Näytä tavallinen näkymä : Minkälaisia kokemuksia teillä sähköfillarista nyt lumitalvena 2012?
magnuken
22.02.2012, 00.28
Kertokaapa te kokemuksianne, jotka työmatkaanne olette nyt tänä lumisena ja välistä hyvinkin kylmänä talvena tehneet sähköfillarillanne? Miten on avustus paksusssa lumessa riittänyt ja akkujen varaus ym sellaiset seikat ja kuinka pitkät matkat ovat olleet kyseessä?. Miten ovat fillarit pelanneet ja niiden elektroniikka akkuineen?
Itse tein pitkään tämän vuoden puolelle noin 2 x 15 km pituista työmatkaani Rixe Nancy S fillarillani, mutta sitten kun tuo auraus fillariteillä alkoi nyt helmikuussa olla välistä hieman hakusessa niin ei oikein enää natsannut. Matka meni kyllä paksussakin lumessa oikein siedettävästi noin 10 km verran kun otti sähkömotista käsikaasun kautta kaikki tehot pihalle, mutta sitten se 10 Ah akkuni alkoikin hyytymään ja loput 5 km oli ihan yhtä tuskaa niissä kinoksissa raskaalla fillarilla polkiessa!
Tuon takia olenkin nyt suunnittelut ostavani alkuperäisen 10 Ah akun tilalle sellaisen Panasonicin uuden 18 Ah akun. Ainoa onkelma vaan, kun se kustantaa sellaiset 650-750 euroa!
Työmatkat ajelen kyllä crossarilla, mutta kotopuolessa käydessä ajoin n. 20 km lenkin faijan Boostbikella. Tonnin vehje, jossa oli kyllä paljon toivomisen varaan, mutta viiden sentin hangessa jaksoi aikas kivasti ajella ja akku olisi riittänyt kyllä vielä ainakin toisen samanlaisen pätkän -10 c:n pakkasesta huolimatta. Kevyestihän tuo kulkee, mutta itse pärjään toistaiseksi lihasvoimalla.
edit: ja sen verran vielä, että niin raskas sillä fillarilla on ilman sähköavustusta ajella, että jos veto loppuisi kesken matkan niin ainakin talvella tulisi kyllä itku.
itse en ole tyypannut, mutta postimies kaverit on ihmettellet kuinka ovat ilman pärjänneet. niillä tosin hieman kantamuksia mukana.
Tommosella http://www.fahrrad-xxl.de/produkt/fahrraeder/e-bikes/rixe-nancy-s-27-g-herren olen ajanut koko talven joka arkipäivä työmatkaa. Reilu 20km edestakainen matka.
Pyörä on lämpimässä säilytyksessä molemmissa päissä matkaa.
Ainoa ongelma on ollut Maguran hydrauliikkajarrujen kanssa eli joko pakkanen ja/tai jatkuva siirtely lämpösen ja pakkasen välillä tuntuu aiheuttavan sen, että niitä jarruja saa ilmata useita kertoja talven aikana. Onkohan tämä yleistä hydraulisilla levyjarruilla?
Tietysti -25 asteessa vaihteet toimii jäykästi, kuten normaalissa pyörässäkin. Mutta myös tuo dualdriven napavaihdeosuuskin on toiminut kuitenkin moitteetta.
Sähkösysteemin toiminnassa en ole huomannut mitään eroa kesään. Tehoa tuntuu tulevan ihan yhtä hyvin ja akun varaustila päivän jälkeen (lataan aina kotona joka päivä) on sama kuin kesällä. Tilanne olisi ehkä toinen jos pyörää pitäisi pihalla. Akku on muutenkin aika uskomaton peli. Se on jo ladattu noin 175 kertaa enkä huomaa mitään heikkenemistä uuteen nähden. Noin 35km on kantama lujaa ja täydellä avustuksella ajaessa.
Kesäksi aion ostaa maantiepyörän ainakin parempien kelien nautiskeluun ja kunnon jatkokehitykseen. Mutta talvipyöräksi tuo on loistava kun ei tarvi hengästyä hirveästi jos on liian kylmä ja silti pääsee eteenpäin. Vauhtia piisaa hyvin vaikka on Nokian W240 edessä ja takana. Pitkä akseliväli tekee myös pyörän vakaammaksi ajaa liukkaalla. Miinuksia on tietysti pyörän paino (joka toki on markkinoidan parhaasta päästä) ja akun todella pitkä latausaika (ei voi ajaa pitkiä lenkkejä niin että lataisi tauoilla). Ja kai se laittomuuskin on pieni miinus.
...jarruja saa ilmata useita kertoja talven aikana. Onkohan tämä yleistä hydraulisilla levyjarruilla?
Ei ole yleistä. Eihän tuo ole mitenkään järkevääkään. Mitäpä jos sun jarruissa on vaikkapa vuoto jossain.
Tällä:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/AsennuksenJalkeenXS.jpg/full
tullu vedeltyy nyt n. 1500km työmatkoja läpi lumen ja jään. Renkaina Noksun WXC:t - 300 nastaa per kumes.
Ohjausyksiön siirisin likastumasta tohon pikku kolmion päälle takaiskarin kohdalle. Parempi paikka siinä.
Ajan 3-4krt / viikko 40km työmatkaa. Mun + varusteiden + fillarin yhteispaino jtn 120-125kg eli kuletettavaa riittää.
Toi 9Ah:n putkiakku riitti kesäkelillä hyvin 40km, mutta nyt talvella tippunu puoleen. Käytän lähes kokoajan High-avustustasoa. Lataan akun päivällä töissä ja sitte taas kotona.
Talvipyöränä ehtiny olla sekä cc että jäkkäperä ja kyllähän toi eBud on mukavin mennä. Ainakin -18C toimii ihan hyvin.
Ajan sekä jousitus että rengaat aika löysinä, joten pyörä on mukavan pehmee, mutta kulkee avustuksen kanssa melkein kesävauhteja.
Keskisykkeet siinä 120-130 luokkaa. Voi ajaa ja muutenkin treenaa enemmän, nyt kun ei mee niin jumihin työmatkoista.
Sähkön myötä riittää vähemmät vaihteet, joten vaihdoin ton 3 x 10 --> 1 x 9 ja grippariin.
Hela hiton viesti on sitte vähän offaria, kerran olen mennyt töihin ja kuukaus myöhemmin takas sähköpyörällä tässä talvella ja muutenkin on vähissä.
Akku kannattaa ottaa sisään lämpimään. Lisäksi kun vetää esim. polyeteenifoamia (nimi mahdollisesti tahattomasti muutettu) 10mm kerroksen pintaan tiiviisti, niin luulis pysyvän vähän aikaa lämpimänä. Vaikka vielä LiPo-safeen pakkaa ne vuoratut akut, niin voi jeesata. Ite laitoin pussukkaan pysyvästi, niin ei kolaritilanteessa mahdollisesti repeävä LiPo polta perskarvoja. Samoin tietty latauksessa, tosin palokuormana on muutama desi foamia pussukan sisässä. Mulla on toi foami etupäässä suojaamassa akkuja, mutta talvella se eristää kyllä hyvin. 20-30C LiPot eivät pahemmin lämpene, joten semmosta en huolehdi. Eiköhän "sulake" mene ensin.
Huonommat ohjurit lämpenevät niin julmetusti, että jos ohjuri ja akku ovat samassa "laitetilassa", niin sitäkin kautta voi akku pysyä lämpimänä. En kyllä sitten kesällä pidä hyvänä ajatuksena.
Mitäs etuveto/takaveto -leireissä? Tai siis yksiveto/kaksiveto. Ite tykkään kyllä kaksivedosta, tosin saa olla mielellään pitävät nastagumeet, jos laillisesti PASsin kanssa ajelee. Ja kukas sitä muuten. Planeetallisia takamoottoreita on työkaveri rikkonut kaksi, toisesta lähti pakan kiinnitys hienosti lohkeamalla ja toisesta pamahti koko pakan puoleinen poski hajalle.
En ole syksystä eteenpäin ajanut varmaan paljon sataa kilometriä enempää ja siitäkin vain puolet lumikeleillä. Vähän protoiluvaiheessa hommelit vielä, mutta jos keväällä sais vakituisempaa käyttöä.
Akkuvinkki: kolme näitä sarjaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=19719
Ja pari tommosta kolmensatsia rinnan, jos ei muuten riitä. Voi huoletta ladata tunnissa täyteen. LiPolla on toki vähempi massaa, mutta epästabiilimpi ja lyhytikäisempi. LiFePO4:lla käsittääkseni myös laajempi lämpötila-alue, mutta kaipa kylmäpurussa varaus silti nopiammin lähtöö. Tarkista faktat iha ite!
Ohjurivinkki:
6 FET 4110 MOSFET MK2 sensorless Controller LYEN Edition
http://www.lyen.com/ (ei ole listalla, mutta meilillä saa; lienee vaan uudemmalla designilla vs. "mini monster"; pedal assist -ohjaus tuntuu olevan vähän hanurista, jatkaa kolmisen sekuntia polkemisen loputtua, mutta täytynee tehdä väliin Arduinolla oma tulkki, joka ohjaa PASsin pulssien mukaan throttlea sopivasti; tietty jarrukahva-anturi auttaa, mutta...)
Tuo greencyclen myymä etumoottori tuntuis olevan aika hyvä, mutta onhan noita kiinanihmeitä monta muutakin, Qute-85 olis keveydessään kiinnostava. Greencycle ei taida oikein myydä moottoreita tai kiekkoja erikseen, itse onnistuin jonkun nurkkiin jääneen tilaamaan kun en niitä roippeita halunnut. MXUS on merkki ja saa kai niitä Kiinastakin tilata.
Tänään mentiin paikotellen jo aika syvällä:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/All_snow.JPG/full
Täysin auraamatonta klv:ää riittävästi. Ilman sähköä olisi mennyt varmaan taluttamiseksi. Nyt tuli kaaduttuu pari kertaa, ku etunen sutas. Virrat riittti just ja just 18km matkaan, vaikka yritin ajaa säästellen ja itse normaalia enemmän töitä tehden. Ois matka ollu millä tahansa kakspyöräsellä tiukkaa veivata kotiin. Tolla tuli just ja just. Mukavaa oli, että vaihteet pelas loppuun asti ilman, että ketjut ois alkaneet hyppeleen. Takapakka oli huolellisesti lumetettu. Aikaa meni 2x normi.
Tuon takia olenkin nyt suunnittelut ostavani alkuperäisen 10 Ah akun tilalle sellaisen Panasonicin uuden 18 Ah akun. Ainoa onkelma vaan, kun se kustantaa sellaiset 650-750 euroa!
Vähän OT, mutta mainitsemallasi hinnalla (melkein) saa tälle kaudelle tulleen uuden 24 Wh akun (760e). 18 Ah akku kustantaa saksassa 459 e + 10 e postikulut Suomeen. Itsellä vielä mietinnässä, investoisiko 24 Ah akkuun. Nykyinen 12 Ah + uusi 24 Ah voisi jo riittää TdH:n läpi ensi kesänä ...
Kyllä toi kaksveto on aika ässä sohjossa sohatessa. Liekö tuo hyrrävoima vielä apuna kun on nelikilonen kone edessä (joo, painava on). Point and shoot!
Eipä sillä, vitutti kyllä hitusen ajaa tänäänkin liian kauas Espooseen. Mennessä kulu 4,4 Ah ja palatessa vain 3 Ah. Akku on 10S LiPo. Ihime juttu noin iso ero - ellei sattunut joku mittaustapaturma - mutta kyllähän sitä Espoosta poispäin aina keveämmin mielin tulee ja tervanjuontina sinne menee. Onnistuin aamulla vähän epähuomiossa oikosulkemaan akun neljän millin bulletilla, lähti liitin höyrystymään ilosesti ja meni akustakin sisältä sulake eli joku veto palo katki... LiPot ovat tässä mielessä ihanan turvallisia, että jotain muuta menee ennen kuin kennon henki tulee pihalle.
Noin muuten olen sitä mieltä, että yli 10km etäisyys konttorille on vaan hanurista eikä siinä sähköpelleilyt auta ja että siitä pitäisi vaikka verottajan rangaista sen verran, ettei tulis itteään kiusattua moisella. Nih.
Kyllä toi kaksveto on aika ässä sohjossa sohatessa.
Joo, tänään suti välillä molemmissa päissä samaan aikaan, mutta sieltä sitä vaan tultiin 18km eikä menny ku 1t 5min. Kaks suunnittelematonta jalkautumista tuli tehtyy. Pikku pätkä piti taluttaa polulla, ku ei kestänyt ajoa.
18km mullakin, aika sissi olet jos koko talven olet vetäny. Mulla vasta toka meno-paluu eikä edelleenkään oikein hotsita. Kesäaikaan olen ehkä 15 kertaa ajanu neljän ja puolen vuoden aikana... tosin ennen matka oli vielä pidempi, 25km. Musta ei taida oikein työmatkapyöräilijää olla tulossa. Ellei toi sähköpelleily auta siihen edes kesäaikaan.
Ehkä näin sut Paciuksenkadun sillalla noin vartin yli kasi?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.