Näytä tavallinen näkymä : Pikku J.F puutuu
Huomasin sen ekan kerran TdH:ssa ja viime sunnuntaina toisen kerran kun ajoin pikän lenkin. Eli puutumista / tunnottomuuttaa *siellä* eli jalkojen välissä roikkuvassa elimessä.
En aikaisemmin ole tästä kärsinyt. Muutoksena aikaisempaan on satulaa nostettu kesän jälkeen yhteensä reilu 10mm polviongelmien takia joten ilmeisesti syy-yhteys löytyy sieltä mutta laskeakkaan sitä en sitten polven takia uskalla. Onko tällaista esiintynyt muilla ja miten siitä päästy eroon? Tunnottomuus jatkunut ainakin reilun vuorokauden ellei pitempäänkin.
Että tällainen tällä kertaa. :)
Laske pari milliä satulan nokkaa ja istu kunnolla satulan takaosalla että istuma kyhmyt on oikeella paikalla satulassa tai tarkista onko satula pehmenemässä eikä ole enään niin tukeva kuin kuuluu olla.
Tuo satulan nokan laskeminen kuullostaa loogiselta ja eihän se satula nyt ihan uusi ole joten siinäkin voi olla ajatusta miettiä sen vaihtamista tukevampaan. Toisaalta ei sillä nyt ole enempää kuin about 6000 km ajettu mutta on muutenkin ehkä vähän pehmeämmän puoleinen. Thänks.
Kokeile jotain toista satulaa? Mä hankin Spessun Toupen tälle kesälle ja sen kanssa tuli huomattua, että satuloissa on sitten kuitenkin aika isoja eroja...vaikka muutaman vuoden on tullut takapuolta parkittua, niin ton satulan kanssa jalkoväli kiittää.
Risto Koivunen
13.09.2011, 15.56
Ei ole omalle kohdalle osunut, mutta onhan noista tullut luettua. Käsittääkseni tuollainen ongelma johtuu siitä, että satula painaa tiettyä hermoa siellä jalkovälissä.
Jos vaiva jatkaa toistumista, niin kannattanee jättää vähäksi aikaa ne pitkät lenkit väliin ja sen sijaan suunnata lääkärin vastaanotolle.
hannupulkkinen
13.09.2011, 16.16
Ne joille reikäsatulat sopivat voivat saada avun sellaisesta. Itse olen saanut avun laskemalla satulaa sentin ja kääntämällä nokkaa alas 2 milliä.
Erilaiset housutkin vaikuttavat. Jos säämiskä on paksu niin painaa ja jos liian ohut niin painaa.
Ne joille reikäsatulat sopivat voivat saada avun sellaisesta. Itse olen saanut avun laskemalla satulaa sentin ja kääntämällä nokkaa alas 2 milliä.
Erilaiset housutkin vaikuttavat. Jos säämiskä on paksu niin painaa ja jos liian ohut niin painaa.
Laskemaan satulaa en ainakaan vielä lähde, se polvi nääs, mutta samat housut ollut kyllä päällä kummallakin kerralla... hmmm
Toisaalta en kyllä lisää lapsia meinaa enää hankkia joten ei sen takia mitään hätää ;)
1. Satuloissa on todellakin isoja eroja juurikin puutumisen suhteen. Paremmalla ajat pidempään.
2. Niin hyvää penkkiä ei ole mulla vielä ollutkaan, ettei putkella tarvitsisi käydä. Siis putkelle siksi ettei ala puutumaan. Lyhyetkin (säännölliset) perseennostot ehkäisee puutumista tehokkaasti.
Itsestäänselvältä tuntuu, mutta juttelin yhden kaverin kanssa joka on pari kesää ajellut ja valitteli puutumista. Kyselin vähän, että ajatko putkelta ollenkaan.. Eipä ajanut.
2. Niin hyvää penkkiä ei ole mulla vielä ollutkaan, ettei putkella tarvitsisi käydä. Siis putkelle siksi ettei ala puutumaan. Lyhyetkin (säännölliset) perseennostot ehkäisee puutumista tehokkaasti.
Muistan epämääräisesti lukeneeni netistä, että suunnilleen vartin välein vähintään pitäisi käydä putkella. Olisiko ollut Spessun sivuilla tai jossain muualla tätä kikkelin puutumista käsittelevässä artikkelissa.
2. Niin hyvää penkkiä ei ole mulla vielä ollutkaan, ettei putkella tarvitsisi käydä..
Minulle löytyi Brooks. Aiemmin myös täällä puutumista, nyt ei enää ikinä ja molempiin pyöriin B17. Ei varmasti sovi kaikille.
Tavallaan ikävä sitä puutumista, "poistumisvaiheessa" veijarissa kihelmöi mieleenpainuvalla tavalla.
1. Satuloissa on todellakin isoja eroja juurikin puutumisen suhteen. Paremmalla ajat pidempään.
Tästä tuli mieleen että Tune Speedneedle on edelleen ostamatta...
+1!!! Maailman paras satula!!! Mistähän se johtuu kun mulle opetettu taas että satula on hyvä kun siinä istuu aivan paikallaan ilman mitään ylimääräisiä liikuskeluja ja putkelle nousuja muuta kuin tarvittaessa?
Tavallaan ikävä sitä puutumista, "poistumisvaiheessa" veijarissa kihelmöi mieleenpainuvalla tavalla.
:D
Ja tuo speedneedle ainakin näyttää ihan siltä mikä tässä puutuukin. ;)
Satulan nosto johti siis myös aavistuksenomaiseen lantion kulman muutokseen eli eteenpäin kumartumiseen?
Tätä voisi koittaa kompensoida myös nostamalla aavistus ohjaustankoa?? onko spacereissa varaa??
Eli mitä eteenpäin kumartuneempi asento sitä varmemmin häpyhermoon osuu painetta???
tällä neuvolla ei ole takuuta, vaihto eikä palautusoikeutta.
Satulan nosto johti siis myös aavistuksenomaiseen lantion kulman muutokseen eli eteenpäin kumartumiseen?
Tätä voisi koittaa kompensoida myös nostamalla aavistus ohjaustankoa?? onko spacereissa varaa??
Eli mitä eteenpäin kumartuneempi asento sitä varmemmin häpyhermoon osuu painetta???
tällä neuvolla ei ole takuuta, vaihto eikä palautusoikeutta.
Itse asiassa siinä on etiketin mukainen 5mm avaruudetin stemmin yläpuolella. Senkin voisi tietysti uhrata hyvän asian puolesta.
Tästä tulikin mieleeni, että miksi muuten hyvät satulat on aina niin helvetin kapeita. Mulle 155 mm on ihan minimi, ja tuolla hyllyssä on Brooksin 170-millinen odottamassa nykyisen Spessun Toupen kuolemaa. Leveämmät tuppaavat aina olemaan jotain comfort-malleja, jotka on tungettu ihan pahantekomielessä täyteen toppausta.
Erityisen koomista on se, että yhtäältä firmat mainostavat naisten tarvitsevan usein miehiä leveämmän satulan ja toisaalta tarjoavat miehille ja naisille ihan samat leveysvaihtoehdot.
Raijkaard
14.09.2011, 01.16
Tästä tulikin mieleeni, että miksi muuten hyvät satulat on aina niin helvetin kapeita.
Tätä samaa olen ihmetellyt. Täälläkin jengi jaksaa vittuilla spessun revanmintoitustavasta, mutta varmaan helppo louskuttaa, jos joku speedneedle sopii haitariin. Itellä se näkyy kitapurjeen takaa kymmenen minuutin pyörittelyn jälkeen. Selle Italiallakin on muutama hyvä kova lorica-malli, joista näkee päältä, että malli sopisi, mutta satulaa valmistetaan vain kapeana. Pistää ketuttamaan.
Samaa miettii kääntäen, miksi joku viitsii sellaista sohvanlevyistä tolpan päähän edes kiinnittää ku jo etukäteen tietää että tulee ongelmia... Kun satula on kapea niin se on myös huomaamaton ja vailla ongelmia.
Samaa miettii kääntäen, miksi joku viitsii sellaista sohvanlevyistä tolpan päähän edes kiinnittää ku jo etukäteen tietää että tulee ongelmia... Kun satula on kapea niin se on myös huomaamaton ja vailla ongelmia.
Siksi, kun istuinluut ovat kaukana toisistaan. Se on vähän vaikea istua jollain 130-millisellä satulalla, joka on sama kuin rautaputken päällä ratsastaisi.
Siinä se onkin, Tune on 120 milliä kapea...
Risto Koivunen
14.09.2011, 16.26
Toisaalta en kyllä lisää lapsia meinaa enää hankkia joten ei sen takia mitään hätää ;)
Ei tuolla hermojen puuduttamisella vielä itseään steriiliksi saa, että sen varaan ei kannata tuossa asiassa laskea... sieltä lääkäriltä löytyy tuohonkin tarpeeseen varmempi ratkaisu, eikä taida nipistää kuin kerran.
Tietysti jos siellä pyöräilypöksyissä pääsee lämpö liikaa nousemaan, niin se voi vaikuttaa hedelmällisyyteenkin.
Ei tuolla hermojen puuduttamisella vielä itseään steriiliksi saa, että sen varaan ei kannata tuossa asiassa laskea... sieltä lääkäriltä löytyy tuohonkin tarpeeseen varmempi ratkaisu, eikä taida nipistää kuin kerran.
Tietysti jos siellä pyöräilypöksyissä pääsee lämpö liikaa nousemaan, niin se voi vaikuttaa hedelmällisyyteenkin.
OK, en sitten laske sen varaan niissä hommeleissa.. ;)
Siinä se onkin, Tune on 120 milliä kapea...
Ja mitenhän melkein 160 millin päässä toisistaan olevan istuinluut pitäisi saada aseteltua siihen?
hannupulkkinen
14.09.2011, 19.48
Jos satulaa ei voi laskea eikä nostaa niin kannattaa kokeilla sen siirtämistä sentin eteenpäin. Sekin vähentää perineumin painetta.
Olen kans ajellut muna puuduksissa tuolla maantiepyörälläni ja olen tässä kans speksaamassa uutta satulaa. nykyinen on fizik pave cx ja saa kyllä kohtuuttoman usein nousta putkelle. koeajossa on ollut nyt rotorin s3x penkki ja se oli kyllä ihan tappava noille istuinluille. ei oikeastaan tarvinnut kuin satulaan nousta niin jo sattui. jotain muuta tilalle siis. Satulaputki menee myös samalla vaihtoon alumiinisen 20mm setpäkillä olevan tilalle tulee hiilikuituinen nollasetpäkillä oleva putki, jos se jotenkin vaimentaisi värinää arsessa. mutta kaikenkaikkiaan hankalaa tuon hyvän satulan löytäminen varsinkin kun forssassa ei sellaisia myydä minkä kehtaisi pyörään laittaa.
Jos sulla sattuu olemaan Löffler-merkkiset housut, niin kannattaa kokeilla joitakin muita. Ainakaan Löfflerit eivät sovi mulle vähääkään pidemmille matkoille juuri mainituista syistä.
Ajan kyllä löfflerin hot bondeilla ja ajatuksissa on ollut uusien hankinta ensi kaudelle. Ehdotuksia hyvästä ajohoususta?
Jos sulla sattuu olemaan Löffler-merkkiset housut, niin kannattaa kokeilla joitakin muita. Ainakaan Löfflerit eivät sovi mulle vähääkään pidemmille matkoille juuri mainituista syistä.
Itsellä kyllä oireet ilmennyt Goren housuilla, Löfflereillä ei niinkään.
Tuli keväällä mitattua tuolla spessun ahterimittarilla leveyttä ja sen mukaan 143mm satula ois sopiva. Hankin sit Toupen kyseisessä leveydessä ja ei toiminut. 2h meni just ja just mut eipä voinu enempää mukavasti ajella. Tilalle Rotorin s3x ja ei mitää ongelmia. Ja sillä taitaa olla leveyttä se rapiat 130mm. Että tiiä nyt sitte näistä mittauksista...
Tuli keväällä mitattua tuolla spessun ahterimittarilla leveyttä ja sen mukaan 143mm satula ois sopiva. Hankin sit Toupen kyseisessä leveydessä ja ei toiminut. 2h meni just ja just mut eipä voinu enempää mukavasti ajella. Tilalle Rotorin s3x ja ei mitää ongelmia. Ja sillä taitaa olla leveyttä se rapiat 130mm. Että tiiä nyt sitte näistä mittauksista...
Mulla on kaikki kapeat satulaat aiheuttaneet sen, että istun pelkän pehmytkudoksen päällä. Joku speedneedleilijä saa olla ihan mitä mieltä huvittaa siinä vaiheessa, kun mulla on haarovälistä tunto pois puolen tunnin ajon jälkeen ja tunteja ajon jälkeen vielä kihelmöi.
Pekka Sirkiä
15.09.2011, 00.21
Oon tämän jutun kertonut aiemminkin, mutta kertaus ei liene pahitteeksi... Ostin 2000-luvun alussa reikäsatulan, ajoin 70 km, menin samaan kauppaan ja ostin toisen reikäsatulan toiseen pyörään :) Jäi saman tien ko. puutumiset historiaan molemmilla veloilla :cool:
J.k. Ihan jo verenkierron elvyttämiseksi on hyvä polkaista silloin tällöin putkelta (...tuo "vartin välein" -neuvo kuulostaa hyvältä). Pitkään istuminen kun puuduttaa - tosin hieman eri tavalla - hyvälläkin satulalla. Ja satulatkin kuluvat käytössä, joten niitä pitäisi muistaa silloin tällöin vaihtaa.
Tuo satulan sopivuus on niin hankala juttu, jokainen on yksilö ja kaiken maailman herkkäperseitä löytyy joka lähtöön!
Eli summasummarum n+1 kerran...kannattaa/pitää kokeilla useampia satuloita.
hannupulkkinen
15.09.2011, 13.18
Eli summasummarum n+1 kerran...kannattaa/pitää kokeilla useampia satuloita.
Tulee aika kalliiksi. Tuo istuikyhmyjen leveyden mittaus vähentää kokeiltaien määrää. Toisaalta ei yhden ajon perustella voi päätää onko satula hyvä vai ei- kuukausi voisi riittää.
Paikallisella pyöräkauppiaalla taitaa olla spessun testisatuloita. Halvempi tapa löytää oikea jos niistä sattuu tykkäämään.
Paikallisella pyöräkauppiaalla taitaa olla spessun testisatuloita. Halvempi tapa löytää oikea jos niistä sattuu tykkäämään.
Koeajomahdollisuus on välttämätön ehto. Ei noita voi ostaa kuin sikaa säkissä.
(...sanoi hän ostettuaan Brooksin satulan nettikaupasta.)
Kannattaa ottaa vakavissaan nää puutumiset :)
Nim. merkki Pearl Izumin tiukat sukkikset => kassitulehdus ja kuukauden ajopaussi.
Kannattaa ottaa vakavissaan nää puutumiset :)
Nim. merkki Pearl Izumin tiukat sukkikset => kassitulehdus ja kuukauden ajopaussi.
Tuli mieleen, kun opiskeluaikoina solukämppiksellä pyörähti kives. Ai saatana! XO
Yhdellä mun kaverilla on sekä tri-pyörässä, että cyclossa Adamo ja tykkää kovasti.
http://www.ismseat.com/images/Road%20top%20&%20profile%20blk.jpg
http://www.ismseat.com/images/Road top & profile blk.jpg
Mielikuvani mukaan tuota joskus satulaa etsiessäni netissä vilkaisin. Homma jämähti muistaakseni siihen, että tuotakin taisi olla vain yhtä leveyttä, joka oli tietysti liian kapea.
Nostetaan välillä tätä meille kaikille [miehille] tärkeää aihetta.
Asiallista infoa asiasta tarjoaa GCN: https://www.youtube.com/watch?v=nmPgJV643h8
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.