Näytä tavallinen näkymä : Kestävä maantierengas?
Takakumi
23.03.2011, 08.43
Aiempaa aloittamaani keskustelua hieman sivuten olisi hakusessa kestävä sisäkumillinen maantierengas maantiepyörän harrastekäyttöön?
Pääpaino olisi tosiaan oltava kestävyydessä, mutta joku raja siinäkin oltava ettei painavaksi umpikumiksi mene. Pistosuojausta tulisi kuitenkin löytyä.
Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia km-määriä olette päässeet etenemään renkaillainne ilman rengasrikkoa?
Misukan Krylion. Kestää, kevyt, rullaa hyvin. Puhkeamiset on myös tuurissa, en satsaisi panssaripistosuojaukseen. Tuolla kuitenkin ajaa 5000-7000 km yleisen keston puolesta.
Continental GP 4000 S on myös aika varma valinta. Tuurin lisäksi puhkeamisiin vaikuttaa myös oikeat rengaspaineet ja renkaiden pinnan ajoittainen tarkistus ja kivien poisto.
timppa_234
23.03.2011, 10.35
Laitoin maantiepyörään Vittoria Randonneur retkirenkaat kevään ajaksi. Ne on huomattavasti pitävämmät kuin kilparenkaat mistä on apua likaisilla teillä. Lisäksi ne on nettiarvostelujen mukaan 'lähes puhkeamattomat'.
Miinuspuolella vierintävastus on suurehko mikä pudottaa keskivauhtia ehkä 0,5 km/h.
Panssarisuojasarjassa Durano Plussat ovat ehdottimia. Ei paina kohtuuttomia, muistuttaa kovasti ajoltaan normaaleja maantierenkaita. Itse käytän tappajasepeliaikaan. Misukan renkaat ovat hyviä, mutta olen huomannut, että kumiseokset ovat nahkepintaisa ilm. pidon takia, mutta samalla imee kyllä aika lailla kiviä sisäänsä. Kannattaa pitää silmällä ja kaivaa pois..
Vecculiko
23.03.2011, 14.53
Työmatka maantiepyörässä oli viime kesän Continental Gatorskin 25mm. 6000km ilman rengasrikkoja Vantaa-Helsinki-Espoo kevyen liikenteen väyliä. Keveämpi ja parempi ajotuntuma kuin Durano Plussassa.
Työmatka maantiepyörässä oli viime kesän Continental Gatorskin 25mm. 6000km ilman rengasrikkoja Vantaa-Helsinki-Espoo kevyen liikenteen väyliä. Keveämpi ja parempi ajotuntuma kuin Durano Plussassa.
Tarkoitat varmaan Gatorskin 24mm... Ajoin viime kesänä myös muutamia tuhansia kilometrejä 22mm GS:llä ja reikiä alkoi tulla vasta, kun levittivät renkaantappajasepelit tielle. Takarengaskaan ei ole järin neliskanttinen vielä, joten eiköhän niillä päästä samoihin lukemiin, kuin aiemmilla 23mm Krylion Carboneilla. Renkaanatappajasepelisesongin alkaessa vaihdan suosiolla 25mm Schwalbe Marathon Plussiin ja maastopyörän Marathon Wintereihin.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=41535
Takakumi
30.03.2011, 15.01
Kumpainen näistä olisi suositeltavampi kestävyyden kannalta ajo-ominaisuuden huomioiden?
1. http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/rollstuhl/reifen/produkt/index.php5?flash=1&ID_Produktgruppe=31&ID_Produkt=254&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Einsatzbereich=8&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Rollstuhl
2. http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/racetyres/ultrasport/ultra_sport_en.html
Muitakin vaihtoehtoja saa edelleen ehdotella:)
jannevaro
30.03.2011, 16.26
1. Ehdottomasti. Durano S on varmaankin Krylionin ja Contin 4000s veroinen rengas, sen sijaan Ultrasport on erittäin huono rengas. Elleivät sitten ole muuttaneet rengasta kokonaan männä vuonna.
yosemite
23.04.2011, 00.24
mitkä renkaat kona dew de luxeen ? nyt alla ensiasennus rengas continental onko kokemusta ,mikä ois rullaava ja kohtuu hintainen rengas, miten ilman paineet vaikuttaa, onko liikaa ilmaa jos on 8 bar .
kolistelija
23.04.2011, 00.24
Mainitsen nyt vielä Contin GP4000S rinkulat ainakin kohtuullisen kestävänä. Aika paljon sepeliä ja soralla paikattuja kaivantoja osunut matkan varrelle kevään aikana ilman ongelmia. Taitaa kuitenkin olla aika kevyt suojaus, ainakin punnittujen 192g ja 194g painojen perusteella.
yosemite:
Dew Deluxen kiekot taitaa olla etrto mittaisena 19mm leveät. Eli alle 28mm en ehkä laittaisi. Omassa Deluxessani käytän suht varmoja ja kevyitä Schwalben Marathon Race renkaita, ovat suht kevyet ja ovat minun käytössä kestäneet kovaakin sepelirallia.
Mullakin maantiepyörässä Continental GP4000 S -renkaat alla, ja hyvin ovat kestäneet soraa, sepeliä, hiekkatiepätkiä ja asfalttirailoja. Ajoa ei vielä ihan hirveästi takana, mutta muutenkin vaikuttavat hyviltä.
Mullakin maantiepyörässä Continental GP4000 S -renkaat alla, ja hyvin ovat kestäneet soraa, sepeliä, hiekkatiepätkiä ja asfalttirailoja. Ajoa ei vielä ihan hirveästi takana, mutta muutenkin vaikuttavat hyviltä.
Täältä löytyy myös 25 millisenä GP4000S. Puolitoista kesää ajettu noin 3500km, vähintään 100 km soralla/sepelillä. Ei rengasrikkoja.
Continental GP4000S käytössä jo kolmatta kautta kahdessa eri pyörässä. Siitä nyt voi laskea suunnilleen 25 000 ajetulle kilometrille luokkaa 3-4 kpl rengasrikkoja. Viime vuonna ainoa rengasrikko syntyi pullonpohjan yli ajaessa. Veti kunnon vekin renkaan sivuvalliin, ilmeisesti nipin napin pistosuojauksen ulkopuolelle. Taisi olla semmoinen tapaus, että siinä ei minkään maantierenkaan pistosuojaus olisi riittänyt.
Täältä löytyy myös 25 millisenä GP4000S. Puolitoista kesää ajettu noin 3500km, vähintään 100 km soralla/sepelillä. Ei rengasrikkoja.
Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, että 25 millinen 4000s olisi tämän kauden uutuus.
Itse olen ainakin ymmärtänyt niin, että 25 millinen 4000s olisi tämän kauden uutuus.
korjaan, renkaani on gp 4000
En tiennyt mihin tätä lähteä kysymään, mutta laitetaan nyt tähän, koska täällä puhutaan GP4000S:stä.
Eilen tuli 1cm pituinen vekki GP4000S:än kylkeen ja toinenkin pienempi oli jo aikaisemmin ehtinyt muodostumaan (ei vielä haitannut menoa). Nyt pitäisi arpoa uudet kumit alle. Haluaisin tietenkin kestävät, mutta hirveä massan ja vierintävastuksen lisäys ei innosta. GP4000S kiinnostaisi edelleen vaikka onkin puhkeillut. Johtunee varmaan karusta ajotavastani. Alkukeväästä tuli ajettua paljon sepelillä, ja työmaita ei taluteta. Olen miettinyt mm. ultremo dd:tä (aika jytky?), pro3racea ja ultremo nx:ää gp4000s:n lisäksi. Muutos 23mm->25mm vaikuttanee vain mukavuudella ja lisääntyneellä massalla, ei kestävyydellä ollenkaan? Kuski noin 88 kiloa. Olisiko hyviä suosituksia/kokemuksia?
Minkäs laisia sisänakkeja olette käyttäneen? Fillarin mukana tulleet contin race lightit tuntuivat puhkeilevan liian herkästi, joten siirryin perus 100g luokan kumeihin.
Kare_Eskola
15.06.2011, 16.31
Continental Gatorskin 25 mm. Kestänyt neidon fillarissa jatkuvaa sulan maan ajoa kaksi vuotta, mukana mm. retki oikealla kuormalla Välimerelle. Yksi flätti terävästä lasinsirusta. Ei ole moksiskaan tappajasepelistä. Ei mainittavaa kulumista eikä viiltoja.
Sangen mukava ajotuntuma verrattuna raskaampiin pistosuojattuihin, esimerkiksi Schwalben Duranoon. Mielestäni kelpaa ihan maantiepyöräkäyttöön.
Disclaimer: Neito ajaa paljon mutta on kevyt.
lynxlynx
15.06.2011, 19.40
Continental Gatorskin 25 mm. Kestänyt neidon fillarissa jatkuvaa sulan maan ajoa kaksi vuotta, mukana mm. retki oikealla kuormalla Välimerelle. Yksi flätti terävästä lasinsirusta. Ei ole moksiskaan tappajasepelistä. Ei mainittavaa kulumista eikä viiltoja.
Sangen mukava ajotuntuma verrattuna raskaampiin pistosuojattuihin, esimerkiksi Schwalben Duranoon. Mielestäni kelpaa ihan maantiepyöräkäyttöön.
Disclaimer: Neito ajaa paljon mutta on kevyt.
Samaa mieltä renkaasta, mulla 23mm. Ajettu noin 4000km, edessä vielä ihan ok, takana aavistuksen kantikas, päikseen vaihdolla ajanee vielä jonkun matkaa. Kisarenkaana veloflex corsa 20mm, sietää noin 4-6t ajoa, kevyt minäkin.
Gp4000 tai 4000s eivät ole mitään vahvoja renkaita. Ne ovat ehkä kohtuullisen kestäviä kevyiksi renkaiksi mutta ei kannata innostua puhumaan vahvasta.
Yksi hyväksi hintalaatusuhteeltaan havaittu normikumi on vittorian rubino. Löytyy pistosuojausta ja kestoa varmasti tuplat mitä contin 4000sarjalaisilla. On myös vielä järkevässä painoluokassa eikä hintakaan estä ostoa.
lynxlynx
15.06.2011, 21.03
Gp4000 tai 4000s eivät ole mitään vahvoja renkaita. Ne ovat ehkä kohtuullisen kestäviä kevyiksi renkaiksi mutta ei kannata innostua puhumaan vahvasta.
Yksi hyväksi hintalaatusuhteeltaan havaittu normikumi on vittorian rubino. Löytyy pistosuojausta ja kestoa varmasti tuplat mitä contin 4000sarjalaisilla. On myös vielä järkevässä painoluokassa eikä hintakaan estä ostoa.
Jep, probikekit hinta alle 25e.
http://www.probikekit.com/eu/tyres-tubes/clincher-bicycle-tyres/vittoria-rubino-pro-slick-iii-clincher-tyre-23mm.html
Huomion arvoinen tämäkin:
http://www.probikekit.com/eu/tyres-tubes/clincher-bicycle-tyres/michelin-krylion-carbon-road-tyre.html
yli 10000 km tuli ajettua gp 4000 s:llä, mutta vielä olisi ainakin pari tonnia mennyt, ellei olisi tullut vähän osumaa
Mulla on "huonojen teiden kiekkosetissä" Rubino Pro:t 25mm leveinä ja lateksisisureilla laitettuna. Kestäneet ovat ja mun mielestä mukavat ja rullaa ihan kivasti.
No mullahan ei vielä 8 kesän aikana koskaan ole mikään kumi tien päälle lauennut maantiepyörällä että mun alla on kaikki yhtä kestäviä. :D (pari hidasta vuotoa on ollut ProRaceissa mutta ne on huomattu vasta kotona.)
Juuri vaihdoin pois 6300 km ajetut Michelin Pro race 3:set. Eikä ainuttakaan rengasrikkoa koko aikana, nyt vain alkoi kankaat paistaa.
Saas nähdä pääseekö nyt alle laitetut Scwalbe Durano S:t samaan.
Raijkaard
24.07.2011, 19.00
Meidän ajoporukassa on kaikilla kolmella Contin GP4000S -nakit, yhtään rikkoa ei ole tänä kesänä tullut. Kilometrejä kootusti noin 6000-7000.
ahtopaine
25.07.2011, 19.19
Oman kokemuksen mukaan Prorace 3 on selvästi heikomman suojauksen rengas kuin Krylion. Tänä kesänä jo neljä puhkeamista (joista vain yksi järeän orapihlajapiikin tekemä, muut enempi terävien kivien). Myöskään Hutchinsonia en voi kehua.
Viime kesänä meni pitkät pätkät ilman yhtään rengasrikkoa 4 Seasoneilla ja sitten tuli muutama ihan putkeen. Vaihdoin huonon ajotuntuman vuoksi 4000s:t (ei ollut luottoa ajaa reilummin kallellaan 4Seasoneilla huonon reunapidon vuoksi). Loppukesä menikin ilman rengasrikkoja. Tänä vuonna sitten muutaman rikon kasa (kerta per lenkki) ja muuten ihan puhkeamatonta. Nämä sepelikauden ulkopuolella, sepelikaudella Marathon plussat kesti hyvin, mutten valitsisi maantierenkaaksi :)
Hutchisonilta kokemuksia vielä niukasti Fusion 3:sta (tubeless). Kyllä tähän ensimäiseen 500km matkaan on yksi rengasrikko sattunut, joku kivi/lasin palanen teki 1x2mm reiän, jonka litkut tukkivat, kun käänsi vuotokohdan alaspäin. Paineet putos kyllä reilusti, joten piti pumpata vähän lisää ilmaa, kun kohtaus sattui lenkin alkukilometreillä. Pikkuvuoto ei noilla ainakaan pysäytä, mutta voi näköjään vaatia täydennystä ilmamäärään. (Ehkä litkua pitäs olla reilummin tms).
Kun satunnaisesti tulee vieläkin vastaan noita tappajasepelikohtia ja lasia, on ainakin minun vaikea vertailla yksittäisistä rengasrikoista kestoja. Tuuri on näissä kuitenkin merkittävä tekijä. Joka rengas kestää pyöreän sepelin ja pystyssä oleva nuolenpää rikkoo melkein renkaan kuin renkaan.
M. Ouvinen
28.07.2011, 00.14
Toista kautta Gatorskin 28mm alla crossarissa. En ole ihan risukeppi, enkä spedeilytaustasta osin johtuen osaa/jaksa varoa mitään kuoppia, tietöitä, asfaltinsaumoja, kanttareita, sepeliä tai lasia. Eipä ole puhki saanut. Nopeudesta tai mukavuudesta en osaa sanoa mitään, kun ei ole vertailukohtaa.
Juuri vaihdoin pois 6300 km ajetut Michelin Pro race 3:set. Eikä ainuttakaan rengasrikkoa koko aikana, nyt vain alkoi kankaat paistaa.
Saas nähdä pääseekö nyt alle laitetut Scwalbe Durano S:t samaan.
Hieman menee ot, mutta pakko kuitata että ei IHAN päässyt Scwalbe samaan. Antautui 440 km kohdalla. Vaikka tuskin oli tällä kertaa renkaan merkistä kiinni - todennäköisesti ajoin lasiin.
snowfake
06.03.2012, 23.00
GP 4 season 25mm, Gatorskin 25mm, GP 4000s 25mm vai jätänkö alle vain Durano S 23mm mitkä ovat "ensiasennusrenkaat"? Mites nää sepelikelit, uskaltaako sinne noilla Durano S:llä mennä, vai laitanko nyt ensin alle melkein loppuun ajetut 28mm 4 Seasonit että pääsen vähän fiilistelemään ?)
Ajelut työmatkaa sakkolenkeillä 20km/suunta töihin ja 60-100km takaisin (aina kun jaksaa) + satunnaista maantielenkeilyä.
Edit: vai.... satkulla saksasta Shimano WH-RS10 -kiekot työmatkaa varten + kestävät renkaat ja sitten Aksiumit lenkkeilyä varten Durano S:llä?
Nostellaas taas aihetta kun kausi on ihan käsillä, aamulla ei ollu enää kuin 20 astetta pakkasta :)
Onkohan tälle rintamalle tullu uutuuksia vai piääkö mennä vielä noilla parivuotta vanhoilla suosituksilla. Kesärenkaina tulee olemaan Vittorian Corsa CX:t mutta noita ei uskalla laittaa alle ennen kuin viimeinenkin sepelinjyvä on lakastu pois ja siihen asti tarttisi jotain kestävempää. Tarkoitus olisi ajella tän vuotinen Vätternkin vähän kestävemmillä kumeilla, kun viimevuonna tuli harrastettua yöpaikkailua vähän turhankin kanssa (+5tkm ajetut Corsat ei ollu paras vaihtoehto tapahtumaan).
Aiemmin mainituista Contin 4season on ollu luottorengas hybridissä, Vittorian Rubinot oli ihan kauheat kumit (tuntuivat enemmän joltain muovisekoitukselta kuin kumilta). Durano plussa tuntuu vähän liioittelulta (ei ole tosin kokemusta). Gatorskin vaikuttaisi mielenkiintoiselta kokeiluun.
Mulla on alla vuosia vanhat (loppukesästä 2009 muistaakseni) hommatut Conti GP 4000S:t ja ei oo valittamista. Olisko noilla ajettu nyt 3500 km? No, tossa kevyttä kevättarkastusta tehdessä huomasin, että viime kesänä on tullut kumiin muutamia teräviä viiltoja ja pieniä reikiä. Ei näy kuitenkaan vielä mitään kuitua läpi eli silleen näyttää OK:lta. On niissä tietty semmosta kuluneisuutta. Sitten sivuilla (ilmesesti pistosuojauksen päättyessä?) sivussa näkyy semmosta uran näköistä. Yhtään flättiä en oo ajaessa tuolla kokenu, ilokseni. No, aika varovainen ja en kovin paljoa ajeleva ookaan. Mutta missä vaiheessa noita gumeksia uusitaan? Onko siihen jotain yleissääntöä? Syökö ihan vaan aika kumia myös, ajettujen kilometrien lisäksi?
Oon kyllä kumivalintaani ollut tyytyväinen, luulen. Paljonko noiden sit ylipäätään pitäs maantiepyörässä kestää, en tiedä. Oon kuvitellut olevani kuitenkin tyytyväinen.
Continental GP 4000 S:ssä on kulutusmerkit, kaksi pientä reikää vierekkäin renkaan ajouralla. Kun kulutusmerkit ovat kuluneet umpeen, rengas on vaihtokunnossa. Kuluneisuuden huomaa myös siitä, että renkaan muoto muuttuu pyöreästä hieman kulmikkaaksi.
3500 km on maantierenkaalle joka tapauksessa aika paljon ja toisaalta niin on myös neljä vuottakin. Renkaissa käytetty kumiseos ei säilytä ominaisuuksiaan ikuisesti. En suoraan sanottuna osaa sanoa mikä sitten olisi kriittinen raja, ehkä vielä neljä vuotta.
Vaikka rengasrikkoja ei ole tullutkaan, niin niiden todennäköisyys lähtee tuollaisilla kilometrimäärillä jo selvään kasvuun. Suosittelisin harkitsemaan renkaiden vaihtoa, etenkin, jos kulutusmerkit ovat ummessa. 4000 S on joka tapauksessa varma valinta: kevyt, nopea ja erinomaisen luotettava maantierengas.
Tuossa vielä kuva kulutusmerkeistä (nuo pienet pyöreät syvennykset), jotka mainitsin:
http://forums.roadbikereview.com/attachments/wheels-tires/266062d1349551904-tyres-wear-indicator-20121006-wear-indicator-01-forum.jpg
Hei kiitos! Mäpä kattelen tota kun seuraavan kerran lenkille lähden. Samassa mä meinasin pysyä, kun ei mulla siitä oo mitään valittamista. Jonkin verran joskus töissä joudun vanhan kumin kanssa tekemisiin ja sen oon huomannu, että siinä on materiaali, jossa aika näkyy aika hyvin.
Renkaan kestävyys on hyvin pitkälti myös kiinni tuurista. Hajoaa, jos on hajotakseen. Välillä olen ostanut tehtaan tekemää sutta. Laatumerkkiset sisärenkaat eivät kestäneet painetta, vaan puhkesivat heti ensipumppauksella. Kuluttaja äänestää jaloillaan ja näin ollen sisärenkaan merkki vaihtui toiseen.
Itsellä meni kuluneisuuttaan roskikseen yli 10000 km ajetut Conti GP4000S renkaat. Niistä alkoi jo pintakumin alainen materiaali kuultaa läpi ja reunavallit repeilivät. Em. rengasparille ei sattunut kuin yksi rengasrikko käyttöaikanaan. Uudetkin renkaan ovat yllättäen samanmerkkiset ja malliset.
Oma ajopaino on rapiat 90kg ja ajopaineina olen pitänyt säntillisesti 8bar. Kannattaa tosiaan putsata renkaan pinnat ainakin kostean lenkin jälkeen, ettei kumiin jää kiinni epätoivottuja partikkeleita. Nämähän saattavat kalvaa itsensä läpi vahvastakin kevlarpinnasta ajan kuluessa.
Tufon tuubiin tuli selkeä reikä ilmeisesti jostain tiellä lojuneesta piikistä. Ei auttaneet litkutkaan, vaan paikkausnesteet tulivat samasta reiästä pihalle ilmojen kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä renkaan laadun kanssa, vaan näin voi käydä kun huono tuuri osuu kohdalle.
Kyllästyin rengasrikkoihin ja laitoin maantiefiloon kokeeksi alunperin cc-sinkulaani hankkimani Schwalbe Durano 28mm renkaat. Kokemukset eiliseltä 100 km lenkiltä olivat yllättyneen positiiviset. Rengas täristää vähemmän kuin 23mm Vittoria Evo Corsa tehden ajamisesta nautinnollisempaa ja leveämmällä renkaalla uskaltaa paremmin sorapinnallekin.
Edit: Takahaarukassa on 28mm renkaalle vain vähän tilaa, joten siirryn kohta takaisin 23mm renkasiin.
Omat kokemukset Conti4000:sta ovat yhtä hyvät kuin täällä näköjään muillakin.
Sadekelin uhatessa otan alle krossarin (jossa ohjauslaakeri on paremmin suojattu) ja renkaina ovat Schwalbe Durano Plussat. Näiden ajotuntuma on kovempi mutta rullaavuus yllättävän hyvä, joskin ero Contiin on selvä. Porukkalenkin jälkeen voi sanoa että Durano Plussalla saa paremman harjoitusvasteen ;).
Bassopiste
20.05.2013, 13.06
Itselläni on myös omassa krossarissa nuo Continental GP4000S 23mm versioina. Hyvät renkaat: 1500km alla ilman yhtäkään rengasrikkoa. Omaa tyhmyyttäni ajoin kertaalleen johonkin metallihäkkyrään joka viilsi aikamoisen palan kumia irti takarenkaasta, joten se meni vaihtoon. Muttei puhjennut! Samoin tuossa Espoon Kilossa tietyömaan sepelit kevyenliikenteen väylällä aiheuttivat jonkinmoisen viillon toisen renkaan sivuun, mutta hyvin on kestänyt toistaiseksi. Odotan noilta todella pitkää ikää.
Coasting
20.05.2013, 13.23
Vepa. Jos 28 tekee tiukkaa niin laita kompromissina 25. Ja toisalta jos se 28 kerran mahtuu niin se mahtuu. Ei se haittaa vaikkei tilaa ole paljoa kunhan on.
Mulla treeni- ja työmatkoilla Gatorskinit joilla tähän asti ei yhtään rikkoa. 25 edessä ja 28 takana.
Kisapyörinä 4000s 23 millisinä joilla rikkoja tullut yhteensä 3 tai 4 noin 10 tkm aikana.
Hyvin tuntuvat kyllä krokotkin rullaavan vaikka ovat selvästi nelitonnisia painavammat ja jämäkämmät. Leveys antaa myös mukavuutta.
Renkaan kestävyys on hyvin pitkälti myös kiinni tuurista.
Se on just näin, toissa kesänä oli kaksi rengasrikkoa, molemmissa meni myös suht uusi päällirengas sököksi. Toisen ajoin terävään kiveen, toisen lasiin. Sen jälkeen on ajettu 8 tkm ilman rengasrikkoa anäyttää että nuo Michelin Pro 3:set tuntuu mulla kestävän n. 4 tkm ennen kuin alkaa kudokset näkymään. Riittää mulle.
Kyllästyin rengasrikkoihin ja laitoin maantiefiloon kokeeksi alunperin cc-sinkulaani hankkimani Schwalbe Durano 28mm renkaat. Kokemukset eiliseltä 100 km lenkiltä olivat yllättyneen positiiviset. Rengas täristää vähemmän kuin 23mm Vittoria Evo Corsa tehden ajamisesta nautinnollisempaa ja leveämmällä renkaalla uskaltaa paremmin sorapinnallekin.
Edit: Takahaarukassa on 28mm renkaalle vain vähän tilaa, joten siirryn kohta takaisin 23mm renkasiin.
Jos 28 millinen rengas on liian iso, niin miten olisi 25 millinen? Oma valintani on Contin 4000s 25 millisenä. Leveys tuo mukavuutta, rengas ei ime kiviä märällä kelillä, paino on kohtuullinen ja rullaavuudesta ei tarvitse tinkiä. IEvo Corsien käytön lopetin siihen, kun samalla 20 kilometrin työmatkalla rengas puhkesi kahdesti.
Se on just näin, toissa kesänä oli kaksi rengasrikkoa, molemmissa meni myös suht uusi päällirengas sököksi. Toisen ajoin terävään kiveen, toisen lasiin. Sen jälkeen on ajettu 8 tkm ilman rengasrikkoa anäyttää että nuo Michelin Pro 3:set tuntuu mulla kestävän n. 4 tkm ennen kuin alkaa kudokset näkymään. Riittää mulle.
Kaiken saa hajoamaan, mutta jos rengas imuroi sateella kivensiruja tien pinnalta, niin kyllä on muutakin kuin sattumaa mukana.
Jos 28 millinen rengas on liian iso, niin miten olisi 25 millinen? Oma valintani on Contin 4000s 25 millisenä. Leveys tuo mukavuutta, rengas ei ime kiviä märällä kelillä, paino on kohtuullinen ja rullaavuudesta ei tarvitse tinkiä. IEvo Corsien käytön lopetin siihen, kun samalla 20 kilometrin työmatkalla rengas puhkesi kahdesti.
Juu, 25mm kokoa aattelin hankkia seuraavaksi. Ajan nyt ensin loppuun (tai kudokset rikki sepeliin/lasiin) noista juuri varastosta noitamistani 23mm Vittoria Evoista.
Kaiken saa hajoamaan, mutta jos rengas imuroi sateella kivensiruja tien pinnalta, niin kyllä on muutakin kuin sattumaa mukana.
Pistosuojauksen kannalta GP 4000S:n vahvuus on juuri siinä, että kumiseos on niin kovaa, etteivät kivensirut pahemmin tartu kiinni. Schwalben Ultremot ja Michelinin Pro Racet ovat vastaavasti kamalia sadekelin kivi-imureita.
tempoilija
20.05.2013, 14.33
Kuinka helppo asennettava tuo 4000S on?
Vittoria Rubinon ja Rubino Pron kanssa leikkiessä menee useampikin asennuskalja ennen kuin renkaan saa vanteelle. Tarve olisi sellaiselle renkaalle, jonka saa kilpailutilanteessa ripeästi takaisin vanteelle sisärenkaan vaihdon jäljiltä.
Jake_Kona
20.05.2013, 14.34
Offt
Voisko avata uuden topikin - EI niin kestävä maantierengas.
Sellainen on ensiasennusrenkaana tullut Continental sport 23mm. 120km ja takarenkaassa näkyy jo kulutustasannetta. En ole lukkojarrutellut
Vittoria Rubinon ja Rubino Pron kanssa leikkiessä menee useampikin asennuskalja ennen kuin renkaan saa vanteelle. Tarve olisi sellaiselle renkaalle, jonka saa kilpailutilanteessa ripeästi takaisin vanteelle sisärenkaan vaihdon jäljiltä.
Mulla ei ole tullu vielä yhtäkään oikeasti hankalaa rengasta vastaan (Rubinoitakin on ollu käytössä) kunhan vaihtotekniikka on oheisen videon mukainen: http://www.youtube.com/watch?v=uNhLPXfd8FM Osa Contin 4seasoneista on kyllä ahtaita, vanteelle menee kyllä ongelmitta, mutta eivät tahdo "nousta" paikoilleen ilman saippuaa ja älyttömiä paineita - eli rengas jää jostain kohtaa liian syvälle vanteeseen jolloin se tuntuu ajossa ikävänä nykimisenä.
Sanoisin, että GP 4000S on asennettavuudeltaan aika keskiverto. Huomattava kuitenkin on, että vanneuran muoto (kielekkeen paksuus, uran leveys) vaikuttaa asennuttavuuteen vähintään yhtä paljon kuin itse rengas, toiset vanteet ovat yksinkertaisesti renkaalla kuin renkaalla hankalampia kuin toiset.
Liian helposti vanteelle solahtavia avorenkaita ei kannattaisi suosia. Ne voivat olla katastrofitilanteissa vaarallisia, sillä mikä menee helposti vanteelle, myös lähtee helposti vanteelta...
Mulla ei ole tullu vielä yhtäkään oikeasti hankalaa rengasta vastaan (Rubinoitakin on ollu käytössä) kunhan vaihtotekniikka on oheisen videon mukainen: http://www.youtube.com/watch?v=uNhLPXfd8FM Osa Contin 4seasoneista on kyllä ahtaita, vanteelle menee kyllä ongelmitta, mutta eivät tahdo "nousta" paikoilleen ilman saippuaa ja älyttömiä paineita - eli rengas jää jostain kohtaa liian syvälle vanteeseen jolloin se tuntuu ajossa ikävänä nykimisenä.
Amatör-tip: (muoviset) rengasraudat avuksi, niin rengas kuin rengas nousee ne viimeiset ratkaisevat sentit vanteelle. Sisuria pitää tiätty vähän varoa.
Two-Shoes
20.05.2013, 14.54
Onkos kellään kokemusta Mavic aksium renkaista? Näky olevan ensi asennus renkaat tulevassa canyonissa. En edes tiennyt mavicin tekevän renkaita. 40km päivässä ois tarkotus polkea työmatkoja niin mietin pitäiskö suosiolla vaihtaa jotkut varmasti luotettavat..
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
tempoilija
20.05.2013, 14.58
Amatör-tip: (muoviset) rengasraudat avuksi, niin rengas kuin rengas nousee ne viimeiset ratkaisevat sentit vanteelle. Sisuria pitää tiätty vähän varoa.
Senpä takia kyselinkin, kun sunnuntaina piti äheltää kolmella muovilla samanaikaisesti, jotta sai sen viimeisen 30 cm kangettua vanteelle. Kyllähän tuo terassilla vielä menettelee, mutta ei välttämättä kiinnosta maantien varressa, kun pitäisi saada pyörä takaisin perseen alle ennen kuin raatoauto tulee :)
Kuinka nopeaa tuo ikä rupeaa näkymään näissä renkaissa kun puhutte renkaitten kovettumisesta, jos useamman gp4000s ostais kerralla.
Kuinka nopeaa tuo ikä rupeaa näkymään näissä renkaissa kun puhutte renkaitten kovettumisesta, jos useamman gp4000s ostais kerralla.
Nyt ei ehkä ole enää hyvä aika ostaa GP 4000 S:ää varastoksi asti. Continental voi periaatteessa milloin vain ilmoittaa renkaan seuraajasta, jonka olettaisin olevan aika kova sana. Nykyinen mallihan on jo neljä vuotta vanha.
Olen tosin siinä mielessä jäävi antamaan tällaista neuvoa, että posti toi juuri uuden parin ässiä... :-)
Juu voi sitä rengasraudoillakin tuhertaa jos elämänsä haluaa tehdä vaikeaksi, mutta tuolla tyylillä menee ihan heittämällä sellaisetkin ulkokumit jotka vaatii vähintään Pedrosin lujuusluokkaa olevat raudat jos "muoviraudoilla" meinaa kammeta kumin pakoilleen.
Juu voi sitä rengasraudoillakin tuhertaa jos elämänsä haluaa tehdä vaikeaksi, mutta tuolla tyylillä menee ihan heittämällä sellaisetkin ulkokumit jotka vaatii vähintään Pedrosin lujuusluokkaa olevat raudat jos "muoviraudoilla" meinaa kammeta kumin pakoilleen.
Oletko kokeillut laittaa tukkaa rengasta kehälle, jossa ei ole syvennöstä, jonne renkaan voi "pudottaa". Tai jos kehässä ei ole selvää pykälää, jonka takana rengas pysyy hyvin jemmassa, niin sisärengas pitänee asentaa tyhjänä tai lähes tyhjänä. Jos tekniikka ei ole kunnossa, niin ähertämiseksi homma menee raudoilla tai ilman. Jos rautojen käyttäminen tuottaa suuria vaikeuksia, niin kannattanee hieman harjoitella niiden käyttöä.
Nyt taitaa olla käyttäjässä vika kun ei tahdo GP4000s kestää, ei sitten millään.
Viime kesänä ei tullut ajettua maantiepyörällä kuin n.1500km. Syksyllä takarenkaasta pullistui sisäkumi kyljestä ja eturenkaassa melko syviä viiltoja kyljissä, ei kuitenkaan vielä vaarallisessa kunnossa.
Nyt täksi kevääksi laitoin uudet samanlaiset renkaat alle. Ensimmäinen 300km lenkki, tuloksena takarenkaassa viilto jota ei enää saanut korjattua, eturenkaassa sepeliä oli porautunut sisäkumiin asti ja tuloksena rengasrikko. Takarengas taisi mennä kyllä lasinsiruissa joita en ehtinyt väistää joten tätä ei voi renkaiden piikkiin laittaa.
Ongelmien aiheuttajaksi olen päätellyt kumiseoksen joka imee sepelin tehokkaasti renkaaseen. Kiviä saa kaivaa säännöllisesti melko syvältäkin renkaasta.
En tiedä mitä seuraavaksi kokeilisi. Umpikumirenkaita?
Kuten di luca sanoi aiheen toisessa viestissä, niin suosittelen myös Misukan Carbonia. Taitaa vielä saada tätäkin versiota, mutta uudistunut on sitten se Pro 4 Endurance. Ajelen itse aina kesäkuuhun asti tuolla Carbonilla ja sitten alle Pro3:et. Eilenkin vielä Toijala-Viiala välillä muutama sata metriä kelviä, jossa vielä hiekoitussepelit...Ei viime kesänä yhtäkään rengasrikkoa. Ajelen aina pyörätiellä, jos sellainen on ja kuski painaa nyt 83kg. Tiiä sitten, onko latexisisureilla osuutta asiaan...
Nyt taitaa olla käyttäjässä vika kun ei tahdo GP4000s kestää, ei sitten millään.
Viime kesänä ei tullut ajettua maantiepyörällä kuin n.1500km. Syksyllä takarenkaasta pullistui sisäkumi kyljestä ja eturenkaassa melko syviä viiltoja kyljissä, ei kuitenkaan vielä vaarallisessa kunnossa.
Nyt täksi kevääksi laitoin uudet samanlaiset renkaat alle. Ensimmäinen 300km lenkki, tuloksena takarenkaassa viilto jota ei enää saanut korjattua, eturenkaassa sepeliä oli porautunut sisäkumiin asti ja tuloksena rengasrikko. Takarengas taisi mennä kyllä lasinsiruissa joita en ehtinyt väistää joten tätä ei voi renkaiden piikkiin laittaa.
Ongelmien aiheuttajaksi olen päätellyt kumiseoksen joka imee sepelin tehokkaasti renkaaseen. Kiviä saa kaivaa säännöllisesti melko syvältäkin renkaasta.
En tiedä mitä seuraavaksi kokeilisi. Umpikumirenkaita?
Eihän noiden keveiden maantierenkaiden kyljet paljoa kestä. Maantiellä ei tosin pitäisi kylkiin mitään edes osua. Jos käyttö on sellaista, että kylkiin tulee viiltoja, niin se huutelee pari pykälää raskaampaa ja huonommin rullaavaa rengasta alle. En oikein ymmärrä, että mitä tekemistä noilla kylkien viilloilla on sepelin imemisen kanssa.
Moni ajaa sepelikauden "umpikumirenkailla" ja vaihtaa keveämmät kumit alle sitten, kun tiet ovat puhdistuneet enimmästä irtoaineksesta.
Eihän noiden keveiden maantierenkaiden kyljet paljoa kestä.
Grand Prix 4000S:n pistosuojaus on hyvä, mutta se ei tosiaankaan ulotu kylkiin asti. Jos haluaa 4000S-tyyppisen renkaan, jossa kyljetkin on vahvistettu, niin se on sitten Grand Prix 4 Season.
Mulla on 23 mm Schwalbe Ultremo DD:t, eli ne vahvimmin suojatut Ultremot. Olen ollut tyytyväinen, hyvin ovat kestäneet viime syksyn ja tämän alkukesän. Kuskin paino noin 84.
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/racing_tires/ultremo_dd
Ovatko nämä liian painavat ja huonosti rullaavat tosiajajille, kun ei näitä ole kukaan vielä maininnut?
Mulla on 23 mm Schwalbe Ultremo DD:t, eli ne vahvimmin suojatut Ultremot. Olen ollut tyytyväinen, hyvin ovat kestäneet viime syksyn ja tämän alkukesän. Kuskin paino noin 84.
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/racing_tires/ultremo_dd
Ovatko nämä liian painavat ja huonosti rullaavat tosiajajille, kun ei näitä ole kukaan vielä maininnut?
Itse tykkäsin Ultremo DD:stä muuten, mutta ei ollut oikein luottoa niiden sadekelikestävyyteen.
Ultremo ZX:n pistosuojaus uusittiin muuten tälle kaudelle. Saattaa olla jopa parempi kuin vanhoissa DD:ssä. Aloitin koeajot eilen :)
hannupulkkinen
27.05.2013, 08.53
Grand Prix 4000S:n pistosuojaus on hyvä, mutta se ei tosiaankaan ulotu kylkiin asti. Jos haluaa 4000S-tyyppisen renkaan, jossa kyljetkin on vahvistettu, niin se on sitten Grand Prix 4 Season.
Tai pelkkä GP. 24 mm (http://road.cc/content/review/6226-continental-grand-prix-700x24c-tyre). Tuntuvat kestävän mitä vain, rullaavat hyvin tällaisen tuhdimman kaverin alla.
Tai pelkkä GP. 24 mm (http://road.cc/content/review/6226-continental-grand-prix-700x24c-tyre). Tuntuvat kestävän mitä vain, rullaavat hyvin tällaisen tuhdimman kaverin alla.
Sattumoisin korvasin Ultremo DD:t juuri tuollaisella Grand Prix 24 -setillä. Ei mitenkään massiivisesti kilometrejä alla, mutta toistaiseksi vaikuttanut hyvältä. GP 24:n kyljet eivät tosin taida olla vahvistetut, toisin kuin Grand Prix 4 Seasonissa.
Highlander
27.05.2013, 10.57
Kuten di luca sanoi aiheen toisessa viestissä, niin suosittelen myös Misukan Carbonia.
Sama..25 mm Carboneilla 4000-5000 km takana. Kaksi rengasrikkoa, mutta ei itse renkaan vaan huonon vannenauhan takia. Melko flätit alkavat olla mutta ei näy kudosta. Painoa mulla 72 kg.
Mulla ei ole tullu vielä yhtäkään oikeasti hankalaa rengasta vastaan (Rubinoitakin on ollu käytössä) kunhan vaihtotekniikka on oheisen videon mukainen: http://www.youtube.com/watch?v=uNhLPXfd8FM .
On kyllä ollut tuollakin tekniikalla vaikeuksia Vittorioiden ja tubeless ready vanteiden (Fulcrum 1) kanssa.
OT: kaiken huippuna oli stans 29 Crest vanne + reunanauhallinen marathon (racer) rengas. Vanteet meni vaihtoon (hplusson archetypelle ne menevät suosiolla)
PS GP 4000 menee mun mielestä helposti vanteelle (ambrosio exellence)
Coasting
27.05.2013, 13.59
Koska ainakin itsellä oli aika vaikea hahmottaa contin malleja niin tästä kartasta oli apua.
http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/road.shtml
Yllättävää esim että 4000 on "kisampi" kuin attack&force
Köyhäläisen ääni GP 24lle.
sledgehammer
27.05.2013, 16.23
Contin GP 24mm on täälläkin alla ja tyytyväisiä ollaan. Ei tartu hiekka/kivet pahasti ja on mukava ajaa huonommallakin tiellä.
jusba_84
27.05.2013, 16.24
Oma suositus on Michelinin Krylion Carbon 25 millisinä (jos jostain löytyy), rullaa hienosti ja kestää.
Onkohan niin, että Michelin Pro4 Endurance on Krylion Carbonin seuraaja. Krylioneja ei kaupoissa näy ja tuo Endurance tullut tarjolle.
Ajelin viime kesän GP4000S:llä ja niillä aloitin tämänkin kauden. 2000km:n aikana tuli kuitenkin kuusi rengasrikkoa (pikkukivistä/sepelistä) ja kyllästyin alituiseen renkaan paikkailuun. GP4000S:n pinta oli myös tosi ruvella ja täynnä pieniä reikiä. Pintaa kuitenkin hyvin jäljellä.
Tilasin siis taakse Misukan Pro4 Endurancen 25 millisenä. Sillä nyt 100km takana. Rullaa aivan yhtä hyvin kuin GP400S 23millisenä. Pistosuojauksesta ei tietenkään pysty vielä mitään sanomaan, mutta pinnassa ei kuitenkaan näy pienintäkään reikää vaikka olen tarkoituksella ajellut hiekalla ja sepelillä.
Onkohan niin, että Michelin Pro4 Endurance on Krylion Carbonin seuraaja. Krylioneja ei kaupoissa näy ja tuo Endurance tullut tarjolle.
Kyllä. Krylion Carbonit ovat tosiaan poistuneet markkinoilta ja Pro4 Endurance on niiden korvaava malli.
Tietämätön
29.05.2013, 15.44
Itse tykkäsin Ultremo DD:stä muuten, mutta ei ollut oikein luottoa niiden sadekelikestävyyteen.
Ultremo ZX:n pistosuojaus uusittiin muuten tälle kaudelle. Saattaa olla jopa parempi kuin vanhoissa DD:ssä. Aloitin koeajot eilen :)
Oli kyllä syytäkin. Itse sain ajettua niillä aika lyhyen matkan ennenkuin hajosivat kiveen. Tolla kokemuksella en kyllä uskalla mitään kisarenkaan tapaistakaan kokeilla vähään aikaan.
Reiska79
19.06.2013, 11.15
Itselläni hakusessa ensimmäiset vaihtorenkaat pari vuotta vanhaan maantiepyörään. Orggiskumeilla menty tähän asti, koska pyöräily on harrastus muiden joukossa ja valitettavasti mm. loukkaantumiset (ei pyöräilyssä tapahtuneet) ovat jättäneet kilsat melko vähiin. Hakusessa olis ~83 kg kuskin alle renkaat, jotka rullais kivasti ja suojaisivat puhkeamisilta - tuhansien kilsojen kestoa en renkailta odota, koska kilsoja ei totuuden nimissä niin paljoa kerry. Kertaakaan ei ole rengas vielä lenkillä tyhjentynyt, pienestä reijästä tallissa sitten pari kertaa suhissut tallissa tyhjäksi - ja samalla linjalla toivoisin jatkavani. Vähän lisää urheilullisuutta jos vielä vain saisi. Ajan käytännössä "aina" kuivalla kelillä (jos ei sade lenkillä yllätä... en vain viitsi/ehdi huoltaa pyörää sateen jälkeen). Alustana vaihteleva asfaltti ja vain ajoittain sepeli, tai se pieni eteen tuleva pätkä hiekkatietä. Miten istuis esim. Michelin Pro 4 Service Course (/Endurance), Schwalben Ultremo ZX / muita vaihtoehtoja? Tuo hintaluokka ehkä minulle sopiva. Lisäpisteitä tulee, jos rengas ottaa töyssyt jokseenkin mukavasti vastaan, mutta kohtuullinen vierintävastus ja pistosuojaus ehkä ne ykkösasiat.
ppikkupe
19.06.2013, 14.20
Jos renkaan valinta ei ole ihan sen viimeisen gramman päälle, niin yksi harkinnan arvoinen voisi olla Ultremo DD 23- tai 25-millisenä. Pitkäikäistä rengasta jos haluaa, niin pistosuojauksen lisäksi kannattaa pohtia myös renkaiden kylkien suojaa. Usein tuntuu se kylkiviilto olevan renkaan loppu. Nuo mainitsemasi renkaat ovat enempi kisarenkaita, joissa vierintävastuksen minimoimiseksi kyljille ei isoa suojaa ole.
Ultremo DD:ssä myös kyljet on suojattu. Painoa kuitenkin 23-millisellä vain 240 ja 25-millisellä 260 grammaa, eli ei mikään hirveän painava rengas. Bike-Discountista 23-millinen 31,90€ ja 25-millinen 29,95€. Yksi mielipide: http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/components/128214/1/schwalbe-ultremo-dd-tyre.html
Itse olen käyttänyt retkillä ja huonommilla teillä Duranoa ja Durano Plussaa. Durano Plussahan nyt kestää mitä vaan, toisin painoakin renkaalla jo on. Mutta kyllä silläkin yli kolmen kympin keskareita pitää, jos välttämättä haluaa.
Reiska79
19.06.2013, 15.06
Tuota amatöörinä mietinkin, että pitäisikö ottaa kestävyyden takia noita "halvempia perusrenkaita" keston takia. Toisaalta sitten ajattelin, että kun en niin paljon aja, niin kulutuskestävyyttä en ole vailla, kunhan kumi ei ihan helposti puhkea. Se täytyy myöntää, että satunnaiset hiekka- ja sepelipätkät rullaan "varovasti ajaen" yli kuitenkin, kun tielle osuvat. Tuo Durano mulla jopa ensin mielessä olikin, mutta sitten mietin vain josko nuo menevämmät kumitkin olisi jotain kestäneet. Mutta sen myönnän, etten mielelläni kesken lenkin kumia ala vaihtamaan, tai ota riskiä että kumin puhkaisen jossain alamäessä, eli sikäli mukavuussyistä kestävämpi "perusrengas" olisi varmasti kuitenkin parempi vaihtoehto. Kiitoksia tästä vinkistä/kommentista.
ppikkupe
19.06.2013, 17.56
Vaikka periaatteessa kivijalkakauppoja pitää suosia, niin renkaat kannattaa kyllä tilata ulkomailta eli Saksasta. Siellä hintaeroa ei enää olekaan niin merkittävästi, että kannattaisi halvimpia Luganoja tai Lithioneja vakavissaan katsella. Bike-discount.de toimitusaika noin viikko ja toimituskulut renkailla 5,95 euroa. Tuovat kotiin saakka.
Ei nuo Durano, Durano S tai Ultremo DD varsinaisesti mitään "perusrenkaita" ole, vaan hyvin rullaavia laatunakkeja. Hinnatkin pyörii ZX:ien kanssa samoissa tasoissa. Ne on vain tehty vähän eri käyttöön kuin alle 200 grammaiset kisarenkaat, joissa suorituskyky on pistetty vielä enemmän kestävyyden edelle.
Mutta jos kovasti polttelee, niin ei se ole huono ajatus valita ZX:ää, PRO4:ää tai GP4000S:ääkään. GP4000s:ää noista ehkä yleisesti pidetään kestävimpänä. Mutta kannattaa silti pitää jotain varanakkeja varastossa, tai tilata saman tien 3-4 kappaletta, niin ei tule heti taukoa, jos huono tuuri käy.
tchegge_
19.06.2013, 19.07
Puolitoista kuukautta työmatkailua ultremo DD:illä ja maanantain kotimatkalla sadekelin jäljiltä kaksi kertaa puhkesi takarengas. Meinas fillari lentää kehä3:lle toisen kerran jälkeen muttei osunut sopivaa Bemaria kohdalle.
Taidan siirtyä takaisin duranoihin, niillä ajoin pari tuhatta kilometriä ja kerran meni niitti läpi, silloinkin pääsin 15 km ajettua tyhjenevällä renkaalla kotiin.
Reiska79
19.06.2013, 20.42
Jees. Itsekin muuten Kivenlahden pajaa suosinut, mutta kun hinnat katsoin, niin tosiaan ultremo DD löytyy 54,90 € vs. Bike Discountin 31,90 € - ja valikoima tietenkin myös Kivenlahdessa suppeampi. Edellinen lähetys BD:stä tuli tosiaan luotettavasti noin viikossa ja eiköhän sieltä tule nytkin tilattua. Ehkä edellisen kirjailijan jäljiltä päädyn kuitenkin niihin Duranoihin, koska sen verran vaivattomuutta kuitenkin arvostan, enkä noista rengasrikoista erityisesti välitä. Ja tcheggelle vielä pahoittelen, että taisin itsekin olla kehä 3:n seuduilla pyörän selässä ja Biimeri oli valitettavasti pihassa... tosin on niin vanha, ettei olisi varmasti kohteeksi pyörälle kelvannutkaan. :) Nyt duranoja nahkahousuilta tilaamaan... Kiitos kommenteista.
Schwalbe Durano (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a86107/durano-700-x-28c-black.html?mfid=78) (ei plus). 2x Duranoja + 2x SV 15 sisureja n. 50 € + postikulut.
Reiska79
20.06.2013, 09.34
Schwalbe Durano (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a86107/durano-700-x-28c-black.html?mfid=78) (ei plus). 2x Duranoja + 2x SV 15 sisureja n. 50 € + postikulut.
Tuli kakskolmosena tuolta tilailtua 10 min ennen postaustasi. Näyttää noi sisäkumitkin olevan kyllä aika edukkaita tuolla, lähemmäs kympin (ei sekään paljon kirpaise) niistä saa lähikaupoilla maksaa. Kuinka paljon niissä muuten on eroja? Olen tähän asti pyytänyt vain paikallisista liikkeistä aina "maantiepyörä sisäkumeja lyhyellä Prestalla". Schwalbea ja Contia on mukaan tarjottu ja otettu, malleista en niin tiedä...
Onko tolkkua ostaa 23mm GP4000S eteen ja 25mm GP4000S taakse vai olisiko renkaiden suotavaa olla samanlevyiset? Nyt alla on Mavicin Yksionit 23mm leveinä ja mietin, että sama olisi tilata varastoon odottamaan uudet renkaat ennen kuin nuo loppuvat. Painoa ukolla on 95kg, joten siksi mietin tuota 25mm rengasta taakse.
Coasting
20.06.2013, 10.04
Saa mielellään olla leveämmät takana missä enemmän painoakin.
Tuolla painolla jopa ennemmin 28 jos vaan mahtuu pyörimään. Itse 15 kg kevyempänä myös 28 takana normiajossa. Edessä 25.
Eiköhän tuo 25mm riitä taakse, se mahtuu varmasti ilman ongelmia supersixiin. Nuo 23mm on olleet ihan kivat ajaa, joten en ole osannut kaivata leveämpiä. Kummasti vaimentaa tärinöitä tuo hiilarirunko, hiilarisatulatolppa + satula hiilarikiskoilla ja hiilaritanko. Alumiinirunkoinen tunturi 35mm renkailla on mielestäni kovempi ajaa kuin tämä 23mm renkailla.
Continental GP 4-season meni takasessa sileäksi ja muutamasta kohdin näkyy jo kangas. Toukokuun alussa alle, kilometrejä takana ~2000. Olisiko kulutusta paremmin kestävään ja vähintään yhtä hyvällä pistosuojauksella olevaa rengasta heittää?
Paljonko on kuskilla painoa? Olen 92kg, ja 4000s on kestänyt piiiitkään. Arvio noin 4000 km jo. Vielä on pintaa.
Juha Lehtinen
21.06.2013, 12.10
Itselläni ei ole contin renkaat taineet ihan noin nopeasti sileäksi kulua. Itselläni on Grand Prix 4000 ja 4000S mallia olleet käytössä ja noissa pysyn jatkossakin.
Alle sadan on paino, ei paljon, mutta alle kuitenkin. Mitä eroa S-mallilla on normi 4000 verrattuna?
Coasting
21.06.2013, 13.27
S saa pelkästään mustana. Normaalia myös tjuuninkvärisinä.
ppikkupe
21.06.2013, 13.41
S-Mallissa on mukana myös Black Chili -seos, joka valmistajan mukaan on parasta mitä rengasteknologialla on tarjota:
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/general/innovation/blackchili_en.html
kolistelija
21.06.2013, 13.55
Niin se S tarkoittaa Schwarz, eli musta. Se on sen verran eri rengas kuin värilliset (parempi) että ovat sitä mieltä että sen pitää erota myös nimen osalta.
Ensimmäiset lenkit ajettu 2013 Vittoria Open paveilla ja hyväksi havaittu. Vanha oli 24mm (oik. 25mm) ja uusi on 25mm (oik. 25,5mm). Ajotuntuma on erinomainen. Johtunee osittain siitä, että ajan suurimman osan matkoista durano plussilla... :)
Mitä mustiin renkaisiin tulee niin myös Scwalbe sanoo, että voitte käyttää värillisiä renkaita, mutta jos haluatte parhaita niin ottakaa mustat. Ilmeisesti ne väriaineet vaan yksinkertaisesti heikentää rengasta.
Hiilimusta tekee renkaat mustiksi.
http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/general/innovation/asc_en.html
Reiska79
25.06.2013, 17.34
Noniin, tuli nahkahousuilta sitten Duranot kotiovelle. Tähän asti polkenut pyörän mukana tulleilla Spessun Mondoilla, jotka noihin Duranoihin verrattuna ensinnäkin slicksit ja toisekseen pirun paljon pehmeämpää kumia. Noi Duranothan on melkein kuin muovia... no ainakin kestävät varmaan! Vetäsin alle ja rullasin pihalla muutaman sata metriä ja ensi tuntuma oli kyllä, että vierintävastus tuplaantui, mutta ehkä ajotuntuma muuten oli mukavampi. Katsellaan noilla nyt vähän lenkkiä, mutta saattaa vielä vaihtua kumet nopeastikin, mikäli ensituntuma vahvistuu lenkkeillessä... No, oli koivet kyllä betonia tänään flunssassa, 5 tunnin yöunilla ja eilisen lenkin päälle. Kattellaan nyt...
Durano plussat on raskaat, mutta sitä saa mitä tilaa. Itse ajan niillä mielellään siihen asti kunnes sade on huuhtonut kivet pois tieltä.
Riippuu vähän mitä on tekemässä, että preferoiko (kulutus)kestävyyttä vai rullaavuutta.
JohannesP
25.06.2013, 18.32
Contin GP 4000S ei vakuuttanu täysin kun muutaman viikon kerkes olla renkaat alla ja kilometrejä ei kerennyt tulla mitenkään erikoisesti. Eturenkaan keskikohdan paksumpaan kohtaan oli tullut parin millin pituinen repeämä.
Kannattaako rengasasioissa vaivautua edes yrittämään vedota valmistusvirheisiin? Hieman sapettaa vaikka rahallinen menetys ei ollut suuri.
Contin GP 4000S ei vakuuttanu.. Eturenkaan keskikohdan paksumpaan kohtaan oli tullut parin millin repeämä.
Parin millin? Siis juuri ja juuri nähtävissä paljaalla silmällä? Kulutuspintaan? Lisätietoja, noilla tiedoilla sanoisin että lisää kovaa ajoa.
JohannesP
25.06.2013, 20.54
Parin millin? Siis juuri ja juuri nähtävissä paljaalla silmällä? Kulutuspintaan? Lisätietoja, noilla tiedoilla sanoisin että lisää kovaa ajoa.
Tarkalleen 3 millin repeämä läpi saakka. Ei se iso ole, mutta sisäkumista pusertuu 7 barilla pieni nyppy ulos. Ei tarvitse kuin sellaisen kiven puhkomiseen, joka riittää lävistämään pelkän sisäkumin jos sillä meinaa ajaa.
Kellään kokemusta pystyisikö tuollaisen paikkaamaan esim jollakin liimalla ettei varsinkaan tuo sisäkumi pääse pusertumaan reiästä?
TuH, laitapa raporttia koeajoista. Itselläni ZX:llä tuli toisessa ajossa, Tour de Helsingissä, 3 rengasrikkoa, ja sen jälkeen heitin 2011-mallilla kuikkaa.
ppikkupe
25.06.2013, 21.43
Kellään kokemusta pystyisikö tuollaisen paikkaamaan esim jollakin liimalla ettei varsinkaan tuo sisäkumi pääse pusertumaan reiästä?
Park Tool TB-2:llä ei suoranaisesti paikkaa mutta peittää kevyestikin tuon kokoiset reiät. Se on sellainen kestävän oloinen vinyylilappu, joka tulee ulkorenkaan sisäpuolelle, pysyy ilmanpaineen ansiosta paikoillaan (on siinä myös liimapinta, mutta postit-lapussakin on paremi) ja estää sisuria pullistumasta ulos. Vähän kuin haitek-ratkaisu renkaan alle taitellusta setelistä taikka tyhjästä geelipussista.
En ole testannut, kuinka pitkään nuo maantierenkaassa käyttöä kestäisivät, mutta jokusen lenkin ainakin. Käytännössä menee siten, että tietoisuus reiästä kalvaa koko ajan takaravossa, ja rengas lentää pian roskiin.
twentyniner
25.06.2013, 21.48
Contin GP4000S 25mm ajossa noin 1500km, aikaisemmat kokemukset vain Pro Racen eri versioista. Misukoihin verrattuna hieman kapeampi,korkeampi ja hiukan " kovemman" tuntuinen ajossa (25mm versio kummastakin). Rullaavuus varmasti samaa tasoa? Vaikea perstuntumalta faktaa osoittaa. Vaikka Misukat ovat selkeästi pehmeämmän tuntuiset ajossa mielestäni , pysyn Conteissa,koska yhtään flättiä ei ole tullut, eikä Misukoille tyypillisiä viiltoja pintaan.
Reiska79
26.06.2013, 10.35
Durano plussat on raskaat, mutta sitä saa mitä tilaa. Itse ajan niillä mielellään siihen asti kunnes sade on huuhtonut kivet pois tieltä.
Riippuu vähän mitä on tekemässä, että preferoiko (kulutus)kestävyyttä vai rullaavuutta.
Ei ne Plussat olleet kyllä - mutta Duranot joo. Noviisina tämä on harjoittelua, eka rengastilaukseni siis. Ei ole mulla noita rengasrikkoja juuri kohdalle sattunut, ehkä johtuen maltillisista kilsoistakin. Katsotaan nyt muutama kunnon lenkki noilla ja mietitään sen jälkeen josko päivitellään sitten rullaavampaan vai ei. Oletus vain oli, että uudet "kunnon renkaat" on joka tapauksessa heti rullaavammat kuin tuollaisessa "tonnin pyörässä" (Spessun Allez Sport) vakiona olevat kumet, mutta ihan näin se ei ilmeisesti olekaan...
ppikkupe
26.06.2013, 13.05
Valitettavasti näissä hommissa käy useasti niin, että vaikka saa uutta ja parempaa komponettia alle, niin vauhti pysyy tasan samana... :) Lähtötason pitäisi olla paljon korkeampi, jotta kalustolla alettaisiin tekemään eroa - oli se sitten hiihtoa tai pyöräilyä. Mukavuuttahan amatööri noilla enimäkseen hakee. Ei noissa renkaissa pitäisi niin isoa eroa olla, että jos vain paineet on kohdallaan, niin sitä huomaisi lyhyellä pyörittelyllä. Mulla on Durano plus 25-millisenä "kovan käytön" renkaana, eikä niissä ZX:iin verrattuna vielä muutaman kilometrin kelvisiirtymälläkään juurikaan eroa ole.
2012 kaudella 23mm Conti GP4000S:llä n.7300km ilman rengasrikkoja. Nyt yllättäen alla saman merkin tuubit.
En ole tainnut kuullakaan renkaasta, jota joku ei olisi alle 200 km:n saanut puhki, mutta minultakin plussaa Contin GP4000S:lle. Toista kautta alla, kilometrejä en ole laskenut, mutta aktiivisesti ajettu. Yksi sisuri meni viime kesänä alikäytävän sepelillä. Kevään sepelit ajankin Duranoilla. Juhannuksena tuli 375 km ajoa Contit alla, jouduttiin monille kuoppaisille hiekkapätkille ja 110-tien pientaretta päällystäville sepelintapaisille eikä mitään ongelmia. Eivät mielestäni kerää edes turhanpäin kiviä pintaansa.
Takana on 25 mm ja butyyli, edessä 23 mm ja lateksi. Tuo sisurijärjestely ei sisällä suurta suunnitelmaa vaan sitä, mitä kaapista on löytynyt. Mutta nyt lähtee kokeiluun Schwalben tuubittomat. Katsotaan, miten niiden kanssa pärjään.
Brutalix
27.06.2013, 16.51
Mä olen noilla GP4000S:llä ajellut noin 2500km, sepelillä ja soralla silloin kun on sepeliä tai soraa tielle sattunut, ja tasan kerran olen joutunut paikkailemaan, silloinkin kai lasinsirun takia. Hyvin on kestänyt, pintaa olisi vielä reippaasti jäljellä mutta takarenkaassa on kyljessä niin ikävännäköinen viilto että taitaa mennä vaihtoon ihan varmuuden vuoksi. Kuskilla on painoa siinä 95kg.
Vertailukohtia ei juuri ole, mutta en oikein osaa tuon parempaa rengasta vaatiakaan.
Enimmäinen kokeilu tubeless Schwalbella ja hyvältä tuntui. Takamus sanoi, että on pehmeämpää kuin Conti 4000s:llä, mutta objektiiviset mittarit puuttuvat. Koetin suhtautua objektiivisesti ja tunteettomasti asiaan, mutta hyvin rullasi ja hyvältä tuntui persuuksissa ja käsissä. Suosittelen toistaiseksi. Tämän otsikon idea on kestävyys, siitä lisää kestotestin jälkeen.
hannupulkkinen
30.06.2013, 01.09
Kaikki Contin avorenkaat ovat aika kestäviä. Grand Prix 4000 ja 4000s ovat olleet aikaisempia renkaitani. Niitä oli pari vuotta sitten vaikea saada 25 millisinä, joita käytän takana. Nyt on kompromissina pelkät Grand Prixit (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/race/racetyres/grand_prix_en.html) ja ovat hyvät myös. Nyt ajettu kyllä vasta tonni, mutta takasessakaan ei näy yhtään kulumaa. Yli 80 kiloisille hyvät renkaat. Kestävät ja aika rullaavat. Mitään eroa ei ainakaan keskinopeudet kerro noihin kalliimpiin GP renkaisiin. Luulen, että näillä ajaa muutaman kesän, varsinkin kun heinä ja elokuun ajelen tuubeilla.
Niissä on nyt kokeilussa Contin Sprinter Gatorade 25 (http://www.bike-discount.de/shop/k374/a61577/sprinter-gatorskin-tubular-tyre-25-mm.html?lg=en&country=73&cr=EUR#)millisenä takana. Ovat aika mahtavat. Saas nähdä miten kestävät.
Taidan ensi kesäksi tilata 22 milliset eteen nykyisen Vittoria Corsan tilalle.
hampurilainen
01.07.2013, 08.49
Minulle alla myös GP4000s ja kilometrejä on kertynyt jotain 6500km ilman rengasrikkoa! Oma paino vaihtele 98-106kg ja tiet olivat aika tavalliset maantiet, josta osa on ollut aika karhea. Viimeinen lenkki kiersin jotain 50km ja 500m ennen kotia rengas puhkesi ;) huhuh. Oli kyllä jo näkyvissä että on lopussa, mutta nyt voi ainakin sanoa että ne ovat loppuun ajettu. Todella hyvä rengas, minun suosikki! Vaihdoin ne kerran keskenään(edestä taakse ja toisin päin).
Kaverilla kesti sama rengas jotain 13.000km! Hän ajoi talvella melkein puolet niistä Uudenkaupungin tunnelissa jossa on aika hyvä pinta! Mutta kuitenkin...
Minulla on nyt alla Michelinin Pro2, koska löytyy hyllystä (ostin ne aikoja sitten halvalla) ja tähän asti 2000km ilman ongelmia. Seurataan kehitystä.
timppa_234
01.07.2013, 12.58
Rengasrikot loppuivat oikeastaan saman tien kun vaihtoi 23 milliset renkaat leveämpiin ja pääsi vähentämään rengaspainetta. Suomessa ei yhtään rikkoa leveämmillä kumeilla.
Mallorcan likaisilla ja karkeilla teillä puhkesi sekä ProRace 3 että GP 4000S. Jälkimmäisellä pystyy ajamaan suunnilleen 3 tkm takana ennen kuin pohjakumi tulee esille mutta kestävyydellä on hintansa. Sateella se on tosi liukas ja ei sovi sen vuoksi eturenkaaksi.
hampurilainen
01.07.2013, 15.57
Minun tiedääkseni renkaan leveys ei vaikuttaa rengasrikkoon. Ja se on päinvastoin: Jos ajat 23mm rengaksella jossa on liian vähän painetta, todennäköisuus että saat rengasrikon on suurempi. Kun rengaspaine kasvaa, todennäköisuus pienenee koska rengas "hylkää" pienet kivet eikä ajaa sen yli. Mutta jokaisella on omat kokemukset ja oma tapa välttää puhkeamiset. ;)
timppa_234
01.07.2013, 16.49
Kun rengaspaine kasvaa, todennäköisuus pienenee koska rengas "hylkää" pienet kivet eikä ajaa sen yli. Mutta jokaisella on omat kokemukset ja oma tapa välttää puhkeamiset. ;)
Tämä ei ole kokemusasia vaan ihan perusfysiikkaa. Mitä kovempi paine sitä helpommin kumi hajoaa. Voit demota asiaa hankkimalla 2 ilmapalloa.Puhalla toiseen reippaasti enemmän painetta. Kokeile saksilla tms. terävällä esineellä kumman pallon saat helpommin puhkeamaan.
Mallorcan likaisilla ja karkeilla teillä puhkesi sekä ProRace 3 että GP 4000S. Jälkimmäisellä pystyy ajamaan suunnilleen 3 tkm takana ennen kuin pohjakumi tulee esille mutta kestävyydellä on hintansa. Sateella se on tosi liukas ja ei sovi sen vuoksi eturenkaaksi.
Onko muut samaa mieltä että GP 4000s on liukas sateella ?
arctic biker
01.07.2013, 18.04
Suuresti epäilen kovinkaan monen ees reaalisesti mitanneen minkään maantierenkaan pitoa suomalaisessa sadekelissä... Kuhan luulojaan totena haastavat. Ainu kerta , offarina kun just tehylle asfatille takaveto Opelililla päädyin. Se oli liukasta. Siihen aikaan tais uus asfaltti olla ihan eri koostumuksella kuin nykyään. En kolaroinut, lähellä oli.
GaryFrank
03.07.2013, 22.38
Mikäs on kun Schwalben Durano Plussat näyttää n.1000-1500kpm:n jälkeen tältä? Uskaltaako noilla vielä ajaa? Juuri äsken tulin lenkiltä ja jossain kohtaa matkaa kyllä tuntui kuin takarengas olisi jotenkin luirunnut alla huonon asfaltin urissa. Ostin nämä pistosuojauksen vuoksi, kun alkoi kypsyttää useampi rengasrikko lyhyellä aikavälillä. Näitä ei ole tarvinut paikkailla, mutta luulisi nyt vähän kauemmin kestävän. Alle nämä on laitettu viime kesänä. Takarengas näyttää samalta ympäriinsä, molemmilta reunoilta. Edessä tilanne ei ole yhtä paha, mutta molemmilla puolilla, myös ympäriinsä selvää alkua (säikeitä irtoilee).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/226476/web%202013/Fillarit/2013-07-03%2018.31.12.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/226476/web%202013/Fillarit/2013-07-03%2018.31.24.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/226476/web%202013/Fillarit/2013-07-03%2018.31.54.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/226476/web%202013/Fillarit/2013-07-03%2018.32.35.jpg
Ei kuulu asiaan. Minulla on ollut nuo plussat alla moninkertainen km-määrä. Takrengas kulunut hiukan pinnalta, ei nitään tuollaista. Joissakin muissakin Schwalben renkaissa on ollut tekovikaa. Takaisin kauppan nuo!
Jokos Schwalben uutta One- rengasta saa jostakin?
Schwalben sivuston mukaan syyskuussa 2013
ppikkupe
04.07.2013, 10.55
Mikäs on kun Schwalben Durano Plussat näyttää n.1000-1500kpm:n jälkeen tältä? Uskaltaako noilla vielä ajaa?
Näyttää samalta kuin miltä useampi ZX on minulla mennyt. Ei se ajoa ole haitannut, mutta ärsyttänyt. Ei pitäisi kuulua asiaan edes ZX:llä.
Tutut kovasti kehoittivat laittamaan reklamaatiota Schwalben sivuilta. Heidän kokemustensa mukaan ottavat asiakaspalautteen erittäin vakavasti. Sinulla on nyt kuvatkin valmiiksi otettuna, joten ei muuta kuin lomaketta täyttämään: http://www.schwalbe.com/gbl/en/kontakt/reklamation/
...
Tänä kesänä minulla on ollut enimäkseen alla GP4000S ja yhtä kylkiviiltoa lukuunottamatta, jota todennäköisesti mikään vastaava rengas ei olisi kestänyt, ovat ottaneet vastaan vähän huolimatontakin ajoa. Välillä oli alla viime kauden ZX:t, kun piti uutta rengastusta odotella, ja kyllähän ne varsinkin latekseilla ajettaessa tuntuu alla mukavammilta.
Mutta mennään nyt vielä noilla nelitonnisilla. Vähän pienempiä paineita niiden kanssa ehkä pitää pitää. Ei iske niin renkaan kovuus läpi.
Tutut kovasti kehoittivat laittamaan reklamaatiota Schwalben sivuilta. Heidän kokemustensa mukaan ottavat asiakaspalautteen erittäin vakavasti. Sinulla on nyt kuvatkin valmiiksi otettuna, joten ei muuta kuin lomaketta täyttämään: http://www.schwalbe.com/gbl/en/kontakt/reklamation/
Mielenkiintoista, itse lähetin schwalbelle palautetta pari vuotta sitten juurikin Ultremo ZX:n kylkirepeämistä. Kyselin kuinka normaalia se oli jne. Kehoittivat vaan kääntyä kauppiaan puoleen. Toivottavasti kuitenkin ottivat huomioon mitä tuli annettua palautetta.
kuovipolku
04.07.2013, 12.05
Virkatie taitaa olla sellainen että asia kuuluu ensin kauppiaalle, joka sitten hoitaa asian maahantuojan kanssa, joka taas asioi päämiehensä kanssa.
Oman kokemuksen mukaan uusi rengas on kädessä samana tai seuraavana päivänä. (Mutta jos ei olisi ollut, olisin seuraavaksi ottanut yhteyttä Velotradeen ja tarvittaessa vielä kaivanut lukiosaksani jostain muistin kätköistä: "Sehr geehrter Herr Bohle!"...)
GaryFrank
05.07.2013, 00.09
Näyttää samalta kuin miltä useampi ZX on minulla mennyt. Ei se ajoa ole haitannut, mutta ärsyttänyt. Ei pitäisi kuulua asiaan edes ZX:llä.
...
Tänä kesänä minulla on ollut enimäkseen alla GP4000S ja yhtä kylkiviiltoa lukuunottamatta, jota todennäköisesti mikään vastaava rengas ei olisi kestänyt, ovat ottaneet vastaan vähän huolimatontakin ajoa. Välillä oli alla viime kauden ZX:t, kun piti uutta rengastusta odotella, ja kyllähän ne varsinkin latekseilla ajettaessa tuntuu alla mukavammilta.
Mutta mennään nyt vielä noilla nelitonnisilla. Vähän pienempiä paineita niiden kanssa ehkä pitää pitää. Ei iske niin renkaan kovuus läpi.
Kiitti vihjeestä, voisihan tuonne raapustella jonkilaisen vastineen... Näyttivät olleen Bike-Componets:istä tilatut. Vaihdoin tänään kuitenkin alle Vittoria Rubino(?) merkkiset renkaat 23mm levyisinä, jotka joskus Viléninä ostin, kun halvalla sain. Tais olla reilusti alle 20€ pari. No hyvä kun ostin. Niisäkin jonkinlainen pistosuojaus on olemassa ja tänään kävin lenkin heittämässä. SElvisivät tulikokeesta hyvin. Paljon kovemmat kuin Durano +:sat ja rengas"melu" oli yllättävän suurta karkealla asfaltilla. Reilusti myös kovemmat ajaa, ainakin 9,5 bar paineilla. Tuntuma oli kyllä kunnossa ja rullasivat suoraan sanottuna hävyttömän paljon paremmin.
Duranot olivat jotenkin aivan lutkut kun otin pois vanteilta. Lähtivät melkein itsekseen ja kun niitä sormella roikuttaa yhdestä kohtaa ilmassa niin rengas on totaalisen soikeana, melkein I:nä, vastakkaiset kyljet kiinni. Hyvä, etten enää jatkanut noilla ajamista. Minusta selvä turvallisuusriski.
Vittoriot saavat nyt kelvata, ainakin jonkin aikaa ja luultavasti, tämän ketjun perusteella katselen jostain Contin 4000S:ät alle lähitulevaisuudessa.
Durano plussan saa yleensä pois vanteelta käsin. Vanteelle tietysti vielä helpommin. En ole huomannut ongelmia vaikka ne melko veltot ovatkin.
Yhden Duranon olen saanut rikki nauhan kohdalta, kun ajoin "täydessä kuormassa" 30cm leveään kuoppaan Puolassa. Muuten ei ole ollut ongelmia.
ppikkupe
05.07.2013, 02.21
Jokos Schwalben uutta One- rengasta saa jostakin?
Tourilla sitä ainakin saa. Joukkueaika-ajossa kaikki Contin tallit (BMC, Lotto Belisol, Orica Green Edge, Lampre) oli Schwalben tallien (Radioshack Leopard, AG2R, FDJ) edellä... :)
kuovipolku
05.07.2013, 12.52
Durano plussan saa yleensä pois vanteelta käsin. Vanteelle tietysti vielä helpommin.
Jaa. Oma askartelu 23-millisten Durano Plussien ja Shimano Ultegroiden kanssa lohkaisi jo aimo palan itsetuntoa ja tällaiset ohimennen lausutut toteamukset eivät voi olla nakertamatta sitä entisestään...
FWIW Schwalben sivujen mukaan jo 25-millisenä Plussien maksimipaine on niinkin alhainen kuin 8.0 baria (115 PSI). (En tiedä millaisilla edellinen kirjoittaja ajoi enkä lähde väittämään että liian korkea paine olisi voinut olla syynä kuvissa näkyvät purkautumiset; pudotus 23-millisen 10.0 barista vain yllättää.)
GaryFrank
05.07.2013, 19.50
Jaa. Oma askartelu 23-millisten Durano Plussien ja Shimano Ultegroiden kanssa lohkaisi jo aimo palan itsetuntoa ja tällaiset ohimennen lausutut toteamukset eivät voi olla nakertamatta sitä entisestään...
FWIW Schwalben sivujen mukaan jo 25-millisenä Plussien maksimipaine on niinkin alhainen kuin 8.0 baria (115 PSI). (En tiedä millaisilla edellinen kirjoittaja ajoi enkä lähde väittämään että liian korkea paine olisi voinut olla syynä kuvissa näkyvät purkautumiset; pudotus 23-millisen 10.0 barista vain yllättää.)
Durano Plussilla ajoin takana 8bar ja edessä 7bar paineilla. Suositus noilla tosiaan 6-8bar. Kuskilla painoa n.100kg (jossa n. 5kg liikaa ihannepainoon)
[QUOTE=kuovipolku;2056118]Jaa. Oma askartelu 23-millisten Durano Plussien ja Shimano Ultegroiden kanssa lohkaisi jo aimo palan itsetuntoa ja tällaiset ohimennen lausutut toteamukset eivät voi olla nakertamatta sitä entisestään...
Hyvät foorumitoverit! se on vanteesta kiinni, 622 vanteiden ulkomitoissa käsittääkseni sen verta suuria eroja, että sama rengas voi olla toisella (vaikkpa tubeless redy tai 2 way fit vtf...ym) vanteella helppo ja toisella todella vaikea saada vanteelle. Terveisin nimimerkki teräsleverillä aluvanteen lähes tuhonnut
GaryFrank
06.07.2013, 12.19
[QUOTE=kuovipolku;2056118]Jaa. Oma askartelu 23-millisten Durano Plussien ja Shimano Ultegroiden kanssa lohkaisi jo aimo palan itsetuntoa ja tällaiset ohimennen lausutut toteamukset eivät voi olla nakertamatta sitä entisestään...
Hyvät foorumitoverit! se on vanteesta kiinni, 622 vanteiden ulkomitoissa käsittääkseni sen verta suuria eroja, että sama rengas voi olla toisella (vaikkpa tubeless redy tai 2 way fit vtf...ym) vanteella helppo ja toisella todella vaikea saada vanteelle. Terveisin nimimerkki teräsleverillä aluvanteen lähes tuhonnut
Joo tuohon vannehommaan sen verran, että kun ensimmäistä kertaa laitoin Duranoita omille vanteilleni, niin meinasi usko loppua, mutta pitkän hieromisen ja astianpesuaineen avulla ne lopulta paikoilleen luiskahti. Tähän nähden nykyinen tila kyseisillä renkailla tarkoittaa huimaa venymistä.
Reiska79
10.07.2013, 14.39
Tuli käytyä eilen 2 viikon flunssan jälkeen eka pyörälenkki. Yllätyin myönteisesti alle laitettujen Duranoiden suorituskyvystä muuten, mutta ensimmäisellä lenkillä uudet nahat alle sain aikaiseksi kumirikon, kun naula nappasi kumista läpi. Tämä oli kolmeen vuoteen eka flätti lenkin aikana. Huonoa tuuria kai. Taidan joka tapauksessa pistää uuden Duranon tilaukseen, koska ajo-ominaisuudet tuntuivat ihan hyviltä muuten...
Huonoa tuuria kai.
Se on juuri sitä. Ajoin yli 2000km eturenkaana Spessun Turbo ja takana Contin GP 4000 S. Nämä tuli käytetyn pyörän mukana, eli kilometrejä oli jo ennestään x määrä. Päätin vaihtaa Spessun renkaan pois ja siirtää tuon 4000 S:n eteen joka on mennyt vähän kantikkaaksi mutta kulutusmittarin mukaan pintaa on vielä reilusti. Taakse tuli sitten uusi 4000 S.
70km ajon jälkeen siihen uuteen takarenkaaseen rengasrikko. Aluksi epäilin että asennuksessa oli mennyt joku pieleen, sisä- ja ulkorenkaan väliin jäänyt jotain tms., mutta tarkemmassa tutkimuksessa sisurista löytyi kulutuspinnan kohdalta millin vekki ja ulkorenkaan kulutuspinnasta vastaava.
Kettu-Pekka
12.07.2013, 07.53
Kuinka paljon yleensä maantierengas kestää ajamista? Contin Ultra sportissa kudokset näkyy 5000 km jälkeen.
Kuinka paljon yleensä maantierengas kestää ajamista? Contin Ultra sportissa kudokset näkyy 5000 km jälkeen.
5000 km on aika paljon.
Mutta kilometrikestävyyteen vaikutta pitkälti minkä tyyppinen rengas on ylipäätänsä kyseessä (Kisarengas, Harjoittelurengas, tai ns. "yleisrengas")
1000 - 5000 km per rengas on varmaan semmoinen haarukka, johon useimmat maantierenkaat päätyvät.
Jos miettii minkälainen sen renkaan kuuluisi olla ja minkälaista kulumaa on syntynyt. Eli jos kankaat on jo näkyvillä renkaasta, niin niiden kestävyys ja turvallisuus voi olla melko kyseenalaista.
Milloin yleensä renkaat vaihdatte? Kun kudokset näkyy? Itte panin merkille, että ensiasennuksena tulleissa Schwalbe Luganoissa on pieni pintakuviointi kulunut slicksiksi jo 800km jälkeen ja laitoin kovasti luottamusta täällä saaneet Conti GP4000 ässät jo tilaukseen. Tuskin niitä heti alle pistän, mutta ovatpahan valmiina, kun Luganoiden elinkaari on totaalisen loppu.
Osaako kukaan muuten verrata GP4000S:iä (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a4826/grand-prix-4000-s-23-622-mm-black.html) ja tavallisia nelitonnisia (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a99594/grand-prix-4000-black-transparent-23-mm.html) toisiinsa? Tullut jostain syystä noilla s-versiolla ajettua. Näköjään 25-millisinä saa molempia kokomustina.
nuubiainen
15.07.2013, 22.48
Yksillä Duranoilla ajoin ~5000 km. Eivät olleet vielä kovin kuluneet, mutta kivi riipaisi kyljen rikki.
Osaako kukaan muuten verrata GP4000S:iä (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a4826/grand-prix-4000-s-23-622-mm-black.html) ja tavallisia nelitonnisia (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a99594/grand-prix-4000-black-transparent-23-mm.html) toisiinsa? Tullut jostain syystä noilla s-versiolla ajettua. Näköjään 25-millisinä saa molempia kokomustina.
Musta GP4000 on tiettävästi täsmälleen samaa Black Chilillä vahvistettua tavaraa kuin GP4000S ("schwarz"). Värillisissä GP4000-renkaissa ei sen sijaan ole Black Chili -rengasseosta, joten ne ovat pykälää "huonompia".
Reiska79
16.07.2013, 08.53
Puhkes tosiaan Durano takaa naulaan ekalla lenkillä (postasin aiemmin). No vaihdoin jo pari vuotta edessä palvelleen Spessun mukana tulleen kumen siihen tilalle (huono fiilis persiissä), uusi sisäkumi ja reissussa ollessa eka lenkki ja 6 km jälkeen rikko. Siitä sitten tien päällä Lahdessa (Lahden pyörähuolto) kumeja hankkimaan. Päädyin ostamaan Vittoria Rubinon Pron tarjouspaketin, jossa tuli eteen ja taakse sisäkumetkin mukana, hinta Suomen mittapuussa edukas 59,90 €. Asensin ensimmäisen paikalleen ja 7 barin kohdalla täyttäessä kumi räjähtää silmille. Tsiigaan, niin kumi halki noin 10 cm matkan noin 10-15 cm päästä venttiilistä. Vanne moitteettomassa kunnossa, juuri nauhakin naulan jäljiltä uuteen päivitetty. Ulkokumissa noin samassa kohtaa näkyy sitten langat pikkuisen sisäpuolelta, mutta ei törrötä pystyssä. OK, vaihdan varmuuden vuoksi sen toisen paketissa tulleen ulkokumin ja sisälle tarjouspaketin toisen sisäkumen. Paineet 8 bariin ja pyörä reissussa mökkiin sisälle seuraavan p'ivän lenkkiä odottamaan. No 3 tuntia myöhemmin kuuluu sisällä pamaus ja sama juttu toisessa kumissa. Vielä tarkistamatta oliko samasta kohtaa. Ulkokumin kunnon sen sijaan tarkistin jo asentaessa - ja näytti moitteettomalta. Täytynee yrittää reklamoida, ollaan vaan nyt jo Mikkelissä menossa. Täytynee suunnata täällä pyöräliikkeeseen kumiostoksille.
Oli muuten ihan pirun tiukat vetää päälle noi Rubino Pro:t. Voiko sillä olla jotain tekemistä rikkojen kanssa (ei kai...)? Ilman rautoja ihan kämmenpohjilla ne juuri sain vanteelle kammettua...
humppakuutio
16.07.2013, 10.50
Asensin ensimmäisen paikalleen ja 7 barin kohdalla täyttäessä kumi räjähtää silmille. Tsiigaan, niin kumi halki noin 10 cm matkan noin 10-15 cm päästä venttiilistä.
Yleensä kuvaamasi kaltainen sisäkumin räjähtäminen johtuu asennusvirheestä, eli sisärengas on jäänyt jostain kohtaa ulkorenkaan reunan alle.
Pitäs varmaan tota GP4000S rengasta joskus kokeilla, kun aika moni niitä hehkuttaa. Itse olen vaan niin pirun tyytyväinen ollu Vittoria Rubino Pro Slick renkaisiin. Kaksi edellistä kesää ajoin niillä maantiepyörällä ja yksi snakebite tuli. Tänä vuonna on tullu ajettua vähän vähemmän, toistaiseksi renkaat säilyny.
Viime viikolla vaihdoin fiksiin eteen 23 mm Pro slickin ja taakse 25 millisen. Ajelinkin ja kaikki näytti ok. Eilen lähin kauppaan ja kerkesin ajeleen 200 m kun ajattelin, että eipä juuri näillä renkailla ole tullu ajeltua tällaista nurkka-ajoa, missä pintana voi olla vähän huonompaakin. Viime viikon sade oli tuonut kelville hiekkaa ja kiveä ja ajattelin, että toi pitäs väistää. Juuri kohdalla kunnon pamaus ja takakumi tyhjäksi. Kotona tutkiskelun jälkeen sisurissa 15 cm kuin puukolla vedetty yksi viilto, ei siis mennyt riekaleiksi. Renkaasta en löytänyt mitään erikoista. Jäi vähän kaiveleen, mutta oisko rengas sit noussu pois vanteelta ja aiheuttanu sisurin räjähtämisen.
Vai voiko sisuri revetä esim. valmistusvirheestä em. tavalla? Tuo viilto oli niin siisti, että jos rengas olis noussu pois vanteelta niin luulisin, että sisuri olis menny riekaleiksi (nimimerkilllä kokemusta mara plussasta).
Ei tuo luottoa vielä vienyt kuitenkaan.
jartsuli
16.07.2013, 11.50
Nelitonnisissa on seinät aika heikot (muuten yllättävän kestävä rengas).. ei kannata ajaa lähellä maksimipaineita.
Ässästä en tiedä kun olen osannut varoa paineita. Ässä rullaa, kestää ja käyttäytyy moitteetomasti.
...7 barin kohdalla täyttäessä kumi räjähtää silmille. ...Paineet 8 bariin ja pyörä reissussa mökkiin sisälle seuraavan p'ivän lenkkiä odottamaan. No 3 tuntia myöhemmin kuuluu sisällä pamaus ja sama juttu toisessa kumissa....
Sun painemittareista en tiedä mutta ainakin oman jalkapumpun mittarin lukemilla on enemmän viihdearvoa kuin totuusarvoa. Siksipä itsellä mittarina on peukalo. Ja nykyisellä GP4000S + jotkut Contin Prismasta ostetut sisurit sisältävällä setillä takana yli 4000 kilometriä ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Jos pumppaan sen pumpun mittarin mukaan 7,5 baria niin todellisuudessa painetta on yli 10.
Pitäs varmaan tota GP4000S rengasta joskus kokeilla, kun aika moni niitä hehkuttaa. Itse olen vaan niin pirun tyytyväinen ollu Vittoria Rubino Pro Slick renkaisiin. Kaksi edellistä kesää ajoin niillä maantiepyörällä ja yksi snakebite tuli. Tänä vuonna on tullu ajettua vähän vähemmän, toistaiseksi renkaat säilyny.
Viime viikolla vaihdoin fiksiin eteen 23 mm Pro slickin ja taakse 25 millisen. Ajelinkin ja kaikki näytti ok. Eilen lähin kauppaan ja kerkesin ajeleen 200 m kun ajattelin, että eipä juuri näillä renkailla ole tullu ajeltua tällaista nurkka-ajoa, missä pintana voi olla vähän huonompaakin. Viime viikon sade oli tuonut kelville hiekkaa ja kiveä ja ajattelin, että toi pitäs väistää. Juuri kohdalla kunnon pamaus ja takakumi tyhjäksi. Kotona tutkiskelun jälkeen sisurissa 15 cm kuin puukolla vedetty yksi viilto, ei siis mennyt riekaleiksi. Renkaasta en löytänyt mitään erikoista. Jäi vähän kaiveleen, mutta oisko rengas sit noussu pois vanteelta ja aiheuttanu sisurin räjähtämisen.
Vai voiko sisuri revetä esim. valmistusvirheestä em. tavalla? Tuo viilto oli niin siisti, että jos rengas olis noussu pois vanteelta niin luulisin, että sisuri olis menny riekaleiksi (nimimerkilllä kokemusta mara plussasta).
Ei tuo luottoa vielä vienyt kuitenkaan.
Ajotuntuma tuossa Vittoriassa on paljon miellyttävämpi kuin GP4000s:ssä, joten sen puolesta en vaihtaisi. Rullaavuudessakaan tuskin suurta eroa. Mistäköhän noita Rubino Pro Slickejä saisi kokomustana ostaa, mielellään kilpailukykyiseen hintaan?
Ajotuntuma tuossa Vittoriassa on paljon miellyttävämpi kuin GP4000s:ssä, joten sen puolesta en vaihtaisi. Rullaavuudessakaan tuskin suurta eroa.
Mä olen niin huono sanomaan onko eroa jossain renkaissa niin siinä mielessä olet varmasti ihan oikeassa. Toisaalta, miksi vaihtaa jotain johon on tyytyväinen.
Mistäköhän noita Rubino Pro Slickejä saisi kokomustana ostaa, mielellään kilpailukykyiseen hintaan?
Kysäsepä Kivenlahden Pyörähuollosta. Itse tilasin viime keväänä nipun noita renkaita sillä harmaalla raidalla, joka nyt just ja just erottuu, kun lähemmin kattoo. Niillä on kyllä tuota harmaaraitarengasta ihan hyllyssäkin, tai oli ainakin kun viimeksi kävin. Olen tänään tai huomenna menossa hakeen taas jotain rengasta joten voisin kysästä jos muistan.
Reiska79
16.07.2013, 15.17
Kotona tutkiskelun jälkeen sisurissa 15 cm kuin puukolla vedetty yksi viilto, ei siis mennyt riekaleiksi. Renkaasta en löytänyt mitään erikoista. Jäi vähän kaiveleen
Sama vika mulla tossa ekassa räjähdyksessä.
Tutkin myös ton toisen sisurin ja siinä sitten tuossa venttiilin vieressä 7-8 mm halkaisijaltaan oleva räjähdysjälki, saumakohdassa. Myös tuo edellinen viilto alkoi saumakohdasta ja jatkui sitten sen vieressä.
En tiedä pumpun paineista, mutta ei ole koskaan ollut ongelmia Schwalben tai Contin sisärenkaiden kanssa. Näppituntuma paineiden kanssa on huono, kun ei ole "taarattua" pumppua, jonka jälkeen olisi renkaita eri paineissa päässyt käpistelemään. Pumppu on vihreä Airwave-merkkinen http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47804 ja mielestäni vertailukelpoinen (näppituntumalta) siihen mitä aiempi Pedron pumppu antoi painetta.
Ajotuntuma tuossa Vittoriassa on paljon miellyttävämpi kuin GP4000s:ssä, joten sen puolesta en vaihtaisi. Rullaavuudessakaan tuskin suurta eroa. Mistäköhän noita Rubino Pro Slickejä saisi kokomustana ostaa, mielellään kilpailukykyiseen hintaan?
Testeissä GP4000S on rankattu vuodesta toiseen parhaiten rullaavien avorenkaiden joukkoon, edelle on mennyt lähinnä pistosuojaamattomia TT- ja kisarenkaita. En muista Rubino Pro:n koskaan saavuttaneen mainittavia sijoituksia vastaavissa testeissä.
Mielenkiintoista nähdä onko hypetetystä Schwalbe One:sta GP4000S:n syrjäyttäjäksi. Sen pitäisi olla sekä Ultremo ZX:ää rullaavampi että kestävämpi rengas ja vain minimaalisella paino-penaltilla (195 vs 205 g). Oneja pitäisi tulla markkinoille vielä tänä syksynä.
Kiitos, Tassu! Pitää katsella kuinka nuo omassa käytössä kestävät kilsoja, josko olisivat seuraavatkin samaa mallia.
TuH: En siis väitä, etteikö eroa rullaavuudessa voisi hieman olla. Kuitenkin ajotuntumassa ero on aika selvä.
Laitoin avokiekoille Misukan Pro4 25 millisinä. Monena vuonna on ollut GP4000S alla ja ajattelin vaihtelun vuoksi kokeilla taas Misukoita. Huonot kokemukset Pro3 -renkaista sai aikoinaan siirtymään Contiin. No huomioita.
Rullaa ja on mukava. Ajotuntuma selkeästi parempi kuin GP4000S -renkailla. Mutta ovatpa isot. On aivan siinä ja siinä, että mahtuu pyörimään Bianchin Infinitossa. Sinänsä jännää, että Vittorian Pave -tuubit 25millisinä mahtuvat selvästi paremmin. Enpä ole noiden todellisia mittoja mitannut, kun ei ole tönäriä. Eli jos joku on mitannut noiden oikeat koot, niin arvostaisin tämän tiedon jakamista. Helpot asentaa vanteelle (Zonda).
Mutama sata misukoilla alla ja sellaista viiltoherkkyyttä ei ainakaan ole mitä aikaisemmissa versioissa puolestaan oli. Renkaassa ei ole mitään kuviointia. Tuntuu pitävän sateellakin. Testi jatkuu.
Jokerina näille "tavallisille" keskusteluissa oleville merkeille voisin heittää Tufon tuotteet ja eritoten Elite Ride 23:n, sillä itsellä ollut sellaiset harrastekäytössä pari vuotta tubular clincher mallisina. Erittäin hyvä yleisrengas ja ei lopulta pahan painoinen, kun ottaa huomioon tuon rakenteen sisältämän sisärenkaan massan. Rullaavat kohtuullisen kovillakin paineilla hyvin ilman, että tuntuvat kovilta ja omaavat jonkin verran sitä tuubien kuuluisaa ajotuntumaa. Eivät juurikaan vuoda hissukseen paineita poies. Viiltoherkkyys kohtuullisen hyvä eli ei ole mitään pahempaa pintaan tullut, vaikka kevään sepeleilläkin on tullut ajettua.
Kestävyydestä voi todeta seuraavaa: Takarengas pamahti itsellä tänä keväällä reilun 2000km jälkeen lasinsiruun ja reikä oli sen verran kookas, etteivät litkut pelastaneet kunnon paineilla eli 10-11 barin tienoilla, 6-7 barilla näytti vielä kestävän. Renkaassa oli tällöin jo selvästi kulumaa, mutta kilometrejä olisi silti ollut edessä (korvaajana oleva Spessun kumi tuntuu jo reilun 8 barin paineen kanssa kovalta ja tunnottomalta ajossa). Eturengas on kestänyt itsellä ilman ongelmia noin 3500km 8.5-9 barin paineilla, pinnassa on hieman kulumaa keskellä, muttei paha ollenkaan ja still going on strong.
Pitänee tilata ensi kesäksi taas uusi setti odottamaan :)
Mistäköhän noita Rubino Pro Slickejä saisi kokomustana ostaa, mielellään kilpailukykyiseen hintaan?
Ehdotin sitä Kivenlahden Pyörähuoltoa. Mainitsemaani harmaaraidallista löyty hyllystä, mutta liike ei saa tilattua täysin mustana ja kun katsoivat tarkemmin niin heidän (hänen) mielestään ei saa mustana ollenkaan. Mutta ymmärtääkseni Rubino Pro rengasta (ei siis Slick) saa mustana ja edelleen ymmärtääkseni ainoa ero renkaissa on, että Slick on täysin sileä, toisessa jotain kuvioo. Eilen just näin porukkalenkillä yhellä sellaset alla.
Ehdotin sitä Kivenlahden Pyörähuoltoa. Mainitsemaani harmaaraidallista löyty hyllystä, mutta liike ei saa tilattua täysin mustana ja kun katsoivat tarkemmin niin heidän (hänen) mielestään ei saa mustana ollenkaan. Mutta ymmärtääkseni Rubino Pro rengasta (ei siis Slick) saa mustana ja edelleen ymmärtääkseni ainoa ero renkaissa on, että Slick on täysin sileä, toisessa jotain kuvioo. Eilen just näin porukkalenkillä yhellä sellaset alla.
Ok, kiitos vaivannäöstäsi, Tassu!
Tänään sitten Vittoria Rubino Pro Slickien vesikaste. Sadekuuron kastelemaa tienpintaa kestivät n. 5 km, minkä jälkeen ensimmäinen flatti näillä. Keskellä kulutuspintaa onnettoman pieni hiekanjyvänen tunkeutunut läpi. Eikä ollut edes terävä. Josko sittenkin GP4000s saisi jatkaa.
Vittoriat ovat muuten varmaan juuri ne harmaalla raidalla myytävät. Se raita on niin lähellä mustaa, että ajattelin värieron olevan vaan jotain multi-compound-hässäkää.
Reiska79
18.07.2013, 19.28
Noita harmahtavalla raidalla olevia saa tosiaan Lahden Pyörähuollosta hintaan 59,90 € setin eteen ja taakse sisureilla. Itselläni pamahti molemmat sisurit asennusvaiheessa, mutta nyt Schwalbea sisällä ja toimii. En ole varma oliko hanskavikaa asentaessa, vaiko sisurien laadunvalvonnassa häikkää. Itse Rubino Pro Slicksi palvellut yhden lenkin takana ja ihan perusmukavan ja mukavasti rullaavan oloinen, paha muuta yhden lenkin perusteella sanoa. Pehmeää kumiahan noi on ja ihan sileät, saa nähdä miten kestää ja mikä on märkäpito.
Kuten moni jo aiemminkin, komppaan Continentalin GP4000S-rengasta, rullaavaa ja puhkeamatonta ajoa 4-8/13, eli tätä suvea.
sledgehammer
03.08.2013, 10.07
Ei tätä ääneen uskalla edes sanoa(kop kop, koputtaa puuta), mutta kesä ajettu GP24 ja GP4000s conteilla, eikä rengashommia ole tarvinnut tehdä. Kilsoja joku reipas 3K
Vittorian Rubino Prolla tuli ajettua viime kesä ja tämän vuoden alkukauden eka sataset. Kuutisen tuhatta lenkkeilykilometriä yhdellä rengasrikolla. Jokunen aika paha viilto oli tullut, mutta kulutuspintaa oli vielä jäljellä. Nyt oon ajanut Michelin Pro4 Enduranceilla nelisen tuhatta. Ihan hyviltä vaikuttavat nämäkin.
Suunnilleen näillä (https://maps.google.fi/maps?q=Helsingintie+2814,+Salo&hl=fi&ll=60.37393,23.623266&spn=0.01432,0.052314&sll=60.373965,23.623609&layer=c&cbp=13,139.83,,0,2.54&cbll=60.373871,23.623635&hnear=Helsingintie+2814,+Salo&t=m&z=15&panoid=AR_7vtlNRQCgwuj3YN0zsA) paikkeilla pamahti ensimmäistä kertaa tänä vuonna Mavic Yksion Pro takarengas (http://www.mavic.com/en/product/tyres/tyres/tyres/Yksion-Pro-PowerLink). Renkaalla ajettu vajaa 4 000 km. Reunassa oli pientä murua, hiekkaa ja kiveä ja renkaan läpi meni terävä n. 7 mm pitkä sepeli.
http://www.specialized.com/fi/en/ftb/road-tires/competitive-road-tires/turbo-elite
Tällaisellä rengassetillä (musta) ajelin himpun yli 8 tkm (yksi renkaan puhkeaminen), kerran vaihtaen renkaan edestä taakse ja päinvastoin.
Tämän kesän Vätterniin ostin uudet samanlaiset ja hyvältä vaikuttaa edelleen, ei yhtään renkaan puhkeamista uusilla renkailla.
Hintakaan ei ole paha svh noin 30 €/kpl.
Ei tätä ääneen uskalla edes sanoa(kop kop, koputtaa puuta), mutta kesä ajettu GP24 ja GP4000s conteilla, eikä rengashommia ole tarvinnut tehdä. Kilsoja joku reipas 3K
Continentalin GP4000S mallit ollut itsellä kanssa käytössä kolme kesää. Yksi rengasrikko ja sekin johtui siitä että ajoin kuoppaan ja löi vanteelle. Kulutuksen kesto vois olla kyllä parempi kun takarengasta saa vaihtaa n. 3000 km välein. Vai onko tämä normaali vaihtoväli mille tahansa renkaalle?
Milloin yleensä renkaat vaihdatte? Kun kudokset näkyy?
Silloin kun rengas on jo selvästi kulmikas tai/ja kyljet murtuneet.
Vittorian Open Corsa CX:lle pisteet. Ei ole mahottomia vielä ajettu mutta se laatuero Schwalben renkaisiin... Tuntee jo asennettaessa.
Continentalin renkaita käytetään täälläkin. 25mm GP4000S oli viime kesänä käytössä. Hyvä rengas ajettavuuden puolesta, pari kertaa puhkesi n.2500km matkalla (lasinsiru), ja lopulta kyljet repesi molemmista renkaista. Mun mielestä aika vähillä kilometreillä. Jouduin kesämökillä ajamaan siirtymää hekkatiella, ilmeisesti tämä oli renkaille liikaa.
Hankin noiden tilalle Contin Gatorskin 25mm. Nämä on selkeesti kovemmat ja liukkaammat renkaat, mutta ei niitä oikein millään myöskään rikki saa. Ajoin joskus 28mm Gatoreilla työmatkaa muutaman vuoden, kertaakaan ei hajonnut vaikka tuli ajeltua rikinäisten pullojen yms. päältä.
Kevään alennusmyynneistä hankin toiseen kiekkosettiin Contin GP 24mm renkaat. Mun mielestä aika samankaltaiset kuin GP4000S. Hyvät ajaa, ilmeisesti ihan kestävätkin, kyljet on tosin aika ohuet eli ei kestä hiekalla /soralla ajamista pidemmän päälle.
Ensi vuonna ajattelin kokeilla Contin GP 4Season -kumeja, josko siinä olisi nuo hyvät ominaisuudet (kestävyys + ajettavuus) yhdistetty.
Kokeilin joskus myös Schwalben Duranoja. Meni puhki ekalla lenkillä. Palasin Contien pariin...
Amfinaut
12.08.2013, 10.49
Gatorskinit oli joku ajellut viikossa paskaksi ;)
http://www.reddit.com/r/bicycling/comments/1k53w7/so_i_destroyed_my_gatorskins_in_one_week_can_you/?sort=confidence
StantheMan
12.08.2013, 10.56
Gatorskinit ovat meikäläisen luottorenkaat. Ajoneuvon kokonaispaino kuskeineen niiden päällä on n. 110 kg. Taitaa nykyiset olla Hardshell-mallia. Yhteen ylivuotiseen kerran olen reiän saanut. Vaihdan kuitenkin ulkorenkaat aika ajoissa, kun turha niissä on säästää. Ajan soralla niillä ihan heittämällä, jos sellainen paikka eteen tulee.
Jake_Kona
12.08.2013, 11.29
Kehuisin vielä contin GP 4000s:ää kun kuntoajoissa kesti hyvin sivuttaisvääntöä. Ajoin ylämäen loppuosalla liian lähelle asvaltin reunaa ( väsytti) ja pyörä kääntyi aika poikittain. Sain pidettyä juuri pystyssä, mutta etukumi vääntyi kuin ritsa ja ampui peukalonpään kokoisen kiven lähitalon rakennuksen seinään. :Että naps ja päng: Ei puhkeamisia ja paineet +7bar
MacGyver
12.08.2013, 11.31
http://www.reddit.com/r/bicycling/comments/1k53w7/so_i_destroyed_my_gatorskins_in_one_week_can_you/?sort=confidence
No huhhuh, melko pölhö asentaja;)
Pääsääntöisesti olen ajanut Michelin Pro3 renkailla. Kyllä niillä 3000 - 4000 km ajaa jos ei lasia tai isompaa terävää kiveä osu matkalle niin että kudokset menee. Välillä hairahdin Schwalbe Duranoihin, mutta kokeilu jäi lyhyeksi - renkaat alkoivat rispaantumaan kyljistään turhan äkkiä. Nyt on alla uuden pyörän ensiasennusrenkaat Rubino Pro Slicksit, jotka kyllä tuntuvat kestävän kulutusta todella hyvin eikä niin paha kivi-imuri kuin Michelin. Liukkaaksihan tuota slicksiä haukutaan, itsellä ei märän kelin testejä ole vielä ollut.
Romeo, itse itseäni siteeraten...
Tänään sitten Vittoria Rubino Pro Slickien vesikaste. Sadekuuron kastelemaa tienpintaa kestivät n. 5 km, minkä jälkeen ensimmäinen flatti näillä. Keskellä kulutuspintaa onnettoman pieni hiekanjyvänen tunkeutunut läpi. Eikä ollut edes terävä.
Michelin Pro4 nyt alla. Hieman tuota kivi-imuritaipumusta niillä on, mutta etenkin parempikuntoisella asfaltilla ajotuntuma on kyllä äärimmäisen maukas. Kuntoajoon kyllä vaihtaisin kokemuksesta ja tottumuksesta GP 4000s:t. Niillä kuitenkin huolettomia sadekilometrejäkin reilusti alla.
Antti Kuitto
13.08.2013, 17.10
Contin 4seasonit 28mm ovat olleet cyclocrossissa alla jäiden lähdön jälkeen. Kilometrejä pääasiassa asfaltilla on kertynyt noin 3tkm ja välillä on ajeltu sorateitäkin, keskuspuiston ulkoilureittejä ja toki keväällä hiekoitussepelien kuorruttamilla kelveillä. Nolla rengasrikkoa toistaiseksi ja kovin tyytyväinen olen ollut. Voin suositella kyllä noita lämpimästi.
Oatmeal Stout
13.08.2013, 17.27
Michelin Pro4 nyt alla.
Comp Limited, Comp service course, servise course, Grip service course vai Endurance?
Risto Koivunen
13.08.2013, 18.10
Hei, tästähän voisi kehitellä variaation: ajetaan ensin ulkorengas oikein päin loppuun asti, ja sitten käännetään se ylösalaisin jolloin saadaan hyvällä tuurilla vielä pari päivää käyttöaikaa.
Pitikin mennä toissapäivänä heittämään se loppuunajettu Durano roskikseen, sillehän olisi voinut tehdä juuri noin!
Jake_Kona
13.08.2013, 18.49
Comp Limited, Comp service course, servise course, Grip service course vai Endurance?
Oikeesti. Kyllä on nimikirjolla laitettu. Myyköhän ne renkaat noin paremmin kun moni myyjäkään ei kai tiedä noiden renkaiden eroja.
mehukatti
13.08.2013, 19.19
Mulla on ollu muistaakseni neljässä eri pyörässä 25mm Durano Plussat (ja sitä edeltävät Stelvio Plussat) ja muistaakseni 5+ vuoden aikana on rengas puhjennut tasan kerran. Ne on ollu alla kesäkaudella, kun enimmät sepelit on siivottu pois. Niin ja vähintään puolet ajosta on ollu pk-seudun hiekkateillä. Ei tarvi pitää mukana varasisureita/paikkoja, rengasrautoja ja pumppua. :)
Oatmeal Stout
14.08.2013, 13.27
Oikeesti. Kyllä on nimikirjolla laitettu. Myyköhän ne renkaat noin paremmin kun moni myyjäkään ei kai tiedä noiden renkaiden eroja.
Ja sen lisäksi pitäisi kysyä, että 23mm vai 25mm :)
Toki on hyvä, että voi valita sopiviin olosuhteisiin sopivat renkaat, Grip märälle pitoa, Endurance parasta pistosuojaa ja loput sekalaiseen kilvanaojoon ylämäkiin tai tasaiselle - yksi nimike maantielle Pro4. Pitäisi olla vähintään kolmet kiekot, mieluummin neljät - hmmm; minullahan on kolmet kiekot ja kaksi runkoa maantielle :rolleyes:
Kauppias myy juuri Sinulle sopivimpana sitä mitä hyllyssä on juuri Sinulle sopivaan hintaan.
Itsellä on työmatkapyörässa Pro3/Pro4 Endurance -renkaat (25mm) ja kahdet kiekot Pro4 service course (23mm), kun ei kuiturungossa mahdu 25mm:set pyörimään kunnolla.
Service Course.
Kaverilta nyt lainassa kiekot, joissa Misukat pro4 25 mm ja täytyy sanoa, että miellyttävät ajossa. Ilmatilavuutta renkaissa sen verran vakiolevyisiä enemmän, että hyvä kun Bianchin runkoon mahtuivat - mutta mukavuutta tuli lisää. Route300 ja Jättimylly samana vkonloppuna kulki kivasti, ainakin renkaiden osalta.
Kaksi edellistä kautta meni Misukan PRO3:lla ja sitä mukaa meikäläisestä kehkeytyi huippuluokan sisurin vaihtaja, nyt kesäkuusta alkaen ollut alla Vittorian Rubino Pro Slickit ja taidot alkaa pahasti ruostumaan...
Alla ~2000km ja ROUTE300:kin meni ilman haveria. Minä ajan jatkossakin näillä!
Kaksi edellistä kautta meni Misukan PRO3:lla ja sitä mukaa meikäläisestä kehkeytyi huippuluokan sisurin vaihtaja, nyt kesäkuusta alkaen ollut alla Vittorian Rubino Pro Slickit ja taidot alkaa pahasti ruostumaan...
Alla ~2000km ja ROUTE300:kin meni ilman haveria. Minä ajan jatkossakin näillä!
Täältä myös ääni Vittorian Rubino Pro:lle. Omat 25mm leveänä kestäneet kaikenlaista käyttöä puhkeamatta. Soratietä ja urbaania pyörätiesukkulointia töihin yms.
Tosin mulla on Misukan PRO2 myös kestäneet puhkeamatta, mutta ajan niillä pääsääntöisesti vain lenkkiä tiellä ja sepelille en ole mennyt koskaan niillä.
lintumies
28.08.2013, 14.39
Omassa kestotestissäni Contin GP 4000 S 23 mm saavutti seuraavat lukemat: eturengas 13600 km ja takarengas 8400 km. Kumpikin koko ajan omalla paikallaan ilman rengasrikkoja sekä kulutusindikaattorit molemmissa yhä näkyvissä eli niillä olisi voinut vieläkin ajaa.
Kohta n. 1000km 23mm Hutchinson Nitroilla tänä kesänä - en kyllä tiedä miksi kukaan näitä erikseen menisi ostamaan, tulivat mukana Pistassa - mutta pakko nyt silti päästä mainitsemaan, että nää on ihan ok kunnossa ja ajo on ollut lähes 95% keskuspuiston päästä päähän polkemista, eli aika ruffia menoa kuitenkin. Yksi kumirikko on ollut, ja sekin tapahtui tasaisella asfaltilla heti alkukesästä ja näyttipä olevan vakiosisäkumin laatuvika.
ppikkupe
30.08.2013, 13.55
Minusta alkaa pikkuhiljaa tulemaan GP4000S -uskovainen... Vaikka ei ne vieläkään yhtä mukavilta tunnu kuin ZX:t tai Open Corsat (tai ehkä se on vain muistojen kultaama tunne).
Eilen iltalenkillä ottivat GP4000S:t melkoista osumaa. Alkumatkan "mäkikirin" paikkeilla runtattiin putkelta rapiat 30km/h, eli paino eturenkaalla eikä kuskilla tarkkaa katsetta eteensä. Kelvin reunassa oli n. kahden nyrkin kokoinen teräväreunainen kivi. Pinnoista kuului kaunis soinnillinen zing, keula heitti vasemmalle, mutta matka jatkui.
Hiukan myöhemmin sadekuuro oli käynyt kastelemassa melkein koko paluulenkin. Tie ei lainehtinut, mutta oli selvästi märkä. Kokemuksella ZX:stä siinä olisi ollut 50:50 -mahdollisuus, että matka olisi keskeytynyt flättiin, ja olisi saanut etsiskellä siruja renkaiden pinnalta. Nelitonniset ei olleet moksiskaan.
Loppumatkasta tuli temppuiltua ja eksyiltyä ehkä kilometrin verran tietyömaalla. Tie oli täysin katkaistu syystä että siellä tehtiin vasta pohjia, ja paikalle oli vedetty kivimurskaa. Vähän matkan päässä tie oli kaivettu täysin auki. Kuskia alkoi oma kuupastelu jo *tuttamaan, ja takaisin kiertotielle hakeuduttiin ehkä vauhdikkaamin kuin olisi ollut kivikossa järkevää. Eikä edes viiltoa näkynyt renkaiden pinnoissa, kun kotona niiden kunnon tarkastin.
Eihän nelitonniset kaikkea kestä, esimerkiksi kyljissä ei kummallista viiltosuojaa ole, mutta eilen niiden kestävyys yllätti myönteisesti ainakin pariin kolmeen otteeseen.
Tirehtoori
28.04.2014, 10.42
Mitä on eroa Contin 4000s ja 4000s II
Edit: kumpi parempi conti 4000s vai michelin prorace 4?
Mitä on eroa Contin 4000s ja 4000s II
Edit: kumpi parempi conti 4000s vai michelin prorace 4?
GP4000s on parempi oikeastaan kaikilla mittareilla, mutta suoraan sanoen esimerkiksi Pro4:ään verrattuna aika kamala ajaa.
simohaik
23.05.2014, 08.28
6km savitietä joka suuntaan jossa välillä mursketta välillä taas sileä kuin aamusänki...
tällähetkellä alla tourride 32x700c eikä rengasrikkoja
mutta kestäisiköhän toi gp4000s 28x700c kokosena?
JohannesP
26.05.2014, 22.23
6km savitietä joka suuntaan jossa välillä mursketta välillä taas sileä kuin aamusänki...
tällähetkellä alla tourride 32x700c eikä rengasrikkoja
mutta kestäisiköhän toi gp4000s 28x700c kokosena?
Itse olen ajanut 23mm renkailla useita kymmeniä kertaoja karkealla soralla siirtymiä mitkä eivät tosin ole olleen kuin puolen kilometrin luokkaa, mutta tähän mennessä ei ole yhtäkään sisuria puhjennut Tiedä sit onko ollut hyvää tuuria vai yhtäkään terävää ei ole viellä sattunut matkalle.
Viime vuonna tosin yhdessä renkaassa oli muutaman millin pituinen viilto ulkokumissa, mistä sisuri pääsi pullahtaan hieman ulos. Tiedä sit oliko tullut juurikin tuosta soralla ajosta ja onni ollut puolella ettei ollut puhjennut. Tämän perusteella itse valkkaisisin jotakin hieman paksumpaa varmuuden vuoksi.
Onko kenelläkään foorumilla kokemusta schwalbe ultremo dd renkaista 23 leveysenä.
Eli onko pistosuojaus hyvä, entä rullaavuus ja kulutuksen kestävyys?
Onko kenelläkään foorumilla kokemusta schwalbe ultremo dd renkaista 23 leveysenä.
Eli onko pistosuojaus hyvä, entä rullaavuus ja kulutuksen kestävyys?
Kokeilin Ultremo DD:tä 25 mm versiona pari vuotta sitten enkä ollut mitenkään supervakuuttunut. Rullasivat ihan kivasti, mutta pistosuojaus petti heti ensimmäiseen sadekelin lenkkiin. Sen jälkeen vielä pari rengasrikkoa lisää niin siinä meni sitten maku koko rengasmallista. Kestosuosikkini Grand Prix 4000s herättää paljon enemmän luottamusta niin sateella kuin kuivalla.
Schwalbe on sittemmin vaihtanut Ultremo DD:n pistosuojauksen parempaan eli samaan V-Guardiin mikä vuosimallin 2013-2014 Ultremo ZX:stä. En vain siitäkään hirveästi perusta...
Bottom line: en ottaisi "kestävyysrenkaaksi" mitään, missä lukee "Ultremo".
kuovipolku
27.05.2014, 01.38
Double Defense tarkoittaa tässä sitä että renkaan kyljetkin on pistosuojattu ja sehän tapahtuu vääjäämättä rullaavuuden kustannuksella. Ultremo ZX on kevyt mukava ja muuten kaikin puolin mainio rengas mutta kyljistään arka kiveniskuille ym. Toisaalta oma kokemus on ollut että ZX:llä rengasrikkoja tuli keskimäärin 3000 km:n välein (mitä en osaa pitää liiallisen tai epätavallisen tiheänä), kun taas DD pamahti toisella lenkillä ja kylkeen tuli jonkin terävän kappaleen aiheuttama ikävännäköinen viilto.
Kovin suurta kokemuspohjaa mulla ei ole, sillä kilometrejä on kertynyt alle mainitut 3000, eikä kovin suurta vertailupohjaakaan sillä esim vastaavantyyyppisillä Contin tai muiden valmistajien renkailla en ole ajanut metriäkään. IMHO ihan hyvä lenkkirengas, ilo ajaa kun vaihtaa sen Durano Plussan tai Vittoria Zaffiron tilalle, mutta minäkin luulen huomaavani tietyn eron ajotuntumassa ja rullaavuudessa ZX:ään tai vastaavaan "kisarenkaaseen" verrattuna, en kuitenkaan niin suurta että vaikuttaisi fiilikseen tai että porukasta putoamisen tekosyyksi voisi käyttää huonosti rullaavaa rengasta.
FWIW nyt kun ne ovat vanteella, ajan tyytyväisenä ja kohtuullisen huolettomana ja voin joskus kuvitella ostavani toisenkin parin. Toisaalta jos joku ei tykkää niistä ja valittaa jäykkää tai elotonta ajotuntumaa, en rupea väittämään vastaan - vaikka ehkä ajattelen että aja ensin Durano Plussilla ja puhu sitten - ja luulen jossain vaiheessa kesää itsekin tyytyväni heikompaan pistosuojaukseen ja ajavani taas ZX:llä.
timppa_234
27.05.2014, 03.00
Double Defense tarkoittaa tässä sitä että renkaan kyljetkin on pistosuojattu ja sehän tapahtuu vääjäämättä rullaavuuden kustannuksella. Ultremo ZX on kevyt mukava ja muuten kaikin puolin mainio rengas mutta kyljistään arka kiveniskuille ym. Toisaalta oma kokemus on ollut että ZX:llä rengasrikkoja tuli keskimäärin 3000 km:n välein (mitä en osaa pitää liiallisen tai epätavallisen tiheänä), kun taas DD pamahti toisella lenkillä ja kylkeen tuli jonkin terävän kappaleen aiheuttama ikävännäköinen viilto.
DD on vissiin jostain syystä heikompi kuin ZX. Olen ajanut nyt pari kesää ZX:llä ilman rengasrikkoja. DD tuntuu menevän aika monella puhki reunoista. Jopa niin, että sekä etu- että takakumi hajoaa yhtäaikaa.
Tämänvuotinen ZX ei ole ollenkaan yhtä mukava ja rullaava kuin viimevuotinen. Pitäisi löytää parempaa seuraavaksi... jos kokeilis Open Corsa 3:sta?
GP4000s on parempi oikeastaan kaikilla mittareilla, mutta suoraan sanoen esimerkiksi Pro4:ään verrattuna aika kamala ajaa.
4000S on aika tarkka oikeille rengaspaineille ja liian kovilla paineilla sen ominaisuudet saa pilattua todella tehokkaasti.
Kiitoksia vastauksista, eli Conti taitaa mennä tilaukseen.
Olen ajanut nyt pari kesää ZX:llä ilman rengasrikkoja.
Minulla on ZX:stä lähinnä sellaisia kokemuksia, että sisärengas tuli kyljestä ulos uudesta (!) renkaasta ja toinen pakkui ensin 4-5 kertaa tiheään tahtiin, mutta on sen jälkeen kestänyt edessä muutamia tuhansia kilometrejä ilman ongelmia.
4000S on aika tarkka oikeille rengaspaineille ja liian kovilla paineilla sen ominaisuudet saa pilattua todella tehokkaasti.
Ehdottomasti näin. Mutta on se optimipaineillakin aika ankea. En tiedä oliko tuoreen renkaan ero vai mikä, mutta II-versioon ensituntuma oli positiivinen. Lainaan itseäni toisesta ketjusta:
Keskisaumansulattelulenkki 23 mm 4000s II:lla takana, ja pakko on myöntää, että olen aika yllättynyt. Painetta 6,5 bar edessä ja 7,5 bar takana, eli samat paineen kuin mitä olen edeltäjämallillakin käyttänyt. Olettamukseni oli, että rengas ei juurikaan eroaisi edeltäjästään. Rullaavuuden osalta ei ole siis aikaisemmassakaan versiossa valittamista, mutta mukavuuden suhteen tuntuu, että reippaasti parempaan päin on menty. Varmasti uusi tuore kumi vaikuttaa osaltaan asiaan, mutta väittäisin, että rengas on muutenkin ottanut kehitysaskeleen mukavampaan suuntaan verrattuna edeltäjänsä ajotuntumaan. Käytännössä ajotuntuma ei merkittävästi häviävä omalla maullani esim. tuossa aimmin mainitulle Michelin Pro4 SC:lle. Jos kulutuskestävyys on edes jotakuinkin tolkullisella tasolla, niin hyvältä näyttää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.