PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ortlieb Classic Ultimate 5 ?

rjrm
06.06.2012, 21.53
Pari kysymystä Ortliebin ohjaustankolaukusta:

- Onko tankoon tuleva kiinnike irroitettavissa ja uudelleen asennettavissa?

- Sopiiko laukku Shimanon kahvojen kanssa käyräsarviseen pyörään, jos vaihtajan kahvat ovat pari vuotta vanhaa "pyykkinarumallia". Eli vaihdevaijerit lähtevät vaihtajasta sivulle, eivät tankoteippien alle.

Ortliebin laukut (tuotteet) on kyllä hyviä!

HMK
06.06.2012, 22.10
Tuli tuossa keväällä ostettua moinen. Käytin sitä kahvojen välissä, laitoin takaisin laatikkoonsa ja möin pois. Tangon leveys 42cm, ja kyllä siinä aika tiukoille mutkille olisi vaijerit joutunut vääntelemään. Kannakkeen kiinnitysmekanismi näytti olevan joku ihme siimaviritys. Kyllä kai sen saa pois ja takaisin, mutta itselleni ainakin oli hieman pettymys tuo. Kuvittelin etukäteen, että olisi ruuveilla tai jotenkin muuten kätevämmin, että kiinnitys kävisi helposti vaikka useamminkin. Ostin sitten jonkun halvan pikkulaukun, joka kiinnitetään vain tarranauhoilla.

mkpaa
07.06.2012, 07.05
Kiinnike on uudelleen käytettävä.

Minulla taisi olla tuossa vaiheessa 44cm ohjaustanko ja se oli ihan toimiva yhdistelmä. Nykyään käytän vähän harvemmin etulaukkua, mutta niistä on ihan hyviä kokemuksia (2 ortliebia ja 1 karttateline). Ainoa ongelma on, että ei käytännössä voi ajaa ilman käsiä. Toinen käsi kerralla voi kyllä huilata.
Sekä Shimanon vaihdeletkut että lisäjarrukahvat toimii kaikkien Ortliebien kanssa.

http://farm4.staticflickr.com/3069/3014926961_df748e402a.jpg (http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3014926961/)

StantheMan
07.06.2012, 07.22
Se siimaviritys on takapuolesta. Kestää pari kertaa poisottoa ja takaisin laittoa. Saahan niitä lisää, jos tarvii. Itsellä kapine pölyttyy hyllyllä. Jos se siimahomma jää kiinteästi paikalleen laukku ok. Muuten ei.

mkpaa
07.06.2012, 07.47
Kannattaa harjoitella. Oma ennätys taisi olla 3 minuuttia. :)

Pihdit siinä kyllä tarvii ja myös mittojen pitää olla hyvin kohdallaan, että sen saa nopeasti suoraan. Paikalleen sen kyllä saa, mutta ei välttämättä tukevasti.

HMK
07.06.2012, 08.54
Täydennän vielä edellistä viestiäni sen verran, että minulla lisähaittana oli vielä vaijerin säätöholkit, jotka on asennettu kuoriin heti kahvojen viereen. En jaksanut alkaa uusimaan kuoria, kun laukku ei muutenkaan ollut ihan sellainen, kuin olin ajatellut.

StantheMan
07.06.2012, 09.00
On se ihan toimiva laukku, jos sitä siimalla laitettava kiinnikettä ei tarvitsisi irroittaa. Muuten aika työläs käyttää. Minulla on 46 cm tanko, joten mahtuminen ei tuottanut ongelmia. Tankoon ei sitten esim. valoja enää saakaan.

Halloo halloo
07.06.2012, 09.21
Rispaantuuko siima vai onko telineen irrottaminen vain "riesa"?
mkpaa: Ilman käsiä ei ilmeisesti pysty ajamaan painon vuoksi?

StantheMan
07.06.2012, 09.26
Se rispaantu, kun ruuvi sen litistää toistuvasti.

Halloo halloo
07.06.2012, 09.28
Tästä sitten seuraa: Jos ei tuota hanki, niin olisiko suosituksia tankolaukuksi?

mkpaa
07.06.2012, 09.35
En ole havainnut, että rispaantumisesta olisi haittaa.

Klickfixillä, Gilles Berthoudilla ja Carradicella nyt ainakin löytyy lisää valikoimaa. Siitä vaan katsomaan.

VesaP
07.06.2012, 10.42
Hyvin sopii 40 (vai olikohan tuo 42, en muista nyt satavarmasti) tankoon. Ja joo, vittumaisin tuossa on tuo siimaviritys. Se muovi rispaantuu kyllä samantien, ja kaapelin veto sen jälkeen on aika työn ja tuskan takana, mutta sorminäppäryydellä ja pihdeillä avustettuna sen kyllä saa laitettua paikoilleen nätisti vaikka vaikealta voi tuntuakin. Kyllä sen telineen voi jättää kiinni siihen jos edes joskus tarvii laukkua. Itsellä oli keväällä pari vko teline kiinni kahden brevetin välissä kun en jaksanut irroittaa. Nyt teline toki kaapin hyllyllä kun tämän vuoden brevetit lienee ajettu. Jos ei nyt jostain ihme syystä taas innostu kokeilemaan kuussatasta joskus myöhemmin kesällä.

Ilman käsiä on aika vittumainen ajaa vaikka laukussa painoa joku 1.7kg vain. Jos laittaa vieläkin enemmän, se on käytännössä mahdotonta kun "tanko taittuu alle". Eli laukkua ei voi lastata läheskään maksimiin mitä se oikeasti kestäisi, kun ajaminen muuttuu liian paskaksi. Toki jos jaksaa ajaa tuntitolkulla kädet tangossa niin ei ongelmaa, mutta itse ainakin tarviisi mielellään vähän väliä ojentaa selkä suoraksi --> kädet pois tangosta.

No, tässä oma setuppi kuitenkin. Sama kuva kuin "pyöräsi ohjaamo" ketjussa. 400:lla brevetillä oli pelkästään toi tankolaukku mukana. Satulan alle ei mene edes pientä satulalaukkua tuossa Pinassa, ottaa reisiin kiinni. Tankona Syntacen CDR kuitutanko. Kysyin Syntacen tehtaalta ihan maililla kantaa tankolaukun kiinnittämiseen niin vastasivat että antaa palaa vaan, kunhan ensin vain laittaa teippiä siiman ja tangon väliin suojelemaan tangon lakkapintaa.

http://i5.aijaa.com/b/00987/10095794.jpg

Kontti
07.06.2012, 11.40
Rispaantuvia vaijereita saa myös varaosana, joten ei ole sekään ylitsepääsemätön ongelma Ortliebissä.

90kg
07.06.2012, 16.18
Tää on paras tankolaukku. (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Laukut/Kylmalaukku-ohjaustankoon-27038/) Pysyy juomatkin kylmänä.

Lisäksi tulee imago etu.

retkuilija
07.06.2012, 16.22
Hyvin sopii 40 (vai olikohan tuo 42, en muista nyt satavarmasti) tankoon. Ja joo, vittumaisin tuossa on tuo siimaviritys. Se muovi rispaantuu kyllä samantien, ja kaapelin veto sen jälkeen on aika työn ja tuskan takana, mutta sorminäppäryydellä ja pihdeillä avustettuna sen kyllä saa laitettua paikoilleen nätisti vaikka vaikealta voi tuntuakin. Kyllä sen telineen voi jättää kiinni siihen jos edes joskus tarvii laukkua. Itsellä oli keväällä pari vko teline kiinni kahden brevetin välissä kun en jaksanut irroittaa. Nyt teline toki kaapin hyllyllä kun tämän vuoden brevetit lienee ajettu. Jos ei nyt jostain ihme syystä taas innostu kokeilemaan kuussatasta joskus myöhemmin kesällä.

Ilman käsiä on aika vittumainen ajaa vaikka laukussa painoa joku 1.7kg vain. Jos laittaa vieläkin enemmän, se on käytännössä mahdotonta kun "tanko taittuu alle". Eli laukkua ei voi lastata läheskään maksimiin mitä se oikeasti kestäisi, kun ajaminen muuttuu liian paskaksi. Toki jos jaksaa ajaa tuntitolkulla kädet tangossa niin ei ongelmaa, mutta itse ainakin tarviisi mielellään vähän väliä ojentaa selkä suoraksi --> kädet pois tangosta.

No, tässä oma setuppi kuitenkin. Sama kuva kuin "pyöräsi ohjaamo" ketjussa. 400:lla brevetillä oli pelkästään toi tankolaukku mukana. Satulan alle ei mene edes pientä satulalaukkua tuossa Pinassa, ottaa reisiin kiinni. Tankona Syntacen CDR kuitutanko. Kysyin Syntacen tehtaalta ihan maililla kantaa tankolaukun kiinnittämiseen niin vastasivat että antaa palaa vaan, kunhan ensin vain laittaa teippiä siiman ja tangon väliin suojelemaan tangon lakkapintaa.

http://i5.aijaa.com/b/00987/10095794.jpg
Jos oikein olen ymmärtänyt...tuo kuvassa oleva yhdistelmä...joka myös omassa retkivehkeessäni on....siihen on saatavana myös "lisä kappale" jatkoksi tuolle kiinikeelle....ja se on nimenomaan tarkoitettu käyräsarvisille tangoille...näin ainakin myyjä ja maahantuoja kertoi!! ja näin näkyy olevan myös ortlieben tuoteluettelon mukaan...(ultimaten pidennysjatke tuote nro:E 165....hintaa näkyy olevan 2011 hinnaston mukaan 10€

30 hampainen
07.06.2012, 16.51
http://kuvaton.com/k/YssI.jpg (http://kuvaton.com/k/)

Tilasin omaan tankolaukkuuni retkuilijan mainitseman jatkeen. Kuvassa alempana. Mukana tuli myös uusi vaijeri.

Markku Lehikoinen
09.06.2012, 18.59
Tää on paras tankolaukku. (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Laukut/Kylmalaukku-ohjaustankoon-27038/) Pysyy juomatkin kylmänä.

Lisäksi tulee imago etu.
Minulla on tuo. Viime reissulla tosin oli kiinni vaimon pyörässä.
On tanakka, ei hölsky tai tutise. Passelin kokoinen ja ihan toimiva.
Ainoa haitta on pidike, joka näyttää ilman laukkua aika mölisköltä.
Siimaviritelmän korvasin tangon ja pidikkeen väliin kääräistyllä
sisäkumin suikaleella, pysyy suorassa, eikä enää valu.

Markku Lehikoinen

Halloo halloo
09.06.2012, 19.42
Bilteman laukku - Onko vedenpitävä?

kpyora
09.06.2012, 22.18
Ortlieb'n tankolaukkuja on paria kokoa. Jos suurin ei mahdu niin pienemmät kyllä.

Miksi joku käyttää retkipyörässä muita kuin Campan osasarjoja? ;)

JiiPee
09.06.2012, 23.46
Miksi joku käyttää retkipyörässä muita kuin Campan osasarjoja? ;)

Ehkä suurin syy on tarve päästä takaisin kotiin? (läpällä lähestyn)

usseh
10.06.2012, 15.09
Jatkokapple antaa tilaa "pyykkinaruille". Siihin käyttöön se lienee suunniteltu. Toimiva ratkaisu vanhanmallisille vaijerivedoille.

mjjk
19.07.2012, 14.51
Miten kestävä tuo Ortliebin kiinnityssysteemi on? Itselleni tuli tuohon retkipyörääni M kokoinen Ortlieb Classic Ultimate 5 ja ensimmäisellä testiajolla hiukan huolestuin tuosta tärinästä mikä tuohon kohdistuu. Lastina oli pieni kameralaukku jossa järkkärirunko yhdellä objektiivilla ja jotain muuta pientä sälää. Ajoni ovat kuitenkin vähintään puoleksi jos ei enemmänkin hiekkatiepohjaisia. Onkohan hätävarjelun liioittelua jos varmistaa tuon tankolaukun kiinnityksen vielä sillä olkahihnalla?

mkpaa
19.07.2012, 15.11
En usko, että saat sitä pakattua niin raskaasti, että vaijeri katkeaisi. Kannattaa toki asentaa se huolellisesti, että se on tukevasti paikallaan.

Olen ajanut tuon laukun kanssa ilman ongelmia mukulakiviosuuksia ja vastaavia.

mjjk
19.07.2012, 15.22
Muotoilin alunperin kysymyksen vähän huonosti. En varsinaisesti epäilekkään että se vaijeri pettäisi. Enemmänkin sitä että tuo laukun ja kiinnikkeen välinen liitoskohta antaisi periksi, sehän ei ole tuolla vaijerilla varmistettu.

mkpaa
19.07.2012, 16.20
Ah. Sen rakenteen pitäisi kestää vielä kovempia tällejä.

mjjk
19.07.2012, 16.23
Ok. Turhaanpa sitten huolestuin. Kiitos tiedosta.

mjjk
20.05.2013, 22.54
Vajaa vuosi takana ajoa ko tankolaukulla. Onko ketään muuta alkanut ahdistamaan tuon pitämä kolina? Laukun ja tankoon tulevan kiinnikkeen välinen välys on niin iso että pitää itseäni häiritsevää kolinaa noilla epätasaisilla teillä liikkuessani. Kestopäällysteellä mukavan hiljainen mutta auta armias kun ajaa hiukan epätasaisemmalla tiellä niin peittyy alle kaikki muut pyörän äänet... Kohta kyllä joutuu etsimään hiljaisemman vaihtoehdon kun en niinkään noilla kestopäällysteillä viihdy.

Jake_Kona
20.05.2013, 23.53
Väärä huomio minulta.Miten tapatalkilla poistetaan viesti?

arctic biker
21.05.2013, 08.51
http://www.rosebikes.com/article/klickfix-handlebar-adapter/aid:24864
Rosen printtikatalogin mukaan tuo käy myös Ortliebille. Ei oo mulla, vielä!

VesaP
21.05.2013, 10.08
Onko ketään muuta alkanut ahdistamaan tuon pitämä kolina?

Onhan siinä välystä, mutta itse käytän laukkua niin harvoin ettei ole haitannut kolinat. Italian ihme pitää anyway semmoista nitinää ja natinaa ja pauketta että laukku ei haittaa menoa enää lisää. :)

MUTTA, kait sitä välystä voi vähän tuunata pienemmäksi, laittamalla jotain teippiä vaikka pehmikkeeksi siihen kohtaan missä väljää on? Vaikka laukku senkin jälkeen liikkuisi, ei se pitäisi enää niin pahaa kolketta, jos siellä on jotain vaikka jeesusteippiä eristeenä välissä?

mjjk
21.05.2013, 10.25
MUTTA, kait sitä välystä voi vähän tuunata pienemmäksi, laittamalla jotain teippiä vaikka pehmikkeeksi siihen kohtaan missä väljää on? Vaikka laukku senkin jälkeen liikkuisi, ei se pitäisi enää niin pahaa kolketta, jos siellä on jotain vaikka jeesusteippiä eristeenä välissä?Kiitos, pitääkin kokeilla tuota seuraavalla lenkillä. Ei olisi haluja vaihtaa laukkua kun muuten olen siihen tyytyväinen.

VesaP
21.05.2013, 10.44
Kiitos, pitääkin kokeilla tuota seuraavalla lenkillä. Ei olisi haluja vaihtaa laukkua kun muuten olen siihen tyytyväinen.

Ja jos jaksaa nähdä vaivaa, sitä teippiä voinee tuunata niin paljon kriittisiin kohtiin että laukku ei yksinkertaisesti enää liiku milliäkään. Ja sit kun näkee miten paljon minnekin piti teippiä laittaa, niin eikös esim epoksiliima kuivu klöntiksi jos sitä klöntin laittaa johonkin? Eli tuunaa vaikka epoksilla sit kiinteät korokepalat tarvittaviin kohtiin niin laukku ei liiku koskaan enää mutta silti ei tarvii mitään teippiviritelmiä.

Noh, tuo teippi toiminee ainakin jotenkin, tuosta epoksikikasta en ole varma kun en ole mikään liimaguru. :)

Halloo halloo
21.05.2013, 17.37
Jeesusteippi menee liimamuhjuksi rasituksessa, jota saa sitten kaapia irti. Jotain muuta voisi viritellä, ohutta kangasta?

arctic biker
22.05.2013, 09.45
Tutkailin asiaa. Laitoin tankokiinnikkeen yläkulmiin kokeeksi teippiä. Jos paikalleen asennetun laukun ylä/alaklapin haluaa kokonaan pois niin ei se enää lukitu paikalleen!
Eikä minusta ääni ees kiinnikkeestä tule. Kansiläpän sisäpinnalla on muovinen vahvike ja sitä pidin ensin syypäänä. Kokeilin sillai että pidin itte laukkua polvien välissä kiinni ja ravistin pelkkää kantta. Teippiä ja sama helinä. Minusta tämän ratisevan/helisevän äänen lähde on nää painonapit joilla läppä ja mahdollinen karttalaukku lukitaan kiinni!
edit määrittelin äänenlaadun...

mjjk
22.05.2013, 18.16
Väkersin väliaikaisen äänenvaimentimen. Kiinnikkeiden välyksestä johtuva ääni katosi. Materiaaleina jeesusteippi ja ohut neopreenin tapainen kangas. Kun tuo teippaus pettää niin ajattelin kokeilla sen tilalle vulkanoituvaa teippiä.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/mk_20130522_5d3_4.jpg/full

arctic biker
22.05.2013, 19.26
En ihan noin rujoa testiratkaisua tehnyt! Ajelin tänään ja testailin. Helisevä ratina häviää kun painan tyhjän laukun kantta kädellä. Omassani olen paikallistanut äänen lähteeksi läpän nepparikiinnikkeet, itse laukun kiinnitys tankohässsäkkään on ihan hiljainen.

Halloo halloo
22.05.2013, 21.09
Taannoin luin laukusta ulkomaiden sivuilta, että kannen napit aiheuttavat helinää, kuten AB selvitti.

mjjk
22.05.2013, 21.49
Kyllä mullakin nuo nepparit pitää ääntä, mutta ei sitä juurikaan soratien rapistessa erota. Mutta jostain syystä tässä minun yksilössäni piti tuo väljä kiinnitys nimismiehenkiharaan ajaessa sellaista klonksetta että päädyin nyt tuohon hiljentimeen. Ja tämän päivän 30 km testilenkki osoitti ratkaisun toimivaksi.

Halloo halloo
22.05.2013, 22.26
Vaihda Jesse johonkin muuhun. Se menee muhjuksi, lupaan.

mjjk
22.05.2013, 23.16
Vaihdan heti kun saan käytyä sopivassa kaupassa josta saan haluamani teipin tuon tilalle.

arctic biker
23.05.2013, 09.37
Katohan, noissa on sitten yksilöllisiä eroja. Mutta projekti Ortliebin hiljentäminen siedettäväksi on hyvällä tolalla:)

mjjk
13.08.2013, 23.02
Pientä päivitystä tähän ääniaiheeseen. Nolona tunnustan että ääni palasi aina välillä takaisin ja sitten taas katosi, eli ei ollutkaan tästä kiinnityssysteemistä johtuva. Lopullisesti sain sen kadotettua hankkimalla Ortlieben kameralaukkusisustan. Eli sisältöhän se siellä kolkkasi yhteen...

OMT
14.08.2013, 05.17
Lopullisesti sain sen kadotettua hankkimalla Ortlieben kameralaukkusisustan. Eli sisältöhän se siellä kolkkasi yhteen...

Minä olen miettinyt tuota kameralaukkusysteemiä, mutta en ole vielä hankkinut. Huomasin, että omalle kalustolle kustomoidun ratkaisun saa tehtyä esimerkiksi auton pesuun tarkoitetusta pesusienestä, joka sattuu olemaan täsmälleen laukun pohjan kokoinen. Sitä täytyy vähän muotoilla tukemaan kameraa eikä se varmaan esteettisesti mikään maailman hienoin ratkaisu ole. Ei kuitenkaan maksa juuri mitään ja toimii tärinänvaimentimena.

reappear
14.08.2013, 08.32
Mites olette ratkaisseet pyörivät tavarat näissä laukuissa? Itse olen huomannut että jos ei tule laukku täyteen niin tuo tuntuu toimivan linkona ja heittää painavimmat tavarat nopeasti pohjalle, mukaanlukien ketjulukon, joka olisi mukava pitää siinä päällimmäisenä.