Näytä tavallinen näkymä : Merkityt reitit
Huomaan tämän asian tulevan mieleen yhä uudestaan ja ajattelin kysyä mielipiteitä ja ajatuksia myös muilta.
Merkittyjen maastopyöräilyreittien tekeminen muualle kuin keskusten alamäkiin ei taida olla kovin yleistä? En ainakaan itse ole nähnyt pyöräilyä varten merkittyjä reittejä ainakaan etelässä.
Merkatut reitithän on tietysti "salaisuuksien" paljastamista, vähän niinkun sieni- tai marjapaikat ja offipätkät laskuhommissa. Mutta eikö sellanen touhu lisäisi mahdollisesti harrastuksen suosiota ja eikö sellasta olisi joskus hauska käydä itsekin ajelemassa jollain toisella paikkakunnalla?
Tästä taitaa olla joku 2 ja 1/2 vuotta kun makasin saikulla jalkaleikkauksen jälkeen ja tylsistyneenä sain aikaiseksi kirjoitella näistä ajatuksista liikuntatoimeen täällä asuinpaikassani Helsingissä ja kotipaikalleni Heinolaan. Laitoin sama lapun myös Vierumäelle, koska siellä ainakin kuvittelisi kiinnostusta olevan. Kukaan ei vastannut.
Niissä viesteissä ideana oli merkkaustarpeet kaupungilta ja "pyöräilijäporukalla" merkkaaminen ja tarvittava ylläpito. Mainitsin myös esimerkiksi Helsingin tapauksessa jonkin tasosten reittikarttojen tekemisestä vaikka nettiin.
Ideana siis "niiden tuttujen" reittien yksinkertainen merkkaaminen ja tarvittaessa vaikka talkoovoimin ehostaminen sellasista paikoista mihin esimerkiksi yksinkertaisen sillan tarvitsee ojan yli että joka kelissä yli pääsee. Esimerkiksi.
Täällä Helssingissä voisi keskuspuistoon merkkailla lyhyitä pätkiä vaikka "minigolf radan henkeen" niin että siirtymiä pitkin pääsee tempasemaan jonkun polun ja taas eespäin.
Tottahan ne polut siellä on, senkun menee ajamaan vaikka ei niitä olisi merkattukaan. Mutta vaikka uudella paikalla olisi mukava stopata matkalla ja käydä ajamassa joku hauska pätkä kun sellainen varmasti löytyy.
En myöskään tarkoita sitä, että varsinkaan muualla kuin keskuspuistossa mitään polkuja pitäisi tätä käyttöä varten "varata" - yhteisessä metsässä mahtuu kaikki kyllä kulkemaan kun järki on vaan päässä, kaikilla.
En näistä mainituista kylistä kuulu mihinkään sen ihmeempään "porukkaan" joka tälläistä alkaisi tekemään - mutta jos tälläinen tuulta ottaisi purjeisiin niin voisin asiaa markkinoida ja olla merkkaamassa reittejä, ajaa säännöllisesti tarkastamassa ja korjaamassa angstikohtausten tuhoja :)
Onko kenenkään mielestä mitään järkeä ja onhan tämä jossain jo vanha juttu?
Minä olen vähän tuumiskellut, että jos maastopyöräilyreittejä (niitähän tässä varmaan tarkoitetaan?) merkitään maastoon se johtaa ennenpitkää siihen, että muualla ei enää "saa" ajella.
Se on varmaan aivan totta. Varsinkin täällä missä väkeä on enemmän ja vapaata metsää vähemmän.
Jos niitä merkitään, en ajattele niin että pitäisi varta vasten merkitä tai muutenkaan tehdä sen suurempaa showta esitteineen jne. isojen paikkojen malliin - mikä tahansa merkitty reitti passaa, kunhan siellä sopii polkea. Joskus kävin Sipoon Söderkullassa kävelemässä ja huomasin että sinne oli komeesti merkitty useampi lenkkipolku, jossa näkyi myös nappulan jälkiä. Jos siellä passaa ajaa(josta en tiedä) ja se on merkitty niin tuollaisten johonkin esille tuominen sopis hienosti. Ohikulkiessaan tai varta vasten paikalle mennessään voisi käydä kympin sipasemassa miettimättä sen enempää että minne tämä polku vie kun takaisin lähtöpaikkaan päätyy.
polkujuoksija
22.02.2011, 12.24
Tässä on myös sellainen ympäristön estetiikkaan liittyvä pointti, että useimmat metsään menevät, olivat he sitten pyörällä, juosten tai "koiralla" metsässä liikkuvia, haluavat mennä sinne sen LUONNON ympäristön vuoksi. Siis siksi, että näkisivät jotain muuta kuin ihmisen rakentamaa ympäristöä.
Siksi minua ainakin suoraan sanottuna välillä nyppii, kun selkeille, hyvin erottuville poluille pitää ripustella kaiken maailman värikkäitä nauhoja joka näreeseen lepattamaan. Kai nyt täysjärkinen ihminen pysyy polulla ilman liikennemerkkejä, varsinkin, jos joka puolella polun ulkopuolella on puoli metriä koksematonta lunta...:rolleyes:
Eli sori, olen nuiva jäärä - ei mitään merkittyjä lippusiimapolkuja ainakaan minun takapihalleni..! Lasten oravapolkusuunnistukset ja muut järjestetyt tapahtumat ovat asia erikseen - niissä reitti pitääkin merkitä, mutta merkit ja muu ihmisroska pitää sitten myös kerätä luonnosta pois tapahtuman jälkeen.
Luonto luontona - ihmisen käden jälkeä saa "ihailla" metsien ulkopuolella ihan tarpeeksi.:eek:
Siksi minua ainakin suoraan sanottuna välillä nyppii, kun selkeille, hyvin erottuville poluille pitää ripustella kaiken maailman värikkäitä nauhoja joka näreeseen lepattamaan. Kai nyt täysjärkinen ihminen pysyy polulla ilman liikennemerkkejä.:eek:
Pysyy :rolleyes: pysyypä hyvinkin mutta..;) sellanen metsä jossa ei ole polkua kuin nimeksi niin ollaan merkkailtu ja siivoiltu kaatuneita puita sivuun ja tehty pientä poluntynkää josta voi ajaa ja porukat paremmin kulkeutuu sinne,esim:joltain kävelytieltä.
Polku kun on tullut siihen malliin että sitä käytetään ollaan merkkejä poisteltu oksista jne..koiran taluttajat myös huomanneet reitit eli talvellakin saadaan koiran taluttajista apuja tamppaukseen.
hannupulkkinen
22.02.2011, 15.00
Jokaisella itseäänkunnioittavalla maastopyöräilijällähän on kepsi, johon voi latailla reittejä halunsa mukaan. Karttoja saa joka kiskasta ja netistä.
Merkattuja retkeilyreittäjä on riittävästi.
Ensi kesänä voi minun repussani olla pienet oksasakset. Enpä kerro mitä aion niillä tehdä. ;)
polkujuoksija
22.02.2011, 15.23
Merkattuja retkeilyreittäjä on riittävästi.
Ensi kesänä voi minun repussani olla pienet oksasakset. Enpä kerro mitä aion niillä tehdä. ;)
Ok, kunhan et tule MINUN poluilleni niitten saksiesi kanssa sorkkimaan... Oksaakaan ei taiteta!
T: rupinaamainen pihkaniska :D
Polku kun on tullut siihen malliin että sitä käytetään ollaan merkkejä poisteltu oksista jne..koiran taluttajat myös huomanneet reitit eli talvellakin saadaan koiran taluttajista apuja tamppaukseen.
Maastopyörällä ajettavat poluthan ovat toki usein koiranulkoiluttajien ja muiden kävelijöiden ansiota. Itse on tullut todettua, että kun väylästä tulee toisaalta liian liikennöity, maastopyöräilijöitä aletaan lähes poikkeuksetta sorsimaan. Lisäksi noi hemmetin koiraihmiset kellastuttaa ja ruskettaa koko polunvarren, kun aina pissattavat mustia samalla pätkällä. Hiton kivaa kaivella jätöksiä lukkokengästä ja polkimesta harkitsemattoman jalkakosketuksen jälkeen. :D Nooh... onneksi tässä maassa vielä mettään mahtuu.:)
polkujuoksija
22.02.2011, 15.53
Lisäksi noi hemmetin koiraihmiset kellastuttaa ja ruskettaa koko polunvarren, kun aina pissattavat mustia samalla pätkällä. Hiton kivaa kaivella jätöksiä lukkokengästä ja polkimesta harkitsemattoman jalkakosketuksen jälkeen. :D Nooh... onneksi tässä maassa vielä mettään mahtuu.:)
Eikä ne kaikki keltaiset jätökset ole edes koirista peräisin... :rolleyes: Eikä mulla edes ole koiraa. Mutta vannon, että mitään biohajoamatonta en ole jättänyt jälkeeni...;)
Eikä ne kaikki keltaiset jätökset ole edes koirista peräisin... :rolleyes: Eikä mulla edes ole koiraa. Mutta vannon, että mitään biohajoamatonta en ole jättänyt jälkeeni...;)
No muttakun se sun biohajoava jööttisi oli maatumatta vielä heinäkuussakin... Voisit kyllä kävellä hieman sivummalle siitä polunvarresta talvellakin... :D
Täytyy tunnustaa että vaihteen jäätymisen takia oon :rolleyes: joutunut kusemaan vaihtajaan ja samalla polkukin on :o saattanut värjäytyä.
Mutta syytetään koiranpissittäjiä ja toisaalta onhan mullakin haski.
Tiedä niin tuosta merkkaamisesta, ainakaan kaupunkimetsissä, mutta sellainen nettisivu olisi poikaa johon koottaisiin maastoreitit Suomesta.
Kattavat hakuominaisuudet, GPS-jäljet ja reittikuvaukset, muutama valokuva reitiltä, kommentointimahdollisuus yms. yms. Tälläisen työkalun avulla olisi helppo suunnitella reissuja muualle kuin lähipoluille.
Näin äkkiseltään tuntuisi että wikityylinen toteutus voisi olla ihan asiallinen.
edit: tarkemmin ajatellen, eipä mua noi reittimerkkauksetkaan mitenkään haittaisi. Hyötyä niistä sensijaan voisi olla.
polkujuoksija
22.02.2011, 16.12
Tämä Reittien Merkitsemis-topikki alkaa nyt ajautua sivuluisuun, mutta sen uhallakin suosittelen biohajoavaa merkitsemistä polkujen risteyskohtiin, jos nyt on pakko merkkailla. Kyllä kai sitä nyt sen verran polkupartioon riittää reippaita miehiä, että käyvät lumentulon jälkeen ruiskasemassa merkit hangelle. Vaikka sitten ihan juosten-kustuna hämärä-hommana. Rusettinauhat ja muut liputukset jätetään käsityökerhoille.
...sellainen nettisivu olisi poikaa johon koottaisiin maastoreitit Suomesta...
http://www.fillari-lehti.fi/Lenkille/Reitit.aspx
http://www.pyoraillensuomessa.fi/index.php?p=sis&pid=21&l=fi
:)
Kattavat hakuominaisuudet, GPS-jäljet ja reittikuvaukset, muutama valokuva reitiltä, kommentointimahdollisuus yms. yms....
Nuohan olis ihan mukava lisä.
JackOja, kiitos linkkivinkeistä :)
Älä nyt vielä innostu... tsekkaa ensin :)
Itse ajan myös tuttuja polkuja vaihtelevia reittejä ja tuntemattomampia polkuja tunteella. Se on ihan kivaa ja homman idea on myös aika paljolti sitä.
Toisaalta se mitä tällä ajatuksella itse haen, on muualla - ulkomailla, omat kokemukset Sloveniasta - ajetut merkatut reitit. Voi mennä ihan tuntemattomaan paikkaan ja paiskata sen "huippu reitin" ja ei tarvitse käydä niissä hakkuuaukoissa joiden läpi ei ajamalla pääse jne. Sitä pitää olla välillä, mutta.. joku ehkä ymmärtää.
Olen itse lukenut noita linkkien reittiohjeita ja ne ovat olleet enemmän kuin sata jänistä! kiitos niistä. Mutta onhan noissa "kolmannen männyn jälkeen vasempaan ja sitten kiven takaa takaisin"-ohjeissa omat haasteensa tuntemattomassa paikassa.
Tietysti realistina kun ajattelee niin yhteiset polut kaikkien kanssa on yhtä hyvä idea kuin Neuvostoliitto. Onhan se selvä että kuka on ensin paha poika kun ruetaan mummun puudelia ja neonkeltasta vähintään satasta ajavaa pyöräilijää vertaamaan.
Toisaalta se mitä tällä ajatuksella itse haen, on muualla - ulkomailla, omat kokemukset Sloveniasta - ajetut merkatut reitit. Voi mennä ihan tuntemattomaan paikkaan ja paiskata sen "huippu reitin" ja ei tarvitse käydä niissä hakkuuaukoissa joiden läpi ei ajamalla pääse jne. Sitä pitää olla välillä, mutta.. joku ehkä ymmärtää.
Olen itse lukenut noita linkkien reittiohjeita ja ne ovat olleet enemmän kuin sata jänistä! kiitos niistä. Mutta onhan noissa "kolmannen männyn jälkeen vasempaan ja sitten kiven takaa takaisin"-ohjeissa omat haasteensa tuntemattomassa paikassa.
Ymmärän hyvin. Noiden ohjeiden laatijat ovat olleet kyllä uskomattoman viitseliäitä, mutta nythän kun nykytekniikka on tullut avuksi, gps -linkkejä voisi harrastaa enemmänkin. Itselläni käynnykän suorituskyky on kyllä sen verran heikko... äh, okei... myönnän; en vain osaa ja pitäisi varmaan hankkia kunnon gps-laite, ennenkuin voi paljoa peräänkuuluttaa muiden reittidataa.
---
Oon ite haastatellut maastossa muita maastopyöräilijöitä, ja heiltä saamani vinkit ovat olleet kullanarvoisia. Joskus tulee jopa peesailtua, jos sattuu ulospäinsuuntautunut ja iloluontoinen heppu vastaan. Eikä mua oikeastaan harhailukaan hirveästi haittaa; sports-trackeriin piirtyy kuitenkin reitti ja aina voi pysähtyä kattomaan navista sijainti ja kartat. Sitten kun maksaa vääristä reittivalinnoista hiellä ja tuskalla, oppii reitit aiemmin tuntemattomassa paikassakin todella nopeesti.
Ei ole tainnut kukaan mainita vielä taikasanaa "maanomistajan lupa", jota pysyvien reittien merkkaaminen maastoon edellyttää. Jos ei henkilökohtaisesti tunne kaikkia reitin maanomistajia, ne pitää selvittää maanmittaustoimistosta, ja se maksaa vyffeä. Kyllä siinä kummasti alkaa into reitin tekoon laantua. Jos menee omineen reittimerkkejä sinne puun kylkiin kiinnittelemään, niin saattaa pian yllättäviä tukkeja ilmestyä reitille ja sen jälkeen foorumilla taas kitistään kun joku terrorisoi polkuja. :rolleyes:
Suosittelen GPS-laitteen tai loggerin hankintaa. Joensuun pyöräilijöiden sivuilla on GPS-reittejä maastosta ja maantieltä ladattavissa ja lisää tulee kunhan keretään ajamaan. Joku wiki-tyyppinen OpenStreetMapin kaltainen valtakunnallinen palvelu olisi kingi saitti. Harmi vaan, että peruskarttapohjia ei siihen saa ilman rahaa. Tai sitten retkikartta.fi tai kansalaisen karttapaikka -palveluihin mahdollisuus ladata gps-tiedostoja. :cool:
polkujuoksija
22.02.2011, 18.16
[QUOTE=random5;1559313] Jos menee omineen reittimerkkejä sinne puun kylkiin kiinnittelemään, niin saattaa pian yllättäviä tukkeja ilmestyä reitille ja sen jälkeen foorumilla taas kitistään kun joku terrorisoi polkuja. :rolleyes:
/QUOTE]
Eikä tainnut hyvin käydä niille Sarasvuonkaan hyvin aikein pystyttämille kannustuskylteille jossain Espoon perämetsässä. Eli malttia siis, vaikka kuinka tekisi mieli koristaa omaa lempipolkua "Ride harder!!" tai "Tunkkaa, tunkkaa!!" sloganeilla...:D
Ehkä tuo merkkaamattomuus tosiaan johtuu siitä ettei ne enää olisi "Maastoreittejä" vaan lähinnä pururatojen korvikkeita... Metsässä ajamisen iloja on myös se löytäminen...
Ehkä tuo merkkaamattomuus tosiaan johtuu siitä ettei ne enää olisi "Maastoreittejä" vaan lähinnä pururatojen korvikkeita... Metsässä ajamisen iloja on myös se löytäminen...
Takaisin kotiin löytäminen ennen pimeää?
Ei ole tainnut kukaan mainita vielä taikasanaa "maanomistajan lupa", jota pysyvien reittien merkkaaminen maastoon edellyttää...
Olipas muuten erittäin hyvä muistutus! Pallero!
...ulkomailla, omat kokemukset Sloveniasta - ajetut merkatut reitit. Voi mennä ihan tuntemattomaan paikkaan ja paiskata sen "huippu reitin" ja ei....
Ulkomailla ei ole jokamiehenoikeutta. Jossain esim. Britanniassa ei noin vain mennä jonkun metsään kuljeskelemaan. Siksi siellä ulkomailla on merkitty sallitut reitit patikointiin, pyöräilyyn jne...
Jospa ajeltaisiin jokamiehenoikeuden puitteissa merkitsemättä maastoon mitään ja joku toinen ihminen voisi perustaa jonkin valtakunnallisen karttasaitin, johon kerätään GPS-trackejä taikka ihan vaan "täällä on polkuja"-tyyliin linkkejä.
Pitää myös muistaa, että meitä, keitä nämä asiat oikeasti kiinnostaa on niin kovin vähän...
Takaisin kotiin löytäminen ennen pimeää?
Kotiin moni kuollut tai sitten se routa ajaa kotiin...
polkujuoksija
23.02.2011, 17.37
Ei ole mitään pimeää - on vain täysiä ja tyhjiä lampun akkuja... :)
Sami Tilli
10.08.2018, 15.26
Ei ole tainnut kukaan mainita vielä taikasanaa "maanomistajan lupa", jota pysyvien reittien merkkaaminen maastoon edellyttää. Jos ei henkilökohtaisesti tunne kaikkia reitin maanomistajia, ne pitää selvittää maanmittaustoimistosta, ja se maksaa vyffeä. Kyllä siinä kummasti alkaa into reitin tekoon laantua. Jos menee omineen reittimerkkejä sinne puun kylkiin kiinnittelemään, niin saattaa pian yllättäviä tukkeja ilmestyä reitille ja sen jälkeen foorumilla taas kitistään kun joku terrorisoi polkuja. :rolleyes:
Suosittelen GPS-laitteen tai loggerin hankintaa. Joensuun pyöräilijöiden sivuilla on GPS-reittejä maastosta ja maantieltä ladattavissa ja lisää tulee kunhan keretään ajamaan. Joku wiki-tyyppinen OpenStreetMapin kaltainen valtakunnallinen palvelu olisi kingi saitti. Harmi vaan, että peruskarttapohjia ei siihen saa ilman rahaa. Tai sitten retkikartta.fi tai kansalaisen karttapaikka -palveluihin mahdollisuus ladata gps-tiedostoja. :cool:
Nostetaanpas vanha aihe pinnalle. Suomessa on olemassa laki ulkoliikuntapaikoista, koskien juuri mm. polkujen merkkaamista. Laki on kuitenkin niin järjetön ja raskas menettely (kuulutukset, kaksi oikeusastetta ja pysyvä rasite maanomistajille) ettei koko maassa ole tehty yhtään reittiä kyseisen lain mukaan. Jos ajattelee pitemmälle tulevaisuuteen niin näin kannattaisi kuitenkin menetellä, varsinkin pitempiä lenkkejä kuten isoja luontopolkuja sekä kunnasta toiseen kulkevia reittejä toteutettaessa. Maanomistuskysymykset ovat nimittäin sellainen riesa että jos joku haluaa elämälleen haasteita, niin ei muuta kuin suunnittelemaan reitistöjä. Jokerina on sellasia juttuja kuin kuolinpesiä ja riitaisia sukuja, on piikkilankaa ja biisoneita..
Helpoin tapa on tietenkin toimia omalla tontilla, seuraavaksi helpoin on jo liikuntakäytössä olevat kunnan maat ja sitten on esimerkiksi metsähallitus, seurakunnat ja erilaisia säätiöitä jotka omistavat isoja maa-alueita. Yllättävän hyvä yhteistyökumppani voi olla myös sähköyhtiö tai moottorikelkkareitistöstä vastaava taho Jokamiehen oikeudella saa onneksi pyöräillä melko vapaasti, ongelmaksi nouseekin lähinnä reitistön kunnossapito. Hyväkin polku pusikoituu pahimmillaan parissa viikossa ellei siinä ole yhtään liikennettä.
Olen tässä näitten asioiden parissa työskennellyt (liikuntatyöntekijä palkkatukihomma) ja työskentelen vielä ainakin vuoden loppuun. Maastoon olen tehnyt ihan lapiolla helpohkoa harjottelerataa lapsille ja nuorille parisataa metriä kunnan maille (toinenkin rata piti tehdä koulun läheisyyteen, mutta se keskeytyi kun huoli nurmikon ajamisesta nousi jostain syystä rataa tärkeämmäksi?) + muutaman opaskartan joissa on ajo-ohje/lenkki ihan yleisiä teitä pitkin. Pyörälenkin merkkaaminen yleisten teiden varrelle onkin sitten oma taiteenlajinsa ja jätin sen suosiolla kokonaan väliin, on nimittäin erittäin kallis ja aikaa vievä prosessi.
Maanomistajien selvittely onnistuu erittäin suurella todennäköisyydellä ilman älyttömiä lisäkustannuksia kunnan teknisen- tai liikuntapuolen kautta ja sitä kautta se reitistö kannattaa hoitaa kuntoon jonain projektina, siinä on sitten ihan työtä jollekkin pitkäksi aikaa. Jollei muuta niin aktivointitöitä, tästä kannattaa muuten vinkata kavereille jos on joku tekemistä vaille.
Kysykää ihmeessä jos on jotain tähän liittyviä kysymyksiä.
-Palkka juoksee, minä pyöräilen
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.