Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä junassa
hoopeevee
07.06.2012, 01.11
Pitäisi kuljettaa junassa uusi maantiepyörä Tampereelta Kemiin ensi viikolla. Tiedän, että pyörän kuljetus maksaa 9 euroa, mutta mihin ne pyörät junassa laitetaan ja uskaltaako arvokkaan pyörän jättää matkan ajaksi vahtimatta? Olisi kiva kuulla kokemuksia, niin ei tee mitään junnuvirheitä.
Uloskäyntien kohdalla on sellaset syvennykset mihin voi ripustaa pyörän ..
IC junien telineeseen saa pyörän lukkoon kun ujuttaa pantiksi 50centtiä. Huomaathan kanssa että pendolinot ei pyöriä ota kyytiin.
JohannesP
07.06.2012, 01.36
Itse ostin jo heinäkuulle liput Tampere - Kemi kun sai 26€ menopaluun iltajunalla. Noi oli tosin pikajunalla mikä ei haittaa kun ei ole yhtään IC:tä hitaampi ja säästyyhän siinä 110€. Kysyinkin lippuja lunastaessa asemalta mitenkä saisin turvallisesti vietyä pyörän laukussa ja lipunmyyjä ymmärsi heti tilanteen eikä ihmetellyt asiaa. Käski ottaan yhteyttä junaan noustessa kondyktööriin et saan laukun vietyä niiden vaunuun lukkojen taakse ja Kemissä sama homma. Ja hintaa tulee lisää isosta laukusta 5€/suunta. Junassa on vaunu isommille tavaroille, mutta sieltä voi kuka tahansa viedä tavarat.
Tietoa saako IC:ssä vietyä pyörälaukun samalla tapaa lukkojen takana?
Tup konduktöörivaunuhomma toimii muuten mutta ainakin sen kerran kun pikajunassa pyörää vein, siellä ei ole mitään mihin pyörän kinnittää. Eli on vähän säkästä kiinni mitä tavaraa siellä sattuu olemaan ja kuinka se pyörä tosiasiassa siellä pysyy tai kaatuu ja kolhiintuu - siis jos ei ole fylliä valmiiksi ympärillä.
--+MM+--
07.06.2012, 14.56
Pyörän kanssa:
Pikajunalla nostetaan konnarivaunuun, 9 €. IC junassa pitää paikka varata ja nostetaan siihen monesti rikkinäiseen koukkuun, 9 €.
Pyörälaukun tai -laatikon kanssa:
Pikajunalla onnistuu kun sovittelee laatikon jonnekkin tai nostaa konnarivaunuun, 0 €. IC kanattaa varata invavaunusta paikka, niin mahtuu kamat sinne, 0 €.
Paikallisjunilla taitaa mennä laatikko, kun vain ottaa mukaan.
Pendoilla ei taida onnistua kumpikaan.
µ
retkuilija
07.06.2012, 15.06
Itse käytän aina, kun vaan suinkin on mahdollista ja tarpeelista. Pyörän kanssa reissutessa bussia....Ainoastaan kahdesti, kun olen myös itse ollut matkassa mukana...on peritty pyörästä erillistä maksua....se lienee n.5€ luokkaa. Yleensä kommenti on ollut.."tämähän on käsimatkatavaraa" ja menee sujuvasti bussin alaosaan. VR:n palvelut pyöräilijöitä kohtaan ovat mielestäni lähinnä ala-arvoisia....ja jos pyörän laittaisin erikseen matkaan...valinta olisi myös silloin matkahuolto..vaan...tämäkin on vain mielipide!!
--+MM+--
07.06.2012, 15.19
Bussi toimii loistavasti, jos ei vain käy niin että tavaratilaan ei mahdukaan fillaria. Silloin jää auttamatta pysäkille.
µ
Kannattaa tosiaan varata pyöräpaikka etukäteen junaan ja varmistaa asia vielä erikseen ennen junan lähtöä. Kerran pakottivat jättämään pyörän laiturille. Lippu oli hankittuna ja myöhemmin lähtevällä junalla en olisi ehtinyt perille. Ei auttanut selittely ja pyörä piti jättää kyydistä. Ei jäänyt hyvä mieli siitä matkasta.
Tänään pyörälaukun kanssa yöjunaan. Ajattelin tunkea ihan hyttiin. Tulee varmaan irvistelyitä, mutta tulkoot. Jos konduktööri ehdottaa parempaa järjestelyä niin kyllä sekin minulle passaa.
Onnibussissa fillari on 3€.
Pitäisi kuljettaa junassa uusi maantiepyörä Tampereelta Kemiin ensi viikolla. Tiedän, että pyörän kuljetus maksaa 9 euroa, mutta mihin ne pyörät junassa laitetaan ja uskaltaako arvokkaan pyörän jättää matkan ajaksi vahtimatta? Olisi kiva kuulla kokemuksia, niin ei tee mitään junnuvirheitä.
IC-junissa on yksi vaunu, jossa on yksi eteinen, jossa on kolme todella idioottimaisesti suunniteltua polkupyörätelinettä. Pyöräpaikka on varattava etukäteen.
Kunhan telineen lukko vain toimii (ne ovat välillä rikki), en usko että kukaan sellaisesta polkupyörää varastaisi. Paljon suurempi riski on arvopyörän vaurioituminen/naarmuuntuminen muiden matkustajien kolhimana. Pyörätelineet on järjestetty nimittäin todella ahtaasti ja niiden käyttäminen on ylipäätään pirun konstikasta.
Itse olen menetellyt hiilikuitupyörää kuljettaessa niin, että olen jokaisella pysähdyspaikalla käynyt tsekkaamassa tilanteen pyörätelineillä. Voi kuulostaa tyhmältä, mutta kun pyörää on tarpeeksi monta kertaa junassa kuljettanut, niin sitä väkisinkin oppii kyyniseksi. IC-junassa fillarimatkustajan kannattaa odottaa odottamatonta.
Viime kesänä pyöräpaikkani oli vienyt kahden tädin seurue, joilla molemmilla oli kiinteällä etukorilla varustetut mummopyörät. Niitä ei voinut telineisiin nostaa (ne korit!), mutta kyllähän tädit keinon keksivät. He vain parkkeerasivat mummiksensa pyörätilan lattialle vieden kolme paikkaa kahden hinnalla. Tädit eivät nähneet asiassa mitään väärää, koska he olivat matkustaneet näin ennenkin. Konduktööri myönsi, ettei homma mennyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ei silti tehnyt asialle mitään. Lopputulos: mummikset jäivät paikoilleen ja minä sain köyttää fillarini vaunun eteiseen kaikkien ohikulkijoiden tukkeeksi. Harvoin on viiden tunnin junamatka vituttanut yhtä paljon kuin silloin.
Halloo halloo
08.06.2012, 01.01
Harvoin on viiden tunnin junamatka vituttanut yhtä paljon kuin silloin.
Mietin, että kai tuossa tilanteessa, tai telineiden ollessa rikki, voi pyytää 9 euron palauttamista.
Mietin, että kai tuossa tilanteessa, tai telineiden ollessa rikki, voi pyytää 9 euron palauttamista.
Sain itseasiassa konduktöörin signeeraaman ja leimaaman paperin, jossa todettiin, että luvattua pyöräpaikkaa ei voitu tarjota. Olisin siis todella voinut periä rahojani takaisin, mutta lopulta päätin, että VR:lle kirjelmöinti ja ties minkä selvitysten täyttäminen ei ollut yhdeksän euron arvoista.
Kämppikseni pisti kerran reklamaation rikkinäisestä pyöräpaikasta vr:lle. ic:n koukut siis olivat rikki eikä niitä saanut lukkoon. Hyvitykseksi tuli kirjeessä 10€ ale kuponki junamatkaan. Tietysti maksetusta palvelusta on syytä saada hyvitys jos se ei toimi.
Kämppikseni pisti kerran reklamaation rikkinäisestä pyöräpaikasta vr:lle. ic:n koukut siis olivat rikki eikä niitä saanut lukkoon. Hyvitykseksi tuli kirjeessä 10€ ale kuponki junamatkaan. Tietysti maksetusta palvelusta on syytä saada hyvitys jos se ei toimi.
Niinpä ja miten palvelulaitokset voivat parantaa palveluaan, jos ei rekkuloita tule???
TaitettaVille
08.06.2012, 20.12
Tämä menee off-topicin puolelle, koska kuljetin tänään maastopyörän IC:ssä. Minun lisäksi Tikkurilasta oli nousemassa nuori neiti äiteineen ja pyörineen. Sovimme jo etukäteen, että tehdään yhteistyötä telineiden kanssa. Kappas vaan, pyöräpaikoille oli laitettu lastenrattaat. Odottelimme konnarin paikalle, joka itäsuomalaisella rempseydellä hoiti homman. Kyseli vaunun läpi, että olisiko jonkun vaunut. Kun kukaan ei tunnustanut, otti vaunut sijoitti ne toisen uloskäynnin viereen. Tokaisi vielä pois kävellessään, että turha laittaa siihen telineeseen, kun ne ovat niin hankalat. Laitoimme pyörät riviin pyöräpaikoille. Kolmas pyörä tuli vielä Jousenosta, mutta jäi jo Parkanoon, joten sekin mahtui siihen ihan hyvin.
Onnibussissa fillari on 3€.
"Polkupyörät ja lastenvaunut
Matkatavaroiksi luetaan tarvittaessa myös muut kantamukset kuten polkupyörät ja lastenvaunut, joita voi kuljettaa mukanaan maksutta, mikäli vain bussin tavaratiloissa riittää tilaa."
Vai nolla?
Viimeksi laitoin fillarin IC-junan koukkuun niin, että pyörä oli normiasennossa lattialla, takapyörä sinne "fillarikomeroon" päin. Laskin sitten koukkuvarran alas, niin että koukut pitivät satulan takareunan alta. Siitä sitten vaijerilukolla kiinni. Helppo laittaa, hyvin pysyi eikä ollut tiellä.
Viime kesänä matkustin sinisellä pikajunalla, jossa oli tavaravaunu. Siellä oli kattokoukut jonne fillari laitettiin. Vaunuun ei päässyt ilman konnaria. Konnarit ihmettelivät kymmenkiloisen krossarin keveyttä...
ppikkupe
07.08.2012, 12.04
Tietoa saako IC:ssä vietyä pyörälaukun samalla tapaa lukkojen takana?
Tai mahtuuko pyörälaukku ylipäätään IC-junaan? Lukittuna tai ei.
En jaksa pelätä sitä, että kukaan kävisi junassa toisten matkatavaroihin käsiksi, mutta niitä IC-junien koukkuja en halua käyttää. Ensinnäkään en edes osaa käyttää niitä, ja toisekseen vatuttaa maksaa 2 * 9 euroa suuntaansa, eli yhteensä 36 euroa, vain sen takia, että minun pitää matkalla poiketa välillä Oulussa. Paljon mieluummin maksan vaikka kaverille sen laukun lainasta 36 euroa, kuin maksaisin huonosta palvelusta VR:lle - jos siis pyörälaukku IC-junissa vain kulkee.
...
Yöjunien matkatavaravaunussa pyörän kuljetus onnistui kesällä taas ihan näppärästi. Toiseen suuntaan pyörän sai tukevasti kiinnitettyä vaunun sisällä olevaan kaiteeseen tällä: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=157139267
Toiseen suuntaan mennessä konnari nosti pyörän kattokoukkuun.
Itse olen kuljettanut maantiepyörää laukussa useamman kerran IC-junissa. Varaan paikan aina pyörätuolivaunusta ja jätän laukun siihen pyörätuoli/lastenvaunu paikalle. Istumapaikankin varaan niin että näen laukkuni koko ajan. Välillä tuossa on seassa aika monta lastenvaunua ollut kun on ruuhkaisempaan junaan joutunut mutta yleensä siinä kuitenkin 20cm on laukulle tilaa. Eikä ole kertaakaan maksanut mitään. Eihän se vaunujenkaan kuljetus siinä maksa.
ppikkupe
03.09.2012, 17.16
Jees. IC-junassa ei näköjään mitään ongelmaa mennä pyörälaukun kanssa. Jätin sen suoraan sisäänkäynnin "tuulikaappiin" seinän vierelle, eikä se siinä tiellä ollut, kukaan ei mulkoillut, huomauttanut tai tullut kinuamaan lisämaksua. Nyt menee myös mukavasti linja-auton matkatavaratilassa, kun on korvaava yhteys Ylivieska-Oulu -välille.
IC-junan pyöräpaikat olivat molempiin Helsingin-suuntiin kaikki varattuna. Menomatkalla yksi pyörä kolmesta roikkui koukussa epämääräisesti ohjaustangon varassa, loput kaksi olivat lattialla. Nyt tulomatkalla kaikki kolme - ml. yksi maantiefillari - olivat suosiolla lattialla. Ei paljon vaivaa maksaisi, jos olisi yhdessä vaunussa vaikkapa invapaikan verran kunnollisia kattokoukkuja pyöriä varten. Siihen tilaan mahtuisi varmasti ihan hyvin 5-6 pyörää ainakin. Harvakseltaan kait kaukojunien käyttöaste lähentelee sataa prosenttia, joten tuskin tuossa kovin isoa tappiota tulisi, jos 2-4 istumapaikkaa per juna vähenisikin.
"Polkupyörät ja lastenvaunut
Matkatavaroiksi luetaan tarvittaessa myös muut kantamukset kuten polkupyörät ja lastenvaunut, joita voi kuljettaa mukanaan maksutta, mikäli vain bussin tavaratiloissa riittää tilaa."
Vai nolla?
Oikein - 0 - mistähän tuo 3 tuli, kuljetin juuri meno paluu, parhaimmillaan kesällä ollut kuulemma 8 filoa alustassa-
ppikkupe
03.09.2012, 21.51
Jees. IC-junassa ei näköjään mitään ongelmaa mennä pyörälaukun kanssa. Jätin sen suoraan sisäänkäynnin "tuulikaappiin" seinän vierelle, eikä se siinä tiellä ollut, kukaan ei mulkoillut, huomauttanut tai tullut kinuamaan lisämaksua.
Tilannepäivitys väliltä Oulu - Rovaniemi junasta IC 49
Konnari selailee lippujani ja kysäisee, onko minulla erillistä maksuta tuosta pyörästä. En tiedä, mistä hän oli yhdistänyt minut ko. laukkuun, mutta ihan kiva jos näytän fillaristilta. Hölmistynyt vastakysymykseni oli, että pyörähän on pyörälaukussa.
Mutta onko se pelkkä tyhjä pyörälaukku, konnari jatkaa, maksu on pyörän kuljettamisesta ylipäätään.
Onko sillä jotain väliä, mitä siinä laukussa on, kysäisen?
Olkoon tällä kertaa, vastaa virkaintoinen konnari ja jatkaa matkaansa.
Ihme nipotusta. Nyt kyllä kostan ja otan ravintolavaunussa vain yhden bissen kahden sijasta. Jääpähän VR:llä ainakin femma saamatta.
Ei paljon vaivaa maksaisi, jos olisi yhdessä vaunussa vaikkapa invapaikan verran kunnollisia kattokoukkuja pyöriä varten. Siihen tilaan mahtuisi varmasti ihan hyvin 5-6 pyörää ainakin. Harvakseltaan kait kaukojunien käyttöaste lähentelee sataa prosenttia, joten tuskin tuossa kovin isoa tappiota tulisi, jos 2-4 istumapaikkaa per juna vähenisikin.
Jonkun pitää ensin ihan oikeasti miettiä mm. minne ne koukut kiinnitetään, kuinka moneen vaunuun ja milloin. Kyseisille vaunuille hankittaisiin korvaavat vaunut muutostyön ajaksi, toimitettaisiin muutostöihin menevät vaunut konepajoille ja sitten sama homma konepajalta palatessa, mutta vaan toiste päin. Tuosta kun alkaa laskea, niin ei se ihan ilmaista ole, kun kalusto on poissa liikennenkäytöstä, siihen päälle vielä asentajien, veturinkuljettajien, vaihtotyöporukoiden sun muiden palkat. Vai meinasitko, että joku kesä-Esa käy ruuvaamassa kattoon muutaman koukun vaikka Hesan asemalla junan kääntöajalla ja se on siinä...? ;)
Idea oli oikeasti hyvä, mutta tuskin se täällä foorumilla mitään auttaa. Tämmöiset pitää lähettää VR:lle, niin ehkä jonain päivänä jotain tapahtuukin. VR:n nettisivuilla taitaa olla jopa joku palautesysteemikin.
ppikkupe
04.09.2012, 16.52
Jonkun pitää ensin ihan oikeasti miettiä mm. minne ne koukut kiinnitetään, kuinka moneen vaunuun ja milloin. Kyseisille vaunuille hankittaisiin korvaavat vaunut muutostyön ajaksi, toimitettaisiin muutostöihin menevät vaunut konepajoille ja sitten sama homma konepajalta palatessa, mutta vaan toiste päin. Tuosta kun alkaa laskea, niin ei se ihan ilmaista ole, kun kalusto on poissa liikennenkäytöstä, siihen päälle vielä asentajien, veturinkuljettajien, vaihtotyöporukoiden sun muiden palkat. Vai meinasitko, että joku kesä-Esa käy ruuvaamassa kattoon muutaman koukun vaikka Hesan asemalla junan kääntöajalla ja se on siinä...?
Ensimmäiseen kysymykseen osaan jo vastata että kattoon, yhteen vaunuun per juna ja pysyvästi. Kuusikin koukkua jo tuplaisi nykyisen säilytyskapasiteetin, ja kun katsoo mallia tilantarpeesta vaikkapa toimiston alakerran pyöräkellarista, niin kuusi pyöräkoukkua ei hirveästi tilaa vaadi. Mutta jos VR:llä ei ole toimiston alakerran pyöräkellaria mallina, niin heillä edelleen on liikenteessä vanhoja matkatavaravaunuja, joissa on ihan toimivat kattokoukut. Ehkä vielä joku kiinnitysremmi lisäksi, jolla saa heilumista estettyä.
VR on viimeisen vuoden aikana onnistunut maalaamaan vaununsa vihreiksi ja näköjään vessoihinkin oli saatu uutta seinämaalia ja tarrapintaa, joihin oli printattu hauskoja sammakon kuvia sekä qr-koodeja. Ja nämä muutokset on tehty pelkistä imagosyistä. Ei varmasti ilmaista tämäkään, mutta veikkaanpa, ettei kalustoa ole sen takia pois liikenteestä otettu, vaan muutokset on tehty normaalin huoltorytmin puitteissa.
Mutta koska kyse on isosta valtionyhtiöstä, niin sinänsä yksinkertaiseen muutostyöhön saataisiin valmisteluvaiheen jälkeen varmasti lukemattomia lisämuuttujia, jonka jälkeen hanke vaikuttaisi johtokunnankin mielestä sopivan monimutkaiselta, jotta hankkeen toteuttamistarpeen uudelleenarvioimiseksi voitaisiin aloittaa parin vuoden suunnittelu- ja kehitysprojekti.
...
Palautetta VR:lle tulen antamaankin, mutta pyöräkoukut ei ole nyt päällimäisenä mielessä... En ole muutamaan vuoteen matkustanut kaukojunalla kotimaassa (Oulun reissuja ei voi laskea), mutta tänä kesänä olen mennyt kolme kertaa Helsinki-Rovaniemi -välin ja kertaalleen menopaluun Rovaniemeltä Turkuun. Voi kiesus sentään... Sen näkee, kun yhtiön ei tarvitse varsinaisesti kilpailla kenenkään kanssa, vaan matkustajia tulee vaikka mitä tarjottaisiin.
Halloo halloo
04.09.2012, 18.29
Koukkuja olen minäkin kaivannut. Yksinkertainen ratkaisu aina hajalla olevien epäkäytännöllisten nykyisten tilalle. Erittäin suurena aivopieruna pidän pyörien rajoittamista kolmeen/juna. 3, miksei saman tien 1? Ei edes kaksi pariskuntaa pääse samaan junaan. Täysin käsittämätöntä.
Pyörien kuljettaminen IC-junissa on helpottunut. Vaatii tosin vielä väitöstilaisuuden konduktöörin kanssa. Tupakkakopit muuttui tavaratiloiksi savuttomien junien myötä ja koppeihin mahtuu tarvittaessa useampikin pyörä.
Konduktööri kuukauden vaiheen mukaan joko veloittaa pyörästä tai ei veloita.
Asetyylikoliini
25.06.2013, 13.28
Pyörien kuljettaminen IC-junissa on helpottunut. Vaatii tosin vielä väitöstilaisuuden konduktöörin kanssa. Tupakkakopit muuttui tavaratiloiksi savuttomien junien myötä ja koppeihin mahtuu tarvittaessa useampikin pyörä.
Konduktööri kuukauden vaiheen mukaan joko veloittaa pyörästä tai ei veloita.
Oletko siis kuljettanut noin? Ilman laukkua? Tupakkakopit pyörä-/tavaratiloiksi, kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Kare_Eskola
25.06.2013, 13.35
Taas eilen ripustin rossarin tuollaiseen IC-henkariin, ja rikkihän se oli. Konnarit tietää hyvin että ne ei toimi ehjinäkään. Pitkällisen sähläyksen jälkeen sain fillarin koukkuun, koukun lukkoon, avaimen taskuun ja konnarilta kahvilipun hyvitykseksi sähläyksestä.
Oman kokemukseni mukaan paras paikka fillarille IC-junassa on keulan tai perän tyhjäksi jäävä vaunujen välikäytävän koppi. Sinne fillari mahtuu pystyasennossa eikä haittaa kenenkään liikkumista. Konnarikin yleensä hyväksyy.
Oletko siis kuljettanut noin? Ilman laukkua? Tupakkakopit pyörä-/tavaratiloiksi, kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Kyllä. Ihan pyöränä. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.