PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sappirakon poisto

villef
16.08.2011, 10.25
Laitetaan tänne, kun en haulla löytäny mitään enkä muuta paikkaa keksiny.

Elikkäs tuossa keväällä poistettiin sappirakko. Nyt pari viikkoa takasin kun ajoin kesän ensimmäisen maantiekisan ja piti irvistää 47-vauhdissa sivutuulessa, niin alko tuntumaan justiinsa tuossa samassa paikassa. Tuntemus oli sama, kuin jos illalla on syöny jotain rasvaista, niin mikä on sitten aamulla.

Helpotti muutaman minuuttia sen jälkeen kun oli löysänny (pari kaveria onneksi edessä laitto kammen suoraksi eikä mitään mahdollisuutta enää mennä ohi).

Onko tuo normaalia, jatkuuko tätä koko loppuiän kun vetää oikein tiukille vai loppuuko joskus?

Jollain lienee kokemuksia?

timoe
16.08.2011, 10.30
Oletusarvo on että tuo tuntemus ei ole mikään sappirakon poiston aiheuttama asia vaikka samalla seudulla tuntuikin. Voi olla vain kramppia paksusuolessa. Joskus leikkausten jälkeen (varsinkin jos ollut kova tulehdus) tulee kiinnikkeitä = arpia vatsaonteloon, mutta eivät sinänsä ole vaarallisia vaikka voivat joskus aiheuttaa tuntemuksia.

Kovaa treeniä vaan, mutta jos vaiva uusii ja toistuu niin käy vaikka yksityisesti juttelemassa gastroenterologi kirurgin kanssa, se pelkkä keskustelu ei mahdottomia maksa.

Sami P
16.08.2011, 20.58
Mulla viikon päästä leikkaus... Miten nopeesti leikkauksen jälkeen pystyi rasittaa itseänsä 100%, tietty kertoohan kuukle ja lääkäri, mutta kanssafillaroijankin mielipide olis mukava kuulla?

Ruokaa on kaiketi saanu syödä normaalisti? Mä oon kaivannu raakaravintoa aika paljon, kun tuntuu kaikki vihannekset&juurekset kyykyyttävän sappea..

villef
17.08.2011, 09.54
Mulla oli sappirakon kanssa sellainen tilanne, että muutama tunti sen jälkeen kun lanssilla oltiin menty sairaalaan, oltiin jo leikkauksessa.
Ja sairaalassa pidettiin maanantaista perjantaihin, eli ei ollut ihan päiväkirurginen..

Olikohan niin, ettei kuukauteen olisi saanut nostaa mitään painavaa, mutta kuitenkin heti sen jälkeen sain luvan lähteä ajamaan maastopyörällä (ehkä se kirurgi ei sitten vain ollut ihan tietoinen maastopyöräilystä).

Rasvainen ruoka illalla syötynä mulla tuntuu aamulla, ei mulla muut niinkään vaikuta (eikä oikein ole vaikuttanu ikinä kylläkään)..

Ei nyt varmaan paljoa auttanu :)

A R:nen
17.08.2011, 12.45
Tuossa keväällä päiväkirurgisen version jälkeen olisi kuulemma saanut harrastaa liikuntaa kahden viikon kuluttua. Pitihän sitä kokeilla, ajoin Liikuntamyllyssä kevyesti jotain kolme minuuttia ennen kuin luovutin. Seuraaavalla kokeilulla pari viikkoa myöhemmin onnistui jo paremmin, tosin pistävä kipu ilmestyi vielä muutaman viikon ajan joka &#¤% ylämäessä ajoi miten varovaisesti tahansa. Nyt kunto alkaa jo vähitellen lähestyä leikkausta edeltävää tasoa, lähes puolen vuoden treenitauko (ja sen tuoma yliylipaino) tuntuu toki edelleenkin.

villef
24.08.2011, 14.52
Sunnuntaina tuli taas ihmeteltyä, jotta miten pirussa nuo sisäelimet tietää, koska on sivutuuli. Meinaan kun vain silloin tuntui :D
Olevana kuitenkin vähemmän kuin edellisellä kerralla, jospa tuo ei vaivaisi enää kauaa. Aika näyttää, ei onneksi enää montaa kertaa tälle vuodelle tartte itteänsä kovasti kiusata..

Sami P
30.08.2011, 21.39
No nyt on leikkaus takana ja aika toiveikkaana olen vielä, luultavasti morfiinihuuruissa tosin vieläkin, eli kivut alkanevat huomenissa sitten..

Ekoja lenkkejä siis odotellessa. :)

NPuh
30.08.2011, 21.46
No nyt on leikkaus takana ja aika toiveikkaana olen vielä, luultavasti morfiinihuuruissa tosin vieläkin, eli kivut alkanevat huomenissa sitten..

Ekoja lenkkejä siis odotellessa. :)

Hyvä, että leikkuu on mennyt mukavasti. Pirättele nyt kuitenkin itteäsi oikein huolella:rolleyes:. Nimittäin jos haava-alue ei pääse paranemaan kunnolla, on suuri riski leikkaushaavaan (tai tod. näköisesti pikku reikiin) syntyvän haavatyrän muodostumiseen. 2 viikkoa pitää ottaa aihan iisisti ja jos olisin itse potilaana, niin en kuukauteen rehkisi niin, että vatsaontelon paine ei pääse nousemaan. Sit tulee kyllä hyvä :)

H.Brooks
15.10.2013, 10.05
Eilen leikkasivat minulta sappirakon pois tähystämällä. Leikkaus meni hyvin ja 2vk tuli sairaslomaa kun töissä voi joutua "ottamaan asiakasta reilummin otteeseen". Muutoin olis viikko riittänyt. Kävin jo illalla rauhallisella kävelylenkillä. Ei kuitenkaan voimapyörää tai polkupyörääkään uskalla vähään aikaan käyttää. Tiedoksi aiempiin postauksiin, että sappikohtauksia voi rakonpoistonkin jälkeen esiintyä. Kyse on silloin kiteytyneestä sappinesteesä sappitiehyessä.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

devon
15.10.2013, 10.52
Minulle annettiin ohjeeksi leikkauksen jälkeen yksi päivä täyttä lepoa ja sen jälkeen joka päivä piti liikkua vähintään tunti oman kunnon mukaan. Ensimmäisinä päivinä tunti tarkoitti puolen kilometrin lenkkejä noin neljä kertaa päivässä, kun vauhti oli kipujen vuoksi aivan matelua, kahden viikon sairasloman lopussa kävinkin sitten kävelemässä tunnin reippaita hikilenkkejä. Kaksi kohtausta olen saanut leikkauksen jälkeen, molempien aikana nukahdin ennen kuin jaksoin kaivaa litalginit esiin, ennen leikkausta sappikohtaus tarkoitti päivystyskäyntiä eli tiputusta tai valvotusti otettua rajua annosta litalginia.

H.Brooks
29.10.2013, 14.03
Nyt on kaksi viikkoa leikkauksesta ja eka lenkki cyclocrossarilla takana. Päivittäin olen toki koko ajan kävellyt. Fillari kulki kuten kahden viikon tauon jälkeen kuuluukin mutta leikkaus ei enää hidastanut.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)