Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Marathon / Marathon Plus
Timbaland
11.07.2011, 14.22
Vein pyöräni pyörähuoltoon m.m. renkaiden vaihtoon. Huomasin vasta kotona että ne oli laittanut tavalliset Marathon renkaat eikä Plus, joita olin pyytänyt. Oisko nää nyt yhtä hyvät vai pitäiskö valittaa ja vaihtaa?
Niissä Marathoneissa taitaa olla hieman kevyempi pistosuojaus kuin Plussissa.
Sääli etteivät laittaneet Marathon Racereita...
tienlaita
11.07.2011, 17.40
Laittoivat paremmin rullaavat kuin pyysit.
nuubiainen
11.07.2011, 17.48
Plus on ydinpommin kestävä malli ja painaa n. 1 kg. Tavallisellakin saattaa pärjätä.
Kyllä normaalikäyttöön mieluummin tavalliset ottaakin. Ne plussat kun painaa aika hirvittävästi. Tavallinenkin kyllä kestää, vuosia ajettu katuja ja sorateitä ilman rikkoja.
Racerit sisäkumien kanssa alle 0,5 kiloa ja takuulla kestää ja rullaa!
nuubiainen
11.07.2011, 21.15
Plussa ihan jees, jos on tarve minimoida puhkeamisen todennäköisyys. Esim. lasta kuljettaessa.
tunkkireisi
11.07.2011, 23.53
Mamma halusi puhkamattomat. Ostin plussat. Nyt ajelee pyynnöstään Duranoilla.
Plussa ei oikein kulje. Kestää se toki. Cyclocrossarissani 32 Marathon rullasi mukavasti.
Jos veloittivat oikein, ongelmaa ei pitäisi olla.
Timbaland
12.07.2011, 10.53
Kiitos vastauksista, enpä taida vaihtaa, ennenkuin talvi koittaa ja tappajasepelit tiellä taas luuraa
Onko kukaan kokeillut jotenkin peittää sitä typerää heijastinraitaa joka nykyään on melkein kaikissa Schwalben renkaissa? Saisiko jollain tussilla tms sen peittoon siististi? Pilaa aika tehokkaasti renkaan ulkonäön... Sekä näissä maratooneissa että isoissa omenoissa.
tienlaita
21.07.2011, 17.22
Onko kukaan kokeillut jotenkin peittää sitä typerää heijastinraitaa joka nykyään on melkein kaikissa Schwalben renkaissa? Saisiko jollain tussilla tms sen peittoon siististi? Pilaa aika tehokkaasti renkaan ulkonäön... Sekä näissä maratooneissa että isoissa omenoissa.
Mikä jottei mustalla tussilla kannattaisi värjätä. Nauha vaikuttaa karkealta pinnaltaan, joten väri voisi pysyäkin siinä aika hyvin.
Marathon Supreme 40mm http://img836.imageshack.us/img836/7021/fargoretki.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/96/supremepari.jpg/
Continental Contact 38mm (oikeasti vain 33mm) http://img444.imageshack.us/img444/3870/dsc09381.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/5066/kulkurifit.jpg
Minä kyllä tykkään että heijastin on fiksussa paikassa ja hyvä olla, eikä se pilaa ulkonäköä toisin kuin jotkut isot tekstit.
Minä kyllä tykkään että heijastin on fiksussa paikassa ja hyvä olla, eikä se pilaa ulkonäköä toisin kuin jotkut isot tekstit. _____________
Contin Contact Reflex 32 mm on minullakin ja fiksussa paikassa heijastimet, ei pilaa ulkonäköä eikä haittaa ajamista. Suuressa maailmassa pimeäajoa enemmän kuin meillä - siellä markkinatkin.
Privileged
21.07.2011, 23.48
Marathonit kestää todella huonosti tätä "tappajasepeliä" jota täällä PK-seudulla viljellään.. ainakin oman tämän kevään kokemuksen mukaan.
^on ollut huono karma. Mun Marat ei ole puhjenneet kertaakaan kahden talven aikana ja aikas paljon tulee ajeltua ympäri Helsinkiespoovantaata. 35mm ovat muuten ihan jees, mutta painavat turhan paljon.
Välillä tulee aina katseltua hiukan kapeempia renkaita sporthybridiin. Nyt alla pinnaltaan vielä tosi hyvät x-city 37-622 kumit. Mitäs mieltä täällä ollaan esim. marathon racer kumeista koolla 30-622?
Lähinnä kuntolenkeille meinannu, jossa 90% ajoa asvaltilla. Saavuttaako tollaisella vaihdolla paljonkin eri asioita vai kannattaako kiltisti ajella ensiasennus kumit loppuun? (tosin ajan vaan noin 100-150km/viikko ni eihän ne kulu ees millään:eek:) Ja oisi kiva kuulla kommenttia juuri noista kumeista tai pysytään ees schwalben kumeissa, ettei taas mee siihen, et käydään koko kumitarjonta läpi ja väitellään mikä paras niinkuin yleensä täällä käy..;)
Välillä tulee aina katseltua hiukan kapeempia renkaita sporthybridiin. Nyt alla pinnaltaan vielä tosi hyvät x-city 37-622 kumit. Mitäs mieltä täällä ollaan esim. marathon racer kumeista koolla 30-622?
Lähinnä kuntolenkeille meinannu, jossa 90% ajoa asvaltilla. Saavuttaako tollaisella vaihdolla paljonkin eri asioita vai kannattaako kiltisti ajella ensiasennus kumit loppuun? (tosin ajan vaan noin 100-150km/viikko ni eihän ne kulu ees millään:eek:) Ja oisi kiva kuulla kommenttia juuri noista kumeista tai pysytään ees schwalben kumeissa, ettei taas mee siihen, et käydään koko kumitarjonta läpi ja väitellään mikä paras niinkuin yleensä täällä käy..;)
Tossa vielä mainospuheita renkaasta:
- Nopein Marathon!
- Entistä kevyempi ja nopeampi
- Pure Skin- kudosreunat ja uusi SpeedGrip kumiseos
- Pieni vierintävastus ja RaceGuard puhkeamissuoja
- 2 leveyttä: 28" 30-622 ja 28" 40-622
- hinta 37e
Jankke voisi kokeilla noita http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/race/produkt/index.php5?flash=1&ID_Produktgruppe=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Einsatzbereich=11&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Race Olen omistani tykännyt.
Veikkaan että sporttihyrpiidi tuntuu ihan toiselta ja paaljon vikkelämmältä jos alla on vaikka 25mm D:t.
Jankke voisi kokeilla noita http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/race/produkt/index.php5?flash=1&ID_Produktgruppe=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Einsatzbereich=11&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Race Olen omistani tykännyt.
Veikkaan että sporttihyrpiidi tuntuu ihan toiselta ja paaljon vikkelämmältä jos alla on vaikka 25mm D:t.
Kiitsa ehdotuksesta!:) Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa mut meneekö toi jo niin kapeeks et saa sisäkumien lisäks vaihtaa jo vanteetkin.(?):eek: Siks oon miettiny 30/32/622 ku ei tarttis muuta kun päällikumit vaihtaa ja ilmaa renkaisiin ja taas satulalle.:)
tienlaita
22.07.2011, 20.49
Kiitsa ehdotuksesta!:) Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa mut meneekö toi jo niin kapeeks et saa sisäkumien lisäks vaihtaa jo vanteetkin.(?):eek: Siks oon miettiny 30/32/622 ku ei tarttis muuta kun päällikumit vaihtaa ja ilmaa renkaisiin ja taas satulalle.:)
Tuskin 28mm vielä ylittää vanteen suositusta. Voit mitata ja tarkistaa asian - tuolla linkin kautta tietoa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43133
Varmaan niihin löytyisi kyllä sopivammat sisurit, varsinkin kun vanhat on venyneet isompiin mittoihin. Pitäisi vaan saada vekittä sisään, ei sinä muuta jos ei keventää halua.
Tuskin 28mm vielä ylittää vanteen suositusta. Voit mitata ja tarkistaa asian - tuolla linkin kautta tietoa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43133
Varmaan niihin löytyisi kyllä sopivammat sisurit, varsinkin kun vanhat on venyneet isompiin mittoihin. Pitäisi vaan saada vekittä sisään, ei sinä muuta jos ei keventää halua.
28mm ymmärtääkseni menis vielä mut sitä kapeemmaks jos menee ni vanteen joutuis vaihtaa kans. Ja tohon 28 olisi järkevää vaihtaa sisuri, mutta 30 ja 32 ni ei tarttis muuta ku ulkokumit.:)
No tämä kesä/syksy saa mennä ensiasennuskumeilla ja ehkäpä veronpalautus rahoilla sitten kumit ja lukkopolkimet+kengät...
MadSpoon
26.07.2011, 15.30
Kohta alkaa olla ensimmäinen satsi Shwalbe Marathon Racer 30-622:ia ajettuna. Pari sataa sitten oli vasta muutama viilto josta pilkotteli kankaan haituvia, mutta aatteli kattoa loppuun asti. Nyt kun vilkaisin niin kangas paistoi jo iloisesti monesta kohtaa. Eli takarengas meni vaihtoon (olis vissiin pitänyt vaihtaa jo edellisen vilkaisun yhteydessä).
Ajoa takarenkaalle tuli 4600 kilometriä. 10-15% tuosta oli hiekkatieajoa.. välillä melko kivistäkin. Fillarina Konan Jake the Snake ja äijällä painoa karvan alle sata. Loppukesästä 2010 ostettu ja keväällä taisin vaihtaa etu- ja takakumit päikseen. Vaikka melkoista sepelikköä on tullut kahlattua niin en tuon 4600 kilsan aikana saanut aikaiseksi yhtäkään rengasrikkoa *koputtaa puuta*.
Samanlaiset tuli ostettua alle. Eturenkaassa on vielä pintaa joten ajellaan sillä muutama satanen.
Sen verran nöösi olen että rullaavuudesta en osaa mitää vakuuttavaa heittää. Crossarissa kun on toisilla kiekoilla oritsinaalit Contin 35mm Speed Kingit. Rullaa Raaserit ainakin paremmin kuin ne :D
Kohta alkaa olla ensimmäinen satsi Shwalbe Marathon Racer 30-622:ia ajettuna. Pari sataa sitten oli vasta muutama viilto josta pilkotteli kankaan haituvia, mutta aatteli kattoa loppuun asti. Nyt kun vilkaisin niin kangas paistoi jo iloisesti monesta kohtaa. Eli takarengas meni vaihtoon (olis vissiin pitänyt vaihtaa jo edellisen vilkaisun yhteydessä).
Ajoa takarenkaalle tuli 4600 kilometriä. 10-15% tuosta oli hiekkatieajoa.. välillä melko kivistäkin. Fillarina Konan Jake the Snake ja äijällä painoa karvan alle sata. Loppukesästä 2010 ostettu ja keväällä taisin vaihtaa etu- ja takakumit päikseen. Vaikka melkoista sepelikköä on tullut kahlattua niin en tuon 4600 kilsan aikana saanut aikaiseksi yhtäkään rengasrikkoa *koputtaa puuta*.
Samanlaiset tuli ostettua alle. Eturenkaassa on vielä pintaa joten ajellaan sillä muutama satanen.
Sen verran nöösi olen että rullaavuudesta en osaa mitää vakuuttavaa heittää. Crossarissa kun on toisilla kiekoilla oritsinaalit Contin 35mm Speed Kingit. Rullaa Raaserit ainakin paremmin kuin ne :D
No ei ihan huonolta sitten vaikuta.. Mä painan 68kg ja tuntuu et aina vaan vähemmän tulee ajeltuu hiekkatiellä ja ennen ku saan 4600km aikaseks ni voi olla et menee pyöräkin jo vaihtoon.:cool:
Mulla oli nuo Marathon plussat 28 millisinä Paddy Wagonissa, jolla tulee välistä huristeltua työmatkaa (40km). Meän tiet on muutenkin aika scheisseä kunnoltaan ja hiekkatietä pääosin muu ajo. Kestivät aivan erinomaisesti vaikka kuski painaa päälle 100 ja välillä oli tyärkin kyydissä istuimessa.
Vaihdoin tuossa kokeeksi Durano Plussiin, jotka painavat n. 300 g vähemmän per pää ja ehkä nuo snadisti mukavammin rullaavat asfaltilla mutta kattoo nyt vaihtaako takasin.
Conclusion Marathon plus: painaa keskiverto lekan verran mutta kestää kyllä jokseenkin saman.
Neiti kesäheinä
28.07.2011, 14.58
Minäkin haluan puolustavan sanasen Marathon Plussista sanoa. Hiljaisissa nopeuksissa ovat pikkuisen raskaat, mutta kunhan kerran kiihtyy matkavauhtiin, ovat aivan ok. Keskinopeuteni ei ole laskenut renkaiden vaihdon myötä.
Oikein sopivat työmatkahybridiin, tuohon luotettavaan työhevoseen. Kuumaverinen kisapolle on ihan eri asia.
600km takana, ja Marathonista meni littana sepeliveitsi sisään, pieni tovi bussipysäkillä, ja taas mentiin, mutta jäi mietityttämään, mitä tuo vaikuttaa, kun ulkokumissa on nyt noin 2-2,5mm leveä viilto?
Heitänkö vielä sisäänajossa olevan ulkokumin menemään ja ostan uuden, vai mahtaako tuo tuosta revetä, painetta kun renkaassa on reilusti ja kuski on mallia heavy (104kg).
Onko kukaan kokeillut jotenkin peittää sitä typerää heijastinraitaa joka nykyään on melkein kaikissa Schwalben renkaissa? Saisiko jollain tussilla tms sen peittoon siististi? Pilaa aika tehokkaasti renkaan ulkonäön... Sekä näissä maratooneissa että isoissa omenoissa.
Heijastinraita lähtee repäisemällä ihan nätisti pois. Ajelen 28mm marathon supremeilla pääasiassa maaseudun karkeilla sorateillä sekä asfaltilla. Heijastinraita alkoi joskus vaan rispaantua ja siihen kyllästyneenä repäisin pahiten kärsineen raidan irti.
Nuo renkaat on kyllä hirmu kestävät. Olen ajellut 100kg massallani ihan missä sattuu välillä peläten puhkeamista. Kesän aikana ainoastaan kerran puhkesi takakumi. Lasinsirusta asfaltilla.
Conclusion Marathon plus: painaa keskiverto lekan verran mutta kestää kyllä jokseenkin saman.
Näin on. 28 milliset plussat kerkesivät pari-kolmetuhatta cyclon alla, kunnes kyllästyin keväällä siihen, etten pysynyt alamäessä 40 millisillä semislickseillä ajavan lenkkikaverin peesissä. Eivät kyllä rullaa yhtään mihinkään. Yksin lenkkiä ajaessa ei juuri haittaa, tuleepahan parempi treeni, mutta kimppalenkillä eron huomaa. Vaihdoin ainakin nyt kesäksi 32 millisiin Marathoneihin. Punnitsin huvikseen kummatkin ja tavalliset olivat yli 200 grammaa kapeampia plussia kevyemät. Eron huomasi rullaavuudessa ja mukavuudessa. Plussien ilmatila lienee ainakin 28 millisenä tavallista maantierengasta pienempi. Nimismiehenkiharaan ajaessa meinaa paikat irrota hampaista. Mutta yhtään flättiä ei plussien kansa tullut, vaikka mistä on ajettu ja harkitsen niiden vaihtamista takaisin sepelikelien jälleen koittaessa.. Millään muilla renkailla en uskalla lähteä ilman varasisuria ja pumppua lenkille..
Sprintrs
11.08.2011, 03.30
Näin on. 28 milliset plussat kerkesivät pari-kolmetuhatta cyclon alla, kunnes kyllästyin keväällä siihen, etten pysynyt alamäessä 40 millisillä semislickseillä ajavan lenkkikaverin peesissä. Eivät kyllä rullaa yhtään mihinkään. Yksin lenkkiä ajaessa ei juuri haittaa, tuleepahan parempi treeni, mutta kimppalenkillä eron huomaa. Vaihdoin ainakin nyt kesäksi 32 millisiin Marathoneihin. Punnitsin huvikseen kummatkin ja tavalliset olivat yli 200 grammaa kapeampia plussia kevyemät. Eron huomasi rullaavuudessa ja mukavuudessa. Plussien ilmatila lienee ainakin 28 millisenä tavallista maantierengasta pienempi. Nimismiehenkiharaan ajaessa meinaa paikat irrota hampaista. Mutta yhtään flättiä ei plussien kansa tullut, vaikka mistä on ajettu ja harkitsen niiden vaihtamista takaisin sepelikelien jälleen koittaessa.. Millään muilla renkailla en uskalla lähteä ilman varasisuria ja pumppua lenkille..
Täsmälleen samat huomiot. On alla toisessa maasturissa, todella nihkeät ja raskaat ajaa. Maantiepyörän kun otti alleen, niin piti katsoa, että lentoonko sitä lähdettiin.
daemonsultan
26.08.2011, 11.44
Mulla on alla 50mm Schwalbe Marathon Plus Tourit ja eivät nuo tosiaan sieltä kevyimmästä päästä ole ajaa. Toisaalta noilla on mukava ajella myös sorateillä, tosin sivuttaispito saisi olla parempi, kun paljoa ei uskalla kallistaa. Jykeviltä tosin tuntuvat ja kyllä noilla työ- ja kauppamatkat hyvin ajelee - mihin käyttöön ne tulivatkin. Eivätkä maksaneetkaan kuin 25e/kpl halvennuksessa, joten en noita heti ole pois vaihtamassa.
Ajoin marathon plussilla pitkästä aikaa pari työmaareissua kun annoin maantiepyörän levätä sadetta odotellessa.
En uskalla (minäkään?) kallistaa marathon plussalla. Tuntuu jotenkin että puskee. Voi tietenkin johtua kakkospyörästänikin, mutta tiukassa mutkassa jotenkin makaa eturenkaalla. Leveyttä en tullut taaskaan katsoneeksi näistä "laita alle ja unohda" -renkaista.
Työmatkarengas? Kyllä. Lenkille? Ei ikinä. Heitänkö roskiin? En.
adelaine
05.10.2011, 15.01
Jaetaas tännekin havaintoja, kun on tässä tullut ajettua läpi Schwalben lähes koko Marathon-sarja ja siihen päälle vielä Duranot. Käytössä ittellä on sporttihyrbidi ja ajot kaupungin sekalaisilla teillä sisältäen uutta, vanhaa ja rikkoutunutta asfalttia sekä hiekkaa, soraa, tietöitä, lasinsiruja, mukulakiveä ja kanttareita.
Yhdelläkään Marathonilla ajettaessa ei ole rengasrikkoa joutunut kärsimään. En siis itse ainakaan ole nähnyt mitään hyötyä Marathon Plussasta, joka tuntuu ainakin meikäläisen ajoihin ylitapolta varsinkin, kun haitat ovat hyötyjä isommat. Saattaisin ehkä Plussiin päätyä, jos matka vie tuhannen jumalan selän taakse ja eivätkä rullaavuus tai käsiteltävyys ole prioriteetteja.
Plussaan verrattuna normi Marathon on jo hiukan reippaampi rengas ja varmaan aivan riittävän kestävä. Ajo-ominaisuudet eivät vielä kuitenkaan erityisesti ilahduta vaikkeivat aivan surkeat olekaan.
Marathon Racer alkaa olla jo kohtuu hyvä rengas ajettavuudeltaan. Kelvollisen rullaava, kevyt ja nopea. Kaarreominaisuudetkin kohtuullisen hyvät. Pientä huolta sen sijaan saattavat aiheuttaa ohuet sivuvallit. Pientä jyystöä kyllä kestävät mutta ainakin meikäläisellä kylki repesi ajettuani asfaltissa olleeseen railoon - oma moka. Rengas ei tosin tuolloinkaan puhjennut mutta jouduin ulkokumin vaihtamaan.
Durano on jo sitten vielä himpun verran Marathon Raceria vauhdikkaampi ja parempi käsitellä ainakin kuivalla. Tosin Durano on myös samalla huomattavasti pehmeämpi ja niillä olen saanut kuminkin puhkeamaan. Mutta aika huoletta niilläkin saa ajella vaihtelevilla teillä.
Todennäköisesti tulevaisuudessa tulen ajamaan kevään/myöhäissyksyn Marathon Racereilla ja kesäkuivat Duranoilla.
En uskalla (minäkään?) kallistaa marathon plussalla. Tuntuu jotenkin että puskee.
Samat havainnot myös tavallisilla Marathoneilla. Johtunee todennäköisesti painosta, sillä suuret pyörivät massat pyrkivät vastustamaan liikesuunnan muutosta, mikä voisi selittää "puskemisen".
Cyclossa on ollu kesäajan Marathon Supremet ja huolettomia kilsoja niillä on saanu ajella noin 3000km. Talveksi löytyy Nokian W106:et, mutta niitä ei kyllä haluis laittaa alle kun vasta ihan pakon sanelemana. Mitäs hyviä vaihtoehtoja olis jos huolettomuus olisi edelleen tärkeää, mutta vastaavasti pito lumella ja sohjossa myöskin? Jotain RalliRanea oon miettiny, mutta onko se turhan herkkä puhkeamaan? Ei millään viittis pimeällä alkaa tien pientareella vaihtamaan sisuria.
Marathon on puhjennut takana 7000km matkalla kahdesti, edestä ei kertaakaan. Ei pimeällä sisurin vaihtamisessa ole mitään ongelmaa. Pyörässähän on valot.
nuubiainen
05.10.2011, 21.49
Talveksi löytyy Nokian W106:et, mutta niitä ei kyllä haluis laittaa alle kun vasta ihan pakon sanelemana. Mitäs hyviä vaihtoehtoja olis jos huolettomuus olisi edelleen tärkeää, mutta vastaavasti pito lumella ja sohjossa myöskin? Jotain RalliRanea oon miettiny, mutta onko se turhan herkkä puhkeamaan? Ei millään viittis pimeällä alkaa tien pientareella vaihtamaan sisuria.
En ole Ranea saanut puhki kesällä enkä talvella. Tietysti tämä on vain yhden ihmisen kokemus, ja yhdestä rengassetistä. Mutta ei se ihan huteralta vaikuta.
Vaihto W106->Racing Ralph muuten tuntuu hauskalta, kun kummastakin renkaasta lähtee jotain 700 g painoa...
Durano Plussat
Tämän kesän ollut cyclossa 25 millin Durano Plussat (Saksasta, internetin ostosparatiisista), joissa on ihan asiallinen ajotuntuma kun vertaan maanntiepyörässä käyttämiini Krylioneihin, joista pidän. Lomareissulla 2500 km ilman yhtäkään haavaa ulkokumissa. Aiemmin kokeilemani Marathon Plussat on kaameat alla, kuin lenkkimakkarat vanteilla, vaikkei niitä puhkikaan saa.
Pitkään mietin CC:n Rocket Ron:ja tai Ralli Raneja suvikumien jälkeen ennen nastoja, mutta totesin että pistosuojaus on ykkösjuttu kuitenkin. Entisestäänkin, jos alkavat kylvää tappajasepeliä KLV:lle vaikkei vielä nastoille ole käyttöä. Laitoin Marathon Extremet nyt tilaukseen. Toki ne ovat sen luokkaa 200g painavammat kuin noi kevyemmät vaihtoehdot, rullaavat todennäköisesti heikommin jne. Toisaalta pitoa pitäisi hankalalla kelillä olla paremmin kuin nykyisillä Supremeilla ja vastaavasti kestävyys parempi kuin noilla RR:llä. Katsotaan miten käy. Tossa vielä random kuva tosta Extremen kuviosta:
http://lh6.ggpht.com/-7UaTxV2rgb4/Th1Fmnr2ekI/AAAAAAAAABU/EjyWvNq-PP4/Cut-Marathon-Extreme-2.jpg
Marathon Extremet 700x35C:t saapuivat. Vaikuttaa hyvältä, painot oli gummilenksun kanssa alle tuon ilmoitetun eli 446g ja 437g. Hyvä juttu. Samoin kuvio vaikuttaa sopivalta tulevaan rospuuttokeliin ja mua ei kyllä tuo kyljen heijastin haittaa pätkääkään, päinvastoin. Hyvä kun on heijastimia riittävästi. Ei viitti ihan vielä kyllä alle laittaa kun nuo Supremet vielä palvelee näillä keleillä ok.
Vecculiko
17.10.2011, 22.21
Uudet racerit asensin sunnuntaina kesän palvelleiden gatorskinien tilalle. Täytyy kehua että ovat kyllä hyvät renkaat rullaavuudeltaan ja mukavammat kuin gatorskinit johtuen suuremmasta ilmatilasta. Rullaavuudessa ei merkittävää eroa gatorskineihin. Saa nähä miten kestää. Gatorskineillä mennyt kaksi kesää yhteensä 8000 km työmatka ajoa Vantaa-Helsinki-Espoo ja vain kaksi kertaa on rengas ollut tyhjänä kun olen töihin ollut lähdössä. Kertaakaan ei ole tielle jättänyt. Samaan luotettavuuteen jos noilla racereilla pääseen, niin hyvät ovat.
Mulla on ollut nyt 2 kesää käytössä Marathon plussat ja tänään olisi pitänyt vaihtaa ne taas alle, kunnes syynäilin renkaita vähän paremmin. Niihin on kivet ja sirut kaivaneet aikamoisia reittejä. Olikos se sininen kudos mustan alla jo pistosuojausta? Syvimmät reiät menevät lähestulkoon sinisen loppuun asti, joten uskaltaakohan noita nyt sittenkään laittaa alle, vai pitäisikö suosiolla laittaa uudet? Jos kaikki kadut olis jo harjattu niin uskaltaisin laittaa nuo, mutta tuolla on vielä semmosta sepeliä että varmaan kaivaa viimisetkin millit sisärenkaaseen asti puhkomaan.
Eli jos ulkokumissa on haavoja jo hyvän matkaa siniselle, laittasitteko alle vai ette?
Jos pintaa riittää, niin alle vaan. Täytä vaikka jollain liimalla pahimpia koloja, jos epäilyttää.
Muutaman vuoden olen ajellut kesät Marathon Plussilla ja talvet Marathon Wintereillä. Kulkupelinä Tunturin hybridi. Kertaakaan ei ole tarvinnut kumia paikata sen jälkeen kun näihin vaihdoin. Rullaavuudessa häviää sen verran että eron huomaa, mutta eipähän tarvitse koskaan pelätä mitään ja aina pääsee perille. Se on minusta työmatkafillarissa tärkeintä.
Heijastinraita lähtee repäisemällä ihan nätisti pois. Ajelen 28mm marathon supremeilla pääasiassa maaseudun karkeilla sorateillä sekä asfaltilla. Heijastinraita alkoi joskus vaan rispaantua ja siihen kyllästyneenä repäisin pahiten kärsineen raidan irti.
Nuo renkaat on kyllä hirmu kestävät. Olen ajellut 100kg massallani ihan missä sattuu välillä peläten puhkeamista. Kesän aikana ainoastaan kerran puhkesi takakumi. Lasinsirusta asfaltilla.
Itse pohdin uusien renkaiden ostoa ja 90-95 kiloisena haluaisin hankkia kapeammat renkaat nykyisten 37mm continentalien tilalle. Schwalben mukaan maksimikuorma 30mm racereille on 85kg, jolloin menen noin 20kg yli rajan. Käyttäjä arskas kertoi ajavansa 100 kiloisena 28mm supremeilla joissa suositeltu maksimikuorma on tuo sama 85kg. Kuinka tarkkaan näitä suosituksia kannattaa noudattaa?
VanhaPate
26.03.2012, 14.24
Toi on paino per rengas maksimi paineilla ja kahdelle renkaallehan se paino jakautuu ellei keuli koko ajan.
Load: Maximum Load in kilograms per tire at maximum pressure.
This means the Marathon Supreme 700 x 32C tire can handle a load of 100 kgs (220 lbs) per tire, when inflated to maximum pressure of 95 PSI. With two 700 x 32C Marathon Supreme tires inflated to 95 PSI, the tires (bike) can handle a load of 200 kgs (440 lbs)
Thanks,
Team Schwalbe
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/road_tires/marathon_supreme#comment-2591
Selvä juttu, renkaiden valinta helpottui huomattavasti :)
Jos oikein tavasin Schwalben nettisivuja niin Marathon Plus on kai uudistunut tällä kaudelle. Painoa on tullut kuulemma lisää, mutta rullaavuus on parantunut. Onko kenelläkään kokemusta pitääkö väite paikkaansa? Hommasin tuollaiset uuden malliset Cycloon ja kyllähän nuo mielestäni jotenkin rullaa. Vanhoista Plussista mulla ei ole kokemusta ja rullaavuuden vertailukohta on täpäri Nobby Nickeillä, koska tuo Syslorossi on vasta tämän kevään hankintoja.
Marathoneihin on päässyt kehittymään kaksi hiekkapoteroa. Pistosuojaus pitää melko hyvin, mutta silloin tällöin aina niistä samoista kohdista siru pääsee hiertämåän sisuriin reiän. Sitten kaivetaan neulalla hiekanjyvät pois ja korjataan. No, paikallahan siitä selviåä, mutta tekisi mieli tuo pienitilavuuksinen potero jotenkin tukkianja tilkitä sisäpuolelta. Tavallinen paikka tuskin auttaa, koska se on kuitenkin melko pehmeätä. Mitä ihmekuitua siihen reiän päälle pitäisi liimata? Renkaassa kun on kulutuspintaa vielä vuosiksi.
Marathoneihin on päässyt kehittymään kaksi hiekkapoteroa. Pistosuojaus pitää melko hyvin, mutta silloin tällöin aina niistä samoista kohdista siru pääsee hiertämåän sisuriin reiän. Sitten kaivetaan neulalla hiekanjyvät pois ja korjataan. No, paikallahan siitä selviåä, mutta tekisi mieli tuo pienitilavuuksinen potero jotenkin tukkianja tilkitä sisäpuolelta. Tavallinen paikka tuskin auttaa, koska se on kuitenkin melko pehmeätä. Mitä ihmekuitua siihen reiän päälle pitäisi liimata? Renkaassa kun on kulutuspintaa vielä vuosiksi.
Kaveri suositteli laittamaan pätkän Continental Gatorskiniä ulko- ja sisärenkaan väliin kun metallinpätkä löi renkaaseeni reiän. Kyseinen rengas oli muutenkin tiensä päässä, joten tarkempia ohjeita en vaivautunut kyselemään. Mene ja tiedä siis.
orc biker
21.03.2014, 09.41
Marathoneihin on päässyt kehittymään kaksi hiekkapoteroa. Pistosuojaus pitää melko hyvin, mutta silloin tällöin aina niistä samoista kohdista siru pääsee hiertämåän sisuriin reiän. Sitten kaivetaan neulalla hiekanjyvät pois ja korjataan. No, paikallahan siitä selviåä, mutta tekisi mieli tuo pienitilavuuksinen potero jotenkin tukkianja tilkitä sisäpuolelta. Tavallinen paikka tuskin auttaa, koska se on kuitenkin melko pehmeätä. Mitä ihmekuitua siihen reiän päälle pitäisi liimata? Renkaassa kun on kulutuspintaa vielä vuosiksi.
Jotain supertehopikaliimaa?
sakuvaan
21.03.2014, 10.49
Marathoneihin on päässyt kehittymään kaksi hiekkapoteroa. Pistosuojaus pitää melko hyvin, mutta silloin tällöin aina niistä samoista kohdista siru pääsee hiertämåän sisuriin reiän. Sitten kaivetaan neulalla hiekanjyvät pois ja korjataan. No, paikallahan siitä selviåä, mutta tekisi mieli tuo pienitilavuuksinen potero jotenkin tukkianja tilkitä sisäpuolelta. Tavallinen paikka tuskin auttaa, koska se on kuitenkin melko pehmeätä. Mitä ihmekuitua siihen reiän päälle pitäisi liimata? Renkaassa kun on kulutuspintaa vielä vuosiksi.
Pikaliimaa tai liqui solea, liqui sole ei ole sitten mitään halpaa kamaa, tosin sillä voi korjata kenkiä ja vähän kaikkea muutakin.
Liqui solella oonn läskikumeista paikannu useamman millin läpireikiä ulkokumeista ja liima on kestänyt ilman mitään vaurioita.
El-Carpaso
21.03.2014, 11.55
BTW, jos jotain kiinnostaa vielä entisestään parantunut pistosuojaus schwalben marathoneissa niin nyt 2014 mallistossa on Marathon Allmotion tubeless malli. Koko on 622/40 eli aika perus.
laitoin äsken päälle uudenmallisen Marathon Plussan / 700x35 - meni päälle hyvin vaivattomasti, ei tarvinnut edes vääntää, peukalot riitti, rengas valmistettu 2013/6 Indonesiassa, kiertosuunta jäi toistaiseksi väärin
ei vanhassakaan muutaman tonnin Plussasssa vikaa ollut mutta kun tän pitäis rullata paremmin, samalla pienensin
Ajettavuudesta ei vielä kokemuksia, mutta ainakin uusien 28-622 Marathon Plussien asennus on aivan järkyttävä homma. Netistä katsottu muutamat vinkkivideot ja penkistä nousee yli 130kg eli voisi väittää kyseessä olevan kohtuullisen riski kaveri. Silti menee yli puoli tuntia äheltää noita paikalleen ja kämmenistä/sormista meinaa nahka kuoriutua. Tietysti on hyvin suuri todennäköisyys etten vaan osaa.
mun kokemukseni 35-622 päälle laittamisesta oli hyvin iloinen yllätys - asensin kahteen kertaan kun kuuluisa pyörimissuunta meni väärinpäin, ei tarvinnut edes käyttää työkalua eli peukalolla meni - vähän paineskelin paikalleen pitkin rengasta muualta kuin sieltä missä juuri silloin ahersin - ennakkomielikuva oli hikistä aherrusta, mutta meni todella vaivattomasti
edellinen rengas oli vanhanmallinen pykälää leveämpi Plus
Halloo halloo
01.04.2015, 17.52
Kyllä se siitä. Renkaan reuna keskelle vannetta jälkimmäistä reunaa nyhrätessä vanteelle -ohje saattaa helpottaa.
Varmaan riippuu vanteistakin miten helposti menee. Pirkkaniksinä kantsii laittaa pyöräilyhanskat käteen, paljon helpompi pistää voimaa viimeiseen kampeamiseen kun ei nahat kuoriudu kämmenistä...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.