Näytä tavallinen näkymä : Fillarilla Tiibettiin
Viime kesänä tuli päätös lähteä fillarilla Tiibettiin. Mandala Travel järjesti niin hyvän kuuloista reissua (3 viikkoa polkemista Himalajalla, kamat kulkee autossa ja ruokapuoli hoituu maastossa matkanjärjestäjän toimesta) että oli pakko ilmoittautua mukaan. Tänään tiedustelin matkan tilannetta ja minimiosallistujamäärä (6 henkeä) on juuri kasassa, joten matka näyttää vahvasti toteutuvan, mutta vieläkin pieni pelko persauksissa että joku peruu, jolloin matkan kohtalo on epävarma. Reissu ei ole toteutunut kovinkaan monena vuotena kun minimiosallistujamäärää ei ole saatu kasaan. Tuosta matkasta on todella huonosti infoa missään, joten ajattelin kirjoittaa tänne kyseisestä mahdollisuudesta.
Toivottavasti kukaan ei pahastu tästä viestistä, ajatellen tätä markkinointispammiksi. Itselläni ei ole mitään taloudellisia sidoksia kyseiseen matkanjärjestäjään, mutta odotan reissua todella paljon, rahaa on säästetty jo tovi ja työnantajan sekä kotiväen kanssa on sovittu poikkeukselliset lomajärjestelyt (kesäloma syyskuussa), joten matkan peruuntuminen harmittaisi todella paljon. Jos tällainen ikimuistoinen matka kiinnostaa niin mukaan vaan, annan mielelläni lisätietoa mitä nyt olen asioita selvitellyt ja matkanjärjestäjäkin vastailee varmasti mielellään kyselyihin.
Matkan tarkemmat tiedot löytyy täältä: http://www.mandalatravel.fi/matkakohteet/ystavyyden-valtatie-polkupyoralla-halki-tiibetin
Oho, näyttääpä kiinnostavalta! Ensi syksylle en valitettavasti pääse, mutta täytyypä ehdottomasti laittaa harkintaan seuraavalle vuodelle.
Antsa112
05.03.2012, 11.20
Näyttääpä tosiaan loistavalta retkeltä tuollainen. Nyt on vaan pakko tehdä typerän kuuloinen kysymys: otetaanko tollaselle reissulle mukaan oma fillari vai onko pyörä vuokrattava paikan päältä?
Tällä reissulla vuokrapyörän kanssa on se ongelma, että lähtöpaikan ja määränpään välillä on toistatuhatta kilometriä ja maakin vaihtuu matkanvarrella, joten reissu pyritään tekemään omalla fillarilla. Eiköhän fillarin vuokrauskin ole mahdollista, mutta vaatii varmasti enemmän järjestelyjä. Lisäksi tuo seutu on niin syrjässä, että ainakin mulla olisi hankaluuksia luottaa vuokrapyörään - niitä varaosia kun ei varmasti ole ihan joka nurkantakana saatavissa jos jokin pettää. Itse meinasin panostaa luotettavuuteen ja polkea tuo Konan dr.dew:llä, jolla on kilsoja sen verran takana että siitä tuskin mitään varoittamatta pettää. Mitään hurjan maastokelpoista fillaria ei tartte. Käsittääkseni fillarit pyritään lähettämään määränpäähän rahtina, jolloin niitä ei tartte roudata itse koneissa.
Ilkka Nykanen
07.03.2012, 17.11
Jos tuo matka ei onnistu, niin redspokes.co.uk järjestää joka vuosi ko matkan ja paljon halvemmalla, jos vain Kiina myöntää viisumit. Tein tuon matkan muutama vuosi sitten. Tänä vuonna on Tiibetissä ollut vähän kireä tunnelma ja joku vuosi sitten kiina ei levottomana vuonna myöntanyt oleenkaan viisumeita. Yhtenä vuonna tuo firma oli ainoa joka sai tehdä tuon matkan.
Minä kuljetin oman fillarin(cyclocrossarin) lentäen perille. Katmandusta varmaan saa vuokrattua myös pyörän, se on täynnä pieniä matkatoimistoja, jotka järjestävät itsekin maastopyörämatkoja.
Kun nyt on lähdetty vähän mainostamaan matkanjärjestäjiä, niin yllämainittua firmaa voi todella suositella; kohtuuhintaisia hyvin järjestettyjä matkoja ja välillä mennään vähän korkeammallekin. Porukka on aina ollut mukavaa ja hyvin on vanhalla kouluenglannillakin pärjännyt. Samalla lailla ne näkyy britit ynnämuutkin polkevan!
Ei ole tarkoistus kaapata threadia mutta voiskohan tähän topikin mukaisesti laittaa suosituksia muistakin matkanjärjestäjistä jotka tuota reisua tarjoavat?
Google löytää niitä aivan liikaakin. Itsellä Lhasa - Kathmandu pyöräily vakavassa harkinnassa ensi syyskesälle. Ja miksei tuo Mandala travelinkin järjestämä matka kävisi jos tiputtavat hintaa fiksusti jos ei liity seurueeseen jo Suomessa. Asun Kiinassa joten liittyisin porukkaan mieluiten vasta Lhasassa.
Täällä on kunto tosin päässyt aivan olemattomaksi niin vähän hirvittää tuo matka ja kiinnostaa myös reissut joissa taitetaan autolla tylsimmät kohdat tuosta matkasta.
Varsin asiallista responsea Mandalatravelista. Täytyy vielä tuskailla mutta täältä saattaa lähteä yks tohon reisuun.
Hieno homma, jos saisi sen verran täydennystä että uskaltaisi alkaa katselemaan vielä viimeisiä reissuhankintoja. Ja kiitokset Ilkalle tuosta vaihtoehdosta niin on jonkunlainen plan B:kin jos tälle alkuperäiselle suunnitelmalle jotain tapahtuu. Pikaisella lentohintagooglettelulla Brittivaihtoehdonkin hinta kapuaa suht lähelle Mandalaa, mutta jää tuohon jotain satasia eroa. Mieluummin kuitenkin maksan vähän extraa suomalaisen matkanjärjestäjän tarjoamasta vaivattomuudesta, sekä ainakin jonkunnäköisestä turvallisuudentunteesta asioiden järjestymisen suhteen jos joku asia ei menekään ihan miten pitää.
Mut kai sitä vois Brittienkin kanssa polkea, jos saisi vaan varmuuden siitä että ne ei ole samaa brittisikaheimoa mihin tuolla etelän lomakeskuksissa törmää :p
Onnistuiko tämä? Saatiinko porukka kasaan ja sitten vielä matkustusluvat Tiibettiin, ovat jälleen olleet kiven alla viimeaikoina.
Itse olin erittäin kiinnostunut reisusta.. mutta olosuhteiden pakosta jouduin jättämään väliin mikä kaivelee vieläkin. Kyllä mä joskus vielä.
Jeps onnistui, kahdeksan suomalaisen voimin pyöräiltiin Lhasasta Kathmanduun (tai Dhulikeliin) Tiibetiläisoppaammekin innostui pyöräilemään lähes koko matkan kanssamme. Tarkoitus olisi laittaa kuvaraporttia jossain vaiheessa reissusta kun kerkiää.
Luvat on tosissaan nykyisin aika poskettoman hankalia ja meilläkin Tiibetiin pääsy lykkääntyi parilla päivällä viisumikäytäntöjen muuttumisen takia (Tiibetiin matkustavat voivat hakea Kiina-viisumit käytännössä ainoastaan Kathmandusta) Lisäksi emme päässeen EBC:lle kun alue oli suljettu ulkomaisilta ilmeisesti jonkin free tiibet tempauksen takia. Kun Everestin koukkaus karsiintui pois, niin matka-aikataulukin pysyi kasassa vaikka Tiibetiin pääsy lykkääntyikin. Ja ne ylimääräiset Kathmandupäivätkin meni upeasti mm. kaupungin ulkopuolella patikoiden. Jos reissu saadaan toteutumaan tulevaisuudessakin, niin voin suositella varauksetta. Red Spokeskaan ei tällä hetkellä tule kysymykseen kun Tiibetin matkustuslupa vaatii vähintään 5-hengen ryhmän jossa kaikki jäsenet ovat samaa kansalaisuutta. Lisäksi jotkut kansalaisuudet (mm.britit) ei pääse maahan tällähetkellä lainkaan -tai tällähetkellä ei pääse kukaan kun lokakuun alusta rajat on olleet taas täysin suljettu ulkomaalaisilta.
Reissu meni todella hienosti. Tiibet on ihan uskomattoman hieno maa kaikin puolin ja pyörä ehdottomasti paras kulkuväline siihen tutustumiseen. Fillarin selässä kun pääsee paljon lähemmä paikallisia ihmisiä ja kerkiää paremmin ihmettelemään järjettömän hienoa luontoa.
(mulla oli järkkäri tarakalla ja kameralla tuli otettu noin 1000 kuvaa vaikka koitin säästellä muistikorttia ja dellailla epäonnistuneita pitkin matkaa. Ja gopro:ssakin on joku 150 clippiä editoitavaksi :) )
Kiitti replystä. Ja tosi hienoa että reisu onnistui! Olin melkein varma että ei ole onnistnut... niin poskettoman hankalia nuo tämän hetkiset viisumisäännökset ovat.
Mutta pistä ihmeessä niitä kuvia jahka joudat. Vaikka onhan niitä kuvia tuolta pätkältä tullut katseltua :/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.