PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan ajoasento-ongelma

Sivut : [1] 2 3

Coolhand
09.08.2010, 13.34
Tervehdys kaikki.

Hankin tuossa jokin aika sitten Focus Mares Comp -cyclocrossarin ja oon ajanut sillä nyt viitisensataa kilometriä. Alusta asti ongelmana ovat olleet kipeytyvät yläselkä ja hartiat. Olen laskenut satulaa, katsonut vatupassilla, että se on suorassa ja siirrellyt sitä edestakaisin etsiessäni oikeaa kohtaa. Alan tottua ajoasentoon, mutta hartiakivut eivät hellitä. Nyt viimeisimpänä kipeytyivät kyynärpääni.

Voisiko ongelmaani auttaa stemmin kääntäminen, niin että tanko nousisi vähän ylemmäs? Eli kannattaisiko minun yrittää muuttaa ajoasentoa vähän takaisin siihen suuntaan mihin markettihybridilläni ajellessani totuin ja sitten ehkä myöhemmin laskea tankoa takaisin? Vai jatkanko nykyasennolla ajamista kivuista välittämättä uskoen ja toivoen, että kyllä kroppa jossain vaiheessa tottuu ajoasentoon ja ehkä ne yläselän ja hartioiden lihaksetkin aikanaan vahvistuvat?

Pakkeli
09.08.2010, 15.24
olen aloittelija itsekin, mutta paljonko sulla on korkeuseroa satulan ja stongan välillä?

TERU
09.08.2010, 15.43
Hae satulalle ensin oikea paikka jalkojesi pituuden mukaan luotilankaa apuna käyttäen. Pane se vaakasuoraan ja suosituskorkeudelle n. 0,885x haaramitta keskiön keskeltä satulan pintaan. Sitten voi ryhtyä miettimään ohjaustangon korkeutta ja etäisyyttä. Aluksi tanko voi olla vain jonkun sentin alle satulatason, myöhemmin varmaan lasket sitä alemmas. Etäisyys onkin jo vähän hankalampi suositella. Monesti vakiona on sentin pari liian pitkä stemmi, sen vaihtaminen lyhyempään voisi olla vaivoja vähentävä. Ajamasi matka on vielä lyhyt, kilometrien kertyessä säädöt löytävät paikkansa ja ajosta pääsee nauttimaan.

hannupulkkinen
09.08.2010, 17.42
Hartiat ja niskat kipeytyvät alussa ja alaselkä myös.
Oikeiden säätöjen lisäksi:
Ajatko kädet suorana ja kyynärpäät lukossa?
Venytteletkö?
Teetkö mitään treeniä ylävartalolle!
Suosittelen kahvakuulia.

Coolhand
09.08.2010, 18.45
Korkeuseroa satulalla ja stongalla on n. 6 cm.

En aja kädet suorina vaan aina vähän kyynärpäästä joustaen. Ala-asennosta en ole pystynyt ajamaan kuin ehkä noin kilometrin pätkiä kerrallaan. Käytännössä pidän käsiä koko ajan jarrukahvojen päällä. Alaselkä mulla ei ole kipeytynyt ollenkaan.

Oon yrittäny muistaa vähän verrytellä selkää ja hartioita lenkkien puolivälissä oikein pysähtymällä pyörittelemään käsiä ja olkapäitä ja muutenkin. Kotona venyttelen myös. Mitään varsinaista treeniä en kyllä ole selälle tehnyt.

Pitääkin vielä tarkistaa satulan korkeus tuon TERUn ohjeen mukaisesti.

Coolhand
09.08.2010, 18.54
Nopean mittauksen perusteella mulla on satula pari senttiä liian alhaalla. Mutta olettaisin, että sen nostaminen pahentaisi hartiakipuja entisestään.

Vecculiko
09.08.2010, 19.51
Eipä kannata vielä huolestua noilla kilometreillä. Itsellä meni viime kesä ajoasennon hakemisessa. Kolotuksia ja puutumista oli alaselässä ja ylävartalossa. Menee jonkin aikaa ennenkuin vartalo tottuu.

Kaikenlaista kokeilin. Loppujen lopuksi itselle paras ajoasento taitaa olla aika tavalla oppikirjojen mukaan säädetty. Satulan korkeus siten, että jalka vähän koukussa polkimen ala-asennossa, kengät kärjellä yltää maahan, mutta ei koko jalkapohja. Sitten satulan paikka suhteessa polkimiin, ohjeet löytyy googlella hakemalla. Vaakaputken + stemmin pituus myös ohjekirjan mukaan siten, että yläotteella vanteen keskiosa peittyy stongan alle kun katsoo alas. Nyt pystyy jo ajamaan yli 100km päivälenkkejä ilman mitään kolotuksia.

Pakkeli
09.08.2010, 23.18
Mä aloitin harrastuksen keväällä niin, että stonga oli samalla korkeudella kuin satula. Nyt eroa on noin 4,5cm.

Toki tässäkin neuvotut muut perusasiat pitää olla kunnossa: satulan korkeus, -asento ja -etäisyys.

Oatmeal Stout
10.08.2010, 12.33
Mutta olettaisin, että sen nostaminen pahentaisi hartiakipuja entisestään.
Olettaisin, ettei välttämättä käy kuten oletat.

Coolhand
10.08.2010, 14.55
Ilmeisesti pyöräni stongan nostoon ei ole muuta helppoa (lisäosia vaatimatonta) tapaa, kuin stemmin kääntö: http://www.eurocycles.ie/app_user_files/image/products/original/07d4_marecomp3.jpg

Aion nyt nostaa satulaa sen pari senttiä, että se on suosituskorkeudella ja kääntää stemmin, niin että stongakin nousee sen muutaman (?) sentin. Huomenna selkä voisi olla taas siinä kunnossa, että voisi kokeilla lenkkiä. Mutta nyt rautakauppaan hakemaan kuusiokoloavainta, kun ohjainlaakerin, vai mikä lie onkaan, ruuvi ei aukeakaan samalla avaimella kuin muut ruuvit.

EKH
10.08.2010, 16.08
Hankin tuossa jokin aika sitten Focus Mares Comp -cyclocrossarin ja oon ajanut sillä nyt viitisensataa kilometriä. Alusta asti ongelmana ovat olleet kipeytyvät yläselkä ja hartiat. Olen laskenut satulaa, katsonut vatupassilla, että se on suorassa ja siirrellyt sitä edestakaisin etsiessäni oikeaa kohtaa. Alan tottua ajoasentoon, mutta hartiakivut eivät hellitä. Nyt viimeisimpänä kipeytyivät kyynärpääni.

Liian pitkä ajoasento aiheutti ainakin meikäläisellä kireyttä lapojen väliin ja hartioihin. Yläselkä ja hartiaongelmat loppuivat, kun otin käyttöön lyhemmän kannattimen. Monesti myös leveämpi ohjaustanko helpottaa, itse ajan nyt 44 cm leveällä tangolla.

Ohjauskannattimen nosto ei auttanut mulla noihin hartiavaivoihin.

Ensin siis satulan paikka kuntoon pituus- ja korkeussuunnassa. Satulan kärkeä voi nostaa pari milliä ohi vaakatason jos paine tulee liikaa käsien päälle.
Sitten vain sopivan pituinen kannatin. Mielummin siis liian lyhyt kuin liian pitkä.

Coolhand
11.08.2010, 14.16
Nostin satulaa reilun sentin verran (eli suosituskorkeudelle) ja käänsin stemmin, jonka seurauksena stonga nousi pari kolme senttiä. Kävin ajamassa 40km. Viimeisen vitosen aikana alkoi taas selkä ja hartiat puutua. Nyt oon venytellyt pitkään ja hartaasti ja yläselkä on kipeä. Eli ei suoranaisesti tuo asennon muutos ainakaan heti auttanut. Tosin 35km ilman kipuja on pidempään kuin aiemmin. Selän huominen kunto kertoo taas enemmän.

Velogi
11.08.2010, 14.31
En halua pelotella mutta minusta kuulostaa kyllä siltä että jossakin muuallakin on ongelmia jos 40 km lenkillä tulee tuollaisia kipuja ja puutumisia. Oletko käynyt lääkärissä? Ettei selässä vain ole vaurioita jotka vaikuttavat hermotusten kautta käsiin ja muuallekin?

Markku Silvenius
11.08.2010, 16.32
Ajoasento pikkuisen liian pitkä? Liian pitkälläkin asennolla voi ajaa kädet koukussa, mutta yläselkä/hartiat voi piilojännittää. Alkuvaiheessa lenkillä voi tehdä olkapäiden kohotuksia - olankohautuksia tyyliin - siinä alkaa huomaamaan aikaa myöten, pystyykö ajamaan ilman hartioiden 'piilokohoamista'. Stemii lyhyemmäksi jos tarvii. Lähtökohtaisesti normimatalassa koukuista ajon asennossa tai rennossa alaotteessa tangon yläotelinja peittää etunavan taakseen. Jos etunapa näkyy linjan takaa on asento pitkänpuoleinen ja sen kestää tiettyyn rajaan jos on kovin notkea. Jos etunapa näkyy selkeästi otelinjan takaa on asento lyhyt.

Ihminen on epäsymmetrinen, toispuoleinen. Siksi lähtisin penkin korkeudessa pitkälti silmämääräisestä säädöstä johon tarvii monesti toisen apua. Siis istumaan satulaan, kantapäät polkimille ja hidasta takaperin polkemista niin että polvi suoristuu, mutta lantio ei lähde yhtään keinumaan puolelta toiselle. Tällöin se on yleensä aika passeli klossit lukittuna. Toisaalta satulan pitäisi olla aika ylhäällä, että saadaan mahdollisimman laaja lihasmassa aktivoitua poljinkierroksella eikä tyyliin polvet koko ajan koukussa about pelkillä lonkan koukistajilla puoli kierrosta. Kolmaalta satulankorkeudessa pitää huomioida jalan/jalkaterän pituuserot. Ettei homma olisi niin yksinkertaista..

TERU
11.08.2010, 17.16
Oon yrittäny muistaa vähän verrytellä selkää ja hartioita lenkkien puolivälissä oikein pysähtymällä pyörittelemään käsiä ja olkapäitä ja muutenkin. Kotona venyttelen myös. Mitään varsinaista treeniä en kyllä ole selälle tehnyt.

Minun on muistettava tehdä ENNEN liikkeelle lähtöä hartioita ja niskaa rentouttava pieni liikejakso. Lähes paikallaan juoksua siten että kädet, hartiat ja pääkin "tippuvat" rennosi alas. Jos tämän unohdan, alkaa hartiat jäykistyä lyhyehkön ajon jälkeen eivätkä rentoudu sen jälkeen helposti. Minuutti pari riittää. Välirentoutus ja loppurentoutus olisi hyvä tehdä myös, usen vaan pääsevät unohtumaan. Vaivat eivät taida riittävästi muistuttaa.

appmot
11.08.2010, 18.20
Näitä ohjeitahan voi kans kokeilla http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm.
Ei muuta pyörän päälle, vitkalaukaisimella kuva, kuva koneelle ja printteristä ulos. Helppo vertailla kulmia astelevyn avulla.
Veikkaisin tapauksessasi, että ajan myötä ongelmat loppuvat, kun kroppa tottuu.

Coolhand
13.08.2010, 16.59
Kävin polkemassa 35km vaikka selkä oli toissapäiväisestä edelleen kipeä. Verryttelin selkää tällä kertaa myös ennen lenkkiä. Eipä se paljon tuntunut auttavan, mutta mistä sitä tietää. Kyllä tuon 35km nyt pystyi ajamaan ja nyt selkä ei ole kovin kipeä, mutta huomenna aamulla sen todellisen kunnon vasta tietää.

Kokeilin myös Silveniuksen ehdottamia olkapäiden kohotuksia ajon aikana ja en huomannut että jännittäisin hartioita. Normaalissa ajoasennossani kädet jarrukahvojen päällä etunapa jää stongan taakse piiloon. Alaotteelta ajettaessa se näkyy stongan edestä.

appmotin linkki vaikuttaa testaamisen arvoiselta. Pitäis saada aikaiseksi kuvien ottaminen.

Romeo: En usko että mussa on muita rakenteellisia vikoja, kuin parinkymmenen kilon vararavintovarasto vatsan päällä. Se toki varmasti vaikuttaa selän kipeytymiseen, mutta siihen ongelmaan ei lääkäri auta. Ja aloittelija kun olen, niin 40km on mulle vielä ihan normaali lenkin pituus, ei mitenkään erityisen lyhyt.

rhubarb
15.08.2010, 20.14
Täytyy muistaa että aloittelijalla yksinkertaisesti kipeytyvät paikat jos vaikka kaksi tuntia ajaa. Näyttää siltä että neuvoilla on myös saatu hieman parannusta asiaan joten kannattanee jatkaa pientä tuunausta. Muista muuttaa aina vain vähän ja yhtä asiaa kerrallaan.

Vältä pitkiä pätkiä alaotteelta ja n. tunnin välein venyttele (tien sivussa jos ilman käsiä ajo on vielä epävarmaa). Paras "venytys" niskan ja hartioiden jännitystilan estoon ja laukaisuun on: vie kädet suorina selkäpuolelle, risti sormet, nosta ylöspäin selän takana pitäen keskivartalon suorassa.

hannupulkkinen
15.08.2010, 21.27
Vanha juttu alaselän kipeytymisestä. Takareisien ja lonkan koukistajien kireys. Lantiokori menee väärään asentoon ja painaa alaselän hermoja.
Eiku venynttelemään jalat ja koukistajat. Yleensä vaiva johtuu tottumattomuudesta ja ehkä siitä, että satula on liian takana ja matalalla tai harvemmin korkealla.

Coolhand
16.08.2010, 00.07
Alaselän kanssa ei siis mulla ole mitään ongelmia. Yläselkä (lapojen välistä) ja välillä myös hartiat ja kyynärpäät kipeytyvät. Alan uskoa, että asennossa ei ole mitään pahasti vialla. Vika on miehessä, kuten joku on noihin tageihin kauniisti asian muotoillut, ja korjaantuu ajan myötä.

hannupulkkinen
16.08.2010, 00.20
Jep! Lihaskireyksistä on kysymys myös siellä.

Virpi
18.08.2010, 11.15
Itsellä hyvin samantyyppistä ongelmaa uuden fillarin kanssa kuin aloittajalla. Olen kokeillut kaikenlaista säätöä mutta se mikä taisi nyt todella auttaa oli satulan nostaminen hieman pystympään. Ei tarvinnut montaa milliä nostaa satulan nokkaa kun tilanne parantui huomattavasti ja pyöräilyn ilo löytyi taas :)

Coolhand
19.08.2010, 11.45
Selkä on ollut nyt viime päivät siedettävässä kunnossa. Kiitos vinkkejä tarjonneille, ainakin osasta on varmasti ollut hyötyä. Pidän nyt neljän päivän taukoa pyöräilystä (4km työmatkoja lukuunottamatta), että selkä palautuisi kunnolla. Sitten on helpompi sanoa, miten paljon lenkki pahentaa kipuja, kun ei ole valmiiksi lenkille lähtiessä selkä kipeänä.

Eilen kävin puntilla tekemässä kevyttä ala- ja yläselän treeniä ja sitä olisi tarkoitus jatkaa viikoittain koko talvikauden. Jos pyrkimyksessäni onnistun, niin eiköhän selkä ole viimeistään ensi keväänä tarpeeksi vahva pitkiinkin lenkkeihin. Vielä kun saisi pidettyä jalat kunnossa talven yli :)

Velogi
19.08.2010, 12.01
Vielä kun saisi pidettyä jalat kunnossa talven yli :)

Spinningiin vaan! :)

Coolhand
19.08.2010, 18.26
Spinningiin vaan! :)
Siinä vaihtuu maisemat vähän turhan hitaasti mun makuun.

TERU
19.08.2010, 19.48

Tämän vuoksi ei käveleminenkään maistu!

Bianchirookie
06.12.2010, 22.14
Olen samaan tapaan aloittelijastatuksella ja viimekesän ajelut kipeeyttivät hartioita. Nyt olen hommannut vastuksen talviharjoitteluun, jonka kanssa olen säätöjä päässyt paremmin tekemään ja testailemaan. Vast'ikään koin ahaa elämyksen täältä löytyneen linkin avustuksella.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Itsellä tuota reppua(lue vatsaa) on liikaa ja normimiasennosta tulee väkisin käsipainoinen. Otin satulaa reilusti taakseppäin ja hieman alaspäin, jolloin käsiä säästävä tasapaino alkoi löytyä. Uskoisin, että setback on nyt n. 7cm.

hannupulkkinen
06.12.2010, 22.19
Minä ainakin olen joskus spinningissä nauttinut maisemista ja ollut kiitollinen siitä, että ne eivät ole vaihtuneet:rolleyes:

mteebee
09.01.2011, 21.23
Onko kukaan löytänyt syytä kyynärpään kipeytymiseen? Allekirjoittaneella vaivasi koko viime kesän ja nyt 10min trainerilla riitti kipujen alkamiseen.
En aja käsivarret lukossa vaan vähän koukussa ja vaihdan otetta, mutta silti kivut saapuu. Kokeilin säätää stongan asentoa, aluksi tuntui tepsivän mutta 10min ja kipuilu jatkui. Maastofillarilla ajaessa ei ole mitään ongelmia, yksi mahdollinen tekijä vois olla 420mm levyinen stonga, vaikka ei se tunnu erityisen kapealta.

rhubarb
09.01.2011, 21.30
Onko kukaan löytänyt syytä kyynärpään kipeytymiseen?

Mikä ote vaiko kaikki?

J T K
09.01.2011, 23.29
Kuulostaa tuo tanko kapealta, kokeile ihmeessä leveämpää?

Risto Koivunen
10.01.2011, 17.07
yksi mahdollinen tekijä vois olla 420mm levyinen stonga, vaikka ei se tunnu erityisen kapealta.

Paljonko on ajajalla leveyttä hartioiden kohdalta?

rhubarb
10.01.2011, 17.24
Oikeaa leveyttä voi arvioida: pyörän päällä seisoessa koukista kädet niin että nyrkit tulevat mahdollisimman lähelle olkapäitä (jotta saat nyrkit olkapäiden leveydelle) ja sitten suorista käsivarret. Stongan otteen pitäisi olla suurinpiirtein tuon levyinen…

mteebee
12.01.2011, 21.23
Aika haasteellista yrittää mittailla kroppaa ja asentoja, rhubarbin ohjeiden mukaan testailin ja sinne 45cm tienoille meni.
Ohjeiden ja parin koeajon jälkeen hankin tuon ensimmäisen katupyörän ja aina sen ohjaamo on tuntunut pitkältä. 183cm pituutta, harus 87cm. Fillarin t-t mitta 560mm ja stemmi 90mm. Jotenkin tuntuu nyt yli 3tkm myöhemmin että t-t sais olla 540mm ja stemmi 110mm. Ehkä olen tottunut liikaa maastopyörän geometriaan.

rahi
19.07.2011, 16.34
Mikähän on kun ostin käytetyn maantiepyörän joka on about omissa mitoissa (niin hyvin kuin eri valmistajien geometriat osuu competitive cyclist mittoihin). Sitten laitoin penkkiä aavistuksen taaemmas ja ylemmäs, ehkä 2cm molempia. Vielä ei mitään ihmeellistä.

Eilen laitoin sitten lukkopolkimet ja klossit kiinni ja heitin lyhyen testilenkin 5km. Tänään sitten selkä on helvetin kipeä keskeltä, kylkiluiden alaosan tietämiltä fileet rangan ympäriltä.

Missä järjestyksessä tätä rimpulaa pitää sitten säätää? klossit ensin, sitten satula KOPSilla?

Keskiäkäinen lohjalainen
19.07.2011, 19.42
Mikähän on kun ostin käytetyn maantiepyörän joka on about omissa mitoissa (niin hyvin kuin eri valmistajien geometriat osuu competitive cyclist mittoihin). Sitten laitoin penkkiä aavistuksen taaemmas ja ylemmäs, ehkä 2cm molempia. Vielä ei mitään ihmeellistä.

2 senttiä satulan paikassa on jo aika paljon.

Eilen laitoin sitten lukkopolkimet ja klossit kiinni ja heitin lyhyen testilenkin 5km. Tänään sitten selkä on helvetin kipeä keskeltä, kylkiluiden alaosan tietämiltä fileet rangan ympäriltä.

Aika uskomatonta, että väärä ajoasento voisi aiheuttaa tuollaista tuskaa viiden kilsan lenkillä. Ajelehan niillä klosseilla nyt vähän pidempikin lenkki, jotta totut niihin. Jos selkä kipeytyy edelleen, jatketaan säätöä.

Säätämisestä puheenollen, satulan paikka on se, mistä aloitetaan. Onhan pituussuuntainen paikka jo tsekattu luotilangalla silleen, että polvilumpion sisäpinnan kohta on tasan polkimen akselin yläpuolella kun kampi osoittaa suoraan eteenpäin?

rahi
19.07.2011, 22.30
2 senttiä satulan paikassa on jo aika paljon.

Aika uskomatonta, että väärä ajoasento voisi aiheuttaa tuollaista tuskaa viiden kilsan lenkillä. Ajelehan niillä klosseilla nyt vähän pidempikin lenkki, jotta totut niihin. Jos selkä kipeytyy edelleen, jatketaan säätöä.

Säätämisestä puheenollen, satulan paikka on se, mistä aloitetaan. Onhan pituussuuntainen paikka jo tsekattu luotilangalla silleen, että polvilumpion sisäpinnan kohta on tasan polkimen akselin yläpuolella kun kampi osoittaa suoraan eteenpäin?

Klossit oli sitten kanssa pari senttiä liian takana ja lenkki maistui jo paremmin tänään. 20km jälkeen alkoi vaan sitten oikeaan reiteen, oikealle sivulle polven yläpuolelle kivistämään ja saman puolen alaselkään ?!

rahi
20.07.2011, 21.25
Jatkan monologia.

Tänään vedin 32km mutta huomasin että istun/valun penkin etureunassa ja tekee mieli kokoajan nojata pystymässä, eli nousta kahvoilta pitämään hieman ylempää tangon mutkista.

Kuitenkin satulan kärjestä tankoon mitta ja luotilanka penkin kanssa on kunnossa. Missä vika?

JayJ
20.07.2011, 21.55
Onko satula vaakatasossa? Jos ei, niin säädä vatupassilla suoraksi ja aja uusi testilenkki.

rahi
20.07.2011, 22.03
Onko satula vaakatasossa? Jos ei, niin säädä vatupassilla suoraksi ja aja uusi testilenkki.

Kyllä mä sen olen omasta mielestäni säätänyt mutta siinä on sellainen ura takaosassa joten sen vatupassin asettaminen ja satulan suoraan saaminen on haastavaa.

di luca
20.07.2011, 22.21
Klossit oli sitten kanssa pari senttiä liian takana ja lenkki maistui jo paremmin tänään. 20km jälkeen alkoi vaan sitten oikeaan reiteen, oikealle sivulle polven yläpuolelle kivistämään ja saman puolen alaselkään ?!
Minä pidän klossit ihan takana ja satulan nokka voi olla myös HIEMAN ylöskin, jos silloin takana isuinosa on tasassa. Toimii ainakin minulla.

kuovipolku
20.07.2011, 23.54
Kyllä mä sen olen omasta mielestäni säätänyt mutta siinä on sellainen ura takaosassa joten sen vatupassin asettaminen ja satulan suoraan saaminen on haastavaa.

Minua neuvottiin laittamaan kirja tms satulalle ja jos kirja on vaaterissa, satulakin on.

Damag3
03.08.2011, 09.03
Lainaan ketjua, kun itsellänikin on ongelmana tuo ajo-asento, tai lähinnä siis kipeytyvä alaselkä. Poljen Peugeot P6:lla hienoina päivinä n. 12km töihin. Aamuisin menee ihan jees (selkä pikkaisen "väsyneen" oloinen lenkin jälkeen) mutta sitten iltapäivällä kotiin tullessa alaselkä on jo todella juntturassa, eikä perättäisinä päivinä oikein viitsi lähteä polkemaankaan.

Olen satulan säätänyt vatupassilla suoraan, ja katsonut narun ja painon avulla että se on oikealla korkeudella polkimiin nähden. Runko on hemmetin iso, mutta niin kai pitää ollakin tällaiselle 190cm miehelle. Vaakaputki 60cm ja pystyputki 58cm.

Haluaisin nostaa ohjaustankoa korkeammalle, mutta putkessa ei riitä varaa, ja itse stemmi, jos olen oikein käsittänyt, on ko. pyörässä sen putken kanssa yhtenäinen kappale, joten sitäkään ei voi vaihtaa vaihtamatta itse putkea.

http://i.imgur.com/QUMU9.jpg

Tuossa tuo kulma on tosiaan alaspäin vievä, joten mietin, saisko sitä ajo-asentoa korjattua paremmaksi jos vaihtais stemmin sellaiseen, joka olisi snadisti ylöspäin kaareva, eikä alaspäin kuten se nyt on? Mutta täytyykö siinä tapauksessa vaihtaa koko hässäkkä? Ja löytyykö mistään edes vastaavan paksuista putkea joka sopii tuohon?

Edit: Tässä olis kuva samanlaisesta pyörästä, jossa näkyy tosi hyvin tuo stemmi ja sen kulma. http://velospace.org/node/4133

El-Carpaso
03.08.2011, 14.37
Ajoasennon hakeminen etenkin satulan kanssa on aina vähän säätämistä ja vaatii aikaa sekä tesmailua.

Kannattaa kiinnittää huomiota lantion asentoon polkiessa etenkin jos runko on pitkä (kuullostaa kyllä tosi pitkältä teikäläiselle mut se on noissa vanhoissa rungoissa vissiin vähän eri juttu). Eli vähän avaat lantion kulmaa niin, että selkä on suoremmassa. Liian mutkalla oleva selkä venyttää alaselän lihaksistoa ja aihettaa kipua pitemmillä lenkeillä. Venyttely auttaa myös.

Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on kadenssi. Eli pidä se vähintään 80. Mielellään 90-100 välissä. Itsellä vetää selkä vieläkin juntturaan samantien jos annan kadenssin laskea alle 90 ja alan runnomaan liikaa. Asento kärsii ja rupeaa herkästi käyttämään selkälihaksia liikaa polkemisessa.

Pitäisi muuten omassa fillarissa laittaa satulaa ihan pikkasen etukenoon, jos lantion kulman ylläpito helpottuisi.

Jaristokraatti
03.08.2011, 17.24

Käyt ensin kirjastossa hakemassa kovakantisen kirjan, laitat sen satulalle ja sitten vatupassin päälle...

Laerppi
08.08.2011, 13.41
Itsellä kipeytyi alaselkä ekalla lenkillä niin paljon, että oli mahdoton istua satulassa. Kolmannella ja neljännellä lenkillä menin yli 100km ilman mitään kipuja vaikka olin laskenut ohjaustankoakin useamman sentin eli itsellä kyseessä oli tottumusen puute.

Halloo halloo
14.08.2011, 17.46
Aloittelija näissä piireissä, jo lyhyillä lenkeillä alaselässä tuntui. Nyt säädin luotilangan kanssa satulan more or less kohdalleen. El-Carpason neuvot ylhäällä tuntuvat järkeviltä, täytyy tänään tarkkailla lantion asentoa.

Terun neuvo satulan korkeudesta edellisellä sivulla: ”Hae satulalle ensin oikea paikka jalkojesi pituuden mukaan luotilankaa apuna käyttäen. Pane se vaakasuoraan ja suosituskorkeudelle n. 0,885x haaramitta keskiön keskeltä satulan pintaan.” - Oletan, että mitta otetaan putkea pitkin, eikä pystysuoraan?

TERU
15.08.2011, 22.30
Oikein oletit. Ja se sitten on vain suositus, siitä hakemaan oma korkeus. Itse ajan aina noin senttiä matalammalla satulankorkeudella kuin suositus.

Halloo halloo
17.08.2011, 14.35
Olen ensiapuna nostanut toistaiseksi satulaa ylös ja siirtänyt sitä eteenpäin saadakseni ajoasennon paremmaksi, koska eturenkaan akseli näkyy aivan liikaa itseni ja tangon välistä -> stemmikauppaan. Miten stemmien pituudet menevät, senteittäin?

TERU
17.08.2011, 18.00
Satulan siirto ei ole kovin hyvä keino yrittää muuttaa ajoetäisyyttä. Satulan paikan määrittää luotilankajuttu ja siitä lopullinen hienosäätö oman ajotavan mukaan. Stemmin vaihto on parempi tapa muuttaa ajopituutta, sentin lyhyempi vaikuttaa paljon, kaksi senttiä hyvin paljon. Stemmin laskeminen "pienentää" pyörää. Satulan tuominen eteenpäin lisää painoa käsille, taakse päin vieminen vähentää. On aikamoinen hakeminen säätöjen kanssa vaikka siirrot pieniä ovatkin. Onhan pyörä oikean kokoinen?

Halloo halloo
17.08.2011, 20.14
Satulan siirto ei ole kovin hyvä keino yrittää muuttaa ajoetäisyyttä. Satulan paikan määrittää luotilankajuttu ja siitä lopullinen hienosäätö oman ajotavan mukaan. Stemmin vaihto on parempi tapa muuttaa ajopituutta, sentin lyhyempi vaikuttaa paljon, kaksi senttiä hyvin paljon. Stemmin laskeminen "pienentää" pyörää. Satulan tuominen eteenpäin lisää painoa käsille, taakse päin vieminen vähentää. On aikamoinen hakeminen säätöjen kanssa vaikka siirrot pieniä ovatkin. Onhan pyörä oikean kokoinen?

Kiitos kärsivällisestä opastuksesta.

Kyllä sen pitäisi olla oikeaa kokoa. Poikkesin Itä-Helsingin pyörähuoltoon matkalla Uutelan kierrokselle ja sain selkeitä neuvoja/kysymyksiä, mm. "Ajatko aina reppu selässä?" (täytyy kokeilla joku pätkä ilman reppua, josko alaselässä ei tuntuisi lainkaan), taidan poiketa toistekin. Ei asentoni nytkään mahdotonta ole. Palautin satulaa takaisin taaksepäin, ehkä pitäisi laskea siihen suosituskorkeuteen. Kyllähän minä luin ne ohjeet, että ensin satula kohdalleen luotilangalla ja sitten muut kohdat hiotaan, mutta kun, äh, kun on vaan joskus liian innokas. Josko nyt jaksaisi tehdä muutoksia vähä vähältä. En aivan vielä hanki lyhyempää stemmiä, kun sain ohjeen, että "se etuakselin näkymättömyys tangon takaa on vanha oppisääntö. Aja 2-3 pitkää lenkkiä ja tee sitten muutos, sitten 2-3 lenkkiä ja muutos".

Renkaan ottaminen stemmin alta laskee stemmiä ja tankoa ja näin ollen ote pitenee, eikö?

Harjoittelua tämä on vielä, erittäin nautittavaa sellaista.

TERU
17.08.2011, 22.23
"Renkaan ottaminen stemmin alta laskee stemmiä ja tankoa ja näin ollen ote pitenee, eikö?"

Ei, kun tankoa lasketaan alemmaksi, tulee ylävartalo käsien jatkoksi ja ajo-ote tuntuu lyhyemmältä. Koska pyörä on oikean kokoinen, niin oikeat säädöt kyllä löytyvät. Sentin lyhyempää stemmiä voisi alkuvaiheessa kuitenkin kokeilla. Ammattikuskitkin näyttävät menevän lyhyempiin pyöriin ja käyttävät compactitankoja, vaikka ovat pitkäraajaisia. Tanko on heillä sitten tosi matalalla. Meille harrastelijoille tanko voi olla vain muutaman sentin alle satulalinjan.

Halloo halloo
17.08.2011, 22.30
Ok, uskoisin ymmärtäväni :).
Pitää harkita renkaan tai kahden ottamista aluksi, ennen lyhyemmän stemmin hankkimista.

Edit. Satulan korkeus laitettu suosituskorkeuteen, luotilangalla mitattu tarkalleen paikoilleen. Ajelen noilla asetuksilla jonkin aikaa.

rolle72
23.08.2011, 15.01
Laitetaanpas tänne vanhaan ketjuun:

Lantiota pitäisi satulassa istuessaan kääntää hieman etuviistoon, ettei jokainen töyssy iske selkärankaan. Kuinka paljon? Jostain muistaisin lukeneeni n. 30°. Loppu eteenpäin taittuminen siis tulisi selkärangan pyöristymisestä. Tämä on oleellista siksi, että olen tällä hetkellä satulavaikeuksissa poikaosien puutumisen merkeissä ja mietin, yritänkö pitää lantiota liikaakin eteenpäin käännettynä.

rhubarb
23.08.2011, 15.25
Lantiota pitäisi satulassa istuessaan kääntää hieman etuviistoon, ettei jokainen töyssy iske selkärankaan. Kuinka paljon? Jostain muistaisin lukeneeni n. 30°. Loppu eteenpäin taittuminen siis tulisi selkärangan pyöristymisestä. Tämä on oleellista siksi, että olen tällä hetkellä satulavaikeuksissa poikaosien puutumisen merkeissä ja mietin, yritänkö pitää lantiota liikaakin eteenpäin käännettynä.

Sanoisin melkein että ongelmaa tulee jo siitä että ylipäänsä tietoisesti pitää yrittää kääntää lantiota mihinkään… takapuoli vain penkkiin ja kaarevuus tulee käsien ja hartioiden hyvästä asennosta. Erilaisia satuloita kannattaisi kokeilla, voipi ihan olla liian kapeakin.

MAS
23.08.2011, 16.51
...Kyllähän minä luin ne ohjeet, että ensin satula kohdalleen luotilangalla ja sitten muut kohdat hiotaan, mutta kun, äh, kun on vaan joskus liian innokas. Josko nyt jaksaisi tehdä muutoksia vähä vähältä. En aivan vielä hanki lyhyempää stemmiä, kun sain ohjeen, että "se etuakselin näkymättömyys tangon takaa on vanha oppisääntö. Aja 2-3 pitkää lenkkiä ja tee sitten muutos, sitten 2-3 lenkkiä ja muutos"...

Kyllä kai sitä ihan alussa voi rajumminkin säätöjä veivata jotta saa kuvaa mikä mihinkin vaikuttaa ja saapi jollakin tapaa hollille itselleen asetukset. Mutta sen jälkeen kyllä tuo vinkki "yksi muutos kerrallaan ja testiajoa riittävästi" on kyllä kullan väärtti. Aloittelijana sitä ei tahdo uskoa, että 0,5cm veivaukset johonkin suuntaan vaikuttavat niin paljon ja toisaalta se mikä alussa tuntuu oudolta ei ole välttämättä sama kuin huono.

Alla muutama muu sekalainen vinkki / ihmettely, vaikka en aiheesta liikoja tiedäkään, mutta kokemusta "säätämisestä" on senkin edestä :)
- "Pyörä väärän kokoinen" --> Ei liene murhe jos satulan ja ohjaustangon säätövarat riittävät? Toinen asia on sitten ns. estetiikka eli optimin kokoisella runkokoolla spacerien määrät, stemmin kulmat, satulatolpan näkyvän osan pituus, satulan paikat sut muut saa näyttämään "hyvältä".
- Satulan etu-taka asema luotilangalla --> Se on kyllä hyvä lähtökohta, mutta en liikaa aristelisi sen tuomista siitä taaksepäin merkittävästikin jos tuntuu painoa olevan liikaa käsillä ja polkemisen teho ei tunnu tuosta liikuttelusta kärsivän.
- Satulan korkeus --> Vielä yksilöllisempi mielestäni vs. nuo yleiset ohjearvot. Ihan kevyellä pyöräilyllä / rullimalla menee lähes mikä vaan korkeus, joten kannattaa hakea oikeaa korkeutta polkemalla reippaammin esim. lievää ylämäkeä niin että jaloissa selvä "paine" päällä. Siinä saattaa esim. huomata että kantapäät tipahtaa (luontaisesti) polkimen ala-asennossa alas jotta saa voimaa riittävästi ja jos satula tuntuikin vielä aluksi kivan korkealta kevyellä kuormalla "varvastamalla" päkiät kantapäätä alempana niin tuntuma voikin olla kovin erilainen kun on kuormaa päällä. Toinen juttu on kokeilla lyhyitäkin pätkiä korkeita kadensseja (selvästi yli 100) joka herkästi kavaltaa jos satula liian korkea kun kuski alkaa hytkymään ja pomppimaan satulan päällä eikä pyöritys tunnu ollenkaan luontevalta.
- Sitten kun satulan paikka on kohdillaan niin ohjainkannattimen / -tangon kimppuun. Sinne ei ole ainakaan itselle löytynyt niin hyviä nyrkkisääntöjä, muuta kuin vain kokeilla eri pituuksia ja korkeuksia eri otteilla eri vauhdeissa...
- Lenkkivauhdin merkitys: se mikä on mukavaa / toimivaa reippaammassa menossa saattaapi olla huonon tuntuinen hitaassa ajossa ja toistepäin. Eli testiajoon molempia mukaan ja sitten kompromisseja pohtimaan.

runttaaja
23.08.2011, 18.50
Kyseessä suora tanko mutta silti ajoasennosta kysymys:
Aiemmassa fillarissani oli mielestäni makaavampi asento mihin olin tottunut eikä se aiheuttanut kipuja tai puutumisia. Nyt uuden fillarin kanssa ajoasento tuntuu hieman pystyltä. Olen jo "pidentänyt" alkuperäistä stemmiä. Tällä hetkellä 110mm stemmi 17 asteen nousulla. Myös satulaa on siirretty hiven taakse. Edelleen tuntuu että etuolkapäät ja alaselkä väsyvät sekä kämmenet kipeytyvät. Ote on kämmenellä lähellä rannetta. Tanko on noin 5 senttiä satulaa alempana. Joutuu ikäänkuin jännittämään kroppaa ettei valahda eteenpäin tangon yli.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=4657&d=1314110009

Miltä näyttää? Kysyn nyt etukäteen neuvoa ettei tarvitse enää montaa stemmiä tilata. Jos satulaa siirtää sentin pari eteenpäin niin olisiko esim 130mm stemmi suoralla / erittäin loivalla kulmalla sopiva? Haarukan putkessa on säätövaraa kuten kuvasta näkyy.
Tangossa on 15 asteen backsweep (takamutka??) Onko sitä tarkoitus pitää vaakatasossa vai nousu / laskukulmassa ajajaan nähden? Nyt se on vaakatasossa ja mietin saattaisiko se osaltaa aiheuttaa väsymystä kämmenissä.

Raadin mielipide esiin kiitos.

Nousukahvat ovat lähdössä, ei tarvitse kommentoida.

rhubarb
23.08.2011, 19.20
Miltä näyttää? Kysyn nyt etukäteen neuvoa ettei tarvitse enää montaa stemmiä tilata. Jos satulaa siirtää sentin pari eteenpäin niin olisiko esim 130mm stemmi suoralla / erittäin loivalla kulmalla sopiva? Haarukan putkessa on säätövaraa kuten kuvasta näkyy.
Tangossa on 15 asteen backsweep (takamutka??) Onko sitä tarkoitus pitää vaakatasossa vai nousu / laskukulmassa ajajaan nähden? Nyt se on vaakatasossa ja mietin saattaisiko se osaltaa aiheuttaa väsymystä kämmenissä.

En osaa ihan tarkkaan hybridiasennosta sanoa mutta runko on aika lyhyen näköinen; en ole varma riittääkö edes 140 mm stemmi varsinkaan backsweepillä. Älä siirrä satulaa jos ei jalkojen takia tarvitse.

runttaaja
23.08.2011, 20.19
Eli tuntuma liian ahtaasta ohjaamosta näyttää siltä myös ulkopuolisen silmin.
Ohjaustanko tekee siis ensin mutkan eteen ja sitten takaisin taakse 15 asteen kulmassa. Ei siis vaikuta etäisyyteen, ainoastaan rannekulmaan. Kun tuo nykyinen 110mm stemmi on 17 asteen nousulla ja jos tilalle ottaisi 130mm suoran stemmin niin kyllähän se toisi yli 2 senttiä lisää ohjaamotilaa eikö?

Runko on lyhyehkö, netistä tilaamisen iloja. Koko on L ja ainoastaan XL oli isompana vaihtoehtona. 183cm pitkänä ei viitsinyt suurinta runkoa ottaa.

Fuuga
23.08.2011, 20.24
Olen nöösi todellakin näissä, mutta mitkä tuon rungon mitat ja omasi ovat? Itse olen 186 cm pitkä ja ajelen nishikin 22" rungolla olevalla hybridillä. Laitan nyt kuvan minäkin.

Minulla oli alunperin 130mm hieman ylös päin sojottava stemmi, jolla asento tuli liian pitkäksi ja selän sivulihakset (onko niitä takana lain?-)) tulivat kipeiksi. Vaihdoin 110mm säädettävään stemmiin, jolla 10 asteen kulmalla ajoasennosta tuli kirjanoppineiden mukainen (etukiekon napa jää stongan alle). Samalla lihaskivut hävisivät.

Eilen säädin ihan kokeellisesti stemmiä alas http://www.matasaho.net/~mixu/images/ajokuva.jpgpari napsua lisää - siis yli 10 asteeseen - ja huomaan nyt eilisen ja tämän päivän kokemuksella, että säätö ei ollut hyvä l. pienetkin napsut vaikuttavat paljon. Tuossa kuvassa stemmi on juuri säädetyssä ja vääräksi koetussa asennossa.

Jotenkin runkosi tuntuu vähän lyhykäiseltä ja ajoasento on aika pysty. Minulla penkin ja stongan korkeusero on enemmän kuin sinulla, mutta minulla penkki nousee noin ylös jos sen säätää kutajoinkin sääntöjen mukaan. Minäkin tarvitsisin ehkä pykälää isomman rungon.

Kannattaa huomata ehdottomasti oikeaoppiset ajokengät :)

rjrm
23.08.2011, 20.34
Minäkin tarvitsisin ehkä pykälää isomman rungon.

Kannattaa huomata ehdottomasti oikeaoppiset ajokengät :)

Jos olet se Fuuga, joksi epäilen, niin tarvit isomman rungon. Mielikuva isosta miehestä on jäänyt muistiin.
Nuo pyöräilykengät ovat kyllä hienot. Jos Shimano tekisi tuolla kuosilla kenkiä, menekki olisi fiximiesten keskuudessa taattu! Noihin ei taida nykyisellään saada klosseja kiinni.

RM

Halloo halloo
23.08.2011, 20.41
Kiitos MAS ja muut aiemmin neuvoneet. Neuvojen antaminen on tärkeää, neuvojen saaminen on tärkeää - hyvää pyöräilyn edistämistä. Täytyy testata vinkkejä. Tämä tuntui hyvältä ja paljastavalta neuvolta: "Toinen juttu on kokeilla lyhyitäkin pätkiä korkeita kadensseja (selvästi yli 100) joka herkästi kavaltaa jos satula liian korkea kun kuski alkaa hytkymään ja pomppimaan satulan päällä eikä pyöritys tunnu ollenkaan luontevalta"

Omaan tilanteeseen päivitystä: Suositusasetuksilla mennään, satulan tosin jätin pienoiseen etunojaan, kun tuntui hyvältä. Meno on tuntunut paremmalta, kuin aiemmilla säädöillä. Jatkan harjoituksia.

runttaaja
23.08.2011, 20.42
A
Head Angle (°)
73
73
73

73

B
Head Tube Length (mm)
92
104
135
167

C
Effective Top Tube Horizontal (mm)
525
541
555
576

D
Seat Angle (°)
73.5
73.5
73.5
73.5

E
Seat Tube Length Centre to Top (mm)

480
510
540
570

F
Chainstay Length (mm)
420
420
420
420

G
Standover Height (in)
28.7
29.5
30.7
31.8

Tossa siis boldattuna oman rungon koot. Itsellä mittaa 183, muita mittoja en nyt tähän hätään muista. Stongan yli näkee puolet etunavasta eli hiukan sillä mittasäännöllä liian lyhyt stemmi.

Fuuga
23.08.2011, 21.38
Nuo pyöräilykengät ovat kyllä hienot. Jos Shimano tekisi tuolla kuosilla kenkiä, menekki olisi fiximiesten keskuudessa taattu! Noihin ei taida nykyisellään saada klosseja kiinni.RM

Valitettavasti ei saa klosseja. Mikä olisi hienompaa kuin pukea sillkinen yöpuku päälle, heittää Reinot kiinni polkimiin ja poljeskella töihin kuulaana syysaamuna.

Halloo halloo
03.09.2011, 15.41
Päivitystä ajoasennon hakemiseen:
Otin stemmin alta metallirinkulan pois laskeakseni tankoa. Etuhaarukkaan tuli väljää, heilui hitusen emäputkessa. Ikävästä etujarrulla (levarit) jarruttaessa svaijasi. Kokeilin ottaa toisenkin rinkulan pois, svaijaus jatkui. Olikohan kyse jostain pyörän rakenteellisesta jutusta/viasta vai siitä, etten uskaltanut kiristää ruuveja tarpeeksi? Normaalisetillä ei ole mitään svaijausta.

Laitoin rinkulat takaisin, käänsin stemmin. Kokeilen tällä setupilla muutaman lenkin. Ehkä palaan takaisin perusasetuksiin, ei se mahdottomalta asennolta tunnu, mutta voisi olla parempi.

edit. Kirjoitusvirhe

Jula
03.09.2011, 16.31
Et varmaankaan osannut säätää ohjainlaakeria oikealla tavalla. Sillä ei pitäisi olla merkitystä onko spacerit ("rinkulat") stemmin ylä vai alapuolella. Katso tuosta videosta ohjeet, miten säätää ohjainlaakeri:
http://www.youtube.com/watch?v=1hQasFxElKQ

Halloo halloo
03.09.2011, 17.23
Et varmaankaan osannut säätää ohjainlaakeria oikealla tavalla. Sillä ei pitäisi olla merkitystä onko spacerit ("rinkulat") stemmin ylä vai alapuolella. Katso tuosta videosta ohjeet, miten säätää ohjainlaakeri:
http://www.youtube.com/watch?v=1hQasFxElKQ

Jotain tämän suuntaista epäilin, mutten kehdannut tunnustaa - tupelo ei itseään heti viitsi syyttää :D. Kiitos linkistä. Fiddleing jäi tekemättä. (Kokeilen silti pätkän käännetyllä stemmillä.)

häggens
06.09.2011, 15.00
Valitettavasti ei saa klosseja. Mikä olisi hienompaa kuin pukea sillkinen yöpuku päälle, heittää Reinot kiinni polkimiin ja poljeskella töihin kuulaana syysaamuna. OT: Jos löytyy rikkimenneet reiskat, niin niistä voisi ottaa pohjat pois ja tehdä ajokengän päälliset. Ensin reiskat, sitten ajokengät jalkaan ja reiskat tarranauhalla tms. ajokengän alta kiinni. Saisi osaksi hyvää "sleeper"-asustetta eli kun tiimipaitainen maantiewannebee on hollilla, niin kova kiihdytys ja hybridillä ohi. Tärkeää on nostaa selkä suoraksi ohituksen yhteydessä. Sitten nätti poistuminen vähän matkan päästä.

jory
10.09.2011, 16.03
Eipä kannata vielä huolestua noilla kilometreillä. Itsellä meni viime kesä ajoasennon hakemisessa. Kolotuksia ja puutumista oli alaselässä ja ylävartalossa. Menee jonkin aikaa ennenkuin vartalo tottuu.

Sama täällä. Itse ostin ensimmäisen maantiepyöräni kesäkuun alussa ja vasta nyt on säädöt kohdillaan, eli ihan totutellessa on mennyt tämä kesä. Kaikkea muuta olen säätänyt paitsi satulan korkeutta. Vielä viime lenkillä tuntui että ohjaustanko on liian kaukana mutta ongelma ratkesi kun poisti yhden spacerin tangosta.

Halloo halloo
13.09.2011, 19.33
Päivitystä ajoasennon hakemisessa: Käänsin stemmin takaisin yhden lenkin jälkeen, jotta ei tulisi liian suuria muutoksia. Kaksi spaceria siirretty stemmin yläpuolelle, ensin toinen, muutaman lenkin jälkeen toinen. Tuntuu yhä vain paremmalta. Saattaa tietty johtua harjaantumisestakin. Satulan säätöihin en ole koskenut. Jatkan harjoituksia.

rolle72
06.10.2011, 12.25
Alan olla siinä vaiheessa, että voisin alkaa pudotella ohjaustankoa hintsusti alaspäin eli siirtää spacereita alta ylle. Pohdinkin, onko silloin jossain vaiheessa syytä vastaavasti vaihtaa pidempään stemmiin. Ainakin oman logiikan mukaan silloin, kun ylävartalo putoaa lähemmäs vaakatasoa, hartiat siirtyvä samalla eteenpäin. Stemmejä mulla löytyy jo valmiiksi eri pituuksia, eli kokeilemallahan tuo sitten viimeistään selviää. Onko jollain tästä kuitenkin ennakkotietoa?

ppikkupe
06.10.2011, 13.03
Alan olla siinä vaiheessa, että voisin alkaa pudotella ohjaustankoa hintsusti alaspäin eli siirtää spacereita alta ylle. Pohdinkin, onko silloin jossain vaiheessa syytä vastaavasti vaihtaa pidempään stemmiin. Ainakin oman logiikan mukaan silloin, kun ylävartalo putoaa lähemmäs vaakatasoa, hartiat siirtyvä samalla eteenpäin.

Eikös geometrian mukaan ajoasento pitene jo pelkästään stemmiä laskemalla? Siinähän tanko siirtyy kauemmas satulasta.

Itsellä tosin stemmi ensin laski ja sen jälkeen piteni parilla sentillä, mutta syynä ei suoraan ollut stemmin laskeminen sinällään, vaan ihan muut tottumiseen ja ajoasennon muuttumiseen liittyvät seikat. Saatiin asentoa vähän enemmän auki. Ajoasentoa voisi tiputtaa edelleen sentillä tai kahdella, mutta nyt se edellyttäisi jyrkempää stemmiä, ja se säätö saa jäädä keväkauden puolelle. Taitaa olla enää parista viikosta kiinni, että saadaan ensilumet näille ajokeleille.

Halloo halloo
09.10.2011, 22.12
Päivitystä ajoasentoon (jotta joku myöhemmin voisi ottaa oppia minun virheistäni):
Ajoasento on tuntunut hyvälle kahden spacerin siirron jälkeen. Selkä ei kipeydy alhaalta edes useamman tunnin lenkillä. Hartiossa/niskan alaosassa tuntui 4-5h polkemisen jälkeen, mutta osa johtunee repusta, sadevaatetuksesta, raskaasta maastosta - tai sitten ajoasennosta. Satulaa olen siirtänyt aavistuksen eteenpäin, satula ei ole aivan vaaterissa, vaan nokka hieman alempana. Satula taitaa olla minulle aavistuksen liian kapea, harkinnassa Spessun satuloiden testaus.

Päivän tyhmä kysymys: Kun painun alemmaksi, niin että ranteet ovat tangolla kämmenien sijaan, niin saan huomattavan paljon tehoja jaloista. Onko tämä merkki, että pitäisi harkita CC:n hankkimista? Vai stemmin kääntämistä?

Jukka Vastaranta hakee ajoasentoa suurilla muutoksilla:
http://yle.fi/urheilu/kolumnit/polku_lontooseen/2011/10/ajoasento_2937598.html

(http://yle.fi/urheilu/kolumnit/polku_lontooseen/2011/10/ajoasento_2937598.html)13.11. Satulaa nostettu 1cm. Nyt tuntui loksahtavan paikoilleen, vaikka onkin "ohjearvojen tuolla puolen". Testaillaan vielä.

25.4.2012 Satula vaihdettu hieman leveämpään (130mm). Vaateroitu ja luotilangoitettu, korkeus = 0.885 # inseam.

30.4.2012 Yksi spacer siirretty takaisin stemmin alle. Pientä hakemista.

1.6.2012 Sentin lyhyempi stemmi (100mm), etunapa jää tangon taakse piiloon, satula 143mm, spacerit stemmin päällä. Kyl tää tästä. Muutoksia on tehty matkan varrella pientä sinne, pientä tänne, ettei nämä yhdellä kertaa ole tapahtuneet.

Edit. 2013: Lopulta päädyin alkuperäistä 2cm lyhyempään stemmin.

Lasse Malmilta
17.11.2011, 23.22
Ajattelin nöösinä pikkusen sivuta aihetta "ongelmani" kautta. (Kenties johtuu ajoasennosta..) Heinäkuusta tähän pisteeseen tullut se reiska 2tkm alle hardtaililla ja nyt kun ostin maantiesykkelin lenkkipyöräksi. Tuntuu koko ajan siltä etten saa samaa forcea tolla spessulla ku mitä lähtee hardtaililla. Sama lenkki lähes samaan aikaan hardtail vähän hitaampi. (25km n. 5min hitaampi.) Voikohan tota selittää mitenkää ajoasennolla vai olisko reidet vaan maitoa? Aika klassisesti pitäis toi ajoasento olla. 184cm jannu ajaa 20" hardtailia ja 58cm spessua.

Jake_Kona
18.11.2011, 00.02
Olen kirjoitellut aiheesta selkäpalstalla aiemmin.
Kiteytys:
Mielestäni ongelmat selän kanssa eivät aina johdu ajoasennosta vaan selän heikosta kunnosta. Huom! selän heikko kunto voi olla myös "sisäistä" l. selkärangan ja ligamenttien yms. rakenteellista vajautta. Kun hivenaineiden ja vitamiinien saanti on kunnossa on selkäkin kunnossa
Tässä suora laina toisen palstan kirjoituksestani. Selkä on tärkeä ja selkäsärky "pain in the selkä"

Itselläni oli aikoinaan selkä todella kipeä, skoliosis ( kirjoitusasu voi tökkiä) l. kieroutunut selkäranka. Pitkällä lenkillä joskus alaselän lihaksissa tuntuu laaja-alaista pistelyä niinkuin lihas repeilesi. siihen auttaa selän suoristus tauolla.

Varsinaiseen aiheeseeni:

Olen huomannut kaikkein tehokkaimman konstin selkäsärkyjen hoitoon, jotka johtuvat issiaksesta, olevan pienet muutokset kaikissa pukeutumiseen, istumiseen ja lepoon liittyvissä asioissa. Oli hankalasti sanottu mutta kiteytän.

Istuimet:
Selkä tarvitsee lepoa. Jos istuimen alaselkäosa on kovera se on huono, koska selkälihakset koskettavat ensin selkänojaa ja selkäranka jää tuetta. Eli mahdollisuus liikkua taaksepäin mahdollista. Ratkaisuna lepolasse jossa suora tai kupera selkäosa. Paras ratkaisu istuimeksi on Säkkituoli. Kyllä, pitää selän lämpimänä ja muovautuu täydellisesti tukemaan selkää. Jos tuntuu hassulta kun iso mies istuu säkkituolissa, niin selkäsi ei ole tarpeeksi kipeä! Auton istuimen korjaus on hankalampaa.

Pukeutuminen:
Pidä jalat lämpimänä. Selkää särkee enemmän kun jalat kylmät. Pidä aina alaselkä suojattuna
Pukeudu rentoihin housuihin, esim verkkarit, koska vyölliset ja kireät ( vyöteröstä) housut painavat selkälihaksia eivätkä tue selkärankakohtaa. Sama vaikutus kuin suurella osalla markkinoiden koverista tuoleista.

Ruokavalio:
Itselläni tomaatti ja kaikki sitrushedelmät ( myös sitruslimsat) sekä tuliset mausteet ovat pahentaneet selän kuntoa.

MANGNESIUM + KALKKI + D-VITAMIINI!!! Näillä pysyy kroppa ja lihakset kunnossa.

10 vuotta sitten kärsin issiaksesta skolioosista ja loputtomista krampeista. Sen jälkeen kun otin tämän kuurin käyttöön en ole kertaakaan kärsinyt selän kipeydestä!
Ja voin jossain määrin syödä tomaatteja ja sitruksia. Lisäksi selkä kestää nykyisin vaikka mitä. Lapioimisen, pyöräilyn, kylmää, huonot istuimet, jne...

miko75
18.11.2011, 13.44
Mulla sama pyörä ja historia maastopyörästä ja hybridistä. Ensimmäisten satasten aikana ihan samoja pulmia. Ajaessa ei kylläkään satu, mutta muuten haittaa elämää. Kyllä se siitä loppui sitten ajan kanssa.

Nyt on ihan vastaavia ongelmia, kun olen talveksi siirtymässä maastopyöräilyyn. Taas kipeytyy selkä.

Taitaa olla tottumiskysymys.

Apupyörät
23.04.2012, 20.45
Nostetaas vanhaa ketjua. Nyt on tullut huimat 100km uudella cc:llä. PERSE on niin helvetin kipeä kun istahtaa satulalle, persluut vai mitkä lie molemmin puolen persettä :) Mikä avuksi? Jalassa on ollut pyöräilyalushousut eli pehmustetta on ollut. Ei kärsi istua juuri ollenkaan satulan päällä. Tuolilla istuminen ei ole ongelma yhtään. Muuten on kyl ollut tosi mukava fillaroida, mutta nyt ei kiinnosta kun perse ei kestä.

appmot
23.04.2012, 21.00
Nostetaas vanhaa ketjua. Nyt on tullut huimat 100km uudella cc:llä. PERSE on niin helvetin kipeä kun istahtaa satulalle, persluut vai mitkä lie molemmin puolen persettä :) Mikä avuksi? Jalassa on ollut pyöräilyalushousut eli pehmustetta on ollut. Ei kärsi istua juuri ollenkaan satulan päällä. Tuolilla istuminen ei ole ongelma yhtään. Muuten on kyl ollut tosi mukava fillaroida, mutta nyt ei kiinnosta kun perse ei kestä.
Ei hätää! Siihen kyllä tottuu, kun takamus "kovettuu". Aluksi vaan rauhallisesti ja lyhyitä lenkkejä. Voit olla tyytyväinen, jos vain istuinluiden kohdalta kipeä. Voisi olla kipeä pehmytkudoksen alueelta, tai sitten munat puutua. Ei välttämättä kannata totutella....

milan1
24.04.2012, 12.28
Ei hätää! Siihen kyllä tottuu, kun takamus "kovettuu". Aluksi vaan rauhallisesti ja lyhyitä lenkkejä. Voit olla tyytyväinen, jos vain istuinluiden kohdalta kipeä. Voisi olla kipeä pehmytkudoksen alueelta, tai sitten munat puutua. Ei välttämättä kannata totutella....

Juurikin näin. Eli pidä vaikka pari välipäivää ja sit pikku lenkkiä hiljalleen niin paikat tottuu.

frp
24.04.2012, 14.56
Lainataan ketjua myöskin. Uutta ja ensimmäistä maantiepyörää säätelen kohdalleen itse, vaikka olenkin kyllä myöhemmin menossa ammattilaisen pakeille asiasta. Perusmitat 177/85cm. Paljonkohan tuon satulan kärjen ja keskiön keskipisteen vaakaetäisyys pitäisi suurinpiirtein olla? Aikoinaan tehty competitive cyclist antoi 6cm. Pyörässä kuitenkin tuo mitta on 7cm tehtaalta tullessa kun satula oli keskiasetuksessa. Eli valovuoden kauempana. Siirsin nyt 6cm kohdalle, mutta näyttää heti hölmöltä kun on säätöalueen reunan lähellä satula. Vai pitäisikö se sillä polvi polkimen akselin päällä säännöllä hakea kohdalleen?

Highlander
24.04.2012, 15.54
Vai pitäisikö se sillä polvi polkimen akselin päällä säännöllä hakea kohdalleen?Pitäisi - se on se oikea lähtökohta. Sitten kun on ajanut jonkin verran, niin voi säätää siitä sitten. Polvet voivat ilmoitella asiasta jos on kovin pielessä. Pyörän mallikin ja omat tottumukset vaikuttaa tietysti jonkun verran. Mulla on sekä maantiepyörässä ja sinkulassa mitoitus sellainen, että polvikulma on melko pitkä kun taas maasturissa tykkään olla enemmän "keskiön päällä". Jos kuitenkin satula on kiskojen mitta-asteikon jommassa kummassa päässä ja ylikin niin voi miettiä, että onko runko ylipäätään oikean kokoinen sekä stemmi.

frp
24.04.2012, 17.07
Pitäisi - se on se oikea lähtökohta. Sitten kun on ajanut jonkin verran, niin voi säätää siitä sitten. Polvet voivat ilmoitella asiasta jos on kovin pielessä. Pyörän mallikin ja omat tottumukset vaikuttaa tietysti jonkun verran. Mulla on sekä maantiepyörässä ja sinkulassa mitoitus sellainen, että polvikulma on melko pitkä kun taas maasturissa tykkään olla enemmän "keskiön päällä". Jos kuitenkin satula on kiskojen mitta-asteikon jommassa kummassa päässä ja ylikin niin voi miettiä, että onko runko ylipäätään oikean kokoinen sekä stemmi.

Kiitokset. Täytyypä säätää polvimallilla. Ei se säätö nyt vielä reunassa ole vaan 1cm keskeltä ja vajaa toinen mokoma jäljellä. Tajusinpa nyt miksi Rosen mitta on 57 vaikka yläputken mitta onkin vain 56. Taitaa satuputken kulman muutos tuoda vähän pituutta lisää myös. No joka tapauksessa pituuden pitäisi olla kohdillaan, koska laskennallisten arvojen mukaan pitäisi olla yläputkea 55,5cm ja 11,5cm stemmi ja nyt on vain 56cm + 10cm (+ 1cm ??) eli tuosta satulan lopullisesta säädöstä riippuen voi ehkä edelleen tarvita pidemmän stemmin (päätän sitten kun ammattilaisen kanssa katottu asento). Ajoasento on kyllä etupyörän keskiön näkymis -ohjeidenkin mukaan vielä enemminkin lyhyt kuin pitkä. Olen siis tarkoituksella valinnut 55 - 57 kokojen väliin langenneesta mitoituksesta sen isomman koon kun ajoasennon on tarkoitus olla aika korkea ilman kauheaa spacer määrää. 4cm spacereita on silti vielä eli varaa pudottaa kun hommaan tottuu.

Tämä kyseinen säätö nousi siis tapetille siksi että vanhassa "ei ikinä säädetty" hybriiiidissä oli saddle setback vaivainen 4cm niin "hiukan" tuntui oudolta kun alkoi tuota maantiepyörää testailemaan 7cm setbackillä.

hannupulkkinen
24.04.2012, 20.08
Runko on liian lyhyt, jos oikein asennettu satula ei ole noin kirkojen keskellä. Sentti sinne tai tänne ei haittaa.
Minä ajattelen, että reiden pituus on aika tärkeä mitta pyörää valitessa. Se kun vaikuttaa kaikkeen. Harva valmistaja ilmoittaa tuon satulan setbackin, joka on keskiön keskeltä pystysuoran viivan ja satulaputken keskikohdan välinen etäisyys.

Minulle kävsi monessä pyörässä L koko tai 56 koko, mutta tuo setbäckki vaatii XL tai 57-58 ja vaakaputkella sama mitta.
Olen 186 senttinen ja jalkoväli on 89 senttiä

Oatmeal Stout
25.04.2012, 11.21
Harva valmistaja ilmoittaa tuon satulan setbackin, joka on keskiön keskeltä pystysuoran viivan ja satulaputken keskikohdan välinen etäisyys.
Kulmat yleensä ilmoitetaan ja käsittääksen silläkin tulee toimeen, mutta satulatolpalla voi vaikuttaa paljonkin asiaan.

frp
25.04.2012, 11.37
Illalla tuli sitten katsottua ristilinjalaserilla pyörä vaakasuoraan ja luotilangalla polvilumpion takapuolen tasosta kohti polkimen keskiötä kammet vaakasuorassa. Vaimo avusti ja järjestelyt nähtyään totesi "ei tää oikeesti voi olla näin tarkkaa" :-)

Polvihan menikin jopa 2cm yli, riippuen nyt vähän mistä kohtaa mitan otti (siinä lumpion takaa jostain luunpäästä se pitäisi ottaa mutta en nyt ihan tarkkaan tiedä mistä). Ja tietysti satulassakin istumiskohta ei ole ihan eksaktia tiedettä. Hyvältä näytti ja peruutin satulan noin 1cm takas siihen asteikon keskelle ja olkoon nyt tarpeeksi tarkasti kohdallaan siihen asti kun ammattilaisen pakeille pääsee. Satula myös nousi hiukan. Tuntu toimivan töihin ajaessa ja alkaa jo jalatkin tottua tuohon isompaan setback arvoon vanha hybridin ihan väärästä asennosta. Ihmettelinkin sillä miksi teki mieli survoo persettä taaksepäin aina kun haluasi enempi voimaa polkimiin.

maudicel
25.04.2012, 13.42
Ostin itse hiljattain uuden satulan maantiepyörään ja siinä samalla mitattiin istumaluiden etäisyys.
Kun sitten asensin uuden satulan paikoilleen, käytin juuri tuota polvi-polkimen akseli mittausta ja korkeuden suhteen sisäjalka x 109%.

Olen ajanut pari satkun lenkkiä uudella satulalla ja näillä mitoituksilla ja pakko sanoa, ettei ajo voisi paremmin kulkea. Suosittelen!

Jukkis
25.04.2012, 13.44
Mulla onnistui kyllä pyörän säätäminen laakista Espoossa Sellon Pyörässä. Tuollahan saa koeajaa fillareita vapaasti, mutta ennen sitä myyjä katsoo, että pyörä on runkokooltaan sopiva ja säädöt kohdallaan just eikä vain sinnepäin. Eipä ole niihin liikkeessä tehtyihin säätöihin itse koskea :-)

Matsuma
27.04.2012, 18.09
Jos etunapa näkyy linjan takaa on asento pitkänpuoleinen ja sen kestää tiettyyn rajaan jos on kovin notkea. Jos etunapa näkyy selkeästi otelinjan takaa on asento lyhyt.

..

Voisko Markku tai joku muu suomentaa, että mitä tässä tarkoitetaan :)
On hieman sekavasti ilmaistu.

Halloo halloo
27.04.2012, 18.56
^ linja tarkoittanee tankoa. Jos eturenkaan napa näkyy tangon etupuolelta... Auttoiko?

Matsuma
27.04.2012, 20.44
^ linja tarkoittanee tankoa. Jos eturenkaan napa näkyy tangon etupuolelta... Auttoiko?

Mutta eikös tässä ole kyse siitä, että näkyykö napa tangon etu puolelta vai takapuolelta?

Torres
30.04.2012, 18.05
Itse olen nyt muutaman lenkin ajanut ensimmäisellä maantiepyörälläni ja onhan tuo ajoasento kaiken kaikkiaan melkoinen yhtälö ratkottavaksi. Nyrkkisäännöt + perstuntuma ei tuonut hyvää lopputulosta, joten syötin mittani competitive cyclistiin ja niiden arvojen pohjalta säädin pyöräni uudelleen. Satula nousi selvästi, noin kaksi senttiä ja stemmin käänsin takaisin alas. Setback on nyt jopa hieman enemmän, kuin suositeltu, mutta edemmäksikään en halua laittaa, koska painojakauma menee silloin jo liiaksi eteen. Polvi on riittävän lähellä oppikirjakohtaa.

Stemmin kääntäminen pystyyn oli väärä ratkaisu. Entisestään aavistuksen pitkän tuntuinen ohjaamo meni vain huonompaan suuntaan, koska selän ja käsivarren kulma aukesi lisää, minkä takia hartiat ja kyynärpäät hakeutuivat herkästi lukkoon etenkin kahvoilta ajettaessa. Hätiköin muutenkin turhaan tekemään isoja muutoksia, kun nyt jo huomaa, että paljon epämukavasta asennosta ja pienistä kolotuksista johtui ihan tottumattomuudesta.

Satulan korkeus ja kohta tuntuvat nyt varsin hyviltä, mutta edelleen on hitusen sellainen tunne, että kahvoille saa kurottaa. Etäisyys satulan kärjestä tangolle nyt siinä rajoilla, onko liian kaukana ja jos jossain vaiheessa tiputan tankoa lisää, niin menee jo liian kauas. Eli sentin pari lyhyempi stemmi voi olla tarpeen.

Perse alkaa pikku hiljaa tottua melko kovaan ja tasaiseen satulaan(Prologo Zero), mutta hieman on puutumista havaittavissa etuveitikassa. Ei toki läheskään samanlaista vaivaa, kuin vanhan hybridin satulassa, joka oli liian pehmea. Se tukki pehmytkudokset niin, että haarusta kivisti oikein huolella jo kolmen vartin jälkeen. Nyt ei kivistä, mutta vähän puutuu. Istuinluut toki hieman hellänä, mutta eiköhän ne siitä totu. Ajattelin laskea satulan nokkaa aavistuksen - nyt hitusen pystyssä - josko sillä helpottuisi tuo puutuminen. Muuten täytyy harkita satulan vaihtoa.

Isompi ja ainoa todellinen ongelma on oikean kämmenen sekä jalkaterien/varpaiden puutuminen. Kämmenen puutumisen tiedän johtuvan hiirikädestä, mutta eilenkin veti yhdessä ylämäessä niin pahasti lukkoon, että en meinannut saada nyrkkiä auki. Muutenkin vaikea löytää kädelle asentoa, jossa se ei puutuisi tai kivistäisi. Vasemman käden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Vaivaan on nyt hankittu Powerball. Enemmän pitäisi myös venytellä ja vetreyttää oikeaa hartiaa/lapaa, joka on kuin joutskari vasempaan verrattuna.

Tuo jalkojen puutuminen on hankalampi juttu, koska äkkisältään en ole keksinyt mitään selkeää syytä sille. Klossien pitäisi olla oikeassa kohdassa. Kenkienkään ei pitäisi olla liian kireällä, sukan liian paksu tms... Voisiko syy olla niinkin yksinkertainen, kuin notkeus ja lähinnä sen totaalinen puute? Selkälinjan jäykkyys tekee varmaan myös mukavan ajoasennon löytämisestä haastavampaa, mutta voisiko vaikuttaa myös tuohon verenkiertoon jalkoihin? Varsinkin takareidet ja pohkeetkin ovat aina ollaat todella kireät. Olen nyt yrittänyt venytellä paremmin, lihashuolto ei ole koskaan ollut raavaan punttimiehen ykkösjuttu... Noh, toivotaan että homma korjaantuu. Viime lenkilläkin piti pysähtyä verryttelemään, kun varpaita ei enää tuntenut. Ehkä vikaa on myös polkutekniikassa. Etenkin oikealla jalalla huomaan painavani liikaa päkiällä, mitä teen myös tyhmästi alkamäissä eli laitan painoa oikean jalan päälle. Tukkii varmaan kivasti verisuonia... Mutta pyöritystekniikkani on myös selvästi hieman puutteellinen.

Halloo halloo
30.04.2012, 20.49
Mutta eikös tässä ole kyse siitä, että näkyykö napa tangon etu puolelta vai takapuolelta?

Kyllä minun käsittääkseni. Jos napa näkyy tangon edestä/yläpuolelta, niin asento on pitkä, jos sen takaa/itsesi puolelta, niin lyhyt. Eräs pyöriä rakentava minulle kertoi, että tuo mittaustapa on ollut voimissaan 80-luvulla, eikä välttämättä ole täysin kurantti tänä päivänä, mutta saa siitä jotain osviittaa, etenkin jos huomattavia heittoja on. Viisaammat kertokoon lisää.

^ Torres: Itse olen huomannut jalkaterän puutumista liian kireällä olevista kengistä, ja kun on ajaessa löysännyt sopivaksi, niin vaiva on hävinnyt, mutta kuten sanoit, ei välttämättä johdu siitä.

J. Conrad
30.04.2012, 21.01
Jos napa näkyy tangon edestä/yläpuolelta, niin asento on pitkä, jos sen takaa/itsesi puolelta, niin lyhyt.

Voi olla että vappuna ei ajatus kulje, mutta eikös noi ole just toisin päin?

di luca
30.04.2012, 21.39
Just toisin päin

hkultala
01.05.2012, 02.45
Unohtakaa jo ne luotilangat:

http://sheldonbrown.com/kops.html

fiber
01.05.2012, 12.55
joten syötin mittani competitive cyclistiin ja niiden arvojen pohjalta säädin pyöräni uudelleen
Minulle CC antaa ihan kummallisia lukemia, ihan kuin olisin pari kertaluokkaa pienempi kuin olenkaan. Nyt ajossa olevien fillareiden säädöt ovat muotoutuneet ajossa pikkuhiljaa muutamien vuosien aikana. En osaa kuvitella, että voisin ajaa CC:n mitoituksella, olipa vertailukohtana "competitive fit", "Eddy fit" tai "French fit".

Esimerkiksi pyörieni satulakorkeus keskiöstä on 86 cm ja 86,5 cm, kun se CC:n mukaan pitäisi "competitive fitissä" olla 82,5-84,5 cm. Samalla tavoin eroaa mitat satulasta tankoon: etäisyys on toisessa fillarissani 62,3 cm ja toisessa 63 cm, ja CC tarjoaa 55,4-56,0 cm. Setback on 10,7 cm ja 12,0 cm, kun CC tarjoaa 7,4-7,8 cm. Omat mitat on otettu mahdollisimman huolellisesti vesivaa'an avulla.

di luca
01.05.2012, 15.21
Unohtakaa jo ne luotilangat:

http://sheldonbrown.com/kops.html

Ei kai kukaan kuvittelekaan, että luotilankapaikka on just oikea, se antaa hyvän lähtökohdan säätää satulan paikkaa, kuten myös tuon jutun lopussa sanotaan.

Markku Silvenius
02.05.2012, 16.03
Luotilankalinja on tarpeellinen. Se liitetään neutraaliin istumapaikkaan satulassa. Satulassa ajosta pitäisi mieltää 3 eri asemaa; neutraali (keskellä), kärjellä ja takaosalla istuminen. Satulan korkeus liitetään neutraaliin istumapaikkaan. Stemin pituus samoin.

Steppee
20.05.2012, 00.01
Elvytän hieman lankaa.

Missäköhän kohtaa asento on pielessä kun ei pitkienkään lenkkien jälkeen tunnu takareisissä että jotain on tullut tehtyä. Etureisissä ja pohkeissa ja muualla kyllä tuntuu tuusulanjärven kiekan jälkeen.

Penkki on mielestäni kohdillaan, sopivan korkealla ja muutenkin asento lähellä "unelmaa".

Plus
20.05.2012, 00.50
Kokeilepa laittaa satulaa taaemmaksi ja tankoa alemmaksi. Itselläni ainakin ottaa sitä enemmän takareisiin, pakaroihin ja ihan alaselän lihaksiin asti, mitä taaempana ja matalampia makaan pyörän päällä. Pyöräsi kuvasta voisi myös vähän päätellä missä mennään ajoasennon nykytilanteen suhteen...

jakroo
20.05.2012, 08.36
Mietiskelin tuota ajoasentoa hieman ku n nyt pari pv sitten ostin uuden pyörän. Ridley x-ride 2012. Pyörä on kokoa 48, liikkeessä tätä kysyin useaan otteeseen ja kuulemma sopiva koko minulle. No kyllä se toisaalta siltä näyttää kun katsoo tuolta ridley sivuilta noista mitotuksista. Pituutta kun minulla on n. 171cm. Ajoasentoa ei tullut liikkeessä katsottua ollenkaan, vaan on ilmeisimmin säädetty jollekin joka käynyt koeajamassa tai jotain. Ajaessani tuolla niin tuntuu, että yläasennossa kiinnipidettäessä tulee paljon painoa kämmenpohjiin, eli kropan paino siellä, en tiedä onko tämä normaalia? Toinen kysymys, käyristä ajattaessa tuntuu, että olisin jotenkin lähellä tankoa tai että siinä olisi jotenkin hankala olla. Nyt olen alkanut miettiä, A: että onkohan tuo pyörän koko sitten kuitenkaan oikea minulle, B: johtuuko huonosti säädetystä tai ei ollenkaan säädetystä pyörästä minulle, vai C: Johtuuko siitä, että aina ennen olen ajanut maastopyörällä, eikö minulla ole kokemusta "käyräsarvisista".

J. Conrad
20.05.2012, 09.07
Missäköhän kohtaa asento on pielessä kun ei pitkienkään lenkkien jälkeen tunnu takareisissä että jotain on tullut tehtyä. Etureisissä ja pohkeissa ja muualla kyllä tuntuu tuusulanjärven kiekan jälkeen.

Penkki on mielestäni kohdillaan, sopivan korkealla ja muutenkin asento lähellä "unelmaa".

Aja sama alaotteella, niin jo alkaa tuntumaan takareisissä. (Voihan tietysti olla että jo ajoit... Silloin en osaa neuvoa...) Ahaa, Plus jo vastasi samaan kysymykseen. Hänestä poiketen sanoisin: Älä missään tapauksessa laita satulaa alaotteen kokeiluajaksi taaksepäin, jos et puske jyrkkää vuorta ylöspäin. Muistaakseni Tuusulanjärven ympärillä ei ole vuoria.

Steppee
20.05.2012, 11.55
Aja sama alaotteella, niin jo alkaa tuntumaan takareisissä. (Voihan tietysti olla että jo ajoit... Silloin en osaa neuvoa...) Ahaa, Plus jo vastasi samaan kysymykseen. Hänestä poiketen sanoisin: Älä missään tapauksessa laita satulaa alaotteen kokeiluajaksi taaksepäin, jos et puske jyrkkää vuorta ylöspäin. Muistaakseni Tuusulanjärven ympärillä ei ole vuoria.

Kiitos viesteistänne, laitoin tankoa hieman alemmas (stemmi on tommoinen nivelhässäkkä) ja pienellä pyrähdyksellä ei ainakaan huonommalta tuntunut. Pitkä lenkki on vielä kokeilematta. Pyöränä tosiaan toi tunturin halpis-cyclo cx700.

MAS
20.05.2012, 22.11
...Hänestä poiketen sanoisin: Älä missään tapauksessa laita satulaa alaotteen kokeiluajaksi taaksepäin, jos et puske jyrkkää vuorta ylöspäin...

Täsmennätkö vähän miksi satulaa pitäisi siirtää taaksepäin jos kiivetään mäkiä?

J. Conrad
21.05.2012, 21.00
Täsmennätkö vähän miksi satulaa pitäisi siirtää taaksepäin jos kiivetään mäkiä?

No, ton tekstin voi kyllä tosiaan ymmärtää noinkin. Ei kai kukaan siirrä satulaa taaksepäin jos on mäki tulossa. Ajattele ajavasi mäkeä (siis jotain oikeaa mäkeä, ei näitä suomen nyppylöitä, joissa parhaat "mäkimiehet" on sprinttereitä...) ylöspäin, ainakin minä istun silloin satulan takaosassa, taas jos ajan alaotteella tai tempoa, niin siirryn itsestään enemmän satulan nokalle, ainakin mulla sieltä edempää on helpompi pyörittää.

Justiina
21.05.2012, 23.16
Minulla on cc (Ridley X-Bow 41 cm) ja tuntuu että etenkin alaotteelle joutuu kurottelemaan. Stemmi vaihdettiin jo pari senttiä lyhyemmäksi -> auttoi vähän. Käänsin sen toisinpäin ja siirtelin speisereitä niin että tanko myös nousi hieman sekä kallistin sarvia lähemmäksi -> auttoi vähän lisää. Siirsin satulan niin eteen kuin sen saa (luotilankatesti ei anna kyllä ihan optimitulosta) -> auttoi jälleen vähän. Onko vielä jotain muita keinoja jäljellä vai onko kenties ajoasennossa tai korvien välissä vikaa kun vieläkään en saa mitään "istuu kuin hansikas käteen" -fiboja vaan fillari tuntuu edelleen "pitkältä"?

sonnet
21.05.2012, 23.28
Minulla on cc (Ridley X-Bow 41 cm) ja tuntuu että etenkin alaotteelle joutuu kurottelemaan. Stemmi vaihdettiin jo pari senttiä lyhyemmäksi -> auttoi vähän. Käänsin sen toisinpäin ja siirtelin speisereitä niin että tanko myös nousi hieman sekä kallistin sarvia lähemmäksi -> auttoi vähän lisää. Siirsin satulan niin eteen kuin sen saa (luotilankatesti ei anna kyllä ihan optimitulosta) -> auttoi jälleen vähän. Onko vielä jotain muita keinoja jäljellä vai onko kenties ajoasennossa tai korvien välissä vikaa kun vieläkään en saa mitään "istuu kuin hansikas käteen" -fiboja vaan fillari tuntuu edelleen "pitkältä"?

Satulaputkena voi kokeilla vielä suoran version, koska nykyisessä on varmaan muutaman sentin "setback".

geeni
22.05.2012, 02.39
Kyllä minun käsittääkseni. Jos napa näkyy tangon edestä/yläpuolelta, niin asento on pitkä, jos sen takaa/itsesi puolelta, niin lyhyt. Eräs pyöriä rakentava minulle kertoi, että tuo mittaustapa on ollut voimissaan 80-luvulla, eikä välttämättä ole täysin kurantti tänä päivänä, mutta saa siitä jotain osviittaa, etenkin jos huomattavia heittoja on. Viisaammat kertokoon lisää.

Voi olla että vappuna ei ajatus kulje, mutta eikös noi ole just toisin päin?

Yritin joskus ennenkin haastaa tätä sääntöä, otetaas uusiksi..

Jos mää väitänkin, että liian pitkällä rungolla napa voi näkyä joko edestä tai omalta puolelta? En vaan äkkiseltään osaa päättää, mikä tässä ois se ratkaiseva muuttuja. Ohjaustangon korkeus tai käsien/selän/kaulan pituus?

Millähän softalla sais tehtyä semmosen liikuteltavan sivuprofiilinivelmallin, jolla vois havainnollistaa :)

frp
22.05.2012, 10.59

Satulan etäisyysäädöllä pitäisi lähinnä hoitaa kuntoon poljinkeskiön ja satulan välinen etäisyys eli se luotilankatesti. Jos rupeat sillä pyörää lyhentämään niin tulee väärä ajoasento. Jos satula on liian lähellä niin jalkojen koukistajat ei kuormitu. Itsellä siitä hyvää kokemusta kun vanhassa hybridissä oli satula ihan liian lähellä (eihän noita ikinä säädetä oston jälkeen) ja nyt kun on maantiepyörä oikealla asennolla niin on vähän koukistajat ihmeissään kun niillekin tulee työtä.

xtrainer80
22.05.2012, 11.53
Kysynpä tässä aiheeseen liittyen, että heittäkääpä vinkkejä maantietangoista joissa on lyhyt reach. Stemmi on 26 mm joten se rajoittanee valikoimaa. Nyt pyörässä on kiinni joku Dedan vanha tanko jossa on droppiakin aika (turhankin) reilusti. On vähän samaa ongelmaa kuin Justiinalla, että joutuu kurottelemaan, tosin mun tapauksessa enemmän jarrukahvoille kuin alaotteelle. Lyhyemmän reachin tanko voisi auttaa tähän?

rhubarb
22.05.2012, 13.44
Kysynpä tässä aiheeseen liittyen, että heittäkääpä vinkkejä maantietangoista joissa on lyhyt reach. Stemmi on 26 mm joten se rajoittanee valikoimaa. Nyt pyörässä on kiinni joku Dedan vanha tanko jossa on droppiakin aika (turhankin) reilusti. On vähän samaa ongelmaa kuin Justiinalla, että joutuu kurottelemaan, tosin mun tapauksessa enemmän jarrukahvoille kuin alaotteelle. Lyhyemmän reachin tanko voisi auttaa tähän?

Oletan että kyseessä on 26 mm halkaisija? :D

Yksi suositus irkin puolelta oli http://www.bike-components.de/products/info/p20934_Road-Pro-Compact-klassischer-Lenker-.html mutta olisiko toinen vaihtoehto stemmin vaihto samalla? Eikös sellaisia saa missä haarukan puoli on vanhaa kokoa, ja tangon kiinnitys uutta?

Itse pidän kovasti 3T:n Ergonovasta, erittäin lyhyt reach ja matala drop, mutta se on tietysti 31.8.

xtrainer80
22.05.2012, 14.15
Oletan että kyseessä on 26 mm halkaisija? :D

Yksi suositus irkin puolelta oli http://www.bike-components.de/products/info/p20934_Road-Pro-Compact-klassischer-Lenker-.html mutta olisiko toinen vaihtoehto stemmin vaihto samalla? Eikös sellaisia saa missä haarukan puoli on vanhaa kokoa, ja tangon kiinnitys uutta?

Itse pidän kovasti 3T:n Ergonovasta, erittäin lyhyt reach ja matala drop, mutta se on tietysti 31.8.

Todellakin halkaisija on 26 mm. Stemmillä on mittaa 90 mm eikä viitsi enää lyhentää tai tulee vähän turhan herkkä ohjauksesta. Stemmin voisi kyllä vaihtaa vaikka kokonaankin samanmittaiseen vaikka OS halkaisijalla, jos hyvän tangon sopiminen jää siitä kiinni. Pyöräni etuhaarukassa on vanhanmallinen 1" kaulaputki, mutta adapterilla siihen saa 1 1/8 stemmin kiinni.

Tuo Procraft näyttää ihan hyvältä, ja sehän menisi suoraan nykyiseen stemmiin. Ei ole hinnallakaan pilattu. Ergonovassa näyttää reach olevan hiukan enemmän kuin tuossa procraftissa (70 mm vs 77 mm) ainakin Wigglen sivujen mukaan:

http://www.wiggle.co.uk/3t-ergonova-pro-alloy-road-handlebar/#more

Toki matala droppi sitten plussaa. Eikä tuokaan (alumiiniversio) ole hinnan kiroissa varsinaisesti.

Plus
22.05.2012, 14.58
Ainakin omassa 3ttt Grand Prixissä on reach ja drop verrattavissa Dedan Newton Shallowiin. Tuo oma tanko on varmaan 80-luvun alkupuolelta...

Justiina
22.05.2012, 20.25
Satulan etäisyysäädöllä pitäisi lähinnä hoitaa kuntoon poljinkeskiön ja satulan välinen etäisyys eli se luotilankatesti. Jos rupeat sillä pyörää lyhentämään niin tulee väärä ajoasento. Jos satula on liian lähellä niin jalkojen koukistajat ei kuormitu.

Onko tuosta sitten suoranaista haittaa? Minullahan ei kipeydy eikä puudu paikat, mutta pelkään lähinnä sitä että jokin virheasento pidemmällä aikavälillä hajottaa muutenkin surkeat polveni, onko tuossa sitä vaaraa?

Ilmeisesti minulla on todella poikkeuksellisen lyhyt selkä - olen mittaillut jalan sisämitaksi 73-74 cm ja uskon sen olevan oikein mitattu, kun juuri ja juuri pystyn seisomaan ilman varpistamista vaakaputki jalkojen välissä (fillarini stand over height 730mm) ja pituutta minulla on kuitenkin vain 154 cm. Muilla samanpituisilla jalan sisämitta tuntuisi olevan täältä lukemani perusteella useita senttejä vähemmän (jopa itseäni pidemmillä alle 70). Vertailuksi vielä, että kauppamatkat ajelen vanhalla Tunturin kippurasarvisella retkipyörällä, jonka rengaskoko on jotain 24" ja risat - se sentään tuntuu jopa aavistuksen lyhyeltä :D

Vähänhän tämä surulliseksi vetää, kun nyt ensimmäisen muutaman sadan kilometrin perusteella täytyy todeta ettei markkinoiden pieninkään crossari ollut ilmeisesti tarpeeksi lyhyt. :( Tokihan tuolla on muuten ilo ajella, mutta turhan paljon ote hakeutuu ylhäälle kahvojen ja alaotteen sijasta, kun se kurottelu vaan tuntuu luonnottomalta. Lyhyemmäksi en enää stemmiä laittaisi (en tosin tiedä kummoinen se nyt on, olisikohan 80, ehkä jopa 70?) koska ohjaus on jo nyt aika herkkä.

Ehkäpä alan työstämään ajatusta fillarin kasaamisesta itse, olisipa ensi talvelle projektia - kai se tarpeeksi lyhyt runkokin jostain löytyisi.

javanto
13.07.2012, 00.13
Onko mitään säätövinkkejä "vehkeiden" puutumisen ehkäisemiseksi? Vai meneekö enemmän satulan valitsemisen puolelle. Kyseessä hybridi pyörä.

ToniR
13.07.2012, 09.56
Tarkista ensin, että satula on suunnilleen vaakatasossa.

CamoN
13.07.2012, 10.00
Onko mitään säätövinkkejä "vehkeiden" puutumisen ehkäisemiseksi? Vai meneekö enemmän satulan valitsemisen puolelle. Kyseessä hybridi pyörä.

Nykyisellä satulalla voi kokeilla erilaisia kaltevuuskulmia. Minulla satulan nokka on aavistuksen pystyssä (maastopyörässä) ja vehkeet meinaa puutua jos siitä ihanneasennosta kallistaa nokkaa aavistuksenkin pystympään.

appmot
13.07.2012, 11.17

Tarkista vielä, että satula ei ole liian korkealla. Kantapäillä pitäisi pystyä polkemaan ilman, että lantio keikkuu. Liian syvä tai pitkä ajoasento aiheuttaa myös paineen tuntua.

kenwood
12.08.2012, 16.07
Vastoin kaikkia hyviä tapoja laitan tähän pari kuvaa itsestäni ja Cannondale Caadx-cyclocrossaristani. Tuossa ajoasennossa tuntuu nimittäin jokin vähän mättävän, ilmeisesti runkokoko (nyt 56) voisi olla pykälän verran pienempikin? Stemmi on tosiaan vaihdettu 90-milliseksi (alkuperäinen oli 110 mm) mutta silti ohjaustankoa joutuu jonkin verran kurottamaan ja tuntuu kuin ylämäissä ei oikein pysty tehokkaasti siirtämään voimaa tiehen. Pystyyn nouseminen ja ajaminen ohjaustankoon koskematta tuo väliaikaista helpotusta. Jälkimmäisestä kuvasta näkee paremmin satulan ja ohjaustangon asennon.

http://i241.photobucket.com/albums/ff257/s_sommerlath/ajoasento1.jpg
http://i241.photobucket.com/albums/ff257/s_sommerlath/ajoasento2.jpg

rjrm
12.08.2012, 16.42
Satulan korkeuden perusteella sanon, että pyörä on iso. Miksi ohjaustanko on käännetty noin alas? Löysää pultit ja nosta tankoa kunnes kahvat ovat kutakuinkin vaakatasossa.

Miksi satulan nokka nousee kohti taivasta. Tuossa tulee genitaaleille aikamoinen puristusvoima.Voit myös ehkä siirtää satulaa eteenpäin. Se lyhentää ohjaamoa.

Edit: onko nuo säädöt noin pyöräkaupan jäljiltä?

hannupulkkinen
12.08.2012, 16.53
Onko tuosta sitten suoranaista haittaa? Minullahan ei kipeydy eikä puudu paikat, mutta pelkään lähinnä sitä että jokin virheasento pidemmällä aikavälillä hajottaa muutenkin surkeat polveni, onko tuossa sitä vaaraa?

Lanka voi kulkea testissä parisen senttiä polven etureunasta taaksekinpäin, jos niitä polvivaivoja ei tule ja tottumuskysymyskin se on.
Stemmin lyhentämisen lisäksi voi vaihtaa tangon jossa on entistä lyhyempi reach.
Pienillä välityksillä kun pyörittää niin ei ne polvet kipeydy.

Velogi
12.08.2012, 18.04
Mitkä on Kenwoodin omat mitat? Tangon ja satulan kulmien säätö auttaa mainitsemiisi vaivoihin. Kun käännät tankoa stemmissä rjrm:n ohjeistuksen mukaan, kahvat tulevat lähemmäs. Satulan kääntäminen koko lailla vaakasuoraan auttaa samaan asiaan ja helpottaa lisäksi lonkan asentoa.

Api5000
12.08.2012, 18.11
Onnistuuko tuossa setupissa kahvoilta ajo ollenkaan?

Jake_Kona
12.08.2012, 18.38
Tarvittais lisää kuvia.
Minusta näyttää siltä, että satula liian alhaalla ja liian takana.
Vaikka olet stemmillä tuonut ohjaustankoa lähemmäs ei ylävartal lepää tarpeeksi ohjaustangon päällä.
Samoin polvi ei ole tarpeeksi polkimen päällä. 1-2 cm satulaa eteen ja jos ajoasennosta tulee liian lyhyt vaihdat takaisin sen 110 mm stemmin.
Voi hyvinkin olla väärässä...

kenwood
12.08.2012, 18.47
Onnistuuko tuossa setupissa kahvoilta ajo ollenkaan?

Heikosti. Kuitenkin alaotteella ajaa ihan hyvin etenkin kun tuo ohjaustanko on jonkun verran taaksepäin käännettynä. Jos taas tangon kääntää ohjeiden mukaan niin ajoasento menee jo aika pitkäksi. Kannattanee siis ilmeisesti vaihtaa pienempään runkokokoon - ehkä 54:n?

Mitat ovat tosiaan 183/89 (jalka).

hannupulkkinen
12.08.2012, 18.48
Tuossa kenwoodin kuvassa satula on liian alhaalla sen takia, että nokka pystyssä olevalla satulalla ei voi muuten istua. Ohjaustangon päiden pitäisi vanhan säännön mukaan osoittaa taka-akseliin, mutta voi se olla ihan vähän ylempänäkin näillä nykyisillä tangoilla. Kun näin tehdään kahvoja on nostettava ylemmäksi, jolloin kahvoilla ajettassa asento lyhenee. Silloin voi satulaa siirtää vähän edemmäksi ja ajoasento on kunnossa.

Lenkkareilla jalan asento polkimilla on myös epämääräinen, joten eiku lukkiksia hankkimaan niin sekin vaikuttaa jamiseen. Yleensä fläteillä satula voi olla jopa vähän kokeammalla kuin lukkiksilla, joten en ihmettele, että ajo tuolla ei ole ollut kovin mukavaa.

TERU
12.08.2012, 20.00
Ei pyörä ole liian iso. Säädöt kohdilleen. Aluksi ohjaamo suositusmittoihin ja siitä hakemaan omat säädöt hyvin pienin siirroin. Noilla kuvan säädöillä ei pysty ajamaan kilometriäkään.

rjrm
12.08.2012, 21.38
Samaa mieltä. Säädät annettujen ohjeitten mukaan, ja ajat. Vasta 1000km päästä mietit, onko väärä koko.

frp
12.08.2012, 21.41
Mun ehdotus kenwoodille:

1 Laita satula vaakasuoraksi.
2 Käännä ohjaustanko niin kuin on neuvottu eli käyrien päät osoittaa taaksepäin hiukan alas.
3 Sen jälkeen laita satula sellaiselle korkeudelle, että pystyt juuri ja juuri polkemaan kantapäillä ilman että lantiota tarvii keinuttaa puolelta toiselle.
4 Laita tämän jäkeen uudet kuvat.

(on normaalia että asento tuntuu maantiepyörässä aluksi pitkältä tai kumaralta)

rhubarb
12.08.2012, 21.46
Tosta jos yrittää polvikulmaa katsoa (olisi helpompi poljin ala-asennossa) niin satula on ainakin 5 cm liian alhaalla.

Satulaa ei siirretä siitä missä se on polvelle hyvä…ohjaustanko kannattaa laittaa suoraan.

Ernesti Kolpakko
12.08.2012, 21.50
Olen lähes sentillleen saman mittainen kuin sinä (itse 182/89) ja väittäisin että sulla on satula liian matalalla. Tuolla sisäjalan mitalla sen pitäisi olla about 78-79 cm korkeudella (siis keskiön keskeltä satulan päälle). Itselle 58cm on passeli koko maantiepyörään, vaikka yleensä kauppiaat tyrkyttäisivät 56:sta (sillä stonga tulee yleensä mielestäni liian alas ja lähelle). Kyllä 56:llakin vielä ajaa mutta 58 on musta kivempi kun ei tule niin paljoa tolppaa ulos. 54 on kyllä jo liian pieni ellei ole joku tosi outo mitoitus.

di luca
12.08.2012, 22.08
Minä ehdotan, että etsit jonkun, jonka kanssa voitte yhdessä hakea ajoasennon kohdalleen, jos et sitä itse osaa säätää. Siinä opit säätökikat parhaiten.

rjrm
12.08.2012, 23.12
Nämä neuvot ovat olleet ihan samansuuntaisia. Kuusiokolo käteen ja säätämään.

El-Carpaso
13.08.2012, 01.15
Mä olen saanut käsityksen, että tämä kops eli polvesta luotilanka polkimen akselin läpi on aivan täyttä bullshittiä ja antaa korkeintaan hyvin karkean arvion satulan oikeasta sijainnista. Aloittaminen menee sillä, mutta ei tarvitse orjallisesti noudattaa.

Tuosta kuvasta on kaikki sanottu mutta suosittelisin kääntämään stemmiä alaspäin ja ottamaan spacereita pois yhden tai pari. Vähän korkea tuo nykyinen ajoasento.

H. Moilanen
13.08.2012, 09.15
rjrm'n huomioiden lisäksi kiinnittäisin huomiota ajoasennon ryhtiin. Selkä suoraksi, olkapäät alas ja kynärpäihin pieni kulma. Ryhti saattaa parantua itsestäänkin kun satulan kääntää oikeaan asentoon.

hannupulkkinen
13.08.2012, 10.19
Mä olen saanut käsityksen, että tämä kops eli polvesta luotilanka polkimen akselin läpi on aivan täyttä bullshittiä ja antaa korkeintaan hyvin karkean arvion satulan oikeasta sijainnista. Aloittaminen menee sillä, mutta ei tarvitse orjallisesti noudattaa.
No ei kyllä ole. Missään nimessä polvilinja ei voi olla poljinakselin takana, edessä kyllä sentin pari. Lähtökohtahan tämä mittaus on mutta ei missään nimessä bullshittiä.

arctic biker
13.08.2012, 10.39
+1 Hannulle.

kenwood
13.08.2012, 15.31
Noh, kiitän neuvoista. Olen nostanut satulaa aika reilusti, säätänyt sen vaakatasoon sekä jonkin verran edemmäs ja ohjaustangonkin neuvojen mukaan. Kyllähän ajoasento on periaatteessa hyvä - kilpapyörän ajoasennoksi.

Itse kuitenkin toivoisin pystympää ajoasentoa, joten saattaa hyvinkin olla että tuo Cannondale vaihtuu piakkoin joko lyhyempirunkoiseen samanlaiseen tai sitten jonkintyyppiseen maastopyörään.

Highlander
13.08.2012, 16.37
kenwood, mielenkiintoista, että ajoasento tuntuu liian matalalta. Stemmin allakin näyttäisi olla spacereita semmonen pinkka ettei paljon korkeammalla tanko voisi olla. Tankoahan voisi vielä tuunata ylöspäin jollain järkyttävällä stemmillä, mutta muotipoliisi voi pamputtaa :rolleyes:
Kannattaa ehkä valita kuitenkin se hybridi jos haluat pystymmän asennon ja et aio maastossa ajaa...

JohannesP
13.08.2012, 17.12
Ei kannata heti heittää lusikkaa nurkkaan, koska muutaman lenkin jälkeen matala asento voi olla mieluisampikin kuin pystympi. Hanskat käteen jos painaa kämmeniin käsivarret tottuu jatkuvaan rasitukseen nopeasti. Maantiepyörällä ajoasennon kuuluukin olla aluksi hieman pitkänoloinen jos ei ole aikasempaa kokemusta.

Onko tässä nyt takana käsien puutuminen vai selkäoireet minkä takia haluat vaihtaa pystympään ajoasentoon?

kp63
13.08.2012, 17.16
Kaukana maantieasennosta (=alaottella noin vaakasuora selkä) eli ehdottomasti toisenlainen filo alle, jos ja kun pystympää asentoa kaipaat.

hannupulkkinen
13.08.2012, 17.19
Noh, kiitän neuvoista. Olen nostanut satulaa aika reilusti, säätänyt sen vaakatasoon sekä jonkin verran edemmäs ja ohjaustangonkin neuvojen mukaan. Kyllähän ajoasento on periaatteessa hyvä - kilpapyörän ajoasennoksi.
Nostitko kahvoja ylemmäksi? Halvempi vaihtoehto on tuo highlanderin ehdotus +kulmaisesta stemmistä.
Tulipa vain mieleeni, että onhan Sinulla pyöräilyhousut? Ilman niitä kilpapyörällä ajo ei ole mukavaa ja sitä vähemmän mukavaa mitä pysytympi ajoasento on. Joa asento on pysty ja lukkopolkimia ei ole niin satulan tulee olla vähän levämpi ja pehmeämpi kuin matalassa ajoasennossa.
Ajathan etupääsä kahvoilta? Kuntoilija ajaa 70% matkasta kahvoilta ja alamäissä sekä vastatuulessa alaotteella.

kenwood
13.08.2012, 17.20
kenwood, mielenkiintoista, että ajoasento tuntuu liian matalalta.

Ei se ole liian matala. Se on minusta liian kaukana.

Maantiepyörällä ajoasennon kuuluukin olla aluksi hieman pitkänoloinen jos ei ole aikasempaa kokemusta.

Varmasti. Mutta tämäpä ei olekaan varsinainen maantiepyörä vaan cyclocrossari.

edit: tuossa aikaisemmin tarkoitin että ajoasennosta tulee säätöjen jälkeen samankaltainen kuin kilpapyörässä, mutta itse en siitä erityisemmin pidä.

hannupulkkinen
13.08.2012, 17.26
CC:n ja maantiepyörän ajo-asennolla ei ole suuria eroja. Pyöräsi ei ole liian suuri myöskään crossariksi.

TERU
13.08.2012, 18.35
Tuossa cännärissä on 17 cm korkea emäputki. Tanko pitäisi laskea ihan alas ja stemmi kääntää, oikein päin, niin ajoasento tuntuisi lyhyemmältä, siis tanko tuntuu tulevan lähemmäs kuskia ja pyörä ikäänkuin pienenee. Kilpapyörän ajoasennosta ei vielä ole kyse. Maantiepyörämäinen se kylläkin on.

PS. Kannustuksena Kenwoodille: Pyöräily on hauskaa kaikelaisilla pyörillä, mutta vasta kippuratankoisilla saa viimeisetkin pisarat hauskuudesta nautittavakseen. Oma lyhyt viisivuotinen kokemus noista on ollut huikaiseva elämys, parasta mitä pyöräilyelämässäni on tapahtunut. Kannustan paneutumaan vielä asiaan ennen antautumista!

Pave
13.08.2012, 18.51
CC:n ja maantiepyörän ajo-asennolla ei ole suuria eroja. Pyöräsi ei ole liian suuri myöskään crossariksi.Jep, esim. minulla sattuu olemaan kisageometrisessa crossarissani jonkin verran 'tiukempi' ajoasento comfort-geometriseen maantiepyörääni verrattuna.

Pyörän käytös sen sijaan saattaa olla erilainen esim. kulmien ja keskiönkorkeuden eroista johtuen. Nämäkin kuitenkin riippuvat tapauskohtaisesti toteutuksesta...

mehukatti
13.08.2012, 19.24
Vähän kuulostaa siltä, että nyt niitetään sitä satoa kun kaikille suositellaan varauksettomasti cyclocrossaria. Hybridissä tai maastopyörässä olis pystympi ajoasento, joka varmaan sopii monelle paremmin. Mutta itselläkin on about samat ruumiin mitat ja 56cm kännärin crossari, joten kyllä sen pitäis olla oikea koko.

Jake_Kona
13.08.2012, 19.40
Miksi niitetään. Eikös jokaiselle kropalle löydy krossarissa säätöjä. On sitten vain väärän kokoinen runko. Jos ei mikään auta suosittelisin samaa kun itse tein. Tuodaan ohjaustankoa kohti kuskia. Itse vaihdoin mtb suoran 3" riseritankoon. Nyt en tiedä nimeä sille käyrälle levitetangolle. Eikös siihen käy samat jarru/vaihdelahvat ja tanko maksaa 20-50 ekee

hannupulkkinen
13.08.2012, 19.48
Mahtaako Konan Jaska tarkottaa tätä. (http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on_one_midge_handlebar)
Tää on ok vaihtoehto, mutta tarvitaan tangonpäävaihtajat.

Plus
13.08.2012, 19.55
Kaukana maantieasennosta (=alaottella noin vaakasuora selkä) eli ehdottomasti toisenlainen filo alle, jos ja kun pystympää asentoa kaipaat.

+1

Ajoasento kuvissa on jo nyt todella pysty, ja jos sitä pitää tuosta vielä pystymmäksi saada, kannattaa ostaa Jopo...

kuovipolku
13.08.2012, 21.45
Ei se ole liian matala. Se on minusta liian kaukana.

Jos ei ole aiemmin tai pitkään aikaan ajanut maantietyyppisellä pyörällä, ajoasento todennäköisesti tuntuu liian matalalta ja ohjaustanko liian kaukana olevalta, mutta sadan kilometrin ajon tai kahden viikon totuttelun jälkeen sitten yhtäkkiä huomaakin että kaikki on kuin pitääkin. Selkä on ikäänkuin notkistunut - ja ennen kaikkea oma mielikuva oikeasta ajoasennosta on muuttunut!

tuossa aikaisemmin tarkoitin että ajoasennosta tulee säätöjen jälkeen samankaltainen kuin kilpapyörässä, mutta itse en siitä erityisemmin pidä.

Vitsi vitsinä, mutta minä en erityisemmin pidä pinaatista enkä tykännyt sen ainoan kerran kun sitä suuhuni laitoin.

Puhun nyt keski-ikäisenä miehenä joka (1) olisi uudelleenaloittanut fillarilenkit jollain hybridimallisella pyörällä koska ei arvellut maantiepyörän ajoasennon sopivan itselleen ja joka (2) saatuaan kuitenkin ajokikseen maantiepyörän ajoi sillä "hybridimallisella" ajoasennolla koska ei arvellut pitävänsä maantiepyörämäisestä ajoasennosta, mutta joka (3) parin vuoden empimisen jälkeen uskaltautui kokeilemaan "kilpapyörämäistä" ajoasentoa - eikä ole sitä katunut.

Jos olet pyörään muuten tyytyväinen, heitä mahdolliset ennakkoluulosi syrjään, unohda ensivaikutelmasi ja aja neuvotuilla säädöillä muutama viikko erivauhtisia ja -pituisia lenkkejä. Jos et sittenkään tykkää, se on tietenkin täysin okei ja oletpahan sitten kokemusta viisaampi - mutta voit myös huomata että pyörästäsi (ja itsestäsi) löytyy aivan uusia ominaisuuksia!

El-Carpaso
13.08.2012, 22.36
No ei kyllä ole. Missään nimessä polvilinja ei voi olla poljinakselin takana, edessä kyllä sentin pari. Lähtökohtahan tämä mittaus on mutta ei missään nimessä bullshittiä.

Mutta eihän se perustu mihinkään. Polven sijainti polkimeen nähden klo 3-9 asennossa vaikuttaa lähinnä voimantuottoon ja lihasryhmien aktivointiin. Mutta tässä kun olen itsekin kamppaillut tuon satulan horisontaalisen asennon kanssa niin on tullut aika reilusti lueskeltua artikkeleita ja pyöränmitoitusfilosofioita. Missään ei anneta mitään perustelua sille, miksi polven pitäisi olla poljinakselin päällä. Lähinnä aika moni arvostettukin pyöränmitoittaja mainitsee, että KOPS:illa ei ole biomekaanista pohjaa. Niin vain tehdään kun on aina tehty.

hannupulkkinen
13.08.2012, 22.51
Mutta eihän se perustu mihinkään. Polven sijainti polkimeen nähden klo 3-9 asennossa vaikuttaa lähinnä voimantuottoon ja lihasryhmien aktivointiin. Mutta tässä kun olen itsekin kamppaillut tuon satulan horisontaalisen asennon kanssa niin on tullut aika reilusti lueskeltua artikkeleita ja pyöränmitoitusfilosofioita. Missään ei anneta mitään perustelua sille, miksi polven pitäisi olla poljinakselin päällä. Lähinnä aika moni arvostettukin pyöränmitoittaja mainitsee, että KOPS:illa ei ole biomekaanista pohjaa. Niin vain tehdään kun on aina tehty.
No anna sitten joku parempi yleisohje satulan paikalle. Minä taas olen lukenut artikkeleita, jossa sanotaan, että pitää olla jokin lähtökohta, josta sitten alkaa säätäminen. Kaikki yleisohjeethan ovat kompromisseja, mutta ilman tätä ohjetta ei normaali harrastaja pystyisi pyöräänsä säätämään.
Tällä (https://www.google.fi/#hl=fi&sclient=psy-ab&q=pedalling+biomechanics&oq=pedalling+biomec&gs_l=hp.1.0.0i30.2026.17429.0.19367.22.17.3.2.3.0. 1750.9827.3-1j9j5j1j0j1.17.0...0.0...1c.bBP8byflcFg&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&fp=d7fbb02f53a5f1f6&biw=792&bih=574) haulla löytyy niin paljon informaatiota, että ei kukaan varsinkaan sen osittaisesta ristiriitaisuudesta johtuen pysty tämän informaation avulla pyöräänsä säätämään ilman tohtorin tutkintoa. Aika ja perinne on yllättävän usein oikeassa. Klossin paikan suhteen tosin voisi kyllä ottaa joistakin näistä oppia. :)
Tällä (http://scholar.google.fi/scholar?q=conclusion+of+studies+of+pedalling+biome chanics&hl=fi&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=1U8pUJy7DPOB4ATH_4HQDg&sqi=2&ved=0CFYQgQMwAA)vielä ehkä käytännöllisemmin-

rjrm
13.08.2012, 23.04
Oma kokemus on, että polvi liian takana johtaa polvikipuun.

arctic biker
13.08.2012, 23.16
Ja edelleenkin +1 Hannulle! Enkä viittiny vaivautua lukemaan edellisiä viestejä. Eihän mulla ole kokemusta kuin vasta viimesen kymmenen vuoden ajalta jolloin olen asiaan pers- ja polvituntumalta omakohtaisesti perehtynyt.
klossit on mulla jotain 4 milliä keskivertoa taaempana.

Markku Silvenius
14.08.2012, 09.22
Joo asento näyttää takapainoiselta, satula on varmaan alhaalla, mutta onhan tuossa varaa säätää. Yksi keskeinen tavoite on tietenkin tasapainoinen ajoasento eli että paino jakaantuu mahdollisimman tasan etu-takapyörien välille. Se parantaa välineen hallintaa ja tietty jakaa kuorman käsien-takaliston välille.

Satulasta ajaen pitäisi periaatteessa tiedostaa/hyödyntää 3 eri ajoasemaa; kärjeltä-keskeltä-takaa. Perusasento ja KOPS tietty rakennetaan tuohon keskeltä ajoon.

Liikkuvuus sanelee paljon. Sitähän tämä tarina ei vielä hirveästi kerro, eikä kysyjän terveyshistoriaa ylipäänsä (en tarkoita, että tässä tarvitsee alkaa kenwoodin kertomaan henkilökohtaisia juttuja). Sormet pitäisi mennä kylmiltään eteentaivutuksessa lattiaan helposti; jos menee kämmenet lattiaan, niin liikkuvuus eteen on hyvä. Jos näin ei ole, alkaa joko polvien ulospäinsuuntaaminen helpotuksen hakemiseksi tmv venkoilu ja voi tulla esim polvivaivat aika pian. Jos on jotain selkä-polvivammahistoriaa ym vaivaa, niin nehän täytyy huomioida ajoasennon rakentamisessa.

kp63
14.08.2012, 15.17
Ääni kans Hannulle. Mielenkiintoinen detalji SPU:n 2011 valmenuskurssilta: Latvian pitkän linjan fillarivalmentaja otti linjan polvinivelen "keskeltä" eikä edestä kuten meillä on totuttu. Ite oon säätänyt lonkkavikaisena noin ja minusta parempi ja vastannee lopputuloksena Hannun parin centin etusijaintia. Toisessa topicissa on puhuttu runttauksen tehoista ja kyllä lujuusoppia lukeneena toi asento on statiikan kautta perusteltu eli lantionivelen synnyttämä pystysuora liike ja voima menee suoraan polkimelle ilman sivusiirtoa. Onhan selvää, että jos satula on keskiön tai taka-akselin päällä, hommasta ei tuu mitään eli silloin jossain niiden välissä on oltava siis joku optimikohta, eikö?

Omasta mielestä toinen ajoasennon alkusäätöohje, jota voi kokeilla on se, että samoin polkimien ollessa vaakatasossa irrottaa kädet, jolloin periaatteessa pitäisi pysyä paikallaan keikahtamatta eteen. Silloin ei makaa käsien varassa vaan paino jaloilla ja polkimilla - No tää ei ihan onnistune, mutta kannattaa kokeilla.

Oatmeal Stout
14.08.2012, 16.37
Ääni kans Hannulle. Mielenkiintoinen detalji SPU:n 2011 valmenuskurssilta: Latvian pitkän linjan fillarivalmentaja otti linjan polvinivelen "keskeltä" eikä edestä kuten meillä on totuttu.
Hamalla 1970-luvulla puhuttiin nivelen etulinjasta mikä on lumpion sisälinja.

Jose Manuel Fuentes
14.08.2012, 23.06
Ehdotan, että lasket muutaman millin satulan kärkeä alaspäin tai nosta stemmiä muutaman millin ylös... ja ryhdyt tekemään käsipainolla esim. 7,5 - 10 kg käsille ja niska-hartiaseudulle harjoitteita 3 kertaa viikossa, esim. 3x 15 - 20 toistoa erilaisia, en lähde nyt kuvailemaan... katso netistä. Lisäksi 3 x viikko 2 - 3 x 50 vatsaa ja 30 selkää perusliikkeitä. Ei pitäisi tämän jälkeen hirttää niskat kiinni.

rhubarb
15.08.2012, 02.11
Joo asento näyttää takapainoiselta, satula on varmaan alhaalla, mutta onhan tuossa varaa säätää. Yksi keskeinen tavoite on tietenkin tasapainoinen ajoasento eli että paino jakaantuu mahdollisimman tasan etu-takapyörien välille. Se parantaa välineen hallintaa ja tietty jakaa kuorman käsien-takaliston välille.

Tarkkaanottaen maantiepyörän painojakauma on itseasiassa n. 40% edessä, 60% takana. Oman tuntuman kannalta toki niin ettei kumpikaan tunnu kannattelevan toista liikaa.

Markku Silvenius
15.08.2012, 12.30
Tarkkaanottaen maantiepyörän painojakauma on itseasiassa n. 40% edessä, 60% takana. Oman tuntuman kannalta toki niin ettei kumpikaan tunnu kannattelevan toista liikaa.

No joo, se ei ole staattinen sen enempää maantiellä, krossissa kuin maastossakaan..

stenu
16.08.2012, 15.42
Ihan vaan sivujuonteena, kävin juuri parissa paikallisessa kysymässä 24-tuumaista presta-sisuria pojan Islaan (jota kummastakaan ei löytynyt), mutta toiseen niistä tuotiin "huoltoon" liikkeen myymä flättipolkimilla ja lokareilla varustettu levarikrossari. Vaihteita piti säätää ja tankoa olisi pitänyt saada ylemmäksi. Kaikki speicerit oli jo stemmin alla stemmi käännetty ylöspäin. Oli varmaan myyty juuri asiakkaan tarpeita vastaava pyörä...

ticotaco
21.08.2012, 10.50
Mistähän voisi johtua, että kun laitan kädet alaajoasentoon niin sykkeet alkaa nousta heti jonkin verran? Onko kyse tottumattomuudesta vai väärästä ajoasennosta. Yläajoasento pitäisi olla kunnossa, tai ainakaan mitään kolotuksia ei ole 100+ lenkeilläkään.

arctic biker
24.08.2012, 14.45
Olisko ihan että kumarammassa ajo tuo vartalosta uusia lihaksia peliin jotka ei ole niin hyvin treenattuja??? Kohtuullisen paljon värkkäilin tuon dropin kanssa keväällä . Ritchey Curve on osoittauttunut mulle hyväksi, Feltin alkuperäinen tipautti ala-otteella vähän liikaa.

Luusaha
24.08.2012, 15.12
Niskat meinaa kipeytyä pyöräillessä, mikähän vialla ajoasennossa? Muualla ei kipuja esiinny. Ridleyn CC:llä ajelen, koko 52, pitäs olla about sopiva koko meikäläiselle, varsi karvan vajaa 180cm ja jalka reilu 80cm.
Kilometrejä tänä kesänä alla vajaa 1500km, ettei sinänsä oo estänyt ajelua.
Mitä mieltä?

jartsuli
24.08.2012, 15.31
Luusaha, itelläkin meinaa välillä tulla niska/hartia kipuja mutta esim keppijumppa auttaa yllättävän hyvin ennalta ehkäisevästi.

rhubarb
24.08.2012, 15.41
Saattaa olla ihan tottumattomuutta, tai (ehkä epäintuitiivisesti) ohjaamo voi olla liian lyhyt, jolloin hartiasi painuvat taaksepäin. Pidempi stemmi saattaisi rentouttaa, varsinkin kun runkokoko on tosi nafti.

Ehkäisyyn hieronta on aika hyvä, keppijumppa ja sali varmaan auttavat, ja sitten hoitokeinona hyvä liike on viedä kädet selän taakse, sormet ristiin, nosta kädet suoraan ylöspäin niin korkealle kuin menevät, pidä minuutti. Avaa rintalihaksia ja rentouttaa niskaa/hartioita.

Luusaha
24.08.2012, 15.49
Pidempi stemmi ehkä, eikös satulan taaksepäin säätäminen ajaisi hieman samaa asiaa, se nimittäin on tällä hetkellä lähes niin edessä kuin mahd.
Salitouhuissahan nuo niskat vetreytyy, mutta ollut nyt taukoa siitä.

rhubarb
24.08.2012, 16.48
Säädä satula niin että se on hyvä polville, muu säätö stemmillä ja tangon reachilla. Toki jos satula nyt on aivan edessä, on todennäköistä että voit tuoda sitä huoletta taaemmaksi ihan jalkojenkin kannalta. Älä kuitenkaan siirrä puolta senttiä enempää kerrallaan.

Luusaha
24.08.2012, 17.03
Jees, kiitoksia vinkeistä, palataan aiheeseen!

Paja5
25.08.2012, 13.47
Hei!

Toivottavasti tulee oikeaan paikkaan. Elikkäs ostin tässä ensimmäisen maastopyörän (Trek 6000) ja siis kummempaa kokemusta pyöräilystä ei ole. Nyt muutaman viikon ajeltua ongelmaksi on muodostunut alaselkä, joka kipeytyy ajaessa. Varsinkin ylämäet ovat erittäin pahoja. Onko tähän joku yksinkertainen selitys vai suurempikin ongelma?

Kiitos!

hannupulkkinen
25.08.2012, 13.56
Suurin osa selkäongelmista johtuu aloittelijalla siitä, että kun tottumaton alkaa ajaa niin takareidet kiristyvät ja lonkan koukistajat kiristyvät ja vetävät lantiokorin väärään asentoon.
Tähän lääkkeenä on lonkan koukistajien venyttely. Samoin reisiä on venyteltävä.
Luin hiljattain myös tutkimusen, jonka mukaan satulan nokan laskeminen muutamia millejä vaaterista alaspäin voi auttaa välittömästi, mutta ei poista tuota lantiokoriongelmaa, joka korjautuu vain venyttelemällä. Lisäksi pitää erityisesti vatsalihakset saada kuntoon. Eiku venyttelemään ja tekemään situppeja joka toinen päivä.

Tässä (http://bjsportmed.com/content/33/6/398.full.pdf+html) linkki tutkimukseen.

Muoks. Lähtökohtahan on se, että satula on oikealla paikalla seka horisontaalisesti, että vertikaalisti.

Eli vaakatasossa (kops-lähtökohtana), ihan vaateriss ja oikealla korkeudella.
Sen jälkeen satulan kärkeä voi laskea niin, että eteenpäin liukumista ei ole.
Eli korkeintaan 15 astetta. Syynä kipuihin on liian pysty asento suhteessa satulan asentoon. Tätä voidaan muuttaa myös pelkästään stemmiä pidentämällä. Eli sekin voi auttaa ilman, että satulan nokkaa lasketaan,

arctic biker
25.08.2012, 19.55
Eli korkeintaan 15 astetta.
Aika paljon? Jäiköhän Hannulta pilkku pois?

hannupulkkinen
25.08.2012, 20.00
Aika paljon? Jäiköhän Hannulta pilkku pois?
Kyllä tuossa tutkimusessa niin sanotaan, mutta olisiko niiltä jäänyt pilkku pois tai sitten ymmärsin engelskaa väärin. Sehän kyllä riippuu siitä mistä kulmasta ne asteet otetaan. Muutaman millin ainakin voi laskea. Sen verran, että paino ei tule käsille.
Take home message
Low back pain is common among cyclists, regardless of age, gender, or type of bicycle. Its incidence and severity can be reduced by adjusting the saddle to introduce a 10–15° anterior inclination.

Kyllä ne nokkaa käskee säätää, mutta aika paljonhan tuo 15 astetta on.
Ne sanoo, että saman saa aikaan ajoasetoa mataloittamalla, mutta sen vaikutus on eliminoitu tutkimuksessa.
Eli alaselkäkipuiselle voisi suositellä vähän pidempää stemmiä ja satulan nokan laskemista muutaman millin.

arctic biker
25.08.2012, 20.06
Mullon ollut pitemmän aikaa tavoitteena hommata vatupassi jossa säädettävä aste-skaala. Clas Ohlsonilla olis yksi siedettävän hintanen, tarkkuudesta en tiijä. Rakennushommiin tietysti:D

hannupulkkinen
25.08.2012, 20.20
Mullon ollut pitemmän aikaa tavoitteena hommata vatupassi jossa säädettävä aste-skaala. Clas Ohlsonilla olis yksi siedettävän hintanen, tarkkuudesta en tiijä. Rakennushommiin tietysti:D
Tuo ohje on kyllä aika päinvastainen mitä arkijärjellä ajattelisi. Kun selkä on kipeä sitä suoristaa vaistomaisesti. Tämän tulkitsee helposti niin, että ajoasentoakin on nostettava pystymmäksi.
Silloin ajaessa lordoosi, eli tuo selkärangan mutka, taipuu enemmän ja kipu lisääntyy. Lisäksi on vielä niin, että kun selkä on ylhäällä niin satulan iskut tulevat suoraan selkärankaan ja kipeyttävät sitä enemmän.
Maalaisjärki ei näköjään aina toimi.

arctic biker
25.08.2012, 20.26
Tuli mieleen tämmönen nyanssi koskien näitä jäykkäperämaastureita. Jos talli-olosuhteissa säätää satulan kärkeä alaspäin niin voi mennä helposti överiksi. Siinä ei silloin huomioida sagjuttua. Satula vatupassi vaateriin tallissa niin ajossa se on automaattisesti hieman alaspäin viettävä. Oli mulla keskikoulusssa geometria kymppi mutten ala hunttaamaan ja on tuo Ariston laskutikkukin kadonnut vuosikymmeniä sitte.

sledgehammer
10.09.2012, 14.48
Pikku vinkkiä täälläkin kaivattaisiin. Semmosia 40-110km lenkkejä on tullut ajeltua ja jatkuvana ongelmana on sormien puutuminen. Alkaa aina about tunnin jälkeen. Alaselkäkin juilii alaotteelta ajettaessa, mutta yläotteelta se ei sentään vaivaa. Stemmi on about 100mm pitkä ja käännetty väärinpäin , jotta sain asentoa hieman pystymmäksi. Tämä auttoi kyynärpäiden kipeytymiseen. Sekään ei ole vaivannut sen jälkeen. Ajettavuus (suuntavakaus tosta modista kyllä kärsi). Pitäiskö sitä koittaa 90mm stemmiä? Satulaakin olen tuonut vähän eteenpäin ja tällä hetkellä tolla paketilla pärjäilee ihan suht normaalisti, mutta parempikin se voisi olla. Tuon sormien puutumisen kun saisi kuriin. Selkäreeniä tulee tehtyä salilla ja uskaltaisin sanoa sen olevan ihan hyvässä hapessa. Tulee tehtyä tempausta, rinnalle vetoa etukyykkyä ja muuta semmosta ihan hyvän mittasilla sarjoilla. En tiedä onko sitten välillä jumissa olevat epäkkäät syy tohon sormiongelmaan. Fillari on tällä hetkellä tämän näköisessä kuosissa:
https://dl.dropbox.com/u/3814036/images/fillarit/Fuji%20%281%29.jpg
Edit:
Runko kokoa 54 ja ukkeli 177,5cm

Ernesti Kolpakko
10.09.2012, 15.51
Pikku vinkkiä täälläkin kaivattaisiin.

Kuvan perusteella näyttäisi satula olevan reilusti eteenpäin kallellaan. Jos näin on, niin tietenkin käsille tulee enemmän painoa kuin jos satula olisi vaaterissa tai jopa hieman taaksepäin kallellaan.

Toinen juttu on että kun satulaa siirtää eteenpäin, jalat eivät enää kannattele yläkroppaa siinä määrin kuin ne kannattelisivat jos satula olisi taaempana. Jaloissa ja selässä pitäisi olla sen verran voimaa että voit päästää tangosta irti ajaessasi ja pitää selän edelleen etukenossa.

sledgehammer
10.09.2012, 16.01
Sitä onkin pitänyt vähän säätää pystympään. kyllä mulla silti perse pysyy paikoillaan ja paino on mukavasti istuinkyhmyjen päällä. Selän kannattelu ei tuota tuskaa. Nyt tuo ajoasento toimii jotenkuten yläotteelta, mutta alaotteella ajoasento on hanurista. Tuntuu, etten saa samalla tavalla voimaa koiville ja asento vaikeuttaa hengittämistä. Rintakehä ei pääse laajenemaan samalla tavalla kun on tarvetta puuskuttaa enemmän. Kuva kyllä vääristää tuota satulan asentoa jonkin verran. Oikeasti se on ihan karvan verran alaspäin kenollaan. Vain sen verran, ettei painetta tule välilihaan vaan paino pysyy istuinkyhmyillä. Reikäsatula on kyllä menossa hankintaan.

Tuosta niska/sormiongelmasta vielä sen verran, että rillipäänä sitä pitää mielellään päätä melko pystyssä, ettei tartte kurkkia lasien yli. Alunperin mulla oli noi korotusrenkaat stemmin päällä ja stemmi oikeinpäin. Silloin oli ihan karmeita niska/käsi/kyynerpää ongelmia. Stemmin kulma on nyt vähän turhan överi, kun ensihätään sarvia sai noin helpoiten lähemmäksi. Alaotteen taivutus voisi myös olla karvan verran isommassa kulmassa. Nyt tuossa on semmonen ongelma, että alaotteen ollessa sopiva on yläotteen kahvat lähes vaakasuorassa ja silloin polkeminen yläotteelta on vähän ikävää. sarven päätyjen taivutuksen säde voisi olla pienempi, niin sekin varmasti helpottaisi. Hitto kun ei tiedä nykyisiä mittoja, niin on vähän vaikea tilailla toisia osia tilalle.

hannupulkkinen
10.09.2012, 16.24
Tuosta niska/sormiongelmasta vielä sen verran, että rillipäänä sitä pitää mielellään päätä melko pystyssä, ettei tartte kurkkia lasien yli.
Mitkä sormet puutuvat? Jos etusormi ja keskisormi puutuvat sinulla on kuluma tai luupiikki 5. niskanikaman kohdalla ja jos nimetön ja pikkusormi niin 6. nikama on kulunut tai siellä on luupiikki. Kannattaa mennä lääkäriin, jotta saa selvää onko näin.

Ainut lääke silloin on vahvistaa niska ja hartialihaksia.

sledgehammer
10.09.2012, 16.35
Kyllä se alkiaa pikkusormista ja etenee nimettömiin. Siitä varmaan edelleen eteenpän jos jatkais kärvistelyä. Selkää kuntoutan joka viikko salilla. Nyt on oikein keskitytty tukilihaksiin ja pitkiin sarjoihin. Jotain feelua tuolla selässä/niskassa varmaan on ja koivetkin on eriparia pituudeltaan. Tämä todettu Aboa jalkafysiossa. Noita vaivoja nyt iänmyötä tulee, mutta ei ne päivittäistä olemista haitta, niin meinasin niiden sietävän pyöräilyäkin. 110km lenkillä sormien/kämmneten ulkosyrjien ja alaselän puutuminen oli ne pahimmat vaivat. Niiden tuoksinassa ei paljon perseen puutumista edes muistanut. Niskan olen penkatessa ja kyykätessä rusauttanut vahingossa jumiin useamman kerran. Joku kuluma siellä oli hierojankin mukaan.

frp
10.09.2012, 16.47
Et kai siirtänyt satulaa eteenpäin siksi että ohjaustanko tulisi lähemmäksi? (Kyseinen säätö on varattu siihen että poljinkeskiön ja satulan välinen etäisyys on oikea.)

TERU
10.09.2012, 16.58
Tangon vaihto ns. compakti-mittaiseen tankoon voisi olla ajoasentoa parantava ja kerrottuihin vaivoihin auttava. Satula puoli senttiä taaemmaksi jotta painoa siirtyy ylävartalolta pois. Satula hyvin lähelle vaakasuoraa ihan vatupassilla mitaten.

HiMa
10.09.2012, 17.02
Sledgehammer:
Lähtisin kokeilemaan säätämällä sarvet vaakatasoon (vatupassi käyttöön). Sitten asemoisin uudelleen kahvat siten, että asento on mukava ja luonteva sekä ylettyisi hyvin ylä-ja alaotteelta kahvoille. Hieman siinä on askartelua, mutta tuolla näkisit onko tarvetta uusien osien hankintaan vai mitä tehdä seuraavaksi. Tankoteippihän tuossakin operaatiossa menisi uusiksi, mutta on halpa investointi.

En tiedä paljonko kuva vääristää, mutta tuolla säätämisellä voisi saada paremman ajoasennon käsille. Näillä asioilla oon itsekin taistellut kantapään kautta, mutta taistelu kannatti. :)

Ja kuten em. suositus: satula vaakatasoon.

Tässä esimerkki compakti-sarvista.
http://www.3tcycling.com/roadbars/ergonova

pekoni
10.09.2012, 17.02
Itselläni on samoja oireita kuin Sledgehammerilla on ilmennyt. Kesällä ostin Cervelon R3:sen Meridan CC4:sen tilalle. Samalla pyörän reach lyheni reilulla sentillä. Käsien puutuminen väheni selvästi. Suurin omituisuus on mielestäni kuitenkin se, että puutuminen siirtyi vasemmasta kädestä enenmmän oikeaan käteen. TdH:ssa molemmat kädet puutuivat, mutta selkeästi vähemmän kuin ennen.

sledgehammer
10.09.2012, 17.47
Tuli tota satulaa siirrettyä vähän väärästä syystä eteenpäin. Toisaalta hilasin sitä samalla ylöspäin, niin kaipa se on suht samalla kohdalla edelleen. Noita compact sarvia ajattelin kokeilla. Onkos noissa hirveitä eroja muussa kuin hinnassa? Teippien laitto ei takuulla mee laakista nappiin, niin sitä tarttee varmaan ottaa useampi rulla... Jostain syystä olen kaipalluit leveämpiä sarvia. Tuntuu jotenkin ahtaalta nuo nykyiset ja kyynärpäiltä meni pitkään, ennen kuin niihin tottui. Eiköhän nää murheet oo kuitenkin ihan selvitettävissä ja muuten mukavasta fillarista sytyy vielä varmasti parempi. Onko 90cm stemmi sitten yleensä ottaen jo kovin lyhyt? Mitataanko se stemmin pituus reiän keskeltä reiän keskelle vai miten?
http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=compact+bar

hannupulkkinen
10.09.2012, 18.36
Tuli tota satulaa siirrettyä vähän väärästä syystä eteenpäin. Toisaalta hilasin sitä samalla ylöspäin, niin kaipa se on suht samalla kohdalla edelleen.
Tuosta satulan paikastahan on vähän kinailtu. Oikea paikka taitaa olla parisen senttiä polven etureunan takaa suora linja poljinakselille kun kampi on eteenpäin vaakasuorassa(kops -2 cm)

Noita compact sarvia ajattelin kokeilla. Onkos noissa hirveitä eroja muussa kuin hinnassa?
Kompakteissa reach eli loittouma on noin 80 mm ja drop eli pudotus 125 milliä. Mittaa nykyisesi vastaavat niin näet eron.

Teippien laitto ei takuulla mee laakista nappiin, niin sitä tarttee varmaan ottaa useampi rulla...
Teippien laitto on helppo homma. Yotubessa on hyviä ohjeita.

Jostain syystä olen kaipalluit leveämpiä sarvia. Tuntuu jotenkin ahtaalta nuo nykyiset ja kyynärpäiltä meni pitkään, ennen kuin niihin tottui.
Leveäämät sarvet antavat hengitystilaa, mutta pidentävät ajoasentoa, joka pitää huomioida stemmin mitassa. Minulla 44 -> 46 lyhensi stemmiä 2 senttiä.

Eiköhän nää murheet oo kuitenkin ihan selvitettävissä ja muuten mukavasta fillarista sytyy vielä varmasti parempi. Onko 90cm stemmi sitten yleensä ottaen jo kovin lyhyt? Mitataanko se stemmin pituus reiän keskeltä reiän keskelle vai miten?
http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=compact+bar
90 sentin stemmi on ihan ok, mutta jos levennät sarvia joudut lyhentämään vielä ja se tekee pyörästä jo levottoman.

sledgehammer
12.09.2012, 09.12
Nonni. Säädin satulaa yhden naksun pystympään ja about 5mm taaksepäin. Sitten lähdin testaamaan uusia ajohousuja ja juomareppua. 95km matkalla ei sormet puutuneet. Karmeita mäkiä 110 tiellä Turku-Salo välillä... Satulan siirrosta johtuen ei alaotteelta ajoa tarvinnut edes harkita. Satulan asento aiheutti myös pientä painetta säkkien taakse, mutta siihen varmaan tottuu ja reikäsatulan luulisi vähän auttavan. Edes perse ei puutunut älyttömästi. Kilsojakin on kyllä tullut jonkinverran edellisen pitkän (siis mun mittapuulla pitkän) lenkin jälkeen.

Schrader
07.10.2012, 15.00
Mojens!

Olen lukenut foorumia jo pidemmän aikaa, mutta ajattelin nyt kirjoitella itsekin kun asiaakin olisi. Ongelma on otsikon mukainen. Tai ainakin olettaisin sen johtuvan ajo-asennosta; nimittäin vasen polvi menee todella kipeäksi. Tänään kävin ajamassa 30km lenkin, ja ensi viikko todennäköisesti parannellaan polvea. Portaita ei huvita tänään käyttää. Pyöränä on viime kesänä ostamani Nopsa (http://www.nopsa.fi/polkupyorat/hybridipyorat/nopsa-freeway/cid4/pid5/20) (56 miesten runko), ja polviongelmat alkoivat jotakuinkin heti. Aiemmin ei polvien kanssa ole ongelmia ollut. Satulan paikkaa mittailin tänään luotilangan kanssa, ja hieman yllätyin kun polven etupinnasta oli polkimen keskelle yli 50mm. Siirsin satulaa taaemmas, mutta nyt kun mittaa on noin 20mm on satula täysin taka-asennossa. Toivottavasti kestää. Muutenkaan en ole aivan perillä nopsan runkogeometriasta. Mittailin eilen runkoa ja onhan tuossa vaakaputkeakin noin 590mm, kuulostaa aika pitkältä. Satulaputkella on kulmaa on noin 75o, mikä toisaalta "lyhentää" vaakaputkea, mutta vie keskiön liian taakse..? Alkuperäisen ohjainkannattimen vaihdoin jo aiemmin 40-milliseen, kun tuntui että tanko on jossain kaukana edessä. Hyvältähän tuo tuntui kun kokeilin ennen ostoa, mutta kilometrien myötä...

Herääkö tästä mitään ajatuksia ajoasennon ja varsinkin polvien suhteen? Olen katsellut hieman tuollaista edullisemman pään hiilikuiturunkoista maantiepyörää, mutta sijoituksena se on jo selvästi suurempi, joten jos tässä meni jokin vikaan en haluaisi toistaa samaa seuraavan pyörän kohdalla.

hannupulkkinen
07.10.2012, 15.06
Minkähänlaisella kadenssilla ajelet? Onko satula kops asennossa? Onko satula oikealla korkeudella?
Käytätkö lukkopolkimia?

Schrader
07.10.2012, 15.25
Moi. Kadenssilla varmaan tarkoitetaan kampikierroksia; joskus 10< vuotta sitten minulla oli silloisessa pyörässä mittarissa myös mittaus tällekin, ja silloin liikuttiin jossain 80-100 lukemissa. Nyttemmin en ole mittaria pyörässä enää pitänytkään, mutta olettaisin suunnilleen samoissa lukemissa liikuttavan. Tuo kops on hieman jännempi juttu, ei ole ilmeisesti ollut, ja nyt varmaankin on. Tosin vaikutuksen näkee ja tuntee sitten seuraavalla pidemmällä lenkillä. Eikös tuo noin 20mm polven etureunasta ole jotakuinkin ok? Satulaa olen säätänyt muutamaan otteeseen, ja saattaisi olla että milli, pari pitäisi vielä nostaa, mutta sitten lähtee keikkumaan. Lukkopolkimia en käytä, olen kyllä harkinnut, mutta ilmeisesti niiden säätökin pitäisi sitten osata nimenomaan polviongelmilta välttyäkseen. Lenkkareilla mennään tällä hetkellä.

hannupulkkinen
07.10.2012, 15.36
Pelkkä painaminen mielestäni ei ole polville hyväksi. Lukkopolkimissa kanta liikkuu vapaasti muutamia millejä ja näin polvet eivät kärsi. Jos maantiepyörää havittelet niin lukot ovat melkein ehdottomat. Polviongelmista pääsee parhaiten sillä, että käy salilla ja tekee reisipenkissä ojennusta ja myös tietenkin vahvistaa takareisiä koukistuslaitteessa tai tekee tangolla kyykkyä pienillä painoilla.
Pari senttiä polvilumpion takana on ihan ok. Jäykkä kopsin tulkinta voi johtaa myös polviongelmiin.

Itselläni aikaisemmin vähänkin väärä jalan asento sai polvet kipuilemaan varsinkin keväällä. Nyt ei ole ollut ongelmia on nuo klossit sallivat kantapään liikkeen. Tosin klossi pitää asentaa melkolailla suoraan.

Usein ajaminen kengillä, jotka eivät ole riittävän kovapohjaiset aiheuttavat myös polviongelmia ja pohjeongelmia. Reisien ja lonkan koukistajien venyttely on myös tärkeää.

Schrader
07.10.2012, 16.28
Kyykyn tekemistä olen ajatellut itsekin jos saisi jotenkin vahvistettua tarvittavia lihaksia. Tältä foorumilta muistaakseni luin myös, että liian pitkä ajoasento voisi saada huomaamatta polvet siirtymään ulospäin ja näin aikaansaada asentovirheen joka syö polvia. Toisaalta, itse polvinivel ei ole kipeä, vaan joku jänne tms. sieltä "takaa sisältä". Pitää kokeilla nyt tuota uutta satulan sijaintia sekä kevyttä kyykkytreeniä vaikuttaako mihinkään.

Pasi Ahopelto
07.10.2012, 19.49
Itsellä polvissa tuntuu jo lyhyillä matkoilla, jos klossit pakottavat jalkaterät väärään kulmaan. Maantiepolkimiksi olen tuosta syystä valinnut kohtuullisesti vastuksetonta kiertovaraa tarjoavat Time I-Clic2:t, joissa jalkaterät pääsevät hakeutumaan sopivaan kulmaan. Speedplayt ovat toiset, joissa on tuo vastukseton jalan kiertomahdollisuus.

Pasi

rhubarb
07.10.2012, 20.21
Satulan korkeus kannattaa tarkistaa. Liian matala satula ottaa polven etupuolen jänteisiin, liian korkea taakse.

Schrader
08.10.2012, 18.17
Tällä viikolla pitäisi saapua uusi satula (http://fi.rosebikes.eu/tuote/red-x-saddle-tour-comfort-s-t1/aid:556324), joten säädöt menevät siltäosin uusiksi. Korkeudesta en ole aiemmin tiennytkään että vaikuttaa etu/takajänteisiin noin. Pitää tarkkailla.

Tässä on nyt jäänyt ylipäätään fiilis että tuli siirryttyä pienestä rungosta isoon. Joku välimalli olisi ollut kai sopiva. Mutta 89/184cm ja 64kg niin 56 runko kuulosti ja tuntuikin alkuun hyvältä.

SSGT-92
08.10.2012, 20.33
Se oikea korkeus + oikea vaakaputken mitta on vaikea yhdistelmä löytää.Satulan paikka ja asento paikalleen,työlästä,mutta palkitsevaa.Oikeanlaisen ohjaustangon löytäminen,(leveys,reach ja droppi),on kans kohtuu hankalaa.Ite hieronut noiden kans kohtuu pitkän ajan,mut nyt alkaa oleen kohillaan.Vaatii vaa kärsivällisyyttä.Kannattaa merkitä lähtökohta ennen säätämistä ja säätämisen mennessä pieleen,tietää ainakin mist on alkanu. Yksi säätö kerrallaan,tietääpi sitten miten vaikutti ajoon.

Schrader
13.10.2012, 17.04
Tänään ajelin yli 40 km ilman aiemman tyylistä kipuilua polvessa. Ilmeisesti mennään oikeaan suuntaan. Laitoin uuden satulan, ja kuten edellinenkin se on todella takana (kiinnitys aivan kiskojen etupäässä), jolloin tuota "kops mittaa" jäi polven edestä noin 25-30mm. Muutaman millin tuohon saisi varmaan vielä tiristettyä. Aavistuksen olisin halunnut satulaa vielä nostaa, mutta jätin nostamatta ettei nyt ainakaan liian ylös mene. Kampikierroksia nostin ihan tietoisesti hieman suuremmiksi, mutta tällöin tuli ongelmaksi kengän lipsuminen. Varmaan pitäisi ne lukkopolkimet hankkia. Ainakin nuo speedplayt vaikuttivat ihan asiallisilta. Kengät pitää hankkia tietenkin myös. Kevyttä kyykkytreeniä olen nyt tehnyt iltaisin todella pienellä painolla.

Muuten oli oikeastaan mukava lenkki. Satula (http://fi.rosebikes.eu/tuote/red-x-saddle-tour-comfort-s-t1/aid:556324) oli hyvä, eikä takapuoli tai lähialueet puutuneet tai menneet muuten kipeiksi kuten aiemmin on ollut tapana käydä. Alumiiniset bar ends (http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-bar-ends-r-gotec/aid:230019)it olivat muuten hyvät mutta kylmät, ja 23mm kumi (http://fi.rosebikes.eu/tuote/kenda-kontender-competition/aid:49407) pyöri ihan mukavasti vaikka suurin osa lenkistä hiekkatietä olikin.

Jooseppi
18.01.2013, 02.01
Ajelen täysjuusto-mtb:llä ja olisi kevyt ongelma ajoasennon kanssa: tuntuu että paino on liian takana. Eli oisko oikea termi, että ajoasento on liian pysty ja isoin osa painosta tuntuu olevan perseellä ja tuntuu siltä että ajoasento on lytyssä. Millähän tätä haastetta lähtisi parantelemaan?

ToniR
18.01.2013, 08.38
Laske tankoa

Avekkis
18.01.2013, 11.35
myö jos on pidempää stemmiä saatavissa kokeiluun (ihan vaikka 10mm pidempi), niin kannattaa testata

Mika A
18.01.2013, 12.17
Ajelen täysjuusto-mtb:llä ... tuntuu että paino on liian takana.
Kerrotko vähän tarkemmin, millaisesta täysjoustosta on kyse, ts. millaista ajosi on? Ja vähän omistakin mittasuhteistasi?

Itsellä oli vähän samantapaisia ongelmia, mutta ne tuntuvat helpottuneen Tankoa laentamalla, lyhemmällä kannattimella ja leveämmällä tangolla (ja nyt on lisäksi pidempi keulakin asennettuna). Painoa saa (tarvittaessa) enemmän eturenkaalle, pääsee keluan päälle, ja makaavammassa ajosennossa on helpompaa ja kontrollidumpaa reagoida maaston muutoksiin, noin lyhesti sanottuna.

El-Carpaso
11.04.2013, 16.45
Maantiekausi rupee pikkuhiljaa aukeamaan. Talvella tuli vedettyä aika lailla voimaharjoittelua etenkin maastonousuilla ja yleisellä maastoajolla, mutta näemmä kiipeily ja maastoajo ei kuntouta samoja lihaksia joita käytetään maantiepyöräilyssä.
Tämän hetkinen tilanne on, että molemmissa pyörissä satulan asema verrattuna keskiöön on millien sisällä toisistaan sama. Maastopyörällä kyseinen asento toimi niin hyvin, että vaihdoin suoraan maantiepyörään ja toivoin parasta. Voimaa riitti nousuun ja kehitys oli suht nopeeta kun nousunopeuksia rupesi vertailemaan.
Satulan päällisen etäisyys keskiöön on siis molemmissa pyörissä 84.5cm
setback on 10.5cm.

Nyt siis kun on uusi ajoasento maantiepyörässä niin huomasin mielenkiintoisen ilmiön kovaa polkiessa (en oo hiljaa edes kokeillu ku liian hidas keskinopeus ahdistaa)
Eli kun lähtee runttaamaan hapoille niin tuntuu, että koko jalka rasittuu polkemisesta. Ensimmäistä kertaa ikinä on alkanu myös pakaroissa tuntumaan ja tuntuu paljon. Toinen uusi paikka missä rasitusta tuntuu uutena paikkana on sisäreisi ja erityisesti polven yläpuolella reiden sisemmällä puolella oleva lihas. Se on siis se patti joka kaikilla ratapyöräilijöillä on aina täysin ylikehittynyt.
Varmasti uusi ajoasento (satula taaempana ja pidempi stemmi) vaikuttaa. Mietin onkohan myös kovalla venyttelyllä vaikutusta... Ensimmäistä kertaa yletän varpaisiin suorilla jaloilla (näin pitkäjalkaisella aika haaste itsessään)
Viime kesänä siis pyöräily oli yksinomaan etureisitreeniä. Hyvä jos joskus sai takareiteen jotain poltetta ja nyt sitäkin löytyy reilusti.

Mä olen siis hieman huolissani, että onko kaikkien lihasten rasittuminen hyvä juttu yleispyöräilyssä, vai onko takajalan ja pakaran rasittuminen vain kiipeämiseen tarkoitettua treenaamista? Tai oikeastaan, onko maantiepyöräilyssä normaalia että koko jalkaa hapottaa, vai jatkanko satulan asennon hakemista?

Sori, vähän sekava viesti. Kiire ja lihaskunnollisten ajatusten jäsentäminen on meikälle hiukan haasteellista vielä...

acer
11.04.2013, 18.35
Jos ajat alaotteella, matalalla, niin nyt näet missä asennossa käytät hyväksesi kehon suurinta lihasta. Pakaraa.

El-Carpaso
11.04.2013, 19.14
Ajoasento on aika matala. satulasta tankoon 13cm.
Toisaalta tällä varrella pitää vähän ollakkin
Eli voi johtua matalasta asennosta myös. Hyvä/huono juttu?

acer
11.04.2013, 22.46
Ajoasento on aika matala. satulasta tankoon 13cm.Toisaalta tällä varrella pitää vähän ollakkin Eli voi johtua matalasta asennosta myös. Hyvä/huono juttu? Normaalia. Todella se pakaralihas olsallistuu työhön matalalla ajoasennolla. Ja miksi jättää käyttämättä kehon suurin ja vahvin lihas. Treeniä vaan niin alkaa toimimaan.

Itsellä satulan yläpinnan ja alaotteen väli on 32cm.

Markku Silvenius
12.04.2013, 10.55
Ensimmäistä kertaa yletän varpaisiin suorilla jaloilla (näin pitkäjalkaisella aika haaste itsessään)

Tästä sen verran, että liikkuvuutta eteen voisit kehittää, koska kämmenet pitäisi mennä lattiaan n. kylmiltään vaikka ei olisi pariin päivään venytellyt. Tämä riippumatta siitä onko persjalkainen tai pitkäsääri.

Sormet kiikan kaakan varpaisiin ja -13 droppi on huono yhdistelmä. Tosin kämmenet pitää mennä lattiaan noin ylipäänsä maantiepyöräilijällä pl. spesiaalikeissit vammahistoriajutuissa tmv. Mutta siis normaalimies.

Aiheeseen varsinaisesti kuulumaton perjantaikevennys:

http://www.youtube.com/watch?v=sFlwF3bo0oo

El-Carpaso
12.04.2013, 11.28
Tosin olen sen verran pitkä että tuo 13 sentin droppi ei ole niin iso kontrasti kuin esim 180cm pitkällä pyöräilijällä.

Lantion venyvyyttä pitää kehittää kyllä vielä. Tämän hetkinen jäykkyys ei ole varsinainen ongelma, mutta paremmalla liikkuvuudella kyllä saisi lisää tehoa ja nopeutta kropasta irti.

Tässä on aika tiukka ohjelma suunnitteilla että vielä jossain kohtaa pystyisi maantiepyörällä vetämään 40km tunnissa. Lukemisten perusteella vaatii paljon enemmän kuin pelkkää pyöräilyä (keskivartaloa kahvakuulalla jne).
Ja aloittelijahan tässä ollaan kun vasta muutaman kuukauden on kroppa ollut siinä kuosissa että urheilua pystyy ylipäänsä harrastamaan. Ns uudestisyntynyt :D

Taaksepäin en satulaa aio enää siirtää, mutta jos tämä kokonaisvaltainen lihasten käyttö on hyvä juttu niin se ideaalispotti saattaa juuri olla 10.5cm setback. Pääsee hyvin takareisille nousuissa ja etureisille kireissä koska asento on ns. Neutraali pari senttiä kopsista takana.

R.A.
12.04.2013, 11.46
Mä olen siis hieman huolissani, että onko kaikkien lihasten rasittuminen hyvä juttu yleispyöräilyssä, vai onko takajalan ja pakaran rasittuminen vain kiipeämiseen tarkoitettua treenaamista? Tai oikeastaan, onko maantiepyöräilyssä normaalia että koko jalkaa hapottaa, vai jatkanko satulan asennon hakemista?

Kyseinen ilmiö on hyvinkin toivottava myös maantiepyöräilyssä. Kun ajoasennon saa värkättyä oikeahkoksi, jalkojen lihaksistoa saa käytettyä kokonaisuudessaan eikä vain tiettyä osaa niistä; pyöräilyssä yleensä etureidet varastavat kaiken rasituksen itselleen, mikä ei pidemmän päälle ole kovin hyvä juttu (johtaa lopulta ylikireisiin etureisiin ja inaktiivisiin pakaroihin, vääriin linjauksiin, polviongelmiin jne...been there, done that!).

On siis "normaalia". Voit olla huolissasi vain vauhdin merkittävästä noususta aiempiin vuosiin nähden :) Ajoasentosi droppi kuulostaa melko reilulta, mutta et taida muutenkaan olla kaveri ihan lyhyimmästä päästä tuon satulan korkeuden ja setbackin perusteella. Joten jos omaat gorillamaisen käsien pituuden, selkä ei sano vastaan ja saat vielä tehojakin ulos ko. asennossa, niin mikä jottei. Anna satulan olla paikallaan, mahdollisesti kokeile nostaa tankoa hivenen, mikäli asento tuntuu liian matalalta.

sledgehammer
22.04.2013, 09.52
Ei oo helppoo tämänkään kauden aloitus. Eka lenkki ajettu maantiepyörällä ja vanha vaiva iski heti. Sormet puutuu. Luulin jo tuon helpottaneen, mutta ei. Cannondalen cyclolla (CX-9) ajaessa en tarvitse edes compactisarvia ja voin huoletta sotkuttaa 100km alaotteelta. Fujilla riitti 20km ja tunto oli ihan pois peukalo-etusormi-keskisormi akselilta. Vaiva lähtee hartioista, joita en saa millään rennoksi ajaessa. Jumi alkaa atlasnivelen kohdalta ja siitä sitten etenee sormiin. Fillari on periaatteessa ihan oikean kokoinen, mutta satula on sarviin nähden varmaan turhan korkealla. Tuli tuolla silti ajettua pitkiä lenkkejä viime kesänä, ilman tämmöisiä näin pahoja vaivoja. Luulin jo, että tää kausi mahtaa alkaa helposti, kun tuolla cyclolla on tullut vedeltyä paljon lenkkiä ilman mitään tämänkaltaisia ongelmia, vaan ei. Täytyy varmaan ottaa kuvat ajoasennosta cyclolla ja maantiepyörällä ja lähteä niistä tutkimaan parannuskohteita. On noiden geometriassa jotain olennaista eroa. Molemmat kokoa 54
http://jakoavain.files.wordpress.com/2012/12/pro_vibe-2.jpg?w=480&h=768

Jake_Kona
22.04.2013, 10.27
Näyttäisi Fujin ohjaustangon olevan sen n. 3 cm alempana. Ja epäilisin siitä johtuvan vaivat kun yläkropan paino menee enemmän käsille. Jos hommaa todella pystymmän stemmin ja paksumpaa tankoteippiä ihan varmuuden vuoksi.
Itse olen tykästynyt tähän paksumpaan tankonauhaan http://www.hi5bikes.fi/~UD1Lx0000001/?Y999=PIF&Y104=LS-DSPDST

hannupulkkinen
22.04.2013, 10.27
sledgehammer (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?30636-sledgehammer)
tuo puutuminen johtuu niskasta. Onko cc-pyörässäsi lyhyempi ajoasento ja satulan ja tangon korkeusero sama kuin maantiepyörässä.

Minulla on tämä puutumisongelma vaivannut jo kauan ja suoratankoinen maastopyörä on ainut jossa puutumista ei tule koska ajoasento on pysty.

Niskassani on kuutosnivelessä kulumaa ja luupiikki, joka aiheuttaa tuon sormien putumisen. Jokapäivänen hartioitten pyörittely ja venyttely auttaa kuitenkin sen verran, että voi ajella alle satasen lenkkejä.

sledgehammer
22.04.2013, 12.05
Silmämääräisesti toi fuji näyttää pienemmältä kuin Cannari. Mittoja koitin vertailla, mutta jälleen kerran se ei ollut ihan helpoimmasta päästä, kun ilmoittavat noita eri tavalla. Täytyy ottaa illalla rullamitta käteen. Tämmösiä sieltä poimin.

Fuji
Seat tube center to top:540mm
Effective top tube lenght: 550,2mmm
Actual top tube lenght: 543,9mm
seat tube angle: 73
wheelbase: 976,1mm

Cannondale
Seat tube lenght:55cm
Top tube lenght: 550mm
measured size: 54mm
Seat tube angle: 73,5
wheelbase:101,7cm

http://jakoavain.files.wordpress.com/2012/12/pro_vibe-5.jpg?w=480&h=321
Tässä se suurin ero kyllä on. Nyt tuntuu lähes kummalta, miten olen tuolla pystynyt ajamaan 300km. No se matka menikin lähes kokonaan yläotteelta ajan.

Fujin yläputki on tosi paljon alempana kuin cannarissa. Molemmissa 80cm stemmit ja fujissa vielä siihen päälle Ritchey pro evo curve kompaktisarvet. cannarissa Pro vibe hiilarisarvet joissa enemmän droppia. Meinasin hommata kompaktisarvet cannariin, mutta totuttuani ajoasentoon, totesin, etten tarvitse sellaisia. Fujin vaakaputki on aika lailla suora, cannarissa vähän sloping tyyppinen. Cannarissa 172,5 kammet, fujissa 175. Pyörittäminen sujuu molemmilla hyvin. cannarissa saan kannateltua kroppaa muutenkin kuin käsillä, mutta fujin asento on aika raaka ja nippa nappa saan pidettyä ajoasennon, jos irroitan kädet sarvista. Sitä aja helposti hartiat lukossa, josta tämä vaivakin varmasti juontaa juurensa. Cannarilla pystyy teoriassa ajamaan niin, ettei varaa käsille ollenkaan painoa. En oikein tiedä, mitä tuon fujin kanssa vielä kokeilisi. Sarvia tarttis saada ylemmäksi, mutta renkuloita ei saa enempää stemmin ja laakerin väliin. Stemmiä en käännä väärinpäin, koskas sitä kokeiltuani totesin ajo-ominaisuuksien kärsivän liikaa. Otan kuvat illalla ja tutkin sitten sitä kautta lisää tätä vaivaa.

Edit:
Pituutta mulla on 178cm ja kämmenet saan lattiaan asti venytettyä. Inseam 84cm

Jake_Kona
27.04.2013, 13.02
Eilen katselin legendaarisen Merckxin dokkarita ja huomasin aika erikoista. Näyttäisi, että polkijalla on isohko runko ja ajoasento on huomattavasti alempana kuin aikalaiskilpakumppaneilla. Pää ei törrötä ja selkä on suorana
http://img.tapatalk.com/d/13/04/27/6eju8uta.jpg

Tauno
28.04.2013, 10.28
Eilen katselin legendaarisen Merckxin dokkarita ja huomasin aika erikoista. Näyttäisi, että polkijalla on isohko runko ja ajoasento on huomattavasti alempana kuin aikalaiskilpakumppaneilla. Pää ei törrötä ja selkä on suoranaEn tiedä, miten tuo selän suoruus määritellään, mutta mielestäni kuvassa selkä on lähes täydellisenä ympyränkaarena. Miltei harpilla voisi piirtää kaaren. Yritin peilin edessä samaa, mutta ei taivu selkä, ei :o

käpä
28.04.2013, 18.16
Tänään eka maantielenkki (50 km) ja vas.käden ojentaja puutuu. Pyörä vanha kunnon rauta golnago, jossa säädöt pitäisi olla kohdillaan. Nykyään ajelen pääsääntöisesti maastossa, mutta hyvillä keleillä maantiekin olisi mukavaa ilman tota ojentajien puutumista. Aiemmin enempi maantietä hinkatessa kroppa taisi tottua ja puutuminen lakkasi.
Olisko vaiva vaan iän tuomaa jäykkyyttä ja pitäisi katsella pystympää konkelia maantielle? Colnagollakin ajellessa ote on 100 % ylätangolla.
Vinkkejä?

sledgehammer
03.05.2013, 21.08
Jes, ongelmat vaikuttaisivat olevan selätetty. Tehtiin melkoinen "ropelihattupatentti" ja varmaan kohta mulle kerrotaan, että kuolen tai vähintään vammaudun seuraavan kuukauden aikana, mutta tehty mikä tehty. Ongelmana oli siis liian lyhyt kaulaputki ja sitä jatkettiin. Kaveri sorvasi mulle hankkimastani alumiinikangesta holkin, joka liitettii krymppiliitoksella kaulaputkeen. Holkki tehtiin kaulaputkeen pari kolme satkua liian tiukaksi, sitten kaulaputki lämmitettiin toholla ja nuijittiin holkki paikoilleen. Näin saatiin 2cm jatko paikoilleen. Holkki menee myös 2cm varsinaisen kaulaputken sisälle. Täytyy kattoo jos vaikka vähän sähköliimaisi sitä vielä tigillä tuohon kaulaputkeen. Tulisi henkiesti vahvempi olo.

Crocksit jalassa suoritetun lyhyen koeajon perusteella uskallan jo sanoa, että pyörä on nyt hyvä ajaa. Tuntui hyvin paljon samanlaiselta kuin tuo yllä mainittu cyclo. Todella mukavan tuntuinen ajoasento. Paikalla on Pro-vibe kompaktisarvet, Thomsonin 90mm 0deg stemmi ja korotusrekailla stemmiä nostettu 3,5cm laakerista ylöspäin. Linkin takana pari kuvaa ajoasennosta ja patentista. Saa kommentoida ja lytätä. Ajoasennon järkevyydestä ottaisin mielelläni palautetta vastaan, kun en tässä lajissa ole vielä kovin vahvasti sisällä. Etuvanteen napa jää näkökentässä sarvien alle piiloon ja kurkottamalla sen näkee etupuolelta tai kyyristymällä sarvien takaa.

https://www.dropbox.com/sc/xyil1xfkqs6rmx1/aRB9rDr7he

erkkk
03.05.2013, 23.13
Selän kaari ei oikein näytä hyvältä. Joka ajo-otteella tulee notko lapaluiden kohdille. Ensin toi notko mäkeen ja katsotaan sitten missä kohden sen tangon pitäisi olla.

Ton sorvailun olisi välttänyt toisella stemmillä. Esim -17 yltää aika ylös...

Plus
03.05.2013, 23.34
Näyttää aika seipään nielleeltä tuo ajoasento. Vertaapa Mercxin kuvaa omaan asentoosi... Kallista lantiota enemmän taakse, vedä vatsaa sisään ja kaarra selkää pyöreämmin. Nyt olet taittunut lantiosta kuin linkkuveitsi.

sledgehammer
03.05.2013, 23.43
Joo, tuo notko on kyllä totta. Tossa oli vähän hankala hakea kunnollista asentoa, kun pystyssä pysyminenkin oli jo haasteellista. Lähinnä meinasin mittasuhteita siinä mielessä, että onko sarvet järkevässä paikassa suhteessa muuhun kokonaisuuteen. Vaikka kuvissa näyttää, että paino makaa käsien varassa, niin selkä ja vatsalihakset tuon paketin tuossa pitää. Olen nimenomaan tähdännyt siihen, että saan pidettyä asennon, vaikkei kädet edes olisi sarvilla. Ajaessa olen testannut, että saan vietyä kädet selän taakse asennon hajoamatta. Satulan nokka on viimeisen lenkin jäljiltä vielä korjaamatta. Se tulee ihan inan yläviistoon. Silloin se tuntuu tukevan parhaiten. Jos tuon antareksen laittaa passiin, perse menaa liukua perältä kärkeä kohden ja taas tulee käsille turhaa työtä.

Ton sorvailun olisi välttänyt toisella stemmillä. Esim -17 yltää aika ylös...

Sen verran on turhamaisuutta liikenteessä, että en halunnut semmoista rankasti yläviistoon töröttävää stemmiä. Näyttää hölmöltä. Olin jo ostamsssa uuttaa haarukkaa, mutta päätin etten laita tuohon filoon enää hirveästi rahaa kiinni. Säästän mielummin ne rahat seuraavaan runkon, joka sitten kyllä mitataan ihan ukon mukaan. Ei tänä kesänä, mutta ehkä sitten talven aikana. Alkaa jo itseäkin hymyilyttää se, miten tuohon päädyin. Parin threadin luku läpi netistä ja lopputuloksena luulo, että 54 runko täytyy olla just soppeli 177,5cm jampalle. Cannarin 54 olikin, mutta Fuji ei. No nyt osaisi jo suhtaua vähän paremmin koon valintaan ja esimerkiksi vaakaputken pituuden suhteen olisi jo vähän viisaampi.

Toi mercxin kaari jää kyllä tekemättä. Koko ikänsä opetellut pitämään selkää suorassa salilla touhutessa ja yht äkkiä se pitäis olla köyryssä. Vaatii hieman totuttelua...

Edit:
Kävin vielä tutkimassa pyörän säätöjä. Syystä tai toisesta olen jossain kohtaa laittanut satulan aika taakse. Ilmeisesti siksi, että polvilumpio ja polkimen akseli olisi samassa linjassa. Onko se maailman kamalin virhe, jos se polvi tulee polkimen akselin etupuolelle, mikäli sillä saadaan aikaseksi paljon nätimpi kaari selkään? Tuuppasin satulan säätövaran puoleenväliin ja johan alkoi kaarta löytyä selkään. Nyt polvilumpio menee ehkä sentin polkimen akselin etupuolelle. Ei se ajossa ainakaan mua haittaa, mutta mitä mahdollista harmia siitä voi seurata?

r.a.i
04.05.2013, 00.24
Paljonko sulla Sledge on noissa pyörissä satula - bb korkeus ja kuinka paljn satulan kärki on bb.n takana?. Noista Fujin kuvista voisi jopa luulla, että satula on turhan korkealla, koska tuossa kampien vaaterissa ollessa polvilumpio jää aika paljon poljinakselin taakse? Sun inseam mitoilla satula - bb vois olla jotain 73 cm luokkaa.

Satulan etureunaa hiukan nostamalla voi saada painopistettä hieman taaksepäin ja selkkää paremmin kaarelle.

Jos ei meinaa Fujissa ajoasento onnistua, niin vaihda siitä kiekot Cännäriin ja ajele tyytyväisenä sillä kesän maantielenkit.

sledgehammer
04.05.2013, 00.35
Inseam about 84cm ja akselista satulan huipulle satulaputken linjaa pitkin 76cm. Karkean mittauksen mukaan n. 6cm satulan kärjestä kampien keskiöön. Kun kyynervarren laittaa satulan kärjen jatkoksi käsi nyrkissä, jää rystysten ja kaulaputken keskikohdan väliin n. 8cm. Velofitter blogin mukaan se olisi ihan järkeen käypä luku. Satulaa nostin vajaan sentin, kun yhdellä jalalla pyörittäessä tuntui, että se viimeinen varttikierros (klo3-12 vai miten sen nyt sanois...) oli jotenkin hankalan oloinen pyörittää. tuntui, että jalka menee liikaa koukkuun. Voi olla, että täytyy ottaa vähän takas. Täytyy tehdä taas semmonen 60km säätölenkki, jolloin mittarit jätetään kotiin, että saa rauhassa ruuvata vaikka kilsan välein.

Tuo Fuji parani nyt kuitenkin aika merkittävästi siitä, mitä se oli. Jos ei näillä eväillä ala asennot ja säädöt löytymään, niin sitten mennään cyclolla. Tän päivän säädöt sentään toi tuntemuksen siitä, että päästiin parempaan suuntaan. Cyclon jälkeen vaan tuntui ihan käsittämättömältä, miten tuolla on voinut joskus polkea 300km. Toisaalta vappuaaton 100km menikin vanhoillakin säädöillä jo siedettävästi, kun oikein keskittyi, ettei yhtään jännittänyt hartioita ja ei päästänyt käsiä lukkoon.

r.a.i
05.05.2013, 00.18
Inseam about 84cm ja akselista satulan huipulle satulaputken linjaa pitkin 76cm. Karkean mittauksen mukaan n. 6cm satulan kärjestä kampien keskiöön.

Nää on tietysti henk. koht juttuja, mutta mulla on 83,5 cm inseamilla satulan korkeus 73,5 cm. Polkimet ja kengätkin vaikutta muutaman millin suuntaansa, mutta mielestäni voisit kokeilla laskea parikin senttiä. Tuo satulan kärki - bb kuulostais ihan ok:lta.

sledgehammer
05.05.2013, 00.24
Joo. Klossit on tällä hetkellä niin edessä kun saa. On silloin aika tarkkaan päkiän alla. Pyörittäminen tuntuu hankalammalta, jos jalkapöytä on suorassa. Varmaan siinäkin joku kompromissi olis hyvä. Se kuitenkin osaltaan varmaan vaikuttaa myös tuohon korkeuteen. Jos niitä ottais vähän taaemmas, sais satulaakin laskea. Satulan hyvä korkeus on vielä hakusessa ja varmaan tuun renkkaamaan sitä edestakas. Maanataina taidan lähteä pitkälle lenkille ja silloin voisi keskittyä myös tuohon säätöhommaan tarkemmin.

r.a.i
05.05.2013, 00.50
Varmaan foorumin kurkot nyt ärähtää, mutta sanon nyt kuitenkin: "pyörittäminen" on mielestäni yliarvostettu juttu, jonka merkitys voimantuotossa on vähäinen. Ei kannata liikaa miettiä sitä. Tuo pyörittäminen on muutenkin huono termi, englanninkielinen Ankling kuvaa jalan liikettä paremmin - sekin tosin on joillekin luontaista ja toisille ei. Tuossa linkissä mielestäni ihan asiaa..

http://cycling-review.com/2011/09/pedal-stroke-myth-busting/

Sprintterit ilmeisesti yleensä pitää klosseja aika edessä, koska tosi nopeassa polkemisessa siitä on kait etua. Muutoin ei.

Mutta joo - hyvä kokeilla rohkeasti eri säädöillä, koska kerran ongelmia tuntuu olevan. Sun notkeudella tuo droppi ei kuitenkaan vaikuttais kauheen isolta.

maurimies
07.05.2013, 18.52
Laitetaanpa tähän jatkoksi kun asiaan jossain määrin liittyy. Eli tuli ostettua Ridleyn Orion XL kokosena ja vajaa huntti vasta ajoa takana. Pyörä menee ihan mallikkaasti eteenpäin mut ajoasento tuntuu kohtuu pitkältä = kädet aika suorassa ja pientä kurottelua keskiotteella ajettaessa. Lisäksi etunapa näkyy ennen tankoa alaspäin katsottaessa. Mitään kipuilua/puutumista ei kuitenkaan havaittavissa. Mitä nyt niskaa ja alaselkää vähän kolottaa mut se taitaa olla ihan uuden harrastuksen aloittamisesta ja venyttelyn unohtamisesta kiinni. Pituutta löytyy 193cm ja inseam 91cm et ainakaan liian iso runko ei mielestäni oo kyseessä.

Vakiostemmi on suhteellisen pitkä (120mm jossen nopeesti mitattuna hirveesti valehtele). Auttaiskohan muutamaa senttiä lyhyempi stemmi tähän asiaan että menosta tulis vielä miellyttävämpää vai luuletteko että kilometrien karttuessa tottuu asentoon?

hannupulkkinen
07.05.2013, 21.28
Orionissa on tavallista pidempi vaakaputki. Lyhennä stemmi 10 senttiseksi niin totut nopeammin ja vauhtiin se ei vaikuta mitään.

acer
07.05.2013, 21.53
Sprintterit ilmeisesti yleensä pitää klosseja aika edessä, koska tosi nopeassa polkemisessa siitä on kait etua. Muutoin ei.Aina oppii uutta...

hannupulkkinen
07.05.2013, 22.18
Varmaan foorumin kurkot nyt ärähtää, mutta sanon nyt kuitenkin: "pyörittäminen" on mielestäni yliarvostettu juttu, jonka merkitys voimantuotossa on vähäinen. Ei kannata liikaa miettiä sitä. Tuo pyörittäminen on muutenkin huono termi, englanninkielinen Ankling kuvaa jalan liikettä paremmin - sekin tosin on joillekin luontaista ja toisille ei. Tuossa linkissä mielestäni ihan asiaa..

http://cycling-review.com/2011/09/pedal-stroke-myth-busting/

Sprintterit ilmeisesti yleensä pitää klosseja aika edessä, koska tosi nopeassa polkemisessa siitä on kait etua. Muutoin ei.

Mutta joo - hyvä kokeilla rohkeasti eri säädöillä, koska kerran ongelmia tuntuu olevan. Sun notkeudella tuo droppi ei kuitenkaan vaikuttais kauheen isolta.
Ankling on suomeksi ruopasu ja ei sen opetteluun kyllä kannata voimia tuhlata, mutta tasapainoinen pyörittäminen on ilman muuta tärkeä asia. Se tarkoittaa sitä, että voimantuotto on joka kohdassa kierrosta mahdollisimman hyvä. Ylös nostettaessa se kyllä taitaa tarkoitta sitä, että jalkaa vain nostetaan ylöspäin ainakin muutamien tutkimusten mukaan. Klossin paikastakin on monia näkemyksiä, mutta minä laitan klossit niin taa kuin saa. Kun ei ruopase klossin ei tarvitse olla edessä ja niin akilleskin rasittuu paljon vähemmän. Silloin tosin pohje osallistuu polkemiseen vähemmän ja kuntoillijalle varsinkin vähän ikääntyneemmälle siitä on etua myös siksi, että kramppailu vähenee.

sledgehammer
08.05.2013, 00.22
Fillari on nyt semmosessa tikissä, että 90km lenkki taittui ihan mukavasti sekalaisilla otteilla. Karvan verran täytyy ruuvata satulan kärkeä vielä ylöspäin, mutta aika lähellä toimivaa ollaan. Laskin satulaa puoli senttiä ja ei se ainakaan haitannut. Perusongelma on vaan se, että runko on 54 kokoisena liian iso. Effective top tube length oli 550mm ja se on mulle liikkaa. Sais olla varmaan sentin puolitoista vähemmän niin saisi stemminkin vähän pidemmäksi. Voiko asiaa lähestyä niin, että sen minkä voi stemmiä pidentää, voin ottaa pois rungon vaakaputken pituudesta? Eli nyt satula tosi edessä, kompaktisarvilla ja 90mm stemmillä 550 runko on lähes hyvä. Jos runko olisi vaikka 530, voisin tuoda satulaa vähän eteenpäin ja saisin stemmiäkin vähän pidemmäksi? Mun tapauksessa ei varmaan edes haittaisi, vaikka se olis karvan verran liian pieni... Liian isosta ei saa hyvää mitenkään.

Edit:
Pyörittämisen opin, kun kimppalenkillä poljin koivet aivan tukkoon ja sitten oli keskityttävä viimeisten energiarippeiden maksimaaliseen hyödyntämiseen mahdollisimman taloudellisella tavalla. Yht äkkiä huomasin, että tasainen pyörittäminen oli löytynyt ihan vahingossa. Oli vaan pakko kun kotiin oli vielä 40km matkaa...

frp
08.05.2013, 10.31
Et kai ole siirtänyt satulaa eteenpäin siksi, että ohjaus tulisi lähemmäksi? Satulan säätö on varattu siihen että istuinpiste suhteessa polkimiin saadaan oikeaksi ja ohjaamon pituus pitää säätää stemmillä. Jos olet lyhentänyt ohjaamoa laittamalla satulan eteen niin todennäköisesti se on liian edessä polkikeskiöön nähden eli asento on sitten väärä siinä mielessä.

Plus
08.05.2013, 10.35
Perusongelma on vaan se, että runko on 54 kokoisena liian iso. .

En oikein ymmärrä miten se on iso, kun tuossakin koossa on ~5cm kasa spacereita tangon alla.

Vertailun vuoksi, Dennis Menchov 178cm, vaakaputki 56cm, stemmi 13cm, satulasta tankoon 587mm. Philippe Gilbert 178 cm, vaakaputki 53,5, stemmi 14cm, satulasta tankoon 581mm

Mikä sinulla on mitta satulan kärjestä tangon keskelle?

sledgehammer
08.05.2013, 11.29
Vertailun vuoksi, Dennis Menchov 178cm, vaakaputki 56cm, stemmi 13cm, satulasta tankoon 587mm. Philippe Gilbert 178 cm, vaakaputki 53,5, stemmi 14cm, satulasta tankoon 581mm

No täsasähän tämä alkaa heti ontua. Se on aika sama mitä jollain toisella on, jos se ei toimi mulla. Runkokoko on aika yhdentekevä suure, kun se ei läheskään aina kerro riittävän tarkasti rungon todellista kokoa. Fuji SL1 53 rungossa on esimerkiksi "effecticve top tube lenght" reilu sentin pidempi kuin 54 teamissa. Fuji SL 1.0 50 rungossa effective top tube lenght on 545mm. Jos käsiä joutuu kurottamaan eteenpäin ajaessa, ei homma vaan toimi. Hartioita ei pysty pitämään rentona tai se on todella vaikeaa ja siitä kärsii ajo.En pysty vetämämään selkää kunnolla köyryyn, kun kädet ovat sen lähes suorina.

Et kai ole siirtänyt satulaa eteenpäin siksi, että ohjaus tulisi lähemmäksi?
En. Olen sen siirtänyt tuohon paikkaan, kun se tuntuu parhaalta siinä. Se nyt sitten sattuu vaan olemaan aika lähellä säätövaran loppumista. Osasyy siihen on tolpassa, joka on taivutettu taaksepäin. Lenkin jälkeen sekä etu, että takareidet ovat samalla tavalla rasittuneet, niin kaipa se on silloin aika hyvässä paikassa. Tossa kohdassa saan myös parhaiten voiman kampiin istuen. Mun pointti oli se, että rungon täytyy olla liian iso, koska olen joutunut tekemään niin paljon muutoksia, joilla sarvia ja satulaa on saatu lähemmäs toisiaan. Jos yläputki olisi vaikka kaksi senttiä lyhyempi, voisin ajella tyytyväisenä 100mm stemmillä ja tavallisilla sarvilla. Tuolla 90mm stemmillä filo alkaa olla vähän rauhaton. Ihan ajettava se on, mutta voisi olla parempikin. Nyt ollaan kaikesta huolimatta aika hyvissä säädöissä.

Mikä sinulla on mitta satulan kärjestä tangon keskelle?
En nyt muista, mutta satulan kärjestä kaulaputken keskelle on kyynärvarsi (39cm) + 7cm +stemmi 90mm joten olisko n. 55cm

MAS
08.05.2013, 18.38
...Eli nyt satula tosi edessä, kompaktisarvilla ja 90mm stemmillä 550 runko on lähes hyvä. Jos runko olisi vaikka 530, voisin tuoda satulaa vähän eteenpäin ja saisin stemmiäkin vähän pidemmäksi? Mun tapauksessa ei varmaan edes haittaisi, vaikka se olis karvan verran liian pieni... Liian isosta ei saa hyvää mitenkään....Olen sen siirtänyt tuohon paikkaan, kun se tuntuu parhaalta siinä. Se nyt sitten sattuu vaan olemaan aika lähellä säätövaran loppumista. Osasyy siihen on tolpassa, joka on taivutettu taaksepäin....

Jos nyt on ns. setback-satulatolppa niin senhän voi vaihtaa suoraan jos satulaa ei muuten saa edemmäksi. Halpa fiksaus.

...Jos yläputki olisi vaikka kaksi senttiä lyhyempi, voisin ajella tyytyväisenä 100mm stemmillä ja tavallisilla sarvilla. Tuolla 90mm stemmillä filo alkaa olla vähän rauhaton. Ihan ajettava se on, mutta voisi olla parempikin. Nyt ollaan kaikesta huolimatta aika hyvissä säädöissä.

90mm vs. 100mm stemmin eroa ohjaukseen voi olla aika vaikea huomata. Toki samassa pyörässä vaikuttaa kun painopiste muuttuu, mutta se on eri asia kun stemmin "vipuvarren" vaikutus.

En oikein ymmärrä miten se on iso, kun tuossakin koossa on ~5cm kasa spacereita tangon alla.

Jäsen Plus saattoi ehkä vihjata että jos vaihdat saman merkin pienempään runkoon niin yleensä emäputki lyhenee ja ohjaustanko tippuu vielä matalammalle. Usein haetaan aggressiivisempaa (enemmän satula-tanko droppia) asentoa vaihtamalla pienempään runkokokoon eli juuri päinvastoin kun sinä tässä ajattelet. Toki eri asia on jos päätät vaihtaa sellaiseen runkomalliin jossa on suhteessa korkea emäputki.

Ylipäätään ei välttämättä olisi huono idea jos poikkeaisit jossakin kaupassa tai pyörän sovittajalla joka osaisi auttaa sinua löytämään sopivan ajoasennon. Vaikka homma tuntuu periaatteessa yksinkertaiselta niin ilman vahvaa kokemusta ei noista omista tuntemuksista ("niska kipeytyy" tms.) ole aivan helppo aina vetää johtopäätöksiä siitä mitä mittaa asennossa lähtee muuttamaan.

r.a.i
09.05.2013, 00.28
Aina oppii uutta...

Tuossa hieman enemmän klossien hyvästä paikasta ja ajajatyypistä. Aiheesta löytyy paljon muitakin juttuja.

http://www.jimlangley.net/crank/cleats.html

Try the ball-over-the-pedal-axle position first and give it a chance to see if it feels right because it works for most riders. If it doesn't feel right, the most common adjustment to make it feel better is to move the cleats back slightly, perhaps 1/2 inch. This puts a little more of your foot over the pedal. This is often preferred by larger riders with longer legs, people who push bigger gears, climbers and time trialists, riders using long crankarms and slower pedalers.

Conversely, if you tend to ride at a high cadence, spin smaller gears, like sprinting, ride shorter crankarms and are a toes-down pedaler, you might move the cleats forward slightly, but don't overdo it. Maybe about 1/4 to 1/2 inch (about 6 - 10 mm). If you get too far out on your toes you increase the risk of "hot foot" and even Achilles injuries so experiment but only a little at a time.

Lastly, if you're an ultra-distance rider you may want to push the cleats all the way back. This type of riding often causes numbness and hot foot. A great solution discovered by long-distance champ Lon Haldeman (http://www.pactour.com) is moving the cleats fully to the backs of the slots, which relieves pressure on the feet and has no negative side effects for this type of riding, apart from a slight increase in the possibility of toe overlap with the front wheel if you're riding a bicycle with aggressive front-end geometry.

erkkk
09.05.2013, 11.28
No täsasähän tämä alkaa heti ontua. Se on aika sama mitä jollain toisella on, jos se ei toimi mulla. Runkokoko on aika yhdentekevä suure, kun se ei läheskään aina kerro riittävän tarkasti rungon todellista kokoa. Fuji SL1 53 rungossa on esimerkiksi "effecticve top tube lenght" reilu sentin pidempi kuin 54 teamissa. Fuji SL 1.0 50 rungossa effective top tube lenght on 545mm. Jos käsiä joutuu kurottamaan eteenpäin ajaessa, ei homma vaan toimi. Hartioita ei pysty pitämään rentona tai se on todella vaikeaa ja siitä kärsii ajo.En pysty vetämämään selkää kunnolla köyryyn, kun kädet ovat sen lähes suorina.

Tolla TT mitallakaan ei oikeastaan tee mitään kun ajoasento säädetään suhteessa keskiöön. Vähän kulmia muuttelemalla TT mitta muuttuu mutta ajoasento on silti sama.

Ajoasentoa on imho hyvä hakea silleen että katsoo sen hyvän asennon ja ajaa sillä minimissään pari hunttia, mieluummin enemmänkin. Jatkuvalla muuttelulla mikään ei koskaan tunnu hyvältä. Satulan paikkaa muuttaessa kannattaa ajaa aika paljon yhdellä jalalla, varsinkin satulaa nostaessa toi helpottaa merkittävästi asioita.

sledgehammer
09.05.2013, 13.14
Tuota on tullut tehtyä. Eilen olin vaimon juoksulenkkiseurana cyclolla ja pyörittelin jalka kerrallaan aikani kuluksi 10km. Hyvin toimii. Satula on hyvässä paikassa ja yhdellä jalala oli helppo pyöritellä. Satulan olen asemoinut molemmissa pyörissä samalla tavalla. Tuo Cannarin CX-9 on pikkasen pienempi kuin fuji ja sillä on vaan pirun pajon helpompi ajaa. Stemmin alta voi ottaa vaikka kaikki korotusrenkaat pois ja pidentää stemmiä ja se on silti ihan ok. Kun ylävartaloa ei tarvitse ojentaa liian suoraksi, on asentojen ja ajo-otteiden vaihteluhelppoa ja painetta atlasnikaman alapuolelle ei vain tule. Johtuu varmaan siitä, että kuskin painopiste on kohdallaan ja paketti pysyy kasassa.

Nyt on sitten toinenkin ongelma käsillä. Fujin keskiön laakereiden runkoon laminoidulla putkella alkaa olla tunnit täynnä. Narisee aina putkelta ajettaessa. Kaikki mahdollinen on rasvattu, kiristelty tai vaihdettu kertaalleen ja hiljaiseksi sitä ei saa enää millään. Vaihdoin osat ristiin cyclon kanssa ja lopputoloksena oli se, että cyclo pysyy hiljaisena ja Fuji senkun narisee. Narisee jo istualtaankin isommissa ylämäissä. Runko menee siis vaihtoon joka tapauksessa. Sain hyvän tarjouksen uudesta SL 1.0 fujista ja taidan ottaa sen koossa 50 (Sloping runko ja vastaa 52 teamia). En millään pysty kuvittelemaan, että tilanne menisi huonommaksi koon pienemmällä rungolla. Tuolla on pahvilaatikollinen stemmejä sarvia, satulaputkea ja vaikka mitä roinaa, joilla voidaan pelata jos täytyy. Vätternille en tuolla teamilla viitsi lähteä. Kuolisin v*tutukseen jos se hajoaisi sinne ja hermot siihen narinaan menisi jokatapauksessa.

Huhti-toukokuun aikana olen ajellut tuolla teamilla about 750km ja pikkuhiljaa tehnyt parannuksia. Tässä kohtaa aion luottaa omiin fiiliksiin ja vaihtaa rungon vähän pienempään, kun sen vaihto on joka tapauksessa edessä. Niitä parannuksia on oikeastaan tehty koko sen ajan, kun tuo filo on mulla ollut(n. 2500km). Jälkeenpäin ajatellen lähtökohta oli suorastaan järkyttävä. Huonommaksi se ei ole missään tapauksessa mennyt. Se, että sarvet olisi alempana tai ylempänä ei sinänsä ole ongelma. Niiden korkeuden muutoksella olen pyrkinyt saamaan vain painetta pois atlasnikaman paikkeilta. Sillä on korjattu sitä perusongelmaa, että joudun kurkottamaan liian kauas. Kurkotus ->lisää painoa käsille->puutumiset, paine atlasnikaman kohdalla ja ja muut nämä edellä listatut ongelmat. Periaatteessa väärä tapa kiertää ongelmaa, mutta onpahan päästy alkuun harrastuksessa. Tätä lopputulosta en muuten olisi keksinyt, mutta cyclolla ajellessa sen vain huomasti. Jos tuo team olisi ollut alunperin kokoa 52, lähtötilanne olisi se, mihin on nyt tultu kaikkien muutosten jälkeen tultu tai ainakin lähellä sitä. Kai sitä jokaisen täytyy oppirahat ostaa ja siiihen varmaan kuuluu sekin, että ostetaan ekana se väärän kokoinen pyörä. Sinänsä tää askartelu ja touhuaminen ei mua ole haitannut.

Mä tykkään rakennella autoja, moottoripyöriä ja nykyään fillareitakin. Haluan kokeilemisen ja tekemisen kautta päästä sisään tähän hommaan. Rahaa ei ole vielä palanut edes yhden uuden 105 osilla olevan halvan kuitupyörän verran, joten voi tässä vielä ihan rauhassa jatkaa touhua. Jos nyt laitan 500e runkoon, niin silti ollaan vielä selvästi alle kahden tonnin ja alla on uusi runko ja vähän ajettu sram force voimansiirtro kaikilla mahdollisilla hiilikuituhilkkeillä. Kaikki säädöt ja muun semmoisen osaan kyllä tehdä itse. Kasaamiseen en apuja tartte. Fujikin on ollut nippeleinä monta kertaa ja kaikki on satu toimimaan kellon lailla.

Käännetään homma niin päin, että kertokaa miksi mun ei kannattaisi kokeilla koon pienempää runkoa, kun sen vaihto on nyt jokatapauksesa käsillä? Isompaa en ainakaan osta, nykyistä on pitänyt muutella aika paljon, että on päästy tähän, missä nyt ollaan. Kyllä mä noi top tuben geometrioiden muutokset ymmärrän, kun konponenttien korkeukeuksia vaihdellaan. Näistä viesteistä vaan tulee niin saakelin pitkiä romaaneita, ettei niihin voi kaikkea änkeä. Jos menee metsään, niin otan ehkä satkun kuokkaan ja myyn rungon pois. Ei kaada mailmaa. Saman satkun säästän ostamalla pari kierrosta renkaita saksasta, enkä suomesta. En mä näillä jorinoilla jaksa ikävystyttää raatia enempää. Raportoidaan sitten myöhemmin kuinka kävi.

Herkko6
09.05.2013, 13.30
Tuo linkkuveitsiasento minkä Plus mainitsi on erinomaisen hyvä aiheuttamaan hepin puutumista kun satulan paine kohdistuu paljolti perineumiin. Kun vetää alavatsalihaksilla alaselän (ja samalla koko selän) pyöreäksi, lonkan asento kääntyy etukenosta pystymmäksi ja painoa kannattelevat pelkästään istuinluut, eikä väliliha. Muutenkin ajoasento hartioille, lavoille ja käsille muuttuu luonnollisemmaksi ja ongelmat vähenee. Tämä ihan yleisesti, sledgehammerilla ei puutuminen liene vaivannut, mutta kannattaa kokeilla hyvän ajoasennon löytämiseksi.

sledgehammer
09.05.2013, 13.48
Ei oo pallit ja perse puutuneet pahasti. Juuri tuo pyöreä ajoasento on mullakin tavoitteena ja olen huomannut, että cyclon pienemmällä rungolla homma toimii.

Plus
09.05.2013, 17.16
Mikset vaihda runkoa Cannondalen maantierunkoon, joka vastaisi CX:ää geometrialtaan? Jos siinä pienemmässä Fujissa on vielä matalampi emäputki, ei kuulosta hyvältä valinnalta...

Markku Silvenius
09.05.2013, 17.45
Stack ja reach mitat on kyllä parhaat, kun funtsii ajoasennon siirtoa pyörästä toiseen.

hannupulkkinen
09.05.2013, 18.55
Stack ja reach mitat on kyllä parhaat, kun funtsii ajoasennon siirtoa pyörästä toiseen.

Itse pähkäilen taas pyörän ostoa. Nykyisessä Bianchissa on 57 sentin vakaputki. Melkein kaikki ajattelemani italialaset menvät niin, että XL koossa on 57-58 mittainen vaakaputki, mutta muuten sitten pyörä vaikuttaa isolta. L koossa on sitten 55 senttinen vaakaputki ja kun laittaisi 12 sentin stemmin niin sitten ohjaamo olisi riittävän pitkä. Stack ja reachkin menettelevät molemmissa, mutta sitten tulee tärkeä mitta eli satulaputken offset. Tämä on L-koossa 16,5 cm ja Xl-koossa 18,3. Haluaisin ajaa pienemmällä rungolla, mutta pelkään että tuo offset on liian pieni kun minulla on pitkät reidet suhteessa sääriin.
Yksi hyvin tärkeä mitta on siis tuo satulaputken offset, joka on efektiivisen vaakaputken pituus vähennettynä reachilla.

Tätä mittaa ei ilmoiteta yleensä missään geometriataulukoissa vaan se pitää itse laskea. Tuossa laskelmassa oli kyse Wilierin rungoista. Ainakin Kuotoissa on sama juttu. Satula olisi hyvä saada asennettua niin, että satulan kannattimen pidin on keskellä kiskoja.
Tähän säätöön voi tietenkin vaikuttaa valitsemalla erilaisella offsetilla olevan satuan kannattimen, mutta kannatinputkesta ei ilmoiteta millaisella offsetilla se on varustettu. Ilmoitetaan vain on kyseessä oleva kannatinputki suora vai ei.

sledgehammer
09.05.2013, 19.19
Mikset vaihda runkoa Cannondalen maantierunkoon, joka vastaisi CX:ää geometrialtaan?
No se olisi yks vaihtoehto myös. En vain tiedä, miten vertailukelpoisia esimerkiksi CX-9 ja six tai synapse ovat samassa koossa. Tarttis selvittää CX:n kulmat ja mitat ja verrata niitä maantiemalleihin. Tuon cyclon ainoa vika on siinä, että sen vaakaputki vähän turhan korkealla. Fuji olisi sen 7mm lyhyempi, kuin nykyinen ja sen satulatolppa on karvan verran pystymmässä ja keulassa taas inan enemmän kulmaa. Ne kaikki huomioiden pitäisi kokonaisuus olla ajokunnossa aika lähellä hyvää. Tuota matalampaa vaakaputkea mäkin ihmettelin, kun tuo team ei sekään mikään korkea ole. Johtuu varmaan sloping geometriasta. Team ei taida edes olla sloping tyyppinen. Aikalailla vaaka-asennossa se vaakaputki on.

Plus
09.05.2013, 20.30
Satulaputken offset on vain virtuaalisen vaakaputken ja satulaputken leikkauspisteen etäisyys keskiölinjasta. Huono mitta siistä syystä, että siihen vaikuttaa emäputken korkeus.
Eri runkokoot, joilla on sama satulakulma, antavat eri arvon vain siitä syystä että emäputki on eri korkuinen... Satulaputken kulma kertoo saman asian, mutta paljon tarkemmin, riippumatta emäputken korkeudesta.

Pelkästään reachin tuijottajat unohtavat, että kun emäputki pitenee, reach lyhenee vaikka vaakaputken pituus pysyy samana. Ja sitten ihmetellään miksi isommassa runkokokoossa saattaa olla sama reach kuin pienemmässä.

Perinteinen vaakaputki c-c on pätevä mitta edelleen, se ei muutu rungon korkeuden muuttuessa paljoakaan, koska keulan ja satulaputken kulmat ovat molemmat yleensä lähellä 73°

Cyclon vaakaputki on yleensä korkemmalla siitä syystä, että bb drop on pienempi ja renkaat pulleammat.

hannupulkkinen
09.05.2013, 20.43
Satulakulma on vaikeasti miellettävä suure. 73,5, 73, 72,5 eivät ainakaan minusta vaikuta eroiltaan kovin suurilta, mutta voivat vaikuttaa tuohon offsettiin milleinä yllättävän paljon eri runkokorkeuksissa. Jotta hallitsisi kaikkien pyörän mittojen suhteet ja vaikutukset toisiinsa pitäisi olla tippainssi. Meikäläinen humanisti vertaa vain vanhaa runkoaan uuteen kun hankintaa tekee.

Koeajokaan ei aina riitä jos ei pääse ajamaan vähintään satkun lenkkiä vaihtelevassa maastossa. Mutuun pitää luottaa, mutta jos netistä ostaa niin pitää sitten näitä pähkäilyjä ja vertailuja tehdä.

acer
09.05.2013, 20.46
Joskus tuon mittasin. Mun 86cm satulan korkeudessa 1aste tekee 11mm.

Torres
12.05.2013, 13.34
Valmismittainen runko on aina joiltain osin kompromissi, mutta kyllä se efektiivinen vaakaputken pituus on kaikkein merkitsevin, kun uutta runkoa ollaan valkkaamassa. Ja nimenomaan se efektiivinen vaakaputken mitta, ei pitkin putkea mitattuna. Satulaputken pituus esimerkiksi on sinänsä merkityksen tieto, että satula tulee kuitenkin tietylle korkeudelle keskiöstä. Itselläni on pitkät raajat suhteessa selän pituuteen ja ajan muilta osin hitusen liian pienellä rungolla, koska isommissa etäisyys tankoon kasvaa liian isoksi, mitä ei taasen korjaa millään. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut ehkä fiksumpaa valita runko, jossa on hieman pidempi emäputkin, koska nyt droppia tankoon tulee kaikilla spacereillakin melkein 10cm. Ei yhtään liikaa pitkille käsilleni, mutta pitkällä emäputkella käyttökelpoisia setupeja olisi ollut enemmän. Nyt pystyn säätämään droppia välillä 9-14cm, kun kolme senttiä pidemmällä emäputkella se olisi ollut 6-11cm. Toki stemmin kulmilla pystyy halutessa vielä pelaamaan lisäsenttejä suuntaan tai toiseen eli sikäli isosta asiasta ei ole kyse. Mutta paras mahdollinen valinta tuo melko agressiivinen emäputki ei ollut, koska runko on muutenkin siinä rajoilla kokonsa puolesta.

Ajoasennon mittasuhteet ovat tällä hetkellä kuitenkin varsin lähellä competitive cyclistin tarjoamia lukemia. Itse asiassa, osuu lähes kaikilta osin Eddy Fitin mittoihin. Mitä nyt noin pitkää satulaputkea ei löydy valmisrungoista mistään. 59-60cm satulaputki, kun efektiivinen vaakaputki on 55cm. Pitäisi varmaan etsiä joku 90-luvun runko. :p

hannupulkkinen
12.05.2013, 16.03
Valmismittainen runko on aina joiltain osin kompromissi, mutta kyllä se efektiivinen vaakaputken pituus on kaikkein merkitsevin, kun uutta runkoa ollaan valkkaamassa. :p
Näin on, mutta ei pelkästää sen perusteellakaan voi pyörää ostaa.
Kyllä reach ja stack ovat tärkeitä ja pitkäjalkaiselle myös tuo satulakulma, joka vaikuttaa satulaputken offsetiin.

Jos on sloupattu runko, tuos stack ei ole niin tärkeä kun pallit eivät helposti kolise vaakaputkeen. Myös satulakulma ja ohjauskulma ovat tärkeitä koska ne vaikuttavat pyörän ajo-ominaisuuksiin. Kovin pystykulmaista maantiepyörää en ostaisi.
Akselivälilläkin on iso merkitys pyörän käyttäytymiseen.

Ei voi sanoa, että joku on tärkein kun kaikki ovat tärkeitä.

leecher
13.05.2013, 21.47
Tuo uuden pyörän osto on kyllä pirullisen hankalaa, varsinkin tällaiselle metriheikille. Speksaillut uutta pyörää netin välityksellä ja yksi ehdokas Cannarin (six carbon 63) seuraajaksi olisi Cervelon R3 61 koossa. Yllättäen tuossa R3 on pidempi ohjaamo ja vain 3 mm matalampi stack kuin 63 Cannarissa. Koeajamaaanhan noita pitäisi päästä, mutta isoja runkoja harvoin on liikkeissä.