Näytä tavallinen näkymä : Alfine 11-speed
Hommasin tulevaksi talveksi maasto-sinkulan (Haro Mary SS), halvalla kun sai. Suunnitelmissa on leipoa tuohon kiinni Shimanon uusi Alfine 11-speed. Kauppoihin tuo napa ei ole vielä ilmestynyt, vaikka sitä pre-orderilla saisikin jo odotella Briteistä.
Jos tähän ketjuun saisi linkkejä, vinkkejä, mutua, kommentteja ja myöhemmin kokemuksia, niin löytyisipä sitten suurin osa jutuista tästä kalusta yhden otsikon alta.
Itseä askarruttaa lähinnä tuon voitelu ja sen toimiminen 20-asteen pakkasessa, mutta öljyn vaihtaminen ei liene ongelma?
Alfine 11 -palikoita:
On-One: http://www.on-one.co.uk/i/q/HUSHALF13511/shimano-alfine-11-spd-disk-hub---135mm
Wiggle: http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Shimano_Alfine_11-Speed_Disc_Hub_without_Fittings/5360051007/
Alfine 11 -pyöriä:
GENESIS: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mountain/io-&-ioid/io-id-alfine-11
FOCUS: http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/bikes-2011/category/urban-1/model/planet-11-1.html
ON-ONE: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF11SPD/on-one-pompetamine-alfine-11spd
CUBE: http://www.cube.eu/en/tour/urban-life-series/hooper-pro/
CHARGE: http://www.chargebikes.com/products/bikes/detail.php?id=10
Onko toi Civia Bryant oikeasti Alfine 11 vai 8? Ja onko tuolle navalle saatavissa STI-tyyppistä vaihtajaa?
Peregrinus
01.10.2010, 11.42
Onko toi Civia Bryant oikeasti Alfine 11 vai 8? Ja onko tuolle navalle saatavissa STI-tyyppistä vaihtajaa?
Civia on alfine 8 navalla.
twentyniner
01.10.2010, 12.02
Tämmöistä ketjua jo odottelinkin, lontoon kielellä luin jostain, ettei tuota STI kahvaa ole ainakaan aluksi tulossa...odotellaan :) Itse suunnittelin, kuten jo edellä kirjoittanutkin, jäykkään 29er maasturiin moista kapistusta.
Mikäs tuon kasin yhdentoista hyötysuhde olisi... Hintaeroa pyörälle tulee parisataa, kyllä itse keväällä katselin Konan Dew Alfinea kasilla...
Rohloffi olis poikaa mutta kun kiekon hinnaksi tulee pitkälti päälle tonni ja painoa samoin niin mietitykkää mutta eipä tuosta Alfinestakaan halpa tule, kuutisen sataa kiekko niin alkaa miettimään vaihto.ehtoja... 14 vaihdetta...?
Sanokaa hep, kun tarjolla on: Alfine 11 + hihnaveto + levyjarrut + droppitankokäyttöliittymä + crossari- tai sinne päin runko.
mutta eipä tuosta Alfinestakaan halpa tule, kuutisen sataa kiekko niin alkaa miettimään vaihto.ehtoja... 14 vaihdetta...?
Millä osilla tulis noin kalliiksi pelkkä kiekko? Noh, pistät siihen 300 lisää, niin saat koko Pompetaminen (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPCOMP11SPD/on-one-pompetamine-alfine-comp-11spd). Koko pyörä halvempi kuin pelkkä Rohloff-napa :)
Katso mitä Rohloff maksaa, tonnin napa ja siihen kunnon vanne ja puolat, puoltoista tonnia hieman liioiteltu mutta 1200€ lähellä totuutta... http://www.bikestation.fi/shop/rohloff-navat/rohloff-speedhub/rohloff-speedhub-500-14-cc-db-alu-kiiltava
Petri Tuomenpuro
01.10.2010, 20.09
http://www.bike-components.de/products/info/p25897_Alfine-Getriebenabe-SG-S700-Disc-Center-Lock-Komplettset-Modell-2011.html
Onkos joku miettinyt sitä että onkos tuossa Alfinessa sama juttu kuin Rohloffissa öljyjen vaihtojen kanssa? Ei pysty tavallaan mitään tekemään itse?
Harryupp
01.10.2010, 22.09
Rose Versandilta pelkkä 11v Alfine napa + vaihdevipu vaijereineen maksaa 379 euroa.
Aika halvalla tuo OnOne Pompetamine lähtee 11v Alfine navalla kun koko pyörä maksaa noin 1035 Euroa 23 % ALV:illa.
Kompaan kyllä Nurea ettei oikein hyvin pysty noita napavaihdenapoja kotioloissa huoltamaan tai korjaamaan. Olen korjannut muutaman seiskan ja se on aika rasittavaa touhua ja uudet varaosat ovat kalliit.
http://www.bike-components.de/products/info/p25897_Alfine-Getriebenabe-SG-S700-Disc-Center-Lock-Komplettset-Modell-2011.html
Olipas se kallis. 450 euroa pelkkä napa. Huhuttiin aikaisemmin, että 300 euroa tulis olemaan hinta. On-One Pompetaminessa siis puolet hinnasta ois pelkkä napa ja 450 euroa loppu pyörä, hmm...
Onkos joku miettinyt sitä että onkos tuossa Alfinessa sama juttu kuin Rohloffissa öljyjen vaihtojen kanssa? Ei pysty tavallaan mitään tekemään itse?
Siis tarkoitatko ettei Rohloffiin pysty vaihtamaan öljyjä itse? On melkeen helpoin homma mitä pyörän huollossa tiedän. Huoltokitti maksaa jotain parin kympin luokkaa ja hommaan menee ehkä 3min. Eikä sitä voi mokata kukaan.
Edit
Ja seiska nexuksessa melkeen sama homma. Vittumaisen likasta hommaa, mutta hyvinki helppoa. Varaosat (ne mitkä yleensä hajoaa) ei todellakaan ole kalliita, eikä navan purkamiseen vaadita juuri enempää ku tälle foorumille rekisteröitymiseen.
Siis tarkoitatko ettei Rohloffiin pysty vaihtamaan öljyjä itse? On melkeen helpoin homma mitä pyörän huollossa tiedän. Huoltokitti maksaa jotain parin kympin luokkaa ja hommaan menee ehkä 3min. Eikä sitä voi mokata kukaan.
Edit
Ja seiska nexuksessa melkeen sama homma. Vittumaisen likasta hommaa, mutta hyvinki helppoa. Varaosat (ne mitkä yleensä hajoaa) ei todellakaan ole kalliita, eikä navan purkamiseen vaadita juuri enempää ku tälle foorumille rekisteröitymiseen.
Onko tuossa itsevaihtaessa jokin mikä vaikuttaa takuuseen?
Hubstripping (http://hubstripping.wordpress.com/alfine-shimano/)istä löytyy speksejä, ohjeita ja manuskoja ainakin Alfine 8:n huoltoon.
Sanokaa hep, kun tarjolla on: Alfine 11 + hihnaveto + levyjarrut + droppitankokäyttöliittymä + crossari- tai sinne päin runko.
Sama!
Sanokaa hep, kun tarjolla on: Alfine 11 + hihnaveto + levyjarrut + droppitankokäyttöliittymä + crossari- tai sinne päin runko.
Kannattaa seurata Civian sivuja. Varmaan heti kun tulee Versa kahvat noille 11 vaihteisille, niin niiltä löytyy.
http://civiacycles.com/bikes/bryant/
http://civiacycles.com/images/sized/files/build_kit_images/BK5218-02-459x328.jpg (http://civiacycles.com/bikes/bryant/)
Saksalaiset ovat jo vertailleet napojen massaa (http://www.fahrradmonteur.de/systemvergleich.php) (ilman vaijereita, vannetta ja pinnoja) ja muita ominaisuuksia (http://rad-forum.de/showflat/Number/618797/nt/16/page/16). Rohloff vaikuttaa kirjoitusten perusteella varmemmalta valinnalta suurten taakkojen kuljetukseen ja jyrkkiin mäkiin. Onkohan Alfinea hyväksytty tandem-käyttöön?
Painovertailun voittajaa on vaikea julistaa, koska Rohloffissa on todennäköisesti vähemmän pinnoja (32, tavallisesti 36) mutta toisaalta enemmän vaijeria (kaksi vaijeria koko matkalla).
Saksalaiset ovat jo vertailleet napojen massaa (http://www.fahrradmonteur.de/systemvergleich.php) (ilman vaijereita, vannetta ja pinnoja) ja muita ominaisuuksia (http://rad-forum.de/showflat/Number/618797/nt/16/page/16). Rohloff vaikuttaa kirjoitusten perusteella varmemmalta valinnalta suurten taakkojen kuljetukseen ja jyrkkiin mäkiin. Onkohan Alfinea hyväksytty tandem-käyttöön?
Ottaen huomioon, että Rohloff maksaa 2,5 kertaa enemmän (eikä nyt puhuta mistään pikkusummista), kyllä on aihettakin olla varmempi valinta.
Eron soisi olevan samaa luokkaa kuin siinä, jos vertaisi Deorea XT:hen. Molemmathan ovat kuitenkin ihan hyviä tuotteita. Jos ero on selvästi pienempi, kannattaa kysyä, miksi maksaa maltaita huippu-Rohloffista? Jos taas selvästi suurempi, miksi tuhlata rahaa karvalakki-Alfineen?
Ottaen huomioon, että Rohloff maksaa 2,5 kertaa enemmän (eikä nyt puhuta mistään pikkusummista), kyllä on aihettakin olla varmempi valinta.
Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, vai miten se menikään. Minulla ei vielä ole Rohloffin napaa, mutta olen aikeissa vaihtaa siihen muutaman vuoden kuluttua, kunhan nykyiset ketjuvaihteeni kuluvat loppuun. Ainoa minua enemmän häiritsevä asia on kiertovaihtaja. Käyttäisin mieluummin liipaisimia tai jarrukahvaan yhdistettyä vaihdevipua. Mutta jos vaihteet naksuisivat sekä navan että vivun päässä, niin kuin ammoisen Sachs Commanderin takavaihtajassa, vaijerin säätäminen olisi hankalaa.
Joskus halpakin voi olla kyllin hyvä. Bilteman lastenkuljetusperäkärry on palvellut meitä jo 5 vuotta (viime aikoina vain sateella tai kiireessä, kun pojat ajavat muuten itse), ja vuoden tai parin päästä se saattaa vielä vuosia palvella jotakuta muuta, kunnes runko tai kiekot ruostuvat puhki. Weber-kärry olisi toiminut samalla myös rattaina ja olisi ollut mukavampi käyttää, mutta emme tienneet siitä.
Biltemasta ostettu Shimanon napadynamo on toiminut vaimoni pyörässä jo pari vuotta, eikä polttimonsyöjäksi moitittu lamppukaan ole syönyt vielä yhtään polttimoa. Minun pyöräni SON28 on ehkä saanut kovempaa käyttöä, sillä sen laakerit piti muutama vuosi sitten vaihdattaa takuuseen kahden vuoden iässä. Kun Shimano hajoaa, sille ei voine tehdä mitään. Pohjimmiltaan kyse on siitä, haluatko maksaa vähän kertakäyttöisestä vai paljon pitkäikäisestä tuotteesta? Rohloff ja Schmidt huoltavat tuotteitaan takuuajan päätyttyäkin.
Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, vai miten se menikään.
Niinhän sitä sanotaan. Mutta jos sanonnan kääntää niin, että köyhän kannattaa ostaa kallista, yhtä lailla metsään mennään silloinkin. Kuten kirjoitinkin, Rohloff maksaa rutkasti enemmän, joten sen on syytä olla myös Shimanoa parempi. Ei sen hankkimisessa muuten ole mitään järkeä. Lisäksi olen vähän sitä mieltä, että jos Alfine 11:n hintaa kutsuu halvaksi, silloin ei voi olla köyhä. Markkinoiden toiseksi kallein napavaihde, ainakin mitä minä tiedän. Halvempia kyllä löytyy vaikka millä mitalla.
Rohloffi itselläkin on ollut mielessä seuraavan pyörän pohjaksi. Jo jonkun vuoden. Mutta mikäs kiire köyhällä, kun vanha ketjuvaihdepyöräkin kuitenkin toimii.
Mitä tuohon kaksivaijeriseen kiertovaihtajaan tulee, niin senhän nyt pitäisi olla pomminvarma systeemi, ja juuri toimintavarmuutta itse ainakin tavoittelen (vrt. klipsuttimien toimiminen talven rospuuttokeleillä). Mutta jos en nyt väärin muista, kyllä Rohloffiltakin oli klipsuvaihtaja tulossa, ellei jo tullut.
Onkos joku miettinyt sitä että onkos tuossa Alfinessa sama juttu kuin Rohloffissa öljyjen vaihtojen kanssa? Ei pysty tavallaan mitään tekemään itse?
Aika simppeliä on öljynvaihto. Eikä varmaan takuuseenkaan vaikuta kun ovat ohjeet julkaisseet ja myyvät tuollaista öljynvaihtosarjaa.
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_7080A/SI-7080A-001-ENG_v1_m56577569830723823.pdf
Aika paljon helpompaa kuin nykyisissä navoissa kun ei tarvi purkaa mitään.
Itsellä on kyllä sellainen paha tapa että kaikki laitteet pitää aina purkaa ja katsoa mitä ne on syöneet, joten uusi napakin varmaan tulee avattua jo ennen kuin se on pyörässä kiinni.
Aika simppeliä on öljynvaihto.
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_7080A/SI-7080A-001-ENG_v1_m56577569830723823.pdf
Hyvältä näyttää! Pitää varmaan alkaa säästään rahoja uuteen projektiin ;)
No tuohan helpottaa kummasti. Mitenköhän Shimanon "SG-S700 OIL" tulee toimimaan pakkasilla? Mikä mahtaa olla viskositeetti ja onko litku mineraalia vai synteettistä?
Tässä (http://www.paul-lange.de/fileadmin/paullange/downloads/ARCHIV/sg/SG-S700-3092.PDF) vielä SG-700 osalista PDF:nä. Löytyy osanumero 1 L ja 0.5 L öljykannuille ja "Oil Kit".
Onko ketjulinja tuolle 11-v navalle sama kuin 8-v navalle (41.8mm)?
Löytyykö ideoita, mitkä ois hyvät 175mm kammet, joilla sais tuon ketjulinjan? Tulis kevyeen maastoajeluun.
dILETANTTI
13.10.2010, 17.15
Onko ketjulinja tuolle 11-v navalle sama kuin 8-v navalle (41.8mm)?
Löytyykö ideoita, mitkä ois hyvät 175mm kammet, joilla sais tuon ketjulinjan? Tulis kevyeen maastoajeluun.
Oma kokemus yhden Alfinen sovittamisesta maastorunkoon opetti sen, että Alfinen perusketjulinja on liian sisällä, jotta esim 32h ratas mahtuisi. Mutta rattaan saa käännettyä, ja silloin ketjulinja on jo hyvin lähellä normaalia kolmilehtisen keskimmäistä ratasta. Meillä siis normideoren kammet.
EDIT: tietysti keskiöakselin mitalla voi pelailla, mutta tuo 41.8 mm liian sisällä ainakin Inbredissä.
Navan rakenne ja laakeroinnit näkyvät tästä videosta aika hyvin:
http://www.rohloff.de/en/download/video/mix/speedhub_production/index.html
Jopo Juoppo
15.10.2010, 20.01
Alko kiinnostaa toi Alfine ympärivuotisessa käytössä.
Mutta mitkäs ovat sisäiset kitkat tai vastukset, onko olemassa aiheesta jotain ihan faktaa?
Entäs pakkaskelit?
Hieno video Rohloffilta!
Ei oikein löydy tuoretta mittaustietoa napojen hyötysuhteista. Yksi vanhahko löytyy johon usein viitataan ja sekään ei ole kovin puolueeton juttu kun on rohloffin tekemä.
Eli tämä http://www.ihpva.eu/HParchive/PDF/hp55/hp55p11-15.pdf
Pakkaskelillä varmaan navat toimii hyvin koska omien havaintojen mukaan talvella työmatkoja pyöräilevät ajavat lähes poikkeuksetta napavaihteisilla hybrideillä.
Ei oikein löydy tuoretta mittaustietoa napojen hyötysuhteista. Yksi vanhahko löytyy johon usein viitataan ja sekään ei ole kovin puolueeton juttu kun on rohloffin tekemä.
Eli tämä http://www.ihpva.eu/HParchive/PDF/hp55/hp55p11-15.pdf
Ja se alkuperäinen ja oletettavasti paljon puolueettomampi artikkeli, jossa oli Rohloffin lisäksi vertailussa "kassillinen" muita napavaihteita ja Ultegran ketjuvaihteet, löytyy tosiaan saman lehden numerosta 52, sivut 3-11 (http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf).
Hitsi,
Tuota juttua oikeastaan tarkoitinkin. Olen sen joskus lukenut ja ihmettelinkin että tuo postaamani artikkeli tuntui jotenkin erilaiselta kuin muistin.
Grandi66
20.10.2010, 15.43
Tänään saapui Alfinen napa ja kohta pääsee laittelemaan paikoilleen, vielä puuttuu pikkuosia joka tulee jälkijunassa. Tiettävästi Suomen ensimmäinen ainakin Shimanon poikien mukaan
Taitaa meillä muilla odotusaika venähtää vähän pitemmäksi kun nyt on muutamassa paikassa toimitusajankohdaksi muutettu tammikuun loppupuoli.
Onkohan navoissa ilmennyt jotain ongelmia kun eivät saa niitä toimitettua..
Minulla kävi juuri vastaavasti kun varroin Gatesin hihnapyörää pari kuukautta. Mutta kannatti odottaa kun sain parannellun mallin.
No nyt tuli postia että napa on lähtenyt seilaamaan Saksasta pohjoiseen päin. Että ei siinä sitten niin kauan mennytkään.
Taitaa käyttöönotto kuitenkin siirtyä kevääseen kun juuri tuli loskakelipyörään vaihdettua maastokippuratanko mihin ei tuo uusi vaihtaja tietenkään sovi.
Grandi66
08.11.2010, 23.06
Napa on jo kiekossa ja nyt sitten ootellaan niitä pikkuosia ja vähän muita tarvikkeita joita pyörään tulee. Tyypit otetaan heti kun on valmis.
Onko mitään tietoa/huhuja onko Alfine 11:lle tulossa jotain droppitanko-vaihtajaa? Jtekiltä, Versalta tms?
Mailasin Jtekille. Vastaus kuului näin:
I do plan to look into designing a shifter for the Shimano Alfine 11spd hub. I still have not been able to get my hands on a shifter yet and I need that to make very important cable pull measurements that I need when building a new shifter. I am still trying to get my hands on a shifter and then the work will begin. Roughly speaking maybe in the spring or early summer I will have something for sale.
Best regards,
Ryan Guthrie
Jtek Engineering
Sussex vastasi vähän lyhyemmin ja ytimekkäämmin Versa vaihtajistaan Alfine 11:lle:
YES. Will be available in the spring next yr.
Sain perjantaina sitten navan, tosin vaihteensiirtäjän osia puuttui joten piti heti eka tilauksesta laittaa reklamaatiota Roselle.
Kiekon rakennus oli tällä kertaa helppoa kun vaihdoin uuden navan 8 vaihteisen Alfinen tilalle ja navoissa on kaikki mitat identtisiä joten ei tarvinnut kuin purkaa vanha pois ja laittaa uusi tilalle. Uudet nippelit laitoin kun entiset oli aika kulahtaneita Biltsun nippeliavaimen jäljiltä.
Vaihdevipu vähän mietityttää, ei ole kovin täsmällisen tuntuinen laite. Turhia toimintoja ympätty siihen.
Nyt on sitten kappavaihde ajokunnossa, pieniä ongelmia tuli kun hihnapyörä ei sitten sopinutkaan tähän 11-vaihteiseen.
Gatesilta on kuulemma tulossa ensi vuonna sopiva malli mutta kun siitä ei sen kummempaa tietoa löytynyt niin päädyin muokkaamaan napaa että sain hihnapyörän paikalleen.
Piti vaan veistellä terävällä puukolla navan muovisesta päätylevystä vähän materiaalia pois.
Navan toimintaan se ei vaikuta mutta takuu taisi raueta..
Vaihtaja on huonompi kuin 8-vaihteisessa. Huomattavasti jäykempi eikä yhtä täsmällisen tuntuinen. Ja pienemmälle vaihdettaessa vivun liikerata on niin pitkä että ei tahdo peukalon pituus riittää jos haluaa käyttää uutta ominaisuutta eli vaihtaa kaksi pykälää samalla kertaa .
No miltäs ne foorumin Alfine 11 mankelit tuntuu (ja näyttää)?
Ei ole vielä ulos asti pääsyt kokeilemaan, sitten keväämmällä. Että ei ole muuta tuntumaa vielä kuin kampien pyörittely ja vaihteiden räplääminen korjaustelineessä.
Kuva on tuolla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1484807&postcount=15212), tosin kasivaihteisena mutta samalta se näyttää vaikka kolme lisävaihdetta tuli.
Lisävaihteista ei kyllä ole minulle juuri muuta hyötyä kuin tasaisemmat välit pykälissä ja ehkä vähän herkemmin pyörivä napa.
Ne tuli sinne raskaampaan päähän kaikki lisävaihteet enkä pysty muuttamaan välityksiä kun sopivaa hihnaa ja hihnapyöriä ei toistaiseksi vielä löydy.
Tässä nykyiset välitykset (http://www.gear-calculator.com/#KB=50&RZ=22>=SNI8&KB2=50&RZ2=22>2=SA11&TF=80&UF=2174&SL=2) verrattuna vanhaan kasivaihteiseen
Nyt olisi ilmeisesti Versa VRS-11 shifterit droppitangolle saatavilla. Ilman kuvia yms, mutta esim http://cgi.ebay.co.uk/Shimano-ALFINE-Versa-VRS-11-drop-bar-shifter-GENESIS-/160536021112?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&hash=item2560b14878 ja http://www.bikeman.com/Internally_Geared_Hub_Shifters.html (available soon). Odottavan aika on pitkä.
Varmistin vielä shifteriasian:
marketing at sussex.com.tw>
Dear Sir
Thank you for your interesting in our product.
The VRS-11 for alfine 11-speed is available.
Please send me your company info.
Best Regards,
Yusun Lin
Noi ei varmaan yksittäisiä lähetä? Joku firma vois tarttua täkyyn? EDIT: Minimitilaus Sussexilta Versoista on 100 kpl.
EDIT: kuvei ym http://www.sussex.com.tw/versa.html
Grandi66
23.02.2011, 17.39
No niin ensimmäinen koeajo on suoritettu, lyhyt sellainen. Testattiin vaihteiden toimivuus ja hyvin toimi. Nyt odotellaan pitempää jarruvaijeria. Laitan pyörän kuvan tänne kun on valmis.
Grandi66
28.02.2011, 09.27
Tällainen siitä sitten tuli
https://lh6.googleusercontent.com/_CQ3Fxu81ZJQ/TWs_Me5xpmI/AAAAAAAABUE/nkCppZVDUlo/s288/DSC_2764.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/_CQ3Fxu81ZJQ/TWs_RjLY1vI/AAAAAAAABUM/W6FqpV1yq_o/s288/DSC_2765.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/_CQ3Fxu81ZJQ/TWs_R0YXfII/AAAAAAAABUU/1oKK2trDiic/s288/DSC_2766.JPG
Tällainen siitä sitten tuli
https://lh6.googleusercontent.com/_CQ3Fxu81ZJQ/TWs_R0YXfII/AAAAAAAABUU/1oKK2trDiic/s288/DSC_2766.JPG
Veti hiljaiseksi. Itse ainakin odottelin maasturia tai crossaria, mutta kaveri löi pöytään cruiserin.
Mua-hah, pähee Fantome! :cool:
Enää puuttuu sähköavustus! ;)
Alfine 11 saapui tänään kotiin... :)
Hupilisti
13.03.2011, 21.04
Alfine 11 saapui tänään kotiin... :)
Mistä,mihin hintaan ja puksuunko olet sitä laittamasa ?
dILETANTTI
14.03.2011, 14.51
Täytyy kyllä todeta, että Alfine (8) on kyllä huoltovapaa laite verrattuna ketjuvaihteiseen. Vaimon fillarissa Alfine on ollut 2,5 vuotta ympärivuotisessa työmatka- yms. käytössä. Avasin navan ensimmäistä kertaa todetakseni huollon olevan enemmän kuin ajankohtainen. Kunnon pesu ja voitelu ja kasaus. Toimimattomuuden takia en napaa avannut vaan perusputsauksen. Kyllä 189 euron navaksi tuo on kyllä huoleton ja toimiva peli.
Pitääkö tässä vielä laittaa 11-v Alfine tilaukseen itselleni, kun pääseen huolloissakin helpommalla kuin ketjuvaihteisen kanssa.
Puksuun se taitaa mennä...
Siinähän tuo nyt on...
http://farm6.static.flickr.com/5029/5550636568_e4206787a7_b.jpg
http://farm6.static.flickr.com/5187/5550638048_9817ca5571_b.jpg
Grandi66
23.03.2011, 08.56
Hiano...:cool:
Sain viikko sitten Saksasta tilaamani Cuben, jossa on Alfine 11 vaihteisto. Vaihteisto toimii hyvin, mutta jostain ketjusuojuksen ja hubin välistä tippuu jonkin verran öljyä. Tuossa kuvassa näkee kuinka ketjusuojus on jonkin verran kostea öljystä: http://www.modeemi.fi/~row/alfine.jpg (http://www.modeemi.fi/%7Erow/alfine.jpg)
Testimielessä ruuvailin hubista irti sen öljynvaihtoruuvin ja kokeilin kuinka pitkälle reikää pitää kääntää osoittamaan alaspäin, että jotain öljyä ilmestyy näkyviin. Lopulta öljyä ilmestyi vasta, kun reikä osoitti lähes kohtisuoraan alaspäin. Shimanon huoltodokumenttien mukaan hubissa ei pitäisi ollakaan kuin 25ml öljyä, että sikäli se ei ole kovin outoa että öljyä ilmestyy vasta tuossa vaiheessa. Mutta jos täällä on ihmisillä kokemuksia tuosta vaihteistosta, niin pitäisikö tuosta vuodosta olla huolissaan? Pitäisikö öljyä näkyä tuosta vaihtoreiästä jo selkeästi ennen kuin se osoittaa kohti lattiaa? Onko hubi vain laitettu tehtaalla liian täyteen öljyä ja ylimääräiset vuotaa ulos? Onkohan tuossa vaaraa, että vaihteisto vahingoittuu jos kaikki öljyt vuotaa pihalle?
Näyttäisi nyt loppuneen tuo vuoto ja ei tuo hubi näytä täysin tyhjäkään öljystä olevan, että ehkä tuo oli vain ylimääräistä öljyä joka valui pihalle.
Öljyn tippumiseen joissain olosuhteissa on simppeli syy, joka lienee sama Alfinessa kuin Rohlossa, Rohlossa on manuaalin mukaan "hengitys reikä" akselissa, ja jotain samankaltaista lienee Alfinessa eli pyörän ollessa sopivassa asennossa tippa tai pari tulee ulos paineen vaihtelun takia. Talvella kenties helpommin (sanomalehteä laitan alle).
Hommasin itse Rohloffin ja pitkään mietin alfine 11-vaihteista, jonka jätin "hyllylle" ihan vaan kiertovaihtajan ja talvi jumitus epävarmuuden takia, ehkäpä myöhemmin tuota Alfinen testausta.
Alfine 11 -pyöriä:
ON-ONE: http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF11SPD/on-one-pompetamine-alfine-11spd
CUBE: http://www.cube.eu/en/tour/urban-life-series/hooper-pro/
Cube Hooper Pro kiinnostaa eniten, mutta löytyykö sitä mistään paikasta Suomesta ?
Kyselin urheilupyörästä joka edustaa Cubea, mutta sieltä tuli vastaus: "ei löydy kyseistä pyörää, eikä saada tilaamalla."
Muutoinkin tuntuu pikaisella etsinnällä olevan aika heikkoa löytää 58cm mallia edes olevan saatavilla ulkomaisissa kaupossa. 46 ja 50 mallia kyllä jonkin verran on saatavilla.
Onko siis missään ulkomaisissa nettikaupossakaan saatavilla 58 mallia ?
Cube Hooper Pro kiinnostaa eniten, mutta löytyykö sitä mistään paikasta Suomesta ?
Onko siis missään ulkomaisissa nettikaupossakaan saatavilla 58 mallia ?
2 klikkausta ja 2 sekuntia kesti löytää, esim
http://www.bike-discount.de./shop/a37075/hooper-pro.html
http://www.fahrrad.de/fahrraeder/crossraeder/cube-hooper-pro-shadow-black/233916.html
2 klikkausta ja 2 sekuntia kesti löytää, esim
http://www.bike-discount.de./shop/a37075/hooper-pro.html
http://www.fahrrad.de/fahrraeder/crossraeder/cube-hooper-pro-shadow-black/233916.html
Juu tuo bike-discount näemmä toimittaa myös suomeen ja tavaraa olisi tarjolla. Fahrrad ei näköjään toimita suomeen.
runttaaja
02.01.2013, 23.55
Moi
Onko tästä navasta kertynyt jo kokemuksia? Olen painamassa tilausnappulaa mutta eri foorumeita lukemalla olen saanut käsityksen ettei olisi niin varmatoiminen kuin alfine 8. Itselläni on tällä hetkellä alfine 8 napa ja tämä on kyllä toiminut moitteetta. Risuja / ruusuja?
runttaaja
03.01.2013, 00.17
Moi
Onko tästä navasta kertynyt jo kokemuksia? Olen painamassa tilausnappulaa mutta eri foorumeita lukemalla olen saanut käsityksen ettei olisi niin varmatoiminen kuin alfine 8. Itselläni on tällä hetkellä alfine 8 napa ja tämä on kyllä toiminut moitteetta. Risuja / ruusuja?
Oon ajanut alfine-11 vaihteistolla alkukesästä asti. Ekan sain jostain syystä rikki alle kahdessa viikossa. Osasyy oli varmaan tietämättömyyteni siitä, että polkiessa ei saa vaihtaa. Uusi napa onkin sitten toiminut täysin moitteetta. Huollossa oon käyttänyt fillaria kerran, mutta säätääkään vaihteistoa ei ole oikeastaan tarvinnut. Talvikäytössä se on ollut juuri niin hyvä, kuin toivoinkin. Alfine 8:sta mulla ei oo juurikaan kokemuksia, joten en voi auttaa näiden vertailussa.
Olen jokusen pakkastyömatka-ajon ( jotain 5 kpl) nyt tehnyt alfine 11napaisella pyörällä ja välillä jonkinlainen naksaus on tuntunut uitta se ei ole menoa haitannut, vaihtaminen on toiminut alle 10 asteen pakkasessa moitteetta. Vesisateesta sama kokemus, tosin ei naksahduksia' Naksahdus on tullut navasta sillä kyseessä on hihnaveto...pitkäaikaiskokemuksia on vähän sillä hankittu keväällä ja ajettu vain parit koelenkit ja parit sadelenkit ja parit pakkaslenkit siis. vaihtaminen polkiessa onnistunut hyvin kun on vähän keventänyt jos lainkaan, en ole kuitenkaan runtannut vaihtaessa.:), Vaikuttaa muistinvaraisesti jouhevammalta kuin parin v takainen alfine 8 joka mulla oli
Kyllä minäkin polkiessa aina vaihdan, vähän vaan keventää samalla niin vaihde luiskahtaa päälle niin ettei sitä aina edes huomaa.
Tuollaisia rusahduksia minullakin tulee navasta säännöllisesti, eivät tule vaihtaessa vaan ihan yllättäen.
Alfine kasissa sama juttu. Vielä en ole kumpaakaan hajalle saanut mutta aina pelästyn että nytkö se kosahti. On senverran kova pamaus.
Milllaisia kokemuksia navan tehohäviöistä talvella olette saaneet?
Mä olen vasta kuluvan talven ajanut Alfine8:lla, yhtä vaihdevaijerin hienosäätöä (sen keltaisen merkin kanssa on oltava tarkkana) lukuunottamatta ilman ongelmia. Vaihteet napsuu kohdilleen kovallakin pakkasella, eikä tuota mainittua pauketta ole ainakaan vielä kuulunut.
Tehohäviötä en osaa arvioida, mutta ei se ainakaan häiritsevä ole. Työmatkaa päivittäin ja muutaman kerran viikossa tunnin-parin lenkkejä tullut ajettua.
Oma Alfine 11 odottaa ekaa öljynvaihtoa talviteloilla tällä hetkellä. Välitykset riittää talviajossa kyllä, mutta rullaavuus ei ole samaa luokkaa versus sinkula ;) Ekan öljynvaihdon (n. 1000 km) jälkeen väittävät navan herkistyvän, jää nähtäväksi. Omassa yksilössä piti pauketta ja löi satunnaisesti tyhjää kun vaihtoi ajaessa isommalle, mut Mats (Pyörähuolto.com) neuvoi säätämään kohdistusmerkkiä max +/- 5 kierrosta siinä merkin kohdalla, näin sit sain rutinat loppumaan. Omaan yksilööni siis toistaiseksi tyytyväinen.
Talveksi vaihdoin Alfine 11 napaan täyssynteettiset öljyt, kuvittelisin, että todella kovilla pakkasilla pitäisi rullata herkemmin, kuin perinteinen ketjuvaihteinen rasvalaakerinapa.
Shimanon oma öljy on mineraalinen, jäykistyy varmasti pakkasella.
Itsellä edessä ensimmäinen öljynvaihto. Pari kysymystä. Onko Shimanon service kit välttämätön
, entä Shimanon oma öljy, löytyykö tälle toimivaa vaihtoehtoa? Kannattaako huuhdella vai riittääkö pelkkä vaihto x 2?
Kyllä sillä service kitillä varmaan öljynvaihto sujuu kätevästi mutta ei se välttämätön ole.
Itse kun vaihdoin niin käytin vain lääkeruiskua jolla ruuttasin uudet öljyt sisälle. Vanhan öljyn annoin valua itsekseen ulos. Ei ollut kovin likaista mutta selvästi kuitenkin tummempaa kuin uusi öljy.
Siinähän se napa tulee jo huuhdeltua kun öljyt vaihdetaan 2x peräkkäin.
Korvaavasta öljystä en osaa sanoa, käytin Shimanoa kun ei se pelkkä öljy niin kallista ollut.
Jotkut ovat Alfineen käyttäneet Rohloffin öljyä ja service kittiä kun se on puolta halvempi.
Heikki Vierelä
19.05.2013, 21.57
Mulla ainakin Alfine falskas öljyä sen verran ettei öljyjä riitä vaihdettavaksi asti. Lisäilen aina kun muistan.
Shimanon Alfine 11 öljy on mineraalinen, eli ei toimi talvella. Itse käytän täyssynteettistä tasausperän öljyä 75W140, toimii kesät talvet ja viskositeetti näyttäisi sopivalta. Mulla öljy ei suostu itsekseen valumaan pois tyhjennystulpasta, vaan pitää ruiskulla imeä pois. Ilman öljynvaihtokittiä pärjään.
Alfine Di2 - Mitä järkeä?
Olisi paljonkin järkeä jos olisi kohtuullisen hintainen, suurin syy navan hajoamisiin on luultavasti siinä että on ajettu pyörällä vaikka vaihdevaijerin säätö on ollut pielessä.
Jos sähkövaihtaja toimisi täsmällisesti ja sen saisi sovitettua olemassaolevaan napaan niin luultavasti hankkisin sellaisen.
Ja eikös tämä sähkövaihtaja alunperinkin ole kehitetty napavaihteille, kolmevaihteisia automaatteja ainakin on ollut jo kauan markkinoilla.
Niissä on vielä fiksusti hoidettu sähkönsyöttö eli ottaa napadynamosta sähkön.
anttif79
04.08.2015, 23.15
Ajatteko te Alfinella maastossa? Itseäni kiinnostaisi täysjäykkä maasturi. Napavaihde ois hyvä niin ei o kaikki risut kiinni vaihtajassa.
No nyt se hajos.
Eli alkoi kammet pyörimään tyhjää silloin tällöin. Ei kuulu mitään kummempaa rutinaa eli vika saattaisi olla jossain rullakytkimessä tai sitten joku vaihteenvalitsimen kynsistä jää kokonaan pohjaan.
Vaihteenvalitsin kyllä toimii puretussa navassa niin kuin pitääkin. Ja vaijeri on ollut aina säädöissään.
Napa on nyt atomeina mutta en ole vikaa vielä löytänyt, kaikki osat näyttää hyväkuntoisilta.
Tosin yhden rullakytkimen palautusjousi on huomattavasti heikompi kuin muissa.
Ja vaihteensiirtäjä on aika rouheaa tekoa. Kun vertaa sitä muihin osiin niin se nayttää siltä ettei kuuluisi ollenkaan joukkoon.
Kiristin sitä rullakytkimen jousta jonkun verran mutta se on ihan hakuammuntaa kun ei ole tietoa millainen sen kuuluisi olla. Olisi vaan pitänyt purkaa napa heti uutena niin olisi vertailukohta.
Alemmassa kuvassa näkyy se jousi, tuollainen pitkä ja laiha kierrejousi. Hieman hiusta paksummasta langasta tehty. Kiristin sitä niin että siirsin rullakehää yhden "pykälän" eteenpäin.
Vieläkin kyseinen rullakytkin on vähän löysempi kuin muut mutta kokeillaan jos tämä auttaisi ja säädetään tarvittaessa lisää.
Jos jollain on parempaa ideaa mahdollisesta viasta niin saa antaa vinkkiä.
https://c2.staticflickr.com/6/5765/21626560126_1994eb5b4f_z.jpg (https://c2.staticflickr.com/6/5765/21626560126_fcf208e8dc_h.jpg)
https://c2.staticflickr.com/6/5759/21031618733_d93e459f5c_c.jpg (https://c2.staticflickr.com/6/5759/21031618733_bef528b083_h.jpg)
Tuo jousi on kuulemma sittemmin korvattu paremmalla. Olen harkitsemassa kauppoja käytetystä Focus Planetista mutta Alfine11 epäilyttää. Vaihtaminen ylämäkeen putkelta? Talvella sohjossa?
maalinni
08.08.2016, 20.05
Meikä jos kasais ton, niin jäis puolet osista yli. Kuluisi aika runsaasti asennusolutta. Respect@jartsu.
Millä osilla tulis noin kalliiksi pelkkä kiekko? Noh, pistät siihen 300 lisää, niin saat koko Pompetaminen (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPCOMP11SPD/on-one-pompetamine-alfine-comp-11spd). Koko pyörä halvempi kuin pelkkä Rohloff-napa :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.