Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan säätäminen justiinsa eikä melkein
Eli ongelma on, että Shimano XT -takavaihtaja hyppää ykkösrataalta
suoraan kolmannelle rattaalle. Muuten tuntuisi, että vaihtaja pelittää kohtuu hyvin. Voiko vaihtajan toiminta muuttua vaihtajan ikääntyessä. Takavaihtaja on n. 5000 kilsaa elänyt. Uusi vaihtaja ei olisi kallis, mutta harmittaahan se jos turhaan vaihtaa ja ongelma vain säädöissä.
Monenlaista säätöä on tullut tehtyä, mutta ei vaan probleema poistu...
Näistä tulee mieleen se että onko vaijerit ja kuoret kans tuon 5000 kilsaa eläneet?
Onko vaihtajan rissojen linja jämpti suhteessa rattaisiin?
uudet vaijerit ja kuoret on. Rissat on mielestäni kohdillaan, eikä vaihteet rätise. Ongelma on vain se että vaihde hyppää suoraan 1. rattaalta 3:lle.
Omalla XT:llä on takana miltei vastaava määrä kilometrei ja on vielä alkuperäiset vaijerit+kuoret kiinni ja hyvin se pelittää.
Mutta säädäppä vaikka nyt varmuuden vuoksi ylä- ja alaraja kohdilleen ja sitten vaihdevaijerin kireyttä säätämällä vaihteiden toiminta kohdilleen. Ja tämä kireyden säätö on sitten aika tarkkaa puuhaa ja hienosäätö tulee tehdä pyörittelemällä sitä pömpeliä, joka on vaihtajan juuressa.
Muutama linkki.
http://www.parktool.com/repair/
http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SI_5W70A_005/SI_5W70A_005_En_v1_m56577569830655487.pdf
Varmista ny vielä että takakiekko on kunnolla kiinni ja suorassa, ja ettei takavaihtajan korvake ole vääntynyt.
http://www.youtube.com/watch?v=SjJfKO_tAo0&feature=related
uudet vaijerit ja kuoret on. Rissat on mielestäni kohdillaan, eikä vaihteet rätise. Ongelma on vain se että vaihde hyppää suoraan 1. rattaalta 3:lle.
Onko takavaihtajassa ole vaijerin kuori tarpeeksi pitkä? Siis ei ole liian tiukka mutka?
Jos liikkeessä kasattu, ei vielä tarkoita että on...
Reiska79
24.07.2010, 18.39
Ostin itse juuri maantiepyörän. Koeajoin pyörän liikkeessä ja tilasin sen myöhemmin kotipaikkakunnalleni, joka on eri kuin itse liikkeen sijainti. Ensimmäistä (semi-) "kunnon" pyörää ostaessani varmistin vielä, että vaihteiden säätö kuuluu pakettiin, että pääsen ajamaan. Alustava suunnitelma oli suorittaa tulevaisuudessakin vaihteiston isompia säätöjä ja muita huoltoja pitkälti liikkeissä, kunnes kipinä huoltohommiinkin syttyy.
No pyörä tuli paketissa ja kun sain sen alleni, niin etuvaihtaja ei suostunut vaihtamaan isommalta kiekolta pienemmälle. Otin puhelun liikkeeseen, josta ystävällisesti kyllä etänä neuvottiin kädestä pitäen etuvaihtajan säätö. Sitä säätäessä huomasin, että takavaihtaja ei vaihtanut kunnolla pienimmälle vaihteelle. Puhelun lopetettuani (ja liikkeen suljettua viikonlopuksi) tuli tarve yrittää säätää takavaihtajaa samaan tapaan kuin etuvaihtajaa. Eli aloitin säätämisen heittämälä vaihteet pienelle ja ottamalla vaijerin irti (virhe?!). Yritin löysätä vaijeria, koska se (liian kireä vaijeri) oli pääasiallinen vika etuvaihtajassa. Huomasin pian, että vetoni ei ollut oikea ja nyt takavaihtajalla en saa 3-4 vaihdetta pienempää pykälää silmään, vaikka käsivoimin yritin sitä vaijeria takaisin kiristää. Katselin takavaihtajan säätöohjeita toimenpiteiden jälkeen - ja niissä ei puhuttu mitään vaijerin irroittamisesta tietenkään. Ilmeisesti kusin tuossa hommia, mutta osaisiko joku antaa vinkkiä miten saa käsipelillä tuon takavaihtajan vaijerin taas riittävään kireyteen.
Tympäisee, kun uusi pyörä on ajokelvoton, kun odotin että sillä pääsee suoraan ajamaan. Oli jo pieniä vastoinkäymisiä renkaidenkin kanssa, joskin se oli täysin oma moka. Ja kyllä, nyt kun olen saanut sormet rasvaiseksi, niin eiköhän tarkoitus olisi opetellat kunnolla vaihtajan säädöt ja muutkin huollot kuitenkin. Mutta saisiko vinkin miten tuon takavaihtajan vaijerin saisi fiksusti riittävään kireyteen (käsittääkseni se on nyt ongelmani vaihtajan kanssa)?
Kiitos etukäteen, jos joku viitsii valistaa!
Narujalka
24.07.2010, 18.52
Ennen kuin alat kiristämään vaijeria, kierrä hienosäädöstä (yleensä rungossa) löysät pois. Vaijerin kiristämisessä kannattaa käyttää jonkinlaisia pihtejä vetämisessä apuna.
mutanaama
24.07.2010, 19.23
Oletetaan että sulla on tavallinen takavaihtaja, ei Rapid rise.
Lähtisin seuraavalla tavalla liikkeelle:
Irroita vaijeri, ja hienosäätö löysimmälle
Laita vaihteenvalitsin pienimmälle rattaalle
Pyöritä kampia sen verran, että ketjut menee pienimmälle rattaalle
Mikäli ei mene, säädä takavaihtajan rajoitinruuvia pikkasen. Huomaat kyllä, kumpi on oikea.
Pistä vaijeri takaisin paikalleen, katso että se kulkee sille varatun uran kautta.
Kiristä ruuvi, itse vaijeria voi vähän vetää kädellä, että asettuu valmiiksi suoraan.
Valitse vaihteenvalitsimesta seuraava ratas, jos ei nouse, kiristä hienosäädöstä naksu kerrallaan. Pyöritä kampia koko ajan, jotta näät, milloin vaijerin kireys on oikea.
Vaihda koko ratasalue läpi.
Kun olet päässyt isoimman rattaan kohdalle, tarkista, ettei vaihtaja vaihda yli. Jos ketju pyrkii menemään pinnojen väliin, säädä sitä toista rajoitinruuvia.
Se keskimmäinen ruuvi säätää rissan etäisyyttä rattaasta, katso ettei rissat ole kiinni rattaissa.
Jos sulla on rapid rise, niin tee homma toistepäin.
Reiska79
24.07.2010, 21.38
Shimanon 105 -vaihtaja on takana. Lähdin kutakuinkin selostuksesi tapaan liikkeelle omin voimin, mutta vaijeri oli ilmeisesti niin löysällä, että sillä hienosäädöllä ei oikein tehnyt mitään. Nimittäin vahdevivun ollessa 7:ssa mentiin vielä pienimmällä rattaalla (9. vaihde) ja isommille rattaille vaihdettaessa vivun ollessa ykkösellä, oli ketju vielä kolmosella muistaakseni. Pihtejä ei löytynyt kotoa, joten vaijeria kiristin vain käsin. Minkälaiseen kireyteen se pitäisi muuten kiristää, kun etuvaihtajan vaijerin säädössä vaijerin kai pitää olla aika löysäkin(?). Mietin pitääkö hankkia pihdit kiristämiseen, vai meninkö jossain muualla metsään.
Edit. Siis pitääkö takavaihtajan vaijerin olla jo aluksi kovinkin kireällä, vai pitäisikö käsin vedetyn kireyden riittää - ja lopun hoitua sillä hienosäädöllä?
Olen tuskaillut samantyyppisen ongelman kanssa XT-takavaihtajalla: pienemmällä rattaalle vaihto prakaa satunnaisesti ja kiusallisesti. Vaihtajan ylä-alarajat ja ketjulinjat olivat katsottu useampaan kertaan. Vaijerin kireyttä oli säädetty suuntaan / toiseen ja vaijerit,vaipat ja etuvaihtajat on vaihdettu kesän aikana. Nope, ei hyvä, vaan vaijerin kireysvaatimus tuntui aivan yliherkälle joten hienosäätöä tuli pyöriteltyä turhan usein.
Luin lopulta tuon parktoolin ohjeen ja säädin B-ruuvin (ylärissa-ratas -välys) sen mukaan. Kauppiaan jäljeltä tämä säätö ei ollut siellä päinkään.
Nyt alkoi 1x9 systeemin vaihteet toimimaan!!
Reiska79
24.07.2010, 21.44
Kauppiaan jäljeltä tämä säätö ei ollut siellä päinkään.
Ihme homma, kun itsekin tilasin pyöräni sen ensin pari viikkoa takaperin koeajettuani hyvämaineisesta ja fiksun oloisesta erikoisliikkeestä. Koeajolla vaihteet pelasivat kuin unelma, mutta parin viikon jälkeen tilattuani etuvaihtajan vaijeri nin kireällä, että vaihtajaa ei saanut mihinkään isommalta rattaalta ja tosiaan takavaihtajakaan ei suostunut hyppäämään pienimmälle vaihteelle, kuin pikaiselle käynnille. Tässä sitä onkin tällaisella märkäkorvalla ihmeteltävää ja hermot on palaneet jo muutamaan otteeseen, kun itse törttöilin jo kumien kanssakin.
No, kun tästä vauhtiin pääsee, niin on ehkä muutamaa kokemusta rikkaampi jo sitten tien päällä... jos hermo riittää sinne asti.
Narujalka
24.07.2010, 22.04
Tsemppiä, älä masennu! Erehdyksen kautta täällä varmaan kaikki on oppineet, jos ei ole ollut "mestaria" opettamassa. Ps. Jos alussakaan ei kevein vaihde mennyt päälle, lienee yksi ongelma takavaihtajan liikkuminen sisään päin, eli anna H-ruuvista hieman periksi. Puoli kierrosta kerrallaan. Niin, ja tsekkaa, että vaijerin kuori ei ole päässyt mistään kohdasta luiskahtamaan pois pidikkeistään...
Shimanon 105 -vaihtaja on takana. Lähdin kutakuinkin selostuksesi tapaan liikkeelle omin voimin, mutta vaijeri oli ilmeisesti niin löysällä, että sillä hienosäädöllä ei oikein tehnyt mitään. Nimittäin vahdevivun ollessa 7:ssa mentiin vielä pienimmällä rattaalla (9. vaihde) ja isommille rattaille vaihdettaessa vivun ollessa ykkösellä, oli ketju vielä kolmosella muistaakseni. Pihtejä ei löytynyt kotoa, joten vaijeria kiristin vain käsin. Minkälaiseen kireyteen se pitäisi muuten kiristää, kun etuvaihtajan vaijerin säädössä vaijerin kai pitää olla aika löysäkin(?). Mietin pitääkö hankkia pihdit kiristämiseen, vai meninkö jossain muualla metsään.
Edit. Siis pitääkö takavaihtajan vaijerin olla jo aluksi kovinkin kireällä, vai pitäisikö käsin vedetyn kireyden riittää - ja lopun hoitua sillä hienosäädöllä?
Oikein toimivassa takavaihtajassa vaijeri on koko ajan kireällä eli vaihtajan jousi vetää vaijerista myös vaihteen ollessa pienimmällä rattaalla.
Sun pitää saada jollakin konstilla vaijeri vähän pidemmälle pidätinruuvin alle. Itse teen niin, että painan kädellä vaihtajaa lähemmäksi pinnoja, jolloin vaijeriin saa löysää. Saman voi varmaan tehdä myös laittamalla ketju 8. tai 7. rattaalle, jolloin ketju estää vaihtajaa liikkumasta täysin ulos. Tai sitten ottaa vaijerin kuoren pois jostakin sellaisesta pidikkeestä, josta se helposti irtoaa. Yrityksen ja erehdyksen menetelmällä minäkin aina säädän...
mutanaama
24.07.2010, 23.23
Suoran vaijerin pystyy kiristämään käsinkin, mutta jos vaijeri on kovasti mutkalla saattaa pihtejä joutua käyttämään.
Katso vielä, että ketjut on kutakuinkin oikean mittaiset.
Shimanon 105 -vaihtaja on takana. Lähdin kutakuinkin selostuksesi tapaan liikkeelle omin voimin, mutta vaijeri oli ilmeisesti niin löysällä, että sillä hienosäädöllä ei oikein tehnyt mitään. Nimittäin vahdevivun ollessa 7:ssa mentiin vielä pienimmällä rattaalla (9. vaihde) ja isommille rattaille vaihdettaessa vivun ollessa ykkösellä, oli ketju vielä kolmosella muistaakseni. Pihtejä ei löytynyt kotoa, joten vaijeria kiristin vain käsin. Minkälaiseen kireyteen se pitäisi muuten kiristää, kun etuvaihtajan vaijerin säädössä vaijerin kai pitää olla aika löysäkin(?). Mietin pitääkö hankkia pihdit kiristämiseen, vai meninkö jossain muualla metsään.
Edit. Siis pitääkö takavaihtajan vaijerin olla jo aluksi kovinkin kireällä, vai pitäisikö käsin vedetyn kireyden riittää - ja lopun hoitua sillä hienosäädöllä?
Tarkista että vaijerin pää on oikein kahvassa. Samanlaisia oireita oli itellä aikoinaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1420303&postcount=12
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39223
Reiska79
25.07.2010, 09.24
Tsemppiä, älä masennu! Erehdyksen kautta täällä varmaan kaikki on oppineet, jos ei ole ollut "mestaria" opettamassa. Ps. Jos alussakaan ei kevein vaihde mennyt päälle, lienee yksi ongelma takavaihtajan liikkuminen sisään päin, eli anna H-ruuvista hieman periksi. Puoli kierrosta kerrallaan. Niin, ja tsekkaa, että vaijerin kuori ei ole päässyt mistään kohdasta luiskahtamaan pois pidikkeistään...
Tuosta omasta selostuksesta unohtui vielä sen verran, että takavaihtaja pomppi parin vaihteen välillä jossain jostain vaihteesta 6 alas päin. Siksi oletin, että pelkkä alarajan säätö ei riitä, vaan myös vaijerin kireydessä lienee sanomista. Eka kerta elämässäni vain kun yritän edes säätää vaihtajia. Mutta eiköhän se tästä yrityksen ja erehdyksen kautta.
Niillä rajoitinruuveilla säädetään VAIN ylä- ja alarajat. Siitä hienosäätöruuvista säädetään vaihteet tarkalleen kohdalleen, nimensä mukaisesti. Ensin rajat, sitten kahvasta pienille rattaalle, vaijeri kireälle ja kiinni, hienosäätöruuvi tässä vaiheessa puolessa välissä, jotta säätöä on molempiin suuntiin. Sitten vaihteita ylös-alas ja hienosäädöllä kohdalleen. Voi vaatia lyhyen ajon jälkeen uudelleen hienosäätöä, kun kuoret ovat asettuneet kohdalleen.
Reiska79
25.07.2010, 18.43
No nyt alkaa olla vaihteet kohdillaan. Takavaihtajan ongelmana oli ilmeisesti vain hieman liian löysä vaijeri. Tuosta syystä ei mennyt/jäänyt kunnolla ykköselle ja kuutoselle vaihdettaessa pomppi kutosen ja seiskan väliä (kumma kun ei muilla vaihteilla).
Sellainen homma vielä ilmeni, että isoimmalla takakiekolla vaihtajan hyrrä vastaa ilmeisesti hieman takakiekkoon. Poistuuko tämä ongelma sen B-ruuvin säädöllä, vai pitääkö tässä alkaa lyhentämään ketjuja tjs.?
Kumma kyllä, että tällaiseen savottaan joutuu uuden pyörän kanssa, vaikka on ilmaissut olevansa täysi aloittelija ja kysynyt hyvämaineisesta erikoisliikkeestä (saaden myöntävän vastauksen) toimitetaanko pyörä ajokunnossa ja vaihteet kunnolla paikalleen säädettynä.
No nyt ollaan muuten jo lähellä, mutta kerran paikattu takakumi on näköjään tyhjentynyt, joten sisäkumiostoksille on lähdettävä ennen kuin pyörän selkään pääsee. Jos tykkäät nauraa toisen vaikeuksille, niin tsekkaa tämän ketjun lisäksi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39703 :o
Kyllä se siitä, ei se munkaan 1400€ fillari ole toiminut ihan ongelmitta nimim. hiilaritolppa naksuu aina ajoittain ja takajarrun vaijerinkuori paukkuu rungon sisällä. :cool: Ollut itselläkin aina välillä kyrpä otsassa tuon fillarin kanssa.
mutanaama
25.07.2010, 21.37
nips
Sellainen homma vielä ilmeni, että isoimmalla takakiekolla vaihtajan hyrrä vastaa ilmeisesti hieman takakiekkoon. Poistuuko tämä ongelma sen B-ruuvin säädöllä, vai pitääkö tässä alkaa lyhentämään ketjuja tjs.?
.. :o
Kyllä poistuu
Sellainen homma vielä ilmeni, että isoimmalla takakiekolla vaihtajan hyrrä vastaa ilmeisesti hieman takakiekkoon. Poistuuko tämä ongelma sen B-ruuvin säädöllä, vai pitääkö tässä alkaa lyhentämään ketjuja tjs.?
Kumma kyllä, että tällaiseen savottaan joutuu uuden pyörän kanssa, vaikka on ilmaissut olevansa täysi aloittelija ja kysynyt hyvämaineisesta erikoisliikkeestä (saaden myöntävän vastauksen) toimitetaanko pyörä ajokunnossa ja vaihteet kunnolla paikalleen säädettynä.
Ei kysyvä tieltä eksy. :) Oletkin jo saanut hyviä ohjeitä säätöihin.
Mä sitten viilaan pilkkua noiden termien suhteen, voi jatkossa selventää jos tulee vielä kysymyksiä!
Kiekko on fillarissa pyörä ilman kumeja. Nykyaikaisissa pyörissä on takana kasettipakka, jossa on erinäinen määrä rattaita, jos siis ei ole kyseessä napavaihteellinen tahi sinkula/fixi. Takavaihtajassa olevia rattaita kutsutaan takavaihtajan rissoiksi, on varmaan muitakin nimiä.
Ja melkein kaikissa pyörissä joutuu vaihteita ja jarruvaijereita säätämään melko uutena, ne kun tahtovat venyä ja myös vaijerin kuoren asettuvat paikoilleen kun niitä on vähän aikaa käytetty. Kiekotkin saattavat vaatia jälkikiristystä, jos niitä ei ole tehty tarpeeksi tiukoiksi jo rakentaessa.
Kandee opetella itse noi perusjutut.
Reiska79
26.07.2010, 19.36
Kiitoksia isolla kädellä kaikille opastamaan vaivautuneille, erityisesti Mutanaamalle! Nyt luulen saaneeni pyörän kutakuinkin ajokuntoon. Se B-ruuvi vaati kiristyksen käytännössä ääriasentoon, ettei ota kiinni rissoihin isoimmalla takarattaalla (huom. oikeat termit) - liekö normaalia.
Sellainen jäi vain häiritsemään, kun en huomannut vaihtajan sisärajassa mitään liikkeitä sitä rajaruuvia äsken vääntäessäni. Voisikohan tuollainen 105:n vaihtaja olla uutena rikkinäinen, tai olenko voinut hajottaa sen säätäessä / onko voinut hajota kuljetuksessa. Ruuvi kyllä liikkui sisään ja ulos, mutta rajan en havainnut siityvän. Muuten tosiaan nyt tuntuisi pyörä olevan ajokunnossa, mutta jäi mietityttämään tuo kun takavaihtajan sisäraja ei liiku. Raja tuntuu toki olevan tällä hetkellä ihan mukavasti kohdillaan. Jotenkin muistelisin, että eilen sain sen rajan vielä liikkumaan (tosin en ole varma), mutta tänään ei liiku enää.
Sellainen jäi vain häiritsemään, kun en huomannut vaihtajan sisärajassa mitään liikkeitä sitä rajaruuvia äsken vääntäessäni.
Ruuvi kyllä liikkui sisään ja ulos, mutta rajan en havainnut siityvän. Muuten tosiaan nyt tuntuisi pyörä olevan ajokunnossa, mutta jäi mietityttämään tuo kun takavaihtajan sisäraja ei liiku.
Raja tuntuu toki olevan tällä hetkellä ihan mukavasti kohdillaan. Jotenkin muistelisin, että eilen sain sen rajan vielä liikkumaan (tosin en ole varma), mutta tänään ei liiku enää.
Silloin kun sulla on jompikumpi takana (iso/pieni) ja käännät ruuvia eikä mitään näytä tapahtuvan, niin silloin käännät juuri sitä väärää ruuvia... Se on se viereinen...
Kun niitä rajoja säätelee niin sen vaijerin olisi syytä olla sen verta löysälle, ettei vaihtajan liike rajoitu sen takia. Sitä vaijeria voi sitten vaikka nykiä säätelyn ohessa, että se vaihtaja liikkuu ja samalla tarkastella miten se alkaa asettumaan.
http://bicycletutor.com/guide/
Tuolta löytyy aika hyviä video-ohjeita erilaisiin pyörän säätötoimenpiteisiin. Itselle ollut ainakin apua.
Reiska79
26.07.2010, 21.08
Silloin kun sulla on jompikumpi takana (iso/pieni) ja käännät ruuvia eikä mitään näytä tapahtuvan, niin silloin käännät juuri sitä väärää ruuvia... Se on se viereinen...
Sen verran olen oppinut katsomaan, että oikea ruuvi oli kyseessä. Nimittäin siitä toisesta ruuvista liikkui kyllä se pienin ratas (aka isoin vaihde). Tästä ei ole pienintäkään epäilystä, mutta toki tuollainen mahdollisuus yleensä aloittelijan kohdalla tulee kyseeseen.
telliville: Se vaihdevaijeri tosiaan piti vetää pirun tiukalle, että sai ketjun menemään ollenkaan isoimmille rattaille, eli pienimmille vaihteille. Mutta alempi raja ei kyllä liikkunut kumpaankaan suuntaan vaikka kuinka veivasin. Minun logiikallani sen olisi sisään päin pitänyt siirtyä kuitenkin, jos vaijeri olisi liian tiukalla ollut. Mutta minä en tunnekaan vaihteiston mekaniikkaa ja olen näissä hommissa muutenkin täysi aloittelija. :rolleyes:
Edit. Pyörä siis kuitenkin ajokunnossa käsitykseni mukaan (ei tosin koeajettu säädön jälkeen). Pitänee palata asiaan, jos alarajaan tulee säädön tarvetta.
Waldemar
27.07.2010, 22.51
Samaan viestiketjuun aiheeseen sopiva kysymys mullakin.
Eli osaisko joku sanoa, pystyykö XT:n takavaihtajaa säätämään lähemmäs pakkaa, kun se säätöruuvi on jo niin löysällä kun sen saa. Vaihdoin pienemmän rataspakan (11-28) vastikää ja eikös sen vaihtajan kuulu olla bauttiarallaa puolen sentin etäisyydellä siitä pakasta, vai onko sillä edes suurta merkitystä, jollei sitä saa lähemmäs?
Samaa ongelmaa täälläkin.
SRAM X4 8 speed B-ruuvi on niin löysällä kuin vain voi ja silti jäädään aika kauas pakasta.
Järkeilinkin tuota niin että onko kenties tuo ketju liian lyhyt ja näin ollen vaihtaja ei pääse tarpeeksi lähelle?
Tuntuu että vaihtaja vaihtaa agressiivisesti "pudottaen" vaihteita smoothin siirtymisen sijaan.
Nappulakenka
23.02.2015, 15.26
Samaa ongelmaa täälläkin.
SRAM X4 8 speed B-ruuvi on niin löysällä kuin vain voi ja silti jäädään aika kauas pakasta.
Järkeilinkin tuota niin että onko kenties tuo ketju liian lyhyt ja näin ollen vaihtaja ei pääse tarpeeksi lähelle?
Tuntuu että vaihtaja vaihtaa agressiivisesti "pudottaen" vaihteita smoothin siirtymisen sijaan.
Olisiko sinulla kuvaa tai kuvia joista näkisi, miten se takavaihtaja oikein menee?
Oman kokemukseni mukaan on olemassa takapakka, ketjun pituus ja vaihtajankorvake -yhdistelmiä joiden kanssa takavaihtajan B-ruuvilla ei ole varsinaisesti merkitystä.
"Paukahtavasta" vaihteensiirrosta ei pääse säätämällä täysin eroon, se on SRAM:n vaihtajissa maksettu ominaisuus. Eikä se vaihtotuntuma välttämättä pehmene tuomalla vaihtajan ylempää rissaa lähemmäs pakkaa, vaikutus voi olla myös päinvastainen.
arctic biker
23.02.2015, 16.04
Mielikuvana että Sramin X4 tason vaihtajilta ei kummoistakaan toimintaa kannata odottaa. Väitän että halpisshimanot pesee vastaavat Sramit mennen tullen.
Olisiko sinulla kuvaa tai kuvia joista näkisi, miten se takavaihtaja oikein menee?
Tässäpä niitä:
http://i.imgur.com/IbnYIYTh.jpg
http://i.imgur.com/BURWdvsh.jpg
http://i.imgur.com/AlcvTBnh.jpg
http://i.imgur.com/xCpI2Yah.jpg
http://i.imgur.com/f8gOqOIh.jpg
http://i.imgur.com/wetSsFdh.jpg
http://i.imgur.com/tW3OGWVh.jpg
Perussettiä vaihtajan kanssa jossa on pitkä runko ja häkki. B-ruuvia säätämällä ylempi rissa pikemminkin vaan kiertyy takapakan ympäri, eikä siirry juurikaan lähemmäs.
Siis tuolleko ei voi tehdä mitään?
Jos vaihtaja siirtää ketjun heti kun vaihtajavipu on naksahtanut, SRAM X4 toimii täysin normaalisti. Juuri enempää en vaatisi.
Jos vaihtaja siirtää ketjua viipyillen, jää rallattamaan/hakemaan rattaiden välille tai tekee yllättäviä "haamuvaihtoja", olisi olemassa jotain säätötarvetta johon säädöllä voisi vaikuttaa.
Polun tukko
24.02.2015, 15.52
Laittakaas järjestys sramin x1 11spd säädölle..(lienee sama kuin muissa=rajat->vaijerin kireys->b ruuvi...).
Muuten pelaa hyvin mutta pientä viivettä pienemmille rattaille vaihtaessa on, vaikka vaijeria löysyttää vivuilta. Sitten jos liikaa on antaa löysää niin alkaa rohellus kuulumaan pakalta.
ELi haussa se just eikä melkein säätö.
Sattuipa ikävä vahinko pyörää kuljetettaessa. Otin pyörän peräkontista ja tipautin takavaihtaja edellä maahan (renkaat oli siis pois). Illalla kokeilin, eikä enää vaihtanut kolmelle isoimmalle rattaalle ollenkaan. Eli nähtävästi jotain vääntyi. Vielä en ehtinyt tarkemmin asiaa tutkimaan tai säätämään. Katsotaan, jos tuon vielä henkiin saisi.
Jos nyt kuitenkin joudun uuden vaihtajan tämän takia hankkimaan, niin mistä tiedän hankkia oikeanlaisen? Pyörä siis 2013 Trek Mamba, nykyinen vaihtaja Shimano Deore ja vaihdevipu Shimano Alivio. Lähinnä sitä mietin, että jos 9-vaihteisen Shimanon takavaihtajan hankin, niin toimiiko kaikki mallit tuon Alivion vaihdevivun kanssa?
orc biker
15.06.2015, 11.10
Eli nähtävästi jotain vääntyi.
Todennäköisemmin vaihtajan korvake. Jos ei näytä murtuneelta tai muuten pahasti kärsineeltä, niin voit naputella sen mahdollisimman hellävaraisesti suoraksi. Sanoisin, että naputtelu on parempi metallille kuin vääntäminen. Mutta omalla vastuullasi, koska sen katketessa ajossa vaihtaja voi lennähtää pinnojen väliin ja henki vaikka lähteä tapahtumaketjun lopputulemana.
arctic biker
15.06.2015, 15.47
Orc unohti antaa ohjeet??? Jospa yritän, vaihtajan kannatin on ny vääntynyt. Pahasti muotoaan muuttaneen saa irrottamalla sen ja alasimen päällä lempeästi naputtamalla oikeaa tai sitten ei. Riskinä on kannattimen kierteiden murjoontuminen.
Lievästi kärsineeseen minusta paras on käyttää irtokuulanapaista takakiekkoa jossa on sama M10 kierre. Takavaihtaja irti ja kiekko kiinni kannattimeen,sitten hetki hiljaa kattoen mihin päin kannatin on vintturallaan ja luottaen että verrokkikiekko on suora. Hiljaa hivuttaen kääntelyä, pointti metallin taivutuksessa on että ihan pikkasen yli vaan ei liikaa.
Ja sitten kiroilua kunnei tullut varakannatinta koskaan tilattua.
PS hommaan löytyy muuten ihan oikeat työkalunsa, kas kummaa kun mulla on kahetkin..
Mää ostaisin suosiolla uuden korvakkeen. Alumiinista korvaketta kun taivuttelee niin joskus se kutienkin murtuu.
arctic biker
15.06.2015, 16.06
No vajavaisen kokemukseni mukaan standardimallin kannatinta kestää muutaman kerran LEMPEÄSTI oikoa, jossain kolmannen ja neljännen jälkeen sitten uusi tilaukseen, mieluummin kaksi...
Ja suoruus pitää kattoa paitsi takaa niin myös ylhäältäpäin.
arctic biker
15.06.2015, 16.16
Sillai IncBuff on kerrankin oikeassa että takavaihtajan kannatin murtuu kuiten joskus. Maasturissani kesti jetsulleen kolme vuotta, vaikken monesti rypenyt ainakaan oikealla kyljelläni. Sitten se vaan murtui mitättömän oksan takia, ei siinä pahimmassakaan skenaarioissa ois henki mennyt, olen orcin kanssa eri mieltä mutta takakiekon vetopuolen pinnat!
Näyttää sopivalta ketjulta kysäistä:
Vaihteistona Shimano Claris.
Kun säädän takavaihtajan vaijerin kireyttä, kuuluuko minun antaa korvakkeen olla siinä asennossaan kun on vai vaikutanko sen asentoon kädellä samaan aikaan kun kiinnitän vaijerin? Tein säätäessäni tuolla jäljemmällä tavalla ja vaihteet toimivat nyt oikein hyvin, mutten muista lukeneeni tästä mainintaa joten ihmettelen. minun piti alunperin vain säätää vaijerin kireyttä koska vaihtaminen oli varsinkin löysemmälle takarattaalle laiskaa, mutta päästin vahingossa vaihtajan siitä irti ja vaihtajan jousi vetäisi vaihtajan eri asentoon kuin missä vaijeri oli sitä pitänyt (?). Tämän jälkeen ei vaihtaja ulottunut läheskään kaikille rattaille. Käänsin sitten kädellä vaihtajan asentoa ja pingotin vaiherin uudestaan, pitämään korvaketta pingottuneemmassa asennossa ja sitten sain säädettyä toimimaan kaikki rattaat hyvin eikä tule putoilua.
Miksikö kysyn kerta toimii? Koska pelkään saaneeni vaihteet toimiviksi vain vahingossa (tai väliaikaisesti) ja olevani pulassa joskus kun tarvetta säätelyyn tulee taas. :) haluaisin myös ostaa varalle jonkun verran näitä claris-sarjan liikkuvia osia ja harjoitella niitä vaihtamaan. Esimerkiksi juuri vaihtajan säätöä alusta lähtien haluaisin kokeilla, uusine vaijereineen yms.
päästin vahingossa vaihtajan siitä irti ja vaihtajan jousi vetäisi vaihtajan eri asentoon kuin missä vaijeri oli sitä pitänyt (?). Tämän jälkeen ei vaihtaja ulottunut läheskään kaikille rattaille.
En tiedä ymmärsinkö kysymystä, mutta kuullostaa kuin vaihde olisi ollut jollakin muulla kuin pienimmällä rattaalla kun vaijeri pääsi irti. Vaijerin ollessa löysällä tai irti, jousihan työntää vaihtajan ääriasentoon rajoitinta vasten, minkä pitäisi vastata pienintä ratasta (mikäli ei, rajoitinta on säädettävä). Helpointa olisi siis ollut naksutella kahvasta vastaava pykälä ja kiinnittää vaijeri sitten, jolloin vaihtajan asentoon ei olisi tarvinnut vaikuttaa, vaijeri sopivalle kireydelle vain kiinni ja hienosäätöruuvista loput.
Ymmärsit varmaanki ihan oikein ja tuo vastaus valaisikin erinomaisesti, kiitos! Nytpä tiedän.
Laittakaas järjestys sramin x1 11spd säädölle..(lienee sama kuin muissa=rajat->vaijerin kireys->b ruuvi...).
Muuten pelaa hyvin mutta pientä viivettä pienemmille rattaille vaihtaessa on, vaikka vaijeria löysyttää vivuilta. Sitten jos liikaa on antaa löysää niin alkaa rohellus kuulumaan pakalta.
ELi haussa se just eikä melkein säätö.
Samantyyppistä vikaa täällä. Uusi fillari ja sama vaihteisto. Kerro ihmeessä, jos keksit mikä on vialla.
Kertokaas kun en silmäilemällä tästä ketjusta löytänyt ohjetta, mikä on rissan oikea etäisyys takapakasta?
Se kun riippuu vaihtajasta ja pakasta ni kerrotko ne niin joku varmaankin osaa auttaa. Ja googleta vaihtajan merkki ja malli ja lisää perään manual ni saatat löytää valmistajan käyttöohjeet.
30 hampainen
07.05.2016, 10.38
Riippu tosiaan vaihtajasta. Shimanon maantiesarjoissa ohjainpyörä tulee säätää mahdollisimman lähelle isointa takaratasta.
Ja Sramilla joko 6mm pakan pienimmästä tai isoimmasta rattaasta, riippuu vaihtajasta ja pakasta.
millerii
07.05.2016, 14.06
Tarvis asiantuntia tyrmäyksen nyt. Tipahti tuola pitkospuilla rengas lautojen väliin ja kolautti sitte samalla takavaihtajaa :( Kentällä näytti tuo häkki olevan vinossa, mutta sitten kotona tarkempia tutkaillessa tuo koko vaihtaja näyttäis olevan vinossa. Meneekö vaan suoraa uuden vaihtajan ostoksi? Kun tuo korvake ei mitenkään näyttänyt taipuneen. Ei muuten vituta, mutta viime keväänä justiin ostin, vaihtajana nyt shimano XT.
https://www.dropbox.com/s/kvnadlnyolf4zau/vino-vaihtaja-kentalla.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pzhg66rjguxa49s/vino-vaihtaja-kotona.jpg?dl=0
Häkin aisat irti ja molemmat erikseen oikaisu. Korvakettakin voi yrittää tarvittaessa oikaisemaan. Suoruutta on hankalampi verrata mihinkään, jote uusi korvake vois olla paikallaan. Häkin aisat saa suoriksi helpommin ja ne kestävät ja toimivat oikaistuna yhtä hyvin kuin ennenkin.
Se kun riippuu vaihtajasta ja pakasta ni kerrotko ne niin joku varmaankin osaa auttaa. Ja googleta vaihtajan merkki ja malli ja lisää perään manual ni saatat löytää valmistajan käyttöohjeet.
Niin joo sori, mulla on Deoren takavaihtaja, löysinkin lopulta tuon manuaalin eli tosiaan niin lähelle kuin mahdollista. Kiitos!
juhapoika
17.05.2016, 20.57
Xt-takavaihtaja (10) ei asetu samaan linjaan isoimman takarattaan kanssa, ei sitten millään.
B-ruuvi on pohjassa ja rajoitinruvi on ok.
Ihan kuin vaihtaja menisi liian sisälle, jolloin rissat menevät ketjulinjasta sivuun.
Muut menevät paikalleen hyvin, mutta isoimmalle rattaalle vaihtaessa jää ronksumaan.
Eli rajoitin ottaa toppariin kiinni?
Eikö rajoitin ruuvia voi enää avata?
Hääppönen
17.05.2016, 22.04
Speiceri (eli korotusprikka) rataspakan alle, jos vapaaratas antaa mahdollisuuden. Vaihtajan korvakkeen tarkistus voisi myös olla hyvä tehdä.
debelici
18.05.2016, 12.42
Käytössä ollut lähes uusi fatty jotain puoli vuotta, tuli pyöräliikkeen huollon kautta allekirjoittaneelle. Melkein koko ajan on ihmetyttänyt Shimano XT -takavaihtajan toiminta, pienemmälle rattaalle vaihtaessa joutuu klikkaamaan kaksi kertaa jotta vaihde vaihtuisi. Ja kun se vaihtuu, kuuluu sellainen napse joka vihjaa takavaihtajan olevan vähän sivussa rattaaseen nähden. Eli ilmeisesti siirtää himpun verran liikaa. Mutta miksi näin tapahtuu vain rataspakan keskialueella, ei siis kaikkein pienimmillä ja suurimmilla rattailla? Osaako tuohon joku antaa vinkkiä, mistä pitäisi ruveta vikaa etsimään. Kysyn siksi kun säätöhommia en ole ennen tehnyt.
debelici
22.05.2016, 15.50
Vaijeria säätämällä ei ongelma poistunut kokonaan, huomasin lisäksi vasta nyt sen, että pienimmälle rattaalle ei vaihda ollenkaan. Yritin äärirajojen säätämistä siitä ruuvista, minkä Shimanon manuaali neuvoi, mutta ei vaikutusta. Vaihtaja ei siis liikkunut enää rataspakasta pois päin, jota se vaatisi vaihteen vaihtumiseksi. Mikä neuvoksi, mikä estää takavaihtajan liikkeen jatkumisen, miksi rajoitinruuvilla ei ole mitään vaikutusta? Netistä löytyvillä vinkkivideoilla takavaihtaja muuttaa silminnähden linjaa kun ruuveista säätää, minun pyörässä liikettä ei huomaa. Joku hannaa tässä nyt...
Takavaihtajan ripustin tai häkki kolhun myötä vääntynyt? Onko pyörällä kaaduttu, onko ketju mennyt pakan ja pinnojen väliin ajaessa?
Aika pienellä rymäyksellä voi vähän vääntyä eikä sitä helposti huomaa muusta kuin toiminnan huononemisesta. Pienen sujahtamisen voi oikaista.
Onko vaijeri liian tiukalla, eli ei pysty siirtymään pienimmälle rattaalle.. Tai rapid rise vaihtajassa liian löysällä..
nih..
debelici
23.05.2016, 00.38
Vaijeria löysäsin niin paljon kuin on mahdollista, ei auttanut. Eikä ole kaaduttu, kokemattoman silmiin ei ainakaan häkissä näy vinoutta. Mystistä, mulle.
Vilhelm V
23.05.2016, 07.58
Vaijeria löysäsin niin paljon kuin on mahdollista, ei auttanut. Eikä ole kaaduttu, kokemattoman silmiin ei ainakaan häkissä näy vinoutta. Mystistä, mulle.
Kokeile irroittaa vaihdevaijeri kokonaan irti vaihtajasta ja katso mitä tapahtuu. Jos ketju ei tässä vaiheessa siirry pienimmälle rattaalle, niin jokin mekaaninen häiriö estää vaihtajan liikkeen. Se voi olla esim. jäykkä nivel, joka kaipaa rasvaa tai jopa pieni kivi jossain sopivassa kolossa. Asia selviää vaihtajaa käsivoimin liikuttelemalla. Vaijerin ollessa irti saat myös paremmin selkoa rajoitinruuvien toiminnasta, katsomalla tarkkaan mihin niiden ruuvien päiden tulisi vaihtajan rungossa tukeutua.
Alla kerrotut oireet viittaisivat mielestäni myös huonosti liikkuvaan vaijeriin. Esim. vaijerin kuoren alapään pääte voi ahdistaa, jos se on huonolaatuinen. Vaijeri voi olla myös juuri sen verran taittunut, että ahdistaa kuoren sisällä hiukan.
debelici
23.05.2016, 10.04
Itsekin mietin että lienee seuraavaksi löysättävä vaijeri takapäästä irti, ja katsottava alkaako takavaihtaja sen jälkeen tottelemaan rajoitinruuveja. Kiitos vastauksista itse kullekin säädylle, palaan asiaan jos on tarpeen.
juhapoika
23.05.2016, 22.46
Speiceri (eli korotusprikka) rataspakan alle, jos vapaaratas antaa mahdollisuuden. Vaihtajan korvakkeen tarkistus voisi myös olla hyvä tehdä.
Aivan ohut spacer mahtui. Uusin vaijerinkin. B-ruuvi pohjassa ja low mahdollisimman ylhäällä ja alkoi toimia. En ole noin tarkkaan säätötoleranssiin aiemmin törmännytkään.
Hääppönen
23.05.2016, 23.13
Aivan ohut spacer mahtui. Uusin vaijerinkin. B-ruuvi pohjassa ja low mahdollisimman ylhäällä ja alkoi toimia. En ole noin tarkkaan säätötoleranssiin aiemmin törmännytkään.
Täällä cyclon sram vapaaratas/shimanon kahvat vaativat saman kuvion toimiakseen. Ensimmäinen kerta itselläkin noin "vaativilla" säädöillä. :)
Mulla on vaihteet vähän sekoilleet sen jälkeen, kun törmäsin johonkin, katkoin nipparit vaijereista yms. Voiko ne vaijerit löystyä tms törmäyksessä?
ja ennenkaikkea mitä ihmettä minä niille teen? Mitä ruuvia pitää kääntää ja missä, siis neuvoja selkokielellä ja tarkoin koordinaatein. Luulitko, että tunnen pyöräni osat? Älä luule niin paljon. Nyt yybertarkkaa pikaopastusta, pliis. Voi hitsin vaihteet, minkä teitte. Ei mun vielä pitäny tätä opetella.
Vaihtajat ovat takana XT Shadow+ ja edessä Sram x7
Kiire! Huomenna jo pitäisi segoilla lisää.
orc biker
01.06.2016, 00.15
Mulla on vaihteet vähän sekoilleet sen jälkeen, kun törmäsin johonkin, katkoin nipparit vaijereista yms. Voiko ne vaijerit löystyä tms törmäyksessä?
Jaa-a. Uutenahan ne vähän venyvät, mutta sen jälkeen... enpä tiedä. Ehkä ne ovat luistaneet sieltä, mistä ne ne kiristetty kiinni.
ja ennenkaikkea mitä ihmettä minä niille teen? Mitä ruuvia pitää kääntää ja missä, siis neuvoja selkokielellä ja tarkoin koordinaatein. Luulitko, että tunnen pyöräni osat? Älä luule niin paljon. Nyt yybertarkkaa pikaopastusta, pliis. Voi hitsin vaihteet, minkä teitte. Ei mun vielä pitäny tätä opetella.
Vaihtajat ovat takana XT Shadow+ ja edessä Sram x7
Kiire! Huomenna jo pitäisi segoilla lisää.
Laita edestä keskiratas. Sitten pienimmälle takarattaalle ja vaijeri irti vaihtajan päästä. Laita 2-4 naksua auki vaihtajavivun puolelta sitä vaijerin kireyden säätöruuvia, niin saat pelivaraa tarvittaessa löysätä. Sitten katsot ylärajan (H). Kierrät ruuvia jompaankumpaan suuntaan siten, että alin ohjauspyörylä, mikä lie ratas tai rissa (guide pulley englanniksi), on linjassa fyysisesti pienimmän pakan rattaan ulkoreunan kanssa. Sitten vaijeri kiinni niin tiukkaan kuin sormin saa sen vedettyä toisella kädellä kireälle (pihdit avuksi, jos ja kun yleensähän piuha on pätkäisty aika lyhyeksi). Sitten naksuttelet fyysisesti isoimmalle takarattaalle ja säädät alarajan siten, että guide pulley tulee nyt viivasuoraan keskelle suurinta ratasta. Jos ei nouse tuonne tienoille edes, niin kiristä vaihtajan vivun päästä sitä pyörylää auki pyörittelemällä vaijeria. Jos ei meinaa pudota pienemmälle, niin löysää vaijeria samasta säätimestä. Tämä on se, miten haetaan se oikea vaihtaminen: kiristetään tai löysätään vaijeria. Jos säätimessä ei riitä vara, niin irrota vaijeri ja kiristä tai löysää tarvittava määrä sieltä. Sitten testaat vielä ne rajat varmuudeksi läpi ja katsot, että vaihtaa ongelmitta jokaiselle vaihteelle. Mutta ehkä noihin rajoihin ei tarvitse edes koskea, jos kyse on vain vaijeriongelmasta, mutta hyvähän nekin on varmistaa, että ovat kohdallaan. Ei niitä kukaan ole ikinä välttämättä huolella laittanut. Jos siis ei ketju siirry noille reunimmaisille, niin silloin pitää siirtää sitä rajoitinta, vaikka katsoisi, että kohdillaan ovat, kun se on hankala usein nähdäkin.
Ok, kyseessä siis 2X-systeemi, eli käytänkö edessä isoa vai pientä rieskaa?
En tosiaan ole täysin varma onko vaijeriongelma, onko törmäyksessä osunut johonkin muuallekin vai mistä johtuu, mutta esiin tuo tuli törmäyksen jälkeen.
Vaihteet toimineet muuten täsmällisesti tätä ennen.
Jos törmäyksen jälkeen vaihteet sekosi, niin katsoisin ensimmäisenä vaihtajan korvakkeen, että onko suora..
orc biker
01.06.2016, 00.25
Ok, kyseessä siis 2X-systeemi, eli käytänkö edessä isoa vai pientä rieskaa?
En tosiaan ole täysin varma onko vaijeriongelma, onko törmäyksessä osunut johonkin muuallekin vai mistä johtuu, mutta esiin tuo tuli törmäyksen jälkeen.
Vaihteet toimineet muuten täsmällisesti tätä ennen.
Ei sillä niin väliä, mitä edessä on. Kunhan ei sotke sitä vaihtamista takana, ettei mene niin paljon ristiin. Jos se on osunut vaihtajaan, niin asiaan voi tulla uusi työvaihe: korvakkeen suoristaminen. Suosittelen varovaista naputtelua mieluummin kuin vääntämistä, jos niin on käynyt. Mutta omalla vastuulla. Tuossa voi mennä henki, jos se katkeaa ja vaihtaja lentää pinnojen väliin. Itse luotan täysin pienen suoristamisen turvallisuuteen vasaralla naputtelemalla, mutta en halua ottaa vastuuta muista. Siksi varoitus! Henki voi mennä! Kuolema koittaa! Eli kierretään vain auki sieltä, kyllä sinä varmaan näet, missä se vaihtaja on kiinni ja missä se on kiinni rungossa. Sieltä vain kuusiokoloavaimella auki. Sitten tietysti vaihtajan häkki voi myös olla vääntynyt, mutta yleensä ensin se korvake.
^ Ok, käyn kokeilemassa.
Stumpe, minusta kaikki näyttää suoralta, vaihteet vain vaihtaa miten sattuu paikoin.
Tää on ihan karmeeta. Ei naisia pitäisi laittaa tämmöisiä säätelemään.
Mä oon kun Liisa Ihmemaassa ton kans. Ei tästä tule kun sanomista.
1, 2, 3, 4, 6, 7...miljoona ja eikun uutta yritystä..
orc biker
01.06.2016, 00.37
Tää on ihan karmeeta. Ei naisia pitäisi laittaa tämmöisiä säätelemään.
Mä oon kun Liisa Ihmemaassa ton kans. Ei tästä tule kun sanomista.
1, 2, 3, 4, 6, 7...miljoona ja eikun uutta yritystä..
Tee se vain kerran huolella. Jos noudatat tuota laittamaani ohjetta, niin se menee väkisin oikein, jos vain laitteisto on kunnossa. Eli yläraja, vaijerin kireys ja alaraja. Rajat määrittävät, että meneekö se laitimmaisille ja kireyden pitää olla niin, että yksi naksu siirtää sitä aina yhden rattaan verran. Kun halutaan siirtää isommalle rattaalle, niin vaijeria pitää kiristää, ja kun halutaan pienemmälle rattaalle, niin löysätä. Siitä osaa päätellä, mihin suuntaan kääntää, jos ei vaihda ongelmitta jompaankumpaan suuntaan.
Hei, 1 toimii jo, mille ei aiemmin vaihtanut! Mä rokkaan! Enää kaikki loput jäljellä.
Edit. Yläraja, vaijerinkireys, alaraja. 1, 2, 3...1000. Tämä on ihan helppoa, piis of keik. fak.
Edit 2. Mä tein sen!!! Käänsin ilmeisesti jotain oikeaakin ruuvia, kun nyt vaihtaa!
Kiitos Orc Biker ja Stumpe!!!
Jos joku, niin tuo takavaihtajan säätö voi olla turhauttavaa puuhaa. Logiikka ja teoria on niin hiton yksinkertaista, mutta sitten kun tuota alkaa käytännössä säätää, niin törmää kyllä kummallisiin ilmiöihin. Itse juuri taistelen yhden uuden pyörän kanssa (2 * 9 Sora). Kun vaihtaa ylös (=suuremmalle takarattaalle) niin pääsääntöisesti toimii. Paitsi jossain vaiheessa hyppääkin yhdellä naksulla kaksi ratasta. Kun taas alkaa vaihtaa alas (=pienemmälle rattaalle) niin ensin ei vaihda. Seuraavalla sitten siirtyykin kaksi tai yhden ja jää pitämään ääntä. Eli vaihtaa laiskasti!
Vaijerit ja kuoret ovat uudet & voidellut. Toisessa pyörässä on +5tkm ajettu SORA, joka toimii kuin ihmisen mieli. Tuon kanssa on nyt humpattu pari päivää, eikä ole muuttunut oikeen mihinkään. Mielestäni vaijerien kuoret ovat virheettömät (uudet) eikä mitään järkevää syytä ole miksi vaihtaa laiskasti.
Tää on ihka uusi (<100km ajettu).
Varsinainen kysymys: Pitääkö vaan olla kärsivällinen ja kerätä muutama sata kilometriä alle sisäänajoa, jotta alkaa toimia suunnitellusti / loogisesti?
Häkin ja vaihtajan korvakkeen suoruus? Ongelma viittaa vähän tuonne suuntaan.
H. Moilanen
03.04.2017, 18.36
Varsinainen kysymys: Pitääkö vaan olla kärsivällinen ja kerätä muutama sata kilometriä alle sisäänajoa, jotta alkaa toimia suunnitellusti / loogisesti?
Ei. Jos vaihteet ei toimi kunnolla nyt, ne tuskin toimii yhtään paremmin sadan kilometrin päästä.
Availe kaikki vaijerit ja tarkista ettei kuori ole leikkuupinnasta lytyssä. Jos vaijeri ei liiku täysin esteettömästi kuoressa, vaihtaja toimii yleensä juuri tuolla tavalla.
Metsänpeikko
03.04.2017, 19.05
Tuli tuossa vaihdettu 105 takavaihtajan säätöruuvit uusiin. Varsinkin tuo b- tension ruuvin pää oli niin v-mäinen kiertää yhtään millään, että oli pakko vaihtaa nuo ruuvit. Biltemasta löytyin 4x20mm ruostumattomia kuusiokoloruuveja 3 millin kuusiokololla. Niitä kun vähän lyhentää, niin käy sekä tuohon b-tension että h- ja l- ruuvien paikalle. Suosittelen, jos ei halua noiden ristipäiden kanssa tapella. Tietysti jos jostain löytyy suoraan 4x15 mm, niin aina parempi kun ei tarvitse lyhentää.
Ei. Jos vaihteet ei toimi kunnolla nyt, ne tuskin toimii yhtään paremmin sadan kilometrin päästä.
Availe kaikki vaijerit ja tarkista ettei kuori ole leikkuupinnasta lytyssä. Jos vaijeri ei liiku täysin esteettömästi kuoressa, vaihtaja toimii yleensä juuri tuolla tavalla.
Oli miljoonalaatikossa elintenluovuttajapyörästä talteen jäänyt vaihtajan kannake/korvake. Piruuuttani otin ja vaihdoin tuon pyörään. Kuinkas ollakaan takavaihtaja alkoi toimia hienosti! :D Silmämääräisesti ei häkin suoruudesta mitään poikkeavaa pystynyt huomaamaan ennen vaihtoa, mutta näköjään pienestä kiinni...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.