PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

mutanaama
28.07.2013, 22.41
Tänään ajeltiin vaimon kanssa kotiopäin, kun eteen tuli tien laidassa kovin huterosti ajeleva tytär, ja äiti keskellä kelviä. Ajelivat meidän kanssa samaan suuntaan, ja totesin että ohitetaan aikuisen puolelta, kilkautin kelloa pariin kertaan vielä varmuuden vuoksi. Vauhtia oli kohtaamistilanteessa noin 20km/h, eli sen verran vähän, että varoittamatta eteen pysähtyneeseen naiseen törmäämisen pystyi välttämään nipin napin jarrutuksella ja koukkaamalla. Sen verran nopea tilanne oli, ettei takana tuleva puolisko ehtinyt kunnolla jarruttaa, ja osui mun takarenkaaseen. Ok, kumpikaan ei kaatunut, mutta kaikki pienen katastrofin ainekset oli jo koolla. Vaimo siinä hieman pyöräilijää moitti ja jatkettiin matkaa.

freerider70
29.07.2013, 14.10
Melkein yhteentörmäys tänään. Naisihminen tulee vastaan ja suunnilleen kohdalla alkaa vaihtamaan vaihteita *rutinaa* ja akan katse painui samantien alas ja etupyörä kääntyi minua kohden. Saattoi säikähtää itsekin. Loppulenkki olikin sitten yhtä juhlaa.

Jukkis
29.07.2013, 14.18
Hauskaa tosiaan aika-ajoin todeta, että minkä takia sitä ruvetaan siinä vaiheessa jalkoväliinsä tuijottamaan, vaikka rutina kuuluu selkeesti vaihteistosta ;)

Sami93
29.07.2013, 14.30
http://goo.gl/maps/Uzwxh Tossa tuli melkein törmäys.

Pariskunta kävelee suojatielle (pohjoiseen) päin rannalta päin. Itse tulin Kauppatorilta päin. Huomasin heidät jo kaukaa, mutta silloin kävelivät rannan puolella. Liikennevalojen vieressä kääntyivätkin suojatielle päin. Oletin että katsovat myös taakse, mutta ei. Nainen käveli sokkona eteen.

Onneksi vauhtia oli ~15 km/h niin ei osunut ja kerkesin väistämään. Ei ollu vihreä valo jalankulkijoille, silloin olisin antanut tietä.
Vai pitääkö tossa antaa tietä jalankulkijoille vaikka olisi punainen valo jalankulkijoille? koska pyörillehän tossa ei ole omaa valoa.

Onko nuo linkin mukaiset "suojatiet" suojatien jatkeita vai mitä? Siis suojatie pyörätien (tossa kohdassa jaettu klv merkkien mukaan) yli?

Vepa
29.07.2013, 18.18
Miksi jotkut autoilijat eivät noudata väistämissääntöjä? Osa ei väistä, vaikka heidän pitäisi ja osa taas väistää silloin, kun minä olen väistämisvelvollinen. Esimerkiksi tänään aikeissani ylittää Hervannan valtaväylä Hermian kohdalla pysähtyi suojatien (pyörätien jatkeen) eteen musta avoauto. Hidastin nopeuttani ennen ylitystä ja autoilijan väärän toiminnan takia jouduin lopulta pysähtymään. Minua velvoitti normaalien väistämisääntöjen lisäksi pyöräilijöitä varten asennettu kärkikolmio. Jos autoilija olisi toiminut sääntöjen mukaan, ei meidän kummankaan olisi tarvinnut pysähtyä ja liikenne olisi ollut jouhevaa.

Samankaltaisia ongelmia on jalakulkijoiden kanssa, jotka jäävät seisomaan suojatien viereen odottamaan josko se viimeinekin Tampereen keskustasta lähtenyt auto menee ohitse, jotta he uskaltautuvat astua suojatielle.

PeeJii
29.07.2013, 18.40
http://goo.gl/maps/Uzwxh Tossa tuli melkein törmäys.

Pariskunta kävelee suojatielle (pohjoiseen) päin rannalta päin. Itse tulin Kauppatorilta päin. Huomasin heidät jo kaukaa, mutta silloin kävelivät rannan puolella. Liikennevalojen vieressä kääntyivätkin suojatielle päin. Oletin että katsovat myös taakse, mutta ei. Nainen käveli sokkona eteen.

Onneksi vauhtia oli ~15 km/h niin ei osunut ja kerkesin väistämään. Ei ollu vihreä valo jalankulkijoille, silloin olisin antanut tietä.
Vai pitääkö tossa antaa tietä jalankulkijoille vaikka olisi punainen valo jalankulkijoille? koska pyörillehän tossa ei ole omaa valoa.

Onko nuo linkin mukaiset "suojatiet" suojatien jatkeita vai mitä? Siis suojatie pyörätien (tossa kohdassa jaettu klv merkkien mukaan) yli?

Itse tulkitsisin tuon kohdan niin, että tietä on annettava jokaiselle tuon pyörätien yli suojatietä pitkin kulkevalle sillä tuon pyörätien ja ajoradan välissä on vielä "odotusalue" ja liikennevalon painonappi jalankulkijoille sillä "odotusalueella" pyörätien jälkeen. Jos siinä ei olisi erillistä "odotusaluetta" ja painonappia sillä puolella niin jalankulkijan pitäisi odottaa valojen vaihtumista ennen pyörätietä ja sen ylittävää suojatietä.

Suojatiet pyörätien yli on havaintojeni mukaan ihan yleinen merkitsemistapa ja se tosiaan tarkoittaa täsmälleen samaa suojatietä kuin ajoradankin yli eli on hidastettava ja tarvittaessa annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Toisinaan jalankulkijat seisoskelevat pyörätien ylittävän suojatien päällä odotellen valojen vaihtumista, joka ei taas ole oikea tapa.

rantanr
29.07.2013, 19.12
Miksi jotkut autoilijat eivät noudata väistämissääntöjä?
Esimerkiksi siksi jos pyöräilijä "valuu" kohti suojatien jatketta, eikä autoilija ole varma, aikooko pyörä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Yleensä autoilija ei halua ajaa pyöräilijän päälle, vaikka foorumilla poikkeukset korostuvatkin.

Hupilisti
29.07.2013, 20.51
Tällätavallakin voi käydä kelvillä, kevareita ja laskeutumisköysiä kelvin poikki, olisi siinä tempoilijakin pian ottanut kiepää, jos oikein vauhdilla olisi pistellyt menemään, maltti on aina valttia sanovat.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013072717302194_uu.shtml

Tuntematta paikkaa tiedustelen, mitä asiaa sillä kevytmoottiripyöräilijällä sinne kelville oli ?
Kummastuttaa myös,etteikö toiminta aiemmin ole aiheutanut haittaa ja häiriötä liikenteelle ja näin köysiporukoille tullut mieleen merkitä narunsa kunnolla.

Vepa
29.07.2013, 20.56
Esimerkiksi siksi jos pyöräilijä "valuu" kohti suojatien jatketta, eikä autoilija ole varma, aikooko pyörä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Yleensä autoilija ei halua ajaa pyöräilijän päälle, vaikka foorumilla poikkeukset korostuvatkin.

Autoilijat ovat väistäneet, vaikka olen ollut jo pysähtyneenä, joten aina ei tästä voi olla kyse - vai onko sittenkin? Ovatko maantieniilot ja työmatkatempoilijat ehdollistaneet autoilijat väistämään?

mutanaama
29.07.2013, 20.57
Mitä mä lehdestä luin, niin tuota naruvirittelyä on samassa paikassa harrastettu 16 vuotta.

kolistelija
29.07.2013, 21.20
Mitä mä lehdestä luin, niin tuota naruvirittelyä on samassa paikassa harrastettu 16 vuotta.
Lehtijutusta sai myös sellaisen käsityksen että siellä ei olla oltu kovinkaan tarkkoja sillankäyttäjien turvallisuusaspektin kanssa.

"Aina me ollaan näin tehty..." ?

Median armoilla ollessa ei kuitenkaan voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Ehkä homma on ollut ihan fiksusti järjestetty, vaikka ilmeisesti tuollaista köyttä ei saisi missään tapauksessa virittää kelvin poikki.

CwA
29.07.2013, 21.35
Tuntematta paikkaa tiedustelen, mitä asiaa sillä kevytmoottiripyöräilijällä sinne kelville oli ?
Kummastuttaa myös,etteikö toiminta aiemmin ole aiheutanut haittaa ja häiriötä liikenteelle ja näin köysiporukoille tullut mieleen merkitä narunsa kunnolla.

Mitä toisaalta olen lukenut, niin ilmeisesti paikalla on ollut moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, jossa lisäkilpenä tonteille ajo sallittu tjms. Vaan ihan huhujahan nuo on ja mitään isompaa faktaa ei ole, mutta eiköhän tuossakin ole mennyt useampi juttu pieleen ja nyt vaan sattui muuttujat samaan aikaan samaan paikkaan ja kävi näin.

Ikinähän ei voi tietää mitä oikein siellä kelveillä mutkien takaa ja joskus puskien takaa paljastuu, niin siellä joutuu aika paljon jättämään yllätyksien varaa, ettei tule haveria.

Oletettavasti tässä tapauksessa on kevarilla menty olettamalla että kaikki on kuten aina ennekin, todennäköisesti ei ole maltettu pitää sellaista 20km/h luokkaa nopeutta mitä kovempaa ei oikein voi noilla väylillä ajella, jos mielii välttää vaaran, mutta tietäähän ei voi varmaksi noitakaan tekijöitä.

Puomithan siinä pitäisi olla jos köysi vedetään väylän pokki ja ennakkovaroitukset jos mutkapaikka, mutta eipä niitäkään ole kai ollut.

Harvemmin tosiaan yksi tekijä sitä onnettomuutta mahdollistaa.

CwA
29.07.2013, 21.39

Mitä toisaalta olen lukenut, niin ilmeisesti paikalla on ollut moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, jossa lisäkilpenä tonteille ajo sallittu tjms. Vaan ihan huhujahan nuo on ja mitään isompaa faktaa ei ole, mutta eiköhän tuossakin ole mennyt useampi juttu pieleen ja nyt vaan sattui muuttujat samaan aikaan samaan paikkaan ja kävi näin.

Ikinähän ei voi tietää mitä oikein siellä kelveillä mutkien takaa ja joskus puskien takaa paljastuu, niin siellä joutuu aika paljon jättämään yllätyksien varaa, ettei tule haveria.

Oletettavasti tässä tapauksessa on kevarilla menty olettamalla että kaikki on kuten aina ennekin, todennäköisesti ei ole maltettu pitää sellaista 20km/h luokkaa nopeutta mitä kovempaa ei oikein voi noilla väylillä ajella, jos mielii välttää vaaran, mutta tietäähän ei voi varmaksi noitakaan tekijöitä.

Puomithan siinä pitäisi olla jos köysi vedetään väylän pokki ja ennakkovaroitukset jos mutkapaikka, mutta eipä niitäkään ole kai ollut.

Harvemmin tosiaan yksi tekijä sitä onnettomuutta mahdollistaa.

edit: Tuossa on lisää tietoa tapauksesta, se mitä toisaalta lueskelin ei kaiketi sitten ollut tosiaan paikkansapitävää huhua:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013072917306643_uu.shtml

Siinä on vähän kaikessa ollut jotain pielessä, monta ei saisi ja ei pitäisi juttua, rapa tulee varmasti roiskumaan, mutta se tärkein opetus taitaa jäädä taas kaiken varjoon, tilannenopeus ja toisaalta muidenkin kuin tuttujen vaihtoehtojen miettiminen, eli köydenvirittelijöidenkin olisi suonut vähän enemmän miettivän niitä entä jos vaihtoehtoja.

edit2: editointi tuplaa viestin? mulla on kyllä viestien lähetyskin bugannut, herjaa välillä, että haluatko siirtyä pois sivulta. deleteä tuplille, jos löydän moisen.

Oatmeal Stout
30.07.2013, 10.04
... ja osa taas väistää silloin, kun minä olen väistämisvelvollinen...
Laki ei kiellä tuota :cool:

0802905
30.07.2013, 10.18
Kuullostaa sen verran vakavasti asennevammaiselta **sipäältä, että ihan ymmärrettävää välttää suoraa kontaktia. Toivottavasti sulla on todistajien yhteytiedot! Seuraamuksetta tuosta ei pidä päästä.

Noniin noin 9 päivää sitten viesti lähetetty http://www.ahlskogtransport.com/kontaktfi.html (http://www.ahlskogtransport.com/kontakt_fi.html): MoikkaKeskiviikkona 17.7. n. klo 14 tulin Mannerheimintien pyörätietä keskustaan päin. Musiikkitalon valoihin pysähtyessäni, vastaani tuli autotieltä keskustan suunnasta pakettiauto (Mercedes-Benz Sprinter hopea RSV-375) pakottaen minua väistämään(ei tööttiä).Linkki tapahtumapaikalle, olin lähes samassa paikassa kuten kuvan pyöräilijä: http://goo.gl/maps/cMxy2 (http://goo.gl/maps/cMxy2) Annoin vähän tilaa, koska autot eivät kuulu mielestäni kevyenliikenteenväylälle. Kuski päätti vain puskea takapyörääni hipoen ohi, sillä seurauksella että pakettiauton perä leikkasi ja takapyöräni vääntyi auton alle. Horjahdin ja jouduin nousemaan pyöränselästä. Paikalla oli kaksi jalankulkijaa, joiden kanssa ihmettelimme tapahtunutta, otin heidän yhteystiedot myös ylös. Auto jatkoi matkaansa pelastustietä kahvilan pihalle. Kuskina oli sellainen keski-ikäinen-iso-parrakas-mies, jonka kanssa jutteleminen ei olisi johtanut mihinkään tapahtuneesta tilanteesta päätellen.
Toivottavasti muut kuskinne noudattavat liikennesääntöjä. Sosiaalisen median painostuksesta halusin saattaa asian tietoonne. )

Minkäänlaista vastausta ei ole tullut, mutta oudosti jo neljä kertaa soinut tuntemattomasta numerosta puhelin. Pari kertaa vastanneena - vastapuoli on vain hiljaa. En keksi muutakaan mihin nämä puhelut liittyisivät...

JN75
30.07.2013, 11.10
Parin viime päivän aikana olen nähnyt sellaista pyöräilijän logiikkaa, että sitä on aika hankala ymmärtää. Tilanne on siis sellainen, että pyörätie on vain toisella puolella tietä ja pyöräilijä tulee jostain sivukadulta tälle pyörätielle ja ylittää tien suojatietä pitkin siirtyen ajamaan sinne jalkakäytävän puolelle. Tätä jalkakäytävää pitkin sitten tämä pyöräilijä ajaa satoja metrejä vaikka pyörätie on siellä toisella puolella. Matkanvarrella on useita turvallisia tienylityskohtia, joita käyttäen voi siirtyä sinne toiselle puolelle, kun tarvetta on. Mikä siis houkuttelee pyöräilijän sinne väärälle puolelle tietä?

Ja sama tilanne toisinpäin. Pyöräilijä tulee sivukadulta tai pihasta siihen jalkakäytävälle ja ajaa sitä jalkakäytävää pitkin satoja metrejä ja jossain vaiheessa ylittää tien ja jatkaa matkaansa sitä pyörätietä pitkin. Miksei sinne pyörätielle voi siirtyä heti, kun kumminkin sinne jossain vaiheessa on menossa?

Ainoa jollain tapaa ymmärrettävä selitys on se, että pyöräilijä kokee olonsa turvallisemmaksi siellä jalkakäytävän puolella, kun siellä on vähemmän sellaisia risteyksiä, joissa autot tulevat väistämisvelvollisina sille tielle, jota pitkin pyöräilijä ajaa.

Miskat
30.07.2013, 11.56
Itse hämmästelen edelleen sitä, että pyöräilijät eivät pysähdy pyörätiellä suojatien kohdalla, kun suojatietä on ylittämässä ihmisiä (oli valot tai ei) ja muu risteävä liikenne (autot) on kauniisti pysähdyksissä antamassa jalankulkijoille tietä.

Hyvä esimerkki erittäin vaarallisesta paikasta on Helsingin keskustassa Elielinaukion suojatie siinä Sanomatalon ja hotellin välissä. Juna-asemalta lappaa kävelijöitä suojatielle Sanomatalolle päin, ja bussit ja taksit pysähtyvät suojatien eteen, mutta pyörätiellä (ajoradan ja kävelyalueen välissä) kovaa vauhtia suhaavat pyöräilijät eivät välitä näistä, vaan kokevat olevansa etuoikeutettuja jatkamaan matkaansa hidastamatta.

Kun lähestyn suojatietä ja pyörätietä, annan pyöräilijöiden aina mennä ensin, mutta minun päähäni ei oikein mahdu ajatus, että jo suojatietä ylittäessäni minun pitäisi pysähtyä keskelle suojatietä bussin nokan eteen odottelemaan, että pyöräilijät pääsevät ohi. Useita vaaratilanteita tässä(kin) risteyksessä on jo tapahtunut, sekä minulle että muille. Ja se, että pyöräilijä varoittaa suojatietä parhaillaan ylittäviä ihmisiä lähestymisestään soittamalla aggressiivisesti kelloaan, ei paranna asiaa. Hänhän on vain todistanut käsittävänsä sen, että suojatien edessä odottavan bussin takaa todennäköisesti kohta tulee suojatien ylittäjiä, jolloin hänen pitäisi pysähtyä.

stiplu
30.07.2013, 12.27
Itse hämmästelen edelleen sitä, että pyöräilijät eivät pysähdy pyörätiellä suojatien kohdalla, kun suojatietä on ylittämässä ihmisiä (oli valot tai ei) ja muu risteävä liikenne (autot) on kauniisti pysähdyksissä antamassa jalankulkijoille tietä.

Tää on kyllä niin totta, ja myös pelottavaa ja turhauttavaa kun minä pyrin aina antamaan vapaan kulun jalankulkijalle suojatiellä pyörätien yli niin eikö sieltä tule takaa toinen pyöräilijä joka huitelee ohitse. Siinä sitten sekä jalankulkija että minä seistään hölmistyneinä eikä jalankulkija uskalla mennä ennenkuin mä olen myös mennyt. Mähän kun olen myös pyöräilijä ja ilmeisesti vain odottomassa ovelasti vuoroani että voin ajaa päälle.

Että kun täällä (syystäkin) viestikaupalla ilmotellaan autoilijoiden suojatiesääntöjen tolkuttomasta rikkomisesta niin muistetaanhan ne sitten myös itse siellä fillarin päällä?

Highlander
30.07.2013, 12.28
Minkäänlaista vastausta ei ole tullut, mutta oudosti jo neljä kertaa soinut tuntemattomasta numerosta puhelin. Pari kertaa vastanneena - vastapuoli on vain hiljaa. En keksi muutakaan mihin nämä puhelut liittyisivät...
Onneksi ei sentään huohota puhelimeen :D Mutta joo vitsit siksiin...vähän kyllä ihmetyttää kun et mennyt tilanteen jälkeen jututtaan kuskia. Isokin mies varmaan saa sanan suustaan vaikka olisi partakin.

Jake_Kona
30.07.2013, 12.35
Aika harvoissa paikoissa on pyörätien yli suojatie. (Vai mistä on puhe)

stiplu
30.07.2013, 12.53
Aika harvoissa paikoissa on pyörätien yli suojatie. (Vai mistä on puhe)

Ainakin Helsingissä lukemattomissa paikoissa. Kyseessä siis yleensä paikka jossa kevyenliikenteenväylä jaettu esim. viivalla jalankulkijoille ja pyörille ja kadun ylittävän suojatien seepra jatkuu pyörätien yli.

Pyörällä ja autolla
30.07.2013, 13.03
Eilen oli sitten viimeinen kerta kun meikäläinen ajaa Stenbäckinkadun pyörätietä pitkin. Tästälähtien ajan siinä aina ajoradalla.
Syy siihen on tämä mikä tapahtui eilen.
Ajoin hiljakseen pyörätietä Manskulta Lastenklinikan suuntaan kun tuolta pihasta http://goo.gl/maps/bWilj ajaa auto vauhdilla suoraan eteen. Koska oma vauhti oli luokkaa 10 km / h niin ehdin jarruttaa ennen osumaa auton kylkeen. Siinä vaiheessa myös auto pysähtyi ja kuskin katse kääntyi vasta tässä vaiheessa oikealta vasemmalle ja silloin huomasi minut. Ajoin auton edestä ja näytin sormilla silmiä, niin silloinhan tämä naiskuski löysi äänitorven autostaan. Pysäytin pyörän ja menin kysymään oliko jotain asiaakin. Keskustelu oli sitten autokuski osalta luokkaa perus " ette te pyöräilijät yhtään kato miten ajatte ja tulit vähän hemmetin kovaa ym ym muuta sontaa. asilallista keskustelua ei edes kannattanut yrittää kun ei saanut suunvuoroa.

Jatkoin sitten matkaa ja eikö saamari yksi ääliö tule samallalailla sairaalan huoltopihalta http://goo.gl/maps/OtVe4 Stop merkin takaa pysähtymättä suoraan eteen.
Perinteiset sormilla silmiin näyttäminen johon perinteinen reaktio avoimen ikkunan kautta " Haista pyöräilijä v.... , sun pitää väistää ". En edes viitsinyt aloittaa keskustelua väistämissäännöistä. Tää on muten sellainen paikka että ennen on autoja sieltä eteen ajanut ja eteen myös kääntynyt, joten ajan tuohon kohtaan todella varovasti ja hiljaa kuten eilenkin.

Jotta tässä ei olisi kaikki niin ei kahta ilman kolmatta. Vähän matkaa eteenpäin, niin eikö taas tule yksi väistämissäännöistä tietämätön kolmion takaa lastenklinikan pihalta eteen http://goo.gl/maps/ncp4y ja jää autonsa kanssa ihan keskelle pyörätietä tukkien koko väylän. Tässä vaiheessa en viitsinyt tehdä enää muuta kuin pyörittää päätä ja ihmetellä maailman menoa.

Miskat
30.07.2013, 13.25
Ainakin Helsingissä lukemattomissa paikoissa. Kyseessä siis yleensä paikka jossa kevyenliikenteenväylä jaettu esim. viivalla jalankulkijoille ja pyörille ja kadun ylittävän suojatien seepra jatkuu pyörätien yli.

http://goo.gl/maps/q1j2I
Esimerkissäni puhun juuri linkissä näkyvästä risteyksestä. Bussit, jotka tulevat laiturialueelle, väistävät tällä suojatiellä kulkevia, mutta vieressä ajavat pyöräilijät eivät väistä eivätkä pysähdy. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt pyöräilijän pysähtyvän, vaan vähintään jotain kiemura-ajoa siinä sitten harrastetaan. Jää siinä kävelijänä sitten keskelle ajotietä kuikuilemaan oikealle ja vasemmalle, uskaltaako astua pyörätieosuudelle, jotta pääsee jatkamaan matkaansa. En etsi vastauksia "olet oikeassa / olet väärässä" mutta haluaisin ihan oikeasti ymmärtää, jotta saisi näkövinkkeliä pyöräilijänkin ajatuksiin.

Pyörällä ja autolla
30.07.2013, 14.35
http://goo.gl/maps/q1j2I
Esimerkissäni puhun juuri linkissä näkyvästä risteyksestä. Bussit, jotka tulevat laiturialueelle, väistävät tällä suojatiellä kulkevia, mutta vieressä ajavat pyöräilijät eivät väistä eivätkä pysähdy. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt pyöräilijän pysähtyvän, vaan vähintään jotain kiemura-ajoa siinä sitten harrastetaan. Jää siinä kävelijänä sitten keskelle ajotietä kuikuilemaan oikealle ja vasemmalle, uskaltaako astua pyörätieosuudelle, jotta pääsee jatkamaan matkaansa. En etsi vastauksia "olet oikeassa / olet väärässä" mutta haluaisin ihan oikeasti ymmärtää, jotta saisi näkövinkkeliä pyöräilijänkin ajatuksiin.

Ei mulla ainakaa ole pyörällä ( eikä muuten autolla tai prätkälläkään ) ajaessa ole mitään vaikeuksia päästää suojatietä ylittävä jalankulkija menemään ensin, ajan sitten pyörätiellä tai ajoradalla. Joko pysähdyn kokonaan tai hiljennän ja näytän kädellä jalankulkijalle että ole hyvä vaan ja mene ensin. Usein jalankulkijan ilme on todella hämmästynyt ja eivät tiedä mennäkkö vai ei. Osa autoilijoista ei sitten tästä tykkää kun rupeavat soittamaan torvea siellä takana jos ajan ajoradalla ja päästän jalankulkijan menemään. Onpa muutama sankari pari kertaa lähtenyt ohittamaan minua vastaantulevan kaistan kautta ja melkein teilannut jalankulkijan.

mehta
30.07.2013, 14.46
http://goo.gl/maps/lCE8C

Kertokaapa viisaammat, että onko tuossa Tuomarilantieltä Turunväylälle käännyttäessä suojatie vaiko pyörätien jatke? Riippumatta vastauksesta, tuntuu että ko. valottomassa risteyksessä autoilijat jättävät katsomatta, oli sitten kyseessä lenkkeilijä tai pyöräilijä, ja kääntyvät "isomman oikeidella" melko kovillakin vauhdeilla.

E: Tästä varmaan aikaisemminkin jo keskusteltu, mutta...

Pyörällä ja autolla
30.07.2013, 15.02
http://goo.gl/maps/lCE8C

Kertokaapa viisaammat, että onko tuossa Tuomarilantieltä Turunväylälle käännyttäessä suojatie vaiko pyörätien jatke? Riippumatta vastauksesta, tuntuu että ko. valottomassa risteyksessä autoilijat jättävät katsomatta, oli sitten kyseessä lenkkeilijä tai pyöräilijä, ja kääntyvät "isomman oikeidella" melko kovillakin vauhdeilla.

E: Tästä varmaan aikaisemminkin jo keskusteltu, mutta...

Todella tuttu paikka kun on ihan kotinurkilla ja melkein päivittän tulee tuosta ajettua. Tuo on niin päivänselvä pyörätien jatke kuin olla ja voi. Yhdistetystä kevyenliikenteenväylästä kertovat liikennemerkit molemmilla puolilla risteystä, jolloin tuo on pyörätien jatke vaikka se googlemapsin kuvassa onkin merkitty vielä suojatieraidoituksella. Sen lisäksi Espoon keskuksen suunnasta Turunväylälle kääntyviä autoja varoitetaan pyöräilijöistä erillisellä liikennemerkillä
http://goo.gl/maps/2P0Kp Saisi vaan samanlainen merkki olla myös Ymmerstan suunnasta tuleville autoille, sillä olen pistänyt ihan saman asian huomioon että autot ajavat tuosta melkoisella vaudilla kun kääntyvät Turuntielle. Pari kertaa on ollut allejääminen todella lähellä.

Co-re
30.07.2013, 16.21
Onko kenellekään tullut poliisi juttelemaan tai peräti sakottamaan autojen seassa ajamisesta kun kevari olisi vieressä kulkenut? Yhtä kauhuahan tuo ajaminen on, erityisesti yhdistetyillä kevareilla kun nopeuserot alkavat kasvaa moottoritiemittoihin varovaisuuden ja sääntöjen ymmärryksen kuitenkin monelta puuttuessa.

Oatmeal Stout
30.07.2013, 16.36
Poliisi tullut juttelemaan tiellä 130, kun heidän mielestä emme olleet riittävästi pientareella ja olivat seuraavan mäen jälkeen odottamassa meitä - hirvittävä kahden hengen joukkio ikämiehiä.

Smo
30.07.2013, 16.38
Moneen kertaan on ohi mennyt mutta ei ole kertaakaan edes maininnut aiheesta.

Kuutio
30.07.2013, 16.38
Iltapulun uutinen siitä miten kilpapyöräilijän ajaminen oli päättynyt:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288586077594.html?ref=rss

Co-re
30.07.2013, 16.44
Kevarilla ei kuitenkaan ilmeisesti ole jalankulun suhteen mitään liikennesääntöjä? Eniten kauhistuttaa koirat ja lapset mutta niitä sentään osaa varoa.

Mosh
30.07.2013, 16.56
Eikö täällä muita häiritse Manskun pyörätiellä olevat nupukiviristeykset, joissa raot ovat niin valtavat kivien välissä, että rengas ajautuu helposti kivetyksen rakoihin?

Esimerkkinä vaikka Lönnrotinkadun ja Manskun risteyksessä. Kyllä autoteillä ja jalkakäytyävillä nämä raot täytetään niin, että pinta on vähän tasaisempi. On täysin logiikan vastaista, että juuri pyörätielle on jätetty isot raot.

Näissä kohdissa vedän siis joko vinottain, tai hieman jalkakäytävän puolella.

Pyörällä ja autolla
30.07.2013, 16.59
Onko kenellekään tullut poliisi juttelemaan tai peräti sakottamaan autojen seassa ajamisesta kun kevari olisi vieressä kulkenut? Yhtä kauhuahan tuo ajaminen on, erityisesti yhdistetyillä kevareilla kun nopeuserot alkavat kasvaa moottoritiemittoihin varovaisuuden ja sääntöjen ymmärryksen kuitenkin monelta puuttuessa.

Yhden kerran aikoinaan Tammisaaressa asuessani. Talvi ja Raaseporintien vieressä oleva kelvi http://goo.gl/maps/UBYVT kirkkaassa umpijäässä. Huutelivat kaiuttimesta että pitäisi mennä pyörätielle ajamaan ja kun en mennyt niin pysäyttivät seuraavassa risteyksessä. Käskivät uudestaan pyörätielle ajamaan jollointotesin että " konstaapeli on hyvä vaan ja menee kokeilemaan itse ajamista tolle luistinradalle " ja tarjosin pyörää. Kävi sitten jalan katsomassa ja kokeilemassa pyörätien pintaa ja liukkautta ja totesi " joo ei siellä pysty ajamaa, liian vaarallista, aja vaan ajoradalla ".

Co-re
30.07.2013, 17.01
Eikö täällä muita häiritse Manskun pyörätiellä olevat nupukiviristeykset, joissa raot ovat niin valtavat kivien välissä, että rengas ajautuu helposti kivetyksen rakoihin?

Esimerkkinä vaikka Lönnrotinkadun ja Manskun risteyksessä. Kyllä autoteillä ja jalkakäytyävillä nämä raot täytetään niin, että pinta on vähän tasaisempi. On täysin logiikan vastaista, että juuri pyörätielle on jätetty isot raot.

Näissä kohdissa vedän siis joko vinottain, tai hieman jalkakäytävän puolella.

Itseäni häiritsee vastaavat tuolla Ruoholahdessa kun Baanan jälkeen jatkaa kohti Lauttasaarta. Ei niin pahoja 35mm renkailla mutta silti pitää varoa.

Co-re
30.07.2013, 17.02
Yhden kerran aikoinaan Tammisaaressa asuessani. Talvi ja Raaseporintien vieressä oleva kelvi http://goo.gl/maps/UBYVT kirkkaassa umpijäässä. Huutelivat kaiuttimesta että pitäisi mennä pyörätielle ajamaan ja kun en mennyt niin pysäyttivät seuraavassa risteyksessä. Käskivät uudestaan pyörätielle ajamaan jollointotesin että " konstaapeli on hyvä vaan ja menee kokeilemaan itse ajamista tolle luistinradalle " ja tarjosin pyörää. Kävi sitten jalan katsomassa ja kokeilemassa pyörätien pintaa ja liukkautta ja totesi " joo ei siellä pysty ajamaa, liian vaarallista, aja vaan ajoradalla ".

Aikoinaan itsekin Tammisaaressa osa-aikaisesti asuessani liukastelin tuossa monesti tosin juosten ;)

Sami93
30.07.2013, 20.25
Tapahtui tänään n. klo 18-19 tässä: http://goo.gl/maps/M6YF9

Tulin Sokokselta päin pyörällä. Mies kyynärsauvan kanssa tuli Kaivopihalta päin suojatien yli, ja minun edessä ajanut pyöräilijä veti melkein miestä päin, jolloin mies iski kyynärsauvansa edellä ajaneen takapyörään. :) Pyöräilijä huusi "MITÄ SÄ TEET SÄ MAKSAT TÄSSÄ MENEE PYÖRÄTIE" En jäänyt seuraamaan tilannetta. Tuossa kohdassahan pyöräilijän pitää väistää jalankulkijoita.

pätkä
30.07.2013, 21.28
Iltapulun uutinen siitä miten kilpapyöräilijän ajaminen oli päättynyt:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288586077594.html?ref=rss

Kilpapyörällä ajanut mies loukkaantui kun törmäsi kääntyvään autoon Tuusulassa maanantaina.
Tuusulalainen 36-vuotias nainen kuljetti henkilöautoa Ruukinkujalta oikealle Vanha Valtatielle. Hän kytki uudelleen suuntamerkin oikealle heti käännyttyään, koska hän oli menossa Vanha Valtatie 190 kiinteistön pihaan.

Tuusulalainen 63-vuotias mies ajoi Linjatien suunnasta ajorataa pitkin kilpapyörällä samaan suuntaan ja osui kyseisen auton perään kaatuen maahan.

Pyöräilijä kertoi ajaneensa noin 40 km:n tuntinopeutta.

Tien vieressä on kevyenliikenteenväylä, jota pyöräilijöiden tulisi käyttää, poliisi huomauttaa.

Mies valitti kipua jalassa ja hänet vietiin sairasautolla saamaan ensiapua.

Googlen katunäkymän mukaan Ruukinkujan ja Vanhan Valtatien risteyksessä Vanhan Valtatien suuntaan ei ole pyörätiemerkkiä 422 tai muitakaan vastaavia merkkejä jotka velvoittaisivat pyöräilijän ajamaan muualla kuin ajoradalla. Kuva tietysti on jo vanha ja voi olla että liikennemerkki on sinne sittemmin laitettu. Jos tilanne on edelleen sama kuin Googlen katunäkymässä niin ajoradan vieressä on vain joku "väylä".

Pitäisi myös poliisin muistaa että pyörällä on kylläkin sallittua ajaa ajoradalla, (lyhyen matkaa,reitin,turvallisuuden jne. vuoksi) jos sitä ei ole erikseen kielletty esim. liikennemerkillä 322 tai 324 ja tietysti myös moottoritiellä jne.

Aika täpärästi on myös autoilija tullut kolmion takaa Vanhalle Valtatielle pyöräilijän eteen.

Sauli Lumikko
30.07.2013, 21.41
Pitäisi myös poliisin muistaa että pyörällä on kylläkin sallittua ajaa ajoradalla, (lyhyen matkaa,reitin,turvallisuuden jne. vuoksi) jos sitä ei ole erikseen kielletty esim. liikennemerkillä 322 tai 324 ja tietysti myös moottoritiellä jne.
Ei ole muistaakseni ihan noin vapaata: lyhyen matkaa reitin, turvallisuuden tms. syyn vuoksi saa ajaa pyörätien sijaan ajoradalla vain silloin, kun pyörätie on menosuuntaan nähden vasemmalla puolella ajorataa.

Ajosuuntaansa nähden oikealla puolella olevaa pyörätietä on käytettävä, paitsi toki jos se on ajokelvottomassa kunnossa.

pätkä
30.07.2013, 21.54
Ei ole muistaakseni ihan noin vapaata: lyhyen matkaa reitin, turvallisuuden tms. syyn vuoksi saa ajaa pyörätien sijaan ajoradalla vain silloin, kun pyörätie on menosuuntaan nähden vasemmalla puolella ajorataa.

Ajosuuntaansa nähden oikealla puolella olevaa pyörätietä on käytettävä, paitsi toki jos se on ajokelvottomassa kunnossa.

Aivan, kirjoitin turhan lyhyesti. Olisi kuitenkin mukava tietää joko tuossa risteyksessä on pyörätien käyttöä velvoittava liikennemerkki. Aika kitsaasti noita on ripoteltu muutenkin Googlen Streetview:n mukaan tuon Vanhan Valtatien vieressä kulkevan "kevyenliikenteenväylän" ja risteävien teiden risteyksiin.

mehta
31.07.2013, 10.34
Itseäni häiritsee vastaavat tuolla Ruoholahdessa kun Baanan jälkeen jatkaa kohti Lauttasaarta. Ei niin pahoja 35mm renkailla mutta silti pitää varoa.

Siinä juuri Ruoholahdessa kohti Lauttasaarta on sopivasti mukulat pyörätiellä mutta kävelytiellä on sileää asfalttia... Pohdin eilen siitä ajaessa että mikäköhän on ollut järjenjättiläisen pointti tehdessä tuota kohtaa...

Oatmeal Stout
31.07.2013, 11.07
Kilpapyörällä ajanut mies loukkaantui kun törmäsi kääntyvään autoon Tuusulassa maanantaina.
Tuusulalainen 36-vuotias nainen kuljetti henkilöautoa Ruukinkujalta oikealle Vanha Valtatielle. Hän kytki uudelleen suuntamerkin oikealle heti käännyttyään, koska hän oli menossa Vanha Valtatie 190 kiinteistön pihaan.

Tuusulalainen 63-vuotias mies ajoi Linjatien suunnasta ajorataa pitkin kilpapyörällä samaan suuntaan ja osui kyseisen auton perään kaatuen maahan.

Pyöräilijä kertoi ajaneensa noin 40 km:n tuntinopeutta.

Tien vieressä on kevyenliikenteenväylä, jota pyöräilijöiden tulisi käyttää, poliisi huomauttaa.

Mies valitti kipua jalassa ja hänet vietiin sairasautolla saamaan ensiapua.

Googlen katunäkymän mukaan Ruukinkujan ja Vanhan Valtatien risteyksessä Vanhan Valtatien suuntaan ei ole pyörätiemerkkiä 422 tai muitakaan vastaavia merkkejä jotka velvoittaisivat pyöräilijän ajamaan muualla kuin ajoradalla. Kuva tietysti on jo vanha ja voi olla että liikennemerkki on sinne sittemmin laitettu. Jos tilanne on edelleen sama kuin Googlen katunäkymässä niin ajoradan vieressä on vain joku "väylä".

Aika täpärästi on myös autoilija tullut kolmion takaa Vanhalle Valtatielle pyöräilijän eteen.
Kun se mies tuli Vanhaa Valtatietä Linjatien suunnasta, niin siellä on pyörätien merkki, joten miehen olisi pitänyt olla pyörätiellä ja näkyvyys on hyvä, joten pyöräilijän olisi pitänyt nähdä auto, joka on kääntymässä pois Vanhalta Valtatieltä, ja toimia sen mukaan. Tarina ei kerro kauanko k.o. naiselta kesti operaatio kääntyminen - sinänsä hämmentävää, ettei hän ajanut Ruukinkujalta kiinteistölle pitkin klv:ä.

ppikkupe
31.07.2013, 12.47
Onko kenellekään tullut poliisi juttelemaan tai peräti sakottamaan autojen seassa ajamisesta kun kevari olisi vieressä kulkenut?

Kevari on joku mopo, mutta juu... Ei ole tullut. Itse asiassa vähän päinvastainen homma tapahtunut. Juttelin paikallisen poliisin kanssa siitä, että olisiko tässä kohtaa sallittua jatkaa maantiefillarilla suoraan, ja mennä tuo reilun kilometrin pätkä Arktikumia kohden nelostien puolelta sen sijaan että kaartaisi oikealle ja puikkelehtisi kelvejä pitkin: http://goo.gl/maps/eAGk1

Poliisin ei keksinyt syytä, miksi ei maantien vierustaa saisi ajaa, jos sitä ei ole erikseen merkeillä kiellettykään. Huomioi vielä senkin, että maantiepyörällä nopeuttakin on sen verran enemmän. Kehoitti vain terveen järjen käyttöön, koska "maalaiset" ei ole välttämättä aina tottuneet siihen, että fillaristit kulkevat ajoradan puolella.

...

Mutta ei ne ole tottuneet kelvillä ajaviinkaan... Viimeksi eilen jouduin turvautumaan kahteen refleksiväistöön. Ensin Toripuistikon kohdalla piha-alueelta syöksyneen naiskuskin toimesta, ja vähän myöhemmin Ounasjoentiellä vasemmalle kääntyvän papparaisen takia. Naiskuski näytti säikähtävän itsekin, papparaisen ilmeestä päätellen nuoremman kuskin kait kuuluikin väistää alta pois.

ppikkupe
31.07.2013, 12.55

Aivan. Lasten, lastenrattaiden, jalankulkijoiden, rullaluistelijoiden sekä -hiihtäjien, koirien ulkoiluttajien ja huomattavasti hitaampien muiden pyöräilijöiden vuoksi pyörätiet ovat usein ajokelvottomassa kunnossa.

pätkä
31.07.2013, 13.01
Kun se mies tuli Vanhaa Valtatietä Linjatien suunnasta, niin siellä on pyörätien merkki, joten miehen olisi pitänyt olla pyörätiellä ja näkyvyys on hyvä, joten pyöräilijän olisi pitänyt nähdä auto, joka on kääntymässä pois Vanhalta Valtatieltä, ja toimia sen mukaan. Tarina ei kerro kauanko k.o. naiselta kesti operaatio kääntyminen - sinänsä hämmentävää, ettei hän ajanut Ruukinkujalta kiinteistölle pitkin klv:ä.

Noh, menee nyt hieman saivarteluksi varsinkin kun tuosta uutisesta ei todellakaan kaikki faktat käy selville, eikä paikalla olevien liikennemerkkien nykytilasta ole tietoa. Mikään ei kerro että pyöräilijä olisi ohittanut tuon viimeisen pyörätiemerkin joka on Konradinpolun ja Vanhan Valtatien risteyksessä, kerrotaan vain että pyöräilijä tuli Linjatien suunnasta, ei kerrota että sieltä asti olisi ajanut. Ruukin Kujan ja Vanhan Valtatien risteyksessä ei ole pyörätiemerkkiä kiinteistön nro 190 suuntaan. Törmäyshän tapahtui kuitenkin tuon risteyksen jälkeen eikä siinä siis ole pyörätietä. Tässä tapauksessa tuo väylä joka alkaa em. risteyksestä kiinteistön nro 190 suuntaan on mielestäni korkeintaan jalkakäytävä.

pätkä
31.07.2013, 13.23

Tuossa viestissä nro 2291 vastasinkin jo tähän mutta unohtui tuo tieliikennelain 8§ ”Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa”.

Oatmeal Stout
31.07.2013, 14.22
Tässä tapauksessa tuo väylä joka alkaa em. risteyksestä kiinteistön nro 190 suuntaan on mielestäni korkeintaan jalkakäytävä.
Kun vähäpätöisissä risteyksissä ei tarvitse olla niitä merkkejä, niin ... sitä voi itse kukin käydä katsomassa niitä merkkejä vaikka pyörälenkillään.

pätkä
31.07.2013, 15.16
Kun vähäpätöisissä risteyksissä ei tarvitse olla niitä merkkejä, niin ... sitä voi itse kukin käydä katsomassa niitä merkkejä vaikka pyörälenkillään.

Ruukinkujalta Vanhalle Valtatielle saapuvalle on osoitettu väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla. Ruukinkuja ei siten ole laissa tarkoitettu vähäinen tie.
Eli tuossa on kyllä ihan oikea risteys.

Edit. Jos kyseessä olisi vähäisen tienristeys niin myös pientareella oleva yhtenäinen valkoinen viiva ei muuttuisi Ruukinkujan liittymän kohdalla katkoviivaksi.

Oatmeal Stout
31.07.2013, 15.31
Ruukinkujalta Vanhalle Valtatielle saapuvalle on osoitettu väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla. Ruukinkuja ei siten ole laissa tarkoitettu vähäinen tie.
Eli tuossa on kyllä ihan oikea risteys.

Edit. Jos kyseessä olisi vähäisen tienristeys niin myös pientareella oleva yhtenäinen valkoinen viiva ei muuttuisi Ruukinkujan liittymän kohdalla katkoviivaksi.
Ahaa, käynyt lenkkeilemässä Tuusulassa - Helsingissä etenkin iäisessä on paljon katuja s.e. joka toisessa tai kolmannessa risteyksessä on klv-merkinnät.
Järvenpäästä voi löytää kolmion ja valkean viivan ja korotuksen klv-tasoon, jolla kuulemma siitä tulee vähäinen risteys tai aikakin viranomaisten tulkinnan mukaan.

pätkä
31.07.2013, 15.40
Ahaa, käynyt lenkkeilemässä Tuusulassa - Helsingissä etenkin iäisessä on paljon katuja s.e. joka toisessa tai kolmannessa risteyksessä on klv-merkinnät.
Järvenpäästä voi löytää kolmion ja valkean viivan ja korotuksen klv-tasoon, jolla kuulemma siitä tulee vähäinen risteys tai aikakin viranomaisten tulkinnan mukaan.

No, en todellakaan ole käynyt lenkkeilemässä Tuusulassa, kommentit on pelkästään Googlen Streetview:n pohjalta. Muutenkin enemmän kiinnostaa kuka tuossa tapauksessa ajoi väärin ja kuka oikein ja omat tulkinnat voi hyvinkin olla pielessä mutta keskustelemalla voi sitten se oikeakin tulkinta löytyä. Toistaiseksi pysyn kannassani:D.

Eipä liene kovin harvinaista että liikennemerkit ja katumerkinnät on väärin tehty ja vieläpä väärin tulkittujakin. Varmaan näin on myös Helsingissä ja Järvenpäässä.

bomba
31.07.2013, 16.06
-tu mitä liikennettä. Ajoin fillarilla autotietä pitkin risteykseen. Sieltä naisautoilija kolmion takaa suoraan eteen. Näin että se tulee niin kovaa ettei sillä ole aikomustakaan noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, joten osasin hidastaa ajoissa. Levittelin käsiäni kun se ajoi nenän edestä ohi. Yritin saada sen kiinni jotta olisin voinut avautua, mutta liikennevalot olivat eukolle suosiollisia ja se pääsi karkuun. Toivottavasti se kuitenkin tajusi mitä tapahtui ja ottaa ehkä opikseen.

Samalla matkalla iso rekka puski suoraan nenän eteen rakennustyömaalta, ja vieläpä kaistaa väärään suuntaan. Tässä väistöjarrutuksen tekeminen jäi vähän täpärämmälle. Kukapa sitä osaisi varautua siihen että yhtäkkiä joku tulee rekalla vastapalloon.

On se ihme ettei liikenteessä kuole enempää jengiä.

Smo
31.07.2013, 16.21
Nii .. isolla kirkolla meinannu jäädä auton alle kun ei tullut mieleenkään että se kääntyy parkkipaikalle kiellettyyn ajosuuntaan eikä piittaa yhtään..
samalla kävelyllä pari minuuttia myöhemmin taksi kääntyi eteen liikenneympyrästä ja yritti ajaa varpaiden yli .. pakko oli pamauttaa takaikkunaan vaikka sillä oli asiakkaita kyydissä ..

FillaRilla
31.07.2013, 16.32
Kellokosken paikka on kovasti tuttu. Tulee Järvenpäästä päin käännyttyä tuolle samalle kiinteistölle vähintäin viikottain, mihin autoilija ko. uutisessa. Tämä Ruukinkuja, mistä autoilija oli saapunut on vain 15-20m:n päässä kiinteistön liittymästä, joten käsittääkseni jos auto on tullut fillaristin eteen, se on tullut aivan liian pieneen väliin, etenkin kun on ollut heti kääntymässä, eikä kiihdyttämässä alta pois. Jos fillaristi olisi ajanut klv:iä, autoon törmääminen olisi tod.näk. tapahtunut kylkeen, eikä perään kuten nyt kävi.
Paikka ei muuten nykyään ole Kuukkelin näyttämän näköinen. Tuossa Ruukinkujan ja kiinteisöliittymän välissä on klv:ssä korotus, joten se ei houkuta auoilijaa siitä ajamaan.
Ja kyllä se Kellokosken läpi ajaessa on selkeasti klv, eikä vain jalkakäytävä. Maantiepyörälle ko. pätkä tosin on melko huonokuntoinen, joten sen kyllä reippaasti edetessä (kuten uutisen pyöräilijä rajoituksen mukaan 40km/) mieluummin ajaa autotiellä.
Poliisin kommentti siitä, missä pyöräilijän olisi tullut ajaa ei loppupelissä vaikuta syyllisyyteen. Autoilijan syy. Ihmettelen kylläkin, miksei fillaristi kerennyt jarruttamaan. Näkyvyys paikalla ei ole mitenkään huono.

Pyörällä ja autolla
31.07.2013, 16.42
Enpä sitten tänään aamulla työmatkalla ehtinyt kuin reilun 500 metrin päähän himasta, kun tuli jo läheltäpiti tilanne.
Ajoin kelviä pitkin tässä http://goo.gl/maps/yIlvk kun takaa tulee farmarivolvo, menee ohi ja kääntyy samantien käyttämättä vilkkua suoraan eteen ja ajaa Ymmerstan koulun parkkipaikalle.

Sami93
31.07.2013, 17.59
Tällänen: http://www.dailymotion.com/video/x12izo7_29072013_sport vastaantulijan olisi pitänyt odottaa? Yleensä sen puolen kulkija väistää jonka puolella este on
EDIT: Siis tämä aurinkolasityyppi kohdassa 0:10. Jouduin melkein pysähtymään, video vääristää mittasuhteita, väliin ei jäänyt paljoa tilaa.

ppikkupe
31.07.2013, 18.09
Mitäs hirveetä tuossa tapahtui?

Jopoman
31.07.2013, 21.08

Siinä juuri Ruoholahdessa kohti Lauttasaarta on sopivasti mukulat pyörätiellä mutta kävelytiellä on sileää asfalttia... Pohdin eilen siitä ajaessa että mikäköhän on ollut järjenjättiläisen pointti tehdessä tuota kohtaa...

Jos tuota tehdessä olisi käytetty järkeä, siinä olisi sileä pyörätie, joka muodostaisi sivukaduilta tuleville väistämisvelvollisille (ja järjestelmällisesti eteen tunkeville) autoilijoille hidastetöyssyn.
Suosittelen baana-larun silta välille ajoa kanavan rantaa pitkin, nopeampi ja stressittömämpi vaihtoehto.

stiplu
01.08.2013, 08.58
Tällänen: http://www.dailymotion.com/video/x12izo7_29072013_sport vastaantulijan olisi pitänyt odottaa? Yleensä sen puolen kulkija väistää jonka puolella este on
EDIT: Siis tämä aurinkolasityyppi kohdassa 0:10. Jouduin melkein pysähtymään, video vääristää mittasuhteita, väliin ei jäänyt paljoa tilaa.

Jos tosta pitää "syyllisiä" löytää ni nehän on ne tyypit jotka seisoo siinä tukkien pyörätien ;)

Siis oikeestihan toi nyt vaan on muutenkin huono kohta koska just tossa on vain kapea pyörätie ja sijaintinsa johdosta yhdessä stadin vilkkaimmista kulmakunnista joten siinä riittää turisteja ja muita ihmisiä jotka ei vaan hahmota että tuo pätkä olisi vain pyörille ja jalankulkijoiden kuuluisi kulkea joko toisella puolella katua tai puiston puolelta. Nää on vaan paikkoja joissa ei voi vaan mennä ja olla minäminä-asenteella. Vaikka olisikin oikeassa (sinä) tai väärässä (aurinkolasijäbä) tai hengailemassa (heput), kaupungissa kun vaan on paljon ihmisiä yhtäaikaa ja kaikki ei hahmota ympäristöään koko ajan liikennemielessä. Onneks et kuitenkaan avautunut vielä pikkutytöstä joka tulee vastaan väärällä puolella.

ppikkupe
01.08.2013, 12.20
EDIT: Siis tämä aurinkolasityyppi kohdassa 0:10. Jouduin melkein pysähtymään

Ahaa. No minä jouduin tuon takia katsomaan ensin 30 sekunnin turhanpäiväisen trailerin ja kääntämään koneelta äänet mutelle. Katsoisin, että enemmän tuosta minulle haittaa koitui.

Premnas
01.08.2013, 21.41
Tänään oli kyllä pakko olla joku Virallinen Liikenneidioottien Juhlapäivä koska törttöilijöiden määrä varmaan veti ennätykset koko mun pyöräilyhistorian aikana.

- Eteen pyörillään vyöryvät lapset ohitustilanteessa (toki ajan hiljaa lasten ohi koska ei niistä voi tietää) siitä huolimatta että isänsä yritti tomerasti sanoa "ajakaa OIKEASSA reunassa"

- Koko jaetun kelvin leveydeltä tallustelevat junioriurheilijaryhmät x 2kpl peräkkäin ja ympäristöä ei havainnoida yhtään. Soitan kelloa ei tapahdu mitään vaikka kuin monta kertaa rimputtelis. Ohjaaja huutaa takaa muille ohjeita ilm. venäjäksi mutta tulos on silti aika laimea väistämisen suhteen

- Koiranulkoiluttaja jolla vähintään 5 pientä koiraa, rimputan kelloa, ottaa jo yhden karkulaisen lähemmäs mutta kun olen kohdalla lähtevät jo seuraavat pari koiraa valjakosta hyökkimään kohti

- Porttikongista suoraan pyörätielle valuva naisautoilija peltilehmänsä kera mutta pää kääntyy vaan toiseen suuntaan (joka on juuri päinvastainen kuin mistä olen tulossa..)

- Vierekkäin siksakkaavat pyöräilijät jotka juttelevat keskenään eivätkä katso lainkaan eteenpäin = tässä vaiheessa lenkkiä mua vitutti jo niin paljon koko touhu että huusin sille suoraan päin ajavalle kohtalaisella äänellä HALOOOO..

- Sitten se pahin kun kiihdytin hiukan ylämäkeen niin eikös risteyksessä käänny auto suoraan eteen mennäkseen pikkutielle. Tässä oli jo melkein lähellä ettei tullut kolari. Pää kyllä kääntyi kuskilla mutta vasta sitten kun olin jo kohdalla. Ei pysähtynyt katselemaan.

Oikeastaan nuo muut oli vaan ärsyttäviä mutta tuo kääntyvä auto oli noista ainoa oikeasti vaarallinen. Lenkki oli muuten hyvä mutta voi luoja tuota törttöilyn määrää. Uskomatonta. Ei mulla muuta.

Vepa
01.08.2013, 21.47
^ Tänään poluilla olimme itse itsemme tiellä. No, kelvillä oli lapsia, jotka halusivat myös olla 'kilpapyöräiljöitä' :)

JN75
02.08.2013, 10.13
Ajan ajoradan oikeassa reunassa ja päädyn liikennevaloristeykseen. Odotan vihreää valoa ja kun valo vaihtuu vihreäksi niin samaan aikaan pyörätietä ajaa kaksi pyöräilijää rinnakkain punaisia päin. Pyöräilijöille valot vaihtuivat punaisiksi muutamaa sekuntia ennen kuin tulivat risteykseen. He eivät reagoineet valoihin mitenkään. Joudun siis väistämään näitä ääliöitä ja heti perään joudun väistämään huoltoaseman pihasta vasemmalle kääntyvää autoa, joka ei jaksanut tai halunnut odottaa, että minä menisin ensin.

Tältä kaikelta olisin voinut välttyä, jos olisin ajanut muiden pyöräilijöiden tavoin jalkakäytävällä. Veturikadun jalkakäytävää ajaa noin 90 prosenttia kaikista pyöräilijöistä, jotka kyseistä katua käyttävät pyöräilyreittinään.

http://goo.gl/maps/qC7SC

Concorde
02.08.2013, 10.54
Eikös pururadat oo vähän niinQ kevlejä? Sittenhän tää sopii tänne?

http://hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1305702200439?ts=906

ppikkupe
02.08.2013, 11.14
Joo. Eilenkin hyökkäsi puskasta muriseva mäyräkoira, kun pysähdyin kysymään pariskunnalta oikeaa suuntaa. Voi sitä kauhua ja ahdistusta. Tervehdin koiraa rauhallisesti, annoin sen nuuskutella aikansa ja tehdä tuttavuutta, mutta oli kyllä niin karmaiseva kokemus, että ei meinannut yöllä uni tulla silmään. Miten tuonne enää uskaltaa lähteä, jos siellä tuollaisia petoja liikkuu?

Cattus
02.08.2013, 20.58
Tänään Jyväskylän Rantaraitilla: ajelin normaalia matkavauhtia kohti kaupunkia, kun ohitin hitaasti eteenpäin vyöryvän keski-ikäisen crossarikuskin. Ohituksen jälkeen tämä viiksekäs voimanpesä sai ilmeisesti jonkinlaisen tankoraivokohtauksen, lähti omaan kuntoonsa nähden jokseenkin ylimitoitettuun spurttiin ja yritti epäonnistuneesti kiilata minut ojaan täydestä matkanopeudesta. Kuittaaminen on ok ja kuuluu pyöräilyyn, mutta noin törkeää käytöstä en ole nähnyt liikenteessä ainakaan viimeisen 15 vuoden aikana.

Mieluummin kyllä kirjoittelisin "Tunnustus ihanasta hetkestä kevyen liikenteen väylällä"-ketjuun.

Sami93
03.08.2013, 01.12
Taas oli jollain pakukuskilla kiire (2.8.2013). Auto tuli täältä ja kääntyi vaseammalle: http://goo.gl/maps/Ryg7d
Näytti jo kaukaa ettei pysähdy kuin suojatien jälkeen.. Ite tulin oikealta, pamautin nyrkillä takaikkunaan niin sain keskaria ikkunasta kun meni ohi, näytin peukkua takas :p

PeeJii
03.08.2013, 18.34
Kunpa useampi pyöräilijä oppisi, että yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijä kulkee menosuuntaansa oikeaa puolta - oli katkoviivat tai ei. Joka viikko tuossa Pasilan aseman tienoilla saa väistellä sitkeästi väärää puolta ajavia: http://goo.gl/maps/geIMR
Kevyenliikenteenväylä muuttuu erotetuksi eteläänpäin/yhdistetyksi pohjoiseenpäin tuon aidan kohdalla http://goo.gl/maps/YEFMq nykyisten liikennemerkkien ja katumaalausten mukaan. Samaa toivoisi myös alikulkutunneleiden suulla eli että muistettaisiin niissäkin olevan oikeanpuoleinen liikenne eikä oikaistaisi vauhdilla lyhyintä reittiä vastaantulevia päin.

telipyörä
04.08.2013, 23.35
Tänään olin ohituskaistalla kelvillä, kun ohitettava naispyöräilijä kurvasi eteen. Ehdin kuitenkin jarruttaa, joten törmäys ei ollut voimakas. Kypärätön naispyöräilijä pysyi pystyssä.

Kuupo
05.08.2013, 11.39
Tänään olin ohituskaistalla kelvillä, kun ohitettava naispyöräilijä kurvasi eteen. Ehdin kuitenkin jarruttaa, joten törmäys ei ollut voimakas. Kypärätön naispyöräilijä pysyi pystyssä.
Mettäänkö se oli menossa kun kurvas eteen? Vaiko risteävälle tielle? Risteysalueellahan ei saa ohittaa.

ArtoR
05.08.2013, 12.56
Eilen kelvillä rullaluistelija kumartui vauhdissa solmimaan kengännauhojaan ja siitä sitten yhtään taakseen katsomatta pyörähti väylän laitaan. Onneksi en ollut vielä aivan tarpeeksi lähellä, etten ajanut hänen päälleen. Mutta lähellä oli. Jäi ääneen kommentoimatta että oli "melko" harkitsematon liike.

alli
05.08.2013, 18.00
Mettäänkö se oli menossa kun kurvas eteen? Vaiko risteävälle tielle? Risteysalueellahan ei saa ohittaa.

Joo, mutta huoh, aina joku valopää voi yrittää ohi kuitenkin, oli paikka millainen vaan. Eli vaikka kuinka tultais kolmion takaa ja olisi risteävällä väylällä kevyttä liikennettä ja ajoradalla ajoneuvoja yms, niin fillaria ei pitäisi siirtää sivusuunnassa varmistumatta, ettei mene jonkun ajolinjalle...

telipyörä
05.08.2013, 18.30

Kyseessä oli päällystetty piha-alue.

jory
05.08.2013, 19.41
Eilen oli vähän jännät paikat kun maantien yli tallusteli sellainen n. 80kg koira (joku mastiffi tms.) itsekseen. Olin tulossa noin 100 metrin päässä ja koira pysähtyi tien reunaan kuselle ja koitin mahd. huomaamattomasti mennä siitä ohi mutta peräänhän se lähti. Onneksi oli helteinen päivä niin se ei jaksanut juosta kovin kauaa perässä mutta kyllä tuo vähän sykähdytti.

p bonk
05.08.2013, 21.47
Saatana. Kehä I ja Kalevalantien risteyksen valot olivat löytäneet varsinaisen asetuksen. Kevyelle liikenteelle ei tullut vihreää kahteen täyteen kiertoon ollenkaan. Enempää en jäänyt laskemaan, vaan ajoitin ylityksen autojen valorytmin mukaan. Neljän ruuhkassa tämä vaati tarkkuutta.

Santerius
06.08.2013, 20.53
Tulipa äsken melkein tarve vaihtaa housut. Ajelin Tampereella Hervannan valtaväylän viereistä keven liikeenteen väylää alamäkeen kalevan kohdalla. Vauhtia tuossa mäessä saa aina mukavasti 40+ jos vähänkin vaivautuu polkemaan. Alla on kuitenkin lähes surmanloukuksi tituleerattavissa oleva tasa-arvoinen risteys.

http://goo.gl/maps/FhdmK (https://maps.google.fi/)

Ajelin mäkeen, ja tapani mukaan tsekkasin myös vasemmalta tulijat. Noh, sillan palkin takaa pujahti esiin n. 40 km/h liikkuva pyöräilijä, joka ei katsonutkaan meikäläisen suuntaan. Ei muuta kuin jarrua niin perkeleesti ja juuri ehdin karjua sen verran, että kaveri huomasi. Törmäys oli kiinni 2 -3 metristä. Olisi saattanut vähäsen sattua. Samaa vauhtia jatkoi matkaansa, ei liiemmin jäänyt ihmettelemään. En ehtinyt tilanteessa havaita järkytykseltäni juuri mitään ylimääräistä -- muuta kuin että pyörässä oli kippurasarvet, se näytti nopealta ja päässä oli kypärä mallia potta. :mad:

Vepa
06.08.2013, 20.59
Tampereella on tänään ollut useampi koheltaja liikkeellä :( Loukkaankadulta alamäkeen Hallilantielle hyvää vauhtia laskenut maantiepyöräilijä vältti täpärästi törmäyksen autooni. Tämä läheltä piti -tilanne sattui illalla noin kello 18:10.

Halloo halloo
08.08.2013, 00.31
Joo. Eilenkin hyökkäsi puskasta muriseva mäyräkoira, kun pysähdyin kysymään pariskunnalta oikeaa suuntaa. Voi sitä kauhua ja ahdistusta. Tervehdin koiraa rauhallisesti, annoin sen nuuskutella aikansa ja tehdä tuttavuutta, mutta oli kyllä niin karmaiseva kokemus, että ei meinannut yöllä uni tulla silmään. Miten tuonne enää uskaltaa lähteä, jos siellä tuollaisia petoja liikkuu?

Mäyräkoira on oikeassa elämässä saalistajakoira, varta vasten jalostettu, joten kyllä ne voivat nilkkaan käydä.

Halloo halloo
08.08.2013, 00.39
Tuli pyöräiltyä männä viikolla Vuokatin suunnalla. Jouduin kovaan ääneen opastamaan ulkomaan immeistä, urheilijaisää, kun ei osannnut opastaa lapsilaumaa ajamaan lähes viiden metrin levyisen kelvin oikeaa puolta. Osasin kyllä lapsia varoa, mutta viidennen kohdalla paloi hermo, kun ei yhtään osannut. Lapset eivät olleet mitään pieniä vaan osa toisella kymmenellä, joten ymmärrystä olisi pitänyt jo olla.

Rullahiihtäjistä tuli pelkästään hyviä kokemuksia, vastaantullessa vetivät pakettinsa suppuun, eivätkä sauvat viuhuneet sivuille. Taitaa tuonnepäin mennä harrastamaan vakavasti harrastuksensa ottavia hiihtäjiä.

Tuli siellä jossain joku koirakin pihasta kelville. Hidastin vauhtia ja puhuin pehmeitä. Kävi nuuhkaisemassa lähimaastossa ja palasi pihalle.

Pahti
08.08.2013, 12.22
Laitoin Kehä I:n ja Kalevalantien valojen toimimattomuudesta meiliä Espoon kaupungin Tekniseen keskukseen pe 2.8. (liikennnevalot@espoo.fi). Sieltä sainkin vastauksen vielä samana päivänä, että korjaavat valot alkuviikosta.

Tänään tuli uusi viesti:

"siellä on jotain ”outoa” vikaa, mihin tarvitsemme laitevalmistajan apuja.
Valot saat vaihtumaan nopeammin, kun painat nappia, vaikka odota valo jo palaakin ( vinkki )
Pyrin pikaisesti saamaan laitevalmistajan paikalle, jotta toimivat normaalisti."

Toistaiseksi olen ajellut toisia reittejä eli ylittänyt Kehän kevyen liikenteen siltaa pitkin ja ajellut Otaniemen kautta.

p bonk
08.08.2013, 13.35
^ Miten kauan siinä odotelussa menisi, jos joku outo vika estäisi vihreän vaihtumisen vaikka Kalevalantien suunnalle tai Otaniemestä tulijoille? Tuo risteys on normaalistikin pyöräilijän kannalta saatanasta. Jos myöhästyt vähänkin napin painamisesta, saat odottaa sen reilun kierron.

reappear
08.08.2013, 15.31
Pyöräilyn uutisoinnissa käsiteltävää aihetta sivuten olen lähipäivinä huomannut, että liikenteenkäyttäjästä huolimatta nuo punaiset valot tuntuvat olevan ylivoimainen odotus kenelle tahansa.

Eilen töistä tullessa metsälän hujakoilla tulen risteystä kohti ja vihreät valot syttyvät KLV jatkeella. Samaan aikaan vanhempi herrasmies tulee skootterilla risteykseen ajoväylällä ja pysähtyy valoihin kuten pitääkin, mutta vain siksi että voi ottaa pari polkuaskelta ja siirtyä ajoväylältä suoraan suojatielle/KLV jatkeelle koukaten suoraan eteeni. Kai se on vain se mentaliteetti että otetaan vihreistä kermat päältä, ja kun on punaiset niin "katsotaan muualle".

Poislukien tällaiset tapaukset ja satunnaiset yliajoyritykset, elämä klvillä on ollut varsin mukavaa. Crossarin kumitkaan eivät puhjenneet kun ajoin särkyneen olutpullon yli vahingossa vaikka töihin tullessa jo huomasin ne.

Vepa
08.08.2013, 16.05
^ Tuossakaan ei tapahtunut onnettomuutta, kukaan ei kuollut tai loukkaantunut, niin miksi kitistä skootterikuljettajan toimista? Liikennevalot ovat vain nynnyjä varten, jotka pysähtyvät vihreisiinkin tarkistaakseen, että he voivat ylittää risteyksen turvallisesti. Näinhän täälläkin perustellaan sääntöjen rikkomista itsekkäästi omasta näkökulmatsta.

Riza
08.08.2013, 17.26
^ Miten kauan siinä odotelussa menisi, jos joku outo vika estäisi vihreän vaihtumisen vaikka Kalevalantien suunnalle tai Otaniemestä tulijoille? Tuo risteys on normaalistikin pyöräilijän kannalta saatanasta. Jos myöhästyt vähänkin napin painamisesta, saat odottaa sen reilun kierron.

Jos tulette kauempaa Kalevalantietä tuohon risteykseen, sopisiko Silkkiniityn läpi ja Innopolin toisella puolella olevan alikulun käyttäminen. Itse olen huomannut, että työmatkalla hakeudun reiteille, jossa mahdollisimman vähän kuljen isojen teiden reunoja ja siten valoristeyksiä vältellen.

Punaisten noudattamisesta on minulle tullut nyt syksyllä sangen hämmentynyt olo. Periaatteessa noudatan niitä, jopa painonappeja, jolleivät ole ihan idioottitoimisia. Nyt on kahteen kertaan duunin vieressä risteyksettömissä suojatievaloissa (jossa siis kiltisti painan sitä nappia - vaihtuu n viidessä sekunnisa, jonka siedän) on auto surutta ajanut päin punaisia, toisella kertaa eturengastani viistäen. Ei ymmärrä. En ymmärtäisi, vaikka ei olisi ketään kävelemässä/pyöräilemässä.

p bonk
08.08.2013, 17.44
^ Noudatan valoja (paitsi tuossa risteyksessä, kun kahteen kiertoon ei tapahtunut mitään), mutta en hyväksy sitä, että pyöräily on jokin toissijainen liikennemuoto, jossa pääasiassa reippaillaan ja jotenkin sattumalta päästään määränpäähän. Kaupungissa fillari on lyhyillä matkoilla jopa autoa nopeampi ja hyötypyöräilyssä reittien tulee olla suoria, selkeitä, valaistuja ja aurattuja siinä missä minkä tahansa ajoradan.

kolistelija
08.08.2013, 18.01
Mua alkaa jo kyrsimään aivan liikaa noi mopoilla puistoteillä ajelevat teinit. Tulevat viittäkymppiä kapealla hiekkatiellä ja vähät välittävät siitä että kuljen siinä kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa. PRKLSTNA!

En oikein keksi muuta keinoa kuin se että pidän tästä lähin aina kännykän käden ulottuvilla. Laitoin jo sen niin että sen saa suoraan näppäinlukosta kameramoodiin. Tästä lähtien lähtee jokaisesta urpoteinistä poliisille rikosilmoitus saatteenaan tapahtuman kuvaus ja video/valokuva.

haedon
08.08.2013, 18.28
Mua alkaa jo kyrsimään aivan liikaa noi mopoilla puistoteillä ajelevat teinit...
Täällä on muuten kanssa ollut havaittavissa tällaista toimintaa kesän aikana. Eilisellä lenkillä pururadalla tuli yhteensä viisi mopoa vastaan ja tänäänkin radan pohjan ulkoilureitillä yksi paineli ohi kaveri kyydissä. Onkohan autoilijoiden tieraivo siirtynyt mopoilijoihin kun eivät enää uskalla teitä pitkin ajella?;)

Fide
08.08.2013, 18.37
Tiedättekö, tätä ketjua penkoessa on ihan pakko julistaa, jotta kyllä maalla on mukavaa =)

Smo
08.08.2013, 18.41
Espoohan on yks mopohelvetti .. Laurinlahdesta keskuspuiston suuntaan kapeaa ulkoilureittiä siirtyessä tuli vastaan viritetty mopo kaks päällä ilman valoja iltahämärissä .. jne jne jne

ptaipale
08.08.2013, 20.02
"viritetty mopo kaks päällä ilman valoja iltahämärissä"

Jos olivat vielä ilman kypärää, noille on nimikin: elintenluovuttaja.

Shimaani
08.08.2013, 21.19
Mäyräkoira on oikeassa elämässä saalistajakoira, varta vasten jalostettu, joten kyllä ne voivat nilkkaan käydä. Ensin nuo käy raahatessa käden päälle ja sit aamusella sattuu päähän.
http://kuvat.kaleva.fi/default/d80ff34e-29c9-11e1-93bf-12314303c108/large-20100126-100126olut.jpg

Uiikin arboreettumin nurkilla hiukan hirvittää kun pimeissä mutkissa vastaantulijat tuppaa olemaan mun kaistalla samoin ku se yksi spessukuski kun tulee siinä Pakilan siirtolapuutarhan jälkeisessä hiekkatienousussaan aina väärää laitaa ylös. Enimmäkseen tuolla kelveillä kyllä on melko leppoisaa ja ainakin vielä siellä on hyviä maisemiakin.

Th90
09.08.2013, 14.38
Ilmeisesti liian vaativaa laittaa näitä esteitä pyörä- ja kävelyväylän väliselle kivetykselle...
http://gyazo.com/e46e7ce3c8a8c4570cfa21dc489d2d73.png

aerosol
09.08.2013, 15.14
Ilmeisesti liian vaativaa laittaa näitä esteitä pyörä- ja kävelyväylän väliselle kivetykselle...

Öh, mikä tuon koko aidan tarkoitus edes on? Osoittaa että suojatie vie monttuun, ei kannata ylittää?

haedon
09.08.2013, 15.14
Toiseen suuntaan on sentään värillinen teippi putkessa että vähän erottuu pimeässä.

ArtoR
09.08.2013, 15.59
Öh, mikä tuon koko aidan tarkoitus edes on? Osoittaa että suojatie vie monttuun, ei kannata ylittää?

Eiköhän sillä ole tarkoitus leventää autoille käytössä olevaan ajokaistaa pyörätien puolelle. Tähän viittaavat myös asvaltoinnit rotvallin reunassa.

Väli kiri
09.08.2013, 16.01
Joo on se mukavaa ajella kelveillä. Aina saa paheksuntaa jos on trikoot päällä ja kiituri alla. Sitten kun on tarpeeksi vittuuntunut läheltä piti-tilanteisiin, siirryt ajoradan reunaan ja saat tööttäilyä ja 0,5m turvaetäisyyden päästä ohittelevat autot (bussit tietysti vielä lähempää). Saatana ei tässä maassa ole kulttuuria. Ulkomailla pyöräilijöitä arvostetaan ja ymmärretään. Ja kävelijät saa olla rauhassa kelveillään ja mummot ja papat. Pitäs varmaan muuttaa Köpikseen Ruotsiin.

p bonk
09.08.2013, 16.07
Noissa "hihaa hipoen" tilanteissa pitäisi kai olla valmiina joku sopiva sprayserpentiinipullo (eihän nyt sentään maalia tai liimaa, eihän), josta voisi suihkaista sopivan merkin ohittajan sivulasiin.

Kugelschreiber
09.08.2013, 16.42
Joo on se mukavaa ajella kelveillä. Aina saa paheksuntaa jos on trikoot päällä ja kiituri alla. Sitten kun on tarpeeksi vittuuntunut läheltä piti-tilanteisiin, siirryt ajoradan reunaan ja saat tööttäilyä ja 0,5m turvaetäisyyden päästä ohittelevat autot (bussit tietysti vielä lähempää). Saatana ei tässä maassa ole kulttuuria. Ulkomailla pyöräilijöitä arvostetaan ja ymmärretään. Ja kävelijät saa olla rauhassa kelveillään ja mummot ja papat. Pitäs varmaan muuttaa Köpikseen Ruotsiin.

No niinpä. Viime viikolla laitoin seuraavaa palautetta Turun joukkoliikennetoimistolle:

"Hei, haluaisin avautua bussin numero 18 kuskin aiheuttamasta vaaratilanteesta. Bussin rekisterinumero oli YVR-112 ja kello noin 18.10. Pyöräillessäni Kaskenkatua pitkin kohti keskustaa, em. bussin kuljettaja ohitti minut vaarallisen läheltä, ja olin kaatua. Keskustassa tiedustelin kuljettajalta, miksi hän ohitti minut niin sanotusti hihaa viistäen. Bussikuskin vastaus oli, että ajoin liian keskellä katua 15 km/h nopeudella, eikä hän halunnut jäädä ajamaan perässäni seuraavaa kolmea kilometriä - ja lopuksi totesi, ettei minun kaltaisiani ihmisiä pitäisi edes päästää liikenteeseen.

Tällainen piittaamaton asenne on mielestäni erittäin huolestuttava. Kyseisen ohituksen ajansäästö oli enintään muutamia sekunteja (kyseinen bussi joutui pysähtymään seuraaviin liikennevaloihin ja olisi joutunut tekemään niin vaikka olisi ajanut perässänikin). Sen lisäksi em. liikennevalot eivät todellakaan olleet kolmen kilometrin, vaan noin sadan metrin päässä. Lopuksi, bussi olisi kyllä päässyt minusta hienosti ohi Sirkkalankadun risteyksen jälkeenkin, koska Kaskenkadullahan on riittävästi kaistoja.

Tuskin tästä on mitään apua, mutta haluaisin, että keskustelisitte tuon bussikuskin kanssa liikennesäännöistä ja eritoten kevyen liikenteen vaarantamisesta koulutusmielessä, koska jos yli 10 000 kilon ajoneuvon kanssa piittaamattomuuden seuraukset saattavat eskaloitua todella pahoiksi."

(tuli aika huonosti muotoiltuu tekstii, mut adrenaliinitärinöissä ei näemmä oikein osaa)

...tämän jälkeen tulin siihen johtopäätökseen, että tais olla turha avautuminen koska eihän korppi korpin silmää noki, joten tein myös sähköisen rikosilmoituksen (ilman rangaistusvaatimusta, koska ei mulla mitään todistajia ollut). Ideana lähinnä, että jos kyseinen jullikka joskus kouluttaa jonkun onnettoman pyöräilijän sairaalaan tai hengiltä, niin on jotain todisteita siitä että se ei välttämättä ollut puhdas vahinko.

El-Carpaso
09.08.2013, 17.38
Pitääki tosiaan hommata se gopro. Taino, en tällä erää asu turussa enää niin pitkään että sillä olisi varsinaisesti mitään merkitystä.

Noin viikko sitten bussi päätti eerikinkadulla wikken kulmalla kouluttaa niin että vaihtoehdot oli äkkijarrutus tai ruttaantuminen takarenkaiden alle. Olin menossa suoraan oikealla kaistalla ja tämä sankari ohitti vasemmalta kaistalta, vaihtoi kaistan oikealle kun olin suunnilleen bussin keskivaiheilla.
No, kai se viiksekäs lihava idiootti jotain oppi kun kaksimetrinen satakiloinen möykky sekoaa tälle pellelle varmaankin hyvin uhkaavalta tuntuvalla tavalla. Tyypin ilme kertoi enempi itkusta kuin vastaan väittämisestä.

Mä en vielä ikinä ole vihastunut noin ja toivottavasti en vihastu enää koskaan. Mutta kun noin tappavalla aseella tahalteen yritetään jyrätä yli niin kyllähän siinä palaa käpy. Gopron kanssa olisin varmaan rauhassa tehnyt rikosilmoitukden ja yrittänyt saada kuskilta työpaikan ja kortin pois oikeusteitse.

Halloo halloo
09.08.2013, 18.20
Ymmärtävätköhän "kouluttajat" aiheuttamiensa vaaratilanteiden vakavuutta?

Santerius
09.08.2013, 18.45
Kaksi tilannetta minuutin sisään äsken. Toinen vaarallinen, toisen suhteen en tiedä pitäisikö itekä vaiko nauraa.

Ensimmäisessä olin ajamassa liikenenympyrään kevyen liikenteen väylää pitkin. Katsoin, että joku lippahattu-Nissan tulee vauhdikkaasti, eikä aio pysähtyä, mutta ei vaikuta toimintaani, sillä se ehtii alta pois. Noh, suojatien kohdalla se runttaa jarrut pohjaan, niin että perä jää tukkimaan puolet suojatiestä. Vaistomanööveri oli tarpeen.

Toinen hyvin pian tämän jälkeen. Jatkan matkaa samaa väylää pitkin. Seuraavassa pihatien risteyksessä on joku Mersun maasturi pysähtyneenä suojatien päälle ja äijä siinä selailee papereita. Pysähdyn viereen ja näytän sormella tien suuntaan (en keskisormella). Äijä katsoo hölmistyneenä. Totean sitten, että "Suojatie". Ukkeli siihen, että "Ei suojatiellä saa ajaa pyörällä". En tohtinut kuin pyöritellä päätä ja jatkaa matkaa kun se kuitenkin tajusi siirtää autonsa pois tieltä.

Anok
09.08.2013, 20.16
Joo on se mukavaa ajella kelveillä. Aina saa paheksuntaa jos on trikoot päällä ja kiituri alla. Sitten kun on tarpeeksi vittuuntunut läheltä piti-tilanteisiin, siirryt ajoradan reunaan ja saat tööttäilyä ja 0,5m turvaetäisyyden päästä ohittelevat autot (bussit tietysti vielä lähempää). Saatana ei tässä maassa ole kulttuuria. Ulkomailla pyöräilijöitä arvostetaan ja ymmärretään. Ja kävelijät saa olla rauhassa kelveillään ja mummot ja papat. Pitäs varmaan muuttaa Köpikseen Ruotsiin.Ajelin tänään tosta pitkänsillan yli keskustaan päin. No eihän siinä mitään, ensin tietenkin siinäkohdin missä on pyörätie oli pyörätie täynnä jalankulkijoita. Ja kun pyörätie loppui niin menin autotielle koska niin pitäisi tehdä, sitten meni joku 20 sekuntia ja takaa tuli bussi kovaa tööttäillen minulle kun olin edessä. Jotenkin tuntuu, että pyörällä ei oikeen voi ajaa yhtään missään.

Jalankulkijoita ei kiinnosta tippaakaan vaikka seisoskelevat keskellä pyörätietä, sitten kun koukkaat niiden ohi kävelytien puolelta niin heti on joku urpo huutamassa, että ei tämä ole pyörätie ja kun menet autotielle pyörätien loppumisen takia niin autot vaan tööttäilee.

Shimaani
09.08.2013, 20.23
No niinpä. Viime viikolla laitoin seuraavaa palautetta Turun joukkoliikennetoimistolle: *palaute nips*.... Kaikkein nopeimmin tämmöttinen palaute etenee ko. bussifirman ajopäällikön kautta. Hyvällä tuurilla se asennevammainen on kortistossa jo seuraavana päivänä, ennen kuin ennättää niittaa jonkun.

Muok: Hyvä tuuri = samasta kuskista on tullut jo n kertaa palautetta ja hän on saanut kirjallisia varoituksia kahdesti.

Smo
10.08.2013, 01.24
"viritetty mopo kaks päällä ilman valoja iltahämärissä"

Jos olivat vielä ilman kypärää, noille on nimikin: elintenluovuttaja.

Ainakin kyydissäolija oli .. Latokaskesta Keskuspuistoon ei Laurinlahdesta ..

Risto Koivunen
10.08.2013, 10.35
Toinen hyvin pian tämän jälkeen. Jatkan matkaa samaa väylää pitkin. Seuraavassa pihatien risteyksessä on joku Mersun maasturi pysähtyneenä suojatien päälle ja äijä siinä selailee papereita. Pysähdyn viereen ja näytän sormella tien suuntaan (en keskisormella). Äijä katsoo hölmistyneenä. Totean sitten, että "Suojatie". Ukkeli siihen, että "Ei suojatiellä saa ajaa pyörällä". En tohtinut kuin pyöritellä päätä ja jatkaa matkaa kun se kuitenkin tajusi siirtää autonsa pois tieltä.

Ehkä ensi kerralla kannattaisi huomauttaa ennemminkin pyörätien jatkeesta (kai siinä oli sellainenkin?) ja mahdollisesti tieliikennelain risteysajoa koskevista kohdista.

ptaipale
10.08.2013, 11.48
Pitääki tosiaan hommata se gopro.

Halvemmallakin pääsee, jos ei halua niin hardenoitua kameraa. Itse tilasin DX:stä tällaisen ajoneuvokameran - nämähän ovat erityisen suosittuja Venäjällä jossa on kaikennäköisiä vakuutuskorvauksenkalastelijoita:
http://dx.com/p/2-5-lcd-high-resolution-vehicle-mount-video-camcorder-with-sd-card-slot-wide-angle-35356
Maksoi siis $45 eli noin 40 euroa. Vähän tikkuaskia isompi ja painavampi muovinen härpäke.

Sitten otin vanhan rikkinäisen pokkarikamerajalustan (sellaisia saa uutena noin neljällä eurolla Motonetista) ja tarpeettoman heijastinclampin, sahasin jalustasta jalat pois ja ruuvasin osat yhteen kameratelineeksi, jonka voi kiinnittää ohjaustankoon. (Professionaalimpi telinekin on tulossa DX:stä, unohdin silloin vain heti tilata sen, siksi tuo viritelmä).

Kameran sisäinen akku ei ole kaksinen, mutta kestää noin tunnin mikä riittää päivittäisten matkojen kuvaamiseen silloin kun siihen kiinnostusta riittää. Jälki on tällaista (ladattuna Youtubeen ja ajettuna Youtuven tärinänpoiston läpi, mikä vähän pehmentää ja vääntelee kuvaa mutta tekee katsomisesta miellyttävämpää). http://www.youtube.com/watch?v=1VjbRrmwE2c
Esimerkkipätkänä on Mestarintunnelin ohitus Leppävaarassa (joku valitteli miten mahdotonta se on, mutta minusta ei erityisen paha: linnuntietä hiukan yli kilometrin matka menee alamäkeen aika varovasti ajaen noin kahdessa ja puolessa minuutissa).

Rankempaan vesisateeseen en tuota vehjettä veisi, mutta ei se pienistä tihkuista ole ollut millänsäkään.

Risto Koivunen
10.08.2013, 12.00
Esimerkkipätkänä on Mestarintunnelin ohitus Leppävaarassa (joku valitteli miten mahdotonta se on, mutta minusta ei erityisen paha: linnuntietä hiukan yli kilometrin matka menee alamäkeen aika varovasti ajaen noin kahdessa ja puolessa minuutissa).

Kyllä tuo nykyinen järjestely on siitäkin huolimatta aika ala-arvoinen verrattuna Mestaritunnelia edeltäneeseen aikaan, erityisesti kun huomioi kyseisen tunnelin rakentamiseen kulutetun rahasumman. Kokeile vaikka laittaa joku Kehä I ainoastaan autolla suhannut kulkemaan Falcon Business Parkin nurkilta siihen punatiilisen koulun (Boställskolan???) kohdalle jalan tai pyörällä, ilman karttaa tai GPS:ää.

Lisäksi sen ajaminen ylämäkeen ei ole erityisen nautinnollista.

Velonantti
10.08.2013, 13.04
Kaikkein nopeimmin tämmöttinen palaute etenee ko. bussifirman ajopäällikön kautta. Hyvällä tuurilla se asennevammainen on kortistossa jo seuraavana päivänä, ennen kuin ennättää niittaa jonkun.

Yritystä kiinnostanee lähinnä palaute, joka tulee median kautta. Bussifirmoista en tiedä, mutta yleensä ottaen liikennekäyttäytymisestä tuleva palaute naurun aihe kuljetusalalla. Junttimachokulttuuri on vahva.

Risto Koivunen
10.08.2013, 13.44
Voi myös olla, että AY-liikkeen lakimies on aika pikaisesti lähettämässä haastetta laittomasta irtisanomisesta, jos ihan yksittäisen palautteen takia ollaan pistämässä ukkoa kilometritehtaalle.

Kuviot voivat muuttua siinä vaiheessa, kun poliisi on käynyt tutkinnan ajaksi poimimassa talteen kyseisen kuskin ajokortin.

ptaipale
10.08.2013, 13.49
Kyllä tuo nykyinen järjestely on siitäkin huolimatta aika ala-arvoinen verrattuna Mestaritunnelia edeltäneeseen aikaan, erityisesti kun huomioi kyseisen tunnelin rakentamiseen kulutetun rahasumman. Kokeile vaikka laittaa joku Kehä I ainoastaan autolla suhannut kulkemaan Falcon Business Parkin nurkilta siihen punatiilisen koulun (Boställskolan???) kohdalle jalan tai pyörällä, ilman karttaa tai GPS:ää.

Lisäksi sen ajaminen ylämäkeen ei ole erityisen nautinnollista.

No en mä nyt tiedä, ei se entinen Kehä I:n viertä ylämäkeen ajaminen myöskään hirveän nautinnollista ollut. Ja tunnelia ei oikein voi syyttää siitä, että siinä on niin paljon nousua.

Reitti itsessään ei ole minusta kovin huono, mutta ilman karttaa, GPS:ää tai paikallistuntemusta oikeiden polkujen löytäminen on kieltämättä vaikeaa. Tämä on aika paljon viitoituksen ongelma, ja se on tuolla perseestä. Ja vaikka kuinka hyvin viitoitettaisiin, joku elämäänsä kyllästynyt teini kuitenkin vääntelee kyltit osoittamaan väärin. Tosin juuri tuo esitelty reitti siitä Kehä I:n varresta Turuntien varteen risteyksen viereen oli kyllä viitoitettu ihan oikein, vaikkei huikean näkyvästi. Falcon Business Parkin seudun reitit taas eivät ole millään tavalla tunnelin syytä.

kpyora
10.08.2013, 14.37
Itse kuljetusalaa aikoinaan vierestä seuranneena, niin ainakin seuraamassani toimipisteessä oltiin tarkkoina palautteesta. Yksi tai kaksi palautetta ei tee kesää, mutta jos samalle kuskille alkaa kertyä aiheellisia huomautuksia, niin asia otetaan "palautekeskusteluun". Firman väreihin maalattu auto on osa firman julkista kuvaa. Sen takia kannattaa antaa palautetta ajojärjestelijöille, jotka kyllä laittavat kuskit kuriin.

Bussifirmat ovat sitten erikseen. Ilmeisesti eri firmoissa on hyvin erilainen ajokulttuuri. Turun kaupungin bussit esimerksi ovat olleet tunnettuja hälläväliä tylistä, kun taas Helsingissä HELB taas ei ole ollenkaan huonoimmasta päästä.

mutanaama
10.08.2013, 18.50
Tää tulee vähän myöhässä, mutta mua on tässä kesän mittaan korventanu tuo graniittirakennus kallion työmaa kivistön aseman kohdalla. Tai siinä mutkassa jatkuvasti oleva irtohiekka. No menin sitten ja soitin ensimmäisen kerran maanantaiaamuna työnjohtajalle asiasta. Niin nää perkeleet menee siivoomaan sen samantien pois. Piti soittaa perään ja kiittää ripeästä toiminnasta. Että näin ne toiset hoitaa julkisuuskuvaa.

Santerius
10.08.2013, 19.10
Ehkä ensi kerralla kannattaisi huomauttaa ennemminkin pyörätien jatkeesta (kai siinä oli sellainenkin?) ja mahdollisesti tieliikennelain risteysajoa koskevista kohdista.

Siinä on suojatie, joka on samalla pyörätien jatke. En näe tarvetta alkaa siitä erikseen huomauttamaan, sillä suojatien päälle ei saa pysähtyä. Tämä pitäisi jokaisen tietää.

VeeVee
10.08.2013, 22.19
Ensimmäisessä olin ajamassa liikenenympyrään kevyen liikenteen väylää pitkin. Katsoin, että joku lippahattu-Nissan tulee vauhdikkaasti, eikä aio pysähtyä, mutta ei vaikuta toimintaani, sillä se ehtii alta pois. Noh, suojatien kohdalla se runttaa jarrut pohjaan, niin että perä jää tukkimaan puolet suojatiestä. Vaistomanööveri oli tarpeen.

R. Koivusen kanssa samaa mieltä siitä, että pyörätien jatkeesta voi mainita, jos pääsee keskusteluasteelle. Eihän sillä ole merkitystä suojatielle pysähtymiseen, mutta sekin voi auttaa, jos autoilija tietää, että pyörätien jatkeella voi pyöräillä ja jos keskustelu jatkuu, niin voi mainita väistämisvelvollisuudet. Joka tapauksessa pitäisi tietenkin tietää, että se oli väärä paikka pysähtyä.

Tuosta ensimmäisestä tilanteesta sen verran, että jos auto tulee kovaa vauhtia ja päättää antaa sen mennä, niin kannattaa hiljentää niin paljon, että autoilija ymmärtää, että pyöräilijä ei aio ylittää tietä ennen autoa tai irottaa jalan polkimesta ja pistää jalan suoraksi, mutta sitä aika harva autoilija taitaa huomata/ymmärtää. Autoilija saattaa tehdä tuollaisen paniikkijarrutuksen kun yhtäkkiä onkin epävarma siitä menee pyöräilijä vai ei ja reaktio voi tulle viiveellä. Kannattaa joko mennä yli tai näyttää selvästi, että väistät autoa.

Fide
10.08.2013, 23.19
Komppaan VeeVeetä, sujuvan liikenteen yksi kulmakivi on oman toiminnan selkeys ja ennalta-arvattavuus muille liikenteessä kulkijoille. Pyöräilijälle on aika usein suhteellisen selvä, mitä auto tekee, koska käsittääkseni valtaosalla täysikäisistä pyöräilijöistä on edes jonkin verran autolla-ajokokemusta. Samaa yleistystä ei voi tehdä autokuskeista, vain harvalla on kokemusta (ja siis ymmärrystä) maantiepyöräilystä... siksi auton ratin takaa pyöräilijän toiminta voidaan tulkita hyvin helposti väärin. ...pyöräilijältä vaaditaan siis aika-ajoin korostunutta viestintää, vähän kuin merellä, väistävä alus tekee aina selkeän kurssinvaihdon, jotta väistämisaikeet eivät jää epäselviksi. Eli tuon liikenneympyrän kohdalla lievä hidastaminen ei varmaan sinänsä olisi tehnyt pahaa... nythän "ei vaikuta toimintaani, sillä se ehtii alta pois" voidaan lukea myös "painun mielenosoituksellisesti täysillä auton perää viistäen, koska senhän olisi pitänyt väistää mua"... kukas nyt taas kouluttikaan ketä? ;-) - mutta peace, kunhan vain toin yhden näkökulman esille, itse tilanteestahan en mitään tiedä ja siksi kommenttini voi olla ihan turhakin -

Santerius
11.08.2013, 07.12
Tuosta ensimmäisestä tilanteesta sen verran, että jos auto tulee kovaa vauhtia ja päättää antaa sen mennä, niin kannattaa hiljentää niin paljon, että autoilija ymmärtää, että pyöräilijä ei aio ylittää tietä ennen autoa tai irottaa jalan polkimesta ja pistää jalan suoraksi, mutta sitä aika harva autoilija taitaa huomata/ymmärtää. Autoilija saattaa tehdä tuollaisen paniikkijarrutuksen kun yhtäkkiä onkin epävarma siitä menee pyöräilijä vai ei ja reaktio voi tulle viiveellä. Kannattaa joko mennä yli tai näyttää selvästi, että väistät autoa.

Autoilija pysähtyi väistääkseen muita autoja, sen takia sen perä jäi suojatien päälle. Ei se kevyttä liikennettä huomioinut lainkaan.

Jopoman
11.08.2013, 11.09
Komppaan VeeVeetä, sujuvan liikenteen yksi kulmakivi on oman toiminnan selkeys ja ennalta-arvattavuus muille liikenteessä kulkijoille. Pyöräilijälle on aika usein suhteellisen selvä, mitä auto tekee, koska käsittääkseni valtaosalla täysikäisistä pyöräilijöistä on edes jonkin verran autolla-ajokokemusta. -

Jep, ennakoitava olla pitää.
Valitettavasti omista autoilukokemuksista ei voi vetää johtopäätöksiä siitä, väistääkö seuraava väistämisvelvollinen autoilija vai ei. Se pitää sen autoilijan selkeästi osoittaa omalla ajamisellaan. Ja fillaroitsijan kans.

JN75
11.08.2013, 15.57
Tampereella Koivistonkylän ja Rautaharkon välisessä alikulkutunnelissa on pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Liikennemerkit ja ajoratamaalaukset löytyy.

Kävelijä kävelee pyörätien puolella ja soittokelloa soitettuani tämä kävelijä siirtyy taakseen katsomatta sinne pyörätien oikeaan laitaan eli mahdollisimman kauas jalkakäytävästä. Lähden sitten ohittamaan kävelijää ja tietenkin juuri silloin sieltä vastakkaisesta suunnasta tulee pyöräilijä. (Tunnelin jälkeen pyörätie kääntyy 90 astetta vasemmalle). Onneksi ei tullut osumaa. Kaiken huipuksi kun rupesin jalankulkijalle selittämään, että siihen on hyvä syy, että ihmisten pitäisi noudattaa tieliikennelakia, niin pyörästäni hajosi ketjusuoja ja ketjut tippuivat pois päältä. Keskustelu jäi sitten kesken tämän kävelijän kanssa. Kävelijä kävelee jatkossakin siis menosuuntansa oikeassa reunassa riippumatta liikennemerkeistä ja ajoratamerkinnöistä. Tarkkana pitää olla kevyenliikenteentunneleissa!

Premnas
11.08.2013, 20.40
Tänään: 1. Runosmäessä Turussa eräs autoilija kääntyi todella vanhoilla vihreillä yli risteyksen, siis kevyelle liikenteelle paloi jo vihreät kun tämä autoilija vasta saapui risteykseen ja kääntyi... 2. Autoilija joka saapuu kolmioristeykseen melko vauhdikkaasti ja puhuu samalla puhelimeen (tai siltä se ainakin näytti). Ihan kettuillakseni pidin matkavauhdin ja katson mitä tapahtuu (toki jarrukahvat valmiina, en harrasta autojen alle ajamista). Autoilija havahtuu juuri ennen kolmiota että kappas täällä on muutakin liikennettä ja pysähtyy ja pääsen sen edestä jatkamaan matkaa.

Muuten oli lieviä väylänvalloittamisia eli kävelijät rinnakkain koko leveydeltä tai pyöräilijät vierekkäin taas koko leveydeltä. Tällä kertaa koirat eivät olleet kovin kiinnostuneita niin kuin yleensä.

Kugelschreiber
11.08.2013, 21.25
Kaikkein nopeimmin tämmöttinen palaute etenee ko. bussifirman ajopäällikön kautta. Hyvällä tuurilla se asennevammainen on kortistossa jo seuraavana päivänä, ennen kuin ennättää niittaa jonkun.

Muok: Hyvä tuuri = samasta kuskista on tullut jo n kertaa palautetta ja hän on saanut kirjallisia varoituksia kahdesti.

No niinpä tietysti. Hyvä että tuli laitettua palautetta. Itse asiassa viikolla tuli viesti, että
"Palaute käsittelyyn LS-Liikennelinjoille.
Terveisin Joukkoliikennetoimisto
n.n."

...eli toivottavasti mun palaute on mennyt oikeaan osoitteeseen, asia käsittelyyn ja joku ****** joko pois liikenteestä tai kaidalle tielle.

EDIT äh, luetun ymmärtäminen hakusessa :/

Risto Koivunen
13.08.2013, 10.07
Tänään sitten alkoivat peruskoulut Helsingissä, ja paljon oli pientä ja vähän isompaakin koululaista liikenteessä.

Että otetaan tämä sitten taas huomioon, riippumatta siitä millä tavalla ollaan liikenteessä. Kotinurkilla oli näköjään myös moottoripyöräpoliisi partioimassa erään ala-asteen lähellä, valmiina ilmeisestikin antamaan erinäisiä muistutuksia.

toripolliisi
13.08.2013, 11.06
Kotinurkilla oli näköjään myös moottoripyöräpoliisi partioimassa erään ala-asteen lähellä, valmiina ilmeisestikin antamaan erinäisiä muistutuksia.

Hatun nosto poliisille! Vähän OT:na, mut asiaa hipoen. Oletteko panneet merkille sitä, että paikat joissa on varoitus lapsista/30-40km/h nopeusrajoitus ovat juurikin niitä missä porukka ajaa kielloista huolimatta aivan järetöntä ylinopeutta ja tullaan kolmion takaa? Meidän kodin lähialue on juurikin tällainen ja päivittäin joutuu em. urpojen kanssa tekemisiin..

Risto Koivunen
13.08.2013, 11.19
Espoossa on Mäkkylän nurkilla yksi risteys, jossa on huono näkyvyys ja välittömässä läheisyydessä kaksi ala-asteen koulua ja ainakin yksi päiväkoti. Siltikin siinä tullaan säännöllisesti STOP-merkin takaa suojatielle/pyörätien jatkeelle ihmeempiä hidastelematta.

JN75
13.08.2013, 11.33
Tampereella oli pari vuotta sitten siirrettävä nopeusnäyttötaulu laitettu Härmälän koulun viereen(ala-aste). Muutaman kerran jäin katselemaan sitä näyttötaulua ja lukemia, joita se näytti. Lähes kaikki ajoivat ylinopeutta ja näyttötaulun kohdalla melkein kaikki hiljensivät nopeuttaan. Entä nyt, kun nopeusnäyttötaulu on jossain muualla. Ylinopeutta ajetaan ja kukaan ei hidasta koulun kohdalla... Suojateitä siinä koulun kohdalla ylittäessäni olen saanut muutaman autoilijan hermostumaan, kun en ole suostunut odottamaan, että ylinopeutta ajava autoilija olisi mennyt ensin ja minä vasta sitten. Talutan pyörän kyseisessä kohdassa suojatietä pitkin, kun siinä ei ole pyörätienjatketta ollut ja matkani on suuntautunut siihen kirjastoon, joka on parin metrin päässä suojatiestä.

sianluca
14.08.2013, 07.21
Tänään aamulla Pikku-Huopalahdessa Haagan suunnalta tulevalla kevyenliikenteenväylällä vettä pyörän napojen korkeudella noin parinkymmenen metrin matkalla. Alkoi saada työmatkalla cyclocrossitunnelmia syksyä varten!

sianluca
14.08.2013, 07.44
ps. ei ole aikaisemmin tullut pyöräillessä vastaan väylällä uivia sorsia.......

Risto Koivunen
14.08.2013, 10.15
Hiekkateillä ajellessa oli kanssa vähän yllätysmomenttia, kun yön sateet olivat syöneet jänskiä uusia uuria mäkien alle.

LauriA
15.08.2013, 12.01
Pientä extrajännitystä löytyy Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksestä, 3+3 kaistaa ilman valoja käytössä. Tien ylittäminen varsinkin ruuhka-aikaan varsin jänskää kun autoa puskee päälle kaikista mahdollisista suunnista.

Suosittelen erityistä varovaisuutta jos satutte siihen kulmille, bonuksena löytyy myös pari isompaa kaistaletta auki leikattua asvalttia toiselta puolelta risteystä, odottelen koska repeää rengas siihen reunaan. :D

Oatmeal Stout
15.08.2013, 12.46
Pientä extrajännitystä löytyy Mäkelänkadun ja Koskelantien risteyksestä, 3+3 kaistaa ilman valoja käytössä. Tien ylittäminen varsinkin ruuhka-aikaan varsin jänskää kun autoa puskee päälle kaikista mahdollisista suunnista.

Suosittelen erityistä varovaisuutta jos satutte siihen kulmille, bonuksena löytyy myös pari isompaa kaistaletta auki leikattua asvalttia toiselta puolelta risteystä, odottelen koska repeää rengas siihen reunaan. :D
Muuntautuminen jalankulkijaksi ja ensinmäisen askeleen ottaminen riittää, siinä on aina sen verran muita jalankulkijoita, jotka lähtevät liikkeelle havaittuaan sen suuntaista liikettä ja kävelevät vapaaehtoisesti pysäyttämään autoliikennettä.

Neiti kesäheinä
15.08.2013, 17.15
Nyt oli jo kolmas kerta parin viikon sisään kun näin samalla kevyen liikenteen pätkällä p*skaa. Se on joka kerta vieläpä ollut samassa reunassa tietä joten ei millään mahdu satunnaisvaihtelun piikkiin!

Paikkana Viikintie liikennevalojen ja uuden liikenneympyrän välissä.

Jake_Kona
15.08.2013, 17.28
Kaupunkilaista. Minua haittaa vasta siinä vaiheessa kun eturengas heittää pikkukökkäreitä suuhun. Hevon... Ei oo niin paha kun koiran ;)

Cycle Queen
15.08.2013, 19.55
Lisäksi Viikissä leijuu aika ajoin sulotuoksuja, kun pellolle ajetaan sitä itteään. Viikin jätteenkäsittelylaitoksesta kantautuu erityisesti kesähelteillä tuulahduksia, jotka hajureseptoreihin osuessaan voivat synnyttää yökkäysreaktion, ellei muista hengittää suun kautta. :)

CwA
15.08.2013, 20.06
Olihan noita kokkareita joku kahteen paikkaan pudottanut väylälle, jostain syystä siihen pyöränuraan, ei ollut kelvannut urien välissä kasvava heinikkokaan.

Mua tuli sitten tuollaisella hiekkapätkällä vastaan sellainen turvesoilla näkyvä levikepyörin varustettu traktori, katselin vähän kun pientareelta pientareelle oli sitä rengasta, että kuinkahan tässä käy, nostin pyörän ojaan ja itse ojanpenkalle, niin mahtui se sitten ohi menemään.

Toisaalla vielä pienemmällä tiellä vastaan tuli henkilöauto, ajelin siinä ojanpenkalla sitten heinikossa ja mahduttiin siitäkin menemään juuri ja juuri, muitapa ei sitten koko 35km matkalla näkynytkään, itse ajelin kyllä välillä vasemmassa reunassa, välillä oikeassa, mutta usein myös aika keskelläkin ja vain palokärki esitti protestin, kun ajoin ihan vierestä ohi, meinasi että hänen reviirilleen joku tunkeutunut :D

Jaa, mutta oli noita metsäkanalintuja myös, jotka lähti muutaman metrin päästä karkuun, yksi ainakin ruikki sitten kakkaa ajo-uralle.

Kakka suussa on ikävää, mutta hiekka silmässäkään ei kivaa, mun on kai vakavasti harkittava MTB varustautumista pikkuhiljaa.

Risto Koivunen
16.08.2013, 08.53
Tältä aamulta: ajelen rauhallisesti pyörätietä, jonka rinnalla kulkee jalkakäytävä. Kyseisellä jalkakäytävällä kulkee edempänä menosuuntaani mies, jolla on koira turhan pitkän hihnan päässä. Kun olen vielä hyvän etäisyyden päässä, koira päättää siirtyä jalkakäytävältä pyörätien yli ihmettelemään pensaikkoa, jolloin hihna tukkii koko pyörätien. Soitan kelloa, jolloin koiran ulkoiluttaja siirtyy kanssa pyörätielle, jolloin koko jalkakäytävä jää vapaaksi.

Tässä vaiheessa siirryn viereiselle ajoradalle ajamaan.

CwA
16.08.2013, 12.03
Lähinaapuri tuosta reilun kilometrin päästä oli pyöränsä jättänyt tienposkeen ja keräili jotain metsänreunasta, melkoisen pitkä suora täkäläisen mittapuun mukaan, niin näin jo kaukaa, kun sitten lähestyin, niin siitä kaikessa rauhassa naapuri tuli pyörää taluttaen vastaantulevien kaistan yli ja keskellä tietä nousi pyörän selkään, josta lähti sitten ajamaan suht keskellä sitä kaistaa jota itse ajoin ja melkoisen epävarmanoloisesti.

Koukkasin sitten varmuudenvuoksi vastaantulijoiden kaista puolelta ja annoin etukäteen äänimerkin biologisella äänimerkinantolaitteella, todettuani, että olen unohtanut asentaa soittokellon jälleen.

Jännitystä asiaan teki vain sellainen seikka, että lähestyin noin 55km/h, huolimatta varsin näkyvästä vaatetuksesta ei naapurini mua osannut lainkaan odottaa sillä kohtaa ja ikinä ei tiedä milloin ihmiset keksivät jotain mielenkiintoista ja mitään ajattelematta koukkaavat mielenkiintoisen suuntaan, niin päätin ottaa varmanpäälle ja jättää reilusti marginaalia, nopeuttahan en voinut tiputtaa, sillä parin kilometrin päässä asuva toinen naapuri sattui olemaan juuri menossa edellä traktorilla ja tietenkin mun piti ottaa se kiinni...
Niin kyllähän pyörällä nyt traktoria lujempaa pääsee muutamia kilometrejä ainakin, jos ei vaan kovin jyrkkiä ylämäkiä tule vastaan :)

Hmm, tämäkin toki tapahtui maantiellä, kun eihän meillä niitä kelvejä ole kuin se noin 3km pätkä kylän halki, eikä maantiellä edes pientareita joilla voisi ajaa kaatumatta, mutta käytännössä kelvejä nuo tiet vastaa tiettyinä aikoina, paikalliset lenkkeileekin usein siten, että juoksevat keskiviivan päällä, etenkin iltaisin ei ole autoliikennettä niin paljoa ja keskellä on yleensä vähemmän muhkuroita ja talvisinkin parempi juoksualusta. Vaan onneksi katuvalot valaisee läpi yön, niin ei se tyhjä tie eksy naapurikuntaan...

isokanki
16.08.2013, 14.45
Ajelin tänään töihin GoPro ohjaustankoon kiinnitettynä. Menomatkalla videolle tarttui muutama mielenkiintoinen tilanne:

1) Ajelin ensikilometrit pientaloalueella ajoradalla, jolla on 30 km/h nopeusrajoitus. Lähestyin erästä risteystä noin 35 km/h nopeudella ja näin jo kaukaa vasemmalta (kolmion takaa) lähestyvän auton. Ko auton kuljettaja päätti juurikaan hidastamatta kääntyä kulkusuuntaani juuri samaan aikaan, kun olin risteyksessä. Ilmeisesti vasta tässä vaiheessa kuljettaja näki minut, sillä hän meinasi ajaa päälle, vaikka ajoin ajoradan oikeassa reunassa. Tästä "säikähtäneenä" (lue: v1ttuuntuneena) autoilija löi tallan pohjaan ja poistui paikalta noin 60 km/h nopeudella..

2) Odottelin kelvillä risteyksessä valojen vaihtumista. Juuri kun valot vaihtuivat vihreiksi, vasemmalta kurvasi vielä joku lööbbi suht reipasta vauhtia suojatien yli.

3) Kelviä ajaessa lähestyin risteystä, jonka yli jatkuu pyörätie. Suojatien reunoilla on suht korkeat kanttarit, jotka on loivennettu reilun metrin matkalta suoraan menevän ajoradan puolelta. Noh, joku maanteiden kuningas oli päättänyt pysäyttää autonsa siihen suojatielle blokaten täydellisesti tuon loivennuksen kohdan. "Päätiellä" oli sen verran vilkas liikenne, että auto sai seistä siinä luultavasti muutaman minuutin. Lisäjännitystä suojatien blokkaajan ohittamiseen toi vilkas vastakkainen pyöräliikenne.

Kaikkien sankareiden rekisterinumerot tallentuivat kuvanauhalle. Jos olisin ahkera kotipoliisi, voisin selvittää sankareiden osoitteet ja lähettää heille kiitoskortit hienosta toiminnasta. :)

Oatmeal Stout
16.08.2013, 15.12
Ajelin tänään töihin GoPro ohjaustankoon kiinnitettynä. Menomatkalla videolle tarttui muutama mielenkiintoinen tilanne:

1) Ajelin ensikilometrit pientaloalueella ajoradalla, jolla on 30 km/h nopeusrajoitus. Lähestyin erästä risteystä noin 35 km/h nopeudella ja näin jo kaukaa vasemmalta (kolmion takaa) lähestyvän auton. Ko auton kuljettaja päätti juurikaan hidastamatta kääntyä kulkusuuntaani juuri samaan aikaan, kun olin risteyksessä. Ilmeisesti vasta tässä vaiheessa kuljettaja näki minut, sillä hän meinasi ajaa päälle, vaikka ajoin ajoradan oikeassa reunassa. Tästä "säikähtäneenä" (lue: v1ttuuntuneena) autoilija löi tallan pohjaan ja poistui paikalta noin 60 km/h nopeudella..
Siis autoilijoiden pitäisi varautua lakiarikkovien pyöräilijöiden toilailuihin?
Jokin kumma syy siihen 30km/h-rajoitukseen varmaankin on - huono näkyvyys?

3) Kelviä ajaessa lähestyin risteystä, jonka yli jatkuu pyörätie. Suojatien reunoilla on suht korkeat kanttarit, jotka on loivennettu reilun metrin matkalta suoraan menevän ajoradan puolelta. Noh, joku maanteiden kuningas oli päättänyt pysäyttää autonsa siihen suojatielle blokaten täydellisesti tuon loivennuksen kohdan. "Päätiellä" oli sen verran vilkas liikenne, että auto sai seistä siinä luultavasti muutaman minuutin. Lisäjännitystä suojatien blokkaajan ohittamiseen toi vilkas vastakkainen pyöräliikenne.
Ja kuitenkin pyöräilijän pitää ajaa klv-jatkeen oikeaa laitaa, se loivennus on varattu pyörienpäällä liikkuvia jalankulkijoita varten.
Kyllä lain ja asetusten vastainen liikkuminen on vaikeaa, ihan syystäkin.

Hukkapätkä
16.08.2013, 21.22
On se Hervannan valtaväylä vain niin pelottava, tänä kesänä jo useamman pyöräilijän nähnyt pyöräilevän kevyen liikenteen väylällä lähempänä vasempaa reunaa (Turtola -> Hervanta suunta). Aina saa miettiä itsekseen, että uskaltaako lähteä oikealta ohitte ja entä jos sieltä Hervannan suunnasta juuri silloin tulee joku vauhdilla vastaan ja tämä arjen sankari vasemmalla tekeekin väistöliikkeen oikealle meikän kylkeen. En käsitä, onko ne autot jotenkin pelottavia kun ajavat vastaan vai mikä ny on ettei ajeta siellä missä kuuluu.

Halloo halloo
16.08.2013, 23.37
Valot! Valot! Illat ovat jo pimeitä, valot päälle!

Vepa
16.08.2013, 23.42
^ Vasemmalla kaiteen vieressä ajavat pyöräilijät haluavat kulkea mahdollisimman kaukana valtaväylän autoista. Olen tämän saanut vastaukseksi, kun kerran tiedustelin tätä itselle outoa käyttäytymismallia.

Hukkapätkä
17.08.2013, 08.22
^ Vasemmalla kaiteen vieressä ajavat pyöräilijät haluavat kulkea mahdollisimman kaukana valtaväylän autoista. Olen tämän saanut vastaukseksi, kun kerran tiedustelin tätä itselle outoa käyttäytymismallia.

Nehän voi vaikka pompata sieltä yhtäkkiä pyöräilijän päälle :rolleyes: Mietin vain, kuinka paljon vaarallisempaa oikeasti on mennä tuossa vasemmalla, kun Hervannasta tulijat pääsevät posottamaan alamäkeen aika haipakkaa. Koskahan kolisee..

Santerius
18.08.2013, 16.28
Nehän voi vaikka pompata sieltä yhtäkkiä pyöräilijän päälle :rolleyes: Mietin vain, kuinka paljon vaarallisempaa oikeasti on mennä tuossa vasemmalla, kun Hervannasta tulijat pääsevät posottamaan alamäkeen aika haipakkaa. Koskahan kolisee..

En ole tätä kovin vaaralliseksi vielä kokenut, sillä tuossa nimenomaisessa kohdassa väylällä mahtuu vierekkäin puolisen tusinaa pyöräilijää. Sen sijaan Hervannasta alas laskiessa voisi risteyksissä olla kolmiot siten, että keskustaan vievällä osuudella saisi ajellla reippaammin.

Olli207
18.08.2013, 20.57
Tänään tuli sitten korkattua maantie konkelin kaatumis neitsyys. Lempäälän kuljussa, joku mettälenkillä ollu maasturikuski veti klv:llä pyöränsä poikitain eteen ja siitähän se sitten lähti--> sarvien yli ja onneks ei sen isompia vahinkoja. Kotona huomaisin rungossa pari naarmua jne...

Jos me harrastajatkaan ei osata liikennesääntöjä, ni ei niitä voi kyl oottaa muiltakaan. Tää sankari tuli suoralla tiellä vastaan. Ei kuulemma huomannu mua???? No kai tuo kanuuna paita on sitten näkymättömäks tekevä.

isokanki
20.08.2013, 12.49
Siis autoilijoiden pitäisi varautua lakiarikkovien pyöräilijöiden toilailuihin?
Jokin kumma syy siihen 30km/h-rajoitukseen varmaankin on - huono näkyvyys?
Lievä ylinopeus ei oikeuta ajamaan kolmion takaa päälle. Jos luit viestini ajatuksella, saatoit huomata maininneeni, että näin auton lähestyvän risteystä jo kaukaa. Eli risteyksessä kyllä on hyvä näkyvyys ja autoilija olisi varmasti nähnyt minut, jos olisi vain seurannut liikennettä.

Ja kuitenkin pyöräilijän pitää ajaa klv-jatkeen oikeaa laitaa, se loivennus on varattu pyörienpäällä liikkuvia jalankulkijoita varten.
Kyllä lain ja asetusten vastainen liikkuminen on vaikeaa, ihan syystäkin.
Mitäköhän sekoilet? Ajoin oikeaa laitaa, loivennus oli oikeassa laidassa, eli pyöräilijöiden puolella. Väylä on jaettu viivalla jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Auto oli pysäyttänyt juuri tuohon loivennuksen kohdalle.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 13.02
Lievä ylinopeus ei oikeuta ajamaan kolmion takaa päälle. Jos luit viestini ajatuksella, saatoit huomata maininneeni, että näin auton lähestyvän risteystä jo kaukaa. Eli risteyksessä kyllä on hyvä näkyvyys ja autoilija olisi varmasti nähnyt minut, jos olisi vain seurannut liikennettä.
Tai sitten nimenomaan näki ja totesi, ettet ehdi nopeudella 30km/h

Suojatien reunoilla on suht korkeat kanttarit, jotka on loivennettu reilun metrin matkalta

Mitäköhän sekoilet? Ajoin oikeaa laitaa, loivennus oli oikeassa laidassa, eli pyöräilijöiden puolella. Väylä on jaettu viivalla jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Auto oli pysäyttänyt juuri tuohon loivennuksen kohdalle.
Sinä kerroit suojatiellä olevasta loivennuksesta ja Sinun kuuluu ajaa muualla kuin suojatiellä, joten missä minä olen sekoilemaan päätynyt?
Kertomustasi selkeästi olet muuttanut itsellesi edullisemmaksi.

isokanki
20.08.2013, 13.10
Tänään oli taas vaikeaa. Kolme (nais)pyöräilijää yritti saada lähempää kontaktia.

1) Vastaan tuleva pyöräilijä kurvasi muutama metri ennen kohtaamista eteeni ja pysähtyi suojatien punaisiin valoihin. Meillä oli vielä koko episodin ajan katsekontakti ja mokoma heitti vielä typerän virneen pysähtyessään poikittain eteeni. Ilmeisesti oli kova kiire päästä odottamaan valojen vaihtumista. Onneksi hämähäkkivaistot varoittivat ja ehdin jarruttaa jo ennen kohtaamista.

2) Manskun vartta lasketellessa joku päätti kurvata pyörätielle kerrostalon pihasta katsomatta yhtään ympärilleen. Tuli vielä kovalla vauhdilla ja suoraan väylän yli oikeaan laitaan, jossa olin juuri ajamassa samaan suuntaan.

3) Vähän ykköstapauksen kaltainen keissi, mutta tällä kertaa pyöräilijä tuli vasemmalta jostain pikkutieltä puskien takaa. Ko tyypillä ei pää kääntynyt kuin vasemmalle, eli ilmeisesti katsoi tuleeko autoja, josko vaikka voisi ajaa punaisia päin tien yli. Noh, sieltä tuli autoja, joten hän joutui pysähtymään suoraan eteeni. Onneksi siinä oli juuri sen verran välimatkaa, että pystyin väistämään.

isokanki
20.08.2013, 13.21
Tai sitten nimenomaan näki ja totesi, ettet ehdi nopeudella 30km/h
Justiinsa. Tarkka on silmä. Voi elämä.

Sinä kerroit suojatiellä olevasta loivennuksesta ja Sinun kuuluu ajaa muualla kuin suojatiellä, joten missä minä olen sekoilemaan päätynyt?
Kertomustasi selkeästi olet muuttanut itsellesi edullisemmaksi.
Sekoilu jatkuu. Ko kohdassa on siis suojatie, joka sisältää pyörätien jatkeen.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 13.49
Justiinsa. Tarkka on silmä. Voi elämä.
Laskutaitoinen, valotolppien väli on 30m ja nopeus 30km/h joten tolpanväli on ~3,5 sekunttia, ihan samaa käy autojen välisiin aikaikkunoihin.

Sekoilu jatkuu. Ko kohdassa on siis suojatie, joka sisältää pyörätien jatkeen.
Uusi käytäntö ilmeisesti, aiemmin pyörätien jatke ja suojatie rinna rinnan tai klv-jatke, mutta nyt siis suojatien keskelle klv:n jatke :rolleyes: sellaista en ole huomannut lainsäädännössä.
Tuossa:
http://www.apks.fi/vkvat/kevli-suojatien-ja-jatkeen-merkintatavat.jpg
on klv:n jatkeen uudet merkintätavat sivulla viisi, mutta ne eivät muuta pyöräilijän paikkaa.

isokanki
20.08.2013, 14.11
Laskutaitoinen, valotolppien väli on 30m ja nopeus 30km/h joten tolpanväli on ~3,5 sekunttia, ihan samaa käy autojen välisiin aikaikkunoihin.
Tuo marginaali on niin pieni, ettei sen varaan voi laskea. Jos olisin ajanut 35 km/h sijasta 30 km/h, olisi auto kääntynyt juuri eteeni. Ei ole kovin korrektia, eikä luultavasti edes laillista puskea kolmion takaa aivan toisen eteen.

Uusi käytäntö ilmeisesti, aiemmin pyörätien jatke ja suojatie rinna rinnan tai klv-jatke, mutta nyt siis suojatien keskelle klv:n jatke :rolleyes: sellaista en ole huomannut lainsäädännössä.
Voit jatkaa tuota termikikkailua ihan keskenäsi.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 14.23

Tuo marginaali on niin pieni, ettei sen varaan voi laskea. Jos olisin ajanut 35 km/h sijasta 30 km/h, olisi auto kääntynyt juuri eteeni. Ei ole kovin korrektia, eikä luultavasti edes laillista puskea kolmion takaa aivan toisen eteen.
Siis hitaammin ajaen olisit ollut aiemmin risteyksessä, hienoa.

isokanki
20.08.2013, 14.40
Täh? Oletko humalassa?

35 km/h -> Olin risteyksessä samaan aikaan auton kanssa.
30 km/h -> Auto olisi kääntynyt juuri eteeni.

Hienoa tosiaan.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 15.04
Täh? Oletko humalassa?
Joskus saatan olla, oletko itse selvänä?

35 km/h -> Olin risteyksessä samaan aikaan auton kanssa.
30 km/h -> Auto olisi kääntynyt juuri eteeni.
Hienoa tosiaan.
Siis Sinä tiedät kauanko se autoilija olisi ollut risteyksessä, jos jo kaukaa olisit ajanut sallittua nopeutta. Minulle kaukaa on satoja metrejä eli nopeuksilla 8,3 metriä/sekuntti (30km/h) versus 9,7 metriä/sekuntti (35km/h) se aika ikkuna on suuri tai se auto ajoi tosi hiljaa - auton pituudesta riippuen vähän yli 0,5 sekunnista lähes 1,5 sekunttiin kestää liikkua auton pituus niin Sinulta kuin autoltakin laillisilla nopeuksilla.

isokanki
20.08.2013, 15.12
Siis Sinä tiedät kauanko se autoilija olisi ollut risteyksessä, jos jo kaukaa olisit ajanut sallittua nopeutta.
Noh, autoilija ei juurikaan hidastanut risteystä lähestyessään, joten ihan yhtä kauan.

Minulle kaukaa on satoja metrejä--
Kannattaa kysyä, eikä olettaa. Tuossa tapauksessa puhutaan muutamasta kymmenestä metristä. Pientaloalueilla harvemmin on risteyksissä satojen metrien näkyvyys.

CwA
20.08.2013, 15.35
Kannattaa kysyä, eikä olettaa. Tuossa tapauksessa puhutaan muutamasta kymmenestä metristä. Pientaloalueilla harvemmin on risteyksissä satojen metrien näkyvyys.

Reaktioihin siis menee jo liki kymmenen metriä, sitten minkä matkaa nyt jarrutusmatka onkaan moisesta vauhdista, jäikö paljon varaa muiden virheille, eli oliko tilannenopeus oikea?

Eihän kolmion takaa päälle sovi tulla, mutta hyvin suuri osa ihmisistä mokaa hyvin usein ja on aika ennalta-arvattavaa, että auto tulee kolmion takaa pyörän eteen, kun niin suuri osa ei noteeraa pyöriä samalla tavalla kuin autoja, puusilmäisyyttä siis, johon kannattaa aina varautua pyöräillessä lujempaa kuin mitä ne mummopyöräilijät ajavat, ihmiset eivät vaan osaa ymmärtää sitä, että pyörä kulkisi suurinta sallitua tai jopa lujempaa.

Siitä sitten tulee tilanteita, kun ei ole tarpeeksi marginaalia ja olettamat menevät vikaan, sillä sinällään ei ole merkitystä kenen syytä moinen on, mutta viisas osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan siten, että minimoi riskit.

Vaan tilannehan tarttui videolle, sen katsomalla asia kai selkeytyisi parhaiten?

Oatmeal Stout
20.08.2013, 15.36
Siis muuta kymmenen metriä on kaukaa, asia ymmärretty kolme sekunttia on toki pitkä aika, minä sovitan nopeuttani näkyvyyden mukaan, jotta tarvittaessa voin pysähtyä - sekuntti reagointiin ja pysähtymiseen tarvittava aika lisää.

mk
20.08.2013, 15.50
" Taas meinas osua " työmatkalla kotiin vasemmalta alamäestä liikekiinteistön pihasta maantielle tunkeva farkkuvolvo. Kuski muisti katsoa vasemmalle, mutta ei oikeelle ... Oli senteistä kiinni vaikka olinkin hereillä tilanteessa.. . No okei päästin hieman lähelle ennenkuin yritinkään jarruttaa.. :D Tziisus että nainen pelästyi ratin takana ja oli pahoillaan.. Jospa olisi tarkkaavaisempi seuraavalla kerralla ..

Markku Liitiä
20.08.2013, 16.25
Ole tässä nyt sitten kohtelias.

Kävin firman Transitilla Matkahuollossa ja takaisin tullessani pysähdyin suoralla tiellä päästämään suojatien laidassa pyörineen odottelevan mummon tien yli. Vaan mummopa vilkuttaa minulle kädellä kiivaasti, että "mene sinä vain ensin". Minä näytän takaisin, että "mummo on nyt vaan hyvä". Ei mitään, mummo ei suostu liikahtamaan, vaan heiluttelee edelleen, että "autot ensin". Ei käy mielessä, että kun olen jo nähnyt pysähtymisen vaivan, hän voisi tehdä oman osansa.

Ei auttanut kuin polkea kaasua. Kyllä ne kaupan lihatiskillä pyrkivät etuilemaan, mutta ovat liikenteessä ylinöyriä.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 16.32
^Noita mummoja on liikkeellä yllättävän paljon, heille on opetettu, että autot ensin ja jos autoja ei ensin tule, niin odottavat.

ppikkupe
20.08.2013, 16.47
Tieliikennelain pykälä 30 velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa, eli pakukuskin lisäksi myös pyöräilijää, varomaan erityisesti lapsia, vanhuksia sekä kaikkia idiootteja, joista ei osaa sanoa, mitä ne aikoo tehdä.

Oatmeal Stout
20.08.2013, 17.15
Tieliikennelain pykälä 30 velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa, eli pakukuskin lisäksi myös pyöräilijää, varomaan erityisesti lapsia, vanhuksia sekä kaikkia idiootteja, joista ei osaa sanoa, mitä ne aikoo tehdä.
Erityisesti koiraulkoiluttajia, niistä kun ei tiedä kummassa päätä remmiä on tahto ja kummassa aivot.
Jos ajatte pyörällä ajoradalla, niin harkitkaa toiste, jos aiotte pysähtyä suojatien eteen jalankulkijoiden takia, millainen ajoneuvo tulee takananne.
Bussi, paku ja henkilöauto kokeiltuna Helsingissä - meillä maalla en uskalla ilman autoa.

Jake_Kona
20.08.2013, 17.31

Kuulostaa hyvältä lailta ;)
Pitäisikö asetusmuunnokseen saada kohta jossa kyseisillä tienkäyttäjällä olisi suippo, korkea, keltainen hattu.

Halloo halloo
20.08.2013, 17.53
Erityisesti koiraulkoiluttajia, niistä kun ei tiedä kummassa päätä remmiä on tahto ja kummassa aivot.
Jos ajatte pyörällä ajoradalla, niin harkitkaa toiste, jos aiotte pysähtyä suojatien eteen jalankulkijoiden takia, millainen ajoneuvo tulee takananne.
Bussi, paku ja henkilöauto kokeiltuna Helsingissä - meillä maalla en uskalla ilman autoa.

Suosittelet siis olemaan pysähtymättä suojatien eteen?

Oatmeal Stout
20.08.2013, 17.57
Vain pyöräilessä vilkaisemaan taakse, mitä ja millä nopeudella sieltä tulee.
Kotikaupungissani autolla pysähdyttyäni lähtivät takaa tulevat ohittamaan minua ja liikenteenjakajaa vasemmalta, joten olen pyörällä liikkuessani hieman varovaisempi kuin Helsingissä pyöräillessäni - maalla asuu joviaaleja ihmisiä.

Greycap
20.08.2013, 20.59
Tulin sitten eilen kirjaimellisesti törmänneeksi yhteen munakuskiin. Äijä oli tulossa Mersulla (jotenkin ei yllättänyt) täältä (https://www.google.fi/maps?ll=60.884534,26.708177&spn=0.002221,0.007398&t=m&dg=opt&z=18&layer=c&cbll=60.884554,26.707977&panoid=ucUBuokPjWawDZRbYkoLqg&cbp=12,280.64,,0,1.08) ja minä puolestani pyörällä täältä (https://www.google.fi/maps?ll=60.884591,26.707635&spn=0.002221,0.007398&t=m&dg=opt&z=18&layer=c&cbll=60.884863,26.707739&panoid=j9CwuIg3zYBf4o4_jKqpuw&cbp=12,163,,0,0.06) eli siis tuota vasemmalla näkyvää kevyen liikenteen väylää pitkin.

Kuten kuvista näkyy, a) autoilijalle on kärkikolmio, b) kolmiota on vähän tehostettu pyöräilijöistä varoittavalla lisäkilvellä ja c) suojatien molemmin puolin on pyörätie eli se on pyörätien jatke ja vaikkei olisikaan niin siinä on silti se kolmio ennen suojatietä. Ja kolmion takaa tuleva väistää. Näin että auto on pysähtynyt suojatien eteen, tämä selvä, ei kun yli vaan. No mutta sepä lähtikin liikkeelle kun olin itse suunnilleen lyhtypylvään kohdalla, ei mitään toivoakaan väistää täysjarrutuksesta huolimatta ja poks, suoraan repsikan oveen ja siitä rojahdus asvaltille. Irrottelin siinä maassa maaten itseäni fillarista kun äijä oli saanut autonsa parkkiin bussipysäkille ja könysi kysymään että mitä tapahtui, vastasin että ajoit kolmion takaa suoraan eteen, se siinä tapahtui. Kysyin että mitä helvettiä se oli oikein touhunnut niin "no mä katoin oikeelle ja sit vasemmalle ja sit mä menin ku ei sielt oikeelt oo ennenkää ketää tullu". Just just. :rolleyes:

Kyynärpää valumiseen asti verillä, polven sivussa kananmunan kokoinen kuhmu, fillarista kädensija riekaleina. Kävin paikkauttamassa itseni munakuskin lääkekaapista ja sain vielä rahat mankelin korjaukseen eli sinänsä meni ihan hyvin. Saattaa muistaa seuraavalla kerralla että katsoo vielä uudestaan sinne oikeallekin.

IncBuff
20.08.2013, 21.02
Mä en oikeasti uskalla kovin usein pysähtyä suojatien eteen jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan edes autolla kun 90% kerroista joku kohjo vetää toista kaistaa ohi jarruttamatta.

PeeJii
20.08.2013, 21.57
Ole tässä nyt sitten kohtelias.

Kävin firman Transitilla Matkahuollossa ja takaisin tullessani pysähdyin suoralla tiellä päästämään suojatien laidassa pyörineen odottelevan mummon tien yli. Vaan mummopa vilkuttaa minulle kädellä kiivaasti, että "mene sinä vain ensin". Minä näytän takaisin, että "mummo on nyt vaan hyvä". Ei mitään, mummo ei suostu liikahtamaan, vaan heiluttelee edelleen, että "autot ensin". Ei käy mielessä, että kun olen jo nähnyt pysähtymisen vaivan, hän voisi tehdä oman osansa.

Ei auttanut kuin polkea kaasua. Kyllä ne kaupan lihatiskillä pyrkivät etuilemaan, mutta ovat liikenteessä ylinöyriä.

Itse ymmärrän hyvin jalankulkijoita, jotka "luopuvat oikeuksistaan" kun kaikenmaailman foorumeilla ja uutisten kommentissa jatkuvasti toistellaan kuinka liikenteen sujuvuuden kannalta jalankulkijakin voisi joustaa oikeuksistaan jne. tai kuinka ennen suojatietä pysähtynyt auto lähtikin liikkeelle ja törmäsi jalankulkijaan suojatiellä tai kuinka se on se "kevytliikkuja" johon sattuu kolarissa vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeutettu ja oikeassa. Moni vanhemmista ihmisistä oikeasti pelkää tuhansia kiloja painavia rautamöhkäleitä eikä suin surminkaan lähde sellaisen eteen, suotakoon heille se mielenrauha. Kun itselleni tulee vastaava tilanne eteen kevyenliikenteenväylällä pyörällä liikkuessa tai ajoradalla autolla ajaessa niin en jää arpomaan ja soutamaan tai huopaamaan vaan menen jos jalankulkija niin selvästi näyttää. Aina kuitenkin teen ensin selväksi aikeeni noudattaa tieliikennelakia ja antaa jalankulkijalle tilaa ylittää pyörätie/ajorata suojatietä pitkin.

Halloo halloo
20.08.2013, 22.08
Mä en oikeasti uskalla kovin usein pysähtyä suojatien eteen jos on kaksi kaistaa samaan suuntaan edes autolla kun 90% kerroista joku kohjo vetää toista kaistaa ohi jarruttamatta.

Ja näin kulttuuri leviää. Erinomainen perustelu - not.

IncBuff
20.08.2013, 22.09
Ja näin kulttuuri leviää. Erinomainen perustelu - not.
Se mihinkään enää voi levitä. Ennemmin tuo kuin se että usutan jonkun viattoman Bemarin alle.

Halloo halloo
20.08.2013, 22.13
Itse ymmärrän hyvin jalankulkijoita, jotka "luopuvat oikeuksistaan" kun kaikenmaailman foorumeilla ja uutisten kommentissa jatkuvasti toistellaan kuinka liikenteen sujuvuuden kannalta jalankulkijakin voisi joustaa oikeuksistaan jne. tai kuinka ennen suojatietä pysähtynyt auto lähtikin liikkeelle ja törmäsi jalankulkijaan suojatiellä tai kuinka se on se "kevytliikkuja" johon sattuu kolarissa vaikka kuinka olisi lain mukaan oikeutettu ja oikeassa. Moni vanhemmista ihmisistä oikeasti pelkää tuhansia kiloja painavia rautamöhkäleitä eikä suin surminkaan lähde sellaisen eteen, suotakoon heille se mielenrauha. Kun itselleni tulee vastaava tilanne eteen kevyenliikenteenväylällä pyörällä liikkuessa tai ajoradalla autolla ajaessa niin en jää arpomaan ja soutamaan tai huopaamaan vaan menen jos jalankulkija niin selvästi näyttää. Aina kuitenkin teen ensin selväksi aikeeni noudattaa tieliikennelakia ja antaa jalankulkijalle tilaa ylittää pyörätie/ajorata suojatietä pitkin.

Olen sanonut aiemminkin: Jalankulkijana hyvin usein näytän kädelläni "menen yli nyt". Samoin satulassa tulee näytettyä kädellä merkkejä, kuten oikealle, vasemmalle, menen suoraan tuosta jne.

Halloo halloo
20.08.2013, 22.15
Tulin sitten eilen kirjaimellisesti törmänneeksi yhteen munakuskiin...

Et poliiseja soittanut paikalle?

ptaipale
20.08.2013, 22.42
^Toi ei mun mielestä ollut varsinainen "munakuski", koska ei ilmeisesti kovinkaan pitkään inttänyt, että kolari olisi ollut jonkun muun vika kuin hänen.

kolistelija
20.08.2013, 23.18
Et poliiseja soittanut paikalle?
Poliisi? Miksi vaivata jos kerran kaksi ihmistä saa keskenään sovittua miten asiat hoitaa. Vakuutusyhtiötä olisin kyllä harkinnut ennen kuin ottaisin rahaa vastaan.

CwA
20.08.2013, 23.19
Se mihinkään enää voi levitä. Ennemmin tuo kuin se että usutan jonkun viattoman Bemarin alle.

Niin tai sorarekan, eikös Helsingissä taannoin joku sorarekka vetänyt pysähtymättä ohi suojatien eteen pysähtyneestä ja tappoi jonkun pikkutytön?
No, niitä tapahtuu tosi paljon ja on harvinaisempaa, että viereisellä kaistalla pysähdytään kuin se, että vedetään mitään ymmärtämättä ohi, kun mielessä on vain se oma ehtiminen, no siinä sitten tulee aikamoinen prosentti tilastoihin.

Se oven auki repäiseminen ja torveen nojaaminen alkaa pian käymään rasittavaksi, on helpompi olla pysähtymättä, tosin isommalla autolla pystyy tukkimaan molemmat kaistat, niin ei tule ihan yllärinä sieltä takaa ohi jalankulkijan päälle, takan tosin sitten nojataan torveen, mutta sehän on niiden takanatulijoiden ongelma.

Rikkomatta lakia ei kuitenkaan turvallisesti voi moisissa tilanteissa laskea jalankulkijoita tai pyöräilijöitä yli, vaikka kuinka pitäisi, niin ei se vaan niin onnistu.

CwA
20.08.2013, 23.21
Poliisi? Miksi vaivata jos kerran kaksi ihmistä saa keskenään sovittua miten asiat hoitaa. Vakuutusyhtiötä olisin kyllä harkinnut ennen kuin ottaisin rahaa vastaan.

Se jos useamminkin joku kuski koheltaa, niin olisi hyvä saada rekistereihin, joskus jollekkin toiselle siitä voi olla hyötyä, jos on historiaa tallessa.

Halloo halloo
20.08.2013, 23.36
Entä jos kaikki vain auton ratissa noudattaisivat suojatiesääntöä?

Greycap
20.08.2013, 23.41
Oli se sikäli munakuski että lasken kyllä isoksi munaamiseksi kolmion takaa eteen ajamisen kun "ei sielt oikeelt oo ennenkää ketää tullu". Eipä siinä poliisia tosiaan tarvittu ja vaikea olisi ollutkin todistaa että näin kävi, autoon ei jäänyt osumakohtaan jälkeäkään koska minulla oli vauhti melkein nollissa ja se lähinnä pyyhkäisi etupyörän sivuun. Vakuutusyhtiökin sinänsä vähän turha että pyörän kävin tiheällä kammalla läpi heti paikan päällä ja ainoat viat oli naarmut polkimessa (oli jo ennestään) ja vasen kädensija riekaleina, siinäkin oli jo ennestään vähän sanomista mutta nyt se kyllä levisi lopullisesti. Sain yhteystiedot siltä varalta että jotain ilmenee mutta ei tunnu ilmenneen tämän päivän ajeluilla.

TuH
20.08.2013, 23.48

Sitten kun lääkärisetä toteaa pari viikkoa myöhemmin, että sulla onkin kuule polvi paskana, niin tuollainen paikan päällä tehty ota poika laastaria -sovinto voi vähän jäädä harmittamaan.

CwA
21.08.2013, 00.09
Entä jos kaikki vain auton ratissa noudattaisivat suojatiesääntöä?

Se on vähän jos täti olisikin setä, tai että kukaan ei varastaisi mitään, puhtaasti kuvitteellinen satumaailma, jossa moista pääsisi tapahtumaan. Aivan kuin se, että pyöräilijät käyttäisivät aina malttia ja sopivaa tilannenopeutta, ei sellainen vain toteudu tässä todellisessa maailmassa.

Jo yksin se, että ihminen ei ole kone, vaan tekee virheitä, johtaa siihen, että moista ei tule koskaan olemaan, aina joku mokaa, jää näköhavainto rekisteröitymättä aivoissa tai jotain vastaavaa ja suojatiesääntöä ei sitten noudata, ihmisillehän tulee kaikenlaisia kummia ajatushäröjäkin, joten aina sellainenkin voi sattua, siksi ei voi olla mahdollista, että kaikki autoilijat noudattaisivat sitä sääntöä, niin tai fillaristit, aivan sama ongelma se fillaristeillakin on, ei ole täydellisiä ihmisiä ja se on miksi tarvitaan sitä marginaalia, eikä voida alkaa olettamaan mitään, pitää jättää tilaa virheille.

Halloo halloo
21.08.2013, 00.17
Jurppii vain tekopyhät selitykset, joilla tuhotaan erittäin tärkeä periaate. Veikkaisin, että jos sitä noudatettaisiin (jos suojatiesääntöä valvottaisiin tiukasti), niin ymmärrys ja yleinen turvallisuus kasvaisi, liikennekulttuuri voisi kehittyä hyvään suuntaan. Nyt se kehittyy kohti ei-niillä-säännöillä-niin-väliä-kun-ei-kukaan-muukaan-suuntaan. Jokainen kuski tekee omat päätöksensä ja kehittää kulttuuria johonkin suuntaan.

Niin juu - jalankulkijana en mene sinne toiselle kaistalle, ennen kuin olen varmistunut sen kaistan auton pysähtyvän, en vaikka se ensimmäisen kaistan auto joutuukin odottamaan vähän ylimääräistä, seisoskellaan sitten siinä toisen kaistan tukkeena hetki.

CwA
21.08.2013, 00.31
Jurppii vain tekopyhät selitykset, joilla tuhotaan erittäin tärkeä periaate. Veikkaisin, että jos sitä noudatettaisiin (jos suojatiesääntöä valvottaisiin tiukasti), niin ymmärrys ja yleinen turvallisuus kasvaisi, liikennekulttuuri voisi kehittyä hyvään suuntaan. Nyt se kehittyy kohti ei-niillä-säännöillä-niin-väliä-kun-ei-kukaan-muukaan-suuntaan. Jokainen kuski tekee omat päätöksensä ja kehittää kulttuuria johonkin suuntaan.

Niin juu - jalankulkijana en mene sinne toiselle kaistalle, ennen kuin olen varmistunut sen kaistan auton pysähtyvän, en vaikka se ensimmäisen kaistan auto joutuukin odottamaan vähän ylimääräistä, seisoskellaan sitten siinä toisen kaistan tukkeena hetki.

Sillä olisi jo iso merkitys, jos jokainen yrittäisi ihan pikkuriikkisenkin enemmän liikenteessä, keskittyisi siihen liikennöintiin, eikä vain matkustaisi kuljettajan paikalla, mutta kun kansalle pitää kaiken olla niin helppoa ja valmiiksipureskeltua, niin mitäpä muuta sitä voi odottaakaan?

Jos poistettaisiin liki kaikki säännöt, jätettäisiin vain perusohjeistus ja ihmisten pitäisi oikeasti keskittyä ja miettiä sitä kulkemista, sekin voisi alkukaaoksen jälkeen toimia yllättävänkin hyvin.

Eikös Saksassa jossain kaupungissa poistettu liikennemerkit ja homma toimi paljon paremmin kuin mitä ennakkoon odotettiin?

Nykytila on jonkinlainen kompromissi, johon on ajauduttu, kovin suurta ohjaavaa määrätietoista suunnannäyttäjää ei ole liikenteeseen ollut eikä varmaan tulekkaan olemaan, joten oireiden lievitystä alati tiukentuvilla määräyksillä ja katoavilla vapauksilla todennäköisesti jatketaan ties kuinka pitkään, se pieni ajatteleva osa kansasta tosin kärsii siitä.

ppikkupe
21.08.2013, 00.49
Veikkaisin, että jos sitä noudatettaisiin (jos suojatiesääntöä valvottaisiin tiukasti), niin ymmärrys ja yleinen turvallisuus kasvaisi, liikennekulttuuri voisi kehittyä hyvään suuntaan.

Tuo on hyvin suomalainen ratkaisumalli kaikkeen. Jos vain sääntöjä valvottaisiin tarpeeksi tiukasti, ja rikkomuksista langetettaisiin tuntuva sanktio, niin kaikki olisi hyvin ja entistä paremmin. Suomalaiselle kanssaihmisen huomioiminen on nimenomaan sääntöjen noudattamista. Sääntöjen kautta me saamme luotua vastapuoleen toivottu käytösmalli.

tvain
21.08.2013, 01.04
Tuo on hyvin suomalainen ratkaisumalli kaikkeen. Jos vain sääntöjä valvottaisiin tarpeeksi tiukasti, ja rikkomuksista langetettaisiin tuntuva sanktio, niin kaikki olisi hyvin ja entistä paremmin. Suomalaiselle kanssaihmisen huomioiminen on nimenomaan sääntöjen noudattamista. Sääntöjen kautta me saamme luotua vastapuoleen toivottu käytösmalli.

Nyt kyllä sekoitat kaksi asiaa täysin. Säännöt ovat, mutta niiden noudattaminen ja valvominen on eri asia. Eihän tuossa yhtään lisäsääntö ole ehdotettu. Ja liikenne nyt varsinkin vaatii sääntöjä, liikennesäännöt on aika helppo perustella anarkokapitalistillekin: sovitaan kumpi menee ensin niin molemmat hyötyvät sujuvammasta liikenteestä.

CwA
21.08.2013, 01.17

Luodaan myös se ongelma, jossa itse ei tarvitse tehdä mitään, kun aina on jokin taho joka kantaa vastuun/huolehtii, että asiat menevät 'oikein'. Jää siis pois se prosessi, jolla normaali terve yksilö itsenäisesti hahmottaa ja ratkaisee ongelman ehkä jopa yhteistyössä toisten osapuolten kanssa, siis osallistuu yhteisöön, jostain syystä Suomessa pyritään hyvin vahvasti toimimaan yksinäisinä yksilöinä ja yhteiskunta on jokin kaikkivoipa joka järjestää kaiken.

Se on vähän kummallista, mutta hyvin perinteistä.

Itse tykkään pitää ohjakset käsissäni ja ei ole ongelma pohtia toimintamalli, joka takaa parhaan tuloksen eli vähiten riskejä tai joka sietää eniten virheitä, en niin piittaa siitä onko pyhä sääntö samaa mieltä, ennakoitavuus jne. mielestäni tärkeämpää, aina tilanteen mukaan sopeuttaen toimintaa ennenkaikkea muut huomioiden, jokaisella kun on yhtäläinen oikeus kulkea teillämme, jokainen on samanarvoinen, se jos säännöt antavat mulle jonkin oikeuden ei merkitse kovinkaan paljoa, koska mietin enemmänkin kokonaisuuden toimintaa ja kuinka omaa toimintaa sopeuttaen takaan sen kokonaisuuden mahdollisimman häriöttömän toiminnan.

Eli koko ajatusmalli on tyystin erilainen, mun mielestä toimivampi jos suurempi osa unohtaisi koko yhteiskunnan ja keskittyisi itse pohtimaan kuinka toimia siten, että kokonaisuus toimii, eikä vain miettimään, että mulla on oikeus ja tiukasti olla jumissa siinä ajatuksessa, siitähän helposti tulee sitten onnettomuuksiakin.

No siitäkös sitten tulee konflikteja, kun enemmistö on sellaisia jotka toimivat sääntöjä varten ja on lähes pelottava sellainen näkökulma, että ei olisikaan tiukasti määritelty miten toimia, vaan pitäisi tilanteen mukaan itse miettiä kokonaisuutta, siinä hyvin äkkiä tulee sellainen puolustusefekti, kun eihän niin voi kertakaikkiaan olla.

Minä on kaiketi länsimainen ajattelutapa, me ajattelumalli taas jotain muuta, ainakin liikenteessä mun mielestä ei sellaista pitäisi ollakkaan kuin minä, vain me.

ppikkupe
21.08.2013, 01.54
Nyt kyllä sekoitat kaksi asiaa täysin. Säännöt ovat, mutta niiden noudattaminen ja valvominen on eri asia. Eihän tuossa yhtään lisäsääntö ole ehdotettu. Ja liikenne nyt varsinkin vaatii sääntöjä, liikennesäännöt on aika helppo perustella anarkokapitalistillekin: sovitaan kumpi menee ensin niin molemmat hyötyvät sujuvammasta liikenteestä.

Tarkkailepas joskus ruuhkaisen kaupungin keskustaa, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja toisinaan jopa autoilijat kulkevat näennäisessä sekasorrossa. Esimerkiksi vaikka tilannetta liikennevaloissa, jossa jalankulkijat odottavat molemmin puolin ajorataa valojen vaihtumista vihreäksi. Valojen vaihduttua kaksi leveää ihmisrintamaa lähestyvät toisiaan, mutta kukaan ei törmää kehenkään. Ihmiset kykenivät ylittämään kadun ja välttämään törmäilyt täysin ilman ennalta sovittuja sääntöjä.

Miten tuo oli mahdollista? Se oli mahdollista, koska ihmiset havainnoivat ympäristöään, tarkkailivat toistensa liikkeitä ja reagoivat sen mukaan. Sääntöjen noudattamisen sijaan he tekivät päätöksiä, ja jostain syystä ne päätökset olivat oikeita.

...

Mutta tietenkin. Suomalaiselle ideaaliratkaisu tähän tilanteeseen olisi, että suojatie jaettaisiin kahteen vastakkaiseen kaistaan, eikä liikennevalokaan palaisi vihreänä yhtaikaa molempiin suuntiin.

Halloo halloo
21.08.2013, 01.55
Keskustelu lähti hyvin outoon suuntaan, mutta menköön. Ei kai tämän enempää tarvitse esimerkkiä?
http://www.youtube.com/watch?v=Ldu6sCqQMoY
21 Car Crashes !!! - in Russia - Real Traffic

Jokainen liikenteessä liikkuva vaikuttaa johonkin suuntaan, jokainen teko on osa kehitystä.

IncBuff
21.08.2013, 06.47
Entä jos kaikki vain auton ratissa noudattaisivat suojatiesääntöä?Niin tai taivaalta sataisi rahaa.

Juha Kastemaa
21.08.2013, 10.13
Syksy lähestyy ja aurinko alkaa jo nyt ikävästi lyysata silmiin tiettyihin aikoihin ns.vaakatasossa. Veikkaanpa,että monet kolarit on niin kelveillä kuin autoliikenteessä ajettu häikäistymisen takia vuosien mittaan. Aina ei ole lippalakkia tai aurinkolaseja saatavilla.

ppikkupe
21.08.2013, 10.28
Ja vaikka ne aurinkolasit tai ajolasit mukana olisivatkin, niin enhän mie nyt ala ekstraa maksamaan jostain polarisoiduista linsseistä. Ihan hyvin ne epämääräiset haamut erottuvat vastavaloon ilmankin.

JackOja
21.08.2013, 10.33

Aika jännä juttu, että kukaan ei oikeastaan noteeraa noita kolareita eikä ensihätään tsekkaa jos joku vaikka tarvitsisi apua.
Katsotaan vaan mistä pääsisi ohi... venäläiset :rolleyes:

Oatmeal Stout
21.08.2013, 11.22
Siihen autolla riittää, kun lainaa kaverin kastaa itselleen vähäsen, etenkin liikenteenjakajilla varustetuissa suojateissä - pyörällä vähän hankalampaa - mutta ei se niin vaikeaa ole, jos ymmärtää mitä tekee.

isokanki
21.08.2013, 11.51
Vaan tilannehan tarttui videolle, sen katsomalla asia kai selkeytyisi parhaiten?
Jep. Katsotaan, jos jaksan/muistan/ehdin nappaista tuon pätkän vaikka juutuubiin, niin voidaan sitten paremmin kauhistella tapahtumaa. Siihen asti jätän tämän tasokkaan keskustelun jäihin.

CwA
21.08.2013, 12.37
Keskustelu lähti hyvin outoon suuntaan, mutta menköön. Ei kai tämän enempää tarvitse esimerkkiä?

Jokainen liikenteessä liikkuva vaikuttaa johonkin suuntaan, jokainen teko on osa kehitystä.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen tosiaankin, pitää osata ymmärtää osansa siinä kokonaisuudessa ja omata malttia, sekä olla ennakoitavissa, niin homma toimii, mun mielestä kovin kummoisia sääntöjä ei siinä tarvittaisi.

Noissa kolarivideoissa näkyy aika hyvin se kuinka joku vaan vähäsen minä äkkiä -asenteella tekee järjettömiä tempauksia, sitten kun on muutama tiukasti oikeuksistaan kiinnipitävä, niin kyllähän kolisee.

Kun mainittiin, että eivät pysähdy, niin kyllä ne aika hyvin pysähtyy auttamaan, usein ajavat auton vähän eteenpäin ja sitten sivuun, joissain videoissa se vaan leikataan sitten pois, välillä on tietty aina joku joka ei pysähdy, mutta niitähän on ihan täällä kotomaassakin.

Venäjällä taitaa olla vielä enemmän rattijuoppoja mitä täällä ja on niitä paljon täälläkin, ainakin syrjemmässä noita on tiettyinä aikoina todella runsaasti.

Halvat kiinalaiset aurinkolasit kestivät pari vuotta, vaikka kuinka Daisy logot olikin, nyt joutuu ajelemaan ilman ellen saa korjattua, huonosti mitään näkee sopivaan aikaan ja suuntaan kun kulkee, on vain vältettävä sellaista aikaa.

edit: Eikös muuten Konfutsekin tiennyt jo tuhansia vuosia sitten, että jos kansaa hallitsee säännöillä, rajoituksilla ja kurituksella, kansa oppii vain silmänpalvontaa sääntöjä kohtaan, mutta jos kansaa opettaa, ei kansa tarvitse sääntöjä ja rajoituksia, osaa toimia oikein itse ajattelemalla, tai jotain siiihen tapaan? Se on jotenkin unohdettu nykyään.

Shimaani
21.08.2013, 18.28
Tieliikennelain pykälä 30 velvoittaa ajoneuvon kuljettajaa, eli pakukuskin lisäksi myös pyöräilijää, varomaan erityisesti lapsia, vanhuksia sekä kaikkia idiootteja, joista ei osaa sanoa, mitä ne aikoo tehdä. Mitenkä rullasuksihiihimillä eteneminen kategorisoidaan, ajoneuvon kuljetusta vai jalankulkeilua?

Smo
21.08.2013, 18.37
Mitenkä rullasuksihiihimillä eteneminen kategorisoidaan, ajoneuvon kuljetusta vai jalankulkeilua?

Rullasukseilijat ja -luistelijat taitaa olla jalankulkijoita, aika nopeita sellaisia. Joskus hietsussa menin normisuksilla suojatien yli, aika jännää.

mk
21.08.2013, 18.42
Mammat pyörätiellä ¤#/¤/##%¤¤# lapsineen . Onko se niiiiiiiin vaikeaa ajaa pyörillä sitä klv:n oikeaa laitaa .. *iTtU :seko: Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia niin eikö vastaan tule mamma lapsi tarakalla ja toinen pyörineen rinnalla .. äitee klv.n vasenta reunaa eikä meinannut osata kurvata oikealle puolelle .. Meni hyvät vauhdit ihan hukkaan siinä jarrutellessa :o

ppikkupe
21.08.2013, 19.01
Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia

Toi on aina hyvä veto.

...

Kyllä mie eilenkin katselin yhtä herrasmiesikäistä maantiefillaristia, joka sai Alakorkalontiellä ihmeellisen kirivaihteen päälle, kun erehdyin ohittamaan. Itse menin ajoradan puolella kohti kaupunkia - tämä herrasmies vaahto suupielessä (pysähdyttiin samoihin valoihin, niin tuli huomioitua) 35-40km/h mittarissa kelviä pitkin lastenrattaiden ja koiranulkoiluttajien välissä puikkelehtien.

"Onhan mulla kello ja jarrut" On joo, ja ikääkin oli sen verran, että en enää yksin omiin reflekseihini luottais.

mk
21.08.2013, 19.26
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti mk http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2083123#post2083123)
Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia

Toi on aina hyvä veto.
Okei , tuli kirjotettua hieman provosoivasti :D , hiljensin toki ajoissa vastaantulijoita vaarantamatta.. :) Ja muutenkin käyttäytyminen klv.llä harkitun maltillista enkä syyllisty hurjasteluun.. Silti ei voi olla kiinnittämättä huomiota näihin liikkujiin jotka liikkuu missä sattuu ja miten sattuu eivätkä piittaa muista väylillä liikkujista

marko.k
21.08.2013, 19.28
Toissailtana töistä tullessa tyttö oikeassa reunassa ja äiti keskellä kelviä. Lähestyin hiljaa kaksikkoa ja äidin huomattua minut meni vasempaan reunaan ja patisti tyttöä sinne. Oikealta ohittaessani opastin kaksikkoa missä pitäisi ajaa ja mistä ohittaa.

CwA
21.08.2013, 19.43
Mammat pyörätiellä ¤#/¤/##%¤¤# lapsineen . Onko se niiiiiiiin vaikeaa ajaa pyörillä sitä klv:n oikeaa laitaa .. *iTtU :seko: Äsken lenkiltä palatessa klv alikulkuun tullessa alamäkeä hyvää vauhtia niin eikö vastaan tule mamma lapsi tarakalla ja toinen pyörineen rinnalla .. äitee klv.n vasenta reunaa eikä meinannut osata kurvata oikealle puolelle .. Meni hyvät vauhdit ihan hukkaan siinä jarrutellessa :o

Mullakin meni hyvät vauhdit hukkaan, eikö se tukkirekka tullut vastaan sellaisessa mäessä joka on samalla mutka, olisi edes väistänyt (tiellä siis 2 renkaan uraa ja ruohoa kasvaa keskellä), surkeat etujarrupalat nuo uudet jotka vaihdoin, kun ei meinannut vauhti hidastua, itsehän siihen möyhitylle pientareelle piti ajaa, en tiedä miksi, mutta se on karhittu tai jotain vastaavaa, kuin käännettyä peltoa siis, jossa ajaminen on aikalailla mahdotonta, mutta vauhti stoppaa hyvin.

Ajoin ihan oikealla kelvilläkin, siellä oli paljon äitejä pienine lapsineen, vastaan tuli pari koko väylän leveydeltä ja alamäki, jossa saa hyvän vauhdin, tein normaalin viheralueen ylityksen ja sitten autotietä pitkin ohi.

Jotenkin tavallista enemmän liikennettä tänään, yksi autokin tuli vastaan, joka vielä kääntyi omassa suunnassaan oikealle eli sen suojatien yli johon olin tulossa kelviä pitkin, totesin ettei sen takana ketään ole, joten koukkasin autotielle ja liikenteenjakajan väärää puolta auton ja jakajan välistä ohi ja kanttikiven yli hyppäämällä palaten kelville, ei tarvinnut senkään pysähtyä eikä mun suotta hidastella hyvää vauhtia pois...

No kyllä minä oikeasti himmailin ja osoitin aikeeni, mutta jos pyörällä pystyy jotain alustaa ajamaan, niin se kaikki on mulle baanaa.

Ylämäessä pikkutyttö tosin pomppi tasajalkaa mun ohi, koneessa ei ollut tänään ollenkaan vetoja, 34km hätäisesti 10km/h keskarilla, joten ei huvittanut alkaa hidastelemaan alamäkiin kovin paljoa, mikä lie iski, mutta ei lainkaan voimaa, hyvä jos fillarin sai nostettua kynnyksen yli, kun normaalisti se ei juuri eroa paperiarkin nostamisesta, eli ei oikein lainkaan kuormita, joskus tulee vaan nollapäiviä.

antero2
21.08.2013, 20.45
Kokemus Kauppatorin alueella Helsingissä; Ajelin Pressan linnan kohdalla pyöräväylää Espaa toritelttojen takapuolella n. kl. 16.00? Manskua kohti ja sadan metrin päässä linnasta huomasin törmääväni paksuun sähkökaapeliin, joka oli viritetty n. puolen metrin korkeudelle poikki pyötätien. Eikun mukkelis makkelis ja cc:n oikea jarru/vaihdekahva sojotti ihan väärään suuntaa. Kuulin jälkeenpäin, että joku vanha kukkakauppias oli pakustaan vedellyt kaapelin pyörätielle maahan ja sitten siirtänyt autoaan kun kaapelin loppuosa oli vielä autossa jolloin kaapeli kohosi korkeuteensa. Pyörätiellä ajoi työmatkalaisia pilvin pimein, mutta itse ajelen siellä pari-kolme kertaa kesässä. Että osaspa onnistua omalle kohdalle. Tietysti suutuin asiasta ja soitin poliisit paikalle, mutta lopputulos oli ettei kannattanut sen kummemmin juttua viedä eteenpäin. Ystävällinen torimyyjä tuli kertomaan mitä paikalla oli tapahtunut ennen lentoani niin asia oli sillä hoidettu. Onneksi eivät jonossa ajavat työmatkalaiset sattuneet ansaan, olisi ehkä ollut isompikin läjä pyöriä. Mutta hieno Kaivopuiston kierros jäi tekemättä kun piti löytää pyöräliike, josta ostin uuden kiinnitysklipsin kypärään kaatumisen yhteydessä hävinneen tilalle.

ptaipale
21.08.2013, 21.36
Vaikeaa elämää ajoradalla: Träskändan puistotiellä varmaan *pitäisi* olla pyörätien merkki (423) ajoradan vasemmalla puolella, kun tulee Auroranportista. Mutta ei siinä ole. Se on korokkeella erotettu ajoradasta. Eli se on jalkakäytävä. Oikealla puolella on kelvin merkki (siis 423), mutta se reitti päättyy kolmen metrin päästä bussipysäkkiin. Joten ajoin ajoradalla. Joten se taksi päätti "opettaa" ja ohitti hihaa viistäen ja viittoi sitten hurjasti sinne jalkakäytävän suuntaan että siellä pitäisi ajaa.

Katotaan tietääkö taksitarkastaja asiasta mitään. Useimmat taksit ovat itse asiassa tosi huomaavaisia, tämä oli poikkeus.

Santerius
21.08.2013, 23.09
Eilen oli melkoisen vaikeaa elämää Lempäälästä Tampereelle ajellessa. Oli ilmeisesti lasten ja koirien ulkoilututuspäivä, joten soittokello oli kovassa käytössä kun tie oli täysin tukossa tuon tuosta. Ainoastaan naispuolisten teinien ryhmä aloitti huutokonsertin siitä, kuinka ei tarvitse kelloa "rämpyttää niin hemmetisti" (kolme kilkautusta) ensin korrektisti kuitenkin väistettyään. Taas se nähtiin, että ilman kelloa ajaminen olisi niin kovin paljon vaikeampaa. Aika kovasti saa karjua, jotta saa ihmiset väistämään ja usein saa pahaa silmää. Kello toimii heti.

Sauli Lumikko
21.08.2013, 23.37
Tarkkailepas joskus ruuhkaisen kaupungin keskustaa, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja toisinaan jopa autoilijat kulkevat näennäisessä sekasorrossa. Esimerkiksi vaikka tilannetta liikennevaloissa, jossa jalankulkijat odottavat molemmin puolin ajorataa valojen vaihtumista vihreäksi. Valojen vaihduttua kaksi leveää ihmisrintamaa lähestyvät toisiaan, mutta kukaan ei törmää kehenkään. Ihmiset kykenivät ylittämään kadun ja välttämään törmäilyt täysin ilman ennalta sovittuja sääntöjä.

Miten tuo oli mahdollista? Se oli mahdollista, koska ihmiset havainnoivat ympäristöään, tarkkailivat toistensa liikkeitä ja reagoivat sen mukaan. Sääntöjen noudattamisen sijaan he tekivät päätöksiä, ja jostain syystä ne päätökset olivat oikeita.
Esimerkissäsi kaikki olivat tasa-arvoisessa tilanteessa: jalankulkijan törmääminen toiseen aiheuttaa molemmille suunnilleen saman haitan. Samoin autoilijat keskenään saavat luovittua ajopelinsä "vetoketjuna" yhteen jonoon kaistan loppuessa ilman suurempaa draamaa, ja risteyksissäkin noudatetaan väistämissääntöjä pääasiassa hyvin kahden samanlaisen kohdatessa.

Mutta tietenkin. Suomalaiselle ideaaliratkaisu tähän tilanteeseen olisi, että suojatie jaettaisiin kahteen vastakkaiseen kaistaan, eikä liikennevalokaan palaisi vihreänä yhtaikaa molempiin suuntiin.
Kun väkeä on kaduilla ja tunneleissa riittävästi, jalankulkuliikenne on myös jaettava kahteen osaan eri kulkusuuntien mukaan. Tällaista näkee mm. Hongkongissa ja Japanissa ja homma toimii mainiosti. Japanissa toimii myös se, että auton kanssa törttöilystä saa tuntuvat rapsut ja liikennettä valvotaan. Seurauksena siellä saa astua suojatielle autoilijoiden pysähtyessä niin kohteliaasti metrien päähän, että kohteliaampaa olisi vain nousta autosta ulos kumartamaan apostolinkyytiläiselle.

Olen yhtään pienemmissä yhteisöissä systeemiajattelun kannattaja, mielestäni oikeanlaista toimintaa saadaan aikaan tekemällä se helpoksi ja väärä toiminta vaikeaksi. Esimerkiksi jos suunnittelen tuhkista ja en halua sinne röökiaskeja, nenäliinoja ja muita roskia, teen karistusaukosta riittävän pienen sen sijaan, että laittaisin kieltokyltin (joka ei kuitenkaan toimi). Yhteiskunnassa on sen verran monenlaista toimijaa liikkeellä että vääränlaista toimintaa joudutaan jonkin verran kyttäämään ja siitä pitää rangaista. Suurin osa on riittävän fiksuja olemaan ihmisiksi muutenkin, mutta osa ei ole. En ihannoi poliisivaltiota ja vastustan poliisin valtuuksien kasvattamista, mutta suurempi määrä poliiseja vaikka ihan vaan jalkapartiossa ja kaupunkiliikennettä valvomassa ei olisi pahitteeksi.

Suomalaisten autoilijoiden käytös kaupunkiliikenteessä on ongelmallista ja etelä- ja länsinaapureihimme verrattuna jalankulkijoita kohtaan törkeää. En keksi tähän muuta ratkaisua kuin sinipukuiset sedät ratsaamaan risteyksiä ja kirjoittamaan sakkoja siihen asti, että käytös muuttuu. Myös muita yhteiskunnallisia vaikuttamiskeinoja olisi hyvä nähdä liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

-----

Mitä tuohon tulee, että ei uskalla päästää jalankulkijoita ylittämään, koska joku saattaa tulla ohi: jos ei henkinen kantti kestä ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan, siirtykää pois ajoradalta.

CwA
21.08.2013, 23.42
Eilen oli melkoisen vaikeaa elämää Lempäälästä Tampereelle ajellessa. Oli ilmeisesti lasten ja koirien ulkoilututuspäivä, joten soittokello oli kovassa käytössä kun tie oli täysin tukossa tuon tuosta. Ainoastaan naispuolisten teinien ryhmä aloitti huutokonsertin siitä, kuinka ei tarvitse kelloa "rämpyttää niin hemmetisti" (kolme kilkautusta) ensin korrektisti kuitenkin väistettyään. Taas se nähtiin, että ilman kelloa ajaminen olisi niin kovin paljon vaikeampaa. Aika kovasti saa karjua, jotta saa ihmiset väistämään ja usein saa pahaa silmää. Kello toimii heti.

Kannattaa kokeilla karjumisen sijaan tervehtimistä ystävällisesti, toimii yllättävän hyvin.

Minä en kyllä toisaalta edes odota, että muut väistäisi kun tulen, on niin paljon helpompaa itse väistää, vähän nurtsin tai autotien kautta koukaten jos ei muuten mahdu, tuskin edes tajuavat mitä tapahtui, kun olen jo kaukana tientukosta, olen huomannut sen kuitenkin huomattavasti helpommaksi ja sujuvammaksi, eikä kaikki pyöräilijät saa huonoa mainetta, kuten jos yhdenkin pyöräilijän toimesta joku polttaa proppunsa, se kakka kun koskettaa heti kaikkia pyöräilijöitä.

CwA
21.08.2013, 23.46
Mitä tuohon tulee, että ei uskalla päästää jalankulkijoita ylittämään, koska joku saattaa tulla ohi: jos ei henkinen kantti kestä ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan, siirtykää pois ajoradalta.

Ei kyse ole henkisestä kantista, vaan puhtaasti todennäköisyyksistä.

Sen tuhkiksen käyttäjän asennetta voisi koulia, niin ei tarvittaisi mitään rajoitteita, mutta tietenkin on helpompi paikkailla oiretta, kuin korjata itse ongelmaa.

Santerius
21.08.2013, 23.52

Itselläni on tapana kävellä suojatielle vain hienovaraisesti kulmien alta kuikuilemalla ja varsin määrätietoisen näköisenä. Suurin osa autoilijoista kyllä pysähtyy, sillä kovin moni ei varmasti halua päälle ajaa. Tarvittaessa voi sitten stopata n. kaksi senttiä ennen suojatietä ja kopauttaa potentiaalista päälleajajaa muistutukseksi etuikkunaan.

ppikkupe
22.08.2013, 00.03
Suomalaisten autoilijoiden käytös kaupunkiliikenteessä on ongelmallista ja etelä- ja länsinaapureihimme verrattuna jalankulkijoita kohtaan törkeää. En keksi tähän muuta ratkaisua kuin sinipukuiset sedät ratsaamaan risteyksiä ja kirjoittamaan sakkoja

Naapurimaista poiketen Suomen kaupungistuminen tapahtui käytännössä vasta 60- ja 70-luvuilla. Meillä alkaa vasta nyt olemaan sukupolvi, joiden vanhemmat eivät olleet maalaisia. Tätä ennen meillä ei olla totuttu siihen, että myös muita ihmisiä (naapureita, muita tiellä liikkujia, ulkomaalaisia, muuten vain väärin ajattelevia) pitäisi sietää. Me haluaisimme säilyttää sen oman kuplamme, joka suomalaisella on poikkeuksellisen iso, ja rangaista jokaista, joka tuon kuplan sisälle uskaltaa tunkeutua.

Mutta kyllä se siitä. En kuitenkaan usko, että suomalainen perusluonne sakkoja kirjoittamalla muuksi muuttuu, suomalainenhan rakastaa ylhäältä tapahtuvaa sääteylä, vaan kyllä se tulee tapahtumaan ihan luontaisen kehityksen myötä.

Santerius
22.08.2013, 00.41
Kannattaa kokeilla karjumisen sijaan tervehtimistä ystävällisesti, toimii yllättävän hyvin.

Minä en kyllä toisaalta edes odota, että muut väistäisi kun tulen, on niin paljon helpompaa itse väistää, vähän nurtsin tai autotien kautta koukaten jos ei muuten mahdu, tuskin edes tajuavat mitä tapahtui, kun olen jo kaukana tientukosta, olen huomannut sen kuitenkin huomattavasti helpommaksi ja sujuvammaksi, eikä kaikki pyöräilijät saa huonoa mainetta, kuten jos yhdenkin pyöräilijän toimesta joku polttaa proppunsa, se kakka kun koskettaa heti kaikkia pyöräilijöitä.

En tässä tarkoittanut vihaista karjumista, vaan sitä tarvittavaa volyymia. Nurtsin kautta kiertäminen tai autotielle sompailu ei monissa paikoissa ole oikein vaihtoehto, ellei halua ojassa käydä tai ajaa auton alle. Lähes kaikissa tapauksissa on paljon helpompaa, kun jo kaukaa ennakkoon varoittaa siitä, että on tulossa, jolloin tietä kyllä annetaan. Jos joku tästä suuttuu, suotakoon se hänelle. Auttaa muuten sellaisissakin tilanteissa, kun joku ei meinaa pyörällään löytää ajouraansa. Äänetön ohittaminen on tällöin todella vaarallista.

CwA
22.08.2013, 01.20
En tässä tarkoittanut vihaista karjumista, vaan sitä tarvittavaa volyymia. Nurtsin kautta kiertäminen tai autotielle sompailu ei monissa paikoissa ole oikein vaihtoehto, ellei halua ojassa käydä tai ajaa auton alle. Lähes kaikissa tapauksissa on paljon helpompaa, kun jo kaukaa ennakkoon varoittaa siitä, että on tulossa, jolloin tietä kyllä annetaan. Jos joku tästä suuttuu, suotakoon se hänelle. Auttaa muuten sellaisissakin tilanteissa, kun joku ei meinaa pyörällään löytää ajouraansa. Äänetön ohittaminen on tällöin todella vaarallista.

Ainakin maantiepyörällä on hyvin hankala tosiaan pientareita hyödyntää ja keskustan kaduilla tahtoo olla tosiaan aika tukkoista se meno, rotuaarilla joskus nuorena ajelin, niin eipä siinä paikoin voinut kun ajaa kävelyvauhdilla, kun ei siitä ihmismassasta ohi päässyt, ennen kuin 10 metrin matelun jälkeen.

Tampereen keskustassa on kyllä useita katuja, joilla ei ole toivoakaan kuulla edes kelloa, kun ne bussit metelöi niin pahasti, muutamalla keikalla kävi mielessä, että olisi ottanut fillarin, mutta liikaa porukkaa ja meteliä, että olisi päässyt sen sujuvammin kuin kävellenkään, niin eipä tullut sitten otettua fillaria.

Noita jotka ei tiedä missä ajavat on täällä korvessakin, riittävä nopeusero ja etäisyys takaa ohituksen onnistumisen, lähes 40km/h nopeuseroa ja 10m sivusuunnassa eroa takaa sen, ettei 'uhri' kerkeä alle, harmillisesti aina ei alamäkeä osu kohdalle riittävällä tienleveydellä :P

Täällä kun ei ole busseja metelöimässä niin tuo tervehtiminen toimii tosiaan parhaiten, olen jo melkein unohtanut miten karmeaa se jatkuva mekkala kaupungeissa olikaan, eihän siellä tosiaan kuule lainkaan ellei vieressä olijalle huuda.

lansive
22.08.2013, 08.27
Hieman ohi aiheesta, mutta lähelle kuitenkin. Eilen iltapäivällä kun käännyin (autolla) Merituulentieltä kehä kakkoselle, niin ihan normaalisti katsoin oikealle taakse ja koskasieltä tuli maantiepyöräilijä pysähdyin. Takana tullut L&T:n roskakuski ei ollut varautunut tälläiseen sääntöjen noudattamiseen ja melkein pukkasi minut pyöräilijää päin. Taakse ei enää jäänyt monta senttiä tilaa, mutta pysähtyipä kumminkin ennen meikäläisen takapuskuria. Eikä ole eka kerta tuossa risteyksessä. Tällä kertaa takaa tuli sen verran iso möhkäle, ettei peräkoukkukaan olisi paljon auttanut jos osuma olisi tullut.

ptaipale
22.08.2013, 10.21
Tänään tuli työmatkatempossa tappio, kun kevyen liikenteen väylällä ylämäessä hurautti kevari ohitse kuuttakymppiä. Kiri ei riittänyt alkuunkaan.

(Joo, ei ollut mopo, sillä oli moottoripyörän rekisterikilpi.)

Velogi
22.08.2013, 13.46
Eilen kvl:llä edellä lastenvaunuja tyntänyt naikkonen käänsi taakseen katsomatta vaunut poikkipäin kevlille ja blokkasi näin liki koko väylän. Oli siis aikeissa mennä suojatietä ajoradan yli. Onneksi oli sen verran turvaväliä että ehdin varoittaa ennen kun pujahdin ohi.

isokanki
22.08.2013, 14.04
Hieman ohi aiheesta, mutta lähelle kuitenkin. Eilen iltapäivällä kun käännyin (autolla) Merituulentieltä kehä kakkoselle, niin ihan normaalisti katsoin oikealle taakse ja koskasieltä tuli maantiepyöräilijä pysähdyin. Takana tullut L&T:n roskakuski ei ollut varautunut tälläiseen sääntöjen noudattamiseen ja melkein pukkasi minut pyöräilijää päin. Taakse ei enää jäänyt monta senttiä tilaa, mutta pysähtyipä kumminkin ennen meikäläisen takapuskuria. Eikä ole eka kerta tuossa risteyksessä. Tällä kertaa takaa tuli sen verran iso möhkäle, ettei peräkoukkukaan olisi paljon auttanut jos osuma olisi tullut.
Taisit antaa tilaa meikäläiselle?

Ajelin siinä neljän jälkeen ko kohdasta ohi punamustalla cc:llä punamustissa ajokamoissa. Tilannekuvaus ainakin osui yhteen kokemani kanssa; joku iso auto sieltä näytti kovasti kiihdyttelevän kohti käännöstä, mutta edessä oli onneksi kohtelias henkilöautoilija, joka antoi pyöräilijöille tilaa. Kiitin elekielellä autoijaa ja ihan kuin sieltä joku moikkaus olisi tullut takaisinkin.

lansive
22.08.2013, 14.33
Taisit antaa tilaa meikäläiselle?

Ajelin siinä neljän jälkeen ko kohdasta ohi punamustalla cc:llä punamustissa ajokamoissa. Tilannekuvaus ainakin osui yhteen kokemani kanssa; joku iso auto sieltä näytti kovasti kiihdyttelevän kohti käännöstä, mutta edessä oli onneksi kohtelias henkilöautoilija, joka antoi pyöräilijöille tilaa. Kiitin elekielellä autoijaa ja ihan kuin sieltä joku moikkaus olisi tullut takaisinkin.

Bingo! Joo, moikkasinhan minä takaisin. Tämähän olisi sopinut sitten Hasardia autotiellä-ketjun lisäksi myös Kuka ajoi silloin siellä-ketjuun.

Eilen oli Hyvinkäällä kaukolämpötyön vuoksi klv poikki ja opasteet ohjasivat puolen kilometrin kierrokselle, vaikka toisella puolella tietä meni samaan suuntaan väylä. Ilmeisesti ajatellaan, että tavallinen tallaaja ei voi peruuttaa 30 metriä ylittääkseen tien. Opasteet olivat luonnollisesti vasta työmaan aidassa. Olin laiska ja menin sitä toista puolta.

isokanki
22.08.2013, 15.20
Oli sinulta kyllä esimerkillistä toimintaa. Näki jo hyvissä ajoin, että annat tilaa.

Tuossa kohdassa harvempi vaivautuu kevyttä liikennettä tsekkaamaan, kun siinä joutuu kääntämään päätä ja muutenkin kauhia kiire kehälle! Ja ne jotka huomaavat lähestyvän pyöräilijän valuttelevat silti kohti suojatietä josko se pyöräilijä pysähtyisi. Yritä siinä sitten arpoa, onko se kuski huomannut pyöräilijän, vai ei.

JN75
22.08.2013, 16.23
Yksi Tampereen vaarallisimmista risteyksistä oli taas maineensa veroinen. Tulen pyörällä Ratinan sillan suunnasta kohti Hämeenpuistoa ja sillan alta kulkevaa tietä pitkin autoilija kääntyy oikealle ja katsoo vain vasemmalta tulevia autoja. Juuri silloin ei tullut yhtään autoa, joten kuski pääsi hidastamatta etenemään kohti siltaa. Jos en olisi hidastanut vauhtiani 20 km/h:sta noin 10 km/h vauhtiin,niin olisin luultavasti osunut auton kylkeen. Keskisormea näytin pitkän aikaa mutta tuskin kuski huomasi edes sitä. Ei autolla ajaminen edellytä peileihinkään katsomista...

http://goo.gl/maps/I9fEM

Sauli Lumikko
22.08.2013, 16.54

Otanpa aiemman riehumiseni takaisin. Unohdin, että pulmaan oli hyvä ratkaisukin, joka estää vaaratilanteen syntymisen edellyttämättä liikennesääntöjen rikkomista:

Antaessasi tilaa jalankulkijalle, hidasta ja pysäytä reilusti ennen suojatietä, jätä vaikka viisi metriä väliä. Näin et muodosta näköestettä jalankulkijan ja autoilijan välille. Viereistä kaistaa ajava näkee jalankulkijan ja antaa tilaa, tai jos ei anna niin sentään jalankulkija näkee auton tulevan.

Smo
22.08.2013, 17.16
Toi AJOISSA väistäminen on kohteliasta ja toimii hyvin .. pikkusen korpee noi taksit ja isot mustat autot jotka paahtaa vauhdilla risteyksiin ja jarruttaa viime tingassa jos huomaa ettet fillarilla meinaa kolmion takaa tulevaa autoa väistää .. S*tanan mulkut.

FillaRilla
22.08.2013, 23.57
Toi AJOISSA väistäminen on kohteliasta ja toimii hyvin .. pikkusen korpee noi taksit ja isot mustat autot jotka paahtaa vauhdilla risteyksiin ja jarruttaa viime tingassa jos huomaa ettet fillarilla meinaa kolmion takaa tulevaa autoa väistää .. S*tanan mulkut.
Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.

Halloo halloo
23.08.2013, 00.20
Paitsi, että jos antaa tilaa juuri tuo Sauli Lumikon ehdottaman viisi metriä, niin se on juuri matka, jota lähemmäksi suojatietä pysäyttänyttä ei saa ohittaa pysähtymättä rinnalle. Eli yli viisi metriä ennen suojatietä ohittaneen saa ohittaa laillisesti pysähtymättä rinnalle. Ei vaikuta hyvältä vaihtoehdolta tämäkään.

Miten olisi sitten neljä metriä?

Santerius
23.08.2013, 07.14

Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta etäisyyttä ei ole laissa tarkemmin määritelty. Varmistaessani asiaa löysin pykälän, joka räjäytti tajuntani:

Tieliikennelaki, luku 1 a, pykälä 27:
"Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"

CwA
23.08.2013, 08.27
Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta etäisyyttä ei ole laissa tarkemmin määritelty. Varmistaessani asiaa löysin pykälän, joka räjäytti tajuntani:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)"

Seinäjoella on aivan luvallista Framin alueella pysäköidä risteyksessä, viheralueiden päällä, suojatien päällä yms. paikoissa, sillä ne lappuliisatkaan eivät noteeraa mitenkään tuollaisia väärinpysäköintejä, vain ruuduissa väärin perustein olevia sakotetaan.

Taajamissahan maastopysäköinti on kielletty, eli ei saa pysäköidä mihinkään nurtseille, silti noita näkee ja aika haastavaksi menee liikkuminen, kun suojatien päällä on auto, samoin sen edessä ja takana, lisäksi kääntyvien kaistakin on talvisin tukittu autoilla, laiskajaakkojen kun pitää päästä aina mahdollisimman lähelle, se muutama kymmenen metriä kävelyä on niin paljon liikaa, viis muista, kunhan itse pääsee helpolla. Ai että mua korpeaa tuollainen henkinen köyhyys, kun ihan pikkuisen miettimällä asioita muidenkin näkökulmasta ja vähän eteenpäin hoksaisi kyllä ihan jokainen mikä siinä on ongelmana, mutta kun ei.

Ei muuten saa autoa pysäköidä edes risteysalueella, joka käsittää 5m risteävän tien reunasta, mutta tosi paljonhan noitakin näkee, mutta noita rekkojahan sitten joskus on yli 5m päässä risteyksestä, mutta silti peittäen näkyvyyden täysin, tosi hankalaa autolla yrittää moisista risteyksistä kulkea, pyörällä ei niinkään ongelmaa, kun eihän pyörällä kulkiessa tarvitse autoja nähdä, kun ne kuuleekin.

Sellaiset "minä äkkiä vähäsen" -ajattelua harrastavat ihmiset ovat yleensä niitä jotka noita pysäköintiongelmia aiheuttavat, kuvittelevat ettei se heidän toiminta mitään haittaa, ehkä ei, mutta entäs kun kymmenen muuta samanlaista tulee samaan paikkaan ja aikaan? Ei oikein mitään älyä siis moisessa toiminnassa.

Mulle ei muuten autokoulussa sanottu mitään siitä, että suojatiehen pitäisi jättää väliä, kyllä siellä opetettiin pysähtymään ihan siihen suojatien eteen, onkohan tuota sääntöä päivitetty vai onko taas opetuksen taso loistanut?
Käytännössä tosin jää siihen suojatiehen aika pitkästi, kun hidastan ajoissa enkä kokonaan pysähdy polttoaineen säästön takia, silti selkeästi ja riittävän ajoissa kun hidastaa niin kulkijat pääsee yli. Oikeastaan vältän niitä kaksikaistaisia teitä, joissa tulee ongelmaksi se, että takaa jyrätään ohi ja yli jalankulkijoista.

Silloin harvoin kun kaupungeissa käyn, mua huvittaa suuresti se kuinka suuri osa ajaa kaupungeissa siten, että hirmuinen kiihdytys ja jarrutus seuraaviin punaisiin valoihin, kun itse tulee ihan rauhallisesti mentyä eikä tarvitse jarruttaa, ihan samaa tahtia pääsen, mutta mun ajolla myrkkyjä putkesta tulee vähemmän, mietin vaan, että kuinkahan paljon vähemmän autot ärsyttäisi tiettyjä tahoja, jos ne autoilijat kotiloissaan toimisivat hieman enemmän eteenpäin ajatellen?

Sama tietty pätee pyöräilijöihinkin, jos ei risteyksiin sukellettaisi reippaasti, niin että autoilijalle jäisi enemmän aikaa tehdä havainto fillaristista, niin ehkä ei niin negatiivisesti noihin pyöräilijöihinkään autoiljat suhtautuisi.

Toisten toiminnan muutosta voi odottaa hautaan saakka, mutta omaa toimintaa voi muuttaa heti jo tänään.

IncBuff
23.08.2013, 09.10
Kyllähän se laki menee kuitenkin niin että sitä autoa ei saa ohittaa jos se peittää näkyvyyden suojatielle. Oli se sitten pysähtynyt tai ei ja 4 tai 5 metriä suojatiestä.

isokanki
23.08.2013, 09.38

Nyt tais löytyä Suomen eniten rikottu säädös? Tietääköhän tuota edes juuri kukaan? Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että suojatien/vast eteen on hyvä pysähtyä siten, että näkee konepellin yli viivoituksen kokonaan. Tällöin etäisyyttäkin jää muutamia metrejä. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tuota viiden metrin sääntöä.

Jake_Kona
23.08.2013, 10.01
Nyt tais löytyä Suomen eniten rikottu säädös? Tietääköhän tuota edes juuri kukaan? Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että suojatien/vast eteen on hyvä pysähtyä siten, että näkee konepellin yli viivoituksen kokonaan. Tällöin etäisyyttäkin jää muutamia metrejä. En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tuota viiden metrin sääntöä.

Sinä varmaan tarkoitatat tiellä ajettaessa, pysähtymistä ennen suojatietä?
Tässä laissa ei mielestäni ole kyse siitä vaan termistöllä tarkoitetaan tien reunaan pysäköintiä ja pysähtymistä. 5m tilaa eteen ja 3m jälkeen siitähän ne lappuliisat mielellään jakavat sakkoja.

Kuupo
23.08.2013, 10.32
Sinä varmaan tarkoitatat tiellä ajettaessa, pysähtymistä ennen suojatietä?
Tässä laissa ei mielestäni ole kyse siitä vaan termistöllä tarkoitetaan tien reunaan pysäköintiä ja pysähtymistä. 5m tilaa eteen ja 3m jälkeen siitähän ne lappuliisat mielellään jakavat sakkoja.

Mikä se tuollainen kolmen metrin sääntö on? Vaadi rahat takaisin Liisalta jos on sinua tuollaisesta sakottanut.

deadbeef
23.08.2013, 13.55
En nyt tiedä minkä otsikon alle tämänaamuinen tähtihetki kevyen liikenteen väylällä kuuluisi, menköön nyt tänne.

Peesasin työmatkalla hetken tyttöä jolla oli kendokamat tai mitä taidoa olikaan selässä, en ehtinyt lukea merkkejä. Tommonen miekkapussi keikkuu helposti 2,5 metrissä olkapäästä koilliseen ja kun mimmi kurvasi jonkun liikennemerkin alta mistä pää mahtuu hyvin, miekka melkein hipoi merkin alareunaa. Kun olin Hakaniemen rannassa muutenkin menossa ohi neidistä, rullasin vierelle ja totesin kaikessa ystävyydessä "toi sun miekka kävi parin sentin päässä liikennemerkistä äsken". Muidu vaan pyörittää ja tuijottaa transsissa eteenpäin. "No oot varmaan ennenki pyöräilly sen kanssa", ei mitään reaktiota. Tässä vaiheessa kävin nopeasti mielessä läpi vaihtoehdot a) zombi b) lääkkeet c) en puhu miehille d) hoono soomi ja johtopäätös näistä oli että paras sulkea suunsa ennen kuin on bokkenia perseessä. Nostin kadenssia ja katosin taktisella puolenvaihdolla varmistaen taivaanrantaan. Mun puolesta seuraava kelvien samurai saa seivästää itsensä, en puutu puolella sanalla asiaan.

CwA
23.08.2013, 14.25
En nyt tiedä minkä otsikon alle tämänaamuinen tähtihetki kevyen liikenteen väylällä kuuluisi, menköön nyt tänne.

Peesasin työmatkalla hetken tyttöä jolla oli kendokamat tai mitä taidoa olikaan selässä, en ehtinyt lukea merkkejä. Tommonen miekkapussi keikkuu helposti 2,5 metrissä olkapäästä koilliseen ja kun mimmi kurvasi jonkun liikennemerkin alta mistä pää mahtuu hyvin, miekka melkein hipoi merkin alareunaa. Kun olin Hakaniemen rannassa muutenkin menossa ohi neidistä, rullasin vierelle ja totesin kaikessa ystävyydessä "toi sun miekka kävi parin sentin päässä liikennemerkistä äsken". Muidu vaan pyörittää ja tuijottaa transsissa eteenpäin. "No oot varmaan ennenki pyöräilly sen kanssa", ei mitään reaktiota. Tässä vaiheessa kävin nopeasti mielessä läpi vaihtoehdot a) zombi b) lääkkeet c) en puhu miehille d) hoono soomi ja johtopäätös näistä oli että paras sulkea suunsa ennen kuin on bokkenia perseessä. Nostin kadenssia ja katosin taktisella puolenvaihdolla varmistaen taivaanrantaan. Mun puolesta seuraava kelvien samurai saa seivästää itsensä, en puutu puolella sanalla asiaan.

Kuulostaa Ninjalta, mutta erikoista on se miksi se näkyi, ei niitä yleensä pitäisi nähdä, ehkä se oli vasta harjoittelija :D

Santerius
23.08.2013, 16.56

Spekuloimme tuota töissä, ja tajusimme mitä se tarkoittaa. Pysähtymiseksi siis lasketaan vasta, kun on joku muu kuin liikenteestä johtuva syy pysähtyä (eism. puhua puhelimessa tai ottaa matkustaja kyytiin). Suojatien eteen ei siis liikennetermein pysähdytä päästämään jalankulkijoita yli. :D

CwA
23.08.2013, 17.09
Spekuloimme tuota töissä, ja tajusimme mitä se tarkoittaa. Pysähtymiseksi siis lasketaan vasta, kun on joku muu kuin liikenteestä johtuva syy pysähtyä (eism. puhua puhelimessa tai ottaa matkustaja kyytiin). Suojatien eteen ei siis liikennetermein pysähdytä päästämään jalankulkijoita yli. :D

Tuo kuulostaisi hyvinkin järkevältä ja loogiselta, niin siinä määrin kuin lakikieli voi olla järkevä ja looginen.

Tämä sivu on vaihtanut paikkaa, mutta Bingin välimuistivedos Liikenneturvan kertomana tuosta termikaaoksesta:
http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=laki+ajoneuvon+pys%C3%A4ytt%C3%A4mine n+tarkoittaa&d=4551639984505226&mkt=fi-FI&setlang=fi-FI&w=U3AFy-roBsQV2JXkx43PCLcgbNeJH3nv

edit: Niin, toisaalta merkki 232 eli stop, sehän on pakollinen pysäyttäminen virallisin termein ja sen selityksessä mainitaan, että ajoneuvon on pysäytettävä, että otappa tuossakin selvää, suojatietä ylittävälle on kuitenkin annettava esteetön kulku, pysäyttämistä ei vaadita, mutta tarvittaessa pitää varautua pysäyttämään ennen suojatietä, siis ennen, meinaako se sitten 5m ennen?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tieliikennelaki#a267-1981

Välttämättä siis työpaikallanne pohdittu ei sittenkään päde, kovin on hankalaksi tehty tämäkin yksinkertainen asia.

Toisaalta kun miettii asiaa, niin onhan siinä ihan hyvä perustelu, että miksi jättää väliä suojatiehen, jos joku ajaa perään, niin ei luisu toisten päälle.

Lihavoin tuollaisen kohdan, se 5m lähempänä jos on ei näytä olevan tuolla, se jos peittää näkyvyyden taitaa olla aika usein sellainen juttu, että pitäisi stopata vaikka toinen olisikin stopannut vähän kauemmas.

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Viisainta siis pysäyttää niin että jää väliä, onhan jalaknkulkijallakin sitten laajempi näkemäsektori niiden takaa hidastamatta ohi syöksyvien osalta. Jatkossa pitää toimia sitten noin, että jättää sen 5m tyhjää.

Ennen suojatietä voisi maalata sellaisen viivan katuun, 5 metrin päähän, niin ehkä ihmiset oppisivat pysäyttämään lain tahtomaan paikkaan paremmin?

kuovipolku
23.08.2013, 19.08
Östersundomin Siwan parkkipaikalta tuleva citymaasturin kuljettaja pysäyttää autonsa keskelle kelviä ikään kuin ei olisi vallan hyvin voinut havaita jo muutamaa metriä kauempaa että viiden ruuhkan liikennevirtaan pujahtaminen kestää ja kestää...

Liikuntamyllyn parkkipaikalta tulevan kuorma-auton ohjaamo on ilmeisesti niin matalalla että kuljettaja ei voi pysähtyä siten että kelvi jää vapaaksi tai sitten hän oli niin optimistinen että uskoi ettei joudu seisomaan ja seisomaan...

(Onneksi oli hyvä lenkki jo takana ja menossa paluusiirtymä.)

Premnas
23.08.2013, 20.23
Luontokappaleet osaavat olla todella arvaamattomia. Tänään oikealta puolelta nurmikkoalueelta päätti orava syöksyä suoraan klv:n poikki ja teki sen tietysti juuri mun edestä. Oli varmaan sekunnista kiinni ettei jäänyt alle. Hitto kun säikähdin, ehdin vain vähän jarruttaa. Orava kuitenkin loikki toiselle puolelle. Mahtoi varmaan säikähtää sekin.

Tassu
23.08.2013, 22.02
Ennen suojatietä voisi maalata sellaisen viivan katuun, 5 metrin päähän, niin ehkä ihmiset oppisivat pysäyttämään lain tahtomaan paikkaan paremmin?

Tuota tuota. Johan muuttuu maailma kummalliseksi jos jokaisen autoilijan pitäs pysähtyä 5 metriä ennen suojatietä varmistuakseen siitä, että jalankulkija pääsee yli. Toki autoilijan pitää näyttää hyvissä ajoin että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan (jota valitetttavan harva tänä päivänä tekee). Sillon kun mää olin autokoulussa ei puhuttu mistään 5 metrin rajasta tässä tapauksessa (= pysäytys suojatien eteen jalankulkijoiden päästämiseksi suojatien yli).

Mutta sillon kun mää olin autokoulussa niin oli kyllä 5 metrin sääntö ja kyllä se ihan varmasti on vieläkin. Eli kuvittele tilanne jossa ajoradalla on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Suojatie menee kaikkien kaistojen yli. Mutta se reunimmainen kaista onkin autojen parkkipaikkaa eli oikeesti yhteen suuntaan menee vain yksi kaista. Näitä on joka paikassa. Parkkipaikkoja ei ole merkitty ruuduilla eli voit huoletta parkkeerata autosi ko. parkkipaikka-alueelle mihin kohtaan vaan, mutta ET SAA parkkeerata autoasi ko. alueella 5 metriä lähemmäksi suojatietä. Ymmärrys? Ja ihan oikeesti, jos et tätä tiennyt niin missä olette olleet... (nyt en tarkoita vain sinua CwA vaan ihan jokaista).

Jos joku idiotismi on parkkeerannut autonsa lähemmäksi kuin 5 metriä niin se on virhe, mutta myöskin huomaamaton ansa kaistalla ajaville autoilijoille, koska (minun tulkinnan mukaan) heidän pitää pysähtyä AINA suojatien eteen, koska siinä rinnalla on auto lähempänä kuin 5 metriä.

Kyllä minä tulen jatkossa pysäyttämään autoni lähelle suojatietä päästääkseni jalankulkijat yli.

Olikos tälle aiheelle parempi topic?

CwA
23.08.2013, 22.38
Tuota tuota. Johan muuttuu maailma kummalliseksi jos jokaisen autoilijan pitäs pysähtyä 5 metriä ennen suojatietä varmistuakseen siitä, että jalankulkija pääsee yli. Toki autoilijan pitää näyttää hyvissä ajoin että aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan (jota valitetttavan harva tänä päivänä tekee). Sillon kun mää olin autokoulussa ei puhuttu mistään 5 metrin rajasta tässä tapauksessa (= pysäytys suojatien eteen jalankulkijoiden päästämiseksi suojatien yli).

Mutta sillon kun mää olin autokoulussa niin oli kyllä 5 metrin sääntö ja kyllä se ihan varmasti on vieläkin. Eli kuvittele tilanne jossa ajoradalla on kaksi kaistaa molempiin suuntiin. Suojatie menee kaikkien kaistojen yli. Mutta se reunimmainen kaista onkin autojen parkkipaikkaa eli oikeesti yhteen suuntaan menee vain yksi kaista. Näitä on joka paikassa. Parkkipaikkoja ei ole merkitty ruuduilla eli voit huoletta parkkeerata autosi ko. parkkipaikka-alueelle mihin kohtaan vaan, mutta ET SAA parkkeerata autoasi ko. alueella 5 metriä lähemmäksi suojatietä. Ymmärrys? Ja ihan oikeesti, jos et tätä tiennyt niin missä olette olleet... (nyt en tarkoita vain sinua CwA vaan ihan jokaista).

Jos joku idiotismi on parkkeerannut autonsa lähemmäksi kuin 5 metriä niin se on virhe, mutta myöskin huomaamaton ansa kaistalla ajaville autoilijoille, koska (minun tulkinnan mukaan) heidän pitää pysähtyä AINA suojatien eteen, koska siinä rinnalla on auto lähempänä kuin 5 metriä.

Kyllä minä tulen jatkossa pysäyttämään autoni lähelle suojatietä päästääkseni jalankulkijat yli.

Olikos tälle aiheelle parempi topic?

Niin, mutta se 5m on mainittu pykälässä joka käsittelee pysäköintiä ja pysäyttämistä, pykälässä jossa käsitellään suojatien käyttäjän esteetöntä kulkua ei ole metrimääriä, mutta sanotaan, että tarvittaessa pitää pysäyttää, johon on varauduttava.

Mun nähdäkseni koskaan ei saisi pysäyttää tai pysäköidä alueella, joka on 5m ennen suojatietä.

Koskee mielestäni myös maantiellä ajavaa pyöräilijää ja onhan kelvin käyttäjän hyvä tietää näistä asioista, vaikkei sitä nyt sinällään vaadita, mutta helpottaa elämää.

En tiedä millä tavalla tuo kauemmas suojatiestä pysäyttäminen hankaloittaa sitä kuvailemaasi tilannetta, jos auto on parkissa siten, että näkemä suojatielle estyy, niin pitää pysäyttää ennen suojatietä, mutta toisessa kohtaa sanotaan, ettei saa pysäyttää alle 5m etäisyydellä suojatiestä, joten on vain pysäytettävä vähän aiemmin.

Jos auto pysäyttää lähemmäs kuin 5m, niin toista kaistaa ei saa pysäyttämättä tuota autoa sivuuttaa, mutta jos on 5m tai enemmän niin saa jos auto ei muodosta suojatielle näkemisen estettä, käytännössä taitaa aina muodostaa, joten milloinkaan ei käytännössä pysäyttämättä saa paahtaa moisessa tilanteessa kumminkaan, joten ei siinäkään haittaa tule, vaikka pysäyttää 5m päähän suojatiestä.

Sauli Lumikko
24.08.2013, 01.00
Eipä tota peliliikettä minullekaan autokoulussa opetettu, vaan myöhemmin ammattiliikenteessä oppipojan asemassa ollessani.

Kun omaan suuntaan menee pari kaistaa ja on suojatie tulossa, mutta ei ole jalankulkijoita pyrkimässä yli, on erityisen hyvää pelisilmää jättää ainakin se viisi metriä matkaa suojatiehen, jos oma kaista ei vedä. Muuten pakottaa kaikki viereistä kaistaa ajavat pysähtymään kohdallaan, vaikka suojatietä ei olisi kukaan käyttämässä.

Näillä eväillä luulisi, että saa annettua jalankulkijoille heille kuuluvan tilan suojatiellä, vaikka epäilisikin jonkun muun ajavan ohi.

Aakoo
24.08.2013, 09.46
Espoossa sijaitsee pientaloalue nimelta Iirislahti, jossa asuvat ihmiset ovat idiootteja. Tähän johtopäätökseen olen tullut usean vuoden empiirisen tutkimuksen perusteella tässä Hauenkalliontien ja Iirislahdenportin risteyksessä: linkki. (https://maps.google.fi/maps?q=haukilahdentie,espoo&hl=fi&ll=60.161203,24.756671&spn=0.002899,0.010568&sll=62.593341,27.575684&sspn=5.496717,21.643066&hnear=Haukilahdenkatu,+Espoo&t=m&z=17&layer=c&cbll=60.161191,24.756887&panoid=QIi0kwMMLqXk8M_hbhjRNA&cbp=12,207.69,,0,3.52)

Autoille Iirislahdesta tullessa on ennen suojatieta/pyörätien jatketta STOP-merkki. Arviolta 8/10 Iirislahtelainen täräyttää kuitenkin merkin ohi pysähtymättä suoraan suojatien/jatkeen päälle, yllättävän usein vielä puhelin korvalla vaikka n.1-2 min sitten on kotoa lähdetty jossa puhelun olisi voinut puhua loppuun. Ajan Hauenkalliontietä pitkin työmatkaa, ja oikeastaan joka kerta tuohon kohtaan sattuu samaan aikaan auton kanssa voisi jäädä auton alle ellei itse väistäisi.

idänihme
24.08.2013, 12.12
Vaikkei varsinaisesti kevyenliikenteenväyliin liitykään niin miksi vasta eilen muutama viikkoa Tukholmankatua työmatkaa ajettuani näin ensimmäisen pyöräilijän ajavan katua pitkin? Joka kerta tuolla liikkuessani näen useamman pyöräilijän tulevan vastaan JALKAKÄYTÄVÄÄ pitkin. Tämä antaa autoilijoillekin ihan väärän signaalin siitä että tuota tietä pitkin pyöräily olisi kiellettyä. Pari kertaa on tööttäiltykin beesissä roikkuvan autoilijan toimesta kun nopeus on tipahtanut hieman alle suurimman sallitun (40 km/h). Käsittääkseni lain mukaan pyöräilijä ei saa tuossakaan kohtaa ajaa jalkakäytävää enää ala-asteen jälkeen.

Smo
24.08.2013, 12.45
Tukholmankatu kuuluu noihin "vähän epämukava kylmiltää mennä"-katuihin mutta siihenkin tottuu. Se on jotenkin alitajunnassa ettei meinais viitti ajaa ..

Risto Koivunen
24.08.2013, 12.56
Käsittääkseni lain mukaan pyöräilijä ei saa tuossakaan kohtaa ajaa jalkakäytävää enää ala-asteen jälkeen.

Osa niistä ala-asteikäisistä saanee tosin ajaa laillisesti jalkakäytäviä pitkin.

Omat reitit eivät juurikaan tuolta Tukholmankadun kautta kulje, mutta aika vilkkaan oloinen katuhan se taitaa olla.

Halloo halloo
24.08.2013, 13.06
Omat reitit eivät juurikaan tuolta Tukholmankadun kautta kulje, mutta aika vilkkaan oloinen katuhan se taitaa olla.

Sama täällä. Helsingin ulostusväylät alkavat jo keskustasta. Jengi ajaa niitä esimotarinopeudella.

Risto Koivunen
24.08.2013, 14.16
Kantakaupungin tavoiteverkon mukaan tuonne Tukholmankadulle pitäisi ilmaantua yksisuuntaiset pyörätiet tai -kaistat vuoteen 2025 mennessä. Oletuksella että rahaa ja poliittista tahtoa löytyy.

Smo
24.08.2013, 14.35
2025? No sehän on jo melkein huomenna .. kyllä on vaikeeta käydä maalailemassa vähän kaistoja katuun.

Väli kiri
24.08.2013, 14.37
Hieno ilma, mukavan leppoisa lenkki, kunnes. Rullailessani leppoisasti vantaankosken kioskilta kotiin päin kuninkaantietä pitkni joen vartta ohitse n.0,5m turvaetäisyydeltä pyyhältää punainen Volvon farmari. Tästä säikähtäneenä ja suivaantuneena viittoilen auton perään ja lopuksi taitaa vielä kv-merkkikin tulla perään. Volvokuski ei ilmeisesti riemastu tästä ja hiljentää vauhtia edessäni ja pysäyttää autonsa keskelle tietä.. Raivoa puhkuen mies hyppää autostansa ulos. Pysähdyn n.10m metrin päähän autosta koska mies vaikuttaa vaaralliselta. Hänen mukaansa minä ajoin väärin, koska en ajanut aivan tien reunassa ja näinollen ei hänelläkään ollut velvollisuutta väistää.Olin0,8m päässä tien reunasta (aivan reunassa kiviä ja uria yms. koska tie melko huonokuntoinen). Ketään muita ei sillä hetkellä ollut tiellä joten tilaa oli ohittaa vaikka n. 3m päästä minut. Tie on n.6m leveä. Lisäksi hän huusi naama punaisena, että miksi minä ajan tiellä kun pyöräilijöiden pitäisi ajaa pyörätiellä-D. Vastaus: tässä nyt ei ole pyörätietä. Volvokuski siihen että, ME (ilmeisesti maantiekuskit) ajamme kaikki päin vittua ja kiihdytti volvollaan pois. Hyvä mieli tuli.

Halloo halloo
24.08.2013, 14.42
^ kamera kypärään ja videota nettiin seuraavalla kerralla?

ptaipale
24.08.2013, 15.02
Jengi ajaa niitä esimotarinopeudella.

Lievällä lukihäiriöllä ihmettelin, että se eskimotarinanopeus pitäisi kai olla aika hidas?

Halloo halloo
24.08.2013, 15.07
Lievällä lukihäiriöllä ihmettelin, että se eskimotarinanopeus pitäisi kai olla aika hidas?

Rajoitusnopeus +15-20km/h.

CwA
24.08.2013, 15.43
^ kamera kypärään ja videota nettiin seuraavalla kerralla?

Ehdottomasti, jaettu ilo on paras ilo :D

Mutta onpahan aika huolestuttava sinällään moisen Volvokuskin elämänasenne, kun kuvittelee, että toisen virhe poistaisi häneltä vastuun toimia oikein. Sillä periaatteellahan murtovarkaankin voisi teloa, mutta eihän se niin mene.

Huvittavaa tuossa lähinnä se, kuinka joku voi niinkin mitättömän asian takia raivostua, anger managment olisi paikallaan :D

Risto Koivunen
24.08.2013, 15.54
Ketään muita ei sillä hetkellä ollut tiellä joten tilaa oli ohittaa vaikka n. 3m päästä minut. Tie on n.6m leveä.

Monelta osin tuo Vantaanjoen vartta menevä Kuninkaantien pätkä taitaa olla reilusti leveämpi kuin 6 m, vaikka kyllähän sinne muutama vähän kapeampikin kohta mahtuu kun lähestytään Ylästöntietä. Ja liikenne on tosiaan hyvin harvaan, joten vastaantulijoiden kaistan kautta ohittelun ei pitäisi tuottaa ylitsepääsemätöntä haastetta (paitsi ehkä siinä yhdessä mutkaisessa mäessä, jossa on huono näkyvyys).

Väli kiri
24.08.2013, 16.39
Ohitustilanne oli siinä suoralla tasaisella pätkällä jossa leveyttä varmaankin yli 6m. Ehkä jopa 8m.

Aakoo
24.08.2013, 18.30
Mitenköhän volvomies olisi asiaa selitellyt, jos olisit sattunut ohitushetkellä horjahtamaan alle? "No ajattelin vähän opettaa ajamaan siellä reunassa..." Ihmiset on kyllä auton ratissa aivan saatanan typeriä, rohkeutta löytyy peltikuoren sisällä, mutta yleensä alkaa huuli väpättämään kun menee tarkemmin kysymään mistä kenkä puristaa.

IncBuff
24.08.2013, 18.41
Silloin olisi ollut uutisotsikko "Pyöräilijä kääntyi yllättäen eteen", jos tapauksella ei silminnäkijöitä.

ptaipale
24.08.2013, 19.33
Rajoitusnopeus +15-20km/h.

Joo esimotarinopeus, mutta ensin luin eskimotarinanopeus eli se vauhti, jolla Nanook kertoo valaanrasvalampun valossa muulle iglun väelle monipolvisen jutun kolmepäiväisestä norpanväijymisestä. (Joo, vakavasti off-topic.)