Näytä tavallinen näkymä : Jalkaterän ulkosyrjä kipeytyy
Moi,
Ajattelin kysyä täältä foorumista apua pitkäaikaseen ongelmaan. Eli toisen jalan ulkosyrjä kipeytyy (jalkapohjasta) aina ajettaessa putkelta seisten, ja alkukaudesta myös norm. vähämäkisemmässä maastossa satulasta ajettaessa. Kyseessä on maantiekengät ja polkimet. Maantiekengistä on nyt vuosien varrella käytössä kolmannet eri valmistajan kengät, ja kaikissa on ilmennyt sama vaiva, näin ollen varsinainen syy ei kengissä. Sen sijaan maastokengissä + Wellgon polkimissa joissa toisella puolella SPD lukko ja toinen "flat" ns. leveä normaalipoljin, tuota ongelmaa en ole huomannut.
Aikoinaan eräs fysioterapeutti totesi, että toinen jaloistani on lyhyempi (en muista enää kumpi). Nyt kun katson kävelykenkien pohjia, niin kipeytyvän jalan kengän pohja on kulunut toista kenkää enemmän kantaosan ulkosyrjästä. Ilmeiseti astun sillä jalalla enenmmän ulkosyrjällä, ja tarkoittaisiko tuo että juuri tämä jalka on se lyhyempi?? Myös saman jalan polvi saattaa kipeytyä alkukaudesta, jos kilometrejä kerää heti suuria määriä.
Olisiko vinkkiä kyseiseen vaivaan?
Harryupp
07.02.2011, 14.53
Minulla on samanlainen vaiva oikeassa koivessa. En pysty ajamaan kiinteillä klosseilla sen takia.
Ajoin vuosia Time-polkimilla joissa jalkaterä sai liikkua polkimissa noin 16 astetta.
Mutta SDP-maastokengät olivat pitkillä reissuilla käytännöllisemmät. Ja toimivat jopa kiinteällä klossilla, Mutta SPD toiminta parani kun tuli se +/-5 asteen sivuliikettä salliva klossi.
Polvi- ja nilkkakivut häipyi mutta tuo painon siirtyminen jalkaterän ulkopinnalle on edelleen vaivana.
Ruotsin puolella jollakin oli ollut hyviä kokemuksia Specialized pyöräilykengistä Specialized BG Sport MTB Cycling Shoes tai Specialized BG Sport Road Shoes 2010.
Maantiekengästä ei tosin löydy mitään mainintaa pronaattion säätömahdollisuudesta.
Mä olen korottanut oikean SPD klossin hitusen ulkopuolelta (noin 1-1,5 mm) niin että mulla kengän pohja viettää hieman sisäänpäin. Se on vähentänyt mulla ainakin painon luisumista jalkapohjan ulkosivulle.
Kai se on aina yksilöllistä, spd-polkimet maantiepyörään, tai esim. Speedplay Zerot joissa on vapaa liikkuvuus. Tai erillinen muotoiltu pohjallinen toiseen jalkaan.
Mulla on ongelmana löysä nilkka, joka ei juuri pyöräilyssä vaivaa mutta juoksemaan en ole pystynyt kohta kolmeen vuoteen kuin nilkka teipattuna ja silloinkin kipeytyy aina välillä.
Ryhti on myös rentona hieman toispuoleinen ja jos laittaa selän suoraan niin kipeä oikea jalka tuntuu aavistuksen lyhyemmältä. Pitäisi itseasiassa varmaan käydä fysioterapeutilla miettimässä jotain pohjallisia.
Mikael52
07.02.2011, 19.39
Moi,
Ajattelin kysyä täältä foorumista apua pitkäaikaseen ongelmaan. Eli toisen jalan ulkosyrjä kipeytyy (jalkapohjasta) aina ajettaessa putkelta seisten, ja alkukaudesta myös norm. vähämäkisemmässä maastossa satulasta ajettaessa. Kyseessä on maantiekengät ja polkimet. Maantiekengistä on nyt vuosien varrella käytössä kolmannet eri valmistajan kengät, ja kaikissa on ilmennyt sama vaiva, näin ollen varsinainen syy ei kengissä. Sen sijaan maastokengissä + Wellgon polkimissa joissa toisella puolella SPD lukko ja toinen "flat" ns. leveä normaalipoljin, tuota ongelmaa en ole huomannut.
Aikoinaan eräs fysioterapeutti totesi, että toinen jaloistani on lyhyempi (en muista enää kumpi). Nyt kun katson kävelykenkien pohjia, niin kipeytyvän jalan kengän pohja on kulunut toista kenkää enemmän kantaosan ulkosyrjästä. Ilmeiseti astun sillä jalalla enenmmän ulkosyrjällä, ja tarkoittaisiko tuo että juuri tämä jalka on se lyhyempi?? Myös saman jalan polvi saattaa kipeytyä alkukaudesta, jos kilometrejä kerää heti suuria määriä.
Olisiko vinkkiä kyseiseen vaivaan?
Jalkojen erimittaisuus pitää mitata tietyillä toimenpiteillä, ei riitä, että todetaan ulkoisella tarkastuksella tai oireanalyysillä. Kuvaamiesi oireiden ja kengänpohjatarkastuksen perusteella sinulla po.jalka astuu hieman ulkosyrjälle, eli puhutaan pronaatiosta. Tämä saattaa johtua alaselän ongelmista tai ihan rakenteellisesta vaivasta. Jos nuo havainnot ovat ilmaantuneet vastikään, niin ongelman ydin saattaa sijaita siellä alaselän/lonkan alueella, jos nuo havainnot ovat peräisin jo kasvuvaiheesta, niin saattaa olla kyse rakenteellisesta vaivasta. Tarkempi tutkimus mainituista epäilyistä kannattaa teetättää asiantuntijan pakeilla, alansa tunteva fysioterapeutti, fysiatri/ortopedi tai jopa kokenut hieroja pystyy sinua parhaiten auttamaan. Kysymys on ikävästä vaivasta, joka on kyllä hoidettavissa kuntoon, mutta ei tällä palstalla.
...Kysymys on ikävästä vaivasta, joka on kyllä hoidettavissa kuntoon, mutta ei tällä palstalla.
Juuri näin, erittäin hyvin sanottu. Ensin pitää selvittää mistä ongelma johtuu ja sitten mietitään korjailutoimenpiteitä.
Sillä, että kokeilee kaikkia mahdollisia maailmanlaajuisessa verkossa ehdotettuja temppuja saattaa vain pahentaa asiaa tai aiheuttaa itselleen uusia ongelmia.
Oatmeal Stout
08.02.2011, 11.55
Sitä syytä voi kysellä tuolta (http://terveystuki.fi/)
Tämä ei ehkä auta alkuperäistä kysyjää, mutta huomasin aiemmin että ulkosyrjä kipeytyi Sidin kengissä ja 105-maantiepolkimilla jos laitan kengän soljen yhden pykälän liian kireälle. Nykyään teen kiristyksen niin että ensin kiristän kireälle ja sitten löysään yhden pykälän. Tätä ennen mietin muotoiltujen pohjallisien hankkimista, mutta en enää.
Ostin lukkopolkimet ja Specialized RBX Sport kengät ja nyt muutaman lenkin jälkeen oikean jalan ulkosyrjä on alkanut kipeytymään. Kipu on jalan ulkoreunassa jalan leveimmässä kohdassa. Ongelma taitaa olla tämä: http://blog.bikefit.com/?tag=/cleat+wedges&page=2
Tämmöisiä kannattaa siis ilmeisesti kokeilla?: http://www.jejamescycles.co.uk/bikefit-cleat-wedges-spd-2-hole-sold-in-pairs-id84491.html
Mulla ainakin auttoi. 1 kerrallaan klossin alle ja testiä.
Saako noita mistään suomesta? Postikulut kun on tuolla kahdelle parille 16€ niin hintaa tulee 30€. Aika tyyriitä muovin palasia.
Tarviiko ostaa pidemmät ruuvit kenkiin jos noita käyttää?
Sen modauksen voi tehdä kengän sisälle, eikä klossin alle. Talouspaperia olen taittellut ajokengän sisäsyrjään jo 90 luvusta alkaen ja kivut on poissa niin jalkapohjasta ja polvesta
Minulle tehtiin tapaturman jälkeen alaraajojen mittaus ja erikoispohjalliset. Fyssarin tai lääkärin kautta voi saada lähetteen jalkojen mittaukseen ja pohjallisten tekoon erikoistuneelle teknikolle. Osa fysioterapeuteistakin saattaa olla erikoistunut näihin. Esim. Orthonova Helsingissä tekee kaikenlaisia pohjallisia.
Itselläni myös peroneusjänne jalan ulkosyrjällä aiheuttaa joskus kipua ja tulehtuu altistuessaan poikkeukselliselle rasitukselle (kovemmat treenit, uusi laji).
Voit koittaa säätää jalan asentoa kengässä ja muuta mitä itse pystyy kokeilemaan, mutta niinkun muutkin suosittelen, että selvität esim. fysioterapeutin kanssa mistä se johtuu jos ei oireet häviä.
Itselläni ei pieni pituusero vaikuta juuri millään tavalla kun on pohjalliset, joilla se tasoittuu.
Mulla oikea jalka on kanssa vähän pidempi. Lenkkareilla polkiessa ei ole koskaan tullu jalat kipeäksi vaikka olen yli 5 tuntia polkenut ja nyt lukkopolkimilla kerkesin pari lenkkiä tehdä ilman kipuja kunnes alkoi painamaan tuota oikeaa jalkaa. Pitää koittaa tuota talouspaperikikkaa tänään.
Hääppönen
01.06.2015, 16.37
http://www.probike.fi/ . Tuolta, ainakin muutama vuosi sitten Simolta löytyi kengän sisälle tulevia korotuspaloja. Ja varmaan konsultointikin onnistuu tarvittaessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.