takaa kukaan tule päälle), kun kävelijän kanssa kohdataan samassa reunassa. Näinhän se menee maantielläkin, että kun autoa vastaan tulee kävelijä omaa vasenta reunaansa kävellen, niin ajoneuvo siirtyy keskiviivaa kohti eikä kävelijä.
Oikeastihan ei varmasti tiedä etukäteen, kuka siirtyy minnekin kevyen liikenteen väylällä, vaan pitää tarkkailla tilannetta, kuten sanoitkin.
Ja noitten sepelittömien kaistojen takia on tosiaan joutunut ihme ahtaisiin kohtaamistilanteihin muuten tyhjällä väylällä, kun vastaantuleva pyöräilijäkin haluaa ajaa siinä samassa urassa vaikka omaa vasenta puoltaan, mutta tämä on nyt tän vuodenajan riesa.
Oma arvaus siitä miksi kelvit on niin kummallinen paikka liikkua on siinä ettei niiden pelisääntöjä käydä läpi kuin ala-asteella ja sitten keskustelufoorumeilla. Muistamista virkistäviä liikennemerkkejä on niukasti. Pari vuotta sitten lähestyin uteliaisuuttani spostilla suurimpia vakuutusyhtiöitä, liikenneturvaa ja liikenneministerötä kysyen heidän kantaansa tähän "valistuksen" lisäämiseen. Noin pisneksen kannalta jos ei muuten. Juu, telkkarissa tulee tasaseen muistutuksia kypärän käyttämisen eduista mutta ei juuri muuta.
Vakuutusyhtiöiltä tuli ystävälliset vastaukset siitä että ajatus infon lisäämisestä olisi kannatettava mutta.. Ministeriöstä vastattiin että pitää miettiä ja että ehkä palaavat asiaan. Siihen se jäi kaikkien osalta. Myös omalta osaltani. Pitää vaan kattoo miten sitä pienimmin ongelmin pääsis eteneen.
Viime vuoden häkellyttävin hetki kelvillä oli kun auto tuli vastaan ja kuski huikkas ikkunasta mulle että **tuako tölläät ajaa tästä muutkin autolla.
Viime vuoden häkellyttävin hetki kelvillä oli kun auto tuli vastaan ja kuski huikkas ikkunasta mulle että **tuako tölläät ajaa tästä muutkin autolla.
Eikä :rolleyes:.
Ajatteli kai, että hyökkäys on paras puolustus...
tempokisu
08.01.2014, 05.57
Tänään oli aamulehdessä että "väistetään pyörätiellä oikealle" eli kulkee mitä puolta hyvänsä, niin jos kohdatessa kumpikin väistää oikealle päin.
Näin olen vähän ajatellutkin. Usein kyllä katson sitä ajolinjaa jo hyvissä ajoin että mistä pääsee parhaiten.
Kysehän oli siitä väistämisestä , EI OHITTAMISESTA. Ohitushan tapahtuu luonnollisesti vasemmalta, niinkun autollakin.
Sinänsä väistämiset pyörätiellä ja autotiellä on "hieman" eri asia, pyörätiellä ei virallisia puolisääntöjä ole, voi ihan laillisesti kulkea vaikka keskellä pyörätietä tai puolelta toiselle mutkitella. Ohittaa voi myös oikealta, jos sopii paremmin. Kannattaa mun mielestä ennemminkin katsoa sujuvin tapa kun jotain "sääntöjä" ( pyörätiellä) joita riittää melkein jokaiselle omansa.
Eniten toivoisin että pyöräilijät näyttävät kääntyessään ( minne vaan) SUUNTAMERKKIÄ. Sillä juuri kun olet ohittamassa VASEMMALTA, niin se edessäoleva päättääkin kääntyä vasemmalle ja suoraan eteen.
Tempokisun selostama tilanne on askarruttanut moneen kertaan. Saa siinä arpoa mihin suuntaan vastaantulevan silmämunat välähtää. Jos väistää keskemmäksi, niin vastaantulija jokseenkin varmasti siirtyy kulkusuunnassaan oikeaan reunaan. Laki jäi sekavaksi kun jalankulkijalle jäi oikeus käyttää kumpaa reunaa tahansa, pyörälijälle vain oikeaa reunaa. No, kumpikaan ryhmä tosin mitään lakia noudata. Ja autoilijoiden silmämunien välähdykset lasien takaa vielä hankalammat arvioida.
Oma metodini on etten anna kenenkään ajaa päälleni.
Ja noitten sepelittömien kaistojen takia on tosiaan joutunut ihme ahtaisiin kohtaamistilanteihin muuten tyhjällä väylällä, kun vastaantuleva pyöräilijäkin haluaa ajaa siinä samassa urassa vaikka omaa vasenta puoltaan, mutta tämä on nyt tän vuodenajan riesa.
Monin paikoin ollut juurikin n. 30cm leveä puhdas väylä.. yleensä sillä hieman korkeammalla puolella kelviä. Vaikka itse ajaisin sitä "väärää" eli vasenta reunaa tuosta syystä ja vastaan tepastelisi sauvailija niin aina mielessäni harmittelen, kun -kaikki- jalankulkijatkin käyttävät juurikin tuota puhdasta väylää. Lähestulkoon 100% tapauksista. Palttiarallaa 20m ennen kohtaamista teen sen metrin siirron sepelille ja puikkaan heti ohituksen jälkeen takaisin "väylälle". Toki jossain paikoin molemmissa reunoissa sen 20-30cm väylät jolloin tilanne helppo. Samalla kun harmittelen pääni sisällä niin yritän järkeillä, että juurikin osittain näiden tallustelijoiden ansiosta tuo puhdas ura sinne laitaan myöskin ilmestynyt, joten loppupeleissä jäisin plussalle anyway... ;)
Tempokisun selostama tilanne on askarruttanut moneen kertaan. Saa siinä arpoa mihin suuntaan vastaantulevan silmämunat välähtää. Jos väistää keskemmäksi, niin vastaantulija jokseenkin varmasti siirtyy kulkusuunnassaan oikeaan reunaan. Laki jäi sekavaksi kun jalankulkijalle jäi oikeus käyttää kumpaa reunaa tahansa, pyörälijälle vain oikeaa reunaa. No, kumpikaan ryhmä tosin mitään lakia noudata. Ja autoilijoiden silmämunien välähdykset lasien takaa vielä hankalammat arvioida.
Oma metodini on etten anna kenenkään ajaa päälleni.
Itse olen pyrkinyt ottamaan aloitteen. Osoitan joko omalla liikkeellä, hanskan heilautuksella tai suoraan näyttämällä vastaantulijalle sormella minne hänen odotan sijoittuvan.. toiminut melko usein.. toki aina on näitä täysiä ylläripylläreitä. Useimmiten nämä ovatkin takaa ohitettavia. On tapaus sitten mikä tahansa niin noudatan myös samaa metodia; jos ei muuten niin formularefleksein jarrusormin varustettuna.
Hyötypolkija
08.01.2014, 09.23
Mutta kun ei pysty, vaan TÄYTYY pysähtyä tukkimaan se suojatie, niin että minun on tehtävä lähes hätäjarrutus tuon autoilijan yllättävän päähänpiston takia. Kun en ole autoilija niin en oikein pysty ymmärtämään, että miksi siinä keskellä suojatietä on niin paljon kivampi olla kuin paljon väljemmässä paikassa siinä muutamaa metriä kauempana. Voiko tuollaista ylipäätään tehdä kyseisessä paikassa ihan vain ajattelemattomuuttaan, vai onko kyseessä tahallinen kiusanteko?
Tahallinen hölmöys. Totta kai siinä kevyen liikenteen tukkeena on turvallisemman oloista odotella kuin lähellä minä-minälle vaarallisempia autoja. Sieltähän voi tulla vaikka tukkirekka. Pyörätieltä tulee korkeintaan joku surkea ituhippi kylkeen, joka teloo vain itsensä. Jotenkin noin se ajatusmalli menee.
Tuosta jalankulkijan kohtaamisesta klv:llä... Siis eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Pyöräilijä väistää - piste. Laki antaa jalankulkijalle käytännössä oikeuden kävellä melkein missä ja miten haluaa, niin sitä on noudatettava ja kaikkien kannalta paras olisi, että kaikki noudattaisi, eikä edes yritetä "opettaa" jalankulkijoita poukkoilemaan lain vastaisesti miten sattuu. Enkä mä oikein ymmärrä, miten fillaristin olisi jotenkin kauhean paljon vaikeampi väistää kuin kävelijän. Kummankin pitää kuitenkin ensin varmistua, ettei takaa ole ketään tulossa ja sitten vain sivuttaissiirtymä. Toki jos tilannenopeus on liian suuri, niin vaikeaksihan silloin menee kaikki.
Kyllähän toi kuukausia paljaalla asfaltilla maannut sepeli vähän väistöjen määrää lisää, mutta se on tienpitäjän aiheuttama ongelma. Kaikki kelvin käyttäjät haluaa sepeliä vältellä ja itse näin viime viikolla kaksi JALANKULKIJAA, jotka liukastelivat sepelillä sen näköisesti, että ainakin nivelet oli vaarassa. Kukaanhan ei tietenkään ole koskaan tehnyt mitään tutkimusta, miten paljon "liukkaudentorjunta" aiheuttaa kaatumisvammoja/ansionmenetystä puhjenneiden renkaiden vuoksi/yleistä vi**tusta kesken jääneestä fillarikaudesta. Itse kun tiedän useampia esimerkkejä kaikista noista. Mutta jos joku tutkisi, niin sehän voisi herran jestas aiheuttaa lisäkustannuksia niiden verorasite työttömien ja muiden pummien käyttämien kelvien hoidossa ainakin 0,0001%, kun joutuisi sepelin korvaamaan "kalliilla" hiekalla ja sitä joskus keräämään poiskin. Sehän on kuin laittais rahaa pankkiin, kun kaupungin työntekijät saa makoilla sohvalla telkkarin ääressä. Ei tartte maksaa työkorvauksia ja vahatut & öljytyt harjakoneet voi makoilla turvassa lämpimässä tallissa. Tai jotain. Niin urpoa, että en edes yritä ymmärtää tota logiikkaa.
Tänään oli aamulehdessä että "väistetään pyörätiellä oikealle" eli kulkee mitä puolta hyvänsä, niin jos kohdatessa kumpikin väistää oikealle päin.
Näin olen vähän ajatellutkin. Usein kyllä katson sitä ajolinjaa jo hyvissä ajoin että mistä pääsee parhaiten.
Tämähän oli mielenkiintoinen juttu, kerkisitkö laittaa linkkiä tai muuten kertoa tarkemmin, mikä taho tuon suosituksen antoi ja miten.
Näitä tilanteita, juuri näitä väistämisiä, tulee paljon, kun omat kulut on lähes pelkästään kevyen liikenteen väylällä. Itse mitä olen nähnyt ohjeita, niin ne on olleet juuri näin päin, että pyöräilijä väistää keskelle ja kävelijä omaan reunaansa. Ei välttämättä vastannut omaa ajattelua alunperin, mutta olen mukauttanut sitä tähän suuntaan ja tuntuu toimivan täällä päin pääasiassa tilanteita, vaikka tarkkana pitää olla.
Sinänsä väistämiset pyörätiellä ja autotiellä on "hieman" eri asia, pyörätiellä ei virallisia puolisääntöjä ole, voi ihan laillisesti kulkea vaikka keskellä pyörätietä tai puolelta toiselle mutkitella. Ohittaa voi myös oikealta, jos sopii paremmin. Kannattaa mun mielestä ennemminkin katsoa sujuvin tapa kun jotain "sääntöjä" ( pyörätiellä) joita riittää melkein jokaiselle omansa.
Näin toki on, tuo maantieanalogia oli ihan omani, mutta vastaa perusteluja, mitä olen nähnyt näissä "pyöräilijä väistää keskemmälle" -ohjeissa. Eli että kävelijä siihen keskelle päin väistäessään on suojattomampi kuin nopeampi pyöräilijä.
Itse tykkäisin, että edessä omassa päässä olisi jotain pääsääntöjä, jotka toimii useimmiten. Vaikka niistä ei mitenkään voi pitää kiinni, kun ei tiedä, mitä vastaantulija ajattelee. Ajan työmatkaa väsyneenä ja helpottaa, kun on jotain lähtökohtaa, mistä lähteä arpomaan :). Nämä on luonnejuttuja tietenkin...
Hyötypolkija
08.01.2014, 09.39
OT Kalleimmat autot kiilaa kiilaa eteen neljä kertaa useammin... HS: Rahamoodissa rikkaat ovat ahneempia kuin pienituloiset (http://www.hs.fi/tiede/Rahamoodissa+rikkaat+ovat+ahneempia+kuin+pienitulo iset/a1388975228826)
Tää on nyt ihan hatusta vedetty, mutta mä uskon, että Suomessa ei mene ihan noin. Jenkkikulttuuri on vähän toinen...
Enkä fillarin selässäkään ole moista huomannut, ennemmin täysin päinvastoin. Kyllä se päälle yrittäjä on yleensä ihan jollain keskivertoropposella ajeleva duunari spaddu huulessa ja kännykkä korvalla. Rikkaamman oloiset ajaa paljon nätimmin ja omaa edes käytöstapoja olla pahoillaan. Toki Suomessa varakkaita on paljon vaikeampi erottaa tavisten joukosta, kun ne rikkaatkin ajaa Volkkarilla.
toripolliisi
08.01.2014, 09.49
Musta on helpointa kun hitaammat menevät omalla tyylillään ja nopeammat hoitavat väistämisen. Etenkin näiden liukkaiden kelien aikana jos takaa rupeaa huutelemaan YSTÄVÄLLISESTI ohjeita tai omaa lähestymistään niin soppa on valmis. Viimeksi kun ilmoittelin edessä menevälle, keskellä klv ajavalle naiselle, että ohitan oikealta, ei hätää, jatkavaan suoraan polkemista niin emäntähän veti liinat kiinni ja pyörä poikittain klv:lle.. Siinä oli sit jalkaa ja kättä ilmassa, mut kolhuilta vältyttiin. Tämän jälkeen vaan olen varovasti hivuttautunut ohitettavan rinnalle siltä puolelta millä sattuu olemaan enemmän tilaa ja turvallisemman oloista. Moikkaan rinnalla ja jatkan matkaa. Kaikki ovat tyytyväisempiä :D
Joopa, juuri maanantain lähestyttiin leveähkösti kulkevaa ihmisjoukkoa, jonka olisi saattanut pystyä ohittamaan ilman huomautteluja, koska menivät parijonossa oikeahkossa reunassa väylää. Näytti kuitenkin sen verran levottomalta se meno, että ajattelin kuitenkin kiljua varoituksen, jotta osaavat varautua ohittajiin. Tulos: takimmaiset kaksi sinkosivat suoraan pyörän eteen "väistämään" vasempaan laitaan (johti lukkojarrutukseen, joka meinasi päättyä niiden niskaan kun pyörä lähtikin iloiseen loskaliirtoon) ja etummaiset kaksi levisivät kuin hujasen eväät. Edestä sinkoajille onnistuin karjumaan jotain adrenaliinisekavaa "älä nyt alle juokse", jolloin etummaiset levittäytyjät jähmettyivät kuin kivet aloilleen ja tilanteesta päästiin kaikki ehjin nahoin.
Sitä vaan miettii, että mikä ihmeen idea oli singota sieltä melkein reunasta suoraan väylän poikki eteen? Olisivat vain vähän tiivistäneet rivejään ja jatkaneet kulkusuuntaansa, mutta ei, suoraan eteen pitää juosta. Ja mitä ne onnettomat tästä oppivat? Ohituksen jälkeen alkoi pitkä suora, jonka päästä tarkistettiin tilanne ja se koko nelikko oli KOKO TIEN LEVEYDELLÄ rivissä kulkemassa. Eli seuraava pyöräilijä pääsee taas todistamaan mitä tapahtuu kun kettu menee kanatarhaan (kot kot koooooooot kot kot).
Oatmeal Stout
08.01.2014, 10.31
Tää on nyt ihan hatusta vedetty, mutta mä uskon, että Suomessa ei mene ihan noin. Jenkkikulttuuri on vähän toinen...
Niin täällä kiilaa työsuhdeautoilija.
Joo, Suomessa myös se Opel Astralla ajava paskahattu kuvittelee olevansa etuoikeutettu.
...Ajan siis pyörätietä ja oikeaa laitaa ( se kaiketi tuli selville)...
No se just ei selvinnyt edes äsken kolmannella lukukerralla noista sun aiemmista teksteistä. Hyvä että nyt selvisi:).
Parasta olisi että Suomessa jalankulkijoillekin määrättäisiin kulkupuoli kevyen liikenteen väylillä. Samoin tuntuisi vaativan muistutusta kumpaa puolta kuljetaan teiden varrella. Autoilevalle kansalle kun tuo jalankulkupuoli on alkanut enenevässä määrin hämärtyä. Joillekin tuntuu vielä olevan joku hierarkia/alistus/alfaurospeli että kuka väistää vaikka itse vetää väärää puolta.
Enkä fillarin selässäkään ole moista huomannut, ennemmin täysin päinvastoin. Kyllä se päälle yrittäjä on yleensä ihan jollain keskivertoropposella ajeleva duunari spaddu huulessa ja kännykkä korvalla. Rikkaamman oloiset ajaa paljon nätimmin ja omaa edes käytöstapoja olla pahoillaan. Toki Suomessa varakkaita on paljon vaikeampi erottaa tavisten joukosta, kun ne rikkaatkin ajaa Volkkarilla.
Olen ollut huomaavinani että liikenneympyröistä poistuessa tms noilla ritsoilla ajelevat tulevat tietämättömyyttään/havaitsemattomuuttaan eteen ja sitten taas nää isot mustat autot ajaa noitten pyörillä varustettujen kolmioiden takaa esim Länsiväylältä poistuessaan välinpitämättömyyttään eteen.
ptaipale
08.01.2014, 12.55
Tää olis hienoa, mutta laki on kuitenkin niin, että yhdistetyllä kelvillä pyöräilijän pitää aina antaa tietä jalankulkijalle, vaikka tämä sitten kävelisi ihan tyhmästi. Kyseessä ei siis varmaankaan ollut pelkkä pyörätie, vaan kelvi? Eli fillarilla keskelle vain ja toivotaan että jalankulkija ei saa samaa ideaa.
Jos se on pyörätie, niin siellä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, eli silloinkin kohtaava pyöräilijä menee keskemmältä tietä.
Eilen kyllä sai ihmeteltävää kotimatkalle: joku neropatti oli keksinyt polkea yksisuuntaista väärään suuntaa ja vielä ilman valoja pimeän aikaan. Samaan aikaan, kun ihmettelin tätä yksilöä, niin takanani jalkakäytävällä (talutin siis pyörää), joku vanhempi rouva yrittää pyörällä päästä ohi.
Suureksi yllätykseksi rouva hyppäs pyörän selästä ja rupes taluttaa, kun huomautin, että "tämä on jalkakäytävä ja jalkakäytävällä ei saisi pyöräillä" no mamman tuuri, nurkan takana oli poliisiauto :D
Tänään kotimatkalla oli joku rouva lenkillä kahden pikku koiransa kanssa ja tietenkin flexissä ja molemmat koirat juoksi koko kelvin leveydeltä ja yli ja ympäri.
Vähän aikaa se rouva siinä riuhtoi ja heilui, kun pikku puudelit ei meinanneetkaan totella, mutta sai lopulta jotenkin vedettyä pois kelviltä. Itseä tälläinen "näytelmä" enemmänkin nauratti :D
Munarello
08.01.2014, 18.34
Noin yleistäen voinee arvata, että kun kyseessä on mamma ja pikku puudelit tms niin ei ne hauvat todellakaan ole niin koulutettuja että ne osaisi kulkea 'isännän' vierellä. Poikkeukset on harvassa.
Tänään näin viimeinkin sen ihmeen kun kaveri sotki menemään punainen valo keulalla. Sillä oli kypärä päässä ja muutenkin näytti siltä, että ajaa paljonkin joten kummastelin näkymää. Ehkä sillä oli kirkas lamppu mennyt etelään ja jostain syystä vaan päättänyt laittaa punaisen eteen..
tempokisu
08.01.2014, 20.26
Tää olis hienoa, mutta laki on kuitenkin niin, että yhdistetyllä kelvillä pyöräilijän pitää aina antaa tietä jalankulkijalle, vaikka tämä sitten kävelisi ihan tyhmästi. Kyseessä ei siis varmaankaan ollut pelkkä pyörätie, vaan kelvi? Eli fillarilla keskelle vain ja toivotaan että jalankulkija ei saa samaa ideaa.
Jos se on pyörätie, niin siellä jalankulkijan pitää kulkea reunassa, eli silloinkin kohtaava pyöräilijä menee keskemmältä tietä.
Summa summarum: tein oikein vaikka harmittikin jalankulkijoitten itsekkyys. Sepeli vahingoittaa lenkkitossua vähempi kun pyörängummia.
ai, mun mielestä pyörätie on yhtä kuin kevyen liikenteen väylä. Onko pyörä- ja kävelytie sitten erikseen, mä käytän sanonnassani "pyörätie" sitä väylää jolla ajaa ei-moottoroidut ajoneuvot ja jalankulkijat.
Aika moni ( kuten tänäänkin tullessani töistä) kävelijä hoksaa, että kun pyörä tulee tuolta niin kävelijä väistää keskemmälle.
No, lisätään tuohon millä puolella ajan, että valitsen sen vähiten sepelisen väylän. Usein kävelijätkin valitsee sen. Ja sitten jos kävelijän mukana on koira, yritän sieltä koirattomalta puolelta ohi/vastaan.
Pitää yleensä kulkea reunassa! Niin kuin yleensä täytyy pitää kypärää ja yleensä käyttää oikeanpuoleisinta kaistaa.
ptaipale
09.01.2014, 07.55
^Niinpä kyllä. Siis jalankulkija saa käytännössä kulkea missä vaan, ja pyöräilijä on joka tapauksessa väistämisvelvollinen.
Olispa se hauskaa kun ajoneuvoja koskevat säädökset olisivat yhtä epätarkkoja. Vaikka niin että autolla täytyy pääsääntöisesti ajaa oikeaa puolta, mutta voi kuitenkin haahuilla missä kohtaa ajorataa sitten huvittaa ajella.
Olispa se hauskaa kun ajoneuvoja koskevat säädökset olisivat yhtä epätarkkoja. Vaikka niin että autolla täytyy pääsääntöisesti ajaa oikeaa puolta, mutta voi kuitenkin haahuilla missä kohtaa ajorataa sitten huvittaa ajella.
Pitää vaan tajuta se, että jalankulku on liikkumismuoto, joka on lähes kaikkien ihmisten käytettävissä. Sen kun ymmärtää, niin tajuaa miksi jalankulkijoille annetaan enemmän vapauksia, kuin muille. Olen huomannut, että tämä on vaikea konsepti, eivätkä kansakunnan heikkolahjaisimmat sitä tule koskaan ymmärtämään. Ymmärrätkö sinä?
Ei tuolla ole ollut ketään parilla kertaa väylää käyttämässä, mutta sumua on ollut vähintäänkin riittävästi.
Jalankulkijahan on kunkku väylillä, asiasta ei tarvitse pitää, mutta se ei asiaa mihinkään muuta.
Kun liikkuva poliisi kysyy onko tämä joku ongelma? kun seura asussa vähemmistökielen juuren paljastumista välttäen ryhdikkäästi artikuloiva trikoosankari koittaa saada selvyyttä, miksi on taas tukittu sydämen asialla olevien kulkuväylä! Vastasin: ei ole ongelma, on vain tosi iso este ja oikein viranpuolesta ohjaatte tuonne pirajavirtaan, että jalankulkijat saavat herjata, käydä käsiksi, huudella perään ja heitellä vaikka sepeliä silmille.
Jos, itse tekisin hyrräilessä autoilijoille tuon saman.
Että yhden miliisin tavannut, että liikkuvien puolella oli.
Kypärä on jees.
http://goo.gl/maps/bwnDK
Tuosta tuli eilen auto eteeni pysähtymättä STOP-merkin eteen. Itse tulin tuolta oikealta rakennuksen kulman takaa. Onneksi himmailin ja varmistelin, joten en ajanut auton kylkeen. Tosin reippaan jarrutuksen se vaati.
Jos periaatteen "väistä aina jalankulkijaa" omaksuminen tekee tiukkaa älyllisellä- tai tunnetasolla, niin kannattaa mennä syvälle itseensä. Työtää vaikka se pää takas $£%~#!
^^ Tuosta paikasta nyt tuskin kannattaa ajaa ns. täysii ainakaan ihan seinän viertä. Näyttäisi, että autoilija näkee tuonne oikealle vasta kun puolet ajoneuvosta on suojatien päällä. Upeaa suunnittelua.
Jos periaatteen "väistä aina jalankulkijaa" omaksuminen tekee tiukkaa älyllisellä- tai tunnetasolla, niin kannattaa mennä syvälle itseensä. Työtää vaikka se pää takas $£%~#!
Se on vaikeaa, jos kuvittelee liikenteessä olevan hirveästi oikeuksia, muttei juuri lainkaan velvollisuuksia. Oikeastihan asia on täysin toisin.
Joopa, juuri maanantain lähestyttiin leveähkösti kulkevaa ihmisjoukkoa, jonka olisi saattanut pystyä ohittamaan ilman huomautteluja, koska menivät parijonossa oikeahkossa reunassa väylää. Näytti kuitenkin sen verran levottomalta se meno, että ajattelin kuitenkin kiljua varoituksen, jotta osaavat varautua ohittajiin. Tulos: takimmaiset kaksi sinkosivat suoraan pyörän eteen "väistämään" vasempaan laitaan (johti lukkojarrutukseen, joka meinasi päättyä niiden niskaan kun pyörä lähtikin iloiseen loskaliirtoon) ja etummaiset kaksi levisivät kuin hujasen eväät. Edestä sinkoajille onnistuin karjumaan jotain adrenaliinisekavaa "älä nyt alle juokse", jolloin etummaiset levittäytyjät jähmettyivät kuin kivet aloilleen ja tilanteesta päästiin kaikki ehjin nahoin..
Noku takaa kuuluva äänimerkki tms. tarkoittaa vaistonvaraisesti sitä että ajan sun päälles jos et väistä. Yleensä näin, sitten on tietysti ne jotka loukkaantuvat siitä ja kiljuvat vastalauseita turhasta hötkyilystä. Asiat saavat monesti väärän merkityksen. Auton torveakin tarvitaan lähinnä osoittamaan että huomasi toisen töppäyksen.
Oatmeal Stout
09.01.2014, 13.15
Auton torveakin tarvitaan lähinnä osoittamaan että huomasi toisen töppäyksen.
Eikös sitä käytetä kertomaan, että autossa on toiminnassa kaksi torvea yhtä aikaa?
Tuo onkin mielenkiintoinen ajatus, varsinkin kun täällä varoitushuuteluihin on alkanut oikein muoti-ilmiönä tulemaan vastauksena kiitoksia, joista hämmästyn joka kerta. Suurin osa siis on kiitollisia siitä, että varoitan sen sijaan että ottaisivat sen uhkauksena "alta pois tai ajan yli". Nämä tosiaan menivät jo oikeammalla ja itse ajoin tiukasti vasenta laitaa, joka herätti kysymyksen, miksi pitää juosta tarkoituksella eteen, kun paikallaan tai edes samassa reunassa pysyminen olisi kaikille turvallisempaa. Kai he sitten panikoivat... Vaikka kai ne läskin gummet voi jotakuta pelottaakin :D
OT: Auton torvea olen tainnut käyttää moottoritiellä huomauttamaan, että kaistanvaihto kannattaa tehdä vasta ohituksen jälkeen, ei sen aikana. Paras täti yritti rysäyttää kohdalla koko auton mitalta kylkeen, kun ei niska taipunut tarkistamaan ohituksen onnistumista (itse menin vakkarilla eli älkää alkako jurputtamaan, että mitäs kiihdytit).
Oatmeal Stout
09.01.2014, 15.30
OT: Auton torvea olen tainnut käyttää moottoritiellä huomauttamaan, että kaistanvaihto kannattaa tehdä vasta ohituksen jälkeen, ei sen aikana. Paras täti yritti rysäyttää kohdalla koko auton mitalta kylkeen, kun ei niska taipunut tarkistamaan ohituksen onnistumista (itse menin vakkarilla eli älkää alkako jurputtamaan, että mitäs kiihdytit).
Lahdentiellä syksyllä joku onnellinen jojoili tuolla tekniikalla kolmeen autoon ohitellessaan, mikä on kaunis ja sosiaalinen saavutus saavutus.
Leveää kvliä oikeaa reunaa hitaasti polkiessa (n. 15 km/h) joku cyclocross- tai hybridipelle sujahtaa (ehkä 25 km/h) läheltä ohi. Mielessä kävi polkea pelle kiinni ja kysyä että mitä v...a. Tilaa oli vaikka kuinka paljon jättää vähän marginaalia.
Sekin on aivan hyvä torven käyttökohde, kun samaisella motarilla 120 alueella ajat 120 vasenta kaistaa ohittaen letkaa, joka kulkee 100km/h ja yks kaks yllättäen keskeltä letkaa ilman vilkkua pappa ladalla yrittää ajaa kylkeen, tila ja aika ei välttämättä riitä väistämään kokonaan, joten torvea soittamalla se hoksasi erheensä ja vältyttiin kolarilta, vaikka sen tempaisu oikealle olikin tarpeettoman raju virhettä säikkyessään.
Sitten on jotain porttikongeja, joista tullessaan ei mitenkään voi nähdä pyöräilijöitä, kiitos typerän rakentamisen, siinäkin on vaaran välttämiseksi ihan hyvä töräyttää ja toki käyttää niin pientä nopeutta, että kerkeää pysähtymään niille sijoilleen, jos sieltä joku succissankari pölähtää neljääkymppiä rakennuksen seinää hipoen, eli näet sen, kun on noin 30cm päässä auton etukulmasta, mikä taas on vajaa 0,03s aikaa törmäykseen tai jotain vastaavaa.
20km/h vauhdilla sentään olisi tuplasti aikaa ja vaikka pari metriä olisi matka, niin silti täysin mahdotonta autoilijan näkökulmasta välttää törmäystä moisissa paikoissa.
Avautumista, jälleen kerran, koiraihmisen aivolohkojen kumisevasta tyhjyydestä.. tai mahdollisesta täydellisestä puuttumisesta kallopallon sisältä. Olin tulossa kelvin oikeaa reunaa ja edessä about 50m päässä mies, nainen ja pikku karvaturri. Nainen siinä keskellä kelviä, mies vasemmassa laidassa ja fleksi naisen kädessä. Nainen katsoo taakseen, kun olen 20m päässä heistä, pimeässä (Normi katuvalaistus, klo 19..) ei voi olla näkemättä minua ja lamppuani. Kuitenkin juuri ohittaessani koira säntää suoraan sinne oikeaan laitaan... Täti ei reagoi minuun vaan miehensä "älä anna sen mennä!!" kommenttiin.. jarruja, väistö ja tällä kertaa en vain purrut huultani; "Älä nyt sitä alle aja! Johan sä näit mut, ku äsken katoit!" Heristin nyrkkiä ja jatkoin matkaa... Ei stana, ku nous sykkeet nopeasti (alla oli 40km ripeähköä ajoa jo..)
Ei siinä mitään.. tollasia sylikoiria ajaa yli pienellä pompulla, mutta ei sitäkään viittis tehä emäntänsä täydellisen välinpitämättömyyden takia..
Kotvan päästä vastaan tassuttelikin, ilman mitään naruja, mäyräkoira.. isäntä 10m sen edellä.. Rauhallinen tapaus, kun ei reagoinut mitenkään.. LoL!
Oatmeal Stout
10.01.2014, 10.14
ei voi olla näkemättä minua ja lamppuani.
Olisit käynyt Specsaversilla (http://www.specsavers.fi/naonhuolto/kokonaisvaltainennaontutkimus)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.