Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden pistosuojaus
Muistan kun ostin hybridiini muutama vuosi sitten Contin Contactit ja
kehuskelin, että niissä on pistosuojaus kevlarista. Veljeni naureskeli,
että se nyt on vaan myyntikikka, ei niissä oikeasti mitään kevlaria ole.
Eilen vaihdoin hybridiini taakse Schwalben Duremen, kun Contin Top
Contactin kyljet oli alkanut pahoin murtua. Vedin tuon Contin renkaan
puukolla paloiksi, kun halusin nähdä tuon pistosuojauksen (Top Contac-
tissa se pitäisi olla vectrania, eikä kevlaria kuten Contactissa).
No löytyikö sieltä pistosuojaus ? No ei ainakaan sellaista mitä luulin siel-
tä löytyvän. Jotain kuituja sieltä kyllä tuli vastaan, mutta koska noita
kuituja oli myös kyljissä, missä vectrania ei pitäisi olla, päättelin että
kyseessä täytyy olla runkorakenteeseen liittyvää materiaalia.
Eli siis: joko renkaassa ei ollut pistosuojausta ollenkaan. Tai sitten en
vain tiennyt mitä olin etsimässä ja mitä oikein löysin. Tai sitten pisto-
suojaus oli myös kyljissä (nuo sieltä löytämäni kuidut).
Ovatko muut tehneet renkailleen "ruumiinavausta" ja mitä sieltä on oi-
kein löytynyt, tai pitäisi löytyä, jos renkaassa on esim. vectran- tai kev-
larpistosuojaus ?
Ainakin Schwalben Durano Plussasta löytyi kuvan mukainen sininen suojakerros. Meni lenkillä joku isompi metallipala tms. läpi, niin tuli samalla tutkittua.
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/race/produkt/?ID_Produktgruppe=47&ID_Produkt=200
Pyöräpummi
04.08.2010, 12.09
Ainakin Schwalben Durano Plussasta löytyi kuvan mukainen sininen suojakerros. Meni lenkillä joku isompi metallipala tms. läpi, niin tuli samalla tutkittua.
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/race/produkt/?ID_Produktgruppe=47&ID_Produkt=200
Varmasti pistosuojaus on paras mahdolllinen.
Kuitekaan en suostuisi ajamaan metriäkään noilla renkailla.
Ne ovat kökkörenkaiden kuningas.
Ehkä enemmän kuin pistosuojaus vaikuttaa renkaan puhkeamiseen se missä ja milloin sitä ajellaan. Yhtään vähättelemättä pistosuojauksen merkitystä.
Eikös kevlarista pitäisi saada ihan ok tehtyä ohuestikin kun luotiliivitkin siitä tehdään ja aika hyvin projektiilejä pysäyttää.
Varmasti pistosuojaus on paras mahdolllinen.
Kuitekaan en suostuisi ajamaan metriäkään noilla renkailla.
Ne ovat kökkörenkaiden kuningas.
Ehkä enemmän kuin pistosuojaus vaikuttaa renkaan puhkeamiseen se missä ja milloin sitä ajellaan. Yhtään vähättelemättä pistosuojauksen merkitystä.
Selvästikään et ole ajanut Marathon Plussilla! Noi Durano Plussathan suorastaan lentää verrattuna Marathon Plussiin...
Mutta ei kai kukaan noilla kilpaa ajakaan.:D
Varmasti pistosuojaus on paras mahdolllinen.
Kuitekaan en suostuisi ajamaan metriäkään noilla renkailla.
Ne ovat kökkörenkaiden kuningas.
Ehkä enemmän kuin pistosuojaus vaikuttaa renkaan puhkeamiseen se missä ja milloin sitä ajellaan. Yhtään vähättelemättä pistosuojauksen merkitystä.
Eipähän noilla kenenkään ole onneksi pakko ajaa. :)
Kun ei paremmista ole kokemusta, niin hyvin nuo tuossa hybridissä pyörivät.
En tiedä onko Maxxis Hookworm renkaassa pistosuojausta. Mutta sellaiseen renkaasen kerran tein testin, että miten hyvin menee puukko siitä läpi. Voin kyllä kertoa että oli kyllä tosi vaikeeta saada siitä puukonkärkeä läpi. Sai kyllä ihan tosissaan runnoa! Siitä ei ainakaan ihan helpolla mene kivet läpi.
ostakaa pistosuojausnauhaa joka laitetaan itse renkaan sisäpuolelle. Saa esim. Velosportista
Varmasti pistosuojaus on paras mahdolllinen.
Kuitekaan en suostuisi ajamaan metriäkään noilla renkailla.
Ne ovat kökkörenkaiden kuningas.
Ehkä enemmän kuin pistosuojaus vaikuttaa renkaan puhkeamiseen se missä ja milloin sitä ajellaan. Yhtään vähättelemättä pistosuojauksen merkitystä.
Aikasta sontajuttua... Itsellä olleet viimeksi Marathon Racerit ja Kojakit ja kyllä kestävät... En valitse että missä ajan, ajan siellä missä huvittaa!
Schöne Scheisse
09.08.2010, 15.06
Varmasti pistosuojaus on paras mahdolllinen.
Kuitekaan en suostuisi ajamaan metriäkään noilla renkailla.
Ne ovat kökkörenkaiden kuningas.
Tarkoititko sanoa "enää metriäkään"? Montako kilometriä jaksoit ajaa Durano Plussilla ennen kuin olit valmis lausumaan tuomiosi?
Niissä on näet mielestäni sellainen ominaisuus, että ne paranevat merkittävästi kun ajettuja kilometrejä alkaa olla tarpeeksi (eli ehkä tuollaiset 5-600 km). Ensinnäkin ne rullaavat paremmin ja toiseksi ne on huomattavasti helpompi asentaa, kun sininen SmartGuard on asettunut (eli kai lähinnä litistynyt) eikä pistä vastaan.
Eiväthän ne sittenkään ole mitään Pro Raceja (tai vast) - joilla olen kyllä ilokseni ajanut paikkaustauoista huolimatta - mutta ne eivät minun (innokas, mutta kisaamaton ja pappaikäinen harrastelija; porukkalenkillä 30+ ja yksin vähemmän; myötätuulessakin vauhti lakkaa nousemasta pian 35 km/h:n jälkeen ja alamäessä rupeaa hiukan hirvittämään kun mittari näyttää enemmän kuin 57 km/h) mielestäni mitenkään erityisen kököt tai niin kököt, ettei niillä voisi periaatteessa ajaa vaikka läpi kesän ja kaikilla (ei-kilpaurheiluharjoitellullisilla) porukkalenkeilläkin.
Kun puhutaan renkaiden kökköydestä, olisi ehkä syytä aina mainita puhujan omat käyttötakoitukset ja preferenssit. Toiselle käkköyden ja ei-kökköyden raja voi kulkea huomattavasti lähempänä "kisarengasta" kuin toisella.
Mutta jos Durano Plus on kökkörenkaiden kuningas, mitkä renkaat kuuluvat kökkörenkaiden aateliin? Eli millä renkailla rengasrikon voi olettaa olevan erittäin harvinaisen tapauksen a) normaaleilla kesäkeleillä tai b) kevään erityisoloissa?
Mutta jos Durano Plus on kökkörenkaiden kuningas, mitkä renkaat kuuluvat kökkörenkaiden aateliin? Eli millä renkailla rengasrikon voi olettaa olevan erittäin harvinaisen tapauksen a) normaaleilla kesäkeleillä tai b) kevään erityisoloissa?
a & b: Schwalbe Marathon Plus varustettuna Weldtiten pistosuojanauhalla. Jos puhkeaa niin sillä ei ole väliä kun todennäköisesti et sitä huomaa. Ajotuntuma ei muutu. Ja kyllä, minä ajan Marathon Plussilla, en kylläkään käytä pistosuojanauhaa. Oli ne kyllä vähän raskaat keväällä Kuusijärven Pääsiäisleirillä...:D
Schöne Scheisse
10.08.2010, 10.23
En ole metriäkään ajanut Marathon Plussilla, joten olen ainakin yhtä nopea langettamaan tuomion kuin Pyöräpummi: jos Durano Plus on kökkörenkaiden kuningas, Marathon Plussan täytyy olla kökkörenkaiden keisari!
Eniveis, äkkinäisestä Marathon Plussien käyttö tuntuisi hätävarjelun liioittelulta siinä vaiheessa kun hiekotussepeli on talven jäljiltä edes välttävästi siivottu, Samoin arvelisin ajo-ominaisuuksissa kulkevan selvempi raja näiden kahden kuin Durano Plussan ja seuraavan tason pistosuojauksella varustettujen renkaiden välillä - mutta jos joku on ajanut molemmilla eikä näe eroa tai on muuten eri mieltä, niin se on kai hyväksyttävä.
"Aatelilla" tarkoitin "kuningasta" alempana olevia eli erittäin hyvin mutta ei yhtä erinomaisesti pistosuojattuja renkaita eli mitä näitä on Schwalben Blizzardeista Continentalin GP 4-Seasoneihin. Mielipiteet niistä varmasti jakautuvat kuten käyttäjien tarpeet ja kokemuksetkin, mutta voisi ne kai saada järjestykseen tai taulukkoon pistosuojauksen ja rullaavuuden suhteen (kuten eri maiden aatelisarvotkin)?
Täällä aina lähdetään lähtökohtaisesti siitä että:
Kaikki ajaa kilpaa.
Kaikki ajaa kaiken aikaa kilpaa.
Kaikki ajaa kaikenaikaa kilpaa kaikilla pyörillä.
Mutta jos ajaa treeniä rospuuttoaikaan niin on ihan yksi .i.un maku rullaako se rengas parhaalla mahdollisella tavalla. Tai onko se pyörä kevein mahdollinen. Tai painaako satula alle 64g. Tietysti jos on heikko raukka ja pelottaa ettei pysy kavereiden peesissäkään ilman testivoittaja renkaita ja kiekkoja, niin mikäs siinä.
Tai jos ajaa työmatkaa pyörällä ja käytössä on työajanseurantalaite eli kellokortti, niin voipi olla että mielluummin tinkii rullaavuudesta ja satsaa reisiin ja kerkiää töihin lepäämään ennen pomoa.
Hymiöt jätetty tarkoituksella pois, kun mä oon niin vanha, ja mä luotan ihmisten omaan ajattelukykyyn. Yleensä turhaan.
Oma %km/rengas jakauma toukokuun alusta:
Marathon Plus 9% 860g + 150g = 1010g
Durano Plus 19,78% 400g + 110g = 510g
Prorace 3 8,36% 195g + 90g latex = 285g
Chrono 20mm tuubi 12,09% 159g
Veloflex Record 22mm avo Michelin latexilla 50,77% 149g + 90g =239g
Joten eri ihmiset voivat käyttää erilaisia, tarkoitukseen sopivia renkaita eri tilanteissa.
"Aatelilla" tarkoitin "kuningasta" alempana olevia eli erittäin hyvin mutta ei yhtä erinomaisesti pistosuojattuja renkaita eli mitä näitä on Schwalben Blizzardeista Continentalin GP 4-Seasoneihin. Mielipiteet niistä varmasti jakautuvat kuten käyttäjien tarpeet ja kokemuksetkin, mutta voisi ne kai saada järjestykseen tai taulukkoon pistosuojauksen ja rullaavuuden suhteen (kuten eri maiden aatelisarvotkin)?
Minulla on käyttöpyörässä (maasturi) Marathon Cross + Weldtite. Eiköhän tuolla yhdistelmälläkin johonkin kohtaan perintöaatelia ylletä.
Pistosuojanauhahan muuten toimii. Se on pelastanut rengasrikolta mm. kerran, kun keskellä kulutuspintaa oli nasta, ja kerran, kun kulutuspintaan oli kulunut sormenpään kokoinen reikä. Jälkimmäisessä tapauksessa ajoin muutaman päivän ja tarkistelin muutamaankin kertaan pinnoja ja vanteen sekä renkaan kylkiä ennen kuin hoksasin, että rengas vipottikin ylös-alas -suunnassa. Ja löysin vian keskeltä kulutuspintaa. Hyvin oli kestänyt.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=210&pictureid=3968
(Sivuhuomautuksena toki voinee todeta, että ilmeisestit turhan pienien paineiden vuoksi huonosti asettuneen pistosuojanauhan reuna on kyllä joskus hieronut myös sisäkumin kylkeen reiän.)
Pohjanpoika98
13.08.2010, 17.47
Jes kyllä minullakin pistosuojaus kuuluu top -3 listaan sekä maasturi-että roadierenkaissa, mutta vaan yhdessä pyörässä. Tallin muilla noin viidellä rassilla haen renkaille yleensä ensiksi tyyliin sopivaa ulkonäköä , keveys ja pistosuojaus on aika sivuseikka.
Jos olisi vain yksi pyörä käytössä niin luultavasti tyyli olisi kuitenkin sen numero uno ;):)
Joo, myönnän, että en laske kuntoilumääriäni juuri yhtään ja tykkään enemmän rakennella wanhojo veloja kuin ajaa "vinttikoirana" kuitupulkkaa säällä kuin säällä. Edit : joten avatarkuvani on rankasti harhaan johtava
JT
Teemu Kalvas
13.08.2010, 18.05
Eilen tuli ajotaidottomuuden takia tilanne jossa jouduin jarruttamaan. Yllätti, että Maraton Plus käyttäytyi melko siivosti vaikka oli mutka ja turhan innokkaan etujarrun käytön takia takapää lähti sladiin. Sain sekä pyörän pysäytettyä ennen yllättävää neitoa enkä ollut turvallani.
Varmaan ensimmäinen kerta monen vuoden Plussalla käyttöpyöräilyn aikana kun tuli edes ajankohtaiseksi ajo-ominaisuudet tai niiden puute. Noin perstuntuman kannalta nuo ei juuri poikkea muista jäykkäkylkisistä, i.e. eron kauniin kelin maantiepyörään kyllä huomaa, mutta pistosuojatut renkaat ovat melko samantuntuisia.
Huhtikuusta CX:n alla marathon plussat, 3000+ km, ei puhkeamisia ja pk-seudulla oli vielä huhtikuussa tapposepeliä monessa paikassa. raskaat nuot on mutta sehän tekee vain vakauttaa kulkua ja tekee gutaa kunnon kehitykselle kun roikut noilla kapearenkaisten kyydissä.
Tätä on varmasti täällä ennenkin kysytty, vaan en haulla löytänyt, joten kysymään: cyclocrossariin KUVIOLLISET PISTOSUOJATUT renkaat, eli olisi tarve päästä sekä mutapoluille että tappajasepelisille työmatka-asvaltille samoilla renkailla. Löytyykö tällaisia maailmasta? Vittoria nypyrenkaat eivät kestä pistosuojankaan kanssa juuri mitään.
Yksi vaihtoehto on litkuttaa renkaat. Siinä saa pistosuojauksen ja kevyemmän renkaan.
kuovipolku
02.11.2014, 18.22
Vittoria nypyrenkaat eivät kestä pistosuojankaan kanssa juuri mitään.
Tarkoitatko tässä renkaan omaa pistosuojausta (valmistajan speksien mukaan "PRB 2.0 breaker for excellent flat protection") vai ulkopuolista pistosuojausta eli pistosuojanauhaa?
Jälkimmäisestä mulla on kokemuksia (Rocket Ronien kanssa) melko paljon erilaisilta karkeilta sorateiltä ja jonkin verran myös vastasepelöidyiltä kelveiltä ja FWIW olen selvinnyt yhdellä rengasrikolla jonka aiheuttajaksi osoittautui luultavasti veden mukana pistonauhan alle uinut tai sinne jo asennusvaiheessa päässyt hiekanjyvänen. Tämä on kuitenkin saavutettu renkaan ominaisuuksien kustannuksella eli rengas on samoilla (eli minimipaineilla tai piirun verran alle) paineilla jotenkin vähemmän joustava tai pitävä eli pompottavampi ja tunnoton kuin ilman nauhaa. Kompromissi toimii niin kauan kunnes rupeaa kaipaamaan menetettyjä ajo-ominaisuuksia (tai jos havahtuu siihen että ajokilometreistä häviävän pieni osa on mutapolkuja tai vastaavia).
Näin ollen olen päätynyt samaan kuin niin moni jo minua ennen: ainoa toimiva ratkaisu on kahdet kiekot, joista toisessa hauskat mutapolkurenkaat (tai jotkut muut soveliaat ja hyviksi havaitsemansa nappularenkaat) ja toisessa tylsät mutta kestävät suojatut renkaat (mulla siis em Rocket Ron+tire liner tai syyskelien loputtua Schwalbe Winter ja oikeiden talvikelien alettua Marathon Winter).
Taidan siirtryä kaksien kiekkojen politiikkaan. Litkuttajaksi en jaksa ryhtyä opiskelemaan.
Kiitos vinkeistä.
Munarello
13.11.2014, 14.02
Mikkelissäkin alkoi näköjään hiekoituskausi, josta saadaan luultavasti nauttia aina tuonne huhtikuulle saakka. Meni terävä kivi heti ekalla lenkillä hiekoitetulla kelillä contin cyclocross speedistä eturenkaassa läpi. Onhan se aika ohuen tuntuinen kumikin, joten pitänee kokeilla jotain muuta. Nastarenkaat kai kestäisi, mutta ei juuri himota paljaalla asfaltilla niillä jyryyttää. Jemmasta löytyi viime vuotiset contin contactit joten kokeillaanpa niitä. Kai ne nyt paremmin kestää kuin noi cc speedit..
Eilen meni mullakin cyclon ensiasennusrenkaasta (Bontrager CX3) sepelikivi läpi, joten pitäisi kanssa tutustua pistosuojaustekniikkaan cyclon nappularenkaissa. Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan. Siis myös vastaavista renkaista jotka pitävät kivet ulkopuolella.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.