Näytä tavallinen näkymä : Ryhmähaastatteluja pyörämatkailusta ja retkipyöräilystä kesäkuussa 2012
Hei Sinä pyörämatkailusta ja retkipyöräilystä kiinnostunut!
Lahden ammattikorkeakoulun Outdoors Finland Etelä -hanke järjestää kesäkuussa yhteensä kolme ryhmähaastattelua; kaksi Helsingissä ja yhden Lahdessa aiheesta kuinka pyöräilymatkailun internet -portaaleita ja paperisia pyörämatkaoppaita tulisi kehittää. Ryhmähaastatteluiden päivämäärät ovat 5.6. ja 8.6. TSL:n tiloissa Helsingissä ja 14.6. Fellmanniassa Lahdessa.
Hankkeen päätavoite on kehittää eteläisen Suomen retkeilyreitistöjä ja niihin liittyvää materiaalia. Pyöräilyreitit ovat näistä reiteistä erittäin merkittävässä osassa.
Haastatteluissa käydään n. 10 hengen ryhmissä läpi kaksi ulkomaista pyöräilymatkailuportaalia ja hankkeen tuottama sivusto sekä lopuksi käsitellään kohta ilmestyviä Fillarioppaita. Haastattelun kesto on n. 1,5 tuntia ja tietokoneet löytyvät paikan päältä. Paikan päällä on myös kahvitarjoilu ja jokaiselle osallistujalle annetaan kiitokseksi uunituore Fillariopas!
Ilmoittautuminen osoitteessa:
http://www.webropolsurveys.com/S/46FD963027733A86.par
Lisää osallistujia kaivataan!
Olit sitten satunnainen harrastelija, aktiiviretkipyöräilijä, työmatkapyöräilijä tai alan ammattilainen mielipiteesi on meille aina yhtä tärkeä. Tule mukaan niin mietitään yhdessä ratkaisuja pyöräilypalveluiden kehittämiseen!
Lisätietoja hankkeesta:
http://www.facebook.com/ofetela
http://www.lamk.fi/ofetela
Kommentteja kaiketi saa kirjoittaa tähäkin?
1) Vähemmän pyöräteitä, enemmän kunnollisia pientareita. Pyörätiet ovat aina hitaita liikkua ja hankalia suunnistaa.
2) Jos on pakko tehdä pyöräteitä, on ne tehtävä suorina ja viitoitettava kunnolla. Helsingin sisäänajon pyörätiet poukkoilevat väylä puolelta toiselle ilman mitään logiikkaa ja viitoitus on kaikista suunnista ala-arvoista. Haluaisin nähdä sen valtateiden tonavan ja katujen jättilisen, joka on piirtänyt Leppävaaran uudet kevyenliikenteenväylät. :D :D :D
3) Lauttaliikenne ELY:jen välillä. Nyt ei Nauvosta pääse Kemiöön saati Hankoon. Joku Turun saariston yhteysaluksista voisi jatkaa hieman kauemmas itään edes kerran viikossa palvellakseen pks:n, jotka ovat matkalla Turun saaristoon.
EDIT
4) Onko järkevää tehdä Etelä-Suomeen rajoittuvaa sivustoa? Kun lähdet esimerkiksi Helsingistä ajamaan länteen, ehdit parissa viikossa pitkälle Ruotsin puolelle. Tampereelta etelään suunnatessasi olet alta aikayksikön Etelä-Virossa. Sivuston tulee tukea sekä kansallisten raja-aitojen ylittämistä (ELY-keskukset) että EU:n sisärajojen ylittävää liikennettä.
Kannattaako tehdä ollenkaan uutta sivustoa, vai tuottaa sisältöä jo johonkin olemassa olevaan? Hyvä esimerkki toimivasta, rajat ylittävästä sivustosta on Skärgårdssmak (http://www.skargardssmak.com/start.con).
Perustoimistoaikoja tekevälle ei onnistu nuo keskellä päivää olevat tilaisuudet, mutta toivottavasti saatte ryhmät täyteen. Fillarioppaista tulee siis uudet versiot? Mielenkiintoista.
okahkonen
28.05.2012, 17.55
Ehdotan että pyörätiet muutetaan viheralueiksi. No, ei tainnut kuulua asiaan. Mutta olis kiva jos reitin päällystemateriaali olisi helposti tulkittavissa: asfaltti- vai hiekkatie. Ja kahvila- sekä ravintola- ja majoituspalvelut pidempiä reissuja varten oppaaseen mukaan. Samoin jos reitille sattuu polkupyörähuoltotoimintaa tarjoavia liikeyrityksiä.
Kiitos vastanneille.
Ketkä pääsevät niin tulkaa ihmeessä jakamaan mielipiteitä myös kasvotusten! Ja lisää kommentteja vaan tännekin. Tämä on kullanarvoista tietoa meille. Pyöräily on jatkuvasti lisääntyvä matkantekotapa.
P.S. Ei ihmekään näillä julkisten ja bensan hinnoilla!
Suosittelen kokeilemaan haastatteluissa kokeiltavia sovelluksia jos suuntaatte ulkomaille pyöräilemään http://www.adfc-tourenportal.de/ ja http://www.explore.co.uk/. Me kehitämme hankkeen puitteissa portaalia suomalaisten ja Suomessa vierailevien ulkoilullisiin tarpeisiin. Pyöräilyä koskeva sivusto laitetaan toimintaan aivan lähiaikoina. Monipuolisempi palvelu tulee käyttöön myöhemmin.
Ja kyllä, Fillarioppaista tulee uudet painokset ensi kuussa.
Mahtuukohan perjantain tarinointiin vielä mukaan? Voisin poiketa.
Ilmoittautuminen on sulkeutunut. Lahdessa järjestetään vielä facetoface -haastatteluja halukkaille kesäkuun aikana. Ilmoittautumiset: ofetela@lamk.fi
2) Jos on pakko tehdä pyöräteitä, on ne tehtävä suorina ja viitoitettava kunnolla. Helsingin sisäänajon pyörätiet poukkoilevat väylä puolelta toiselle ilman mitään logiikkaa ja viitoitus on kaikista suunnista ala-arvoista. Haluaisin nähdä sen valtateiden tonavan ja katujen jättilisen, joka on piirtänyt Leppävaaran uudet kevyenliikenteenväylät. :D :D :D
Onkohan huutoon vastattu? Ei Leppävaaran pyöräteitä ole uusiksi tehty, mutta tolppiin on ilmestynyt tarroja, joissa on polkupyörän kuva, 101 teksti ja välillä nuoli opastamaan suuntaa. Ilmeisesti noilla on tarkoitus opastaa kehä I:n "laitaa". Idea on hyvä, mutta nuo tarrat eivät taida kestää aikaa. Onko muualla näkynyt vastaavia?
Edit: Otin kuvan opasteesta kauppamatkalla
http://www.kratti.jossain.com/11082012036.jpg
Jahaa, joku on siis käynyt laittamassa kuitenkin jotain merkintöjä. Hankkeemme suoraa vaikutusta tämä ei ole, mutta mahdollisesti epäsuoraa :)! Kiitokset vielä aktiivisille. Käykäähän tutustumassa sivuihimme www.outdoorsfinland.fi !
Pyöräpummi
18.11.2013, 21.22
Minusta teltta ei kuulu lainkaan pyöräilyyn kuin erikoistapauksissa. Kuormattu pyörä on kuin ajaisi traktoria.
Kaikkein parasta pyörämatkailu on joko "tukikohdasta" käsin taikka sitten reitin varrelta etukäteen varattujen majoitusten avulla.
Haluatko että pyöräily on iloista "tanssia" vaiko "masokismia".
Vaikka olisitkin masokisti voit silti ajaa kuormaamattomalla pyörällä ottamalla mukaasi pienen ruoskan tms.
Grandi66
18.11.2013, 21.34
Pyöräpummi, tuo on siun mielipide. Jotkut haluavat reissata sellai ettei ole missään kiinni. Aamulla lähdetään sinne minne nenä näyttää. Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Pyöräpummi
18.11.2013, 21.47
Joo, antaa kaikkien mielipiteiden kukkia.
Olen itsekin aikanaan harrastanut "cowboy"-pyöräilyä. Tiedän tarkkaan mistä on kysymys.
Aluksi se oli ihan hauska leikki, mutta ei se vitsi jaksanut kauaa naurattaa.
Jos haluaa nauttia siitä että menee mihin nenä näyttää, niin silloin kaikkein parasta on erävaellus.
Teltta + makuualusta + makuupussi painaa vajaat pari kiloa. Eikä noilla painoilla ole edes mitään hipokamoja. Olen Pyöräpummin kanssa siinä mielessä samalla aaltopituudella, ettei tässä iässä jaksa enää raahata turhaa tavaraa mukana. Kevyellä pyörällä on mukavampi ajaa kuin raskaalla. :) Vähän miettimällä, mitä oikeasti tarvitsee matkalla ja hankkimalla tarvikkeet kohtuupainoisina, saa kyllä teltankin mukaan.
Ps. Pikaisella kelauksella sivusto toimii OSX:llä ja Safarilla, joten sitä on testattu opiskelijatyöksi ihan kohtuullisesti.
okahkonen
19.11.2013, 00.58
Minusta teltta ei kuulu lainkaan pyöräilyyn kuin erikoistapauksissa. Kuormattu pyörä on kuin ajaisi traktoria.
Kaikkein parasta pyörämatkailu on joko "tukikohdasta" käsin taikka sitten reitin varrelta etukäteen varattujen majoitusten avulla.
Haluatko että pyöräily on iloista "tanssia" vaiko "masokismia".
Vaikka olisitkin masokisti voit silti ajaa kuormaamattomalla pyörällä ottamalla mukaasi pienen ruoskan tms.
Samaa kans ihmetellyt. Jos itsensä kiduttamisesta tykkää, laittais vaikka jotain piikkejä satulaan tms.
Mut mikä tää sivusto on? Hauska ajatus, mut fillarireitit ilmeisesti suunnitellut joku joka ei ole fillaroinut? Hyvä tarkoitus varmasti, ja tuosta on hyvä lähteä kehittämään toki.
Jahaa, joku on siis käynyt laittamassa kuitenkin jotain merkintöjä. Hankkeemme suoraa vaikutusta tämä ei ole, mutta mahdollisesti epäsuoraa :)! Kiitokset vielä aktiivisille. Käykäähän tutustumassa sivuihimme www.outdoorsfinland.fi !
Tuolla vaelluspuolella selvä asiavirhe. Liesjärven Kansallispuiston Hyypiön reitin osassa "Hyvä tietää", Kyynäräharjun toisessa päässä Kopinlahdella ei todellakaan ole laavuja.
...Jos haluaa nauttia siitä että menee mihin nenä näyttää, niin silloin kaikkein parasta on erävaellus.
Se on mukavaa myös pyörällä, teltta matkassa.
polkadot
21.11.2013, 00.32
Ihan hyvännäköinen sivustohan tuo on. Sitä aina ihmettelen tämäntyyppisissä reittioppaissa, että miksi reittien kestot pitää määritellä/ilmoittaa päivissä? Esim. Itä-Uudenmaan pyöräilykierros, 266 km, kesto 6 pv. Eikös nuo voi ajella ns. omaan tahtiin - jollain menee 10 tuntia, jollain toisella 10 päivää.
Hei kaikille Outdoors Finland Etelästä. Tämän ketjun aloittamisesta ollaan tultu jo jonkin verran eteenpäin on yritetty kehittyä siinä samassa. Ollaanko onnistuttu, siitä päättävät tietysti käyttäjät. Meiltä löytyy nyt myös mobiilisovellus Applen laitteille App Storesta sekä Androidille Google Playsta! Palautetta saa antaa halutessaan tänne tai suoraan sähköpostiimme ofetela@lamk.fi.
Tässä vastauksia kysymyksiin:
okahkonen - "Mut mikä tää sivusto on? Hauska ajatus, mut fillarireitit ilmeisesti suunnitellut joku joka ei ole fillaroinut? Hyvä tarkoitus varmasti, ja tuosta on hyvä lähteä kehittämään toki."
Sivustomme tarkoitus lyhyesti kuvattuna on kerätä Etelä-Suomen "parhaat" pyöräily-, vaellus- ja melontareitit yhdelle sivustolle sekä helpottaa reitille lähtöä ja sen kipinän saamista. Sivustoltamme puolestaan ohjataan ihmiset niin halutessaan eteenpäin reittikohtaisille tai alueellisille sivuille sekä reitin varren palveluihin. Reiteistämme löytyy myös muiden toimijoiden reittejä, kuin Metsähallituksen ja niitä on melko kattava kirjo. Voisitko tarkentaa kysymystäsi, että mikä reiteissä on vinksallaan? Nyt on hyvä ajankohta palautteelle siinäkin mielessä, että sivuston pyöräilyosio otetaan tämän vuoden aikana uuteen syyniin ja nyt sitä päästään varsinaisesti kehittämään alun tiedonsyöttämisen jälkeen."
Smo - "Tuolla vaelluspuolella selvä asiavirhe. Liesjärven Kansallispuiston Hyypiön reitin osassa "Hyvä tietää", Kyynäräharjun toisessa päässä Kopinlahdella ei todellakaan ole laavuja.
Kiitos paljon palautteesta! Asiavirhe korjattu.
polkadot - "Ihan hyvännäköinen sivustohan tuo on. Sitä aina ihmettelen tämäntyyppisissä reittioppaissa, että miksi reittien kestot pitää määritellä/ilmoittaa päivissä? Esim. Itä-Uudenmaan pyöräilykierros, 266 km, kesto 6 pv. Eikös nuo voi ajella ns. omaan tahtiin - jollain menee 10 tuntia, jollain toisella 10 päivää."
Me olemme tämän perustelleet sillä, että aivan keltanokka(retki)pyöräilijät saisivat käsityksen reitin mahdollisesta kestosta verkkaaseen tahtiin, vaikka toki jokaisella pyöräilijällä meneekin matkassa aivan eri aika. Yksi sivustomme kulmakivistä on alentaa myös aloittelijoiden kynnystä lähteä pyöräily, vaellus ja melontaretkelle. Lisäämme sivustolle vielä kuvaukset, millä logiikalla nuo kestot on määrilty. Perusperiaate kuitenkin on, että verkkaaseen tahtiin reissulla jutellen ja matkan varren kohteisiin sekä palveluihin tutustuen. Ymmärrämme, että varsinkin aktiivipyöräilijän silmin nuo meidän arviot kuulostavat suurilta, mutta aktiivi osaakin sitten pituuden ja mahdollisten korkeustietojen perusteella arvioida keston jo paljon paremmin itsekin! Korkeustiedot löytyvät tällä hetkellä vain mobiilioppaan vaellusreiteistä, mutta jatkossa täytämme ne myös sivustollemme.
okahkonen
20.03.2014, 22.14
okahkonen - "Mut mikä tää sivusto on? Hauska ajatus, mut fillarireitit ilmeisesti suunnitellut joku joka ei ole fillaroinut? Hyvä tarkoitus varmasti, ja tuosta on hyvä lähteä kehittämään toki."
Sivustomme tarkoitus lyhyesti kuvattuna on kerätä Etelä-Suomen "parhaat" pyöräily-, vaellus- ja melontareitit yhdelle sivustolle sekä helpottaa reitille lähtöä ja sen kipinän saamista. Sivustoltamme puolestaan ohjataan ihmiset niin halutessaan eteenpäin reittikohtaisille tai alueellisille sivuille sekä reitin varren palveluihin. Reiteistämme löytyy myös muiden toimijoiden reittejä, kuin Metsähallituksen ja niitä on melko kattava kirjo. Voisitko tarkentaa kysymystäsi, että mikä reiteissä on vinksallaan? Nyt on hyvä ajankohta palautteelle siinäkin mielessä, että sivuston pyöräilyosio otetaan tämän vuoden aikana uuteen syyniin ja nyt sitä päästään varsinaisesti kehittämään alun tiedonsyöttämisen jälkeen."
No minultahan näitä mielipiteitä piisaa:
1: "pyöräilyretit" - tää on tääs näitä missä pyöräilijoitä kohdellaan yhtenä ryhmänä. Kiinnostaisi vähintään jaottelu maantie/retki/maasto, missä maantiereitit on 100% kestopäälystettä ja maastoreitit enimmäkseen poluilla
2. Jo otsaketasolla tulisi kertoa reitin pituus
3. Reitti johon sisältyy Tammisaari - Salo -tie, on fail.
4. edelleen noi yllämainitut "kestot: miksi?
5.Mankin ja Evitskogin välillä ei ole vaativia nousuja
Hyvää mm. se että olette jaksaneet listata majoituspaikkoja. Toki jos fillarilla on liikkeellä, myös kahvilat, ruokakaupat ja vesipullon täyttöpaikat kiinnostavat. Näiden sijoittamien kartalle olisi myös hieno juttu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.