PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepedaalit ja -klossit

ärjy
19.06.2011, 12.48
Olen ajellut pari vuotta Campan Chorus-pedaaleilla, mutta haluaisin niiden tilalle paremmat.

Nykyiset polkimet vaativat öljyämistä ennen jokaista lenkkiä, jotta jousen kitinä pysyy aisoissa. Lisäksi Campan klossia on mahdotonta asentaa kenkään tarpeeksi taakse, joka aiheuttaa jalan puutumista ja kipeytymistä pidemmillä lenkeillä.

Klossiongelman ei pitäisi johtua kengistä, koska sama ongelma on tullut eteen sekä Shimanon että Specializedin kengillä. Toisaalta esim. Crank Brosin Eggbeaters-pedaalien klossit on aina saanut hyvään asentoon tarpeeksi taakse maastokengillä.

Löytyykö maantiepuolelta polkimia, joiden klossit asentuvat helposti taka-asentoon maantiekengässä? Plussaa olisi tietysti jos pedaalit eivät olisi kovin kitinäherkät. Viimeinen vaihtoehto olisi tietysti siirtyä käyttämään maastopolkimia maantiepyörässä.

nure
19.06.2011, 14.20
Kitinä johtuu todennäköisesti siitä sun öljyämisestä, olet liuottanut vaseliinit pois laakereista... Pura ja voiteleJos maastopolkimet auttaa niin siirry niihin mutta onko kekäsi tarpeeksi kovapohjaiset sillä ei yleensä asento aiheuta puutumista vaikka onkin mahdollista...

Samu Ilonen
21.06.2011, 08.42
Jos ne kengät on oikeaa kokoa? ("kasvunvaraa" ei saa olla senttitolkulla) Niin aika usein klossit laitetaan lähinnä etuasentoon, ei taakse. Ainakin Speedplay:t.

ärjy
22.06.2011, 00.18
Jos ne kengät on oikeaa kokoa? ("kasvunvaraa" ei saa olla senttitolkulla) Niin aika usein klossit laitetaan lähinnä etuasentoon, ei taakse. Ainakin Speedplay:t.

Shimanon kengät olivat liian kapean lestin vuoksi numeroa liian isot. Tästä syystä klossit olivat niin paljon etuasennossa, että jalat kipeytyivät tosi nopeasti.

Specializedin kengät ovat oikeaa kokoa ja klossit saa niihin jo sen verran hyvään asentoon, että olen pari kesää käyttänyt niitä. Tosin sellainen tunne jää vielä, että pari milliä pitäisi saada klossia taaksepäin.

Näemmä Speedplayn klosseihin saa adapterin juuri tätä ongelmaa varten: http://cyclefitlondon.blogspot.com/2010/11/trek-fit-ambassadors.html.

elcondorpasa
22.06.2011, 08.52
Vähän samaan aiheeseen liittyen: mahtaako jossain poljin/klossi-yhdistelmässä olla reilusti varaa asennon säätämiseen? Olisi tarvetta saada kantapäätä enemmän ulospäin kuin mitä esim. Shimanon tai Lookin klossit antavat myöten.

leecher
22.06.2011, 09.01
Vähän samaan aiheeseen liittyen: mahtaako jossain poljin/klossi-yhdistelmässä olla reilusti varaa asennon säätämiseen? Olisi tarvetta saada kantapäätä enemmän ulospäin kuin mitä esim. Shimanon tai Lookin klossit antavat myöten.
Speedplayn polkimet/ klossit sallivat isot säätövaran.

Zahal
23.06.2011, 09.05
Shimanon kengät olivat liian kapean lestin vuoksi numeroa liian isot. Tästä syystä klossit olivat niin paljon etuasennossa, että jalat kipeytyivät tosi nopeasti.

Specializedin kengät ovat oikeaa kokoa ja klossit saa niihin jo sen verran hyvään asentoon, että olen pari kesää käyttänyt niitä. Tosin sellainen tunne jää vielä, että pari milliä pitäisi saada klossia taaksepäin.

Näemmä Speedplayn klosseihin saa adapterin juuri tätä ongelmaa varten: http://cyclefitlondon.blogspot.com/2010/11/trek-fit-ambassadors.html.

Eikös tuo säätölevy/adapteri ole ihan vakiona noissa klosseissa?? Ainakin omissa on tuonkaltainen säätölevy. Vai onko tuo adapteri Samu jotenkin eri pala?

Samu Ilonen
23.06.2011, 10.16
Speedplay Pro Fit kit:issä on sellainen hopea, alumiininen, pala jolla klossit saa todella erikoiseen paikkaan. Mutta sitä ei kyllä juuri kukaan tarvitse.

Lienisi kuitenkin helpompaa vaihtaa kunnollisiin kenkiin kuin käyttää isoja kenkiä siksi että lesti ei sovi ja puljata klossinpaikan kanssa sen takia.

hannupulkkinen
23.06.2011, 10.58
Kitinä johtuu todennäköisesti siitä sun öljyämisestä, olet liuottanut vaseliinit pois laakereista... Pura ja voiteleJos maastopolkimet auttaa niin siirry niihin mutta onko kekäsi tarpeeksi kovapohjaiset sillä ei yleensä asento aiheuta puutumista vaikka onkin mahdollista...
Ölytty on minun nähdäkseni klossin ja polkimen väliä eikä laakereita.
Lookit ovat pahimmasta päästä tuossa narinassa. Timet narisevat aika vähän. Narinan saa öljyä paremmin pois pakkasnesteellä.
Shimanon polkimet ja klossit ovat niin liukkaat, että minä heivasin ne pois kertakokeilun jälkeen. Klossi on piene ja kiinnitettäessä jalka lipsuu minne sattuu.

kpyora
24.06.2011, 10.24
Itse olen harkinnut vaihtoa Look'n KEO polkimiin. Look'lla on kolme erilaista poljinta nähdäkseni, joista kaikista on sitten eritasoisia versioita. Haluan polkimen, jossa on kunnollinen vapaaliike.

Onhan niin, että kaikki KEO't ovat klossin suhteen samanlaisia? On tarve vaihtaa polkimet kolmeen pyörään yhtä aikaa ja ajattelin ostaa yhteen vähän paremmat (maantiepyörä) ja kahteen muuhun halvimmat mahdolliset (mökkipyörä ja uusi fixi).

Nufan
24.06.2011, 11.22
Samanlaisia ovat. Klossin värillä sitten vapaaliikkeen valinta. musta 0, harmaa 4.5 ja punainen 9 astetta.

Grip mallisessa klossissa näyttäis olevan 3mm lyhyempi pituussuuntainen klossin säätö, kuin tavallisessa keo klossisa, jossa on 12mm.

Jos oikein tulkitsin, niin KEO easyssa tulee harmaa normaaliklossi mukana ja muissa harmaa grip klossi.

Eli Grip mallissa on turvallisuutta liukkailla pinnalla parantavia kumi pintoja.

TuH
24.06.2011, 11.59
Jos oikein tulkitsin, niin KEO easyssa tulee harmaa normaaliklossi mukana ja muissa harmaa grip klossi.

Eli Grip mallissa on turvallisuutta liukkailla pinnalla parantavia kumi pintoja.

Keo Grip -klossit ovat ihan susi tuote.

Okei, niillä pystyy kävelemään liukastelematta, mutta niin pystyy tavallisillakin Keoilla, kun käyttää klossinsuojia. Missä Grip menee metsään on polkimeen kiinnittyminen. Klossin paksuutta lisäävien Grip-kumien seurauksena polkimen kielekkeeseen on paljon vaikeampi osua, samalla kun klossi kiinnittyy paikoilleen muutenkin jähmeämmin.

Grippien kanssa olen säheltänyt liikennevaloissa klossia polkimeen kuin mikäkin aloittelija, vaikka normi-Keot toimivat kuin toinen luonto. Jää kyllä yhteen kertaan nää mun grippailut...

hannupulkkinen
24.06.2011, 12.18
Kyllä minulla sekä Lookit, että Shimanot ja niiden kloonit ovat jääneet menneisyyteen. Timellä ajan nyt, mutta voisi sitä muitakin kokeilla.
Timet kyllä vakuuttavat sekä kiinnittymisellään, että pitävyydellään.

Nufan
24.06.2011, 12.56

Grippien kanssa olen säheltänyt liikennevaloissa klossia polkimeen kuin mikäkin aloittelija, vaikka normi-Keot toimivat kuin toinen luonto. Jää kyllä yhteen kertaan nää mun grippailut...

Siitäkö se johtuu, että itekin sählää polkimiin kiinnittyessä. :o
Mä luulin, etten vaan osaa. Hyvä tietää, etten ole ainoa. Kiitos. :)

Polla
24.06.2011, 15.02
Siitäkö se johtuu, että itekin sählää polkimiin kiinnittyessä. :o
Mä luulin, etten vaan osaa. Hyvä tietää, etten ole ainoa. Kiitos. :)

Mä tykkäsin keo gripeistä kunnes ajoin ne hengiltä, kauppiaalla ei ollut hyllyssä kuin perus klosseja ja nyt sitten liukastelen portaita ylös ja alas pyörä kainalossa. Osaako kukaan kertoa miten liukkaat nuo klossin suojukset ovat kävellessä? Voipi olla että siirryn takaisin grippeihin.

*ittu näitä kaupunki siirtymiä, oikean jalan klossi kuluu tajuttomasti kun jatkuvasti saa liikennevaloissa jalkaa iskeä maahan ja ultremo topicissa tuli jo todettua renkaiden kuluminen... kyllä, Helsingissä asuminen tulee kalliiksi!

TuH
24.06.2011, 15.22
Mä tykkäsin keo gripeistä kunnes ajoin ne hengiltä, kauppiaalla ei ollut hyllyssä kuin perus klosseja ja nyt sitten liukastelen portaita ylös ja alas pyörä kainalossa. Osaako kukaan kertoa miten liukkaat nuo klossin suojukset ovat kävellessä? Voipi olla että siirryn takaisin grippeihin.

Tavalliset Keot + klossinsuojat ovat ehdottomasti paremmat kävellä kuin Keo Gripit, joissa on loppujen lopuksi aika vähän kumia estämässä liukastumista. Suoja peittää koko klossin, joten ne tukevat askelta paljon paremmin.

Niin ja älä nyt hemmetissä nouse portaita tavallisilla Keoilla ilman klossinsuojia. Pääset vielä hengestäsi. Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.

Nufan
24.06.2011, 15.23
Kyllä se Keo Grip kuluu täällä maallakin. Kävelepä pätkä sepelitietä klossien kanssa, niin siinä saa kengän pohjakin kyytiä samalla.

time
24.06.2011, 15.23

*ittu näitä kaupunki siirtymiä, oikean jalan klossi kuluu tajuttomasti kun jatkuvasti saa liikennevaloissa jalkaa iskeä maahan ja ultremo topicissa tuli jo todettua renkaiden kuluminen... kyllä, Helsingissä asuminen tulee kalliiksi!
Kannattaa muuttaa maalle:)

A.A
24.06.2011, 15.41
Shimanon polkimet ei narise, klosseilla voi kävellä, kestää loputtomiin, vaihdan klossit ehkä 20.000km välein kun menevät siinä vaiheessa jo pahan näköiseksi, toimivat kyllä edelleen täydellisesti. Mutta eihän niitä voi käyttää kun ne on Shimanot, niillä ei saa katu-uskottavuutta. Ja ne painaa sen 30g enemmän kuin 100€ kalliimmat, ei voi pärjätä, kun on pyörivää massaa enemmän. Ja rumatkin on. Onneksi ne on kengän alla etten näe niitä. Ikinä ei ole tarvinnut öljytä/rasvata mitään kohtaa, joten ei saa edes harrastaa. Speedplay se on paras. Heillä on myös Track-malli, jossa on kireämpi jousi. Sehän tekee siitä heti hyvän ratapolkimen, kevyetkin ovat ja kengän pohjassa olevat klossit prikkoineen ym. niin kauniit. Ja sitten Shimanolla ei saa edes käyttää hienoja klossinsuojia. Ja onhan ne parhaat maantiellä. Siis Speedplayt.

kpyora
24.06.2011, 19.47
...Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.

Komppaan. Yleensä minulla on vanhat purkkarit jalassa ja ne jäävät alas.

rhubarb
24.06.2011, 19.58
Niin ja älä nyt hemmetissä nouse portaita tavallisilla Keoilla ilman klossinsuojia. Pääset vielä hengestäsi. Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.

En kävelisi mielelläni gripeilläkään, tai oikeastaan millään maantieklosseilla. Speedplayt ovat muuten loistavat mutta kävelyyn huonoimmat, joten kengät kädessä portaat ylös ja alas.

Henuz
24.06.2011, 21.01

Okei, niillä pystyy kävelemään liukastelematta, mutta niin pystyy tavallisillakin Keoilla, kun käyttää klossinsuojia. Missä Grip menee metsään on polkimeen kiinnittyminen. Klossin paksuutta lisäävien Grip-kumien seurauksena polkimen kielekkeeseen on paljon vaikeampi osua, samalla kun klossi kiinnittyy paikoilleen muutenkin jähmeämmin.

Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos ei osaa käyttää varusteita. Mulla ei ainakaan oo ollu mitään ongelmia noitten kanssa, toimii siinä missä normaalitkin.

Nufan
24.06.2011, 21.12
Ei tehä tästäkin ketjusta älytöntä väittely ketjua.

Juskola
24.06.2011, 21.27
Mun mielestä vika Keossa (Bladet) on ennemminkin polkimessa. Poljinosa on todella kevyt (+ ja -), joten en oikein tunne mitä jalan alla tapahtuu. Polkimeen on tosi vaikea osua siten, että se ei pyörähtäisi jalan alla väärin päin. Minulla taitaa olla Grip-klossit kiinni - poljinten mukana tuli molemmat. Joka tapauksessa aiemmat Shimanon perus-maantiepolkimet olivat paljon helpommat. Toki hienothan Keot ovat, ja kevyet. 95g per poljin.

Olen silti miettinyt noiden viskaamista Mäkkylän mäelle, ja vaihtoa takaisin Shimppaan. Pitkillä lenkeillä nuo ovat mainiot, mutta hermot meinaavat mennä joka lenkillä tuohon ohipotkimiseen ennen kehä kolmosta.

rhubarb
24.06.2011, 21.41
Speedplay ratkaisee tuon ohipolkemisenkin suurelta osin kun se kiinnittyy kummaltakin puolelta.

Polla
24.06.2011, 22.26
tää on sörnäinen missä asun, jos jätän balleriinat tms portaikkoon odottamaan lenkin päättymistä on joku ne sosialisoinut omaan käyttöön tai heittänyt roskiin. Vielä en oo kaatunut mutta sekin on käynyt mielessä, liukasta kiveä tuo portaikko viime vuosisadan alusta, sukkasilteen myös varsin liukasta

TuH
24.06.2011, 22.37
Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos ei osaa käyttää varusteita. Mulla ei ainakaan oo ollu mitään ongelmia noitten kanssa, toimii siinä missä normaalitkin.

Good for you.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Keo Gripeissä on enemmän tavaraa (tavallinen klossi + grippikumit) tungettavaksi samaan poljinaihioon. Se on toki mahdollista, että pitkäaikaisessa käytössä kumiosa kuluu niin ohueksi, ettei kiinnittymisessä enää huomaa suurta eroa. Mä en noiden grippien idealle lämmennyt ja aion pitäytyä alkuperäisessä.

Henuz
24.06.2011, 22.41
Good for you.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Keo Gripeissä on enemmän tavaraa (tavallinen klossi + grippikumit) tungettavaksi samaan poljinaihioon. Se on toki mahdollista, että pitkäaikaisessa käytössä kumiosa kuluu niin ohueksi, ettei kiinnittymisessä enää huomaa suurta eroa. Mä en noiden grippien idealle lämmennyt ja aion pitäytyä alkuperäisessä.

Itte oon huomannu vain hyvin pienen eron noissa, lähinnä ero esim. shimanoon tulee polkimen rakenteesta, joka on hieman erilainen. Tavaraa on toki enemmän, mutta en oo sen huomannu aiheuttavan ongelmia.

TuH
24.06.2011, 22.46
Mun mielestä vika Keossa (Bladet) on ennemminkin polkimessa. Poljinosa on todella kevyt (+ ja -), joten en oikein tunne mitä jalan alla tapahtuu. Polkimeen on tosi vaikea osua siten, että se ei pyörähtäisi jalan alla väärin päin. Minulla taitaa olla Grip-klossit kiinni - poljinten mukana tuli molemmat.

Oma tuntumani on, että Keo Bladeen on jopa helpompi kiinnittyä kuin aiemmin käyttämiini Keo Easyihin ja Keo Carbon Ti:hin. Bladen kiinnityskiele on nimittäin korkeampi kuin edellisen sukupolven Keoissa, joten siihen on ainakin periaatteessa helpompi osua. Omassa ajossa Gripit sotkevat kiinnittymistä huomattavasti, joten suosittelen, että sinäkin annat mahdollisuuden vielä niille tavallisille klosseille.

Onko Keo Bladeissa muuten se 16 Nm (punainen) vai 12 Nm (keltainen) kiinnityslehti? Se 16 Nm poljin taitaa olla aika skrodeille kuskeille tarkoitettu, jo pelkkä 12 Nm lehti oli minulle jäykempi kuin mihin olin Keo Easyilla tai Keo Carboneilla tottunut.

time
24.06.2011, 22.47
Mulla on ollut ensin 2 pyörässä lookin Keot ja sitten Timen yksi malli ja nyt Speedplayn zerot.
Lookin klossit kesti kävelyä suht hyvin,mutta oli liukkaat,mutta oli helpot laittaa kiinni.Klossin suojia en käyttänyt.
Timet oli vielä helpommat kiinnittää ja irrottaa,mutta ei klossit kestäneet ja olivat jotenkin löysän tuntuiset ja irtosivat liian helposti välillä.
Speedplayt hankalammat kiinnittää,mutta paras tuntuma ja ei minkäänlaista löysyyttä ja klossin suojilla hyvä kävellä.

E.T.
24.06.2011, 23.34
Mulla on ollut ensin 2 pyörässä lookin Keot ja sitten Timen yksi malli ja nyt Speedplayn zerot.
Lookin klossit kesti kävelyä suht hyvin,mutta oli liukkaat,mutta oli helpot laittaa kiinni.Klossin suojia en käyttänyt.
Timet oli vielä helpommat kiinnittää ja irrottaa,mutta ei klossit kestäneet ja olivat jotenkin löysän tuntuiset ja irtosivat liian helposti välillä.
Speedplayt hankalammat kiinnittää,mutta paras tuntuma ja ei minkäänlaista löysyyttä ja klossin suojilla hyvä kävellä.Mun mielestä taas noi Speedplayt on olleet helpoimmat kiinnittää just ton kaksipuolisuuden vuoksi. Joskus kenkää saa painaa aika lujaa. Olen kyllä muistanut rasvata klossit silloin tällöin, niin pelaa paljon paremmin. Ja tuntumahan noissa on ylivoimainen tähän asti käyttämistäni (look, campa)

hannupulkkinen
24.06.2011, 23.39
Mutta eihän niitä voi käyttää kun ne on Shimanot, niillä ei saa katu-uskottavuutta.
No en katu-uskottavuudesta tiedä, mutta liukkaat ne on.
Kaippa senkin oppisi kestämään kun harjiotteli niiden kanssa, mutta ekat mustelmat nilkassa riittivät. Kun säästäväisyys iskee niin taidan vielä kokeilla niitä. Tuolla on 20 kilsaa ajetut laatikossa.

time
25.06.2011, 00.16
Mun mielestä taas noi Speedplayt on olleet helpoimmat kiinnittää just ton kaksipuolisuuden vuoksi. Joskus kenkää saa painaa aika lujaa. Olen kyllä muistanut rasvata klossit silloin tällöin, niin pelaa paljon paremmin. Ja tuntumahan noissa on ylivoimainen tähän asti käyttämistäni (look, campa)
Väärinpäin ei tosiaan voi mennä,mutta ei oikein aina tiedä ,onko klossi oikeassa kohdassa.Muuten on tosi hyvän tuntuiset.

PHI
25.06.2011, 00.54
Meikä on käyttänyt Lookin Keo'ja niiden ilmestymisestä asti. Ollut erinomainen poljin kaikilta muilta osin, paitsi laakereiden kesto on ollut surkea. Alle kymppitonnissa kumpikin poljin lonksuu reilusti

Noh, ajelen tämän kauden loppuun noilla lonksuvilla Keo'illa ja ensi kaudeksi vaihtuu kaikkiin pyöriin Simpat. Kisapyörään tulee uusi Dura-Ace.

Niin, nyt klosseina nuo täällä parjatut Gripit. Mulla ei ole ollut pienintäkään ongelmaa niiden kanssa. Kiinnittyy mainiosti ja ei ole liukas kävellä. Kestokin on ollut hyvä.

Niin2: Jengi valittaa täällä, että jotkut klossit ovat liian liukkaat. Mitä te niillä oikein teette? Juoksette lenkkinne? Minä ainakin ajan omani pyörällä, jossa liukas klossi on
oikein hyvä valinta jouhevan polkimeen kiinnittymisen kannalta.

Risto Koivunen
25.06.2011, 01.13
Eikö yksi keino välttää tuota portaissa liukastelua voisi olla suorittaa siirtymät sisältä kadulle suoraan ikkunasta köyden avulla? Vähän niin kuin tähän tyyliin:

http://wwwdelivery.superstock.com/WI/223/1947/PreviewComp/SuperStock_1947-1304.jpg

http://img2.photographersdirect.com/img/19309/wm/pd2131039.jpg

[Kuvissa taitaa tosin olla maastopolkimet ja -kengät.]

J-H83
25.06.2011, 10.15
Noista Look keo polkimista mulla on keo 2 max carbo. Millä avaimella niihin laakereihin pääsee käsiksi kun kummassakin polkimessa on erilainen monikulmamutteri

Nufan
25.06.2011, 12.21
Niin2: Jengi valittaa täällä, että jotkut klossit ovat liian liukkaat. Mitä te niillä oikein teette?

Esim kävelee kolmannesta kerroksesta pyörän kanssa liukkaat vahatut kerrostalon portaat alas?

fiber
25.06.2011, 12.32
Mulla on Shimanon polkimet (Ultegraa nyt ja aiemmin myös 105:ttä) ja klossit (punaiset, ei vapaaliikettä) sekä Sidin kengät. Ei ole ollut valittamista fillaroidessa eikä myöskään kompasteluja, vaikka duunissa joudun viemään fillarin kellariin kapeita, liukkaita ja mutkittelevia portaita. Sitten ne klossit kyllä muuttuvat liukkaiksi, jos värilliset muovikärjet (siis keltaiset tai punaiset) pääsevät kulumaan puhki.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa antaa vastausta, kun en osaa sanoa kuinka edessä/takana mun polkimet sitten ovat. Tuntuma on sen suhteen sama kuin mun Shimano-mtb-polkimissa.

hannupulkkinen
25.06.2011, 13.01
Minun kokemukseni Shimpan polkimista ovat satavitosista. Niissä liukkaus tuli kiinnittymisvaiheeseen. Kun oli tottunut Timen napakkuuteen niin näissä
sai asetella ja liukastella kiinnittäessä sillä seurauksella että sääreen tuli aikamoinen orkonen. Kertakokeiluun jäi. Kalliimmat shimanot voivat olla erilaisia ja maastopolkiminahan ne ovat hyvät.

Juskola
25.06.2011, 13.09
Onko Keo Bladeissa muuten se 16 Nm (punainen) vai 12 Nm (keltainen) kiinnityslehti? Se 16 Nm poljin taitaa olla aika skrodeille kuskeille tarkoitettu, jo pelkkä 12 Nm lehti oli minulle jäykempi kuin mihin olin Keo Easyilla tai Keo Carboneilla tottunut.

Minulla on ainakin se 12Nm. Jo se tuntuu varsin jämäkältä.

PHI
25.06.2011, 14.43
Esim kävelee kolmannesta kerroksesta pyörän kanssa liukkaat vahatut kerrostalon portaat alas?

Ikinä kuullut klossinsuojista?

Nufan
25.06.2011, 14.46
Ei mulla ole käyttöä klossin suojille. mulla on 10m autotallin ovelta tarmacille. Joku muu saattaa kävellä rapusia alas.

PHI
25.06.2011, 14.49
... Joku muu saattaa kävellä rapusia alas.

No jos se joku muu sitten käyttäisi klossinsuojia :eek:?

Nufan
25.06.2011, 14.50
No se joku saa sitten miettiä niitä suojia. ;)

Polla
25.06.2011, 15.26
No se joku saa sitten miettiä niitä suojia. ;)

>:|

jeesus tätä foorumia välillä

Nufan
25.06.2011, 21.17
>:|

jeesus tätä foorumia välillä

Oon samaa mieltä.

rhubarb
25.06.2011, 21.29
Mihin ne klossinsuojat piilotetaan?

Polla
25.06.2011, 22.03

takataskuun?

hannupulkkinen
25.06.2011, 22.18
On minullakin yhdet klossinsuojat Lookin klosseihin, mutta kun ei ole enää niitä klosseja. Käytin niitä kun piti kävellä pidempi matka pyöräilykengillä esimerkiksi kaupassa käydessä.

A.A
26.06.2011, 18.34

Nehän pysyy kiinni niissä klossin kulmissa... (Shi...)

Laerppi
26.07.2011, 15.33
Osaako joku kertoa seuraavaan asiaan jotain. Klossit uudet Shitmanon keltaiset, polkimet 105 90-luvun puolivälistä. Ongelmana polkimet ja klossit naksuu vetovaiheessa eli on hieman väljät kai. Sitten olisi iloinen myös, jos joku kertoisi mitä noilla säädöillä tehdään:

http://dl.dropbox.com/u/14095290/2011-07-26_14-21-30_195.jpg

http://dl.dropbox.com/u/14095290/2011-07-26_14-22-10_758.jpg

Saisko noilla säädöillä naksunnan pois?

Pyöräpummi
26.07.2011, 20.44
Shimanon polkimet ja klossit ovat niin liukkaat, että minä heivasin ne pois kertakokeilun jälkeen. Klossi on piene ja kiinnitettäessä jalka lipsuu minne sattuu.

Mitähän polkimia oikein olet kokeillut!

Foorumipuheiden perusteella Dura-Acen polkimet ovat kaikkein stabiileimmat mitä löytyy. Juuri tästä syystä monet ovat valmiita kärsimään DA:n ylimääräisestä painosta.
Minun kokemukseni Ultegra-polkimista ovat saman suuntaiset.

Velonews:n review:
http://velonews.competitor.com/2010/11/bikes-and-tech/reviews/wrenched-and-ridden-shimano-pd-7900-carbon-dura-ace-spd-sl-pedal_149306

EDIT: Aikaisemmin Hannu oli kertonut käyttäneensä Shimano 105-polkimia, joissa on ehkä noin 2mm korkeampi "stack height" kuin Ultegra ja Dura-Ace pedaleissa.

"That wide body provides one of the most stable pedals I have ever had the pleasure of riding. The pedal provides a platform for the entire width of the cleat. For reference, the sole of my shoes is about 10cm wide, so the 7900 cleat and pedal takes up approximately 2/3rds of the total width of my shoe."

Bianchirookie
04.08.2011, 21.39
Mitenkäs muotipoliisit suhtautuvat Speedplay-pedalien sovittamista italialaiseen osasarjaan? Vai onko vain Shimano sopimaton?

Siis karkaako sielu? Omassani ei tietty ole sielua ollenkaan, kun on virveliosilla. Ilmankos on aina vastatuuli.

Oatmeal Stout
05.08.2011, 10.21
Minä piilotin eteisen kaappiin ja klosseina on Keo Grip eikä haittaa vaikka polkimet olisivat liukkaat kävellessä :o

A.A
05.08.2011, 10.32
Osaako joku kertoa seuraavaan asiaan jotain. Klossit uudet Shitmanon keltaiset, polkimet 105 90-luvun puolivälistä. Ongelmana polkimet ja klossit naksuu vetovaiheessa eli on hieman väljät kai. Sitten olisi iloinen myös, jos joku kertoisi mitä noilla säädöillä tehdään:

http://dl.dropbox.com/u/14095290/2011-07-26_14-21-30_195.jpg

http://dl.dropbox.com/u/14095290/2011-07-26_14-22-10_758.jpg

Saisko noilla säädöillä naksunnan pois?

Hyvin on kestäneet, jos vasta nyt napsuu, eikös noi Look Keot mene vaihtoon kerran vuodessa? Vai mitä PHI?

Hinnat on suunnilleen noi, varasto vaan nyt tyhjä, voi löytyä jostain halvemmallakin. Ja huom! Noihan sisältää myös klossit... (Suomessa 20€?)

Eli ostamalla nuo saat helpoiten pois naksumisen.

105 vanha (http://www.probikekit.com/eu/contact-points/bicycle-pedals/pedals/shimano-r540-spd-sl-pedals-silver.html)

105 uusi (http://www.probikekit.com/eu/contact-points/bicycle-pedals/pedals/shimano-105-pd-5700-spd-sl-pedals.html)

waariz
05.08.2011, 16.09
Mulla taisi fillarin ja polkimien mukana tulla ne gripit. Kumit auttoivat kyllä jonkin aikaa kävelyä, mutta aika nopeasti ne oikeastaan irtoili eikä vaan kulunu. Ekat maantiekengät vielä kun käytössä, niin pari kertaa meinannut henki lähteä liukastellessa. Tilasin toiset gripit (9 asteen punaiset vahingossa, ehkä lisätila voi olla hyväkin), jotka odottavat vielä uusia kenkiä. Portaita kävelen nykyään mieluiten sukat jalassa tai muilla kengillä. Klossinsuojat on "takakontissa" (sen verran iso satulalaukku), mistä ne otetaan esiin, kun pitää enemmän palloilla maantiekengillä.

Hyvin on kestäneet, jos vasta nyt napsuu, eikös noi Look Keot mene vaihtoon kerran vuodessa? Vai mitä PHI?

Hinnat on suunnilleen noi, varasto vaan nyt tyhjä, voi löytyä jostain halvemmallakin. Ja huom! Noihan sisältää myös klossit... (Suomessa 20€?)

105 vanha (http://www.probikekit.com/eu/contact-points/bicycle-pedals/pedals/shimano-r540-spd-sl-pedals-silver.html)

105 uusi (http://www.probikekit.com/eu/contact-points/bicycle-pedals/pedals/shimano-105-pd-5700-spd-sl-pedals.html)

Olisko tässä halvemmalla:

105 vanha (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5369)

105 uusi (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50512)

Onkos näistä polkimista millaisia kokemuksia? Pitäisi tuolle kauniimmalle osapuolelle tilata maantiemalliset polkimet ja kengät, kun se niitä hinkuu. Varmaan tuo uudempi parempi, eikä sekään koko lompakkoa tyhjennä.. Olisiko muita hyviä ehdotuksia? Tuleeko shimpassa, tai yleensä maantiepolkimissa, klossit mukana?

nuubiainen
05.08.2011, 16.32
Varmaan tuo uudempi parempi, eikä sekään koko lompakkoa tyhjennä.. Olisiko muita hyviä ehdotuksia? Tuleeko shimpassa,
tai yleensä maantiepolkimissa, klossit mukana?

Bike-componentsista saa noi uudemmat hintaan 34,50€. Klossit tulee mukana, kuten polkimissa yleensä. En ole vielä ehtinyt ajella, kun just asensin...

asb
05.08.2011, 16.50
Onkos näistä polkimista millaisia kokemuksia? Pitäisi tuolle kauniimmalle osapuolelle tilata maantiemalliset polkimet ja kengät, kun se niitä hinkuu. Varmaan tuo uudempi parempi, eikä sekään koko lompakkoa tyhjennä.. Olisiko muita hyviä ehdotuksia? Tuleeko shimpassa, tai yleensä maantiepolkimissa, klossit mukana?

Mulla on tuliterät uudet 105:t, joilla on ajettu vajaat 400km. Pedaalin laakereissa on käsin tuntuva klappi. Pitäisi käydä tarkistamassa onko pari vuotta vanhemmissa ratapyörän 105:ssa (myös tuota uudempaa mallia) sama ominaisuus. Muuten pedaali on hyvä. Klappihan ei muten haittaa, mutta kun pyörästä kuuluu naksaus vetopuolen pedaalin kulkiessa yläasennon läpi, niin ei nappaisi arpoa ylimääräisten klappien kanssa yhtään.

A.A
05.08.2011, 20.04
105 vanha (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5369)

105 uusi (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50512)

Mulla on noita aika monessa pyörässä. Myös talvipyörässä. Ultegra vanha 2x, uusi 1x, 105 vanha 7x. Missään ei ole ikinä ollut klappia, ikinä ei ole tarvinnut tehdä niille mitään. Yksityiskohta: Vanha Ultegra on kevyempi kuin uusi. 100000km kohta läjässä noilla.

nuubiainen
06.08.2011, 16.04
Olipas hyvän tuntuiset noi 105-polkimet. Todella tukevat ja pyörittäminen sujuu astetta paremmin kuin SPD-systeemillä. Hupaisana yksityiskohtana Spessun kengällä on helpompi kävellä maantieklossin kuin SPD-klossin kanssa.

TuH
06.08.2011, 22.03
Olipas hyvän tuntuiset noi 105-polkimet. Todella tukevat ja pyörittäminen sujuu astetta paremmin kuin SPD-systeemillä. Hupaisana yksityiskohtana Spessun kengällä on helpompi kävellä maantieklossin kuin SPD-klossin kanssa.

Ei kannata liikaa innostua muovisilla maantieklosseilla kävelystä. Klossit kuluvat nimittäin käyttökelvottomiksi alta aikayksikön, jos et hanki jalkautumista varten erillisiä suojakuoria. Suojat ovat siitäkin hyvät, että ne ehkäisevät klosseilla liukastumista.

nuubiainen
06.08.2011, 22.12
Klossit kuluvat nimittäin käyttökelvottomiksi alta aikayksikön, jos et hanki jalkautumista varten erillisiä suojakuoria. Suojat ovat siitäkin hyvät, että ne ehkäisevät klosseilla liukastumista.

Jaaha, tämä oli hyvää tietoa. Eikun kauppaan sitten (taas). Tosin ei ole tarkoitus kävellä noilla maantiekengillä muuta kuin aivan pakolliset askeleet.

Velogi
06.08.2011, 22.24
Nyt lähden kyllä klossinsuojien ostoon. Eilen jouduin jalkamieheksi päällirenkaankin haljettua ja nuukuussissani kävelin loppumatkan sukkasillani kengät kourassa. On muuten pidemmän päälle melko karkeaa jalkapohjaan tuo asfaltti + hiekanmurut ja parhailla paikoilla vielä sapelisepelit päälle.

MRa
06.08.2011, 23.12
Jaaha, tämä oli hyvää tietoa. Eikun kauppaan sitten (taas). Tosin ei ole tarkoitus kävellä noilla maantiekengillä muuta kuin aivan pakolliset askeleet.

Ei ne Shimanon klossit nyt ihan silmissä kulu ellei nyt kävelylenkkejä lähde niillä tekemään tai joudu jalkamieheksi pidemmälle etapille. Niissähän on kuitenkin sitä varten ne kulutuspalatkin. Mä en ainakaan oo niitä suojia koskaan todennu tarpeelliseksi, toisin pääsen pyörän päälle about 3 m kävelyllä. Jos pitäis esim kerrostalon portaat kävellä tai pitkään jotain soratietä, niin silloin kyllä. Tosin soratiellä menis kyllä kenkien pohja muutoinkin äkkiä huonoon kuntoon, siis jos on sellainen tyypillinen jäykkä pohja.

A.A
07.08.2011, 19.26

Ei kannata liikaa innostua muovisilla maantieklosseilla kävelystä. Klossit kuluvat nimittäin käyttökelvottomiksi alta aikayksikön, jos et hanki jalkautumista varten erillisiä suojakuoria. Suojat ovat siitäkin hyvät, että ne ehkäisevät klosseilla liukastumista.

Kyllä nuo Shimanon klossit kestää niiden kulmissa olevien kävelypalojen ansiosta hyvinkin kävelyä. Ikinä vielä tarvinnut vaihtaa klosseja muun syyn takia kuin että ovat näyttäneet niin kulahtaneilta. Shimanon klosseille EI tarvitse mitään älyvapaita kävelypaloja. Ja tottakai se SPD-SL poljin kumisten kävelypalojen kanssa on parempi kävellä kuin täysmetallinen SPD, jotka tietysti liukastelevat niin kuin kovamuovikin. Ja kengän kantapäässäkin on hyvä olla kuminen kantapala, jos ei ole, niin laita sinne sikaflexillä euron kolikon kokoinen pala paksua kumia. Kaupan rullakoiden kumisesta kiinnitysvyöstä saa kestävän ja halvan... 9 vuotta kantanut pyöriä ilman liukasteluja kerrostalon portaita.

Laerppi
08.08.2011, 00.41

No kaipa se pitää alkaa uusia sitten kattelemaan vaikka noilla vanhoilla ei ole vielä edes 15 000km ajettu. Ehkä noilla vielä tämän kesän ajelee, tosin napsuminen haittaa jo aika paljon ja ei oikein viitti kunnolla runnoa. Mitäs eroa noilla uusilla ja vanhoilla 105 on?

A.A
08.08.2011, 08.12
Mitäs eroa noilla uusilla ja vanhoilla 105 on?

Muoto. Painossakin voi olla muutama gramma, muta Ultegran vanha oli kevyempi kuin uusi, 105 en tiedä.

asb
15.08.2011, 13.26
Mulla on noita aika monessa pyörässä. Myös talvipyörässä. Ultegra vanha 2x, uusi 1x, 105 vanha 7x. Missään ei ole ikinä ollut klappia, ikinä ei ole tarvinnut tehdä niille mitään. Yksityiskohta: Vanha Ultegra on kevyempi kuin uusi. 100000km kohta läjässä noilla.

Kokeilin vielä vaimon pyörän ja ratapyörän 105-polkimia. Molemmat ovat yli vuoden ikäiset, eikä kummassakaan ole klappia. Näissä 2011 ostetuissa on selkeä klappi. Lieneekö Shimanon talousosastolla tehty polkimen laakerointiin liittyviä päätöksiä viime talvena?

Edit: Vaihdoin pedaalit ratapyrästä maantiepyörään ja nakutus lakkasi. Niissä vika.

apatceh
28.11.2011, 20.05
Nostetaampa tätä.

Tuli ostettua kivat maantiekengät ja samaan pakettiin Look-yhteensopivat klossit. Nyt pitäisi sitten ostaa <100€ maksavat polkimet. En oo yhtään perehtyny näihin maantiepolkimiin niin olen vähän hukassa. Hjelppa mej! :)

TuH
28.11.2011, 21.57
Mulla on kolmessa eri pyörässä kolmet eri Lookin polkimet. Kahdet niistä ovat hipoa - Keo Bladet ja Keo Carbon Titanit - ja yhdet ihan perustasoa olevat Keo Easyt. Taisin maksaa noista "iiseistä" 30 euroa ja sain vielä ylimääräiset klossit niiden mukana. Voin käsi sydämellä vakuuttaa, että jo tuo halpismalli on kaikin puolin riittävän hyvä harrastuskäyttöön. Keo Easysta puuttuu vain kiinnitysjäykkyyden säätö - sitä jos kaipaa, pitää satsata 50-60 euroa Keo Sprintteihin.

JohannesP
28.11.2011, 22.54
Tässä on nyt jonkin aikaa tullu ajettua Shimanon A530 polkimilla, mutta tarvis löytää joku helpommin aukeava vammautuneeseen nilkkaan. Ongelma ei ole kireys vaan nilkkaa joutuu kääntämään liikaa ulospäin jollon rajallinen liike sivuttaissuunnassa ottaa vastaan. Onko mikään lukko sellainen jonka saa säädettyä, että sentin liikkeellä ulospäin saisi irtin? Mielellään ei kovin raskaskaan. Nykyisissä polkimissa viimeset pari milliä ottaa vastaan ja sen joutuu korjaan lantion liikkeellä. Oikea nilkka toimii normaalisti etten aivan kirjaimellisesti jalat lukossa aja.

Lähinnä itse mietin Speedplayn ja Timen lukkoja. Hinta ei haittaa vaikkakaan en mielellään yli 150€ maksaisi, mutta jos sopivat sattuis kohdalleen niin helpottaisi kovasti.

rhubarb
28.11.2011, 22.59
Tässä on nyt jonkin aikaa tullu ajettua Shimanon A530 polkimilla, mutta tarvis löytää joku helpommin aukeava vammautuneeseen nilkkaan. Ongelma ei ole kireys vaan nilkkaa joutuu kääntämään liikaa ulospäin jollon rajallinen liike sivuttaissuunnassa ottaa vastaan. Onko mikään lukko sellainen jonka saa säädettyä, että sentin liikkeellä ulospäin saisi irtin?

Mites ihan perusjuttu eli klossin kääntämisellä kantapää mahdollisimman sisälle? Onnistuminen tietysti riippuu kovasti siitä, pystyykö niin polkemaan. Ja eikös joku Shimpan systeemi auennut myös ylös vetämällä?

Pyöräpummi
28.11.2011, 23.05
Tässä on nyt jonkin aikaa tullu ajettua Shimanon A530 polkimilla, mutta tarvis löytää joku helpommin aukeava vammautuneeseen nilkkaan.
Eikös näitäkin voi säätää? Toinen juttu on se, että helpottaa huomattavasti irroitusta jos satula on oikealla korkeudella. Eri polkimilla voi olla kengän pohjan etäisyys akselista eri ja siten vaatii satulan korkeuden säätämistä. Taikka sitten on käyttänyt eri korkeita kenkiä.

Saatta olla että olet ottanutkin nämä jo huomioon. Laitoin ne kuitenkin siihen.

JohannesP
28.11.2011, 23.12
Mites ihan perusjuttu eli klossin kääntämisellä kantapää mahdollisimman sisälle? Onnistuminen tietysti riippuu kovasti siitä, pystyykö niin polkemaan. Ja eikös joku Shimpan systeemi auennut myös ylös vetämällä?
Tällähetkellä onkin käännetty melki maksimi sisälle ihan jalan asennon takia, mutta ongelma on siinä et ainakin tässä polkimessa on liikaa liikkumavaraa. Sillain se olisikin toiminut jos jalan suunta olisi täysin suora. Ei ainakaan itselläni aukea ylöspäin vetämällä. Oon kyllä kuullu et olisi sellaisia, mutta oon vähän epäileväinen kuinka sellanen sit toimii. Tuleeko paljon vahinko irtoamisia?

Eli sellainen missä liikkumis olisi rajattu ulospäin. Luin jostakin et Time Iclickissä klossi liikkuisi tahmeammin, mutta auttaisiko se tälläisessä tilanteessa.
Tai sit onko missään sellaista mahdollisuutta et yläviistoon kääntäminen aukaisi? Vaikea selittää mitä meinaan...

JohannesP
28.11.2011, 23.16
Eikös näitäkin voi säätää? Toinen juttu on se, että helpottaa huomattavasti irroitusta jos satula on oikealla korkeudella. Eri polkimilla voi olla kengän pohjan etäisyys akselista eri ja siten vaatii satulan korkeuden säätämistä. Taikka sitten on käyttänyt eri korkeita kenkiä.

Saatta olla että olet ottanutkin nämä jo huomioon. Laitoin ne kuitenkin siihen.
Kaiken oon ottanut huomioon minkä tiedän vaikuttavan ja testaillu monta tuntia klossin oikeata kohtaa. Millin klossin liikuttaminen kengän pituus suunnassa vaikutti jo paljon, mutta en löytänyt sellaista kohtaa mikä olisi ollu täydellinen.

Nykyinen asento menee jos kukaan ei osaa äkkiseltään sanoa toimivampaa. Monesti jarruttaessa irrotettua ensin terve jalka ja sit pysähtyneenä avaan toisen sisäänpäin kääntäen mikä on helpompaa.

TuH
28.11.2011, 23.33

SPD:lle myydään kahden tyyppisiä klosseja, single-release (SH-51) ja multi-release (SH-56). Ensiksi mainitut aukeavat vain sivulle kääntämällä, jälkimmäiset myös ylösvedossa (lue: vahingossa).

Samu Ilonen
01.12.2011, 08.12
Mää ainakin joudun vaihtamaan Shimanon petaalien vakioklossit viimeistään muutaman viikon ajon jälkeen, Single-release malleihin. Ei ne pysy kiinni muuten ja klappaavat ihan järkyttävästi.

Takamisakari
08.03.2012, 14.21
Moro,

Jos budjetti olis noin 150€ jolla pitäis saada suht kevyet, miel erittäin kestävät, pikku vapaaliikkeellä olevat polkimet niin mitäs sitä pitäis hankkia? Nykyisissä Chorus- versioissa on herkkä laakeri, hankala kiinnitys kun kiepsahtaa aina "nurinpäin", ja vapaaliikettä jos johonkin suuntaan mutta uuden konkelin myötä vois päivittää polkimetkin. Plussaa jos löytyy halpa versio samoilla klosseilla kakkos-kolmos ja nelospyörään.. Ja vielä se että tulevat "D-A-osaiseen" laitteeseen. Jos mä laitan Choorukset kiinni siihen niin sillehän nauraa naapurin koiratkin!

Ultegraa CRC:stä 80€ pari, D-A:t tais ollla jotain 150€, Time? Speedplay? Mavic?

Bianchirookie
08.03.2012, 18.28
Olen tehnyt tuota funtsailua ja minun valinta on DA:n ja SP:n välillä. Ultegrat kyllä toimii vielä hyvin, joten kiirettä ei ole.

Thundermand
08.03.2012, 19.34
Itse ostin neljänkympin Shimano 105 -polkimet. Toiminnallisuus aika samaa kaikissa Shimanoissa testin mukaan. Uudet hiilikuitu-Ultegrat painavat 265 g, Dura-acet 248 g. http://dl.dropbox.com/u/748019/tour_tests_systempedale.pdf

Takamisakari
08.03.2012, 22.19
Kuskin ylipaino huomioiden 265 tai 248 on aivan täysin samantekevää. Ja nuohan kyllä toimii ei siinä mitään. Meinasin vaan sitä että löytyiskö jotain hieman eksoottisempaa tai jotain miksi kannattais ottaa nimenomaan jitain muuta kuin "peruskauraa"

Samuli
09.03.2012, 10.03
Entäpä Lookit, menee hieman yli budjetistasi http://www.velosport.fi/index.php/varaosat/polkimet/maantie/look-keo-blade-carbon-crmo-polkimet.html

Takamisakari
09.03.2012, 10.58
Mulla on ollut Lookkeja joskus menneisyydessä ja olihan se narina melkoinen, ei tietty enää välttämättä sama juttu näissä. Ilm tuo 115g paino tarkoittaa kappalepainoa, eli pari olisi sen 230g, 18g kevyempi kuin D-A tai huikeat 35g vähemmän kuin Ultegrat!! ;)

Oatmeal Stout
09.03.2012, 11.14
Mulla on ollut Lookkeja joskus menneisyydessä ja olihan se narina melkoinen, ei tietty enää välttämättä sama juttu näissä. Ilm tuo 115g paino tarkoittaa kappalepainoa, eli pari olisi sen 230g, 18g kevyempi kuin D-A tai huikeat 35g vähemmän kuin Ultegrat!! ;)
Kannatta punnita myös klossit ja kiinnikkeet, ei se pelkkä poljin riitä.

kervelo
09.03.2012, 11.18

Kannattaa myös tarkistaa vaihtoklossien hinta. Tuollahan on merkitystä mm.silloin, kun käytössä on useammat ajokengät tai jos ajokengillä joutuu kävelemään. Esim.Speedplayn ja Shimpan klossien hinnassa on aikamoinen ero.

wanderer
09.03.2012, 11.46
Speedplayn klossit eivät tunnu juuri kuluvan...simpat on äkkitilannetta seuraavalla kertaryykäsyllä aika paljon kevyemmät. Muutenkin Speedplay on miellyttänyt, kokeiltu on Shimpan DA (pari versiota) ja Time RXE. Tosin kaikilla noista ajaa. Speedplay on ainakin polviystävällinen, kunhan rajoittimia ei ruuvaa liian lähelle.

Takamisakari
09.03.2012, 13.04

Kyllähän näissä on pakko noudattaa sitä painoa mikä verkkosivuilla on ilmoitettu..

Mulla on omissa Choruksissa melko reilu vapaaliike ( joka suuntaan..) ja noiden kanssa polvivaivat on kyllä loistaneet poissaolollaan. Eli mitään täysin kiinteää en kyllä hanki, mutta saisi tuo kiinnitys olla pikkaisen jämäkämmän tuntuinenkin. Chorus on jämäkkä vain silloin kun se pitäisi saada irti. Speedplayt vähän polttelis, mutta niitä pitäisi tosiaan hankkia pitkässä júoksussa min kolmet joka saattaa tulla tyyriiksi. Se on otettava järki, lompakko ja Thundermandin saksalaisen tarkka poljintesti käteen ja kyllä se siitä selviää..

Oatmeal Stout
09.03.2012, 14.19
Kyllähän näissä on pakko noudattaa sitä painoa mikä verkkosivuilla on ilmoitettu..

PEDAL WEIGHT 95 G. IN TI (258 G. PER PAIR WITH HARDWARE) / 115G. IN CRMO (298 G. PER PAIR WITH HARDWARE) (http://www.lookcycle.com/en/uk/route/pedales/keo-blade.html)

Juuri niin Lookin Bladet joko 258g tai 298g pari klossien ja pulttien kera kuten valmistajan verkkosivuilla on.

VesaP
09.03.2012, 14.43
Esim.Speedplayn ja Shimpan klossien hinnassa on aikamoinen ero.

Speedplayn Nanogram Zero klossien hinnalla saa jo parit kolmet halpispolkimet :) Toisaalta ne painaakin sit muistakseni melkein vähemmän (tai ainakin samanverran vain) kuin esim muoviset Timen RXS klossit mitkä oli aika kevyet jo. Ja kestävät myös on noi kevyt-zeron klossit. Näyttävät kuin olis pommiin ajettu kun kävellessä kuluneet mutta toimiiiiiiiiiiiiiiiii.

No, kevytklossit kaipaa kevyttä poljinta kaverikseen. 130g pari. Mitattu paino. Siis polkimet. :)

J_K
09.03.2012, 15.08
Täältä ääni Speedplaylle, toimii omien herkästi ärtyvien polvien kanssa erinomaisesti, vapaaliike säädettävissä helposti. Klossit ei kulu, reilun 7tkm jälkeen tuntuu yhtä napakoilta kuin uutena.
Omiin cromo-polkimiin olen vaihtanut titaaniset akselit, pultit ja ne päälyslevyt, painoa setillä 140g ja hinta about 200€.

Bianchirookie
11.04.2012, 23.26
Enpä malttanut ajella Ultegroita finaaliin ja SpeedPlay-Zerot tuli eilen fillariin asenneltua. Pyörittelin polkusimia testiajon vastuksella ja oikein hyvältä vaikutti. Ovat erittäin jämäkät verrattuna käytettyihin Ultegroihin. Nosto-osassa tuon huomaa ja pyöritystuntuma on parempi. Vaikeampi on saada kenkää pedaaliin, mutta olisikohan harjoittelun puutetta. Ainoa pettymys on ristipää-ratkaisu ruuvikannoissa, joka vaikuttaa antiikkiselta. Muutoin asennus ei ole kyllä erityisen kummoinen ongelma. Voiteluista ei tietty ole vielä kokemusta. Saakohan se vaseliini olla lithium-pohjaista? Pitäisikös noihin ruuveihin sipasta jotain lukitetta, kun niitä tuli irroitelua säätövaiheessa( mukana ollut lukite tietty jo hävisi kerteisiin)?

Samu Ilonen
11.04.2012, 23.56
Kiinnittyminen helpottuu yleensä ekan lenkin jälkeen.Laakereihin käy tavallinen vaseliini. Sisällä on muovia ja terästä. Ainoa on uloin O-rengas mutta se kestää varmaan useimmat vaseliinit. Rasvata voi vaikka 10cc lääkeruiskulla jos ei ole oikeaa prässiä. Ruuveihin kannattaa laittaa lukitetta. Tollasten Speedplay-polkimien käyttö-ikä on ihan tolkuttoman pitkä käytännössä. Samoin klossien, niihin tulee hiljakseen vaan klappia mutta pari kesää ajaa helposti samoilla vaikka ajaisi enempikin.

Hepsu
11.04.2012, 23.59
Ensimmäistä maantiepyörää ostamassa ja ajattelin ensimmäisen kesän ajella maastopedaaleilla ja kengillä. Harrastekenkiä jo eteinen täynnä, niin ei viitsisi heti ostaa uusia kenkiä. Katsotaan miten innostun maantielenkeistä ja jos lenkillä tulee käytyä, niin ostetaan myöhemmin maantiepuolen pedaalit ja kengät. Maasturissa on Eggbeaterit, joten ajatuksena olisi hommata kampiveljien Candy pedaalit maantiepyörään. Onko tuossa järkeä ja mitkä ovat erot verrattuna esim. Shimanon 105 maantiepedaaleihin?

TuH
12.04.2012, 01.03
Ensimmäistä maantiepyörää ostamassa ja ajattelin ensimmäisen kesän ajella maastopedaaleilla ja kengillä. Harrastekenkiä jo eteinen täynnä, niin ei viitsisi heti ostaa uusia kenkiä. Katsotaan miten innostun maantielenkeistä ja jos lenkillä tulee käytyä, niin ostetaan myöhemmin maantiepuolen pedaalit ja kengät. Maasturissa on Eggbeaterit, joten ajatuksena olisi hommata kampiveljien Candy pedaalit maantiepyörään. Onko tuossa järkeä ja mitkä ovat erot verrattuna esim. Shimanon 105 maantiepedaaleihin?

Maantieklossissa kosketuspinta-ala polkimeen on suurempi ja maantiekengät ovat järjestään mtb-kenkiä jäykempiä pohjistaan (eivät anna yhtään periksi). Lopputuloksena on hyvin tukevalta tuntuva systeemi, joka tuntuu maastovastinettaan tehokkaammalta. Jäykkyys ja suurempi kosketuspinta-ala auttavat myös kuumotuksen tunteeseen ("hotspot") jalkapohjissa.

Maantiesysteemin haittapuolena on epäkäytännöllisyys ja muoviklossien heikko kestävyys. Maantiekengillä jo pelkkä kahvilaan jalkautuminen on ohjelmanumero.

En missään nimessä halua liioitella etuja, mutta jos suhtautuu maantieharrastukseensa vakavasti, niin kyllä sitä on itselleen velkaa, että edes jossain vaiheessa kokeilee maantiepolkimilla lenkkeilyä. On siinä kuitenkin oma hohtonsa.

lansive
12.04.2012, 09.58
Itse ajoin vuoden maantiepyörällä maastopolkimilla ja hiilikuitupohjaisilla kengillä. Silti siirtyminen oikeisiin maantiepolkimiin oli järisyttävä kokemus. Erityisesti jalkapohjan kuumotus/puutuminen kun loppui minulla kokonaan. Suosittelen lämpimästi ostamaan kunnon maantiekengät heti alkuun. Eivät ne ainakaan innostusta vähennä.

Wilier
12.04.2012, 19.49

Ainakaan minun kokemukseni mukaan Candyjen reunukset eivät tuoneet mitään lisäarvoa verrattuna tavallisiin. Käytän vain lyhyillä matkoilla noita. Vertailua en osaa tehdä Shimanon pedaaleihin, mutta ero Look Keoihin on myös mielestäni järisyttävä.

Hepsu
12.04.2012, 22.29
Täällä onkin tullut hyviä vastauksia. Pitää laittaa vakavaan harkintaan maantiekengät ja pedaalit.

plr
12.04.2012, 22.56
Itse ajoin vuoden maantiepyörällä maastopolkimilla ja hiilikuitupohjaisilla kengillä. Silti siirtyminen oikeisiin maantiepolkimiin oli järisyttävä kokemus. Erityisesti jalkapohjan kuumotus/puutuminen kun loppui minulla kokonaan.

Olivatko tuossa käytössä samat kengät? Noin yhtäkkiä ajatellen jos kenkä on jäykkä, polkimen ja kengän kosketuspinta-ala on merkityksetön hotspotin kannalta. Kapeammalla kiinnityksellä kenkä voi tietysti keinua sivusuunnassa helpommin.

Pitäisi kai joskus kokeilla "oikeita" maantiepolkimia. Minulla on kaikissa pyörissä SPD-polkimet, mutta kun niistä ei kertakaikkiaan löydy mitään ongelmia, niin ei vain ole tullut kokeiltua muita. Kaapista löytyvät kengät, joilla saa jalan puutumaan ja olen tullut siihen tulokseen, että puutuminen on omalla kohdallani kiinni kengistä eikä polkimista. Toisaalta en ole ajanut kuin muutaman sadan kilometrin pituisia päivälenkkejä pisimmillään.

Maastokengissä pääsee ohittamaan helposti pari maantiekengillä kahvijonoon lipsuttelevaa kaveria, minkä merkitystä ei voi aliarvioida. :D

TuH
12.04.2012, 23.35
Olivatko tuossa käytössä samat kengät? Noin yhtäkkiä ajatellen jos kenkä on jäykkä, polkimen ja kengän kosketuspinta-ala on merkityksetön hotspotin kannalta. Kapeammalla kiinnityksellä kenkä voi tietysti keinua sivusuunnassa helpommin.

Pitäisi kai joskus kokeilla "oikeita" maantiepolkimia. Minulla on kaikissa pyörissä SPD-polkimet, mutta kun niistä ei kertakaikkiaan löydy mitään ongelmia, niin ei vain ole tullut kokeiltua muita. Kaapista löytyvät kengät, joilla saa jalan puutumaan ja olen tullut siihen tulokseen, että puutuminen on omalla kohdallani kiinni kengistä eikä polkimista. Toisaalta en ole ajanut kuin muutaman sadan kilometrin pituisia päivälenkkejä pisimmillään.

Maastokengissä pääsee ohittamaan helposti pari maantiekengillä kahvijonoon lipsuttelevaa kaveria, minkä merkitystä ei voi aliarvioida. :D

Jos suunnitelmanasi oli kokeilla SPD-klosseja maantiekenkien kanssa, niin sillä yhdistelmällä ei kävele senkään vertaa kuin maantieklossit+maantiekengät.

plr
13.04.2012, 00.16
..SPD-klosseja maantiekenkien kanssa..

Tämä kombinaatio ei vaikuta yhtä hyvältä kuin maastokenkä+SPD, joten jää väliin. Pääasiassa käytän Sidin maastokenkiä, jotka vaikuttavat klossien kiinnityksiä ja pohjan kuviointeja lukuunottamalta identtisiltä maantiekenkien kanssa.

lansive
13.04.2012, 01.38

Eivät olleet samat kengät. Maastokengät olivat Shimanon M300 ja maatiekengät Sidi Ergo2. Ei siis noilla maastokengillä mitään erityisen pahaa puutumista ollut, mutta maantiekengillä ja polkimilla sekin hävisi lopullisesti.

Shimanolla on myös maantiekäyttöön tarkoitetut SPD-polkimet (http://www.bike-discount.de/shop/k418/a2017/pda-520-spd-rennradpedal.html), joka Shimanon omien kenkien kanssa käytettynä toimivat lähes yhtä hyvin kuin oikeat maantiepolkimet. Tuollaisia käytän kylmempään vuodenaikaan, kun en ole malttanut ostaa talvimallisia maantiekenkiä, kun niille on minulla aika vähän käyttöä.

plr
13.04.2012, 03.15
Käytän maantiepyörässä Shimanon PD-A600 SPD -polkimia, jotka ovat myös maantiepolkimet. Totuuden nimessä on sanottava etten huomaa polkiessa eroa tavalliseen kaksipuoleiseen SPD-maastopolkimeen. Molemmat keinuvat hieman eli klossin kapeudesta johtuen kenkä pääsee liikkumaan vaakasuorasta tasosta. Ei paljon, mutta kyllä sen pystyy huomaamaan.

VPR
13.04.2012, 10.31
Samoin klossien, niihin tulee hiljakseen vaan klappia mutta pari kesää ajaa helposti samoilla vaikka ajaisi enempikin.
Kaks kesää ulkona (9000 km) ja kaks talvea sisällä (35-40 tuntia) ajettu ja vähän klappia on reilu kuukausi sitten ilmennyt mutta ei haittaa. Siirsin just klossit toisiin kenkiin kun Sidit hajosivat ennen aikojaan, sain uudet tilalle.

am8119
19.07.2012, 13.06
Mulla on nyt Shimanon R106 SPD SL kengät. Mihinkäs kohtaan nuo klossit pitäisi asentaa, että polkeminen olisi mahdollisimman tehokasta ja jalka tykkäis hyvää ?
Laitoin tasasesti tuohon kolmannen viivan kohdalle molemmin puolin.
Nummelan Pro bikessa Simo mainitsi jotain isovarpaan kohdasta missä nivel alkaa, vähän taakse ? Kuulostaako tämä jostakusta jotenkin tutulta ?

Nummelassa käytin tosin Speedplayn polkimia jotka on kyllä ihan eri asia.
Muutama kuva: Asennus siis tuossa kolmannen viivan kohdalla molemmin puolin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7985&d=1342688404

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7984&d=1342688381

lansive
19.07.2012, 13.30
Pro Bikesta saatu ohje on erinomaisen pätevä. Eikö Shimanon klosseissa ole joku merkki mihin kohtaan polkimen akseli tulee? Lookin klosseissa ainakin sellainen on ja sen kanssa oli helppo laittaa klossit oikeaan paikkaan. Tarkista vielä että kummassakin jalassa menee oikeaan paikkaan, sillä harvoin jalat ovat symmetriset. Toiseen kenkään tehty asennus on hyvä lähtökohta. Harvoin sitä kovin monta milliä pitää siirtää.

Edit: am8119, vaihda kuvistasi julkisuusasetuksia. Nyt ei oikein näy.

am8119
19.07.2012, 13.39
Pro Bikesta saatu ohje on erinomaisen pätevä. Eikö Shimanon klosseissa ole joku merkki mihin kohtaan polkimen akseli tulee?

Edit: am8119, vaihda kuvistasi julkisuusasetuksia. Nyt ei oikein näy.

Mihin kohtaan polkimen akseli tulee ... en ymmärrä lausetta sorry :(
Ei ole muita merkkejä kuin tuo viiva... ai niin ei näy väärillä asetuksilla.. onkos kaikki lisäämäni kuvat olleet näkymättömissä, vai olenko muuttanut asetuksia, en osaa sanoa ..

Joko näkyy ?

lansive
19.07.2012, 13.52
Nyt näkyy. Se viiva on juuri merkkinä, missä kohtaa polkimen akseli kulkee kun kenkä on polkimessa kiinni. Sovitat sen viivan Simon ohjeiden mukaan nivelen keskelle taikka vähän taakse, niin klossi on kengässä oikeassa paikassa. Itse tunnustelin kengän sivusta missä nivel on ja sitten klossi paikalleen (kenkä edelleen jalassa), vähän hienosäätöä sivusuuntaan (nyt siis kenkä pois jalasta) ja ruuvien kiristys loppuun. Lopuksi sama toiselle jalalle. Hienosäätö tehdään sitten muutaman pidemmän lenkin jälkeen, jos tuntuu, että jompi kumpi jalka rasittuu pahasti eri tavalla.

am8119
19.07.2012, 14.06
^ iso kiitos. äijästähän tulee mun number 1 auttaja ;)

Maggo
03.09.2012, 16.11
Itsellänikin on nyt maantiekengät ja polkimet harkinnassa, viime kesän pannujen jälkeen tuo polkimen irtoaminen "tarvittaessa" on sellainen kynnyskysymys ja vauhtia ja varallisia tilanteita on ainakin TdF videoiden perusteella edessä.

Speedplayn polkimet kiinnostaisivat, mutta utelisin, kuinka helposti ne lähtee käytännössä irti ?

Sopiiko klossit muuten Shimanon SPD/SPD SL kenkiin vai meneekö kengät uusiksi ?

Pyöräpummi
03.09.2012, 16.34
Itsellänikin on nyt maantiekengät ja polkimet harkinnassa, viime kesän pannujen jälkeen tuo polkimen irtoaminen "tarvittaessa" on sellainen kynnyskysymys ja vauhtia ja varallisia tilanteita on ainakin TdF videoiden perusteella edessä.

Speedplayn polkimet kiinnostaisivat, mutta utelisin, kuinka helposti ne lähtee käytännössä irti ?

Sopiiko klossit muuten Shimanon SPD/SPD SL kenkiin vai meneekö kengät uusiksi ?

Kyllä ne sopii, mutta vaativat adapterin joka kasvattaa hieman jalkapohjan etäisyyttä poljinakselista.
On kenkiä jotka erityisesti ovat tarkoitettu speedplaylle. Katsokaa vaikka Sidiä!
Speedplayssä on sellainen ominaisuus että niitä pitää jatkuvasti voidella ja se aine sitten tuppaa suttaamaan.

Olen käyttänyt SPD SL-polkimia n-vuotta enkä ole edes yhtään kertaan havainnut että ne eivät irtoaisi polkimista. Minusta se aivan täyttä puppua!

frp
03.09.2012, 16.56
Vaatii ne aika paljon voimaa ennen irtoamista silloin kun niitä ei ehdi irroittaa hallitusti.

Maggo
03.09.2012, 22.14
Jos nyt sattuisi silleen että ajelisinkin maantiepyörällä jäykkäpohjaisilla maastokengillä (carbon) ja XTR (M980) pedaaleilla (näihin olen tykästynyt), niin huomaisiko tälläinen ei kilpailija jotain eroa tehossa ?
Tietysti tuonne tyylitajuttomat palstalle saisi pyöränsä kuvan, painoa olisi pari sataa grammaa enemmän, mutta haen tässä sitä mitä oikeasti menettäisin näin toimiessani ? Ihan pienen eron takia ei ylimääräistä viitsisi tähän kohtaan laittaa.

Cycledrophis
03.09.2012, 22.20
Etpä juuri, cyclocrossissakin maastopolkimet toimii hienosti. Silti hain just äskön uudet speedplayt

Jari

Maggo
05.09.2012, 23.44
Tarina jatkuu, eli mukaan tarttui simpan spd sl/ spd kengät poistomyynnistä, oli niin halvat (30 egee) että ajattelin ottaa ihan kokeeksi. Niihin siis kävisi molemmat simpan poljonmallit, mutta järkevämpää lienee ostaa nuo SL polkimet samantein. Mikä sl malleista olisi hinta-laatusuhteeltaan järkevin. Eroja ajttelin alkaa tästä googlettamaan.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Pyöräpummi
06.09.2012, 01.06
Tarina jatkuu, eli mukaan tarttui simpan spd sl/ spd kengät poistomyynnistä, oli niin halvat (30 egee) että ajattelin ottaa ihan kokeeksi. Niihin siis kävisi molemmat simpan poljonmallit, mutta järkevämpää lienee ostaa nuo SL polkimet samantein. Mikä sl malleista olisi hinta-laatusuhteeltaan järkevin. Eroja ajttelin alkaa tästä googlettamaan.

Älkää ostako 540 -mallia! Se on oleellisesti korkeampi!
Toi 5700-malli on ehkä budjetillesi aika kelpo!
Taitaa Cyclecentteri myydä shimanoja edullisesti?
Bike-Disount.de:ssä on myös edullisesti (http://www.bike-discount.de/shop/m43/k418/shimano.html?od=&ft=1).

Huomatkaa kuinka PD-9000 polkimet ovat tosi kalliita, vaikka niissä ei oikeastaan ole eroa PD-7900 -malliin.

Kuulun siihen koulukuntaan että jalan etäisyys akselistä pitäisi olla mahdollisimman pieni. Shimanon kengissä useasti paksumpi pohjallinen kuin Sidissä.
Paremmat kengät tulevat myös puolikkailla koilla, jotta saadan mahdollisimman jämptit kengät.

Nyt kun syksy on alkanut niin tarvitset myös sade/viima/lämpö -suoja kenkien ja nilkkojen iloksi. Niitä on tarjolla monelaisia.
Taas pistin yksiä jalkaani ja ihmettelin että missä niissä on vetoketju? Gore:n tämä malli piti vetää kengän päälle kuin kondomi! Tässä mallissa on se hyvä puoli että se suojaa hyvin vedeltä, koska leikataan vain pienet aukot klossien kohdalle ja joustava suoja on aika tiivisti kenkää ja klossien reunaa vasten.

Jake_Kona
06.09.2012, 07.36
Onko joku muu havainnut varpaiden lämpenemistä pitemmällä lenkillä? On xt-polkimet yhdessä spd Lake maastokenkien kanssa. Vai onko tätä ongelmaa maantieklosseissa ollenkaan?
Jalka kengän sisällä tuntui kivuliaalta ja tajusin vasta nyt useamman kerran koettuani tämän, että varpaiden kipu onkin lämmöstä johtuvaa. Jalkojen irrottaminen polkimilta auttoi hieman välittömästi. Vielä parempi kun jalkoja roikottaa antaen ilmavirran viilentää sekä kenkää että polkimia.

Maggo
07.09.2012, 00.29
No niin, kokeilin silee pohjaisia kenkiä spd-klossinkera eikä siitä tullut mitään. Ei saanut kenkää kiinni polkimeen edes paikallaan. Onneksi ostin pyörää noutaessani dura-acen spd sl polkimet (kun sai niin halvalla), joten eikun ne kiinni pyörään. Maantiepyörään totuttautumisen lisäksi saa sitten totutella uuden tyyppisiin polkimiin.

Ensireissun havainnot: selkeästi maastopolkimia haastavammat niin lähdössä ja pysähtyessä, paniikkitilanteita ei onneksi tarvinnut harjoitella vielä, mutta ylimääräistä ohjelmaa sai välistä risteyksissä aikaiseksi. Maastopolkimilla tyypillisesti hiljennettäessä saattoimirroittaa polkimet ja jatkaa polkemista, mutta näissä ei kyllä kenkä pysy jollei ole lukossa, on niin liukkaat pohjat.

Ajaessa todella mainiot, eron maastokenkiin ja polkimiin huomaa kyllä polkiessa. Kevyttä ja tehokasta.

Eli loistavat niin kauan kuin pysyy liikkeessä. Mutta eiköhän näihin opi, tottuihan sitä maastopolkimiin, ja nuorena oli sellaiset remmit, joista jalka ei kyllä lähtenyt, kun ne kiinni veti.

Pyöräpummi
07.09.2012, 01.06
No niin, kokeilin silee pohjaisia kenkiä spd-klossinkera eikä siitä tullut mitään. Ei saanut kenkää kiinni polkimeen edes paikallaan. Onneksi ostin pyörää noutaessani dura-acen spd sl polkimet (kun sai niin halvalla), joten eikun ne kiinni pyörään. Maantiepyörään totuttautumisen lisäksi saa sitten totutella uuden tyyppisiin polkimiin.

Seuraavassa vaiheessa hankit tyköistuvat kengät, joissa on ohuet pohjat.
Kannattaa tunnustella onko satula mahdollisesti oikealle korkeudelle.
Polkimista irrottautuminen on tekniikkalaji, jonka oppii nopeasti.

Noilla DA -polkimilla voi jo hiukan elvistelläkin!:)
Hienoa että olet saanut pyörän kuntoon!

Warlord
10.09.2012, 16.56
Saako Speedplay- polkimia pk-seudulla jostain kivijalkaliikkeestä vai meneekö tilaushommiksi? Tuleeko SP:n mukana sopivat tavarat, jotta ne saa 3-reikäisiin kenkiin kiinni? Mitkä valmistajat muuten edes tekee maantiekenkiä, joihin SP:t sopii suoraan (4 reikää)?

Maggo
10.09.2012, 17.37
Saako Speedplay- polkimia pk-seudulla jostain kivijalkaliikkeestä vai meneekö tilaushommiksi?

Ainakin ProBikessa Nummelassa oli hyllyssä jotain malleja, en sitten tiedä lasketaanko 30 minuutin ajo pääkaupunkiseutuun.

humppakuutio
10.09.2012, 17.40
Itä-Helsingin pyörähuollosta ainakin löytyy Speedplayta. Paketissa tulee mukana sovitteet kolmireikäisille kengille. Speedplayn sivuilta löytyy lista valmistajista, jotka tekevät 4-reikäisiä kenkiä. Niitä ei tosin monesta paikasta hyllystä löydy (em. kaupasta löytyy Laken kenkiä Speedplay-reikäjaolla).

vmt
13.09.2014, 11.00
Olen ajanut pari kesää Shimanon kengillä, SPD SL klosseilla (keltaiset) ja 105 polkimilla reilut 5 000 km ilman murheita. Tarkastin klossien kuluman ja oikeassa kengässä ei ollut merkittävää kulumaa. Sen sijaan vasemman kengän ulkoreunan keltainen pala ihan loppu, sisäreuna edelleen hyvä. Onko kyseessä kyseisen klossin väärä säätö, normaalia kulumaa vai joku muu asia? Kiitos kommenteista.

timoht
13.09.2014, 11.13
^Irrotat tod.näk. pysähdyksissä aina vasemman jalan polkimesta ensin ja se näinollen tapaa useimmin maahan, oikea kenkä/klossi harvemmin. Kuluma johtunee tästä. Lisää käyttöikää klossiparille saat vaihtamalla ne keskenään esim. ajokauden puolivälissä.

vmt
13.09.2014, 21.47
^Irrotat tod.näk. pysähdyksissä aina vasemman jalan polkimesta ensin ja se näinollen tapaa useimmin maahan, oikea kenkä/klossi harvemmin. Kuluma johtunee tästä. Lisää käyttöikää klossiparille saat vaihtamalla ne keskenään esim. ajokauden puolivälissä.

Näinhän se on ainakin minun kohdalla. Kiitos myös vinkistä, kenkien vaihtaminen päikseen olisi varmaan se toinen vaihtoehto...

litku
27.10.2014, 13.02
Mitä eroa on shimano ultegra/105 spd sl polkimilla muuta kuin muutama kymmen grammaa painoeroa ultegran hyväksi ja hinta 105 hyväksi?

Entä klossien ero keltainen, punainen, sininen(?) välillä ?

kervelo
27.10.2014, 13.19
Mitä eroa on shimano ultegra/105 spd sl polkimilla muuta kuin muutama kymmen grammaa painoeroa ultegran hyväksi ja hinta 105 hyväksi?

Entä klossien ero keltainen, punainen, sininen(?) välillä ?

Eri värisissä klosseissa on eri määrä vapaaliikettä:

SH10 Red Fixed position with no float for complete efficiency and rigid form

SH12 Blue 2° of float for a balance of comfort and efficiency

SH11 Yellow 6° of float for comfort, ideal for riders whose feet move naturally during their pedal stroke

Warlord
27.10.2014, 14.34

Probikessa sanottiin ettei ole mitään eroa kun sieltä mm. polkimia ostin. Ostin 105:t.

E: Nämä siis vuosi sitten, eivät olleet uudet hiilikuituiset.

litku
27.10.2014, 14.54
Jep. Nyt molemmille ilmoitetaan materiaaliksi carbon. Hintaeroa kun on jo n.30euroa, pidän sitä ratkaisevana 105 eduksi.

pätkä
19.03.2018, 14.03
Tarkoituksena siirtyä Lookin keo polkimista Speedplayn polkimiin. Kuinka paljon alempaa satulankorkeutta voi odottaa vaihdon myötä? Taulukosta tuon voi tietysti haarukoida mutta onko kokemuksia vastaavan vaihdon tehneiltä?

http://www.cyclecycle.info/pedal-stack-heights

Tinke
23.03.2018, 23.30
Shimano SPD-SL polkijat keltasilla klosseilla, onko teidän float kuinka herkkä? Omat Ultegra polkimet on todella jäykät ja vasta kaverin paljon herkempiä polkimia testattuani tajusin, että ehkä niiden ei kuuluisi olla noin jäykät, käytännössä jalka kääntyy vaan väkisin kääntämällä, ei luonnollisesti polkiessa. Varmaan 5tkm noilla ajellut eikä ole mihinkään muuttunut.

CamoN
24.03.2018, 09.54
Irrotusvoiman säädöllä on vaikutuksensa myös kellunnan jäykkyyteen. Missähän asennossa säätö on?

frp
24.03.2018, 12.37
Onko sen floatin tarkoitus ikinä edes olla niin löydä, että se elää joka polkaisulla?
Olen aina ajatellut, että se on vaan vara, jolla saa jalan siihen kulmaan kuin milloinkin haluaa, mutta tuntuisi oudolta jos se joka polkaisulla liikkuisi... Eikä minun Shimanon SPD-SL polkimissa ole ikinä ollut löysimmälläkään asetuksilla niin löysää floattia, että se eläisi normaalisti polkiessa.

jone1
24.03.2018, 18.15
Kyllä mulla on ultegran polkimilla ja keltaisilla klosseilla selvä kantapään sivuttaisliike tehtävissä ilman että tarttee käyttää yhtään voimaa.
Kokeilenkin kun klossit olen asentanut että vapaaliike on optimiasennosta lähes yhtä suuri kummallekin puolelle niin tiedän että klossit on lähelle oikeassa kulmassa kengän pohjassa.
Kantapääni kyllä hakeutuu oikeaan kulmaan polkimeen nähden kunhan liikettä on molempiin suuntiin riittävästi. En tiedä onko kellään kantapää samassa kulmassa polkimeen nähden koko poljinkierroksen ajan jos klossi mahdollistaa vapaaliikkeen.
Huomaan sen heti jos klossi on väärässä kulmassa ja vapaaliike loppuu ja jousivoimaa vastaan jalkaa joutuu vääntämään, nilkan nivelhän siinä kipeytyy heti alkuunsa jos noin poljen.
edit. Mulla on noita sinisiä klosseja nyt kaksissa kengissä ja oli paljon tarkempi säätää kohilleen kun vapaaliike on oleellisesti pienempi kuin noissa keltaisissa.

Tinke
24.03.2018, 18.29
Irrotusvoiman säädöllä on vaikutuksensa myös kellunnan jäykkyyteen. Missähän asennossa säätö on?
Löysimmällä on eikä tuntunut olevan vaikutusta.

SPD polkimet cyclossa on tosiaan niin hereät, että jalka liikkuu polkiessa ihan tarpeen mukaan ja samoin oli näissä testaamissani Dura-ace SL polkimissa eli pakko olla sen verta heittoa noissa valmistustoleransseissa, että vaikuttaa noinkin paljon.

mkp
25.03.2018, 23.44
Kyllä mulla on ultegran polkimilla ja keltaisilla klosseilla selvä kantapään sivuttaisliike tehtävissä ilman että tarttee käyttää yhtään voimaa.

Sama täällä nykyisillä Ultegran polkimilla. Mutta 3 vuotta sitten mulla oli toiset Ultegrat (samaa mallia kuin nää nykyisetkin) ja niissä oli havaittavissa samaa kuin jäsen Tinken postauksessa. Ja jalan irrotus vaati kohtuuttomasti voimaa myös löysimmällä asetuksella. Siksi vaihdoinkin se silloin pois. Palatakseni viime vuonna niihin takaisin eikä näissä uusissa oo ollu mitään ongelmaa.

Warlord
26.03.2018, 08.47
Oon huomannu useampien shimanon spd-sl- polkimien kanssa et klossien kunnolla on paljon merkitystä vapaaliikkeen herkkyyteen ja kiinnityksen/irrotuksen sujuvuuteen.

kuovipolku
26.03.2018, 11.05
Uusilla klosseilla herkempi vapaaliiike ja sujuvampi kiinnitys ja irrotus? Vai vanhoilla ja kuluneilla?

Entä mikä vaikutus on polkimien kuluneisuudella? Uudet klossit ja vanhat polkimet? Vanhat klossit ja uudet polkimet? Vai tuntuvatko klossit ja polkimet toimivan parhaiten silloin kun kuluneisuuden aste on sama?

PS Omaa kokemusta ei ole mahdotonta määrää kertynyt, mutta kohdalle ei ole osunut ainuitakaan klosseja joissa vapaaliike tuntuisi puuttuvan tai vaativan vääntöä valmistustoleranssien tai mahdollisen tuotantovaiheessa tapahtuneen sekaannuksen myötä "vääränväristen" klossien takia.

Warlord
26.03.2018, 11.41
Uusilla klosseilla herkempi vapaaliike ja sujuvampi irroitus ja kiinnitys.

CamoN
26.03.2018, 11.46
Sanoisin että aivan uusilla klosseilla jäykempi vapaaliike ja irrotus, kuluneilla klosseilla väljä vapaaliike ja täsmällinen irrotus, vaihtokunnossa olevilla klosseilla epämääräinen vapaaliike ja epämääräinen irrotus.

En tunnista maantiepolkimista minkäänlaista kulumisen tuomaa tuntumaeroa koska klossi on tarkoitettu kuluvaksi osaksi.

Warlord
26.03.2018, 14.10
Omaan kokemukseen liittyy tosin se että vaihdan klossit kun trainerikausi alkaa. Sisällä ehkä aistii herkemmin klossiasiat kuin ulkona.

pätkä
11.04.2018, 11.18
Tarkoituksena siirtyä Lookin keo polkimista Speedplayn polkimiin. Kuinka paljon alempaa satulankorkeutta voi odottaa...

Ei kovin tarkka testi mutta korkeusero speedplay vs. look keo on n. 6 mm.

https://imageshack.com/i/pnQPkhjSj