PDA

Näytä tavallinen näkymä : Utsjoki-Nuorgam-Kirkkoniemi



villeton
06.01.2012, 15.43
Tarkoitus olisi lähteä elokuun loppupuolella ajelemaan pohjoiseen. Autolla sinne ja pyörä mukana.
Majoitus on hakusessa, vaihtoehtoina Karigasniemi, Utsjoki, kaamanen tai Nuorgam.
Majapaikasta käsin päiväreissuja Norjan puolelle. Meitä on 2 äijää lähdössä. Autolla osa matkasta, sitten toinen pyörän selkään, toinen ajaa "huoltoautoa". Maantieajoa, ei maastossa. Sopivia kohteita olisi Alta
tai Kirkkoniemi. Olisiko jotain vinkkejä hyvistä ajoreiteistä tai edullisesta majoituksesta?
Mökki tai Hostellitaso olisi sopiva. Hintataso alle 100 euroa/yö.

Hebe
06.01.2012, 16.18
Karigasniemella ollut toissa kesänä kuin Kalastajan majatalo. Ok tasoinen solukämppä. Sauna kuului kohtuulliseen huoneenhintaan. Karigasniemellä on kyllä leirintäalueen näköinen paikka mutta oli aika hiljaista kun pihassa kävin. Kaamasessa ole muuta vaihtoehtoa kuin Kaamasen Kievari. Utsjoella oli hotelli Pohjan tuli. Ok paikka. Nuorgamista en tiedä mutta http://www.utsjoki.fi/fi/matkailu/ohjelma--ja-majoituspalvelut.php löytyy vaihtoehtoja alueelle.

Smo
06.01.2012, 17.04
Honningsvägissä Nordkapin lähellä oli edukkaita mökkejä jollain "leirinta-alueella" joskus muinoin

ellmeri
06.01.2012, 17.34
Honninsvägissä Nordkapin lähellä oli edukkaita mökkejä jollain "leirinta-alueella" joskus muinoin

Ai russenin leirintäalue?tai joku sellainen....

JiiPee
06.01.2012, 17.47
Kysäskääpä Kortelaisen Kalevilta huonetta Giellajohkalta (http://www.giellajohka.fi/). Rantasauna, kahvio, yms. alueella. Karigasniemelle 40km mutta ajomaisemat tarjoaa Muotkatunturin erämaa-alue.

Smo
06.01.2012, 18.39
Ai russenin leirintäalue?tai joku sellainen....

Ei muista. Honninsvågista vähän rinnettä ylös Nordkappiin päin oli sellanen mökkikylä. Erittäin edukasta markka-aikaan kun ei ollut sesonki. pakollisen Nordkapp-visiitin jälkeen oltiin toinen yö Honninsvågin kylillä majatalossa jossa alakerrassa oli baari ja kämpät yläkerrassa. Seuraavana päivänä Hurtigrutenilla Hammerfestiin.

Pyöräpummi
06.01.2012, 20.19
Tarkoitus olisi lähteä elokuun loppupuolella ajelemaan pohjoiseen. Autolla sinne ja pyörä mukana.
Majoitus on hakusessa, vaihtoehtoina Karigasniemi, Utsjoki, kaamanen tai Nuorgam.
Majapaikasta käsin päiväreissuja Norjan puolelle. Meitä on 2 äijää lähdössä. Autolla osa matkasta, sitten toinen pyörän selkään, toinen ajaa "huoltoautoa". Maantieajoa, ei maastossa. Sopivia kohteita olisi Alta
tai Kirkkoniemi. Olisiko jotain vinkkejä hyvistä ajoreiteistä tai edullisesta majoituksesta?
Mökki tai Hostellitaso olisi sopiva. Hintataso alle 100 euroa/yö.

Ajoreitit ovat siinä mielessä helppoja että Finnmarkissa ei ole paljoakaan teitä. Reitit Suomesta Norjaan ovat aika tylsiä ainakin sen jälkeen kun siellä on kerran käynyt. Säällä on huomattava vaikutus elämään. Se voi olla joko satumaisen kaunista tai sitten kylmää, sadetta ja harmaata päivästä toiseen.

Parhaat maisemat löytyy Altasta länteen jossa tie kulkee korkeiden vuorien ohi vuonojen rantoja seuraillen. Siellä ongelma pyöräilijälle on kapeilla teillä kulkevat matkailuautot, bussit ja rekat.

Suosittelisin ottamaan mielummin vaelluskengät, kalavehkeet, maastopyörän tms. kuin maantiepyörän sinne autoon.

Muistakaa pyytä vuonosta turskaa, joka juuri pyydettynä on herkullista.
Laittakaa kuitusiiman päähän lyijyuistin Stingsilda (myydän joka kaupassa) ja antakaa mennä pohjaan silläkin uhalla että menetätte sen. Stingsilda on hyvin vaatimattoman näköinen, mutta se toimii. Turska löytyy aivan pohjasta ja siksi lyijyuistin ja ohut kuitusiima on must.

Mökkikyliä Norjasta löytyy. Mainitsemisen arvoinen Kautokeinon uusi turistihotelli. Hintaluokaltaan se on hiukan yli.

Hebe
06.01.2012, 20.29
Parhaat maisemat löytyy Altasta länteen jossa tie kulkee korkeiden vuorien ohi vuonojen rantoja seuraillen. Siellä ongelma pyöräilijälle on kapeilla teillä kulkevat matkailuautot, bussit ja rekat.


Toisin kuin Suomessa, Norjan kapeillekkin teille mahtui matkakeittiöiden ja rekkojen joukkoon pyörämatkalainen. Isokin rekka jäi taakse körrötteleen jos ei voinnut ohittaa turvallisesti. Näissä tapauksissa kyllä menin suosiolla levikkeelle, jos semmoinen tuli kohdalle. Ne autot, jotka aiheutti ylimääräistä sydämmen tykytystä olivat rekkareista päätellen Suomesta.

Pyöräpummi
06.01.2012, 20.49
Toisin kuin Suomessa, Norjan kapeillekkin teille mahtui matkakeittiöiden ja rekkojen joukkoon pyörämatkalainen. Isokin rekka jäi taakse körrötteleen jos ei voinnut ohittaa turvallisesti. Näissä tapauksissa kyllä menin suosiolla levikkeelle, jos semmoinen tuli kohdalle. Ne autot, jotka aiheutti ylimääräistä sydämmen tykytystä olivat rekkareista päätellen Suomesta.

Siellä on kaikenlaista kulkijaa. Käsittääkseni kaikkein suurin turistijoukko on saksalaiset (usein eläkeläisiä), jotka vuokraa niitä isoja matkailuautoja. Niitä sitten saattaa mennä usemman peräkanaa.
Suomalaisturistit ovat enemmän Finnmarkin alueella, jossa tiet eivät ole niin ongelmallisia kuin Altasta länteen.
Norjan omat turistivirkailijat eivät suosittele pyöräilyä Lofooteilla juuri mainitsemastani syystä.
En ole huomannut koskaan että Suomessa autoilijat olisivat jotenkin poikeuksellisen agressiivisia tai piittaamattomia.

Kuutio
06.01.2012, 20.55
Majoituksesta: Karigasniemeltä löytyy Camping Tenorinne. Palvelu erittäin ystävällistä. Halpaa majoitusta, jos erillisessä huoltorakennuksessa olevat vessat tai suihkut eivät haittaa. Utsjoella Hotelli Luossajohka - respan hommat hoiti ainakin viime kesänä paikallinen pubi.

Zarni
06.01.2012, 21.20
Suomalaisturistit ovat enemmän Finnmarkin alueella, jossa tiet eivät ole niin ongelmallisia kuin Altasta länteen.Ja siellä suurin vaara retkipyöräilijälle on nimenomaan Suomen rekisterissä olevat matkailuautot!

Pyöräpummi
06.01.2012, 21.46
Ja siellä suurin vaara retkipyöräilijälle on nimenomaan Suomen rekisterissä olevat matkailuautot!

Ettei vaan olisi vihapuhetta suomalaisia kohtaan?
Nyt olisi valtakunnansyyttäjällä aihetta!

Koska Finnmarkissa on suomalaisperäistä (kveenit) asustusta on se suosittua aluetta suomalaisituristeille. Teillä liikkuu kaikennäköistä eläkereppanaa.

Kun olen lukenut finnmarkin paikallisia lehtiä niin kyllä liikennerikkomukset tehdään paikallisten toimesta sekä huume- että viinapäissään.
Täältä päin on vaikea uskoa että siellä päin on vakava huumeongelma. Sen johdosta sinne on pesiintynyt vahva jakeluorganisaatio moottoripyöräjengeineen.
Niin ja saamelaiset ovat hyvin persoja viinalle asuivat he sitten missä tahansa.

Hebe
06.01.2012, 23.45
Mitää vihapuheita ainaskaan omalta kohalta, vaan kokemukseen perustuvaa kirjoittelua (kesä 2009 Kautokeino-Hammerfest- hurttikruutteni (jossa vain sakemanneja hereillä) - Nordkapp -Karigasniemi). Ja Suomen teillä on yllättäen saannut nauttia suomalaisten ajokulttuurista, on kohti lentäny oletettavasti oluttölkkikin (voihan se tietty olla limutölkkikin).

Zarni
07.01.2012, 13.40
Joo, ei nää mitään vihapuheita ole, vaan omiin kokemuksiin perustuen kuten Hebelläkin. Eikä siihen tarvittu kuin yhteensä viitisen päivää Hetta - Kautokeino - Karasjoki sekä Nuorgam - Tana - Neiden -väleillä. Yleensä, kun joku hivotteli liian läheltä ohi, niin se oli käytännössä aina Suomen rekkarissa oleva matkailuauto. Tulin siihen päätelmään, että suurimmalla osalla suomalaisista matkailuautoilijoista on vuokra-auto ensimmäistä kertaa alla, eikä auton leveyttä ole vielä oikein mielletty.

Juska Pattu
08.01.2012, 01.07
Viime kesänä ajoin kaverini kanssa tuolla reissun samalla taktiikalla. Ensin autolla Ivaloon ja sitten sieltä pyörät alle ja peräkärryyn kaiken varalta teltta ja majoitusvehkeet. Koska olimme reissussa jo kesäkuussa viikolla 24, niin joka puolella oli vapaata majoitustilaa, jota emme sen kummemmin etukäteen varailleet.
Yövyimme mökeissä, koska ajokaverillani oli kipeä käsi. Oli kolaroinut neljä päivää ennen reissua. Pari viikkoa vanha spessu tuhoutui pakun alle, onneksi ajaja selvisi lentämällä ojan pohjalle. Mutta kipeä se käsi oli.
Ivalosta ajoimme Sevettijärvelle, jossa yö mökissä hinta 50 euroo. Sevettijärveltä ajoimme Näätämöön ja varasimme sieltä majoituksen jo aamupäivällä. Jätimme sinne peräkärrystä ylimääräiset kamat. Saimme mukaan oman avaimen ja paikan pitäjä opasti kädestä pitäen, miten sauna laitetaan päälle. Hän myös lupasi tehdä meille aamupalan valmiiksi ja näytti kädestä pitäen, miten valmiiksi ladattu kahvinkeitin saadaan päälle. Teimme Näätämöstä reissun Kirkkoniemeen ja palasimme takaisin yöksi Näätämöön. Palvelu oli ylenpalttista ja homman hinta 75 euroa. Ehdimme kuitenkin takaisin jo ennen iltayhdeksää, jonka jälkeen olisimme tarvinneet omaa avainta. Aamulla keitimme itse kahvit ja lähdimme jo ennen aamuvuorolaisen töihintuloa.
Seuraavana päivänä ajoimme Jäämerelle ja Varangin vuonon vartta pitkin Tanaan, josta Norjan puolta Utsjoelle yöksi. Kun oli huima myötätuuli, niin ennätimme iltayhdeksäksi varaamaan mökin viidellä kympillä läheltä Utsjoen keskustaa.
Viimeisenä päivänä hurautimme takaisin Ivaloon ja siitä autolla Rovaniemelle kaverin tutulle saunaan ja yöpymään katon alle.
Kelit olivat koko ajan aurinkoiset ja sadetta ei ollut lainkaan. Hyttysiä oli niin ikään vain muutamia pelottomia pioneerejä. Ehdimme siinäkin suhteessa alta pois onnekkaasti.
Tulipahan toteutettua haave käydä Kirkkoniemessä kahvilla. Tuonne kannattaa varata kamaa mukaan. Pohjoisessa pelkällä luottokortilla ei selviä. Mulla oli kärryssä 12 kiloa ja kaverillani repussa vain 4 kg.
Aikaisemmin olimme ajaneet yhdessä Kemijärveltä Jämsänkoskelle niinikään neljässä päivässä. Silloin nukuimme teltassa pari yötä ja yhden yön hotellissa Kajaanissa. Silloin peräkärry painoi 17 kg ja kaverin reppu 6 kg. Kevyempää kärryä oli helpompi vetää Norjan puolen nousuissa. Maisemat olivat mahtavat ja autoilijat ystävällisiä, paitsi suomalaiset, jotka ajoivat läheltä monet kerrat.

Pyöräpummi
08.01.2012, 16.22
Otetaanpa vielä kerran.
Turistivirrat tulevat kahdesta suunnasta Finnmarkkiin:
1. Suomesta jonka joukossa huomattavasti suomalaisia,
2. E6 tietä Skibotnin ja Altan kautta Nordkappiin. Liikennettä on huomattavasti enemmän ja suomalaisten osuus on vähäisempi.

On aivan luonnollista että jos käytätte 1-vaihtoehdon reittejä niin tapaatte suomalaisia suhteessa paljon enemmän kuin 2-vaihtoehdossa.

On valitettu että suomalaiset matkakailuatot eivät huomioi auto ulkomittoja tms. Saattaa hyvin olla totta. On sellainen käsitys että näissä autoissa useasti on eläläispariskunta jonka kuskin kognitiivinen koneisto ei enää ole nuoruuden tasolla. Luulen kuitenkin että sama ongelma on siellä läntisen Finnmarkin E6:lla ajavilla saksalaiseläkeläisillä taikka muiden kansallisuuksien iäkkäillä kuskeilla. Sillä lisäyksellä että autoja on enemmän ja tie vaativampi.

Jos haluatte tutustua norjalaiseen ajamiseen niin käyttäkää hakusanoja vilmanskjøring, råkjøring, fyllekjøring(känni-) tai grisekjøring. Lisätkää siihen paikannimiä Finnmarkista niin saatte tarkennettua tietoa.

Onhan tapauksia joissa suomalaiset ovat aiheuttaneet ongelmia. Kalevi Keihänen aikanaan lennätti suomalaisia Finnmarksviddalle kalaan jossa he ahneuksissaan täyttivät suolapyttynsä kaloilla. Sen ansiosta tuli sääntö että turisti ei saa kalastaa 5-kilometriä kauempana tiestä. Tosin tämä sääntö kumottiin EU-lainsäädännön myötä, joka mutkan kautta ulottuu Norjaankin.

Älkää missään nimessä käykö Nordkapissa. Siellä ei ole mitään näkemistä ja tunnelin toisella puolella odottaa iso maksu sen käytöstä.

Matti Heikkinen
08.01.2012, 19.06
muutamana kesänä olen ajellut Pohjois-Norjassa eikä kertaakaan ole ollut vaikeuksia ohittavien autojen kanssa,ratkaisu on turvaviiri joka saa autoilijat ohittamaan kauempaa,varsi pitää olla 2-osainen kun kuitenkin pyörän joutuu joskus kääntämään renkaat taivasta kohti.jatkokohtaan 15-20 sm pätkä hehkutettua kupariputkea mitä voi taivuttaa,oma viirini on hieman kallellaan keskitielle päin ja jos vielä ohittajat peloittavat voi sitä taivuttaa lisää,voihan siitä rakentaa vaikka vaijeritoimisen systeemin millä sitä voisi laskea vivulla ohjaustangosta tai vaikka sähköisesti toimivan,voisi ohittaja ällistyä kun viiri alkaisi laskea vaakatasoon.