PDA

Näytä tavallinen näkymä : Juoksulenkkarit

HeliT
17.08.2011, 18.15
Olen viime päivinä miettinyt tossuasioita. Olen juossut vuosikausia Asicsin neutraaleilla Nimbuseilla, mutta ne ovat muuttuneet täysin asfalttikengiksi, joissa on korkea pohja ja paljon fylliä. Polvenkorjauksien jälkeen minun taas olisi parempi pysyä pois asfaltilta.
Latupohjilla ja poluilla juostessa tossumaisemmalla ja matalalla kengällä pystyy juoksemaan luonnollisemmin (mitä se sitten tarkoittaakaan) ja nilkan vääntymisriski on pienempi. Iskunvaimennus onkin sitten visainen kysymys. Sitä pitää olla, mutta ei liikaa. Liian vähällä vaimennuksella ja liialla juoksuinnolla (mitä se on?) voi saada jalkapohjavaivoja, liika vaimennus tekee töppösestä helposti turhan korkean ja laiskistaa jalkaterää. Pitäisikö pirteiden http://s1.wp.com/wp-includes/images/smilies/icon_wink.gif?m=1306159896g Icebugin Froggyjen (http://www.icebug.se/Product.aspx?m=363)
http://luimupupu.files.wordpress.com/2011/08/20110816-_dsc2079.jpg?w=300&h=199 (http://luimupupu.files.wordpress.com/2011/08/20110816-_dsc2079.jpg)
kaveriksi hankkia jotkut vähen enemmän vaimennetut maastokengät? Jos kyllä, niin mitkä ja mistä? Netistä kenkien ostaminen on haastavaa jos merkki ja malli eivät ole tuttuja.
Minkälaisilla kengillä juoksette? Luen mielelläni sekä positiivisia että negatiivisia kommentteja (myös muista kuin itseäni eniten kiinnostavista neutraaleista maastokengistä...).

cuppis
17.08.2011, 19.22
Salomon XA Pro on ollut pitkään käytössä maastossa ja toisinaan myös asvaltilla. Seuraavaksi ajattelin kokeilla näitä http://www.varuste.net/tuotekuvat2/40721_1305119169.jpg

Illotus
17.08.2011, 19.55
Noilla Fivefingerseillä on aika vinkeä kävellä/juosta. Tulee kovalla alustalla kunnon pohjetreeni, kun ei mielellään kantapäätä tömäytä alas missään vaiheessa. Pari vuotta noista vähän eri malli ollut ja niillä on mukava liikkua pehmeällä alustalla. Juoksemisesta noilla ei ihmeemmin kokemusta, kun en juoksua harrasta.

tero76
17.08.2011, 20.08
Mulla on niken vomerot ja tukipohjalliset. Aiemmin oli helvetin pronatiotuettuja kenkiä, ja ei niillä ikinä ollut kuin säärivaivoja vaikka onkin paha ylipronatio.

Tuollanen todella hyvin vaimennettu, mutta melko neutraali tossu on kiva jaloille. Nyt ajattelin ostaa karhut kokeiltavaksi kun halvalla saan.

Jeegu
17.08.2011, 20.11
Koiran kanssa juostaan lenkkipolkuja näillä:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/jalkineet-ja-sukat/urheilujalkineet/salomon-speed-cross-2/

Erittäin kevyet ja sukkamaiset kengät, joista pehmeän pohjan kuvio katoaa silmissä jos asfaltille eksyy. Olen tykännyt erittäin paljon, vaikka ovatkin hieman liian pienet (osta normaalia isompana). Kenkä on keveydessään aivan eri luokkaa kuin Salomonin muut maastojuoksukengät. Noita myy ainakin jotkin Top-Sportit ja Prismassakin olen jonkin mallin bongannut. Mitoituksen vuoksi en suosittele nettikaupasta ostamista, tai tilaa kerralla usempi koko sovitukseen. Kengästä on olemassa myös Gore-Tex kalvollinen GTX-version ja W niin kuin woman version löytyy myös.

Merrelin Barefoot -malliston Trail Glovella on taas tullut tepasteltua suurin osa kesästä. Erittäin hienot kengät mun jalalle, jotenkin vapauttavat. Vaimennus on aika vaatimaton, enkä näillä ole juoksua harrastanut.
http://www.merrell.com/US/en/Barefoot

snowfake
17.08.2011, 20.41
Asicsin jollain Gel-tossuilla asfaltilla, ja talvella Sarva Xerot ovat aivan ehdottomat, paras kenkäostos ikinä.

Speedcrosseja harkitsin kanssa, olivat kerran tuossa hullussa alennuksessa Sportiassa mutta ei ollut kokoja :-(

Se jokin Inov-8 tms tekee kuulemma aika hyviä maastotossuja ja niitä on paljon suositeltu.

znood
17.08.2011, 21.08
Ääni asicsille. Silloin kun jaksoin vielä juosta coopperissa kolmejapuoltonnia niin ne oli ykkösvalinta.
Jos tarvii metsässä juosta niin sitten kesät talvet joku hyvä suunnistusnastari.

konaworld
17.08.2011, 21.38
Adidaksen adizero on hyvä neutraali kenkä ilman mitään vaimennusta. Omat jalat testautin fysioterapeutilla jonka piti olla perehtynyt jalan virheasentoihin. Suositus oli pronatiokengät ja kotoa löytyi asicsen GT2130 tossut. Hyvät ne varmaan ovat, mutta eivät sopineet minun koiville. Penikka vaivaa jatkuvasti vaikka säännöllisesti hierottiin ja venyttelin paljon. Adidaksilla hieronnat on voinut jättää pois ja kohtuullisella venyttelyllä ei mitään vaivoja enää. Jalan täytyy siis toimia luonnollisesti.

HeliT
17.08.2011, 21.40
Koiran kanssa juostaan lenkkipolkuja näillä:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/jalkineet-ja-sukat/urheilujalkineet/salomon-speed-cross-2/

Erittäin kevyet ja sukkamaiset kengät, joista pehmeän pohjan kuvio katoaa silmissä jos asfaltille eksyy. Olen tykännyt erittäin paljon, vaikka ovatkin hieman liian pienet (osta normaalia isompana). Kenkä on keveydessään aivan eri luokkaa kuin Salomonin muut maastojuoksukengät. Noita myy ainakin jotkin Top-Sportit ja Prismassakin olen jonkin mallin bongannut. Mitoituksen vuoksi en suosittele nettikaupasta ostamista, tai tilaa kerralla usempi koko sovitukseen. Kengästä on olemassa myös Gore-Tex kalvollinen GTX-version ja W niin kuin woman version löytyy myös.

Pitää käydä katsomassa, löytyisikö noita paikallisliikkeistä.

Tänään juoksin latupohjalla vanhoilla Asicsin Nimbuseilla, Icebugeja parempi vaimennus on mukava, mutta tossumaisempien maastokenkien juoksutuntuma on muuten parempi - vaikeaa.

Talvella nastalenkkarit ovat aivan ehdottomat, mulla on Icebugin Pythot. Niillä kiipeää vaikka puuhun ;).

William
17.08.2011, 22.18
Adidas Adizero Aegikset piti hankkia jo pelkän värin perusteella (räikeä vihreä) ja erittäin hyvät kengät ovatkin olleet muiltakin osin. Toisina kenkinä FiveFinger Komodosportit. Ensimmäinen lenkki tuli juostua ikäänkuin päkiä askellusta liioitellen ja kuuden kilometrin viimeiset kaksi kilsaa olivat tuskaa. Pohkeet olivat aivan jumissa.

Nyt tulee pääsääntöisesti juostua 10-15km lenkkejä niillä ja kivasti menee. Pisin lenkki taitaa olla snadisti alta 18km ja se meni myös hyvin (ilman kipuja jne). Tekniikkaa pitäisi (nopeampaa askellusta) treenata vielä jotta paikat tottuvat kestämään suurempia kilometrejä.

Aegiksilla juoksen pääsääntöisesti kaikki 15-25km lenkit. Sitä pidempiä ei sitten kiinnosta (jaksa) juosta :) Valitettavasti juoksua aloittaessani sain hyviä neuvoja rullaavasta kantapää askelluksesta josta nyt koitetaan päästä eroon... Olen FF osalta huomannut, että jos on väsyneet jalat niin silloin en välttämättä aina ota FF jalkaan koska kun jaloista on puhti veke niin askellus on jotenkin raskaampi ja silloin jokainen "väärin otettu" askel tuntuu kahta kauheammin :eek:

Viime kevääseen juoksin pari vuotta Adidaksen Formotioneilla. Tosi painavat ja omaan tyyliin huonosti sopivat kengät.

Shamus
17.08.2011, 22.47
Speedcrosseista tuli juuri uusi 3 CS -versio jossa kalvona on Climashield, ei jäykistä kenkää yhtä paljoa kuin Gore-tex teki.
Lisäksi tulee Spikecross 3 joka on nastoitettu.
Itsellä tuli juuri yhdet Speedcross 2:t tiensä päähän ja nyt pitäisi uudet hommata.

Ja kyllä ne netistä voi ostaa ;)

TheMiklu
17.08.2011, 23.10
Nuo Salomonit on todella hyvät. Tykkään siitä ettei ole ylimääräistä jalan tiellä eikä kengät ole itekseen rullaavaa mallia. Goretex versiot hankin kevät j asyyskäyttöön vaan ovat niin mahtavat, että kesällä myös menty.

Tosin Merrelin Barefooteja täällä testailtu kanssa. Ostin Trail Glovet ja ei voi olla kuin tyytyväinen. HC barefoottaus ei kiinnosta mutta nämä ovat pikemminkin kevyet taikka minimalistiset juoksutossut. Reilusti tilaa varpailla levitä askeleen myötä.

Kemppis
18.08.2011, 10.40
Duunikaveri esitteli eilen noita Merrellin trail gloveja. On kengän näköinen ja tuntui jalassa mukavalta. Pohjaa ja muotoa vähän enempi mitä feelmaxin tossuissa. Jos ostaisin tuollaiset paljasjalkatossut, niin luultavasti kallistuisin noihin merellin kengän näköisiin. Tyylikkäät http://barefootrunningshoes.org/wp-content/uploads/2011/02/merrell-barefoot-trail-glove-side-and-above.png

Itse ostin just pari viikkoa sitten uuden juoksukengät. Aikaisemmat oli Brooksin trance 8 ja nyt käytössä asics ds trainerit.

Grr
18.08.2011, 16.08
Mulla on poluille ja maastoon La Sportivan Crosslitet. Suunnistamaankin noilla pystyy kunhan ei oo märkää. Maantielle yleensä Niken Skylonit. Jalat supinoi.

Kahta asiaa lenkkaribisneksessä en tajua.
1) Asicsin valtavaa suosiota Suomessa.
2) Barefoot innostusta, perkele. Onneks masai kengät meni jo.

HeliT
18.08.2011, 16.18
Kahta asiaa lenkkaribisneksessä en tajua.
1) Asicsin valtavaa suosiota Suomessa.
2) Barefoot innostusta, perkele. Onneks masai kengät meni jo.

1) Johtuu varmaankin osittain siitä, että valtaketju Intersport myy paljon Asicsia. Ovat ne kyllä suosittuja monessa muussakin maassa. Lisäksi Asics sopii monella suomalaisella olevaan leveähköön jalkaan.
2) MBT:t (masait) on kivat ja hyvät kengät, en tiedä, olisinko saanut koivenkorjauksen jälkeistä kävelyvirhettä koskaan pois pois ilman niitä...

Grr
18.08.2011, 22.25
Jaa niin ja pitipä vielä mainita että paremmalla puoliskolla on Salomonin XA Pro 3D:t vanhempaa kalvotonta mallia. Kuulemma parhaat maastokengät ikinä, supinoiva jalka myös.

VanDamme
18.08.2011, 23.23
Itse olen juoksennellut jonkun verran tänä kesänä Five Fingers Sprinteillä ja suosittelen kokeilemaan jos ei muuta, niin vaihtelun vuoksi. Maastossa joutuu toki tarkkailemaan, mihin astuu, mutta takuuvarmasti saa jalkapohjien lihaksistoa vahvemmaksi :-) Omat kantapääongelmat ovat ainakin toistaiseksi jääneet taakse osittain juurikin siksi, että pyrin nykyisin välttelemään liian pehmeiksi vaimennettuja kenkiä (Nimbukset lojuvat itselläkin kenkätelineessä). Maastossa huolettomimmat ovat "kunnolliset" maastojuoksukengät, jolloin voi juosta risukoihin ja teräville kiville ilman pelkoa itsensä satuttamisesta. Esimerkiksi seikkailu- urheilupiireissä näkyy paljon juuri edellä mainittuja Salomonin malleja. Speedcrossit edustavat keveintä päätä ja 3D XA Pro:t löytyvät sitten toisesta ääripäästä. Mikä on sopivin kenkä riippuu jokaisen omista jaloista ja samat säännöt pätevät tähän kuin fillareihinkin eli mars kauppaan sovittelemaan :-)

JTG
18.08.2011, 23.38
Speedcross2 ei ole hyvä maastokenkä. Se on jopa vaarallinen nilkoille. Uudempi matalampi versio on kokeilemisen arvoinen. Mikä tahansa la sportiva on vähintään kohtuullinen; turvallinen valinta. Inov8 tekee hyviä maastureita myös ja kirjo on laaja, merrellimäisestä maastokäveöykengästä huippukevyisiin maastokisakenkiin, laatua.

HeliT
19.08.2011, 00.02
Kovasti kiitoksia jo tähänastisista kommenteista. Kävin tänään Tourulassa, valikoima ei ollut päätähuimaava. Pitää varmaan odottaa kuukauden päästä alkavaa pitkää työreissua ja katsastaa Zürichin töppöstarjonta.

Tank Driver
19.08.2011, 00.27
Speedcross 2:n matalilla tuli juostua viimeksi kun vielä juosta sain. Pirun mukavat kengät, tosin pronaatiotuenta noissa on melko olematon. La Sportivan maastojuoksukengät hankin yleisulkoilukengiksi ja ovat puoli vuotta palvelleet erinomaisesti. Talvikäytössä havaitsin Salomonit pitävämmiksi.

Ja kyllä, asioin S-ryhmän liikkeissä.

orcatri
19.08.2011, 10.36
Itsekin ihmettelen Asicsin valta-asemaa. Ei siinä mitään oikein hyvät tossut nekin ovat. Nyt ovat kesäkenkinä Asics Kayanot, mutta menestyksellä olen juossut myös Brookseilla, Nikeillä ja Adduilla. Brookseissa on mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde. Nuo harvinaisemmat merkit on kokeilematta. Talvikenkinä ovat paikallisessa nastoitetut Brooks Adrenalinet ja metsässä kepitetään vanhoilla VJ:n Twistereillä. Feelmaxeillakin on tullut juostua - mielenkiintoista puuhaa on se.

IHD
19.08.2011, 10.41
1) Johtuu varmaankin osittain siitä, että valtaketju Intersport myy paljon Asicsia. Ovat ne kyllä suosittuja monessa muussakin maassa. Lisäksi Asics sopii monella suomalaisella olevaan leveähköön jalkaan.
..

Itse en käsittänyt lähinnä Asicsien hintaa Suomessa. Suosiohan saadaan aikaiseksi tehokkaalla markkinoinnilla. Kun sitten kävin Patrolilla vaihtamassa Ficherin monot takuuna niin tuo hinta-asiakin valkeni Mersu-rivistöä katsellessa :) Mutta eihän
se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa...

orcatri
19.08.2011, 10.47
^ Jep. En kyllä olisi ns. normaalihintaan Asicseja hankkinut. Mutta kun sattui löytyimään puoleen hintaan (= noin Brooksien hinta), niin pitihän sitä kokeilla.

tmile
19.08.2011, 11.02
http://www.suunnistajankauppa.fi/

Tuolta löytyy kaikenlaista. Suunnistuskengät ovat erittäin hyvät ja kestävät, jos tykkää juosta ympäri vuoden joka paikassa.

veekoo
19.08.2011, 11.36
Minä en todellakaan suosittelisi suunnistuskenkiä miksikään yleiskengiksi. Minimaalinen vaimennus, isot nappula ja nastat tekevät sen, että edes kovalla polulla ne eivät ole mukavat ja asfaltilla ihan mahdottomat. Metsähenkisiksi yleiskengiksi mieluummin vaikkapa aikaisemmin mainittu Salomon XA Pro.

Polkujen ja teiden ulkopuolella suunnistuskengät ovatkin sitten ihan omaa luokkaansa.

järppä
19.08.2011, 11.54
Mulla on viime vuosina kirjaimellisesti kulunut puhki useampi pari Kayanoja. Hinta/laatu on näissä kutakuinkin hanurista, mutta kenkä on niin mukava juosta että sitä on sitten tullut hankittua uudestaan. Sisävuori kaikista rikki noin 200...300km juoksun jälkeen.

Kunnes sitten tänä keväänä ostin kokeeksi, kun hyvään hintaan eteen tuli, Nike oto 8:t. Nämä sopikin omaan jalkaan vallan mainiosti eikä noin 500km jälkeen kengissä näkynyt minkäänlaista kulumaa (muualla kuin pohjissa). Ostinkin kesällä toiset samanlaiset, joten näillä mennään varmaan pitkälle ensi vuoteen ja sivussa käytetään vanhat Asicsit loppuun.

wanderer
19.08.2011, 12.51
Kenkiähän pitää olla vino pino. XA-kenkien eri malleja on tullut kulutettua loppuun useampia pareja. Edelleenkin olisivat hyvä valinta esim. erävaelluskilpailuihin ja reippaaseen reppuretkeilyyn. Viimeisimpänä työn alla on ollut Speed Crossit, joissa on loistava istuvuus ja hyvä pohja. Kanta on vaan korkean puoleinen. Kuitenkin mielestäni oivalliset maastokengät, ja jos vielä kolmosversiossa kantaa on madallettu, niin varmasti hyvä valinta. Seuraavat Salomonit voisivat olla Fell Crossit.

Maantiejuoksentelua kun on tänä vuonna joutunut taas muistelemaan, niin parit Asicsit on ollut jalassa. Reippaammille lenkeille ja kisarypistelyyn Sky Speedit, sohvamaisen pehmeät Nimbukset muille lenkeille. Ei Asicsitkaan kalliita ole, jos hieman katselee kauempaa...

Suunnistuskengät suunnistukseen, työn alla tällä hetkellä VJ Twisterit. Oliskohan sitten seuraavat Inov8 Orocit? En kyllä heti suosittelisi nastareita muualle kuin metsään. Yhdet eräkisat tuli mentyä nastareilla ja voin kertoa, että oli jalat soseena 3vrk jälkeen.

tmile
19.08.2011, 18.57
Kenkiähän pitää olla vino pino.

Näinhän se on. Vaimolla taitaa olla 3 kenkäparia käytössä, minulla n. 15 pelkästään erilaisia urheilujalkineita. :)
Ei suunnistuskengillä tietenkään kannata juosta missään tasaisella tai kovalla. Metsässä ja talvella ne ovat kuitenkin ylivoimaisesti parhaat.

VanDamme
20.08.2011, 18.29
Inov8 tekee hyviä maastureita myös ja kirjo on laaja, merrellimäisestä maastokäveöykengästä huippukevyisiin maastokisakenkiin, laatua.

Inov8 Bare Gripit kiinnostais itseäkin, mutta niitä on vaan ei löydy ihan jokaisesta urheiluliikkeestä :(

JTG
23.08.2011, 23.00
Aiemmin mainitsemani speedcross 2:n uusin painos on tosiaan speedcross 3. Tarkoitin kuitenkin speedcrossin parannetulla versiolla fell crossia. Se on vähän enemmän kuin uusi vuosimalli uudella numerolla. Se mikä speedcrossissa oli hyvää on jätetty, mutta huonoudet on karsittu pois. Joistain asioista voi tiätty kiistellä, mutta esim. kuka kaipaa korkeaa ja ulkosyrjälleen alle taittuvaa kantaa?

JTG
23.08.2011, 23.03
Inov8 Bare Gripit kiinnostais itseäkin, mutta niitä on vaan ei löydy ihan jokaisesta urheiluliikkeestä :(

startfitness (http://www.startfitness.co.uk/) UK:sta. Sieltä tulee edullisesti muutkin juoksupopot ja -tekstiilit, ellei suomen alelaareista löydy.

JTG
23.08.2011, 23.21
ja teille kaikille tonttujuoksijoille,jotka siis hiivitte varpaahillaan... *tähän se joululaulu*, niin koittakaa joskun ihan rehellisiä lyhyen matkan kisatossuja (esim Adizero adios ei ole sellainen, lähellekkään, mutta adizero pro4 on). ne kun on useimmat kevyempiä kun kaikenmaailman tarahumarasandaalit, 5sormet, tai mitä lie niitä onkaan. Vaimennustakin niissä on juuri sopivan minimalistisesti. Tai antaa olla, niillä ei saa työpaikalla hörhön mainetta samalla tapaa...

verrazano
25.08.2011, 00.24
asicsin gt 2060-2070-2080. . . 2150 tossuilla olen tuotapikaa 15.000 km kipitellyt vaihtelevissa maastoissa, kesät talvet, siellä täällä manhattanilta märäjälahdelle.
sopivat siis minulle. suomessa ovh mallilla liikku kai siinä 170-180 tietämissä, mutta amerikasta niitä viimeiset 5-6 paria hankkinut n 60-90 usd hintaan per pari, anyway, kokeilemallahan olet sinä mallisi löytävä.

HeliT
25.08.2011, 00.40
Tilasin sitten sunnuntaina Wigglestä "huomaamattoman väriset" Asics Gel Trail Attack 7:t, tulivat tänään. Ensimmäisen lenkin perusteella tuntuvat oikein hyviltä ja sellaisilta tossuilta joita kaipasin. Hakusessa oli kevyt, neutraali, matalapohjainen latupohja- ja polkujuoksenteluun sopivat lenkkari, jossa on vähän enemmän vaimennusta kuin Icebugeissani mutta ei liikaa tukea. Tuo kenkä on DS Trainerista kehitetty maastokenkä. Päivän lenkiltä löytyi myös iltaruoan aineksia:
http://luimupupu.files.wordpress.com/2011/08/20110824-_dsc2140.jpg

EePee
25.08.2011, 02.08
Hienon tyttömäiset kengät olet löytänyt Heli! :) Mulla on kans ongelma, että nilkka on jäykkä, pitäisi juosta neutraalilla, joten suurin osa valikoimasta pronaatiotuettuna heti ulkona. Asicsiin olen aina palannut, tosin viimeaikoina en ole kyllä vieraissa käynytkään. Nuorempana alkoi harmittamaan kun kaikilla vastaantulijoilla on A:t jalassa ja kokeiltua mm. Brooksia (liian kova) ja Nikeä (kuin suolla juoksisi). A:t vaan toimii, eivätkä tuota mitään (ylimääräisiä) ongelmia. Tällä hetkellä kaapista löytyy Nimbusit (pääasiallinen treenikenkä), DS Trainerit (juoksisin kisat, jos vielä jonain päivänä pääsisin kuntoon..), Kinseit (vanhimmat, ei oikein sopineet koskaan jalkaan, rapa/loskakenkinä) ja taitaa siellä olla vielä yhdet DS Raceritkin (juostu pari maratonia, ei toivoo enää..) Kayanoillakin olen juossut, joskus maratoninkin, vaikkei olisi saanut, mutta hyviltä nekin tuntuivat. Olen yleensä löytänyt aina jostain itselle sopivat männävuotiset Asicset noin satasella, joskus jopa vähän etukäteen. Nyt ostaisin Nimbukset, tekisin vanhoista rapakengät ja heittäisin Kinseit menemään. Taidan seurata Helin esimerkkiä ja surffailla heiman netistä. Metsään suunnitellut kengät olis hienot omistaa jonain päivänä, mutta toistaiseksi olen tyytynyt eläköittämään vanhimman parini hommaan. Säälittäisi heittää päällisin puolin täysin kunnossa olevat kengät menemään.. (pitkälle ulottuu sota-aikana eläneiden vanhempien kasvatuksen vaikutus... :))

geeni
25.08.2011, 02.10
Adidas adiZero F50 Runner. Mukavan kevyet, joskaan eivät kyllä kauheesti tukea tarjoa.

http://guandoo.com/wp-content/gallery/3-03-2011_adizero/adizeroF50runnerMG42205.jpg

Torppis
25.08.2011, 09.43
Barefoot-tossuilla ei pysty kovaan alamäkijuoksuun. Muuten hyvää vaihtelua juoksuharjoitteluun. Kisoihin kuitenkin oikeat juoksukengät.
Painoindeksin mennessä alle 19 voipi laittaa vähillä vaimennuksilla. Asicsit sopivat jalkaan parhaiten, mutten ole osannut valita DS-trainereita kevyempiä.
Kertokaapa, onko muita überkevyitä merkkejä suositella kuin Adidakset. Kiitos.

TheMiklu
25.08.2011, 11.10
ja teille kaikille tonttujuoksijoille,jotka siis hiivitte varpaahillaan...

Myös ninjat hiipivät! Ja ninjat on kaikista kovimpia! Paitsi ehkä merirosvot on kovempia... ;)

Enivei, hiippailusta puheenollen:

- Se tuntuu aika ilkeältä astua asfaltille suoraan kantapäällä. Sitä voi jokainen kokeilla, jos hyppää paikallaan ja laskeutuu kantapäälle. Kyllä sitä mielummin laskutuu päkiälle ihan sen takia, että se on kehon oma iskunvaimennusmekanismi.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/liian_hyvat_lenkkitossut_pilaavat_juoksutyylin_279 9102.html

JTG
27.08.2011, 23.06
Barefoot-tossuilla ei pysty kovaan alamäkijuoksuun. Muuten hyvää vaihtelua juoksuharjoitteluun. Kisoihin kuitenkin oikeat juoksukengät.
Painoindeksin mennessä alle 19 voipi laittaa vähillä vaimennuksilla. Asicsit sopivat jalkaan parhaiten, mutten ole osannut valita DS-trainereita kevyempiä.
Kertokaapa, onko muita überkevyitä merkkejä suositella kuin Adidakset. Kiitos.

puma, saucony, nikellä ei taida olla, kuin ei ole karhullakaan, brooks.

Pasi A S
27.08.2011, 23.12
Joka vuosi kolmen vuoden ajan ostin uudet Nike Skylonit.Kevyet ja hyvin rullaavat sekä istuvat kapeaan jalkaani kuin sukka. Kärsin säännöllisesti penikkataudeista mutta ajattelin että se on vaan miehen kunnon surkeutta,menee ohi kun venyttelee ja hölkkäilee. Lopulta kysyin erään lääkärikäynin yhteydessä ortopedin mielipidettä minulle sopivista kengistä,vaimo kun oli kauhuissaan katsonut juoksuaskellustani köykäisillä Nikeilla. Ortopedi sanoi että minun tapauksessa pitää ottaa niin paljon pronaatiotukea kuin markkinoilta löytyy, suositti Acics Gel Kayanoa. Aika tuhdisti tuettu tuettu tossu ja täysin mieltymyksieni vastainen. Ortopedi myös pähki että jos ei tuetulla tossulla penikkatauti kierre hellitä, minun pitää hakea proteesipajalta tukipohjalliset. Olin aika hämmenytnyt, tosin letkunilkaksi se intin lääkärikin taisi minua pilkata :) Noh, Gel Kayanoila olen päässyt penikkataudeista eroon, Asics DS trainer ontoisena tossuna vauhti lenkeillä. Vaimlla on sama mikä tossu on alla, nilkan ja jalkojen asennot juoksu askelluksen aikana kun on ok. Minulla antaa nilkan "geometria" karmean askelluksen. Maratooneilla saan aina mielenkiintoisia kommentteja kun käyn kuvauttamassa askellustani tossu edustaja juoksumatolla.Mun ei kuulemma pitäisi pystyä juokemaan maratoneja :) 6 niitä on takana.

JTG
27.08.2011, 23.13
Myös ninjat hiipivät! Ja ninjat on kaikista kovimpia! Paitsi ehkä merirosvot on kovempia... ;)

Enivei, hiippailusta puheenollen:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/liian_hyvat_lenkkitossut_pilaavat_juoksutyylin_279 9102.html

ai, pistit linkin? hyvä? anyway, miklu oot sitten koviiin pihalla kaikesta juoksusta, mitä tulee omakohtaiseen juoksemiseen? tiiääkö kun jossain nopeudessa se juoksu sitten nousee päkiälle ihan ittestään. ja riippuu matkasta ja juoksijan kunnosta. onko rasittavaa luettavaa? johtunee siitä että aihe on kaluttu luu, ja kaikki sanottava on jo vuosia sitten sanottu, huoh!

JTG
27.08.2011, 23.26
Juoksin jääräpäisesti kolmisen vuotta kevyillä Nike Skyloneilla. Kärsin säännöllisesti penikkataudeista mutta ajattelin että se on vaan miehen kunnon surkeutta,menee ohi kun venyttelee ja treenailee.Lopulta kysyin erään lääkärikäynin yhteydessä ortopedin mielipidettä minulle sopivista kengistä,vaimo kun oli kauhuissaan katsonut juoksuaskellustani köykäisillä Nikeilla. Ortopedi sanoi että pitää ottaa niin paljon pronaatiotuke kuin markkinoilta löytyy, suositti Acics Gel Kayanoa, aika tuhdistai tuettu tuettu tossu ja täysin ommitä markkinoilta löytyy, sellaiset tulisi minun hankkia.Asicset jos ei pelitä sitten on edessä tukipohjallisetn teko. Olin aika hämmenytnyt.Noh Gel Kayanoila olen päässyt openikkataudeista eroon.

legendaarisen totta myös omalla kohdalla! Itselleni ortopedi valmisti erikoispohjalliset käytetäväksi kayanojen kanssa. Tänäpäivänä en kykene juoksemaan kayanoilla +5km lenkkiä. Palataan kuitenkin syihin ja seurauksiin:

3krt/vk 12km on kai kuntojuoksijan tavoite? ongelma onkin siinä että jalka kestää juoksua vain 5km, ja loppumatka menee tukea päin taottaessa. Syy on siis LIIAN SUURI KERTAANNOS, ei mikäänm muu. Joskus jalkoja totutellessa (vammojen jälkeen) isomnpiin km-määriin olen juossut 14krt/vk alle 50km määrää! oikeasti se on 2-3km 2krt/vrk. Toimii. jos itsetunto ei ole esteenä.

2 viikkoa kun juoksee 2krt/vrk 2km kerrallaan on jalka valmis ottamaan vastaan enempää määrää, vähän kerrallaan vieläkin.

ps. skylon ei ole erityisen kevyt kenkä.

Pasi A S
27.08.2011, 23.38
Mulla on menee Kayanoilla nykyisin 30 km lenkki kepeästi. Jalkaholveihin saattaa tulla tosin rakon alkua.Minusta se Kayanon pronaatietuen hienous on siinä että se on ainostaan tehty kovemmasta materiaalista eikä sitä siis ole tehty muhkuksi jalkaholvin kohdalle.Enivei, kyllä tämänkin pronaatiotuen tuntee pitemmällä lenkillä, jaloista lähtee nahka jalkaholvista mutta ei sitä ainakaan maratonilla huomaa :) Mä olen rajatapaus, pärjään ilman tukipohjallisia, ongelmana ei ole lättäjalka vaan akillesjänteen rakenna ja geometria. Juoksu km:t on nyt vuoden ajan ollut 50-70 km /vko. Viikko koostuu lenkeistä välillä 5..30 km, vko suunnitelma fiiliksien mukaan mutta aina kevyt vko on 40.. jja kov avko on 70 km. Taitaa olla jo reippaasti yli vuosi kuhn olen ko km määriä takonut.

TheMiklu
28.08.2011, 01.10
ai, pistit linkin? hyvä? anyway, miklu oot sitten koviiin pihalla kaikesta juoksusta, mitä tulee omakohtaiseen juoksemiseen? tiiääkö kun jossain nopeudessa se juoksu sitten nousee päkiälle ihan ittestään. ja riippuu matkasta ja juoksijan kunnosta. onko rasittavaa luettavaa? johtunee siitä että aihe on kaluttu luu, ja kaikki sanottava on jo vuosia sitten sanottu, huoh!

Aaaa, sori jos on vanha aihe! :( Pistin linkin vain ku sattu just sopivasti putkahtamaan esiin samalla kun lenkkitossufirmat alkavat myydä sitä mitä ihmiset haluavat. Eli aiemmin paljon vaimennusta ja tukea ja nyt ollaan menossa hiljalleen toiseen suuntaan. Vai ollaanko?
Meinaan o eri kysymys tosiaan sitten tietääkö ostava yleisö mikä itselleen hyväksi.

Silläkin uhalla, etä on loppuun kaluttu aihe niin joskus taannnoin ihmettelivät sitä jalkavaivojen määrää ameriikassa armeijan leivissä ku tukevien kenkien myötä vaivat lisäänty. Saatto ollakkin kyse siitä, että ei liikuttu enää niin paljon jalkaisin ku aiemmin? Enivei, tärkeintä on se, etä saa päte... JUOSTA tarkoitin että juosta! ;)

BTW Omakohtaisen juoksemisen oikeastaan tunnen kaikista parhaiten mutta aika huonosti senkin :D (niin siltä varalta että JTG jotenki otti nokkiinsa edellisen kommentin humoristisen sävyn niin ei ollut tarkoitus mitenkään kiusata tai muuta. Kirjoitettu viestintä o hankalaa tulkintoineen)

Pasi A S
28.08.2011, 10.30
Eli aiemmin paljon vaimennusta ja tukea ja nyt ollaan menossa hiljalleen toiseen suuntaan. Vai ollaanko?
Meinaan o eri kysymys tosiaan sitten tietääkö ostava yleisö mikä itselleen hyväksi.
Jalkoja on erilaisia.On tyyppejä joille riittää se intin lenkkari tai halpahallin mikä tahansa tossu.Joku juoksi juoksi crocseilla maratonin HCM:llä,tais mennä 3h 15 min aikaan. Five fingersi toimii mulla ainoastaan jalan lihaksiston huoltotossuna, en usko että vaikka kuinka treenasin pääsisin tällä topssulla maratonin läpi. Vaimo ei tarvi enää montaa lenkkiä kun pystyy five fingersillä heittämään maratonin.

TheMiklu
29.08.2011, 08.57
Five fingersi toimii mulla ainoastaan jalan lihaksiston huoltotossuna, en usko että vaikka kuinka treenasin pääsisin tällä topssulla maratonin läpi.

Hei tuohan onki hyvä määritelmä. Tuon tyyppiseen käyttöön noita iteki ajattelen, koska Salomonit livahtaa jalkaan jos pitää oikeasti olla pitkään liikkeellä + juoksu ei ole foorumin teemaa myötäillen ykkös eikä kakkos eikä kolmoslajikaan itelle.

HeliT
04.09.2011, 00.29
Olen nyt juossut neljä lenkkiä Asics Gel Trail Attack 7:lla sekä latupohjalla että poluilla. Oli kyllä onnistunut ostos. Vaimennusta on riittävästi, jotta jalkapohjat eivät tule kipeiksi, mutta ei liikaa, jotta tossumainen tuntuma säilyy. Matala kanta on mukava juosta epätasaisellakin alustalla. Sama koko kuin Nimbuksesta sopi ainakin minulle.

Matti S.
04.09.2011, 12.04
Asics:n kenkiä olen pitänyt keskimäärin kohtuuhyvinä juosta. Intersprotista ostetulla nykyisellä kenkäparillla tulee pohkeet kipeiksi, samanlainen kenkäpari, ostettu pirsmasta; ei mitään kipuja. Kohtuullista kun sen tietää. Kuukausi sitten hommasin Mizuno:nkenkulit, tuntuvat todella hyviltä juosta. Leveälestisenä sopivat oikein mukavasti jalalleni.

JTG
05.09.2011, 23.32
Altra (http://www.altrazerodrop.com/)valmistaa sellaisia "paljasjalka tossuja", joissa on jotain järkeä ilman typerääkin typerämpää varpaiden yksittäispakkaamista. Vaimennustakin on jonkin verran. päkiän ja kannan korkoeroa ei lainkaan. Tooodella leveä lesti kärjestä, eli isovarpaalla on tilaa harittaa.

http://4.bp.blogspot.com/_pEADhcSTYTU/TG86kFN62GI/AAAAAAAADbU/PN046ZLkwJM/s400/Altra+Instinct+2.jpg

itse mielummin juoksen hiljaa vaimennetummilla tossuilla, kovaa kevyemmillä kisakengillä ja lihashuoltojuoksun juoksutreenien perään paljain jaloin nurmikolla, enkä oikein keksi syytä mennä erikseen tonttuhiippailemaan hidasta ja lyhyttä lenkkiä, joka rasittaa turhaan jalkoja.

aiemmin mainitut croksit ovat itseasiassa melkolailla samaa sarjaa ominaisuuksiltaan Altrojen kanssa. HCM:ssä Crokseilla kolmeen tuntiin juossut +50v herra on juossut 80-luvulla maratonin 2.20, todennäköisesti kisatossuilla, joten todistusvoimaa paljasjalkaistelun ylivoimasta ei tästä voi repiä. Sitten kun joku juoksee paljain jaloin 2.10, voidaan todeta ettei kengättömyys yli viittä minuuttia hidastanut...

BONK
16.03.2012, 11.42
Mielenkiintoisen näköiset popot nuo Altrat!

Kun nyt kevät tulee, niin pitäisi uusia lenkkarit, kun tässä on taas jonkin verran innostuttu juoksemaan. Asicseja on ollut vuosikaudet (GT, Nimbus,...), mutta kun iso osa lenkeistä tulee kuitenkin tehtyä poluilla/maastossa niin on käynyt mielessä vaihto Salomoniin. Kun alusta on pehmeämpi, niin tällainen +90 kg könttikin saattaisi harkita jotain muuta kuin vahvasti vaimennettua kenkää. Täytynee käydä sovittelemassa, kun noita kuitenkin moni on täälläkin kehunut...

Musashi
16.03.2012, 12.30
Asics:n kenkiä olen pitänyt keskimäärin kohtuuhyvinä juosta. Intersprotista ostetulla nykyisellä kenkäparillla tulee pohkeet kipeiksi, samanlainen kenkäpari, ostettu pirsmasta; ei mitään kipuja. Kohtuullista kun sen tietää.

No tämä. Mulla kaatui koko juoksuhomma siihen että pohkeisiin sattui aivan saakelisti. Ja myös akillesjänteisiin. Oliskohan ollut sitten vaan kengistä kiinni tuokin kun tekniikka oli kuitenkin ammattilaisen hyväksi toteama? Asicsit olivat nämäkin, mallia en muista. Yli satkun kengät kuitenkin. Mitähän kenkiä sitä seuraavaksi kokeilisi? 90+ on painoa joten vaimennusta saisi kyllä olla.

Leku
16.03.2012, 12.54
Tän talven olen kipitellyt Sarvan Xtiro nastalenkkareilla muutama krt / vko. Noi tuntuu sopivan kintuille ok, niin mitkähän olisi ~samanoloiset nastattomat kesäkengät?

Voihan noilla tietty rouhia kesälläkin, nastat vaan vähän nuljuaa kovalla alustalla, hiekalla tai polulla ei ongelmia. Nastalenkkarit oli kuitenkin ikuhyvä ostos, turhaan liukastellut muina vuosina.

Leewi
16.03.2012, 14.10
Maastossa en ole paljoa juossut. Mutta neutraaleilla perustossuilla ei tuntuisi hirveästi olevan väliä mitkä ottaa. Jotkut toki tukee enemmän kuin toiset. Maratoneja olen juossut lidlin kengillä, nikeillä, adidaksilla ja brookseilla. Harjoittelusta riippuen jossain kolmenkympin tietämissä alkaa liian kevyet kengät (esim adizero lt) tuntumaan ikävän kovilta. Lyhyemmillä pyrähdyksillä kaikki menee, kunhan tossut saa halvalla.

Ohiampuja
16.03.2012, 14.10
Asicseja on ollut vuosikaudet (GT, Nimbus,...), mutta kun iso osa lenkeistä tulee kuitenkin tehtyä poluilla/maastossa niin on käynyt mielessä vaihto Salomoniin...

Itse olen tykännyt Asicsin maastomalleista, tuolta Patrolin sivuilta en niitä nyt löydä, mutta tässä Jenkki-esimerkki.
http://www.asicsamerica.com/footwear/running-shoes/gt-2170-trail-t211n-mens/

järppä
16.03.2012, 14.37
Kun nyt kevät tulee, niin pitäisi uusia lenkkarit, kun tässä on taas jonkin verran innostuttu juoksemaan. Asicseja on ollut vuosikaudet (GT, Nimbus,...), mutta kun iso osa lenkeistä tulee kuitenkin tehtyä poluilla/maastossa niin on käynyt mielessä vaihto Salomoniin. Kun alusta on pehmeämpi, niin tällainen +90 kg könttikin saattaisi harkita jotain muuta kuin vahvasti vaimennettua kenkää. Täytynee käydä sovittelemassa, kun noita kuitenkin moni on täälläkin kehunut...

Salomoneja kannattaa kyllä kokeilla ja tällä hetkellä niitä näyttäisi saavan suhteellisen edullisesti esim. crc:stä. Ite laitoin juuri tilaukseen nämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=61680) kesän polku- ja metsäjuoksentelua ajatellen.

BONK
16.03.2012, 15.59
No hinta on ihan kohtuullinen! Mites tuo lestin leveys? Meinaan kun on semmonen korkea jalkaholvi + leveähkö räpylä niin ei ihan joka tossu sovi jalkaan...

Aa-si
16.03.2012, 16.04
Minulla on ollut Asicsen juoksukengät ja sisäpelikengät, kokeiltaessa tuntunut todella hyviltä jalassa, mutta kipuja ilmaantunut käytössä. Lesti on liian leveä, olen huomannut näin jälkiviisaana. Nyt on kahdet Pumat olleet käytössä, ensin ostin kevyet Puma Complete TFX Roadracer 4 Pro kengät kesäksi ja joulun alennusmyynneistä Pumafox GTX W coretexit talvikäyttöön. Kummatkin ovat toimineet tosi hyvin, varsinkin nuo kesäkäytössä olevat. Jos vastaan tulee alessa noita kesäkenkiä niin ostan kyllä toiset odottamaan edellisten hajoamista.

järppä
16.03.2012, 16.12
Mites tuo lestin leveys? Meinaan kun on semmonen korkea jalkaholvi + leveähkö räpylä niin ei ihan joka tossu sovi jalkaan...

No, ihan tuosta mallista ei vielä ole kokemusta, joten pienellä riskillä ne tilasin. Kaapista kuitenkin löytyy tällä hetkellä mm. Salomon XA Pro 3D Ultra, Asics Kayano 14 ja Nike Moto8 aktiivikäyttökenkinä. Tuo Salomon ei ainakaan mitenkään erityisen kapea ole.

Spica
18.03.2012, 13.20
aiemmin mainitut croksit ovat itseasiassa melkolailla samaa sarjaa ominaisuuksiltaan Altrojen kanssa. HCM:ssä Crokseilla kolmeen tuntiin juossut +50v herra on juossut 80-luvulla maratonin 2.20, todennäköisesti kisatossuilla, joten todistusvoimaa paljasjalkaistelun ylivoimasta ei tästä voi repiä. Sitten kun joku juoksee paljain jaloin 2.10, voidaan todeta ettei kengättömyys yli viittä minuuttia hidastanut...
Abebe Bikila juoksi ME:n Rooman olympialaisissa 1960 paljasjaloin, tosin seuraavissa olympialaisissa juoksi taas uuden ME:n, kenkien kanssa. Jos treenaa vain paljasjaloin, varmaan on mahdollista juosta käytännössä samaa vauhtia ainakin yksi kisa. Treenaaminen kovaa ja määrällisesti paljon voi olla liian rankkaa. Näin sanoo mm. monet etiopialaiset.

JTG
19.03.2012, 02.07
Abebe Bikila juoksi ME:n Rooman olympialaisissa 1960 paljasjaloin, tosin seuraavissa olympialaisissa juoksi taas uuden ME:n, kenkien kanssa. Jos treenaa vain paljasjaloin, varmaan on mahdollista juosta käytännössä samaa vauhtia ainakin yksi kisa. Treenaaminen kovaa ja määrällisesti paljon voi olla liian rankkaa. Näin sanoo mm. monet etiopialaiset.

Menisi turhan vääntämiseksi, jos viitsisi. Mihinkään "arvokeskusteluun" en näissä asioissa taivu. Teen niin, että jos etsit (joku etsii) tuon Bikilan juoksemaa aikaa, 2.15:18 kovemman paljasjalka-noteerauksen, niin minä lyön pöytään 100 kovempaa kengät jalassa juostua aikaa. Annan vieläpä 10s/km eteen (se on huipputasolla älyttömän paljon, suunilleen 1/2 maratonin ja maratonin ero vauhdeissa). Luulisi, että edes joku olisi käyttänyt tuon mainitsemasi "vain yksi kisa"-kortin, edes kokeilumielessä altavastaajana. Ei vaan ole, koska sellaista korttia ei ole, tai ei ole onnistuttu. Miksi?

Keitä ovat nämä monet Etioopialaiset? Minä en tiedä/tunne ensimmäistäkään, joka olisi näin sanonut. Toki asiayhteydestä irooitettuna väitteen sisältö pitää paikkansa ilman tuntematonta auktoriteettia, johon vetoat. Ilman heitäkin voidaan kai todeta, että kovaa ja määrällisesti paljon treenaaminen VOI olla liian rankkaa.

JTG
19.03.2012, 02.09
Mites tuo lestin leveys? Meinaan kun on semmonen korkea jalkaholvi + leveähkö räpylä niin ei ihan joka tossu sovi jalkaan...

ei välttämättä ole Salomon paras kenkä räpyläjalkaan. En ainakaan ostaisi sikaa säkissä.

Matti H
19.03.2012, 10.39
Itsellä Salomonin XT Wings sopi jalkaan täydellisesti, mutta nyt olen yrittänyt jo tovin ajaa Speedcross 3:ia sisään onnistumatta.Kovin on kapoisen oloinen tähän räpylään. Hieno kenkä ominaisuuksiltaan, mutta ei oikein mun juttu.

BONK
19.03.2012, 13.38
ei välttämättä ole Salomon paras kenkä räpyläjalkaan. En ainakaan ostaisi sikaa säkissä.

Asicsin lesti on mulle sen verran hyvä, että taidan katsella maastolenkkaria ensisijaisesti sieltä suunnalta. Salomonia pääsen sovittelemaan ensi lauantaina, mutta kyllä täytyy sekin vaihtoehto katsastaa vaikka itsellekin on jäänyt jostain vuosien takaa sellainen "kapean lestin" mielikuva.

Sikaa säkissä -ostos, ainakaan lenkkareiden tapauksessa, ei tulisi pieneen mieleenkään. Itse olen jo vuosikaudet tehnyt (härskisti) niin, että menen kivijalkaan sovittamaan mallia ja otan tarkat tiedot ylös sopivasta kengästä, jonka sitten tilaan saman tien netistä jos lähikaupan hintatarjous ei miellytä. Toki, jos riittävän kilpailukykyisen hinnan saavat laitettua niin tokihan kauppiasta pitää tukea. Näissä lenkkareissa vaan nuo hintaerot esim. Englanti vs. Suomi alkavat olla niin isot jotta harva kauppias lähtee leikkiin mukaan.

Ohiampuja
19.03.2012, 14.28
Asicsin lesti on mulle sen verran hyvä... Näissä lenkkareissa vaan nuo hintaerot esim. Englanti vs. Suomi alkavat olla niin isot jotta harva kauppias lähtee leikkiin mukaan.
Jaa, saako Brittein saarelta tossuja edukkaasti? Tätä en tiennytkään, luulin että lähi-interin tarjoukset ovat oikeasti hyviä...

JTG
19.03.2012, 16.45
Jaa, saako Brittein saarelta tossuja edukkaasti? Tätä en tiennytkään, luulin että lähi-interin tarjoukset ovat oikeasti hyviä...

mietin, että puuttuuko viestistäsi sarkastinen hymiö. Mutta, Toisaalta asia on juuri noin kun tarkemmin ajattelee. Eli ostaa vaikka varastoon kun tulee vastaan hyvä tarjous, mutta Jos tarvitsee kengät viikon-parin päästä, niin puntakaupastahan niitä saa reilulla halvennuksella. Kallein tapa on marssia kivijalkaan ostamaan kenkiä keväällä sen päivän tarpeelle.

Oliskohan noita tossuja 15 paria tällä hetkellä ja parit piikkarit päälle.

Leku
19.03.2012, 18.19
Sulla on noita kenkiä kyllä kuin milläkin mestarilla. Vielä kun opit juoksemaan, niin mitalisade on taattu. Tuplahohotus. :)

Nakili
19.03.2012, 21.23
Viimevuonna ostin itselleni lenkkarit. Kriteerit oli neutraali kenkä, joss nilkalla ei liikoja ole tuentaa ja hieman hankalampi osuus kriteereissä oli seuraava: tykkään five fingersien tuntumasta, mutta en pysty juoksemaan kuin muutaman kilometrin normaalin juoksukengän vaimennuksella kangasmetsää kovampaa pohjaa pitkin, koska sääriä /polvia alkaa vihlomaan kiusallisesti( isältä perittyä).
En kuitenkaan halunnu sellasia erikoisvaimentavia 5cm paksuja lylleröpohjia, joten vähän nahkeesti oli vaihtoehtoja tarjolla. Myyjäpä suositteli sitten näitä: On running Cloud Surfer
http://www.athleteservice.com/prodimages/large/OnRunningCloudSurfer-1.jpg
Ja kyllä hyvin toimii. Käyn satunnaisesti juoksemassa, mutta mukava pystyä juoksemaan ilman lenkin jälkeistä jäätävää säärikipua. Toimivat just niin hyvin kuin esitteissä sanotaan.

JTG
19.03.2012, 22.31
Vinkki: Kuvan surfer on vanhempaa mallia. Uudemmassa mallissa päällinen kärjestä on kokonaan verkkoa, eli tuota alimmasta nauhanreiästä kengän reunalle menevää sentin levyistä kangassuikaletta ei ole. Tämä on tietysti kosmeettinen ero, mutta toiminnallinen ero on ulkopohjan "luhistumispalojen" linjauksessa. Vanhempi malli ohjaa kantapäätä sisäänpäin voimakkaampaan pronaatioon. Uudemmassa mallissa tätä ohjausta ei tapahdu. Yleensä nauraeskelen kaikille "keksitään pyörä uudelleen"-jutuille, mutta näissä kengissä on kyllä ideaa. Messuilla juoksin peräkanaa vanhalla tossulla, sitten uudella tossulla, väliin verrokiksi omalla Adidaksen Aegis2:lla ja lopuksi vielä uudella parilla. Hämmästys oli suuri kun hölkkävauhdista nosti nopeuden maton maksimiin 22km/h. Kenkä joka on selkeästi vaimennetumpi kuin Aegis, tuntuu kovassa vauhdissa kuitenkin helpommalta juosta. Kova saavutus ottaen huomioon, että aegis kuitenkin on napakka kenkä!

en kuitenkaan itse ostaisi, koska hitaan lenkin kenkiä on parempia ja toisaalta vetokenkiäkin on parempia. Varmaan parhaimmillaan väsyneellä raahustajalla. Lisäksi suosittelisin katsomaan oman vanhan kengän pohjaa, koska jos siellä on pahoja paikallisia kulumia, voivat niiden ilmaantuminen näihin kenkiin samoihin paikkoihin tehdä kengistä käyttökelvottomat lyhyessäkin ajassa. lisäksi kuluminen muuttaa kengän vaimennusominaisuuksia. Luhistumispalan oheneminen väistämättä muuttaa sen käyttäytymistä askeleen alla. Mutta eiköhän nämäkin kestä satunnaista lenkkeilyä, oli askel millainen tahansa käyttöikää veikkaan näille 200-1200km:n välille, kun se perinteisillä tosuilla sijoittuu saman skaalan yläpuoliskolle.

ps. minäkin tykkään five fingersin tuntumasta. parhaiten saan sitä kesäisin paljainjaloin nurmikolla. nämä kengät on yhtä kaukana siitä tuntumasta kuin kuu on juustosta: mielikuvia voi luoda, mutta oikeasti hei, miten kenkä jonka pohja kiertyy ja nuljuaa alustaansa nähden, voi olla välitön ja napakka, paljasjalkamainen!?

Nakili
20.03.2012, 01.43
ps. minäkin tykkään five fingersin tuntumasta. parhaiten saan sitä kesäisin paljainjaloin nurmikolla. nämä kengät on yhtä kaukana siitä tuntumasta kuin kuu on juustosta: mielikuvia voi luoda, mutta oikeasti hei, miten kenkä jonka pohja kiertyy ja nuljuaa alustaansa nähden, voi olla välitön ja napakka, paljasjalkamainen!?

ei niitä voikaan verrata, enkä verrannu aiemminkaan.. mutta ainoo kenkä ilman paksua pohjaa, millä minä voin juosta ilman kipuja.. That's the point.

BONK
20.03.2012, 10.22
Viime syksynä tuli Intersportissa fiilisteltyä noita Vibrameita. Ei heti tullut vanhalle jermulle mieleen lenkkeily, mutta kaipa siihenkin tottuisi. En tosin jaksa ymmärtää tuota "jokainen varvas omaan koloon" ideologiaa. Luulisi olevan mukavampaa varpailla ilman turhia ja hankaavia väliseiniä. Kaveri tilasi netistä vastaavat "kiinankopiot" salitossuiksi ja on kuulemma tykännyt.

JayJ
20.03.2012, 10.55
Salomon Speedcross 2:t tuli ostettua pari kk sitten ja on kyllä todella hyvät jalassa. Tammiston retkiaitassa oli puoleenhintaan hajakokoja, liekö jo kaikki tosin mennyt? Vibram fivefinger speedejä kokeilin myös pikaisesti ja ne on ehdottomasti hankintalistalla kesäksi.

JTG
20.03.2012, 11.01
ei niitä voikaan verrata, enkä verrannu aiemminkaan.. mutta ainoo kenkä ilman paksua pohjaa, millä minä voin juosta ilman kipuja.. That's the point.

toimivat varmaan sinulla, koska cloudsurfereissa on paksuhko "lylleröpohja".

Ihan riippumatta siitä millainen juoksutekniikka sinulla on, niin näillä kengillä voi juosta huonolla tekniikalla paremmin kuin perinteisillä tossuilla, koska näissä tossuissa on jarruttavan, epätaloudellisen askeleen vaimennus. Ominaisuus jonka tuo "luhistumispala" antaa. Siksi se voi myös säästää kivuilta ja vammoilta.

cannon
20.03.2012, 13.17
Luovuin asicseista vajaa 10 v. sitten, kun lesti muuttui liian leveäksi. Reippaaseen juoksuun parasta tarjoaa adidas ja sieltä adizero adios (paras kenkä ikinä, enklannista n. 80 e), sillä voi juosta myös poluilla, koska siinä on matala kanta. Ainoa miinus poluilla voi olla liukkaus. Mulla sen tossun kmvauhti on keskimäärin alle 4 min. Tavislenkille Nike zoom elite, vaikka siinä on lesti vähän levinnyt. Nyt mulla on käytössä adidaksen adizero boston, mutta sen pohjan muoto ei ole mulle ihan kymppi, vaikka lesti muuten istuu.
Netistä voi tilata, kun tietää kengän millimetrimitan, mulla esim. 265 (41-42)

Nakili
20.03.2012, 17.12
toimivat varmaan sinulla, koska cloudsurfereissa on paksuhko "lylleröpohja".

Ihan riippumatta siitä millainen juoksutekniikka sinulla on, niin näillä kengillä voi juosta huonolla tekniikalla paremmin kuin perinteisillä tossuilla, koska näissä tossuissa on jarruttavan, epätaloudellisen askeleen vaimennus. Ominaisuus jonka tuo "luhistumispala" antaa. Siksi se voi myös säästää kivuilta ja vammoilta.

Näissä kuitenkin on ohuempi pohja, mitä vastaavalla vaimennuksella olevissa muissa lenkkareissa. Siinäpä oot kyllä varsin oikeessa, että askellustekniikka on varsin onneton:rolleyes:, ja kun noi säärien polvien kivut vaatis ehkä keskivertoa paremman tekniikan, jotta valtavirtakengillä kengillä vois lenkkeillä..

JTG
20.03.2012, 23.38
Luovuin asicseista vajaa 10 v. sitten, kun lesti muuttui liian leveäksi. Reippaaseen juoksuun parasta tarjoaa adidas ja sieltä adizero adios (paras kenkä ikinä, enklannista n. 80 e), sillä voi juosta myös poluilla, koska siinä on matala kanta. Ainoa miinus poluilla voi olla liukkaus. Mulla sen tossun kmvauhti on keskimäärin alle 4 min. Tavislenkille Nike zoom elite, vaikka siinä on lesti vähän levinnyt. Nyt mulla on käytössä adidaksen adizero boston, mutta sen pohjan muoto ei ole mulle ihan kymppi, vaikka lesti muuten istuu.
Netistä voi tilata, kun tietää kengän millimetrimitan, mulla esim. 265 (41-42)

Mitä mallia sulla on tuo elite? lähinnä kiinnostaa onko uudistunut zoom-elite onnistunut painos ja lähellä vanhaa.

Oliko se nyt vuoden 2009 malli tjsp. viimeinen oikea Zoom-Elite (maailman paras yleislenkkari) kunnes Nike meni raiskaamaan Eliten Lunarvaahdoillaan (Lunar-Elite). Nykyään ovat ottaneet taas Zoomin eliteen mukaan (zoom on niken ilmatyyny vaimennuspatja). Puristit tietysti sanovat nyt, että aito oikea Zoom elite oli se missä Zoom-elementti oli koko kengän mittainen. Minulla on kokemusta vain tästä "puoli-Zoomista" joka siis oli mielestäni maailman paras yleiskenkä.

Suffeli
21.03.2012, 00.00
Off-topic

Tänne pääsee kaikki off-topic-materiaali, lapasesta karanneet viestiketjut ja tarpeeksi kaukana pyöräilystä oleva tarinointi.

JTG
21.03.2012, 00.42
Mihinhän ketjuun pitäisi laittaa noin 9kk myöhässä reagoivat foorumilaiset?

...Ankkuriketjuun?

cannon
21.03.2012, 20.43
Mitä mallia sulla on tuo elite? lähinnä kiinnostaa onko uudistunut zoom-elite onnistunut painos ja lähellä vanhaa.

Oliko se nyt vuoden 2009 malli tjsp. viimeinen oikea Zoom-Elite (maailman paras yleislenkkari) kunnes Nike meni raiskaamaan Eliten Lunarvaahdoillaan (Lunar-Elite). Nykyään ovat ottaneet taas Zoomin eliteen mukaan (zoom on niken ilmatyyny vaimennuspatja). Puristit tietysti sanovat nyt, että aito oikea Zoom elite oli se missä Zoom-elementti oli koko kengän mittainen. Minulla on kokemusta vain tästä "puoli-Zoomista" joka siis oli mielestäni maailman paras yleiskenkä.

Se on Zoom elite 4, varmaan 2009 on lähellä.

Grr
21.03.2012, 21.44
Mulla on poluille ja maastoon La Sportivan Crosslitet. Jalat supinoi.
Näistä on nyt viimeinenkin pari juostu puhki. Mitä tilalle?

PS. Niken kengissä on valmistuspäivämäärä iltin lapussa. TJEU

mteebee
24.03.2012, 13.29
Tämän keskustelun innoittamana piti kaivaa vanhat Nike zoom Skylonit varastosta ja käydä fiilistelemässä. Pahus kun noita ei enää valmisteta, oli paras lesti mun jaloille ja tuntuma juoksualustaan just sopiva. Uudet kengät tuntui kaupassa hyviltä ja vähän matkaa lenkilläkin mut turhan vaimennetut tuli ostettua, tälläinen 65kg rimpula ja lenkit 10km tai vähemmän menis ehkä parhaiten vauhti/kisakengillä. Pitäisi vaivautua kaupoille kokeilemaan, millos interin mikonkadulla alkaa juoksukampanja,satuuko kukaan tietämään?

jarit
25.03.2012, 08.16
Juoksin Nike Pegasukset loppuun ja menin ostamaan uusia samanlaisia. Olin ajatellut hoitaa tämän kuten ennenkin eli "anna mulle Nike Pegasus, koko 10,5, ei tarvitse sovittaa, aina nämä ovat sopineet"
Tämän vuoden malli oli valkea joten säännöllisesti metsäpolulla liikkuvalle ei ole paras mahdollinen ja päätin poiketa linjasta ja ryhtyä kokeilemaan muitakin vaihtoehtoja.
Viimeiset puoli vuotta on tullut oikeasti juostua kun olkapää sallii sen joten valinta alkoi kohdistumaan oikeaan juoksulenkkariin. Valinnan on pakko kohdistua täysvaimennettuun kenkään sillä en vieläkään ole ihan luottavainen vanhojen polvikierukka operaatioiden tulosten kivuttomuuteen pidemmässä rasituksessa.
Kokoiltuani Asicsit (liian leveä lesti ja leveä kantapää) vetaisin jalkaan Adidaksen Ride 4:set
http://a248.e.akamai.net/f/248/9086/10h/origin-d5.scene7.com/is/image/adidasgroup/V23317_01?wid=500&hei=500&fmt=jpeg&qlt=92,0&resMode=sharp2&op_usm=1.1,0.5,1,0
Lesti on kapea, kantapää on kapeampi ja ennenkaikkea "kengän suuaukko" on napakampi eli tämä istuu jalkaan kivasti. Tässä vaiheessa myyjä paljasti valttikortit: Adidaksella on paremmissa juoksukengissä 28pv testiaika ja palautusmahdollisuus. Jos kenkä ei kelpaa, sen saa palauttaa olipa juostu kuinka paljon tahansa.
Eka kymppi on vetäisty asfaltilla (vaikkakin en pidä juosta kelvillä vaan mielummin metsässä) ja tasaisesti himpun alle 5min/km kulkee näillä kengillä :rolleyes:

Nyt vaan täytyisi jaksaa parannella kantapään ja jalkaholvin tulehdustila jonka sain kun vedin Pegasuksilla metsäpolulla viimeisen lenkin viikko sitten.
Opetus: Älkää juosko loppuun tallatuilla kengillä joissa on ilmatyynyt vähän pehmeät, pohja sileä ja muutenkin lintassa...ei sitten missään tapauksessa vaikka sataisi vettä ja olisi kurakeli, niin vanhoilla p*skoilla ei mennä juoksemaan.

mteebee
25.03.2012, 15.50
Mä kävin testailemassa kaupassa kenkiä ja yllättäen tilaukseen meni adidakset. Niken zoom eliteä/sauconynyä lähdin ostamaan mutta Adizero Boston 3. oli paras. Kenkä on matala suht kevyt ja istuu jalkaan kuin sukka, tuntuma tiehen on yhtä hyvä ellei parempi kuin Niken skyloneilla oli. Iskunvaimennustakin on vähäsen, tosin heti tuli olo että näillä juostaan eikä lönkötellä. Näitten jälkeen kun kokeili vaimennettua Pegasusta, ne tuntui hirveiltä paksuilta kumipalloilta.

Pasi A S
25.03.2012, 17.03
Asicsen kenkäpisteessä Finlandia maratonin yhteydessä kuvatttiin juoksumatolla kävelyäni videolle ja siitä sitten jonin sortin fysioterapeutti analysoin mikä Asicsen valikoimista passaisi.Mulle tuli tuomio käydä proteesipajalla pohjallinen teettämässä.Nike Skylonit olin itsekin huomannut liian kevyiksi tossuiksi, astuin niillä linttaan ja polevt pitkillä lenkeillä kipeytyi.Tosin aina niillä ongelmitta 10 km juoksi. Noh, en ole teettänyt tukipohjallisia. Asicsen Gel Kayano 17 on nyt kulutuksessa, Gel Kayanoita on ollut kolmisen vuotta käytössä.Kayanot kestää kilometrejä,tosin mielestäni sissänajo vaihe voi olla yli 300 km. Kayanoilla pääsee varmaan kevyisti yli 1500 km/tossu pari. Olen varuiksi syksyisin alennuslaatikosta etsinyt Gel Kayanot, joissa mallin numerointi on ensi vuodelle muuttumassa.Ko "vanhentuneet" Kayanot saa usein Stadium ketjusta 90,- eur, kun ne markkinoille tullessaan maksaa 200 eur.Hyvin on Asicsen tossukoneisto rasvattu. Five fingerseillä on kiva fiilistellä kevyitä kesähölkkiä.Päkiäjuoksun kun oppisi...

haedon
25.03.2012, 17.04
Onkos Erottajalla vielä olemassa se juoksuliike, nimeä en nyt muista? Pitäisi käydä testaamassa uusia kenkiä, tai sitten pitäytyä vanhoissa tutuissa New Balance 1080:ssa. Mun jalalle on toimineet myös Sauconyn ja Asicsen neutraalit mallit.

kervelo
26.03.2012, 09.08
...Kayanot saa usein Stadium ketjusta 90,- eur, kun ne markkinoille tullessaan maksaa 200 eur...

Tuo pari sataa euroa kynitään Asicseista vain täällä Suomessa. Jenkeistä niitä saa noin puoleen hintaan eli tuo noin satkun hinta on se ns.oikea. Myös UK:sta noita Asicseja saa aina noin 40% halvemmalla kuin täällä meillä.

Juha_H
26.03.2012, 09.56
Onkos Erottajalla vielä olemassa se juoksuliike, nimeä en nyt muista? Pitäisi käydä testaamassa uusia kenkiä, tai sitten pitäytyä vanhoissa tutuissa New Balance 1080:ssa. Mun jalalle on toimineet myös Sauconyn ja Asicsen neutraalit mallit.
Jeps 4runners. Omat jalat on aika ongelmalliset kun olen taittanut molemmat nilkat ja penikatkin alkaa vaivaamaan treenatessa helposti. Sain suosituksia tuosta Erottajan 4runnerssista kenkien ostopaikkana ja pakko sanoa että vastaavaa palvelua en ole saanut varmaan missään. Menin hiljaisempana aikana, joten kaupassa ei juurikaan ollut muita asiakkaita ja myyjällä oli sen puolesta aikaa. Jalkoja tutkittiin ja parhaita mahdollsia kenkiä haettiin lähemmä puoli tuntia ja loppuvarmistukset parista eri vaihtoehdosta vielä matolla juosten. Karhun kengät tarttui mukaan. Loppuvaiheessa kilpailevana kenkänä on Asicset mutta ne oli liian "tekniset" ja Karhuissa askellus oli paljon neutraalimpi/luonnollisempi ja enemmän mun mieleen. Kenkien hinta oli ehkä aavistuksen kalliimpi kuin muualla, mutta ei kyllä tuolla palvelulla haitannu yhtään.

Grr
26.03.2012, 12.10
Parhaat tarralenkkarit ikinä. (http://www.kswiss.eu.com/running/products/02551-629-M/blade-light_race) Oikeesti. Värikin on nopee.

lansive
26.03.2012, 13.51
Missähän kengässä olisi mahdollisimman kapea lesti? Minulla on jalka luokkaa mehupilli, eli Sidin tavallisessa 46:ssa on vielä tilaa sivulla, varpaiden kohdalla vaikka muuten on napakka jalkaan.

haedon
26.03.2012, 20.29
Jeps 4runners.....
Just se, palvelu on kyllä hyvää ja kannattaa tosiaan mennä hiljaisempaan aikaan käymään. Aiemmin sieltä sai ainakin "sisäpiiriläiset" alennusta, joten hinnat laskee silloin muiden tasolle. Halvemmaksi se tulee saada sopivat kengät kuin ostaa perus superhyperkesportista, jossa yleensä palvelee "asiantuntija", joka haluu päästä asiakkaasta nopeasti eroon ja kehuu niitä kenkiä josta tulee paras kate tai näyttää hyvältä;). No onhan noita hyviäkin kauppiaita urheiluliikkeissä.

Lansive: Adidaksella on ainakin aiemmin ollut kapea lesti, mulla ne on jäänyt siis hyllylle. Kerran erehdyin ostamaan myös Niket talvijuoksulenkkarit, jotka paljastuivat vasta lenkillä liian kapeaksi ja hiersivät rakon jalkapöytään.

BONK
27.04.2012, 20.55
Kiitokset vaan JTG:lle tuosta Altra-vinkistä!

Pitkällisen pohdinnan ja vaihtoehtojen punninnan jälkeen päädyin niihin, eritoten kun vielä sain ne sikahalvalla ja tullitta/verotta Jenkkilän eBaysta. Mielettömän hyvän tuntuiset ovat jalassa ja olen tässä viikon päivät tehnyt niillä aluksi koirankusetuskävelylenkkejä iltaisin, jotta jalat tottuisi toisenlaiseen askellukseen.

Aamulenkit olen juossut vielä Asicseilla ja varmaan jatkossakin suurimman osan lenkeistä, mutta huomenna aamulla ajattelin käydä kokeilemassa ensimmäisen juoksulenkin Alturoilla. Saas nähdä mitä jalat tykkää, mutta tähän asti fiilikset noista ovat ihan katossa. Täytyy varmaan aloittaa vähän lyhyemmällä lenkillä kuitenkin...

JTG
27.04.2012, 21.41
Lansive: Adidaksella on ainakin aiemmin ollut kapea lesti

+1

Juoksijan "sorkkaan" yleensä sopii addun kenkä. Mizunoita ja puumiakin näkyy.

BONK
28.04.2012, 13.37
Juoksijan "sorkkaan" yleensä sopii addun kenkä. Mizunoita ja puumiakin näkyy.

Jos siis puhutaan Juoksijoista (isolla J:llä), niin heidän jalkaansa menee sponsorin kenkä (merkistä viis).

BONK
20.06.2012, 11.32
Nyt kun on pari kuukautta ollut itsellä nuo ketjussa aiemmin mainitut Altran (http://www.altrazerodrop.com/) kengät käytössä, niin lyhyt väliraportti. Todettakoon heti aluksi, että koskaan aiemmin en ole lenkkeillyt millään barefoot-koulukunnan jalkineilla. Kengät ostin eBaysta ja hintaa niille tuli postikuluineen n. 70 euroa.

+ Muotoilu (funktionaalisessa mielessä) ja istuvuus, äärettömän miellyttävät jalassa
+ Pohja, yllättävän hyvin vaimennusta ja pitoa, vaikka pohja on tosiaankin tasainen
+ Kyseessä on siis ihan kunnon lenkkari, ei varvastossu
- Ulkonäkö on suurin piirtein sama kuin marketin alelaareista poimituilla lenkkareilla (meikäläiselle ei tosin paskankaan väliä...)

Aloittelin varovasti eli viikon verran kävin näillä etupäässä kävelemässä ja juoksentelin samalla lyhyitä < 200 m pätkiä. Erilaisen askelluksen ("paljasjalkaefektin") kyllä huomasi välittömästi eli jalan lihaksissa tuntui jo vitosen kävelylenkkikin. No sitten oli aika koettaa juoksua ja päätin aloittaa varovasti muutaman kilsan PK-lenkillä, mikä sujuikin ihan mukavasti ja seuraavana päivänä innoissani tuplasin matkan, vauhti myös kevyttä. Silloin kuitenkin kävi niin, että viiden kilsan jälkeen huomasin askelluksen menevän aivan akuankkaläpsyttelyksi kun joistain jalan/nilkan lihaksista, joita nyt joutuikin yllättäen käyttämään, oli voimat totaalisen loppu. Askellus hajosi täysin ja loppumatkan tallustelin kotiin ja olin *todella* hämmentynyt.

Jätän tuosta välistä eri vaiheita pois, mutta tätä nykyä käytän Altroja 1) kävelyyn ja arkikenkinä päivittäin ja 2) pariin palauttavaan PK-lenkkiin viikossa. Pidempiin lenkkeihin > 10 km ne eivät minulle sovi ja syy siihen ei ole kengissä, vaan huonossa askelluksessani jonka nämä tuovat esille. VK- tai intervallitreeni ei tuntunut oikein luontevalle myöskään, mutta perusongelma siinä on itsellä sama eli askellus. Kenties, ahkerammalla totuttelulla näitä voisi käyttää ihan ykköskenkinäkin, mutta positiivisena havaintona olen huomannut, että askellus normilenkkareilla juostessa on kuitenkin selvästi parantunut kun aiemmin vähän käytettyjä lihaksia on tullut aktivoitua.

Kokonaisuutena olen kuitenkin erittäin tyytyväinen hankintaan.

opapopa
11.07.2012, 21.30
Olisiko jollakin varmaa tietoa mistä löytäisi niken zoom vomerot seiskat pääkaupunkseudulta ja mihin hintaan? Tammiston budget sportissa kävelin tuossa yksi päivä lenkkariosaston läpi mutta en silloin varsinaisesti etsinyt näitä kenkiä joten en niin tarkkaan katsonut, mutta ei ainakaan silmään osunut.

Ohiampuja
14.08.2012, 16.28
Kiitos Bonk raportista. Työkaveri on hurahtanut tähän paljasjalka-juoksuun ja äsken kahvitauolla sain siitä pikaisen referaatin asiasta. Tai siis paremminkin päkiäjuoksu oli se mistä äsken kahvihuoneessa puhuttiin.

Onkos täällä lisää tietoa tästä touhusta, lähinnä siis tuo päkiäjuoksu kiinnostaa. Onko siitä apua polvivikaiselle...

Tässä jotain Pakkiksen sivulta löytynyttä.
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/78960-onko-barefoot-tossuista-iloa-5/

Ja tässä kenkämalleja...
http://www.vivobarefoot.com/eu/mens.html?collectionnew=478

Grr
14.08.2012, 19.06
ja teille kaikille tonttujuoksijoille,jotka siis hiivitte varpaahillaan... *tähän se joululaulu*, niin koittakaa joskun ihan rehellisiä lyhyen matkan kisatossuja (esim Adizero adios ei ole sellainen, lähellekkään, mutta adizero pro4 on). ne kun on useimmat kevyempiä kun kaikenmaailman tarahumarasandaalit, 5sormet, tai mitä lie niitä onkaan. Vaimennustakin niissä on juuri sopivan minimalistisesti. Tai antaa olla, niillä ei saa työpaikalla hörhön mainetta samalla tapaa...
Kaivoin tämän Ohiampujalle tuolta kauempaa säikeestä. Allekirjoitan mielipiteen täysin.

Tosin, täytyy myöntää että noi Inov8 bare gripit _on_ kivat kengät pururadoille ja sensellaisille. Oikeat maastokengät on edelleen hakusessa, LaSportivan päivitetty Crosslite 2.0 piti todeta ei hyväksi. Liian kapee mun räpylään.

BONK
15.08.2012, 10.50
Sain tässä itsekin taannoin puolitutulta barefoot-evankelistalta melkoisen luennon, kun oli juoksuhommista puhe ja satuin kertomaan noista Altra-kengistäni. Hän sanoi, että tuo alussa meikäläiselläkin tapahtunut hyytyminen ei johdu lihasten heikkoudesta vaan on käynnistysongelmia uuden motoriikan sisäänajossa ja on kuulemma ihan normaalia. Kävi järkeen.

Nykyisin, kun Altroihin on totuteltu niin olen juossut niillä jo pari pidempääkin lenkkiä tai no, meikäläisen mittapuussa pitkiä (18-20 km). Laskeskelin tässä pikaisesti, että n. 1/3 lenkeistä tulee juostua Altroilla enkä osaa antaa siihen mitään logiikkaa. Yleensä, jos pohkeet ovat vähänkään tukossa, laitan Altrat jalkaan enkä osaa asiaa sen kummemmin perustella sitäkään, mutta tuntuu jotenkin menevän helpommin niillä vaikka juoksu tosiaan on hieman erilaista läpsyttely kun olen aika vahvasti kanta-astuja. Näistä Altra-kokemuksista innostuneena olen kuitenkin suunnitellut, että ensi kesälle saattaisin hommata maastoon nuo Vivobarefootin Breatho:t. Niitä tämä "luennoinut" barefoot-mies kehui kovasti, täytyy vaan löytää jostain Tampereen suunnalta paikka missä pääsisi sovittamaan.

Tässä pari viikkoa takaperin tulikin taas investoitua kenkiin, syksyä ja märempiä olosuhteita varten, eli Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX:t (mikä nimihirviö...). Ihan metsässä talsimiseen/juoksuun kun sain parin "only for you my friend"-hintaan. Pari 7-12 km koirankusetushölkkäkävelylenkkiä, takana ja täytyy sanoa, että kun jalka on tottunut Altraan ja Asicsin Kayanoihin niin ei (vielä) suuria kehuja irtoa Salomonille. Ihan ok pito, Gore toimii eli ei tule vesi läpi, mutta mihinkään tilapäistä juoksentelua kummallisempaan maastojuoksuun noista tuskin on, sen verran kolhot ovat. No, ans kattoo ny.

Fillarimies
19.02.2013, 10.48
Pääsi tuo juoksukärpänen pikkusen puremaan. Ihan vaan sen takia, että on helppo lähteä kotiovelta juoksemaan, ilman sen kummempaa valmistelua, vertaa uimaan lähtö.
Ongelmana on ollu lonkkien kipeytyminen juoksussa ja hoksasin, että kun on nuo lättäjalat olemassaan, niin askellus on ylipronaation puolella.
Kävin eilen kokeilemassa juoksukenkiä paikallisessa intersportissa. Päädyin asicsen GT-1000 kenkiin, mutta hinta on hitusen suolainen, 130€
Oisko teillä ehdotuksia mistä kannattaa tilailla kenkiä, jos mielii päästä halvemmalla?

HeliT
19.02.2013, 11.14
Oisko teillä ehdotuksia mistä kannattaa tilailla kenkiä, jos mielii päästä halvemmalla?
Mä olen tilannut Wiggleltä. Kannattaa varmaan vilkaista juoksufoorumiakin ja katsoa, onko siellä suositeltu jotain juoksukamaliikettä esim. Saksassa.

järppä
19.02.2013, 15.23

Useat kengät tullut tilattua täältä: http://www.startfitness.co.uk/ Hinnat keskimäärin ok, joskus erittäin halpoja poistoja ja toiminut kuin junan vessa. Koodilla FEB10 saa tällä hetkellä -10% alennuksen, joka käytännössä kuolettaa ison osan postikuluista (10£). Tosin en katsonut löytyykö just tuota haluamaasi mallia...

BONK
19.02.2013, 15.36
Useat kengät tullut tilattua täältä: http://www.startfitness.co.uk/ Hinnat keskimäärin ok, joskus erittäin halpoja poistoja ja toiminut kuin junan vessa. Koodilla FEB10 saa tällä hetkellä -10% alennuksen, joka käytännössä kuolettaa ison osan postikuluista (10£). Tosin en katsonut löytyykö just tuota haluamaasi mallia...

Wiggle ja Startfitness on kokeiltu, toimivat. Sportsdirectista

http://www.sportsdirect.com/Running/Mens-Running-Shoes

saa sitten tosiedukkaasti, jos malli (ei-ihan-uusin) ja koko natsaavat. Tuolta on tullut monesti tilattua, kun tarjousten perässä tulee itsekin juostua.

edit. Siis tilattua muutakin kuin kenkiä.

Fillarimies
19.02.2013, 17.51
Kiitokset tuosta alennuskoodista. Laitoin tilauksen menemään :)
Varmaan vähän kivempi juosta noilla kengillä kuin entisillä tossuilla.

Sarpale
19.02.2013, 20.49
Oma jalka viihtyy parhaiten juuri Salomonin lenkkareissa, tällä hetkellä kenkäkaapissa kahdet aktiivisessa käytössä olevat Salon Monnit:

http://www.outwoodsports.co.uk/shop/product/salomon-xa-pro-3d-ultra-womens-running-shoe-grey

Verkkomateriaalin ja sitä myöten hyvän ilmastoinnin vuoksi näillä ei tahdo talvikeleillä tareta.
Tähän mennessä ainoat maastopinkoiluun (ja myös asfalttisiirtymiin) sopivat kengät, joissa ei penikat valita tai muutenkaan ole tullut ylimääräisiä kolotuksia.
Sisäpohja noissa on erikoisesti muotoiltu, siellä on fyllinkiä paikoissa joissa tarvitsee tukea, jotain geelimäistä.
Ensialkuun tuli tavallaan arasteltua kunnolla kengän päälle astumista, mutta näin puolentoista vuoden käytön jälkeen olen erittäin tyytyväinen ja pohdin jo varaparin ostamista, kun tuota kyseistä mallia niin edukkaasti saa.

Talvekkaampaan ja märempään kauteen nappasin Prisman lenkkarihyllyltä pilkkahintaan nämä:

http://fun-sport-vision.com/shop/__Salomon-Neon-Trail-GTX-WMS-327080-asphalt-dark-bay-blue-2012__75030051_75.03.html

Kärjestä kenkä on huomattavasti kapeampi kuin tuo ylempi vaihtoehto, mutta silti toiminut mainiosti kolmella lenkillä.
Paksumpi sukka mahtuu kivasti, varpaat suojautuu kivasti goretexin alle.

Kunpa olisi vain tiennyt, että potentiaalisesti erittäin sopivat kengät olisivat löytyneet myös näin mahtavan värisenä:
http://images.irunfar.com/wp-content/uploads/Salomon-XR-Mission-W1.jpg

Varppina juoksisin kovempaa, kun kengätkin olisivat neonväriset!!

Toisaalta Prisma-tossujen hinta oli niin huokea, että hillitymmän värimaailman annan kevyesti anteeksi.
Reilun nelisenkymppiä molempien kenkien kohdalla maksaneena minusta ei saa tyytymätöntä.
Jostakin syystä koipi viihtyy parhaiten Salomoneissa, ulkonäkö miellyttää silmää ja helkutin hyvin on nuo vanhemmat kengät kestäneet, vaikka runtua ovat saaneet.
Talvikengätkin on Salomonilta, ja ne on ostettu joskus.. seitsemisen vuotta sitten, ja nauhat ovat ainoat joista pystyy kenkien ikää kertomaan.
Merkkiuskollisuus on sitkeä tauti :rolleyes:

JH1
22.02.2013, 11.08
.
Minkälaisilla kengillä juoksette? Luen mielelläni sekä positiivisia että negatiivisia kommentteja (myös muista kuin itseäni eniten kiinnostavista neutraaleista maastokengistä...).

Minä ostan juoksukenkäni Citymarketin hyllystä. :) Sieltä saa hyvät juoksukengät noin 40 - 50 eurolla (ja todella surkeat 20 eurolla). Pidän ohutpohjaisesta ja kevyestä kengästä enkä välitä merkistä. Kunhan eivät tunnu miltään juostessa ja pystyy testaamaan edes muutaman juoksuaskeleen verran hyllyjen välissä. En hirveästi kaipaa "nilkkapainoja" tai vaimennuksia. Joskus tuli ostettua urheilukaupasta, mutta en ole huomannut eroa kuin hinnassa.

Sileäpohjaisiahan nuo halpatuontikengät ovat, mutta iltarasteillakin on silti joskus käyty ja talveksi laitoin pohjaan n. 20 kpl MaxiGrip HM-11-nastoja per kenkä. Pito on mahtava varsinkin kovalla lumipolanteella. Suosittelen.

Suunnistuksessa tavallinen juoksukenkä on kuitenkin turhan kovilla ja jää aika lyhytikäiseksi varsinkin kastuessaan.

Fillarimies
22.02.2013, 19.27
Jos jalka ei ole lättäjalka niin oisko noissa kengissä loppupeleissä muuta eroa kuin vaimennuksissa? Itselläni on lättäjalka, niin normaalilenkkarit kyllä hyviltä jalassa, mutta juostessa lonkka ja nilkka kipeytyy..

supertele
22.02.2013, 21.42
Jos jalka ei ole lättäjalka niin oisko noissa kengissä loppupeleissä muuta eroa kuin vaimennuksissa? Itselläni on lättäjalka, niin normaalilenkkarit kyllä hyviltä jalassa, mutta juostessa lonkka ja nilkka kipeytyy..

On.

esim täältä (http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3006) löytyy kuvauksia ja käyttökokemuksia eri kengistä.

Mikkomoe
16.03.2019, 19.48
Vanha keskustelu.. mutta kerrompa barefoot kokemuksistani.. En ole koskaan innostunut juoksemisesta, monenlaisia lenkkareita on ollu ja silti jalat tuli kipeiksi juoksemisesta joten kävelin vaan paljon. Sitten pari vuotta oli jalat oikein kipeät jo tehdasduunissa seisoskelusta. Siis plantaasifaskiitti jossa kantapäät kipeät aamuin ja illoin. Päivisin jalkapohjia poltteli ikävästi tehtaalla.. ostin sitten huippulenkkarit ja muotoiltavat pohjalliset, askelanalyysi videokuvauksella tehtiin ja sen perusteella valittiin ne lenkkarit. Eivätkä jalat parantuneet.

Jalat alkoi parantumaan pikkusen kun koitin istua paljon ja lenkit polkupyörällä. Kun löysin barefoot kengät niin ihmeitä alkoi tapahtumaan jo 3 viikossa. Nyt siitä on jo runsas puoli vuotta ja nyt pystyn seisomaan vaikka montakin tuntia tehdasduunissa ..ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen ruvennut juoksemaankin pieniä lenkkejä, eivätkä jalat kipeydy, vaan väsyvät lähinnä mutta lihakset pohkeissa ja jalkapohjissa vaan vahvistuvat .. maratonia ei ole tarkoitus juosta koskaan. Lyhyet lenkit riittää jalkojen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja kunnon lenkit nautin polkupyörällä :) jalat hymyilee kun kaikenlaiset kivut ja polttelut on poissa !

Jim717
16.03.2019, 20.03
ostin sitten huippulenkkarit ja muotoiltavat pohjalliset, askelanalyysi videokuvauksella tehtiin ja sen perusteella valittiin ne lenkkarit. Eivätkä jalat parantuneet.

Kun löysin barefoot kengät niin ihmeitä alkoi tapahtumaan jo 3 viikossa. Nyt siitä on jo runsas puoli vuotta ja nyt pystyn seisomaan vaikka montakin tuntia tehdasduunissa ..ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen ruvennut juoksemaankin pieniä lenkkejä, eivätkä jalat kipeydy, vaan väsyvät lähinnä mutta lihakset pohkeissa ja jalkapohjissa vaan vahvistuvat .. maratonia ei ole tarkoitus juosta koskaan. Lyhyet lenkit riittää jalkojen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja kunnon lenkit nautin polkupyörällä :) jalat hymyilee kun kaikenlaiset kivut ja polttelut on poissa !

Minkä merkkiset nuo huippulenkkarit olivat. Eihän kyseessä olleet Asics:t. Vai tehtiinkö analyysi oikein juoksuklinikalla vai Intersportissa ?
Olen samaa mieltä siitä, että kengät tulisi olla kevyet, matala droppiset, pohjat taipuisat. Treenien määrien ja kovuuden mukaan kannattaa sitten ottaa haluttu määrä vaimennusta.
Jos enemmän juoksisi, voi olla eri tarkoituksia varten eri kenkiä

Mikkomoe
16.03.2019, 20.47
Joo intersportissa tekivät sen analyysin, aluksi tuli kengät joiden merkkiä en muista jossa erittäin upottavan pehmeät lenkkarit, niillä jalkapohjan poltteluvaivat äityivät tosi pahoiksi, en kestänyt viikkoa pitempään ja menin takaisin intersportiin ja sain onneksi vaihdetuksi toisiin jotka on asicsit.. ja myöhemmin sieltä ostin pohjalliset jotka muotoiltiin jaloilleni sopiviksi ensin lämmittämällä ne ja seisoin niiden kanssa muotissa..

Intersportissa analyysin tekeminen vaikutti vähän amatöörimäiseltä.

No, eipä se mitään vaikka rahaa meni paljon turhaan, nyt löytyi barefootit. Meinasin luopua siitä haaveesta että pääsisin vaeltamaan rinkka selässä luonnossa. Nyt tiedän että joku päivä vielä vaellan jossain telttaillen..

Jim717
16.03.2019, 21.01
Juoksuun perehtyneen fysioterapeutin analyysi on toki eri luokkaa kuin Intersportin myyjän. Aika monet Asics:n mallit ovat pohjasta jäykkiä (Kayano, GT2000..). Ne eivät tue jalan luonnollista liikettä. Jos ottaa askelen vastaa painopisteen alle, ei jäykän tiiliskiven kaltainen kenkä ole siihen paras
Jos juoksee enemmän ja kovempaa jolloin vaatii pakosta myös vaimennusta, voi hyvän maatuntuman saada vaikka Saucony Kinvaralla ja toki monella muulla matalan dropin kengällä joissa on taipuisa pohja.

Mikkomoe
16.03.2019, 21.07
Joo, tuntuu olevan tiedettä oikean kengän valitseminen. Kun ei ole koskaan löytynyt sopivaa lenkkaria niin että jalkavaivat olis poistuneet. Saatat olla oikeassa jäykkyysjutuissa.

Olen oppinut päkiäaskeltamisen ja nyt tuntuu lenkkarit ja vaellus kengät vieraammilta, niiden muotoiltu pohja, varsinkin holvikaari muoto tuntuu ikäviltä. Ehkä lihakset on kasvaneet jalkapohjissa että pohjan muotoilu ei enää tunnu sopivalta. Suora pohja barefoot kengissä tuntuu nyt luontevammilta.

IHD
16.03.2019, 21.38
Täsmälleen päinvastaiset kokemukset barefoot-kengistä. Muutama vuosi sitten kun nuo olivat kovassa huudossa - ja tuli vielä juostua paljon nykyistä enemmän - niin tuli hommattua paritkin barefootit. Ainoat juoksukengät millä on syntynyt todellisia ongelmia - eli jalat pas2 niillä (kantapään limapussin/rasvapatjan tms. tulehdus, ei siis plantaarifaskiaa tms.). Itsellä korkea jalkaholvi, askellus supinoiva (toisessa jalassa melko voimakkaasti) ja aina neutraalit vähän tuetut kengät muuten. Ainoa hyöty noista barefooteista oli se, että juoksun sijaistoimintana tuli hommattua myös maantiefillari :).

Jim717
16.03.2019, 21.39
Sääli, että varsinkin Intersport suosittelee jäykkiä pronaatiotuella varustettuja kenkiä vähän juoksua harrastavalla.
Jos aikoo juoksua enemmän harrastaa, voi mennä fysioterapeutin juoksuanalyysiin ja samalla kysellä ehdotuksia kengiksi.
Jos joskus haluaa hieman vaimennusta, mutta kuitenkin kengän joka tukee luonnollista askellusta, voi yksi vaihtoehto olla vaikka Saucony Kinvara, jota saa usein ulkomailta netistä alle 100 € https://www.stadium.fi/urheilu/juoksu/juoksukengat/276764103/saucony.m-kinvara-10.white-red
Altralla on erilaisia 0-dropin kenkiä (kanta ja päkiä samassa tasossa). Mutta vaihtoehtoja riittää, jos pelkät barefootit eivät riitä eli alkaa enemmän harrastamaan juoksua

Mikkomoe
16.03.2019, 22.18
Joo pistän korvan taakse tuon saucony vaihtoehdon jos joskus juoksisin enemmän. Nyt olen ihan tyytyväinen että kävelen lenkkejä ja joskus juoksen lyhyitä matkoja.. pyörällä sitten kunnon sykkeellä liikkuminen.. mikä parasta, duunissa ei tartte enää väkisin yrittää tehdä hommia istualtaan..

Mahtoikohan IHDlla askellus olla sellasta liikaa kantapäillä tien pintaan iskeytyvää sorttia kun tulehtuu? Mun pitäis varmaan tätä varoa, juostessa päkiä iskee maahan pikkusen ennen kantapäätä mutta kävellessä tuntuu että molemmat iskee yhtäaikaa..

Jim717
16.03.2019, 22.38
Kävellessä kantapää tulee usein ensin maahan. Juostessa keskeistä on, että askel osuu painopisteen alle eikä astu liian eteen. Tällöin polvi joustaa
Usein pitkän matkan juoksijat tulevat tasajalalla maahan ja barefootjuoksijat päkiällä. Kumpienkin on kuitenkin astuttava painopisteen alle.
Jos tämä kiinnostaa, niin voi vaikka googlata tai yotubesta katsoa "Chi Running"

Ilmeisesti nimimerkki IHD astui kantapää edellä ja kun barefoot kengän kanta ei jousta, ei se tee hyvää jaloille. Jos astuu painopisteen alle, tulee päkiä helpommin ensin maahan.
Paljasjalkakengät ovat hyvät jos tekniikka on kunnossa. Tosin mitää kovaa vauhtia asfaltilla niillä ei kannata juosta. Silloin voi hommata mainitsemiani sopivasti vaimennettuja matalan dropin pohjasta taipuisia kenkiä, joissa tuntuma on lähes paljasjalkakenkien luokkaa

IHD
16.03.2019, 23.58
Ei ole tarkkaa käsitystä kuinka paha "kanta-astuja" olen, jalka tulee aikalailla "flättinä" (tasajalkana) alas mitä juoksukaveri on muutaman kerran katsonut. Olen barefooteilla juossut jonkin verran myöhemmin matolla jossa ne toimii ok. Asfaltille en niitä kyllä kenellekään suosittelisi ja maastossakin ne on vähän so-so. ... kovastihan tuota paljasjalkajuoksun autuutta selitettiin "tieteellisesti" yms. Youtuupista löytynee videoita yms..Nää tossu hommat on enemmänkin muoti-ilmöitä kuten esim. jossakin vaiheessa muodissa olleet ylivaimennetut kengät (tais olla jotkut Hokat tms..), joilla todennäköisesti saa jotain toisentyyppisiä jalka/polvi/lantiovaivoija. Yhtä ainoaa "totuutta" tuskin löytyy.

Mikkomoe
17.03.2019, 10.45
Joo.. vielä siitä barefoot kenkäilystä, jos joku innostuu aloittamaan tätä niin aluksi kannattaa olla varovainen.. mä aloitin kävelemällä nurmikolla ilman kenkiä. Ja vähitellen metsäpoluilla hipsimässä. Sitten paljasjalkakengillä kävelin vain kauppareissuja. Vasta parin kuukauden päästä kokeilin 3-5 kilometrin kävelylenkkejä ja pieniä juoksupyrähdyksiä.
Voi tulla rasitusvammoja jos liikaa innostuu alussa ja tekee liian pitkiä lenkkejä. Jalkapohjien lihasten ja jänteiden pitää ensin rauhassa sopeutua ja vahvistua. Esim barefootia ja lenkkareita vuoropäivin.. hiljaa hyvää tulee.

Jim717
17.03.2019, 12.24
Paljasjalkakengät oli muodissa muutama vuosi sitten ja kuviteltiin, että ne olisivat lenkkikenkien korvaajat. Jos osa ihmisistä alkoi tekemään niillä normaaleja lenkkejä asfaltilla esim. 200 km/kk ja kun tekniikkakaan ei vielä ollut kohdallaan, niin selvää on, että ei tuo jaloille hyväksikään ole.
Paljasjalkakengät ovat hyvät joihinkin tarkoituksiin. Pääosin niillä ei ole hyvä juosta asfaltilla kovempia treenejä (esim. alle 4 min/km). Aika usein niillä köpötetään hiljaista vauhtia (esim. 6 min/km) jossa ne ovat hyvät ja vahvistavat jalan lihaksia. Eri juoksumääriä ja -vauhteja varten on erilaisia kenkiä

Jos haluaa juosta kovempia treenejä "luonnollisella tuntumalla", voi valita matalan dropin (kantapään ja päkiän korkeusero lähellä 0 mm) taipuisapohjaisia kenkiä, joissa on sopivasti vaimennusta.
Kisakengiksi kovemmat juoksijat valitsevat nykyään hiilikuitulevyllä jäykistetyn pohjan joka "sinkoaa vauhtia"

Hokat ovat ok, jos juoksutekniikka on kunnossa. Testien mukaan voimakkaasti vaimennetut kengät aiheuttavat ongelmia, koska niillä helpommin astutaan kanta edellä.
Omasta mielestäni huonoin vaihtoehto on juosta tiiliskivillä eli erittäin jäykkäpohjaisilla kengillä, joissa on usein pronaatiotuki. Nämä ovat tunnottomia ja usein niillä harpotaan kanta edellä.

marco1
17.03.2019, 12.44
Vähän asian vierestä mutta paljasjalkakengät on aika hyvät yleiskäyttöön jos ajaa paljon jäykillä pyöräilykengillä. Käyttöön arkena täytyi vähän totutella, juoksuun vielä varovaisempi startti lienee paikallaan.

TKe_
17.03.2019, 21.44
Mulla on ongelmana se, että astun aika voimakkaasti ulkosyrjälle. Tämä aiheuttaa hieman harmaita hiuksia kenkien hankinnassa. Asicsen nimbus on yksi missä ei ole pronaatiotukea ja se on auttavasti pelannut. Nyt olis taas kenkien hankinta ajankohtainen ja miettinyt, että jatketaanko Asicsella vai löytyiskö niken pegasus mallista kilpailija asicselle.

Jim717
17.03.2019, 23.44
Mulla on ongelmana se, että astun aika voimakkaasti ulkosyrjälle. Tämä aiheuttaa hieman harmaita hiuksia kenkien hankinnassa. Asicsen nimbus on yksi missä ei ole pronaatiotukea ja se on auttavasti pelannut. Nyt olis taas kenkien hankinta ajankohtainen ja miettinyt, että jatketaanko Asicsella vai löytyiskö niken pegasus mallista kilpailija asicselle.
Googlauksella "running shoes supination" tai "alipronaatio" löytyy kenkiä ja mm. nimbus on siellä usein mukana. Ulkosyrjälle luontaisasti astutaan, mutta onko kyse alipronaatiosta ?
Ylipronaatio korjataan usein jäykemmällä välipohjalla sisäsyrjällä, mutta itse en tiedä miten alipronaatio kengällä korjataan. Vai käytetäänkö vain neutraaleja kenkiä ?

TKe_
18.03.2019, 08.59
Googlauksella "running shoes supination" tai "alipronaatio" löytyy kenkiä ja mm. nimbus on siellä usein mukana. Ulkosyrjälle luontaisasti astutaan, mutta onko kyse alipronaatiosta ?
Ylipronaatio korjataan usein jäykemmällä välipohjalla sisäsyrjällä, mutta itse en tiedä miten alipronaatio kengällä korjataan. Vai käytetäänkö vain neutraaleja kenkiä ?

Joo kyseessä alipronaatio ja sen lisäksi jalkaterät kääntyy vielä hieman sisäänpäin. Minusta joskus ainakin sanottiin, että alipronaatioon käytetään vain neutraalia kenkiä, en tiedä onko asiat muuttunut. Mutta näyttää googlauksen perusteella nimbus olevan edelleen hyvä vaihtoehto.

kiloWatti
26.03.2019, 13.50
Länkkärit ja ylipainoa vielä kymmenisen kiloa (9 kg tullut jo alas), triathlon-kurssin jälkeinen kärpäsenpurema olkavarressa eli juostakin tarttis. Kengistä ei ole kyllä hajuakaan, varmaankin 139 eur Asics tms ajaa asian, kunhan ottaa muutaman juoksuaskeleen kaupassa.

Cyclooppi
27.03.2019, 13.37
Täältäkin voi haarukoida vähän kenkien ominaisuuksia: https://www.juoksija-lehti.fi/kenkaklinikka/
Itselläkin turhan paljon painoa ja asvaltilla juoksen, joten Kayanot on ollut enimmäkseen käytössä jo toistakymmentä vuotta. Toki niissä on pronaatiotukea, joka ei kyllä itsellä ole haitannut, vaikka aika neutraali askel onkin.

kurvaaja
27.03.2019, 16.54
triathlon-kurssin jälkeinen kärpäsenpurema olkavarressa eli juostakin tarttis. Kengistä ei ole kyllä hajuakaan, varmaankin 139 eur Asics tms ajaa asian, kunhan ottaa muutaman juoksuaskeleen kaupassa.

Itsellekin iski sama purema alkuvuodesta ja juoksutreeniä pitää nyt hiihtokauden jälkeen ruveta tekemään oikeastaan ensimmäistä kertaa elämässä. Tuskailin kanssa aikani kaupassa loputtoman kenkävalikoiman äärellä Asics, New Balance, Nike jne..Lähes arvalla arvottuna Niken Pegasus 35:et valikoituivat nyt sitten ensimmäisiksi kengiksi. Kokeilee seuraavaksi sitten vaikka jotain muuta, kun kuitenkin joutuu muutamat kengät hommaamaan, jos tästä juoksusta innostuu enemmän.

90kg
27.03.2019, 17.15
Oon tullut siihen tuloksen että on hyvä olla useammat erilaiset lenkkarit vähän samoin kuin on fillarigummeja eri tarkoituksiin.

On talveksi nastaa, kesätossua paksummalla pohjalla asvaltille, kevyempää triathlon kenkää jolla on kiva juosta hiekkapoluilla ja metsävaelluksille maastolenkkarit. Joskus sekoitan näitä keskenään suhteessa alusta ihan sen takia vaan että jalat saa hieman vaihtelua.