PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajokenkiä leveämmällä lestillä

FatLady
01.07.2011, 00.03
Tere;

Mahtaako olla mitään kenkämerkkiä, joka olisi lestiltään vähän leveämpi? Ja mistähän sellaisia kenkiä löytäisi (pääkaupunkiseutu)?

Tarpeena siis maantiemonot kesäkäyttöön.

Kokemukseni mukaan suurin osa -toivon mukaan ei kaikki- kengät ovat lestiltään "italialaisia", jotka tällaiseen hämäläiseen "leveään mutta siroon lapioon" istuu huonosti.

t FL

Iletys
01.07.2011, 00.18
Tere;

Mahtaako olla mitään kenkämerkkiä, joka olisi lestiltään vähän leveämpi? Ja mistähän sellaisia kenkiä löytäisi (pääkaupunkiseutu)?

Tarpeena siis maantiemonot kesäkäyttöön.

Kokemukseni mukaan suurin osa -toivon mukaan ei kaikki- kengät ovat lestiltään "italialaisia", jotka tällaiseen hämäläiseen "leveään mutta siroon lapioon" istuu huonosti.

t FL

Specialized kengät on ja sellaiset itse ainakin ostin Sellon Pyörästä. Kuulosti mainokselta, mutta sillä alalla olen.

Schöne Scheisse
01.07.2011, 00.47
Eikö Sidillä ole "Mega"-lestisiä kenkiä myös naisten malleissa?

Velosportista Mäkelänkadulla pitäisi löytyä (ja samalla voi katsastaa kadun toisella puolella olevan liikkeen valikoiman).

Ohiampuja
01.07.2011, 00.48
Myös Northwave on aika leveää mallia. Minulla on nuo...

http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;product=7500;page=1;m enu=1000,18,154;mid=33

rjrm
01.07.2011, 00.58
specialized

Nakili
01.07.2011, 01.00
Specialized kengät on ja sellaiset itse ainakin ostin Sellon Pyörästä. Kuulosti mainokselta, mutta sillä alalla olen.

Saman tempun tein. shimano ja sidi liian kaponen, spekiaali sopiva.

Igor Pavlovits
01.07.2011, 01.45
Mielestäni Northwaven lesti on ennemminkin lähempänä "normaalia" kuin leveää. Sidin ja Spessun lisäksi Lakella on leveälestisiä versioita kengistään, mutta ei niitä Suomesta taida saada.

Mika K
01.07.2011, 08.39
Itsellä myös perus Shimppa yleensä liian kapoinen eli käytössä on mm. Sidin mega-mallia, Pearl Izumeja ja Specializedin popoja. Ja Northwawe on minustakin lestiltään ihan normaalilevyinen eli Shimppaan verrattava.

Nyt vasta huomasin, että Shimpalla on parissa mallissa myös tuo wide-optio olemassa esim. R087W. Onko näistä isojalkaisilla kokemusta verraten merkin normilestiin?

Kiovan Dynamo
01.07.2011, 09.30
Itsellä myös perus Shimppa yleensä liian kapoinen eli käytössä on mm. Sidin mega-mallia, Pearl Izumeja ja Specializedin popoja. Ja Northwawe on minustakin lestiltään ihan normaalilevyinen eli Shimppaan verrattava.

Nyt vasta huomasin, että Shimpalla on parissa mallissa myös tuo wide-optio olemassa esim. R087W. Onko näistä isojalkaisilla kokemusta verraten merkin normilestiin?

No mulla on sikäli kokemusta, että normaali Sidi on ihan ok ja yksiä tuollaisia W-mallin maantiekenkiä kokeilin paikallisessa, niin ei puhettakaan, että menisi kireälle edes räikkä aivan tapissaan. Eli on isot.

Velosportissa kannattaa muistaa Sidejä kysellessä se, että saattaa olla, että tiettyä kenkämallia "ei valmisteta lainkaan", ellei sitä satu olemaan suoraan hyllyssä. Näin kävi kuulemma yhdelle tytölle, joka etsi pieni Dragoneita maastoon. Niitä ei ko. kaupan mukaan tehdä lainkaan alle 41 kokoisina... :D

entomppa
01.07.2011, 10.21
+1 spessuile.

Vääräjalka
01.07.2011, 11.12
Northwave on kapea, Spessu on vähän parempi, muttei valtavan leveä, Sidin Mega menettelee jo. Lakea en ole testannut.

Mulla normi kenkä on 43,5-44. NW jäi kauppaan, Spessu 45 koossa menee just ja Sidin Mega 44,5 on hyvä.

Jäpis
01.07.2011, 11.24

Ostin äskettäin parin SH-M315E-patiineja, siis juurikin leveämmällä lestillä. Luonnehtisin niitä lähinnä sanoilla siedettävä ja vähemmän kapea, eipä se leveys nyt niin järisyttävä ole. Northwaven kenkiä olen joskus kokeillut jalkaan, ehkä nuo simpat ovat leveyden puolesta samaa luokkaa tai vähän yli.

Otin jaloistani mitat äsken, pituus 28cm ja leveys 10,8cm (+-2mm). En tiedä ovatko räpyläni paljoakaan tavallista leveämmät, mutta jokatapauksessa suurin piirtein kaikki kengät tuntuvat inhottavan kapeilta kusiluistimilta. Diadoraan ei ainakaan kannata koskea pitkällä tikullakaan, ovat nimittäin sellaiset tanssikengät.

FatLady, jos budjetti kestää niin kannattaa unohtaa sarjavalmisteiset ja perehtyä näihin popoihin:

http://www.d2shoe.com/ (>USD850)

http://www.rocket7.com/ (tätä kirjoittaessa sivut remontissa)

Sitten oli vielä sellainen firma kuin LUST racing, joka ainakin joskus teki kenkiä mittojen mukaan. Lienee mennyt konkurssiin, kun en löytänyt sivuja mistään.

Jos päädyt shimanoihin:
Kannattaa etsiä sopiva koko edullisesti netistä ja mennä Hi5bikesiin tai velosportiin lämpömuokkauttamaan ne. Ottavat vissiin muokkauksesta erikseen muutaman kympin vaikka ostaisit kengät liikkeestä. Jos menet velosportiin, niin suosittelen perehtymään uunin käyttöohjeisiin tästä:

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Shoes/SI_0039A_002/SI-0039A-002-ENG_v1_m56577569830621069.pdf

Soittelin sinne hiljattain ja ainoa myyjä joka osaa käyttää sitä kertoi uunin olleen viimeksi käytössä useampi vuosi sitten, joten taidot hitusen ruosteessa. Velosport ei edes myy enää shimanon kenkiä, mutta uuni pyörii nurkissa edelleen.

Offtopic: Kävin joskus velosportissa sovittelemassa sidin kenkiä ja kysyin jotain mega-mallia jota ei ollut hyllyssä. "No tilaatteko jos ostan?" "joo, puolen vuoden päästä laitetaan seuraava tilaus", ja päälle ääliömäinen virnistys. Ei naurattanut.

daemonsultan
01.07.2011, 22.19
Mulla ei ollut toivoakaan saada Sidin kenkiä jalkaan, joten ostin sitten Shimanot eli tuo W-malli numeroa isompana kuin normaali koko istuu kuin valettu. Ja mulla on vaikea, leveä jalka, joka on juoksuharrastuksen myötä levinnyt entisestään.

Kojootti
01.07.2011, 22.32
Voin kertoa ettei tuo W shimanon kengissä ole leveämmän lestin merkki, vaan värin merkki. Shimanon kengissä tuo leveämpi lesti merkataan E merkillä. Leveämpi lesti on n.10% leveämpi ja jalkapöydästä korkeampi. Leveämpi
lestisiä malleja löytyy vain hieman tyriimmistä malleista, ei R087 mallista..

Plus
01.07.2011, 22.34
Sidi Mega. Leveys on samaa luokkaa kuin Shimanon talvikengissä, ja ne nyt ei voi olla kapeat kenellekään.

kolistelija
01.07.2011, 22.45
Sidi Mega. Leveys on samaa luokkaa kuin Shimanon talvikengissä, ja ne nyt ei voi olla kapeat kenellekään.
Kyllä voi. ;)

En ole noita spessuja kokeillut mutta sekä Shimanon talivikenkä että Sidin Megat ovat vähän liian kapeat. Toki ovat kaukana Shmimmanon tavallisista kengistä mutta eivät kyllä sovi erityisen leveään jalkaan.

fiber
01.07.2011, 22.53
Ostin neljä vuotta sitten Velosportista Sidin kengät. Kokeilin tuolloin tusinan verran erilaisia eri liikkeissä, ja nämä olivat leveimmät ja parhaiten jalkaan sopivat. Popoilla on nyt ajettu noin 25000 km mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Hyvät on edelleen, vaikka vähän on tullut väljyyttä, jota pitää remmeillä korjata.

Harmi, ettei näissä näy missään mallinimeä. Mustat, hinta oli noin 140 €. Ei kuitenkaan yllä mainittu Mega.

kuovipolku
02.07.2011, 00.28
Omissa kengissä ei Megaa lue muualla kuin laatikon etiketissä, mutta jos iltissä on kokonumeron perässä M, kenkä on Mega eli leveälestinen. Puolinumeroiset ovat muutaman millin pitempiä ja hieman korkeampilestisiä.

Miltei kaikista malleista on saatavilla Mega-versiot: http://www.sidiuk.co.uk/mega/genius-6-6-carbon-mega.html

BTW jos kantapää on normaalin kapea tai naiselllisen siro, voivat Megat olla kannasta liian leveät, jolloin täytyy satsata malliin, jossa kantapään voi kiristää pitävästi.

daemonsultan
02.07.2011, 00.53
Voin kertoa ettei tuo W shimanon kengissä ole leveämmän lestin merkki, vaan värin merkki. Shimanon kengissä tuo leveämpi lesti merkataan E merkillä. Leveämpi lesti on n.10% leveämpi ja jalkapöydästä korkeampi. Leveämpi
I stand corrected, sir. Tulin sitten väärininformoiduksi aikanaan, mutta pitää silti paikkansa eli lesti on ainakin mun kokeilemissani Shimanoissa reilusti Sidiä leveämpi.

Mika K
02.07.2011, 12.28
Leveämpi
Qe? CRC:n listoilla on ainakin erikseen wide fit-malli tuosta poposta, tosin ilman E:tä. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55384

Matti S.
02.07.2011, 17.58
Qe? CRC:n listoilla on ainakin erikseen wide fit-malli tuosta poposta, tosin ilman E:tä. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55384

Tilasin kuluvalla viikolla saman kengän "monipuolisemmalla" pohjalla, WIDE FIT on sekin.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55375

Mika K
02.07.2011, 18.07
Juu tsekkailin tuossa ja muualla ihan E-malliksi on tuo nimetty. Pitänee laittaa tilaukseen tässä vkl aikana yksi pari tuommoisia kokeeksi. Oletko vielä kerennyt noita omiasi käyttää? Ja onko vertailupohjaa ketjussa edellämainittuihin merkkeihin?

Matti S.
02.07.2011, 18.18
Oletko vielä kerennyt?

En ole, CRC:n mukaan paketti, jossa oli muutakin tarpeellista, lähti DHL:n kyytiin torstaina. Lienee ensi viikolla avattavissa. Kenkiä olen kokeillut noin 20 paria, kaikenmoisia ja näköisiä, keveitä, painavia, halpoja, kalliita ja yllättäen nämä popot sujahtivat jalkaan mukavimmin. Normikokoni on 42 (hieman miinus) mutta silti piti ottaa CRC:lta Shimanon 44.

PS. Kuluva vuosi on ensimmäinen kun suhtaudun pyöräilyyn muutoinkin kuin keinona päästä töihin tai muualle harrasteisiin. On mulla lukkopolkimet olleet kiinni jo noin 1000 km matkan ajan, (tänä kesänä) mutta kun tuo kenkien ostaminen on muka ollut niiiiin haastavaa...

EDIT. Parhaiten uskottelin eli vakuutin oikean kenkäkoon itselleni myyntiliikkeissä kokeilemalla (ai että on se härski jätkä juu) ja varmistukseksi mittasin juoksukenkieni sisäpohjallisen verraten sitä CRC:nkin sivuilta löytyvään "kenkien kokomittariin". Mitä tulee näihin tilaamiini Shimanon popoihin niin halvin tarjous Suomessa näytti olevan 99 euroa (punaiset) ja normihinta 129 euroa (miinus itku 10%)

Matti S.
14.07.2011, 23.50
Nyt on Shimano:n wide fit:tteja koeajettu noin 30 kilometrin verran. Kamputseassa tehdyt kengät, kielessä teksti "wide". Saapa nähdä, miten toimii suomikeleissä.

Mutta jalat tykkäs, todellakin, vaikka lyhyt lenkki onkin vasta takana.

hutikka
19.07.2011, 20.24
Onko siis toi Sidin Mega levein? Mulla on Spessun kengät, isoimmat isoin koko joita tekevät, mutta toi lesti voisi kyllä olla hieman leveämpi meikäläisen räpylään. Mulle on tullut kipuiluja päkiän alueelle ja itse järkeilin, että jos toi kenkä on pikkasen liian kapea niin saattavat tulla sen takia?? Eli vois kokeilla jotain leveämpää jos joku osaa sanoa mitkä olis spessusta vielä leveämpiä ja pitäis kyllä olla iso kokoiset kengät muutenkin...

Samu Ilonen
20.07.2011, 09.00
Bont:in normaalilesti on selvästi levempi kuin esim normaali Sidi. Wide-lesti taas on jo tosi leveä...

FatLady
19.09.2011, 14.35
Viesti-ketjun aloittaneena pistetään vihdoin viimein muistaessani palautekin.

Kävin loppujen lopuksi ostaan Specialized -maantiekengät. Ihanne olisi vielä hiukan leveämmät, mutta kyllä nuo aivan toimivat ovat. Huomattavasti, huomattavasti paremmat kuin vanhat italialaiset ("pyöräilyn korkkarit"). Takana myös pari hiukan pitempää lenkkiä (145 & 250 km) eikä pikkuvarpaat mustuneet ;-)

Vastauksista kiittäen
FL

Petteri Ellilä
19.09.2011, 15.09
Pari kuukautta olen ajanut maantiellä noilla Spessun S-wörkseillä, ja vuoden verran vastaavilla maastopopoilla. Kummatkin ovat samaa kokoa, mutta maantiemalli tuntuu selvästi tilavammalta kuin maastokenkä, eli minun jalkaan varmasti riittävän leveältä. Sidin tekemiä hot-spotteja ei ole enää jaloissa ilmennyt. Spessun ainoa vika on että ne ei oo Sidit. ;)

niin jos saa tarkentaa, niin nimenomaan se toe box on spessuissa leveä ja korkea vs. Sidi.

jopo73
19.09.2011, 16.36
Mulla kanssa jalka on mallia räpylä, ja vielä korkea, mutta juurikin Sidin Megaan jalka suorastaan holahtaa ja kerrankin saa vetää kiristysnauhat tiukkaan. Menee myös paksumpi sukka väliin helposti näin syksyllä...pitää päivittää noi krossikengät kanssa jos niitäkin saisi megana. Niin ja Velosportista hain.

gts/R
21.09.2012, 18.04
Nostetaan vanha ketju kun liippaa läheltä. Nykyiset Shimpan M183N -maastokengät ovat liian kapeat. Kapeus ei tunnu varpaissa, vaan jalan ulkosyrjä kipeytyy eli kenkien pitäisi olla jalkaterän keskiosasta leveät.

Tämän ketjun perusteella vaihtoehtoina siis Spessun kengät (kaikkiko leveitä?) ja Sidin Dominator 5 mega, vai onko ensi vuoden mallistossa tulossa jotain uutta ja mielenkiintoista? Hakusessa siis semmoinen hyvätasoinen mono jolla pääsee lujaa :cool:

helah
02.10.2012, 18.26
Itselläkin on juuri tässä viimeisimpänä kuvatun kaltaisia ongelmia myöskin ja uusi maantiekenkäpari siksi hakusessa. Kaikki ennakkotiedot tulevan kauden malleista on aina tervetulleita. Entä mitenkäs noi SIDIn koot MEGA-malleissa menevät, cm-kokotaulussa tuntuu 47 vastaavan 28.5 cm kokoa, tarviiko sitä sitten vielä isomman, jos normaalisti sopii 28.5cm/44 tai 45 kengät?

kuovipolku
02.10.2012, 19.26
28,5 cm tarkoittaa tässä jalan mittaa, ei kengän kokoa. Eli jos laitat kantapään esim. ovenkarmia vasten ja mittaat (pisimmän) varpaankärkeen tai astut paperin päälle ja merkitset vastaavat paikat, saat cm-mitan jonka avulla pitäisi osua kohtalaisen oikeaan.

Mutta kenkäostoksilla mikään ei tietenkään voita omaan jalkaan kokeilemista. Hyvin sopiva ajokenkä on tunnetusti sen verran jämtisti istuva että IMHO oikeankokoisen kengän valinta onnistuu vain kun kokeilee myös kokoa (tai Sidllä puoli kokoa) pienempää ja suurempaa kenkää. Ja jos sinulle on yhtään mahdollista käydä Velosportissa, käynti ehdottomasti kannattaa (ja ne kengätkin kannattaa samalla ostaa mukaansa).

mutanaama
02.10.2012, 20.30
Velosportista lähti mullekin megasidit matkaan.

helah
03.10.2012, 13.50
28,5 cm tarkoittaa tässä jalan mittaa, ei kengän kokoa. Eli jos laitat kantapään esim. ovenkarmia vasten ja mittaat (pisimmän) varpaankärkeen tai astut paperin päälle ja merkitset vastaavat paikat, saat cm-mitan jonka avulla pitäisi osua kohtalaisen oikeaan.

Mutta kenkäostoksilla mikään ei tietenkään voita omaan jalkaan kokeilemista. Hyvin sopiva ajokenkä on tunnetusti sen verran jämtisti istuva että IMHO oikeankokoisen kengän valinta onnistuu vain kun kokeilee myös kokoa (tai Sidllä puoli kokoa) pienempää ja suurempaa kenkää. Ja jos sinulle on yhtään mahdollista käydä Velosportissa, käynti ehdottomasti kannattaa (ja ne kengätkin kannattaa samalla ostaa mukaansa).

Noniin näinhän sen ajattelin, joskus kävin mittauttamassa ilmaiseksi juoksuharrastuksen yhteydessä jalat ja tuo cm-mitta on yleensä ohjannut aika sopivaan kokoon, ainakin niistä on hyvä aloittaa sovittaminen. Ja kyllä se Velosporttiin täytyy itsekin suunnata kenkäostoksille kun taitaa se paras valikoima isoräpyläisille löytyä tosiaan juuri sieltä. Kiitoksia vinkeistä!

Theo
04.02.2016, 20.38
Palautellaan ikivanha topic takaisin. Tarvitsisi löytää uudet maantiekengät leveään jalkaan. Tällä hetkellä käytössä olevat Northwaven Sonic kengät saa ulkosyrjän puutumaan jo 70km kohdalla aivan liian pahasti. Ennen maastopolkimien kanssa oli käytössä Giro Privateer HV joka oli jo melkein tarpeeksi tilava mutta niissäkin jalkapöytä kärsi varsinkin pidemmillä reissuilla.

Onko kokemusta mistä lähteä kartoittamaan. Sidin Mega-Fit, Shimanon wide? Vai pitääkö vaan investoida vähän enemmän ja ostaa kerralla idosti uunin kautta muokattavat kengät?

mteebee
10.02.2016, 19.48
Allekirjoittaneella ollut Shimanoa ja Sidiä, mutta nykyiset Bontit on ihan omaa luokkaansa. Vähän työläät lämpömuokata, 5-6 kertaa jonka jälkeen olleet täydelliset. Halvimmillaan taitaa maksaa noin 150€ suomalaisessa kivijalkamyymälässä. Mutta ymmärrän kyllä niitäkin joille nämä ei käy, kenkä kun on periaatteessa hiilikuitukuppi ilman pehmusteita joten tuntuma on omanlaisensa.

stenu
10.02.2016, 20.38
Minulla on kokemusta vain maastokengistä, mutta niissä ainakin Giron HV:t ovat leveintä, mitä omiin räpylöihini olen löytänyt. Sidin Megat ovat selvästi kapeampia. Shimanoista ei ole kokemusta kuin jostain vuosikymmnen takaa.

kartsahoo
13.02.2016, 14.22
Shimanon leveälestinen R088(E) ratkaisi ainakin minulla jalkaterän puutumisen. Tähän auttaa tietysti myös se, että ajaa enemmän ja lakkaa parkumisen

J.Kottenberg
13.02.2016, 14.36
. Tähän auttaa tietysti myös se, että ajaa enemmän ja lakkaa parkumisen

Toi kyllä sitten vaatii sen että ei välitä vaikka tuntuu että jalkaterät on nuotiossa. Minulta ei onnistunut.

Asiallisesti puhuen, liian kapea ajokenkä johtaa helposti erilaisiin kiputiloihin sun muihin ongelmiin. Sanoisin että jos tuntuu oikeasti että kenkä puristaa sivusuunnassa jalkaterää niin paremmin sopivaa kenkää kannattaa todellakin alkaa etsiä. Voi nimittäin käydä niin että tulee sen verran taukoa ajamiseen että sitten on varmasti aikaa etsiä niitä kenkiä. Samalla voi tulla tutuksi särkylääkkeetkin, samoin kuin katkonaiset yöunet.

Jonkun kuukauden kuluttua voi sitten mieleen muotoutua ajatus että olisi ne paremmat kengät pitänyt hankkia ja vaikka ne olisi olleet vähän kalliimmatkin niin hinta olisi ollut halpa verrattuna seurauksiin.

kartsahoo
13.02.2016, 17.30
Oikeesti se on juuri niin kuin yllä sanotaan. Siksi en lopettanut parkumista vaan ostin leveälestiset. Mutta kun isot pojat aina kehottaa olemaan parkumatta ;)

Theo
17.02.2016, 21.06
Kiitos vinkeistä! En ajatellut itsekään lopettaa itkemistä. Ei kai harrastajapyöräilyn tarvitse olla pelkkaa tuskaa..

Sidit siis voi jo tässä vaiheessa unohtaa ja käydä koittamassa Shimanoja. Onko kenelläkään tietoa myykö pääkaupunkiseudulla yksikään liike Giron kenkiä? Pelagolla on jotain spd-malleja mutta maantieversioita ei tunnu googlen avulla löytyvän

PekkaO
20.02.2016, 11.40
En minä kyllä Sidejä kokeilematta unohtaisi. Mulla on pahoja jalkaterän puutumisongelmia, mutta Sidit toimivat. Komerossa roikkuu turhan monia huonommin toimivia muun merkkisiä. Itse asiassa Sidit toimivat niin hyvin, että kesällä ohuilla sukilla menee normimalli, keväällä ja syksyllä Mega. Cycling Plussan kenkätestissä valittivat normi-Sideistä, että ovat liian leveät testaajien jaloille. Se on hyvä merkki, kun brittiläisten jalkoja evoluutio ei ole kehittänyt hangen päällä kävelyyn. Mutta kokeilla kannattaa. On jalkakohtaista, mistä kiristää.

häggens
20.02.2016, 13.34
Itse löysin avun aikoinaan alunperin laskettelumonoihin teetetyistä (lue: liikkeessä lämpömuotoillut) jäykistä pohjallisista. Ne levittivät jo melko leveitä Bontragereita, jolloin saatiin kunnon "räpylä".

Tällä kombinaatiolla loppui sisäsyrjän kipuilu kerralla. Toki pitää kiristäminen tehdä pikkuhiljaa lenkin alkupuolella.