Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossin keventäminen
Mistä kannattaa aloittaa pyörän keventäminen ja osien vaihto?
Pyörä on cyclocross Ridley Crossbow Tiagra vaihteilla, Zornyc hiilikuituhaarukalla, Fullcrum 7 vanteilla.
Valmistaja ilmoittaa painoksi 52cm kokoiselle 9,48kg.
Olen vaihtanut nappularenkaat Continental 28mm 4-seasoneihin, mutta muuten on vakio.
Tavoitteena olisi päästä lähemmäs 8kg.
Kiovan Dynamo
03.08.2011, 15.26
Kyllä tuo puolitoista kiloa krossarista on sellainen venäläistä kirvestä muistuttava urakka. Siitä tulee ihan kelpo kampe, kun vaihtaa vain terän ja varren...
Haarukka saman valmistajan Pythoniin on jonkun parisataa grammaa, runko hieman kepoisempaan 200-300g, kiekoista voisi ottaa jonkun 200-300g pois, sitten putkiosista ja satulasta irtoaisi luultavasti sellainen parisensataa. Siinä olisi eka kilo kasassa. Voimansiirtopalikoiksi jotain Ultegraa, Rivalia, Chorusta ja kohtuulliset kammet, niin siitä vielä muutama satanen pois. Silloin se olisi kahdeksan kilon kantturoissa.
Edit: kaivelin tuon CC-pyöräsi tekniset tiedot-topikin. Sieltä voi käydä urkkimassa, minkälaisilla palikoilla on päästy kasiin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29635 Kasin alitukset ovat jo aika näteillä palikoilla.
Edit2: Myös Plus one lap -blogista (http://plusonelap.blogspot.com/) voi käydä kurkkimassa, mitä maailmalla on tehty. "Sub 18 lbs. gallery" menee aika pitkälti tuohon sun tavoitteeseen.
nuubiainen
03.08.2011, 15.48
Kallista on, mutta ajamalla pitkiä lenkkejä laihdut nopeasti pari kiloa. Ei maksa mitään. Tätä metodia käytin itse.
Muuten jos vaihdetaan runko, kiekot ja palikat, niin millä tavoin se on "pyörän keventämistä"? Käytetäänkö vanhasta pyörästä siis venttiilihatut?
Kallista on, mutta ajamalla pitkiä lenkkejä laihdut nopeasti pari kiloa. Ei maksa mitään. Tätä metodia käytin itse.
Muuten jos vaihdetaan runko, kiekot ja palikat, niin millä tavoin se on "pyörän keventämistä"? Käytetäänkö vanhasta pyörästä siis venttiilihatut?
Venttiilihatut otetaan kokonaan pois. ;)
Risto Koivunen
03.08.2011, 18.32
Mistä kannattaa aloittaa pyörän keventäminen ja osien vaihto?
Pyörä on cyclocross Ridley Crossbow Tiagra vaihteilla, Zornyc hiilikuituhaarukalla, Fullcrum 7 vanteilla.
Tuolla lähtökohdalla helpoin ja halvin menetelmä olisi todennäköisesti:
1.) Myy nykyinen pyörä (tai jätä se talliin kakkospyöräksi)
2.) Suuntaa kauppaan, ja osta uusi pyörä jonka lähtöpaino on huomattavasti lähempänä tavoitepainoa (erityisesti rungon osalta)
3.) Aloita kevennyskohteiden etsiminen pyörästä
Tosiaan huono ja painava pyörä on huono aihio keventämiselle, lisäksi suunnattoman kallis.
Mun 52cm Crossbow painaa muistaakseni n.8,7kg krossikumeilla. 4-Seasoneilla paino voisi olla about 8,4kg. Mulla on
-Ultegran voimansiirto (paitsi FSA Gossamer -kammet)
-Ritchey WCS -putkiosat
-1,5kg:n kiekot
-Easton EC90X täyskuitukeula
Veikkaan että ketjun aloittajan pyörä painaa selkeästi yli 9,5kg. Siitä ei ihan helposti saa kahdeksankiloista.
Risto Koivunen
03.08.2011, 22.02
Jos Ridleyn crossaria haluaisi kevennellä, niin ehkäpä X-Fire olisi hyvä lähtökohta. Valmistajan ilmoittama paino 8,2 kg.
http://www.ridley-bikes.com/pd/fi/en-gb/4/200/cyclocross/x-fire
Mun Focus Mares CX2 painaa 8,16kg. Siinä on hiilarirunko, hiilarihaarukka, DT RR1450 kiekot 28mm Duranoilla, Ultegra 6700 osat FSA Energy BB30 36/46 kammilla ja 11-25 pakalla. Ritchey WCS alumiininen stemmi ja tanko. Tolppa joku alumiininen FSA, satula Selle Italia SLR ja polkimina Eggbeaterit. Soittokello ja yksi juomapullonteline.
SingleSeppis
03.08.2011, 23.50
Kaikki aina vaan keventää. Tosimies lisää painoa.
Jos Ridleyn crossaria haluaisi kevennellä, niin ehkäpä X-Fire olisi hyvä lähtökohta. Valmistajan ilmoittama paino 8,2 kg.
Lienee ilmoitettu ilman polkimia. (Oma körköttini painaa ajokunnossa tuon 8,2 kg, muovirunko, heimlaga perustuubikiekot ja kansantaloustieteellisen tarkasti optimoidut muut osat.)
Rengasvalinnasta päätellen tässä ei ehkä fillarin cx-ominaisuuksilla ole niin väliä että keventelytarpeisiin sopisi ehkä sittenkin paremmin maantiepyörä (vakiosuosituksena vaikka joku puolentoista tonnin lelumiini-Canyon tai -Rose).
Huomenta vaan tällekin ketjulle.
Oma possu näytti tänään vaa'alla lukemia 9750 g. Possun nimi on Cannondale CaadX Ultegralla (Marathon Supreme, pullotelineet, SPD-SL polkimet, Selle Italia SLR). Kevyemmät kiekot on nyt tulossa, mutta edelleen jäädään jonnekin 9200:n tienoille. Silläkö mennään vai onko jotain ilmeistä kohdetta päivitykselle? Käykö 3T Funda Pro -kuituhaarukka, joka sattuu lojumaan ylimääräisenä?
Huomenta vaan tällekin ketjulle.
Oma possu näytti tänään vaa'alla lukemia 9750 g. Possun nimi on Cannondale CaadX Ultegralla (Marathon Supreme, pullotelineet, SPD-SL polkimet, Selle Italia SLR). Kevyemmät kiekot on nyt tulossa, mutta edelleen jäädään jonnekin 9200:n tienoille. Silläkö mennään vai onko jotain ilmeistä kohdetta päivitykselle? Käykö 3T Funda Pro -kuituhaarukka, joka sattuu lojumaan ylimääräisenä?
Huomattavin kevennyksen tuoma etu on kiekoissa ja millaset kumekset asentaa. Muut grammat eivät niin radikaalisti tuo mitään muuta etua, kun että on kevyempi kantaa ;). Itse sanoisin, että kaikki muu keventely on rahan tuhlausta, Kannattaa säästää ja ostaa kevyempirunkoinen pyörä, minkä lähtöpaino on jo sillä taakilla, mitä havittelee. Yleensä niihinkin pitää hommata kevyemmät kiekot ;).
Oma GT Grade X painaa ajopainossa 8,8kg. 1x11 Sram Rival, alumiinirunko joka oli muistaakseni noin 1600g , gp4ksII renkaat ja orkkis kiekot Shimanon A600 polkimet, Tuohon kun hankkisi kevyet kiekot ja vähän kuitua niin olisi paino alle 8kg.
Jos budjetti on rajallinen niin laadukas alumiinirunko ja paremmat palikat on usein kevyempi ratkaisu kun huonommat palikat ja keskinkertainen kuiturunko.
Tuohan on raamikkaan miehen crossarille oikein kohtuullinen paino. Tuskin ainakaan suorituskyvyn valossa on hirveästi järkeä enää tuosta grommoja viilailla.
Kehtaako kysyä, mihin kiekkosettiin päädyit?
Joo, taidatte olla oikeassa. Jos kiekoista lähtee puoli kiloa, se on merkittävä muutos vaikkapa HelCX:ää ajaessa. Loput on rahan haaskuuta. Mason x Hunt, tämä malli (http://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/mason-x-hunt-four-season-disc-brake-road-bike-wheelset-tubeless-ready). Toivottavasti kestävät. Olisin ehkä päätynyt hiukan painavampiin, joissa enemmän pinnoja, mutta niitä pitäisi odottaa kuukausi pidempään.
Mutta se haarukka. Näkemyksiä?
Marsusram
14.09.2016, 14.13
Mutta se haarukka. Näkemyksiä?
Vai että Cannondale, sitten tuollainen (http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s750x750/sh0.08/e35/13183294_877525089041395_366786483_n.jpg?ig_cache_ key=MTI0NjU4MjMyMTQzNzQ4NTM2NA%3D%3D.2) vasuri.
En ole maksamassa haarukasta mitään. Ajattelin josko tuo joutokeula toimisi. Pitää selvittää ainakin kulmat.
Haarukka näyttäisi olevan maantielle, jos aiot krossia ajaa niin miettisin kahdesti kestääkö vai ei.
Ne huntit tubeleksina ja mahdollisesti satula+putki kepeäksi. Itse en esimerkiksi ajatellut vaihtaa kuituista tankoa kaatuilun ja ortliebin etulaukun vuoksi. Sen kalliin kuitutangon kanssa saa olla aina hivenen tarkenpana.
Kampisarjaa ja pakkoja sun muita kulutusosia sitten kevyemmäksi kulumisen mukaan.
Käykö 3T Funda Pro -kuituhaarukka, joka sattuu lojumaan ylimääräisenä?
Ymmärsin että pyörässäsi on levyjarrut mutta Funda on maantiepyörän vannejarrukeula johon ei edes mahdu kovin leveät renkaat.
Ja kaikkeen keventämiseen kiekkojen jälkeen tärkein ja "helpoin" kevennys ja suorituskyvyn mittari on kuskin Watit/kuskin paino. Se nousee jo muutaman vähennetyn painokilon jälkeen mukavasti.
Satulatolpasta ja satulasta lähtee usein helposti myös vähintään parisataa grammaa. Pyörän vakiosatulat pyörii 250-350 gramman tienoilla. Keveimmät painaa alle sata mutta maksavatkin parisataa. Reilulla satasella pääsee kuitenkin kiinni alle 200 gramman satuloihin. Satulatolppienkin painoissa on isoja eroja. Jos oma tolppa on turhan pitkä, niin pelkästäään lyhentämällä tolppaa sahalla voi keventää joitain kymmeniä grammoja aivan ilmaiseksi.
Ah, palstalaiset palauttivat taas reaalimaailmaan. Eihän siihen haarukkaan tosiaan levaria laiteta kuin nippusiteellä.
Satula on 140 g, ja satulaputkessa ei juuri varoja taida olla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.