Näytä tavallinen näkymä : Polkupyöräergometritesti
Umpimähkä
03.07.2012, 20.24
Tämän voi varmaan tehdä itsekin, jos vaan tarvittavat välineet ja laitteet.
Itse olen joskus suorittanut, pyöritysnopeus oli 70 ja watteja 60 ja siitä sitten 20 wattia lisää parin minuutin välein. En vaan nyt muista, että miten esim aerobinen ja anaerobinen raja tuosta testistä määriteltiin. Miten se nyt menikään? Entäs miten määritetään maksimiteho tai maksimaalinen hapenkulutus?
H. Moilanen
03.07.2012, 21.27
Liekö rajoja mahdollista määrittää muutoin kuin hengityskaasuja tai veren laktaattipitoisuutta mittaamalla? Maksimiteho on se arvo johon polkija kyykähtää.
J. Conrad
03.07.2012, 21.29
http://www.pajulahti.com/valmennus/Testiasema/urheilijatestit
Hommaa vaan itse saman hengityskaasuanalysaattorin kuin Pajulahdessa, maksoi kuulemma 40k€, hoitsukaverin sitten värvää tökkimään neulalla sormeen 3min välein mittaamaan laktaatteja, niin sen parhaiten saa tehtyä kotona.
Markku Silvenius
03.07.2012, 21.39
Tämän voi varmaan tehdä itsekin
Karkeesti puhutaan suorista ja epäsuorista hapenottokyvyn testeistä. Epäsuoria voi tehdä itse, suorassa testataan hengityskaasujen ominaisuuksia ja veren laktaattia eli mittavälineet ovat sellaisia joita kaikkien kotoa ei löydy. Suora menetelmä päätyy täydelliseen uupumukseen ja siksi se ei välttämättä sovellu kaikille huonosta peruskunnosta tai yleisterveydentilasta johtuen.
FillaRilla
03.07.2012, 22.29
Karkeesti puhutaan suorista ja epäsuorista hapenottokyvyn testeistä. Epäsuoria voi tehdä itse, suorassa testataan hengityskaasujen ominaisuuksia ja veren laktaattia eli mittavälineet ovat sellaisia joita kaikkien kotoa ei löydy. Suora menetelmä päätyy täydelliseen uupumukseen ja siksi se ei välttämättä sovellu kaikille huonosta peruskunnosta tai yleisterveydentilasta johtuen.
Vierumäellä tehdään epäsuora testi uupumukseen asti kuten aloittaja kuvailee. Siellä ne vetää (mielestäni vähän hatusta, mutta kait siinä joku kokemus takana on) AerK ja AnK-kynnykset arviosta 40 ja 20 lyöntiä alle maksimin. Näin tais olla tehty testit Fillarilehden Tahkoryhmäläisillekin.
Epäsuora voidaan tehdä myös nostaen rasitusta samalla tavalla (vai olisko ollu hiukan pienemmin portain?), kuten edellä on kerrottu, mutta ei vedetä loppuun asti, vaan saaduista syke ja wattiarvoista vedetää jana oletettuun maksimisykkeeseen asti, josta päätellään max. työ, ja siitä hapenotto. Laskukaava on LiiTe:n?(Liikuntatietellinen yhdistys muistaakseni) testiohjeissa. Tätä tapaa käytetään usein taviksille, ei kilpaurheilijoille, tehtävissä testeissä. Siitä kait sitten voi taas samaan tapaan kuin epäsuorassa, uupumukseen asti tehtävässä testissä, arvailla kynnykset.
Umpimähkä
03.07.2012, 22.56
Tutkinkin noita vanhoja tuloksia ja ne oli tehty vuoden välein, toisessa oli arvioitu maksimisykkeeksi 187 ja toisessa 200. Tuon 187 taisin kyllä sanoa testaajalle, kun olin sen jossain juoksutestissä saanut.
Testit lopetettu ennen uupumusta (syketasoille 165 ja 169) ja ilman hengityskaasujen analysointia eli vähän sinne päin näyttää olevan. Eli kummassakin on siis laskettu aerobiset ja anaerobiset kynnykset eli ne on vaan jotain prosentteja hihasta vedetystä maksimista.
Jos ei tule letkut suuhun ja neula töki sormea, niin se on pelkkää viihdettä.
Umpimähkä
03.07.2012, 22.58
Pitääkö muuten tuolla testissä ajaa istualteen?
Umpimähkä
03.07.2012, 22.59
Jos ei tule letkut suuhun ja neula töki sormea, niin se on pelkkää viihdettä.
Näin se taitaa mennä eli periaatteessa itse tehty testi kuntosalin kuntopyörällä on yhtä hyvä arvaus.
Pitääkö muuten tuolla testissä ajaa istualteen?
Pitää, ja pyöritysnopeus tuossa noin 70kier/min mutta saa pyörittää nopeamminkin jos siihen on tottunnut.
Tämän voi varmaan tehdä itsekin, jos vaan tarvittavat välineet ja laitteet.
Itse olen joskus suorittanut, pyöritysnopeus oli 70 ja watteja 60 ja siitä sitten 20 wattia lisää parin minuutin välein. En vaan nyt muista, että miten esim aerobinen ja anaerobinen raja tuosta testistä määriteltiin. Miten se nyt menikään? Entäs miten määritetään maksimiteho tai maksimaalinen hapenkulutus?
Itse olen tämän testin suorittannut tässä viimeisen kolmen vuoden aikana kerran vuodessa, anaerobinen raja näkyy sykkeessä pienenä hyppäyksenä ja kokennut testaaja kuulee sen jo hengityksestäkin. Tuossa testistä jonka itse olen tehnyt on sykemittari joka lähettää sykettä kokoajan mittatietokoneelle johon käppyrää piirtyy. Maksimiteho ja maksimisyke on se minne asti jaksaa polkea siis tietysti silloin kun tuo testi tehdään loppuun asti. Mikäli tarkoitat tuolla maksimaalista hapenkulutusta VO2 arvoa niin tuolla on siitä lisää tietoa http://www.shapesense.com/fitness-exercise/articles/vo2-and-vo2max.aspx
VO2max:n voi ilmeisesti arvioida leposykkeestä mutta ei välttämättä mikään tarkka tulos ole. Ainakin itselleni tuo ergotestaus ilmoitti VO2max:n.
Markku Silvenius
04.07.2012, 13.22
Vierumäellä tehdään epäsuora testi uupumukseen asti kuten aloittaja kuvailee. Siellä ne vetää (mielestäni vähän hatusta, mutta kait siinä joku kokemus takana on) AerK ja AnK-kynnykset arviosta 40 ja 20 lyöntiä alle maksimin. Näin tais olla tehty testit Fillarilehden Tahkoryhmäläisillekin.
Joo eipä tuossa mitään. Kyllä vaikkapa 1 min/5 min/20min tasotesti tehomittarilla kenttäkokeena tehdään uupumukseen saakka sillä tavalla, että siinä yritetään kyseisen aikajakson ennätystä ja jos näin tekee, niin 'muutamaan sekuntiin' testattavalla ei yleensä ole suuremmin keskusteltavaa mikäli yritys oli maksimaalinen ja päivän kunto ei sitä suuremmin sotkenut. Kuitenkin testimenetelmä on epäsuora. Varsinkin sykepohjaiset epäsuorat ovat melko viihdettä..tietty sitten kun niitä on yksilöllä tarpeeksi monta takana niin saa hajonnasta kiinni ja joku suunta löytyy.
Kun opeteltiin kuntotestausta Vierumäellä niin tehtiin mm. näitä epäsuoria testejä. Hyvänä terveyskunnon mittarina pidetään tuollaista 12 minuutin kolmiportaista testiä, jota mm. WHO suosittelee. Sen tuolla ergolla voi tehdä jos on myös sykemittari.
Aloitusvastusta varten arvioidaan ensin VO2max jollain tavalla, ja siitä sitten esim. verryttely 40%, I vastus 50%, II 65%, III 80% P_VO2max. Ensimmäinen kuorma vähintään 50% ja tavoitteena viimeisen kuorman lopussa syke 85% iänmukaisesta maksimista. 4 minuuttia per porras ja loppusyke ylös. Tällaisessa submaksimaalisessa testissä, jos vastukset on sopivasti laitettu, siitä pitäis saada suht lineaarisesti nouseva viiva kuvaamaan sykkeen ja tehon suhdetta koordinaatistolle. VO2max pitäisi olla tätä viivaa jatkettaessa maksimisykkeen kohdalla, jonka puolestaan voi laskea 210-0.65*ikä. Ikätaulukoista voi sitten katsella mihin lokerikkoon oma "kunto" sijoittuu.
Alkuarvio esim:
http://ffp.uku.fi/kuntoneuvola/non-exercise.htm
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2287267)
Ja vastukset sen mukaan watteina:
(VO2max * haluttu_vastus-% - 3,5 ml/kg/min) / 12,35 * paino
Tällä laskurilla voi sitten katsoa tulokset ilman kynää ja paperia, ikätaulukotkin on: http://ffp.uku.fi/clinic/pyora.htm
Mm. semmoisia havaintoja tehtiin että aktiivisuustason liioittelu teki testistä liian rankan, ja toisaalta sitten taas pyöräharrastelijoille ei riittäneet tasot ollenkaan ja tuloksista taisi tulla liiankin suuria. Joka tapauksessa kuitenkin vain arvioita ja väestötason terveyskunnon mittareita.
Jos on tehomittaus käytettävissä niin hapenkulutusta voi arvioida myös sopivan mittaisista maksimisuorituksista:
http://www.trainingandracingwithapowermeter.com/2010/06/how-to-estimate-vo2max-using-power.html
Ja ajaessahan kaikki kannattaa aina mitata eikä missään labrassa, siis mittaamalla suorituskykyä eikä mitään vähemmän kiinnostavaa. Ja ei kai labrasta neuloilla ja letkuillakaan mitään hyödyllistä jää käteen, jos kerran sen "labrakynnyksen" yli voi ajaa? Anaerobinen kynnys kannattaakin arvioida suoraan ajosta. Kultastandardi tälle on tunnin testi. Aerobisen kynnyksen voi kuvitella olevan jossain ~75% siitä tehosta. Tietty jokin semilevänneessä tilassa tehty 2x20, 3x20 tai 2x30 minuutin keskiteho voi olla myös aika lähellä. Silloin ainakin jos täytyy yrittää motivoitua ajamaan sitä sisällä.
Mutta testaaminenhan on ihan turhaa jos treenaa oikein, koska kaikki tarpeellinen tieto tulee treeneistä. Tarttee vaan sen tehomittarin.
Pitää, ja pyöritysnopeus tuossa noin 70kier/min mutta saa pyörittää nopeamminkin jos siihen on tottunnut.
Tästä oli valvojat (kaksi hoitajaa) eri mieltä kanssani kun rytmihöiriöitä tutkittiin rasitusergo testissä. Yrittivät kertoa, että yli 80rpm ei ole järkevää pitää koska se rasittaa polkijaa enemmän. Ja näinollen sitä ei tule käyttää. Lopussa oli huvittavaa sitten katsella dataa kun minulla oli huomattavia vaikeuksia pitää 80rpm (luontainen rytmi mulla ~100) ja kun tehot nousi yli 300w oli pakko nostaa kierroksia. Mainitsin tuolla hetkellä, että haluan nostaa kierroksia ettei polviin satu (ei saanut pyörää kunnolla säätöön). Hoitajat selvästi eivät tiedä miten kierrosten ja teho suhde toimii ergossa kun ihmettelivät miten voin jaksaa nostaa kierroksia ;) Tuolloinhan siis vastus kevenee, mutta teho pysyy samana. Lopussa kun tehoa oli 445w oli kierroksia jo 115rpm :D
Mutta testaaminenhan on ihan turhaa jos treenaa oikein, koska kaikki tarpeellinen tieto tulee treeneistä. Tarttee vaan sen tehomittarin
Tästä tuleekin mieleen, että mikähän on edullisin tehomittari? Ajatuksena ois hankkia ei-sykemittari, jolla voi mitata tehoa polkiessa.
Tästä tuleekin mieleen, että mikähän on edullisin tehomittari? Ajatuksena ois hankkia ei-sykemittari, jolla voi mitata tehoa polkiessa.
PowerTap lienee halvin ja helpoin. Pelkkä uudenmalinen PRO napa ulkomailta jossain 800e alle varmaan ja kiekko/kiekkosetti satasen-puoltoista kalliimpi. Reiluun kuuten sataan voi saada vanhaa Elite napaa, joka on painavempi jne. Samassa hintaluokassa taitaa painia kanssa Power2Max.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.