PDA

Näytä tavallinen näkymä : vettä hiilikuiturungon sisällä

N.N.
19.09.2012, 23.59
oletteko muutkin huomanneet tällaista ilmiötä? Olen useamman kerran joutunut toteamaan, että hiilikuiturungon sisällä loiskuu vesi (maantiefillari). Kääntämällä fillarin ylösalaisin vedet ovat hiljakseen tihkuneet ulos jostain ohjainkannattimen tienoilta. Ei sitä paljon ole ollut, ehkä neljännesdesin verran kerrallaan.

Kettu-Pekka
20.09.2012, 07.54
Älä vaan päästä pyörääsi jäätymään. Voi olla pian entinen runko.

lansive
20.09.2012, 08.56
Ei pyörän tarvitse olla kuitua, jotta runkoon kertyy vettä. Ennen oli keskiömuhvin pohjassa vedenpoistoreikä ihan tarkoituksella. Itse olen ottanut satulatolpan irti ja siitä lirauttanut vedet pois.

JackOja
20.09.2012, 09.13
...hiilikuiturungon sisällä loiskuu vesi....

Älä vaan päästä homehtumaan :)

2009-topic: Hometta rungossa sisällä? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34196-Hometta-rungossa-sis%E4ll%E4)

timoe
20.09.2012, 09.20
Eihän se hiilikuitu ruostu :-> Mutta säilytätkö pyörää sateessa ja vesi pääsee emäputken ja haarukan tiivisteestä sisään??
Mulla meni pilalle aikanan yhden jäykkismaasturin headset kun se kastui-jäätyi-ruostui pari v sateen ja pakkasen armoilla

EsaJ
20.09.2012, 09.49
kondensiokosteus..... Ei tarvii päästä vettä mistään rungon sisään...

hannupulkkinen
20.09.2012, 11.00
Eikö rungossa ole keskiön alla reikää josta kondessivesi pääsee pois?
Teräsrungoissahan se oli kaikissa. Minun Bianchissani on.

PMoi
20.09.2012, 18.01
Älä vaan päästä pyörääsi jäätymään. Voi olla pian entinen runko.

Olenkin nähnyt yhden Bianchin Alu carbon rungon takakolmion hiilikuituputken haljenneena alapäästään jäätymisen seurauksena.

MRa
20.09.2012, 20.45
Vesihän pääsee rungon sisään vaikka mistä. Jos ei varsinaista reikää ole niin kondensoituna. Just syksyllä kun putsasin omaa alurunkoista maasturia ja irrotin keskiön niin sieltähän lorahti joku neljännes desi vettä. Kysäisin valmistajalta että onko ok porata reikää keskiön alle runkoon - tuli kieltävä vastaus. Käskivät välillä poistaa satulatolpan ja pitää runkoa ylösalaisin. Sensijaan teräksisessä CC:ssä sellaisen kyllä porasin.

kooki
21.09.2012, 13.44
Saa kyllä olla pahvista ja munakokkelista sekotettu runkomateriaali, jos keskiöön 3-4 mm reiän poraaminen tekee siitä jotenkin hajoamisherkän. Takuu menee, tietty, hävytöntä nyt olettaakaan, että se pitäisi olla alunperinkin hyvin suunniteltu.

nimim. mahdollisesti muutaman keskiön porannut

Vesihän pääsee rungon sisään vaikka mistä. Jos ei varsinaista reikää ole niin kondensoituna. Just syksyllä kun putsasin omaa alurunkoista maasturia ja irrotin keskiön niin sieltähän lorahti joku neljännes desi vettä. Kysäisin valmistajalta että onko ok porata reikää keskiön alle runkoon - tuli kieltävä vastaus. Käskivät välillä poistaa satulatolpan ja pitää runkoa ylösalaisin. Sensijaan teräksisessä CC:ssä sellaisen kyllä porasin.

Mikrometri
21.09.2012, 18.24
Eihän sillä Italialaisella hiilarilla tarvitse ajaa tänä vuonna enää kuin reilu kilometri ja takaisin. Käy 28.10.2012 äänestämässä Kokoomusta Kylätalo Palttinassa Kauklahden puolella ja sitten se joutaakin kotiin varastoon kattoon roikkumaan ja lämpimässä kuivumaan.
Alumiineillä ajetaan sitten loppuvuosi. Rauta on sitä varten että sillä vahvistetaan taloon perustat.

pöökke
28.08.2015, 13.26
Nostan vanhaa ketjua kun asia tuli taas eilen esiin rengashommien lomassa jossa pyörä viihtyi tunnin verran ylösalaisin. Viimeksi ajoin Bianchilla sateessa heinäkuun lopulla ja mielestäni valuttelin vedet mahdollisimman tarkkaan pois pitämällä pyörää pystyasennossa jonkun minuutin. Rungon takahaarukan alaputkien päässä löytyy vedenpoistoreiät josta ne saa valuteltua pois. Niin siis luulin. Sieltähän valui eilen vielä sellainen puoli desiä jostain?! Pyörää on säilytelty aina kuivissa sisätiloissa, eli kondenssivesistä ei liene kysymys.
Tekeekö tuo vesi jotain hallaa rungolle pitemmän ajan kuluessa jos jää sinne? Nyt ainakin alan tekemään tuota vedenpoistoa perusteellisemmin kuin aiemmin ettei homehtuisi koko runko.

EsaJ
28.08.2015, 13.42
Mulla meni PF30 keskiö ihan ruosteeseen siitä... Ei riitä takaswingin reijät, kun keskiö on alempana.. Ei taasen viittis porata kuiturunkoon reikää keskiön alle, kun on kovimmassa rasituksessa....

noniinno
28.08.2015, 14.31
Ei se 3mm reikä siellä vaikuta mihinkään muuhun kun korkeintaan runkotakuuseen.

Oatmeal Stout
28.08.2015, 15.05
Mulla meni PF30 keskiö ihan ruosteeseen siitä... Ei riitä takaswingin reijät, kun keskiö on alempana.. Ei taasen viittis porata kuiturunkoon reikää keskiön alle, kun on kovimmassa rasituksessa....
Ylämäki imee.

pöökke
28.08.2015, 15.08
PF30 ongelmia oli minulla viime vuonna kitinän muodossa, sen jälkeen ajeltu 3000km ilman huolia. Jospa ne taas alkaa kun siellä ei ole vettä "voitelemassa".. täytyy vakavasti harkita tuota pienen reiän poraamista.

EsaJ
28.08.2015, 16.11
sen PF30 voi avata. kammet irti, PF stefat irti kirurgin veitsellä tms ohuella ja pääsee katteleen laakerien kuntoa. Lisää vassuu ja eiku polkemaan.... Itse vaihdoin tosin uudet tilalle....

Niin ja ohjeiden mukaanhan niitä pitäis rasvailla aika ajoin...

Hannez78
28.08.2015, 19.35
Keraamiset laakerit taitavat sietää vettä, mutta eivät nekään kai ole ihan täysin huoltovapaita. Maksavat tosin melko paljon teräslaakereihin verrattuna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

arctic biker
28.08.2015, 19.59
Kyllä sinne rungon sisään vettä kertyy. Itse yllätyin kuin muka kuivissa keleissä ajamani aluFeltin maantierungosta löytyi keskiömuhvin sisältä silkkaa jäätä. Keskiölaakeri oli vaihtoa vailla ja en syksyllä viittinyt alkaa millekään kunhan rungon nostin kylmän tallin kattohirteen. Keväällä avasin ennenkuin sulat kelit oli ja silkkaa jäätä muhvi puolillaan. Hopusti porasin kolmen millin reiän muhvin pohjaan.