PDA

Näytä tavallinen näkymä : Huoltokokemuksia mm. uudet ketjut

The Brain
25.05.2012, 13.37
Oli maantiepyörän voimansiirto alkanut pitää turhan paljon ääntä ja osittain vaihteet toimimaan vähän viiveellä niin ajattelin vaihtaa uudet ketjut (Shimanon 105 osasarjasta kuten muutenkin pyörässä). Vanhat ketjut oli tosiaan päässyt venymään 1 % verran. Samalla kun mulla oli takapyörä irti huomasin että takavaihtajan toinen ohjainpyörä pyöri tosi tahmeasti niin irrotin niitäkin, putsasin ja laitoin vaseliinit. Hyvin pyöri sen jälkeen. Takapakkakin tuli irrotettua ja puhdistettua. Ja sitten huomasin että takanavassa oli jotain rahinaa niin laakerit auki, putsasin huolellisesti ja taas kiinni. Silti sama rahina. Uudestaan auki ja tuplasti enemmän vaseliinia ja kun olin vihdoin saanut kiristettyä sopivasti (olisikohan mennyt 5-10 yritystä ainakin) niin johan loppui rahina.

Sitten takapyörä paikoilleen ja ne uudet ketjut. Shimanon tappi katkesi samantien kun yritin työntää sisään ketjutyökalulla. Tästä opin että Bilteman ketjutyökalu toimii hyvin ketjujen katkaisemiseen muttei tappien asentamiseen. No eipä harmittanut kovin paljon, pikalinkki on mun mielestä paljon kätevämpi niin sitä otin käyttöön vanhasta ketjusta. Ketjut lyhensin samanpituisiksi kuin entiset, siis yhtä monta lenkkiä.

Sitten tulokset. Ketjun äänet vähentyneet mukavasti. Vaihtaminen on vähän niin ja näin, on varmaan pakankin vaihto edessä, mutta kokeilen nyt ajaa vähän näin. Mutta on ihan kuin koko takavaihtaja ja rattaat olisi siirtynyt oikealle. Kun ketju on pienemmällä eturattaalla se koskee isompaan eturattaaseen sivusta aiheuttaen ääntä jo takapakan seitsemännellä rattaalla. Ja kun käytän isompaa eturatasta ja takana rattaita 7-10 ketju tippuu eturattaalta jos poljen taaksepäin. Ok, ei pidä käyttää ketjua ristiin eikä ehkä polkea taaksepäin, mutta mielestäni tällaisia ongelmia ei ole ennen ollut. Vai olisiko niin etten ole vaan huomannut ennen ja että se kuuluu asiaan?

hannupulkkinen
25.05.2012, 14.59
No joo! Oikeessa oot. Ei ketjuja ristiin. Taaksepäin kyllä pitäisi voida polkea. Jos ei niin silloin ketju tarttuu johonkin, mutta se voi johtua vanhasta pakasta tai vanhasta pikalukosta. Pyöritä paikallaan taaksepäin hitaasti ja katso mikä tarttumisen aiheuttaa.

A.M.®
25.05.2012, 15.39
Aina ennen isompaa operaatiota kannatta tarkastaa vaihdevaijerin kunto. Se ei saa takerrella yhtään ja kuorien täytyy olla ehjät. Ja toki vaijeri tulee olla oikealla kireydellä. Muutoin voimansiirto käyttäytyy juuri, kuten tässä on ollut ongelmana

The Brain
25.05.2012, 23.54
No joo! Oikeessa oot. Ei ketjuja ristiin. Taaksepäin kyllä pitäisi voida polkea. Jos ei niin silloin ketju tarttuu johonkin, mutta se voi johtua vanhasta pakasta tai vanhasta pikalukosta. Pyöritä paikallaan taaksepäin hitaasti ja katso mikä tarttumisen aiheuttaa.

Kiitos vinkistä! Pikalukko oli syyllinen. Itse pikalukko meni vielä mukavasti rattaille taaksepäin pyörittäessä, mutta sen jälkeiset linkit nousivat ylös ratashampaiden päälle ja koko ketju sitten pyörähti pois eturattailta oikealle. Täysin loogista sinänsä, kun pikalukko tietysti on venynyt vanhojen ketjujen mukaan. Olen yrittänyt säätää vaihteita koko iltapäivän, rajoitinruuveja sinne tänne ja vaijerin kiristäminen, mutta ehkä suurin osa ongelmista johtuvat juuri tuosta sitten kuitenkin.

Olipa harmittava juttu kun onnistuin hajottamaan sen Shimano-tapinkin, niin nyt ei ole mitään kotona millä testata. Ellen saisi jotenkin sen katkenneen tapin tungettua ketjuihin kuitenkin. Mutta sitten joutuisin lyhentämään yhden lenkin lisää ja kokonaistulos olisi 2 lenkkiä lyhyemmät ketjut, kun yksi lähti jo pikalukkoa varten. Kai on parasta taas mennä kauppaan ostamaan uuden pikalukon niin katsotaan auttaako se myös muihin kummallisuuksiin.

hannupulkkinen
27.05.2012, 23.11
Hyvä että tepsi. Jos ihan tarkkoja ollaan niin pikalukko tai yleensä ketju ei veny vaan nivelet kuluvat ja näin ketju pitenee.
Kulunut pikalukko on riski, mutta se aiheuttaa tuon reaktion juuri sen takia, että se "hölskyy" ja sen edellä olevat nivelet törmäävät siihen ja nousevat ihan vähän ylös. Jos pakka on vähän kulunut niin sekin riittää huonoon toimintaan.
Vaihtajan säätäminen on helppoa. Jos joudut sitä paljon säätelemään niin varmista, että vaijeri on kiinnitetty oikein vaihtajaan.

di luca
27.05.2012, 23.35
Minä olen aina laittanut uuden pikalukon uusille ketjuille. Ei ole ollut noita ongelmia.

The Brain
28.05.2012, 00.34
Jos ihan tarkkoja ollaan niin pikalukko tai yleensä ketju ei veny vaan nivelet kuluvat ja näin ketju pitenee.
Kulunut pikalukko on riski, mutta se aiheuttaa tuon reaktion juuri sen takia, että se "hölskyy" ja sen edellä olevat nivelet törmäävät siihen ja nousevat ihan vähän ylös. Jos pakka on vähän kulunut niin sekin riittää huonoon toimintaan.
Vaihtajan säätäminen on helppoa. Jos joudut sitä paljon säätelemään niin varmista, että vaijeri on kiinnitetty oikein vaihtajaan.

Joo venymisestä ei oikein pidä puhua. Useimmiten venyminen ja piteneminen tarkoittavat samaa mutta ei tässä tapauksessa :). Ilmeisesti tuo pidempi (ja löysempi) lukkolenkki johtaa siihen että sen perässä tulevat nivelet eivät osu oikein rattaisiin ja näin ongelma on paljon suurempi kuin se yksittäinen lenkki. Voi hyvinkin olla että vanhat ketjut ovat ehtineet aiheutta vahinkoa pakallekin ja jopa pienempään eturattaaseen. Ainakin ääni on täysin erilainen pienemmässä eturattaassa kuin isommassa. Jouduin ajamaan nyt viikonloppuna pari lenkkiä vielä vanhalla pikalukolla kun en kerinnyt kauppaan eilen.

Sellainen ikävä juttu sattui eilisellä lenkillä, että jossakin kuopassa ketjut iskeytyivät takahaarukkaan ylhäältä ja sama toistui vielä vähän myöhemmin kun mulla oli eri vaihde päällä. Ei ole ennen tapahtunut mitään vastaavaa ja nyt mulla on kaksi oikein rumaa ehkä noin kolmen millin suuruista aika syvää kuoppaa lakassa. Ehkä oli vaan huonoa tuuria en tiedä, ei kai se ketjulukko tuota ole voinut aiheuttaa. Suojatarra olisi ehkä auttanut mutta se on nyt liian myöhäistä. Eiks pienoismallimaalit ole ollut hyviä tuollaisten jälkeiden peittämiseen?

J.Kottenberg
16.12.2015, 22.12
Pitäisi muun sälän mukana hankkia läskiin uudet 11-ketjut. Vaihtoehtoja on aika paljon. Onko kokemuksia missä ketjuissa on hyvä hinta/laatusuhde?

eagle
16.12.2015, 23.35
Sramin PC X1

J.Kottenberg
16.12.2015, 23.44
Kiitokset tiedosta. Ovat kohtuuhintaisetkin. Pistetään tilaukseen.