PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän rengasvalinta

jussi 163
06.06.2011, 11.10
Pyörä Trek 6700. Alla alkuperäiset Bontager junior ACX 26x2.1
Ovat jo kuluneet, mitä tilalle?
Ajomaasto on osittain vetistä joten kannattaisiko laittaa leveämpää alle ?
Ei ole kokemusta paljonko leveämpi rengas auttaa osin soisilla poluilla.

Esim:nobby nic performence 26x2.4 (22€ bikecomponents http://www.bike-components.de/products/info/p25987_Nobby-Nic-Performance-Faltreifen-Modell-2011-.html)

Continental mountain king II 26x2.4 (20€ bikecomponents http://www.bike-components.de/products/info/p26326_Mountain-King-II-Faltreifen-Modell-2011-.html)

Kiitos vinkeistä

perttime
06.06.2011, 11.37
Ensinnäkin: mahtuuko runkoon kovin paljon suurempi takarengas?

Leveämpi voi auttaakin, tai sitten ei. Jos on niin pehmeää että rengas uppoaa joka tapauksessa, kapea voi itse asiassa olla parempi. Kuraan on yleensä suositeltu renkaita, joissa on nappuloita harvassa, että kura myös irtoaisi renkaasta. Kovalla pinnalla harvanappulainen ei sitten olekaan niin mukava ja rullaava.

sakuvaan
06.06.2011, 14.00
Geaxin Barro Mountainit puree aika hyvin pehmeän mudan läpi ja vetopito on suhteellisen hyvä märällä.

Yksi miinus ko. kumeissa on tiheä nappulakuvio kun ajaa kallioaskelmia ylös ja rengas tuppaa sutimaan 90 asteen kulmissa, muuten olen ollut ko. renkaaseen tyytyväinen, iso ilmatila ja rullaa hyvin.

Space Cowboy
08.06.2011, 01.42
Jos ei tiedä mitä laittaa alle, niin Maxxiksen High Rollereilla ei mene koskaan pahasti pieleen...

drop
08.06.2011, 10.39
Jotenkin mulle High Roller LUST oli jälkikäteen pieni pettymys. Onhan se tavallaan ihan tasapaksun hyvä rengas, mutta yllättäen Rubber Queen piti ja rullasi huomattavasti paremmin (painoi kyllä enemmän). Tohon pyörään Rubber Queen kyllä olisi aika järeä vaihtoehto...

Ajomaastosta, onko se pehmeää vetistä, vai märkää kalliota / juurakkoa? Renkaat on vähän semmoinen juttu että jotkut toimii yhdessä maastossa, mutta ei ollenkaan toisessa. Sen vuoksi on paha lähteä suosittelemaan sitä mikä itsellä toimii jos polut onkin ihan erilaiset...

znood
08.06.2011, 10.58
Tarvis eka tiedostaa haluaako hyvää pitoa märällä vai nopeaa rullaavuutta. Kaikkea ei voi saada joten kompromissejä on pakko tehdä ajotyylin, maaston ja kelin mukaan.

Rullaavia renkaita jotka ovat jokapaikanhöyliä erityisesti kuivalla kelillä esim:
Continental X-king
Schwalbe Racing ralph
Maxxis cross mark
WTB Nanoraptor

Märkään maastoon sopii paremmin(jos vaan sopivat pyörimään):
Kenda Nevegal
Continental Mountain King
Panaracer Fire XC
Continental Rubber Queen
Schwalbe Fat Albert

Ehkä myös etu ja takarenkaan välillä kannattaa miettiä, että laittaako muhkeamman ja paremmanpitävän renkaan eteen ja paremmin rullaavan taakse.
Esim mountain king eteen ja x-king taakse on hyvä kombo.

Musashi
08.06.2011, 11.22
Jokapaikanhöyliin lisätään vielä Maxxis Advantage joka ei mun mielestä ihan kauheasti Mountain Kingeille jäänyt märkäpidossakaan. Positiivinen ylläri oli nuo.

AK-87
08.06.2011, 12.22
Jos ei tiedä mitä laittaa alle, niin Maxxiksen High Rollereilla ei mene koskaan pahasti pieleen...

Totta. Ja 2,35" ei ole kovin leveä, todellisuudessa melko lähellä 2,0-2,1" leveyttä.

Space Cowboy
08.06.2011, 17.04
Mittasin piruuttani 2.35" High Rollerin leveyden, joka oli 56,5mm. Aika kaponen siis, vastaa 2.22" rengasta. High Rolleriakin saa pehmeämpänä kumiseoksena, jos haluaa pitoa lisää. Varsinkin takarenkaana yksi parhaista...

Broteiini
01.07.2016, 22.08
Nyt kysyykin apua sitten ihan täysi harrastelija.. Pyöränä vanha Trek 4300, jolla osan kestävyystreeneistä olen tykännyt polkea metsäpolkuja pitkin. Alkuperäiset renkaat tulivat nyt 10v jälkeen tiensä päähän ja uudet pitäisi hankkia. Hetken bikesterissä pyörittyäni päädyin kysymään apua.

Vanhat kumit ovat jones acx b, 26x2.1. Näiden pito-ominaisuudet ovat omiin tarkoituksiin olleet riittävät, toki lisäähän sitä voisi aina olla. Koska kestivät 10v, ei taida ihan pehmeintä laatua olla.. Hieman saavat uudet kulua nopeammin, mutta koska sama pyörä vie myös kouluun ja minne milloinkin, ihan pehmeintä rengasta en hae. Lisäksi luonnollisesti aivan hirveillä asfalttiominaisuuksilla varustetut kumit eivät kiinnosta. Toisaalta, maastopyörään olen renkaita ostamassa, jotta maastossa pääsen eteenpäin..

Polut täällä päin tuppaavat olemaan täynnä juuria, kalliotakin löytyy. Märällä ei ole mikään pakko ajaa, joten niitä ominaisuuksia ei tarvitse miettiä. Mitä nopeus/pito suhteeseen tulee, niin varmaan tuo asfalttiajon runsaus ja märän maaston välttäminen kääntää kelkkaa nopeuden puolelle. Ajettavuudesta ym. ei mun kohdalla tarvitse välittää, sen verran vähän tulee ajeltua. Vain jyrkät ylämäet on ne, missä renkaiden ominaisuudet mun ajossa tulevat esiin.

En tiedä, löytyykö tuota alkuperäistä rengasmallia enää mistään, eikä tarvitsekaan, mutta jotakin samansuuntaista kaipaisin. Viereisestä motonetista saisin kätevästi continentalin Mountain King 2 renkaat.. Joitain kommentteja löysin, ei vissiin ihan sukka vaihtoehto? Kohtuullinen hinta ja hankinnan helppous viehättäisivät, ei tarvitsisi kaukaa tilailla, hieman kiirekin tässä olisi.. Leveys noissa 2.2, kun vanhoissa 2.1, ei liene ongelma? Vanteessa numerot 559x18. Rungon puolesta pitäisi ainakin mahtua pyörimään.

Eli, onko tuossa tarpeisiini sopiva rengas, vai suosittelisitteko tilaamaan jostain jotain ihan muuta?

Kiitos jo etukäteen vastanneille! Liekkö tästä suurempikin harrastus kehity, kun aikaa (ja rahaa) joskus löytyy. Hauskaa ainakin on jo tollaisellakin pyörällä :)