PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crossariin renkaat röykkyisämpään maastoon

MAS
11.08.2011, 10.17
Tuore crossarikuski ihmettelee rengasasioita...

Elikkä ajatus olisi crossarilla ajella lenkkiajoa maantiefillarin ja maasturin välissä, käytännössä erilaisia ja erikuntoisia hiekkateitä, latupohjia ja helpohkoja polkuja. Asfalttiakin tietysti tulee usein väkisin siirtymänä. Mutta en aja kisaa, en työmatka-ajoa. Ja kun on nuo kaksi muuta välinettä erikseen, niin crossarin ei tartte venyä kummankaan tontille.

Muutama lenkki on nyt takana, fillarissa "35mm" Racing Ralphit. Jotka todellisuudessa on näköjään lähinnä 30mm. Pito minulle ok, jopa vähemmälläkin kuviolla pärjäisi ja kovalla pinnalla (kova hiekkatie, asfaltti) parempi rullaus kelpaisi. Mutta ilmatilaa kaipaisin lisää, nyt tuntuu vaikealta tasapainotella oikeiden paineiden kanssa: n. 3 baria sai aikaiseksi renkaanvaihtotöitä ja lähellä 4 baria taas meno on huonokuntoisella metsätiellä (esim. mitä isot työkoneet / rekat jyllänneet) niin epämukavaa ja hitaan tuntuista jotta maasturi tuntuisi selvästi paremmalta työkalulta.

Yritin etsiä rengasarvosteluita ja tietoa eri kumien todellisista mitoista, mutta 95% crossari-keskustelusta tuntui olevan työmatka-ajosta, kisaamisesta tai sitten asfaltti-painotteisemmasta yleisajosta / maantiepyörän korvikkeesta ja noissa kaikissa renkailta haetaan eri asioita mitä itse kaipaisin.

Paras vinkki mitä löysin oli vinkki Ritcheyn Speedmax Cross 40mm renkulasta, joka saattaisi olla se mitä etsin. Painoa tosin voisi olla vähän vähemmänkin. Saattaisi myös toimia joku 35mm rengas joka olisi ihan oikeasti edes lähes se 35mm.

JackOja
11.08.2011, 10.57
Mä tykkään Kendan SB8.sta (http://www.kendausa.com/en/home/bicycle/cyclocross/small-block-eight.aspx). Ajelen välillä "maastossakin" ja 32mm = 32mm. Saapi kolmevitosenakin niin kai sekin sitten on mitä ilmoitetaan?

MAS
11.08.2011, 17.08
Mä tykkään Kendan SB8.sta (http://www.kendausa.com/en/home/bicycle/cyclocross/small-block-eight.aspx). Ajelen välillä "maastossakin" ja 32mm = 32mm. Saapi kolmevitosenakin niin kai sekin sitten on mitä ilmoitetaan?

Noita vähän katselinkin, kunnes http://www.cxmagazine.com/kenda-tomac-small-block-8-cross-dtc-cyclocross-tire-review laski vähän fiiliksiä koosta (lopussa mittaukset 35mm todellisesta koosta). Enemmän kuin outoa jos se olisi pienempi kuin 32mm. Mittauserhe, vanteesta riippuva, paineista?

Kare_Eskola
11.08.2011, 17.31
SB8a on hieno kumes röykkymaastoon kun saa rullatakin. Mutta sitä on kahta lajia. On pienempi "32" ja isompi "35" tai jotain.

Isompi on parempi koska sen TPI-luku on isompi eli kudos on tiuhempi ja niinpä se on notkeampi taipumaan röykyn ympärille ja etsimään pitoa.

Liukas Playboy
09.09.2011, 15.39
Ensimmäinen viestini, että terve vaan ja asiaan:

Ohuesti tähän aiheeseen liittyen, ajattelin vaihtaa nykyisen Cycloni 35mm Maxxis-ensiasennusrenkaat kapeampiin ja paremmin rullaaviin. Maantietä tulee kuitenkin poljettua vähintään 60-70% lenkeistä.

Tuosta sit tarjosivat tuollaista Kendan K193 rengasta. Lieneekö vastaava kuin tuo joku Kendan KWest? Onko näistä kokemuksia, rullaako hyvin, pärjääkö asfaltin ulkopuolella ja onko pistosuojauksesta mihinkään?

MAS
09.09.2011, 16.48
Ohuesti tähän aiheeseen liittyen, ajattelin vaihtaa nykyisen Cycloni 35mm Maxxis-ensiasennusrenkaat kapeampiin ja paremmin rullaaviin. Maantietä tulee kuitenkin poljettua vähintään 60-70% lenkeistä.

Ei millään pahalla mutta juuri tuota keskustelua on aivan loputtomiin noissa toisissa cyclocross aiheissa (taitaa olla kyllä Fillarisuositukset osion puolella). Eli siis miten cycloa väärinkäytetään maantierukkina tai työmatkapyöränä tai mitä ties muuta vastaavaa :) Tuo käyttö ei itseä kiinnosta enkä ole siten niin perillä asiasta, mutta kun noita keskusteluita kahlasin ja yritin (ilman onnea) löytää tarinaa cyclon cyclomaisemmasta käytöstä niin jäi kuva, että yleiskäytössä moni suosii 28mm pistosuojattuja maantiegummeja. Eihän niillä kai elämä asfaltin ulkopuolella ole juhlaa, mutta välttää ajaa sileätä hiekkatietä ja kestää sepeliä.

Itse aiheeseen takaisin: Sen verran on nyt tullut cyclolla ajettua metsäteitä, polkuja jne. jotta vähän kokemusta on karttunut ja isot pojat onnistui ylipuhumaan siirtymään avoista tuubeihin. Vaikka ei renkaan ilmatila siitä kasvakaan niin saapi sitten ajella n. 3bar paineilla kivikoissa & juurakoissakin ilman että käärmeet puree. Näin ainakin isot pojat väitti. Kun sain lainapyörän tilalle ostettua oman (nuo keskustelun alun mittaukset lainapyörästä siis) niin sain mitattua Racing Ralph 35mm:sten rungon leveydeksi narauksen vajaa 32mm (reunanappuloiden kera tuli sit se 35mm leveyttä täyteen) eli ei se kai ne vaihtamalla Kendan SB8:ien tms. olisi sitten juuri hommaa avittanut. Toisaalta myös kun on nyt enemmän ajanut cyclolla (ja vähemmän täpärillä) niin on tottunut siihen amalgaamit irroittavaan tärinään röykkyisämmässä maastossa vauhdeissa ja siitä on tullut osa cyclolla ajamisen viehätystä...

Risto Koivunen
09.09.2011, 18.59
Itse rukkasin kanssa äskettäin tuollaiset "35 mm" Racing Ralphit CC:n alle, ja ihmettelin kanssa työntömitan kanssa niiden kapeutta. Eipä tullut varsinaisena yllätyksenä, samanlaiset kokemukset olivat myös edellisistä "35 mm" CC-renkaista. Tälläkin foorumilla oli jossakin ketju noista erilaisten CC-renkaiden leveyksistä, täytyisi varmaankin kaivella sitä esiin.

Kannattaa huomata että UCI:n kisasäännöissä CC-renkaiden maksimileveys tällä hetkellä on 33 mm, mikä vaikuttanee myös rengasvalmistajien valikoimaan.

Edit - tuolta löytyy se aikaisempi keskustelu CC-renkaiden leveyksistä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39929-CX-renkaiden-leveyksi%E4

Wapama
10.09.2011, 10.29
Tuosta sit tarjosivat tuollaista Kendan K193 rengasta. Lieneekö vastaava kuin tuo joku Kendan KWest? Onko näistä kokemuksia, rullaako hyvin, pärjääkö asfaltin ulkopuolella ja onko pistosuojauksesta mihinkään?

Ilmeisesti kyseessä on juurikin (?) tuo Kwest joilla itse olen kulkenut noin 700km. Rullaa kyllä kohtuu hyvin mutta täytyy muistaa että vertaan niitä Ritcheyn Speedmax Cross (32) renkaisiin. Ovat kestäneet kyllä latupohjat ja kanttikivet ihan mallikkaasti, ilman puhkeamisia olen siis säästynyt. Niin ja jos se nyt ketään auttaa niin speed max 32 on 31 ja kuluu kohtuu nopeasti. liekö tyypillistä cyclocross renkaille?

rhubarb
13.09.2011, 04.13
Luulin että “röykkyisämpi” tarkottaisi tavallista hankalampaa; onkohan tässä joku paikallisero? Latupohja ja normipolut menevät kyllä ihan peruskrossirenkailla.

Sen sijaan jos eteen tulee juurakkoa, kivikkoa jne. ja pitoa täytyy olla, tuubirengas tai mahdollisesti tubeless-versio on siitä parempi, että painetta voi pitää alhaisempana ilman käärmeenpuremien pelkoa. Toki rakenne auttaa myös maaston myötäilemisessä. Toisaalta metsäkumit ovat usein hyvin pehmeää seosta joten niillä ei kannata ajella päivittäisajoja asfaltilla. Siihen tarkoitukseen semisliksit toimivat paremmin; reunanappuloiden turvin voi ajella helpossa maastossakin.

Tuubeissa sitten löytyy vaihtoehtoa: Challenge, Dugast ja paljon muita, jopa Tufo.

znood
13.09.2011, 10.07
Schwalbe smart samia saa 40mm leveenä.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,105;p roduct=12959

ei pitäs olla hinnalla pilattu.

MAS
13.09.2011, 12.19
Luulin että “röykkyisämpi” tarkottaisi tavallista hankalampaa; onkohan tässä joku paikallisero? Latupohja ja normipolut menevät kyllä ihan peruskrossirenkailla.

Sen sijaan jos eteen tulee juurakkoa, kivikkoa jne. ja pitoa täytyy olla, tuubirengas tai mahdollisesti tubeless-versio on siitä parempi, että painetta voi pitää alhaisempana ilman käärmeenpuremien pelkoa. Toki rakenne auttaa myös maaston myötäilemisessä. Toisaalta metsäkumit ovat usein hyvin pehmeää seosta joten niillä ei kannata ajella päivittäisajoja asfaltilla. Siihen tarkoitukseen semisliksit toimivat paremmin; reunanappuloiden turvin voi ajella helpossa maastossakin.

Tuubeissa sitten löytyy vaihtoehtoa: Challenge, Dugast ja paljon muita, jopa Tufo.

Tiedä muista kirjoittajista mutta itse ketjun aloittaneena tarkoitin "röykkyisällä" esim. latupohjia jotka täynnänsä terävää murkulaa tai polkuja joissa kivikkoa ja juurakkoa ainakin jonkin verran. Jotta ei tule avoilla noilla käärmeenpuremia niin pitää laittaa painetta (3,5 - 4 bar) ja sinne katosi sekä pito että mukavuus (ja vauhti).

Eilen tuli Tufon tuubit (32mm) asennettua kiekoille ja ehkä tänään kokeilemaan. Eihän niissäkään ilmatilaa näytä liikoja olevan (leveydeksi sain 3bar 32,1mm), mutta jos 3bar tai allekin voi ajella ilman käärmeksiä niin kyllähän se auttaa pirusti.

Nuo Znoodin vinkkaamat Smart Samin leveät versiot olisi kai yksi kelpo ratkaisu ollut myös.

MAS
14.09.2011, 22.12
...Eilen tuli Tufon tuubit (32mm) asennettua kiekoille ja ehkä tänään kokeilemaan. Eihän niissäkään ilmatilaa näytä liikoja olevan (leveydeksi sain 3bar 32,1mm), mutta jos 3bar tai allekin voi ajella ilman käärmeksiä niin kyllähän se auttaa pirusti...

Itseään quotaten. Tänään pääsin sitten testaamaan tuubeja kunnon jatkuvaan sateeseen: metsäautoteille, erittäin mutaisille ja osin myös juurakkoisille & kivikkoisille poluille. Narauksen alle 3bar paineilla, alemmillakin olisi toki voinut mennä mutta ei tuntunut tarvetta. Aivan uskomaton ero avoihin: pito & mukavuus yhdistettynä siihen että ei tarvinnut varoa snakebitteja vaan sai pimentyvilläkin poluilla päästellä alamäet miten sattuu kiviin kolistellen.

Olen aivan myyty. Ainakin siihen asti kun tuubi ekan kerran tyhjenee / hajoaa keskellä metsää ja Tufon paikka-aine ei tehoakaan :)

rhubarb
14.09.2011, 22.19
Olen aivan myyty. Ainakin siihen asti kun tuubi ekan kerran tyhjenee / hajoaa keskellä metsää ja Tufon paikka-aine ei tehoakaan :)

Mulla on halpismaantietuubi mukana krossilenkeilläkin jotta voi linkuttaa kotiin. Menee pienempään tilaan kuin krossirengas.

MAS
14.09.2011, 22.46
Mulla on halpismaantietuubi mukana krossilenkeilläkin jotta voi linkuttaa kotiin. Menee pienempään tilaan kuin krossirengas.

Onko tarvinnut tuohon usein turvautua? Eli kuinka usein noita krossituubeja mahtaa mennä siihen kuntoon että paikka-aine ei tepsi...Oikein epätoivoisena voi kai tyhjällä tuubillakin linkuttaa kotiin kun on aluvanne?

järppä
14.09.2011, 23.56
Kuluneen vuoden aikana mulla on kolme kertaa ollut krossarin tuubi tyhjänä. Näistä kaksi kertaa olen ajanut kotiin ja vasta seuraavana päivänä (tjsp.) huomannut tuubin tyhjenneen. Kerran joutui turvautumaan paikka-aineeseen ja tuubi sitten pitikin paineet kotiin asti.

Kolme rengasrikkoa vuoden sisään voi kuulostaa paljolta, mutta esim. koko edellisenä vuonna niitä ei ollut ensimmäistäkään. Taitaa tuon mun toisen kiekkoparin tuubien parasta ennen -päivä olla jo lähellä... Aluvanteiden kanssa voi tosiaan nilkutella kotiin tyhjällä tuubilla vallan mainiosti. Minä en ole katsonut tarpeelliseksi kantaa mukana varatuubia.

Kivelae
29.09.2011, 01.25
Mulla on kans alkanut kiinnostamaan tällanen monster cross -henkinen setuppi nyt syksylle ja miksei lumillekin. Mitenkähän pelais nuo Znoodin ehdottamat Smart Samit mutta 47mm leveinä (http://www.bike-components.de/products/info/p25982_Smart-Sam-Performance-Drahtreifen-Modell-2011-.html) vai mahtuuko tuommoset yleensäkään mihinkään haarukkaan?
Rodwellissa näyttäis olevan tilaa jotakuinkin 50 milliä mut meneekö ne haarukat sitten niin tukkoon sonnasta sun muusta, ettei ajamaan pysty..?

MadSpoon
29.09.2011, 08.02
Mulla on kans alkanut kiinnostamaan tällanen monster cross -henkinen setuppi nyt syksylle ja miksei lumillekin. Mitenkähän pelais nuo Znoodin ehdottamat Smart Samit mutta 47mm leveinä (http://www.bike-components.de/products/info/p25982_Smart-Sam-Performance-Drahtreifen-Modell-2011-.html) vai mahtuuko tuommoset yleensäkään mihinkään haarukkaan?
Rodwellissa näyttäis olevan tilaa jotakuinkin 50 milliä mut meneekö ne haarukat sitten niin tukkoon sonnasta sun muusta, ettei ajamaan pysty..?

Oi-oi-oi-oi.. nyt rupesi kiinnostamaan. Omilla suonympäryspoluilla on sen verran pehmeääkin maastoa tyrkyllä että on käynyt mielessä testailla vähän läskimpää rengassa. Miksei siis heti niin leveää kuin alle mahtuu pyörimään. Täytyykin suorittaa kahvitunnilla hieman mittailuja.

Kare_Eskola
29.09.2011, 10.08
Tutulla meni astetta hipompi alurunko puhki seatstaystä kun oli läski kumi ja niukasti tilaa mudalle. Ei mennyt edes kauan kun hiomatahna hioi.

Rodwellilla saattaa kestä kauemmin.

Kivelae
29.09.2011, 12.41
Tutulla meni astetta hipompi alurunko puhki seatstaystä kun oli läski kumi ja niukasti tilaa mudalle. Ei mennyt edes kauan kun hiomatahna hioi.

Rodwellilla saattaa kestä kauemmin.

Ai stana, eipä se hyvä juttu ole tuokaan. Jos jotain kaljatölkkiä teippaa suojaksi..

kmw
29.09.2011, 12.51

Mun 35mm sb8 on pauttia 3bar paineilla 30mm. Silti erinomainen allround rinkula. Paitti että muta ja tietynlainen lumi vaan donitsoivat napulat äkkiä.

Minä kokeilin Rostsekkiin 45mm Panaracer Fire Crosseja. En tykännyt kun paino oikeasti tuntui pahalta eikä meno ollut sen pehmeämpää tai muutenkaan parempaa kuin sb8:lla. Sen sijaan maastosinkulassa Tuli Risti on vallan mainio. Suosittelen kokeilemaan.

Ana75
29.09.2011, 13.28
Muutama lenkki takana uusilla(?) Schwalben 35mm Rocket Roneilla. Renkaat ovat olleet varsin positiivinen yllätys, kevyet, pitoa riittää poluilla ja rullaavat hyvin asfaltilla.

hannupulkkinen
29.09.2011, 13.39
Minun Salsa la Cruziin mahtuisivat 42 millin renkaat. Ne voisivat olla vaihtoehto nastarenkaille satunnaiseen lenkkeilyyn. Mitkähän olisivat moiset, jotka kestäisivat tapajasepeliä ja kulkisivat suoraan sohjossa. Lisäksi olisi hyvä jos olisivat kevyet ja varustettu tukkeutumattomalla kuviolla? Aika paljon vaatimuksia, mutta jos jollain pääsisi edes lähelle näitä kaikkia.

VPR
29.09.2011, 14.47
35mm Racing Ralpheihin (2009 malli) palo eilen käpy kun molemmat renkaat puhkesivat vuorotellen lenkillä. Tilasin Vittorian Cross XG Pro II:t tilalle, niissä ainakin mainostetaan olevan jotain pistosuojausta.

JoP
29.09.2011, 15.28
En ole itse kokeillut, mutta olen kuullut että lateksi sisäkumien käyttö pienemmillä rengaspaineilla vähentäisi rengasrikkoja erityisesti krossarilla ajettaessa.

rhubarb
29.09.2011, 15.40
Tuubituubituu.

Juide
30.09.2011, 00.54
Jos kerran ajelee krossia tuubeilla niin avorenkailla ajo on sen jälkeen puhdasta masokismia. Rullaavuutta, pitoa ja mukavuutta tuubit tarjoavat ihan eri kertaluokassa kuin avokkaat, erityisesti kosteassa ja röykkyisemmässä maastossa. Painetta 2 bar ja kiviä ja juuria ei huomaakaan, ja pidon määrää ei heti uskokaan. Välillä voi vanne vähän kolahtaa mutta mitäpä siitä kun tuubit on alla.

Cyklooppi
30.09.2011, 09.43
Onko kukaan uskaltanut liimailla crossi-tuubeja pelkästään esim. Tufo:n liimanauhalla, ja vielä uskaltanut ajaakin niillä crossia? Liiman kanssa läträily kun ei oikein laiskaa kiinnosta. Vaihtoehtona olisi tietty kokeilla lateksisisureita.

rhubarb
30.09.2011, 11.07
Onko kukaan uskaltanut liimailla crossi-tuubeja pelkästään esim. Tufo:n liimanauhalla, ja vielä uskaltanut ajaakin niillä crossia? Liiman kanssa läträily kun ei oikein laiskaa kiinnosta. Vaihtoehtona olisi tietty kokeilla lateksisisureita.

Kyllä, ja esim. männä tiistaina ajettiin aika kovaa kurveihin ilman sen kummempia ongelmia.

Iletys
30.09.2011, 11.46
Kyllä, ja esim. männä tiistaina ajettiin aika kovaa kurveihin ilman sen kummempia ongelmia.

Millä kiekoilla sulla tuubit on?

MAS
30.09.2011, 21.51
Millä kiekoilla sulla tuubit on?

Täällä Tufot kiinni Eastonin EA70X aluvanteissa myös pelkällä Tufon teipillä. Ihan superalhaisilla 2bar paineilla (alle 3bar kylläkin) en ole vielä ajellut kun ei ole tuntunut tarvetta olevan, mutta kanttailtu on noilla paineilla tarmolla & vauhdilla myös asfaltilla missä niiden viimeistään luulisi lähtevän vanteelta käpälämäkeen jos ovat lähteäkseen.

Asian sivusta: aluvanteet oli kyllä hyvä ostos ja nyt kun on enemmän ajellut ymmärtää miksi kalliit tuubivanteet ei välttämättä hyvä idea. Matalilla paineilla kun maastossa päästelee niin aika mukavastihan kivet kalahtelee välillä vanteille ja vanne saa muutenkin kyytiä ihan eri tavalla kuin maantiellä tai edes maastopyörässä isolla gummilla.

E.T.
01.10.2011, 21.26
Jos kerran ajelee krossia tuubeilla niin avorenkailla ajo on sen jälkeen puhdasta masokismia. Rullaavuutta, pitoa ja mukavuutta tuubit tarjoavat ihan eri kertaluokassa kuin avokkaat, erityisesti kosteassa ja röykkyisemmässä maastossa. Painetta 2 bar ja kiviä ja juuria ei huomaakaan, ja pidon määrää ei heti uskokaan. Välillä voi vanne vähän kolahtaa mutta mitäpä siitä kun tuubit on alla.Näin se on. Huomasin tuon nyt viimeistään itsekin kouriin/takapuoleen tuntuvasti, kun vaihdoin avot alle napadynamosyistä. Maantiepyörässä on välillä jopa lieviä hankaluuksia huomata eroa tuubin ja avon välillä, mutta rossirenkaissa ero on suuri.

Jossain vaiheessa kai täytyy laittaa tilaukseen Son delux tuubikehällä, kun tuon avon haluan säilyttää nastarenkaalle. Nastatuubeja ikävä kyllä ei luullakseni vielä ole saatavana.....

OJ
01.10.2011, 21.48
...Nastatuubeja ikävä kyllä ei luullakseni vielä ole saatavana.....
Tsekkaa tämä (http://www.a-dugast.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en&vmcchk=1&Itemid=1)

E.T.
01.10.2011, 22.07
Tsekkaa tämä (http://www.a-dugast.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=28&category_id=3&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en&vmcchk=1&Itemid=1)

Aika hauska gummi. Arvokas kyllä. Lotto on kyllä vetämässä.

http://www.youtube.com/watch?v=U2XZB86mwJM

Kivelae
08.10.2011, 00.56
Pistin tilaukseen nyt noi 47mm Smart Samit (http://www.bike-components.de/products/info/p25982_Smart-Sam-Performance-Drahtreifen-Modell-2011-.html), pienellä riskillä josko mahtuu ja hiooko seatstayt puhki.. Täytyy räpsiä kuvia ahtaudesta kunhan saapi alle. Kivikkoon on kuitenkin valmistauduttava jollain muulla kuin 28mm Duranoilla.. :)

nuubiainen
09.10.2011, 15.54
Mites kun maantierenkaiden testit ovat viime aikoina indikoineet, että tuubirenkaista ei olisi enää oikein hyötyä?
Ts. ainakin rullaavuus on sama tai parempi parhailla avorenkailla, ja ilmeisesti painokin. Mukavuus on tietysti subjektiivista.
Mahtavatko krossirenkaat sitten laahata kehityksen perässä.

rhubarb
09.10.2011, 16.02
Mites kun maantierenkaiden testit ovat viime aikoina indikoineet, että tuubirenkaista ei olisi enää oikein hyötyä?
Ts. ainakin rullaavuus on sama tai parempi parhailla avorenkailla, ja ilmeisesti painokin. Mukavuus on tietysti subjektiivista.

Kokeile joskus, voit tyypata vaikka omaa fillariani jos jalat sopivat Crank Brosseihin. Tietty jos kertaakaan on käärmeenpurema yllättänyt, on siinäkin jo vastausta.

Maantiellä (tai siis teräsrummulla joka ei mitenkään vastaa Suomen teitä) ja krossiajossa tarvitaan hieman eri ominaisuuksia!

VPR
09.10.2011, 19.53
Tilasin Vittorian Cross XG Pro II:t tilalle, niissä ainakin mainostetaan olevan jotain pistosuojausta.
Nämä tuli äsken punnerrettua vanteelle, onpa jännä kuvio. Toivottavasti kestävät.

MAS
09.10.2011, 23.31

Rhubarb jo alusti, mutta väännetään vielä rautalangasta kun olen hiljattain oppinut että monelle maantietaustaiselle kuskille ei ole oikein välttämättä koskaan auennut rengaspaineiden merkitys (kun aina on totuttu laittamaan maantiegummekseen se 8-9bar). Eli maasto-ajossa, myös kyklolla huonommilla alustoilla, pitää laskea paineet aika alas jos haluaa pitoa JA rullaavuutta, mukavuus tulee siinä sitten kaupan päälle. Matalat paineet nostavat käärmeenpuremien riskiä, tarpeeksi matalat takaavat että iskee joka lenkillä. Siitä päästäänkin jo sitten tuubien etuihin kyklossa...

GaryFrank
10.10.2011, 12.57
Hankin omaan Focus Marekseen 42mm Schwalben marathon cross performancet ja nyt on tullut pari metsätie/polku/latupohja lenkkiä heitettyä. Paineet on ollut neljässä kaiken aikaan, joten melko kovaa kyytiä on ollut. Pito on hyvä hiekalla ja pehmeällä alustalla. Kaarteisiin uskaltaa ajaa ihan reilusti. Märillä kivillä vetäsin yhdet lipat kun rengas pyörähti ojan ylityksessä tyhjää ja perä lähti alta, alemmat paineet varmaan olisi auttaneet. Siirtymät rullaa hyvin ja hiljaisestikin noilla paineilla. Pahimmillaan olen ajanut teräväkivistä, röykkyistä ja mäkistä latupohjaa sekä sepelillä pinnoitettua metsätietä kymmeniä (no ainakin yli kolmekymmentä) kilometrejä ja itselleni tärkein yksittäinen ominaisuus, hyvä pistosuojaus, on toiminut. Kuski-pyörä-varusteet yhdistelmän paino on kuitenkin lähemmäs 120kg, jota esim. ensiasennus Continental cyclocross speed ei sietänyt sitten yhtään, vaan renkaat oli puhki jatkuvasti. Seuraavalle lenkille lasken kyllä paineita ja katsellaan sitten mitä tapahtuu.

DeLillo
10.10.2011, 21.48
Koko syksy tullut ajettua tuubeilla (Tufo ja Schwalbe) eikä moitteen sijaa. Tänään laitoin lokaripyörään avokiekot ja renkaiksi Racing Ralphit. Oli kyllä todella hyvät ajaa nuokin, varsinkin kun pysyttelin hiekkaväylillä. Teknisemmässä maastossa ja oikeassa crossissa sitten tuleekin eroa tuubien hyväksi.

nuubiainen
15.10.2011, 20.19
Kiitos tarjouksesta Rhubarb. Voin joskus testaillakin tuubeja, jos satutaan samalle krossilenkille.

Racing Ralpheissa ei ole mullakaan ole ollut moittimista, eikä kärmekään ole vielä purrut. Tänään kyllä sain pidon pahasti loppumaan, kun menin Hallainvuoren huipulle pelleilemään...

maikkel7
15.10.2011, 21.21
Kun tässä aiheesta oli keskusteltu, niin olen tilaamassa enemmänkin tavaraa maailmalta, niin - onko tubulaaria kiinnittäessä teipin leveydellä merkitystä?
Siis otanko CC-renkaille, esim. 32 leveitä challenge´ja kiinnittääkseni ne tuubikiekoille mtb leveyden teippiä (http://www.bike-discount.de/shop/k623/a23792/extreme-tubular-tyre-gluing-tape-for-road-bikes.html - vs. - http://www.bike-discount.de/shop/k623/a23793/extreme-tubular-tire-gluing-tape-for-mtb.html)?
Kapeille ymmärrän ohkasimmat, mutta minkä levyistä porukka on käyttänyt teippaillessaan tuubirenkaita?
+ Voiko teippailla hiilarille, vai onko parempi liimailla carbo-liimoilla?

pazi
15.10.2011, 21.49
Nyt alkaa pikkaisen ihmetyttään. Olen teipannut tufon teipillä etukiekon ja takakiekon. Etukiekon teippaus on onnistunut, mutta takakiekkoon ei toisellakaan kerralla ole tuubi jäänyt paikalleen.
Pitääkö tässä kohta epäillä, että onko tuubissa joku vikana, vai onko syytä katsahtaa peiliin, ja löytää sieltä syyllinen epäonnistumiseen? Olisko hyvä laittaa teippi ja liima?

-Pasi

rhubarb
15.10.2011, 22.40
Nyt alkaa pikkaisen ihmetyttään. Olen teipannut tufon teipillä etukiekon ja takakiekon. Etukiekon teippaus on onnistunut, mutta takakiekkoon ei toisellakaan kerralla ole tuubi jäänyt paikalleen.

Tarkoittaa mitä, mistä on irti? Jos teippi tarttuu tuubiin mutta ei vanteeseen (minkälainen vanne, minkälainen tuubi?), kannattaa jälkimmäinen puhdistaa (ksyleeni tms.), himppusen hioa pintaa ja puhdistaa uudelleen (esim. asetoni) ja kokeilla sitten.

pazi
15.10.2011, 22.51
Kehänä minulla on Mavicin refleksi, ja tuubina tufo cubus. Teippi(tufo) liimautuu kehään hyin, mutta tuubi ei liimaudu teippiin. Etukiekossa ei ole mitään ongelmaa. Kehän olen pyyhkäissyt kevyesti santapaperilla, ja sen jälkeen pyyhkäissyt huolellisesti asetonilla. Näin olen tehnyt kaks kertaa, mutta tuubi ei vain jää teippiin kiinni.

MAS
23.10.2011, 10.13
Onkos kukaan törmännyt näihin Contin cc-tuubeihin:
http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000406&product=A004361&sidDEMOSHOP=a0561830450859319e8efd456e820706
http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000406&product=A004360

En löytänyt Contin sivuilta mitään tietoa (globaalilta sitelta) ja muualtakaan oikein mitään arvostelua tms. Nyt itsellä cyclossa alla Tufon 32mm:t jotka sinänsä ihan ok, mutta kärsii ilmatilan puutteesta juurakoissa ja pehmeämmällä alustalla myös rullaisi paremmin isompi rengas. Noita Conteja saisi 35mm:nä eli aavistuksen isompina ja kun Conteista on muuten hyviä kokemuksia maasturin puolelta niin mielellään niitä cycloonkin kokeilisi.

Contilta oli myös cc-avojen puolelle tullut 2012 mallistoon maasturipuolelta tuttu uutuus XKing. Pistin XKingit ja 2012 Speedit 42mm:nä tilaukseen josko ne toimisivat hyvin näillä syksyn pehmeillä keleillä helpossa maastossa. Tilausaika vain näytti venyvän aika pitkäksi joten taitaapi olla maa jäässä ennen kuin nuo tulevat, voin sitten kevään kosteilla keleillä laittaa viimeistään raporttia miten toimivat.

Samu Ilonen
23.10.2011, 11.52
Syy löytynee U.C.I säännöistä jotka kieltävät yli 33mm CX-renkaat. Tuubi-CX renkaat valmistetaan yleensä kisapohjainen touhu mielessä joten miksi tehtäisiin laitonta kokoa? Tufon 32mm on käytännössä juuri max 33mm.

Tufokin teki leveämpää mutta sen valmistus loppui em. sääntömuutokseen.

MAS
23.10.2011, 14.32
Syy löytynee U.C.I säännöistä jotka kieltävät yli 33mm CX-renkaat. Tuubi-CX renkaat valmistetaan yleensä kisapohjainen touhu mielessä joten miksi tehtäisiin laitonta kokoa? Tufon 32mm on käytännössä juuri max 33mm.

Tuossahan se toki syy on ja hyvin ymmärrän tuon valmistajien kannalta. Tuubien käyttäjiä taitaa olla aika pieni osa cyclomarkkinasta. Ikävä kyllä näin harrastajan kannalta nuo UCIn säännöt lähinnä rampauttavat cyclon käytettävyyttä yleispyöränä. Vaikka onhan tuossa hyväkin puoli: vaimon kanssa yhteislenkillä, hän maasturilla 2,2" semislikseillä ja itse cyclolla, märällä pehmeällä metsätiellä sai tehdä sen verran enemmän cyclolla töitä että pysyi paremmin lämmöt päällä :)-

A R:nen
23.10.2011, 16.44
Onkos kukaan törmännyt näihin Contin cc-tuubeihin:
http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000406&product=A004361&sidDEMOSHOP=a0561830450859319e8efd456e820706
http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000406&product=A004360

Myydäänköhän noita tuolla oikeasti, vähän veikkaisin että ovat vain unohtuneet tuonne kaupan sivuille. Noiden tuubien kanssa Contilla oli jotain valmistusteknisiä ongelmia eikä niitä silloin pari vuotta sitten (miltä ajalta perua myös tuo ylileveys) tullut myyntiin kuin ehkä jotain satunnaisia kappaleita, ja aika pian ne häipyivät myös tuoteluettelosta.

Dugastilta saa cx-tuubeja edelleen myös 34-millisinä ja MTB-osastolta löytyy samoille vanteille Rhinoa ja semisliksiä vielä leveämpiäkin (Rhinoa 40–47 mm ja Fast Birdiä 48–54 mm saakka).

MAS
23.10.2011, 18.17
Myydäänköhän noita tuolla oikeasti, vähän veikkaisin että ovat vain unohtuneet tuonne kaupan sivuille. Noiden tuubien kanssa Contilla oli jotain valmistusteknisiä ongelmia eikä niitä silloin pari vuotta sitten (miltä ajalta perua myös tuo ylileveys) tullut myyntiin kuin ehkä jotain satunnaisia kappaleita, ja aika pian ne häipyivät myös tuoteluettelosta.

Dugastilta saa cx-tuubeja edelleen myös 34-millisinä ja MTB-osastolta löytyy samoille vanteille Rhinoa ja semisliksiä vielä leveämpiäkin (Rhinoa 40–47 mm ja Fast Birdiä 48–54 mm saakka).

Vai semmoinen tarina Conteilla. No jotain tuollaista saattoi odottaakin.

Dugastit lienevät hyvässä maineessa, mutta tarinoiden perusteella aika herkkiä. Eivätkä ihan halvimmasta päästä. Tuollainen Rhino 40mm:nä voisi olla kyllä olla aika mielenkiintoinen, vaikka on sen verran jo tuhti, että ei oikein enää yleis-cyclorenkaaksi istu. Täytyy ainakin ensin katsoa miten nuo tilaamaani Contin 42mm avot toimivat käytössä, ehkä lähinnä tuota kokoa kaipaa näille oikein märille keleille kun kaponen rengas uppoaa pehmeään alustaan ja rullausvastus nousee tolkuttomaksi.

Tufoja on kehuttu kestäviksi ja kun muutenkin olen noihin omiin ollut tyytyväinen, niin täytyypä jostain yrittää löytää nuo valmistuksesta poistuneet Flexus Primukset 34mm:nä. Jos jollakin vinkkejä mistä sellaiset voisi löytää niin saapi vinkata.

znood
23.10.2011, 18.20
Pistin tilaukseen nyt noi 47mm Smart Samit (http://www.bike-components.de/products/info/p25982_Smart-Sam-Performance-Drahtreifen-Modell-2011-.html), pienellä riskillä josko mahtuu ja hiooko seatstayt puhki.. Täytyy räpsiä kuvia ahtaudesta kunhan saapi alle. Kivikkoon on kuitenkin valmistauduttava jollain muulla kuin 28mm Duranoilla.. :)

Mikä fillar? Useimpaan cycloon menee 42mm mutta 47mm on jo aika läski.

OJ
23.10.2011, 18.42
Crossladenilta löytyy 34 millisiä Challengen ja Tufon tuubeja ainakin nettikaupan perusteella ja hinnat ovat ihan OK 50-60€ per kumi. Eivät Dugastitkaan paljon kalliimpia ole, mutta jos saa valkata, niin kannattaa hankkia polyester-runkoinen kumi, että se kestää vettä paremmin. Pitääkin laittaa muutama kumi tilaukseen.

Näkyy olevan Vredesteinin kumeja tuolla myös melko edukkaasti 32 ja 34 millin versioina. Noi olivat ainakin joku vuosi sitten oikein hyviä avoja.

nuubiainen
23.10.2011, 19.21

Voipi tulla ongelmaksi myös "toe overlap", jos sitä nyt pitää ongelmana.
(En tiedä termille hyvää suomennosta.)

Kivelae
23.10.2011, 23.07

Runko on Ragley Rodwell.
No joo, aika naftisti menivät, takahaarukassa otti vanhoilla letkuilla kiekoilla runtatessa välillä jopa chainstayhin kiinni. Toisaalta vanha takakiekko taitaa olla rihdattuna ihan pikkasen sivuun (johtuen yllättävästä ongelmasta viime kesän reissulla...), mutta uusilla, _suorilla_ Aksiumeilla ja vähän reunanappuloita sivuleikkureilla "tuunattuna" ei ongelmia. Eilinen vpcx-mutaralli Kivikossa meni minimaalisella riipimäjäljellä tuplakaljatölkki-suojateippaukseen, jonka siis pyöräytin chainstayn ympärille, ettei ihan puhki mene. Pikkasen hirvittää stayn kuluminen mut uskoisin, että noilla tuunauksilla ei muodostu ongelmaksi.

About 3-4mm tilaa molemmin puolin. Teipeissä näkyy pienet jäljet Kivikon skaban jäljiltä, ja sitä mutaa ja muuta kakkaa pyöri noissa väleissä kyllä reilusti. Teippien alla siis tuplakerros kaljatölkkiä.

https://lh3.googleusercontent.com/-uo2yCBLkM7s/TqRgLAQJ3_I/AAAAAAAAAIQ/MTzsSTaMb_8/s800/renkaan_tila.jpg

Nappuloiden härski sivuleikkurituunaus...

https://lh6.googleusercontent.com/-ecKY4gW-Sxc/TqRgLJMm2II/AAAAAAAAAIM/HGxTcPsH6y4/s800/nappulat.jpg

Onhan tuo vähän omintakeinen viritelmä, mut tulipahan kokeiltua. Ja hyvin pyörii.

E: Niin ja ottaa varpaat kiinni ihan kunnolla :p

Samu Ilonen
24.10.2011, 16.46
Tufoja on kehuttu kestäviksi ja kun muutenkin olen noihin omiin ollut tyytyväinen, niin täytyypä jostain yrittää löytää nuo valmistuksesta poistuneet Flexus Primukset 34mm:nä. Jos jollakin vinkkejä mistä sellaiset voisi löytää niin saapi vinkata.

Pistin kyssäriä joska ne suostuisi tekemään vielä muutaman. Mulla on viimeinen 34mm omassa pyörässä. Tai sitten täytyy kammeta vanteelle puljun uusi 29" mtb-tuubi... :D

px
24.10.2011, 17.08
Kivelae: Satuitko mittaamaan noiden 47mm renkuloiden todellista ulkomittaa ennen tai edes jälkeen tuunauksen? Kiinnostaisi tietää itseäkin, jotta mahtuvatko rullailemaan.

Kivelae
24.10.2011, 17.24
Etupäähän en koskenut, eli molemmat mitat löytyy. 3 barin paineilla aika tarkalleen sen 47mm, ehkä karvan verran jopa yli, ja tuunatuna n. 43-44mm. Melkein saman ajais suoraan 42 milliset, mut kuten sanottu, tulipahan kokeiltua. Ja onhan ne miehekkäät (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41309-Py%F6r%E4si-kuva-Vol.-II&p=1725708#post1725708)...

MAS
24.10.2011, 21.35
Ragley todellakin aika miehekkään näköinen noilla gummeilla! Alkaa jo melkein harmittamaan, että tuli itse tilattua "alimittaiset" 42mm:t Contit avokiekkoihin :)

Mitkäs oli ajotuntumat ja kuinka selkeä ero tavallisemmalla rengastuksella varustettuihin cycloihin? Toisen Ragleyn kuvista päätellen Kivikossa oli muutakin kuin kovapohjaista hiekkatietä tarjolla.

Kivelae
24.10.2011, 23.31
Meikäläinen siirtyi suoraan maantiesetupista eli 28mm duranoista noihin monstereihin ja samalla vaihtuivat myös kiekot, eli en osaa oikeastaan muuta sanoa kuin että pehmeää on meno.. Kokemuspohjaa löytyy em. lisäksi vähänlaisesti Schwalben CX compeista.
Sanoisin, että ajotuntuma on rehvakas :D

Samu Ilonen
27.10.2011, 18.08
...täytyypä jostain yrittää löytää nuo valmistuksesta poistuneet Flexus Primukset 34mm:nä. Jos jollakin vinkkejä mistä sellaiset voisi löytää niin saapi vinkata.

Tehtaan, tavalliseen tapaan, verkkainen vastaus oli:

"we manufacture them no more. But have some pcs on storage in grey-black version."

Eli muutamat saisi näköjään vielä, "kätevästi" suoraan tehtaalta. Täytyypä kysyä tarkempi määrä...

rhubarb
27.10.2011, 18.38
Pitäisiköhän monstereista laittaa oikein oma ketju yleiseen tms.?

Itse pohdiskelin (pyöräilemättömyyden sivuvaikutus) juuri, minkälaiset kesymonsterit omaan krossariin saisi varavanteille. Nyt käytössä Primukset 32-millisinä mutta korvaan ne 32 mm Grifo-tuubeilla heti kun saapuvat… mutta siis jotain vielä tuntematonta käyttötarkoitusta varten haarukkoihin taitaisi juuri mahtua taakse 47 mm ja eteen 42 mm. Esim. Schwalben Smart Samia saa em. kokoina halvallakin, mutta tiedä olisiko tuosta 42 mm versiosta niin paljon iloa että sen takia viitsisi?

Juide
13.11.2011, 01.01
Planet X:llä (http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/tyres_and_tubes/tubulars) Challengen crossituubeja 34mm leveänä ok hintaan. Eihän näillä varmaan montaa sepelikelin lenkkiä heitä, mutta oikeaan krossiin toimii jos vähän leveämpää kumia kaipaa.

Jake_Kona
31.01.2012, 00.43
Onko kellään kokemusta (cc) Suomi tyresin 47-622 renkaista
ja nimenomaan

Rollspeed W (ympärivuotinen)
Pacer S (Tour-rengas)

Miten sopivat metsäautoteille ja poluille sulan H2O:n aikana.

stenu
02.02.2012, 15.24
Kokemusta ei ole, mutta noissa on niin paksut kyljet, että rullaavat huonosti ja painanevat kuin synti. Jos haluat tuollaisen edullisen yleiskumin krossariin, niin vaikkapa Schwalben Smart Sam 37- tai 42-622 peittoaa molemmat Noksut mennen tullen, oli kesä tai talvi. 37-milliset pysyvät kapealla vanteella ehkä just sääntömitoissa, mutta niissä on suht reilu ilmatila. Sellaisilla pärjäsi esim. varjokrosseissa ihan mukavasti. Sepeliäkin tuntuvat kestävän. Taitaa muuten olla 47-millinenkin tarjolla.

kevytlenkki
06.02.2012, 12.08
Laitetaanpa tämän topicin alle kysymys, kun liippaa niin läheltä. Maasto on kuitenkin röykkyisää jopa pyöräteillä tällä hetkellä.

Eli olen tilaamassa pyörää (ei CCtä) ja pitäisi saada nastarenkaat mahtumaan alle. Sain tietää, että maksimi tälle pyörälle on 35mm talvikumit ja 40 kesärenkaat.

Tällä hetkellä on vanhassa luottopelissä halvat Bilteman 37mm nastakumit. Vetopitoa on enemmän kuin tarpeeksi ja kurveissa toimii kuin luistin. Tietenkin urat ja paksumpi lumi / sohjo tulee sitten vastaan näillä, mutta ovat vauhdikkaat jäätyneillä pyöräteillä. Näissä Biltsukoissa on mielestäni melko rajut nappulat(?), keskellä ei nastoja lainkaan - vain sivuilla.
Rullaavuus on mielestäni kuitenkin todella huono, mutta en toisaalta paremmastakaan tiedä - eli onko kaikki vastaavankokoiset nastarenkaat aina huonoja rullaamaan?

Onko siis jollain 35-37mm nastarenkaita CCssä ja onko jokin merkki / malli selvästi parempi muihin verrattuna?

JackOja
06.02.2012, 12.24
Laitetaanpa tämän topicin alle kysymys, kun liippaa niin läheltä. Maasto on kuitenkin röykkyisää jopa pyöräteillä tällä hetkellä.
Eli olen tilaamassa pyörää (ei CCtä) ... nastarenkaat ...

Kyllä nyt arvostelukyky petti ja pahasti. Sun dilemma ei mitenkään liity tähän topicciin :D

Tässä haetaan renkaita crossariin, cyclocrossiin -> sulla ei oo crossari kyseessä
Tässä haetaan renkaita maastoon -> sä haluat renkaat pyörätielle
Sä haluat nastarenkaat -> tässä halutaan ihan muuta

Tsekkaa joku noista "nastarengas crossariin" tai "nastarenkaat hybridiin" -aiheista :rolleyes:

kevytlenkki
06.02.2012, 12.54
Kyllä nyt arvostelukyky petti. Sun dilemma ei mitenkään liity tähän topicciin :D

Tässä haetaan renkaita crossariin, cyclocrossiin -> sulla ei oo crossari kyseessä
Tässä haetaan renkaita maastoon -> sä haluat renkaat pyörätielle
Sä haluat nastarenkaat -> tässä halutaan ihan muuta

Tsekkaa joku noista "nastarengas crossariin" tai "nastarenkaat hybridiin" -aiheista :rolleyes:

Voi elämä.
Anteeksi arvon CC-kuski. Minun pyöräni ei mahdu ahtaaksi todettuun määritelmään pyörätyypeistä. Pyöräni geometria heittää muutamia millejä virallisesta linjasta.
Sanoinko, että ajan pelkästään pyörätiellä?
Vaihdatko kumit aina kun tulet metsäpolulta?

Poistun nöyrästi takavasemmalle ja lähden etsimään noita topicceja. Harkitsen vastaisuudessa noin pari tuntia sopiiko aiheeni topicciin vai ei.

Mielestäni sinun pitäisi jatkaa tuota arvostettua OT-valvontaa vaikkapa tuolla lähes 1000 sivuisella MTB-Turku; Episodi II -topicissa, jossa keskustellaan lähinnä aiheista: latujen kunto ja oletkohan sinä Matti kotosalla tänään. Voi olla, että internetistä loppuu kohta tila.

Toivottavasti oma arvovaltasi foorumilla säilyy, eikä itsetuntosi horju vaikka laitan "aidot CC-kumit" ei-CC-pyörään.
Muotoilen kuitenkin vielä kysymyksen topicciin sopivaksi niin kenellekkään ei tule paha mieli.

Entä mitkä CC-kumit sopivat parhaiten mielestänne röykkyisään talvimaastoon? Nastat vai rajut nappulat?

Kiitos ja anteeksi.

JackOja
06.02.2012, 13.27
Voi nyt nakki mitkä herneet :eek:

Oletko jotenkin tosikko, häh?

Ei tää niin vakavaa ole. Määhän vastasin sun kysymykseenkin vinkiksi, että on myös noita nastarengastopicceja :(

Anteeksi arvon CC-kuski.

Noo, mää en ole cc-kuski...

Sanoinko, että ajan pelkästään pyörätiellä?

Mikään muukaan ei käy tekstistäsi ilmi.

Vaihdatko kumit aina kun tulet metsäpolulta?

En.

...lähden etsimään noita topicceja

Niinhän mä koetin sulle ystävällisesti vinkata, että jotta sieltä voisi löytyä paremmin vastaus. Miksi sotkea foorumin joka ikinen topicci OT-jorinoilla jos se suinkin on mahdollista välttää (no jaa se juna meni jo :rolleyes:)

Harkitsen vastaisuudessa noin pari tuntia sopiiko aiheeni topicciin vai ei.

Ei siihen noi kauaa mene.

Mielestäni sinun pitäisi jatkaa tuota arvostettua OT-valvontaa vaikkapa tuolla lähes 1000 sivuisella MTB-Turku; Episodi II -topicissa

Ei kiinnosta.

Toivottavasti oma arvovaltasi foorumilla säilyy

Ei mulla ole arvovaltaa.

, eikä itsetuntosi horju vaikka laitan "aidot CC-kumit" ei-CC-pyörään

Sää voit laitaa fillariis mitä haluat... ei liikuta mua :)

Entä mitkä CC-kumit sopivat parhaiten mielestänne röykkyisään talvimaastoon? Nastat vai rajut nappulat?

Jäiselle kelille nastat, muuten voi pärjätä nappulakumeillakin.

kevytlenkki
06.02.2012, 13.46
Peace. IMHO.

rhubarb
06.02.2012, 14.50
^ Jos ei muiden käyttäjien viihtyvyys kiinnosta sen vertaa että käytät oikeaa topikkia, ajattele siltä kannalta että potentiaalisia vastaajia on vähemmän kun joudut hylkylistoille.

Jake_Kona
06.02.2012, 20.08
Kevytlenkki jos tosta olisi apua. Pyörätiekin voi olla röykkyistä. Eikä talvella ole pakko ajaa nastakumeilla.
Tossa listattu cyclo x kummit, on valinnan varaa. Älä kuitenkaan ota racekumeja, niiden kulutuskestävyys on heikkoa.

Tai katsele mitä on markkinoilla, noin yleensä

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=Tyres&CategoryIDs=733

Teemu
07.02.2012, 21.20
Onko olemassa cc-rengasta, joka täyttäisi kaikki seuraavat kriteerit
-leveys 38-40mm (leveempää ei mahdu)
-reilu nappulakuvio
-avovanteelle
-taitettava

Tällä hetkellä ajossa on Contin 35mm Cyclocross Race ja Kendan 32mm SB8. Firecross ei mahdu takahaarukkaan, mutta silti jotain tuhdimpaa kumia tekisi mieli koittaa.

TuplaO
07.02.2012, 23.18
^Harmi, ettei Tiogan Bloodhound taitu. No, taitaa saatavuuskin olla niin ja näin. Leveys on 38 mm (vai oliko se sittenkin 35 mm, vai 37 mm...) ja nappulaa riittää. Painokaan ei muistaakseni ole kummoinen. Hyvä nakki. Suosittelen.

stenu
08.03.2012, 18.22
Continentalin tuotekehitysosasto lukee varmaan ahkerasti tätä palstaa, koska sieltä näyttäisi tulevan 2012-uutuutena 42-millinen, taittuvakylkinen gummi vähän karkeammalla kuviolla: http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/cross/CycloXKing/CycloXKing_en.html. On todennäköisesti todellisuudessa juuri alle sen 40 mm ja ilmoitettu 420 gramman painokin kuulostaa aika hyvältä kompromissilta keveyden ja kestävyyden suhteen.

miku80
08.03.2012, 21.54
No jumangekka .. Xking cycloon .. kyl toi Black Chili seos on omast mielest iha hyvä ollu xc ajeluissa ja kuvioki näyttää samalta mitä maastoversiossa ..

JackOja
09.03.2012, 09.13
^ Onkohan tuota BlackChiliä muissa kuin 32-millisessä RaceSport-versiossa :seko:

...the latest Black Chili Compound the 32mm wide folding tyre...

Tuo olis 320g, aikas kivalta kuullostaa.

mk
09.03.2012, 09.45
^ Onkohan tuota BlackChiliä muissa kuin 32-millisessä RaceSport-versiossa :seko:
Tuo olis 320g, aikas kivalta kuullostaa.

vain 32millisessä on black chili seos ... ja nuo mennee tilaukseen / omaan cycloon alle kunhan kendan smallblock8.t on ajettu loppuun

JackOja
09.03.2012, 10.11
^komps. Tekee mieli kokeilla, mutta laatikossa lojuu vielä yksi käyttämätön pari SB8:a odottamassa kesärengaskautta. Tuli ostettua niita pino kun niitä sai reilulla kympillä/kipale @CRC. Tuskin noita Conteja oikeasti vielä vähään aikaan saakaan mistään.

mteebee
19.05.2013, 16.24
Mitäs vuodelle 2013? Saatavilla vaikka mitä, Rocket ronia, racing ralphia ja CycloXkingiä...Miten noista osais valita parhaan itselle. Maatiekiekot jo löytyy eli näillä kumeilla ajettaisiin vain polkua ja hiekkatietä jne..CycloXking blackchili seoksella houkuttelee eniten,mutta mielipiteitä otetaan vastaan muistakin.

d33b0
12.06.2014, 22.17
Etsiskelin tässä itsekin cyclocross-pyörääni kestäviä ja mahdollisimman leveitä renkaita rankempaan maastoon.
Yllättävän vähän on tarjolla leveitä renkaita 700c koossa missä olisi minkäänlaista pistosuojausta.
Päädyin lopulta tilaamaan Schwalben CX Compit 40-622 / 700x38C koossa.

Iskin ne tänään pyörääni kiinni ja harmikseni huomasin, että renkaiden leveys on vanteillani vain 35mm. Onkohan tämä ihan normaalia? :seko:
Trek Crockettiini menisi ainakin 40-42mm nakit joten harmillisen kapeat nämä oli lopulta...

jusba_84
25.06.2014, 17.01
Taitaa olla aikas normaalia. Noi renkaan leveydet riippuu pitkälti käytetystä vanteesta. En tiedä millä vanteella noi *paljon kirosanoja* continenetalin cycloXkingitkin on mukamas 42mm:n leveyteen venytetty, itellä oli samat gummit 35mm kapeat. Taisi Flow Ex vanteella venyä peräti 38mm:n mutta kaukana ollaan mun mielestä luvatusta...Mulla meni Continentalin fillarinrenkaat boikottiin, autoon voi vielä harkita ko. merkkisiä,jos tästä hirrmuisesta kusetuksesta joskus vielä lepyn, ehkä...

Panaracer Firecross 45mm oli lähellä ilmoitettua, mutta valitettavan pieni-ilmatilavuuksinen kuitenkin. Toimii hienosti tubeleksina Flow Ex-vanteella. Hyvät renkaat poluille mun mielestä, asfaltille jotkut aivan muut.

Kugelschreiber
16.07.2014, 21.00
Nää on kohtalaisen muhkut, eli Surly Knard 700x41 Mavic Crossride -vanteella (oisko sen sisäleveys 19 mm). Toistaiseksi on ollut kivaa alustasta riippumatta (soralla kivintä), mut saas nähdä miten suupielet kääntyy kun syksy saa...

https://farm4.staticflickr.com/3912/14670474785_f6da5e9052_z.jpg (https://flic.kr/p/omo23r)

Toi on siis kumin suurin leveys, nappulasta nappulaan n. 39 mm. Ja käytössä ovat venyneet nyt pari viikkoa eli eivät enää varmaan tuosta kasva.
Tiaroks vielä et mun taittuvat versiot painoivat 441 g ja 457 g, eli noiden kohdalla ilmoitettu leveys oli alakanttiin, ja ilmoitettu paino yläkanttiin. :D

stenu
16.07.2014, 21.51
Ritcheyn Shield WCS 700x35 renkulat on Stanin Alpha 400 -vanteella n. 38 milliä leveät ja 38 mm korkeat ilman sisuria asennettuna. Hyvin toimivat Hesan keskuspuiston juurakkopoluilla ja viime syksyn Kivikko-VPCX:ssä.

arctic biker
17.07.2014, 22.08
Sinänsä jännää tää vanteen leveys, ihan uteliaisuuttani laitoin Contin Speed-renkaan mummiksen vanteelle, mitä lie 21,6mm sisäleveys. Eipä tuo Conti nimellismitastaan juuri muuttunut, aika saman levyinen kuin Campan Ventolla.

Mika K
20.08.2014, 22.15
Surlyn Knardit tai Schwalben Smart Samit piti laittaa, mutta On-Onen Gravel Road B.S.C. Type 1 Folding kumekset tarttui tarjouskoriin sopivassa 40mm leveydessä. Onko noista kenelläkään kokemuksia täällä kotosuomessa, vai kaivanko pioneerin viitan jostain kaapin perältä?