PDA

Näytä tavallinen näkymä : Liima vs. teippi



Lightweight
11.02.2011, 22.21
Tervehdys foorumilaiset.

Tuli hankittua elämäni ensimmäiset tuubit. Nyt pohdiskelen miten kiinnittäisin tuubit vanteelle. Siis, kumpaa suosittelette, liimaa vai teippiä ja miksi? Olen asian suhteen täysi noviisi, eli helposti "aivopestävissä" :)

Teemu
11.02.2011, 23.12
Sama kiinnostaa,vaikka ei (vielä) tuubikiekkoja olekaan. Itselläni olisi kyse ratakiekoista, joten onko sen suhten jotain erityistä huomioitavaa verrattuna maantiekiekkoihin?

nure
12.02.2011, 00.47
Kokemukset ajalta ennen teippejä, liima ainakin yhtä paskahommaa!

rhubarb
12.02.2011, 00.48
Oletettavasti maantierenkaat? Krossiin varmaan kannattaa liimata (vaikka itse ajattelinkin kokeilla pelkällä teipillä).

Muuta en osaa sanoa kun en paremmasta tiedä, mutta teippi on helppo. Helppo laittaa vanteelle ja kiinnittyy (lupausten mukaan) muutaman ajokilometrin jälkeen. Ei siis tarvitse odotella liiman kuivumista tms., eikä sotke. Vaihtokin oletettavasti sujuu helpommin siellä pientareella, ei tarvitse kantaa liimaa eikä esiliimattua vaihtotuubia.

nure
12.02.2011, 01.04
Muuten, miksi joku hankkii vielä tuubit muualle kuin radalle?

hannupulkkinen
12.02.2011, 01.20
Muuten, miksi joku hankkii vielä tuubit muualle kuin radalle?
Miksi vielä joku hankkii avorenkaita kun tuubit ovat palon paremmat, ainakin carboonikiekoissa sekä muutenkin.

OJ
12.02.2011, 03.29
Jos (kun) on tuubineitsyt ja maantiekumit kyseessä, niin teipillä vaan ettei tule sotkua.

Crossikumit (ja ratakumit) pitää askarrella vähän huolellisemmin vanteelle. Ratakumit kaiketi pysyvät paikallaan liimalla, mutta laittaisin kaksi kerrosta sekä vanteelle että tuubille. Crossiin vähintään se kaksi kerrosta liimaa + teippi + kerros liimaa vanteelle ja kaksi kerrosta liimaa tuubille. Pelkkä teippi crossituubin kanssa ei tule toimimaan.

Samu Ilonen
12.02.2011, 08.22
Mun kokemuksen mukaan crossituubi on vaativin. Pelkällä Contin liimalla ei pysy. Ko. liima kuivuu ja rapsahtelee irti. Meillä on ympäsivuoden CX-pyörässä tuubit joten kokemusta on. Aluvanteella tuntuu pysyvän liimalla vielä huonommin. Tufon teippi pysyy elastisena ja pitää paremmin. Tufon teippi on nyt, 2011', hieman erilainen kuin viime kesänä. Ei kokonaan valkoinen enää. Rata -ja maantietuubeissa en ole ongelmaa nähnyt kummalla laittaa. Toi OJ:n konsti on kyllä jo varmuuden maksimointia mutta tietty uuteen hiilarikehään ja tuubiin voi vetäistä ohuen kerroksen liimaa "pohjustukseksi" mutta sitten kannattaa kyllä kuivalla sitä pari päivää että se ei sulata teippiä...

Jos jotain siitä voi päätellä, Tufo toimittaa MTB-tuubien laatikossa teipit samaan hintaan ja kieltää liimaamisen liimalla....

Liima sotkee, haisee ja on hidas laittaa. Se on kertaa kohden pari euroa halvempi.

Siinä käytännön erot.

Jotain tuubeista kertoo että Misukka alkaa myös valmistamaan uudestaan niitä...

Vilhelm V
12.02.2011, 08.29
Asentelin vastikään käyttöön ottamaani ratapyörään Tufon tuubit sillä heidän lujemmalla teippiversiolla. Oli kyllä kieltämättä näppärä asentaa, vaikka tuubirenkaan kireys vanteelle laitettaessa olikin pienoinen yllätys. Onkos noita teippisysteemejä muilla valmistajilla kuin Tufolla? Ekaa kertaa ollaan tuubien päällä täälläkin.

Velosportin myyjä, jonka asiantuntemusta ja kokemusta ei minun ole syytä epäillä suositteli minulle ehdottomasti liiman käyttöä. Hän ei kuitenkaan perustellut kovin selvästi teippisysteemin huonoja puolia suhteessa liimaan. Päädyin sitten kokeilemaan teippiä ensimmäisellä yrityksellä, mutta saa nähdä miten jatkossa.

Samu Ilonen
12.02.2011, 08.47
Yksi juttu on viä. Paino. Teippi painaa jonkun ~10g enempi/kiakko. Ekalla liimauksella. Toisen liimalla liimauksen jälkeen eroa tuskin on.

Poislukien CX/MTB-tuubit, sanon suoraan että minusta sillä ei ole väliä kummalla vetää. Liimalla voi tietty kämmeltää jos ei pistä tasaisesti mutta tuskin, eniten merkkaa minusta 2 asiaa:

-vaiva
-sotku

Eli jos et ite laita ja vanteessa/renkaassa ei näy liiman jälkiä, ei ole kyllä väliä. Mun +20v. kokeman mukaan kumpikaan noista vaan ei ole usein täyttynyt. Ite olen joutunut laittaan ja harvemmin vanne on täysin ollut puhdas. Joten valinta on helppo, teipillä mennään. Suomessa lienee muutama sata saman valinnan tehnyttä teipin käyttäjää.

Pekka L
12.02.2011, 09.20
Yks liiman pieni etu vois vielä olla sen parempi saatavuus. Ei mun mielestä täällä ainakaan tuota teippiä ole, mutta liimaa löytyy. Siihenkin voi tietty itte vaikuttaa.

Tuosta painoerosta, ootko Samu punnannut sen? Tuli vaan mieleen, että paljonkohan liiman painosta haihtuu?

Keväällä vois testata tuon teipin.

Samu Ilonen
12.02.2011, 09.57
Punnasin joskus, mutta uusinta teippiä en ole punnannut. Oli teippi vähän painavampi.

Eipä niitä tuubejakaan saa joka pitäjästä. Samalla sitten tilaa teipitkin. Ja tavoite on että suurimmista kaupungeista saa kyllä etippejä. Turusta ja Tampereelta saa jo, Helsingistä ja Lahdesta toivottavasti pia.

Lightweight
12.02.2011, 10.03
Tervehdys foorumilaiset.

Tuli hankittua elämäni ensimmäiset tuubit. Nyt pohdiskelen miten kiinnittäisin tuubit vanteelle. Siis, kumpaa suosittelette, liimaa vai teippiä ja miksi? Olen asian suhteen täysi noviisi, eli helposti "aivopestävissä" :)

Lisäyksenä vielä, kyseessä siis hiilarivanne maantielle ja Tufo S3 lite tuubi, ostoskassissa sekä liimaa että teippiä. Vanne ja tuubi uusia, joten vanhoista liimoista ei tarvitse välittää. Nyt näyttää siltä, että vaaka kallistuu teipin suuntaan...no katsotaan vielä, ulkona näyttää olevan sen verran lunta, että päätöksellä ei ihan hirveä kiire ole.

Plus
12.02.2011, 10.08
Mun mielestä pelkästään perinteet on riittävä syy käyttää liimaa eikä teippiä.

Cyklooppi
12.02.2011, 10.24
Mun mielestä pelkästään perinteet on riittävä syy käyttää liimaa eikä teippiä.

Myös kerrostaloasuminen on riittävä syy käyttää teippiä, kun ei ole askarteluhuonetta missä sotkea liiman kanssa, eikä halua sisällekään tuoda haisteltaviksi. Muuten kokeilisin mielummin liimaa.

Samun viesteistä en oikein saanut selvyyttä, ootko kokeillu CX kumeja pelkästään teipeillä ja onko se toimiva systeemi, eli pysyvätkö vanteilla? Nimenomaan kiinnostaa teipin käyttö aluvanteilla CX kumien kanssa. Toisaalta luulisi pysyvän, jos Tufo markkinoi teippiä myös MTB-kiekoille. Luulisi tuolla maastopuolella kumien joutuvan vielä kovemmalle koetukselle.

mrLoirot
12.02.2011, 10.30
Miten Tufon teippi toimii, jos tuubin joutuu vaihtamaan sateella?

A.A
12.02.2011, 10.31
Myös kerrostaloasuminen on riittävä syy käyttää teippiä, kun ei ole askarteluhuonetta missä sotkea liiman kanssa, eikä halua sisällekään tuoda haisteltaviksi.

Kyllä mä oon liimaillut paljonkin kenkiä yms kerrostaloasunnossa, myös muutaman tuubin, ei ole tullut koskaan mieleen että olis vaatinut siihen askarteluhuoneen, ehkä toi nuoruus -60 -70 luvuilla kaikenmaailman imppaajien lähipiirissä on vaan aiheuttanut sen ettei ole pitänyt sitä Bostikin hajua kovin kummoisena. Aivokuori sulanut jo pois. Ja olishan tuon pyöräkellarissa tai talon 150m² punttisalillakin voinut tehdä.

OJ
12.02.2011, 17.28
Crossituubeihin sekä liimaa että teippiä. Enemmän duunia ton liimaamisen kanssa ja sotkun välttäminen on yhtä tarkkaa touhua kuin pärekaton korjaaminen kulottamalla tai ripulin helpottaminen piereskelemällä, mutta tuubi myös pysyy vanteella vaikka 1,5 bar paineilla kanttaillessa. Moni taitaa ajaa crossituubeilla jollain 4 bar paineilla ja siinä vaiheessa ei ole niin justiinsa miten ne tuubit on kiinnitetty vanteelle. Jos on tarkoitus hyötyä tuubien paremmasta pidosta ja iskunvaimennuksesta matalammilla paineilla, niin silloin on liimauskin kovemmalla koetuksella.

EDIT: Ne mun 6 kerrosta liimaa per kiekko kärytti kyllä koko kämpän kun kellarissa niitä liimailin. Maantielle voisin kokeilla pelkällä teipillä.

Cyklooppi
12.02.2011, 17.46
Krossiin varmaan kannattaa liimata (vaikka itse ajattelinkin kokeilla pelkällä teipillä).


Ilmoittelehan miten toimii pelkillä teipeillä.

Samu Ilonen
12.02.2011, 18.48
Samun viesteistä en oikein saanut selvyyttä, ootko kokeillu CX kumeja pelkästään teipeillä ja onko se toimiva systeemi, eli pysyvätkö vanteilla?

Me laitetaan muutama sata teippiä erirenkaisiin ja vanteisiin vuodessa ja yhtään ei ole tullut takaisin että irtoisi ajossa. Omissa CX-kiekoissa on vain teipillä. Mulla tulee ittelle halvat alutuubikiekot ja vetäsen niihin oivat ja täysin U.C.I laittomat 34mm eli käytännössä 36mm kisa-CX tuubit. Enkä ajatellut liimata niitäkään vaikka ovat alumiinia...jos 2,2" pysyy MAASTURISSA teipillä niin ei ole kyllä tuokaan ongelma.

Tilasin piruuttaan Enven 260g tuubikehiä maasturiin, paan kokeeksi 450g tuubit niihin. Niissä oli jopa gummia verrattuna tyypillisiin 300g mtb renkuloihin. Voi olla hauskat...pyörivä massa on kiva olla piäni maasturissa.

OJ
13.02.2011, 19.07
Me laitetaan muutama sata teippiä erirenkaisiin ja vanteisiin vuodessa ja yhtään ei ole tullut takaisin että irtoisi ajossa. Omissa CX-kiekoissa on vain teipillä. Mulla tulee ittelle halvat alutuubikiekot ja vetäsen niihin oivat ja täysin U.C.I laittomat 34mm eli käytännössä 36mm kisa-CX tuubit. Enkä ajatellut liimata niitäkään vaikka ovat alumiinia...jos 2,2" pysyy MAASTURISSA teipillä niin ei ole kyllä tuokaan ongelma.
Mitä paineita pidät tuubeissa? Maasturin tuubeissa ja tuubikiekoissa on se pikkujuttu, että maasturin tuubivanteet on suunniteltu leveälle renkaalle. Maantievanteet on suunniteltu 20-24 mm kumille.

En keksi yhtään syytä miksei crossituubia liimaisi ns. idioottivarmasti. Jostain 30 km/h vauhdista kun rullaa kumin vanteelta, niin saattaa ottaa vanne vähän osumaa.

rhubarb
13.02.2011, 20.49
En keksi yhtään syytä miksei crossituubia liimaisi ns. idioottivarmasti.

Jos sitä ei tarvitse liimata, tällainen laiska ei liimaa. Tietysti nyt täytyy selvittää ensin että pärjääkö pelkällä teipillä ja jonkunhan on sekin tehtävä.

Onkos muuten tuolla Tufon MTB-teipillä mitään muuta eroa extreemiin kuin leveys?

A.M.®
13.02.2011, 21.09
Onkos muuten tuolla Tufon MTB-teipillä mitään muuta eroa extreemiin kuin leveys?

Mielestäni ei. Olen käyttänyt kumpaisiakin.

Samu Ilonen
14.02.2011, 08.21
Mitä paineita pidät tuubeissa?

2-3 bar.

Ne on päivittäisessä käytössä 4kpl että ei niitä ihan joka kerta mittailla, joskus on siis vähempi.

Kuvassa vilaus kahdesta tuubi cx-setistä...

http://i10.aijaa.com/b/00667/7446370.jpg

Kuvassa vilaus kolmesta tuubi cx-setistä...

http://i8.aijaa.com/b/00120/7142774.jpg

Noi tuubit vaan nyt sattuu oleman parempi vaihtoehto talvella. Ainakin jos ei nastagummeista diggaa. Varsinkin kun talvella tienpinta on jotain muuta kuin sakujen sileä testirulla jolloin renkaan rakenteen parempi jousto pääsee duuniin ja mahdollistaa paremman pidon.

Miha
18.02.2011, 20.59
Noilla Tufon teipeillä saa kädetönkin nenällään tuubin paikalleen helposti ja siististi. Liimalla kun ei saa.

Plus
18.02.2011, 21.13
Noilla Tufon teipeillä saa kädetönkin nenällään tuubin paikalleen helposti ja siististi. Liimalla kun ei saa.

Ei se nyt ihan noin ole... Liiman kanssa on helpompi keskittää tuubi koska pelivaraa on parin minuutin ajan. Teippi kun tarttuu niin rengas on sit siinä, oli suorassa tai ei.

Kaikki liimaroiskeet lähtee asetoniin kostutetulla rätillä hankaamalla.

Kyllä minäkin ekat tuubini tufolla teippasin kun pelkäsin liimaa... Ihan turhaan.

A.M.®
18.02.2011, 21.29
No se kumi keskitetään ensin vanteelle ja sitten vedetään se teipin suojamuovi pois. Ei voi epäonnistua.

http://www.youtube.com/watch?v=uUlFn4lpFQo

Plus
18.02.2011, 21.37
Kun tuubissa on vähänkin ilmaa niin se kampeaa jommallekummalle puolelle. Tyhjän tuubin keskittäminen on taas aika vaikeeta. Voi olla että oli käyttöhenkilökunnassakin vikaa, kun olin aka n00b silloin kun teippiä käytin...:o

OJ
21.02.2011, 03.25
Kun sen tuubin täyttää just tohon 1 Bar paineeseen ja suoristaa vanteelle, niin ei se siitä mihinkään käänny kun laittaa paineet kumiin.

Toi tufon teippi on aika hyvää kamaa kun pitää tuubin vanteella kisapaineillakin.

wanderer
21.02.2011, 09.16
Liiman käyttö vaatii hieman harrastuneisuutta. Miinuspuolena pitäisin lähinnä hajua.
Liimatun renkaan irrottaminen vaatii sitten joko teräksisiä näppejä tai siirtoleukapihtejä. Ei tien päällä tehtävää, ainakaan meikäläisen näpeillä.

Teipistä ei kokemuksia.

hannupulkkinen
21.02.2011, 10.31
Liiman käyttö vaatii hieman harrastuneisuutta. Miinuspuolena pitäisin lähinnä hajua.
Liimatun renkaan irrottaminen vaatii sitten joko teräksisiä näppejä tai siirtoleukapihtejä. Ei tien päällä tehtävää, ainakaan meikäläisen näpeillä.
Teipistä ei kokemuksia.
Elämäni ekaa ja ainutta pitkää triathlonia Nokialla kauan sitten tehdessäni tuubi puhkesi 10 kilsaa ennen vaihtoa juoksuun. En saanut rengasta irti ja kävi mielessä, että tähänkö tämä nyt sitten sortuu. Onneksi sattui pyörän satulalaukussa olemaan rengasraudat ja niillä lähti. Sen jälkeen olen aina jättänyt venttiilin vastapuolelle kehälle 10 sentin pätkän ilman liimaa, josta on helppo aloittaa tuubin poisrepiminen. Näin ne näyttävät ohjeistavan vanhoissa oppaissakin tekemään.

Samu Ilonen
21.02.2011, 10.58
Jos ihan haluaisi varmistella tota vaihtoa ja laji on tri, toi liimaamaton pätkä on hyvä idea. Mutta jos laittaa jollekin muulle renkaita, en moista uskalla tehdä. Ei se vanteelta lähde ainakaan tri-touhussa mutta kun joku saattaa lainata ne kaverille kriteriumiin etc. :D

Taitaa olla että meillä on mennyt kyljestä kahden kuskin käytössa 1 tuubi kyljestä pariin kesään ja sekin oli Schwalbe. Yhtään ei mennyt edes lainakiekoista joiden käyttö on vissiin aika selaista. Kerran tuli kyllä sössittyä venttiilinjatko poikki. Nykyisin 38mm vanteissa tulee kyllä lyhyemmät mukana juuri siksi.

Eli paikka-aineella on päässyt aika pitkälle eikä renkaita ole käytännössä vaihdettu tiepäällä miltei koskaan.

time
27.02.2011, 20.17
Ei ole vielä tuubikiekkoja,mutta tarkoitus hankkia ja kiinnostaisi tietää paljonko kiekkoon tulee painoa renkaineen.

TimoP
28.02.2011, 09.38
Ei ole vielä tuubikiekkoja,mutta tarkoitus hankkia ja kiinnostaisi tietää paljonko kiekkoon tulee painoa renkaineen.

Auttaisiko tämä (http://www.tufo.com/colibri/) tai tämä (http://www.tufo.com/cyclone-1/)?

Tufo tubular gluing tape set: Weight 30 g

VesaP
28.02.2011, 10.41
Continentalin tuubiliimaa käyttänyt aina. On ollut hyvää. Käytän tulevaisuudessakin. Oli jopa niin hyvää että aikoinaan tulli oli pöllinyt pöntön matkalaukusta kun pyörän kanssa lentsikalla lähdin kohti Pariisia. Tullikin tykkää siitä! Sain sen kyllä takaisin sitten reissun jälkeen kun kävin avautumassa aiheesta... Höpisivät jostain vaarallisesta, tulenarasta ja bla bla aineesta mitä ei saa koneeseen viedä.

En tiedä olisko pieni tuubi mennyt läpi seulan? Kokemuksia?

p-olkisin
28.02.2011, 12.40
Teippi ois mennyt läpi!

VesaP
28.02.2011, 13.05
Teippi ois mennyt läpi!

Epäilemättä!

MtM
08.03.2011, 09.18
Hyvät kokemukset teipistä! Ei se kylläkään ihan niin helppoa ollut kuin tufon videolla,
tai asentaja oli todella vahva! Mutta onnistuin ja ajokokemukset ovat huippua!

On Crossituubi, on laiton (34mm) ja aluvanteella..lisäksi "disc" katellaan ja odotellaan miten pysyy!

J_K
04.03.2012, 23.34
Nyt on tarkoitus liimata liimalla teippien sijaan uudet tuubit, teippi on kyllä toiminut hyvin ja asennus ollut helppoa.
Mikä on se "paras" liima, Vittoria, Continental vai joku muu?

Tumppi
05.03.2012, 08.59
Mikä on se "paras" liima, Vittoria, Continental vai joku muu?

Molemmat ihan hyviä, itse käyttänyt pääasiassa Vittorian Mastikkia ja monen mielestä se on juuri "The Liima".

kauris
05.03.2013, 22.30
Tufon teipeissä lukee, että teippi on tarkoitettu vain tufon renkaille. Onko vain yritystä saada asiakkaat käyttämään heidän renkaitaan vain onko siinä jotain taikaa ettei teippi toimisi niin hyvin esim. vittorian tuubien kanssa?

VPR
05.03.2013, 22.55
Ihan yhtä hyvin se toimii.

rhubarb
05.03.2013, 23.02
Periaatteessahan kankaissa on eroja, ja esim. Contin lateksi ei välttämättä ota kiinni yhtä hyvin… mutta kaikkiin kankaisiin varmasti ihan tarpeeksi liimaantuu, muistat vain ajella sen ekan lenkin iisisti.

kauris
06.03.2013, 00.19
Ok, kiitos vastauksista. Kuitutuubikehät on nyt vihdoin hankittu ja tässä kevättalvella täytyy joku sopiva hetki harrastaa teippailua ja asentaa jo vuoden verran varastossa vanhennetut kumit niihin.

mhelander
06.03.2013, 00.45
Mulla on Tufon teipit kiinanihme täyshiilari vanteilla joiden päällä on Conti Podium tuubi. Olihan ihme ohje mukana miten noi tuubit pitää laittaa vanteelle liimoilla... mutta hyvin on teipillä pysyny.

Sitä ennen tuolla vanteella oli samalla teipillä Tufo S3 Lite 195 jonka mukana lähti käytännössä kaikki teipitkin. Sekin pysyi hyvin ja kiekko on siis takakiekko.

Lasol
22.04.2013, 18.17
Enpä nyt äkkiseltään löytänyt sopivampaakaan säiettä niin laitan kysymykseni tänne: Pitäskö teipit vaihtaa talven jäljiltä? Justiin tossa rupesin repimään irti rengasta ja tuntuu aika tiukassa vielä olevan. Muuten renkaat siis vielä kelvollisessa kunnossa, en jaksa rupee repimään jos toi tufo teippi on talvehtivaa sorttia. Mitä mieltä?

TuplaO
22.04.2013, 18.48
^Uskaltaisin väittää, että jos teippi on kerran iskenyt kunnolla kiinni, se myös pysyy. Voin kokemuksesta sanoa, että kiinnityttyään teippi istuu helvetin tiukassa. On kyllä sitten myös kokemusta teipin heikommasta kiinnittymisestä. Silloin kummi lähtee vanteelta yllättävänkin helposti (krossarista ja etelän talvesta kyse, maantiekeokossa istuu kuin tauti). Jos nakki tuntuu olevan tiukassa, anna olla vaan.

mk
22.04.2013, 18.56
Pitäskö teipit vaihtaa talven jäljiltä? " tufo teippi on talvehtivaa sorttia. Mitä mieltä?
No ei tosiaanka tartte repiä / vaihtaa, jos tuubi on ajokunnossa .. ! Just toissapäivänä vaihdoin talven pussissa olleeseen takakiekkoon uuden tufon tuubin , joka teipillä kiinni, oli ihan helvetin hyvin kiinni. Enkä edellistalvenka jäljiltä ole teippejä vaihtanut . Ei huolta etteikö pysyis on mun mielipide :)

VPR
23.04.2013, 00.19
Just vaihdoin kesäkuusta 2011 teipillä kiinni olleen tuubin ja vielä piti voimaa käyttää että lähti irti.

kauris
23.04.2014, 19.58
Edelleen mietityttää miten teipillä kiinnitetty tuubi vaihdetaan tien päällä uuteen rengasrikon sattuessa? Jos siis vararengas sattuis olemaan mukana ja jos paikkauslitku ei riittänyt korjaamaan hajonnutta rengasta. Pitääkö vararenkaan lisäksi olla mukana a) kehän mitan verran teippiä vai b) suositellaanko vain ajamaan varovasti irroitetun renkaan vanteeseen mahdollisesti jättämillä teippijäämillä vai c) kannattaako mukana ollut varakumi ollakin valmiiksi teipin sijaan liimakerroksella kuorutettu ja tällä saavutetana riittävä tarttuvuus? Vai d) joku muu mikä?
Tähän asti kunnollinen rikkoutuminen on tullut eteen kerran ja silloin ei ollut mukana varakumia mutta puhelin oli :)

kauris
10.06.2014, 20.58
Mua niin kaduttaa, että valitsin aikanaan vuosi sitten teipin liiman sijaan. Revin nyt toisen kerran takarenkaan irti tarkoituksena vaihtaa uusi tuubi alle. Oli vähän vinossakin edellinen teipattu. Sama ongelma ilmeni nyt kuin viimeksikin eli teippi tarraa ihan liian kovasti kiinni ja teippiä jää kiiltävä tahmainen kerros 95 % pinnasta. Siitä lähtee siis kerros teippiä mutta alimmaksi jää erittäin tiukkaa liimaa siitä teipistä. Tällä kertaa koitin irroitettaessa lämmittää vedettävää teippiä samalla mutta lopputulos oli sama kuin viimeksi ilman lämmitystä. Silloin koitin haudutella näitä jämiä suksivoiteenpoistoaineella tunteja mutta teippi muuttui vain sellaiseksi limaksi eikä irronnut edelleenkään tuskitta tai kokonaan muutoinkaan.

Nyt otin malliksi pari kuvaa. Ekassa on yksi parhaista kohdista siinä mielessä, että tuosta lähti edes pieneltä kohdalta kaikki paljastaen puhtaan kuitupohjan.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11054494/p4pb11054494.jpg

Tässä kuva siitä miltä suurin osa näyttää
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11054493/p4pb11054493.jpg

Jä tässä supertiukassa ollut teippi irroitti pienen kaisteleen kuitukerrosta kiekon pinnasta!
Tuo viistottainen kohta pinnanreiän vieressä.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11054495/p4pb11054495.jpg

Todellä ärsyttävää! Nyt vaihdan liiman käyttöön mutta nuo teipin jämät pitäisi varmaan saada pois vai vedänkö tuubiliimaa vain päälle.
Sanoinko jo että ketuttaa!
Ketuttaa!

TuplaO
11.06.2014, 09.45
Ettei vaan olisi niin, että lämppääminen vaikeuttaa teipin irrottamista. Itse olen saanut teipinjämät nypittyä ja kiskottua irti ihan OK, ja sitten uusi teippi vaan päälle. Liimaa en kyllä tosiaan teipinjämien päälle lähtisi ensimmäisenä laittamaan. Onhan toi teippi tosiaan persiistä jos haluaa liimaan vaihtaa. Omalla laillaan huonoja/hyviä sekä teippi että liima.

r.a.i
11.06.2014, 11.01
Kokemusta ei tuon teippijämän irrottamisesta ole, mutta epäilisin että jokin kunnon myrkky siihen tarvitaa. Esim Ksyleeni. Liima ei varmaankaan tartu tuohon vanteeseen kunnolla, jos nuo teippiliiman jämät ovat vielä vanteessa.

Plus
11.06.2014, 11.40
Vanhat teipinjäämät lähtisivät varmaan porakoneeseen kiinnitettävällä tarranpoistolaikalla.

Tässä mun plussat ja miinukset molemmille:


Teippi:

+ loivempi aloituskynnys aloittelijalle
+ ei haise eikä sotke
+ pitää lujasti
+ kestää useamman vuoden

- saattaa pitää liiankin lujasti
- vaikea poistaa kokonaan
- teipatun tuubin uudelleenteippaus hankalampaa
- teipatun vanteen uudelleenteippaus hankalampaa
- renkaan vaihto tien päällä hankalampaa
- jämähtää kerrasta kiinni jos rengas menee vähän vinoon
- käytit teippiä koska et uskaltanut liimata


Liima:

+ riittoisa ja edullinen, Mastik One pönikkä (http://www.cycle-basar.de/Reifen-Schlaeuche/Zubehoer/Vittoria-Mastik-One-Schlauchreifenkleber-Dose.html) 14€ ja sillä liimaa tosi monet tuubit
+ tuoksuu hyvältä
+ tarttuvuutta voi säädellä kerrosten määrällä
+ helpompi poistaa kuin teippi
+ vanhat liimat voi jättää pohjalle kun liimaa uutta tuubia
+ kertaalleen liimattujen tuubien uudelleenliimauksessa sama juttu
+ rengas uudelleenasemoitavissa hetken aikaa asennuksen yhteydessä
+ mahdollisuus käyttää valmiiksi liimattua varatuubia tien päällä
+ alkuperäinen ja oikea tapa

- liima kovettuu ja hapristuu parissa vuodessa, liimauksen tarkistus tarpeen väliajoin
- vaarallinen jos laittaa liian vähän tai väärin
- ei kiva käyttää olohuoneessa

PatilZ
11.06.2014, 15.04
Liima:

+ tuoksuu hyvältä



*reps*

Mutta eikö sitä silloin juuri olisikin kiva käyttää olohuoneessa - tai oikeastaan parhaimmillaan pienessä WC:ssä?

Noin muuten oma panokseni säikeeseen on: liima!

kauris
11.06.2014, 16.58
Kävin nyt joka tapauksessa ostamassa purkin asetonia. Netistä luin, että esim tolueeni olis paljon parempaa mutta käyttöturvallisuustiedote oli sen mukainen etten moiseen lähde. Koitan siis asetonirätillä ja toisesta kohtaa kuumenmalla jos sais sen liimajämän juoksevaksi ja siten pois pyyhittövään muotoon.

mk
11.06.2014, 18.58
... Tuubien vaihdon lähestyessä taas pistää miettimään liima vaiko teippi ... hmm.. Tufon teipin kanssa ei ole ollut vaikeuksia, mutta pitäisikö sittenkin harkita liimaa .. senverta vahvat puoltavat tuossa Plussan kirjotuksessa :D Liekö hiilikuitukehille sopivissa liimoissa raadilla suosituksia :o vai oiskohan tuo contin liima (http://www.wiggle.co.uk/continental-tube-of-tubular-cement-glue/) ihan ookoo

contest
11.06.2014, 20.33
Vittoria mastik one suosittelen. Olen contin liimaakin kerran käyttänyt...

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla

kauris
12.06.2014, 20.13
Noniin. Pari desia jo kohta asetyleenia käytetty ja päässä alkoi pihavarastossa avonaisen oven vieressä työskentelystä huolimatta sen verran tuntumaan, että tulin pitämään taukoa. Ja huippaus tuskin johtuu asennusoluena toimineesta Liiterin ykkös-oluesta. 2/3 työn alla olevasta takakiekosta on nyt kuitenkin putsattu. Asetyleeni (n. 4 euroa Motonetista) toimii siis paljon paremmin kuin edellisellä kerralla käyttämäni suksivoiteenpoistoaine. Laitoin ensin vessapaperia kiekon uraan koko matkalle, kaadoin päälle asetyleenia ja teippasin tiiviiksi elmukelmulla. Annoin hautua ehkä vain reilu 15 minuuttia ja aloin asetyleeniin kastetulla kankaanpalalla avaamaan pakettia hiljalleen hankaamalla edeten. Kohtalaisesti lima lähtee liikkeelle ja pinnasta tulee lopulta kokonaan puhdas. Se limapalleroiksi muuttuva teipinjäämä vain tarttuu joka paikkaan kuten käsissä olleisiin suojahanskoihin tarraten hanskan sormia yhteen. Ehkä puoli tuntia hommailin ja sentään 2/3 on tosiaan puhtaana. Kyllä se tästä. Ja todellakin siirryn nyt teipin sijaan liiman käyttäjäksi. Etukiekkohan on myös teipattuna mutta olkoon se vielä ainakin tän kesän tullaisena ellei puhkeamisen takia ole pakko vaihtaa.

sledgehammer
12.06.2014, 21.12
Jos kuitenkin asetonia, asetyleeniä käytetään kaasuhitsauksessa ;) Toi kuitukerrosten irtoaminen on ihan yhtläistä liiman kanssa. Se taitaa olla enemmän vanteesta, kuin kiinnitystavasta kiinni. Huono laminointi ja pinta lähtee helpommin irti. Painonsäästön vuoksi varmaan nuukailtu hartsin kanssa ja sitten se kostautuu. Mä kuurasin yhdet kiekot puhtaaksi liimasta ja vaihdoin teippiin. Tai no en mä voi vaihdosta puhua, kun en oo koskaan liimannut. Edellinen omistaja oli varmaan kylvettänyt kiekot liimassa. Sitä oli ihan sairaasti kiekkojen päällä ja liiman kuuraaminen oli todella karseeta hommaa. En voi millään kuvitella, että teipin poisto voisi tuosta enää kamalammaksi muuttua. Lopulta liima irtosi porakoneen nokkaan kiinnitettävällä nylonharjalla. Välillä sitä sai lilluttaa bensassa, kun se meni tukkoon. Sitten taas runtua. Renkaan asennus teipillä oli naurettavan helppoa. Pikkusen ilmaa renkaaseen, rengas vanteelle, tarkistus että rengas on suorassa ja kalvo pois tarran päältä. Ei voi mennä millään pieleen.

kauris
12.06.2014, 22.42
Joo tais olla pää höyryistä sekaisin. Asetonista kyse :)
Nyt kiekko on puhdas. Huomenna liimaan uuden tuubin paikoilleen. Eilen jo levittelin ihan paljaalla sormella ohuen kerroksen liimaa asennettavaan renkaaseen ja myös vararenkaaksi tulevaan kumiin, jonka tänään paketoin tiukaksi takataskuun tai satulan alle mahtuvaksi paketiksi.

Joo ei se teippaaminen vaikeaa ollut. Silti pienen piene sivuheitto oli vaikka ennen teipin suojakalvon vetämistä olin suoruuden katsonut olevan kunnossa. Mutta en mä tässä vaiheessa liimaamisenkaan usko vaikeaa olevan, kun ohjeen ja ohjevideon / videot katsoo huolella. Liima ei haissut siihen jo tekemääni yhteen renkaan pohjakerrokseen juuri miltään, ei aiheuttanut iho-oireta enkä sotkenut sillä huoneistoa,itseäni peukaloa enempää tai rengasta muusta kuin halutusta kohdasta.

Pekka Sirkiä
12.06.2014, 23.09
Kauhean monimutkaiselta vaikuttaa tuo nykyajan tuubien kanssa touhuaminen ...huh, huh!!! :eek: Ihan eri "planeetalta" kuin se tuubien kanssa ajaminen, jota olen v:sta 1978 harrastanut. Huolettomilla aluvanteilla ja (useimmiten) liimalla olen nämä vuodet selvittänyt; viime aikoina teippiä on vasta alkanut kulua, kun olen laiskistunut. Kisa-aikoina liimasin tuubit tarkemmin (irrottelin bensalla vanhat liimat jne., mutta pian huomasin, ettei liimaa niin tolkuttomasti tarvinnut lotrata, joten ei irrotettavaakaan ollut). Eli nyt kuntoiluissa riittää (painan n. 72 kg), että "ohuen viirun" liimaa laittelen yhdellä vannetta pyörittävällä liikkeellä (...liimatuubia vain vähän käännän venttiilin ja nippelien kohdalla). Näin ei tarvitse repiä voimalla rengasta irti; tuubi on pysynyt (minulla) ihan hyvin vähemmälläkin liimalla paikoillaan. Ja sitten tuubi samalla tavoin yhdellä kertaa vanteelle (eikä mitään tuhruja, kun liimaa on juuri oikea määrä), vähän painetta tuubiin, tuubin asetteleminen suoraan, lisää painetta - ja seuraava päivänä baanalle.

Jos menee tuubi puhki kesken lenkin, niin siihen uusi tuubi vaan tillalle (tässä teippi on kätevä), ja menoxi. -- Keep it simple :)

J.k. Okay, vaikeastikin saa toki tehdä (= liimaa voi laitella kuin voita leivälle, juu, ja liikoja liimoja voi irrotella joutessaan), ja onhan nuo hiilarivanteen/kiekot kevyet... Vertailun vuoksi: etukiekkoni sellaisella "helpolla" alu-tuubivanteella + 290 gr:n renkaalla painaa yhteensä 1100 gr. Hiilari on varmaan vähintään 300-400 gr kevyempi, olettaisin...?

nga
13.06.2014, 08.55
Myönnetään, että itseänikin hieman arvelutti liimailu, kun joskus nöösinä aloittelin tuota puuhaa. Mielestäni täytyy aina pitää yksi perussääntö mielessä: ei kyse ole mistään rakettitieteestä vaan kontaktiliimoista. Siihen pystyy kuka tahansa. Jos on voidellut sukset, on jo suoriutunut monimutkaisemmasta operaatiosta. Toinen perussääntö on kiireen ja hutiloinnin välttäminen. Noita noudattamalla ei ole mielestäni mitään syytä käyttää teippiä.

Ei ole mitään lisättävää Plus:n kommentteihin.

Itse liimasin joskus aikoinaan niin "hyvin" Mastik'Onella tuubin FFWD:n vanteelle kiinni, että sitä pois repiessä lähti hiilikuidutkin yhdestä kohtaa mukaan.

kauris
13.06.2014, 13.53
Niin ei tässä minunkaan mielestä ole mitään muuta ongelmaa ollut kuin liian hyvin tarttunut teippi ja sen irroittamisen vaikeus. Kolmas alin liimakerros oli jämähtänyt kiinni ja sen poistaminen on ärsyttävää ja hidasta. Teippi (tufo) koostuu itse renkaaseen tarranneesta 1) kangasmaisesta kerroksesta, jonka sai vedettyä kyllä irroitetusta renkaasta pois, 2) vanteeseen kiinni jääneestä mutta revittävissä olevasta ns. tavallisen läpinäkyvän teipin tapaisesta osasta ja 3) sen alle vanteeseen kiinni jäävästä liimamaisesta ongelmakerroksesta.

Lehisj
13.06.2014, 13.59
Mihin muuten perustatte käsityksenne, ettei tuon Tufon teipistä vanteeseen jääneen liiman päälle voi vain vetää tuubiliimaa, kuten vanhan tuubiliiman päälle voi vain vetää kerroksen uutta liimaa tuubia vaihtaessa? Siis perustuuko tämä tieto kokemukseen vai mutuun?

r.a.i
13.06.2014, 14.19
Omalla kohdalla perustuu ihan arvailuun.

Tuubiliima on kontaktiliimaa. Liiman pitävyys perustuu siihen, että kun vanhan liiman päälle lätkitään uutta, se pehmentää vanhaa liimakerrosta hieman, ja muodostaa näin pitävän seoksen. Tuubiliima ei myöskään kovetu kokonaan, vasta kuon vuoden parin päästä.

Epäilen, että teipin liimaseos käyttäytyy eri tavalla. Näin ollen tuubiliima ei välttämättä muodosta pitävää seosta renkaan ja teippiliiman välille. Mutta jos joku tuota testaa ja toteaa toimivaksi, niin ei kait siinä....

JohannesP
13.06.2014, 23.13
Ei menny ihan nappiin kun yritin poistaa 90-luvun alun liimoja. 15 min jälkeen huomasin et asetoonia oli joutunu kumihanskojen kautta kehän maalipinnoille ja mustat maalit oli lähteny kehiltä paikoitellen alumiinin pinnalta lohkeileen. Mitäköhän sit kannattais yrittää ettei enempää pilais kiekkoja? Maalilaikkuja ajattelin yrittää paikkailla automaalilla.

Vissiin suhkot harvinaisiai vanteita kun tällähetkellä yksi NOS myynnissä ebayssä 200€ ja juuri poistin yhdestä maaleja. :(

Wilier
29.06.2014, 15.09
Lennard Zinnin mukaan kuitenkin cyclocrossissa monet laittavat varmuuden vuoksi sekä liimat että teipin. En ole kokeillut.

sledgehammer
13.08.2014, 14.41
Noniin, nyt on empiiristä kokemusta teipattujen tuubien irroittamisesta. Helppoa ku lapsen lyöminen vai miten se meni... Ilmat pois, rengasmuovi poikittain tuubin ja vanteen väliin ja siitä pyörittelemään rengasmuovia vanne ympäri. Tässä kohtaa kannattaa pitää huoli, että muovi menee nimenomaan vanteen ja jiiman väliin niin, että se ohkanen limakerros irtoa vanteesta. Kun kierros on täynnä, nostetaan rengas pois ja kas, edes liimajämiä ei jäänyt vanteeseen. Jos koitti oikaista ja alkoi vauhdilla kiskomaan rengasta irti vanteelta, jäi liimasta sellainen ohut kalvo vanteeseen. Se lähti kuitenkin suht helposti pois rengasmuovilla tökkimällä. Paljon helpommin kuin liiman jämät. Summa summarum: Mä en liimalla läträä. Tuubit irtosivat myös ihan ehjinä vanteelta. Uskaltaisin väittää, että tekniikka on väärä, jos tuon kanssa on massiivisia ongelmia. Nyt kun se DHL vaan kaartaisi pihaan ja tois mun contit ja tufon teipit...

TuplaO
13.08.2014, 19.45
^Kuulostaa, että sulla on homma loksahtanut aika täydellisesti kohdilleen. Oiskohan vanteessa ollut juuri oikea määrä "epäpuhtauksia", että kumi on istunut kivasti paikoillaan, mutta myös lähtenyt nätisti irti liimoineen kaikkineen, kun on ollut sen aika. Kannattaa valmistautua henkisesti siihen, että kumi istuu joissain tapauksissa kiinni kuin tauti ja että liimaa jää vanteeseen kiinni reilummin. Paskalla tekniikalla tuskaa saa kyllä vielä tuostakin lisättyä... Ei tuokaan skenaario kyllä meikäläistä ole teipistä vieraannuttanut. Jos liimahommat on kuitenkin selkärangassa niin tuollainen saattaa kyllä pistää vituttamaankin. Tässä juuri itse asiassa kerään motivaatiota repiä teipattua tuubia vanteelta ja laittaa uutta perään.

sledgehammer
13.08.2014, 20.06
Vanteet olin putsanut liimoista ennen teippien laittoa. Vedin nylonharjalla ne putipuhtaaksi. Tärkein homma tuntui olevan se, että se rengasmuovi menee nimenomaan sen liimakalvon alapuolelle. Sitten irroitusvaiheessa pikku veto ylöspäin ja muovin pyörittelyä "vastakarvaan". Ei kannata repiä käsin sitä rengasta ennen irti, kun on koko kiekan ensin irroitellut rengasta tuolla muovilla. Jos lähtee käsin kiskomaan, kun on saanut hyvän alun, jää kalvo kiinni. Sitäkin kokeilin ;) Tä
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3814036/Tri-project/linkkikuvat/irroitus.jpg

TuplaO
13.08.2014, 22.04
Täytyypi kokeilla, jos vaikka saisi muovin ujutettua teipin liimapinnan ja vanteen väliin. Ennustan vaikeuksia, mutta eihän sitä kokeilematta mitään saa aikaan.

sledgehammer
13.08.2014, 22.24
Sen kyllä saa, kun vähän värkkää. Ensin ilmat tietty veks, sitten alkaa kampeamaan rengasta sivulle ja kun se alkaa vähän antautumaan (teippi/liima alkaa venyä), tuuppii sitä liimamoskaa samalla rengasmuovin kärjellä niin, että alta paljastuu vanteen pinta. Pikku hetki siinä meni, että sai homman alkuun, mutta sitten helpotti.

leecher
30.08.2014, 22.41
Itse olen leikannut tuubin saksilla poikki ja nostanut teipin irti samasta kohtaa vannetta. Varovasti alkuun ja sitten se on yleensä lähtenyt erittäin nätisti irti koko matkalta. Yhden vuoristoreissun jälkeen oli tosin sulanut teippi täysin, joka piti sitten irroittaa mekaanisesti ja xyleenillä.

CamoN
19.10.2014, 14.57
Tein äsken omalta osaltani ihka ensimmäisen tuubirenkaan asennuksen teipillä. Kehänä Easton EC90 Aero (käytetty), renkaana Schwalbe One 22mm (käytetty) ja teippinä TUFO 19mm, eli tämä (https://www.bike-components.de/en/TUFO/Extreme-Felgenklebeband-fuer-Road-Schlauchreifen-p36152/universal-19-mm-o10221/).

Lähtökohdista sen verran, että hankin kyseisen kiekon käytettynä ja kehällä oli edellisen käyttäjän jäljiltä paikoiteillen joko reiluja liimajäämiä tai teipistä jääneitä epämääräiseksi mujuksi kuivuneita kaistaleita. Joka tapauksessa varsinaista kuitua ei ollut näkyvissä juuri ollenkaan, joten lähdin työstämään kehää ensin hienolla hiekkapaperilla. Sillä sain kehälle kuivuneen kerroksen pinnan rikki, jonka jälkeen lähdin raapimaan suurimpia jäämiä kynsin ja puisen tikun päällä. Sain suurimmat pois ja osa muuttui pölyksi, joka levisi kehälle. Sitten kaadoin ainoata alkoholipohjaista puhdistukseen soveltuvaa ainetta jota tallista löytyi, eli Hyvää Tulta, rätille ja puhdistin kehän rätillä. Vanhat liimajäämät reagoivat puhdistukseen muuttumalla tahmeiksi. Tavoitteena ei ollut hinkata kehää täysin puhtaaksi, vaan lähinnä varmistaa teipin hyvä tarttuvuus vanhaan pintaan.

Kun kehä oli valmisteltu, siirryin koeasentamaan rengasta. Puolikkaan kesän ajettu ja pari kuukautta hyllyllä levännyt rengas oli helppo asentaa paikoilleen. Samalla laitoin renkaaseen paikkauslitkut sekä venttiilivarren jatkon, jonka teippasin parista kohtaa naksumisen estämiseksi.

Koeasennuksen jälkeen pääsin aloittamaan varsinaisen teippauksen. Heti huomasi, että tuo TUFO:n teippi on erittäin asentajaystävällisesti suunniteltu tuote. Ajattelin alunperin teippaavani kehälle kaksi teippikaistaletta - aloittaen venttiilin molemmin puolin ja jättäen kehän vastakkaiselta osuudelta 2-3 senttiä teippaamatta, jolloin renkaan irrotus olisi sitten joskus helpompi aloittaa sieltä. Päätin kuitenkin edetä TUFOn ohjeen mukaan ja käytin yhtä kaistaletta koko kehän ympäri. Teippi tarttui juuri sopivasti napakasti - se pysyi heti paikallaan, mutta sitä oli myös helppo irrottaa lyhyeltä matkalta kun sen asentoa halusi korjata. Kun teippi oli kokonaan paikoillaan, vedin suojakelmua irti viitisen senttiä kummastakin päästä ja aloitin renkaan asennuksen teipin päälle.

Rengas oli melko helppo saada paikalleen vaikka teippi oli kehällä. Erityisesti sen jälkeen huomasi tuon teipin erinomaisuuden. Teipin suojakelmu on pinnastaan niin liukas, että pieneen paineeseen pumpatun renkaan asentoa oli helppo leipoa mieleisekseen. Sen jälkeen suojakelmu osoittautui liukkautensa lisäksi myös venymättömäksi, sillä se oli helppo vetää renkaan ja teipin välistä pois. Sitten renkaaseen normaali ajopaine ja kappas vaan - tuubin varsinainen asennus valmistui ilman mitään ylimääräistä ohjelmaa tai stressiä nopeasti ja helposti.

CamoN
19.05.2015, 12.06
Aika hyvä video tuubin liimauksesta Global Cycling Networkissa (https://www.youtube.com/watch?v=uSY5X__Xnkw&list=WL&index=12).


https://www.youtube.com/watch?v=uSY5X__Xnkw&list=WL&index=12

Ammattilaiset ei näköjään teippaa, keskeisimpänä syynä epäilys teipin lämmönkestävyydestä. Mutta ammattilaisilla ei näköjään myöskään ole niin kiire, että uuden karheilla kiekoilla ja renkailla olisi tarve ajaa esim. päivä asennuksen aloittamisen jälkeen.

VesaP
19.05.2015, 12.32
Mutta ammattilaisilla ei näköjään myöskään ole niin kiire, että uuden karheilla kiekoilla ja renkailla olisi tarve ajaa esim. päivä asennuksen aloittamisen jälkeen.

Täh, montako päivää muka pitää tuubiliiman kuivua ennen kovaa ajoa? Kyllä itse ainakin olen (vähemmän kovaan ajoon toki kuin noilla ammattilaisilla) ottanut kiekot heti aamulla jos olen illalla tuubin liimannut. Ja on pysynyt vallan mainiosti paikallaan silti.

ps) Uusi tuubi voi olla pain in the ass vetää vanteelle missä jo liimat odottaa (=voi olla sottasta hommaa) mutta jos ei oo niiiiin kiire, niin jättää tuubin 1-2 vuorokaudeksi vanteelle ilman liimaa paineet päällä niin johan on mukavan lupsakka asennettava sit sen jälkeen liimankin kera.

Edit: Ai, katsoin nyt tuon videon. On viety aika hifistelyksi tuubin liimaus tuossa. Karhennetaan vannetta ja rengasta, laitetaan miljoona kerrosta liimaa jne jne. Käytännössä riittää ottaa uusi vanne pakasta, laittaa yksi kerros liimaa vanteelle pinnanreikien väliin nätisti, sit vaan uusi tuubi paketista vetää päälle, laittaa ensin pari baria painetta, mutjutella sormilla tuubi niin suoraan kuin saa paikoilleen, sit iskee 8-9 baria painetta, ja jättää kiekko yöksi kuivumaan. Aamulla kiekko alle (ajopaineet toki ensin vedetään, eli joku 11-12 baria) ja kovaa ajoa.

Plus
19.05.2015, 13.00
Vesako ei laita liimaa tuubin pohjanauhaan ollenkaan? Mikä tahansa kontaktiliima vaatii levityksen molemmille pinnoille. Aika hullun kovat ajopaineet 11-12 bar, itse ajelen 6/7 barilla...

Tässä yksi video lisää ihmeteltäväksi:


https://www.youtube.com/watch?v=vCvi09Ogo9k

timppa_234
19.05.2015, 13.00
Jep, tuubi menee parhaiten oikealle paikoilleen kun sen laittaa heti märän liiman päälle, ilman odottelua. Pitää kuin tauti.

Toki, vanteen karhennus ennen ensimmäistä liimausta ei vie paljon aikaa eikä siitä ole mitään haittaa.

Mut suurin ongelma tuubeissa on vanhan liiman poisto renkaan vaihdossa. Viheliäistä puuhaa.

VesaP
19.05.2015, 13.04
Vesako ei laita liimaa tuubin pohjanauhaan ollenkaan? Mikä tahansa kontaktiliima vaatii levityksen molemmille pinnoille. Aika hullun kovat ajopaineet 11-12 bar, itse ajelen 6/7 barilla...


Joo, en todellakaan. Continentalin Rim Cementtiä (kohta varmaan jo 10 vuotta vanhasta kanisterista) vain sivelen ohuesti pinnojen reikien väliin ja isken suoraan tuubin siihen sit odottelematta. On pysynyt kuin tauti tähän asti ainakin. Ollut aina vaikeuksia repiä vanha tuubi irti jos pitänyt vaihtaa!

Contin 22mm tuubit 11 (tai vähän yli) barilla, ja jos joskus 19 millisiä Tufoja käyttänyt, niihin joku 12-13, muistaakseni.

VesaP
19.05.2015, 13.06
Mut suurin ongelma tuubeissa on vanhan liiman poisto renkaan vaihdossa. Viheliäistä puuhaa.

Itse en koskaan ole poistanut vanhoja liimoja vanteista, eikä ole ollut ongelmia sen suhteen. Laitan vissiin niin vähän että vaikka esim viisikin tuubia liimaillut jollekin kiekolle vuosien saatossa, ei siellä koskaan LIIKAA sitä vanhaa liimaa ole ollut. :)

StePe
19.05.2015, 13.42
Vesako ei laita liimaa tuubin pohjanauhaan ollenkaan? Mikä tahansa kontaktiliima vaatii levityksen molemmille pinnoille.Muutamissa renkaissa (Vittoria ja Conti) taitaa olla ainakin osassa malleja olla liima valmiina pohjanauhassa ja siksi liiman levitys pohjanauhalle ei ole pakollista. En minäkään Vittorioihin liimaa ole sivellyt ja ongelmat ovat enemmän irti repimisessä kuin vanteella pysymisessä.

CamoN
19.05.2015, 18.32
Sitä minäkin ihmettelin tuota GCN:n videota katsellessa, miten heikko luotto siihen liimaan (tai teippiin) lopulta on. Joku riippumaton testipaja saisi kokeilla tuota, että miten kuumana johtavien valmistajien kehien täytyy käydä jotta kaarreajoa muistuttavassa rasituksessa se liima tai teippi pettää ensimmäisenä ja rengas muljahtaa kehältä. Jotenkin minunkin maalaisjärkeeni teipattujen renkaiden irrottamista tehneenä veikkaisin että 99:ssä tapauksessa 100:sta ennen liiman tai teipin kontaktin pettämistä loppuu renkaan kitka, tai rengas räjähtää sen lämmön vaikutuksesta, tai kiekosta murtuu nippeleitä pistemäisen ylikuormituksen takia tms.

Tosin todettakoon myös, että keväällä Mallorcalla kieltämättä vähän jänskätti kun rouvan pyörässä Continental Sprinterit alkoi narskua oudosti SUP R5.0 -kehillä pitkien laskujen lopussa kun oli jarruteltu reilummin. En osaa sanoa onko ne liimattu vai teipattu. Ja erityisen outoa oli se, että takarengas äänteli eturengasta enemmän vaikka rouvan pitäisi osata jarrutella ihan oikeaoppisesti hieman kovempaa etu- kuin takajarrulla.

sledgehammer
19.05.2015, 22.16
Olipa kiva tänään touhuta tuubien kanssa, kun paukahti rengas lenkillä (vaikka muuten rengashommat onkin hanurista). Vanha lähti kouhtuullisella vaivalla irti (tufo teippi) ja sitten vaan uus rengas päälle ja ajoa. Sen renkaan repimisen jälkeen siihen vanteelle jää se läpinäkyvä kalvo. Sen kun vetäisee irti, niin varatuubin saa kivasti kiinni vanteeseen jäävään tahmeaan pintaan. Hyvin pysyi paikoillaan loppulenkin, vaikkei varsinaista teippiä vanteella enää ollutkaan. Tosi hyvä varasysteemi ja itse renkaan vaihto muuten voittaa kyllä sisurien ja rengasmuovien kanssa touhuamisen 100-0. Vararenkaana mulla on Schwalbe ultremo TT, joka taittuu tosi pieneen pakettiin satulalaukkuun. Topeakin CO2 pumppu kyllä v*ttuili. Jostain syystä tavara ei tullun kunnolla ulos. Sitä tuli, mutta hitaasti. No sain renkaan kuitenkin täyteen ja matka jatkui. Muutenkin oli paskaa tuuria, kun pinnakin naksahti poikki takavanteesta. Myykö joku suomessa Sapim CX-ray pinnoja?

Edit:
Mitäs tommoselle puhjenneelle tuubille tehdään? Roskiin vaan vai pitäiskö paikata revosealilla? Reikä löytyi, joku terävä kivi/piikki sen on painanut, mutta ei oo iso. Eikä lähtenyt vanteelta teipattuna, vaikka vauhtia oli n. 40km/h kun huomasin, että vanteella ajetaan. Ajettu ehkä joku 3000km ja onhan tuossa jo jotain pikku koloja ja viiltoja...

VesaP
21.05.2015, 14.50
Mitäs tommoselle puhjenneelle tuubille tehdään? Roskiin vaan

No roskiin tietysti. Itte heittänyt roskiin 5km ajettuja tuubeja kun käynyt joskus paskamäihä ja joku lasisiru iskenyt kyntensä tuubin läpi tyyliin kun ei oo vielä kotikorttelia pitemmälle päässyt tuubin asennuksen jälkeen. No, mä en koskaan paikkaile sisäkumejakaan avorenkaissa joten oon nyt vaan tämmönen. En luota omiin paikkaustaitoihin/litkuihin.

sledgehammer
21.05.2015, 14.58
Ihan samat fiilarit itselläkin. Aattelin vaan, että saako tommosista vielä jotenkin luotettavasti reenikumia, mutta enpä taida jaksaa säätää paskojen kanssa. Itsekään en oo koskaan paikannut sisuria, ellei sitten siihen ole ollut jotain todella pakottavaa syytä, kuten 2x rengasrikko samalla retkellä ja sisurit loppu. Silloin oli 3M teippipaikat ihan kätevät.

CamoN
21.05.2015, 15.13
Syksyllä laitoin vanhan tuubin sellaiselle kiekolle jolle oletin tulevan vain vähän kevyttä ajoa. Sinänsä tuubi oli vielä ehjä, mutta oli siinä pari hieman epäilyttävää vekkiä.

Kesti keväällä noin tunnin ajoa hallissa. Yksi vekki aukesi sen verran, ettei se pitänyt järkeviä ajopaineita edes litkuilla. Sitten roskiin.

Bempster
12.03.2016, 22.12
Nonniin, poistin vanhat liimat ongelmitta lämpöpistoolia käyttäen hiilarikiekoilta ka Internet niin neuvoi. Uskaltaako näillä ajaa kuin kesä tulee? Asetoni ei toiminut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk