Näytä tavallinen näkymä : Täpäri vai läskipyörä maastonöösille?
Sairauslomalla on aikaa speksailla tulevaa kalustoa, ja otsikon mukainen kysymys on pyörinyt mielessä jo kauan. Olen viime vuodet ajellut maantietä ja vähän cyclocrossia, mutta silti jonkinlainen palo metsään on ollut aina. Muutamia vuosia sitten minulla oli takajäykkä Cube, jolla tuli ajeltua pääasiassa teitä pitkin.
Läskipyöräinvaasion myötä tuli melko kova kuume hankkia itsellekin sellainen. Vielä ei hankinta ole kuitenkaan mitenkään konkretisoitunut, sillä täpäriäkin on aina tehnyt vähän mieli. Oikea vastaus alkuperäiseen kysymykseen on siis 'molemmat'. Se ei nyt kuitenkaan ole ollenkaan vaihtoehto, sillä sattuneesta syystä hankintalistalla on myös maantiekilpuri.
Seuraavassa kuitenkin melkolailla mututuntumalta heiteltyjä plussia ja miinuksia kyseisistä pyörätyypeistä.
Täpäri:
+ kevyempi
+ mukavampi (ehkä)
+ tehokkaampi
+ teknisempi
+ urheilullisempi
- enemmän liikkuvia osia -> enemmän säätöä -> vähemmän aikaa ajamiseen
- kalliimpi
+/- enemmän päivitys-/kevennyskohteita
? yleiskäyttöisyys
Läskipyörä:
+ halvempi
+ hauskempi
+ harvinaisempi
+ huoltovapaampi
+ retkipyöräilyoptio
- painavampi
- vähemmän lenkkipyörä ?
- surkea kestopäällysteellä (onko?)
? yleiskäyttöisyys
Siinä jotain mieleen tulleita juttuja, joita voitte lisäillä. Vähän tuo listaus puoltaa läskipyörää, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Ehkä suurin läskipyörää puoltava tekijä on tuo huolto- ja säätövapaus. Eli pitääkö täpäreissä olla alinomaa ruuvaamassa iskarien säätöjä ja pumppaamassa paineita kohdilleen? Entä miten paljon iskarit ja linkut vaativat huoltoa? Työkalut ym. kyllä pysyvät hyppysissä, mutta sitä kuuluisaa aikaa on pienten lasten isällä aika rajallisesti.
Tiedän, että monelle tulee nyt mieleen ehdottaa myös jäykkäperää, täysjäykkää, kaksysiä, sinkulaa ynnä muita vastaavia. Älkää vaivautuko. Ja krossari minulla siis on jo. Ja sitten vielä: jos päädyn täysjoustoon, niin valintani on Giant Trance.
hannupulkkinen
19.06.2011, 18.22
Jos ajat talvella niin osta läskipyörä. Niin ja nimenomaa moottorikelkkareittejä ja hankikantoja.
greenman
19.06.2011, 18.30
Mielestäni aika hyvin kootut ominaisuudet.
Täpärissä on kyllä enemmän huollettavaa. Tämäkin vaihtelee varmasti paljon merkkikohtaisesti. Ei sitä nyt kuitenkaan joka lenkille tarvitse mitenkään räpelöidä.
Läskipyörä ei välttämättä ole huono kestopäälysteellä. Sopivilla paineilla rullaa yllättävän kivasti. Kokemusta on. Varmasti ainakin yhtä hyvin kuin täpäri rullaisi. Ehkä paremmin.
Talvella en tainnut ajaa yhtään lenkkiä täpärillä.
Läski on kyllä huoltovapaampi, mutta koostuu aika pitkälti erikoisosista, joiden saatavuus on monesti vaikeampaa.
Yleiskäytöisyydestä ääni menee ehdottomasti läskipyörälle.
sakuvaan
19.06.2011, 20.29
Siinä jotain mieleen tulleita juttuja, joita voitte lisäillä. Vähän tuo listaus puoltaa läskipyörää, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Ehkä suurin läskipyörää puoltava tekijä on tuo huolto- ja säätövapaus. Eli pitääkö täpäreissä olla alinomaa ruuvaamassa iskarien säätöjä ja pumppaamassa paineita kohdilleen? Entä miten paljon iskarit ja linkut vaativat huoltoa? Työkalut ym. kyllä pysyvät hyppysissä, mutta sitä kuuluisaa aikaa on pienten lasten isällä aika rajallisesti.
Sen jälkeen kun miellyttävät paineet iskareissa löytyy niin ei, omaan ilmakeulaan en ole koskenut paineiden osalta kohta neljään kuukauteen.
Linkut on vaihteleva käsite, riippuu pöörästä, trancessa niitä laakereita tais olla iso kasa, ei niitä pidä eikä oikeestaan voi ees hiplata mitenkään periaatteessa aja niin kauan kunnes alkaa olla klappia/narisee -> laakerit vaihtoon, rasvanipoilla olevat liukulaakerit sit erikseen (esmes joissain bansheessa on moiset).
Ainoa vakituinen huolto mitä ite teen iskareille useasti on silikonirasvalla liukuputkien ja pölystefojen putsaus, rasvaa keulaputkiin, pari pumppausta ja pyyhkii paskat pois -> keula pysyy puhtaana, rasva nostaa paskan pois pöläreistä ja kitka pienenee kun siellä on vähän silikoonia liukastamassa.
Hyvä lista.
Pari huomiota vielä:
Täpäri ei missään nimessä vaadi jatkuvaa huoltoa. Iskarin ja keulan huolto kerran vuodessa ja liukupinnat kannattaa vähän puhdistaa ja voidella, mutta ei siinä paljon muuta ole. Paineet täytyy toki silloin tällöin tarkistaa, mutta kerran kuukaudessa pitäisi riittää.
Jos haluaa ajaa maratoneja ja pitkiä tapahtumia (pitkä Tahko), täpäri on ainoa järkevä vaihtoehto näistä.
Retkeilyyn paksupyörä on mielestäni paljon parempi vaihtoehto (Reputon Retkeily™ ja lumipyöräily).
Minulla on kyllä sekä että.
force115
19.06.2011, 21.48
Itsekkin aina välillä miettinyt paksupyörän ostoa ja on sellaista tullut hieman kokeiltua tosin vain kadulla. Mutta millainen paksupyörä on ajaa näin kesällä tuolla jollain juurakko pätkällä? Kuinka paljon ne kumekset tasoittavat menoa, esim verrattuna perus jäykkäperäiseen maasturiin?
Itsellä on tällä hetkellä täpäri (juurikin se trance) ja aina välillä olen miettinyt pyörän korvaamista paksupyörällä. En kilpaile vaan ajelen vain omaksi iloksi, täpäri on sen takia että se säästää mukavasti selkää ja on vain niin mukava ajaa verrattuna jäykkäperäiseen. Joten mites tällaiseen tapaukseen sopisi fatbike?
...
Joten mites tällaiseen tapaukseen sopisi fatbike?
Paksut kumit tasoittavat menoa aika paljon, tiettyyn pisteeseen saakka. Nopeassa vauhdissa vaimennuksen puute huomaa, ja pyörä rupeaa pomppimaan, tai lyö vanteelle jos on vain vähän ilmaa renkaissa.
Verrattuna jäykkäperäiseen paksupyörä on paljon mukavampi, ja jostain syystä vaan niin hauska ajaa.
force115
19.06.2011, 22.28
Paksut kumit tasoittavat menoa aika paljon, tiettyyn pisteeseen saakka. Nopeassa vauhdissa vaimennuksen puute huomaa, ja pyörä rupeaa pomppimaan, tai lyö vanteelle jos on vain vähän ilmaa renkaissa.
Verrattuna jäykkäperäiseen paksupyörä on paljon mukavampi, ja jostain syystä vaan niin hauska ajaa.
Niin parastahan se olisi kun pääsisi testaamaan itse maastossa miltä se tuntuu ajaa. Mietityttää vaan miltä se juurakkoinen polku tuntuisi tuollaisella ajaa verrattuna tuohon omaan täpäriin ja saahan noihin vielä pistetty jousto satulatolpan tuomaan lisämukavuutta.
Tuossa yksinkertainen tekniikka ja mahdollisuus ajella mukavasti talvella vain houkuttelee, paras olisi tietenkin täpäri + paksupyörä mutta budjetti ei anna periksi.
Kiitoksia vastauksista.
Talvellakin tulee ajettua ihan reilusti, joten sekin kyllä puoltaa läskiä. Miten muuten vaikuttavatko pakkaskelit iskareiden/linkkujen toimintaan?
Hyvä kuulla ettei täpärikään sen ihmeemmin säätöä ja huoltoa vaadi. Palaan kuitenkin tuohon listani plusmiinus-kohtaan. Nimittäin, jos hankkisin täysjouston, niin todennäköisesti ostoskoriin päätyisi melko edullinen versio. Tulevaisuudessa siis riittäisi päivitettävää ja kevennettävää. Ei kai sitä pakko päivitellä olisi, mutta tunnen kyllä itseni. Yksittäistapausesimerkki eli rengastus: etenkin 26-tuumaisia maastonakkeja on tarjolla hirveä määrä. Ja siihen vielä päälle tubelesit ja litkut ynnä muut - taas aika raju säätökohde. Läskin tapauksessa erilaisia kumeja taitaa markkinoilla olla 2 tai 3. Fatbiken kiekkojakaan ei varmaan tule ihan heti mieleen päivittää. Paitsi että eikös läskin saakin muutettua toisilla kiekoilla täysjäykäksi 29:ksi?
Entäpä sitten ajo-ominaisuudet? Onko paikkoja, jonne ei jommalla kummalla pääse tai ei tee mieli mennä? Lumiolosuhteet ja hankikanto ovat varmaan vain läskipyörän heiniä, mutta entä toisinpäin. Haastavammat ylämäet menevät varmaan paremmin täpärillä? Kumpaisellakaan pyörätyypillä en siis ole ikuna ajanut. Ja nyt ei edes koeajo käsi paketissa onnistu.
Läski on nyt kyllä selkeässä johdossa. Lisäplussana siinä on vielä lastenistuimen kiinnitysmahdollisuus. Peräkärryn sentään varmasti saa kumpaan vaan? Sitten vielä: jos hommaankin täpärin, niin läskipyöräkuume ei varmaan ainakaan paljoa laske. Tietty, jos onnistuisi löytämään sopivan käytetyn täpärin... noin M-koossa...
hannupulkkinen
20.06.2011, 12.06
Joka tapauksessa enemmin tai myöhemmin on molemmat tallissa ja luulen, että varsinkin jos eka hankinta on läskipyörä.;)
Joka tapauksessa enemmin tai myöhemmin on molemmat tallissa ja luulen, että varsinkin jos eka hankinta on läskipyörä.;)
Olen samaa mieltä Hannun kanssa. Täysjoustoinen maastopyörä kuntoiluun ja sitten se "fat bike" fiilistelyyn.
force115
20.06.2011, 12.13
Tehdään kuule orcatri niin, että hommaan läskipyörän ja jos se hoitaakin meikäläisen maastoajelut ostat tuon meikäläisen trancen (on muuten m-kokoinen) pois kuleksimasta;) Ei vaan itseäkin kuumottelee tuo läskipyörä, kukas antaa sellaisen testattavaksi täällä Tampereen lähettyvillä.
Paitsi että eikös läskin saakin muutettua toisilla kiekoilla täysjäykäksi 29:ksi?
Kyllä. Toteutustapa vaihtelee muistaakseni, merkin mukaan, joko sovittimella tai suoraan.
Entäpä sitten ajo-ominaisuudet? Onko paikkoja, jonne ei jommalla kummalla pääse tai ei tee mieli mennä? Lumiolosuhteet ja hankikanto ovat varmaan vain läskipyörän heiniä, mutta entä toisinpäin. Haastavammat ylämäet menevät varmaan paremmin täpärillä? Kumpaisellakaan pyörätyypillä en siis ole ikuna ajanut. Ja nyt ei edes koeajo käsi paketissa onnistu.
Tykkään läskin ominaisuuksista varsinkin märällä. Pito tuntuu lähes loputtomalta, mutta sitten kun lipsuu, niin se tapahtuu todella ennustettavasti. Meno on tietenkin huomattavasti rauhallisempaa renkaiden koon takia. Läskillä ei houkuta mennä kovin juurakkoisille poluille ja aavistuksen hirvittää ajatus terävistä kivikoista.
Veikkaan kyllä että toisinpäin. Mutta yhtä kaikki tulos lienee lopulta tuo että molemmat löytyy.
Olen samaa mieltä Hannun kanssa. Täysjoustoinen maastopyörä kuntoiluun ja sitten se "fat bike" fiilistelyyn.
Tämä kommentti kyllä nosti täpärin osakkeita hurjasti. Olen ehdottomasti enemmän kuntoilija- kuin fiilistelijätyyppiä. Lisäksi kyllä se täpärin teknisyys ja urheilullisuus kiehtoo. Ja siinä säätämisessä, huoltamisessa ja speksailussakin huono puoli on vain nykyisen elämäntilanteen rajalliset ajankäyttömahdollisuudet.
Tämä kommentti kyllä nosti täpärin osakkeita hurjasti. Olen ehdottomasti enemmän kuntoilija- kuin fiilistelijätyyppiä.
Ostin keväällä maantiepyörän kaveriksi Giant Anthemin. Olin aiemmin ajanut maastossa vain vanhalla 26" jäykkäperällä, ja Anthem oli hurja parannus. Läskipyörää minun on vaikea kuvitella varsinaisesti muuna kuin tekniikkaleluna tietyillä sopivilla poluilla. Kivikkoisille poluille en sillä lähtisi.
Keventely ja hifistely ei ole maastossa mitenkään tarpeellista, itse ainakin nöösinä huomasin että kun pyörä sallii ne pahemmat polut niin sitä alkaa yllättäen äkkiä kaipaamaan raskaampia kumeja, isompaa joustoa ja järeämpää kalustoa. Tuosta Giant Trance (http://www.bikestore.cc/giant-trance-2011-p-149536.html) ja 2.4 leveät Rubber Queenit alle niin ei kaipaa enää läskipyörää.
Pugsley löytyy Liedosta ja sitä saa koeajaa heti kun pystyt :)
Sairausloma ja pyöränhankintapähkäily jatkuvat edelleen. Tällä hetkellä, yllätysyllätys, täysjousto on johdossa. Syinä ovat jo mainittu urheilullisuus sekä uutena syynä hankinnan helppous ja kenties nopeuskin fatbiken hankintaan verrattuna. Ehkä painavin syy on se, että lenkkipyörää tässä ollaan hankkimassa. Retkeily-/fiilistelypyörä hommataan sitten joskus jos hommataan.
Tuosta Trancesta sen verran, että mahtaakohan M olla sopiva koko tällaiselle 175 senttiselle pitkäjalalle ja -kädelle?
Tuosta koosta on vaikea arvata etukäteen, jos ei maastoa ole tullut ajettua, eikä ole mitään verrokkia. Kokeilu taitaa olla ainoa lääke, makujakin kun on niin erilaisia. Mulla on pituutta 194 cm, gibbonin kädet mutta perisuomalaiset persjalat sisämitan ollessa vain 89. Päädyin Giantin Reignin kanssa yllättäen L-kokoon, enkä ole sitä katunut. Tosin suurin osa nettipyöräilijöistä voi aukottomasta paperilla todistaa minun olevan väärässä:rolleyes:
sakuvaan
06.07.2011, 12.48
Sairausloma ja pyöränhankintapähkäily jatkuvat edelleen. Tällä hetkellä, yllätysyllätys, täysjousto on johdossa. Syinä ovat jo mainittu urheilullisuus sekä uutena syynä hankinnan helppous ja kenties nopeuskin fatbiken hankintaan verrattuna. Ehkä painavin syy on se, että lenkkipyörää tässä ollaan hankkimassa. Retkeily-/fiilistelypyörä hommataan sitten joskus jos hommataan.
Tuosta Trancesta sen verran, että mahtaakohan M olla sopiva koko tällaiselle 175 senttiselle pitkäjalalle ja -kädelle?
Jos giantti pitää olla osta mieluummin Reign, enemmän joustoa = parempi. :)
Itsekin olen tässä hieman Trancen ja Reignin välillä pähkäillyt. Reign kyllä houkuttelisi, mutta onkohan se 150mm joustoa jo lounaisrannikon poluille ihan liikaa? Juurakoita ja kiviä täällä tosin riittää ja pidempi jousto ehkä hellisi selkävaivaista enemmän. Bikeplanetilla ei Reigniä ollut edes mallistossa, mahdetaankohan sitä tuoda edes maahan. Kokeilemaan kun olisi kiva päästä.
Jepulis. Eli täpäri meni sitten hankintaan. Nyt tallissa on tuliterä Trance X3. Pari lupaavaa käytettyä meni ikävästi sivu suun, joten ammattiapuun oli turvauduttava. Mahdollinen läskin hankinta siirtyy nyt sitten noin parilla vuodella, sillä seuraavana ostoslistalla on maantiepyörä ja uusia fillareitahan ei osteta kuin yksi kalenterivuodessa.
Lepi: Kyllä Reiskaa Suomeen saa. YV:tä mulle, niin saatan pystyä kertomaan lisää.
Läski on kyllä huoltovapaampi, mutta koostuu aika pitkälti erikoisosista, joiden saatavuus on monesti vaikeampaa.Erikoisosiksi voidaan ehkä luokitella vanteet, renkaat ja ehkä keskiökin, mutta kaikki muu on kyllä ihan sitä peruskamaa ainakin Pugsleyn kohdalla!
Itsellä on tällä hetkellä täpäri (juurikin se trance) ja aina välillä olen miettinyt pyörän korvaamista paksupyörällä. En kilpaile vaan ajelen vain omaksi iloksi, täpäri on sen takia että se säästää mukavasti selkää ja on vain niin mukava ajaa verrattuna jäykkäperäiseen. Joten mites tällaiseen tapaukseen sopisi fatbike?Mulla tulee jäykkäperäisellä (sinkulalla) parin tunnin maastoajon jälkeen selkä kipeäksi, mutta läskipyörällä tätä ongelmaa ei ole ollut.
On tuo läskipyörä vaan sen verran hauska peli, että eipä ole tullut tänä vuonna ajettua täpärillä metriäkään. Kaikki muutkin fillarit on jääny aika vähälle käytölle.
Tätä samaa aihetta tässä on tullut pohdittua tässä kuumeisesti ja goolatessa tämä vanha ketju tuli vastaan.
Tässä oli melkein samoja aiheita pohdittu kun ite puntaroin-
Onko nuo läskit kehittyneet tässä neljässä vuodessa niin että soveltuvat muuhunkin kuin "tekniikka leluiksi" ja reputtomaan retkeilyyn?
Onko alkuperäiset orcatrin esittämät + ja - vielä ajankohtaisia?
Ja mites noi täpärit on toimineet tavella?
Tekeekö joustokeula ja kokonaisuutena kevyemmät läskit soveliaaksi vauhdikkaampaan ajoon?
-Vitsku
mutanaama
07.07.2015, 00.24
Katsotaanpa tämän päivän mittapuun mukaan:
Täpäri:
+ kevyempi (ei tasan ole)
+ mukavampi (ehkä jossain poikkeustapauksessa)
+ tehokkaampi (no ei nyt sitäkään)
+ teknisempi (kyllä, hyvässä ja pahassa)
+ urheilullisempi (mutsis on)
- enemmän liikkuvia osia -> enemmän säätöä -> vähemmän aikaa ajamiseen (no ei nyt niinkään, speksaus on osa lajia)
- kalliimpi (eipä juuri enää)
- Enemmän rikkoutuvia ja kuluvia osia. Nicolain kaikki lakrut on vaihdettu ainakin kahdesti kolmen vuoden aikana, ja niitä sai olla säätämässä "jatkuvasti". Cubeen ne vaihdettiin kanssa kahdesti kahden vuoden aikana. Iskareiden huoltoväliksi väitetään paria sataa tuntia, mulla se tulee täyteen noin puolessa vuodessa, ja talveksi pitää vaihtaa luirummat litkut...
+/- enemmän päivitys-/kevennyskohteita (njaa ei oikeestaan)
? yleiskäyttöisyys (juuei ole ei)
Läskipyörä:
+ halvempi (ei ole)
+ hauskempi (jollekin on jollekin ei)
+ harvinaisempi (no vielä hetken)
+ huoltovapaampi (ehdottomasti)
+ retkipyöräilyoptio ( voi sitä tehdä täpärilläkin, mutta tällä mennään minne vaan)
- painavampi (mutsis on, mun täpäri painaa noin 15 kg, ja läski alle 12kg)
- vähemmän lenkkipyörä ? (10h viikossa maastoa käy musta lenkkeilystä)
- surkea kestopäällysteellä (onko?) (no ei niin surkee kuin luulisi, renkaista kiinni)
? yleiskäyttöisyys, Mulla makaa täpäri varastossa ja kaikki ajot teen läskillä.
Johan jäykällä läskillä voitettiin tahkon 180km muutama vuosi sitten. Meidän kimppalenkeillä ei juuri eroa huomaa, se on 100% kuskista kiinni. Läskikuskeista osa ajaa täysjoustoläskillä, osalla juustoa vain edessä ja jotkut ajaa täysjäykällä. Mukana on usein 29" 26" ja 27,5" jäkäreistä täpäreihin.
Mua ainakin 170mm täpäristä siirtyminen täysjäykkään kehitti kuskina jonkin verran, kun joutuu elämään satulan päällä ihan toisella tavalla. Nyt kun ajaa täpärillä se tuntuu jotenkin turhalta, että miksi se kivi tossa edessä ei sais tuntua.
Jos ajaa hitaasti ja ei ihan järkyttävän pitkiä teknisiä lenkkejä niin läskillä pärjää ihan siinä missä täpärilläkin. Taas jos alamäet ovat maastopyöräilyn suola niin läskillä pettyy pahemman kerran. Kyllä läskilläkin pääsee suht kovaa mutta meno on hirveää rytyyttämistä ja pomppimista pitkin poikin. Täpärillä saa paljon helpommin sellaisen mukavan soljuvan rytmin ajamiseen ja kaikki onnistuu kuin leikkiä vain. Lisäksi itse en jaksa kuutta tuntia jumpata ylös alas satulasta joka kiven ja juuren takia, pitkä joustoisella täpärillä voi jurnuttaa satulasta pikku esteiden yli, mikä säästää varsinkin ylämäessä voimia.
Talvella taas läski on ihan ylivoimainen.
Ihan sama kumman ostat ensin molemmat hankit kuitenkin ennen pitkää :D Mulla makaa läski miltei koko kesän käyttämättömänä ja täpäri taas talven. Jäykkäperäsellä kapee renkasella käyn korkeintaan terasilla kaljalla ja talvella jotain hyötyajoa :D
Läskimasa
07.07.2015, 01.56
Jos arpoo täpärin ja läskin välissä, eikä kahta viiti/pysty ostamaan/pitämään niin olisko oikea vastaus täpäriläski vai läskitäpäri? Vaatii vaan +4k€ budjetin ja saa kaupan päälle läskiin täpärin kuluvat ja huoltoa vaativat palikat.
http://foesracing.com/bikes/wp-content/gallery/foes-mutz/FoesMutz2015Front-angle1sm.jpg
Vähän sama asia kuin offroad, toiset kyntää hitaasti suon pohjia myöten jolloin jousituksella ei oo paljoo muuta väliä kun että kestää, toinen saman lajityypin ääripää on aavikkorallit joissa pitää auton kestää 20 metrin loikkia ja olla hallittavissa koko ajan. Että kumpaako sitä haluaa harrastaa, suohon/hangille riittää jäykkä läski, alamäkeen kivikkoon ja juurakkoon syöksyjille täpäriläski. Tietysti välimuotojakin on ja joustokeula läskiin vois olla silloin kultainen keskitie.
Sanoisin että kannattaa kokeilla ennen ostopäätöstä jos (ja kun) se on mahdollista kummasta enemmän tykkää. Mielipiteitä on moneksi.
Mutta jos pitää ostaa kokeilematta niin sitten läski, koska siitä pitää luultavammin enemmän.
Lisäksi itse en jaksa kuutta tuntia jumpata ylös alas satulasta joka kiven ja juuren takia, pitkä joustoisella täpärillä voi jurnuttaa satulasta pikku esteiden yli
Meinaatko että jaksat sitten istua koko kuusituntisen?
Meinaatko että jaksat sitten istua koko kuusituntisen?
Kyllä Vuohi on tuossa totuuden jäljillä. Tietysti on paljon alustasta kiinni miten läski menee, mutta onhan nuo ihan eri vehkeitä. Ittellä oli sama pohdinta ja läskiin päädyin perusteina huoltovapaus ja monipuolisempi liikunta pakollisen jumpan muodossa, sekä pehmeät kelit.
brilleaux
07.07.2015, 08.22
Jos ajaa hitaasti ja ei ihan järkyttävän pitkiä teknisiä lenkkejä niin läskillä pärjää ihan siinä missä täpärilläkin. Taas jos alamäet ovat maastopyöräilyn suola niin läskillä pettyy pahemman kerran. Kyllä läskilläkin pääsee suht kovaa mutta meno on hirveää rytyyttämistä ja pomppimista pitkin poikin. Täpärillä saa paljon helpommin sellaisen mukavan soljuvan rytmin ajamiseen ja kaikki onnistuu kuin leikkiä vain.
Esitän eriävän mielipiteen. Oon ajanu täpärillä kai viimeiset 10-15vuotta, sitä ennen jäykkäperällä. Maastopyöräilyä kaikenmaailman
kulkineilla on takana kai 20-25 vuotta.
Mulle alamäet on yksi suola, ja niitä paukuttaa läskillä ihan siinä kuin täpärilläkin. Toki eri tekniikalla ja huomattavasti suuremmalla funfactorylla. ;)
Mitä tulee aiemmin mainittuihin juurakoihin, sielläkin läski on kuin kotonaan.
Kyse on jälleen uuden ajotekniikan opettelusta.
Mulle läski on paras yleispyörä, muita ei enää tallissa ole. Ja luulen ettei tule, näillä näkymin.
Tai no onhan mulla vanha Trekki työmatkoille, sekin varkaiden takia. Jos työpaikalla olisi asiallinen pyöräparkki olis läski myös työmatkakulkineena.
Mitä Tahkoon tulee, tänä vuonnakkin nähtiin läskillä melko kovia suorituksia.
Itse ajoin läskillä eka kertaa. Ja hauskin Tahko ikinä.
Läski vaan on hauskin pyörä. Ja ajamisen hauskuudesta tässä on kyse. Mulle. :)
En muista harrastamiseni aikana nauttineeni pyöräilystä yhtä paljon kuin nyt.
Edit: Ja Mutiksen postaus täyttä asiaa.
Tuota läskin toimivuutta kivikossa/juurakossa voisi kuvailla siten, että kyseessä on 50mm joustava täysjousto missä ei ole vaimennusta ollenkaan vaan pelkästään se vieteri osuus iskunvaimentimesta. Tämän seurauksena se toimii loistavasti hitaassa vauhdissa kun täysjouston vaimennettu jousitus ei ole tarpeeksi herkkä. Toisaalta sitten kun on vähän enemmän vauhtia tai isompia esteitä niin tulee ongelmia. Tai jos ei nyt ongelmia niin ainakin enemmän työtä ja inputtia kuskille.
Itsellä ehkä vertailutilanne on tosin vähän erilainen kun olen tottunut ajamaan pitkäjoustoisilla enduro-pyörillä, joku 100mm xc-täpäri ei välttämättä ole sen mukavampi kuin läski. Sama koskee tietenkin tuota alamäen laskemista.
brilleaux
07.07.2015, 09.51
Tuota läskin toimivuutta kivikossa/juurakossa voisi kuvailla siten, että kyseessä on 50mm joustava täysjousto missä ei ole vaimennusta ollenkaan vaan pelkästään se vieteri osuus iskunvaimentimesta. Tämän seurauksena se toimii loistavasti hitaassa vauhdissa kun täysjouston vaimennettu jousitus ei ole tarpeeksi herkkä. Toisaalta sitten kun on vähän enemmän vauhtia tai isompia esteitä niin tulee ongelmia. Tai jos ei nyt ongelmia niin ainakin enemmän työtä ja inputtia kuskille.
Itsellä ehkä vertailutilanne on tosin vähän erilainen kun olen tottunut ajamaan pitkäjoustoisilla enduro-pyörillä, joku 100mm xc-täpäri ei välttämättä ole sen mukavampi kuin läski. Sama koskee tietenkin tuota alamäen laskemista.
Kuten myös kevyemmällä kuskilla paluuvaimennuksen tarve on pienempi/olematon.
Painan alle 70kg. ;)
XC-täpärillä en juuri ole ajellut. Enemmänkin pidempijoustoisilla. Viimeisin oli banshee Rune V2. Yhtä kivuttomasti toi läski etenee.
Ja edelleen hauskemmin. :D
Enemmän työtä ja inputtia kyllä. Mä en halua istua sohvalla kun ajan, pitää olla jotain tekemistäkin. ;)
Kuten Mutis osuvasti sanoi; "miksi se kivi tossa edessä ei sais tuntua."
Keskiäkäinen lohjalainen
07.07.2015, 10.08
XC-täpärillä en juuri ole ajellut. Enemmänkin pidempijoustoisilla. Viimeisin oli banshee Rune V2. Yhtä kivuttomasti toi läski etenee.
Ja edelleen hauskemmin. :D
Enemmän työtä ja inputtia kyllä. Mä en halua istua sohvalla kun ajan, pitää olla jotain tekemistäkin. ;)
Kuten Mutis osuvasti sanoi; "miksi se kivi tossa edessä ei sais tuntua."
Virallinen Totuus tästä XC-täpäri vs. (Etujousitettu) Läski -dilemmasta on luvassa parin viikon päästä, jahka saan Nerve AL 29:n takaisin kuntoon ja Upseljooni tuo Dude CF 9.0:n pihaan :-)
Testimaasto on mäkistä, kovapohjaista ja nopeaa Lohjanharjua, joka jo tiedetään optimaaliseksi XC-täpärille. Jos Dude kepittää tuossa ympäristössä Nerven, olen ihmeissäni. Märällä kelillä ja erityisesti talvella Duden tietysti pitäisi olla aivan omaa luokkaansa. Siksi sen tilasinkin.
Sulla pitää ostaa semmoinen teräsrunkoläski jossa runko toimii paluuvaimennuksena niin kuin sillä yhdellä sankarilla täällä :rolleyes:
Läskistä puuttuu sen paluuvaimennuksen lisäksi menovaimennus, mikä rokottaa tuota kovempi vauhtista alamäen laskettelua. Jos on sellaiset sopivan mukavat maastopaineet menee kovassa vauhdissa kaikki vähänkään isompi töyssy vanteelle ja taas jos pistää sellaiset paineet ettei hakkaa vanteelle niin hitaassa vauhdissa meno on melko jäykkää. Tietenkin tubeless auttaa tuohon sen verran ettei kumit puhkea vaikka vähän käy vanteella mutta joku raja siinäkin on mitä paikat kestää.
Juha Jokila
07.07.2015, 12.40
Tämä läski vs. täpäri edut riippuu tietysti paljolti maastosta ja varmaan kuskistakin. Viime kesä meni läskillä ajellessa ja molemmat täpärit seiso varastossa. Tänä kesänä ajanut taas molemmilla täpäreillä jokseenkin puoliksi ja aina silloin tällöin käyny koittamassa vähän läskiä. Hauskinta on pitkäjoustoisella täpärillä ja nopeinta lyhytjoustoisella. Ja läskillä - no joo, rikkinäisillä pitkospuilla helpoin ajaa ja muutama irtokivinousu menee ylös, joissa normikumit ruopasee helposti.
No nyt on itelle jotenkin avartavia kokemuksia luettavana, kiitoksia niistä.
Lohjan testiajoraportti kiinnostaa kovasti. Toki oman kulkineen toimitus voi olla samoja aikoja.
Aiheeseen liipaten, havaitsin jossain että blutoa on RL ja RCT3 malleina. Mikä näiden ero on?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.