Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteiset fillarit..
..alkaneet kiinnostaa. Millaisia kokemuksia niistä? Kuulostaa vaivattomalta tavalta edetä ja lenkkeillä kevyesti. Nykyiset taitavat mennä jo 100 km yhdellä latauksella, ainakin Tunturi mainostaa. Onko ajettavuutta sitten kun akku loppuu? Tunturi painaa 22 kg, eli ei kovin paljon. Jos lähtee pidemmälle reissuun, niin missä voi ladata akun? Hotelli/ leirintäalue? Virtaa lataus ei paljoa vie, noin 15-20 c/ lataus ymmärtääkseni.
Tunturin ulkoasu (kuvista päätellen) miellyttää itseäni eniten, toki niitä paljon muitakin merkkejä on.
Uhkatekijänä hankinnassa tietenkin on, että tavallinen fillari jää nurkkaan lojumaan vaikka nyt kuinka vakuuttelisi, että kyllä minä sillä sitten oikealle lenkille lähden.
Mutta pidemmille lenkeille avuksi sähkö ja lyhyemmät perinteisellä tyylillä?
Olen pari lenkkiä ajanut faijan sähköfillarilla ja esim. pienessä lumessa sähkö kyllä mukavasti auttoi puskemaan eteenpäin ja ylämäissä esim. lenkkipoluilla ajellessa se on ihan hauska lelu. Muuten olen sitä mieltä, että jos fillaroida haluaa, niin vaikka joku sähköpyörän hinnalla irtoava hinnat-alkaen-maantiepyörä (tai jos retkiä ajelee niin cyclocross / retkipyörä). on kyllä antoisampi ajella. Lisäksi sähköpyörän vauhti loppuu siihen 25 km/h, jossa avustaminen päättyy - sen verran raskaita poljettavia ovat ilman apua.
Kuparinen
26.03.2011, 00.55
Tuo 100 km on luullakseni mainostemppu, minullahan menee tavallinen mummiskin 160 km vaikka ei ole edes akkuja. Paljonko viitsii polkea, oikeassa pedelecissähän pitää polkea koko ajan jos tahtoo sähköapua? Kylmällä ilmalla "kampilämmitys" on ihan mukavaa.
Sähköpyöräni (itse koottu, 622-pyörät, etupyörämoottori, 36V/4,5 Ah lyijyakut, pedelec-anturi "unohtui" asentaa) menee n. 25 km kun polkee kevyesti mukana ja ylämäet vähän raskaammin.
Eniten tehoa kuluttavat liikkeellelähdöt: lyijyakku kärsii suuresta purkuvirrasta enemmän kuin litiumakku. Kokemusta on muutamalta mainostenjakoreissulta, joilla sähköapu hyytyi n. 15 km / 600 postilaatikon jälkeen. Litiumakuilla menisi samaan tilaan 10 AH akut eli varmaan tuplasti matkaa ja akun paino olisi pienempi.
Tuota polkemisen raskautta en kyllä allekirjoittaisi. Sähkömoottorinavan kulkuvastus on aika pieni, kyllä sillä polkee ilman sähköapuakin, vaikka pyörän lisäpaino tuntuukin.. Noita keskiöstä tai ketjusta vetäviä moottoreita en tunne.
Kosti K.
26.03.2011, 02.21
Niin, peruskysymyshän taitaa olla, tarvitaanko lenkkien ajamiseen sähköavusteista fillaria. Tarvitseeko kilometrimäärää tai keskinopeutta yrittää nostaa keinotekoisesti, vai pitäisikö vain pyrkiä ajamaan sellaisia matkoja ja nopeuksia, joihin omat voimat riittävät? Eri asia on tietenkin tilanne, jossa esim. vamman vuoksi tarvitsee kevennystä polkemiseen, mutta tästä ei taida olla nyt kyse.
Arkiajossa (työ- ja kauppamatkat yms.) sähköavusteisuus voi ollakin sitten ihan eri tavalla hyödyksi.
Onko ajettavuutta sitten kun akku loppuu? Tunturi painaa 22 kg, eli ei kovin paljon.
Mielestäni tuo kilomäärä on jo aika paljon laitteelle, jota pitäisi pystyä ajamaan myös ilman sähköapua. Voi kirosana irrota, jos mäkisessä maastossa akku pääsee loppumaan. Varmaan olisi ainakin syytä koeajaa pyörää myös ilman sähköavusteisuutta, jotta saa käsityksen siitä, miten raskasta ajaminen akun loputtua oikeastaan on. Tietenkin ajajan kunto vaikuttaa tähän.
Jos lähtee pidemmälle reissuun, niin missä voi ladata akun? Hotelli/ leirintäalue? Virtaa lataus ei paljoa vie, noin 15-20 c/ lataus ymmärtääkseni.
Hivuttaa akun hotellihuoneeseen ja latailee siellä? Ei kai siitä mitään isompaa numeroa tarvitse tehdä. Ladataan ja käytetäänhän hotellihuoneissa jatkuvasti esim. kannettaviakin, joten akun lataamisen ei pitäisi kai olla millekään majoitusliikkeelle ongelma.
Siis totuus on että miksi yleensä lähteä lenkille jos moista tarvii? Ja faktahan on että 22 kiloa on perkeleesti painoa jos poljettava painaa keskimäärin 10 kiloa...
Joo. Siis olen myös ymmärtänyt, että jos keventää fillarin painoa, niin se keventää ajoa (ylämäessä) ja sama asia taitaa olla, jos laittaa sähköä?
Itselläni siis on intressi jatkaa fillarointia ihan ilman sähköäkin. Kiinnostaisi kuitenkin joskus hiukka helpotus, jos ajatellaan pidempiä lenkkejä. Ja jos joskus kesäkuumallakin ajelee, niin voisi kuvitella että sähköfillari saattaisi olla oiva peli. Samoin auton korvike lyhyehköillä matkoilla, eikä tarvitsisi hikoilla.
Olen joskus ajellut itsekin jopa 150 km (matka-ajoa, jossa varusteet mukana) ilman sähköä, mutta ei se enää kovin nautinto ole. Toisaalta kyllä siinä persuukset taitaa sähköfillarissakin kipeytyä. Ei pitkä matka niinkään voimille ota; istumalihaksiin kyllä ja samoin saattaa olla nivelille raskas.
Voi olla, että sähköfillariajatus ei pidemmälle kanna; kunhan tässä kyselen.
Ei kannata jos ei parempia argumenttejä moiselle keksi mutta kysele pois...
Risto Koivunen
26.03.2011, 16.20
Tuolta löytyy jo olemassa oleva keskustelu aiheesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36716
Joo. Siis olen myös ymmärtänyt, että jos keventää fillarin painoa, niin se keventää ajoa (ylämäessä) ja sama asia taitaa olla, jos laittaa sähköä?
Itselläni siis on intressi jatkaa fillarointia ihan ilman sähköäkin. Kiinnostaisi kuitenkin joskus hiukka helpotus, jos ajatellaan pidempiä lenkkejä. Ja jos joskus kesäkuumallakin ajelee, niin voisi kuvitella että sähköfillari saattaisi olla oiva peli. Samoin auton korvike lyhyehköillä matkoilla, eikä tarvitsisi hikoilla.
Olen joskus ajellut itsekin jopa 150 km (matka-ajoa, jossa varusteet mukana) ilman sähköä, mutta ei se enää kovin nautinto ole. Toisaalta kyllä siinä persuukset taitaa sähköfillarissakin kipeytyä. Ei pitkä matka niinkään voimille ota; istumalihaksiin kyllä ja samoin saattaa olla nivelille raskas.
Voi olla, että sähköfillariajatus ei pidemmälle kanna; kunhan tässä kyselen.
Olisiko ajoasennon ja/tai istuimen uusiminen mahdollista, jos kunto kestää, mutta paikat ei? Tai nojapyörä, tosin ylämäet taitaa olla ikävähköjä sillä.
brewster
26.03.2011, 17.12
Kyllä sähköfillarit tulee olemaan iso juttu kun bensan hinta nousee vielä joitakin satoja prosentteja. Sitten kun fillari on muutakin kuin urheiluväline tai lasten lelu. Niiden pitää vielä kehittyä kuorman kuljetuskyvyssä ja säältä suojauksessa. Suuri osa nykyisellään autolla ajettavista lyhyistä pyrähdyksistä pitäisikin ajaa näillä.
Jos polttoaineet kallistuu niin luuletkos että sähkön hinta pysyy ennallaan?
Jos polttoaineet kallistuu niin luuletkos että sähkön hinta pysyy ennallaan?
Sähköpyöräilijä kuluttaa vain niin vähän sähköä, ettei sen hinta ole kriittinen asia tämän otsikon alla.
brewster
26.03.2011, 23.19
Sitä fillaria voi ladata vaikka aurinkokennolla kunon kuitenkin kyse suhteellisen pienestä akusta. Ja suhteellisen pienistä virroista verrattuna vaikka talolämmitykseen.
Joka tapauksessa mummojen, pappojen ja liikuntarajoitteisten hommia... Ne jotka polkee niin polkee ylämäetkin ja loput vikisee!
brewster
27.03.2011, 12.04
se joka ymmärtää sähköfillarien paikan ymmärtää sen. eikä tämä ole älyykkyystesti vaan asennetesti
shoeshine
27.03.2011, 12.59
Joka tapauksessa mummojen, pappojen ja liikuntarajoitteisten hommia... Ne jotka polkee niin polkee ylämäetkin ja loput vikisee!
Joo, tosimachoillehan sähköavusteinen ei ole tarkoitettu.
Itse hankin sähköavusteisen Kalkhoffin talvipyöräksi työmatkoille. Huonosti auratuilla kevleillä alkoi eteneminen cyclocrossilla tuntumaan liian raskaalta ja huomasin turvautuvani yhä useammin autoon. Olen ollut hankintaani erittäin tyytyväinen. Rasittavuudeltaan Kalkhoffilla ajaminen talvella vastaa omien keskisykkeiden perusteella maantiepyörällä ajamista lievässä myötätuulessa kesäpäivänä. Itse siirryn jälleen maantiepyörään heti kun sepelit on korjattu pois kevleitä.
Ilman avustusta pyörä on kuitenkin sen verran raskas ettei se ainakaan minua houkuttele, toki sillä voi ajaa jos akku loppuu. Tuo 100 km:n toimintasäde kuullostaa optimistiselta.
Yep
Samoilla linjoilla kuin shoeshine, työmatkoille talvipyöräksi hankittu sähköpyörä tännekin.
Ja hyvin on asiansa ajanut, ilman tuota sähköapua olisi moni työmatka jäänyt fillaroimatta.
Kyllä se kynnys lähteä pyöräilemään huonoonkin keliin madaltuu sähköllä huomattavasti.
Garminin mukaan kilsoja on noin 1700 tämän vuoden puolella, joista enemmän kuin
2/3 osaa tuolla Schwinn Tailwindillä. Ja kesärenkaat alla. Seuraavaksi talveksi kyllä laitan
eteen nastarenkaan. Pisin lenkki tuolla 64 km, laturi oli mukana ja puolessa välissä latasin
akun, mutta olisin päässyt kyllä takaisin himaan ilman tuota välilataustakin.
-23 astetta kylmin missä lenkkiä heitetty ja hyvin akku kesti senkin.
Painaa n. 26 kiloa, joten ei minuakaan houkuttele hirveästi ilman avustusta.
Ja kyllä täälläkin siirrytään heti kun mahdollista ajelemaan muilla peleillä, mun tapauksessa lähinnä nojapyörällä.....
kunhan tosiaan noi kevlit siistitään ensiksi
Tapani
Huvinsa jokaisella mutta ei tuon yhteydessä kannata pyöräilystä puhua... Kaikki on tosiaan asenteesta ja periksiantamisesta kiinni, kerran tänä talvena jäänyt kotiin kun ei pyörä polkemalla liikkunut eikä silti moinen kapistus ole mieleen edes juolahtanut...
shoeshine
27.03.2011, 14.00
Huvinsa jokaisella mutta ei tuon yhteydessä kannata pyöräilystä puhua... Kaikki on tosiaan asenteesta ja periksiantamisesta kiinni, kerran tänä talvena jäänyt kotiin kun ei pyörä polkemalla liikkunut eikä silti moinen kapistus ole mieleen edes juolahtanut...
Minulle on sinänsä aivan samantekevää jos se jonkun mielestä ei ole pyöräilyä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mikä sinun määritelmän mukaan on pyöräilyä?
Minulle on sinänsä aivan samantekevää jos se jonkun mielestä ei ole pyöräilyä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mikä sinun määritelmän mukaan on pyöräilyä?
Olisikohan se pyöräilyn harrastamista, että kuljetetaan pyörä autolla paikasta A paikkaan B, ajetaan sitten pyörällä paikasta B paikkaan B ja sitten taas autolla paikasta B paikkaan A? Tai sitten lenkin ajo pyörällä niin, että huoltoauto seuraa perässä?
Minun mielestäni aidointa pyöräilyä on polttomoottoreista täysin riippumaton hyötypyöräily. Ei sähköavusteisuus siitä huonompaa tee. Jos sähköavustus mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn tai suurempien tavarakuormien kuljettamisen, niin sehän on vain hyvä asia. Mieluummin 15 kg ylimääräistä painoa pyörässä kuin 1500 kg ylimääräistä autossa. Sähköavusteiset pyörät eivät ruuhkauta teitä eivätkä pysäköintialueita. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. (Minun perheessäni ei muuten sitten ole ensimmäistäkään moottoroitua kulkinetta. Ajan kesärenkailla ympäri vuoden mutta toki vähemmän talviaikaan.)
shoeshine
27.03.2011, 14.33
Olisikohan se pyöräilyn harrastamista, että kuljetetaan pyörä autolla paikasta A paikkaan B, ajetaan sitten pyörällä paikasta B paikkaan B ja sitten taas autolla paikasta B paikkaan A? Tai sitten lenkin ajo pyörällä niin, että huoltoauto seuraa perässä?
Minun mielestäni aidointa pyöräilyä on polttomoottoreista täysin riippumaton hyötypyöräily. Ei sähköavusteisuus siitä huonompaa tee. Jos sähköavustus mahdollistaa ympärivuotisen pyöräilyn tai suurempien tavarakuormien kuljettamisen, niin sehän on vain hyvä asia. Mieluummin 15 kg ylimääräistä painoa pyörässä kuin 1500 kg ylimääräistä autossa. Sähköavusteiset pyörät eivät ruuhkauta teitä eivätkä pysäköintialueita. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. (Minun perheessäni ei muuten sitten ole ensimmäistäkään moottoroitua kulkinetta. Ajan kesärenkailla ympäri vuoden mutta toki vähemmän talviaikaan.)
Olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Viime vuonna ajoin tammi- maaliskuussa pyörällä töihin 8 kertaa johtuen lumitilanteesta. Tänä vuonna vastaava luku on 43. Minulle kaksi pääasiallista syytä työmatkapyöräilyyn on kunnon kohottaminen ja ylläpitäminen sekä ekologisuus. Molemmat toteutuvat hyvin sähköavusteisella pyörällä.
Eikös pyöräilyn määrittäminen ole hyvin yksinkertaista, poljetaan eteenpäin ja sillä selvä!
Fudamentalismisi jää nyt puolitiehen nure. Tosimiehet kulkevat juoksemalla paikasta toiseen. Sanomattakin lienee selvää, että mitkään säälittävät pehmentävät lenkkikengät eivät kuulu tosimiehen jalkaan, vaan paljain jaloin mennään ympäri vuoden. Polkupyörä nyt on todella säälittävä luovuttajien ja häviäjien laite.
Voi pahus... Ei ole tosiaan mun ideologia kunnossa kun ei tuo juokseminen kuulu lajivalikoimaani...
Minulle on sinänsä aivan samantekevää jos se jonkun mielestä ei ole pyöräilyä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla mikä sinun määritelmän mukaan on pyöräilyä?
Pyöräilyssä tuotetaan itse teho. Sähköpyörällä ajaminen on paikasta toiseen pyörän avulla siirtymistä. Tai toisin päin ilmaistuna pedelecci on pyörällä ajamista ja “pyöräily” sitten pyöräurheilua tms.
Ei sillä että siinä olisi mitään pahaa, hyödyllinen peli hyvä- tai huonokuntoiselle. Se on vain eri laji.
Voisin mielelläni ottaa tuommosen sähköpyörän, hinnat eivät vain houkuttele. Pyörii ilmeisesti 1000 äyrin paikkeilla?
Ja turha sitä on rutista mitä on "oikea" pyöräily, sitä on kaikenlaista. Kyllä mun mielestä tämä on yksi pyöräilytapa. Jos on niin huonosti maailmassa asiat että pitää tämmösestäkin kinata, mitä jos menisi valittavat vaikka nukkumaahan.
Täytynee lotota.
Siis totuus on että miksi yleensä lähteä lenkille jos moista tarvii? Ja faktahan on että 22 kiloa on perkeleesti painoa jos poljettava painaa keskimäärin 10 kiloa...
12,7kg:
http://www.cytronex.com/bikes/supersix.html
Täytyy punnita oma sähköistetty malli. Taitaa se hiukan tuota enemmän painaa :)
snowfake
27.03.2011, 23.49
Hassua miten sähköavustus ylämäessä lasketaan "huijaamiseksi", mutta esim. kevyemmät vaihteet ei? Aika ämmäilyähän tommonenkin on, tosimies polkee ylämäkeenkin, täysiä. Ja sama pehmustetut housut... tosimies on rautaa eikä tarvitse pehmusteita. Tai hiilarifillarit, tosimies polkee armeijan pyörällä. Samalla tavalla kuin kaatuukin, eli saappaat jalassa.
Näppäriähän noi sähköavustetut on, jos ei olisi töissä suihkua niin ehdottomasti tuollainen työmatka-ajeluun.
Mulla on sähköavusteinen tavarafillari. On erittäin toimiva kuljetusväline. Lisää tarinaa:
http://www.tavarafillari.fi/2011/02/sahkoavusteinen-tavarafillari/
Akkumies
28.03.2011, 00.24
Jos polttoaineet kallistuu niin luuletkos että sähkön hinta pysyy ennallaan?
Jos akku on 36V, 10Ah niin sen keskimääräinen latausjännite on noin 40V eli energiaa siihen latautuu 40V*10Ah=0.4kWh. Hyvän laturin hyötysuhde on yli 80% eli tuolla 80%:lla laskien energiaa kuluu latauksessa 0.5kWh, mikä maksaa noin 6 senttiä, eli energian hinta on tässä lajissa aika marginaalista. Isommat kulut tulevat helposti akkujen uusimisista eli kannattaa pitää akusta hyvää huolta (ei saa päästää syväpurkaantumaan tyypistä riippumatta (NiCd:tä ei varmaan enää käytetä)).
Akkumies
28.03.2011, 00.29
Mulla on sähköavusteinen tavarafillari. On erittäin toimiva kuljetusväline. Lisää tarinaa:
http://www.tavarafillari.fi/2011/02/sahkoavusteinen-tavarafillari/
Aika erikoinen pyörä. Pyörässä on aravatenkin kääntyvä etupyörä:). Miten tanko on yhdistetty etupyörään?
on joo, Suomessa. Ohjaus toimii työntötangolla.
kamuleontti
28.03.2011, 16.44
Tavarafillarimeiningeissä noita sähköavusteisia on jonkin verran. Classic Biken (http://www.tavarafillari.fi/hakemisto/classic-bike/) kauppias kertoi viikonlopun tavarafillaritapahtumassa (http://www.tavarafillari.fi/2011/03/iloisia-ilmeita-ja-kivoja-koeajoja-kaapelitehtaalla/), että Christianian kolmipyöriä (http://www.tavarafillari.fi/hakemisto/christianiabikes/) on myyty tänä vuonna Suomeenkin sähköavusteisina ja Velosportissa on näytteillä sähköavusteinen Bakfietsi (http://www.tavarafillari.fi/2011/03/velosport-peravaunut-bakfiets/), samanlainen kuin Marlonilla mutta tehdastekoisena. Ja sit on suomalainen Kaira Box Electric (http://www.tavarafillari.fi/2011/03/haja-asutusalueiden-laatikkosahkopyora-kaira-box-electric/), sähkökäyttöinen kolmipyörä. Niitä on valmistajan mukaan myyty kymmeniä tän talven aikana maakuntiin.
Karkeastihan noissa tavarafillareissa menee niin, että pyörä maksaa kaksi tonnia ja sähköt tonnin siihen päälle. Paitsi Kairalla, joka maksaa sähköjen kanssa karvan alle 1800 euroa. Mutta siinä onkin vähän markettipyöräfiilis laadun puolesta.
Itsekin kyllä miettinyt, että virittelen omaan Bakfietsiin (http://www.tavarafillari.fi/hakemisto/bakfiets-nl/) sähkömoottorin, kunhan poika kasvaa eli pyörän alkaa painaa liikaa. Ehkä kesäksi -13.
Ajattelinpa minäkin laittaa lusikkani soppaan! Olen harrastanut viikon,parin pituisia pyöräretkiä mm. Lapissa. Viime kesänä alkoi jo tuntua että paukut loppuu rajuimmissa nousuissa, ( ikää alkaa olla 70v) ja koska en halua lopettaa mukavia retkiä aloin miettimään apuja ongelmaan. Sattuipa sitten silmään Suvalan pyöräliikkeessä sähköavusteinen 3000 e:n Cannondale. Hinta kyllä pyörrytti, mutta päätin kokeilla, ja täytyy sanoa että se oli ihastusta ensi polkaisulla!
Olen nyt siihen tutustunut parin reissun verran (n.1000 km ) ja olen tyytyväinen. Akku kestää minkä valmistaja lupaa, eikä lataukset reissussa tuota ongelmia. Ja koska pyörässä on 9v deore slx takavaihtaja, ei akun loppuminen aiheta katastrofia! Pyärän omaa lisäpainoa (5-6kg)ei juuri huomaa kun päälle lastataan omat retkivarusteet. Ajelin 100-150 km päivämatkoja ja yövyin leirintäalueilla, enkä saanut akua tyhjäksi kertaakaan.
Niin että suosittelen jos jollakin tuntuu olevan tarvetta tällaiseen!
www.kuvablogi.com (http://www.kuvablogi.com) (haku: rossano)
..alkaneet kiinnostaa. Millaisia kokemuksia niistä? Kuulostaa vaivattomalta tavalta edetä ja lenkkeillä kevyesti. Nykyiset taitavat mennä jo 100 km yhdellä latauksella, ainakin Tunturi mainostaa. Onko ajettavuutta sitten kun akku loppuu? Tunturi painaa 22 kg, eli ei kovin paljon. Jos lähtee pidemmälle reissuun, niin missä voi ladata akun? Hotelli/ leirintäalue? Virtaa lataus ei paljoa vie, noin 15-20 c/ lataus ymmärtääkseni.
Tunturin ulkoasu (kuvista päätellen) miellyttää itseäni eniten, toki niitä paljon muitakin merkkejä on.
Uhkatekijänä hankinnassa tietenkin on, että tavallinen fillari jää nurkkaan lojumaan vaikka nyt kuinka vakuuttelisi, että kyllä minä sillä sitten oikealle lenkille lähden.
Mutta pidemmille lenkeille avuksi sähkö ja lyhyemmät perinteisellä tyylillä?
Kokemuksiani setistä,
Itse asensin kiinanihmeseeni kiinalaisen suoravetoisen napamoottorin ( joka kestää enemmän tehoa ja on painavampi kuin 'perinteiset' napamoottorit joita näyttää löytyvän tyypillisesti market pyöristä) ja 3x13Ah lyijyakut tarakalle.
Hienostihan tuolla pääsee 15 km työmatkan, mutta:
-Jos aikoo ajaa laillisesti 250W:lla, niin alamäissä (yli 25km/h) moottori 'tuntuu' pyrkivänsä muuttumaan generaattoriksi. Tämän pystyy korjamaan painonapilla josta saa avustuksen pois päältä isoissa alamäissä.
-Jos jomppaan ohjausboxista tehorajoituksen pois päältä, akut hyytyvät 28km kohdalla.
-Akkujani pitäisi ladata mahdollisimman pienellä virralla, näin lataus kestää liian pitkään.
-Hävettää ajaa ylämäissä vastatuulessa parempikuntoisten pyöräiliöiden ohi. ;)
Asensin akkukoteloon 7-napaisen peräkärryn pistorasian. 36V sarjoitus on siis tehty 7-napaisessa pistotulpassa joka on kiinni pyörässä ja laturiin on asennettu pistotulppa jossa akut on kytketty rinnan. Ts. pitäisi hommata kaksi laturia lisää jotta akut tykkäisi parempaa.
Mitä opin:
Rahaa on palanut leikkimiseen ja harrastamiseen kohtalaisen vähän n.350€ akkuineen ja ihan kivaa on ollut.
Saatan ostaa myöhemmin itselleni kunnon sähköavusteisen pyörän (2-3t€).
Mitä voin sanoa muille:
Pyydä pyörä kunnon testiajoon ennen ostopäätöstä, jotta saat selville pyörän eri ominaisuudet.
Firman linkki josta setin hankin http://www.ebikewheel.com/
Asiointi firman (myös maahantuoja) kanssa sujui hyvin (mm. takuuhuolto) sujui mutkattomasti.
ps.En tiedä onko heillä enää suoravetoisiä napamoottoreita.
Tuolta saa myös muunnossarjoja ja akkuja yms. moneen käyttöön->www.greencycle.fi . Kyseessä Suomalainen firma, joten takuuasiat hoituu kivuttomasti. Tuo heidän ohjausyksikkö ja liittimet vaikuttaa ihan toimivalta ratkaisulta. Ei pitäisi tulla niin helposti ongelmia erilaisten sääolosuhteiden kanssa? Itse olen parilla heidän koeajopyöristään ajanut ja en kyllä keksi mitään valittamista. Akunkestotkin olivat sitä mitä luvattiin:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.