PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Marathon Winter nastarenkaat?

tubelix
10.08.2010, 15.06
Onko kokemuksia noista talvirenkaista vai mikä olisi hyvä nastarengas talveksi?

Tällä hetkellä alla on Schwalbe CX Comp 35-622 renkaat. Olen talveksi ajatellut vähän leveämpää esim. 42-622.

JackOja
10.08.2010, 15.56
Onko kokemuksia noista talvirenkaista vai mikä olisi hyvä nastarengas talveksi...

Tuskinpa kellään muulla on niistä kokemuksia kuin minulla :rolleyes:
Taidan laittaa crossariin alle ensi talvenakin joten ainakin PK-seudulla oli ihan ok renkaat.

Juha_H
10.08.2010, 16.15
Hyvät ne on, mutta suht raskaat polkea ainakin kun vertaa kesäkumeihin. Pitoa jäällä on ihan tautisesti ja kahden talven ajot on ajettu ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa joten ovat myös hyvin immuunit sepelille. Heikko kohta ainakin tuon 35millisen kanssa on ominaisuudet lumessa ja nuo lähtee auraamattomilla teillä helposti vaeltelemaan ja tuo tekee ajamisesta todella raskasta. Auratuilla teillä kovalla lumipohjalla menevät sitten hyvin nätisti. Kokemusta muista nastarenkaista ei ole, joten nämä kommentit sillä varauksella.

Manensky
10.08.2010, 16.25
Itsellä on ollut kyseiset renkaat käytössä parin talven verran. Pito oli ihan mukava cyclotusrenkaalle ja pistosuojaus piti tappajasepelit erossa sisuskumista.
Ainut miinus noissa renkaissa on nastojen turhan ohut seinämä sisäpuolella ja tuon takia sitten nastan jalka tulee sisuskumin kimppuun. Itsellä meni renkaat vaihtoon toisen talven jälkeen tuon renkaan omien nastojen aiheuttamien renkaiden puhkeamisen vuoksi.
Kilometrejä noille renkuloille ennen vaihtokuntoon menoa tuli joku 3500. Ajotyyli oli kohtuu aggressiivinen, eli nastojen kiinnitys joutui kyllä rääkkiin...

Seuraavaksi talvikumeiksi nuo ovat edelleenkin vahvoilla omaan cycloon, mutta tarttee käytä tarkastamassa muutkin nastarenkaat ennen uusien ostoa.

HMK
10.08.2010, 16.32
Onkos tätä nastojen läpi tulemista esiintynyt yleisemminkin? On itsellälkin harkinnassa tuollaisten osto, mutta tämä ei kuulosta hyvältä.

StePe
10.08.2010, 16.42
Onkos tätä nastojen läpi tulemista esiintynyt yleisemminkin?Taitaa nastojen läpitunkeutuminen olla hintaan sisältyvä ominaisuus. Minulla taisi nastat tulla sisäpuolelta näkyviin parin tonnin jälkeen (35 mm versiosta - en sitten tiedä, olisiko leveämpi vaihtoehto yhtään parempi?)

Antti Salonen
10.08.2010, 17.00
42-millisessäkin ovat nastojen kannat kudoksessa käytännössä kiinni, eli tuskin niissä mitään eroa tuossa suhteessa on.

alli
10.08.2010, 22.34
Myös mulla tuli nastat läpi takarenkaasta. Eturengas kesti paremmin, ekan kuukauden jälkeen kyllä yksi keihäänkärkisepeli lävisti sen. Tämä nastojen painuminen kävi heti ekana talvena ja olin ajamattakin lumisuuden takia pari kuukautta. En tiedä kilometreistä mutta veikkaisin että tonnin kieppeillä vain tuli ajeltua.

Lähikaupasta jos olisin ostanut, olisi ollut reklamaation paikka. Muuten kyllä rengas pelitti kohtuullisesti verrattuna aiemmin käyttämääni Hakkapeliitta W-240 -renkaaseen 40-millisenä, joka jyräsi kuin traktori. Siitäkin tuli nastat läpi, mutta kesti pari talvea sitä ennen ok.

snowfake
10.08.2010, 23.38
Eikös noihin saa jotain vannenauhaa tms renkaan sisäpintaan, autaako tuohon nastan läpimenemiseen yhtään?

StePe
10.08.2010, 23.53
Eikös noihin saa jotain vannenauhaa tms renkaan sisäpintaan, autaako tuohon nastan läpimenemiseen yhtään?Pakkohan noiden kanssa on pistosuojanauhaa käyttää, kun nastojen lisäksi myös sepeli tulee kumeista läpi.

On tuo Marathon Winter aika ristiriitainen talvirengas, kun se on parhaimmillaan sulalla kelillä, mutta ei kuitenkaan kestä kovalla alustalla ajoa. Lumikelillä suunnilleen mikä tahansa nappularengas toimii paremmin, enkä jääkelin pitoakaan menisi varauksetta kehumaan.

TeeCay2
11.08.2010, 00.17
Viime talvi meni noilla+pistosuojanauhoilla päivittäisessä työmatka-ajossa ja lenkeilla ilman rengasrikkoja. Viikkokilsoja tuli 150+ joten kai niillä jonkun tonnin ehti rullata, isompia nastojen uppoamisia en keväällä muistaakseni huomannut. Pari oli takarenkulasta lähtenyt muille maille.

J-M
11.08.2010, 09.03
Asensin viime talveksi rouvan pyörään nuo 42:t. Lumella pito on riittävä vierintävastukseen nähden, ja jäällä nastat purevat hyvin, kunhan paineet ovat melko matalat. Silloin vierintävastus kasvaa melko paljon.

curver
11.08.2010, 10.21
Itse ajelin viime talven työmatkat 42 levyinen Marathon etusena. Takana oli ihan kesäkumi. Hyvä rengas se on ja mielestäni pito on kohtalainen kovemmillakin paineilla. Nastat ovet kuitenkin aika pienet ja jo sentin lumikerros jään päällä aiheuttaa sen, että nastat eivät pureudu lainkaan jäähän. Silloin pitoa ei juurikaan ole, mutta kyllä sillä ajelee, kun on varovainen, kuten talvella pitääkin. Rengasrikkoja tai nastojen läpituloa ei tapahtunut. Tosin viime talvena renkaat pääsi aika helpolla hiekoitussepelin osalta, kun pyörätiet oli pääasiassa lumipolannetta. Senverran tyytyväinen olen, että taidan ostaa ensi talveksi samanlaisen kumin taaksekin. Koko talvi meni vain yhdellä kaatumisella, taitaa olla henkilökohtainen ennätykseni. Parasta tässä renkaassa on, että se ei karkaa arvaamatta alta, vaan luisto on hallittavissa aika pitkään.

Manensky
14.09.2010, 14.59
Bikediscountin paketti saapui ja sen sisällä tuli tuoreet winter marathonit. Näppituntumalla sanoisin, että tuo nastojen takanaoleva rakenne on tukevamman oloinen ja näköinen parin vuoden takaisiin kumeihin verrattuna.
Lopullinen totuus tuosta uudesta rakenteesta sitten selviää parin tuhannen kilsan jälkeen.

Jula
15.09.2010, 00.23
Millaiset noi Marathon Winterit on verrattuna Nokian W106 ja W204 renkaisiin?

Toimisiko 40mm levyinen nastarengas 50mm aika tiukkaan istuvien SKS lokareiden kanssa vai oisko järkevämpää ottaa 35-37mm? Mietin vaan, että meneeköhän lokarit helposti tukkoon lumesta.

Tupe
15.09.2010, 13.10
Millaiset noi Marathon Winterit on verrattuna Nokian W106 ja W204 renkaisiin?

Olen ajellut yhdet W240:set ja Marathon Winterit loppuun. Schwalben rengas rullaa paremmin ja on kevyempi käsitellä kuin Nokian W240. Pitoa on molemmissa suunnilleen yhtä paljon. Nokianlainen voi olla lumisella tiellä parempi, kun siinä on isompi kuvio.

Nokian W240 kestää yli kaksi kertaa kauemmin. Schwalbesta menee nastat läpi sisäkumiin aika pian. Siinä mielessä Nokianlaisella saa halvemmat kilometrit.

Lisää:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1375091

Fairlane
23.09.2010, 21.10
Tarvitsisin nyt kommenttia tietäviltä. Tarkoitus on ollut ostaa tulevaksi talveksi CC:n W240:t tai W106:t. Ajelen tod.näk. vain pakkasilla. Loskassa menen sitten vanhalla maasturilla. Toimiiko CC:n nappulanakit riittävällä pidolla verrattuna W106:n ja kestääkö sepelin? Haluaisin renkaan kuitenkin olevan rullaava. Marathonit täytyy unohtaa niiden kestävyyden vuoksi.
Aikaisemmat talvet on mennyt maasturilla, jossa on rullaavat nakit, ilman suurempia pito-ongelmia (ehkä tuurilla kevät liukkailla). Ajelen vain 10 km töihin ja takaisin, en siis käy pidemmillä reissuilla.

Martamm
24.09.2010, 12.01
Tarvitsisin nyt kommenttia tietäviltä. Tarkoitus on ollut ostaa tulevaksi talveksi CC:n W240:t tai W106:t. Ajelen tod.näk. vain pakkasilla. Loskassa menen sitten vanhalla maasturilla. Toimiiko CC:n nappulanakit riittävällä pidolla verrattuna W106:n ja kestääkö sepelin? Haluaisin renkaan kuitenkin olevan rullaava. Marathonit täytyy unohtaa niiden kestävyyden vuoksi.
Aikaisemmat talvet on mennyt maasturilla, jossa on rullaavat nakit, ilman suurempia pito-ongelmia (ehkä tuurilla kevät liukkailla). Ajelen vain 10 km töihin ja takaisin, en siis käy pidemmillä reissuilla.

Itselläni on Contin Nordic Spiket (240 nastaa) ollut kaksi talvea käytössä il-
man ongelmia. Tosin renkaat oli hemmetin epätasaisesti nastoitettu (siis ul-
konemaltaan), ja jouduin pihdeillä vetämään osaa nastoista ulommaksi, että
ottaisivat alustaankin vähän kiinni. Renkaissa muuten lukee "Made in Fin-
land" !

Edelliset renkaat oli nuo W106:t, pito on kyllä Conteilla parempi, mutta ei
ero kyllä ole kovin suuri. Rullaavuuskin on aika lailla samaa luokkaa. Jos
harkitset noita Conteja, pitäisi varmaan päästä itse valkkaamaan tasaises-
ti nastoitetut renkaat.

tubelix
28.09.2010, 10.04
Nokian W240 kestää yli kaksi kertaa kauemmin. Schwalbesta menee nastat läpi sisäkumiin aika pian. Siinä mielessä Nokianlaisella saa halvemmat kilometrit.

Tuo pistää kyllä miettimään valintaa :seko:

kervelo
28.09.2010, 10.15
Bikediscountin paketti saapui ja sen sisällä tuli tuoreet winter marathonit. Näppituntumalla sanoisin, että tuo nastojen takanaoleva rakenne on tukevamman oloinen ja näköinen parin vuoden takaisiin kumeihin verrattuna.
Lopullinen totuus tuosta uudesta rakenteesta sitten selviää parin tuhannen kilsan jälkeen.

Hiukan samanlainen vaikutelma minullakin noista winterien tuoreista versioista. Saa nähdä, kestävätkö talvea aikaisempia kumeja paremmin.

Renkaan tuoreet mallit tunnistaa siellä sisäpuolella olevasta viivakoodista (taisi tosin tulla jo 2009-malleihin).

kukkone
31.12.2010, 00.55
Onko joku mitannut paljon on marathon winter 35mm oikea leveys?

rjrm
31.12.2010, 12.45
Onko joku mitannut paljon on marathon winter 35mm oikea leveys?

Enpä ole, mutta olen juuri lähdössä kolaamaan lunta ja autoilemaan. Mittaanpa saman tien. Vastauksen saa parin tunnin kuluttua....
.... 34,1mm

rm

karpaasi68
31.12.2010, 14.38
Tuonlevyinen 34-35 mm se on nappuloiden kohdalta mitattuna

Prinsessa
02.01.2011, 14.27
Hyvät ne on, mutta suht raskaat polkea ainakin kun vertaa kesäkumeihin. Pitoa jäällä on ihan tautisesti ja kahden talven ajot on ajettu ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa joten ovat myös hyvin immuunit sepelille. Heikko kohta ainakin tuon 35millisen kanssa on ominaisuudet lumessa ja nuo lähtee auraamattomilla teillä helposti vaeltelemaan ja tuo tekee ajamisesta todella raskasta. Auratuilla teillä kovalla lumipohjalla menevät sitten hyvin nätisti. Kokemusta muista nastarenkaista ei ole, joten nämä kommentit sillä varauksella.

Tälle täysi komppaus nyt kuukauden ajon jälkeen.

Sileä, kova ajoalusta (eli kunnon pakkaskeli!) ja ajo maistuu :D

Lumi, pöperö tai niiden sekoitus, ei hyvä :mad:

kukkone
03.01.2011, 00.23
Kiitos vastauksista karpaasi68 ja rjrm.

Veivaaja
03.01.2011, 13.21
Hei!

Pakko todeta, että kolmatta talvea wintereillä ajavana (tosin kilsoja kertynyt kaikkiaan vaan joku 3000) en ole ainakaan vielä huomannut niissä mitään kestävyysongelmia. Tosin alunperin toimitetuissa renkaissa toisesta alkoi lähtemään kättelyssä nastoja, ja sainkin takuuseen uuden renkaan, jossa ongelmaa ei ole ollut. Lisäys: Ja renkaat on siis 35*622. Ajo enimmäkseen työmatkaa; Maunula-Kerava ja lentistreeneihin Maunula-Malmi.

Olen tykännyt muuten renkaasta. Rullaa mielestäni paremmin kuin aiemmat Kendan talvirenkaat. Nokialaista olen ajanut vain maasturileveyksisenä. Todettakoon niistä, että asensin vanhat Extremet (muistaakseni se 294 -malli) (Lisäys: ovat siis (muistaakseni) 2,1 leveät 26't) vaimon pyörään, kun niissä ei noin kymmenen vuoden jälkeen ole muuta vikaa kuin että rullaavat huonosti ja keskinastat ovat tylsyneet. Hänen vähäisessä ajossaan ne käyvät.

Tosin ainakin noksun W104 tms? on kuvioltaan kyllä kovin liukkaan näköinen. Jo sen perusteella hylkäisin sen omassa talvikäytössä. W240 ei pyörääni mahdu, eikä heijastinreunattaoman muutenkaan tule pyöriini. Sääli.

Miksi nokialaiset eivät saa rankaisiinsa heijastavaa sivureunaa. Missä maksaa? Talvirenkaita kun käytetään pimeällä ja aika moni (niinkuin minäkin) liikenteessä.

Hyvää talvipyöräilyä kaikille!

fiber
03.01.2011, 13.38
Veivaaja, hyvää vertailukohtaa. Millä fillarilla, mikä rengasleveys ja millaista ajoa / missä?

nimim. Tänään ehkä nastaostoksille

Polla
03.01.2011, 14.38
:) renkaat saivat uuden kodin ...

JPironi
04.01.2011, 13.21
Kahden viime talven työmatkat poljettu 35-622:lla. Ei yhtään läpimennyttä nastaa tai hiekotussepelistä aiheutunutta puhkeamista. Tosin kunnon talvien vuoksi ei paljoa hiekoitusta ole ollutkaan. Pari nastaa takarenkaasta irronnut.

Paineet alhaalla (2.5 bar , kuski ~71kg) ei kovin kevyt polkea. Yli 3 bar paineilla meno kevenee mun mielestä selvästi, mutta sivuttaispito kovalla alustalla pikkuhiljaa heikkenee. Syksyn alkupakkasilla, kun lunta ei vielä ole, olen käyttänyt jopa 4-5 baria, ja kyllä rullaa hyvin. Jauhautuneessa lumipöperössä kova vaeltelemaan. Täysalumiinisen jäykän pyöräni geometria voimistanee tuota. Suht' tyytyväinen olen ollut.

Haka
06.01.2011, 22.43
Tykästyin noihin W240 renkaisiin niin paljon että tuskin tulee MW:tä enää vaihdettua takaisin.

Mulla on kans Nokialaisen W240 toiminu hyvin. Ei ole kesäkeleistä nopeudet paljon tippunu kun luottoa pitoon löytyy paljon. Ennen hankintaa luin foorumin kokemuksia ja mielestäni mallia parjattiin kohtuullisesti, että ei kulje suoraan ja muuta. Todennäköisesti tilanne on toinen leveämmällä 26"lla tai polulla mutta työmatkakäytössä 28" ja 40 mm leveellä voi huoletta päästellä kolmeekymppii

Trifon
07.01.2011, 18.53
Itse päätin että menen talven kesärenkailla ja pienillä paineilla kunnes löytyy hyvä 29" nastarengas eteeen.

Nyt löytyis ylimääräinen pari Marathon Winter 42-622. Uudet, ei ole ollut vanteilla. Ehkä joku haluaa ostaa ne edullisesti.

fiber
11.01.2011, 11.19
Onko MW herkkä irrottamaan nastoja, jos jättää sisäänajon väliin? Hain äsken Fillarikellarista 47/26" nakit, ja huomenna pitäisi taas päästä kamelin selkään.

Kare_Eskola
11.01.2011, 14.51
Jotain kolme vuotta sitten menin ihkauusilla marttavinttereillä suoraan vpcx-skabaan, joka silloin ajettiin sora/asvaltti/jää/lumi-sekaradalla. Oli aika häijyä lukkojarruttelua ja muutenkin hyvä meininki. Takaa lähti kuusi, edestä neljä. Sen jälkeen ajelin sisään ja nastoja lähtenyt vuosien mittaan pari.

Eli on sillä vaikutusta mutta ei dramaattista.

Kemmi
14.01.2011, 13.54
Laskin just, että mun 35-622 mara winttereistä on irronut takaa 12 ja edestä yks nasta.:eek:
Vajaa parisataa vasta ajettu ja ajo on ollut sellasta (suht...) rauhallista sisäänajo-ajoa...

rjrm
14.01.2011, 17.28
Laskin just, että mun 35-622 mara winttereistä on irronut takaa 12 ja edestä yks nasta.:eek:
Vajaa parisataa vasta ajettu

OHHOH! Minä olen ajanut noin 700km, edestä yksi nasta pois, ja sekin sisätiloissa. Arvelen nastan painuneen mattoon. Takaa ei yhtään irti.
RM

KSi
14.01.2011, 18.20
Hypriidissä toista talvea MW 35-622 ja n. 600km; kaikki nastat ovat tallella. Ajo on ollut pääsääntöisesti kovalla lumipinnalla pakkaskelissä. Pidossa ei valittamista, kaikilla keleillä onnistuu.

Viime kevään vika talvilenkki oli sulalla tappajasepelisellä väylällä ja muistaakseni silloin jouduin paikkaushommiin, selvisin kotia asti samoilla paineilla kuiteskin.

Sisäänajometodi oli tiedossa, mutta kai meno on ollut aina sisäänajovauhtia, eli talvikelillä max avs 20km/h ja tasaseen.

rstone75
15.01.2011, 14.32
Mulla on toinen pari Marathon Winteriä menossa. Ekaa settiä en ajanut kunnolla sisään ja nastat alkoivat painumaan jo ekana talvena sisään (rengasrikkoja) ja niitä myös irtoili.

Viime talveksi hommasin uudet ja ajoin kunnolla sisään. Viime talven jälkeen oli yksi nasta irronnut takaa, tänä talvena tainnut muutama lisää lähteä.

Tämä toinen setti näyttää siis toimivan paljon paremmin. Toisaalta sekä tämä, että viime talvi ovat olleet runsaslumisia, kun taas sitä edellinen talvi oli vähäluminen (-> paljon ajoa nastoilla kovalla pinnalla).

Ja vinkkinä vielä niille, joiden mielestä ei rullaa: kun ajaa ennen nastakauteen siirtymistä Marathon Plussilla, niin Winterit alleen saatuaan tuntuu kuin lähtisi lentoon.

gobbif
15.01.2011, 23.19
..tai sitten ajo-olosuhteet? Mulla on pysynyt kaikki tallella yhtä ajoa lukuunottamatta. Silloin oli hirmuinen kiemurtelu ja välillä renkaat otti ihan poikittain lumen alla olleeseen asvaltiin. Irtoili ehkä 10 nastaa tietysti. Laitoin tilalle uudet jotka ovat edelleen tallella.

simojoki
16.01.2011, 02.20
Kajaani, '09 alkutalvi, vähän lunta, krapula, kolme varttia krossia, fiksi ilman jarruja => takana olleesta martasta lähti noin 60 nastaa (näillä oli pohjalla noin tonni "sisään ajoa").

TaitettaVille
16.01.2011, 10.32
2 talvea, yli 30 km/ arkipäivä, keli kuin keli. Kaikki nastat tallella ja läpi ei ole tullut.

Tassu
22.01.2011, 01.48
Mun kontribuutio tähän aiheeseen. Marathon Wintereillä ajettu jotakuinkin 1010 km tänä talvena. Fiksillä ollaan menty. Isommat jarrutukset hoidettu skidaamalla, pääosin lumella, välillä jäällä. Puhtaalla asfaltilla olen välttänyt skidaamista. Muutoin vain hidastamalla jalkoja käyttäen.

Edessä renkaat näyttää hyvinkin uuden oloisilta, nastat kaikki tallella.
Takana aavistuksen kuluneemmalta kuin edessä, mutta ihan hyvältä kuitenkin, 3 nastaa lähteny irti.

Renkaat 35 mm leveet.

Oikeestaan oon ihan tyytyväinen. Tiedostan, että ei noilla ihan joka kelillä pärjää, mutta kun koittaa valikoida kelit tai ajaa kelin mukaan niin eteen päin kuitenkin pääsee.

TaitettaVille
23.01.2011, 12.32
Tiedostan, että ei noilla ihan joka kelillä pärjää, mutta kun koittaa valikoida kelit tai ajaa kelin mukaan niin eteen päin kuitenkin pääsee.

Millä keleillä ei pärjää (tarkoititko mahd. fixi-käytössä)? Jääkaljamalta 30 cm hankeen olen ajanut ja kertaakaan ei ole meno renkaasta jäänyt kiinni.

Tassu
23.01.2011, 16.13
Millä keleillä ei pärjää (tarkoititko mahd. fixi-käytössä)?
Jääkelit on pahoja, varsinkin jos vähänkin on lunta päällä. Mutkiin on mentävä rauhassa ettei etupyörä lähe alta. Samoin skidaaminen on aika tarkkaa puuhaa (tosin en sitä jäällä juurikaan tee, kun se perä lähtee sit helposti alta).

Jos on koskematonta lunta ja hyvä pohja niin lumen määrällä ei niin väliä. Kulkee hyvin. Mut jos pohja on epätasainen niin sit voi olla hankalampaa. Jos joutuu ajaan jalankulkijoiden tallaamia JA jos siinä on sitä mössöä niin kyl mulla ainakin hakee koko ajan.

Tää on siis oma kokemus tuolla rengaskoolla (28 tuumaa ja 35 mm) ja 100 kg:n varustepainolla (ja fiksillä, jäykkä runko siis). Voi olla että mulla on paineita liikaa (3,5-4) mut kun tykkään ajaa kovemmilla paineilla. Ja tietty kiinteä välitys voi vaikuttaa kanssa, kun ei voi vaihtaa pienemmälle. Toisaalta se antaa vapauden "antaa mennä vaan".

Viime talven ajelin maasturilla samoilla renkailla mutta 26 tuumasilla ja 47 mm leveillä eikä mulla sillon ollu mitään ongelmia. Tosin sillon kelit oli vähä paremmat.

Eli jos joku haluaa mun kokemuksesta ottaa vaarin niin katsoo tarkemmin mikä pyörä ja rengaskoko. Monta kertaa olen tänä talvena ajatellut, että maasturilla tosta pääsis helpommasti. Mut tilanne ei ole kuitenkaan niin paha, että palaisin takasi maasturin puikkoihin.

kukkone
27.01.2011, 18.10
Mikä ois optimi rengasleveys tälläselle loskapaskasäälle. Auttaisko mitään jos vaihdan renkaan leveyden 35millimetristä 42 millimetriksi. Jos auttaa, kuinka huomattava hyöty on?

Risto Koivunen
27.01.2011, 18.59
Pehmeällä lumisohjolla ja epätasaisilla pinnoilla taitaa päteä vanha sanonta: mitä leveämpi, sitä parempi. Optimi rengasleveys Helsingissä tänä talvena lienee Pugsley-kuskien suosima 90 mm.

Leveyden lisäksi tulee huomioida myös renkaan pinta-kuvion vaikutus. Pehmeällä pinnalla reippaammin kuvioitu rengas antaa paremman pidon. Marathon Winterissä on melko maltillinen kuviointi, jolloin rullaavuus kovalla alustalla on hyvä, mutta pito lumessa ei ole optimaalista.

(Itselläni on cyklokrossarissa 35 mm Marathon Winterit, ja arkihybridissä 47 mm Nokian W106 nastarenkaat. Eron kyllä huomaa.)

VPR
15.03.2011, 17.55
Meni 35mm Winteristä nastat läpi takana, soitin maahantuojalle ja lupasivat laittaa uuden parin tulemaan. :)

orcatri
16.03.2011, 12.28
Paljonko oli ajoa takana noilla Talvimaroilla? Mulla ovat ajossa neljättä talvea, ja toistaiseksi reikiä nolla. Takakumissa on kyllä sisäpuolella nastojen paikat melko selkeästi nähtävissä. Pitääkin tarkistaa tilanne, kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.

LosJormas
16.03.2011, 12.50
...kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.

Ai että! :D

VPR
16.03.2011, 13.05
2009 marraskuussa ostin ja ehdin ajaa 6 kuukautta eli noin 1500 km.

StePe
16.03.2011, 13.36
Paljonko oli ajoa takana noilla Talvimaroilla? Mulla ovat ajossa neljättä talvea, ja toistaiseksi reikiä nolla. Takakumissa on kyllä sisäpuolella nastojen paikat melko selkeästi nähtävissä. Pitääkin tarkistaa tilanne, kun tässä parin viikon päästä pääsee vaihtamaan nastat pois.Olisikovatko vanhemmat vuosikerrat olleet parempia? Pari talvea sitten minullakin tuli kyllä alle 2000 km aikana suunnilleen kaikki nastat sisäpuolelta läpi myös eturenkaasta (pistosuojanauhan ansiosta ei kuitenkaan tarvinnut rengasrikoista kärsiä). Kestävyyteen vaikuttaa varmaankin esim. käytetyt rengaspaineet ja kukkakeppisarjalaisten renkaat varmaankin kestävät paremmin kuin suuremman massan kiusattavana olevat tapaukset.

VPR
16.03.2011, 14.23
Renkaat tulivatkin Tunturi-Hellbergiltä jo tänä aamuna, saa heti alle. :) Pitää vain ajaa varovasti sisäänajoa.

Jopo Juoppo
17.03.2011, 22.20
Mun SM-W kokemukset paranemaan päin, oliskos leveys 42 mm
Ekatalvi hybridissä kovalla kelillä hyvät, mutta pehmeällä kaoottinen, fillari pyrki aina poikittain (hauskaa toisaalta!).
Nyt tokatalvena (nastat myös paremmin esillä) cyklossa (Mares) tuntuma on ollut PALJON parempi.
En voi vannoa, johtuuko eri olosuhteista vai fillarista (jälkimmäistä epäilen kuitenkin), mutta eteneminen on ollut PALJON sujuvampaa. Cyklolla viime talvena ainoastaan pari kertaa poikittain.

Jäätyneissä fillariurissakin homma sujuu mukavasti, täytyy vaan pitää reipas vauhti yllä, rento ote sarvissa ja persuuksissa, sekä antaa fillarin vapaasti ”nulujuta” tahtomansa mukaan. Hyvin menee silloin ilman nurinmenoa, ainakin jos on SM-W:t alla ;)

Myös hirmupakkasissa SM-W:t pitivät vierinnän siedettävinä, kunhan lähtöpaineet olivat kohdillaan.

Folkkari mainosti joskus Kuplaa: ”Millä autolla auramies menee töihin?” :D

PS.
En ole erikseen tarkastanut, mutta yhtään irronnutta tai sisään paininutta nastaa en ole havainnut.
Ehkä kapeampien ongelma?

cyclomiha
23.07.2014, 12.07
MaraWintterista 35-622 meni talvikaudella 2013-2014 NELJÄ kertaa eturenkaasta oma nasta lävitse puhkaisten sisärenkaan. Nastoja hukkui talven aikana kymmeniä, yli kolmekymmentä. Viimeisen rengasrikon jälkeen palautin renkaan kauppaan ja sain takuuseen uuden. Takarenkaasta puuttuu noin 15kpl nastoja ja loput on painuneena sisään joten luvassa on mitä ilmeisimmin lisää rengashommia tien päällä.

Sisurin vaihto pikkupakkasessa pimeässä ja viimassa ei muuten ole niitä kaikkein mukavimpia hommia, joten taidan ostaa hyllyyn setin Nokian W240 35-622:a ja vaihdan alle heti kun schwalbe päättää seuraavan kerran reijittää sisurin...

Kuskin paino ehkä 73Kg, sisäänajo suoritettu huolellisesti. Työmatka-ajoa kevleillä + muuta cyclocrossailua yhteensä noin 2000Km.

KSi
23.07.2014, 12.59
Vaihdoin merkkiä Marathon Winteristä => Nokian W, Suomi Tyres. Nastat menevät läpi jos ei ekana talvena, niin ainakin seuraavana ja puhkovat sisärenkaan. Hyvä AJAA, mutta ei kestä kauaa käyttökelpoisena tämä Schwalbe Marathon Winter..

kuovipolku
23.07.2014, 14.21
En ryhdy väittelemään aiheesta - eli uskon että muitakin ja käyttöönsä parempia nastarenkaita voi olla olemassa - mutta ylläolevanlaisten viestien informaatioarvo paranisi IMHO huomattavasti jos niissä kerrottaisiin lyhyesti mm. sisäänajon totetutuksesta, käyttäjän painosta, rengasmallista, käytetyistä paineista, talven aikana ajetuista kilometreistä, ajon pääasiallisesta luonteesta ym, mahdollisesti asiaan vaikuttavista seikoista.

kervelo
23.07.2014, 14.27
Aika paljon irtoili noita nastoja: olisiko niin, että renkaan pyörimissuunta on vaihtunut käytön aikana? Nastarenkaissahan renkaan tulisi aina pyöriä/olla asennettuna samaan suuntaan.

CwA
23.07.2014, 15.12
Hurjan liukkaat ja arvaamattomat ainakin 50-622 koossa yli 100kg ukon alla, ne reunanastat noissa on vain koristeina, 19mm vanteen sisäleveys. Paineet kun laskee johonkin 1bar hujakoille, niin alkaa pito olemaan sitä mitä pitäisi nastojen määrää kun ajattelee. Pienikin risu osaa viiltää kyljen auki. Kumi on kovin muovimainen, pito tyystin nastojen varassa, Nokialla se kuminkin tekee jotain, samoin jopa halpanastarenkaissa, joiden tasoa se pito noissa onkin muuten, paitsi että ovat arvaamattomammat.

Ei voi suositella.

Mcross
29.07.2014, 12.14
Viime talvena mulla oli krossarissa 35-622 kokoiset renkaat ja ei mitään ongelmia. Kilometrejä kerty noin 2 tkm. No yks nasta taitaa puuttua, mutta se on musta ihan normaalia. Uskon ajavani vielä ensi talvenkin niillä renkailla. Pitoonkin olen ollut sen verran tyytyväinen, että en näe syytä vaihtaa rengasmerkkiä tai mallia.

anzi666
29.07.2014, 14.19
Mulla viime "talven" 50mm kokosena 29'ssä Helsingin sepelin peittämillä teillä. Ei puhjennut kumit kertaakaan. Tyytyväinen olen ollut. Takaa puuttuu muistaakseni kolme nastaa, en ole kauhean varovaisesti ajellut, joten tuo ihan ok mielestäni. Paras puoli noissa on mielestäni se että matalilla painella nastat pitää jäällä, mutta kovemmilla paineilla ne eivät osu paljaaseen asfalttin. Hyvä kompromissikumi jos ei jaksa vaihdella renkaita tai kiekkoja joka toinen päivä sään mukaan.

CwA
29.07.2014, 17.30
Mulla viime "talven" 50mm kokosena 29'ssä Helsingin sepelin peittämillä teillä. Ei puhjennut kumit kertaakaan. Tyytyväinen olen ollut. Takaa puuttuu muistaakseni kolme nastaa, en ole kauhean varovaisesti ajellut, joten tuo ihan ok mielestäni. Paras puoli noissa on mielestäni se että matalilla painella nastat pitää jäällä, mutta kovemmilla paineilla ne eivät osu paljaaseen asfalttin. Hyvä kompromissikumi jos ei jaksa vaihdella renkaita tai kiekkoja joka toinen päivä sään mukaan.

Mikä sulla oli vanteen leveys?

Itse en saanut jääpitoa ennen kuin laskin paineet alle 1bar lukemiin noilla 50mm leveillä, vanteen ulkoleveys mulla oli 23mm, sisäleveys 19mm muistaakseni. Vähänkin kaltevaa kun oli niin arvaamattomasti yks kaks lähti rengas alta paitsi kun piti 0,7bar luokkaa paineita edessä, takana sai olla vähän reilummin, mutta roimasti alle renkaan kyljessä mainitun minimin.

Epäilen, että tuo tarvitseisi jotenkin leveämmän vanteen, kun omat renkaat pyöristyivät melkoiseksi ja siten ei nastat koskeneet maahan kuin toiselta puolen keskeltä vähänkin kaltevalla alustalla, jos piti renkaan kyljen minimipaineita edessä.

40-luvun rautavanteelle kun väänsin saippuan avustuksella (taitavat olla 635 kehällä), niin näytti paljon paremmalta, kulutuspinta oli tasaisempi eikä sellainen kuin puolikas 2" vesijohtoputki.

anzi666
29.07.2014, 23.43
Vanteessa lukee 622x18. Oliskohan 18mm, en ole mitannut. Tarkoitin sillä jääpidolla lähinnä jäistä asfalttia, enkä ihan peilijäätä. Niihin hommiin tarttee toki semmosen kumin missä on nastoja ihan keskelläkin. Esim. Schwalbe Ice spiker pro.

mla
05.08.2014, 12.41
Laitetaan tänne muistiin mitä viime talvena tuli MaraW:n kanssa taisteltua.

CC:n alla oli 35mm leveinä Marathon Winterit. Etukumi toimi ongelmitta ja pito oli ihan ok. Aiemmin olen ajanut 42mm Conteilla ja Ice Spiker Pro 401 nastaisilla.
Takakumi kuitenkin hukkasi nastoja jatkuvasti. 40kpl varapussi meni kuukauden aikana, joten päätin ostaa Suomi Tyresit tilalle. Irronneiden nastojen koloista myös meni hiekoitussepeli jatkuvasti renkaan sisään ja rikkoi sisurin. Välillä paikka-ainetta vain suihkusi koloista kun päästiin perille.
Ajoa oli etupäässä lumisella kelillä eli sulalla vaihdoin alle aina CC:n alkuperäiset renkaat.
Kuukauden ja 500km jälkeen vaihdoin alle nuo Suomi Tyresit ja niistä ei loppu talvena hukkunut nastan nastaa. Sisäänajoin nuo MaraW:t sulalla rauhallisesti reilut 100km ajaen. Suomi tyresejä en saanut ajettua sisään rauhallisesti kun tuli pari myrskyisämpää keliä siinä välissä ajettua niillä. Meni välillä 3h päästä Kaukajärven suunnalta Hervannan kautta Lempäälään lumimyrskyssä ;)

MaraW:n hukkuneet nastat korvasin tosiaan noilla varapussissa saaduilla ja käytin liimaa niiden kiinni pysymisen varmistamiseen. Näytti, että minun 'uusimat' nastat myös pysyivät kumissa paremmin kuin alkuperäiset, sillä nuo uusitut eivät tuntuneet irtoavan. Liimasta huomasin oliko uusittava vanha vaiko uusi yksilö.

Taidan laittaa MaraW:n etukumiksi ja taakse Suomi Tyresin ensi talvena. Näin säästyn yhden uuden rengasparin ostolta, kun perheen kaikki 6 pyörä pitää saada talvikumeihin.
Edessä tuo toimi ongelmitta ja ajettavuus oli omasta mielestäni hyvä.
Sisureina käytin aluksi tavallisia 28/47mm Schwalbeja, mutta Suomi Tyresin hankkiessani otin paksummat 'thorn proof' sisurit joissa oli huomattavasti paksumpi kerros kumia kulutuspinnan kohdalla. Noiden kanssa ei tullut ongelmia loppu talvesta eikä keväästä Ja jatkoin keväällä niiden käyttöä CC:n nakkien kanssa hiekotushiekalla ajaessa. Hiekotushiekkaa kun eivät viitsineet Lempäälä/Tampere väliltä kerätä ennen kuin alkoi toukokuun lämpimät säät.

FoMoCo
05.08.2014, 13.41
Huomioitavaa on myös että 50mm on 208 nastaa kun 42mm ja 35mm on 240 nastaa.

CwA
05.08.2014, 14.37
Huomioitavaa on myös että 50mm on 208 nastaa kun 42mm ja 35mm on 240 nastaa.

Näin on, jotenkin hullua tuo, että rengas kun levenee, niin nastat harvenee, selvähän se oikeastaan, että huonosti käy myös pidon, kun voipi olla ettei yhtä monta nastaa ole tavoittamassa jäätikköä samanaikaisesti.

Kapeammasta myös ne reunanastat voivat olla lähempänä jäätikköä tai jopa ihan kontaktissa, mitä tuossa leveämmässä ei mulla ainakaan tapahtunut ennen kuin oli jo menossa nurin. Veikeää oli myös se kuinka tuossa leveämmässä oli korkeampi minimipaine (2,5bar) kuin jossain noista kapeammista jossa 2,0bar oli sallittu renkaan kyljen mukaan. Schwalbelta ensin olivat kiinnostunteita selvittämään asiaa, mutta into lopahti ilmeisesti eivätkä ole halunneet enää kommentoida asiaa millään tavalla, jotain kummaa tuossa 50mm renkaassa kuitenkin on noihin muihin leveyksiin verrattuna ja heidän tyylinsä jättää asia hoitamatta tai edes sanoa, ettei ole kiinnostusta enempää uhrata aikaa, tietää sitä, että siirsin firman renkaat mustalle listalle.

Kai sitä kotimaista työllisyyttäkin pitäisi tukea, kun vielä toistaiseksi suomi-tyresit taitaa valmistua ihan kotimaassa?

mla
06.08.2014, 09.55
Unohtui mainita, että noita eri kokoja on tullut enemmänkin koitettua näistä kumeista.

Eli lasten pyörissä on 20" ja 24" MaraW:tä käytössä. Heillä ei ole ongelmia nastojen kanssa, mutta pyöräily talvisin on 3km/vrk luokkaa :)
Nuorimmainen ajoi koko talven pyörällään tarhaan ja takaisin noilla 20":lla ja piti siitä kun eivät luistaneet yhtään vaikka jäällä ajettiin aina välillä. Huomasi muuten miten valtavasti tasapaino paran mm.i talven lasketteluja varten - sekä suksilla, että lumilaudalla. Ja ei ollut haittaa parantuneista jalkavoimistakaan.
Niin mainitsemisen arvoista lienee se, että neiti oppi vasta viime kesänä siis ajamaan ilman apupyöriä tuolla 20":lla.

Nuo 20" on nyt ylimääräisinä kun täksi kesäksi siirtyi 24" rengaskoossa olevaan pyörään ja sillä ensi talvena ajaa myös. 20" taisi olla 168 nastaa per kumi ja samoin noissa 24".
Talvella varsinaisesti ajattelin niitä alkaa myymään, mutta jos joku täällä sattuu niitä tarvitsemaan jo nyt niin laittaa viestiä minulle.

CwA
29.08.2014, 18.27
Tänään tuli nokialaiset, eiku Suomi-Tyresit, hämmästys oli suuri kun tartuin renkaaseen, niin oli kuin olisi teipin liimapintaan kätensä tökännyt, jos vertaa noihin Marathon Winter kumeihin jotka taas tuntuivat liki samalta kuin hula-vanne eli liukkaalta. Osa mun kesäkumeista tuntuu käteen kitkaisemmalta kuin Marathon winter, kokemukseni mukaan ei se pelkkä nasta vaan riitä, pitää sen kuminkin pitää.

Kokeillaan sitten talvella taas kaltevalla jääpinnalla, että karkaako se pyörä alta kuinka verrattuna marawinttereihin.

FoMoCo
14.01.2015, 08.21
42mm pari vuotta vanhaan Mara Winteriin tuli laitettua Ice Spiker Pro nastat, elikkä ne teräväkärkiset.
Asensin renkaan eteen. Katotaan mite toimii talven mittaan.

TERU
14.01.2015, 09.37
Kumin laadulla on järisyttävän suuri merkitys pidossa muualla kuin ihan liukkaimmalla jääpinnalla. Kun tapani on käyttää kaikki loppuun saakka, nypin nastat pois W 106 renkaasta jo monta talvea sitten, heti kun ensimmäinen nasta aiheutti ensimmäisen rengasrikon. Vaikka seinällä on nastoitettukin, on keskitalven käytössä tämä vanha nastaton, kyljistä pinta halkeillut, paljon vuosia nähnyt rengas takana toimien ihan siihen kuin aina talvisin edessä oleva MW 35 mm rengaskin. Ei edes tyhjät nastanreijät ole haitanneet, vaikka kiviä keräävätkin. Nastattomathan ne kitkarenkaatkin ovat, eroa on kumilaaduissa, kuten ovat havainneet lajitoveritkin

alli
23.01.2015, 01.07
CC:n alla oli 35mm leveinä Marathon Winterit. Etukumi toimi ongelmitta ja pito oli ihan ok. Aiemmin olen ajanut 42mm Conteilla ja Ice Spiker Pro 401 nastaisilla.
Takakumi kuitenkin hukkasi nastoja jatkuvasti. 40kpl varapussi meni kuukauden aikana, joten päätin ostaa Suomi Tyresit tilalle. Irronneiden nastojen koloista myös meni hiekoitussepeli jatkuvasti renkaan sisään ja rikkoi sisurin. Välillä paikka-ainetta vain suihkusi koloista kun päästiin perille.

Mä oon käyttänyt viime talvet (sen mitä olen ajanut) myös 35 mm Mara Wintereitä. Ne on siis pyörässä alla koko ajan, kunnes tulee kesärenkaiden aika. Nastoja hukkuu kyllä ja lopulta ne jäljelle jääneet tulevat myös renkaan sisäpuolelta läpi. Asensin syksyllä vahingossa tällaisen vanhan,hätävarakumiksi jättämäni eteen ja pääsin vain 3 km ennen rengasrikkoa. Se rengas toki meni kotona roskiin.

Tälle viikolle osui tiistain työmatkoille kaksi rengasrikkoa, toinen päältä tullut viilto ja toinen paikaltaan siirtyneen vannenauhan paljaaksi jättämän nippelireiän reunan aiheuttama ilmeisesti. Normaalisti mulla on liukuva työaika, eikä ole ollut niin kauhean tarkkaa, jos olen myöhästynyt rengasrikon takia. Nyt mulle on kuitenkin ensi kuussa tulossa reilun parin viikon jakso, jolloin on kiinteät työajat, ja olen vähän huolissaan jo nyt, uskallanko ollenkaan fillarilla kulkea silloin.

Kun käytän prestaventiilisiä sisureita, niin onko siis jotain paikka-ainetta, jolla selviää ainakin auttavasti töihin, vaikka sepeliviilto tms. iskisi aamun työmatkalla. Matkaa ei ole kuin 9 km.

TERU
23.01.2015, 05.55
Sitä on vähän "vauhkona" jonkin aikaa rengasrikon jälkeen, tuntuu ettei enää voi ajaa ollenkaan. Etenkin kahden peräkkäisen jälkeen. Kovat on olosuhteet, kun MW ei kestä, omissani ovat kestäneet. Renkaan sisäpuolelle asennettava suojanauha vähentää riskiä. Pyöräliikkeistä sitä saa, ei pitäisi olla vaikeaa asentaa itsekään. Ihan omaa kokemusta ei ole, kun en ole kaivannut, edes yhtä rikkoa talvessa ei ole ollut. Noista nesteistä en tiedä, mutta epäilen apua noista. Ajan myös talven läpi nastoilla, vaikka väliin paljas asfaltti onkin, ja hyvin vähän nastakatoja, rengaspaineet suosituksen alarajoilla, kun kevyt olen.

arctic biker
23.01.2015, 07.30
Vannenauhaksikin liimattavat on ainoita oikeita.

TERU
23.01.2015, 09.33
Omasta pyöräliikkeestä olen ostanut BBB:nauhoja. Ovat sellaista melko jäykkää kudoksenomaista tavaraa, venyvät, mutta napakasti asettuvat. Kaikissa kiekoissa tuollaiset, teippinauhat kokeilematta.

kuovipolku
23.01.2015, 09.40
Ja liimattavistakin Veloxin "fond de jante" lienee se ainoa oikea?

No, hyviäkin muovivannenauhoja on olemassa; monella lienee oma suosikkinsa mutta en ole kuullut kenenkään erityisemmin haukkuneet muita kuin joitakin hinnaltaan halvempien vanteiden mukana tulleita. (Itse kärsin ennen viisastumistani aivan turhaan Shimanon kelvottomien vannenauhojen takia, mutta jo saman valmistajan vähän parempien kiekkojen mukana tulleet ovat olleet ihan asiallisia - eli eivät ole pyrkineet siirtymään paikoiltaan tai vähitellen antaneet nippelien kohdalta periksi.)

Marathon Winterien nastojen katoaminen ja/tai painuminen renkaan läpi ovat minulle edelleen jokseenkin tuntemattomia ilmiöitä. Joko tuotannossa on häkellyttäviä laatuongelmia tai käytössämme on merkittävää eroa. Ajan suhteellisen vähän pelkällä hiekoitetulla asfaltilla ja käytän melko korkeita rengaspaineita silloin kun ajan etupäässä sulalla maantiellä, mutta voiko näillä olla kovin suurta merkitystä?

Kuten yllä jo todettiin, ns. litkuja voidaan käyttää sisureissakin (kunhan niissä on irrotettavat venttiilit), mutta olen samaa mieltä siitä että parempi, varmempi ja ehkä myös helpompi vaihtoehto on suojanauha. Etenkään tällaisessa talviajossa nastarenkailla ei painolisä eikä heikompi rullaavuus merkitse juuri yhtään mitään.

(Asennuksesta sen verran että homma käy helpoiten kun (ulkorenkaan toisen puolen asennettuaan) pumppaa sisuriin hieman normaalia enemmän ilmaa ja laittaa vanteen sitten kyljelleen. Kun sisurin ja ulkorenkaan väli on sopivan muttei liian tiukka, suojanauhan saa melko vaivattomasti sujutettua paikoilleen. Sisuria voi sitten tyhjentää sitä mukaa kun vääntää ulkorenkaan toista puolta vanteelle. Ja vielä: suojanauha kannattaa ensin rullata toisin päin kuin se on pakattu jotta se ei olisi niin hanakka kiertymään.)

arctic biker
23.01.2015, 10.11
Velox on hyvä, Schwalben liimattavaa olen kyllä käyttänyt. Tosin Scirocco/Vento/Eastonseteissä kaikissa on originaalinsa. Pitääpä Veloxit laittaa muistilistalle varuiksi.

alli
23.01.2015, 20.59
Kiitoksia vinkeistä. Mulla lienee jossain sellaista sinistä pistosuojanauhaa, vaikken sitä löytänytkään nyt vähän etsiskellessäni. Ostin joskus vuosia sitten, kun silloiset W240-renkaani olivat tulleet tiensä päähän. Asentaminen oli hankalaa ja joku pisto tuli silti, epäilin sen nauhan reunaa tms., joten nauhan käyttö ei ole houkutellut sen jälkeen.

Koska mulla on nyt ollut marraskuun jälkeen kolme puhkeamista ja yksi venttiiliongelma, niin en pidä ollenkaan epärealistisena, että tuolle reilun kahden viiikon jaksollekin joku rikko osuisi. Ei nuo kaksi saman päivän puhkeamista sinällään mua pahasti haitanneet tai säikäyttäneet näin normioloissa, mutta tosiaan ensi kuussa tuuraan yhtä asiakaspalvelutehtävää ja siitä ei vaan voi olla myöhässä tai saattaa tulla tupen rapinat :). Oon valmis kokeilemaan vaikka tuota nauhaakin uudestaan jo ennakoiden, vaikka vähän epäluulolla siihen suhtaudunkin.

Ajattelin, että jos se litku sen verran paikkaisi, että pari kertaa pumppailemalla pääsisi perille vaikka vähän löysemmälläkin renkaalla, niin se jo auttaisi.

kuovipolku
23.01.2015, 22.20
Googlaamalla käyttäjien kokemuksia saa vain päänsä pyörällle: toisilla pistosuojanauha toimii hienosti, toisilla ei niin hyvin ja toisilla pistosuojanauhan reunat puhkovat sisurin! No, tiedän varmasti vain sen että mulla Prolinen Anti Platt Pannenschutzband on toiminut kiitettävästi. Tämän videon (https://www.youtube.com/watch?v=Q9z1g-sqyOc) katsoin ennen asennusta.

Litkujen suhteen on ihan sama juttu. Toiset ovat laittaneet esim Schwalben Doc Blueta renkaisiinsa ja joko selvinneet ilman sellaista rengasrikkoa jonka olisivat edes huomanneet tai litku on paikannut vuodon nopeasti, mutta toisilla parin millin reikä on ollut liian suuri litkun paikattavaksi. Go figure.

On tietysti vielä yksi vaihtoehto: semmoinen yhdistetty paikkauslitku- ja hiilidioksidipullo, jonka pitäisi toimiessaan nopeasti sekä paikata että täyttää rengas ilmalla. Effetto Mariposa Espresso ja Vittoria Pit Stop taitavat olla sellaisia tuotteita jotka tässä yhteydessä yleensä mainitaan.

alli
24.01.2015, 01.26
^No niin juu, harvoinhan sitä mitään varmaan ratkaisua löytyy. Mutta kokemuksia on hyvä kuulla, vaikkei nekään mene yksiin edes näitten renkaitten osalta, niin silti.

Tässä ehtii vielä vaikka tilatakin pistosuojaa ja litkua ja miksei korjauspullonkin, vaikka se kuullostaa jo vähän turhan hitech-ratkaisulta mulle... katoin tuon videon ja en muista enää oikein omaa asennustapaani, mutta juuri tuo kivertyminen oli ongelmana ja sitten se, että en oikein tiennyt mitä tehdä nauhan päille, meniköhän ne mulla vaikka vähän päällekkäin vai jäikö siinä pikkuisen rakoa.

kuovipolku
24.01.2015, 10.23
Päällekkäin, päällekkäin, ehdottomasti päällekkäin! Anti Plattit ovat olleet riittävän pitkiä ja ohjeissa on muistaakseni erikseen mainittukin ettei päitä tule leikata. Käsitykseni onkin että kaikki pistosuojaongelmat johtuvat pelkästään siitä että nauha on vääränkokoinen, liian lyhyt tai liian kapea tai leveä, tai että käyttäjä on ajatellut olevansa ohjeita fiksumpi ja leikannut pääy, asentanut nauhan väärinpäin tai ei-keskelle tms.

Pidätän tosin itselläni vapauden muuttaa em. käsitystä jos ja kun koen ensimmäisen rengasrikon pistosuojanauhaln asennuksen jälkeen. (Tai siis yksi oli jo, mutta siihen pidän sataprosenttisena syynä ennen asennusta huolimattomasti putsattua ulkorenkaan sisäpintaa tai kuravelligravelgrindingajossa alhaisilla rengaspaineilla veden mukana reunalangan ja vanteen välistä pistosuojanauhan alle päässyttä hiekanjyvää.)

alli
26.01.2015, 20.03
^Hyvä tietää tuokin. Koska nauhojen käytöstä on vuosia aikaa, niin en enää muista asennuksen yksityiskohtia, mutta vaikeuksia siinä oli, kun ei sinne sisä- ja ulkokumin väliin oikein näekään... lisäksi tajusin myöhemmin, että mulla oli sisäkumikin sinä keväänä jo liian monet pistot nähnyt, oli tainnut hiutua vähän liian heikoksi paikoin :D:D.

Erinäisten laatikoiden penkomisesta huolimatta en ole onnistunut löytämään noita pistosuojia, vaikka muistan niiden pyörineen pitkään näkösällä. Pitäänee sitten hommata uudet kokeeksi, ellei niitä ala kohta joistain löytyä.

Lisäys: Sureride-nauhat löytyi varastosta, ja päät ovat tosiaan jokseenkin terävän oloiset. Nyt pitää vain päättää, onko suurempi uhka, että sepeli tulee ulkorenkaasta läpi vai että mahdollisesti vinoon tms. jäävä nauha aiheuttaa ongelmia sisäkumille...

Tupe
27.01.2015, 09.54
Löysin Marathoneistani nelinumeroisen merkinnän läheltä "made in indoneesia" tekstiä. Liekä valmistusaika? Numerot oli 0701 vanhoissa kumeissa ja uusissa 1201. Eka voisi olla vuosi ja toka sitten kk tai vko.

Ostin tosiaan kolmannen parin marathon winteriä, vaiks kaikista aiemmista on nastat menneen läpi sisuriiin. Tällä kertaa eri kauppiaalta kuin viimeiset kaksi paria. Tämä kauppias sentään myönsi että muillakin on joskus ollut näitä ongelmia, mutta ainahan ne koskee jotain aiempia vuosia sitten myytyjä eriä. ;)

Ans kattoo ny kauanko kestää.

Huomasin myös, että on sangen mukavaa ajella jollain 3-4 barin paineilla verrattuna kuudella barilla kovetettuihin kumeihin. Siis meinaan epätasaisisiksi kuluneilla pyöräteillä.

Uudet natsat on kans pirun teräreunaisia. Asennuksessa sohelsin pari naarmua sormiin.

slow
27.01.2015, 13.43
Jäsen Mehukatti jossain aiemmin suositteli sisärenkaattomuutta Marawintereille. Kokeilin tuota ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella väittäisin renkaan muuttuneen aivan kelvolliseksi talvikumiksi. Pitää liukkaalla sen verran mitä 35 mm leveältä renkaalta nyt voi odottaa ja rullaa riittävän hyvin. Paineet 2,7-3 bar. Katsellaan miten käy jos nasta päättää joskus sukeltaa kudoksen läpi sisätilaan. Ajelen sitä odotellessa suhteellisen tyytyväisenä.

alli
08.02.2015, 12.29
Voi ärsytys, kun tyhjällä renkaalla raskaassa lastissa olevaa pyörää taluttaessani taisin viimeksi jotenkin tuhota pätkän sivukaapelia (se, mikä pitänee renkaan ryhdissään). Tuo kohta pullistelee painetta lisätessä. Nyt tuli taas pari reikää, ulkopinnalle ja sitten tuon sivukaapelirikon kohdalle tullut naarmukin puhkesi samassa rytäkässä. Onneksi kotimatkalla.

Laiton pistosuojanauhankin nyt renkaiden väliin, mutta taas on vaikea saada rengasta pysymään nätisti vanteella pumpattaessa, vaikka se onkin asennettaessa tosi tiukka.

Yksi vanha varanastarengas on vielä, ehkä se toimisi tuon pistosuojan kanssa...

Kare_Eskola
08.02.2015, 13.06
Jos reunalanka on rikki, rengas on ihan oikeasti käyttökelvoton. Älä kiusaa itseäsi yrittämällä käyttää sitä. Minulla marttavintteristä kaapeli katkesi toissa talvena.

TERU
08.02.2015, 13.26
Schwalben renkaissa reunalanka "nutjahtaa"melkoisen pienestä taittamisesta. Saa varoa, ja sen jälkeen sitä ei monta kertaa siedä panna vanteelle ja poistaa. Muilla merkeillä ei ole noi herkkä taittumaan. Contin renkaat tuli CRC:ltä pyöräytettynä pienelle kiepille eikä mitään vaurioita, MW ei taitaisi kestää... rengas on pilalla, jos lanka on poikki.

alli
08.02.2015, 15.40
Okei, taidan kokeilla sitä vanhaa rengasta sitten. Kaapeli ei välttämättä ole poikki, mutta jotenkin nutjahtanut tosiaan, kun siihen yhteen kohtaan tulee pullistuma.

alli
21.02.2015, 01.32
Vanha (mutta vielä varsin ok-kuntoinen) takarengas ja pistosuoja yhdessä kestivät onneksi nämä kriittisemmät kaksi viikkoa, kun piti olla aikaisin ja täsmällisesti töissä. Eturenkaaseen en pistosuojaa vielä laittanut, mutta onneksi siihenkään ei sepeli nyt purrut, vaikka väylät ovat melkoisia sorateitä tällä hetkellä.

arctic biker
23.02.2015, 18.13
Toinen talvi Maroilla(35) takana ja pientä positiivistakin . Nastat ei näissä halvemmissa Schwalben renkaissa, kolmesta kokemusta, kovin kestäviä ole. Asia hoitui Schwalben omilla teräväkärkisillä joita vaihdoin hyvin pihisti eteen. Taakse laitoin Mutiscarbonin lattapäätikkoja samalla saiturin mentaliteetilla. Jääpito parani, ei hukkaan mennyt operaatio.
Kuvio on matala ja parikin kertaa lumipöperössä testasin W106-renkaaseen, vain etusena. Suattaa olla tai ei sitten eroa. En ala tinkaamaan.

Sitten tää litkutus. Marmar on muistaakseni asiaa kehunut. Laitoin nyt ja herrahoi kyllä asiassa on perää. Samoilla rengaspaineilla kun ajoin niin tuntuma on pehmeämpi, varmaan vierintävastus pienempi ja ehken pitokin parempi. Sillai sanon ettei ero taivasta jäätävä ole mutta väitän että huomaan kumpi pyörä on sisureilla.

Tuossa jouduin syksyllä eturenkaan sisurin vaihtamaan , pikkupakkanen ja huomasin kuin kumi kylmässä jähmettyy. Ajattelen että mitä vähemmän vanteella kumia on niin sen verran herkemmin kiekko pyörii. Contin 42mm X-king oli päälirenkaana.

Jollei ole intoa tai mahdollisuuksia litkuttaa Marawintereitä niinnei yöunia tarvii menettää mutta jos on niin suosittelen. Kiitos vinkistä Marmar. Jaa huomaan että mehukatti on nesteytystä kokemusperäisesti suositellut. Kiitokset myös hänelle. Ette turhia tupise. Ja Slow, melkein en hoksannut.

arctic biker
23.02.2015, 18.49
Ja kun nykyään saa nastoja järkihintaan niin Mcarbonilta kuin saksan maalta, niin oma näkemyskokemusperä on ettei kotimainen näitä teräväkärkisiä aivan turhan takia ole vuosikymmeniä käyttänyt. Omiin renkaisiini panen uusintanastoituksessa eteen teräviä ja taakse missä painoa enempi kestävämpiä Tikkoja, UGH.

jam75
25.02.2015, 22.36
Omat kokemukset tältä talvelta on melko ristiriitaiset. Tasasta baanaa, oli se jäätä tai tiivistä lunta, helkutin hyvä rengas. Kevyesti kulkee, liukkailla ja T O D E L L A liukkailla 100% luotto renkaaseen... Mutta sitten kun on lunta, ei tarvi paljoa 3-5cm, niin alkaa kiemurtelu. Jos pääsee ajamaan "neitseellistä" tuollaista lumibaanaa niin menee ihan ok, mutta jos siinä on jo liirailtu niin tuskallista menoa ja mitä enemmän lunta niin huonommaksi menee. Kaverin pyörää testattu eri renkaalla samoissa keleissä ja se meni kuin juna. Myös mitä aikasempaa maastonappularengasta, ei nastarengas, muistelee niin ei lähelläkään noin huono ajettava talvella. Nyt sohjokelillä sanoisinko jo melko surkea rengas tai tämän päiväsen ajon myötä vähättelen kun sanon "jo melko"-etuliitteellä :(. Foorumeilla kerrottua nastaongelmaa ei ole haivaittavissa, kaikki nastat tallella, eikä painaumia ole tullut 2000km ajolle. Kaverilla oli ollut samanlaiset renkaat ja vaihto saman valmistajan ice spikeriin oli rauhoittanut ajoa kummasti. Summasummaarum, renkaat tulee vaihtumaan tuon huonosti talviolosuhteissa toimivuuden vuoksi ehkä tuohon spikeriin tai vastaaviin nappularenkaisiin. Nyt siis alla Schwalbe marathon winter performance Wired Tire - Black-Reflex 47-599 (26x1.75) ja maasturissa.

Kommuutteri
28.02.2015, 21.15
Samat havainnot. Hyvällä ja kovalla alustalla toimivat 26" citymaasturissa erinomaisen hyvin, pöpperössä ei oikein lainkaan. Oma ratkaisu tälle talvelle se että pöpperössä ajellaan maasturilla, jossa ISP edessä ja nokian extreme takana. Nyt kun taloon tuli cyclo, pitää ensi talvea varten miettiä millä rengastuksella sillä mennään.

-jamo-
10.11.2016, 12.49
Itse ajelen nyt toista talvea 35 mm Mara Wintereillä. Olen ollut muuten suhteellisen tyytyväinen, mutta kuten jam75 vuosi sitten tuossa ylempänä mainitsikin, niin ohutkin sössölumikerros tekee ajamisesta lähes mahdotonta kiemurtelua. Lokarien puolesta fillariin menisi max 45 mm rengas. Jos luopuisin noista MaraWintereistä niin mitä laittaisin tilalle? Ajelut enimmäkseen kelveillä kehä3:n tietämillä.

kartsahoo
08.12.2016, 20.45
Ostin tänään itselleni Marathon Winterit (50-622). Edelliset kaksi talvea meni ISP:lla.
Laittaessani renkaita alle pumppasin painetta, jotta rengas nousisi vanteelle. Mutta sepä nousikin vanteelta - PUM.
Melko jäykän ja raskaan oloinen tämä tuntuu olevan ISP:n jälkeen...
(lopulta rengas näytti kuitenkin asettuvan vanteelle ihan hyvin)

jussi 163
09.12.2016, 10.00
[QUOTE=kartsahoo;2613819]Ostin tänään itselleni Marathon Winterit (50

Miten kulkee 50/622 lumessa?
Kiemurteleeko?

kartsahoo
10.12.2016, 18.15
Vasta yksi testilenkki ajettu. 50/622 pelasi hyvin kun alustana oli jäinen, urainen ja lumeton klv.
Tuollaisiahan ne on valtaosan talvesta täällä pirkanmaalla.
Hämärä muistikuva on kapeammista että ne kyllä luistelee ja kiemurtelee lumella.
Kerron tästä renkaasta kokemuksia lumelta kunhan sitä saadaan.

_ava_
12.12.2016, 00.30
Laitetaas kysymys tähän ketjuun, kun kyseessä kuitenkin on Schwalben Marathon Winter (42-622). Uskaltaako ilman turvallisuusriskejä tuon laittaa yhdelle parinsadan kilometrin lenkille 15 mm vanteelle eturenkaaksi? Sheldonbrownin taulukko suosittelee ko. vanteelle max. 32 mm rengasta. Tuo vanne koska napadynamo...

arctic biker
12.12.2016, 07.26
Laitetaas kysymys tähän ketjuun, kun kyseessä kuitenkin on Schwalben Marathon Winter (42-622). Uskaltaako ilman turvallisuusriskejä tuon laittaa yhdelle parinsadan kilometrin lenkille 15 mm vanteelle eturenkaaksi? Sheldonbrownin taulukko suosittelee ko. vanteelle max. 32 mm rengasta. Tuo vanne koska napadynamo...

Toki, sen verran vankkakylkinen ettei talvivauhdeissa mutkissa muljua. 17mm sisäkapeella vanteella Nokian Boazobeana 2,3" oli aikoinaan sivusuunnassa eläväinen.

jussi 163
12.12.2016, 11.39
Vasta yksi testilenkki ajettu. 50/622 pelasi hyvin kun alustana oli jäinen, urainen ja lumeton klv.
Tuollaisiahan ne on valtaosan talvesta täällä pirkanmaalla.
Hämärä muistikuva on kapeammista että ne kyllä luistelee ja kiemurtelee lumella.
Kerron tästä renkaasta kokemuksia lumelta kunhan sitä saadaan.

Kapeampi kyllä muljuilee.
Suomi W240 54-622 kulki hienosti uraisellaja lumisella alustalla, mutta koin hieman raskaaksi kuin pääasiassa pyörätie on kummikin
aurattu ja hyvässä kunnossa.
tuo winter 50/622 voisi olla kompromissi rengas.

-jamo-
08.01.2017, 15.00
Itse ajelen nyt toista talvea 35 mm Mara Wintereillä. Olen ollut muuten suhteellisen tyytyväinen, mutta kuten jam75 vuosi sitten tuossa ylempänä mainitsikin, niin ohutkin sössölumikerros tekee ajamisesta lähes mahdotonta kiemurtelua. Lokarien puolesta fillariin menisi max 45 mm rengas. Jos luopuisin noista MaraWintereistä niin mitä laittaisin tilalle? Ajelut enimmäkseen kelveillä kehä3:n tietämillä.

Itse itselleni vastaten...

Vaihdoin Mara Winterien tilalle Suomi Tyresin W240 renkaat 40 mm levyisenä. Loppui kiemurtelu ja onhan noissa pitoa kaiken kaikkiaan ihan erilailla kuin Mara Wintereissä. Maroilla ajaessa sai olla tarkkana mihin renkaansa ohjaa kun taas Suomi Tyreseillä ei tarvitse eturenkaan eteen tuijottaa vaan voi huoletta katsella maisemia ja antaa renkaan hoitaa tehtävänsä.

Miinuspuolena noissa on sitten käsittämätön raskaus. Tuntuu kuin ajaisi jarrut päällä. Nopeudesta tippui liki 20% pois ja leppoisat pk-lenkit muuttuivat maksimisykkeiden tuntumassa rääkkääntymiseen vaikka miten hiljaa yrittäisi polkea. No, keväällä fillari sitten lentää enkä muutenkaan kelloa vastaan ajele.

35 mm Mara Winterien leveys 23 mm vanteella oli tasan 35 mm. 40 mm Suomi Tyres samalla vanteella on vain 37 mm leveä.

Fiksuin talvirengas-strategia taitaa minulla jatkossa olla se, että liukkaiden tultua ajan kevyesti rullaavilla ja jäällä hyvin pitävillä Mara Wintereillä pysyvään lumeen asti ja vaihdan sitten lopputalven lumipöperöisemmille keleille Suomi Tyresit ja kidutan itseäni niillä.

cigant
10.01.2017, 21.52
30mm scwalben mara winter litkutettuna.Pitää ja rullaa niin hyvin kuin jäykkä,ja painava kumi voi sen tehdä.

Ski
17.01.2017, 22.13
Neljäs talvi Marathon Wintereillä, ja nastat tulee läpi ja puhkoo sisurit...
Uutta alle Suomi tyres w240

ranttis
18.01.2017, 00.18
^ Noinhan niille tuppaa käymään eikä w240 tehnyt sen suhteen autuaaksi. Kolmantena talvena noin 3000-4000km jälkeen alkoi w240:stä tulee läpi.

paskalokki
18.01.2017, 09.02
Neljäs talvi Marathon Wintereillä, ja nastat tulee läpi ja puhkoo sisurit...
Uutta alle Suomi tyres w240
Mulla toinen talvi 42 millisillä ja takarengas puhkoo sisureita jokaisella lenkkikerralla. Väänsin väkisin noista nyt tubelessit, pari baria putoaa parin tunnin lenkillä ilmat, mutta maksimit kun kotona lyö renkaaseen niin riittää mulle. Kotiin tullessa suhisee usean nastan kohdalta ilmaa ja litkua pulputen, joten taitaa ensi talvena mennä vaihtoon ainakin takakumi. Kilsoja ei ole kauheasti tullut, ehkä 1500 km.

cobbo
18.01.2017, 09.23
Mulla tuli läpi eka nasta kotva sitten, tosin asiaa saattoi auttaa nastan koloon mönkinyt hiekka ja pikkukivet. Taisi olla kolmas ajotalvi. Tekohengitin rengasta liimaamalla ulkokumin sisäpintaan paksua tyvek-matskua koska kulutuspinta on hyvässä kunnossa, mutta saapa nähdä monenko nastan kohdalla pitää tehdä sama operaatio uudestaan.

ranttis
18.01.2017, 10.41
Joku pistisuojanauha sisäpuolella voi myös tekohengittää rengasta jonkun aikaa. Itse laitoin ihan mustaa teippiä pätkän ja siirsin renkaan omalta takakiekolta paremman puoliskon eturenkaaksi jolla käyttö kauppa-ajotyyppisempää.

kuovipolku
18.01.2017, 12.25
30mm scwalben mara winter litkutettuna.Pitää ja rullaa niin hyvin kuin jäykkä,ja painava kumi voi sen tehdä.

Tämä hypähti esiin, mutta jokin ei osu kohdalleen. Kapein Marathon Winter on tunnetusti 35-millinen. Schalben 30-millinen nastarengas on lähes yhtä tunnetusti pelkkä Winter tai Active Winter, ihan miten vain, mutta sillähän on omat rajoituksensa pidon suhteen - ja ne eivät puolestaan rajoitu renkaan jäykkyyteen.

Isä nitro
19.01.2017, 18.14
Hieman ihmeissäni lueskelen että schwalben 28-tuumaisia nastarenkaita, joissa kaikissa on tietääkseni jäykkä runko, on litkutettu onnistuneesti. Onnistuisikohan minullakin, jolla on Winter Marat koossa 40c, Tubeless-kiekot ja kokemusta tubelesoinnista sangen kohtuullisesti?

slow
19.01.2017, 19.06
^35- millinen nousi parin päivän sisuriajelun jälkeen helposti tornipumpulla. Vanteina Pacenti Cl 25.

Nykyiset 40 mm leveät eivät sitten nousseetkaan joten jätin odottamaan paineilman saatavuuden paranemista asumisyksikössämme. Vanteetkin ovat tosin vaihtuneet Sun ringlen Black Flageiksi.
Luottavaisin mielin silti.

Isä nitro
19.01.2017, 22.42
Jassoo, minulla kompressori joten nousemisesta ei pitäisi olla kiinni. Epäilin enemmän pitävyyttä, mutta jos toimii niin uskotaan. Kokeiltavahan tätä on.

slow
19.01.2017, 23.17
Huutelee sitten rienauksia tänne jahka on asiaa testannut.

ArtoR
20.01.2017, 10.19
Mulla toinen talvi 42 millisillä ja takarengas puhkoo sisureita jokaisella lenkkikerralla.

Minulla teki nyt saman 1000 km ajettu (35 mm) takarengas.

paskalokki
20.01.2017, 10.32
Minulla teki nyt saman 1000 km ajettu (35 mm) takarengas.
Ilmeisesti siis kyse ominaisuudesta, ei viasta. Koitan kitkutella kitupiikkinä nyt tämän talven tosiaan noilla ja purkka-tubelessilla, katsotaan uusia nastarengashankintoja syksymmällä.

Isä nitro
20.01.2017, 10.56
Lisäsyitä sisärenkaattomuuteen tulee lisää koko ajan...

paskalokki
20.01.2017, 11.00
Kesällä menee renkaanvaihto vielä, mutta talvella kun on sormet jo valmiiksi jäässä, kylmää ja pimeää niin how about no. Toisaalla pitivät idioottina kun meinasin Marathon Winteriä pitää tubelessina, eihän se teoriassa toimikaan, mutta käytännössä sen verran, että lenkit saa ajettua. Taidankin ottaa seuraavien nastarenkaiden kriteereiksi tubeless-yhteensopivuuden ja pistää ylös jos tulee joskus halvalla vastaan.

arctic biker
20.01.2017, 20.06
Hieman ihmeissäni lueskelen että schwalben 28-tuumaisia nastarenkaita, joissa kaikissa on tietääkseni jäykkä runko, on litkutettu onnistuneesti. Onnistuisikohan minullakin, jolla on Winter Marat koossa 40c, Tubeless-kiekot ja kokemusta tubelesoinnista sangen kohtuullisesti?

Luultavasti, viime talven omat Marawinterit (35mm) oli Mavicin CXPvanteilla jotka eivät ole mitkään tubelessreadyt ollenkaan. Ei ongelmia, nyt on R23 Splinen takakiekossa Mara litkutettuna, paineet pitää ja hyvin toimii. Jos vaan innostusta riittää niin suosittelen, eron sisärenkaalliseen huomaa.

Isä nitro
20.01.2017, 21.03
Hain asennuslitkua myös itselleni. Renkaille sitä on aina hyllyssä. Minulla puolestaan R24t Splinet. Kiitos kaikille kannustuksesta.

veskuh
21.01.2017, 11.22
Litkuttelin omat Marawinterit (35mm) lokakuun lopussa. Nastanreijistä vuotivat aika reilusti, mutta muutaman päivän pyörittelyllä alkoivat pitämään.
Näillä ajelin huoletta tammikuun alun pakkasiin asti jolloin laitoin reilummat paineet renkaisiin -> Molemmat renkaat tyhjenivät parin päivän sisällä enkä saanut niitä enää kompurallakaan nousemaan vanteelle.
Venähtikö reunavaijerit vai mitä tapahtui ? Ajellaan nyt sisäkumien kanssa lopputalvi.

cobbo
22.01.2017, 08.56
Neitseelliset marawinterit ovat minustakin tosi haasteelliset vääntää vanteelle, mutta käytön jälkeen ne lopsahtavat melkein käsivoimin pois ja paikoilleen. En osaa sanoa onko se reunavaijerista vai jostain muusta materiaalin venymästä kiinni.

Isä nitro
23.01.2017, 10.48
Nonnii. Litkutin eilen 40-milliset marat. Lähtivät kivasti pois vanteilta, joissa olikin jo teipit valmiina. Päätin laittaa kuitenkin uuden teipin eteen, ja puhdistettuani renkaat asensin Stans no tubesin venttiilit DTSwissin splineihin. Renkaat vanteille ja kylkiin saippuanestettä. Nousivat kompuralla ongelmitta. Runsasta vuotoa ilmeni aluksi lähinnä venttiilin juuresta. DTllähän on venttiilissä oma profiilinsa, jonka pitäisi sopiman vanteen profiiliin. Tästä kohtaa se vuoti viimeksi kesäkumejakin asennettaessa. Niinpä vedin sangen tiukkaan venttiilin tiukennusmutterin. Runsasta heiluttelua ja ämpärimetodia hyväksi käyttäen sain renkaat vihdoin pitämään 5 barin paineet. Yön aikana oli laskenut edessä 0,5 baria ja takaa runsaat 1 baria. Ei muuta kuin aamusta työmatkalle ja katso, niistä tuli hyvät. Toivoakseni ilmoista on edes puolet jäljellä töistä lähtiessäni. Olen oppinut, että ensimmäisen yön aikana ei pidä mennä tekemään tulevaisuudesta kovin suuria johtopäätöksiä. Tämä pätee myös renkaiden kohdalla eli ei muuta kuin kovaa ajoa ja lisätestiä.

Muuten. Kävin porukkalenkillä viikonloppuna ennen tubelosointia. Pääkaupunkiseudun hiekka-alustoilla oli vaihteeksi pääkallokeli. Periaatteessa ajoimme suuren osan matkasta jäärataa, jonka päällä oli seitinohut kalvo lunta. Täytyy myöntää että Marojen pitävyys (olin laskenut paineita) on kyllä aika olematon verrattuna ISPeihin, minkä kummallakin ajaneet tietänevät. Peilikirkkaalla jäällä pitää ajaa Maroilla aika varovasti siinä missä ISPeillä voi pistää menemään suht huoletta.

anek
23.01.2017, 12.20
Millä paineilla ajoit? Itse en rymistelisi talvilenkkiä 40millisillä yli 3bar paineilla, pito häviää ja ajomukavuus on olematon.

Isä nitro
23.01.2017, 12.30
Viikonloppuna ajelin about 2,5 baria, mutta kuten sanottuna oli todella liukasta. Aamulla kovemmilla paineilla töihin (kuten aina), etenkin kun tarjolla oli puhdasta asfalttia ja haluja kokeilla ilmojen pitävyyttä.

Ajomukavuudesta en puhuisi kyseisten renkaiden kohdalla, mikä osaltaan syö tubeless-faktoria. Sisärenkaattomuuden mukana renkaiden mukavuus nousee. Jäykkäkylkiset ovat oma lukunsa.

Kun laitoin Marat alle joskus pari kuukautta sitten, olin jättänyt edestä sulkematta prestan. Malmin Prisman kohdalla huomasin eturenkaan olevan tyhjän. Ei muuten mutta rotvalli jysähti tajuntaan. Niin ovat jäykät, että ajelee vaikka ilmatta ja minullakin painoa kamat niskassa ja pyörän kanssa reilusti yli 100 kg.

kartsahoo
04.02.2017, 20.18
Nyt on vähän kokemusta 50 leveistä Mara wintereistä lumella. Ei muljua eikä kiemurtele, mutta eihän näissä pitoa ole ISP:iin verratuna lainkaan.
Spooreista nousussa sivuttaispito lähentelee nollaa ja ylämäkeen putkelta lumella ajaessa tuntuu että nastat "kelluu" lumella eikä tavoita jäätä lainkaan.
Ensi talveksi taas ISP:t ?

Ilborg
17.02.2017, 21.04
Itselläni kahden fillarin taktiikka ja pääfillarissa 35mm mara winter. Loistava paremman talvikelin rengas. Pehmeällä alustallahan noin kapea rengas on toki helisemässä, mutta kovalla alustalla rengas pelaa aika hyvin. Kuvion määräkin on aika alhainen joka myös syö pehmeän alustan pitoa mukavasti.

Mutta jos mietitään vaihtoehtona esim pelkkäää winteriä ja mara winteriä, niin Jääurissa ero on noiden renkaiden välillä dramaattinen. Toinen tippuu jatkuvasti kuopan pohjalle kun mara winter kapuaa kohtuu normaaleista jääurista vain pienen luiston kera. Pelkkä winter taitaa olla sama tai hyvin lähelle sama kuin mara winter, mutta vähemmillä nastoilla. Sama vika w106-renkaassa, jossa myöskään ole nastoja kuin yksi rivi per puoli. Kyllä noilla kevytnastaisillakin renkailla ihan hyvin talvella ajaa, mutta etenkin etelässä kun tuo lämpötila sahaa teitä jäähän, ja kunnossapidon määrärahat pitää huolen että monin paikoin sohjo saa jäätyä siihen muotoon mihin se pyöräilijöiden jälkeen jäi. Pehmeä alusta taas on noille aika myrkkyä, eli joku sopiva jään ja sohjon yhdistelmä ylämäessä voi olla haasteellinen. Matala kuvio pitää huolen ettei tuo oikein tarraa mihinkään jos välissä on sopivan höttöistä materiaalia.

Taas jos on yhden fillarin taktiikalla, ja/tai matka lyhyehkö niin voi ja harkita sitä jotain raskaamman sarjan rengasta.

Näissä nastarengasvertailuissa täytyy aina sitten muistaa että vanha rengas on vanha rengas. Nastat kuluu siitä ISP:stäkin ja muutaman vuoden ajon jälkeen mara winter saattaa pitää sileällä jäällä paremmin. Omien gazza extremejen kohdalla on vähän tätä ongelmaa, eli keskinastat ei juuri enää kuin hipase jäätä, ja se tuntuu jo ajossa aika lailla. Kyllä vielä muistan ekoja kertoja kun muhkurajäiselle lenkkireitille lähti ajamaan, ja ilman lumipinnoitetta tiellä pystyi ajamaan ihan varmoin ottein, mutta nykyään varmuus on täysin kateissa. Nastat on tosin mallia piikki, että ISP:t saattaa kulua hitaammin.

gobbif
20.02.2017, 21.47
Kahdet kiekot on yksi vaihtoehto. Vilkaisu sääennusteeseen ja ikkunasta, niin muutamassa sekunnissa vaihtaa keliin sopivat renkaat.

Kun tuli tehtyä työmatkoja aktiivisemmin fillarilla, oli mulla kovalla kelillä alla Marathon Winterit ja lumipöperöä varten Nordic Spiket (42mm levein mitä mun cycloon menee alle). Jälkimmäiset ei kiemurra ollenkaan yhtä pahasti, mutta eivät rullaa kovalla pinnalla yhtä kivasti. Nordic spikessa ei ole kovin hyvä tuntuma hieman muhkuraisella jäällä myöskaan verrattuna Marathoneihin. Rengasvalikoima olisi laajentunut mukavammin jollain maasturilla, kun tuo n. 40mm ei olisi ollut maksimi.

TjRx
19.03.2017, 21.20
Vieläkö laittais ensi talveksi alle 😂https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170319/3de4644a64ac435c33586fd6a7513b45.jpg

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

Dr TuKo
19.03.2017, 21.53
^
Nypi nastat pois ja aja loppuun kesärenkaina...

TjRx
19.03.2017, 22.08
Taitaa kivet löytää noi reijät liian helposti. Jos litkuttais niin sitten ehkä 😀

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla

plr
24.03.2017, 00.36
Viime viikonloppuna meni sekä edestä että takaa Marathon Winter puhki. Selvittelyn jälkeen ongelma oli sama kuin tuossa yllä TjRx:n kuvassa. Heitin renkaat roskiin. Minusta nastarenkaan ei kuuluisi mennä tuolla tavalla rikki.

tempokisu
24.03.2017, 00.42
Kahdet kiekot on yksi vaihtoehto.

Ei vain yksi, vaan paras vaihtoehto :) ja veikkaan että nastoja tarttee vielä tänä "keväänä".

Olli L
24.03.2017, 07.21
Viime viikonloppuna meni sekä edestä että takaa Marathon Winter puhki. Selvittelyn jälkeen ongelma oli sama kuin tuossa yllä TjRx:n kuvassa. Heitin renkaat roskiin. Minusta nastarenkaan ei kuuluisi mennä tuolla tavalla rikki.

Jos tarkoitat nastojen jälkiä sisäpuolella, niin tuon saman ilmiön olen kokenut kyllä myös Suomi Tyreksen renkailla riittävästi ajettuani. Yleensä se on aika monta kilometriä. Joko tämä on rengasvalmistajien "hehkulamppu-huijaus", tai sitten sille ei vain voi mitään järkevillä kustannuksilla ja painoilla.

plr
24.03.2017, 08.56
Muistelen, että renkailla ehti ajaa pari talvea. Kilometrejä en ole laskenut tarkkaan, mutta puhutaan ehkä noin viidestä tuhannesta.

cobbo
25.03.2017, 10.22
Karkeasti kilsat jossain samassa 5k luokassa tai hieman alle omissa Mara Wintereissä ja nyt tullut nastat läpi. Sähköpyörän mittari näyttää 7 tonnia, mutta alkupätkä sen elinkaaresta ajettiin Nokian W-renkailla ja toki osa myös kesällä, eli olisko marathoneille jäänyt suunnilleen sama kuin plr:llä. Pari talvea tuntuu vähältä, mutta sähköllä ajaessa tulee kilsoja ja toisaalta pyöräteiden kunto ei ole mitään kevyintä mahdollista renkaille, kauheaa rytyytystä ja epätasaista pintaa joka heiluttaa nastaa edestakaisin.

LintuPete
25.03.2017, 12.20
Joku voisi ihmetellä mikä rengas tämä oikein on...

http://i.imgur.com/WtByqEO.jpg

Kyseessä aloituksen 50-622 marawintteri mihin ghettotubeleksena toiminut sisurisuikale on yhden talven ja noin 1000km aikana liimautunut kiinni. Tiivisteaineena oli pikkuluraus motonetin zefalia, mistä ei ollu kuin tilkka vettä jäljellä. Harmi kun toi nauha ei pysyny koko matkalta kiinni, olis ollu valmis tubular talvirengas valmiina ensi kaudelle...

Pole
30.11.2017, 18.24
Schwalbe Winter 35-622 talvirenkaita en kutsuisi edes talvirenkaiksi. Tuli sellaiset hankittua, kun kuulemma hyvin rullaavat. Juu, kyllähän ne rullaavat jos on märkä asfaltti tai vastapuhdistettu pyörätie.

5mm pakkaslunta, ja rengas on täysin kelvoton ajaa. Jatkuvasti pyrkii menemään poikittain, jokainen ura löytyy, takapyörän pito lähes yhtä huono kuin kesärenkaalla, sivuttaispitoa ei ollenkaan varsinkaan edessä. Kumiseos on niin kovaa, että ei noilla mitään tee ja kuvio niin matala että vähäinenkin lumi tukkii sen heti. Sohjossa ajaminen? Hallelujaa! Ei mitään toivoa, aivan mahdotonta kiemurtelua ja sekoilua. Täysi virhe oli ostaa nuo, roskiin joutaa suoraan.

Entiset kumit olivat Suomityresin halvimmat perusmakkarat, eikä samanlaisia ongelmia ollut. Ne eivät rullaa aivan yhtä hyvin, mutta pesevät Schwalbet kaikissa muissa ominaisuuksissa 100-0. En ole koskaan ennen pelännyt talvella pyöräilyä, nyt noilla renkailla täytyy olla oikeasti jatkuvasti varuillaan. Ainoa hyvä puoli on heijastinnauha sivussa ja matalahko vierintävastus jäällä, paljaalla asfaltilla ja hyvin auratulla pyörätiellä. Hukkaan heitettyä rahaa.

kuovipolku
30.11.2017, 23.36
^ Tässä ketjussa aiheena on aivan toinen rengas.

PS Ymmärän sen miksi joku voi ajaa 30-millisillä Wintereillä, mutta en sitä miksi joku hankkii 35-milliset Winterit samanlevyisten Marathon Wintereiden sijaan.

PPS Minusta on väistämätöntä että yksi ja sama rengas ei voi olla hyvä eikä välttämättä edes kelvollinen kaikissa keleissä. Täytyy tehdä valintansa sen mukaan missä ja minkälaisissa olosuhteissa arvelee enimmäkseen ajavansa tai sen mukaan missä pahimmillaan voi joutua ajamaan ja hyväksyä että kyseessä on kompromissiratkaisu. Tai hankkia kahdet erilaiset renkaat ja vaihdella niitä tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan ja hyväksyä että se voi kaikkineen vaatia suurehkonkin alkuinvestoinnin.

Blackborow
01.12.2017, 10.38
^ Tässä ketjussa aiheena on aivan toinen rengas.

Ei se nyt aivan toinen rengas ole. Kuvio on sama.

PS. Nämä on renkaat ei rullaa missään koskaan

PPS. Ihan perseestä ovat.

kuovipolku
01.12.2017, 11.01
Ei se nyt aivan toinen rengas ole. Kuvio on sama.

PS. Nämä on renkaat ei rullaa missään koskaan

PPS. Ihan perseestä ovat.

Eri kumilaatu, eri rakenne, eri nastoitus. Sama kuvio. Do your math tai miten sitä ennen sanottiinkaan.

Kun puhutaan nastarenkaista, rullaavuus on aina suhteellinen käsite. Väitän kyllä edelleen että 30-millinen Winter rullaa paljaalla asfaltilla, sepelöidyllä asfaltilla, kovalla lumella ja tasaisella (ei-peili)jäällä paremmin kuin 35-millinen Marathon Winter ja paremmin kuin Marathon Plus (ja kestää sepeliä paremmin kuin useimmat muut renkaat). 35-millisestä Winteristä en mene väittämään muuta kuin että asfaltilla sekin rullaa paremmin kuin edellämainitut vertailurenkaat. Ja paremmin tarkoittaa tässä sitä että asfalttilenkillä minäkin pääsen parempaan keskariin kuin millään ajamillani cyclocrossarin nappularenkailla.

Mielipide on jälleen kerran vahva ja vankkumaton, jopa niin ettei perusteita tarvitse sen laajemmin esitellä. Kommentin informatiivisuus on kääntäen verrannollinen sen subjektiivisuuteen.

PS Kyllähän ne ihan perseestä ovat, mutta eivät siksi että ovat pehmeässä lumessa paskat tai että Gravdalit rullaavat paremmin.

MacKonte
01.12.2017, 11.21
Melkein luokittelisin nöösin kirjoituksen trolliksi, jos 5mm lumella rengas käyttäytyy noin. Cyclossa oli takana Winter ja heikkoudet tuli esiin kymmenen sentin sohjossa ja jäisillä polanteilla. Paljonko mahtoi painetta olla renkaissa, jos poikittain pyrkivöt menemään?

Nyt on MaraWinterit 35mm alla, painetta 3.5bar. Ei noita rullaavuudeltaan voi verrata kesärenkaisiin ja mielipiteitä voi olla monia, mutta täysin pa....si kehuminen edellyttää mielellään useamman talven ja useamman tuhannen kilometrin ajoa.

Blackborow
01.12.2017, 11.26
Olen ajanut kaksi paria noita loppuun. Ei enää koskaan. Kyllä nuo MW:t hakee helposti, kun vähänkään on vetisempää lunta.

kuovipolku
01.12.2017, 14.00
Melkein luokittelisin nöösin kirjoituksen trolliksi, jos 5mm lumella rengas käyttäytyy noin.

Mä luin sen "5 mm pakkaslunta" siten että kirjoittaja tarkoitti verraten mitätöntä lumimäärää eikä mitattua tai edes tarkahkosti arvioitua. Joskus tuommoisen vahvaa kärjistämistä ja liioittelua käyttävän tyylilajin ja trollauksen eroa on vaikea varmasti tunnistaa, joten voin olla väärässäkin. (Katsotaan ja nähdään jos ja kun kirjoittaja palaa ketjuun tai foorumille.)

Olen ajanut kaksi paria noita loppuun. Ei enää koskaan. Kyllä nuo MW:t hakee helposti, kun vähänkään on vetisempää lunta.

Huomaan nyt että olen lukenut edellisen viestisi "sen" ja "nämä" väärin eli luulin sinun tarkoittaneen Winteriä/-eitä (joista Pole ja minä puhuimme). Mun moka.

MacKonte
01.12.2017, 17.13
^Trollia tai yliampuvaa liiottelua - saa valita, mutta ei ihan normaalia, että fillari karkaa käsistä ohuella pakkaslumella vaikka olisi alla se huonompi Winter.

Poljin juuri lumisateessa 15km työmatkan auraamatonta, pyöränurien ja jalanjälkien viitoittamaa kelviä, nuoskalunta oli vaihtelevasti 5-10cm (ei mm) CaadX:llä ja MaraWintereillä. Yhdessä liiskaantuneessa autonjäljessä perä hieman luisti, muuten meno oli vakaampaa kuin muistikuvat aiemmilta talvilta.

Markku Silvenius
02.01.2018, 13.34
Hyvät renkaathan nämä on muuten kuin paksussa irtolumessa pehmeällä pohjalla. Itse ajan jäällä tai vesijäällä 3,4-3,6 paineilla. Litkuilla pitäisi vielä joskus kokeilla.

LintuPete
18.02.2018, 22.02
Alko tuntua raskailta 50-milliset marawintterit päivän lenkillä. Lenkin jälkeen kotona tsekkasin paineet, edessä 0,8bar, takana 1,2bar, ei nuo ees näytä vielä vajailta. Lisäsin molempiin päihin about puolitoista bar lisää. Et siinä jossain välissä menee rullaavuden ja mukavuuden raja. Siis tälläsillä paineilla, tubeleksena ja kuskilla massaa liki sata kiloa.

Chito
05.10.2018, 10.15
Osaako joku sanoa mikä on 42-622 MW:n todellinen leveys sisämitaltaan 21mm vanteella? Haarukkaan mahtus kyllä mutta lokarien kanssa tiukkaa (mulla on noi Bluemelsit jotka on kyllä virallisesti vaan 38mm asti). Nyt on 38mm Paselat ja niiden kanssa vielä vähän tilaa olis ja varaa nostaa lokareitakin muutama milli.

PKK1
11.10.2018, 18.42
Oon ajatellut näitä renkaita talveksi, mutta mitään näistä ymmärrä, kun renkaan koko väitetään olevan 28", mutta vanteessa lukee isolla 29"

https://www.xxl.fi/scott-sub-cross-tour-hd-18-eu-miesten-hybridipyora/p/1145455_1_style

Minkä kokoset renkaat sopisivat tuohon pyörään?

JackOja
11.10.2018, 19.19
...renkaan koko väitetään olevan 28", mutta vanteessa lukee isolla 29"

Aiwan sama koko kyseessä.

Mohkku
11.10.2018, 20.29
50x559 tuli paketissa kotiin. Painot 1130 g ja 1200 g. Valmistajan ilmoitus 1150 g. Saman kokoisessa Big Applessa heittoa lähes saman verran.
Ei hyvä, kun Panaracerit oli muutaman gramman sisään tehtaan luvuissa.

Puskis
13.10.2018, 14.48
Osaako joku sanoa mikä on 42-622 MW:n todellinen leveys sisämitaltaan 21mm vanteella? Haarukkaan mahtus kyllä mutta lokarien kanssa tiukkaa (mulla on noi Bluemelsit jotka on kyllä virallisesti vaan 38mm asti). Nyt on 38mm Paselat ja niiden kanssa vielä vähän tilaa olis ja varaa nostaa lokareitakin muutama milli.

Ei oo tarkkaa mittaa, mut mun mielestä aika true to size ovat. Veikkaan, että noilla lokareilla ainakin roiskii melko paljon ohi. Ite käytän samoilla renkailla 53mm bluemelsejä, mikä on aika ideaali leveys.

Oon ajatellut näitä renkaita talveksi, mutta mitään näistä ymmärrä, kun renkaan koko väitetään olevan 28", mutta vanteessa lukee isolla 29"

https://www.xxl.fi/scott-sub-cross-tour-hd-18-eu-miesten-hybridipyora/p/1145455_1_style

Minkä kokoset renkaat sopisivat tuohon pyörään?

Tuotetietojen mukaan alkuperäiset renkaat on 42-622, joten 42-622 mara winterit menee ainakin varmasti. Kuvan perusteella eteen menis vielä reilusti isompikin.

Chito
16.10.2018, 08.49
Ei oo tarkkaa mittaa, mut mun mielestä aika true to size ovat. Veikkaan, että noilla lokareilla ainakin roiskii melko paljon ohi. Ite käytän samoilla renkailla 53mm bluemelsejä, mikä on aika ideaali leveys.

Kiitos. 53mm Bluemelsitkin varmaan menis jos raksisi haarukan ja seatstayn kohdille lovet. Tiedä sitten paljonko eroa 35mm ja 42mm renkailla todellisuudessa olisi. Lisäilmatilan tuomaa mukavuutta nyt lähinnä mietin tuolla jääkoppurateillä. Ja ehkä vähän uraherkkyyttä. Olishan noita muitakin vaihtoehtoja jos kasvais rahanpaskaa puissa, kuten Gravdal, Xerxes, ehkä lähiaikoina myyntiin tuleva Terrene Griswold (?)

pikkukara
12.12.2018, 10.40
20" nastarenkaita kun on niukanlaisesti saatavilla niin onko tietoa kannattaako maksaa tästä uudesta Plus-versiosta eli Smartguard-suojasta vai ostanko halvemmalla vanhat Kevlar-guardit? Paino ja nastojen määrä noissa on ilmeisesti sama.
Schwalben netistä ei enää löydy vanhaa 20", mutta niitä on CRC (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-marathon-winter-tyre-raceguard/rp-prod80796)
https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter-plus.html

scellus
12.12.2018, 11.17
^ Olen kuullut että joillain on vanhemmasta mennyt sepeliä läpi, minulla ei koskaan.

Inline Biker
17.12.2018, 12.01
Pitkä keskustelu, josta en löydä vastausta niin pitääpä kysäistä.
Onko olemassa sellaista nastarenkasta joka pitää hyvin paljaalla jäisellä asfaltilla eikä kiemurtele v-mäisesti ohuessa lumessa jonka alla vanhoja autojen ja pyörien jälkiä? Hinnalla ei ole väliä. Nuo on ainakin itselle ne haastavat kelit joihin nastarenkaat tarvitaan. Tasaisella lumisella on helppo ajaa vaikka minkälaisilla kesäkumeilla.

JackOja
17.12.2018, 12.07
^koska et kertonut minkälaiseen fillariin vastataan nyt vaikka Schwalbe Ice Spiker Pro. Ei ehdoton jeesusrengas, mutta paras ehdokas kysymääsi tilanteeseen.

Kohta joku toki sanoo eikä oo, mutta mun mielestä on.

Inline Biker
17.12.2018, 12.55
Kiitos JackOja, minäpä katselen minkälaiselta tuo Ice Spiker Pro vaikuttaa.
Tarkennuksena vielä, että 26 tuumaiseen etujoustomaasturiin olisi renkaat tulossa ja lähinnä työmatkapyörälyyn, jossa reittiä ei voi valita kelin tai tienpinnan kunnostuksen mukaan vaan mennään kodin ja työpaikan väliä niissä olosuhteissa mitä taivaan herra ja tiestön kunnossapidon herra tarjoavat.

jussi 163
18.12.2018, 12.30
Pitkä keskustelu, josta en löydä vastausta niin pitääpä kysäistä.
Onko olemassa sellaista nastarenkasta joka pitää hyvin paljaalla jäisellä asfaltilla eikä kiemurtele v-mäisesti ohuessa lumessa jonka alla vanhoja autojen ja pyörien jälkiä? Hinnalla ei ole väliä. Nuo on ainakin itselle ne haastavat kelit joihin nastarenkaat tarvitaan. Tasaisella lumisella on helppo ajaa vaikka minkälaisilla kesäkumeilla.

Suomi tyresin W106 itsellä tuossa käytössä.

Laissez
01.11.2020, 02.42
Onkohan tämä Marathon Winter PLUS sama kuin tuo vanha Marathon Winter? Vai onko tämä parannettu versio pistosuojauksen ja muun osalta verrattuna ketjussa puhuttuun Marathon Winteriin?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/30177/fkhqs/Schwalbe-Marathon-Winter-Plus-nastarengas-42-622-28-x-1-6
(https://www.verkkokauppa.com/fi/product/30177/fkhqs/Schwalbe-Marathon-Winter-Plus-nastarengas-42-622-28-x-1-6)

E:
Kaivoin wayback machinella Schwalben sivustot ja löysin sieltä vanhat marathon winterit. Taitaa ongelma olleen lähtöisin lähinnä tuosta vanhasta mallista ja tässä uudessa Plus versiossa ainakin parempi pistosuojaus.

https://web.archive.org/web/20161025054611/http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html

https://i.ylilauta.org/aioiu.jpg

TERU
01.11.2020, 05.10
Valmistajan tiedoista perus marawinter pois ja nyt tuo plus sen tilalle, on taittu vähän uudistaa. Kunhan tuo nastan läpitulo olis myös eliminoitu, näillä kolmevitosilla jatkan kunhan tarveta.
https://www.schwalbe.com/en/Winter

Firlefanz
01.11.2020, 10.04
Marathon Winter Plussan ja vanhan Marathon Winterin erot olivat foorumilla esillä viikko sitten, tosin toisessa ketjussa (jonka otsikossa ei puhuttu nastoista mitään:rolleyes:).

Pistosuojaus tosiaan parani Schwalben luokituksessa hyvästä eli nelosesta (Race Guard) parhaaseen eli seiskaan (Smart Guard), mutta muusta ei ainakaan kerrottu. En siis näe että nastojen läpitulon mahdollisuutta - kaikillahan ei ongelmaa ole esiintynyt - pitkäaikaisessa käytössä olisi millään lailla vähennetty.

PS Jos olisi kyse maantierenkaista, en epäröisi väittää kokeilemattakin että rullaavuus on huonontunut, mutta muutenkin jäykässä renkaassa tuskin eroa huomaa. (Painoksi ilmoitetaan sama kuin ennenkin ja kumilaatukin on pysynyt samana eli TPI ei ole muuttunut.)

Laissez
01.11.2020, 14.00
Marathon Winter Plussan ja vanhan Marathon Winterin erot olivat foorumilla esillä viikko sitten, tosin toisessa ketjussa (jonka otsikossa ei puhuttu nastoista mitään:rolleyes:).

Olisiko linkata tätä ketjua? Olisi mukava lukaista läpi kokemuksista. Luulisi että tuo pistosuojan parannus tullut juurikin sen takia, että niin monella tullut nastat läpi ja puhkoneet sisärenkaita ja olivat kuunnelleet palautetta tästä.

TERU
01.11.2020, 14.09
Runsaasta palstalla roikkumisesta huolimatta tuo jäänyt huomaamatta, luen tuon myös mielelläni.

Firlefanz
01.11.2020, 21.01
@TERU

Käytä, veteraani, hakua - niin takuulla hämmästyt:rolleyes:

@Laissez

Käsitykseni perustui ensisijaisesti siihen että jos mainitsemaasi nastaongelma olisi taaksejäänyttä elämää, Schwalbe olisi sillä kehuskellut - mutta tarkemmin ajatellen saatoin olla väärässäkin eli parannuksella kehuminen olisi tarkoittanut että Schwalbe olisi myöntänyt että tuotteessa oli perustava laatua oleva vika:rolleyes:

RaceGuardissa pistosuoja muodostuu kahdesta nailonkerroksesta, SmartGuardissa ensisijaisesti pistosuojamateriaalin paksuudesta ("5 mm hochelastischer Spezialkautschuk"). Voihan se toimiakin eli nasta ei ehdi painua renkaan läpi ennen kuin se irtoaa tms.

Olisi kiva nähdä poikkileikkauskuva todellisesta renkaasta. https://www.schwalbetires.com/BENCHMARK-OF-PUNCTURE-PROTECTION ei kerro miten nastat asettuvat.

JanneKii
02.11.2020, 19.00
Itsellä ollut eturenkaana Scwalben maraton, 2 talvea. Ei ole vielä nastoja irronnut, mutta todella moni työkaveri on sanonut että kyllä ne irti lähtee. Pistinkin nyt itselle Suomi Tyresin Routa-renkaat, samalainen kuvio näytti olevan kuin Continentalin kumissa - hintakin täysin sama, niin kyllähän sitä kotimaista pitää tuossa kohtaa suosia. Oli vielä Tubeless Ready (ja näytti että sain jopa ilmat pysymään) ja muut ei ole, joten kyllä tuo Suomi Tyresin rengas noista on sinällään paras hinta/laatusuhteeltaan. Nastat ovat noissa kuulemma pysynyt myös todella hyvin paikoillaan.

Saatavuus vain ilmeisesti tuntuu olevan hiukan vaikeahko?

TERU
03.11.2020, 08.26
Renkaat on tapana ajaa ihan loppuun, marawintterin heikko kohta ollut nastan läpitulo kudoksesta, reikä ku lävistäjällä paperiin, nyt kun nastakausi lähestyy hommasin kevyttä kapeaa pistosujanauhaa, jolla juuri tuota yritän eliminoida, koetuloksia ei aivan pian ole julkaistavaksi.
Rengas on 240 nastainen kolmevitonen, monta talvea jo takana. Eipä silti, sliksikausi näyttää ennusteiden mukaan jatkuvan. Niin tuo naha on
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63384/gkbkv/Zefal-Z-liner-pistosuojausnauha

TERU
03.11.2020, 09.57
"@TERU

Käytä, veteraani, hakua - niin takuulla hämmästyt"

Totta vieköön, joka kerta kun yritän käyttää hakua, huomaan oman osaamattomuuteni, mutta sitä en hämmästy!

Firlefanz
03.11.2020, 10.30
"Käytä hakua" oli tietysti vanha vitsi. Mutta jos haun rajoittaa "Renkaat"-osastoon ja hakee viimeisen kahden viikon ajalta, voisi osaamattomampikin jotain löytää.

Hämmästyksen saatoin luvata varmaksi sen takia että kirjoitit itse kyseiseen ketjuun ja mitä ilmeisimmin luit myös.

PS Ainoa syy miksi en heittänyt vitsiksi "Taitaa dementia ruveta vaivaamaan?" tjms oli se että itsekin olin unohtanut mitä olin kaksi vuotta sitten aiheesta lukenut ja kirjoittanut.

PPS Kestän kyllä jotenkin sen että veteraani on laiska ja viitsimätön ja odottaa palvelua, mutta se oli jo vähän liikaa ettei veteraanille ollut täysin selvää että jos puheenaolevassa ketjussa olisi ollut jotain lisätietoa, asiaa tai faktaa jota en tässä maininnut, olisi samperi soikoon vähintäänkin laittanut sen penteleen suoran linkin:rolleyes:

TERU
03.11.2020, 14.41
Lötkön vetelä nisäkäs, lainaus Linkolalta, niveljalkainen nilviäinen, omaa itseironiaa, nuo kuvailee omaa veteraaninimimerkkiä.

Ymmärsin huumoriksi ja tavoittelin sitä myös, mutta kun pilke silmäkulmassa tai virne suupielessä ei näy tällä välineellä.