Näytä tavallinen näkymä : pyörimissuunta?
Onko polkupyörän pyörän pyörimissuunnalla suurta merkitystä?
Hoksasin juuri että etu ja takarenkaassa on eri suuntaan ne nuolet. Onko niillä isoakin merkitystä että pitääkö vielä kääntää? :D
Kare_Eskola
10.07.2012, 17.25
Jos se on maasto- ja cyclocrosspyörä, niin renkaisiin on yleensä merkitty pidon kannalta optimaalinen pyörimissuunta. Takana tarvitaan vetopitoa ja edessä jarrutuspitoa. Eipä tuo maailmaa kaada vaikka olisi väärin päin, mutta sinut voi kaataa jos ajat pidon rajoille asti.
Jos se on maantiepyörä, niin renkaiden pyörimissuunnalla ei yleensä ole väliä.
Kiitän :) kyseessä on maantiepyörä.
Jos on kuvioitu rengas, niin voi olla jotain vaikutusta rullaamiseen tai sitten ei. Maantiepyörän renkaat kyllä yleensä on niin sileitä, että ei varmaan ole havaittavaa vaikutusta.
Mun käsittääkseni ne pienet urat maantiepyörän renkaissa on yleensä sitä varten, että ohjaavat veden paremmin pois renkaan alta - eli sadekelillä voi olla jonkunverran väliä miten päin renkaat on asennettu.
Minä puolestani olen ymmärtänyt, että peukalonpään kokoista kosketuspintaa ei ole mitenkään mahdollista saada vesiliirtoon, edes kovemmilla maantienopeuksilla, joten ne maantierenkaan urat ovat lähinnä kosmetiikkaa.
arctic biker
11.07.2012, 20.36
Minä puolestani olen ymmärtänyt, että peukalonpään kokoista kosketuspintaa ei ole mitenkään mahdollista saada vesiliirtoon, edes kovemmilla maantienopeuksilla, joten ne maantierenkaan urat ovat lähinnä kosmetiikkaa.
Just näin. Muistan että joku on laskenutkin teoreettisen nopeuden, nopeutta en muista mutta huima oli.
Juu kyllä ne urat on vain näön takia ja siksi, kun jotkut luulee, että niillä on merkitystä vesipitoon, ja ostavat kuvioituja renkaita. Käyhän ne jossain paksumpikumisissa retkirenkaissa kevennyksestä kuitenkin.
Itsselläni jostain syystä renkaat aina kuluu toiselta reunalta hieman enemmän. Niitä sitten joskus kääntelen ympäri, niin saa hieman käyttöikää lisää. Ei tosin aina jaksa käännellä, mutta eroa kulumisessa on sen verran, että kyllä sillä vaikutus renkaan ikään on. Vasta vaihdoin crossarista pois renkaan, joka oli viimeiset noin 2000km pyörinyt "väärinpäin". Nyt oli suunnilleen samalla tavalla kulunut kuvio kummaltakin reunalta.
kolistelija
11.07.2012, 21.44
Minä olen siinä mutukäsityksessä että vesiliirto ei ole sama asia kuin märkäpito, ja että kuviolla olisi merkitystä mutkapidossa vaikkei vesiliirrossa mennäkkään.
Panu Pyyvaara
23.12.2018, 19.51
Onko kokemusta nastoitetun renkaan pyörimissuunnasta. Renkaissa on merkattu pyörimissuunta, mutta en täysin luota siihen. Laitan juuri nyt upouuteen sähköpyörääni kuvion eturenkaassa niin, että kärki on eteenpäin, jotta jarrutettaaessa se työntäisi lumet pois. Takarenkaassa taas toisin päin, koska se on vetävä pyörä ja ei sutisi lähtiessä niin paljon. Onko kokemuksia?
hphuhtin
23.12.2018, 21.34
Onko kokemusta nastoitetun renkaan pyörimissuunnasta. Renkaissa on merkattu pyörimissuunta, mutta en täysin luota siihen. Laitan juuri nyt upouuteen sähköpyörääni kuvion eturenkaassa niin, että kärki on eteenpäin, jotta jarrutettaaessa se työntäisi lumet pois. Takarenkaassa taas toisin päin, koska se on vetävä pyörä ja ei sutisi lähtiessä niin paljon. Onko kokemuksia?
Riippuu renkaasta, mutta näin pidän omiani: https://45nrth.com/blog/post/pro-tip-dillinger-tire-direction. Jos ymmärsin oikein juuri näin ajattelit itsekin.
maalinni
24.12.2018, 14.54
Yhden talven ajoin mara winterit väärinpäin (asennusvirhe, liian monta asennusolutta). En kyllä huomannut mitään eroa.
Jami2003
24.12.2018, 20.13
Ajoin yhden talven vahingossa autollakin väärällä pyörimis suunnalla eikä mitään havaintoa mistään[emoji23]
jame1967
25.12.2018, 12.59
Samoin kun parilla ylemmällä viestillä , olen kyllä yrittänyt katsoa renkaan kyljestä
oikean pyörimissuunta , kuitenkin renkaita vaihtaessa olen joskus huomannut
sen olleen väärinpäin (polkupyörän).
Kerran kyllä katsastusmieskin huomautti pyörimissuunnan olleen väärä .
Tulee niin ajatuksissaan valittua paremmat kumit eteen autossa ,
pyörässähän takunen tuppaa kulumaan nopeammin joten sinne parempi.
...
Tulee niin ajatuksissaan valittua paremmat kumit eteen autossa ,
...
Toihan on se väärä tapa vetotavasta riippumatta. Tsori offtopic.
Ilmeisesti suurin hyöty oikeasta pyörimissuunnasta on, että rengas pyörii aina samoiten päin, eli suunta ei vaihdu seuraavana talvena. Itse kyllä kääntäisin jos se väärinpäin menee, kyllähän rengas ajossa muotoaan muuttaa ja jostain muustakin syystä ne nuolet on. Toki jos on mummis niin mitään väliä mut maantiepyörässä saattaa ollakkin jotain muutakin väliä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.