Näytä tavallinen näkymä : Suomen Laisäädäntö sähköpyörien osalta...
...on täysin pielessä.
Olin tässä jo jonkin aikaa mehuissani suunnitellessani sähkömaasturia, jolla voisi talvet vetää muksua hoitopaikkaan croozerilla.
Noita 1kW takanapamoottoreita saa jo kiitettävän edullisesti, siihen 20Ah LiFePO2 -akku niin johan lähtee.
Mutta kenen sähköpyöräilyn vihaajan ajatuksena on ollut vetää Suomessa raja 250W / 25km/h :een?
Noilla tehoilla ei tee mitään kun pitää vetää hangessa yhdistelmää.
USA:ssa sentään saa jossain päin rakentaa riittävän eli 0,75kW laitteen ja se saa kulkea 20mph.
Tämä vielä jotenkin menisi jos voisi rekisteröidä pyörän vaikka sähkömopoksi, mutta sekin on ilmeisesti vesitetty.
Enpä tiedä, pitäisikö tuo setti kuitenkin hankkia. Tuskin sitä kukaan kyselisi ja säästäisi autoilukustannukset. Lumien sulettua laittaa takaisin polkupyörämuotoon.
Mitä mieltä olette?
Onhan tuo laillinen teho ihan naurettavan pieni et ymmärrän kiusauksen. En oo kuullu että poliisi olis tapana ratsata sähköpyöriä kauheesti, mutta jos näkisivät sut kiihdyttelemässä jossain niin vois tulla kyselemään. Kunhan sillä ajaa siististi eikä ala revittelee kiihdyksissä yms. niin tuskin virkavallalta huomaa tehokkaamman moottorin. Muista vaan repiä siitä 1kW mainostarrat kyljestä jos siinä sellaisia on :D
kolistelija
06.05.2012, 08.56
Johonkin se raja on vedettävä, muuten osa mopoista olisikin fillareita joilla saa ajaa missä vain. Tuo 25km/h on ihan järkevä pyöräteitä ajatellen. Tehoa miettiessä ensimmäisenä tulee mieleen että 1kW teholla on jo aikamoiset ongelmat pidon kanssa, varsinkin jos on kärry perässä.
Mopoksi et kuitenkaan haluaisi sitä itse rakennettua rekisteröidä, siinä olisi turhan paljon työtä. Estääkö jokin säädös tai laki sähkömopon rekisteröinnin?
Matti S.
06.05.2012, 09.37
Suomessa nämä "tehorajat" ja muut säädökset tuppaavat jotenkin tulemaan jonnekin ja sitten ollaan kuusessa. Sähköpyörä moposäännöllä? No ei kai.
Saksassa sähköpyöräilyn määrä on varsin merkittävässä nosteessa, niitä on kuulemma myyty jopa satoja tuhansia.
Olen sitä mieltä, että jos siinä on mopon nopeus ja liike-energia, niin siinä pitää olla mopon valot, jarrut ja liikennevakuutus. Ja näköjään lainsäätäjätkin on samaa mieltä.
H. Moilanen
06.05.2012, 09.48
En oikeen ymmärää aloittajan tilitystä. Kyllä meillä liikui viimetalvena kärry ihan tavallisen fillarin perässä ongelmitta myös lumisina aamuina. Sähköavusteisen perässä olisi toki tullun vielä kevyemmin, mutta ettei 250W teho riitä avustamiseen?
Olen sitä mieltä, että jos siinä on mopon nopeus ja liike-energia, niin siinä pitää olla mopon valot, jarrut ja liikennevakuutus. Ja näköjään lainsäätäjätkin on samaa mieltä.
Kyllä, eikä ajopaikka ole enää kelvillä, eikä lapsen paikka kärryssä.
Matti S.
06.05.2012, 09.48
Kyllä ja kyllä. Saa tavallisella polkupyörälläkin pahaa jälkeä. Mikä ihmeen vimma on väkisin ylläpitää Suomessa omaa liikenneteknistä lainsäädäntöä, jos se ei ollenkaan synkkaa kv-ajatusmalliin? Mm. erilaisten tehorajojen myötä pyörät joudutaan valmistamaan Suomeen eri spekseillä ja taas kuluttaja maksaa virkamiesten hölmöilyt. Samoin kaupankäynti yli rajan on hankalampaa kun normi saksalainen sähköpyörä meneekin periferia Suomessa mopokastiin. Virkamiesvattuilua kaikki tyynni, eikä mitään muuta. Kiitos ja anteeksi.
H. Moilanen
06.05.2012, 09.50
Paljos nahkahousun sähköpyörän tehot saa olla?
Olen sitä mieltä, että jos siinä on mopon nopeus ja liike-energia, niin siinä pitää olla mopon valot, jarrut ja liikennevakuutus. Ja näköjään lainsäätäjätkin on samaa mieltä.
+1
Iglumies
06.05.2012, 10.12
Kyllä ja kyllä. Saa tavallisella polkupyörälläkin pahaa jälkeä. Mikä ihmeen vimma on väkisin ylläpitää Suomessa omaa liikenneteknistä lainsäädäntöä, jos se ei ollenkaan synkkaa kv-ajatusmalliin? Mm. erilaisten tehorajojen myötä pyörät joudutaan valmistamaan Suomeen eri spekseillä ja taas kuluttaja maksaa virkamiesten hölmöilyt. Samoin kaupankäynti yli rajan on hankalampaa kun normi saksalainen sähköpyörä meneekin periferia Suomessa mopokastiin. Virkamiesvattuilua kaikki tyynni, eikä mitään muuta. Kiitos ja anteeksi.
Kannattaa ottaa yhteyttä kansanedustajaansa, jos haluaa muuttaa lakeja. Tuolla kelveillä liikkuu ihan riittävästi toopeja ilman sähkömopojakin.
250 W ja 25 km/h koko Euroopan Unionissa. Yhdysvalloissa tosiaan 20 mph (32 km/h) ja 750 W.
Jos tulkitsen taulukkoa oikein, niin Floridassa nopeusrajoitus on 60 mph ja max teho 5KW ja menopeli luetaan polkupyöräksi. Ikäraja 10 vuotta eikä ole kypäräpakkoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_laws#Defined
EU:n alueella rajat 250 W ja 25 km/h kuten yllä mainittiin eli Saksassa saa (lain mukaan) ajaa sen rajuimmilla peleillä.
En itsekään kaiplaa kelville sähkömopoja enkä varsinkaan ylitehoisia sellaisia. Hyvä kun uskaltaa ajaa enää nykyäänkään.
Noilla tehoilla ei tee mitään kun pitää vetää hangessa yhdistelmää.
Tässä olet kyllä väärässä. Oletko edes testannut tällaista pyörää? 250W:lla pääsee lentäen eteenpäin ja keventää ajoa todella paljon. 25km/h on täysin riittävä nopeus kevlille lapsen kuljetukseen ja pääseehän pyörällä alamäessä nopeampaakin, kunhan polkee.
Lisään vielä, että kun talviajosta on kyse ja sohjossa mennään, niin kyllä ne nopeudet monesti on siinä 16-18km/h. Joten siksikin tuo 25km/h riittää maiiniosti.
Aloitetaan nyt siitä, ettei se moottori ole minkään tehoinen. Kiinassa lyödään sopiva tarra kylkeen. Piirakat, joissa on kilowatin tarra, ovat yleensä suoravetoisia (direct drive) ja useimmiten painavat sen verran, ettei sellainen polkupyörään sovi (saat olla eri mieltä toki), sähkömopoon paremmin. Ja se kilowatti ole niille mitään, joskin sekin alkaa jo mopoluokkaan riittää, kahdella pitäis pärjätä heittämällä ja vaihepiuhat niissä ovat yleensä 1,5mm², jotka menevät sitten vaihtoon isommilla tehoilla.
Se on se kontrolleri ja toki myös akku, joka moottorille annettavan tehon määräävät. Ne 200W/250W/350W leimatut koneet ovat yleensä 2-3kg painoisia planeettavaihteellisia pelejä, joissa on muuten nylonrattaat. Pidän kilowattia aika ylärajana niiden kanssa ja itse olen rajoittanut puoleen. Mitä? Puoli kilowattia? Laiton! No ei, minulla on virranrajoitus säädetty niin, että reilut puoli kilowattia työnnetään koneelle, mutta ulostuloteho näissä tilanteissa eli paikaltaan kiihdytyksissä ja jyrkissä mäissä jää laillisiin lukemiin. Nopeusrajoitus sitten huolehtii siitä, että laittomia antotehoja ei pahemmin nähdä.
Eli huomioikaa sähköinen ottoteho ja mekaaninen antoteho. Ei mopojenkaan tehoja käsittääkseni määritetä mittaamalla bensiinin/tupaöljyn hetkellistä kulutusta ja siitä energiasisällön mukaan ottotehoa laskien. Voi kyllä poliisisetäkin katella jotain 350W tarroja, mutta pyydä viemään dynolle testiin. Tai ota tarra pois.
Kannattaa myös tsekata fast pedelec, jäljet johtanevat Saksaan ja jo vuosien päähän historien sivuille. Rekisteröitävä se on ja hyvä niin. Tuo polkupyöriä koskeva rajoitus on aivan hyvä, jos se olisi korkeampi, niin jossain vaiheessa niitä sitten kiellettäisiin kokonaan.
sakuvaan
06.05.2012, 12.15
Eikös sen sähkötoimisen pyörän voi tehdä ihan lain mukaan mopoksi tai moottoripyöräksi tieliikennekäyttöön?
:D
Ei saa. Katsurisetä rupeaa siinä vaiheessa sulta kinaamaan E koodeja ja muita todistuksia että kelpaavat mp/mopo käyttöön: kiekoille, valoille, rungolle, peilitkin varmaan pitäis varmaan kans olla, E leiman kanssa... loputon suo, not gonna happen.
Suomessa nämä "tehorajat" ja muut säädökset tuppaavat jotenkin tulemaan jonnekin ja sitten ollaan ...
Suomessa on pitkät perinteet suojata omaa teollisuutta tekemällä muista poikkeavia rajoituksia. Sinänsä erikoista, jos kiinalaisia "suomituottajia" on tarvetta suojata. Mopojen osalta säännöt yhä poikkeavat muiden EU maaiden säädöksistä, mikä on puhdas laiton kaupan este. Miten sähköpyörien osalta?
Mikä ihmeen vimma on väkisin ylläpitää Suomessa omaa liikenneteknistä lainsäädäntöä, jos se ei ollenkaan synkkaa kv-ajatusmalliin? Mm. erilaisten tehorajojen myötä pyörät joudutaan valmistamaan Suomeen eri spekseillä ja taas kuluttaja maksaa virkamiesten hölmöilyt. Samoin kaupankäynti yli rajan on hankalampaa kun normi saksalainen sähköpyörä meneekin periferia Suomessa mopokastiin. Virkamiesvattuilua kaikki tyynni, eikä mitään muuta. Kiitos ja anteeksi.
Syynähän on maamme verotuspolitiikka. Perustuslaissa on kirjaamaton pykälä; Suomessa välimatkat ovat pitkiä ja julkista liikennettä ei oikeastaan ole niin liikkumisen pitää olla vaikeaa ja kallista.
Valtio ja kunnat tarvitsevat verotuloja kaiken maan fantasia hankkeisiin ja paisuneen (hyvä veli?)koneiston ylläpitämiseen. Ansiotuloverotusta ei voi kauheasti enää nostaa, kun työt eivät enää kiinnosta ihmisiä, tavaroissa on jo noin neljännes ALV:tä siihen päälle muut verot. Verotuloja ei tule tarpeeksi niin kaikkeen pitää laittaa veroa ja muita maksuja. Jos väki alkaisi kulkemaan liian paljon esim. kaupunkialueilla sähköpyörillä, kuten nouseva trendi esim. keskieuroopassa on, niin autojen käyttö vähenisi. Sitten ei tulisi verotuloja ja muita maksuja systeemin kassaan.
Sama on syynä siihen että kevyenliikenteenväylät tehdään lähes poikkeuksetta suorastaan v****maisen vaikeiksi käyttää.
Kuparinen
06.05.2012, 12.38
"Lupavapaa" sähköavusteinen polkupyörä eli Pedelec on EU:n alueella vakioitu. Siihen kuuluu mm. 25km/h nopeusraja, 250 W tehoraja ja sähköavustus saa toimia vain kun polkimet pyörivät.
Joissakin maissa on "fast pedelec" tai "e-bike" määritelty erikseen, silloin on lupa ajaa yli 25 km/h. Suomessa ei tällaista tunneta.
Poliisi ei VIELÄ paljoakaan valvo sähköpyöriä, mutta ensimmäiset vakavammat onnettomuudet kyllä sitten herättävät valvonnan... niin kävi aikoinaan mopojen virittelijöillekin.
Muistaako kukaan osoitetta siihen Youtube-videoon missä kaveri ajaa 5 kW (polkimettomalla) sähkönojapyörällä läpi Moskovan ruuhkien, KESKInopeus autojonojen välissä ajaen yli 50 km/h?
Matti S.
06.05.2012, 13.02
Olen sitä mieltä, että jos siinä on mopon nopeus ja liike-energia, niin siinä pitää olla mopon valot, jarrut ja liikennevakuutus. Ja näköjään lainsäätäjätkin on samaa mieltä.
Soisin pienen ajatuksen normihierarkialle, joka erityisesti Lissabonin sopimuksen myötä on jotain muuta kuin kotikutoinen näkemys suomalaisen lain sekä asetuksen tulkinnasta ja ylivertaisuudesta.
Siksi toiseksi; laillisen mopon kattonopeus on noin 40 km/h. Lähes jokainen itseään kuntopyöräilijänä pitävä ylittää tuon nopeuden milloin tahansa. Laillisesti. Vakuutuksesta puhumattakaan.
Kummallista jos suomalaisen lainsäädännön mukaan eurooppalaisen sähköpolkupyörän kuljettamiseen Suomen maaperällä vaaditaan mopokortti (joka muuten maksaa muutaman satasen nykypäivänä) mutta samaa ajoneuvoa saa muissa Euroopan Unionin jäsenmaissa ajaa ilman ajokorttia sekä vakuutusta ja rekisterikilpeä? Ryhtyykö suomalainen viranomainen oikeustoimiin jos saksalainen teini (Suomilomalla) ajelee kotimaassaan laillisella sähköpyörällä laittomasti Suomessa?
Mopojen osalta säännöt yhä poikkeavat muiden EU maaiden säädöksistä, mikä on puhdas laiton kaupan este. Miten sähköpyörien osalta?Ei ole ongelmaa tässä. Fast pedeleceistä en tiedä, liekö kukaan vielä rekisteröinyt Suomessa?
Joissakin maissa on "fast pedelec" tai "e-bike" määritelty erikseen, silloin on lupa ajaa yli 25 km/h. Suomessa ei tällaista tunneta.Mites se menee, pitäiskö tuntea, jos kerran EU:ssa tunnetaan? Kaipa se on sitten sama kuin mopoissa, että rajoitetaan kuten halutaan.
Kugelschreiber
06.05.2012, 13.39
Soisin pienen ajatuksen normihierarkialle, joka erityisesti Lissabonin sopimuksen myötä on jotain muuta kuin kotikutoinen näkemys suomalaisen lain sekä asetuksen tulkinnasta ja ylivertaisuudesta.
Siksi toiseksi; laillisen mopon kattonopeus on noin 40 km/h. Lähes jokainen itseään kuntopyöräilijänä pitävä ylittää tuon nopeuden milloin tahansa. Laillisesti. Vakuutuksesta puhumattakaan.
Kummallista jos suomalaisen lainsäädännön mukaan eurooppalaisen sähköpolkupyörän kuljettamiseen Suomen maaperällä vaaditaan mopokortti (joka muuten maksaa muutaman satasen nykypäivänä) mutta samaa ajoneuvoa saa muissa Euroopan Unionin jäsenmaissa ajaa ilman ajokorttia sekä vakuutusta ja rekisterikilpeä? Ryhtyykö suomalainen viranomainen oikeustoimiin jos saksalainen teini (Suomilomalla) ajelee kotimaassaan laillisella sähköpyörällä laittomasti Suomessa?
Saa olla ajomies jos nykyaikaisen mopon perässä meinaa pysyä. Silloin kun minä olin pieni, niin mopon kattonopeus oli 40 km/h. Eikä oma PV vakiona sen kovempaa kulkenutkaan, siinä kun oli tehoja huoltokirjan mukaan 1,1 kW (vaikka kohtuullisen pienellä vaivalla laitteen sai liikkumaan huomattavasti kovempaakin). Minä+mopo painettiin n. 130 kiloa. Nykyään mopon suurin sallittu nopeus taitaa olla 45 km/h. Sen lisäksi mopot ovat huomattavasti tehokkaampia ja painavampia kuin ennen, ja niillä taitaa vielä saada kyydittää toista henkilöäkin. Nykymopot liikkuvat helposti yli 50 km/h ja kaks päällä massaa voi olla tuplasti siihen mitä meitsillä ja mun rupusella Suzukilla.
EDIT: ja kelvillä. Sori, tää olis ehkä kuulunut avautumistopikin puolelle.
Joo, nykyiset mopot voisi ajoneuvoluokkana lopettaa. Vanhoilla voisi vielä ajaa, mutta uudet kulkisivat 80km/h, tarvittaisiin kortti ja 16v ikää. Ja niillä ei saisi mennä kevyenliikenteenväylälle eikä moottoriliikennetielle. Eli pieni downgrade kevariluokalle ja mopot pois. Sitten nykyinen kevariluokka vaikka 18-25v ja sen jälkeen nopeammat pelit.
Sähköavusteisille nykyiset rajoitukset varsin ok - pysyy joku roti ja voidaan sallia polkupyörään rinnastaminen suoraan ja pysyä vailla korttia ja rekisteröintiä. Fast Pedelec voisi korvata nykyisen mopoluokan.
Lähes jokainen itseään kuntopyöräilijänä pitävä ylittää tuon nopeuden milloin tahansa. Laillisesti. Vakuutuksesta puhumattakaan.
Kyllä minulla on vastuuvakuutus, joka kattaa polkupyörätörttöilyn mahdollisesti vastapuolelle aiheutetut vahingot. En ilman sitä uskaltaisi ajaa. Eikö sinulla ole?
Matti S.
06.05.2012, 17.52
OT
Kyllä minulla on vastuuvakuutus, joka kattaa polkupyörätörttöilyn mahdollisesti vastapuolelle aiheutetut vahingot. En ilman sitä uskaltaisi ajaa. Eikö sinulla ole?
Määrääkö laki? Oletko sitä mieltä että pitäisi?
H. Moilanen
06.05.2012, 19.30
OT
Määrääkö laki? Oletko sitä mieltä että pitäisi?
Ei määrää. Ehdottomasti kannattaisi.
Johonkin se raja on vedettävä, muuten osa mopoista olisikin fillareita joilla saa ajaa missä vain. Tuo 25km/h on ihan järkevä pyöräteitä ajatellen. Tehoa miettiessä ensimmäisenä tulee mieleen että 1kW teholla on jo aikamoiset ongelmat pidon kanssa, varsinkin jos on kärry perässä.
Mopoksi et kuitenkaan haluaisi sitä itse rakennettua rekisteröidä, siinä olisi turhan paljon työtä. Estääkö jokin säädös tai laki sähkömopon rekisteröinnin?
http://www.mattikaki.fi/turvallisuus/sahkopolkupyora/
Eli käytännössä sähkömopolla ei ole muuta eroa sähköavusteiseen kuin se, että ei tarvitse polkea jotta moottori aktivoituu.
Mutta kyllä välillä kiinnostaisi kulkea polkematta, esim. kun loskakerros on sen luontoista, ettei meinaa pysyä pystyssä vanhojen jälkien takia. Jalat maahan ja vääntäen kahvasta, sillälailla voisi ajaa vielä noillakin keleillä ilman että hommasta tulee liian raskasta.
Croozeriin voisi laittaa pari vapaarattaallista napamoottoria, jolloin saisi senkin liikkumaan pienemmillä pito-ongelmilla. Tämä ei ole nyt mahdollista.
Nopeudesta sen verran, että kesäisin keskari maantiepyörällä työmatkalla on 28-30km/h, jossa mukana kaupunkiajoa. Maastopyörälläkin ajaa helposti yli neljääkymppiä monissa kohdissa.
No, 25km/h moottorin rajoitteena vielä menisi (huomioiden kaikenlaiset pyöräkuskit liikenteessä) jos tehon voisi nostaa ylämäkeä varten yhteensä 1kW:iin ja polkematta pääsisi 25km/h asti.
Kyselin joskus AKEsta suurempitehoisesta sähköpyörästä ja tässä vastaus:
"Hei,
Kyseessä on ajoneuvolain mukaan pienitehoinen mopo, joka täytyy rekisteröidä. Ennen rekisteröintiä ajoneuvo tulee esittää rekisteröintikatsastukseen, vaatimukset ovat pitkälle samat kuin tavallisellakin mopolla. Lisätietoa rekisteröintikatsastuksesta ja tarvittavista selvityksistä saa katsastustoimipaikoilta. Käytännössä polkupyörästä tehtävän mopon rekisteröiminen lienee mahdotonta."
Matti S.
07.05.2012, 12.58
http://www.bike-eu.com/laws-regulations/eu-regulations-for-e-bikes-part-1-type-approval-legislation-and-cen-standards-4232.html
For pedelecs classified as bicycles, ETRA suggests to increase the motor output limit from 0.25 kW to 0.50 kW. The current limit of 0.25 kW proves to be insufficient for instance for pedelecs used in hilly areas, for obese people, for three-wheelers, cargo bikes, etc.
If people in these cases need a more powerful pedelec, it is today classified as a moped, so it has to be type-approved and the driver must wear a helmet, have an insurance, etc. If these pedelecs are classified as bicycles, people will be able to use the vehicle without all these obligations and that will open up the market.
http://www.etra-eu.com/
Itse olen pohtinut tätä asiaa vähän siltä kannalta, että ruuhkaisiin kaupunkien väylille tuo rajoite on varmasti ihan hyvä, mutta mitenkäs sitten kun mennään maalle, ajat tunnin ja viisi autoa näkyy sinä aikana eikä ketään tai mitään muuta, korkeintaan hirviä/poroja jne. Onko sellaisessa ympäristössä säädös enää kohtuullinen tahi järkevä?
Meillä on aika pitkästi säädökset tehty kaupunkien tarpeisiin unohtaen harvemmin asutut alueet, joissa etenkin mäkisessä maastossa voisi olla kunnollisilla sähköpyörillä autoilua vähentävä vaikutus etenkin kesäisin, tuskin olisi mahdotonta määritellä pienet taajamat ja taajaman ulkopuoliset alueet hieman toisenlaisille säädöksille tämän asian suhteen?
Itsekkin voisin 60km matkan erittäin mäkisessä maastossa kulkea ilman autoa kesäisin, mutta sitä varten pitäisi olla kunnollinen sähköpyörä mahdollista valmistaa itse.
Laissa on tosin yksi suht vapaan rakentelun kohde, kolmipyöräinen pää-asiassa maastokäyttöön tarkoitettu kulkuväline, miten se sitten tulkitaan ja onko sen käytössä maantiellä rajoituksia on sitten vähän kysymysmerkki, mutta ehkä kolmannen pyörän lisääminen toisi jotain mahdollisuuksia tälläisen kunnollisen sähkömaastopyörän kyhäämiseen lain puitteissa?
H. Moilanen
07.05.2012, 21.02
Tämäkin, kuten kaikki muukin, lainsäädäntö pitää perustua heikoimpaan mahdolliseen tilanteeseen. Eihän se olisi mistään kotoisin, että taajaman ulkopuolella ja taajamassa olisi eri säännöt siitä millä saa kulkea ja millä ei.
Tämäkin, kuten kaikki muukin, lainsäädäntö pitää perustua heikoimpaan mahdolliseen tilanteeseen. Eihän se olisi mistään kotoisin, että taajaman ulkopuolella ja taajamassa olisi eri säännöt siitä millä saa kulkea ja millä ei.
Kaupunkilaiset tulisivat kateelliseksi ja tienkäyttäjien pitäisi hieman ajatella eikä vaan mennä ja touhottaa. Se on kyllä niin perisuomalaista tuo malli, ei osata lainkaan sopeuttaa vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteeseen säädöksiä tai edes toimintaa, jonka huomaa joka syksy ensiliukkailla.
Samaahan joku poliitikko kritisoi juuri peruskoulujärjestelmästäkin, kuinka siellä edelleen mennään yhteen tahtiin, kun elämässä muilla alueilla osataan jo ymmärtää yksilöllisyyden mahti.
Sieltä kai se ajattelumalli sitten lähtee, että säädöksiäkin ei voisi alueellisesti hieman sovittaa olosuhteisiin.
Hyvin paljon enemmän siitä olisi kuitenkin hyötyjä kuin haittoja, pitää muistaa se, että suurin osa maata on suhteellisen autiota, jossa liikkuminen pyörällä ei ole realistinen vaihtoehto huonokuntoisille kansalaisille, mutta kunnon sähköavulla nämäkin pääsisivät liikkumaan pyörällä ja siinä sivussa se kuntopuolikin kasvaisi kun polkemalla saa kuitenkin kantamaa aina kasvatettua ja mäissä menoa helpotettua.
Eikös norjassa Oslossa ole kielletty nastarenkaat, mutta muualla sallittu ja se toimii? Entäs Saksassa, eikös siellä ole kaupungeissa alueita joihin ei voi mennä autolla ilman katalysaattoria ja sekin toimii?
Miksi suomessa ei toimi sitten kuin yksi säädös koulusta opitun ajattelumallin mukaan? Asiaa kun pohtii vähän enemmän, niin entistä hullumalta tuo yhden säännön ja yhden tavan ainoa tie vaikuttaa, ainakin omaan silmään.
Oatmeal Stout
08.05.2012, 11.48
Sieltä kai se ajattelumalli sitten lähtee, että säädöksiäkin ei voisi alueellisesti hieman sovittaa olosuhteisiin.
Eikös olosuhteisiin sovittaminen ole jo maan tapa eri oikeuksissa, hirvimetsän omistaja saa lievemmät tuomiot rattijuoppoudesta ja jossain voi raiskaajan työpaikka olla lieventävä asianhaara ja ulkopaikkakuntalaiset saavat sitten vähän ankarammin ansioidensa mukaan?
Paljonkin on tutkittu ja vertailtu eri paikkakuntien oikeustapaa ja eri hovioikeuksiakin.
Matti S.
08.05.2012, 22.25
OT
Tänään ajelin tällaisen Makita:n ohitse: https://www.gasweld.com.au/win_a_bike
Jututin kuskia, tottakai. Kertoi polkevansa lujempaa kuin moottori kuljettaa, ylämäessä sähköapu on mukava. Yleisvaikutelmana kuvasi vekotintaan kiva "leikkikalu"
http://www.bike-eu.com/laws-regulations/eu-regulations-for-e-bikes-part-1-type-approval-legislation-and-cen-standards-4232.html
For pedelecs classified as bicycles, ETRA suggests to increase the motor output limit from 0.25 kW to 0.50 kW. The current limit of 0.25 kW proves to be insufficient for instance for pedelecs used in hilly areas, for obese people, for three-wheelers, cargo bikes, etc.
If people in these cases need a more powerful pedelec, it is today classified as a moped, so it has to be type-approved and the driver must wear a helmet, have an insurance, etc. If these pedelecs are classified as bicycles, people will be able to use the vehicle without all these obligations and that will open up the market.
http://www.etra-eu.com/
Mielenkiintoista, kunhan tämä jotenkin saataisiin läpi päättävissä aivoissa. Kukahan olisi sellainen kansanedustaja/muu poliitikko jolle tätä alkaisi pommittaa?
Oatmeal Stout
09.05.2012, 12.34
Mielenkiintoista, kunhan tämä jotenkin saataisiin läpi päättävissä aivoissa. Kukahan olisi sellainen kansanedustaja/muu poliitikko jolle tätä alkaisi pommittaa?
Juttua myös päivän HS:ssä ja Stubb, Niinistö, Bryggare.
Onhan tuo päätös jo lähellä .. Ehkä jo tänä kesänä (http://www.bike-eu.com/news/european-parliament-postpones-decision-on-e-bike-power-5818.html). Itteeni mietityttää että vaikka lisäis nykyseen 250 wattiseen tehoja niin kun ei tuo akkukapasiteetti taho nytkää riittää matkalle, että mistäs sitä tarpeeksi akkukapasiteettia. Lataaminenki sen verran hidasta että saa juoda sen 20 kuppia kahvia ennenku saa akun ladattua täyteen, tietty jos vetää vaa 10 kuppia niin saa ehkä puolet kapasiteetista takas.
Oma kunto on viel niin heikolla tolalla että kyl tollainen sähköapu on kiva ylämäkeen. Kävin hakemassa pyörän huollosta ja eihän ne olleet sit akkua ladanneet niin oli aika raastava matka kotio, tosin tuo Trekki kulkee kyl iha sutjakkaasti ilman sähköapuaki.
Eikös olosuhteisiin sovittaminen ole jo maan tapa eri oikeuksissa, hirvimetsän omistaja saa lievemmät tuomiot rattijuoppoudesta ja jossain voi raiskaajan työpaikka olla lieventävä asianhaara ja ulkopaikkakuntalaiset saavat sitten vähän ankarammin ansioidensa mukaan?
Paljonkin on tutkittu ja vertailtu eri paikkakuntien oikeustapaa ja eri hovioikeuksiakin.
Itse koen tuon olevan hieman eri asia kumminkin.
Tuo moottoritehon lakimuutos olisi tosiaan tervetullut, pitkät jyrkät mäet kun huonokuntoiselle on aika selvä este ja pieni teho ei vaan kovin paljoa auta siinä.
Akkukapasiteettiähän saa lisää kun lisää akkuja, joten se on järjestelykysymys lähinnä.
30km pätkä, tuo kahteen suuntaan pitäisi periaatteessa suht näppärästi sujua, sillä siellä on 'keskusta', kerran olen yrittänyt tuota ajaa ja puolimatkassa takaisinpäin tullessa kävellen mäet ylös eikä kävelykään meinannut sujua enää loppumatkasta. Hyväkuntoiselle ei kai olisi temppu eikä mikään, mutta huonokuntoiselle 250W avustuksella voi olla haasteellinen pätkä.
Keskusta vasemmassa reunassa ja oikeassa reunassa sitten asuinseutu, mihin tahansa lähtee niin mäet on isoja ja pienenee sitten muutaman kymmenen kilometrin sisällä, kovakuntoiselle hyvää treenimaastoa lie moinen?
Kaupungeissa ajaminen on mielestäni tyystin eri asia tälläiseen verrattuna, mutta toki se on vain omien illuusioideni värittämä mielikuva todellisuudesta. Oulussa opiskeluaikana tuli fillaroitua paljonkin kyllä, ei siellä sähköapua kaivannut mihinkään, tosin se taisi olla 30kg sitten.
http://jtbo.pp.fi/images/road_pics/road_to_shop.gif
Oatmeal Stout
09.05.2012, 17.15
Itse koen tuon olevan hieman eri asia kumminkin.
Tuo moottoritehon lakimuutos olisi tosiaan tervetullut, pitkät jyrkät mäet kun huonokuntoiselle on aika selvä este ja pieni teho ei vaan kovin paljoa auta siinä.
Akkukapasiteettiähän saa lisää kun lisää akkuja, joten se on järjestelykysymys lähinnä.
30km pätkä, tuo kahteen suuntaan pitäisi periaatteessa suht näppärästi sujua, sillä siellä on 'keskusta', kerran olen yrittänyt tuota ajaa ja puolimatkassa takaisinpäin tullessa kävellen mäet ylös eikä kävelykään meinannut sujua enää loppumatkasta. Hyväkuntoiselle ei kai olisi temppu eikä mikään, mutta huonokuntoiselle 250W avustuksella voi olla haasteellinen pätkä.
Keskusta vasemmassa reunassa ja oikeassa reunassa sitten asuinseutu, mihin tahansa lähtee niin mäet on isoja ja pienenee sitten muutaman kymmenen kilometrin sisällä, kovakuntoiselle hyvää treenimaastoa lie moinen?
Kaupungeissa ajaminen on mielestäni tyystin eri asia tälläiseen verrattuna, mutta toki se on vain omien illuusioideni värittämä mielikuva todellisuudesta. Oulussa opiskeluaikana tuli fillaroitua paljonkin kyllä, ei siellä sähköapua kaivannut mihinkään, tosin se taisi olla 30kg sitten.
Siis 250W ei nosta Sinua ja pyörää ylös, vaikka poljet, nykyisistä sähköpyöritä millään mallilla?
Profiili on komea, jos datapisteet tasavälein eli 42,5m välein - selkeästi pahimmilla yli 30% ja 609-641 lähellä 50%, joten ei mikään ihme toisaalta.
En toisaalta usko moponkaan välttämättä nousevan - kannattanee kokeilla polttomoottopyöriä.
Siis 250W ei nosta Sinua ja pyörää ylös, vaikka poljet, nykyisistä sähköpyöritä millään mallilla?
Profiili on komea, jos datapisteet tasavälein eli 42,5m välein - selkeästi pahimmilla yli 30% ja 609-641 lähellä 50%, joten ei mikään ihme toisaalta.
En toisaalta usko moponkaan välttämättä nousevan - kannattanee kokeilla polttomoottopyöriä.
Kyllähän sellainen varmasti jollain tavalla nostaisi, lie teho/paino mopoa vähän heikompi, itse kun tuon korkeimman mäen nousen, niin se on noin 5km/h keskimäärin jos kaikkeni annan.
Datapisteet ovat noin tasavälein, hieman mutkasta, nopeudesta ja Mavericin (androidin softa) päivitysinnosta riippuen, samoin GPS:n tarkkuushan on korkeuden suhteen hieman mitä on, mutta suuntaa saa tuosta, 7% varoituskylttikin löytyy kyllä ainakin yhdestä mäestä. Ei nyt mitään Kolin vaaroja, mutta näitä keski-suomen soraharjuja.
Itselläni tavoitteena tosin olisi saada kunto sille mallille, että tuon voisi päivän reissuna heittää siten että jaksaa polkea koko reissun, yhteensä 60km tulisi siitä, ei pitäisi olla mahdotonta.
Autolla saa noustessa pienemmälle vaihtaa muutamassa kohtaa, mutta toisaalta vapaalla voi lasketella noin 1/3-osan laskevaan suuntaan, jos siitä jotain kuvaa nyt saa.
Joo, kyl pitkä ja jyrkkä mäki 250 wattisella ja reilusti päälle satakilosella kuskilla on vähä semmosta ja tommosta.Nooh, ehkä tilanne muuttuu ja ens talvena moottori auki ja parit fetit lisää että saa tehot tuplatuksi.
Homelite
09.05.2012, 21.08
Heitin tuossa iltapäivällä maantielenkin sellaiseen ajankohtaan että kotiinpaluun KLV- siirtymät osuivat juuri töistä paluun ruuhkaisampaan aikaan ja se herätti hiukan ajatuksia tuosta sähköpyöräasiasta.
Osui nimittäin muutamassa liittymässä silmiin polkupyörällä liikkuva keski-ikäinen nainen (nämä nyt sattuivat olemaan naisia, ei hernettä nenään, olisivat voineet olla miehiäkin) joilla ei ollut minkäänlaista liikennesilmää tai ymmärrystä liikennesäännöistä/väistämisvelvollisuuksista, kädet kävi kuin korkeasaaren r*******alla paviaanilla kun väistämisvelvollisuutensa selvästi ja hyvissä ajoin osoittaneita autoilijoita ohjeistettiin "mene vaan" mitä ne eivät tietenkään voineet tehdä kun väylää olivat ylittämässä muutkin kuin ko. rouvat. Myöskään mikäänlaista ajo- tai pyöränkäsittelytaitoa ei ollut, mm. jarrutus suoritettiin hyppäämällä pyörän kyydistä ja koikkelehtimalla sinne tänne.
Luulisin että sähköpyörät ovat houkutteleva vaihtoehto juuri tuon kaltaisten työmatkaliikkujien silmissä. Se sähköpyörällä ilmeisen helposti jopa huonokuntoisen saavutettavissa oleva 25 km/h ei ole vauhtina tietenkään mitään fillarifoorumin mukaan mutta oikeassa elämässä kevyen liikenteen väylällä se on tolkuton. Varsinkin sellaiselle jonka liikkumisnopeus omin voimin sillä tavallisella perusfillarilla on 8-12 km/h ja joka ei kärjistäen sanottuna osaa ajaa polkupyörää eikä tunne liikennesääntöjä eikä omaa liikennesilmää.
Eli pointti on kai se että niin kauan kuin tuollaisen sähköpyörän kuljettamiseen ei mitään vaadita niin tuo 25 km/h on jo mielestäni jopa yläkanttiin.
Homeliten pointti on ihan hyvä myös, voisiko ajatella niin, että jonkinsortin käsittelytaidon koe olisi tarpeen tehokkaampiin peleihin?
Keski-ikäisissä on noita alisuoriutujia, toki nuoremmissakin, mutta se kai alkaa tulemaan ilmi enemmänkin keski-iässä, sillä niin paljon se pistää silmään tosiaan liikenteessä, siis kun eksyy kaupunkiin, täällä tyhjillä teillä kun ei sitä liikennettä ole.
Harmillisesti jos kaikki laitetaan menemään sen heikoimman mukaan, niin tulee aika paljon turhautumista ja säädöksien kunnioituksen rapistumista, joten mieluiten sitä näkisi vaihtoehtoisia tapoja ratkaisuksi, ettei aina se helpoin kumileimasintyyli.
H. Moilanen
09.05.2012, 21.33
...samoin GPS:n tarkkuushan on korkeuden suhteen hieman mitä on...
Jos tuo korkeuskäyrä on GPS:n piirtämä, siitä ei voi juuri muuta erotella kuin ylämäen alamäestä. GPS:n korkeustiedon tarkkuus on noin luokkaa +/- 100 metriä.
Oatmeal Stout
09.05.2012, 21.40
Yli satakiloisena pitkät ja jyrkät mäet ovat aika tuskaa myös ilman tuollaista 250w, mutta meillä töissä on muutamalla sähköavusteinen taittopyörä ja kuljettavat sitä kesäisin auton takakontissa, jotta työreissuilla voivat pitää autoa hotellilla ja kuljeksia taajamaa kätevämmin asiakastapaamisissa.
Ihmisille tuppaa olemaan ongelmia liikenteessa kulkuvälineestä riippumatta, jos ongelmia on esiintyäkseen, ennemminkin ihmissidonnaisia kuin väline- tai tilannesidonnaisia nuo ongelmat.
Jos tuo korkeuskäyrä on GPS:n piirtämä, siitä ei voi juuri muuta erotella kuin ylämäen alamäestä. GPS:n korkeustiedon tarkkuus on noin luokkaa +/- 100 metriä.
On se GPS tarkempi kuin tuo, tai no AGPS tuossa on, 10 metrin sisään osuu vaihteluväli, kun kaikki satelliittinsä löytää ja ei se pompi 10 metriä sinne tänne tuonne vaan peräkkäiset on yleensä suht hyvin toistensa kaltaisella virheellä, Gipsies ei kovin paljoa vaikuta myöskään eroavan tuosta.
Kolilta ja lapista löytyy kovempia maastoja pyöräilyä ajatellen, mutta muualla taitaakin olla sitten tasaisempaa.
Siinä vaiheessa, kun ostoksineen ja varusteineen + pyörineen paino alkaa olemaan 150kg painavemmalla puolella mäet ovat toki hieman raskaahkoja, eikä asiaa auta, että voima on räjähtävää, nopeaa ja lyhyttä.
Täällä on juttu tuosta Matti S:n mainitsemasta asiasta, asian ympärillä on enemmänkin kuohuntaa: http://issuu.com/electricbikemag/docs/electricbike04a
Kannattaa myös muistaa tämä suht tuore mahdollisuus vaikuttaa, vaatii toki jonkin yhdistyksen ja rahoituksen että saa markkinoitua riittävästi äänimäärän täyttymiseksi, mutta jos riittävä ydinporukka löytyy niin silloinhan asiaa pystyisi käsittääkseni suhteellisen mukavasti ajamaan ja vähintään se toisi päättäjien tietoisuuteen asian paremmin kuin pelkkä toivominen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisaloite
Jospa siitä kuitenkin tulisi tuo EU:n ratkaisu, niin olisi monessa mielessä helpompi.
Jos tuo korkeuskäyrä on GPS:n piirtämä, siitä ei voi juuri muuta erotella kuin ylämäen alamäestä. GPS:n korkeustiedon tarkkuus on noin luokkaa +/- 100 metriä.
Yleensä noissa käytetään apuna esim. barometriä, jolloin gps:ää voi käyttää pidemmän ajan keskiarvolla antamaan offsetin.
Tuossa suhteellinen luentatarkkuus näyttää ihan graafista pääteltynä olevan lähellä suhteellista mittaustarkkuutta.
Koetin etsiä tuota tietoa, milloin tuo lakimuutos oikeasti astuu voimaan, ? onko tietoa? ainakin noita sen lain piiriin kuuluvia tuotteita myydä jo www.e-ville.fi ja www.speedom.fi (http://www.speedom.fi)
Tätä tietoa on ollut koko ajan erittäin hankalaa löytää. Aina vain viitataan johonkin epämääräiseen "pitäisi tulla viimeistään vuoden 2016 alussa". Näin myös tässä Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa:
http://www.lvm.fi/tiedote/4445213/kevyista-sahkoajoneuvoista-laillisia-tieliikenteessa
Lait hyväksyy eduskunta. Voisi noihin tiedotteisiin silti laittaa viittauksen eduskunan työjärjestykseen ja päivämäärään milloin asia on käsittelyssä. Jos sitä ei tiedetä, niin olisi parempi olla puhumatta toivetiloista ja todeta, että tulee, kun kerkiää.
hkultala
22.11.2015, 14.54
Käytännössä kukaan muu kuin jonkun lajin kestävyysurheilija ei kuitenkaan pysty ylläpitämään yli 250 watin tehoa pitkään, joten mielestäni tuo nykyinen 250W n aika hyvä raja.
Sen moottorin on tarkoitus auttaa niissä ylämäissä, ei vapauttaa kokonaan polkemisesta, ja jos kuski itse siinä ylämäessä polkee hetkellisesti vaikka 200 watilla, on siinä jo 450 watin yhteisteho. Tai jos ei halua kerätä hikeä ja polkee kevyesmmin vain 100 watilla, on se summa 350 wattia, joka sekään ei ole erityisen vähää.
Polkupyörä on polkupyörä, mopo on mopo.
250 W auttaa ylämäissä aivan valtavasti. Näkisin, että tämä ehdotettu lakimuutos (max 1 kW ja 25 km/h polkupyörille) parantaa tilannetta selvästi. Asennan sähköpyörään hyllyssä odottavan käsikaasun heti, kun laki on voimassa.
Ei 250 watin ylläpitäminen sentään urheilijaa vaadi. Omakin FTP on selvästi yli tuon.
Onko käsikaasu tiedossa kaikille? Ilmeisesti käsikaasu on jo nyt sallittu, invalideille yms. Tuleekohan tässä uudessakin olemaan niin? 1kW on tervetullutta.
Onko käsikaasu tiedossa kaikille?
Lakiesitys on tämä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf
Käsitän, että sähköavusteinen polkupyöräni muuttuu käsikaasulla kevyeksi sähköajoneuvoksi, josta esityksessä todetaan: "Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia." Kai tuo tarkoittaa, että se on käytännössä polkupyörä? Pitää kai lukea lakiesitys ajatuksella läpi.
mehukatti
23.11.2015, 11.26
Lakiesitys on tämä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf
Miksiköhän tuossa ei oteta mitään kantaa S-pedelecceihin, eli 45km/h tunnissa kulkeviin sähköpyöriin?
Lakiesitys on tämä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf
Käsitän, että sähköavusteinen polkupyöräni muuttuu käsikaasulla kevyeksi sähköajoneuvoksi, josta esityksessä todetaan: "Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia." Kai tuo tarkoittaa, että se on käytännössä polkupyörä? Pitää kai lukea lakiesitys ajatuksella läpi.
Vain tieliikennelain vaikutuspiirissä. Maastossa ne on moottoriajoneuvoja edelleen.
Miksiköhän tuossa ei oteta mitään kantaa S-pedelecceihin, eli 45km/h tunnissa kulkeviin sähköpyöriin?
Minäkin luin tuon läpi ja tulin siihen päätelmään että siihen nopeusrajoitukseen ei olisi tulossa mitään muutoksia. Tehoraja nousee kilowattiin mutta suurin sallittu nopeus on edelleen 25km/h. eikä ole enää polkemispakkoa .
Tehon nostoahan siinä perustellaan tavarapyörien lisääntymisellä.
Spedevehkeet pysyköön laittomina. Kovempaa pääsee polkemalla kovempaa, tai sitten mopolla.
Ei kai ajoneuvoluokassa L1e (mopo) ole rajoitusta, että käyttövoimana pitäisi olla polttomoottori? "S-pedelecin" voi rekisteröidä (sähkö)mopoksi, ja niin on hyvä.
HE 24/2015 etenemistä voi seurata tästä:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_24+2015.aspx (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_24+2015.aspx)
Nyt siis ehdotus odottaa liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyä, jonka jälkeen se tullee eduskunnan käsittelyyn, ja mennee sieltä läpi ripeästi. En usko, että hallitus tämmöisistä asioista alkaa kiistelemään vaan se on tuo valiokuntakäsittely missä erimielisyydet ratkotaan mikäli sellaisia esiintyy.
Lakiesitys on tämä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf
Käsitän, että sähköavusteinen polkupyöräni muuttuu käsikaasulla kevyeksi sähköajoneuvoksi, josta esityksessä todetaan: "Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia." Kai tuo tarkoittaa, että se on käytännössä polkupyörä? Pitää kai lukea lakiesitys ajatuksella läpi.
Vain tieliikennelain vaikutuspiirissä. Maastossa ne on moottoriajoneuvoja edelleen.
Miten ihmeessä te onnistutte lukemaan näinkin selkeätä tekstiä? :rolleyes:
"Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia."
”Kevyeen sähköajoneuvoon” tarkoittaa että se on kevyt sähköajoneuvo, ei polkupyörä. Ja vaikka siihen sovelletaan mitä tahansa vaatimuksia, niin eihän se miksikään muuksi muuttuu.
Kevyellä sähköajoneuvolla ei ole mitään asiaa maastoon ilman maanomistajan lupaa, polkupyörällä saa mennä. Kukaan ei ole sallimassa polkupyörään yli 250W/25km/h avustusta, vaan kevyeen sähköajoneuvoon.
Kevyt sähköajoneuvo on tietenkin kevyt sähköajoneuvo. Mutta se on käytännön kannalta aika tavalla sama asia kuin polkupyörä. Tuolla lakiehdotuksen perusteluissa (kohdassa Ajoneuvolaki) todetaan "Näin moottorilla varustettu polkupyörä ja kevyt sähköajoneuvo rinnastuisivat sähköavusteiseen polkupyörään, jonka ei myöskään katsota kuuluvan moottorikäyttöisten ajoneuvojen määritelmän piiriin." Eli käytännössä tuo on polkupyörä, vaikka jossakin yksityiskohdassa polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla eroa voi olla.
http://www.cykelkraft.se/blogg/elfordonspremie-pa-elcyklar-vad-innebar-det.html
Ruotsissa saa vissiin vuodenvaihteen jälkeen n. 25%/max 10000kr hyvityksen ostohinnasta, kun hankkii sähköpyörän.
Aika tuntuva tuki sähköpyöräilylle. Toivottavasti Suomi seuraa perässä.
Onko jollain kokemusta sähköistetyn fatbiken (tai muun sähköistetyn pyörän) rekisteröinnistä / katsastuksesta?
Olen ostamassa läskiä ja tarkoitus on asennuttaa siihen 1000w Bafangin keskimoottori tukemaan ympärivuotista työmatka-ajoa. Tarkoitus olisi ajella Laukaasta Jyväskylään töihin (25km/suunta) ja siinä menee ihanteellinen baana (kevyenliikenteen väylä) jota mopoillakin saa ajella.
Tuskaisen perehtymisen jälkeen olen hahmottanut, että tuollainen monsteri, joka liikkuu yli 25km/h, olisi rekisteröitävä sekä siihen pitäisi ottaa vakuutus koska kyseessä on lain mukaan yli 25km/h kulkeva mopo! Hyväksyn tämän joo mutta että saako niitä katsastusasemalla rekisteröityä ihan aidosti oikeasti mopoiksi??
Ja en halua ostaa normaalia polttomoottorimopoa, koska haluan kuntoilla pääasiassa, mutta samalla haluan edetä vauhdikkaammin kuin 25km/h. En myöskään jaksaisi joka aamu saapua 25km:n työmatkan jälkeen hikisenä töihin joten siksi päätynyt tuollaiseen ratkaisuun.
Niinpä tällainen läski moottoroitu vekotin olisi loistava peli itselleni. On vain alkanut epäilyttämään että onko tällainen mahdollista ylipäätään laillistaa? Ei viitsisi ottaa sitäkään riskiä että napsahtaa sakkoja "laittomalla mopolla" ajosta. Kokemuksia kaivataan.
Tässä on asiaa rekisteröintikatsastuksesta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/rekisterointikatsastus
Minulle jäi epäselväksi, voiko omavalmistetta rekisteröidä lainkaan. Helpompaa (ja kalliimpaa) voisi olla valmiiksi tyyppihyväksytyn pyörän ostaminen. Käsittääkseni riittää, että se on tyyppihyväskytty jossain EU-maassa. Saksassa nopeat sähköpyörät ovat kai yleisempiä kuin Suomessa.
Trafi ja katsastusasemat osaavat varmasti kertoa asiasta enemmän.
Tässä on asiaa rekisteröintikatsastuksesta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/rekisterointikatsastus
Minulle jäi epäselväksi, voiko omavalmistetta rekisteröidä lainkaan. Helpompaa (ja kalliimpaa) voisi olla valmiiksi tyyppihyväksytyn pyörän ostaminen. Käsittääkseni riittää, että se on tyyppihyväskytty jossain EU-maassa. Saksassa nopeat sähköpyörät ovat kai yleisempiä kuin Suomessa.
Trafi ja katsastusasemat osaavat varmasti kertoa asiasta enemmän.
Tässä juttua omavalmisteesta:
https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/valmistenumero_omavalmisteelle
Jos lhtisin omavalmistetta tekemään, niin ihan ekaksi selvittäisin trafilta omavalmistemoottripyöriä rekisteröineiden katsstustoimipaikkojen nimet. Loput kysymykset konttorille. Trafilta jos kysyy, niin kaikki kaatuu mahdottomuuteen. Trafilta saa pitkän vastauksen miksi ei onnistu, katsastuskonttorilta leiman. Siinä on vissi ero. Kokemusta tosin vain autojen muutoskatsastuksesta.
1aloittaja
29.11.2017, 09.30
En tiedä, mutt onkohan noin? Tuo sana ”omavalmiste” kun voidaan jymmärtää myös eri tavoin kuin on tarkoitettu ...ainakin viranomaisten korvien välissä...
Kysyjä kuiteski olis hankkimassa tehdasvalmisteisen, uuden pyörän, johon laittais jälkiasennettavan 1000 W moottorin.
Kyllähän moottoreita saa jälkiasentaa polkupyöriin. Moisella palvelutoimilla jotkut jopa elättävät itsensä...
Mutt yli 45 km/h kulkevat, max 1000 W, pitää tietty rekisteröidä. Ja niihin pitää ottaa vakuutus eikä moisilla saa ajaa kelveillä.
Mutt mitään muutoskatsastusta tai tyyppihyväksyntää ei kaiketi tarvita.
Ps. ...jos siis kyse on kuiteskin sähköavusteisesta polkupyörästä vähän isommalla motorilla...
En tiedä, mutt onkohan noin? Tuo sana ”omavalmiste” kun voidaan jymmärtää myös eri tavoin kuin on tarkoitettu ...ainakin viranomaisten korvien välissä...
Kysyjä kuiteski olis hankkimassa tehdasvalmisteisen, uuden pyörän, johon laittais jälkiasennettavan 1000 W moottorin.
Kyllähän moottoreita saa jälkiasentaa polkupyöriin. Moisella palvelutoimilla jotkut jopa elättävät itsensä...
Mutt yli 45 km/h kulkevat, max 1000 W, pitää tietty rekisteröidä. Ja niihin pitää ottaa vakuutus eikä moisilla saa ajaa kelveillä.
Mutt mitään muutoskatsastusta tai tyyppihyväksyntää ei kaiketi tarvita.
Ps. ...jos siis kyse on kuiteskin sähköavusteisesta polkupyörästä vähän isommalla motorilla...
Polkupyörän säännöt päättyy 250W ja 25 km/h. 1000W ja 25 km/h menee sitten moottorilla varustetuksi ajoneuvoksi, joka pitää vakuuttaa, mutta ei tarvitse rekisteröidä. Kovemmat pelit on suomessa kilvitettäviä, rekisteröitäviä ja vakuutettavia mopoja. Ulkomailta jos tuo tuollaisen suomeen, niin niissähän on kilpitelineet jo valmiina.
Tässä mallia kölnistä:
http://den15.klever-mobility.com/en/news/article/faster-further-easier-testing-klever-45-s-pedelecs/
Ei tuossa lainsäädännössä nyt taida kovin kummoisia eroja olla euroopan sisällä.
Itse en ainakaan keksi mihibn muuhun luokkaanne menisi. Jos fillari ei ole alunperin tyyppihyväksytty ko luokkaan, niin ei varmaankaan kannata sitä tyyppiyväksyntää hakea, jos tekee vain yhden kappaleen. Omavalmisteena rekisteröinti on kaiketi se kevyin tie ja sen rakentamisessa paras apu on asiantunteva katsastuskonttori, joka tekee myös hyväksynnän.
Vaikuttaisi siltä, että tuo rekisteröinti kannattaisi unohtaa näiden "omavalmisteiden" kohdalla, jotka kulkevat yli 25km/h nopeutta, koska tämä on selvästi niin uusi asia, että katsastusasematkin ovat ihmeissään näiden pelien kanssa.
Tässä saamani vastaus Veikon Katsastuksesta:
"Selvittelin asiaa ja muotoillaan asia niin, että rekisteröinnin mahdollisuus on hyvin teoreettinen. Trafi on antanut määräyksen "Kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen, nelipyörien, niiden perävaunujen sekä kevyiden sähköajoneuvojen rakenne ja varusteet" (http://finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/42592), jossa määritellään noiden laitteiden tekniset vaatimukset. Lisäksi EU-asetus 168/2013 määrittelee L-luokan ajoneuvojen alaluokat (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:060:0052:0128:FI:PDF). Asetuksen mukaan yli 25km/h kulkeva kaksipyöräinen määritellään mopoksi, kuten itsekin olit todennut. Trafin määräys sallii myös yksittäin valmistettavat mopot, mutta käytännössä niiden hyväksyntäprosessi on niin raskas, että se ei ole taloudellisesti järkevää. Useasta kohteesta vaaditaan hyväksytyn asiantuntijan lausunto. Olin liittomme asiantuntijaan yhteydessä ja hänen mukaansa mm. suurimman rakenteellisen nopeuden toteamiseen ei Suomesta edes löydy hyväksyttyä asiantuntijaa. Jos nopeus rajoittuu 25km/h tulee pyörästä moottorilla varustettu polkupyörä, jolloin muutos olisi olennaisesti helpommin toteutettavissa."
1aloittaja
29.11.2017, 13.42
Kyllä polkupyörään saa asentaa esim Bafangin 1000W moottorin ja se saa kulkea max 45 km/h ja on laillinen ilman tyyppihyväksyntää ja muutoskatsastusta, kunhan rekisteröi mopona ja vakuuttaa eikä aja kelvillä, niinkos jo aiemmin kirjoitin
Tyyppi- ja muutoskatsastus pitää tehdä, jos runkorakenteita pyörässä muutetaan polkemisvelvoite poistetaan
Itse en ainakaan keksi mihibn muuhun luokkaanne menisi. Jos fillari ei ole alunperin tyyppihyväksytty ko luokkaan, niin ei varmaankaan kannata sitä tyyppiyväksyntää hakea, jos tekee vain yhden kappaleen. Omavalmisteena rekisteröinti on kaiketi se kevyin tie ja sen rakentamisessa paras apu on asiantunteva katsastuskonttori, joka tekee myös hyväksynnän.
Omavalmisteena rekisteröinti ei todellakaan ole kevyt homma vaikka se tyyppihyväksyntää helpompi onkin.
Katsastuskonttorilta kannattaa kysyä asiaa yhtä vähän kuin Trafiltakin. Vuoden sisään olen asioinut katsastuskonttorilla (tai parillakin itse asiassa), kun piti rajoittaa moottoripyörä A2 luokkaan. Asiasta on Trafin kirjalliset ohjeet, josta huolimatta em. ohjeiden mukaan tehtyä rajoitusta ei ensimmäisellä katsastuskonttorilla hyväksytty. Toisella tuli sitten leima paperiin mukisematta.
1aloittaja
29.11.2017, 13.47
Kyllä polkupyörään saa asentaa esim Bafangin 1000W moottorin ja se saa kulkea max 45 km/h ja on laillinen ilman tyyppihyväksyntää ja muutoskatsastusta, kunhan rekisteröi mopona ja vakuuttaa eikä aja kelvillä, niinkos jo aiemmin kirjoitin. Omatoimirakentamisella käsitetään helposti, ett runko, ym tehdään ite
Kyllä polkupyörään saa asentaa esim Bafangin 1000W moottorin ja se saa kulkea max 45 km/h ja on laillinen ilman tyyppihyväksyntää ja muutoskatsastusta, kunhan rekisteröi mopona ja vakuuttaa eikä aja kelvillä, niinkos jo aiemmin kirjoitin. Omatoimirakentamisella käsitetään helposti, ett runko, ym tehdään ite
Mitään mopoa (max. 45km/h) ei voi rekisteröidä ilman tyyppihyväksyntää. Ja kuten ylempänä lukee, käytännössä mistään et saa mopon tyyppihyväksyntää polkupyörälle, mihin on jälkikäteen asennettu sähkömoottori: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45767-Suomen-Lais%E4%E4d%E4nt%F6-s%E4hk%F6py%F6rien-osalta&p=2732419#post2732419
Kyllä polkupyörään saa asentaa esim Bafangin 1000W moottorin ja se saa kulkea max 45 km/h ja on laillinen ilman tyyppihyväksyntää ja muutoskatsastusta, kunhan rekisteröi mopona ja vakuuttaa eikä aja kelvillä, niinkos jo aiemmin kirjoitin. Omatoimirakentamisella käsitetään helposti, ett runko, ym tehdään ite
Valitettavasti olet täysin väärässä.
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet (https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet])
Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
Mopon osalta ei ole olemassa mitään lainsäädäntöä omatoimirakentamisesta, joka sallisi käytön tieliikenteessä. Suljetulla alueella rälläämiseen toki saa tehdä vaikka minkälaisen härvelin, mutta siinäkin pitää olla liikennevakuutus.
1aloittaja
04.12.2017, 20.41
Näyttääkö mopolta? ...500 W moottori, nopeus 40 km/h... kuva vaan ei tullutkaan viestiin mukaan... liian iso kuva, sorry
Se on kuitenkin Evobike-merkkinen pyörä etunapamoottorilla...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://52044633-4acc-41a6-9276-27a09fe81b83/imagejpeg
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://df39cbcc-1875-47a3-9bfd-b5464c4a9c65/imagejpeg
1aloittaja
04.12.2017, 21.05
Näyttääkö mopolta? ...500W, nopeus 40 km/h...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://60213a2e-79db-4404-8b27-0ee98269fd67/imagejpeg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.