Näytä tavallinen näkymä : Helsinki-Asikkala-Jyväskylä-Kuopio-Polvijärvi
okahkonen
10.06.2011, 13.47
Kaikkea sitä juovuspäissään keksii, tällä kertaa otsikonmukainen pyöräretki. Etapit tulee annettuna, ja ovat siis yöpymispaikkoja, mutta muuten reitin suhteen ollan joustavia. Onkos kenellä kokemusta, onko noilla main edes mahdollista löytää rauhallisempia teitä kuin valtaväylät?
Kaverin kans ollaan kahdestaan matkassa, ja kulkupeleinä grammaviilatut maantiepelit, ja kamaa korkeintaan muutama kilo juomarepussa tai jollain tapaa runkoon viritettynä.
Eipä oo kauheesti tullut ruuhka-suomen ulkopuolella ajeltua joten kokemuksiakaan ei ole. Ilmeisesti vaarallista hommaa jne?
--+MM+--
10.06.2011, 14.12
Sysmä - Luhanka (612) välillä tietyö. Piti ajaa ensi viikolla, mutta tarvii kiertää nyte.
µ
...onko noilla main edes mahdollista löytää rauhallisempia teitä kuin valtaväylät?
On. Paljonkin. Vaikka kuinka paljon.
Ota vaikkapa joku analoginen tiekartta (esim. GT) tai GoogleMaps (http://maps.google.fi) ja alat suunnitella reittiä pitkin 3- tai 4-numeroisia teitä pitkin. 4-numeroiset voivat olla päällystämättömiäkin -jos se on tärkeä tieto- mutta sen voi tsekata GoogleMapsin StreetView-toiminnolla.
Sysmä - Luhanka (612) välillä tietyö....
On Tammijärvelle asti. Siis Luhangasta pohjoiseen vielä.
dILETANTTI
10.06.2011, 14.27
Itselläni ei ole kokemusta tästä reitistä pyöräillen, mutta menee mutkan kautta pieniä teitä.
Jkl-Laukaa-Konnevesi-Vesanto-Tervo-Kuopio
http://kartat.eniro.fi/m/aVOAQ
Jyväskylään mennessä (ainakin minun mielestä) kannattaa mennä Päijänteen länsipuolta. Itä-puolesta ei hirveesti kokemusta ole muuta kuin autolla. Asiakkalaan mennessä kannattanee ajella Järvenpään ja Kellokosken kautta Hirvihaaraan ja sieltä Sälinkään kautta Kärkölään. Kärkölästä pääsee suoraan pikkuteitä (asfalttia) myöten vanhalle nelostielle.
Toki jos Asikkalassa haluaa yötä olla, niin takaisin päin on siinä vaiheessa hivenen tultava... Kurhila ja Vähimaa on seutua mistä vanhalle nelostielle tullaan.
Siitä jatkaa vanhan nelostien vartta Arrakoskelle asti ja siitä lähtee Kaukelaa ja Torittua kohti, niin ei tartte kapealla pientareella ajella (tärinäraidat on ikäviä...) Sitten joutuukin 24-tien vartta ajeleen Jämsään asti. Sen jälkeen joko 9-tietä Jyväskylään (en suosittele) tai Koskenpään kautta Petäjävedelle ja sieltä 23-tienvartta Jyväskylään.
Jämsä-Petäjävesi väli mukavaa asfalttitietä, jos on toki jonkin verran rekkaliikennettä, mutta aian on sekaan mahtunut. Petäjävedeltä Jyväskylään on kanssa liikennettä jonkinverran mutta siinä on kuitenkin kunnon pientareet (paikka paikoin huonokuntoiset).
Vantaa-Petäjävesi välille löytynee jostain jopa Garmin käypäinen kartta (ehkä, jos on vielä tallessa...)
Jyväskylästä eteenpäin en oo kulkenut kun autolla, joten en ossaa sannoo mittään.
Jyväskylästä itään ei ole hirveästi vaihtoehtoja, kun ysitiellä ajaminen ei ole mikään nautinto. Käytännössä siis kannattaa mennä Laukaan ja Konneveden kautta.
Jyväskylään mennessä (ainakin minun mielestä) kannattaa mennä Päijänteen länsipuolta. Itä-puolesta ei hirveesti kokemusta ole muuta kuin autolla. Asiakkalaan mennessä kannattanee ajella Järvenpään ja Kellokosken kautta Hirvihaaraan ja sieltä Sälinkään kautta Kärkölään. Kärkölästä pääsee suoraan pikkuteitä (asfalttia) myöten vanhalle nelostielle.
Toki jos Asikkalassa haluaa yötä olla, niin takaisin päin on siinä vaiheessa hivenen tultava... Kurhila ja Vähimaa on seutua mistä vanhalle nelostielle tullaan.
Siitä jatkaa vanhan nelostien vartta Arrakoskelle asti ja siitä lähtee Kaukelaa ja Torittua kohti, niin ei tartte kapealla pientareella ajella (tärinäraidat on ikäviä...) Sitten joutuukin 24-tien vartta ajeleen Jämsään asti. Sen jälkeen joko 9-tietä Jyväskylään (en suosittele) tai Koskenpään kautta Petäjävedelle ja sieltä 23-tienvartta Jyväskylään.
Jämsä-Petäjävesi väli mukavaa asfalttitietä, jos on toki jonkin verran rekkaliikennettä, mutta aian on sekaan mahtunut....
Itse valitsisin Asikkala-Jyväskylä välille Päijänteen itäpuolen reitin (Sysmän kautta), mutta onko tuo sitten päällystämätöntä? Tuo Vääksy-Jämsä väli on ainakin kohtalaisen vilkkaasti liikennöity tie, eikä pientareella ole tilaa turhan paljon.
Jämsä-Petäjävesi onkin sitten ihan mukavaa tietä, ei paljon liikennettä ja hyväkuntoinen asfaltti.
Itse valitsisin Asikkala-Jyväskylä välille Päijänteen itäpuolen reitin (Sysmän kautta), mutta onko tuo sitten päällystämätöntä? Tuo Vääksy-Jämsä väli on ainakin kohtalaisen vilkkaasti liikennöity tie, eikä pientareella ole tilaa turhan paljon.Itsekin olin sitä kautta viime kesänä ajelemassa, mutta tuli käytyä autolla Pulkkilan harjulla ja näin sen autojen määrän ja kapean tien, niin tulin toisiin aatoksiin... Tie on melkoisen kapea paikkapaikoin. Asfalttia käsittääkseni on kuitenkin koko matkan.
Kun vanhalla nelostiellä lähtee Arrakoskelta ns. tien viereen, niin pääsee osan matkaa pois kapealta pientareelta. Kuhmoisista tie jo hivenen levenee ja ajaminen on helpompaa.
Itsekin olin sitä kautta viime kesänä ajelemassa, mutta tuli käytyä autolla Pulkkilan harjulla ja näin sen autojen määrän ja kapean tien, niin tulin toisiin aatoksiin... Tie on melkoisen kapea paikkapaikoin. Asfalttia käsittääkseni on kuitenkin koko matkan.
Kyllä siellä sopu sijaa tekee. Se on kuitenkin maisemallisesti niin hieno pätkä ajaa fillarilla, että muutaman auton takia ei kannata sivuuttaa sitä.
Itsekin olin sitä kautta viime kesänä ajelemassa, mutta tuli käytyä autolla Pulkkilan harjulla ja näin sen autojen määrän ja kapean tien, niin tulin toisiin aatoksiin... Tie on melkoisen kapea paikkapaikoin. Asfalttia käsittääkseni on kuitenkin koko matkan.
No en minä kyllä sanoisi, että siellä perjantai/sunnuntai-iltoja lukuunottamatta niin kauheasti liikennettä on. Ja aika lailla yhtä läheltä sitä keskimäärin ajetaan, oli sitten kapea tai leveä piennar.
Pulkkilanharjulle asti on uusi ja hyvin vähän käytetty kevyenliikenteenväylä ja Pulkkilanharjun jälkeen tie on varsinkin liikennemäärään nähden ihan riittävän leveä. Pulkkilanharju on kieltämättä vähän kapeahko ja mutkainen, varsinkin sen luontopolun, öh siis kevyenliikenteenväylän rakentamisen jälkeen (tai sitten se 15 cm rotvalli siinä reunassa saa vain olon tuntumaan ahtaammalta), mutta sitä kestää vain muutaman kilometrin.
Ja ne maisemat ovat paljon paremmat.
No en minä kyllä sanoisi, että siellä perjantai/sunnuntai-iltoja lukuunottamatta niin kauheasti liikennettä on. Ja aika lailla yhtä läheltä sitä keskimäärin ajetaan, oli sitten kapea tai leveä piennar.
Pulkkilanharjulle asti on uusi ja hyvin vähän käytetty kevyenliikenteenväylä ja Pulkkilanharjun jälkeen tie on varsinkin liikennemäärään nähden ihan riittävän leveä. Pulkkilanharju on kieltämättä vähän kapeahko ja mutkainen, varsinkin sen luontopolun, öh siis kevyenliikenteenväylän rakentamisen jälkeen (tai sitten se 15 cm rotvalli siinä reunassa saa vain olon tuntumaan ahtaammalta), mutta sitä kestää vain muutaman kilometrin.
Ja ne maisemat ovat paljon paremmat.Täytyy myöntää, että viime kesänä kun siellä kävin oli sunnuntai-ilta ja autoja oli aika paljon. Mutta hyvä tietää, että siellä on myös hiljaisempia hetkiä... Täytyy ottaa reittisuunnitelmiin jatkossa...:)
No en minä kyllä sanoisi, että siellä perjantai/sunnuntai-iltoja lukuunottamatta niin kauheasti liikennettä on. Ja aika lailla yhtä läheltä sitä keskimäärin ajetaan, oli sitten kapea tai leveä piennar.
Pulkkilanharjulle asti on uusi ja hyvin vähän käytetty kevyenliikenteenväylä ja Pulkkilanharjun jälkeen tie on varsinkin liikennemäärään nähden ihan riittävän leveä. Pulkkilanharju on kieltämättä vähän kapeahko ja mutkainen, varsinkin sen luontopolun, öh siis kevyenliikenteenväylän rakentamisen jälkeen (tai sitten se 15 cm rotvalli siinä reunassa saa vain olon tuntumaan ahtaammalta), mutta sitä kestää vain muutaman kilometrin.
Ja ne maisemat ovat paljon paremmat.
Jep, maisemallisesti tuo Pulkkilanharju on aivan loistava pyöräilyreitti, mutta siitä on tosiaan pilattu pieni osa rakentamalla "kevyenliikenteenväylä" tien oikeaan reunaan pohjoiseen mentäessä. Maantiepyörällä tuota KLV:n irvikuvaa ei voi oikein ajella, kun se on sorapintainen, ja korkea reunakivi tekee ajoradalla ajamisesta hieman jännittävämpää. Sitä osuutta ei onneksi ole kovin pitkään ja ottamalla reilusti tilaa reunasta saa autotkin väistämään kunnolla.
Päijänteen länsipuolta en ole itse ajanut pyörällä mutta autoreissujen perusteella valitsisin ehdottomasti itäpuolen. Tietysti tuo tietyö voi vähän mutkistaa asioita. Muuten itäpuolen reitti Jyväskylään on kokonaan ihan hyväkuntoista asfalttia.
Annan myös itse ääneni tuolle reitille Jkl-Laukaa-Konnevesi-Vesanto-Tervo-Kuopio. Olen ajanut sen Tervoon asti pari vuotta sitten ja ikävin osuus reitillä on tuo Jkl-Laukaa. Tie 637 tuolla välillä oli ainakin silloin todella vilkkaasti liikennöity (en muista viikonpäivää ja kellonaikaa, saattoi olla huonoa tuuria) ja autot ohittivat todella läheltä kapean pientareen takia.
Helsingistä Asikkalaan ajaisin itse Kärkölän, Sairakkalan, Laitialan ja Viitailan kautta Pulkkilanharjulle. Tuossa kannattaa vain huomioida, että tie 3141 on hiekkaa ja siihen osuu pari todella hankalaa mäkeä, joissa hiekkatie on mennyt huonoon kuntoon. Myllykseläntie + Pätiäläntie saattaa toimia vaihtoehtoisena reittinä, jos haluaa Päijänteen itäpuolelle, mutta noita teitä en ole ajanut itse.
John McCurve
11.06.2011, 17.58
--- reitille Jkl-Laukaa-Konnevesi-Vesanto-Tervo-Kuopio. Olen ajanut sen Tervoon asti pari vuotta sitten ja ikävin osuus reitillä on tuo Jkl-Laukaa. Tie 637 tuolla välillä oli ainakin silloin todella vilkkaasti liikennöity (en muista viikonpäivää ja kellonaikaa, saattoi olla huonoa tuuria) ja autot ohittivat todella läheltä kapean pientareen takia.
Tästä pieni korjaus. JKL-Laukaa väli on erinomainen ajettava. Laukaaseen pääsee ensin leveää piennarta ja lopuksi upouutta pyörätietä pitkin ja vasta Laukaasta eteenpäin tielle 69 piennar kapenee, mutta liikennemääärät eivät ole hurjia. Sen sijaan tie 69 on leveydestään huolimatta aika hankala sillä siellä ajetaan välillä aika huimilla nopeuksilla eivätkä vastaantulevien autojen ohitukset ole ollenkaan harvinaisia. Täytyy vaan olla tarkkana.
Pulkkilanharjun jälkeen Kalkkisiin- Nuoramoisiin- Sysmä- Maisemareitti Luhankaan- Tammijärvi- 6134-tie Rutalahteen- Baijerinlaaksotie- Viisarinmäki- Vanha nelostie JKL:än.
Tästä pieni korjaus. JKL-Laukaa väli on erinomainen ajettava. Laukaaseen pääsee ensin leveää piennarta ja lopuksi upouutta pyörätietä pitkin ja vasta Laukaasta eteenpäin tielle 69 piennar kapenee, mutta liikennemääärät eivät ole hurjia. Sen sijaan tie 69 on leveydestään huolimatta aika hankala sillä siellä ajetaan välillä aika huimilla nopeuksilla eivätkä vastaantulevien autojen ohitukset ole ollenkaan harvinaisia. Täytyy vaan olla tarkkana.
Ah, muistin tuon sitten väärin parin vuoden takaa. Muistelin vain, että tuossa Jkl:n jälkeen oli yksi hankalampi osuus. Se saattoi olla juuri tuo väli Laukaasta 69:lle ja meille sattui huono tuuri ajankohdan ja liikennemäärien suhteen, tai sitten tuo upouusi pyörätie oli silloin vielä suunnitteluasteella. :)
Sysmä - Luhanka (612) välillä tietyö. Piti ajaa ensi viikolla, mutta tarvii kiertää nyte.
µ
Ilmeisesti koko tie on jotain mursketta? Jossain vaiheessa kesää olisi tarkoitus Päijänne kiertää niin joku voisi päivitellä koska tuo on taas päällystetty/ajokunnossa.
--+MM+--
16.06.2011, 12.21
Tie 612 välillä Sysmä - Tammijärvi.
Paikka: Luhanka. Tarkempi paikka: Välillä Tammijärvi - Judinsalo.
Tienrakennustyö 23,1 km. Tienparannustyö. Yksi ajokaista on suljettu liikenteeltä.
Nopeusrajoitus: 30 km/h
Kesto: 13.07.2010 - 31.07.2011. ma-to 6-21, pe 6-15:30
Liekkö yhtä pitävä lopetuspäivämäärä, kuin aloituskin?
µ
Ilmeisesti koko tie on jotain mursketta?...
No ei oo koko pätkä, mutta pitkiä osueita.
Kesto: 13.07.2010 - 31.07.2011. ma-to 6-21, pe 6-15:30
Liekkö yhtä pitävä lopetuspäivämäärä, kuin aloituskin?
Niinpä, oli se aloitettu jo 2.6. kun siitä ajelin.
Aloitettu siis jo viime vuonna...
Päällystyksethän on monta kertaa tehty ennen urakan virallista valmistumista eli sitä paikallistuntemusta vaan esille. Varmaan jossain vaiheessa heinäkuuta olisin liikkeellä, hätyyttelen sitten taas myöhemmin.
--+MM+--
16.06.2011, 13.35
Aloitettu siis jo viime vuonna...
Vielä kun oppisi lukemaan..
µ
Aloitettu siis jo viime vuonna...
Päällystyksethän on monta kertaa tehty ennen urakan virallista valmistumista eli sitä paikallistuntemusta vaan esille. Varmaan jossain vaiheessa heinäkuuta olisin liikkeellä, hätyyttelen sitten taas myöhemmin.
Onko kukaan ajellut kyseistä pätkää lähiaikoina, siis Sysmästä Luhankaan. Voisi sinne jonnekin tietysti soitellakin mutta mieluummin kuulisi tien kunnon joltain fillaroijalta.
Onko kukaan ajellut kyseistä pätkää lähiaikoina, siis Sysmästä Luhankaan. Voisi sinne jonnekin tietysti soitellakin mutta mieluummin kuulisi tien kunnon joltain fillaroijalta.
Mä ajoin vajaa kuukausi sitten. Onko tarpeeksi lähiaikoina?
Ihan surkeeta pätkää oli. Nyt luultavasti vieläkin surkeammassa kunnossa.
heikki53
02.07.2011, 09.55
Onko kukaan ajellut kyseistä pätkää lähiaikoina, siis Sysmästä Luhankaan. Voisi sinne jonnekin tietysti soitellakin mutta mieluummin kuulisi tien kunnon joltain fillaroijalta.
Ajoin tien 612 Sysmästä Luhangalle (ja edelleen Korpilahdelle) eilen 1.7.2011. Tie on uudelleen päällystetty lukuunottamatta viimeisiä 2km Luhangan jälkeen.
Ajoin tien 612 Sysmästä Luhangalle (ja edelleen Korpilahdelle) eilen 1.7.2011. Tie on uudelleen päällystetty lukuunottamatta viimeisiä 2km Luhangan jälkeen.
Kiitos, uskaltaa ensi viikolla sitten lähteä sille suunnalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.