PDA

Näytä tavallinen näkymä : Salomon vai Rottefella siteet vapaan hiihtoon ?

JOULU
25.01.2011, 10.27
Hei!

Minulla on tullut aika pohtia millä sidejärjestelmällä hiihtoharrastusta jatkan. Nykyään käytössäni on 6 v vanhat Salomonin Carbon Pro- monot ja suksissani on Salomon Pilot siteet. Monot lähestyvät elinkaarensa loppua (pari vuotta käyttöaikaa jäljellä) ja nyt on aika miettiä mitä jatkossa (tilaan ensi kesänä 2 paria uusia suksia ja siksi mietin asiaa nyt).

Salomonin uudet S-lab Skate Pro -monot kävisivät nykyisiin siteisiini, mutta verrattuna nykyisiin monoihini S-lab Skate Pro monojen rautojen paikat ovat muuttuneet niin paljon, että joutuisin siirtämään siteiden paikkaa nykyisiin suksiini. Siteiden siirto varmaan onnistuisi, mutta seuraavaksi miten milloin Salomon siirtyy Rottefellan kaltaiseen siirrettävään (NIS-järjestelmä) siteeseen, vai eikö siirry koskaan?
Ja miten nykyiset monot tähän järjestelmään käyvät?

Salomonia vuosia käyttäneenä olen pikkuhiljaa kuitenkin kallistumassa Rottefellan puoleen. Taidan pitää Pilot siteet nykyisissä suksissani ja ostaa Rottefellan siteet ja niihin sopivat monot tulevaisuudessa ostamiini suksiin.

Millaisia mietteitä aktiivihiihtäjillä on asiasta?

wanderer
25.01.2011, 10.37
Onko Pilot-side muuttunut alkuajoista? Olisikin minulle uusi tieto.
Salomonilta saa ainakin Propulse-pertsasidettä NISsille.

marco1
25.01.2011, 10.48
Ensin valitaan sopivat monot ja sitten niihin sopivat siteet.

En ole kuullut että olisi tarvinnut siirtää siteitä näiden uusien Pilot -monojen vuoksi, niissähän on eturauta 17mm(?) taaempana kuin ennen mutta eihän se monon muuttuminen muuta suksen tasapainopistettä mihinkään.

Jussi_L
25.01.2011, 10.52
Itte siirryin kolme-neljä vuotta sitten kokonaan Rottefellan siteisiin ja Alpinan monoihin. Eikä kyllä ole kaduttanut pätkääkään. En usko, että ihan heti olisi paluuta Salomoniin tiedossa.

Rottefellassa jalka tulee lähemmäksi suksea, mononpohja/side on siis ohuempia kuin Salomonin ja näin ainakin periaatteessa painopiste matalampi. Pertsassa nuo Rottefellan pohjalla tehdyt monot on notkeempia, mikä helpottaa potkun tekemistä.

Eikös se Pilot side ole säilyny tekniikaltaan samana, mutta monoissa raudat siirtyneet taaemmas, jos en väärin muista?!?

tunkkireisi
25.01.2011, 11.08
Olen takertunut Salomonin järjestelmään enkä tosiaankaan suosittele muille. S-Lab Pro Skate monon lämmittäminen (jopa kuumailmapuhaltimella) muotoon on yleistä huvia. Minäkin olen sitä turhaan muokannut.

Jos aiot sortua Salomoniin (S-Lab), tiedä tämä: Pöljät ovat lestittäneet monon niin että se sopii kyllä jalkaan liikkeessä tepastellessa. Silloin monon kärki on selvästi irti maasta. Kun mono pannaan siteeseen ja laitetaan kantapää alas, monon pohja taipuu suoraksi. Harmi kyllä jalkaholvi nousee samalla kaarelle ja päkiän saama tuki pienenee. Aiheuttaa useimmille helkkarinmoista tuskaa hiihdettäessä. Jalkahovi on kuin tulessa. Toinen moka on se, että yksi nauhalenkki on väärässä paikassa. Se tulee ainakin koossa 41 monon päällä olevan kiristyspannan alle ja painaa tietenkin jalkaa. Suutari korjasi asian (niittasi lenkin uuteen paikkaan) mutta funtsaamista vaativa homma sekin oli.

Mono on siis ehdottoman pakko sovittaa niin että se on suksessa kiinni, muuten tulee helposti moka.

Vieläkö uskallat yrittää? Onnea valitsemallasi tiellä.

Muutenkin olen aika katkera Salomonin viimeaikaisista venkoiluista. Perinteisen purkkisuksi on aivan susi eikä lämpimämmän kelin kapulakaan ole mistään kotoisin. Suomalaista huippusuunnittelua muka.

phebis
25.01.2011, 12.20
Olen takertunut Salomonin järjestelmään enkä tosiaankaan suosittele muille. S-Lab Pro Skate monon lämmittäminen (jopa kuumailmapuhaltimella) muotoon on yleistä huvia. Minäkin olen sitä turhaan muokannut.

Jos aiot sortua Salomoniin (S-Lab), tiedä tämä: Pöljät ovat lestittäneet monon niin että se sopii kyllä jalkaan liikkeessä tepastellessa. Silloin monon kärki on selvästi irti maasta. Kun mono pannaan siteeseen ja laitetaan kantapää alas, monon pohja taipuu suoraksi. Harmi kyllä jalkaholvi nousee samalla kaarelle ja päkiän saama tuki pienenee. Aiheuttaa useimmille helkkarinmoista tuskaa hiihdettäessä. Jalkahovi on kuin tulessa. Toinen moka on se, että yksi nauhalenkki on väärässä paikassa. Se tulee ainakin koossa 41 monon päällä olevan kiristyspannan alle ja painaa tietenkin jalkaa. Suutari korjasi asian (niittasi lenkin uuteen paikkaan) mutta funtsaamista vaativa homma sekin oli.

Mono on siis ehdottoman pakko sovittaa niin että se on suksessa kiinni, muuten tulee helposti moka.

Vieläkö uskallat yrittää? Onnea valitsemallasi tiellä.

Muutenkin olen aika katkera Salomonin viimeaikaisista venkoiluista. Perinteisen purkkisuksi on aivan susi eikä lämpimämmän kelin kapulakaan ole mistään kotoisin. Suomalaista huippusuunnittelua muka.

Itse hankin S-lab prot juuri tälle kaudelle ja ero vanhoihin (joku carbon tämäkin oli) on huima. Itselleni mono istuu erittäin hyvin ja kantatarraa kiristämällä sain vielä hoonattua istuvuutta täydellisemmäksi.

Ainut ongelma liittyen monoon on nauhojen alla olevan muoviläpän tulo liian "pitkälle" lähelle nilkkaa, jolloin se hieman painaa jalkapöytää jalkaa taittaessa. Itse kuitenkin vuolin läpästä muutaman millin pois ja nyt pitäs (toivottavasti) toimia... en siis viel päässy testaamaan.

Mutta... ainakaan itselläni ei ole mitään ongelmia side-monoyhdistelmässä.. sukset on jotain noin 5-10v vanhoja fisukkoja salomonin silloisilla piloteilla... ei ongelmia.

Itse pidän kuitenkin lähtökohtana: ensin valitaan parhaalta tuntuva kenkä/mono, sitten mietitään, millä se liitetään sukseen... jos mono ei istu, niin hiihdosta ei tule mitään.

jaakkoso
25.01.2011, 12.49
Onko Pilot-side muuttunut alkuajoista? Olisikin minulle uusi tieto.
Salomonilta saa ainakin Propulse-pertsasidettä NISsille.

Eikös se ole niin, että tuolla Propulse RC2 -siteellä ei ole juurikaan tekemistä NIS-levyn kiinnityssysteemin kanssa. Kevyemmän Propulse RC:n kantaa on kevennetty niin, että NIS-levyllisiin suksiin se ei passaa. Tämän vuoksi on markkinoilla RC2. Molemmat siteet siis edelleen porattavia, right?

EePee
25.01.2011, 12.54
Sopivuus jalkaan on tosiaan ihan hyvä ominaisuus kengissä noin ylipäätäänkin..

Vuosi hiihdetty S-lab Prolla. Ensin oli aivan tuskaa. Tuntui, että tässä tehdään välisin lättäjalkaa. Pohja on todella kova ja tasainen, ukkovarpaan ensimmäinen nivel painoi todella kipeästi pohjaa. Olin jo vaihtamassa takaisin vanhoihin keltamusta-amppareihin, kunnes täällä foorimilla pohjallisia kysellessäni joku vinkkasi tuon lämmittämälä muotoilemisen. Siihen loppui tuskat ja olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen. Olisi voitu jo vihjata kaupassa, vaikka alan liikkestä ostin (Kalle's). Pitäisi ehkä vähän vielä lämmittää lisää, varovasti kuin aloittelin. Mulla taas nauhojen alla oleva muoviläpyskä jää hieman vajaaksi, mutta en ole saanut mitään aikaiseksi, kun ei hirveesti haittaakaan.

Kaikki vanhat pilottisiteet on toimineet ihan hyvin ekasta keltamustasta (-98?) sukupolvesta lähtein, mitä nyt vanhuuttaan muuten lonksuu... Käsittääkseni muutokset ovat olleet lähinnä kosmeettisia. En ole kokenut tarvetta siteiden siirtoon. Suksen tasapainohan ei muutu, kuten joku jo totesikin.

Rottafella tosiaan jyrää, pääsyyksi veikkaan kuitenkin markkinointia. Yhtä kaikki Salomon tuntuu olevan pahasti alakynnessä ja välillä tulee mieleen, että kauankohan noita enää saakaan ja Rottafella tuntuu onnistuneen myymään ovelasti asennuslevynsä melkein joka sukseen.. Kaveri vaihtoi just Rottafellaan luistelussa, mutta en ole päässyt kokeilemaan. Pertsapuolella tuli hommattua ensimmäinen Rottafella yhdistelmä tänätalvena. Hyvin on toiminut.

wanderer
25.01.2011, 13.25
Kevyemmän Propulse RC:n kantaa on kevennetty niin, että NIS-levyllisiin suksiin se ei passaa. Tämän vuoksi on markkinoilla RC2. Molemmat siteet siis edelleen porattavia, right?Näinhän se menee, on se hyvä että joku edes tietää ;) . Olin käsittänyt kuvista ja teksteistä väärin, kun ei noita Propulse RC2:a ole tullut vielä nähtyä missään elävänä.
Eli Salomonilta ei saa aitoa NIS-sidettä.

Mulla ainakin passaa nuo S-lab pertsamonot / vanhat hiilarittomat Adidas (Salomon) luikkamonot vallan mainiosti. Sovittamallahan tuo asia selviää. Madshusin pertsamono näytti ja tuntui ainakin asialliselta kun alkutalvesta huvikseen kokeilin Nano Classiceja. Fischerin uusi luistelumono vaikuttaa aika hienolta. Ei vaan ihan heti taivu vaihtamaan NNN-siteeseen...

Johannes
25.01.2011, 13.53
Rottefellassa jalka tulee lähemmäksi suksea, mononpohja/side on siis ohuempia kuin Salomonin ja näin ainakin periaatteessa painopiste matalampi. Pertsassa nuo Rottefellan pohjalla tehdyt monot on notkeempia, mikä helpottaa potkun tekemistä.

Viime kaudelle vaihtui rottefellaan ja Alpinan monoihin. Samat ajatukset Jussin kanssa, tuntuma sukseen on parempi kun side on matala. Myöskin Rottefella pohjalla löytyy huomattavan paljon laajempi kenkävalikoima. NIS levyllisissä suksissa on tietysti vielä mahdollisuus liikuttaa sidettä.

usko juntunen
25.01.2011, 17.33
Itse hankin S-lab prot juuri tälle kaudelle ja ero vanhoihin (joku carbon tämäkin oli) on huima. Itselleni mono istuu erittäin hyvin ja kantatarraa kiristämällä sain vielä hoonattua istuvuutta täydellisemmäksi.[QUOTE]

Sama vika rahikaisella! Voi laittaa vaikka suoraan kaupan hyllystä jalkaan ja lähtövaatteen alle.

[QUOTE]Ainut ongelma liittyen monoon on nauhojen alla olevan muoviläpän tulo liian "pitkälle" lähelle nilkkaa, jolloin se hieman painaa jalkapöytää jalkaa taittaessa. Itse kuitenkin vuolin läpästä muutaman millin pois ja nyt pitäs (toivottavasti) toimia... en siis viel päässy testaamaan.[QUOTE]

Sama havainto tässäkin kohtaa. Vanhemmista monoista vuoleksin läppää lyhemmäksi ja vaiva poistui. Uusissa s-lab pro (r-s17) ei ko. ongelmaa ole esiintynyt? On muuten lämmin kenkä uusi Salomon, vaikka Hiihto-lehden monovertailusta saa toisenlaisen kuvan..?

[QUOTE]Itse pidän kuitenkin lähtökohtana: ensin valitaan parhaalta tuntuva kenkä/mono, sitten mietitään, millä se liitetään sukseen... jos mono ei istu, niin hiihdosta ei tule mitään.Tuohon ei lisättävää.

Ennen uusien monojen ostopäätöstä sain mahdollisuuden kokeilla hiihtämällä useilla eri merkkisillä monoilla tuota Rottefellan sidettä.(kumartaa tattikujalle päin:)) Omaan hiihtoon se ei tuonut mitään uutta ja mullistavaa, joten vanhalla salomonin järjestelmällä mennään.
e: Hiukan ohi varsinaisen aiheen, mutta kokeilun yhteydessä tuli ilmi ettei Madshusin luikkarimono käy rintavaan jalkaan. Mulla kun on semmonen enemmänkin hevosen kavioo muistuttava tuo takakäpälä

eeppi
25.01.2011, 18.43
Kumpikos mahtaa olla lämpöisempi, Salomon vai Alpina? Ettei Rottefella/Alpinan ohuemmat materiaalit vähentäisi eristystä? Vaihtoa Alpinaan (tai toista kierrosta Salomonia) pukkaa varmaan kevään alennuksista mikäli löytyy.

On niiiiin kylmät varpaat, ettei monella..

Jussi_L
25.01.2011, 18.56
Paha mennä sanomaan, kun ei ole tullu näillä uudemmilla Salomoneilla hiihettyä. Mutta ei noissa Alpinan monoissa ole kertaakaan alkanu varpaat jäätymään. Kylmimmät kelit millä oon hiihtäny, on ollu joku -20. Molemmat monot siis kisamalleja ittelläni.

usko juntunen
25.01.2011, 18.58
Mutua, mutta olen vanha ukko ja ääreisverenkierto on huono. Näpit routii jo -10. Kuitenkaan tämän talven pakkasissa en ole mononsuojia kaivannut Salomonin monoihin. Alpinasta ei omakohtaista kokemusta lämpimyydestä

tero76
25.01.2011, 20.24
Sopivuus jalkaan on tosiaan ihan hyvä ominaisuus kengissä noin ylipäätäänkin..

Vuosi hiihdetty S-lab Prolla. Ensin oli aivan tuskaa. Tuntui, että tässä tehdään välisin lättäjalkaa. Pohja on todella kova ja tasainen, ukkovarpaan ensimmäinen nivel painoi todella kipeästi pohjaa. Olin jo vaihtamassa takaisin vanhoihin keltamusta-amppareihin, kunnes täällä foorimilla pohjallisia kysellessäni joku vinkkasi tuon lämmittämälä muotoilemisen. Siihen loppui tuskat ja olen ollut ihan tyytyväinen sen jälkeen. Olisi voitu jo vihjata kaupassa, vaikka alan liikkestä ostin (Kalle's). Pitäisi ehkä vähän vielä lämmittää lisää, varovasti kuin aloittelin. Mulla taas nauhojen alla oleva muoviläpyskä jää hieman vajaaksi, mutta en ole saanut mitään aikaiseksi, kun ei hirveesti haittaakaan.

Kaikki vanhat pilottisiteet on toimineet ihan hyvin ekasta keltamustasta (-98?) sukupolvesta lähtein, mitä nyt vanhuuttaan muuten lonksuu... Käsittääkseni muutokset ovat olleet lähinnä kosmeettisia. En ole kokenut tarvetta siteiden siirtoon. Suksen tasapainohan ei muutu, kuten joku jo totesikin.

Rottafella tosiaan jyrää, pääsyyksi veikkaan kuitenkin markkinointia. Yhtä kaikki Salomon tuntuu olevan pahasti alakynnessä ja välillä tulee mieleen, että kauankohan noita enää saakaan ja Rottafella tuntuu onnistuneen myymään ovelasti asennuslevynsä melkein joka sukseen.. Kaveri vaihtoi just Rottafellaan luistelussa, mutta en ole päässyt kokeilemaan. Pertsapuolella tuli hommattua ensimmäinen Rottafella yhdistelmä tänätalvena. Hyvin on toiminut.

Mulla on samanlaisia kokemuksia. EI ollut mitään tukea jalkapohjalle, joten kalvojänne venyi aika kipeästi hiihtäessä. Nykyään tukipohjalliset ja muutaman ensimmäisen lenkin jälkeen ei ongelmaa. Itse siirtyisin myös rottefellaan jos ei olisi viittä paria luikkareita salomonin siteillä. Mitä nyt testannut niin jotenkin mukavampi ja tukevampi se on hiihtää.

Johannes
25.01.2011, 20.39
Kumpikos mahtaa olla lämpöisempi, Salomon vai Alpina? Ettei Rottefella/Alpinan ohuemmat materiaalit vähentäisi eristystä? Vaihtoa Alpinaan (tai toista kierrosta Salomonia) pukkaa varmaan kevään alennuksista mikäli löytyy.

Molemmilla hiihtäneenä väittäisin että Salomon on lämpimämpi. Alpinasta tuli tälle kaudelle topatumpi versio kisakengästä, itsellä viime vuotinen malli. Kiistatta kylmä kenkä, siksi käytänkin monosuojaa yli 10 asteen pakkasilla. Se mitä arvostan Alpinassa on tuo tuntuma sukseen, kengästä ei ole tehty liian jäykkää.

Aki L
25.01.2011, 20.53
Vähän henk.kohtainen juttu tuo tarkeneminen, mutta itellä ei ainaakaan mitään ongelmia Alpinan kanssa n.-20 pakkasellakaan. Eikä uusi malli juurikaan vanhaa "kuumempi" ole jalassa, paljon mukavampi kyllä.

twentyniner
25.01.2011, 23.10

On niiiiin kylmät varpaat, ettei monella..

Itse voin suositella Karhun Racing monoa pertsaan, yllätyin juuri tuohon lämpöisyyteen kunnon pakkasilla, kyseessä siis uusin malli. Vastaavasta luistelumonosta ei kokemusta. Ovh. 129e ,joten vielä edullinen vaihtoehto, saattaa olla kylläkin lopussa kauppiailta/ tehtaalta.

Jussi_L
26.01.2011, 10.48
Vähän henk.kohtainen juttu tuo tarkeneminen

Näinhän tuo on, toisella palelee jalat ja sormet siinä missä toisella jalat on "tulessa". Ittellä on ilmeisesti ääreisverenkierto parantunut, ennen piti olla paksut hanskat käsissä jo -5 asteessa, nyt oon kaks viime talvea hiihtäny ohkasilla hanskoilla keli kun keli.

phebis
27.01.2011, 14.42
Nonniin... eilen kävin hiihtämässä "puukotetut" Salomonin S-lab pro:t. Aikaisemmassa postauksessani mainitsema muoviläpän painaminen on loppunut ja istuvuus on nyt viimeistäkin silausta vaille valmis. PS. Eilen -11'C ja 20km/70min ei tullu cylmä - yhtään.

mrrw
03.11.2015, 22.42
vaihdoin SNS;än NNN on paree eli yksinkertaisen hyvä .....niin pitikö Salomonin kikkailla "kaksoisraudoilla" kun kerta olivat ensimmäinen joka aloitti 1raudan kärkisiteellä?
Kun nyt Rottefella on toiminut vuosia samalla konstilla ja kauppa käy Alpina/Rottefella