PDA

Näytä tavallinen näkymä : Isojen poikien, xxl pyöräilyä +100kg

Sivut : [1] 2 3

Jake_Kona
06.02.2012, 20.53
Avataan tälläinen yli sata kiloisille suunnattu oma ketju jossa pyöritellään isojen poikien
rengaskokoja, kiekkoja, ajovarusteita, vauhtia ja vaarallisia tilanteita yms.
xl-6xl ja ei niin keveille vauhtihirmuille.
Yli 100kg ei ole pyöräilyssä etu, mutta ei anneta sen haitata.

Mitä esteitä tai hankaluuksia? Miten ne oijotaan tai voitetaan?

Oatmeal Stout
06.02.2012, 21.05
Neuvolavaa'at punnitsevat sataanviiteenkymmeneen kiloon nykyään.
KT Zeffiro Cosmic Carboneilla (SL:() on työmatkavälineenä, mutta kömpelyyden voi kompensoida hitaudella, joten aika arkista kulkeimista.
25mm Michelinit eivät oikein mahtuneet takana pyörimään, joten piti vaihtaa etuvaihtaja, mutta luulen palaavani 23mm:n Pro Raceen ihan suosiolla.
Kenkinä Sidin Genius 6.6 Carbon (Lite) Mega väärän kokoisena valitettavasti, mutta kengät pisäisi teettää Ruskeasuolla tai jalkaterät Mehiläisessä.

pesuman
07.02.2012, 10.17
Olen vain XL-kokoa 90+ kg, mutta siinäkin on jo ihan riittämiin. Pyöräily on hintelien ihmisten laji, ainakin mitä tulee tekstiileihin. Mistään ei löydy pyöräilypaitoja, joihin mahtuisi riskin miehen hauis. Nykyaikaisesti leikatuissa ajohaalareissa näyttää lihaksikas mies lähinnä makkaralta. Italialaisiin tekstiileihin on ihan turha yrittää ängetä, jos rinnanympärys on yli +115cm. Pyörät ja pyörätekniikka on onneksi tänä päivänä hyvällä tolalla, kunhan ei sorru liian kevyisiin vanteisiin. Niihin onneksi merkitään nykyisin kuskin maksimipaino, joten on omaa hölmöyttä, jos vanne sortuu alle. Vain kerran olen joutunut tilanteeseen, jossa vanne alkoi resonoimaan alla. Se pelästytti, mutta loppui, kun vauhtia hiljensi sopivasti. Rajanopeus oli siinä 70km/h kohdilla. Etelä-Suomessa ei ole montaa alamäkeä, jossa moiseen nopeuteen pääsee.

Oma kalusto on Wilierin Idoard, joka kestää alla varsin mainiosti. Vanteina pyörii Mavic Ksyriumit, jotka ovat sitkeästi pysyneet suorina, vaikka niitä on runnottu +90kg massalla jo tuhansia kilometrejä.

On mukavaa havaita, etten ole ainoa pyöräilijäksi ylipainoinen. Ainakin succis-porukat ovat yleisesti ottaen melko hinteliä ja reisi näyttää optisesti paksulta XS-kokoisissa pyöräilyhousuissa.

znood
07.02.2012, 10.24
alle satakiloiset keijukaiset perustakoot oman topikkinsa

meidän keveiden kesken:

konan scandaliumrungot kannattaa jättää väliin :)

Kadulle hyvät kiekot esim aksium, ksyrium elite(vahvempi kun sl koska rosteripinnat)
Maastoon hyvät kiekot sun ringlen equalizer 29 (26")-setti.

Highlander
07.02.2012, 10.42
Oma kalusto on Wilierin Idoard...

Lo denominiamo Izoard!...Saluti! Lino

http://triplecrankset.com/wp-content/uploads/2010/02/Lino-Gastaldello-portrait-738x1024.jpg

Kemizti
07.02.2012, 11.44
Maantiekamoista en osaa sanoa sitä enkä tätä, mutta maastopuolella kiekkojen laatuun kannattaa satsata, muuten kestää "normi" kamppeet ihan mainiosti..

Myös rengasasioissa liikutaan kuitenkin vähä omissa osioissa, koska jos joku "normaalipainoinen" puhuu matalilla paineilla ajamisesta maastossa, niin yleensä saan ainakin itse (115kg) lisätä siihen about 0,5 - 1 bar lisää ja silloin renkaan painuma näyttää about samalta, vähän gummista riippuen..

Toinen seikka on sitt täysnotkuissa iskarit, jotkut takaiskarit ei vaan siedä sellaisia paineita, mitä pitäis käyttää näissä painoluokissa, toki tämäkin riippuen jouston pituudesta ja linkkusysteemistä.. Kierrejousi on mehukas valinta (keulaankin), koska ainakin tähänastisien kokemusten perusteella se vaan on herkempi ja toimivampi.. ja ainakin omalle massalleni on löytynyt riittävän tiukkaa jousta..

hyvä topikki !!

tchegge_
07.02.2012, 12.45
Maantiepuolella 32-pinnaiset Mavicin Open Prot on mulla pelittänyt hyvin, edessä nelisen vuotta, takana pari vuotta nyt mennyt ilman ongelmia. Pari vuotta sitten vaihdoin kannattimen ja ohjaustangon vähän alkuperäistä järeämmiksi.
Parhaillaan koitan tiputella painoa alle 110kg:n niin harkinnassa oleva täysjoustofillari pääsisi helpommalla.

TimoS
07.02.2012, 12.54
Aksiumeja en enää hanki. Harva puolaus ja sitten niitä pinnoja saa metsästää. Parempi tiheä puolaus ja normipinnat.

jartsuli
07.02.2012, 13.09
Omakohtainen kokemus että kun tämmösen päälle 100 kiloisen ruhon pistää kunnolla vauhtiin niin siinä aletaan huutamaan jo jarrulta erillai otetta kuin jos puikoissa olisi ns 70kg 'normikuski'. Jos vauhtia pitäisi ottaa ripeästi pois ~40kmh niin siinä tilanteessa on ikävä huomata että cantin palat vain sulaa ja suhisee :) Kiekoista en osaa sanoa mitään, maantiepyörällä on edessä 20 pinnaa, takana 24 ja ovat pysyneet suorina.

Jos jotain hyvää pitää ajatella isojen kuskien osalta, niin 100+ kiloisen pyöräilijän on helpompi pudottaa painoaan kuin jo ideaalipainossaan olevan :)

Kemizti
07.02.2012, 13.18
Jos jotain hyvää pitää ajatella isojen kuskien osalta, niin 100+ kiloisen pyöräilijän on helpompi pudottaa painoaan kuin jo ideaalipainossaan olevan :)

WORD! itellä oli "aloituspaino" +140 kun aloin taas vuosien tauon jälkeen ajaan enemmän.. alaspäin, hitaasti mutta epävarmasti =)

nure
07.02.2012, 15.13
Ei tosiaan tuon painoiset tarvi mitään erityistä ellei sitten ihan HiFi keveihin osiin mene... Turhaa itsensä ylentämistä!

JohannesP
07.02.2012, 16.47
Itselläni on Cervelo S2 hankittu ensi kesäksi ja tällähetkellä vanteina Fulcrum 5. Painoa löytyy tällähetkellä 102kg ja hieman mietityttää noiden vanteiden kestävyys jos sattuu vähän enemmän runttaamaan. Onhan tässä viellä aikaa pudotella painoo sinne alle sataan ennen maantiekauden alotusta...

Jake_Kona
07.02.2012, 21.26
Itsellä, kun paino huiteli 150kg tuntuvilla ja nyt 125kg, olen polkenut ahteri tiiviisti satulassa.
Näin olen mielestäni välttänyt turhaa rasitusta kiekoille. Ja tuntuisi poljentatehonkin kannalta parhaalta ratkaisulta.
Liekö painavemman kuskin kaikenlainen sivuliike (putkelta poljettaessa) lisäävän rasitusta enemmän kuin
eteenpäin vievää voimaa.
Paljon eli mitään en voi sanoa kiekkojen kestävyydestä yhden kesän ja 3 pyörän kierrätyksellä.
(Mavic 117, aksium, ksyrium equipe ja alex at450)

Rizla
07.02.2012, 21.39
Toinen seikka on sitt täysnotkuissa iskarit, jotkut takaiskarit ei vaan siedä sellaisia paineita, mitä pitäis käyttää näissä painoluokissa, toki tämäkin riippuen jouston pituudesta ja linkkusysteemistä.. Kierrejousi on mehukas valinta (keulaankin), koska ainakin tähänastisien kokemusten perusteella se vaan on herkempi ja toimivampi.. ja ainakin omalle massalleni on löytynyt riittävän tiukkaa jousta..

hyvä topikki !!

Juurikin näin!
Täpäreissä kannattaa pitää silmällä takalinkkujen "vipusuhdetta". Eli joustomatkaa suhteessa iskarin pituuteen. (esim. pitkä joustomatka/lyhyt iskari = ei hyvä.)
Itsellä alla juurikin tällainen ei niin hyvä yhdistelmä 5"/165mm runko, 106kg kuski . Jousi iskarilla jossa on sisäänvaimmennuksen säätö oon saanut pelittämään ihan ok.
Onhan toi aikamoinen sohva, ja melko painavakin vielä.
Sen minkä ylämäessä häviää, niin alamäessä voittaa;)

tchegge_
08.02.2012, 18.16
Juurikin näin!
Täpäreissä kannattaa pitää silmällä takalinkkujen "vipusuhdetta". Eli joustomatkaa suhteessa iskarin pituuteen. (esim. pitkä joustomatka/lyhyt iskari = ei hyvä.)
Itsellä alla juurikin tällainen ei niin hyvä yhdistelmä 5"/165mm runko, 106kg kuski . Jousi iskarilla jossa on sisäänvaimmennuksen säätö oon saanut pelittämään ihan ok.

Samaa olen itsekin miettinyt, mistä löytyy se 5"-6" tuumaa joustava täpärirunko jollain dh-iskarilla? Transition Bottlerocket?

lansive
08.02.2012, 22.05
Samaa olen itsekin miettinyt, mistä löytyy se 5"-6" tuumaa joustava täpärirunko jollain dh-iskarilla? Transition Bottlerocket?

Eikö Nicolai ole aika lähellä haluttua? Siis Helius AM.

kooki
09.02.2012, 10.18
Eikö Nicolai ole aika lähellä haluttua? Siis Helius AM.

Universaali vastaus: kyllä. Mitä toden näköisin seuraaja Reignille. Vanhassa niksussa oli vielä samaa pituutta tuo iskari mutta uudesta en ole ihan varma. Sais ELKA:n kiinni suoraan tuohonkin. Toki dollaria vaan tiskiin niin saahan siitä uudenkin...

nimim. 195/110 (ei verenpaine)

AAJP
09.02.2012, 10.57
Kiinnostais kuulla onko suosituksia cyclocrossareista jolla ois tarkotus ajella sekä asvalttia että hiekkapätkää, 187cm pituutta ja painoaki 105kg, joten sais kestää jonkinverran. Löytyyhän tuolta paljonki cyclocrossareista juttuja mutta kun siellä pyöritään neuvola painoissa niin isojen miesten kokemukset olis tervetulleempia. Cannondalen (Sportax) ja Focuksen (Larunpyörä) pyöriä tullu kateltua, hintansa puolesta sopivat meikäläiselle (max 2000e?), matka-ajoa kuiteskin vaan tällä tulis ajeltua kun on sitte metsään iha Meta 55:nenki. :)

PaH
09.02.2012, 11.41
^ kooki - Helius AM:ssä on muuttunu iskarin koko vuosi sitten ja runko syö nyt 216mm pitkää iskaria - ennen noissa oli 200mm:en -
eikä tuo muutos aineskaan huononna jouston toimintaa ison miehen alla. Tilan puolesta tuohon menee mikä vaan iskari.
Niksut kestää raskaammankin kuskin alla, mut laakereiden uusintaa saa noidenkin kanssa harjoitella tiuhaan.

kooki
09.02.2012, 15.26
^ kooki - Helius AM:ssä on muuttunu iskarin koko vuosi sitten ja runko syö nyt 216mm pitkää iskaria - ennen noissa oli 200mm:en -
eikä tuo muutos aineskaan huononna jouston toimintaa ison miehen alla. Tilan puolesta tuohon menee mikä vaan iskari.
Niksut kestää raskaammankin kuskin alla, mut laakereiden uusintaa saa noidenkin kanssa harjoitella tiuhaan.

Näin olin antanut itseni ymmärtää sekä leekereiden että iskarin suhteen. Kiitos vahvistuksesta. Ei taida kuumetta pahemmin kuitenkaan laskea, joku tuossa vaan viehättää :D

Raijkaard
09.02.2012, 17.15
Kiinnostais kuulla onko suosituksia cyclocrossareista jolla ois tarkotus ajella sekä asvalttia että hiekkapätkää, 187cm pituutta ja painoaki 105kg, joten sais kestää jonkinverran. Löytyyhän tuolta paljonki cyclocrossareista juttuja mutta kun siellä pyöritään neuvola painoissa niin isojen miesten kokemukset olis tervetulleempia. Cannondalen (Sportax) ja Focuksen (Larunpyörä) pyöriä tullu kateltua, hintansa puolesta sopivat meikäläiselle (max 2000e?), matka-ajoa kuiteskin vaan tällä tulis ajeltua kun on sitte metsään iha Meta 55:nenki. :)

Ei toi paino vaadi mitään ihmeellistä syklarilta, jos tarkoitus on ajella normaalia lenkkiä. Ajokaveri painaa kympin enemmän ja runnoo sen hinnatalkaen Fujia miten lystää. Hyvänä on pysynyt. Pienempi ukko laittaa rungon paljon kovemmalle rääkille, jos pyörällä ajetaan oikeasti crossia.

Jake_Kona
09.02.2012, 18.55
Kyllä cc-pyörä kestää rääkkiä maantiellä hyvin.
Kokotaulukoissa l. runkokoissa on mielestäni paljon ihmeellisyyksiä.
Kannattaa olla tarkkana kokomerkintöjen ja rungon oikean koon kanssa.
Ne ei välttämättä lähellekkään samat. Paitsi eräs K:lla alkava pyörämerkki.
Jos koko on ilmoitettu 60cm, runko 59,5cm l. aikas lähellä.

Olen huomannut omakohtaisesti hiilikuituhaarukan paremmuuden myös maantiellä.
Iso mies kun ajaa täyellä monttuun. Tanko lyö käsille todella kovaa, hiilikuituhaarukka vaimentaa
tämmöistä tärinää huomattavasti.

Alkuun kämmenet kipeytyivät 50km lenkillä niin ettei loppumatkasta ollut tuntoa joissain sormissa.
Siihen on tullut muutos ja kroppa on tottunut kämmenpohjan rasitukseen. Ei kipuja enää.:)

Vielä tuunaan ohjaustankoon lisää vylliä, joko sisäkuminauha+tankoteippi tai 2x tankoteippi.
Saa varmaan miellyttävämmän otteen. Pitkällähän on pitemmät sormetkin.

AAJP
10.02.2012, 09.26
Noniin kiitokset asiallisista vastauksista. Joo kyllä näyttää ainaki Focuksessa ja Cannarissa noi top tuben mitat heittelevän aika paljon, Focuksessa L top tube 556 ja XL 571 kun taasen Cannarissa 56cm on 56 ja 58 on 57,5. Pitäs päästä testailemaa kyllä ennen ku lähtee ostelemaan.

Oatmeal Stout
10.02.2012, 19.02
Noniin kiitokset asiallisista vastauksista. Joo kyllä näyttää ainaki Focuksessa ja Cannarissa noi top tuben mitat heittelevän aika paljon, Focuksessa L top tube 556 ja XL 571 kun taasen Cannarissa 56cm on 56 ja 58 on 57,5. Pitäs päästä testailemaa kyllä ennen ku lähtee ostelemaan.
Tai käyttää samaa mittayksikköä vertaillessa.

Jaquel´s
10.02.2012, 21.36
Tälläisella XL rungolla lasketeltu viime kesä eikä toistaiseksi ole vielä allani nöyrtynyt. http://www.pivotcycles.com/bikes/detail/7

Painoa kuskilla + 100kg

AAJP
11.02.2012, 09.30
Joo hyvin epäselvästi sain ton viestin laitettua, perimmäinen ajatus siinä kuitenkin oli että kun Focus suosittelee omaa XL runkoaan 180-185cm kuskille, niin pitääkö tuo kutinsa useimpien valmistajien kohdalla vai onko vain oma mitoitus?

Kal Pedal
11.02.2012, 09.42
Olen nyt hitusen alle 100kg mutta ostaessani maantiepyörän (Spessun Secteurin) painoa oli neljäkymmentä kiloa enemmän. Täysin ongelmitta on pelannut, paitsi kuituinen satulatolppa katkesi.
Cycling Plus-lehdellä oli syksyllä juttu isoista pyöräilijöistä jossa myös kiekkovalmistajien painosuositukset (niitähän on muuten sangen vaikea löytää). Muistaakseni Shimano on ainoa valmistaja jonka missään kiekkomallissa ei ole kuskin painolle ylärajaa.
Voin katsoa jos löydän kyseisen numeron- muuten sen voi varmaan jälkitilata digitaalisessa muodossa. Ihan normi maantiepyörillä siellä 150-kiloiset entiset rugbypelaajat veti.

Oatmeal Stout
11.02.2012, 12.15
Muistaakseni Shimano on ainoa valmistaja jonka missään kiekkomallissa ei ole kuskin painolle ylärajaa.
Näin myös esitti Shimano Nordicin edustaja syksyllä esitellessään sähkövaihteita ja siitä hatunnosto japanilaisille.
Campalla taitaa olla 100kg:n raja useimmissa.

Kal Pedal
11.02.2012, 12.20
Tsekkasin:
-Campa/Fulcrum: 109kg
-Giant SLR: 100kg
-DT Swiss: 90-130kg
-Lightweight: 90-120kg
-Shimano: -
-Mavic: 100kg
-SRAM: 100kg
-Zipp: 102-125kg
-American Classic: 91-113kg

Lähde siis Cycling Plus 10/2011.

Kal Pedal
11.02.2012, 12.23
Samassa numerossa joidenkin pyörävalmistajien suositukset:

-Cannondale: 125kg
-Cervelo: -
-Giant:-
-Scott: 110kg
-Specialized: 113kg
-Trek: 125kg

jartsuli
11.02.2012, 14.35
Eikös nuo painorajoitukset kiekoissa ole per kiekko .. Pyörässä on kaksi kiekkoa.

fob
11.02.2012, 14.56
Paino on vuosien mittaan vaihdellut välillä 104 - 117. Nyt taitaa olla talvipainoa 114. Keijukaista ei minusta saa kuin amputaatiolla tai lihassurkastuman kautta. Parikin ammattilaista on sanonut minulle suoraan, että ylimääräistä rasvaa on noin 12 - 14 kg eli ihannepaino on noin 100 kg. Pituuttakin on lähes 2 metriä, joten sopivien fillareiden löytäminen on ollut aina hieman hankalaa. Pyöräilyn on ilmeisesti kitukasvuisten laji.

Ihan normipyörät on kestänyt maastossa. Jopa DT:n kevyet vanteet. Kunnolla kun on tehty kiekot niin hyvin on kestänyt. Myös ihan Bontragerin valmiskiekot ovat kestäneet ongelmitta, kokemusta on vuosien ajalta kolmesta erilaisesta kiekkoparista.

Aiemmin mainittu ilmaiskareiden paineen tarve on mielenkiintoinen asia: edellisessä Trek Liquidissa riitti 150 yksikköä, nyt alla oleva GF HiFi tarvitsee noin 240 hevosen puolikasta. Liquidilla ajelin 6 vuotta eikä iskarin kanssa ollut mitään ongelmaa. Toivottavasti tämä uusikin kestää.

Suurin ongelma on ollut pyöräilykengät. Vaikka jalkoihin sopii sirot normikengät 45/46, ovat niin hiihto- kuin pyöräilykenkien valmistajat ymmärtäneet numeroinnin ihan omalla tavallaan. Shimanon 48 kokoinen MT91 gorekenkenkä on vaan liian pieni. Tähän kun sitten lisätään ammattitaidottomat sisäänostajat, jotka tuijottavat vain niitä kokonumeroita ja pienissä päissään tuumaavat, että "juma mitä kanootteja! Ei kukaan tarvitse 46 suurempia kenkiä". Onneksi Velosportista on saanut ainakin toistaiseksi sopivia Sidejä, jotka ovat tarpeeksi kapeatkin.

Kun tuota massaa ja vielä voimaakin on riittävästi, on vuosien mittaan oppinut ajotyylin joka säästää niin miestä kuin pyörääkin.

Oatmeal Stout
11.02.2012, 15.52
Eikös nuo painorajoitukset kiekoissa ole per kiekko .. Pyörässä on kaksi kiekkoa.
Kuljettajan painoa.

jartsuli
11.02.2012, 17.46
Hmm mihinköhän mä nyt tän asian sekotan.. oisko ollu renkaiden kantavuuteen (?)

znood
11.02.2012, 18.21
Ihan normipyörät on kestänyt maastossa. Jopa DT:n kevyet vanteet. Kunnolla kun on tehty kiekot niin hyvin on kestänyt. Myös ihan Bontragerin valmiskiekot ovat kestäneet ongelmitta, kokemusta on vuosien ajalta kolmesta erilaisesta kiekkoparista.

Mulla on vanteet kestäneet ok kunhan välttää alunippeleitä ja kevennyspinnoja. 1.8 pinnat vielä ok.
Kevennysvanteet vaativat pikkusen enempi rihtaamista ainakin mun käytössä ja lopulta mavicin xc717 kehät ovat aina alkaneet halkeamaan nippelin juuresta. Kun ei valitse ihan kevyintä kiekkosettiä vaan ottaa esim enduroon käytettäviä kiekkoja ja muistaa ensirihdata ne kunnolla on pitkälti kuivilla :) Maastokäytössä myös harvaanpuolatut kiekot kannattaa kiertää kaukaa ja valita 32 tai 36-pinnaisia kiekkoja.

Hoples110
11.02.2012, 21.16
Mukavaa että vihdoin avattiin tällainen keskustelu. Fulcrum 7:t pyörii alla ja tuntuu kestävän. Kaupungissa ja kanttarin yli mennään vauhdilla ja +110kg painolla. Haastattelin tänään erästä entistä huippu-urheilijaa joka valitteli pyörän runkojen hajoavan alla (100kg). Kolme runkoa oli kuulemma katkennut, eri merkkejä. Hurjalta kuulosti mutta tuskinpa tuo ihan lämpimikseenkään höpisi.

Jake_Kona
17.02.2012, 20.40
Pistän parhaan linkin isojen poikien pyöräilyasuista. Usa ja rahti ja tulli vielä päälle!

http://aerotechdesigns.com/

jartsuli
17.02.2012, 21.16
Lidlistäkin saa ihan hyviä :-)

Ettan
18.02.2012, 14.47
Kyllä mulla kesti Bianchin vakio kiekot hyvin kesän 2000km. Painoa on kumminki 130kg. Ja nyt talvella oon menny Trekillä joka päivä 7km töihin ja takas. Kai se on ajotyylistäkin kiinni. Jos runnoo hirveesti tai hyppii hyppyreistä. Itse olen enemmän asfaltti ja vähän polkujen kulkija... Tässä pyörät :

http://i1208.photobucket.com/albums/cc364/Joni_Sohlberg/IMG_0678.jpg

http://i1208.photobucket.com/albums/cc364/Joni_Sohlberg/IMG_0676.jpg

tchegge_
18.02.2012, 15.51
Kyllä mulla kesti Bianchin vakio kiekot hyvin kesän 2000km. Painoa on kumminki 130kg. Ja nyt talvella oon menny Trekillä joka päivä 7km töihin ja takas. Kai se on ajotyylistäkin kiinni. Jos runnoo hirveesti tai hyppii hyppyreistä. Itse olen enemmän asfaltti ja vähän polkujen kulkija... Tässä pyörät :

Mulla alkuperäinen ritcheyn keijukiekko kesti noin 2 kuukautta kunnes ekat pinnat katkes kun piti 30 km/h:n vauhdista hypäyttää pyörää 2cm katukiveytyksen päälle, alastulo ei ollut kaikkein pehmein.
Etukiekko kestikin vuoden kunnes jyrkässä ylämäessä putkelta runtatessa napsahti pinna poikki. :D

Fiksummilla pinnoilla ne kestikin hyvin.

Slim_Jim
24.02.2012, 11.26
Itsehän olen alle 80 kiloinen kärpänen, mutta ukko painaa varmasti ainakin 130kg, semmoinen melkein 2-metrinen karppaasi.
Pitäisi äijälle vaan jonkunlainen pyörä kehitellä, että aloittelisi näin viidenkympin korvilla vähän liikkumaan, ei nimittäin näillä liikkumis- ja ruokailutottumuksilla eläkkeellä kauaa ehdi aikaa viettää.

Pitäisi joku kerta sille etsiä jostain joku fitness-hyrbiidi jolla olisi kiva ajella töihin ja takaisin ja huvikseen sillöin tällöin jotain pikkulenkkiä.
Ei sellaiselle rautakangen flegmaattisuuden omaavalle gorillalle voi ihan ekaksi lenkkipyöräksi mitään maantiekonkelia lyödä alle.
Ukkohan itse on sitä mieltä että Inseran kolmivaihteinen kaupunkipyörä betonirenkailla on paras, mutta oikeasti, eihän sellaisella perkelekään oikeata kuntolenkkiä aja. Siinä rupeaa ukolla itselläkin käymään kirosanat mielessä. Vaikkei myönnäkään.

Polla
24.02.2012, 12.47
Pitäisi joku kerta sille etsiä jostain joku fitness-hyrbiidi jolla olisi kiva ajella töihin ja takaisin ja huvikseen sillöin tällöin jotain pikkulenkkiä.
Ei sellaiselle rautakangen flegmaattisuuden omaavalle gorillalle voi ihan ekaksi lenkkipyöräksi mitään maantiekonkelia lyödä alle.
Ukkohan itse on sitä mieltä että Inseran kolmivaihteinen kaupunkipyörä betonirenkailla on paras, mutta oikeasti, eihän sellaisella perkelekään oikeata kuntolenkkiä aja. Siinä rupeaa ukolla itselläkin käymään kirosanat mielessä. Vaikkei myönnäkään.

Mä speksasin duunikaverille juuri fitness hybiridin. Kun halusi suoran tangon ja hyvää rullaavuutta niin päädyin vannejarrulliseen pyörään johon vaihdetaan aksium kiekot. Kumeiksi durano plus 28 mm. Kuskilla painoa 100 kg.

kooki
24.02.2012, 12.57
Mä speksasin duunikaverille juuri fitness hybiridin. Kun halusi suoran tangon ja hyvää rullaavuutta niin päädyin vannejarrulliseen pyörään johon vaihdetaan aksium kiekot. Kumeiksi durano plus 28 mm. Kuskilla painoa 100 kg.

Komps tolle Durano plussalle. Kestänyt sinkulassa mun ja tyären painon hiekkateilläkin aivan hyvin.

Polla
24.02.2012, 13.00
Komps tolle Durano plussalle. Kestänyt sinkulassa mun ja tyären painon hiekkateilläkin aivan hyvin.

Joo, ihan ehdoton keväälle maantielenkeille jopa, tuli huomattua miten idioottivarma rengas on kyseessä :)

Jake_Kona
25.02.2012, 23.39
Renkaita on varastossa monenlaisia. Misukan 23c on liian kovat, ei siis hyvä 120-130kg.
Nyt cc:ssä alla kesää varten schwalde road marathon supremet 700-32c. Varmaan hyvät "reeniin".
Ovat vain vähän ehkä liian painavat kuntopyöräilytapahtumiin(/"kilpailuihin").:)

Kuinka pienellä ja kevyellä kumilla olisi hyvä lähteä liikkeelle? Jos löytyisi suosituksia.

Olisko 28 tai 30 koolla sopivia? Tai eteen kapeampi.
Mitä itse käytätte?

Pyörä cc- kona major jake. Kiekot ksyrium equipe

Risto Koivunen
26.02.2012, 00.13
Jaa että Durano Plussaa tehdään nykyisin myös 28 mm versiona? Täytynee harkita ostoslistalle laittamista, kun normi-Duranon onnistuin viime vuonna kertaalleen puhkaisemaan. Aika lailla tosin näyttäisi tulevan lisäpainoa tuossa plussa-versiossa.

Aika varovaisilta muuten vaikuttavat nuo Schwalben suositukset renkaiden kuormitukselle - tuon 28 mm Durano plussan kohdalla suositelluksi maksimipainoksi ilmoitetaan 85 kg. Tuohon rajaan pääsee tällainen normaalipainoinenkin, kun lastaa mukaan sopivasti juotavaa ja syötävää lenkille.

Noihin isojen poikien ajeluihin liittyen tulee mieleen kokemus viime kesältä, kun olin vetämässä porukkalenkkiä maantiellä, ja mukaan sattui tällainen vähän paremmalla ruokahalulla varustettu veikkonen. Jossakin välissä tämä kaveri sitten päätyi viereeni jonoon keulille, ja tarkistin tietääkö tämä miten siinä keulalla tulee ajaa. Kun mainitsin, että alamäessä keulalla olevien tulisi polkea, niin kaveri totesi että kyseinen ohje "ei koske yli 120 kiloisia". Klaukkalantien pitkässä alamäessä pääsin sitten ihmettelemään tätä aerodynamiikan ihmettä, kun kyseinen kaveri ajeli alamäen polkematta vauhdikkaammin kuin mitä tällainen ruipelo reippaasti polkemalla. Toisaalta ylämäissä samainen kaveri taisi joutua tekemään vähän enemmän töitä.

Jenkkakahva
26.02.2012, 10.39
Kuinka pienellä ja kevyellä kumilla olisi hyvä lähteä liikkeelle? Jos löytyisi suosituksia.

Mitä itse käytätte?

Mullon ollu maantiepyörässä Vittoria diamante pro:t ja Conti 4000s:ät molemmat 23 millisinä ja painetta olen pitänyt aina vähintään 8bar. Vittoriat on ehkä hieman mielyttävämmät, mutta ei ne Contitkaan mielestäni kovat ole. Contit eivät ole vielä kertaakaan puhjenneet, kun taas vittoriat useasti. Näin neuvolamitoilla (95kg) ja em. kokemuksella uskaltaisin suositella Contin 23 millisiä kumeja.

lordoosi
26.02.2012, 12.42

Mitä itse käytätte?

Pyörä cc- kona major jake. Kiekot ksyrium equipe

23mm Blizzardit kesti puhkeamatta noin 1500km 100kg:n mörön alla. Vaihdoin ne kuitenkin 25mm Duranoihin, kun takarengas kului kantille. Rullaavuus Duranoilla parani ihan järkyttävästi.

Polla
26.02.2012, 22.35
Jaa että Durano Plussaa tehdään nykyisin myös 28 mm versiona? Täytynee harkita ostoslistalle laittamista, kun normi-Duranon onnistuin viime vuonna kertaalleen puhkaisemaan. Aika lailla tosin näyttäisi tulevan lisäpainoa tuossa plussa-versiossa.

Onhan tota 28 mm valmistettu jo pitkään käsittääkseni mutta siinä on sitten reunoissa rautalanka, ei mitään havaintoa miten vaikea se on saada vanteelle. Ite ajelin viime kevään 23 mm plussalla ja sama meno jatkuu nyt keväällä kunhan lumet nyt sulais pois.

Bianchirookie
26.02.2012, 23.24
Sata on täälläkin taulussa ja pituutta 182. Skinssin bibseistä on kokoja löytynyt. Noita olen tilannut Bike24 kaupasta. Tämä edullisempi malli on minusta parempi.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=21986;page=1; menu=1000,18,12;mid=321;pgc=0

Olen ajanut koolla L, joka on napakka, mutta erittäin hyvin toimiva. Luulen, että noi mitoitustaulukot osuu aika hyvin.

Jake_Kona
26.02.2012, 23.33
Itse tilasin tollaiset henkselipökät, bibsitkö ne oli. XXXL, 200cm ja 125kg. ei kiristä liikaa
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69662

Risto Koivunen
27.02.2012, 11.15
Onhan tota 28 mm valmistettu jo pitkään käsittääkseni mutta siinä on sitten reunoissa rautalanka, ei mitään havaintoa miten vaikea se on saada vanteelle.

Tuskin se kauheasti vaikeampi voi olla kuin Marathon Winter (auts!). Taidan itse jäädä odottelemaan, jos siitä tulisi kevlar-malli.

Isojen poikien iloksi tuota metallilangallista versiota valmistetaan näköjään myös 32 mm leveydellä.

Kal Pedal
27.02.2012, 14.26
Pistän parhaan linkin isojen poikien pyöräilyasuista. Usa ja rahti ja tulli vielä päälle!

Toinen joka myy isoja kokoja on prendas.co.uk En toisin ole tuolta ostanut joten omankäden kokemusta ei ole. Menee kuitenkin paidat 6XL:ään saakka.

Salaliittoteoria
29.02.2012, 21.46
Liitytäänpä seuraan, meriitit: 203 cm /126 kg

Laurikl
05.03.2012, 16.46
Mahtava keskustelu! Itselläni on Pivot Firebird alla, aikasemmin on ollut Trek 6300, Salsa Big Mama ja cyclocrossina Focus Mares. Ainoat ongelmat on ollu Salsan Reban kanssa kun putket ovat niin pitkät niin notkuivat paljon enemmän kuin 26 tuumaisten vastaava keula joka oli Trekissä ja yhden reippaan dropin jälkeen vääntyi takanavan akseli. Fillariosa viilasi iskarin omalle painolle sopivaksi jonka jälkeen ajo maistui. Mittaa 179cm/120kg

Vaatteiden löytyminen on hankalaa varsinkin kun kokotaulukot ovat jokaisella omiaan ja outoja. Foxin shortseja turha yrittää jalkaan kun taas samalla kokolapulla varustetut endurat menee hienosti päälle. Ajopaitaa/takkia johon mahtuu hartiat ja pötsi saa myös etsiä. Niitä löytyy onneksi myös enduralta ja tuolta http://www.love2pedal.com/Items/Item.aspx?SKU=su.fatbastard.xxl&caSKU=su.fatbastard.xxl&caTitle=Fat Bastard Cycling Jersey Men's XXL 2X 2XL Tommonen on jokaisella itseään kunnioittavalla täysikasvuisella :)

Mihail
05.03.2012, 16.52
Täällähän puhutaan asiaa isolla aalla. Liityn myös joukkoon hilpeään 183cm/120kg, on tosin miehekkäämpi ilmoittaa paino tonneissa 0.12 t.

Oatmeal Stout
05.03.2012, 17.03
on tosin miehekkäämpi ilmoittaa paino tonneissa
Eikös se pitäisi MegaGrammoissa Mg olla?

Mihail
05.03.2012, 17.51
Eikös se pitäisi MegaGrammoissa Mg olla?

Tonni (Megagramma)
t tai Mg
Miljoona grammaa
Esimerkiksi laivojen tai lentokoneiden massa. Myös suurten eläinten, kuten dinosaurusten massa.

Ja tietenkin myös suurien pyöräilijöiden massa :)

znood
05.03.2012, 18.56
Mitenkäs maantierungot ? Tarvisi alkaa katselemaan jotain tarpeeksi jäykkää runkoa kadulle kun nykyinen 1.3kg alurunko taipuu sivusuunnassa ainakin 5cm kun runttaa putkelta. Olenkin vältellyt tangolta ajamista ja vaan pyöritellyt katupyörälläni. Monissa cycloissa on jäykempiä runkoja millä olen siis ajanut mutta mikäs katurunko olis siis järkevä hankinta. Ja turha tyrkyttää mitään colnaagon hintaluokassa olevaa vaan ihan näitä perus 100-1000€ runkosettejä.

Eli 0.11 tonnia taitaa olla massa kutakuinkin.

Polla
05.03.2012, 19.29
Mitenkäs maantierungot ? Tarvisi alkaa katselemaan jotain tarpeeksi jäykkää runkoa kadulle kun nykyinen 1.3kg alurunko taipuu sivusuunnassa ainakin 5cm kun runttaa putkelta.

Ota kuiturunko, se kestää ja on jäykempi!

http://www.pinkbike.com/video/243228/

ilkkaluukkonen
05.03.2012, 20.03
Ai ai, meikäkin ilmoittautuu mukaan. 1kN löytyy painoa, rungot ei kestä eikä ilmaiskarit riitä. Isojen poikien ongelmia.

Vaatteissa on kanssa tosissaan ongelmia, ei tahdo ajokamoja olla pitkillä lahkeilla.

pethe
05.03.2012, 20.20
http://www.love2pedal.com/Items/Item.aspx?SKU=su.fatbastard.xxl&caSKU=su.fatbastard.xxl&caTitle=Fat Bastard Cycling Jersey Men's XXL 2X 2XL Tommonen on jokaisella itseään kunnioittavalla täysikasvuisella :)

Tuollaista paitaa olen ylpeydellä päälläni pitänyt 0,11 tonnin massalla täytettynä. X-kirjaimia siinä on kolme. Hieno paita, oli viimekesän eniten käyttämäni.

Kemizti
05.03.2012, 21.00
Tuollaista paitaa olen ylpeydellä päälläni pitänyt 0,11 tonnin massalla täytettynä. X-kirjaimia siinä on kolme. Hieno paita, oli viimekesän eniten käyttämäni.

Kimppatilaus ?? ;)

Mihail
05.03.2012, 21.05
Jos tulee sellainen, että tehdään kimppatilaus niin olen kyllä mukana.
Pitäähän meidän erottua massasta :D

Eepu
06.03.2012, 12.40
Hahaa, tälläinen ketju ilmestynyt. Nyt taas palataan sinne XXXL osasstolle. Painoa nyt 140+ ja Tunturi H300 on ollut vuodesta 2003. Vanteina on ollut Rigidan korkeaprofiilisia, taka kiekko hajosi kerran mutta sekään ei painon takia vaan kun jarrupalat söi kupeet puhki, sekin tapahtui ajossa ja kirskunta oli aika miehekästä. Onneksi en ollut kaukana kotoa. Rigidan Zap musta korkeaṕrofiili on pyörinyt moitteetta 2 vuotta. Välillä katkeilee pinnoja, ne vahtuu ja rihtaus sujuu ihan kotioloissa. Kaikki työkalut on pakan irroituskaluista nippeliavaimeen.

Olen pysytellyt aika tiiviisti asfaltilla tai hiekkatiellä. Ajoa on tällä pyörällä ainakin 20.000 kilsaa yhteensä, lenkkejä ja talousajoa jota sitäkin tulee vähintään kymppi kun lähdetään asioille. Silloin joskus oli Crecentin ja Pösön raasereita, myös Olmo on ollut. Nykyisin tämä viimemainittu riittää, lukkopolkimet hankin pari vuotta sitten ihan vaan lenkkeilyn ehdoilla, duot tietenkin koska talvella ei tällä fläsällä paljoa ole tehtävissä jos pito lähtee alta tai joutuu nopeasti laittamaan jalan maahan.

Ihan kunnon maastofillaria olen silloin tällöin ajatellut, ehkä joskus.

dILETANTTI
06.03.2012, 13.45
Laitetaan tänne kokemuksia pyöräilystä yli 100 kg (n. 110 kg) painolla. Innostuin pyöräilystä uudestaan harrastusmielessä vuonna 2007.

2008 ostin Nishikin hybridin työmatka- ja asiointikäyttöön. Ensimmäiseksi siitä korkkasti holkittamaton takavanne, toisena säädettävä ohjainkannatin ja kolmantena "joustokeula". Ostin tuohon takakiekoksi Mavicin CXP22-kehällä, Deoren navalla ja DT:n Championeilla. Keulaksi vaihtui Karate Monkeyn jäykkä keula jne. Pari vuotta tuolla ajoin ja sitten myin osina eteenpäin.

2008 ostin Gary Fisherin Cobia -maastopyörän. Ensimmäisellä lenkillä katkesi ketjut. No, tämä ei ole mitenkään ihmeellistä, eikä välttämättä kieli mistään viasta. Toinen ongelma oli löysä takahaarukka. Putkelta runtatessa rengas otti kiinni takahaarukan putkiin. Tuolla rungolla katkoin ketjuja melkoisen määrän. Itse en ole keksinyt syytä, miksi niitä katkeili. Runko murtui takajarrun korvakkeesta reilun vuoden käytöllä. Takuussa tuli uudemman mallin Paragonin runko, joka oli huomattavasti jäykempi takapään osalta. Ketjujen katkeamiset loppui tähän rungon vaihtoon ja vaihtajien vaihtamiseen XT:ksi. Paragonin runko murtui keskiön takaa takahaarukan saumasta ja takajarrun korvakkeesta löytyi myös murtuma. Tässä vaiheessa loppui kiinnostus Trek-konsernin toimivaan takuupalveluun, kun uuden rungon saapuminen kesti molemmilla kerroilla n. 2 kk. Viimeisenä saadun rungon myin pois heti uutena. Tässä ajassa olin hajottanut myös kaksi XT:n yhden Deoren takanavan. Deoresta ja toisesta XT:stä hajosi laakeripesät. Yksi XT:n napa odottaa vieläkin tutkimista, missä vika. Saattaa olla vääntynyt akseli.

Viime syksynä murtui FSA:n kammista akseli. Murtumat (3 kpl) oli akselissa akselin suuntaisesti "spline" osassa. Tällä oli jo ajettu kolmisen vuotta.

Satuloita menee myös hyvää tahtia rikki jäykkäperäisellä ajettaessa. Viime kesänä kaksi.

Harrastuksen edetessä 160 mm jarrulevyt eivät enää riittäneet. Vaikka ne riittävät normaalissa polkuajelussa, niin vähänkin enemmän alamäkivoittoisessa ajossa jarruista loppui teho. Nyt edessä on 200 mm ja takana 185 mm, eikä jarruteho ole enää loppunut.

Mitkä osat on sitten kestänyt. Käytössä on edelleen 2007 hankitun maastopyörän mukana tulleet Bontragerin Ranger 29" kehät, jotka on kyllä pomminkestävät. Viime kesänä kasasin niistä uudet kiekot. Ei vieläkään mitään ongelmia. Eteen laitoin Sun Ringlen freeride navan 20 mm läpiakselilla. Yhdessä kesässä laakereihin ilmaantui klappia. Tosin navoissa on aika huono roiskesuojaus, joten ei ole ihmekään. Pinnoina edessä DT:n Competitionit ovat kestäneet erinomaisesti. Takana on Novatecin napa, joka osoittatui mielestäni hinta-laatusuhteeltaan hyväksi. Yhden kesän ajon jäljiltä ei moitteita. Takana on DT:n Champion pinnat. Rock Shoxin Tora toimi mielestäni erittäin hyvin kohtuu edulliseksi ilmakeulaksi, ei valittamista. Nykyisessä rungossa on Manitoun 120 mm Tower Pro (ilmakeula), johon laitoin jäykän jousen heti uutena. Jopa ekstra-jäykkä voisi olla kokeilemisen arvoinen. Tuo on kuitenkin toiminut ihan hyvin noinkin. Normaali voimansiirto on toiminut ihan hyvin.

Jossain vaiheessa alkoi ottamaan päähän ohjaustangon notkuminen. Nykyisin käytössä on OS DH-tanko, joten ei notku enää. Satulatolppaan kannattaa myös panostaa. Thompson ei ole huono vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan oikeilla osavalinnoilla ja rungolla saa yli 100 kiloiselle täysin toimivan harrastuslaitteen, kuten edellisissä viesteissä on useasti mainittu.

Omat kokemukset:
-hyvät kehät kestää
-hyvät navat kestää
-oikein kasattu kiekko kestää
-oikeaan käyttötarkoitukseen valittu runko kestää
-putkiosat kannattaa valita tukeviksi
-voimansiirto toimii siinä missä kevyemmilläkin (itse suosittelen kuitenkin tasoa XT tai siitä ylöspäin)
-keulat voivat vaatia jäykempiä jousia

Jake_Kona
01.04.2012, 09.34
Nyt pitkällisen soutamisen ja huopaamisen tuloksena olen löytänyt itselleni optimin cc-pyörään sopivan yleiskumin.
Kun painoa 119kg, alla on riittävän luodit ja riittävästi rullaavat Schwalbe road marathon Supreme 700 x 32c ( 32-622)

manu82
03.04.2012, 12.51
Loistava ketju.
Itsellä Sppt:stä 2003 ostettu Bauer (200€ oli silloin hintaa), pyörällä poljettu varmaan 400km josta 300km viime kesänä =).
Pistin tilaukseen uuden (https://www.hobbyhall.fi/p/fi/SLR-200-Racing-28-18-vaiht/245435/92436/92426/92433)kuin lääkäri ilmotti että verenpaineen takia pitää salikäyntiä vähentää dramaattisesti,, hinta oli alle 500€, pitäisi tulla tällä viikolla.
Painoa on 0.136Mg josta tarkoitus olis muutama tiputtaa.
Kesääköhän toi pyörä? ja mikä lahoo ekana?

Oatmeal Stout
03.04.2012, 13.38
0.136mg
vs 0,136Mg :p

manu82
03.04.2012, 14.21
vs 0,136Mg :p

Nyt on iso M =)

ilkkaluukkonen
03.04.2012, 14.44
Loistava ketju.
Itsellä Sppt:stä 2003 ostettu Bauer (200€ oli silloin hintaa), pyörällä poljettu varmaan 400km josta 300km viime kesänä =).
Pistin tilaukseen uuden (https://www.hobbyhall.fi/p/fi/SLR-200-Racing-28-18-vaiht/245435/92436/92426/92433)kuin lääkäri ilmotti että verenpaineen takia pitää salikäyntiä vähentää dramaattisesti,, hinta oli alle 500€, pitäisi tulla tällä viikolla.
Painoa on 0.136Mg josta tarkoitus olis muutama tiputtaa.
Kesääköhän toi pyörä? ja mikä lahoo ekana?

Kai se kestää. Ja nyt on kuitenkin myöhäistä miettiä sitä, kun ostokset on jo tehty :) Käytössähän se sitten selviää.

ilkkaluukkonen
03.04.2012, 14.49
Edit: Tuplaviesti.

lansive
03.04.2012, 15.45
Ainakin navat kannattaisi ensimmäiseksi säätää/säädättää kuntoon. Raivotiukkaan vedetty kuppi-kartio-laakeri ei ison miehen alla kauan kestä. Ja samalla ehkä vaihtaa kuulatkin pyöreiksi (halpiksissa on joskus säästetty uskomattomissa paikoissa). Ensimmäisen lenkin jälkeen kannattaa katsoa, että kiekot ovat vielä suorat ja oikaista jos eivät ole. Isompia kuoppia kannattaa kyllä vältellä muutenkin.

MaxxaM
04.04.2012, 18.56
Hyvä keskustelu!
Meikäläinen 202cm ja paino 0,135Mg (olen liian painava/pitkä ihan kaikkeen), tähän mennessä ollut käytössä kaksi Nishikin hybridiä (402/23,5 runko ja 422/24" runko) ihan toimivia mutta jotenkin
tuntuneet rimpuloilta alla.
Tällä hetkellä polvessa leikkauksen jälkeinen hermovaurio johon kuntoutuksena ainoastaan uiminen ja pyöräily.
Uiminen ihan v.tun tylsää joten olen katsellut 29 mtb:tä ja mahdollisimman suurella runkokoolla. Tähän mennessä löytynyt Trek mtb 29er pyörä jossa runko 23" ja tuntui kohtalaisen mukavalta,
pikkasen ottaa päähän kun seurailee netistä hintoja niin huomaa että pyöräkauppiailla jokin kartellisopimus hinnoista.. jokaisella tämälleen sama hinta josta ei edes tingitä.

Nishikiltä löytyi vielä viimevuonna samalainen 24" rungolla vaan ei löydy enään. v.ttu kun aina pitää tulla joku keskonen joka määrittelee mikä runkogeometria on oikea tämän kokoiselle ukolle,
ihan sama mitä sanovat, minä kun en meinaa 50v enään kilpailuhommiin vaan olisi tarkoitus ajella kuntoilu mielessä mahdollisimman mukavalla pyörällä ja vielä sellaisella joka näyttää minulle sopivalta
eikä joltain lapsenlapsen bmx pyörältä joka on tullut hätäpäissään lainattua.

Jos jollain olisi tietoa mistä löytyisi 24-25" rungolla oleva 29er niin olisin vinkistä kiitollinen.

Polla
04.04.2012, 19.30
Nishikiltä löytyi vielä viimevuonna samalainen 24" rungolla vaan ei löydy enään. v.ttu kun aina pitää tulla joku keskonen joka määrittelee mikä runkogeometria on oikea tämän kokoiselle ukolle,
ihan sama mitä sanovat, minä kun en meinaa 50v enään kilpailuhommiin vaan olisi tarkoitus ajella kuntoilu mielessä mahdollisimman mukavalla pyörällä ja vielä sellaisella joka näyttää minulle sopivalta

Jos jollain olisi tietoa mistä löytyisi 24-25" rungolla oleva 29er niin olisin vinkistä kiitollinen.

Mulla ei oo mitään havaintoa onko tämä edes hyvä tai mitäkään muuta mutta:

http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/5/391/mtb/blast%2029er

http://data.ridley-bikes.com/sizes/sizes2011-en.pdf

XL this size is no longer available

Vosin kuvitella että keski-euroopan nettikaupoista saattaa lötyä tuota viime vuoden mallia tai sitten ihan kyselemällä josko jossain valmistajan oman jämävaraston perukoilta löytyisi. Saattais irrota sopuhintaan? Voisi luulla että Nishikilläkin olisi jämävarasto, kannattaa kysellä!

IncBuff
04.04.2012, 19.47
Oisko Surly Ogresta (http://surlybikes.com/bikes/ogre) sulle pyöräksi?

juho_u
04.04.2012, 19.54
MaxxaM

Ei noista trekeistä ainakaan viimevuonna tarvinnut ovh:ta maksaa. Omassa tippu hinta 17%.
Ei muuta kuin tinkimään, jos pyörän koon tiedät-> ei muuta kuin soittelemaan trekkiä myyviin liikkeisiin ja sit lähimpään liikkeeseen. Esitä saatu tarjous, jos ei myy. Hakee sieltä, mistä sai halvimmalla.

MaxxaM
04.04.2012, 20.17
Jees kiitoksia vastauksista, katselen noi linkit ja kyselen Trek:n pyöristä tarjouksia vielä..

juho_u
04.04.2012, 20.33
Minkäs hintaista fillaria oot muuten suunnitellut? 1000,2000,3000€?

Tuollaisella massalla en hinnat alkaen pyöriin koskisi, jos 29er niin kunnon keula ja vanteet..

Kemizti
04.04.2012, 20.43
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=8629

tuota sais 23" rungolla, kannattaa koeajaa, cuben mitoitus eroaa vähän muista merkeistä käsittääkseni..

dILETANTTI
04.04.2012, 21.06
n. 115 kg ja kaksi Trek-konsernin runkoa on antautunut, joten Trekkiin en rahojani laittaisi, jos maastossa on ajatus ajaa. Ihan oikeasti rungon pitää olla reippaalla materiaalivahvuudella, jotta se toimii painavalla, eikä ole rimpula.

Jos isoa pyörää tarvitset, niin tässä on firma, joka tekee kustomia titaanista ja tietääkseni asialliseen hintaa: http://www.rapid-titan.ru/

Tätä Rapidin tekemää pyörää minä olen päässyt kokeilemaan:
https://lh5.googleusercontent.com/-YRCuhyBTmL4/Tj75nIgW2mI/AAAAAAAAAgY/BxmIY7SBEJQ/s800/IMG_7529.JPG

Vaatii pientä moskovankielen osaamista ja pioneerihenkeä, jotta homma onnistuisi.

Laurikl
04.04.2012, 22.50
Mulla oli ennen trekin 6300+jälkiasennettu Reba Team joka kesti hyvin 125 kilon alla kunnon rytyytystä, kiekkoja hajosi muutama mutta runko palvelee edelleen. Kiekkoihinkin löytyi lääke edesmenneen Tikkurilan Ajomiehen osaavista käsistä.

dILETANTTI
04.04.2012, 22.55
Minulla siis kokemusta vain 29" Gary Fishereistä, mutta Trekin allahan tuo merkki toimi(i). Kyllä rungoissa tapahtui vuosien varrella kehittymistä, mutta pieni epäilys jäi kytemään

MaxxaM
04.04.2012, 23.02
No hinta saisi olla sopiva.. 600-1400e haarukassa.
Hinta mahdollisimman edullinen lähinnä tuon hermovaivan takia jos ei sitten kipujen takia pystykkään jne..

Eikö ajomies enään toimi Tikkurilassa vai onko kaveri siirtynyt taivaallisiin ajojoukkoihin??

juho_u
04.04.2012, 23.24
sama cube kuin r-techillä, 300€ halvemmalla http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a54311/ltd-sl-29-grey-metal-green.html

luuvan
05.04.2012, 00.24
Hep!

Mun mitat on 189cm/110kg ja vakaa aikomus on ettei vuodenvaihteen jälkeen enää tarttis kirjoitella tähän ketjuun :)

Alla pyörii viime kesänä hankittu Rossanon cyclocrossari, joka on toiminut moitteetta jo parisentuhatta kilometriä, niistä n 500km täydessä retkivarustuksessa (n. + 15 kg)

Kal Pedal
05.04.2012, 10.14
Hyvä keskustelu!
Meikäläinen 202cm ja paino 0,135Mg (olen liian painava/pitkä ihan kaikkeen), tähän mennessä ollut käytössä kaksi Nishikin hybridiä (402/23,5 runko ja 422/24" runko) ihan toimivia mutta jotenkin
tuntuneet rimpuloilta alla.
Tällä hetkellä polvessa leikkauksen jälkeinen hermovaurio johon kuntoutuksena ainoastaan uiminen ja pyöräily.
Uiminen ihan v.tun tylsää joten olen katsellut 29 mtb:tä ja mahdollisimman suurella runkokoolla. Tähän mennessä löytynyt Trek mtb 29er pyörä jossa runko 23" ja tuntui kohtalaisen mukavalta,
pikkasen ottaa päähän kun seurailee netistä hintoja niin huomaa että pyöräkauppiailla jokin kartellisopimus hinnoista.. jokaisella tämälleen sama hinta josta ei edes tingitä.

Tuon painoisena minäkin pyöräilyn aloitin (37 kiloa sitten!). Silloin alla oli juuri Nishikin BigFoot joka kestikin loistavasti ja on vieläkin käytössä kakkospyöränä. Eli katso löydätkö jostain käytettynä jos uusista ei löydy oikeita kokoja.

manu82
05.04.2012, 10.28
http://www.supersizedcycles.com pienellä googlauksella, tuolta näyttäis löytyvän ne isoimmat =)

Kemizti
05.04.2012, 11.35
tuplapostaus..

Kemizti
05.04.2012, 11.35
sama cube kuin r-techillä, 300€ halvemmalla http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a54311/ltd-sl-29-grey-metal-green.html

Juu vaan ei saa 23" kokoa, joten.. =/ ja olettaisin r-techin hinnankin olevan neuvoteltavissa, toisin kun nettikaupan.. =)

Harper
05.04.2012, 11.36
Mainio ketju. Täällä mitat 185/115. Pyöräkalusto on kunnossa Niner Air9 ja Spessun Tricross sportin myötä mutta kesävaatteiden kanssa vajetta.
Tossa eka sivulla on johonkin american kappaan linkkiä mut osasiko joku vinkata EU putiikkia mistä vois lähteä kattelemaan lähinnä baggy shortseja ja/tai 3/4 lahkeella olevia. Farkuissa vyötärön tuumakoko 42". Olisko jollain kokemusta esim. noista? http://www.cyclestore.co.uk/productSearch_filter.asp?categoryID=313&brandID=87 . Yhdet Enduran pitkät housut omistan XXL kokoa mut vähän naftit nekin on, oliskohan noissa mallikohtaisiakin eroja sit.

Kemizti
05.04.2012, 11.41
Mainio ketju. Täällä mitat 185/115. Pyöräkalusto on kunnossa Niner Air9 ja Spessun Tricross sportin myötä mutta kesävaatteiden kanssa vajetta.
Tossa eka sivulla on johonkin american kappaan linkkiä mut osasiko joku vinkata EU putiikkia mistä vois lähteä kattelemaan lähinnä baggy shortseja ja/tai 3/4 lahkeella olevia. Farkuissa vyötärön tuumakoko 42". Olisko jollain kokemusta esim. noista? http://www.cyclestore.co.uk/productSearch_filter.asp?categoryID=313&brandID=87 . Yhdet Enduran pitkät housut omistan XXL kokoa mut vähän naftit nekin on, oliskohan noissa mallikohtaisiakin eroja sit.

Itellä vyötärö mittanauhan mukaan 41", mutta No Fear:n dh/rossi-housut 40"-koossa tuntui vähän jopa väljältä, joten sen merkin valikoimaan kannattaa tutustua.. samaten Fox:lta löytyy muistaakseni ainakin kokoa 38" joka on käsittääkseni suurempi, kuin enduran XXL.. CRC:n valikoimaan kannattaa tutustua.. www.chainreactioncycles.com (http://www.chainreactioncycles.com)

vielä tuli mieleeni, että TroyLeeDesigns housut oli mulla kokoa 36" testissä, ne oli inansa tiukat, mutta tuolla CRC:ssä näyttäis olevan niiltäkin shortseja ainakin 38" koossa.. merkkien välillä tuo mitoitus tuntuu vaihtelevan aikalailla.. mutta esmes tuota mallia on 38" koossa, kuvittelisin sen ainakin itselleni mahtuvan: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71038

Azonikilla jopa 40" shortsia kohtuuhintaan.. tällähetkellä tais CRC:ssä olla vielä kaikki paketit ilman postikuluja.. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48370

tchegge_
06.04.2012, 15.02
Vastaus löytyi Halifaxilaisesta metallipajasta. :D
Tai ainakin vastaus kysymykseen jota en ihan asettanut etukäteen.

Toivottavasti Oranki kestää, ainakin osat oli jo edellisen omistajan jäljiltä painavalle kuskille. Pientä säätöä vaatii vielä Alpinen jousitus että sopii omaan makuun, mutta aika lähellä se oli jo ostohetkellä.

Mainio ketju. Täällä mitat 185/115. Yhdet Enduran pitkät housut omistan XXL kokoa mut vähän naftit nekin on, oliskohan noissa mallikohtaisiakin eroja sit.
Olen aikalailla samoissa mitoissa ja voin itsekin todeta että Enduran vaatteista puuttu x tai toinenkin. Kokeilin vuosi sitten noita enduran vermeitä, eikä XXL housut sopineet ollenkaan. Ihme anorektikkopersuille suunniteltuja vaatteita

Laurikl
09.04.2012, 19.34
No hinta saisi olla sopiva.. 600-1400e haarukassa.
Hinta mahdollisimman edullinen lähinnä tuon hermovaivan takia jos ei sitten kipujen takia pystykkään jne..

Eikö ajomies enään toimi Tikkurilassa vai onko kaveri siirtynyt taivaallisiin ajojoukkoihin??

Laitto pillit pussiin viime syksynä, ei oikeen bisnes luistanu kun asiakkaita olivaan kesäisin... Hommissa nykyään, ainakin toistaiseksi hi5 bikesissä.

Itse olen todennut melkein ainoiksi vaatteiksi mitkä menee päälle ja on mukavat niin juuri nuo Enduran XXL koon kuteet. Foxit housuilla jotka piti myös olla XXL kokoa ei mitään toivoa saada jalkaa. Niissä oikeampi koko olisi ehkä L

ilkkaluukkonen
10.04.2012, 09.34
Onko tämän ketjun maasturikuskeilla kokemusta lisäkannullisten ilmaiskarien toimivuudesta 0,1 tonnin painoluokassa? Nuo isomman ilmakannun omaavat ilmaiskarit eivät ainakaan omalla painolla tahdo riittää, kun perässä on 160mm joustoa. Ainakin Rokkarin Vivid Air ja CC:n Double Barrel Air tuntuvat melko kiinnostavilta. Varmimman toimivuuden varmaan saisi kierrejousi-iskarilla, mutta toisaalta painonsäästö houkuttelee.

Kemizti
10.04.2012, 10.43
Onko tämän ketjun maasturikuskeilla kokemusta lisäkannullisten ilmaiskarien toimivuudesta 0,1 tonnin painoluokassa?

Erään alan liikkeessä iskareita työkseen säätelevän ajokaverin kanssa juttelin aiheesta, niin se sanoi, että ilmakannua voi aina tarpeenmukaan supistaa (ainakin foxeissa)..

sakuvaan
10.04.2012, 10.47
Ja ilmakannun kokoa voi kanssa muuttaa, LV, HV ja XV kannut löytyy RP23 ja DHX-A pamppuihin.

ilkkaluukkonen
10.04.2012, 16.49
Erään alan liikkeessä iskareita työkseen säätelevän ajokaverin kanssa juttelin aiheesta, niin se sanoi, että ilmakannua voi aina tarpeenmukaan supistaa (ainakin foxeissa)..

Vaikuttaakohan tuo paljon pintaherkkyyteen? Tällä hetkellä herkkyys on aika olematon. Lisäkannullisista ilmaiskareista kiinnostaisi tietää minkälainen on monialainen suorituskyky. Eli juuret pehmenee ilman, että jokaisessa kovemmassa iskussa iskari pohjaa.

Taitaa meikäläisellä olla juuri Foxin XV kannullinen Float R. Uskoisin, että Rtechissä tuota saa säädettyä parempaan suuntaan huollon yhteydessä, mutta en ole varma säilyykö tuo runko ja iskari minulla enää kovinkaan kauaa.

kokki
11.04.2012, 05.58
200 cm / 110 kiloa .. ja tuossa pyörää kun ostamassa olin niin myyjä sanoi, että Trekin rungolla olis elinikäinen takuu, että jos repee hitsisaumasta tai muuten ns normaalissa ajossa niin ei muuta kuin pyörä takas kauppaan ja tilalle uus runko/vanhan korjaus. Vähä epäilytti, mutta olen uskovinani!

milan1
11.04.2012, 09.06
200 cm / 110 kiloa .. ja tuossa pyörää kun ostamassa olin niin myyjä sanoi, että Trekin rungolla olis elinikäinen takuu, että jos repee hitsisaumasta tai muuten ns normaalissa ajossa niin ei muuta kuin pyörä takas kauppaan ja tilalle uus runko/vanhan korjaus. Vähä epäilytti, mutta olen uskovinani!

Eikös myös Cannondalella ole ikuinen runkotakuu??

dILETANTTI
11.04.2012, 23.23
Trekin takuu on hieno juttu, kun kolmessa vuodessa saa kaksi runkoa rikki ja molemmilla kerroilla odottelee uutta runkoa 1-2 kk parhaan ajokauden aikana. Kolmas runko lähti suoraan myyntiin, jotta pääsin pois murtuvien runkojen ikeestä. Jos myyntivaltti on se, että mainostetaan "ikuista" materiaalivirhetakuuta, on ilmeistä, että firma haluaa pitää asiakkaat tyytyväisinä, kun rungon rikkoutuessa saa uuden tilalle. Tämä on hyvää markkinastrategiaa, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä laadun kanssa.

Ihan vaan sattumalta osuin samaan pyöräliikkeeseen toisen isokokoisen pyöräilijän kanssa. Ja kas hänkin oli etsimässä uutta pyörää Trekin jälkeen. Ja kas kummaa, että hänelläkin oli kokemusta Trekin runkotakuista.

Saintnoaim
12.04.2012, 20.48
Mulla on Spessun crossari ja vanteet shimpan rs20:iin. Painoa mulla on joku 92-95kg, ja olen ryskänny metsäpoluilla, hiekkateillä ja asvaltilla. Hyvin on vanteet kestäneet iskuja ja monttuja. Spessun runkovahvuuksista ei ole mitään hajua, näyttäis olevan ainakin vielä kondiksessa. Kaikki voi mennä paskaksi, oli se sitten laatua tai Biltsun kamoja, turha niistä on hermoilla. Kovaa ajoa vaan ;)

aaltju
12.04.2012, 21.32
Tämä tuntuu oikealta ketjulta aloittaa tällä laudalla...

Kaikki alkoi kun täytin 40 ja totesin että nuoremmaksi en enää ainakaan tule, joten jotain voisi tehdä. Aloin lenkkeilemään karvaisen kuntolaitteen kanssa. Parinkymmenen vuoden liikuntatauon jälkeen lenkkeily jopa tuntui varsin mukavalta.

Kuten porttiteoreetikot ovat meille raittiuskasvatuksen yhteydessä opettaneet johtaa tie aina vääjäämättä kohti kovempia aineita. Niinpä ostinkin halvan 28" yleispyörän miesten Tiimarista. Ajattelin josko sillä joskus ajelisin kauniina kesäaamuna töihin ja niinhän teinkin. Viime kesänä olinkin jo liukunut työmatkapyöräilyn heavy useriksi ja pyöräilin töihin joka päivä satoi tai paistoi ja viikonloppuinakin piti käydä lenkillä... toki unohtamatta metsälenkkejä karvapallon kanssa. Kilometrejä kertyi kesän aikana mukavasti. Lumien tullessa heiaheia laski gpx-tiedostoista matkaa kertyneen yli 3000km... mikä nyt ei sinänsä ole mikään ihme koska päivittäisestä työmatkasta tulee 50 km.

Miesten Tiimarin pyörä palveli pari vuotta 195 cm ja 115 kg ruhoni kuljettimena varsin mainiosti huolimatta siitä että netissä tiedetään niiden olevan mm. hengen vaarallisia virityksiä ja muutenkin kelvottomia kulkineita. Voisin jopa väittää, että noissa pyörissä hinta ja laatu kohtaavat kuluttajalle mieluisalla tavalla, jos en tietäsi että kyseinen väite on lähtökohtaisesti väärä :D

Porttiteorian hengessä matka kuitenkin jatkuu kohti syvempiä vesiä. Tämä talvi meni netistä polkupyöriä surffaillessa ja vaihtoehtoja puntaroidessa. Cyclocrossari kummitteli ajatuksissa, mutta lopulta tingin kuitenkin sen verran että päädyin suorasarviseen... ehkä sitä voi sanoa viisaudeksikin (kroonisesti ajotaitoani ja yleistä selväjärkisyyttäni epäilevä vaimoni ainakin sanoi). Ensi kesä näyttää voiko välineisiin sijoitetun summan moninkertaistaminen (liki viisinkertaistaminen) tuottaa mitään muuta kuin karvaan pettymyksen. Luontaisena insinööripornoaddiktina voinen kuitenkin parantaa mahdollisen pettymykseni pelkästään katselemalla kaunista tekniikkaa ja lukemalla speksejä aamuistunnolla :D

kokki
12.04.2012, 22.42
Nooh, jos Trekin runko ei kestä niin saa tuolla ainaki aloitettua harastuksen ja saa Bionxin sarjan samalla kohtuuhintaan tuossa rungossa.

Kontti
12.04.2012, 22.43
Hyvä tarina, ja tervetuloa foorumille! Porttiteoria toimii, itse olen vasta alkutaipaleella 7 vuoden jälkeen, eikä pyöriäkään ole talliin kertynyt kuin neljä :)

Lassard
13.04.2012, 09.07
Kuten porttiteoreetikot ovat meille raittiuskasvatuksen yhteydessä opettaneet johtaa tie aina vääjäämättä kohti kovempia aineita. Niinpä ostinkin halvan 28" yleispyörän miesten Tiimarista. Ajattelin josko sillä joskus ajelisin kauniina kesäaamuna töihin ja niinhän teinkin. Viime kesänä olinkin jo liukunut työmatkapyöräilyn heavy useriksi ja pyöräilin töihin joka päivä satoi tai paistoi ja viikonloppuinakin piti käydä lenkillä... toki unohtamatta metsälenkkejä karvapallon kanssa. Kilometrejä kertyi kesän aikana mukavasti. Lumien tullessa heiaheia laski gpx-tiedostoista matkaa kertyneen yli 3000km... mikä nyt ei sinänsä ole mikään ihme koska päivittäisestä työmatkasta tulee 50 km.

Miesten Tiimarin pyörä palveli pari vuotta 195 cm ja 115 kg ruhoni kuljettimena varsin mainiosti huolimatta siitä että netissä tiedetään niiden olevan mm. hengen vaarallisia virityksiä ja muutenkin kelvottomia kulkineita. Voisin jopa väittää, että noissa pyörissä hinta ja laatu kohtaavat kuluttajalle mieluisalla tavalla, jos en tietäsi että kyseinen väite on lähtökohtaisesti väärä :D

Älä huoli, olen vähän holistisempi esimerkki samasta aiheesta. Viime kesänä kurvailin miten kuten parista hylkypyörästä kasaamallani vekotuksella, josta pahassa paikassa katkesi kampi ja jätti muistoksi ilkeän arven. No, siitä kiukustuneena marssin ja ostin käytetyn 2000-lukuisen Tunturin, missä se varsinainen lamppu syttyi - tämähän on ihan fiksu peli ja fillarointi kivaa. Porttiteoria vei syvemmälle, ja nyt tallissa on sen Tunskan lisäksi pari muutakin ja ilmoittauduin Tahko MTB:n 45km matkalle....

Mutta oli mulla asiaakin. Mitä raati sanoisi tälläisesta maantiepyörän etuhaarukasta:

http://bike4bike.de/1366-thickbox/rst-federgabel-single-shock-m7-t-28.jpg

Ihan sillä, että reipas paino, kovat ja kapeat renkaat + Suomen routaiset tiet ovat aika fillaria ja käsiä rasittava yhdistelmä. Tuolla saisi vähän pehmeämpää kyytiä.

ilkkaluukkonen
13.04.2012, 11.32
Trekin takuu on hieno juttu, kun kolmessa vuodessa saa kaksi runkoa rikki ja molemmilla kerroilla odottelee uutta runkoa 1-2 kk parhaan ajokauden aikana. Kolmas runko lähti suoraan myyntiin, jotta pääsin pois murtuvien runkojen ikeestä. Jos myyntivaltti on se, että mainostetaan "ikuista" materiaalivirhetakuuta, on ilmeistä, että firma haluaa pitää asiakkaat tyytyväisinä, kun rungon rikkoutuessa saa uuden tilalle. Tämä on hyvää markkinastrategiaa, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä laadun kanssa.

Ihan vaan sattumalta osuin samaan pyöräliikkeeseen toisen isokokoisen pyöräilijän kanssa. Ja kas hänkin oli etsimässä uutta pyörää Trekin jälkeen. Ja kas kummaa, että hänelläkin oli kokemusta Trekin runkotakuista.

Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia elinikäisestä takuusta. Kolmas Mondraker on jo menossa ja vasta reilu vuosi ajettu. Eiköhän tämäkin katkea, jahka polut tulevat näkyviin. Edellinen kesti neljä ajopäivää, ennen ensimmäisten halkeamien havaitsemista. Seuraavaksi sitten jotain muuta, ei tuo takuukuvio innosta, kun sitä joutuu monta kertaa vuodessa tekemään.

Jake_Kona
19.04.2012, 18.15
Olen tässä pienen pyöräilyurani aikana miettinyt ja harmitellutkin cc-pyörrän canttileverjarrujen kanssa.
Painoa kun on niin olen huomannut ettei normi jarrupalat pysäytä riittävän nopeasti. No ratkaisuna olisi tietysti ostaa uudet keskiöt
kaikkiin kiekkoihin ja asentaa uudet levyjarrut, mutta eihän siinä rahallisesti ole mitään järkeä. Joten olen canttien vanki.
Olen nyt keksinyt päivittää 50-60 mm jarrupaloja to 70 mm. Rohkeasti laitoin kona jakeen 72mm v-jarrupalat ja ihan hyvin on pysäyttänyt.
Kokemus ei riitä sanomaan olisiko 70 mm jarrupaloja erikseen myös cantille." Onks kellään" kokemusta.

Kun on painoa jarruilta vaaditaan enemmän. Näin on.

H. Moilanen
19.04.2012, 18.35
Maastopyörän V-jarrujen palat menee ainakin joihinkin canteihin. Esim. Kool Stopin palat toimii tehokkaasti.

kassu_
19.04.2012, 20.11
Ite menin tossa ostamaan Elvedeksen jarrupalat, paketin mukaa ainakin pitäs sopia v sekä cantijarruihin (itsellä v-jarrut). Pysäytysvoimaa tuntuu olevan ihan sopusasti ainakin omalle 105kg ruholle alamäkeen mentäessä, vaikkakin kyseiset kapineet löytyy vasta edestä kun ei hyllyssä ollut enempää. Ensi viikolla toiset ostamaan ehdottomasti itelle niin alkaa tuo pyörä pysähtyynkin taas :)

pacman
20.04.2012, 07.31
Jos cantijarrujen kanssa on ongelmia niin kannattaa vilkaista Tektro CR720 jarrut. Halvat ja suht hyvätkin jarrut kun päivittää palat Koolstopin punaisiin. Ainakin mun jarruongelmat loppui kun laitoin nuo jarrut. Runkoja mulla on mennyt 4v aikana 3. 2 Fortin cyclocross-runkoa ja yksi Canyonin Nerve xc-täpäri. Fortin rungon päivitin Surlyn Cross-check isoimpaan kokoon. Tuo on kestänyt kasassa jo 10000km, uskon että silla ajetaan vielä toinen mokoma. Canyonin eka runko kesti noin 30 tunnin ajan poluilla ryskäämistä. Toivottavasti tämä toinen edes vähän kauemmin.

PTM
20.04.2012, 12.08
Ollut tässä vuosien saatossa useita eri canteja ja kyllästyin lopulta moisiin ja hommasin viime vuonna sitten TRP CX9:t. Jo loppui säätäminen, jarrujen vinkuminen, palojen nopea kuluminen ja mikä tärkeintä - nämä on olleet tehoiltaan ihan oikeat jarrut eikä mitkään hidastimet.

Laurikl
22.04.2012, 11.57
Mulla on nyt Pivotissa Fox DHX 5.0 Air, hyvin tuntuu pelaavan. Propedal saisi olla tehokkaampi. Aikaisemmin oli RP2 jonka Fillariosa modasi painolle sopivaksi. Siitä tuli ihan mahtava sen jälkeen! Suosittelen lämpimästi Fillariosaan päin kääntymistä jos pitää isolle kuskille muokata iskareita

ilkkaluukkonen
22.04.2012, 12.49
Mulla on nyt Pivotissa Fox DHX 5.0 Air, hyvin tuntuu pelaavan. Propedal saisi olla tehokkaampi. Aikaisemmin oli RP2 jonka Fillariosa modasi painolle sopivaksi. Siitä tuli ihan mahtava sen jälkeen! Suosittelen lämpimästi Fillariosaan päin kääntymistä jos pitää isolle kuskille muokata iskareita

Hyvä kuulla positiviisia kokemuksia ilmaiskarien käytöstä! Harkitsitko pyörää hankkiessa jousi-iskaria? Tässä kuumeisesti arvon kierrejousi-iskarin ja lisäsäiliöllisen ilmaiskarin välillä. Kierrejousi-iskari olisi todellakin varma valinta, mutta painonsäästö houkuttelee myös melkoisen paljon. Painoa kun on, niin nuo keventelyosatkin ovat melko rajatusti käytettävissä. Sulla on muuten ihan hauska tuo blogi.

Kemizti
22.04.2012, 13.17
Hyvä kuulla positiviisia kokemuksia ilmaiskarien käytöstä! Harkitsitko pyörää hankkiessa jousi-iskaria? Tässä kuumeisesti arvon kierrejousi-iskarin ja lisäsäiliöllisen ilmaiskarin välillä. Kierrejousi-iskari olisi todellakin varma valinta, mutta painonsäästö houkuttelee myös melkoisen paljon. Painoa kun on, niin nuo keventelyosatkin ovat melko rajatusti käytettävissä. Sulla on muuten ihan hauska tuo blogi.

Sä kun oot tampereelta, niin r-tech tuunaa sulle foxin ilmaiskarin sellaseks, että saletisti toimii.. itellä xc-pyörässä rp23 r-tech customi, enkä vaihtais toiminnallisista syistä xc-pyärään kyllä jousi-iskaria, siinä painonsäästö on niin merkittävä!! jos haluat testailla, niin sovitaan jokupäivä koeajo.. paa privaviestiä aiheesta jos kiinnostaa.. tosin, tällähetkellä xc-fillari on osina, kun tulee vähä laakeripäivitystä yms.. mutt ehkäpä ensviikolla tjsp. ennen TdT:tä pakko saada kuitenkin kuntoon.. =)

Jaquel´s
22.04.2012, 14.20

Omat mitat 197/105 ja Pivotin Firebirdillä ryskänyt vuoden. Hyvin on toiminut ja takana iskuja ottaa vastaan juurikin sama iskari eli DHX 5.0 air. Iskari normi set-upilla ja toimii hyvin. Trekkiä olen harrastanut kanssa vuoden ja sain rungon siitä rikki. Takuuseen sain uuden 1kk odottelun jälkeen jonka laitoin samantien lihoiksi.

Shortseista oon käyttänyt TroyLeetä 38" ja Alpinestarsia 38". farkuissa menee 36" koko helposti.

ilkkaluukkonen
22.04.2012, 18.04
Sä kun oot tampereelta, niin r-tech tuunaa sulle foxin ilmaiskarin sellaseks, että saletisti toimii.. itellä xc-pyörässä rp23 r-tech customi, enkä vaihtais toiminnallisista syistä xc-pyärään kyllä jousi-iskaria, siinä painonsäästö on niin merkittävä!! jos haluat testailla, niin sovitaan jokupäivä koeajo.. paa privaviestiä aiheesta jos kiinnostaa.. tosin, tällähetkellä xc-fillari on osina, kun tulee vähä laakeripäivitystä yms.. mutt ehkäpä ensviikolla tjsp. ennen TdT:tä pakko saada kuitenkin kuntoon.. =)

Tämä mulla on ollut vaihtoehtona, kun nykyiseen runkoon ei muuta iskaria saa. Tosin runko kun hajoaa jatkuvasti, niin vaihdan sen pois. Uudessa tulee olemaan lisäkannullinen jousi tai ilmaiskari, kun enskaa tykkään ajella :) XC-pyörää en tällä hetkellä omista, hankitalistalla sellainen toki on. Olisi tosiaan pitänyt mainita käyttötarkoitus paremmin. R-techissä tosiaan sanoivat, että DHX airin saa tuunattua painavallekin kuskille sopivaksi, kunhan vain käyttää vähän aikaa testailuun.

HMK
23.04.2012, 15.01
Ollut tässä vuosien saatossa useita eri canteja ja kyllästyin lopulta moisiin ja hommasin viime vuonna sitten TRP CX9:t. Jo loppui säätäminen, jarrujen vinkuminen, palojen nopea kuluminen ja mikä tärkeintä - nämä on olleet tehoiltaan ihan oikeat jarrut eikä mitkään hidastimet.

Minulta puuttuu noin 30kg massaa tähän keskusteluun osallistuakseni, mutta kysyn kuitenkin: Mistäpä hommasit jarrut ja mitä maksoi. Tiedustelin juuri yhdestä nettikaupasta saatavuutta. Sieltä vastattiin, että heillä ei tällä hetkellä ole ollenkaan tiedossa, koska voisivat toimittaa.

Laurikl
23.04.2012, 18.08

Kun olin ostovaiheessa niin olin itse kuvitellut kierrejousen olevan oikea tie, mutta asiaa kun tiedusteltiin Foxin maahantuojalta niin sieltä tuli viestiä DHX 5.0 Air ennemminkin. Nyt alkaa olemaan ajotuntumaa tuolla jonkin verran niin kohta kiikutan sen Fillariosaan jossa Markus-Setä modaa sen sopivaksi. Keulaan suosittelen kierrejousta. Toimii aivan mahtavasti, verrattuna kahteen aikaisempaan Rebaan joilla olen ajellut.

Isoille miehille pöksyt löytyy www.tenn-outdoors.co.uk:sta tilasin 5XL kokoset, joissa piti mittataulukon mukaan olla 112 cm vyötärö eli sopiva. Nooh.... Onhan tää ehkä sitäkin, mutta on niin venyvät että tänne mahtuu melkein 2x meikäläistä.

tchegge_
26.05.2012, 12.51
Tämä sopii oikeastaan parhaiten tänne vertaistukikeskusteluun. :)

Mistä polvisuojista löytyisi tarpeeksi isot koot?

Ostin 661:n Riot-polvarit XL-kokoisina ja ne ovat aika tiukat yläremmistään.
Kun mittasin polven ylä ja alapuolen ympärysmitat niin alapuolelta homma oli ihan ok, mutta yläpuoli menee xl-koon ohi parilla sentillä.
Mitatut arvot:alapuoli 42cm / yläpuoli 48cm

PTM
26.05.2012, 14.21
Mistäpä hommasit jarrut ja mitä maksoi. Tiedustelin juuri yhdestä nettikaupasta saatavuutta. Sieltä vastattiin, että heillä ei tällä hetkellä ole ollenkaan tiedossa, koska voisivat toimittaa.

Huomasin ko. kysymyksen vasta nyt, mutta jos et ole vielä moisia saanut (TRP CX-9), niin tuoltahan niitä http://www.bike-components.de/products/info/p26871_CX-9-Felgenbremse-Mini-V-Brake-.html

El-Carpaso
26.05.2012, 20.20
Paljos porukalta on muuten mennyt maantierunkoja alta? Kun laskeskelin, että tuon tämänhetkisen crux compin pitäis se 4-5 vuottakestää maantiepyöränä ja kyseessä on kuitenki cx-runko. Itse cyclocrossiin en tuota aio käyttää.

Niin varsinainen kyssäri olikin, että pitääkö ruveta säästämään cerveloon sillä oletuksella että alumiini kuitenkin laukeaa? Hiilarista olen kuullut että paino ei ole ongelma.
Oma paino ~100kg

Oatmeal Stout
26.05.2012, 23.01
Teräsrunko 1974
Alurunko 2001
Hiilikuitu 2005
Kaikila uskallan ajaa.

HMK
26.05.2012, 23.08
Huomasin ko. kysymyksen vasta nyt, mutta jos et ole vielä moisia saanut (TRP CX-9), niin tuoltahan niitä http://www.bike-components.de/products/info/p26871_CX-9-Felgenbremse-Mini-V-Brake-.html

Juurikin tuo kauppa oli, josta aiemmin kyselin. Ovat näköjään hommanneet nyt varastoon. No, hankin ja asensin jo CR720 cantit, joten tarvetta ei enää ole. Varmaan noiden mini-v jarrujen kanssa olisi tullutkin ongelmia lokasuojan mahtumisessa.

mianmatt
29.05.2012, 13.22
Voi, mikä ketju, todella tarpeeseen. Itse olen 192cm/105 kg (viime kesänä vielä 130kg). Cannondalen Synapse SL-hiilikuiturunko on kestänyt jo vuodesta 2007, alla Mavic Ksyrium Elite-kiekot. Vaatteet olen löytänyt Nalinin Pro-sarjasta kokoa xxxl, halvemman sarjan xxxl on leikkaukseltaan paljon pienempi.

Ongelma on talvisin harrastamani spinningin kanssa, kun kengänpohjat ei tahdo kestää. Niin jäykkää pohjaa ei ole tullut vastaan, ettei joustaisi tai katkeaisi tarpeeksi isolla vastuksella polkiessa. Tällä hetkellä kengän pohjassa ulkopuolella on 2mm vahvuisesta ruostumattomasta teräksestä tehdyt vahvikelevyt, joustaa. Onko kellään ideoita, mitä voisi kokeilla seuraavaksi pohjien jäykistämiseksi? Hiilikuituisen superjäykän lisäpohjan tekijää ei löydy, Signaturessa tilauskirja täynnä. Kenkinä Shimano sh-r315 ja Specialized s-works road.

ppikkupe
29.05.2012, 13.34
Ongelma on talvisin harrastamani spinningin kanssa, kun kengänpohjat ei tahdo kestää. Niin jäykkää pohjaa ei ole tullut vastaan, ettei joustaisi tai katkeaisi tarpeeksi isolla vastuksella polkiessa. [clip] Onko kellään ideoita, mitä voisi kokeilla seuraavaksi

Korkeampaa kadenssia? :D

mianmatt
29.05.2012, 14.06
Korkeampaa kadenssia? :D

Kiitos vastauksesta, mutta ei auta, kokeiltu on. Treenissä kun on kuitenkin niitä hitaalla tempolla ja isommalla vastuksella poljettavia "mäkiä".

Oatmeal Stout
29.05.2012, 14.35
Ajan Sidi Genius 6.6. Carbon Mega:lla + Look Blade:lla ja vaatimattoman painoni hyvin kestänyt, voiman puutetta varmaankin, mutta suurella vastuksella toki voi potkaista voimalla alaspäin, jolloin ei vaikutus ole sama kuin polkiessa - äkki-iskulta minusta kuullostaa kengänpohjan pettäminen tai pieneltä klossilta, jolloin paine per neliö kasvaa korkeaksi.

Kemizti
29.05.2012, 14.39
Ongelma on talvisin harrastamani spinningin kanssa, kun kengänpohjat ei tahdo kestää. Niin jäykkää pohjaa ei ole tullut vastaan, ettei joustaisi tai katkeaisi tarpeeksi isolla vastuksella polkiessa. Tällä hetkellä kengän pohjassa ulkopuolella on 2mm vahvuisesta ruostumattomasta teräksestä tehdyt vahvikelevyt, joustaa. Onko kellään ideoita, mitä voisi kokeilla seuraavaksi pohjien jäykistämiseksi?

Ihan pakko kysyä, että wtf, miten ihmeessä sä saat päkiän kohtaan (jossa klossi kaiketi sullakin sijaitsee) niin paljon välitettyä voimaa, että kengänpohja katkeaa?

mianmatt
29.05.2012, 15.09
Kyseessä oli halpa ja ilmeisesti viallinen John Luck- muovipohjakenkä, painoa päällä 130 kg ja vastusta reilusti. Katkeaminen (tai murtuminen) on tapahtunut vain yhdessä kengässä. Niinkuin oatmeal huomasi, spinnipyörässä paine kengänpohjaa kohtaan kasvaa klossin ympärillä monta kertaa isommaksi kuin normipyörällä. Voima jää polkimen ja vauhtipyörän seudulle eikä siirry takarenkaan kautta tiehen. Kengänpohjan löystyminen niin, että klossi painaa päkiää pohjan läpi, on yleisempää. Polkimet (ja klossit) vaihdan salin SPD-vakioista Speedplayn Zeroihin. Ulkona ei kenkäongelmia ole koskaan ollut.

Oatmeal Stout
29.05.2012, 15.23
Spinningissä kannattaa käyttää omia polkimia.

BONK
29.05.2012, 15.37
Voisin kuvitella, että yksi tapa saada pohja hajoamaan on ruuvata klossit ihan perkeleellisen tiukalle ja siinä samassa tulee hajoittaneeksi (tai aiheuttaneeksi murtuman) kengän pohjan ruuvikiinnityskohdan, mistä katkeaminen alkaa.

H. Moilanen
29.05.2012, 16.11
...spinnipyörässä paine kengänpohjaa kohtaan kasvaa klossin ympärillä monta kertaa isommaksi kuin normipyörällä. Voima jää polkimen ja vauhtipyörän seudulle eikä siirry takarenkaan kautta tiehen.

Hyvin jännittävä teoria.

Jake_Kona
29.05.2012, 16.18
Luulisin vapaarattaan puuttumisen spiningpyöristä rasittavan lukkoja kun polkee hitaammin kuin kampi haluaa pyöriä.
Lisäksi onko (niissä) lukot pääsääntöisesti tiukemmalla ettei putkelle noustessa klossit irtoa.

mianmatt
29.05.2012, 17.04
Näin olen sen omassa päässäni "järkeillyt" kun en ole muutakaan syytä keksinyt. Voinhan olla ihan hakusessa tuon väitteen kanssa.

H. Moilanen
29.05.2012, 20.09
Voinhan olla ihan hakusessa tuon väitteen kanssa.

Nimenomaan.

apinapallo
29.05.2012, 22.21
Ugh! Erinomainen aihe!

Itse olen pyöräilly jokusen vuoden Marin Muirwoods 29'erilla peruslenkkejä, mutta viime kesänä alkoi maantiepyöräilykärpäsen purema vaivata. Nyt tänä keväänä sattui vastaan omasta mielestäni varsin hyväkuntoinen isorunkoinen Trekin 1000 pärrä ja se oli sitten pakko saada. Tuolla Marinilla oma koko (200 cm, n. 105 kg) ei ole tullut itseasiassa mielenkään, mutta tällä uudella menopelillä asia tuli enemmän mieleen, koska takakumi paukahti noin 15 kilometrin jälkeen. Ilmeisesti syynä oli kuitenkin Shwalben Luganot (700 x 25c), jotka hakukonejätti Google paljastaa tälläkin foorumilla varsin epäsuosituksi tuotteeksi... Nyt kiekot on käytetty ammattimiehellä kirityksessä ja huollossa. Gummina on Continentalin Grand Prix 4000 c. Ainakin tänään kun kävin ujosti 15 km kokeilemassa niin tuntui hyvältä. Huomenna ensimmäinen "tosilenkki".

Millaisia paineita muut kookkaammat kuskit pitävät renkaissa? Olisi mielenkiintoista kuulla vähän tarkempia lukuja.

BONK
29.05.2012, 23.51
Maantiellä 7 bar on varmaan ihan passeli sullekin.

Oatmeal Stout
30.05.2012, 14.28
Maantiellä 8 edessä ja 9 takana (avot)
Radalla 10 edessä ja 11 takana (tuubit)
toimivat minulla

mazaisti
01.06.2012, 16.59
Hyvä ketju :) Terv. nimim. "Ruoka-aikaan kotona" 190 cm/117 kg

Mulla on ollut vaikeuksia löytää sopivia pyöräilyvaatteita maantielenkkeilyyn. Yksi hyvä valmistaja/mallisto on tullut vastaan eli Pearl Izumin Select-sarja (eli perustason sarja). Sieltä on löytynyt Attack-jerseyt ja -shortsit eri mittaisina sekä Thermo-takki ja pitkät housut XXL-koossa ja mikä parasta, niitä on löytnyt pk-seudulta eri liikkeistä eli on päässyt myös sovittamaan.

Pearl Izumilla on erilaisia leikkauksia erilaisiin tarpeisiin eli Form Fit, Semi-Form Fit ja Relaxed. Noi itselleni sopivat ovat olleet tuota keskimmäistä, Relaxed-leikkauksia on sitten enemmän maastopuolen kledjuissa.

Myös Gore Bike wearilla on samantyyppinen tarjonta eri leikkauksia, mutta en ole pääsyt kokeilemaan. Saisi yleistyä muillakin valmistajilla ja vielä niin, että se tuotaisiin selkeästi esille niinkuin näillä kahdella valmistajalla on tapana.

Muiden kokemuksia? Minkä merkkisiä/mallisia vaatteita kannattaisi katsella muodot on vähän muhkeammat? Nyt olisi hakusessa pitkähihainen, mutta vähän ohuempi ajopaita (ei siis takki). Voisi olla vaikka merino-villaa kun sitä niin kovasti kehutaan.

Jake_Kona
01.06.2012, 17.44
Itse pääsin auttavasti juuri sarjaan crc:ltäkin löytyy 3xl bibsejä.

on jenkkiläinen isojen poikien pyöräilyasuihin erikoistunut valmistaja/nettikauppa. Löytyy jopa 6xl asti vaatetusta laidasta laitaan.
Siellä on joitain aika erikoisiakin kuoseja
Tosta kun kelailee hieman alaspäin on niin funkeja väritrikoita että!
http://aerotechdesigns.com/tights.htm
Ei varmasti tule samanlaista heti vastaan;)

Mihail
01.06.2012, 17.55
Ajohousuina itsellä tällä hetkellä löfflerin hot bond pöksyt kokoa xl/54 jotka hankin tuolta pyörähuollosta helsingistä.
Tai no messuilta, mutta niiden kojusta ja ovat kyllä olleet tälläiselle tolppakoivelle/möhömahalle hyvät henkselihousut joissa
pehmikekkin mukava. Ja kävin kokeilemassa noita kehuttuja castellin housuja signaturessa, mutta xxl koon puntit ahdisti jo säärien kohdalla niin en
niitä sitten edes ylös asti uskaltanut repiä.

Mihin liikkeeseen kannattaisi helsingissä suunnata, kun olen maanataina lähdössä hankkimaan maastoajovaatteita?
Fillarikellari näyttäisi myyvän noita enduran vermeitä, mutta sitten taas nuo TLD vaatteet mitä hi5bikes myy ovat kovin
katu-uskottavan näköisiä ja värikkäitä, uskaltaa ajella hirvenmetsästysaikaankin.
Tuolta vyötäröltä löytyy mittaa navan kohdalta 120cm ja lantion kohdalla 113cm.
Mitä muut käyttää?

Halloo halloo
01.06.2012, 21.46
Yleisesti omat kokemukset Fillarikellarista kehnoja, sen sijaan Hi5Bikesista järjestään hyviä, samoin Velosport on ollut vallan hyvä mesta.

JohannesP
02.06.2012, 01.58
Tuli kans hankitua Löfflerin Hot Bondit xl/54 koossa (179cm, 96kg). Piti käydä lähinnä kattelemassa tarjontaa Sportia-Pekassa kun oli 30min aikaa, mutta pitihän ostaa kun sai mielestäni sen verta hyvään hintaan ja BD:ta pari kymppiä jopa halvemmalla. Alkuperänen hinta oli koko hyllyssä 130€, mutta tässä ainoassa kappaleessa oli 94,90 alennuslappu. En tiedä mistä syystä oli noin kova alennus sesonki aikaan vai olisiko vahingossa menny väärään tuotteeseen kun oli muiden normaalihintaisten joukossa. Mitään ulkosta eroa ei näkynyt muihin enkä viitsinyt mennä kysymään myyjältä joten päätin poistua kassan kautta. :)

Kontti
02.06.2012, 12.38
Hyvä ketju :) Terv. nimim. "Ruoka-aikaan kotona" 190 cm/117 kg

Mulla on ollut vaikeuksia löytää sopivia pyöräilyvaatteita maantielenkkeilyyn.

Mulla pituutta 189cm ja paino on vaihdellut 115-135kg välillä. Löffler kokoa 56 on ollut mulle passeli. On venynyt tuonne isoihinkin painoihin.
Rikoo on toki riskillä ruma, mutta venyyhän nuo Löfflerin maantiekamppeet.

tonyk
04.06.2012, 17.06
Noniin. Löysin minäkin tämän viestiketjun. Hieman menee yli hilseen nämä tekniset keskustelut, kun en muuta kaipaa, kun isoa kestävää fillaria, jolla voisi tehdä päivän lenkit töihin ja muuallekin. Tällä hetkellä omat mitat 187/116, mutta vaihtelee 110-120. Itselläni on käytössä Trek 4000 hankittu joskus vuonna 2002? Kilometrejä sillä on tullut lähemmäs 10 000 km, jos ei ylikin, josta viime vuonna noin 3200 ja tänä vuonna noin 750. Tuohan on siis maastopyörärunko, jossa on sitten ollut sileät 26 tuumaiset. Lisäksi minulla on triathlon tanko, josta en ikimaailmassa luopuisi.

Trekin runkoja on tällä haukuttu, kaipa uudet sitten ovat surkeampia, mutta tämä oma Trekkini runko on kyllä kestänyt tähän asti. Kaikki muu onkin sitten vaihdettu, takavanne ainakin kolme kertaa ja etuvannekin (halkesi mokoma) kerran, pakkoja edessä/takana polkimet... you name it.

Isot paksut renkaat (muista edes leveyttä??) kyllä ovat pitäneet vanteet melko ehjinä ja ajoasento on ollut mieluisa, mutta nyt on alkanut hieman kinnostaa hieman muodikkaampi (ja ehkä nopeampikin), ajopeli. Tuolla on kuitenkin poljettu useampi kerta yli 100 km maantielenkkejä mm. Espoosta Kotkaan useampi kerta ja viime vuonna TDH:kin...). Nyt alkoi hieman tuntua, että annan liika tasoitusta...

Olen tuossa hieman kahden vaiheilla, hybridi vai cyclocross, mutta kun ei yhtään tiedä mitä kannattaisi harkita. Käyräsarvista en sinänsä poissulje. Ennen Trek aikaa oli pitkään Crescent:in 80 luvun maantiepyörä, mutta alko viikottaiset kapearenkaiset kumipuhkeamiset ottaa sen verran pattiin, että silloin riitti. Mutta toisaalta en mielellään luopuisi triathlon tangostakaan...

Onko nyt todellakin niin, että valmista polkupyörää isokokoiselle ei löydy, ainakaan Suomesta, vaan pitää hankkia joku riittävän iso/kestävä runko ja sihen sitten tuunata kaikenmaailman erikoisvahvistettuja liikkuvia osia? Kuten jarruja ja vanteita?

Luulisi kuitenkin jonkun sortin markkinoita olevan tälläkin osastolla...

H. Moilanen
04.06.2012, 18.22
Joku levyjarrucyclo voisi olla passeli vaihtoehto.

Jake_Kona
04.06.2012, 20.29
Noniin. Löysin minäkin tämän viestiketjun. Hieman menee yli hilseen nämä tekniset keskustelut, kun en muuta kaipaa, kun isoa kestävää fillaria, jolla voisi tehdä päivän lenkit töihin ja muuallekin. Tällä hetkellä omat mitat 187/116, mutta vaihtelee 110-120. Itselläni on käytössä Trek 4000 hankittu joskus vuonna 2002? Kilometrejä sillä on tullut lähemmäs 10 000 km, jos ei ylikin, josta viime vuonna noin 3200 ja tänä vuonna noin 750. Tuohan on siis maastopyörärunko, jossa on sitten ollut sileät 26 tuumaiset. Lisäksi minulla on triathlon tanko, josta en ikimaailmassa luopuisi.

Trekin runkoja on tällä haukuttu, kaipa uudet sitten ovat surkeampia, mutta tämä oma Trekkini runko on kyllä kestänyt tähän asti. Kaikki muu onkin sitten vaihdettu, takavanne ainakin kolme kertaa ja etuvannekin (halkesi mokoma) kerran, pakkoja edessä/takana polkimet... you name it.

Isot paksut renkaat (muista edes leveyttä??) kyllä ovat pitäneet vanteet melko ehjinä ja ajoasento on ollut mieluisa, mutta nyt on alkanut hieman kinnostaa hieman muodikkaampi (ja ehkä nopeampikin), ajopeli. Tuolla on kuitenkin poljettu useampi kerta yli 100 km maantielenkkejä mm. Espoosta Kotkaan useampi kerta ja viime vuonna TDH:kin...). Nyt alkoi hieman tuntua, että annan liika tasoitusta...

Olen tuossa hieman kahden vaiheilla, hybridi vai cyclocross, mutta kun ei yhtään tiedä mitä kannattaisi harkita. Käyräsarvista en sinänsä poissulje. Ennen Trek aikaa oli pitkään Crescent:in 80 luvun maantiepyörä, mutta alko viikottaiset kapearenkaiset kumipuhkeamiset ottaa sen verran pattiin, että silloin riitti. Mutta toisaalta en mielellään luopuisi triathlon tangostakaan...

Onko nyt todellakin niin, että valmista polkupyörää isokokoiselle ei löydy, ainakaan Suomesta, vaan pitää hankkia joku riittävän iso/kestävä runko ja sihen sitten tuunata kaikenmaailman erikoisvahvistettuja liikkuvia osia? Kuten jarruja ja vanteita?

Luulisi kuitenkin jonkun sortin markkinoita olevan tälläkin osastolla...

Kyllä kunnon pyörä kestää hyvin normikäytössä. Oli se sitten mtb tai krossari. Maagisen tonnin kun laittaa rahaa niin saa "kestävän ja pestävän".
Itsellä painoa 125kg ja lähdöt 1,5 vuotta sitten n. 160?kg.
Ei ole mikään hajonnut vaikkakin ajan tiellä ja hyvälaatuosilla poluilla. Kilometrejä kylläkään ei ole hirveästi per pyörä. 4. syntymässä juuri, laskettu aika 1-2 viikkoa ;)

tonyk
05.06.2012, 12.28
Kyllä kunnon pyörä kestää hyvin normikäytössä. Oli se sitten mtb tai krossari. Maagisen tonnin kun laittaa rahaa niin saa "kestävän ja pestävän".
Itsellä painoa 125kg ja lähdöt 1,5 vuotta sitten n. 160?kg.
Ei ole mikään hajonnut vaikkakin ajan tiellä ja hyvälaatuosilla poluilla. Kilometrejä kylläkään ei ole hirveästi per pyörä. 4. syntymässä juuri, laskettu aika 1-2 viikkoa ;)

No hyvä. Itse en oikeastaan aja kuin teillä, mutta kun näitä pirun tietyömaita on pilvin pimein ainakin Espoossa niin joutuu melkoisella sepelilläkin ajelemaan silloin tällöin. Ja kanttareita on niitäkin liikaa...

Täytyy varmaan vaan kysellä liikkeistä, kaipa niillä on joku ymmärrys isokokoisenkin tarpeista. ;-)

Mitä tulee noihin tekstiileihin, niin hyvin olen pärjännyt Bilteman mustilla fillarishortseilla ja yhdellä "oikealla" fillaripaidalla. Viileemmässä olen sitten laittanut jotain normialuskerrastoa alle. "Yep, alle!" Ja kylmemmässä en sitten enää polje ollenkaan.

Lukkopolkimia en käytä, enkä halua, sen verran kirjavaa on tuo tarve ja en halua roudata kahta kenkäparia mukanani kesän harrastuksiin. Pääsääntöisesti (ja viime vuonna varmaan 95 %:sesti) olen sitten hyvin pärjännyt Prismasta vuosia sitten tarjouslaarista 10 euro:lla hankkimillani tasapohjaisilla nauhattomilla tossunomaisilla kajaakeilla. Varvaskoukkuja käytin jossain vaiheessa, mutta luovuin niistä kun en ainakaan omalla polkemistyylillä saanut mitään hyötyä niistä.

lefa42
05.06.2012, 22.00
Itsellä on nyt tullut hieman vajaa 4000km ajettua Tunturin CX700:lla, eikä ole mitään isompia moitteita ollut, vaikka fillari onkin hinnat-alkaen viritys. Voimansiirto ja jarrut alkuperäiset, jarruja hieman säädetty, kun on palat kuluneet, vaihteita ei ole ekan 500km jälkeen tarvinnut juuri rukata. Pinnan nippoja on murentunut 3kpl, 28mm kesärenkaat (continental tourride - hinnat alkaen mallia nekin) ovat kestäneet hyvin (3 puhkeamista, joista 2 vierasta esinettä ja yksi vannenauhan siirtymisen takia). Talvirenkailla (Nokia w106 37mm) ei ongelmia.

Lisäys: Pyöränlaakerit vaihdoin, ottivat itseensä väärinkäytöstä (tulvineen alikulun läpäisy ja kuivauksen / puhdistuksen laiminlyönti)

Kuskilla mitat viime kesänä pyörää ostaessa 182cm / 110kg, nyt paino 101kg, eli nippanappa tämän topicin puitteissa vielä. Päivittäinen ajo 36km työmatkatempoa keskarilla 26-30 km/h, talvella toki hitaammin.

Eli oman maalaisjärkeni mukaan ei tarvitse miljoonakalustoa / erikoisosia, että kestää miehen painon, kunhan kaikki palikat vaan ovat suorassa ja tiukassa.

ilkkaluukkonen
10.06.2012, 19.09
Palataanpa iskariasiaan, kun sain uuden rungon ajoon. CCDB Air toimi todella loistavasti hieman yli 100kg varusteineen painavalla kuskilla. Iskari ei mene keskialueen läpi, vaan sieltäkin löytyy tukea koko massalle. Muutaman ajopäivän jälkeen olen todella tyytyväinen :)

Polvareista sen verran, että meikällä polven yläpuolelta mitta on noin 52cm ja uudet IXS:n Slope-Series Evot istuu todella hyvin muutaman venytystunnin jälkeen. RaceFacen Dig polvarit ollut ennen ja ne tuntuu nyt hieman huonommin istuvilta IXS:n suojien jälkeen. Toki noilla Digeillä on ajotunteja jo reilusti takana. Muista polvareista en ole isoja kokoja vielä löytänyt. Muutenkin toisilla merkeillä kokotaulukkoa on mahdoton löytää :seko:

znood
10.06.2012, 19.20
Kyseessä oli halpa ja ilmeisesti viallinen John Luck- muovipohjakenkä, painoa päällä 130 kg ja vastusta reilusti. Katkeaminen (tai murtuminen) on tapahtunut vain yhdessä kengässä.

Kaikki john luckit mitkä mulla aikoinaan oli(3 paria) menivät AINA klossin takapuolelta poikki. Sen merkin totesin kuran ja ulosteen välimuodoksi.

Halloo halloo
21.06.2012, 00.13
Tuli tuplat. höh.

Halloo halloo
21.06.2012, 00.14
Raskassarjalaiset, miten tarkkaa on ulkokumien painorajoitukset? Esim. Marathon Supreme RoadStar 28" 28-622 Reflex tiedoissa sanotaan maksimin olevan 85kg. Itse olen tipahtanut raskassarjasta alas, mutta harkitsen uusia kumeja retkeilyvarustusta varten. Silloin pyörän päällä oleva paino pamahtanee jonnekin 110-115kg paikkeille.
http://www.bike-discount.de/shop/a45141/marathon-supreme-roadstar-28-28-622-reflex.html?baid=7878307

Duranoissa painorajoitusta ei näemmä ole ja ilmeisen toimiva ollut raskaille painoille.
http://www.bike-discount.de/shop/k373/a39219/durano-700x28c-black.html

Continentalin Grand Prix 4-Seasonien rajoituksia en vielä löytänyt.

Olisiko jotain muita suositella alle? Saa vinkata myös paikoista, joista kumit tilata - tämän hetken paras löytöni on ollut:
http://www.velo-motion.com/Race-Components/Tires-Clincher/Continental-Grand-Prix-4-Season::122.html

nim. polut & hiekkatiet ovat kivoja, mutta pääosin retki taittunee päällystettyjä teitä

El-Carpaso
21.06.2012, 01.50
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18823
Contin travel contactit on kestäny nyt viis vuotta ilman yhtäkään puhkeamista ja kuskilla on ollut painoa sinne 115kg asti. Nykyisin onneksi vähemmän.
Tietenkin noi on minimissään 37mm leveät, eli ei normaaliin maantiepyörään mahdu.

Kontti
21.06.2012, 05.15
Raskassarjalaiset, miten tarkkaa on ulkokumien painorajoitukset? Esim. Marathon Supreme RoadStar 28" 28-622 Reflex tiedoissa sanotaan maksimin olevan 85kg. Itse olen tipahtanut raskassarjasta alas, mutta harkitsen uusia kumeja retkeilyvarustusta varten. Silloin pyörän päällä oleva paino pamahtanee jonnekin 110-115kg paikkeille.

Schwalben renkaan painosuositus on per rengas. Eli jos sulla on 130 kiloa kuski+pyörä+kalusto yhteispaino, ja pystyhkö ajoasento, jossa painojakauma on 35% eturenkaalle ja 65% takarenkaalle niin silloin ollaan takarenkaan painon maksimissa.

Halloo halloo
21.06.2012, 12.20
^^ 37mm on tällä hetkellä alla ja haluan kokeilla kapeampaa. Mietityttää vain mukavuus/rullaavuus retkellä.
^ Ookkei. Olin lukevinani täältä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38427-Kes%E4kumit-crossariin, että rajoitus olisi rengaskoht... siis tuota... Taisin ymmärtää :) kiitos.

Contin Grand Prix 4-Seasonit pudotin listalta, koska löytämäni tiedon mukaan eivät ole todellisuudessa 28, vaan 25mm. Duranon ja Marathon Supremen välillä pitäisi ratkaisu tehdä, jollei joku kauheasti älähdä ja vinkkaa johonkin suuntaan.

tchegge_
21.06.2012, 15.28
Polvareista sen verran, että meikällä polven yläpuolelta mitta on noin 52cm ja uudet IXS:n Slope-Series Evot istuu todella hyvin muutaman venytystunnin jälkeen. RaceFacen Dig polvarit ollut ennen ja ne tuntuu nyt hieman huonommin istuvilta IXS:n suojien jälkeen. Toki noilla Digeillä on ajotunteja jo reilusti takana. Muista polvareista en ole isoja kokoja vielä löytänyt. Muutenkin toisilla merkeillä kokotaulukkoa on mahdoton löytää :seko:
Itse hommasin Race Facen Ambush-polvarit xl-kokoisina. Tarkemmalla mittauksella polven yläpuoli 50cm ja alapuoli edelleenkin 42cm. Tuntuvat istuvan aika hyvin ja ovat mukavat käytössä.

Jake_Kona
08.07.2012, 22.57
Kivalta tuntuu sinkulointi 44/16 välityksillä kun voi oikeasti opetella mäkien nousua pystystä asennosta.
Tuntuu kuin olisi oppinut pyöräilemään. ;)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7857&d=1341777315
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7856&d=1341777305

daemonsultan
09.07.2012, 15.08
Duranoissa painorajoitusta ei näemmä ole ja ilmeisen toimiva ollut raskaille painoille.
http://www.bike-discount.de/shop/k373/a39219/durano-700x28c-black.html
Mä olen ajellut 110kg lähtöpainosta alkaen 25mm Durano plussilla ja hyvin ovat toimineet. Yhtään puhkeamista ei ole tapahtunut. Samoin Schwalben Sammy Slickit ovat toimineet ihan ok vaihtelevammilla alustoilla. Enemmän ongelmia on ollut vanteiden (Shimano RS-10) kanssa, joihin on tullut melko herkästi heittoa.

Halloo halloo
09.07.2012, 16.18
Hankin Duranot, hyvin pyörivät 300km testit. Sisuri puhkesi tänään, täytyy uusia vannenauhat.

Eepu
10.07.2012, 15.26
Itseä on tässä alkanut kiinnostaa MTB fillari isosti kun tulee ajeltua polunpohjia ja vanhoja luonnontilaan palanneita kärrypolkuva luontoretkillä. Mitään rytyytystä tai crossia ei ole tarkoitus ajaa mutta tuo etupään jousitus kiinnostaa vanhenevien tärinäalttiiden ranteiden takia, myös rengasleveys palvelee paremmin. Olen tsekkaillut tonnin molemmin puolin olevia malleja, niitä joita on alennettu norm 1200 nyt 999 jne. Focus Fatboy ja Feltin Forest sarjan tässä hintaluokassa olevia. Laatu konponentteja tuntuisi olevan. Olisiko siitä 140 äijälle laitetta?

Jukhaha
10.07.2012, 15.34
Itseä on tässä alkanut kiinnostaa MTB fillari isosti kun tulee ajeltua polunpohjia ja vanhoja luonnontilaan palanneita kärrypolkuva luontoretkillä. Mitään rytyytystä tai crossia ei ole tarkoitus ajaa mutta tuo etupään jousitus kiinnostaa vanhenevien tärinäalttiiden ranteiden takia, myös rengasleveys palvelee paremmin. Olen tsekkaillut tonnin molemmin puolin olevia malleja, niitä joita on alennettu norm 1200 nyt 999 jne. Focus Fatboy ja Feltin Forest sarjan tässä hintaluokassa olevia. Laatu konponentteja tuntuisi olevan. Olisiko siitä 140 äijälle laitetta?

En osaa noista fillareista sanoa, mutta itse olen tämän kevään ajellut Kona Caldera 2012 mallilla, jossa kiinnostuksen herätti hieman loivempi ohjauskulma vrt. vastaaviin rasseihin muuten. (hinta 1200e) Kuskilta löytyy massaa 115kg ilman ajovermeitä. Hyvin se on toiminut tähän asti, mitä nyt palikoita saanut kiristellä sieltä täältä näiden ensimmäisten 300km metsäpolkujen aikana. (kuulunee asiaan?)

Eepu
10.07.2012, 15.45
Ainahan alussa pitää olla tarkkana ja oli kuski kuka tahansa joutuu vähän sieltä sun täältä kirrailemaan. Konalla löytyy kyllä ja malleja joita olen katsonut. Kauppa Veljet lopetti, heillähän niitä oli vaikka millä mitalla. Oma tämän hetkinen kulkine on Tunturi H-300 ja tosi hyvä onkin, siihen vaan ei saa kunnon joustokeulaa, eikä se muutenkaan ole oikein optimi metsätiellä tai polulla. Asfalttikiiturina se on ihan omaa luokkaansa tässä kuljettaja luokassa. Eräs paikallinen toimija alkoi tuomaan Continentalin renkaita hybridi mallistoon, sieltä löytyikin mieleinen gummi, pitkään ajelin Spektran renkailla ja Hakkapeliitan talvikumeilla.

Jukhaha
10.07.2012, 15.47
Tosiaan yksi päätökseen vaikuttanut tekijä oli myös tuo calderan pitkä vaakaputki (26").

Kemizti
10.07.2012, 16.39

Yhtään sen enempää spekuloimatta noita sun esittämiä vaihtoehtoja, osta 29"eri jos pelkkää etujousitettua halajat..

esim: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_405_406&products_id=8642 <<--tollanen, runkokoosta en osaa sanoa, kun et maininnutkuinka pitkä olet..

Eepu
10.07.2012, 17.31
Hyvä ehdotus! Tuota 29 rengaskokoa en olekkaan juuri ajatellut. Olen 180 pitkä joo, ja pelkästään läskiä ei tämä varsi ole, entinen rautojen kolistelija, tosin siitä on aikaa siitäkin jo 20 vuotta. Tämä kaliberi on kohtalona kaikille raskassarjalaisille, jos olisin valinnut hiihdon (olin 30 vuotta sitten ihan hyvä siinäkin, ehkä näin ei olisi käynyt) ja kaikenlainen jossittelu on turhaa.

Hepan selässä ei tässä olla ja tämän jutun aion tehdä huolella, ajattelin että XXXL miehet voisivat neuvoa uuden hankinnassa ja tämä on hyvä avaus, rahalla tietysti saa mitä tahansa mutta tonnia enempää en ajatellut sijoittaa, koska en tosiaan ole mikään crossaaja, tai hypyttelijä...Toki pururadan (Ilvespolku) voi vetää sen minkä rahkeista lähtee. Tuo 1.299 on ihan ehodoton limitti, vähän liikaa jo siinäkin.

Ai niin, Tunturin runkokoko on 56, mutta se ei päde maasturin geometriassa vai?

Kemizti
10.07.2012, 18.20
no ite olen 182cm ja mulla on pyöriä 18" 19" ja 20" rungoilla, joista ensimmäine pitkäjoustoinen, keskimmäinen 29"eri "yleispyörä" ja viimeisin xc-rassi..

Kaikki eri merkeiltä, lopulta melko samankokoisia, joskin ihan eri näköisiä..

Eepu
10.07.2012, 19.12
Jep, kiitos myös hyvästä kauppavinkistä fillari asioihin, kaikkea ei itse löydä vaikka kuinka etsii. Jos vaikka syksyksi saisi uuden raudan alle kun retkikausi alkaa.

Laurikl
10.07.2012, 23.32
Jos tuo 140 on paino niin itse en ainakaan ilmakeulaa lähtisi kokeilemaan. Kierrejousikeula alle. Itsellä (125kg) on aina aikaisemmin ollut ilmakeula ja nyt Pivottiin tuli kierrejousi keula niin ensimmäistä kertaa myös keula toimii niinkuin pitää! Ja ilman murheita!

Firebirdi Foxin Vanilla keulalla, DHX airilla, XT osilla, Stanin flow kehillä ja Hopen Pro 2 navoilla toimi kuin junan vessa viikon verran Alpeilla jossa sitä ei säästelty yhtään vaan joka paikkaan mentiin kuin viimeistä päivää.

Eepu
10.07.2012, 23.55
Näin se voi olla, tuntsa palvelee ihan ok, mutta siihen ei saa tarpeeksi leveitä renkaita eikä joustoa sen enempää mitä kiinteä keula antaa. Pitää pohtia josko saisi jotenkin järkättyä sellaisen pelin missä kaikki skulaa ok. Paino ei tosin ole tarkoitus pitää tässä vaan hiljalleen ajaa sitä alas, mutta kuten me kaikki tiedämme, se ei ole helppoa :D

Ai niin ja levyjarrut on alkaneet myös kiinnostaa kun kiekkoja kuluu varsinkin kun paljon joutuu ajamaan jarrut päällä jyrkkiä maastotie mäkiä, eikä ne 42/622 renkaatkaan siitä juurikaan pidä.

Jake_Kona
11.07.2012, 16.20
Painon pudotus pyöräillen on helppoa kun tekee siitä helppoa.
1. pyöräilee 50-100 km viikossa
2. syö terveellisesti
3. vitamiinit vaikka purkista jos ei muualta
4. jättää oluet pois

Itse harjoittelin ruokavaliossa pysymistä useita vuosia, mutta nyt se tuntuu helpolta.
Alkuun se ei ollut yksinkertaista, koska halu ei ollut mukana. Ylä- ja alamäkiä siihen saattaa alkuun tulla.

Motivaatio tulee kun huomaa lihasten ja kunnon kasvavan todella nopeasti.

Tässä oman motivaationi ilmentymä. On noistakin ajatuksista ja kiloista aikaa... :)

http://www.youtube.com/watch?v=knJbhx4dZBw

villesama
11.07.2012, 18.18
Tässä olen tätä ketjua lueskellut läpi ja yrittänyt löytää jonkinlaista langanpäätä mistä päästä alkuun. Hakusessa olis 193cm/150kg mitoituksella olevalle kaverille pyörää, jolla pystyis aloittaan pienimuotoisen kuntoilun.

Säännöllisestä pyöräilystä on vain kerinnyt vierähtää jo tovi ja massaakin on sen jälkeen kertynyt. Paikallisia pyöräliikkeitä kun nopeesti kiertelin niin mitään riittävän suurta tai tukevan oloista ei osunut silmään.

Helkaman Oivan pikaisesti testasin mutta pieneltä sekin tuntui. Joten olisko kenelläkään ehdottaa ihan kivijalkakaupoista löytyviä pyöriä? Tarkoitus olis pyöräillä aluksi jotain reilun 10km lenkkejä hiekkateillä.

Jake_Kona
11.07.2012, 18.36
59 cm runko cc/ ( maantiep) kona jake 59cm 1099e
57 ?cm runko mtb 22" kona mahuna 699e (29" pyörillä ei paha hinta)
Itselläni kokemusta konan pyöristä siksi kaikki linkkini sieltä, aina.
Konaworld.com siellä on kaikki pyörät hyvässä järjestyksessä eli helppo vertailla.
Jos ja kun olet kaikkiin pyöriin tutustunut netissä on liikkeen kautta helppo ostaa pyörä.
Tilata voi myös liikkeen kautta vaikka ne joutuisivatkin tilaamaan sen sinulle suoraan.

Joudut suomen myymälöistä hakemaan paljon eioota.
Niillä ei aina isompia runkoja ole näytillä.
Tilaa suoraan nettikaupoista kunhan tiedät mitä haluat.
Onko se krossari vai maastopyörä?

Jake_Kona
11.07.2012, 19.07
Tavarankuljetuksen eliittiä...

http://www.youtube.com/watch?v=eepQMzS-j2o

Eepu
11.07.2012, 20.14
Meikä on alkanut kallistua maasturi osastolle, tai sen taisin jo aikaisemminkin sanoa. Mutta kuitenkin, eli sellainen jolla voi sitten ajella ihan missä vaan jossa pohja pitää. Kaikkein pahimmat kivikot ja juurakot jäävät auttamatta pois, mutta metsäpolut ja maastotiet, hiekalla tai maankamaralla. Myös ihan katuja pitkin. Talvikin sieltä tulee niin täällä maalla ei nuo aurausjoukot ole koskaan aamusta liikkeellä, auton jälkiä ja möykkyistä polannetta pitkin ajellessa leveä rengas ja jousto edessä antavat paljon ajetuille ranteille armoa.

Hyviä ehdotuksia jo tulikin, ja itse olen jo löytänyt joitakin mieleisiä, tässä ei siis haeta mitään hardcore rytyytys pyörää varsinaiseen XC ajoon vaan ihan maasturia sellaiseen normaaliin maastoiluun ja kruisailuun metsän keskellä polkuja ym. Pitkin. Syksyyn mennessä joku kombinaatio tulee, mutta on mielenkiintoista seurata mitä muut ajattelevat ja etsivät sekä toteuttavat. Paino muuten "vain" 137 kun vaakasin, ja hartijat ovat leveämmät kuin mahan seutu.

Eepu
11.07.2012, 22.14
Nyt kymysys, meikäläisen kaikki fillarit aivan alusta asti ovat olleet mekaanisilla osilla. Kysymys kuuluukin mitä tärkeitä eroja on mekaanisessa levyjarrussa ja hydraulisessa, kaiketi molemmissa on vaijeri, mutta hytikassa kaiketi mäntää liikuttaa sylinteri jossa liquid fluidia, vaijerinen taas liikuttaa vipstaakia joka painaa paloja. Mitä eroja, paitsi että neste ei mene kasaan. Onko olennaisia ja ennenkaikkea kestävyyden kannalta merkitseviä seikkoja. Toimiiko hyfraulilevari kovilla pakkasilla? Onko mekaaninen hyvä, mutta vain menneen maailman juttu. Kaikista näistä perustellisia vastauksia, ei mitään kikkavitos juttuja.

Itse olen valmis ruhoni lisäksi raahaamaan painavampaa vempelettä, jos painolla saa satasia alas niin sen valitsen.

opapopa
11.07.2012, 23.43
Levyjarruissa on todella suuria eroja. Noi halvimmat levyjarrut eivät ole tehokkaat edes 115kilon painolla. Mulla on joku shimanon varmaankin halvimpia levyjarruja tässä 800e pyörässä. Ei haavettakaan mistään lukkojarrutuksista asfaltilla. Jos haluaa pyörän pysähtyvän nopeasti saa tälläisellä painolla jo vetää jarrukahvaa niin että pelkää vaijerin katkeavan, venyy se ainakin. Eli kyllä mun valinta seuraaviksi levyjarruiksi on joko laadukas mekaaninen levy ja palat taikka sitten hydraulinen. Taikka sitten erittäin todennäköisesti perus vannejarru jossa jarrupalat hankaavat vannetta vasten. En kyllä sitten tiedä millaisia eroja noissa paloissa ja levyissä on kalliimmissa, voisi olettaa että eri (kalliimmilla) materiaaleilla saadaan kitkaa enemmän.

Eepu
11.07.2012, 23.55
Joo, mulla on Tunturissa (H-300) vannejarrut ja jos ilman suspension potikoita vetää kahvat tankoon se on OTB. Mutta tarkoitankin juuri teknisiä, edistyksellisiä ja toiminnaltaan olennaisia eroja juuri esim. Vannejarruun verran. Itse olen lopen kyllästynyt vannejarruihin koska ne syövät vanteiden sivuja, kaksi takakiekkoa olen ajanut risaksi 9 vuoden aikana, eli kolmas kiekko menossa ja enempää en enää niitä halua ostaa vaan siirtyä MTB fillariin metsäpoluilla jossa pitää ehdottomasti olla levyjarrut. Mutta kiitos vastauksestasi. Onko itselläsi Cresent, avataresta päättelen ja jos on niin minkälainen ja mallinen. Paikkakunnallani on Cresentejä myyvä urkkakauppa ja siellä joitain malleja.

Jake_Kona
25.07.2012, 15.58
Nyt olen päässyt matkaamaan joka päivä n. 100km eteppeja ja tuntuu, että ei ole muusta kiinni kuin paremmasta retkisatulasta.

Olisiko jotain leveämpää mallia ( ei pakollinen vaatimus)
Tai suoremmalla profiililla varustettu satula hyvä.

Nykyinen wtb:n perusmusta on ihan hyvä, mutta pitemmällä taipaleella satulan keula painaa jonkin verran. Ja pitää hakea istumapuolta toiselta puolelta...pallukoita.
Olisiko siis jokin kilpasatula parempi kuin geelitopattu reissusatula. Onks kokemuksia?

Ja jos voi jossain kätevästi itse kokeilla suositelkaa. Olen liikkuvaista sorttia Hml-Tru-Hki-Tre....

IoD
25.07.2012, 16.40
Kenties Selle Max Flite Gel Flow?

http://road.cc/content/review/2899-selle-italia-max-flite-gel-flow-saddle

Hankin itselleni hiljattain, en ole ihan vielä sinut sen kanssa parin lenkin jälkeen, mutta puutumisen tunne on selvästi vähentynyt aiemmasta.

Ostin bike-components.de:ltä, ei ollut hirveän kalliskaan.

Oatmeal Stout
26.07.2012, 11.50
Minä olen ajanut tällaisella Vätternit 2006 alkaen:
http://www.fizik.it/uploads/cache/670x360/arione_black_suede_tg_black_width234_maxheight81.j pg
sekä jokusen pitkän Pirkan ja Scandinavian Myllyn - yleisesti ottaen mitä pidempi matka sitä vähemmän toppauksia kunhan on löytänyt oikean leveyden.

BONK
26.07.2012, 12.14
Jake, suosittelen edelleen Brooksia. Ihan samaa mieltä eli mitä pidempi matka, sen vähempi fylliä.

hannupulkkinen
26.07.2012, 13.17
Levyjarruissa on todella suuria eroja. Noi halvimmat levyjarrut eivät ole tehokkaat edes 115kilon painolla. Mulla on joku shimanon varmaankin halvimpia levyjarruja tässä 800e pyörässä. Ei haavettakaan mistään lukkojarrutuksista asfaltilla. Jos haluaa pyörän pysähtyvän nopeasti saa tälläisellä painolla jo vetää jarrukahvaa niin että pelkää vaijerin katkeavan, venyy se ainakin. Eli kyllä mun valinta seuraaviksi levyjarruiksi on joko laadukas mekaaninen levy ja palat taikka sitten hydraulinen. Taikka sitten erittäin todennäköisesti perus vannejarru jossa jarrupalat hankaavat vannetta vasten. En kyllä sitten tiedä millaisia eroja noissa paloissa ja levyissä on kalliimmissa, voisi olettaa että eri (kalliimmilla) materiaaleilla saadaan kitkaa enemmän.
Jos nestelevarit eivät jarruta kunnolla niin voipi olla, että niissä on ilmaa tai palat ovat kuluneet liikaa.
Minulla on 95 kiloa painoa ja kyllä minä olen halvoillakin levareilla saanut kiekot lukkoon. CC-pyörässä on mekaaniset levyt ja toimivat kuin ajatus. Seuraavaan pyörään tulevat mekaaniset levyt kun niitä on helpompi korjailla tunturissa. Tosin minulla on vain kerran kymmenen vuoden aikana tarvinnut ilmata nestelevareita, joten aika luetettavaa laatua nuo shimpat maastossa ovat olleet.

IoD
26.07.2012, 15.47
Jake, suosittelen edelleen Brooksia. Ihan samaa mieltä eli mitä pidempi matka, sen vähempi fylliä.

Brooksin ongelma, ainakin mulla: jos sen laittaa vaateriin, siitä liukuu eteenpäin. Pitää laittaa nokka vähän ylös, mikä taas ei oo pitkän päälle kiva.

fob
26.07.2012, 17.00
Satuloista:

4 vuotta on ollut käytössä Selle San Marco Blaze. Meikäläisen hanurin kanssa erittän yhteensopiva ja kevytkin vielä. Ainoa vika on, ettei enää saa mistään uutta ja nykyisestä alkaa pinta kulua puhki. Jäykkyys on riittänyt
Flite on hitusen liian kapea ja 70 km ajon jälkeen alkaa tuntua ikävältä. Tämäkään ei ole painunut kuopalle.
Bontrager RL satula tuli mukana Gary Fisherissä. Alkuun tuntui pehmeältä, mutta ei ole pahaa sanottavaa tästäkään.

Jousituksesta:
Näin xl tai jopa xxl kokoisena kannattaa kiinnittää huomiota täysjoustoissa takajousituksen suunnitteluun. Edellisessä pyörässä (Trek Liquid) riitti iskariin ilmanpaineeksi 150 yksikköä. Nykyisessä (GF HiFi) tarve on 240 yksikköä. Varmaan tällä on vaikutusta iskarin toimintaan ja kestoonkin ajan mittaan. Toistaiseksi kahdessa vuodessa ongelmia ei ole ollut.
Etujousitusten kanssa ei ole ollut ongelmia jousi- eikä ilmakeulojen kanssa. Hyvin on kestäneet ja toimineet joidenkin myyjien pelottelusta huolimatta.

Jake_Kona
26.07.2012, 17.09
Oli jo klikkauksen päässä ostaa 50e nuklearin satula, mutta sitten Bonkin suosittelemalta Brooks-nettisivuilta löytyi lisää 1000 tyytyväistä takapuolta.
Ne ei voi olla väärässä. 130e on satulasta paljon vaikkakin tuleehan se ilmaisella toimituksella. Brooks pro team crome mustana :)

BONK
26.07.2012, 18.28
Oli jo klikkauksen päässä ostaa 50e nuklearin satula, mutta sitten Bonkin suosittelemalta Brooks-nettisivuilta löytyi lisää 1000 tyytyväistä takapuolta.
Ne ei voi olla väärässä. 130e on satulasta paljon vaikkakin tuleehan se ilmaisella toimituksella. Brooks pro team crome mustana :)

Toivotaan, että ahteri tykkää :) Itsellä edelleen 3 kpl Brookseja, Swift titanium, B17 ja B17 narrow. Fillarin voin muuten kyllä vaihtaa, mutta noista satuloista en luovu.

Peesi
26.07.2012, 20.48

Tuolta löytyy hintaan 74,95 €
http://www.bike-components.de/shop/cat/c301_Men-Sport.html

Kemizti
26.07.2012, 22.35
Enpä oo ikinä noihin Brookseihin perehtyny, mutta HUH, eipä oo ainakaa keventäjän satula.. tuolta b-c:ssä myyynnisä olevista, ei yksikään alle 300g noin äkkivilkaisulla.. on kyllä syytä ollakki _erittäin mukava_ kun ei oo erittäin kevyt noilla hinnoilla :P

jartsuli
26.07.2012, 22.57
Brändi ja mielikuva maksaa.

BONK
27.07.2012, 09.44
Suurimmalle osalle aktiivisista pyöräilyn harrastajia on ihan yksi lysti, maksaako satula 40, 80 vai 120 euroa, kunhan se on mukava. Täälläkin useimpien konkelit maksavat >1000 euroa mihin suhteutettuna satulan hinta on varsin pieni osa kokonaisuutta, mutta tärkeydeltään persauksen hyvinvointia merkittävämpää tekijää tuskin on. Grammanviilaajille ja muotipoliiseille on sitten tietenkin omat juttunsa.

Migel_C
27.07.2012, 10.42
Shimanon Ultegra WH6700:t alla hi5bikesistä (jossa muuten Tikkurilan ajomies nykyään korjailee) jossa sanoivat että kestää hyvin 100-kiloisen painon. Nähtäväksi jää... !

Muuten pitäisi perustaa hepo:n sunnuntailenkeille oma painavien ehdoilla menevä 28-30 ryhmä. Ärsyttävää aina alamäissä himmailla, ja sitten ylämäissä ei meinaa pysyä lainkaan mukana. Voisi joskus kokeilla ryhmää jossa mentäisiin samaa keskaria muiden ryhmien kanssa mutta painavien ehdoilla. Mitäs sanotte?

Oatmeal Stout
27.07.2012, 11.35
Shimanon Ultegra WH6700:t alla hi5bikesistä (jossa muuten Tikkurilan ajomies nykyään korjailee) jossa sanoivat että kestää hyvin 100-kiloisen painon. Nähtäväksi jää... !
S himano ei aseta painorajoituksia kiekoileen väitti S himano-Nordicin edustaja taannoin.

Antti_S
27.07.2012, 15.13
Itte suoritin maantiellä empiiristä tutkimusta Citec 3000 aero, Mavic Ksyrium Elite ja Fulcrum Racing 3 välillä. Itellä (paino siinä satasen molemmin puolin) on ollu maantiekiekossa häiritsevänä tekijänä etukiekon notkuminen etenkin putkelta runtatessa
Noista parhaan ja tukevimman kyydin tarjosi Fulcrum Racing (valmistajan ilmoittama kuskin maksimi on 109kg). Aika sitten näyttää miten ne käytössä kestävät.

Madone 4.9
29.07.2012, 20.07
Itsellä lähtöpaino kun jatkoi pyöräilyä oli 118kg Ja pituutta huimat 174cm kuskilla. Nyt paino huitelee jo 108kg kohdilla, kovaa vauhtia menossa alas. Tavote 90kg näin aluksi.

Edit: Pyöränä siis Trek madone 4.9 ja hyvin kestänyt alla :D

Jake_Kona
12.08.2012, 20.11
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=8302&d=1344791235

Toista sataa kilsaa takana eikä tuntuisi matkan pituus tyssäävän enää puutumiseen.:o

El-Carpaso
12.08.2012, 21.50
Kun te käytätte noita brooksin satuloita niin pehmeneekö ne ajan mittaan vai mikä se muutos niissä on? Kokeilin kaverin brooksia (täysin upouusi) ja fiilis oli kuin kirveen päälle olis istunu. Se on meinaan kova!

znood
14.08.2012, 21.47
Näyttää helvetin epämukavalta :)

dILETANTTI
14.08.2012, 23.57
Nyt kun on satulakeskustelu menossa, niin mikä satula kestää maastoajoa n. 110 kg kuskin alla. Jäykkäperäisessä ja täysjäykässä tahtoo satulat mennä vaihtoon nopsasti, kun kiskot antaa periksi. Vaikka täysjäykällä sinkulalla tulee ajettua maastossa pääasiassa putkelta, niin silti ehtii istumaan sen aikaa, että saa satulan rikki.

Kemizti
15.08.2012, 15.59
spessun phenom/henge kestänyt ainaki mulla melkosta rankaisua, ajan lähes aina satulasta..

Jake_Kona
15.08.2012, 16.07
Kai voisin näin ennakolta sanoa nahkasatuloista, että niiden mukavuus on materiaalissa, liukkaudessa ja niiden mukautumisessa käyttäjänsä
"mitoille".
Kyllä se nahka hieman joustaa.

Minulla olisi pari tarpeetonta satulaa nääs...
2. brooksi on tulossa:)
Säästän kun en osta ruokaa viikkoon.

fob
15.08.2012, 16.13
Nyt kun on satulakeskustelu menossa, niin mikä satula kestää maastoajoa n. 110 kg kuskin alla. Jäykkäperäisessä ja täysjäykässä tahtoo satulat mennä vaihtoon nopsasti, kun kiskot antaa periksi. Vaikka täysjäykällä sinkulalla tulee ajettua maastossa pääasiassa putkelta, niin silti ehtii istumaan sen aikaa, että saa satulan rikki.
Toistan itseäni.
Olen onnistunut satulavalinnoissa, kun tuoreinkin on jo parivuotias.
- Flite. Tällä hetkellä hyllyllä, kun on hitusen liian kapea. Kolmen - neljän tunnin ajon jälkeen alkaa tuntua ikävältä.
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/legacy/bikeradar/categories/cycling/component/seating/saddle/images/selleitaliaflite-399-75.jpg
- San Marco Selle Blaze. Luottovalinta, joka alkaa kulua käytön vuoksi puhki. Tällä hetkellä jäykkismaasturissa. Oli edullinen ja hölmö en ostanut useampia.
http://crev.vo.llnwd.net/o42/roadbikereview/images/products/product_411596.jpg
- Bontrager RL (=Race light?). Tämän hetken suosikkini maastoon, koska on täpärissä kiinni. Tuli pyörän mukana
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTLyIy-nJ92b-Tjv2BfF8HgM8JQIm1H9YxK4KYrC-HsQMhdVOhWMA

En edes muista, milloin olen saanut satulan rikki muuten kuin kaatumalla, jolloin pinta on mennyt rikki.
Maastossa ajan minäkin ja 90% satulassa istuen.

dILETANTTI
15.08.2012, 16.35
spessun phenom/henge kestänyt ainaki mulla melkosta rankaisua, ajan lähes aina satulasta..

Specialized Rival (Spessun Tricrossin originaali) meni viime kesänä. Kiskot vääntyi ja satula oli tolpan päässä. Miten lie phenon/henge sitten kestää?

Olen onnistunut satulavalinnoissa, kun tuoreinkin on jo parivuotias.
- Flite. Tällä hetkellä hyllyllä, kun on hitusen liian kapea. Kolmen - neljän tunnin ajon jälkeen alkaa tuntua ikävältä.
- San Marco Selle Blaze. Luottovalinta, joka alkaa kulua käytön vuoksi puhki. Tällä hetkellä jäykkismaasturissa. Oli edullinen ja hölmö en ostanut useampia.
- Bontrager RL (=Race light?). Tämän hetken suosikkini maastoon, koska on täpärissä kiinni. Tuli pyörän mukana

En edes muista, milloin olen saanut satulan rikki muuten kuin kaatumalla, jolloin pinta on mennyt rikki.
Maastossa ajan minäkin ja 90% satulassa istuen.

Flitestä ei kokemusta, mutta Blazesta meni kiskot poikki vuonna ~2009 (edullinen se toki oli). Bontrager Race Luxista meni ennen Balzea kiskot löysäksi.

Viime kesänä katkesi kiskot Bontragerin RL:stä kiskot. Tänä kesänä painui WTB SST Comp tolpan päähän.

Jaa mutta löytyykö voittaja sittenkin omasta pyörästä: WTB Pure V. Tuohan kesti Bansheessa vuoden, pyörän runko antautui ensiksi. Katsotaan, miten se kestää nyt Karate Apinassa.

Jake_Kona
05.09.2012, 21.47
"Kilpasatula" Brooksilta. Ekan vesisateen jälkeen pienet kevyet painaumat istumaluiden kohdalla.
Nyt ajettu useita +100km ja minkäänlaista puutumista tai ahterin väsymistä ei havaittavissa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=8518&d=1346869771

Matti Lammikko
09.09.2012, 19.05
Itse olen satulan suhteen mieltynyt Fizikin Aliante Versus:iin, jollainen löytyy nykyään molemmista pyöristäni. Kestää hyvin 110-kiloisen kuskin.

znood
09.09.2012, 20.28
Kyllä kaikki perussatulat kestää 110kg kuskin. Joissain voi olla vaan liian löysä runko jolloin satula painuu notkolle keskeltä.

dILETANTTI
09.09.2012, 21.25
Mutta mulla ei kestä. Ehkä meidän vaaka näyttää väärin. Nyt on ilmeisesti yhdestä AM-jäykkäperästä tolppa ja satulaputki yhdessä vääntyneet, kun ei tule tolppa ulos, eikä pyörähdä kovin paljoa. Rungossa on kyllä muutakin vikaa. Tuo mainitsemani WTB Pure V kuuluu kyllä löysärunkoisiin, mutta siinä kestää kiskot. En tiedä vaikuttaako se mitään, että ajan täysjäykällä (ennen jäykkäperällä) enskalenkkejä. Ja toisaalta ajotyyli ei ole mitenkään kalustoa säästelevä.

kassu_
09.09.2012, 21.45
Itellä kyllä tuo BBB skyscraper kestäny (edellisestä petti hitsaussauma 2-osasesta tolpasta), spessun Rival siinä killuu yläpuolella. Kalustona vanha Trek 4500, satulaputki 29.2mm ja ajotapa on että ilmaa alle aina kun mahdollista :) Painoakin löytyy 106-110kg, riippuen päivästä.

Jake_Kona
15.10.2012, 15.29
Testipätkä sujuu jo aika hyvin. Viime vuonna en päässyt ajamaan läpi kun on aika pehmeetä ja jalat heikot/painoa enemmän.

https://www.youtube.com/watch?v=nwl95Mkp3c8

AriT
17.10.2012, 11.07
Liitynpä joukkoon: 194cm/104kg, tavoitteena ensi kesäksi -7 kg. Maantiepyöränä ongelmitta viimeiset kuutisen vuotta alumiinirunkoinen hiilari etu- ja takahaarukalla varustettu Felt CA1 (8,4 kg sis. Syntace C2 aerotanko + muut normivarusteet). Kiekkoina Mavic Aksium (-> ei pysyneet suorina), Fulcrum Racing 3 (-> pinnoja poikki takaa 1-4/kausi) ja nyt Mavic Ksyrium SL:t (-> ei ongelmia eikä ainakaan 2500 km ajon jälkeen havaittavaa heittoa).

Fulcrumin Racing 3 kiekkoja en oman 2-3 vuoden kokemuksen perusteella suosittele ainakaan >100 kg kuskeille, niissä heikoin kohta on pinnojen alapään kiinnitys. Litteän ja suoran pinnan alapää on navassa kapenevassa urassa ja jossain vaiheessa tuo pinnan pään pyöreä mokkula painuu kasaan tai napsahtaa irti, jolloin pinna tulee läpi navan alapään kolosta. Pinnoja olen vaihtanut ainakin 10 kpl, niitä jäi onneksi jemmaan puretuista kiekoista, kun vakuutusyhtiö osti uudet kiekot kolarissa vääntyneiden tilalle.

Renkaina käytien aiemmin Michelin ProRace2/3 25 mm, nykyään Vittoria Pro III Slick samoin 25 millisenä. Misukat olivat muuten OK, mutta pinta näytti aika nopeasti halkeilevan ja/tai murenevan. Vittorion renkaisiin olen ollut todella tyytyväinen: mukavat, rullaavat ja kestävät, jatkossakin merkki tulee ehdottomasti säilymään samana (tosin 25 millisinä värivalikoima on vähissä ja myyjätkin harvassa). 25 mm rengas toimii ja on miellyttävämpi ajaa kuin 23 mm ainakin silloin, kun kuski on meikäläisen mitoissa. Painetta takana 9 bar, edessä 7-8 bar.

Satuloissa olen luottanut Fizikiin, niitä käytössä tällä hetkellä 3 kpl (2xmaantie + 1xtrainerirunko). Malli taitaa olla Arione tosin AR4:een hankin hieman leveämmän Antaresin. Näiden satuloiden kanssa maantiepyörässä ongelmia ei toistaiseksi ole esiintynyt ja malli on ollut minulle passeli.

Syksyllä tuli hankituksi alennusmyynnistä kuitukaunotar Felt AR4/61cm, johon vaihdoin alle Ksyrium SL:t+Vittoria Prot. Kestävyydestä en vielä 30 km ajon jälkeen pysty sanomaan, mutta ensituntuma vaikuttaa toimivalta isonkin kuskin alla.

Jake_Kona
08.01.2013, 20.48
Nyt olisi alla 29" maasturia ja kivan tuntuiset ja pitävät kahvatupit, mutta liian ohuet. Millaisia kokemuksia on paksummista tupeista niin ettei käsi lipsu märkänäkään? Ja onko lukittavat parempia normipolkuajeluihin?

sunny
08.01.2013, 22.43
Lukittavien kahvojen edut taitaa tulla lähinnä siinä, jos on tarvetta alvariinsa käyttää kahvoja irti tai vaihdella niitä kauden väriteemojen mukaan. Aika moni valittanut, että pultit painaa käsiä. XC-kisoissa sain kuitenkin peruskahvat niin lämpimiksi hikisillä käsillä pyöritellessä, että alkoi tulla liikettä. Jatkossa pitää panostaa hiuslakkaan tms. Laitoin kuitenkin lukkokahvat tilaukseen. Nehän on niin edullisia loppupeleissä, että ne on nopeasti kokeiltu ihan omakohtaisesti. http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=70

Ennen kuin aloitin nyt suht säännöllisen työmatkapyöräilyn oli elonpainoa lähemmäs 75 kg, joka on itselle paljon. Nyt joulun jälkeen painoa on jo 77 kg, eli jokin on mennyt vikaan jouluruokien kanssa. Ehkä minusta tulee tämän ketjun vakiokirjoittaja tätä rataa, vaikka optimistina uskon lisärasvan tuovan puhtia polkemiseen näin pakkasilla.

Minulla on mennyt pinnoja poikki viimeksi 80-luvulla, kun kaaduin Pösön maantiepyörällä ja katukiven reuna oli pinnoja vahvempi. Painon kasvaessa taitaa haasteetkin lisääntyä suhteessa. Toivotan kaikille onnea joulu- ja muidenkin kilojen karistamisessa.

Jake_Kona
16.01.2013, 13.38
Mieli tekisi retkeilemään. Talvipussi löytyy siinä on vain se pieni vika, että ahtaan paikan kammo tulee kapalossa. Tena prefess 80 joku 90-luvulta.
Löytyykö kokemusta hieman harteikkammasta talvipussista? 200 cm pituutta

okahkonen
16.01.2013, 13.46
Jake Kona => Mulla on Mountain Hardwearin laajennettava talvipussi. Taitavat luvat unia vielä 30 asteen pakkasessa. Ostanut arviolta 2005, ja nukkunut ehkä kaksi yötä.. Mutta 108 kiloisenakin mahduin hienosti. Uskoisin et piisaa sunkin pituiselle, vaikka vaaksan mitan lyhyempi olenkin. PM jos haluat ostaa hyvin edullisesti pois.

Oatmeal Stout
16.01.2013, 14.18
Minulla on käytössä Savotta Military:

*Koko: 225 x 90 x 65cm
*Paino: n. 2,6kg
*Käyttöalue: +15...-25ºC
*Pääli- ja vuorikangas: 300T Ripstop nylonkangas
*Täyte: Microfiber 2-kerros rakenne

mianmatt
16.01.2013, 14.29
Voi, mikä ketju, todella tarpeeseen. Itse olen 192cm/105 kg (viime kesänä vielä 130kg). Cannondalen Synapse SL-hiilikuiturunko on kestänyt jo vuodesta 2007, alla Mavic Ksyrium Elite-kiekot. Vaatteet olen löytänyt Nalinin Pro-sarjasta kokoa xxxl, halvemman sarjan xxxl on leikkaukseltaan paljon pienempi.

Ongelma on talvisin harrastamani spinningin kanssa, kun kengänpohjat ei tahdo kestää. Niin jäykkää pohjaa ei ole tullut vastaan, ettei joustaisi tai katkeaisi tarpeeksi isolla vastuksella polkiessa. Tällä hetkellä kengän pohjassa ulkopuolella on 2mm vahvuisesta ruostumattomasta teräksestä tehdyt vahvikelevyt, joustaa. Onko kellään ideoita, mitä voisi kokeilla seuraavaksi pohjien jäykistämiseksi? Hiilikuituisen superjäykän lisäpohjan tekijää ei löydy, Signaturessa tilauskirja täynnä. Kenkinä Shimano sh-r315 ja Specialized s-works road.

Palaan ketjussa takaisinpäin. Viime kesänä kirjoittelin tuollaisia. Yhdet kengät sain kymmenen vuotta sitten poikki ja pelkäsin samaa kaikista sen jälkeisistä kengistä. Todellinen syy tuntemukselle löytyi ortopedin tutkimuksista. Päkiän kohdalla oleva poikittainen holvikaari "romahtaa", kun poljen spinniä isolla vastuksella. Tietämättömänä päättelin kengänpohjan taipuvan ja polkimen tuntuvan pohjasta läpi. Lisäpohjille ei enää tarvetta, tukipohjalliset hoitaa asian.

Rautaperse
26.01.2013, 15.55
Löytyisikö suosituksia uusiksi vaippaboksereiksi? Nykyisissä pehmuste osa vaikuttaa hieman turhan kapealta keskikohdalta ja lyhyeltä. Tähän asti ollut käytössä xxl-kokoiset Pearl Izumin-vaippabokserit. Joten isompi säämiskäinen malli olisi haussa?

Kemizti
27.01.2013, 09.19
löfflereistä olen itse diggaillut!

Rautaperse
27.01.2013, 11.18
Mites nuo kokomerkinnät noissa löfflereissä menee? Mitä kokoa esimerkiksi tuo 60 vastaa? Ei paljon sano nuo kokomerkinnät, joten vaikeaksi menee tilaaminen.
Roselta löytyisi suht edullisesti, löytyykö noita helsingin kivijaloista?

janne68
27.01.2013, 13.58
[QUOTE=Kal Pedal;1809186]Tuon painoisena minäkin pyöräilyn aloitin (37 kiloa sitten!). Silloin alla oli juuri Nishikin BigFoot joka kestikin loistavasti ja on vieläkin käytössä kakkospyöränä. Eli katso löydätkö jostain käytettynä jos uusista ei löydy oikeita kokoja.[/Bigfoot se on mullakin,tosin hieman tuunattuna.Ostin vuonna-03Viime syksynä ostin sitten Kona hei hein 29:n ja en oo katunu ostosta.Hiukan päivitystä tosin vailla.Painoa tasan 100 kg.

fillarinoob
27.01.2013, 14.36
Hei, tämähän on sopiva ketju mullekkin :D

Eli pituutta ~198/inseam 96 painoa ~105kg. Entinen maastotäpärini oli pieni, ja heikko, ei ollut mulle sopiva. Nyt pitäisi "taas" hakea sopivampaa täpäriä. Se tulisi enduroon, pääsin kattomaan kesällä menoa ja se on todella hienoa. Mutta tuo oma pituus/paino aiheuttaa harmaita hiuksia, löytyykö mun pituiselle sopivaa pyörää? Geometria taulukoita katsellut mutta ei ne oikeen aukea, kellään heittää pikku vinkkejä? Hintapolitiikka semmoinen ~2500.

ilkkaluukkonen
28.01.2013, 13.42
Meikäläinen on vähän pienempi (193cm inseam 91-92cm) kuin sinä ja Orange Alpine on osoittatunut riittävän jämäkäksi pyöräksi (=en ole saanut vielä mitään rikki). Tosin saattaapi olla hieman liian pieni sinulle? Kokeilemalla selvinnee. Sieltä on tulossa 29" versio 140mm joustavasta Fivestä. Ehkä siinä olisi jämäkkä kulkupeli?

Jake_Kona
17.02.2013, 13.40
Pitkällisen turhienkin rengashankintojen jälkeen olen tullut siihen päätelmää, että +120kg kuskilla pitää olla painoonsa suhteutettina leveämpää rengasta
- Maantiellä 622-28. Valikoima on lievästi sanottuna suppeahko. Nyt uudet 28mm michelin dynamic sport
- Retkelle 622-37 m. sport tai 622-32 pistosuojattu schwalbe marathon
- Kuiville poluille schwalbe super moto 622-60 ( varauksella kun en vielä kokeillut??)
- Talveen schwalbe ice spiker pro 29"
Nurkat täynnä vähän käytettyjä syklon nastakumeja ja 1 iskemätönkin:eek: 23mm d. sportit, speed kingejä, 26" renkaita huh huh

ErWo9iJn
08.03.2013, 00.15
Tahtoisin ajella 60km mäkisessä maastossa kerran viikkoon, mutta mulla on tämä pieni reppu mukana, 187cm / 120kg, viimeksi kun yritin tuota matkaa, niin 75% sujui, mutta sitten iski täysi stoppi, hädintuskin tasamaalla pääsi eteenpäin.

En oikein tiedä mitä luokkaa sellaiset urheilua harrastamattomat tavalliset ihmiset oikein voivat fillaroida erittäin mäkisessä maastossa ja onko mulla tämän massan nostamisessa mäelle turhan suuria luuloja, kun kuvittelen, että moisen pitäisi onnistua?

Kuntoa ei varmaankaan ole, vuoden suht aktiivisen ja säännöllisen liikkumisen jälkeen tulos on se, että maastossa (kesäkelissä) pääsin noin 400 metriä 3 vaihteisella fillarilla, jonka jälkeen pumppu hakkasi lähelle 200, hiki valui silmiin ja taluttaminen alkoi. 10km onnistui suht tasaisella noin 30km/h keskinopeudella kun otti kaiken irti, huiput noin 50km/h, yhtään pisemmälle tosin ei täydellä teholla sotkien pääse, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka painosta kymppi vuoden kuntoilulla onkin pudonnut.

Satula mulle on ongelmallinen myös, en tiedä voisiko sekin osaltaan vaikuttaa, puristaa ja puutuu, säätöjä on haettu paljon ja pahimmasta päästy pois, mutta ei siltikään hyvä. Lenkkareissa nauhat auki varpaat puutuu 3km jälkeen, kävelykengillä ei sitä vikaa tule, en tiedä liittyykö tuokin satulaan.

Ehkä näin hevisarjalaisena pitäisi satulan olla jotain muuta kuin se halpafillarin mukana tullut, ne kapeat vaan arveluttaa, leveät comfort satulat epäilyttää, mutta ei kai se satula voi olla syynä siihen että meno loppuu samalla tavalla vuoden liikkumisesta huolimatta?

Onkohan tuota painoa sitten vaan liikaa mäkisessä maastossa pärjäämiseen ilman keskivertoa tai parempaa kuntoa, mikä mahtaa olla painon vaikutus tarvittavaan kuntoon?

fob
08.03.2013, 00.23
Minulla on käytössä Savotta Military:

*Koko: 225 x 90 x 65cm
*Paino: n. 2,6kg
*Käyttöalue: +15...-25ºC
*Pääli- ja vuorikangas: 300T Ripstop nylonkangas
*Täyte: Microfiber 2-kerros rakenne
Tarkeneko talvella teltassa tuon pussin sisällä?

Madone 4.9
08.03.2013, 07.09
Tahtoisin ajella 60km mäkisessä maastossa kerran viikkoon, mutta mulla on tämä pieni reppu mukana, 187cm / 120kg, viimeksi kun yritin tuota matkaa, niin 75% sujui, mutta sitten iski täysi stoppi, hädintuskin tasamaalla pääsi eteenpäin.

En oikein tiedä mitä luokkaa sellaiset urheilua harrastamattomat tavalliset ihmiset oikein voivat fillaroida erittäin mäkisessä maastossa ja onko mulla tämän massan nostamisessa mäelle turhan suuria luuloja, kun kuvittelen, että moisen pitäisi onnistua?

Onkohan tuota painoa sitten vaan liikaa mäkisessä maastossa pärjäämiseen ilman keskivertoa tai parempaa kuntoa, mikä mahtaa olla painon vaikutus tarvittavaan kuntoon?

Jos täysi stoppi on tullut -> liian kovasti vedetty.

Kyllä urheilua harrastamattomat ihmiset voi kanssa ajella mäkistä maastoa, pitää vaan mitoittaa se vauhti sen mukaiseksi ( eli todellakin rauhallisesti)

Mäkisessä maastossa pärjää maltilla, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Pituutta huimat 175, painoa oli vain 120kg kanssa. Raskaampi ihminen joutuu käyttämään huomattavasti enemmän watteja polkiessa mäkiä ylös. Uusimmassa fillari lehdessä oli juuri juttua tästä. Ja watteja kun ruvetaan käyttämään enemmän, niin pumppukin rupeaa takomaan kovempaa.

Nyt paino tippunut -25kg ja pyöräily on "pikkasen" helpompaa. Ja sen huomaa että ylämäkiin ei tarvi käyttää niin paljon voimia enää.

Maltti on valttia.

ErWo9iJn
08.03.2013, 07.42
Jos täysi stoppi on tullut -> liian kovasti vedetty.

Kyllä urheilua harrastamattomat ihmiset voi kanssa ajella mäkistä maastoa, pitää vaan mitoittaa se vauhti sen mukaiseksi ( eli todellakin rauhallisesti)

Mäkisessä maastossa pärjää maltilla, tiedän sen itse omasta kokemuksesta. Pituutta huimat 175, painoa oli vain 120kg kanssa. Raskaampi ihminen joutuu käyttämään huomattavasti enemmän watteja polkiessa mäkiä ylös. Uusimmassa fillari lehdessä oli juuri juttua tästä. Ja watteja kun ruvetaan käyttämään enemmän, niin pumppukin rupeaa takomaan kovempaa.

Nyt paino tippunut -25kg ja pyöräily on "pikkasen" helpompaa. Ja sen huomaa että ylämäkiin ei tarvi käyttää niin paljon voimia enää.

Maltti on valttia.

Maltti on tosiaan valttia, mulla oli 15km/h tasamaalla tavoite ja 6-7km/h ylämäkiin, sen minkä nyt pienimmällä vaihteella mukavasti pääsi, taukojakin tuli pidettyä, mutta ehkä enemmänkin olisi voinut pitää. Voihan se olla, että kunnolle ne mäet sillä tahdillakin oli vaan liikaa. Tulevana kesänä taas kokeillaan, on kevyemmin rullaavat renkaat, pikkaisen vähemmän painoa ja toivottavasti enemmän malttia taas sitten.

Meinaa vaan epätoivo iskeä välillä, mutta noita kympin lenkkejä pitää silti jatkaa, jos sitä hapenottoa ja lihasten toimintaa saisi parannettua.

vema60
08.03.2013, 08.23
Hiljaa hyvä tulee. Aloita vähän kerrallaan, mutta useasti matkaa kokoajan pidentäen. Pyöräilykunto paranee pyöräilemällä. :) (kohta joku kukkakeppi kyselee missä päin asut, kun niiden mielestä Suomessa ei ole mäkistä maastoa)

Kyllä se onnistuu, kun vaan harjoittelee tarpeeksi. Ei ole häpeä taluttaa aluksi niitä mäkiä. Koita saada lenkille kuitenkin se n.tunti täyteen.

Kuntoa ei varmaankaan ole, vuoden suht aktiivisen ja säännöllisen liikkumisen jälkeen tulos on se, että maastossa (kesäkelissä)pääsin noin 400 metriä 3 vaihteisella fillarilla, jonka jälkeen pumppu hakkasi lähelle 200, hiki valui silmiin ja taluttaminenalkoi.

Kannattaa tosiaan ensin ajella siellä tien reunassa tarpeeksi, ennen kuin siirtyy sinne maaston puolelle. Välillä käy sitten kokeilemassa kuinka pitkälle taas seuraavalla kerralla menee. 3 vaihteisessa pyörässä ei varmaankaan löydy tarpeeksi pieniä välityksiä ainakaan hankalampaan maastoon. Muutenkin tarkkaile, että kammet pyörii vähintään 60 kierrosta/min. Muuten voi tulla polvivaivoja.

10kmonnistui suht tasaisella noin 30km/h keskinopeudella kun otti kaiken irti, huiput noin 50km/h, yhtään pisemmälle tosin ei täydellä teholla sotkien pääse, eikä se ole muuttunut mihinkään, vaikka painosta kymppi vuoden kuntoilulla onkin pudonnut.
Pyöräilyn harjoitteleminen on pitkäjänteistä hommaa. Jos olet jo vuoden pyöräillyt, niin usko vaan, pyörä kulkee tulevana kesänä taas vähän paremmin kuin viime kesänä. Muutenkin noita täysillä 10km.n lenkkejä kannattaa tehdä harvakseen. Mielummin rauhallisesti pitkään, ainakin keväällä.

Satula mulle on ongelmallinen myös, en tiedä voisiko sekin osaltaan vaikuttaa, puristaa ja puutuu, säätöjä on haettu paljon ja pahimmasta päästy pois, mutta ei siltikään hyvä. Lenkkareissa nauhat auki varpaat puutuu 3km jälkeen, kävelykengillä ei sitä vikaa tule, en tiedä liittyykö tuokin satulaan.
Satulan sopivuudesta ei kukaan pysty vastaamaan toisen puolesta. Asia on ns.perskohtainen. Kannattaa ainakin sopivin väliajoin ajaa ns. putkelta(eli seisaaltaan) vaikka ei maaston puolesta olisi edes tarpeellista. Ajetut kilometrit auttavat myös perseen kestoon.
Pehmeäpohjaiset lenkkarit on varmaan huonoin vaihtoehto pyöräilyyn. Eli kovempi pohja on parempi. Tietysti jos haluaa investoida, niin pyöräilykengät ovat tietenkin parhaat pyöräilyyn.

Ei tuo sinun pituus/paino suhde kait niin paha sentään ole. Ilmeisesti olet vielä aika nuori, jos syke vielä nousee 200.n. Mutta onkohan tuossa sinun pyörässä tarpeeksi pieniä välityksiä? Takarattaan vaihdolla vois selvitä.

ErWo9iJn
08.03.2013, 08.39
Eituo sinun pituus/paino suhde kait niin paha sentään ole. Ilmeisestiolet vielä aika nuori jos syke vielä nousee 200.n. Mutta onkohantuossa sinun pyörässä tarpeeksi pieniä välityksiä? Takarattaanvaihdolla vois selvitä.

40 kolkuttelee jo, tosin mulla on aina pumppu kyennyt aika korkealle nousemaan, rajoittaja puuttuu ilmeisesti, joten pyrin vähän varomaan ettei käy hassusti. 28-28 on tuossa pyörässä jolla enemmän ajelen tuo pienin 28" rengaskoko, noin 8km/h taisi olla 60 kadenssilla, yleensä siinä 60 pintaan tuleekin pidettyä, sellaista että kulkee ponnistelematta ja voi rennosti polkea ja sitten sen 1-1.5h aika usein. Lenkillä pääsisi tietty lujempaakin, mutta kun aika äkkiä tulee sitten se seinä vastaan ja rupeaa se tuuli potkimaan vastaan niin että hermo lämpiää, niin mieluummin pienemmillä vaihteilla hitaammin, syke kuitenkin helposti on sen 130-150 jos vähänkin mäkeä noinkin ajellessa. Kerran viikossa tosin pitää aina kokeilla että vieläkö se kulkee :P
Jonkun papan blogia luin, ranskan ympäriajoja oli ajellut silloin kun ne ajettiin vielä soralla, siellä mainosti tuota, että kevyesti hyvällä kadenssilla polkien jaksaa paremmin, kun ei lihakset käytä sitä paikallista energiavarastoa vaan elimistö alkaa polttamaan rasvaa, jota riittää paljon paremmin, tiedä kuinka totta on, mutta kyllä pyöräily on mukavempaa kevyesti polkemalla kuin hitaasti voimalla vääntäen.

Sillähän tätä pyöräilyä tulee harjoitettua, kun painoa pitäisi saada pois ja 40 ikävuoden jälkeen se lihasmassan kerryttäminen sekä painon pudottaminen ei enää käy niin helposti, joten tehdään vielä kun keretään. Talvisin onkin hyvä kuntoilla hitaasti, kun ei tarvitse paarmojakaan karkuun polkea, lumi ja talvirenkaat tekee kuitenkin sopivaa lisävastusta niin että rasitus kuitenkin toteutuu :)

Oatmeal Stout
08.03.2013, 10.00
Tarkeneko talvella teltassa tuon pussin sisällä?
En ole kokeillut, ostin sen ihan tilavuuden vuoksi ja Vätterniä varten - Camping Mosse majoitukseen.

Madone 4.9
08.03.2013, 10.37
40 kolkuttelee jo, tosin mulla on aina pumppu kyennyt aika korkealle nousemaan, rajoittaja puuttuu ilmeisesti, joten pyrin vähän varomaan ettei käy hassusti. 28-28 on tuossa pyörässä jolla enemmän ajelen tuo pienin 28" rengaskoko, noin 8km/h taisi olla 60 kadenssilla, yleensä siinä 60 pintaan tuleekin pidettyä, sellaista että kulkee ponnistelematta ja voi rennosti polkea ja sitten sen 1-1.5h aika usein. Lenkillä pääsisi tietty lujempaakin, mutta kun aika äkkiä tulee sitten se seinä vastaan ja rupeaa se tuuli potkimaan vastaan niin että hermo lämpiää, niin mieluummin pienemmillä vaihteilla hitaammin, syke kuitenkin helposti on sen 130-150 jos vähänkin mäkeä noinkin ajellessa. Kerran viikossa tosin pitää aina kokeilla että vieläkö se kulkee :P
Jonkun papan blogia luin, ranskan ympäriajoja oli ajellut silloin kun ne ajettiin vielä soralla, siellä mainosti tuota, että kevyesti hyvällä kadenssilla polkien jaksaa paremmin, kun ei lihakset käytä sitä paikallista energiavarastoa vaan elimistö alkaa polttamaan rasvaa, jota riittää paljon paremmin, tiedä kuinka totta on, mutta kyllä pyöräily on mukavempaa kevyesti polkemalla kuin hitaasti voimalla vääntäen.

Sillähän tätä pyöräilyä tulee harjoitettua, kun painoa pitäisi saada pois ja 40 ikävuoden jälkeen se lihasmassan kerryttäminen sekä painon pudottaminen ei enää käy niin helposti, joten tehdään vielä kun keretään. Talvisin onkin hyvä kuntoilla hitaasti, kun ei tarvitse paarmojakaan karkuun polkea, lumi ja talvirenkaat tekee kuitenkin sopivaa lisävastusta niin että rasitus kuitenkin toteutuu :)

Itsellä keskarit pysyi viime kesän alussa 21-22km/h ( pitkä tauko pyöräilystä, n 10v) Sitä ennen tulikin sotkettua yli 8v ympäri vuoden pyörällä. Kesän lopussa keskari alkoi hipomaan jo 33km/h parhaimmillaan mutta keskiarvoisesti siellä 30-31km/h mentiin. Tämä siis maantieajoa.

Nyt talvella kun ajettu, niin keskari pyörii siinä 18-21km/h välillä, eilen 7.3.2013, keskari VAIN 13km/h, kiitos mukavan vastatuulen. Talvella se on tosiaan haastavampaa. Itsellä sen tekee haastavaksi se, että tuppaa tulemaan todella kuuma nopeasti -> vaikea löytää sopivaa yhdistelmää keleille. Tällä hetkellä vaatetus -20 riittää: merinovilla kerrasto, Gonson talviajohousut, Sportfiren talvitakki pyöräilyyn ja riippuen fiiliksestä, ehkä suojaan kengät vielä talviajoon tarkoitetuilla suojuksilla (sportfire), kenkinä MW-81 Tuolla setillä tulee kanssa todella kuuma noissa pakkasissa. Mutta kun olet ollut 2h lenkillä, niin loppupeleistä tuo on sopiva :)

Jake_Kona
08.03.2013, 11.43
Isommalla polkijalla on usein tarvetta myös leveämmälle satulalle, mutta se selviää kokeilemalla.Itse olen siirtynyt brooks-satuloihin kokonaan.
Itse olen polkenut mäkiä rauhallisesti mahdollisimman nopealla kadenssilla. Se taas tarvitsee erittäin pieniä vaihteita.
Sillä iso mies voi turhalla revittelyllä piiputtaa mäessä niin totaalisesti että tasamaalla ei sitten enää kulje ollenkaan.
Omassa pyöräilyssä olen huomannut, että jalat kehittyvät paremmiksi parissa vuodessa. Eli nykyisin voin polkea enemmän jalkojen päältä.
Enkä pelkästään tarkoita ylämäessä vaan jalkavoimia riittää myös tasaisen tien jaksoilla tulevien kuoppien ja nimismiehen-kiharoiden kohdilla, jolloin kevennän satulapainetta parilla sentillä. Aikaisemmin ei enää 50km jälkeen jaksanut avittaa jaloilla vaan piti löhötä satulassa>> ahteri ja eturauhasalue painaa max.
Tästä keventämisestä on paljon hyötyä ahterin ja pyörän kestävyyden kannalta. Ylämäet poljen usein aina satulasta ja niin jaksaa myös mäen jälkeen polkea. Jos mäessä poljetaan putkelta on se käytännössä spurttaamista.

Painonpudotukseen omakohtaisena kokemuksena voin suositella rankkaa konstia joka vaatii jonkin verran itsekuria ja valmistautumista.
Lähtee aamupäivälenkille syömättömänä ja ottaa erittäin paljon nestettä mukaan sillä sitä kuluu kun rasvaa ryhdytään näin polttamaan. Lisäksi sitten kun voimat loppuvat on repussa vaikka kuivalihaa palkaksi ja, että pääsee kotiin.
Itse olen tälläisillä lenkeillä ottanut reitin josta on tultava itse kotiin, että ei liian isoa palaa haukkaa vaan sovittaa matkan pituuden tuntemuksen mukaan. Reittiäkin voi lennosta vaihtaa.
Tämä konsti1 saa takuuvarmasti "kalkkeumat verisuonista ja kuonat lihaksista liikkeelle"

Halloo halloo
08.03.2013, 12.08
ErWo9iJn - Yksi ohje satulaan: Tarpeeksi leveä, tarpeeksi lättänä, tarpeeksi kova. Mittaa istuinluidesi leveys, istu johonkin, johon jää persluista painaumajälki (pahvi tai muu sopivan pehmeä), ja mittaa luiden etäisyys. Tulos = satulan vähimmäisleveys. Kai sulla on pehmustetut ajohousut?

Muuhun: Kuuntele mitä kone sanoo. Sitä teetkin kirjoituksesi perusteella. Älä ahnehdi, kyllä ne mäet taittuvat vielä, ennemmin hitaasti pitkälle, kuin 2km täysiä. Koita saada kadenssi nousemaan 80-90 rpm, polvet kiittävät.

arctic biker
08.03.2013, 12.51
Tulos = satulan vähimmäisleveys
Pieni tarkennus: Lisää tulokseen 2 cm. Pystymmässä ajavat voivat lisätä enempi.

Halloo halloo
08.03.2013, 13.24
^ niin olikin. Hyvä korjaus.

Kollikatti
08.03.2013, 19.45
Kerrankin hieno keskustelu ketju, johon voi itsekin osallistua ja esiin tulleisiin ongelmiin samastua ;)

Tuossa ketjun alussa oli jotain näkökohdista täpärirungon valintaan raskalle kuskille. mm takajousituksen "vipusuhteesta" yms. Samassa mainittiin yhtenä runkona tuo Transitionin bottlerocket, joka valitettavasti ei ainakaan tämänvuoden tuotanto-ohjelmaan kyseisellä valmistajalla kuulu.

Eli onko muille tullut vastaan vastaavan tyylistä runkoa noin 5"-6" joustoilla, johon saisi jonkun DH iskarin ? Kuitenkaan itse pyörän ei tarvitsisi olla niin DH tyylinen. Lähinnä ajatuksena olisi traili pyörä johon saisi toimivan jousituksen.

Niin ja ne omat mitat on 188cm ja 0,122Mg johon rungon pitäisi kyetä ;)

ErWo9iJn
08.03.2013, 21.27
Kiitokset neuvoista, 80 luvun naistenpyörän satula on mallia leveä, lättänä ja kova, ehkä liiankin leveä, en tiedä vielä, mutta kun testailin, niin ei sillä niin puudu niistä paikoista jotka ongelma olivat aiemmin, kankun luut tosin tuntuu tunkevan kankusta pihalle, kun on niin kova penkki, mutta se lie tottumiskysymys sitten. Takapuolen penkistä nostamisella tuntui olevan jopa vaikutusta, nyt kun elpyi paljon paremmin jos pienellä nostolla. Pitää kuitenkin tuosta parempaa hankkia jossain vaiheessa, mutta jos tuohon nyt takapuoli ensin totutettaisiin, röykyissä kaipaisi kyllä että ne jouset jotka penkissä on, olisi jotain muutakin kuin koriste :P

Nopeudesta huomasin, että mullahan on nopeusmittari seonnut ja mennyt mailinäytölle itsekseen, matka-ajan olen laskenut aina nopeudesta kun ajelen tunnettuja matkoja lähinnä, joten ilmeisesti nämä talven ajot ainakin on menneet selvästi nopeammin kuin kuvittelinkaan, ihmettelinkin kyllä miten tutussa paikassa ei sitä kymppiä meinaa jaksaa ylläpitää vauhtina pieneen vastamäkeen, on niin pieni tuo indikaattori nopeusyksiköstä, etten sitä ole huonoilla silmillä erottanut vuosiin, auringonpaisteessa nyt bongasin tuon :D

Kellosta olen opetellut olemaan välittämättä, kun olen siirtynyt muutoinkin enemmän luonnon mukaiseen elämäntapaan, joten mulle ei se aika ole niin tärkeää, tosin 1.6 kertaa lyhyemmän aikaa olen sitten käyttänyt harjoituksiin tuon mittarin sekoilun vuoksi, tarkkaa tietoa ei ole mistä lähtien, mutta joskus talvikaudella.

Käytännössä siis on ylämäet tullut kiivettyä 8mph (n. 13km/h), tasamaalla 10-15mph tuulesta riippuen, loivaan myötämäkeen kevyesti polkien jopa 20mph, joka on jo yli 30km/h, ehkei se kunto ihan niin rapatasoa ole vaikkei nyt mitenkään erityisen hyväkään :P

Pyöräiltyä on tullut jo 80 luvulta, kuntoilunakin 90 luvulta lähtien satunnaisesti, mutta vuoden verran säännöllisesti kuntoiluna jonka itse koen varsinaisena harrastamisena.

Jake_Kona
08.03.2013, 23.10
Olen huomannut satuloiden tärkeyden painopyöräilyssä. Kovuus ei ole kirosana vaan muoto ja nahkainen muovautuu kyttäjäsä muotoihin. Ei muuta lisättävää :LeatherIsNice:

ErWo9iJn
10.03.2013, 12.47
Tuo 80-luvun naistenpyörän satula ei kyllä oikein mua ole vakuuttanut, persaus on mahdottoman arka juuri niiden kankkuluiden kohdalta. Kaivelin sitten tuollaisen 60-luvun nahkasatulan, joka on aika räjähtäneessa kunnossa, mutta lähinnä kosmeettisella puolella tuo räjähtäneisyys, ongelma oli, että satulaputki oli liian ohut sekä myös liian lyhyt, mutta toisaalta myös satulan runko oli lattarautamallia, eikä pyöreää tankoa, joten ei saanut kiinni tuohon pyörän omaan tolppaan.

Ratkaisin asian radikaalisti pistämällä pyörän alkuperäisen satulaputken poikki rautasahalla, 60-luvun veivattavalla smirgelillä pyöristelin kulmia ja saman aikakauden moskalla taputtelin ohuen putken paksumman sisään, mittailin niin eroa ei ollut paljoa, 4cm laitoin putket sisäkkäin ja käytännössä se paksumpi alkuperäinen putki on melkein kokonaan nyt pyörän rungon sisässä, samoin pari senttiä ohutta putkea joka on paksun putken sisällä, joten pitäisi lujuuden olla riittävää tasoa.

Pikaisen säätöjen haun jälkeen testailin tuota hyvin vähän, pohjalla oli jo lenkki ja askarrellessa vähän kylmä alkoi puremaan, joten ei mitään isompaa testiä voinut tehdä, mutta ne kankun luiden kohdalla olevat kipeät paikat eivät valittaneet lainkaan, koska tuo nahkainen satula vietereineen mukautuu hyvin ja toisaalta jokainen hiekanjyvä ei täräytä takalistoa kuin joku potkaisisi, jos nyt aavistuksen liioitellaan. Sitä en tiedä kuinka pitkässä ajossa toimii, enkä sitäkään kuinka hyvin tuo kestää, kun runko on vähän kiemuralla useampaan suuntaan, muttei sekään sitä istumista tunnu häiritsevän.

Kokeillaan nyt tuolla muutama päivä ja vertaillaan tuntoja, mutta vaikka kankun luiden kohdalta kipeyttä tuli sillä naistensatulalla, niin kyllä sekin auttoi pahimpaan ongelmaan eli puutumisiin, ehkä pitkänpäälle silläkin olisi saavuttanut ihan hyvän tuloksen, mutta uskoisin tuon nahkasatulan olevan parempi etenkin kun ei ole muuta joustoa fillarissa, talvirenkaatkin ovat aika jäykät, niin röykyt pehmenee kivasti tuon satulan kanssa.

Nollabudjetilla tässä parannuksia yritetään hakea, jos edes vähänkin paranee, niin se on plussaa. Tokihan muutokset ovat mahdollistaneet jo päivittäiset kevyet lenkit, 70-80 kierrosta tuntuu ihan hyvin menevän, lumiseen jyrkkään mäkeen tosin 28-28 välitykset väkisinkin laskee kierrokset 60 tai alle, ellei sitten revi voimaa ulos runtaten, aika paljon paino vaikuttaa tuollaisessa, kevyt ukko pääsee upottamatta mäen ylös, kun painavalla ei lumi kanna ihan niin hyvin ja homma menee maastopyöräilyksi, missä ei sinällään mitään vikaa ole, mutta kalusto pitäisi olla toista.

Jake_Kona
10.03.2013, 13.09
Entisessä Helkama Oivassa oli myös liian leveä satula. Hankautui nahka rikki

juho_u
10.03.2013, 13.14
Kerrankin hieno keskustelu ketju, johon voi itsekin osallistua ja esiin tulleisiin ongelmiin samastua ;)

Tuossa ketjun alussa oli jotain näkökohdista täpärirungon valintaan raskalle kuskille. mm takajousituksen "vipusuhteesta" yms. Samassa mainittiin yhtenä runkona tuo Transitionin bottlerocket, joka valitettavasti ei ainakaan tämänvuoden tuotanto-ohjelmaan kyseisellä valmistajalla kuulu.

Eli onko muille tullut vastaan vastaavan tyylistä runkoa noin 5"-6" joustoilla, johon saisi jonkun DH iskarin ? Kuitenkaan itse pyörän ei tarvitsisi olla niin DH tyylinen. Lähinnä ajatuksena olisi traili pyörä johon saisi toimivan jousituksen.

Niin ja ne omat mitat on 188cm ja 0,122Mg johon rungon pitäisi kyetä ;)

Nomad? http://www.santacruzbicycles.com/nomad_carbon/

ErWo9iJn
11.03.2013, 05.53
Lueskelin juttua välityksistä hieman, mm. tuolta http://www.highpath.net/highpath/cycles/info/charts/700.html

Käytin sitten tälläistä laskuriakin, mutta en oikein tiedä kuinka hyväkuntoiselle nuo sanalliset arviot ovat 0.1HP - 0.4HP valintojen jälkeen, kuitenkin mun ja fillarin massoilla 0.3HP vähintään menisi tehoa mäen nousemiseen.
http://www.bikesatwork.com/blog/how-much-weight-can-a-bicycle-carry

Mun fillarin välityksethän on välillä 27.5 - 120.0 gear inch yksikkönä, tälle reilulle massalle siis ehkä vähän pitkähköt, pisempiin ylämäkiin tuo pienin välitys saattaa aiheuttaa siis kadenssin putoamista 60 alle. Tosin en kovin paljoa näistä ymmärrä, erityisesti se on aika vaikeaa tietää kuinka paljon eroa on siihen kuntotasoon jota yleisesti käytetään tavanomaisena tasona polkupyörän liikuttamisessa.
Alamäkivaihteet nuo mulla taitaa olla, 65 olisi hyvä välitys, muttei sellaista löydy, 60 lähelle olisi yksi käyttökelpoinen, joten kokeilen kesärengaskaudella sellaista alkaa käyttämään, olen käyttänyt liian isoja vaihteita jos oikein tulkitsen noita lukuarvoja.

Mun kesärenkaat on 37-622, näin kun kokonaispainoa voi olla kauppakassien kera selvästi yli 150kg, suositteletteko leveämpien renkaiden hankkimista? Hiekkateitä ja hyvin huonokuntoista asfalttia on ajo-alustat, joten ehkä renkaatkin aiheuttaa osaltaan sitä väsymistä, jos koko ajan pitää olla jännittyneenä noiden epätasaisuuksien takia?

Tähän astisten vinkkien avulla on pyöräilystä tullutkin paljon mielekkäämpää jo ja huomattavasti vähemmän lepoa tarvitsee lenkistä toipumiseen. Eroa on niin paljon, että ennen 20min jälkeen oli jo pahasti puutunut, nyt voi ajaa vaikka tunnin ilman puutumisia, eikä kaikki säädöt ole vielä hakeutuneet optimiinsa. Toinen ero on siinä, että nyt lihaksissa jopa tuntuu sellaista mistä on vain lukenut, eli kuvittelen ainakin pyöräilyllä olevan nyt enemmän vaikutustakin. Hyvin pitkästi huonon satulan takia ilmeisesti on aiemmin ollut heikko tuo vaikutus. On hienoa kun voi näin lainata toisten kokemuksista tietoa :)

marmar
11.03.2013, 10.03
Mun fillarin välityksethän on välillä 27.5 - 120.0 gear inch yksikkönä, tälle reilulle massalle siis ehkä vähän pitkähköt, pisempiin ylämäkiin tuo pienin välitys saattaa aiheuttaa siis kadenssin putoamista 60 alle. Tosin en kovin paljoa näistä ymmärrä, erityisesti se on aika vaikeaa tietää kuinka paljon eroa on siihen kuntotasoon jota yleisesti käytetään tavanomaisena tasona polkupyörän liikuttamisessa.

Aika pitkälle samoilla linjoilla olen aikaisempien kommentoijien kanssa, eli välityksiä tiuhemmiksi ja kadenssia ylös. Tällä hetkellä itsellä painoa ~120 kg ja pituutta 184, joten kokemukset välityksistä nojaa tähän lähtökohtaan. Viime kesänä kunto oli tasolla, jolla pystyi heittämään ~40 kg kärryn kanssa 210 km saariston rengastien päivässä. Ajoajan keskari oli 20km/h. Pyöränä antiikki täysjousto, jossa oli 24 vaihdetta. Yhdistelmän kokonaispaino oli yli 180 kg. Nyt on sekä kalusto, että kunto parantunut tuosta, mutta ei se tuota välitysasiaa ole mitenkään muuttanut.

Välityksissä sun suurin ongelma on. Alat treenaamaan kadenssia ylös, niin matka sujuu mukavasti. Mulla on tyypillinen kadenssi matkavauhdissa n. 80. Siitä sitten fiiliksen mukaan +/-20. Mulla on tuossa 29" maasturissa 18...116 välitykset. Tuolla 116 pitää vielä yllä matkanopeutta 45 km/h. Edessä rattaat 22/33/44 ja takana 11....36 hampaiset. Nyt kun toinen käsi on paketissa ja etuvaihtajan käyttö työlästä, niin olen aika paljon ajellut pelkällä 33 eturattaalla. Sillä pitelee ihan mukavasti yllä vielä 28 km/h nopeuksia, joka tarjoaisi mun laskujen mukaan 87 gear inch yksikkönä. Siihen kun asettelet maksimissaan yläpään, niin alapää osuu minne osuu. Eli n. 30% hampaita lisää takarattaaseen. Jos nopeus tippuu, niin sitten tippuu. Kyllä se sieltä perässä tulee, kun korkeampaan kadensiin tottuu.

Leikin tuossa yksi aamu kuntopyörän kanssa. Sykkeeksi ohjelmoin 120, eli pyörälle ohjeeksi pidä mun syke 120 tasolla. Sitten poljeskelin sykkeen tasaiseksi ~15 min ja otin 3 kpl 5 minuutin vetoja kadensseilla 60, 80 ja 100. 60 kadenssilla tehoa tuli keskimäärin 170W ja jalat hieman väsyneitä 5 minuutin jälkeen. Ilman taukoa perään 80 kadenssilla tehoa tuli 185W ja väsymys kaikkosi jaloista. 100 kadenssilla tehoa tuli enää 160W. Koko testin ajan sykken pidin mahdollisimman tarkkaan vakiona 120 tasolla. Paha sanoa onko tuo tehomittaus miten tarkka, mutta tulokset täsmäsi aika hyvin mun fiiliksern kanssa.

Lukkopolkimia olisin ehdotellut kesäksi, jos et olisi nollabudjetista puhunut. Mutta pyöritystekniikkaa voi mainiosti treenata myös ilman lukkopolkimia. Mahdollisimman tasaisesti voimaa koko kierrokselle, eli muistat nostaa reilusti jalkoja polkimen tullessa ylös. Jos polkimissa on piikkejä, niin myös eteen/taakse liikkeeseenkin saa hieman voimaa. Mun paksuilla jaloilla pelkkä jalan paino riittää tasaisella matkanopeuteen 20 km/h kadenssin ollessa kohtuullinen, joten ei niitä lukkoja välttämättä tarvita. Tällä tekniikalla voima jakaantuu tasaisemmin eri lihaksille ja jalat ei väsy yhtä nopsaan.

Renkaista, laita niin pulskat mitä kohtuudella mahtuu. Muista kuitenkin riittävät välykset ettei ala hankaamaan. Hanki nykyaikaiset renkaat, joissa on ohuet kyljet ja laita paineita maltillisesti. Mulla oli viime kesänä Schwalben smart samit. Rullaa kevyesti ja on kohtuuhintaiset < 25€/kpl. Unohda halvat alle 10€ renkaat. Renkaan vaikutus matkanopeuteen voi olla helposti 2...3 km/h

Rasitustasosta. Älä yritä liikaa, unohda nopeusmittari ja aja sykkeen mukaan. Huolehdi, että pysyy tarpeeksi alhaalla. Tähänkään et välttämättä tarvi sykemittaria, kunhan muistat PPP säännön, eli pitää pystyä puhumaan. Pysähdy tarvittaessa tauolle ajoissa, ei vasta sitten kun pyörä ei kulje. Varaa sopivasti evästä mukaan ja huolehdi riittävästä juomisesta. Syö ja juo ennekuin tulee nälkä.

ErWo9iJn
11.03.2013, 15.53
Aika pitkälle samoilla linjoilla olen aikaisempien kommentoijien kanssa, eli välityksiä tiuhemmiksi ja kadenssia ylös. Tällä hetkellä itsellä painoa ~120 kg ja pituutta 184, joten kokemukset välityksistä nojaa tähän lähtökohtaan. Viime kesänä kunto oli tasolla, jolla pystyi heittämään ~40 kg kärryn kanssa 210 km saariston rengastien päivässä. Ajoajan keskari oli 20km/h. Pyöränä antiikki täysjousto, jossa oli 24 vaihdetta. Yhdistelmän kokonaispaino oli yli 180 kg. Nyt on sekä kalusto, että kunto parantunut tuosta, mutta ei se tuota välitysasiaa ole mitenkään muuttanut.

Välityksissä sun suurin ongelma on. Alat treenaamaan kadenssia ylös, niin matka sujuu mukavasti. Mulla on tyypillinen kadenssi matkavauhdissa n. 80. Siitä sitten fiiliksen mukaan +/-20. Mulla on tuossa 29" maasturissa 18...116 välitykset. Tuolla 116 pitää vielä yllä matkanopeutta 45 km/h. Edessä rattaat 22/33/44 ja takana 11....36 hampaiset. Nyt kun toinen käsi on paketissa ja etuvaihtajan käyttö työlästä, niin olen aika paljon ajellut pelkällä 33 eturattaalla. Sillä pitelee ihan mukavasti yllä vielä 28 km/h nopeuksia, joka tarjoaisi mun laskujen mukaan 87 gear inch yksikkönä. Siihen kun asettelet maksimissaan yläpään, niin alapää osuu minne osuu. Eli n. 30% hampaita lisää takarattaaseen. Jos nopeus tippuu, niin sitten tippuu. Kyllä se sieltä perässä tulee, kun korkeampaan kadensiin tottuu.

Leikin tuossa yksi aamu kuntopyörän kanssa. Sykkeeksi ohjelmoin 120, eli pyörälle ohjeeksi pidä mun syke 120 tasolla. Sitten poljeskelin sykkeen tasaiseksi ~15 min ja otin 3 kpl 5 minuutin vetoja kadensseilla 60, 80 ja 100. 60 kadenssilla tehoa tuli keskimäärin 170W ja jalat hieman väsyneitä 5 minuutin jälkeen. Ilman taukoa perään 80 kadenssilla tehoa tuli 185W ja väsymys kaikkosi jaloista. 100 kadenssilla tehoa tuli enää 160W. Koko testin ajan sykken pidin mahdollisimman tarkkaan vakiona 120 tasolla. Paha sanoa onko tuo tehomittaus miten tarkka, mutta tulokset täsmäsi aika hyvin mun fiiliksern kanssa.

Lukkopolkimia olisin ehdotellut kesäksi, jos et olisi nollabudjetista puhunut. Mutta pyöritystekniikkaa voi mainiosti treenata myös ilman lukkopolkimia. Mahdollisimman tasaisesti voimaa koko kierrokselle, eli muistat nostaa reilusti jalkoja polkimen tullessa ylös. Jos polkimissa on piikkejä, niin myös eteen/taakse liikkeeseenkin saa hieman voimaa. Mun paksuilla jaloilla pelkkä jalan paino riittää tasaisella matkanopeuteen 20 km/h kadenssin ollessa kohtuullinen, joten ei niitä lukkoja välttämättä tarvita. Tällä tekniikalla voima jakaantuu tasaisemmin eri lihaksille ja jalat ei väsy yhtä nopsaan.

Renkaista, laita niin pulskat mitä kohtuudella mahtuu. Muista kuitenkin riittävät välykset ettei ala hankaamaan. Hanki nykyaikaiset renkaat, joissa on ohuet kyljet ja laita paineita maltillisesti. Mulla oli viime kesänä Schwalben smart samit. Rullaa kevyesti ja on kohtuuhintaiset < 25€/kpl. Unohda halvat alle 10€ renkaat. Renkaan vaikutus matkanopeuteen voi olla helposti 2...3 km/h

Rasitustasosta. Älä yritä liikaa, unohda nopeusmittari ja aja sykkeen mukaan. Huolehdi, että pysyy tarpeeksi alhaalla. Tähänkään et välttämättä tarvi sykemittaria, kunhan muistat PPP säännön, eli pitää pystyä puhumaan. Pysähdy tarvittaessa tauolle ajoissa, ei vasta sitten kun pyörä ei kulje. Varaa sopivasti evästä mukaan ja huolehdi riittävästä juomisesta. Syö ja juo ennekuin tulee nälkä.

Hyviä pointtereita, kesärenkaat mulla on sellaiset, että rullaa todella kevyesti, fillarin vakiorenkaiden jälkeen ainakin noilla menee kuin itsekseen, jotkut rollspeedit ne kai oli. Katselin tuossa noita big apple kumeja, 50 leveä voisi olla kiva, pitää mittailla mahtuuko, sora tai siis käytännössä sepeli noilla nykyisillä kesärenkailla on suurin ongelma, + asfaltin reiät ja katkokset.

Tosin nyt tuolla nahkasatulalla ei enää niin pahasti tule tärskyt läpi, talvirenkaat on Bilteman erittäin jäykät 37mm leveät, kyyti on aika karua niillä, mutta satulan jousitus hoitaa pahimmat pois, pelaa penkki kyllä loistavasti, ei mitään ongelmaa sen suhteen ollut nyt, noin 12km sentin-parin lumessa, keskinopeus 10km/h, rankin nousu 150m matkalla 16 metriä, meinasi käydä puuskuttamaan, kun mun välityksillä ei tosiaan alle 8km/h voi ajaa järkevästi, ei kyllä pitokaan ollut yhtään liikaa, sutimisen rajoilla koko nousu.

70 kadenssilla noin 9km/h, karheat metalliset polkimet on, kun muilla ei voi pitää kierroksia korkeana ja talvella mikään muu ei pidä, sitten on varvaskoukut, mutta käytän niitä vain kesällä välttääkseni jalkavammat, nehän ovat vähän riskivaruste. Polkemista tosiaan tulee vältettyä, enemmänkin tulee kuopaisunkaltaisesti pistettyä liikettä, toki polkaisu tulee väkisinkin, mutta varsinkin tiukassa nousussa kuovin polkimia ja noissa nousuissa sen varsinkin huomaa onko tasaista se voima vai ei, toisella työntää toisella kuopii. Sen kyllä myös huomaa hyvin, että kun nostaa kierroksia yli jonkin tason, niin hengästyy kovasti ja pyörä ei silti tunnu liikkuvan, sopivan rasitustason huomaa hyvin siitä, että pyörä menee ikäänkuin itsestään.

CS-HG50-7 ei hirveitä maksaisi, postikulut tahtoo tehdä toisen mokoman hintaan, mutta tuolla saisi 14-32 pakan, toki se olisi vain 28 -> 34, mutta halvin keino saada 23.6 gear inch, siitä vähemmäksi sitten maksaakin jo enemmän, koska eturattaisiin pitää kajota, tai 8/9 lehtinen pakka + ketjut vaihtaa, käyttäisi sitten vain ekaa 7 lehteä, nykyään on sovitinrengas tolle 7-lehtiselle pakalle.

Minähän en voi kävellä ja puhua samaan aikaan, henki on viimeiset 6kk vinkunutkin kummasti, erityisesti rasituksessa, ihan ykkösvaihteella kevyessäkin ajossa suun kautta koko ajan saa hengittää eikä siinä enää voisi jutustella, sitten jos vetäisee tuollaisen 150m sopivan jyrkän mäen ylös, niin mäen päällä saa pysähtyä haukkomaan henkeä hienon vihellyksen kera, turbossa laakerit menossa kai. Veri alkaa maistumaan suussa jos ei stoppaa ja paria minuuttia hauko henkeään tuollaisen jälkeen, mutta nyt ei jalat enää pistä vastaan kun satula toimii, maltillisella rasituksella voisi se 20km mennä ihan nätisti kesäkumeilla ja asfaltilla luulen ainakin.

Sports tracker tilttasi kun selailin lenkin jälkeen dataa ja tietty katosi koko statistiikka, onneksi kerkesin painamaan mieleen lukemat, seuraavalla kerralla kiva verrata, muistini väittää, että 736kcal olisi palanut, ehkä, voi ehkä olla enemmänkin koska vierintävastusta oli enemmän kuin asfaltilla.

edit: Aika huono kuva, mutta näkee siitä jotain nopeus- ja korkeuskäyriä, ei kai nuo oikeita mäkiä ole, mutta näin mun varusteilla ja fysiikalla haastetta piisaa:
http://farm9.staticflickr.com/8369/8549213436_0ee8731146.jpg (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549213436/)
hillls (http://www.flickr.com/photos/93946712@N07/8549213436/) by ErWo9iJn (http://www.flickr.com/people/93946712@N07/), on Flickr

ErWo9iJn
14.03.2013, 16.26
Onkos muilla kuinka tarkkaa tuon ajo-asennon kanssa?

Vaihdoin tuossa mummopyörän tangon alkuperäiseen suorempaan tankoon, koska jarruvaijerin kanssa ongelmaa. Johtuen lyhyestä kannattimen putkesta, joka menee siihen pyörän rungon sisään, jää tanko käytännössä 2-3cm alemmas nyt. 10 minuutissa jalat alkaa puutumaan, ei tule ajamisesta yhtään mitään, satulan nokka painaa hieman, tosi tosi vähän, hyvä että huomaa ja jalkojen verenkierto heikkenee merkittävästi, ongelmana on, etten voi laskea satulan nokkaa yhtään, koska jo nyt meinaa vähän valua eteen, jos sen verran pystymmässä ajaa sormien varassa, että nousee tuon 2-3cm ylemmäs ajo-asento, niin helpottaa kummasti.

Ei voi olla näin tarkkaa, mutta niin se vaan taitaa olla. Yritän löytää huomenna jarruvaijereita jostain, jos löydän kivijalkaliikkeen ja laitan takaisin tuon mummotangon, koska nyt ei kyllä voi ajaa käytännössä ollenkaan. Ehkä tällä massalla tuo etunoja-asento muutoinkin kannattaa unohtaa.

marmar
14.03.2013, 16.49
Hyviä pointtereita, kesärenkaat mulla on sellaiset, että rullaa todella kevyesti, fillarin vakiorenkaiden jälkeen ainakin noilla menee kuin itsekseen, jotkut rollspeedit ne kai oli. Katselin tuossa noita big apple kumeja, 50 leveä voisi olla kiva, pitää mittailla mahtuuko, sora tai siis käytännössä sepeli noilla nykyisillä kesärenkailla on suurin ongelma, + asfaltin reiät ja katkokset.

Jos ajelet paljon soralla ja matkalla vielä mäkiä, niin en laittaisi big appleja. Ennemmin vaikka samart samit. Nekin rullaa hyvin, ja on kuviota niin, ettei tarvitse irtosorallakaan pahemmin alamäkikaarteissa hidastella. Sen kun laskee menemään vaan.

Itellä tuo ajoasento ei ole alle 50 km matkoilla kovin kriittinen, mutta toki olen koittanut säätää asennon mahdollisimman mukavaksi ja tehokkaaksi. Kyllä pulskakin voi käsille ottaa paljonkin painoa. Eipähän ole takapuoli yhtä kovilla, kun painon jakaa. Tarvittaessa vaikka erillistä lihaskuntotreeniä yläkropalle, ettei paikat väsy. Ja tangon kahvat voi vaihtaa mukavammiksi, esim tällaisiin:
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/9686.jpg

Tuo kuva on vain suuntaa-antava. Ei tarvi tilata mistään ulkomailta. Vastaavia ihan hyviä ja kohtuuhintaisia saa tarjoustalosta, prismasta, honkongista, citymarketista jne. Pointti on lähinnä, että mun mielestä pyöreä ei ole mukavin, kun kämmen on kuitenkin sileä.

Toki kokonaisuuden pitää olla niin, että penkki ei paina ikävästi ja asento on mukava. Voisko sitä penkin nokkaa kuitenkin koittaa laskea jokusen millin?

ErWo9iJn
14.03.2013, 17.08
Jos ajelet paljon soralla ja matkalla vielä mäkiä, niin en laittaisi big appleja. Ennemmin vaikka samart samit. Nekin rullaa hyvin, ja on kuviota niin, ettei tarvitse irtosorallakaan pahemmin alamäkikaarteissa hidastella. Sen kun laskee menemään vaan.

Itellä tuo ajoasento ei ole alle 50 km matkoilla kovin kriittinen, mutta toki olen koittanut säätää asennon mahdollisimman mukavaksi ja tehokkaaksi. Kyllä pulskakin voi käsille ottaa paljonkin painoa. Eipähän ole takapuoli yhtä kovilla, kun painon jakaa. Tarvittaessa vaikka erillistä lihaskuntotreeniä yläkropalle, ettei paikat väsy. Ja tangon kahvat voi vaihtaa mukavammiksi, esim tällaisiin:
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/9686.jpg

Tuo kuva on vain suuntaa-antava. Ei tarvi tilata mistään ulkomailta. Vastaavia ihan hyviä ja kohtuuhintaisia saa tarjoustalosta, prismasta, honkongista, citymarketista jne. Pointti on lähinnä, että mun mielestä pyöreä ei ole mukavin, kun kämmen on kuitenkin sileä.

Toki kokonaisuuden pitää olla niin, että penkki ei paina ikävästi ja asento on mukava. Voisko sitä penkin nokkaa kuitenkin koittaa laskea jokusen millin?

Mulla oli joskus sellainen kaupunkipyörä, jota silloin maastopyöränä myytiin, vaihdoin siihen ne 26" renkaat sellaisiksi slikseisi, Nokian tekemät ne oli, sellaiset pienet vesiurat mutta muuten sileät 50mm leveät, rullasi hyvin ja ikinä mulla ei sorallakaan pidon kanssa ollut mitään ongelmia, niin lujaa en ole uskaltanut koskaan ajaa että alkaisi olemaan pitovaikeuksia, metsäpolkujakin ajelin niillä renkailla ja ihan hyvin se meni, toki mutaisissa paikoissa vähän liukasta, mutta mulla ei ole oikein koskaan ollut sellaista tilannetta fillarin kanssa, että kaipaisin enemmän pitoa, paitsi talvella, tosin nastarenkaat siihen ovat auttaneet.

Luulen, että olen vaan niin mammanpoika, etten uskalla ajaa tarpeeksi lujaa, jotta sitä extra pitoa alkaisi tarvitsemaan, nykyään vielä kun huippaa aika helposti, niin ei tule edes kanttailtua enää.

Mukavuutta ja kevyttä vierintävastusta lähinnä olen ajatellut hakea ja tosiaan kun on välillä sellaista ihmeen sepeliä nuo soratiet, niin leveä rengas kantaisi paremmin eikä hukkuisi sinne murskeen sekaan, kuten noilla kapeilla kumeilla tuntuu olevan tilanne.

Voihan sitä satulaa kokeilla laskea, mutta en tiedä auttaako se kuitenkaan, tuossa 50 vuotta vanhassa satulassa on tuplajousitus, sellainen hetekka / jousiriippumatto, jonka päällä istutaan ja sitten vielä pari jousta jonka varassa koko hoito kelluu, nahkapinta, mitä enemmän painoa takapuolenpäällä on, sen mukavemmalta meno tuntuu, mutta ei tuo enää ihan huippukunnossa ole. Näin 60 eurolla tarjouksessa Brooks Flyer satulaa tosin, jota voisi harkita, sehän mahdollistaisi vähän nojaavamman asennonkin, tämä vanha satulahan on sellainen pystypyörämalli, ei ole tarkoitettu etunojaan, sekin voi vaikuttaa asiaan. Oireet kuitenkin samat kuin sillä alkuperäisellä satulalla, joka oli vähän turhan kapea.

marmar
14.03.2013, 19.00
Mukavuutta ja kevyttä vierintävastusta lähinnä olen ajatellut hakea ja tosiaan kun on välillä sellaista ihmeen sepeliä nuo soratiet, niin leveä rengas kantaisi paremmin eikä hukkuisi sinne murskeen sekaan, kuten noilla kapeilla kumeilla tuntuu olevan tilanne.

Välttämättä se sliksi ei rullaa paremmin ja mukavuuden sekä vierintävastuksen suhteen ohkanen kylki on tärkeä.
Sepeliin uppoamisen kannalta sopiva kuvio voi olla parempi. Reunanappulat ikäänkuin sitoo sen seplimaton renkaan alle ja rengas ei pääse uppoamaan sepeliin yhtä helposti, kuin sileä rengas, joka pullauttaa kivet pois alta. Jos kurkkaat tuota kuviota, niin tuossa on juurikin sellainnen reunus, joka estää kiviä karkaamasta. En tiedä onko pelkkää kuvitelmaa, mutta mun mielestä ko rengas kantoi leveyteensä nähden todella hyvin pehmellä alustalla ja rullasi lisäksi asfaltilla mainiosti. Ohkasten kylkien ansiosta voi pitää paineet alhaalla, eikä vierintävastus kasva silti mainittavasti, jos lainkaan. Itse tykästyin noihin yleisrenkaana välittömästi kun laitoin alle. Ajelin noilla yhden cyclolenkin porukna seassa ja painavampana kaverina sain loivissakin mäissä jarrutella jatkuvasti ettei mene päälle, vaikka muut oli liikkeellä cycloilla kapeilla renkailla ja mun renkaat oli 54 mm leveät. Tietty olin varmaan 30 kg painavampi kuin mitä porukan toiseksi painavin ( kuski+pyörä yhdistelmä), joten osansa silläkin. Silti mut yllätti että hyvin loivissakin mäissä sai jarrutella.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSO6RSE5OisMQkKvXDF6YCtYVGNjSPZD 630QA8OmTic8VSnxoAF

Jake_Kona
14.03.2013, 19.19
Oma pyöräilyura alkoi asvaltilla maastorenkailla ja sormet aivan turtana. Kivasti täristi silloin. Nyt monet renkaat kokeilleena voisin tuumata, että laittaa niin matalanypyistä tai sliksiä rengasta kuin pystyy. Jos ei aja pääsääntöisesti mutaisilla poluilla ja syheräisillä alamäkiosuuksilla, niin näin.
Kunhan tästä hieman sulaa pääsen kunnolla tyypittämään maasturin uudet schwalbe super moto- renkaat. Nyt lyhyen kuivan asvalttipätkän jälkeen 60 leveänä toimii hyvin 2 bar paineilla.