Näytä tavallinen näkymä : Power tap ja muut voimamittarit!!
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[
11]
12
Nyyppien nyyppä
06.04.2021, 09.44
Tekisi mieli ostaa wattimittari. Polkimet eivät jostain syystä juuri innosta. Kokonaisteho kiinnostaisi, mikä pudottaa yhden puolen mittarit pois. Vahvin ehdokas on tällä hetkellä Power2Max. Tulevaisuus kuitenkin mietityttää. Epäilemättä tulisin vaihtamaan pyörää mittarin käyttöiän aikana ja ideaalitilanteessa mittari kävisi sellaisenaan uuteen pyörään. Nyt minulla on Shimanon 6800-sarjan kammet ja seuraavassa pyörässä luultavasti shimanon seuraavan sukupolven kammet.
Varmaa tietoa sopivuudesta ei taida olla, mutta kuinka todennäköisenä pitäisitte, että nykyiseen pyörään ostetut kammet kävisivät myös seuraavan sukupolven Shimanoihin pelkästään rattaat vaihtamalla? Power2Maxin sivujen mukaan nykymittarit käyvät kaikkiin Hollowtech II-kampiin.
Juha Lehtinen
06.04.2021, 10.01
Tekisi mieli ostaa wattimittari. Polkimet eivät jostain syystä juuri innosta. Kokonaisteho kiinnostaisi, mikä pudottaa yhden puolen mittarit pois. Vahvin ehdokas on tällä hetkellä Power2Max. Tulevaisuus kuitenkin mietityttää. Epäilemättä tulisin vaihtamaan pyörää mittarin käyttöiän aikana ja ideaalitilanteessa mittari kävisi sellaisenaan uuteen pyörään. Nyt minulla on Shimanon 6800-sarjan kammet ja seuraavassa pyörässä luultavasti shimanon seuraavan sukupolven kammet.
Varmaa tietoa sopivuudesta ei taida olla, mutta kuinka todennäköisenä pitäisitte, että nykyiseen pyörään ostetut kammet kävisivät myös seuraavan sukupolven Shimanoihin pelkästään rattaat vaihtamalla? Power2Maxin sivujen mukaan nykymittarit käyvät kaikkiin Hollowtech II-kampiin.
Jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin p2max spideria ei saa Shimanon kampiin kiinnii vaan Shimanon kammista irroitetaan eturattaat jotka käyvät p2max 4-s spideriin ja joka kiinnitetään kampisettiin joka sopii Hollowtech II keskiöön. Missään nimessä Shimanon kampiin et p2max spideria kiinni saa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Nyyppien nyyppä
06.04.2021, 10.06
Jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin p2max spideria ei saa Shimanon kampiin kiinnii vaan Shimanon kammista irroitetaan eturattaat jotka käyvät p2max 4-s spideriin ja joka kiinnitetään kampisettiin joka sopii Hollowtech II keskiöön. Missään nimessä Shimanon kampiin et p2max spideria kiinni saa.
No juuri näin yritin kirjoittaa. Ilmaisin itseäni varmaan epäselvästi.
Mutta onko tietoa tai arvausta itse kysymykseen?
Juha Lehtinen
06.04.2021, 10.12
No juuri näin yritin kirjoittaa. Ilmaisin itseäni varmaan epäselvästi.
Mutta onko tietoa tai arvausta itse kysymykseen?
Mitään varmuutta on vaikea sanoa. Itse tilasin NGeco tehomittarin 4-s versiona ja lähinnä elättelen toivossa että yhteensopivuutta riittää tulevaisuudessakin. Tietysti voisi varastoon ostaa muutaman setin vara rattaita ettei ainakaan heti tule ongelmat vastaan.
Shimanon 4s pulttijako ei tule kyllä muuttumaan, eli aivan huoletta voit tuollaisen ostaa. 24mm akseli käy myöskin kaikkiin keskiöihin, vaikka 30mm olisikin ehkä hivenen tukevampi ja kevyempi bb386:ssa. Pienempi reikäinen pf86 on kuitenkin tosi yleinen keskiötyyppi edelleen, eli 24mm on varmempi valinta.
Mä ostaisin wattimittarin sen mukaan mitkä rattaat on niissä nykyisissä 6800 kammissa, olettaen että niissä on vielä kilometrejä jäljellä, ja akseliksi valkkaisin 24mm askelin. Pienemmän akselin saa ainakin tällä hetkellä sovitettua isompaan keskioon. Spiderin yhteensopivuus on sitten vielä yksi muuttuja, koska se rajaa mihin kampiin voi sen P2M spiderin sovittaa. Vanha Sram taitaa olla ainoa joka sopii useammanmerkkisiin kampiin, muut ovat merkkikohtaisia.
Rotortin spideria vaan. Saa vaihdettua eri mittaista kampeakin, jos tuo sattuu myöhemmin kiinnostamaan.
Ja eikös rotoriin saa vaihdettua vapaasti myös eripaksuisen ja pituisen akselin? Eli tehomittari käy tuon jälkeen aivan mihin vaan.
https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/road/cranks/road-axle-black.html
Nyyppien nyyppä
06.04.2021, 15.33
Ja eikös rotoriin saa vaihdettua vapaasti myös eripaksuisen ja pituisen akselin? Eli tehomittari käy tuon jälkeen aivan mihin vaan.
Tämä olisi kyllä tosiaan turvallinen vaihtoehto. Tosin myös hieman hintavampi kuin Power2Max tai Quark.
Rotortin omassa spiderissa on ainakin aiemmin ollut ongelmia. En osaa sanoa, joko tuo olisi toimiva kampe.
Juha Lehtinen
06.04.2021, 16.33
Tuo on kyllä kätevä ratkaisu. Ei tarvitse ostaa uutta kampisettiä tai keskiötä, edellyttäen ettei ole Sramin dubia fillarissa.
Nyyppien nyyppä
06.04.2021, 17.03
Eikun p2max rotorina
Aivan. Ehkä tuon uskaltaisi tilata.
Juha Lehtinen
06.04.2021, 17.33
Aivan. Ehkä tuon uskaltaisi tilata.
Eiköhän. Minulle tulee Power2Max NGeco 4-S spideri Rotor Power2max edition kampisetillä joka on mielestäni käytännössä sama kuin Rotorin Aldhu kampisetti. Tuossa on 24mm akseli joka minullakin tulee Shimanon Hollowtech II keskiöön. Kun saan Specialized S-Works Tarmac SL7 niin tuo tulee siihen.
Onko Rotorissa edelleen se oma lukkomutterin tyokalu? Jos on, niin kantsii tilata tyokalu samalla kertaa.
Noiden mittareiden kanssa on kyl se, että jos odottaa sitä täydellistä mittaria, niin saa jatkaa odottelua.
Juha Lehtinen
06.04.2021, 18.29
Onko Rotorissa edelleen se oma lukkomutterin tyokalu? Jos on, niin kantsii tilata tyokalu samalla kertaa.
Noiden mittareiden kanssa on kyl se, että jos odottaa sitä täydellistä mittaria, niin saa jatkaa odottelua.
Ainakaan Rotor Aldhu kampeen ei tule lukkomutteria. Kammen akselissa ja spiderissa on tiheä hammastus ja koko pakka kiristyy kuusiokoloruuvilla joka on vetopuolen kammessa.
^ Ainakin jotain hyvää näinä miljoonan standardin päivinä.
Eiköhän. Minulle tulee Power2Max NGeco 4-S spideri Rotor Power2max edition kampisetillä joka on mielestäni käytännössä sama kuin Rotorin Aldhu kampisetti. Tuossa on 24mm akseli joka minullakin tulee Shimanon Hollowtech II keskiöön. Kun saan Specialized S-Works Tarmac SL7 niin tuo tulee siihen.
Mikähän ero tuolla p2max editionilla oikeasti on? Pelkästään hivenen halvemmat kammet? Käyköhän tuohon sama rotorin akseli ja samat aldhun kammet, jos haluaa vaihtaa pituuksia?
Kuis niin? Minusta tällähetkellä on jo aika monta täydellistä mittaria. quarq, p2max ja assioma nyt ainakin. Vectorit laskisin samaan joukkoon, mutta en pidä noita muovisia poljinosia riittävän laadukkaina tuohon hintaan. Tiedä sitten, olisiko tämä juuri julkaistu uusin versio kuorien osalta laadukkaampi. Yritystä kai ainakin on.
Edit: Ja tietysti SRM, mutta en laske noita normikuolevaisten budjettiin sopiviksi...
Juha Lehtinen
06.04.2021, 20.23
Mikähän ero tuolla p2max editionilla oikeasti on? Pelkästään hivenen halvemmat kammet? Käyköhän tuohon sama rotorin akseli ja samat aldhun kammet, jos haluaa vaihtaa pituuksia?
Kuvista päätellen rakenne on sama. Power2maxin NGeco spider kulkee nimellä NGeco Rotor Aldhu Power Meter Spider, elikkä tuo spideri tulee kyseiseen kampisettiin.
https://rotorbike.com/catalog/default/rotor/road/cranks/road-axle-black.htmlJep, mutta eikös kampi ole tietylle akselin paksuudelle eli eri kampi 30mm ja 24mm akselille. Tai näin olen antanut itselleni ymmärtää.
Ei toki poista sitä etteikö voisi tehomittaria ja rattaita siirtää pyörään johon laittaa eripaksuisen keskiön mutta kammet menisivät uusiksi myös mikä nostaq operaation hintaa.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
JohannesP
06.04.2021, 20.28
Edit: Ja tietysti SRM, mutta en laske noita normikuolevaisten budjettiin sopiviksi...
Pitikin katsoa paljonko nämä nykysin maksaa. Ei nämä nyt niin pahoja ole verrattuna esim P2M hintoihin...
Esim. Rotor 3d+ ladattavana tai paristolla 950 € (+ 53/39 rattaat 60€). DA9000 kans edullisesti, mutta paristolla.
Juha Lehtinen
06.04.2021, 20.36
Jep, mutta eikös kampi ole tietylle akselin paksuudelle eli eri kampi 30mm ja 24mm akselille. Tai näin olen antanut itselleni ymmärtää.
Ei toki poista sitä etteikö voisi tehomittaria ja rattaita siirtää pyörään johon laittaa eripaksuisen keskiön mutta kammet menisivät uusiksi myös mikä nostaq operaation hintaa.
Katselin äsken netistä kuvia noista akseleista niin totta puhut. Drive puolelle taitaa sopia sama kampi mutta non-drive puolelle tulee eri kampi.
Pitikin katsoa paljonko nämä nykysin maksaa. Ei nämä nyt niin pahoja ole verrattuna esim P2M hintoihin...
Esim. Rotor 3d+ ladattavana tai paristolla 950 € (+ 53/39 rattaat 60€). DA9000 kans edullisesti, mutta paristolla.
Laitas linkkiä missä noin edullisesti on. Olen itse luullut, ettei srm saa alle 1300e mistään. Tosiaan tuo rotor vaihtoehto on tainnut pudottaa hintoja.
Jep, mutta eikös kampi ole tietylle akselin paksuudelle eli eri kampi 30mm ja 24mm akselille. Tai näin olen antanut itselleni ymmärtää.
Noinpa näyttää tosiaan olevan. Tietysti 30mm akselille kannattaa tehdä myös suurempi "boori" kampeen. Enemmän joutuu tekemään osia varastoon, mutta tukevampi tuo varmasti on. Muuten ei kyllä minusta olisi ollut mitään estettä tehdä kammista yhteensopivia.
Edit: Niin joo.. Olisihan tuo ollut typerä ratkaisu laittaa 24mm kammet 30mm akseliin. Käytännössä akselista olisi tullut reilusti painavampi, koska keskireiän olisi pitänyt olla 6mm liian pieni...
JohannesP
06.04.2021, 21.36
Laitas linkkiä missä noin edullisesti on. Olen itse luullut, ettei srm saa alle 1300e mistään. Tosiaan tuo rotor vaihtoehto on tainnut pudottaa hintoja.
https://onlineshop.srm.de/shop/special-offers/specials/rotor-3d-2/
Tuolta erikoistarjoukset välilehdeltä tämä. Nuo DA9000 olikin kunnostettuja, mutta tämä kai ihan uusi.
Nyt tosin huomasin, että tämä on +-2% tarkkuudella ilmoitettu ja 7th gen. Uusimmat +-1% ja onkohan nämä sit uudempaa mallia, en tiedä.
https://onlineshop.srm.de/shop/special-offers/specials/rotor-3d-2/
Tuolta erikoistarjoukset välilehdeltä tämä. Nuo DA9000 olikin kunnostettuja, mutta tämä kai ihan uusi.
Nyt tosin huomasin, että tämä on +-2% tarkkuudella ilmoitettu ja 7th gen. Uusimmat +-1% ja onkohan nämä sit uudempaa mallia, en tiedä.
Tosiaan normihintaiset ovat tuota 1300e.
https://onlineshop.srm.de/product-category/powermeter/road/
Kuis niin? Minusta tällähetkellä on jo aika monta täydellistä mittaria. quarq, p2max ja assioma nyt ainakin. Vectorit laskisin samaan joukkoon, mutta en pidä noita muovisia poljinosia riittävän laadukkaina tuohon hintaan. Tiedä sitten, olisiko tämä juuri julkaistu uusin versio kuorien osalta laadukkaampi. Yritystä kai ainakin on.
Emmätiiä, olen vaan lueskellut niitä "ei tämä ole vielä ihan 100% mittari" juttuja jonkun 20 vuotta ja aina tuntuu loytyvän jotain miksi ei ole hyvä.
SRM ei myoskään ole hinnan kiroissa enää nykyään. SRM:n "ongelma" on se, että pirulainen kestää "isältä pojalle", eli joutuu kitkuttamaan sillä samalla mittarilla kun markkinoille puskee jatkuvasti uutta ja uudempaa mittaria.
IQ2 on ollut pre-order vaiheessa ainakin vuoden verran, ehkä pidempäänkin. Ehkä näkee päivänvalon Wahoona.
^ Ha-ha, vähän epäselvä tuo mun luokittelu. Tarkoitin tuolla tulevalla Wahoolla sitä niiden Speedplayn polkimeen lisättyä tehonmittausta :-) ja laitoin sen 2. koriin IQ2 rinnalle. Ei kuulosta kovin hyvälle jos IQ2 polkimia joutuu vuositolkulla odottelemaan.
Huoleton
07.04.2021, 12.14
IQ2 on kyllä edullinen, mutta niissä on jotain paritusongelmia. Tässä lainaus Iq2 feseryhmästä:
"There's a.problem with the pedals I ordered 2 years ago... They haven't been showing up as a pairing option on any device. Also, since ordering from you the power numbers for my rides are consistently 0... I think I should #thinkagain (https://www.facebook.com/hashtag/thinkagain?__eep__=6&__cft__%5B0%5D=AZXK2SSw84QnaA1-xEqD_FFvoSvI4Bv6qvlMpQbO2Z3UHzvWQG4b8Mnymlrs-L049tx4KampsFks_l8VwIRUcG6pGwIE7VIJGuNgsBv-Mk7U9-rXJ4szbr1_c1l6dSbgfY_HzJ7l-zyJaoVAZsEMPAfl&__tn__=R%5D-R) and try another PM"
Vaikea sanoa onko toi ihan tahallinen huijaus vai yrittääkö ne oikeasti saada mittarit jakoon kaikille ostaneille. Ainakin koittaa näytellä että homma etenee.
Ettei vain kaveri ole kirjoittanut tuota sillä ajatuksella, että mittari on tilattu 2 vuotta sitten, mutta tehot näyttävät nollaa, koska mittaria ei ole näkynyt..
Tämä IQ2 on malliesimerkki siitä, että kannattaa tehomittaria ostaessa keskittyä niihin mittareihin, jotka tunnetaan toimiviksi ja joita saa kaupasta. Aina voi odottaa parempaa ihan juuri ilmestyvää mittaria, mutta sitten voi joutua ajamaan ilman tehomittaria. IQ2 piti tulla asiakkaille jo vuosia sitten, mutta kaksi vuotta sitten huomattiin ettei mittaria pystytäkään tekemään ja ryhdyttiin tekemään aivan erilaista tehomittaria. Eikä sitäkään taida vielä saada?
Se kaveri, joka suosittelee iq2 mittaria saa kyllä minulta vankkumattoman arvostuksen. En välttämättä availe tuon kaverin videoita :)
Ettei vain kaveri ole kirjoittanut tuota sillä ajatuksella, että mittari on tilattu 2 vuotta sitten, mutta tehot näyttävät nollaa, koska mittaria ei ole näkynyt..
Tämä IQ2 on malliesimerkki siitä, että kannattaa tehomittaria ostaessa keskittyä niihin mittareihin, jotka tunnetaan toimiviksi ja joita saa kaupasta. Aina voi odottaa parempaa ihan juuri ilmestyvää mittaria, mutta sitten voi joutua ajamaan ilman tehomittaria. IQ2 piti tulla asiakkaille jo vuosia sitten, mutta kaksi vuotta sitten huomattiin ettei mittaria pystytäkään tekemään ja ryhdyttiin tekemään aivan erilaista tehomittaria. Eikä sitäkään taida vielä saada?
Etkös sinä ollut ennakkotilaaja :) ei oo näkynyt?
En ole (onneksi) tilannut tai ennakkotilannut IQ2:sta, vaikka olen mielenkiinnosta seurannut silloin tällöin mitä projektille kuuluu. Pohdin aikanaan, että kammen kierteisiin sopiva tehomittariadapteri olisi todella kätevä ja IQ2:ssa olisi hintakin kohdallaan. Alusta asti oli selvää, että "tilaaja" on startupin pääomasijoittaja, joka ottaa rahoillaan riskin, että mittarin ehkä saa, ehkä ei. Minulla on pyörissä mittareina Quarq DZero ja Stages, sekä harjoitusvastuksena Neo 2T, jossa ei tarvita erillistä mittaria.
Quarq on ollut ongelmaton, Stages on kerran vaihdettu takuuseen ja tämä vaihdettukin antaa nykyään lähinnä viihdykkeellisiä tehoarvoja, joten Stagesia en voi suositella tehomittaukseen. Jos nyt olisin hankkimassa uutta tehomittaria (ja ainahan sitä uusia leluja tarvitsee), niin Power2Max voisi olla listalla korkealla. Ja miksei myös nuo poljinmittarit, mutta niissä on vähän turhan paljon hintaa. Assioma toki olisi periaatteessa ok, mutta käytän vain SPD-polkimia ja Assioma SPD-modaus tarkoittaisi ilmeisesti myös useiden kenkien modaamista.
En nyt itsekään muista kuka täällä kertoi tilanneensa IQ2:n. Olisi mukava kuulla miten asiat etenevät.
Juha Lehtinen
07.04.2021, 13.57
Oiskohan ollut nimimerkki PatilZ joka on ennakkotilannut IQ2:n. Ainakin viestissä #2132 saa sen käsityksen.
Itse laitoin IQ2 SPD-versiot kaksipuoleisena viime toukokuussa (2020) tilaukseen. Silloin niiden piti tulla 2020 kesäksi. Toki sama laulu askelten ollut jo edellisenä kesänä. Pari kaveria laittanut ne tilaukseen kutakuinkin vuosi minua ennen (kevät 2019) mutta samassa jamassa ovat hekin eli ilman polkimia. Mitään yhteydenottoa ei heidän puolestaan ole ollut. Tiedon tuotannon muuttamisesta Kiinaan jne saa käydä lukemassa Kickstarterin sivulta johon he epäsäännöllisen säännöllisesti käyvät kuulumia kertomassa. Eli ihan kovinkaan luottavainen toimitusten suhteen ei vielä tulevalle kesälle kannata olla...
En kattonu tota videota, niin jäi mun luetunymmärtämisen varaan. Jotenkin jää noi YT-videot pääsääntoisesti katsomatta.
Mun 4iiii mittari on kuriirin kyydissä, uudet patterit tulossa vanhemaan SRM-mittariin DIY patterinvaihtoa varten ja uudempi SRM on matkalla kalibroitavaksi/patterin vaihtoon, eli kohtapuoliin on taas laitteet tulilla.
Pikkuisen on tiputus korkealta, kun laitat SRM:n jälkeen yksipuolisen kammen. Minulla oli tuollainen 4iiii. Joskus se näytti oikeinkin. Parin vuoden päästä vähän harvemmin. Jalkatasapainosta johtuen kevyet lenkit sai ajaa aina mittaria osoitellen ylikovaa.
En kattonu tota videota, niin jäi mun luetunymmärtämisen varaan. Jotenkin jää noi YT-videot pääsääntoisesti katsomatta.
Mun 4iiii mittari on kuriirin kyydissä, uudet patterit tulossa vanhemaan SRM-mittariin DIY patterinvaihtoa varten ja uudempi SRM on matkalla kalibroitavaksi/patterin vaihtoon, eli kohtapuoliin on taas laitteet tulilla.
Onko 4iiii Shimanon 2-puolinen kampisysteemi, Precision Pro vai joku tehdasasennus omiin kampiin ? Joskus harkitsin tuota 4iii mutta sitten sai edullisesti PowerTap G3 navan ja suhteellisen hyvät kiekot tarjouksesta briteistä cyclepowermeter.comista 700e, puoleen hintaan.
Nyt CPM myytävänä Shimanon DA r9100 + 4iiii Precision Pro 940e. Rider compensation scale factor kuulostaa vähän pahalta. Ois mukava semmoinen plug-and-play jossa ei mitään käyttäjäkohtaisia asetuksia tarvitse arpoa sen kun asentaa ja ajaa:
https://www.cyclepowermeters.com/4iiii/4iiii-dura-ace-r9100-precision-pro-installed-incl-crankset.html
DA pelkkä kampisetti taitaa maksaa jotain 400-500e, tehomittarille jäis hintaa 500e. Poljinmittari (speedplay) ois kyllä kätevä jos ne vaan toimisi luotettavasti.
^Mun mielestä tuo Sramin Rival tehomittari-optio on todella hyvä avaus ja toivottavasti yksi osoitus mihin suuntaan (helppouden kannalta) tehomittareita kehitellään.
hinta taitaa olla 200 euroa kun ostaa kammet samalla ja muutaman sekunnin asennus on todella houkutteleva. Itsellä on jalkojen tasapaino aikalailla 50/50 varsinkin kovempaa ajaessa, sadan watin rullailussa voi eroa olla enemmän - tämä on kaiketi aika yleistä. Tämän yksipuoleisen mittauksen tuottaman virheen kanssa pystyisin helposti elämään, kun käytössä on useampi mittari.
Noinhan se on DC:lläkin, paitsi sitten kun ei enää ole. Ja juu, tottakai se kolmospyörään on ok.
Oho! Dcrainmaker on huomannut, ettei yksipuolinen mittaus ole hyvä. Ei ole testaus ihan hukkaan mennyt vuosien aikana...
Eihän siinä varsinaisesti tuohon tulokseen tulla. Päinvastoin DC toteaa, että "normikäyttäjällä" yksipuoleinen on "riittävän hyvä".
Poljinmittaus on paras vasen/oikea -tasapainon mittauksessa sekä pyörästä toiseen vaihtamisen helppoudessa. Jos ajaisin pääosin maantiellä, poljinvaihtoehto olisi mulle se todennäköisin. Nyt mennään sitten sillä, että joka pyörässä on hieman eri ja eri tekniikalla toteutetut vaihtoehdot. Halpaahan tuo ei ole, mutta toisaalta mikä tässä maailmassa on halpaa.
kurvaaja
16.04.2021, 08.59
Halpaahan tuo ei ole, mutta toisaalta mikä tässä maailmassa on halpaa.
Ei ainakaan pyöräily :D
^Kannattaa aloittaa veneilystä, niin kaikki on halpaa. Myös valokuvaus on varsin hyvä siedätys rahan kulumisen murehtimiseen. Rungot maksaa nykyään 4-7k€ kipale ja objektiivit mitä tahansa satasen ja 20k€ välillä. Parilla rungolla pärjää alkuun ja kymmenkunta objektiivia. Taisin omista saada jonkun 15k€, kun myin romut pois pari vuotta sitten.
Hmmm... Jos luit jutun, niin mittareiden välinen ero tuli siitä, että pyörä oli liian pieni ja aiheutti epätasapainoa jalkojen välille. Garminin polkimet ja testattu mittari antoivat saman arvon vasemmalle puolelle. Tietty yksipuolinen mittaa edelleen yhdeltä puolelta, mutta jos tietää, että jalkojen ero on pieni/olematon, niin hyvillä mielin voi normaalipyöräilijät ostaa yksipuolisen mittarin.
Niin jos tietää. Milloinkas tiedät, että jalkatasapaino on sama? DCllekkin tuli yllätyksenä noin iso ero. Se on itsellänikin tasoissa, jos ajat hyvävoimaisena ftp vetoa. Mutta entä kun väsyt? Kadenssi laskee tai nousee? Mistäpä tiedät. Et tasan mistään.
Kaveri tuota vertaili ja huomasi jalkatasapainon muuttuvan pitkän vedonkin aikana. Siis kun väsymys iskee, niin jalkatasapaino voi muuttua. On siinä sitten hyvä yrittää pitää watteja. Toinen minkä frendi huomasi, niin jalkatasapaino muuttuu hissukseen myös treenikauden aikana. Eli voitko olla varma, että treeni puree, vai onko tulos pelkästään muuttunut jalkatasapaino?
Jos haluaa ajaa wateilla, niin omasta mielestäni ei ole järkeä ajaa mittarilla, johon ei voi luottaa.
Niin ja tosiaan pienillä wateilla erot voi olla ihan mitä vaan. Tuo vaikuttaa rajusti TSS:n laskentaan, jos haluaa sellaisia seurata.
Pulimonni
16.04.2021, 15.04
^ kuinka suurista eroista puhutaan? Näissä frendisi tekemissä testeissä? W tai %-tasolla. Mielenkiinnosta kyselen, tarkoitus olisi itse testata eroa, jos vaan saan jostain lainattua wattipolkimia.
En muista enää, mutta itselläni jalkatasapaino vaihtelee välillä 50/50 -53/47, mikä on kaiketi aika normaalia. Hyvin äkkiä ero on reippaasti yli 10w, joka on pitkässä vedossa jo paljon. Esimerkiksi tuo 3% vaihtelu tekisi kynnyksellä jo 20w.
Eroja voi testailla ja piirreellä exeleitä niin paljon kuin haluaa. Tai sitten ostaa kunnollisen mittarin ja treenaa sillä.
Huoleton
16.04.2021, 15.51
Eri mittarit myös mittaa tuon tasapainon eri tavalla.
Vaikka power2max vaan kertoo tehojakauman kampikierroksen puolikkailla. Siitä ei siis tiedä painaako jalat samalla voimalla vai jarruttaako toinen jalka enemmän nostaessa.
Luulisin että polkimet ei mittaa ainakaan tasan noin ja niidenkin metodeissa voi olla eroja. Siis vaikka kumman jalan "piikkiin" pistetään nostaminen tai painaminen nostovaiheessa.
Kai jostain löytyy joku video jossa joku noita on testaillut.
Toisaalta taas toi jakauma ei oo kauheen kiinnostava tieto kun ei siihen kauheesti voi vaikuttaa ja näyttää muuttuvan esim. kadenssin, väsymyksen ja tehon mukaan. Tärkein että kaikki watit tulee mitattua.
Joo, oikeasti sillä jalkatasapainolla ei ole merkitystä. Mutta kokonaisteholla on. Se aerobinen kunto ei vaihtele jalkatasapainon mukaan.
Jos haluaa seurata tarkkaa kehitystä, niin 2-puolinen. Jos watit on vaan suuntaa antavina treeneissä, niin tuohon tietysti välttää kampikin.
Alan muuten vahvasti kallistumaan ladattavan akun ja assioman paremmuuteen.
Mikään ei ota päähän niin paljoa, kuin pattereiden kanssa ropaaminen. Se yksi pätkivä ajo on nyt vielä ok, mutta kun seuraavana päivänä vaihtaa toiset patterit, eikä nekään toimi, niin alkaa ahdistamaan. Vectorit ovat kohtuu tarkat pattereiden laadusta. Eli mitään biltsin halpoja pattereita on tuonne turha syöttää.
Latausjohto polkimen kylkeen olisi oikeastaan aika kiva.
JohannesP
16.04.2021, 17.05
Alan muuten vahvasti kallistumaan ladattavan akun ja assioman paremmuuteen.
Toinen ääni kellossa sit, kun akun varaus alkaa heikentymään ja saa jatkuvasti latailla. Tai unohdat ladata sen litium akun täyteen syksyllä ja keväällä ei ole mitään elämää, kuten itselleni kävi Feniksin ajovalon kanssa. ;)
Plussia ja miinuksia. Quarq on ainakin toiminut oikein hyvin noilla pienillä kelloparistoilla, mutta se ei olekkaan kovin ronkeli paristojen laadusta.
Tuota quarqia mietinkin. Tavasin klo23 prisman patteriosastolla laatikoiden kylkiä. Ne isommat paristot ovat litiumia, mutta nämä lr44 ovat alkaaleja. Nykyäänhän vectoreissa tulee jo mukana ne tuplapitkät paristot. Olisivatkohan nuo laadultaankin parempia?
Minä laitoin joitain vuosia sitten 150€ iQ2:n joukkorahoituskampanjaan. Ei ole tehomittaria näkynyt. Alaskirjattava omaisuuserä, sano.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuo cr1/3n, eli se 2x pidempi patteri näyttääkin olevan lithiumia. Eli sellaisia sitten varastoon vectoreita varten jatkossa.
Omalla lontoonkielen taidolla avautuu vähän erilainen viesti.
Eihän se mittarin absoluuttinen tarkkuus ole niin justiinsa jos mittaria käyttää harjoituksen tukena. Paljon tärkeämpää on mittauksen luotettavuus eri harjoituskertojen välillä. Tietty harmittaa, jos ei saa ihan niitä viimeisiä watteja, jotta voisi keulia vaikka villarivoorumin FTP ketjussa. Jos absoluuttinen tarkkuus kiinnostaa, niin pitää hommata sellainen mittari, jossa voi säätää "slope" asetuksen ja tietty niitäkin pitää olla kaksi, joita voi käyttää rinnakkain.
Just niin. Ja tuota 1-puoleinen mittari ei osaa kertoa, jos jalkatasapaino vaihtelee. Ja se tosiaan voi vaihdelle ihan yksittäisen treeninkin aikana.
No joo, vähän turhaa vänkäämistä, mutta treeniin en itse tuollaista enää laittaisi. Aivan liian monta kertaa on tullut mietittyä pitääkö mittari paikkaansa. Tuossa on niin monta juttua. Entä jos jalkatasapaino muuttuu kadenssin mukana, niinkuin dcrainmakerille kävi? Mittaria toljottamalla saatat alkaa ajamaan aivan väärällä kadenssilla, koska tuolla saa helpommin tehoa.
Onneksi noita mittareita on saatavilla markkinoilta vähän joka lähtoon, niin on mistä valita. Jotkut jopa ajavat ilman mittareita ja menevät pirulaiset kaiken huipuksi kovaa.
Tuo cr1/3n, eli se 2x pidempi patteri näyttääkin olevan lithiumia. Eli sellaisia sitten varastoon vectoreita varten jatkossa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500327/VARTA-CR13N-nappiparisto (https://www.motonet.fi/fi/tuote/9500327/VARTA-CR13N-nappiparisto?utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel)
Antti Salonen
20.04.2021, 15.43
Niin jos tietää. Milloinkas tiedät, että jalkatasapaino on sama? DCllekkin tuli yllätyksenä noin iso ero. Se on itsellänikin tasoissa, jos ajat hyvävoimaisena ftp vetoa. Mutta entä kun väsyt? Kadenssi laskee tai nousee? Mistäpä tiedät. Et tasan mistään.
Tähän varmaan vaikuttaa se, että mihin tehomittausta ja siitä kerättyjä numeroita lopulta käyttää.
Itse oon käyttänyt tehomittaria käytänössä vain siihen, että treenivedoissa pidän halutun tehon. En lähde liian kovaa enkä hellitä ihan ensimmäisten ikävien tuntemusten kohdalla. Jos harrastaisin aika-ajoa, niin varmaan käyttäisin siinä samalla tavalla.
Mulla OLI kaksipuolinen poljinmittari, jonka perusteella tiedän, että kovissa vedoissa jalkojen tasapaino on lähes tasan 50-50. Niin tällä perusteella olen aivan luottavaisesti ostanut sittemmin yksipuolisia mittareita, sillä kyllä se on mulle riittävän hyvä. Yksipuolinen on yksinkertaisempi ja halvempi.
Ala-PK:lla vain vasemman jalan mittaus näyttää mulle luultavasti hiukan ylimääräistä kun tasapaino on noin 53-47 vasemmalle, mutta ei tuo melko systemaattinen virhe oo mulle millään tavalla merkityksellinen. Se tosin hiukan ahdistaa näin ajatuksen tasolla, että jos ostan SRM:n yksipuolisen mittarin, joka mittaa oikeasta jalasta, niin sit toi systemaattinen virhe menee eri suuntaan kuin yksipuolisen Assioman kanssa.
^ Samoilla linjoilla.
Toistaiseksi 4iiii vaikuttaa olevan ihan oikealla sektorilla teholukujensa kanssa kun vertaa SRM tehoihin. Aika mutulla ja rikkinäiseen Kickriin luottaen tietty tota arvailen, mutta ei tossa nyt mitään 20 watin hajontaa ole ja se riittää mun käyttoon.
Tähän varmaan vaikuttaa se, että mihin tehomittausta ja siitä kerättyjä numeroita lopulta käyttää.
Itse oon käyttänyt tehomittaria käytänössä vain siihen, että treenivedoissa pidän halutun tehon. En lähde liian kovaa enkä hellitä ihan ensimmäisten ikävien tuntemusten kohdalla. Jos harrastaisin aika-ajoa, niin varmaan käyttäisin siinä samalla tavalla.
Mulla OLI kaksipuolinen poljinmittari, jonka perusteella tiedän, että kovissa vedoissa jalkojen tasapaino on lähes tasan 50-50. Niin tällä perusteella olen aivan luottavaisesti ostanut sittemmin yksipuolisia mittareita, sillä kyllä se on mulle riittävän hyvä. Yksipuolinen on yksinkertaisempi ja halvempi.
Ala-PK:lla vain vasemman jalan mittaus näyttää mulle luultavasti hiukan ylimääräistä kun tasapaino on noin 53-47 vasemmalle, mutta ei tuo melko systemaattinen virhe oo mulle millään tavalla merkityksellinen. Se tosin hiukan ahdistaa näin ajatuksen tasolla, että jos ostan SRM:n yksipuolisen mittarin, joka mittaa oikeasta jalasta, niin sit toi systemaattinen virhe menee eri suuntaan kuin yksipuolisen Assioman kanssa.
Itse tykkään seurata dataa ja tykkään seurata kehitystä tai kunnon laskua datasta. Enkä tykkää siitä, jos en voi luotaa dataan. Siis just se, kun itsellänikin on se 3% tasapainoero joskus olemassa, niin ei vaan pysty tietämään, että onko jalkatasapaino vielä viikon leirin lopussakin 50/50 vai se 47/53. Tuosta tehon laskusta kuitenkin ainakin itse päättelen levon tarpeen.
Tieto lisää tuskaa ja mikään ei ole tuskaisempaa kuin epäluotettava wattimittari.
Pää pysyy kasassa, jos dataan voi luottaa.
Mutta totta joo. Jos käyttää tehomittaria vain vetojen apuna, niin sillä näyttämällähän ei ole pahastikkaan vaikutusta. Jos vaan tietää, ettei jalkatasapaino muutu pitkän vedon aikana :)
Jos hakee sitä luotettavaa ja tarkkaa mittaria, niin ei kannata selailla Zwiftpowerin tehoanalyyseja. Siellä on nimittäin ison rahan setupeissakin aika huikeaa hajontaa.
Mut kyl ne kamat pitää valkata itselleen ihan omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.
Mulla leiriolosuhteissa kiinnostaisi se, että miten kolme mai taita ja roiskeläppä vaikuttaa jalkatasapainoon kun hikoilee tunnin mäkeä seuraavana aamuna kello 7:00.
Noo, ei tuota jalkatasapainon muutosta tartte uskoa, jos ei tahdo. Itselläni se vaan on totta.
Tarkistelin datoja ja nyt viikon veekoon jälkeen tasapaino on näemmä 53.6/46.4, eli varsin surkea. Parhaimmillaan freesiä on ollut tosiaan 50/50, yleensä kuitenkin hivenen vasen tehokkaampi. Nyt on vaan tullut aika monta muutakin muutosta. Lyhempää kampea ja satulan korkeuden säätöä. Eli ehkä nuo ovat vaikuttaneet myös balansiin.
No, kuitenkin. Jos olisi ollut edelleen käytössä vasemmalta mittaava kampi, niin tehonnousu olisi ollut julma. Sehän tuplaa erot. 6% nousu FTP tehoon kyllä tietystikkin kelpaisi.
Jami2003
29.04.2021, 07.57
Kysytään tähän väliin onko jollakin suositusta maasto tehomittariksia. Crank Brothersin lukoilla pitäisi vielä toimia koska niitä en ole valmis vaihtamaan.
Vielä jalkatasapainosta.
Monihan on sitä mieltä, että heikompaa jalkaa kannattaa treenata ja tuolla korjataan tasapaino kuntoon. Ainkaan minulla se ei noin mene. Vectoreiden kautta näkyy, että vasuri tuottaa vain tehoa isommalla kaarella. Voimantuotto alkaa jo ennen ykk, kun oikea ei sitä tee.
Tätä ei siis yhden jalan kyykyillä korjata. Hermotusta, eli korkean kadenssin vetoja voisi koettaa. No, tarkastellaan tilanne uudelleen levon jälkeen.
Mä kompensoin tota vasurin korkeampaa tehontuottoa säätäällä jalkatasapainoa kaksi prosenttia vasemalle, eli 52/48 tasapainoon. Sen mitä olen kaksipuoleisilla mittareilla ajanut, niin jalat ovat pääosin balansissa ja pahimmillaankin 51/49, mutta haarukoin tota mieluummin alakanttiin.
Kysytään tähän väliin onko jollakin suositusta maasto tehomittariksia. Crank Brothersin lukoilla pitäisi vielä toimia koska niitä en ole valmis vaihtamaan.
SRM spideri.
Stages XT L/R. Saa erillisen L/R mittauksen ja tehomittaus ei tuo painoa lisää kuin 30g. Ja säilyy DM-rattaan käyttömahdollisuus. Toimitettuna hintaan 666€ Bikesteriltä alekoodin kanssa.
SRM spideri.
Ihanan kallis, mutta niin omistamisen halua herättävä.
Stages XT L/R. Saa erillisen L/R mittauksen ja tehomittaus ei tuo painoa lisää kuin 30g. Ja säilyy DM-rattaan käyttömahdollisuus. Toimitettuna hintaan 666€ Bikesteriltä alekoodin kanssa.
.
XT:n kanssa tuo on tosiaan hyvä vaihtoehto.
Maantie shimanoissahan näitä pitää välttää nykyään kuin ruttoa. Sama juttu kaikkien muidenkin oikeaan kampeen tulevien vääntöliuskien kanssa.
Ei pidä paikkkansa, koska kampi on niin paksu.
Maantie shimanoissahan näitä pitää välttää nykyään kuin ruttoa. Sama juttu kaikkien muidenkin oikeaan kampeen tulevien vääntöliuskien kanssa.
Ei pidä paikkkansa, koska kampi on niin paksu.
Toikin ilmeisesti riippuu jokusesta muuttujasta, että toimiiko vai ei. Hintaa on kuitenkin sen verran, että persaukisesta tuntuu kalliilta laittaa moisia rahoja ehkä toimivaan.
SRM on joo toista tonnia, mutta tonnia alkaa P2M hintakin hipomaan.
Ei se p2max kyllä tonnia lähene, eikä sramikaan toisesta suunnasta, jos siis otetaan vielä kammet mukaan pakettiin.
Pelkkää spideriahan saa alta 500e, jos sattuu pyörässä olemaan sopivat kammet paikallaan. Monessa uudessa onneksi jo on.
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-rotor-power2max-edition-set/
Myös quarqilla ovat hinnat tulleet aika reippaasti alas.
Vielä jalkatasapainosta.
Monihan on sitä mieltä, että heikompaa jalkaa kannattaa treenata ja tuolla korjataan tasapaino kuntoon. Ainkaan minulla se ei noin mene. Vectoreiden kautta näkyy, että vasuri tuottaa vain tehoa isommalla kaarella. Voimantuotto alkaa jo ennen ykk, kun oikea ei sitä tee.
Tätä ei siis yhden jalan kyykyillä korjata. Hermotusta, eli korkean kadenssin vetoja voisi koettaa. No, tarkastellaan tilanne uudelleen levon jälkeen.
Punttitreeni on viimeinen keino mitä jalkatasapainon parantamiseksi yrittäisin, ellei taustalla ole loukkaantumisesta johtuvaa lihasvoiman menetystä tms. Epätasapainon kohdalla kyse on todennäköisesti hermotuksesta ja ajoasennon sovituksesta.
Itselläni tasapaino parani pari napsua asiantuntevassa bike fitissä, ei tarvinnut käydä salilla kertaakaan.
Punttitreeni on viimeinen keino mitä jalkatasapainon parantamiseksi yrittäisin, ellei taustalla ole loukkaantumisesta johtuvaa lihasvoiman menetystä tms. Epätasapainon kohdalla kyse on todennäköisesti hermotuksesta ja ajoasennon sovituksesta.
Itselläni tasapaino parani pari napsua asiantuntevassa bike fitissä, ei tarvinnut käydä salilla kertaakaan.
No penteles... Tuonne on kyllä mentävä. Nyt on jo muutama suositellut.
Tilasin graveliin p2m NGeco spiderin keväällä. Nopea oli toimitus, viikko taisi mennä kotiovelle. Asennus vei ehkä 10min Sramin kampeen.
Toistaiseksi vain hyvää sanottavaa. Itselle sopii tuollainen asenna-ja-unohda -laite hyvin. Kerran vuodessa jos pariston muistaa vaihtaa.
Ei se p2max kyllä tonnia lähene, eikä sramikaan toisesta suunnasta, jos siis otetaan vielä kammet mukaan pakettiin.
Pelkkää spideriahan saa alta 500e, jos sattuu pyörässä olemaan sopivat kammet paikallaan. Monessa uudessa onneksi jo on.
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-rotor-power2max-edition-set/
Myös quarqilla ovat hinnat tulleet aika reippaasti alas.
No kas kas. Seison korjattuna. Googlella menin ekalle sivulle ja se oli se niiden parempi malli. Kyl toi P2Max on kova vaihtoehto mittariksi mihin tahansa fillariin.
Itsellä quarqin spiderit sekä maantiepyörässä että cyclossa. Sikäli hyvin toimiva kampe, mutta onnistuin paskomaan mittarin cyclosta ketjujen tippumisen seurauksena. Ketjut ilmeisesti kolahtivat johonkin "arkaan paikkaan" ja kalibraatio meni aivan vituralleen. Ei auttanut firmwarepäivitykset tai nollaamiset. Sramin asiakaspalvelu ohjasi maahantuojan pariin, joka puolestaan nosti kädet pystyyn. Takuukaan ei ole enää voimassa, joten uusi mittari tilaukseen.
Kallis harrastus :)
Minulla oli parin eri Quarqin kanssa sellainen ongelma, että kesken ajon saattoi lopettaa yhteistyön ja näytti puhdasta nollaa. Keinoksi auttoi, että käytti patteria irti ja hiukan taivutti (varovasti) niitä liuskia patterin alla (valmistajan ohjeen mukaan), sen jälkeen pelitti jälleen hyvin.
Stagesin (3gen), Assioman tai P2Maxin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Itsellä quarqin spiderit sekä maantiepyörässä että cyclossa. Sikäli hyvin toimiva kampe, mutta onnistuin paskomaan mittarin cyclosta ketjujen tippumisen seurauksena. Ketjut ilmeisesti kolahtivat johonkin "arkaan paikkaan" ja kalibraatio meni aivan vituralleen. Ei auttanut firmwarepäivitykset tai nollaamiset. Sramin asiakaspalvelu ohjasi maahantuojan pariin, joka puolestaan nosti kädet pystyyn. Takuukaan ei ole enää voimassa, joten uusi mittari tilaukseen.
Kallis harrastus :)
Käytit varmaan spiderin pultit auki ja uudelleen kiinni?
Käytit varmaan spiderin pultit auki ja uudelleen kiinni?
Hyvä lisäys. Otin spiderin irti ja tarkastin, ettei mittarissa ole mitään ulkoisia jälkiä / vaurioita, jonka jälkeen spideri uudelleen kiinni. Kalibraatio näyttää edelleen -32000 ja 1000nm paikallaan ollessaan. Polkiessa 0w, mutta kadenssimittaus toimii.
paskalokki
30.04.2021, 23.24
Favero beProt ovat toimineet Garmin Edge 800:n kanssa hienosti vuosikausia. Nyt vaihdoin Edgen 1030-malliin.
Olen tehnyt kalibroinnit Tunnistimet-dialogin takaa ja pitänyt kampia pystysuorassa sen aikana (800:ssa oli kalibrointi näin). Sitten se pidemmän kaavan mukaan vedettävä (valmistajan mukaan kai 3 kk välein tai jos polkimet irrottaa) eli noin 60 rpm poljet taaksepäin kunnes valo palaa jatkuvasti polkimissa. Sitten noin 45 sek tasaisesti eteenpäin noin 80 rpm kunnes teholukema palaa näyttöön (pysyy nollassa ekat noin 45 sek).
Päivän lenkillä keskiteho 250 W kun todellisuudessa jossain 190-210 W luokassa (kokemuksiin, matkaan, nopeuteen jne. pohjaen). Missähän kusen koko homman?
Itsellä ensimmäisiä oireita bepron hajoamisesta oli vähän vastaava, että polkimet näytti n. 100W liikaa, vaikka kalibroi miten. Välillä tuo pidemmän kaavan kalibrointi auttoi hetkeksi.
Onko vinkkiä kuinka voisi itse kokeilla korjailla Vector 2 polkimia. Ledit vilkkuu vihreinä uusilla pattereilla. Podit on vaihdettu ristiin pariinkin kertaan mutta Edge 1030 tai Edge 800 ei enää polkimia löydä. Uusia 12-15mm PODeja ei tunnu euroopasta löytyvän. Jotain haluaisi vielä kokeilla. Pinnit näyttää olevan kaikki PODeissa ylhäällä eli ne eivät ole jumissa.
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-fsa-gossamer-bb386evo-with-crank-set/
Tuota harkitsen tilata kun alessa ja normaali toimitusaika. Käykö tuon kampisetin keskiö shimanon hollowtech 2:sen tilalle? Mikä tuon keskiön malli on, BSA68 30 milliselle kammelle?
Huoleton
17.05.2021, 19.37
https://www.power2max.com/en/product/fsa-bb386evo-bottom-bracket-for-bsa/
Tommonen
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-fsa-gossamer-bb386evo-with-crank-set/
Tuota harkitsen tilata kun alessa ja normaali toimitusaika. Käykö tuon kampisetin keskiö shimanon hollowtech 2:sen tilalle? Mikä tuon keskiön malli on, BSA68 30 milliselle kammelle?
Niiin siis tuo on 30mm akselilla ja shimano on 24mm akselilla. Mikä runko sinulla on?
Omasta mielestäni 30mm akselilla oleva kampisetti on vähän huono bb86 runkoihin, joissa siis on 41mm reikä. Laakerikuulat jäävät väkisinkin pieniksi, tai sitten laakeri joudutaan painamaan suoraan kuiturunkoon.
bb386 runko on 46mm reiällä. Tähän 30mm akseli on tarkoitettu. Isompaan reikään mahtuu normaalit 6806 laakerit pressfitt kuppien kanssa.
Tuo huolettoman linkkaama fsa:n bb käy, jos sinulla on bsa kierteinen runko. Tuossahan laakeri tulee kokonaan rungon ulkopuolelle.
Voi myös olla, että FSA:n kammen mitoituksessa on jotain omaa kikkailua, koska suositellaan nimenomaan FSAn keskiötä.
Runko on vanha Scott cr1, olikohan 08, pitäisi olla bsa kierteinen. Joo laskin että ei tuo paljon halvemmaksi tule kun vaatii 30e erikoistyökalun kampien kiinnitykseen ja tuon uuden keskiön.
Laitoin kyselyä miten pitkä toimitusaika tuossa rotor mallissa on kun tarvisin 110-4S ja 175mm missä molemmissa lukee pidempi toimitusaika.
Ehdottivat että tilaan pelkän spiderin ja tilaan kammet muualta, ainakin 3 viikkoa menee että saavat rotorin kampia.
Eikös tuo granfondo setti käy suoraan shimanon kampien tilalle? En ole tuota älynnyt katsoakkaan.
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-power2max-granfondo-set/
Tuleeko noihin veroja päälle briteistä tilatessa?
Juha Lehtinen
18.05.2021, 20.46
Ehdottivat että tilaan pelkän spiderin ja tilaan kammet muualta, ainakin 3 viikkoa menee että saavat rotorin kampia.
Eikös tuo granfondo setti käy suoraan shimanon kampien tilalle? En ole tuota älynnyt katsoakkaan.
https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-power2max-granfondo-set/
Tuleeko noihin veroja päälle briteistä tilatessa?
Tuossa on 24mm akseli eli pitäisi sopia ja 4-S spideri niin sopii Shimanon Dura-Ace, Ultegra, 105 eturattaat. Eiköhän Power2max tehomittarit tule kaikki Saksasta, ainakin omani tuli kun tilasin maalis- huhtikuussa.
Tilasin vectoreihin spd-sl poljinosat. Jännä nähdä noiden laatu. Orginaalit lookit väljistyvät suht nopeasti.
Tilasin vectoreihin spd-sl poljinosat. Jännä nähdä noiden laatu. Orginaalit lookit väljistyvät suht nopeasti.
Mistä ja millaisella toimitusajalla tilasit? Sama lienee itselläkin pian edessä.
Suoraan garminilta. Oli -30% koodi tuonne. Saapumisesta ei ole vielä tietoa.
Kannattaa muistaa vector3 takuu. Aika helposti tuolta saa varmasti alennuskoodia, kun mainitsee vanhan polkimen nopeasta kulumisesta.
Maanantaina menee power2max 110-4S malli tilaukseen. 105 r7000 50-34 eturattaat on jo hankittu mutta rattaanpultit puuttuu.
Onko sisemmän ja ulomman rattaanpultit samanlaisia? Onko grx rattaanpultit samanlaisia kuin 105? Joka paikassa tuntuu olevan vaan noita sisemmän rattaan pultteja tarjolla. Saa myös vinkata mistä kannattaisi tilata.
Juha Lehtinen
04.06.2021, 17.49
Maanantaina menee power2max 110-4S malli tilaukseen. 105 r7000 50-34 eturattaat on jo hankittu mutta rattaanpultit puuttuu.
Onko sisemmän ja ulomman rattaanpultit samanlaisia? Onko grx rattaanpultit samanlaisia kuin 105? Joka paikassa tuntuu olevan vaan noita sisemmän rattaan pultteja tarjolla. Saa myös vinkata mistä kannattaisi tilata.
Minä tilasin itselleni Power2max NGeco 4-S tehomittarin aiemmin tänä vuonna johon kiinnitin Shimanon Ultegran eturattaat. Ainakin tuossa asennettiin molemmat rattaat samalla pultilla kiinni, oletan että 105 mallissa tuo tapahtuu samalla tavalla.
Minä tilasin itselleni Power2max NGeco 4-S tehomittarin aiemmin tänä vuonna johon kiinnitin Shimanon Ultegran eturattaat. Ainakin tuossa asennettiin molemmat rattaat samalla pultilla kiinni, oletan että 105 mallissa tuo tapahtuu samalla tavalla.
Niinpäs tuleekin, tuo selventää kiitos.
Niinpäs tuleekin, tuo selventää kiitos.
Oliko minkälainen toimitusaika tuolle 110-4S (NGeco?) mallille?
Tänään kysyin niin on heti lähetettävissä. Rotorin kammet oli loppu jokusen viikon mutta niitäkin tullut lisää.
Kas, uusi Kickstarter-projekti, jonka tarkoituksena on tehdä tehomittauspolkimet.
https://www.kickstarter.com/projects/141492359/cycloptim-pedales-a-capteurs-de-puissance-pour-route-and-vtt
.. Ihan kuin olisin kuullut tällaisesta joskus aikaisemmin.
Antti Salonen
17.06.2021, 22.57
SRM lähetti X-Powerit -- jonossa kului nelisen kuukautta ja lopulta pyysivät 720 euroa yksipuoleisesta, ja totesin, että menköön...
https://dl.dropboxusercontent.com/s/lvahdirprsonlyn/20210615_151615_hdr~2.jpg
Ensivaikutelma on aivan mainio! Polkimet tuntuvat sormissa hypisteltyinä oikein laadukkaasti valmistetuilta. Laakereissa on hyvät tiivisteet. Paino on 8 grammaa alle XT-polkimien. Sopivasti kiristettynä Shimanon klossi napsahtaa polkimeen tyydyttävästi, eikä polkiessa tunnu minkäänlaista klappia. Android-softa on suoraviivainen ja viimeistellyn oloinen.
Ajoin Zwiftissä testin (https://zwiftpower.com/analysis.php?set_id=154136), jossa oli yksi sweet spot -veto, yksi VO2max-veto ja lisäksi kiri likimain maksimitehoilla. Tehoalueilla Z4-Z7 ero Neo 2T:hen on 1-2 %. Tuo on oikein tyydyttävä tulos.
Ihan pintakaasulla yksipuolinen heittää mulla kymmenisen prosenttia, kun tasapaino liruu vasemmalle jalalle noin 55-45 %. SRM mittaa oikeasta jalasta ja näyttää siksi alakanttiin, siinä missä Assiomalla heittää vastaavasti ylöspäin. En koe tuolla olevan mulle mitään merkitystä, kun en seuraa esim. kertynyttä rasitusta tehon kautta.
Klapiton poljin olisi kiva. Sain talvella taas uudet vectorit. Nyt vasen poljin on jo väljä pituussuunnassa. Muovi kuluu.
Tilauksessa on shimanon kuoret. Kovasti kehuvat noita kestävämmiksi. Saas nähdä.
Vectorit kertoivat syynkin miksi vasenpuoli kuluu enemmän. Aloitan vasurilla polkimisen n.20ast ennen ykk. Oikealla en tuota tee. Varmaankin tuon vuoksi vasen tuottaa myös enemmän tehoa alle kynnyksen ajaessa.
Hankin favero assioma duo polkimet ja ekan lenkin perusteella vasen poljin tuntuu antavan vajaat tehot. Ihan niin kuin vasen poljin antais vain osan (puolet?) oikeasta tehosta ja täten kokonais teho jää selkeästi vajaaksi. Vasen/oikea tasapaino noin 25/75, mittarina EDGE 530, ant yhteys käytössä ja on kalibroitu, onko vinkkiä missä vika?
Hankin favero assioma duo polkimet ja ekan lenkin perusteella vasen poljin tuntuu antavan vajaat tehot. Ihan niin kuin vasen poljin antais vain osan (puolet?) oikeasta tehosta ja täten kokonais teho jää selkeästi vajaaksi. Vasen/oikea tasapaino noin 25/75, mittarina EDGE 530, ant yhteys käytössä ja on kalibroitu, onko vinkkiä missä vika? Firmware päivitetty? Zero offset tehty? Kokeilisin myös testata polkimia staattisella painolla.
Offsetti nollattiin eka asennuksessa ja firmiskin pitäis olla uusin. Kokeiltiin sitte ainoastaan kalibroida offsetti uusiksi ja sehän auttoi. Nyt tehot oikealla tasolla ja vasen/oikea tasapaino kohdallaan
Onko kellään kokemusta noista uusista garminin tehopolkimista? Olen jo pitkään tehomittaria miettinyt harjoittelun tueksi ja nyt olisi mahdollisuus hankkia Rally rs200 isolla alennuksella. Mietin tässä, että tartunko tarjoukseen??
Olen nähtävästi hukannut Power tap G3:stä sen o-renkaan pariston puolelta. Onko jotain hyviä vinkkejä mistä löytyisi joko oikea varaosa tai 45 mm o-rengas. Kaikenlaisia kokoa ja laatuja on saatavilla, mutta tuo on varsin tarkka koostaan. :)
anttipietila
07.07.2021, 14.46
Olen nähtävästi hukannut Power tap G3:stä sen o-renkaan pariston puolelta. Onko jotain hyviä vinkkejä mistä löytyisi joko oikea varaosa tai 45 mm o-rengas. Kaikenlaisia kokoa ja laatuja on saatavilla, mutta tuo on varsin tarkka koostaan. :)
Etran luettelosta (https://www.etra.fi/fi/catalogsearch/result/?q=OR+45%2C) löytyy erilaisia 45 mm renkaita, sieltä jos tilaa muutaman eri vahvuisen niin kait joku riittävän lähelle osuu?
Etran luettelosta (https://www.etra.fi/fi/catalogsearch/result/?q=OR+45%2C) löytyy erilaisia 45 mm renkaita, sieltä jos tilaa muutaman eri vahvuisen niin kait joku riittävän lähelle osuu?
Kokeillaan. Näköjään inner diameter 45 mm ja outer 48 mm eli 45x1,5 olisi Etran speksien mukaan.
Voisin myös koolla 44,17 X 1,78 olevaa o-rengasta. Ainakin sivun https://www.pushys.com.au/powertap-45mm-buna-n-static-crush-o-ring-red.html mukaan oikea koko olisi 45*1.7
Voisin myös koolla 44,17 X 1,78 olevaa o-rengasta. Ainakin sivun https://www.pushys.com.au/powertap-45mm-buna-n-static-crush-o-ring-red.html mukaan oikea koko olisi 45*1.7
Samalla sivulla myös outer diameter on 48 mm. :-)
Piti vaihtaa yhteen G3:een paristo. Mittasin samalla O-renkaan paksuuden.Kun työntömitta näytti 1.75mm niin rengas pysyi leukojen välissä.
Piti vaihtaa yhteen G3:een paristo. Mittasin samalla O-renkaan paksuuden.Kun työntömitta näytti 1.75mm niin rengas pysyi leukojen välissä.
Ok. No tuo ei taas helpottanut uuden löytämistä. :)
Olisin voinut ilmaista ajatustani paremmin. 1,5mm on mielestäni liian ohut, se ei olisi pysynyt mitan leuoissa. Nyt on minullakin tilanne päällä, pitää hankkia o-rengas. Aion yrittää aiemmin mainitsemaani kokoa 44,17x1,78mm ( =47,73mm ulkohalkaisija)
Ongelma päätti ratkaista itsensä, kun tiiviste löytyi Säätämöltä erinäisten kumilenkkien seasta. :)
pkuitune
14.07.2021, 13.52
Joko alkavat kädet syyhytä Faveron SPD-SL -polkimia odotellessa? https://www.instagram.com/p/CRBjq90DB7X/
pkuitune
19.07.2021, 09.30
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/13627/qxmhx/Favero-Assioma-DUO-SHI-tehonmittauspolkimet
590 euroa näyttäisi kustantavan SPD-SL-runkoon sopivat akselit.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/13627/qxmhx/Favero-Assioma-DUO-SHI-tehonmittauspolkimet
590 euroa näyttäisi kustantavan SPD-SL-runkoon sopivat akselit.
Cyclingtips on jo ehtinyt kirjoittamaan noista esittelynkin:
https://cyclingtips.com/2021/07/favero-assioma-duo-shi-power-meter-review-byo-shimano-spd-sl-pedals/
Juha Lehtinen
19.07.2021, 14.40
Reippaasti isompi Q-factor saattaa muodostua ongelmaksi. Ainakin itselleni Shimanon 52mm Q-factor on juurikin sopiva joten en lähtisi testaamaan mikä vaikutus 65mm Q-factorilla on.
Hyvä huomio. Normi assiomissa on 54mm ja vectoreissa 53. Aika iso ero, jos tuo on totta.
pkuitune
19.07.2021, 15.17
Onhan se... GPLama ehtinyt tekemään jo 17 minuutin revikkavideon Youtubeen, jossa hän ruotii pitkän kaavan kautta tätä Q-factor -asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=czcMdLzsUtI
Ei oikein tajua. Miksi assioma ei vaan lyönyt jarrua päälle, kun tajusivat q-factorin kasvavan liian isoksi? Markkinointitiimi painoi päälle ja koska garmin tekee saman, niin pakko vaan...
Onhan se... GPLama ehtinyt tekemään jo 17 minuutin revikkavideon Youtubeen, jossa hän ruotii pitkän kaavan kautta tätä Q-factor -asiaa: https://www.youtube.com/watch?v=czcMdLzsUtI
En jaksa katsoa. Jos tuolla on taas höpöhöpö juttuja q-factorin vähäisestä vaikutuksesta ja että kuntopyörissäkin on blaablaa, niin se johtuu vaan siitä, ettei nämä YouTubettajat enää oikein uskalla hyppiä isojen firmojen silmille. Raha puhuu.
pkuitune
19.07.2021, 15.30
En jaksa katsoa. Jos tuolla on taas höpöhöpö juttuja q-factorin vähäisestä vaikutuksesta ja että kuntopyörissäkin on blaablaa, niin se johtuu vaan siitä, ettei nämä YouTubettajat enää oikein uskalla hyppiä isojen firmojen silmille. Raha puhuu.
GPLama oli nimenomaan sitä mieltä, että tuo suuri Q-Factor on hänelle showstopper.
GPLama oli nimenomaan sitä mieltä, että tuo suuri Q-Factor on hänelle showstopper.
Fiksu mies. Dcrainmaker selittelee ihan muuta.
Juha Lehtinen
19.07.2021, 17.09
Fiksu mies. Dcrainmaker selittelee ihan muuta.
Dcrainmaker on ilmeisesti totuttanut itsensä moneen eri Q-factoriin tai hänen kroppansa on sopeutuvaa sorttia (mitähän tuokin tarkoittaa). Selittää sitä kuinka monta fillaria hän käyttää ja kuinka paljon niissä kampien Q-factoreissa on eroa. Luulisi jotain eroa huomaavan tehon tuotossa jos eroa molempiin suuntiin on 10mm tai enemmän tai ainakin itselläni on mielikuva mitä suoremmassa linjassa alaraajat on polkimiin nähden niin sitä parempi tehon tuotto, mikä sitten totuus on.
En minä usko, että tehontuotossa on mitään eroa. Olen vain niin jäärä, että en nää järkeväksi muuttaa totuttua jalkojen leveyttä. Siis valitsisin mieluummin lookin klossit, mitä levittäisin q-factoria 25mm. Ei niissäkään mitään vikaa ole.
Petteri1234
20.07.2021, 14.35
Onko kellään kokemusta noista uusista garminin tehopolkimista? Olen jo pitkään tehomittaria miettinyt harjoittelun tueksi ja nyt olisi mahdollisuus hankkia Rally rs200 isolla alennuksella. Mietin tässä, että tartunko tarjoukseen??
Tulee vähän myöhässä????mutta mulla ollut muutaman kuukauden eikä ole moitittavaa..vielä??
Nuo rally-polkimet ovat tekniikaltaan täsmälleen samat kuin aiemmat vector-polkimet, jotka ovat olleet vuosia myynnissä. Niiden kanssa joillain oli alkuun ongelmia, mutta suurimmat ongelmat on niistä todennäköisesti korjattu.
Nuo rally-polkimet ovat tekniikaltaan täsmälleen samat kuin aiemmat vector-polkimet, jotka ovat olleet vuosia myynnissä. Niiden kanssa joillain oli alkuun ongelmia, mutta suurimmat ongelmat on niistä todennäköisesti korjattu.
Ei ne tainnut aivan samat olla, vaikka vanha vectori sisään onneksi sopiikin.
Vanhoissa ei tosiaan ole enää mitään ongelmia mittauksen, tai patterikotelon osalta. Ainoa iso ongelma on aivan liian nopeasti kuluva poljinosa. Tätä ongelmaa ei varmastikaan ole spd versiossa ja elän uskossa, että ainakin shimanon maantiepoljin kestäisi pidempään. Noita ei vaan meinaa saada mistään. Olen odotellut uutta poljinosaa jo toukokuusta alkaen.
Ennenwanhaan Q-factor tarkoitti hivenen eri mittaa, mutta edelleenkin kapean stanssin tavoittelu ilman pyoränsovitusta on kyllä aika turhaa hommaa, mutta moni harrastusjuttu on turhien asioiden läpyttelyä.
Ennenwanhaan Q-factor tarkoitti hivenen eri mittaa, mutta edelleenkin kapean stanssin tavoittelu ilman pyoränsovitusta on kyllä aika turhaa hommaa, mutta moni harrastusjuttu on turhien asioiden läpyttelyä.
Joo totta q-factor vähän väärä sana, mutta kaikki kuitenkin käsittää tuon.
Lähinnä kai jokainen miettii polkimia toisten tilalle. Eli itse en ainakaan sulattaisi, jos laitetaan +26mm lisää.
Eli pitää olla kyllä riittävän hyvä syy, että tuollaiset laittaa. Lookista shimanoon ei kyllä ainakaan mulla ylittäisi tuota kynnystä. Taisi olla jossain jutussa epäilyksiä myös laakereiden suojauksesta. Tuonne väliin on mahtunut ainoastaan yksi kapea o-rengas.
jorma löhman
03.08.2021, 17.11
Oikean polkimen yhteys katkeaa. Paristosuojat on uusittu ja patterit vaihdettu. Polkimien yhteys ei toimi eikä mittaus toimi oikealla polkimella. Mikä ratkaisuksi?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
jorma löhman
03.08.2021, 17.13
Oikean polkimen yhteys katkeaa. Paristosuojat on uusittu ja patterit vaihdettu. Polkimien yhteys ei toimi eikä mittaus toimi oikealla polkimella. Mikä ratkaisuksi?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta TapatalkillaLaite on Garmin Vector 3
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Vaihdoitko myös ne paristokotelon pohjat uusimpaan malliin?
Jos joku on vielä seurannut IQ2-polkimien tarinaa, viimeisin käänne on se, että firman sivut on poistettu verkosta runsas viikko sitten. Olisiko joku viimein saanut virallisia väyliä käyttäen huijarit kiinni?
No nyt uskallan vahvistaa, että vector3 shimanon spd-sl polkimella on loistava tehomittari.
Ai että on makeaa päästä polkemaan taas kunnon polkimella. Jalka naksahtaa kiinni aina ilman katsomista, eikä se elä jalan alla sivuttain. Käytössä nyt vectorin oma spd-sl klossi, joka on hyvä. Lookin kanssa siis häiritsi se liian herkkä sivuttaisliike. Kantapää ikäänkuin liukui liian helposti laidasta laitaan. Shimanossa liike on nahkeampaa.
Niin ja vector-look yhdistelmällä poljin irtosi kireissä muutaman kerran. Ehkä klossin kulumisen vuoksi, mutta tuota ei ole sattunut shimanon kanssa koskaan.
Ei ole oikein kilpailijoita vectoreille. Assioman shimanoa en sellaiseksi laske q-factorin vuoksi.
^Meitä on niin monenlaisia. En ole ikinä huomannut ajossa, enkä edes tullessani ulkolenkiltä Shimanon 105/Ultegra-polkimilla ja vaihtaessani sitten trainerin päälle Assioma/Look "leveisiin" polkimiin (tai toisinpäin, miten sitten milloinkin sattuvat pyörissä olemaan kiinni), että jalkojen harotus kasvoi. En ole myöskään huomannut, että se olisi vaikuttanut tehoon tai niveliin tms.
Olen kyllä tuumannut, että hankkisin Faveron tilalle / kaveriksi Duo-Shi-mallin akselit, niin saisi kaikkiin kenkiin saman sarjan klossit.
Juha Lehtinen
20.08.2021, 23.37
Itselläni on trainerissa toinen maantiefillari ja ulko käytössä toinen. Suurpiirteisen mittauksen perusteella q-factor on molemmissa sama eli varsin optimaalinen tilanne.
^Meitä on niin monenlaisia. En ole ikinä huomannut ajossa, enkä edes tullessani ulkolenkiltä Shimanon 105/Ultegra-polkimilla ja vaihtaessani sitten trainerin päälle Assioma/Look "leveisiin" polkimiin (tai toisinpäin, miten sitten milloinkin sattuvat pyörissä olemaan kiinni), että jalkojen harotus kasvoi. En ole myöskään huomannut, että se olisi vaikuttanut tehoon tai niveliin tms.
Olen kyllä tuumannut, että hankkisin Faveron tilalle / kaveriksi Duo-Shi-mallin akselit, niin saisi kaikkiin kenkiin saman sarjan klossit.
Ihan oikein olet huomannut. Ne normaalit assiomat ovatkin vakio leveydellä. Ainoastaan shimanot ovat leveät.
Kannattaa oikeasti kokeilla niitä duo-shi malleja ennen ostoa. 25mm lisäys voi tuntua äkkiä aika isolta, varsinkin kun vaihtelee pyöriä.
Ai jaahas, kiitos tiedosta! No sepä olisikin ollut hilpeää, jos olisin eritellyt tässä kokemiani eroja :D
Uskoisin kyllä, ettei se leveyden ero minua isommin häiritsisi. Aika sujuvasti hyppään pyörästä toiseen, vaikka niissä on erilaisia settejä - ja jopa satunnaisella "sinne päin"-vuokrapyörällä voi ajaa elämän isoimmat kisat.
Eipä noiden osto onneksi ole ihan hetkeen ajankohtaista, kun Assioma/Look-versiokin toimii oivallisesti. Eikä minua edes hotsittaisi ostaa samalla mentaliteetilla kuin vaatteita, että kokeilen ja palautan jos ei ole sopiva. Näissä kun ei ihan yhdellä sovituksella voi sanoa onko hyvä vai ei.
Sen eron voi tosiaan testata ajamalla maastopyörällä. MTB kammet ovat aika tarkkaan yhtä levällä, mitä nuo assioman shimanoversiot.
Ei siis mikään mahdoton juttu, mutta itse en nää kyllä pienintäkään järkeä levittää polkimia totutusta pelkästään tehomittauksen vuoksi.
Muistaakseni tuossa shimanoversiossa oli muitakin heikennyksiä lookkiin, taisivat jossain testissä epäillä tiivistystä ja laakerointia. Itsestäni vähän haiskahtaa, että markkinamiehet ovat halunneet puskea tuon väkisin läpi, koska garmin oli julkaissut myös shimanot. On ne insinöörit tuon kerran jo miettineet. Lookin poljin on kapeampi ja toimii hienosti ulkoisen podin kanssa. Myös xpedon toimiva laakerointi on pitänyt suunnitella uudelleen.
Taimo M.
21.08.2021, 09.18
Kysyisimpä semmoista että pitääkö ihmiset täällä tuota "tehon näyttöä" edgessä tai muissa laitteissa reaaliaikaisena vai 3s keskaria vai 10s keskaria jne, jne...?
Tämä kysyn siksi että käytän tuota(Vector 3) nyt ensimmäistä kesää ja se wattien heilunta on hyvinkin reipasta(about 50w). Vai onko heilunta vain tuommoista
ja ajamalla oppii hallitsemaan tuon paremmin?
Raaka teho ilman viivettä. Lisäksi vedon keskiteho ja NP vetotreeneissä.
Lenkkiä ajaessa NP, joka kertoo mielestäni tarkemmin kuormituksen.
Tehot heiluu, mutta niin niiden pitääkin, jos on tarkoitus ajaa kovaa esimerkiksi kymppitempossa. Sitten taas jos on tarkoitus ajaa tasaista peekoota, niin sen oppii, kun tehoissa ei ole mitään viiveitä. Jos on ajanut aiemmin sekulia, niin watit näyttää aika helposti millaista rynkytystä se oma tasainen ajo on oikeasti ollut.
Kysyisimpä semmoista että pitääkö ihmiset täällä tuota "tehon näyttöä" edgessä tai muissa laitteissa reaaliaikaisena vai 3s keskaria vai 10s keskaria jne, jne...?
Tämä kysyn siksi että käytän tuota(Vector 3) nyt ensimmäistä kesää ja se wattien heilunta on hyvinkin reipasta(about 50w). Vai onko heilunta vain tuommoista
ja ajamalla oppii hallitsemaan tuon paremmin?
Yleensä teho kannattaa näyttää juuri noilla keskareilla. Monessa paikassa suositellaan juuri tuota 3s, mutta joku kuulemma käyttää jopa 30s keskaria.
3s / 30s / keskiteho / NP viim.kierr.
Jos ajaisin HIIT tai vastaavia intervalleja, niin sitten varmaankin pitäisin myös hetkellistä tehoa.
Tuon NP:n osalta olin ajatellut, että esim. lyhyisiin kierroksiin perustuvissa kisoissa tulisin seuranneeksi normalisoitua tehoa kierroksittain. Ei tule. Tulee seurattua muita kuskeja eikä mittaria.
Taimo M.
21.08.2021, 12.20
Itse olen ajellut 4x8x2 intervalleja ja niissä on ollut käytössä(tietenkin niin kuin koko ajan) hetkellinen. Mutta otan nyt käyttööm tuon
kervelon mainitseman 3s keskarin ja katson miltä näyttää. Jos/kun innostun lisää niin sitten nuita paatonin ja fiberin mainitsemia. Tänksistä vain juu ja peukku.
5s ja NP. Tehotreeneissä 3 tai 5s sekä kierroksen keskiteho.
Jos joku on vielä seurannut IQ2-polkimien tarinaa, viimeisin käänne on se, että firman sivut on poistettu verkosta runsas viikko sitten. Olisiko joku viimein saanut virallisia väyliä käyttäen huijarit kiinni?
Satunnaisesti tullut seurailtua. Viimeisin käänne on se, että sivut ovat taas toiminnassa.
16.8 tuli sähköpostiin heiltä tällainen viesti:
”Hi all,
We have recently received the first pre-pilot run from our manufacturing partner and are happy we can share positive results. The calibration is good and after taking all power meters apart and inspecting them, we can conclude that aside from some minor improvements we're ready to continue to the first pilot run.
Keep you posted,
Team iQsquare”
kurvaaja
01.10.2021, 11.22
Assiomat on verkkiksessä tarjouksessa 589€ taas vielä sunnuntaihin asti, jos jollain hankinta mielessä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69582/jkhrx/Favero-Assioma-DUO-tehonmittauspolkimet?gclid=EAIaIQobChMI7Ouo_d6o8wI VQsmyCh22xQE_EAEYASAIEgKVr_D_BwE
En muuten välttämättä tuhlaisi gravellissa/maastossa rahojani garmin polkimiin, jos ei näpertely kiinnosta.
Nyt olen syksyn ajanut gravellia uusilla rallyn simanon rungoilla ja toinen polkimen laakeri on jo rikki. Pientä osumaa näkyy polkimessa.
Käytin rungon auki ja ulommainen laakeri on mitoiltaan 5x14x5mm, eli onnettoman pieni. Onneksi tuo on suht nopea vaihtaa ja ei maksa montaa euroa. Mutta pitkää ikää tuolle ei kyllä voi luvata.
Tämä siis tosiaan maantiepolkimissa, mutta uskoisin maastomallissa olevan täsmälleen samanlaiset. Sisähalkaisijan pitää ainakin olla 5mm, eli paha tuonne on isompaa laakeria laittaa.
Taimo M.
10.10.2021, 08.07
Meinaatko että kannattaa jättää Rally XC200 hyllyyn vai ymmärsinkö väärin? Oli kyllä täällä tarkoituskin kysyä
että onko joku noita testannut jo niin paljon että kannattaa itsekin hommata?
Ja semmoinen lisäkysymys että miten se vector 3:n "alkuperäinen" battery door heikensi/vaikutti ton polkimen toimintaan?
Ja mistä ne sai uudet sikälimikäli ne tarvitsi? Tuli myös mieleen että onkohan mahdollista jopa todennäköistä että viimeisimmissä polkimissa(vector3) ne on jo alunperin paikoillaan...
Juha Lehtinen
10.10.2021, 12.23
^ alkuperäinen pariston kansi aiheutti epänormaaleja piikkejä mittauksissa, huonoa kontaktia pariston kanssa sekä saattoi kuluttaa pariston tyhjäksi omia aikojaan eli jättää pariston ns. vuotamaan tyhjäksi. Garminin sivulla ainakin on myytävänä uusia kansia ja varmaankin erinäisistä nettikaupoista missä Garminin polkimia myydään. Noihin muihin kysymyksiin en osaa antaa vastausta.
Meinaatko että kannattaa jättää Rally XC200 hyllyyn vai ymmärsinkö väärin? Oli kyllä täällä tarkoituskin kysyä
että onko joku noita testannut jo niin paljon että kannattaa itsekin hommata?
Ja semmoinen lisäkysymys että miten se vector 3:n "alkuperäinen" battery door heikensi/vaikutti ton polkimen toimintaan?
Ja mistä ne sai uudet sikälimikäli ne tarvitsi? Tuli myös mieleen että onkohan mahdollista jopa todennäköistä että viimeisimmissä polkimissa(vector3) ne on jo alunperin paikoillaan...
Riippuu mitä ajaa. Jos ajelee teknistä gravellia kivikossa, niin itse valitsisin ilman muuta spiderimittauksen. Rallyt ovat törkeän kalliit, eikä se laakerointi oikeasti kestä osumia.
Esimerkiksi shimanon polkimissa on ulkomaisena leveä neulalaakeri ja kammen puolella, eli isommalla halkaisijalla irtokuulilla oleva laakeri, joka on tietysti paljon vectoria suurempi sekin.
5mm sisäkoolilla oleva laakeri on oikeasti hengetön. Tuollaiset kuuluu leikkiautoihin...
Pitkään mietin itsekin Garmineita mutta sain Mantelilta tilattua Quargkin spiderin varsin huokeasti niin päädyin sitten siihen. Ja kun vielä istui varsin huomaamattomasti Sramin kampiin niin se oli sitten siinä.
Taimo M.
10.10.2021, 16.25
^^No sitten mun kärsii ostaa xc200 että heilahtaa, jos massit riittää. Ei tuu kivikoita ajeltua.
Näytti 4iii:n kampiin tulleen lisäominaisuutena "track my cranks" (tms). Eli tuon kun valitsee ja sitten joskus ilmoittaa sovelluksessa, että nyt ne varasti mun kammet, niin uusi omistaja kun ottaa kammet käyttöönsä, edellinen saa tiedon, että missä ne kammet oikein majailee. Toki jos uusi omistaja ei koskaan rekisteröi appia käyttäen noita kampia, niin ei sitä sijaintiakaan saa mitenkään selville.
Eli nuo 4iii:n mittari on vasemmassa kammessa, niin kuin stagesin mittarikin, jolloin varastaminen on kohtuu yksikertaista.
^^No sitten mun kärsii ostaa xc200 että heilahtaa, jos massit riittää. Ei tuu kivikoita ajeltua.
Juu, tasaiselle alustalle loistava laite. Ei ole enää ollut ongelmia. Tai no patterin jatkuva vaihtelu kyllä ärsyttää paljon ajavana.
Hollannin Hannu Karpot visiitillä IQ2:n päämajalla.
https://youtu.be/fnyoAFb8Fcw
Hollannin Hannu Karpot visiitillä IQ2:n päämajalla.
https://youtu.be/fnyoAFb8Fcw
Eipä sinänsä IQ2:n toiminta tullut yllätyksenä. Sen sijaan tosta tiimistä ei tullut mulle mieleen Hannu Karpo, vaan enemminkin perintätoimisto. Jopa mopokerho.
Juha Lehtinen
03.03.2022, 14.10
Eipä sinänsä IQ2:n toiminta tullut yllätyksenä. Sen sijaan tosta tiimistä ei tullut mulle mieleen Hannu Karpo, vaan enemminkin perintätoimisto. Jopa mopokerho.
Joo, ei tuossa kinkkua jaeltu. Todellakin enemmän tuli mieleen perintätoimisto tai jopa MOT.
https://www.bikeradar.com/news/wahoo-speedplay-powrlink-zero-power-meter-pedals/
Wahoon Speedplay Zero tehopolkimet tulleet näköjään kauppoihin. Hinta tonnin kieppeillä 2-puolisena, 1-puolisena 600+e.
https://www.powermetershop.de/en/wahoo-powrlink-zero-dual
Sain itse vihdoinkin garminilta SPD kuoret vectoreihin. Onhan ne hyvät. Nyt saa helposti tehot aina maasturiin ja gravelliin.
Onko kenellekään kokemusta stagesin kammista ja vedestä? Itsellä oikea kampi päästää vettä/kosteutta sisään.. ja lukemat ovat mitä sattuu. Aiemmin korjautu patterin poistolla ja antamalla kuivua, nyt ei enää näytä yhtä lupaavalta..
Onko kenellekään kokemusta stagesin kammista ja vedestä?
On kokemusta ja tutulta kuulostaa. Vasemman puolen Stages gen 2 meni takuuvaihtoon, koska ilmeisesti laitteeseen meni sisälle vettä ja se alkoi syödä paristoja 1 / viikko. Tämä uusi gen 3 -laitekin näyttää sekavia lukemia märällä. Tosin kun on kuivaa, niin näyttää taas järkeviä arvoja. Vastaavia ongelmia ei ole esiintynyt Quarqin tai Power2Maxin mittareilla, joilla on ajettu vastaavissa olosuhteissa. Käytännössä Stages on varaston hyllyllä, koska tehomittarilla joka ei näytä oikeaa tehoa, ei tee mitään.
Onko kenellekään kokemusta stagesin kammista ja vedestä? Itsellä oikea kampi päästää vettä/kosteutta sisään.. ja lukemat ovat mitä sattuu. Aiemmin korjautu patterin poistolla ja antamalla kuivua, nyt ei enää näytä yhtä lupaavalta..Mulla oli gen2 joka myös oireili välillä, yleensä sateessa ajoa seuraavana päivänä. Korjaantui kun oli luukku auki yön yli(tai varovasti föönillä/kuumailmapuhaltimella kuivaamalla), kansi kiinni ja teippiä päälle.
Nyt on Sramin axs rival ja se on toiminut hienosti.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Tuota Rivalin tehomittaria ei taida saada millään ilmeellä kiinnimuihin Sraminkampiin? Näyttää olevan kovin dedikoidusti rakennettu. Tuollainen olis kiva laittaa tuon mun talousjohtajan pyörään.
Juu, kannattaa laittaa puolison pyörään.
Dcrainmakerin sivulla hyvää pohdintaa, jossa lopputulema vähän sama kuin mullakin. Yksipuolisessa on vain liikaa muuttujia, vaikka se oikein näyttäisikin.
https://www.dcrainmaker.com/2021/04/sram-rival-axs-power-meter-hands-on-and-first-rides.html
Joo tuo tulikin lukastua. Mut redin kampiin tuota ei saa. Ei ainakaan plug n play. Tuo vaan kävi mielessä kun muijan kulkineessa on alugearin kasipulttiratas ja kätevästi tuota muuttamatta saisi lisä-muuttujia peliin. [emoji6]
Mä vähän luulen että saa tyytyä garminin kadenssianturiin. Tosin tuo tehonmittaus ei hänelle ole kuolemanvakava asia. Semmoinen seikka tuossa voi tietysti olla että tuo Alugearin kasipulttiratas ei oikein vakuuta laadullaan että jos jossain törmää Quarqin AXS kampimittariin superhalvalla niin ehkä sitte.
Mulla pitäisi olla tänään postissa quargin dfour spideri.
https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-Power-Meter-DFour-DUB-AXS-Spider_1
Jännä nähdä sopiiko tuo vanhoihin Elsa RS kampiin. Offsetissä on kaiketi pientä heittoa, mutta tuon nyt saa säädeltyä. Sit kanssa kiva nähdä saisiko elsan sopimaan tuon spiderin kanssa bb386 runkoon. Alkuperäisellä spiderilla ei mene. Ottaa spiderin keski reiästä kiinni.
Nämä siis kepeät kuitukammet, joista tehomittari hajonnut.
Nii, no ne spiderimittaritkaan ei mittaa molemmista erikseen vaan yhteistehon ja arvio siitä sitten vas/oik tehon. Ja ihan kun sillä olis suurtakaan merkitystä tavan hankaajalle näyttääkö se 5 tai 10w väärin.
Taitaa rival maksaa kampineen+rattaineen jonku 300€, että jos ennestään on Dub laakerit niin bolt on. Pelkkä mittaava kampi maksoi muistaakseni 220€ starbikeltä. Mutta toisaalta spideriakin on näkynyt vajaalla 400€.
Esimerkiks stagesin gen2 verrattuna ollut täysin huoleton. Varmaan paljon tekee se että itse yksikkö on akselin sisällä eikä siinä kammessa.
Tuolla on juurikin valtava ero. Spideri näyttää oikein, vaikka Jalkatasapaino vaihtelee.
Yksipuolisella voi tulla kymmenien wattien eroja ihan saman lenkinkin aikana, kuten dc tuossa totesi.
Mulla esimerkiksi jalkatasapaino vaihtelee, jos ajan tempoa myötätuuleen, tai runttaan vastatuuleen. Parinkin prosentin muutos tasapainossa vaikuttaa tosi paljon tehoon.
Sillä tasapainollahan ei ole psknkaan väliä. Kokonaistehon on vaan oltava oikein.
Juu, kannattaa laittaa puolison pyörään.
Dcrainmakerin sivulla hyvää pohdintaa, jossa lopputulema vähän sama kuin mullakin. Yksipuolisessa on vain liikaa muuttujia, vaikka se oikein näyttäisikin.
https://www.dcrainmaker.com/2021/04/sram-rival-axs-power-meter-hands-on-and-first-rides.htmlJa jos ton lukee kunnolla niin testipyörä millä noita mittareita testasi, oli liian pieni ja aiheutti tehoeroa jaloissa.
But then one of the SRAM engineers brought up an interesting point, looking at the previous data set with Rally – the left-side of that set actually matched the left side of the Quarq/SRAM Rival. And since left is doubled, in theory those matched (this set is against the Garmin Rally pedal set):
Tuolla on juurikin valtava ero. Spideri näyttää oikein, vaikka Jalkatasapaino vaihtelee.
Yksipuolisella voi tulla kymmenien wattien eroja ihan saman lenkinkin aikana, kuten dc tuossa totesi.
Mulla esimerkiksi jalkatasapaino vaihtelee, jos ajan tempoa myötätuuleen, tai runttaan vastatuuleen. Parinkin prosentin muutos tasapainossa vaikuttaa tosi paljon tehoon.
Sillä tasapainollahan ei ole psknkaan väliä. Kokonaistehon on vaan oltava oikein.Totta, jos jaloissa on eroa niin ehkä sitten ei kannata. Varsinkin jos vasen heikompi niin ei voi kavereille kehua kovalla ftp luvulla.
Rivalissa oli myöskin säätö tolle sovelluksessa, tosin ei sekään oikeeta tehoa sillon näytä mutta sillähän ei ole mitään väliä jos alueet on säädetty oikein vaikka mittari ei absoluuttista totuutta kertoiskaan.
Niin ongelma on just siinä ettei balanssi ole vakio. Tuostahan dc just kertoi kanssa. Eri pyörä, ulkona tai trainerilla. Myötätuuli, vastatuuli tai jyrkkä nousu vuorelle. Tasapaino vaihtelee.
Kaveri teki tuosta exeliäkin. Tasapaino vaihtelee treenikauden aikanakin. Kiva, jos se kehitys tai monttu johtuukin vain balanssin vaihtelusta.
Edelleen, emännälle ok, mutta jos on tarkoitus treenata tavoitteellisesti läpi talven, niin yksipuoleinen mittari on tosi huono kohta säästää.
Kyllä joo. Ite ehkä pysyisin poljin pohjaisissa ratkaisuissa jos olis niin tarkkaa ne ainakin mittaa tehon per jalka. Koska se ero on edelleen laskennallinen noissa spidereissakin, liuska on vain vetopuolella.
Kuitenkin pystytty koviin tuloksiin kauan ennen tehomittaustakin.
Ja niinkuin rainmaker sanoi että tehomittarit yleensäkään ei ole niin tarkkoja kun kuluttaja kuvittelee.
Eihän ne ole, eikä niille varsinkaan pidä antaa valtaa. Mutta silloin kun se yksilön kohdalla toimii niin tarkasti kuin sitä käyttäjä edellyttää, se käy mainiosti kehityksen tarkasteluun. Minulle luottaa tuo Quarqin spideri.
Eihän ne ole, eikä niille varsinkaan pidä antaa valtaa. Mutta silloin kun se yksilön kohdalla toimii niin tarkasti kuin sitä käyttäjä edellyttää, se käy mainiosti kehityksen tarkasteluun. Minulle luottaa tuo Quarqin spideri.Joo ja varmaan kun testi on tehty samalla mittarilla niin ei ainakaan kaukana olla. Siks sanoinkin että jos noin tarkkaa olis jalkojen tehoero niin en luottaisi spideriinkaan.
Mulle riittää hienosti vasemman jalan mittaus. Jos olis ollut esimerkiksi uutta eturatasta vailla samalla niin luultavasti olisin ostanut spiderin, mutta kun pyörä oli pari kk vanha ja tuo kampi kävi suoraan, niin kampi riitti. Tosin otin maantiemallin kun gravel versiossa pari mm pidempi akseli ja niitä ei ollut varastossa. Eli samalla qfactor pieneni pari milliä ja ketjulinja muuttui millin sisemmäksi.
Kyllä joo. Ite ehkä pysyisin poljin pohjaisissa ratkaisuissa jos olis niin tarkkaa ne ainakin mittaa tehon per jalka. Koska se ero on edelleen laskennallinen noissa spidereissakin, liuska on vain vetopuolella.
Kuitenkin pystytty koviin tuloksiin kauan ennen tehomittaustakin.
Ja niinkuin rainmaker sanoi että tehomittarit yleensäkään ei ole niin tarkkoja kun kuluttaja kuvittelee.
Erolla ei ole oikeasti merkitystä. Spideri antaa aina todellisen tuloksen, jolla on.
Olin kyllä itsekkin pitkään polkimien kannalla, mutta alan olla kypsä vectoreiden huonoon laakerointiin ja surkeaan muovilaatuun polkimessa. Ei se vaan vastaa shimanoa.
Ja suotta kehua assiomaa, sitä en käyttäisi edes sitä vähää gravellissa. Hajoaa vielä podikin.
Siis vielä Qiltylle kertauksena. Vasen antaa 100 ja oikea 200w. Yhteensä se on 300w. Ihan sama vaikka tuo olisikin arvio.
Jos mitataan vaan vasemmalta, niin saadaan tuloksia välillä 200-400w...
Siis vielä Qiltylle kertauksena. Vasen antaa 100 ja oikea 200w. Yhteensä se on 300w. Ihan sama vaikka tuo olisikin arvio.
Jos mitataan vaan vasemmalta, niin saadaan tuloksia välillä 200-400w...Nii, tai jos asia on tiedossa niin muuttaa sen vasemman näyttämään 50% lisää.
Nii, tai jos asia on tiedossa niin muuttaa sen vasemman näyttämään 50% lisää.
Ei toimi. Olen kokeillut. Mennään metsään sitten matalilla tehoilla, tai jossain muualla.
Veikkaan tästä johtuvan myös ongelmat r8000/7000/91000 kampien kanssa, jos mittaus on molemmilla puolilla. Korjausprofiilien teko on loputon suo, kun kammet eivät ole samanlaisia.
Se spideri mittaus on oikeasti pätevä. Kertoo sen kokonaisvoiman mikä pyörittää suoraan takarengasta. Mun mielestä iso virhe shimanolta, kun tuota ei ole vieläkään edes grx kammissa.
Ei toimi. Olen kokeillut. Mennään metsään sitten matalilla tehoilla, tai jossain muualla.
Veikkaan tästä johtuvan myös ongelmat r8000/7000/91000 kampien kanssa, jos mittaus on molemmilla puolilla. Korjausprofiilien teko on loputon suo, kun kammet eivät ole samanlaisia.
Se spideri mittaus on oikeasti pätevä. Kertoo sen kokonaisvoiman mikä pyörittää suoraan takarengasta. Mun mielestä iso virhe shimanolta, kun tuota ei ole vieläkään edes grx kammissa.En mä sanonut että se spideri mikään epäluotettava on, yhtä epäluotettava kun muutkin. Mut jos jaloissa on tiedossa joku tehoero mikä nyt yleensä ilmoitetaan prosentteina niin kai se korjaus toimii pienilläkin tehoilla? Ja kaikenlisäksi se on lukuna pienempi pienillä tehoilla. Mä siis tarkoitan jos toinen jalka on jatkuvasti heikompi, sä taisit puhua jostain tietyistä tilanteista. Sen ymmärrän kyllä että toispuoleinen mittaus tuplaa virheen.
Niin, juuri tuo on se ajatusvirhe sinulta. Spideri ei ole todellakaan yhtä epäluotettava, mitä yksipuoliset mittaukset. Se näyttää kokonaistehon, joka on ainoa mikä ratkaisee.
Spiderissa on useita venymäliuskoja, toisin kuin vaikkapa kammessa.
Ja se jalkatasapaino ei ole ainakaan omien ja monen muunkaan kokemuksen mukaan vakio, eli korjausta ei voi onnituneesti käyttää. Tuon huomaa hyvin vectoreiden datasta. Minulla se vaihtelee välillä 54/46 - 50/50, jopa saman lenkinkin aikana. Korjaaminen on oikeasti mahdotonta.
Niin, juuri tuo on se ajatusvirhe sinulta. Spideri ei ole todellakaan yhtä epäluotettava, mitä yksipuoliset mittaukset. Se näyttää kokonaistehon, joka on ainoa mikä ratkaisee.
Spiderissa on useita venymäliuskoja, toisin kuin vaikkapa kammessa.
Ja se jalkatasapaino ei ole ainakaan omien ja monen muunkaan kokemuksen mukaan vakio, eli korjausta ei voi onnituneesti käyttää. Tuon huomaa hyvin vectoreiden datasta. Minulla se vaihtelee välillä 54/46 - 50/50, jopa saman lenkinkin aikana. Korjaaminen on oikeasti mahdotonta.Eli 250W teholla 4% olis 10W ja ykspuolisella mittauksella 20W. Pysyy vielä samalla tehoalueella, ei ainakaan mun menoon vaikuttais.
Edit. Voisko muuten tollanen johtua esim teknisestäkin viasta, eli on vaikka vettä lentänyt toiselle polkimelle jolloin se jäähtyy x määrän? Onko noissa vectoreissa edes lämpökompensointia? Quarqissa ei ilmeisti ole.
Eli 250W teholla 4% olis 10W ja ykspuolisella mittauksella 20W. Pysyy vielä samalla tehoalueella, ei ainakaan mun menoon vaikuttais.
Niin eli spiderilla ja polkimilla se on tasan 0w.
20w on aivan jäätävä virhe vedoissa, mutta tosiaan täysin mahdollinen yksipuolisella mittauksella.
Mullakin tuoreena L/R-tasapaino on 50/50, mutta syystä tai toisesta vasen jalka heikkenee oikeaa nopeammin ja tasapaino alkaa heittämään. Jos vedän ihan päätyyn asti, niin (epä)tasapaino on lopussa luokkaa 47/53. Toispuoleisella mittauksella toi kolmen prosentin heitto on jo 25 wattia 400w vedoissa, mikä on kohtalaisen paljon.
Jos se virhe olisi aina sama 25w, ongelmaa ei sinänsä olisi, mutta koska tuo virhe muodostuu hiljalleen treenin aikana, niin se tekee vetojen suorittamisesta hankalaa.
Sigeyi:llä on muuten kohtuu hyvä tarjonta erilaisia tehospidereita direct-mount kampiin. Löytyy ainakin Sramin, spessun, Cannondalen ja Rotorin kampiin sopivia, eivätkä ole kohtuuttoman hintaisiakaan.
Mullakin tuoreena L/R-tasapaino on 50/50, mutta syystä tai toisesta vasen jalka heikkenee oikeaa nopeammin ja tasapaino alkaa heittämään. Jos vedän ihan päätyyn asti, niin (epä)tasapaino on lopussa luokkaa 47/53. Toispuoleisella mittauksella toi kolmen prosentin heitto on jo 25 wattia 400w vedoissa, mikä on kohtalaisen paljon.
Jos se virhe olisi aina sama 25w, ongelmaa ei sinänsä olisi, mutta koska tuo virhe muodostuu hiljalleen treenin aikana, niin se tekee vetojen suorittamisesta hankalaa.
Sigeyi:llä on muuten kohtuu hyvä tarjonta erilaisia tehospidereita direct-mount kampiin. Löytyy ainakin Sramin, spessun, Cannondalen ja Rotorin kampiin sopivia, eivätkä ole kohtuuttoman hintaisiakaan.
Juurikin tämä aiheuttaa sen ison ongelman.
No mutta nyt on testi suoritettu ja vanhohin ElsaRS kampiin käy heittämällä uusi dub spideri, vaikka sram muuta väittääkin.
Eroa offsetissä on luokkaa 1.5mm ulospäin, mikä nyt on lähes kaikissa uusissa kammissa muutenkin, eli ei mitään ongelmaa.
Ja toinenkin iso parannus tästä tuli. Nyt elsan kammet käyvät myös bb386 keskiöön. Aiemmin spiderin keskikolo otti runkoon kiinni.
748gr r8000 rattaiden kanssa. Tuohon vielä hyllystä löytyvät dura-acen polkimet, niin setti on suht kepeä ja ennenkaikkea nyt saa taas ajaa kunnon polkimilla.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/zLvx5-SsEPJIqFM42YXbxyzWu_R0sOsGFAXCMGkw7do-2048x1154.jpg
Kertokaa vielä miksi 20-25W on ongelma tollasessa 400w vedossa? Eikö yleensä tähdätä tietylle tehoalueelle? Ja ainakin omia alueita katsomalla ne on noin 35-50W jaolla. Ja tollanen 400w taitaa suurimmalla osalla olla jo Z7 tehoa eli kuitenkin ihan all out? Siis mä haluan vaan tietää. Ymmärrän kyllä että ei se optimi tai tavoite tilanne ole.
No mutta nyt on testi suoritettu ja vanhohin ElsaRS kampiin käy heittämällä uusi dub spideri, vaikka sram muuta väittääkin.
Eroa offsetissä on luokkaa 1.5mm ulospäin, mikä nyt on lähes kaikissa uusissa kammissa muutenkin, eli ei mitään ongelmaa.
Ja toinenkin iso parannus tästä tuli. Nyt elsan kammet käyvät myös bb386 keskiöön. Aiemmin spiderin keskikolo otti runkoon kiinni.
748gr r8000 rattaiden kanssa. Tuohon vielä hyllystä löytyvät dura-acen polkimet, niin setti on suht kepeä ja ennenkaikkea nyt saa taas ajaa kunnon polkimilla.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/zLvx5-SsEPJIqFM42YXbxyzWu_R0sOsGFAXCMGkw7do-2048x1154.jpgToi on kyllä hyvä. Jääny sellanen kuva quarqeista että turha edes haaveilla jos ei ole "power ready" kammet, mutta ilmeisesti pieni mahdollisuus on.
Niin ja ei uudetkaan kammet ole kalliita. Taitaa 180e maksaa alumiiniset dubit. Saa melko halvalla laadukkaan mittarin, mikäli hyllystä jo löytyy shimanon rattaat.
Tuo spiderihan on tehty dura-acen rattaille. R7000 istuvat kuulemma seuraavaksi parhaiten. Kuvassa huonoiten istuva, eli r8000.
Kertokaa vielä miksi 20-25W on ongelma tollasessa 400w vedossa? Eikö yleensä tähdätä tietylle tehoalueelle? Ja ainakin omia alueita katsomalla ne on noin 35-50W jaolla. Ja tollanen 400w taitaa suurimmalla osalla olla jo Z7 tehoa eli kuitenkin ihan all out? Siis mä haluan vaan tietää. Ymmärrän kyllä että ei se optimi tai tavoite tilanne ole.
Kyllä tosi moni ajaa 400w teholla lyhyitä vo2 vetoja.
Jos esimerkiksi ajat 6x 3min vo2 vetoja ja loppua kohden mittari alkaakin näyttämään 20w liian pientä tehoa, niin joko osaat tunnustella sen oikean tehon ja lasket sitä. Tai sitten et osaa, kuten minä, ja vedot jää kesken.
Joka tapauksessa tuosta jää paska fiilis, koska et saanut ajettua settejä tavoiteteholla läpi. Näiden mukaan arvioidaan kuitenkin kehitystä. Pitkissä kynnysvedoissa tuo olisi vieläkin pahempaa. Ei tosiaan vaan voi mennä niin, että se koko sun talven aikana tekemä työ nollaantuu yhteen mittarivirheeseen. Tuo on vaan typerää.
Mutta eihän kaikki näitä tehoja niin tarkkaan katsele. Omasta mielestäni kyllä kuitenkin kannattaisi. Fillarointi on siitä harvinainen laji, että mittari näyttää täysin lahjomattomasti nykyisen kondiksen, jonka mukaan tyhmempikin tajuaa ottaa lepoa oikeassa kohdassa. Hiihtäjillä ei esimerkiksi oikein ole tälläista mahdollisuutta.
Onko kenellekään kokemusta stagesin kammista ja vedestä? Itsellä oikea kampi päästää vettä/kosteutta sisään.. ja lukemat ovat mitä sattuu. Aiemmin korjautu patterin poistolla ja antamalla kuivua, nyt ei enää näytä yhtä lupaavalta..
Jos teholukemat eivät ole kuivaamalla korjaantuneet, olen ruiskinut elektroniikan puhdistuspraytä paristokoteloon ja antanut kuivua yön yli. Tällä toimenpiteellä on ongelma korjaantunut.
https://asset.motonet.fi/img/6/606084/500/606084.jpg
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606084/CRC-Precision-Cleaner-PRO-Elektroniikan-puhdistusspray-250-mlhttps://www.motonet.fi/fi/tuote/606084/CRC-Precision-Cleaner-PRO-Elektroniikan-puhdistusspray-250-ml
Mikä tehomittari Canyon Stoiciin, jossa vaihteina Eagle Gx ja jotkut halpis kammet jotka voin tarvittaessa vaihtaa sekä BSA keskiö?
Katselin Quarqin mittaria, mutta niiden konfiguraattorin mukaan minimi on 32 hampainen eturatas ja se ei mahdu Stoiciin. Rally 200 spd polkimet olisi helppo, mutta kallis ja pelkään niiden hajoavan.
Haluaisin, että saisi mitattua kokonaistehon eikä vain yksipuolista, koska tiedän maantiepyörän Assiomista että jaloissa on vaihtelevasti tehoeroja.
104bcd noissa on.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/104-bcd-chainrings
^^ Quarqin mittarissa patterin kotelo ottaa vastaan 30 hampaisissa rattaissa. Wolftoothin 30 hampainen ilmeisesti kuitenkin sopii muotoilunsa vuoksi:
https://powermetercity.com/faq/what-is-the-smallest-chainring-i-can-use-on-a-quarq-xx1-power-meter/
Sigeyiltä löytyy spider-mallisia mittareita useamille kammille. Esimerkiksi Shimanon SLX-kammet ja Sigeyin mittari voisi olla ihan hyvä setti kohtuu hintaan.
Mittari 320€:
https://cycling100.com/products/sigeyi-axo-power-meter-spider-for-shimano-mtb?variant=41044880851139
Kammet 80€:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-slx-fc-m7100-1-12-speed-crank-without-chainring?number=20092822-40238901&__delivery=8&__currency=1&gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmf0G00ZYqL6fjFrh6lSJF myslIcN0IZI8S9xl7QQvCqHhez0tSyRaexoCY9YQAvD_BwE
Mietin tässä ensikosketuksen ottamista tehomittariin ja Rival kampipäivitys (tämä, mutta wide https://www.sram.com/en/sram/models/pm-riv-assy-d1) vaikuttaa vähän yli 200€ hintaisena (ovh 274€, mutta valtaosassa paikoista näytti hinta olevan reilusti alle 250€) erinomaisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, kun kampisarja on sen kanssa yhteensopiva. Ei liene kilpailevaa yhtä kustannustehokasta vaihtoehtoa? Mittaahan tuo kuitenkin tarkemmin kuin ei mittaria ollenkaan :D Kampisarja on mielestäni tämä; https://www.sram.com/en/sram/models/fc-riv-1w-d1 40T, pyörä siis Canyon Grail 7 eTap.
En vain löydä tuota wide päivityskampea mistään 172,5mm pituisena varastosta. Onko jollekin osunut silmään?
Mietin tässä ensikosketuksen ottamista tehomittariin ja Rival kampipäivitys (tämä, mutta wide https://www.sram.com/en/sram/models/pm-riv-assy-d1) vaikuttaa vähän yli 200€ hintaisena (ovh 274€, mutta valtaosassa paikoista näytti hinta olevan reilusti alle 250€) erinomaisen houkuttelevalta vaihtoehdolta, kun kampisarja on sen kanssa yhteensopiva. Ei liene kilpailevaa yhtä kustannustehokasta vaihtoehtoa? Mittaahan tuo kuitenkin tarkemmin kuin ei mittaria ollenkaan :D Kampisarja on mielestäni tämä; https://www.sram.com/en/sram/models/fc-riv-1w-d1 40T, pyörä siis Canyon Grail 7 eTap.
En vain löydä tuota wide päivityskampea mistään 172,5mm pituisena varastosta. Onko jollekin osunut silmään?
Eikös tuohonkin käy normaali 8-bolt spideri? Tietysti silloin joutuu ostamaan myös uuden rattaan.
En vain löydä tuota wide päivityskampea mistään 172,5mm pituisena varastosta. Onko jollekin osunut silmään?Siihen käy myös se tavallinen, qfactor vaan kapenee ja spacereita jää pois. Mulla samassa pyörässä se normaali versio, koska widejä ei silloinkaan ollut missään.
Eikös tuohonkin käy normaali 8-bolt spideri? Tietysti silloin joutuu ostamaan myös uuden rattaan.Käy.
Eli siis ostat tuohon nykyiseen kampeen vain spiderin ja rattaan.
Okei, pitänee tutustua noihin spidereihin sitten tarkemmin, koska jos kohtuullisella lisäpanostuksella saa aidon kokonaistehon, niin tokihan se houkuttaa enemmän. Kiitokset nopeista vastauksista molemmille.
On taas näemmä hinnat nousseet. Tämä maksoi vielä muutama viikko sitten 307e
https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-Power-Meter-DFour-DUB-AXS-Spider_1
Edit: Tuossa olisi esimerkiksi sopivaa ratasta, jos koko natsaa.
https://www.bike24.com/p2375374.html
Kasipulttikampiin saa sitten ainakin kahden eri pulttijaon Quarqia kiinni.
Kasipulttikampiin saa sitten ainakin kahden eri pulttijaon Quarqia kiinni.
Aika monenkin. En oikein tajua, miksi sramin omat spiderit ovat tolkuttomasti kalliimpia. Tuo 306e hintainen shimano oli minusta halpa.
^^^ Tuo Quarq maksaa koneella auki klikattuna 333,45€ ja puhelimessa ~15 minuuttia aiemmin 320€. Aika vauhdilla hinnat elää.
Edit: edelleen samat hinnat, mutta ero johtui näköjään siitä, että koneella avatessa sivu tunnisti kohdemaan ja laittoi Suomen VAT prosentin.
Kasipulttikampiin saa sitten ainakin kahden eri pulttijaon Quarqia kiinni.Kun on Axs mainittu niin sopii ainaki. Siis näihin kyseisiin Rival axs kampiin
Tohon se kaatu itelläkin. Olis saanu just jollain ~300€ spiderin, niinku tuokin, shimano pulttijaolla johon oliki sit vähän vaikeempi löytää 12spd Nw ratasta millä varmasti toimisi flat-top ketjut.
^ Ei tahdo löytyä ratasta ei. Noh, ihan vielä en luovuta, mutta kallistuu takas kampipäivityksen suuntaan vähitellen sitten.
^ Ei tahdo löytyä ratasta ei. Noh, ihan vielä en luovuta, mutta kallistuu takas kampipäivityksen suuntaan vähitellen sitten.
On kyllä outoa jos ei löydy.
Eikö tämä ole sopiva?
https://www.bike24.com/p2500398.html
Satku lisää spideribudjettiin: https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-AXS-Powermeter-Spider-Road-BCD-107-mm
Sitten jokusia kymppejä lisää jotta pääsee valkkaamaan:https://r2-bike.com/Chainrings-for-Spider-Mount__107-mm-SRAM-asymmetric
Jokniasteisen hyödyn näkee siinä että voimansiirtoa voi päivittää tehomittarin pysyessä samana.
^^ Kuvan perusteella sama 110bcd 4 bolt
https://alugear.com/product/chainring-1-speed-narrow-wide-oval-for-110-bcd-4-bolts-shimano-asymetric-road-gravel-cx/
"not compatible with SRAM Flattop chains"
PS. Pitäiskö mobiilissa pystyä muokkaamaan viestejä? Mulla ne poistuu, kun koitan saada fokuksen siihen tekstikenttään ..
Föhnin ehdotus yli tuplaa alkuperäisen budjetin, mutta olisi varastossa ja saisi mitatun kokonaistehon. En sano etteikö houkuttele. Pitää vähän punnita olenko valmis tuota summaa laittamaan.
^^ Kuvan perusteella sama 110bcd 4 bolt
https://alugear.com/product/chainring-1-speed-narrow-wide-oval-for-110-bcd-4-bolts-shimano-asymetric-road-gravel-cx/
"not compatible with SRAM Flattop chains"
PS. Pitäiskö mobiilissa pystyä muokkaamaan viestejä? Mulla ne poistuu, kun koitan saada fokuksen siihen tekstikenttään ..
Mjoo, vähän on huono saatavuus. Tämä wolf tooth taitaa olla ainoa hinta törkeä.
https://www.wolftoothcomponents.com/collections/chainrings/products/110-bcd-asymmetric-4-bolt-for-shimano-cranks
r2-bikella on ok haku tuohon. Olisiko tässä listausta sopivista.
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Spider-Mount__4-Arm-Spider_1__110-mm-Shimano-asymmetrical__12-speed-SRAM-AXS-Flattop
Edit: Täytyy vielä valita r8000/9100 sopiva. Tosin spiderissa on se ulkoneva osa pelkkää muovia, joka on helppo vuolla poiskin, eli myös vanhemmat shimanon rattaat sopisivat, mutta eihän tuossa järkeä ole.
^ on kyllä hyvä haku. Näkyyhän noita sitten kuitenkin löytyvän. Googlella en onnistunut löytämään eikä tullut mieleenkään, että jostain kaupasta löytyisi noin hyvä haku. On kyllä rattailla hintaa, mitä katsoin 40 hampaisia flat top yhteensopivia vaihtoehtoja, tai yksi sihen taisi jäädä, kun valitsi 40t ja 1x. Mallia suoraan spideriin sopiva ilman DIY säätöä.
Pitää ottaa pieni mietintätauko tähän väliin, että kumpi spider se nyt sitten olisi. Jos nyt kohtuusummista puhutaan, niin yleensä jälkikäteen ei harmita, jos on käyttänyt rahaa vähän enemmän, mutta jos myöhemmin joutuu käyttämään reilusti lisää valuutta siksi, että säästi aiemmin vähän, niin sehän syö miestä oikein huolella. Syy koittaa säästellä tämän kanssa on se, että enhän minä mitään tehomittaria tarttis, kun omaksi huvikseni ajelen.
On kyllä jännä, että on kolmisenkymmentä prosenttia kalliimpi toi Sramin jaolla oleva Quarq spider. Sisuskalut lienee hyvin saman arvoiset, ellei täysin samat.
Onhan tuo sramin spider/ratas kombo paljon komeampikin.
Edit: Hintaero taitaa tosiaan selittyä tuolla muotoilulla ja mukana tulevilla peitelevyillä.
Shimanon maantierattaisiinhan ei tarvita mitään erillisiä osia, mutta tuollainen litteä 1x ratas ei istu kovinkaan nätisti spideriin ilman erillisiä "kantoja"
Fiksusti ajateltu Bombilta. Jos pyöräily ilmaisee mukaansa ja on jonkinnäköistä aietta kehittää kuntoaan ja hapenottokykyään niin ottaisin kyllä tehonmittauksen. Ja jos jollain varmuudella tietää että fillari voi vaihtua tai osasarja päivittyä astetta parempaan, tuo kalliimpi Spider haukkuu kyllä hintansa. Varsinkin siksi että sen saa napattua mukaansa. Ja aika äkkiä siitä pääsee eroon jos sille ei löydy käyttöä. Monikin tollaisen haluaisi laittaa mutta kalliiksi haukkuvat mitä se tietysti on jos sen suhteuttaa omaan harrastukseen. Mutta en tiedä voiko tuolla summalla saada enää parempaa. Omaani olen kyllä pirun tyytyväinen.
Fiksusti ajateltu Bombilta. Jos pyöräily ilmaisee mukaansa ja on jonkinnäköistä aietta kehittää kuntoaan ja hapenottokykyään niin ottaisin kyllä tehonmittauksen. Ja jos jollain varmuudella tietää että fillari voi vaihtua tai osasarja päivittyä astetta parempaan, tuo kalliimpi Spider haukkuu kyllä hintansa. Varsinkin siksi että sen saa napattua mukaansa. Ja aika äkkiä siitä pääsee eroon jos sille ei löydy käyttöä. Monikin tollaisen haluaisi laittaa mutta kalliiksi haukkuvat mitä se tietysti on jos sen suhteuttaa omaan harrastukseen. Mutta en tiedä voiko tuolla summalla saada enää parempaa. Omaani olen kyllä pirun tyytyväinen.
Niin tuossa spiderin valinnassa ainoa itseäni mietityttävä juttu on just sram/shimano. Olen itse kokenut shimanon vaihtavan selvästi paremmin, mutta tuo tietysti 2x puolelta.
Tuota flat-toppia on sitten varmaan pakko käyttää takavaihtajan ja pakan vuoksi?
Jos flattop niin takapakka xg 1290 ja toisinpäin. Tuon takapakan kun ottaa käteen niin sehän näyttää pirunvie nykytaiteelta. On siinä raavittu takatukkaa koneistusuunnitelmissa jos siellä mitään tukkaa enää löytyy kun vertaa esim vaikkapa 105 pakkaan.
Onkai ne tuolla ulkomailla naittaneet osia ristiin. Toinen väittää toimivan, toinen ei saa millään toimimaan. En ole jaksanut ristisiitostella itse enkä aiheesta kauheasti lukenut. Aika ahdas on tuo takavaihtajan tila missä kettinki kulkee joten siinä vakiokokoisesta häkistä ei varmaankaan Shimanon ketjut tule läpi. Epäilen. Näillä puolen watin säästö hässäköillä kuten kogel, ceramicspeed jne saattaisi Shimano ketju kulkeakin. Eturatashan saa olla mikä vaan jos vaan hampaat uppoo flattop ketjun väleihin. Alugear on ihan hyvä. Mutta parempi on Sramin oma. Minusta tuo Sramin voimansiirron arkkitehtuuri on ihan hyvin mietitty eikä tarjoa ylläreitä ei käytössä eikä kasatessa.
Ok, eli takapakka on tuota redin jatkumoa. Se on itsestänikin parasta mitä on olemassa. Mulla siis mekaaniset durat ja takana redin ihanasti paukkuva ja yhdestä osasta koneistettu pakka. Vanhempaa mallia, eli toimii ongelmitta yhteen shimanon 11sp ketjun kanssa.
Oli myöskin redin kammet, mutta en saanut eturattaita vaihtamaan koskaan niin nätisti ja varmasti, mitä shimanon vastaavia.
Jep. Olen kuullut vastaavaa aika monestakin suusta. Mulla se on taas aikalailla toistepäin. Johtuneeko sitten siitä että se on AXS. Kun muut tekeleet ovat olleet vaijerivetoisia. Vuoden oon nyt runttaillu noilla ja vaikeaa voi olla palaaminen mekaanisiin. Osia tässä pitäis ostella hyllylle mutku myyvät ei oota. Joten ei sitä tiedä jos kaivelenkin Ultegrat rottinkilaatikosta ;)
^ Ei tahdo löytyä ratasta ei. Noh, ihan vielä en luovuta, mutta kallistuu takas kampipäivityksen suuntaan vähitellen sitten.No siis jos on tiedossa että jalkojen tehot on tasoissa niin sillä kammella pärjää hienosti, varsinkin jos on vaan huvikseen sitä hankkimassa. Mä olen viimeksi ajanu ramp testin wattbike atomilla ja jalat tasan 50/50.
Sen widen tilalle käy se tavallinen, näin tein itse. On toiminut kun junan vessa nyt vajaan 2000km ja kaikessa säässä. Ostin starbikesta ja maksoi muistaakseni 228€ posteineen. Vähän niiku omaks iloks ostin itsekkin, mutta onhan siitä paljon hyötyä.
Spideria ei toki tarvii manuaalisesti kalibroida ennen lenkkiä. Mutta se maksaakin vähintään tuplasti rattaan kanssa. Ja tuon kammenkin saa myytyä jos alkaakin spideri joskus houkutteleen
^ Ei ole tiedossa jalkojen tasapaino tai sen puute, mutta olisi se kampi varmaan silti itselle ihan riittävä. Eihän tuo paljoa kapenisi tuolla kapeammalla, että äkkiä tuohon tottuisi, jos edes huomaisi. Ja uskon kyllä, että tuo menisi varmasti vauhdilla kaupaksi, jos ja kun haluaisi päivittää spideriin.
On myös hyvin luultavasti vähintäänkin kyseenalaista onko tuo spider + ratas hintaeronsa väärti omassa käytössä vrt kammen päivitys ja ehkäpä järkisyillä sitä päätyisi aina tuohon kammen päivitykseen, mutta eihän näitä valintoja aina (koskaan?) tehdä puhtaasti järkisyillä. Pitää vielä asiaa puntaroida, mutta alkoi tuo spider kovasti houkuttaa ajatuksena, että pahoin pelkään siihen sitten kallistuvani kuitenkin ja vielä siihen kalliimpaan vaihtoehtoon. Pistän nyt kuitenkin jäitä hattuun tässä kohtaa vielä vähäksi aikaa.
On tuossa, vaikka vain omaksi huvikseni ajelen, niin koitan kuitenkin ajaa niin, että tapahtuisi kehitystä, koska se on osa sitä mulle tuosta tulevaa huvia (tai ehkä ennemmin iloa), kun huomaa kehitystä tapahtuneen. Omaksi huviksi ajattelin tehomittarin kanssa kokeilla jotain vähän tavoitteellisempaa treenausmallia, josko omaksi huvikseni saisin kehitystä hieman nopeammin. Huvinsa kullakin, sano... :)
Isot kiitokset kaikille neuvoista ja avusta.
Pulimonni
03.05.2022, 21.26
Sopiiko nämä yhteen:
https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-d4-spdr-d1
Ja
https://www.bike-discount.de/en/sram-force-d1-crankarm-assembly
Ehkä olis pitänyt kysyä enne ostamista, mut kysyn nyt :D en ole vielä päässyt asunnushommiin, kun keskiö ei koskaan saapunut ja tilasin tänään uuden.
Sopii. Ratas/rattaat pitää olla 110 jaolla.
Sopii. Ratas/rattaat pitää olla 110 jaolla.
Niin tai siis shimanon 100mm jaolla.
Tuohon spideriin sopii kuulemma toiseksi parhaiten r7000 ratas, jos ei jostain syystä ole rahaa ostaa dura-acea.
Noo satakymppiin löytyy rattaita valkata asti.
Pulimonni
03.05.2022, 22.04
^^ kiitos vahvistuksesta molemmille. Shimanon rattaat on jo. R7000 rattaat aion laittaa kiinni. Mulle 105 on ihan tarpeeksi, ja yhdellä isolla D-A rattaalla saa kolme R7000 isoa ratasta.
^ Ei ole tiedossa jalkojen tasapaino tai sen puute, mutta olisi se kampi varmaan silti itselle ihan riittävä. Eihän tuo paljoa kapenisi tuolla kapeammalla, että äkkiä tuohon tottuisi, jos edes huomaisi. Ja uskon kyllä, että tuo menisi varmasti vauhdilla kaupaksi, jos ja kun haluaisi päivittää spideriin.
On myös hyvin luultavasti vähintäänkin kyseenalaista onko tuo spider + ratas hintaeronsa väärti omassa käytössä vrt kammen päivitys ja ehkäpä järkisyillä sitä päätyisi aina tuohon kammen päivitykseen, mutta eihän näitä valintoja aina (koskaan?) tehdä puhtaasti järkisyillä. Pitää vielä asiaa puntaroida, mutta alkoi tuo spider kovasti houkuttaa ajatuksena, että pahoin pelkään siihen sitten kallistuvani kuitenkin ja vielä siihen kalliimpaan vaihtoehtoon. Pistän nyt kuitenkin jäitä hattuun tässä kohtaa vielä vähäksi aikaa.
On tuossa, vaikka vain omaksi huvikseni ajelen, niin koitan kuitenkin ajaa niin, että tapahtuisi kehitystä, koska se on osa sitä mulle tuosta tulevaa huvia (tai ehkä ennemmin iloa), kun huomaa kehitystä tapahtuneen. Omaksi huviksi ajattelin tehomittarin kanssa kokeilla jotain vähän tavoitteellisempaa treenausmallia, josko omaksi huvikseni saisin kehitystä hieman nopeammin. Huvinsa kullakin, sano... :)
Isot kiitokset kaikille neuvoista ja avusta.Sellanen tuli mieleen että jos ovaalia ratasta meinaa niin spideri taitaa olla ainoa missä se ei vaikuta lukemiin
Sellanen tuli mieleen että jos ovaalia ratasta meinaa niin spideri taitaa olla ainoa missä se ei vaikuta lukemiin
Jos spider mittauksessa oletetaan pyörimisnopeus poljinkierroksella vakioksi niin kyllä ovaalin käyttö virhettä lukemaan voi aiheuttaa.
Mutta markkinoilta poistunut powertap napa lienee ainakin immuuni tälle vaivalle.
Muistaakseni assioma toimii virheettä ovaalien kanssa ja just tuon PMoin mainitseman syyn vuoksi.
Aiheesta oli fb:ssäkin juttua ja sitä varten törmäsin oheiseen:
https://powermetercity.com/2016/07/24/power-meters-oval-chainrings
”Huolestuttavaa” on havainto siitä, että ei-tasainen pyöritys niinikään vaikuttaa tulokseen. Veikkaan, että mun pyöritys on sen verran neliskanttista, että ovaalit hukkuu siihen kohinaan. Ja toisaalta trendi on IMHO tärkeämpi kuin se absoluuttinen arvo.
Jonkin aikaa ollut tässä ns "oval curious" ja mietin, että spiderin kyljessä tuon kokeilu sujuisi mutkattomasti. Harmillisesti tuli odottamaton kuluerä, joten pitänee toivutella tilin saldoja ensi kuun puolelle ennen varsinaista tilaamista. Ehtiipähän pohtia asiaa oikein huolella.
arctic biker
08.05.2022, 21.56
Pari vuotta on kahdessa, 1x pyörässä ollut ovaali kammenratas ja kahdessa 2x vehkeessä ei. Enpä mun pappavauhdissa eroa huomaa. Ulkonäössä kyllä, Absolute Blackin punainen kammenratas ja Ethirteenin samoin osin punainen pakka niin ohan ne niin söpöt... Siis mulla ei oo eikä tule tehomittareita, en viitsi itteäni masentaa eikä myös Nordea salli.
^mulla oli kaikissa pyörissä ovaalit ennen kun gravel vaihtui, ja kyllä mä huomaan että se pyöritys olis pyöreämpää ovaalilla. Ja ehkä hieman vähemmällä työllä kulkee samaa vauhtia kun pyöreällä. Maastossa taas huomannut että ovaalilla on helpompi pitää tasaista tehoa hankalassa mäessä.
Mre linkissä
Lastly, it has been theorized that oval chainrings may be more helpful to the amateur cyclist. Why? Because professional cyclists already have very efficient pedal strokes with minimal dead-spots.
En tiedä sopiiko varsinaisesti ketjuun, mutta on vähän niinkuin jatkoa tuolle mun aiemmalle kysymykselle, niin pistän tänne :)
Äkkiseltään katsottuna ovaalia ratasta 107 bcd:llä oli tarjolla Garbarukilta ja Alugearilta. Molemmat lienee ihan hyviä vaihtoehtoja? Onko jompikumpi toista selvästi parempi työn jäljen ja tasaisuuden suhteen, tai onko toisen piikit paremman muotoiset tms? Molemmat mielestäni tuon katsomani rattaan osalta mainosti flat top yhteensopivuutta.
Semmoinen ero noissa toki oli, että joko Alugear ei omilla sivuilla osaa ilmoittaa varastosaldosta, jos ei ole varastossa, tai sitten heidän ratasta on heti saatavilla, kun taas Garbaruk piti tulla 2-4 viikon sisään. Toki jos maltan odotella, että on taas "ylimääräistä" tilillä (ilman yllätyksiä ensi kuussa viimeistään), niin oletettavasti molempia on silloin varastossa.
Tämmöset;
https://alugear.com/product/chainring-1-speed-narrow-wide-oval-for-sram-107-bcd-4-bolts-for-quarq-road/
https://garbaruk.com/107-bcd-oval.html
Harmillisesti en löytänyt kuvaa kummastakaan rattaasta tuon tehomittari-spiderin kanssa, mutta irtonaisena tuo Alugear ehkä "hivelee" aavistuksen enemmän mun silmää.
PS. Vahvasti semmonen kutina siis, että mikään pohdiskelu ei tässä enää muuta sitä, että tilaan tuon 107 bcd:llä olevan spiderin.
Garbaruk on toiminut itsellä perus 11-v sekä 12-v Shimanon ja flattop ketjujen kanssa. En oikeen tiedä miten eturattaita arvioidaan, mutta ketjut on pysyneet paikallaan, eikä pidä ylimääräisiä ääniä. Mitään muutakaan epämieluisaa en ole havainnut. Toimii siis?
Jaa'a. Ajattelin ehkä sillä linjalla, että jos on tiedossa, että toisella esim laatu vaihtelee isosti, viimeistely on huonoa tms, ja toisaalta kyllä myös, että jos piikit sen malliset, ettei ketjut pysy, tai pitää hirveää meteliä tms. Mutta taitaa olla molemmat turvallisia valintoja, joten hinta/ulkonäkö/paino/saatavuus -akselilla valinta tapahtunee, joista 2 on niin lähellä toisiaan, että ulkonäkö ja saatavuus tilaushetkellä on lähinnä merkityksellisiä.
Ei kai niissä varsinaisesti mitään vikaa ole. Siis alugear,garbaruk jne. Alugearin kohdalla ketjulinja meni heti nappiin. Viimeistelyn osalta sanosin että parempaakin on nähty. Noita rattaita kun tarkastelee kätösissään on koneistuksissa eroa. Mutta sehän onkin yks hailee jos se vaan toimii. Muija on pyörittänyt alugearia sen 500km ja nyt jo paistaa paljas alumiini. Hammastuksissa on sen verran eroa että Sramin orkkiksella ketju hyvä että nousee rattaalta. Noissa muissa kokeiluissa ketju kyllä pysyy mutta kun menee vähän haastavampaan maastoon niin kaksi kertaa rouva on tiputtanut ketjut. En kyllä edes tiedä miten hän on siinä edes onnistunut. Maantiellä ei kertaakaan. Eli toimii kuten pitää. Ostin sen tsygään ketjuohjurin varalle. Omassa on nykyään Sramin oma. Noilla korvausosilla jotka eivät siis ole edes kevyempiä, ketjulinjan ollessa vinossa kuuluu kyllä helvetinmoinen rahina, kahina mitä näitä termejä nyt on. Ääniallergikkona vaihdoin takaisin originaalin eikä ääntä kuulu. Sanoisin lopputulemana että kokeile ihmeessä.
^ Täytyy kyllä tunnustaa, että ovaali-into sukelsi jonkin verran tuota lukiessa. Ei voi sanoa varsinaiseksi myyntipuheeksi tuota :D Toisaalta muistaakseni Sramin omaa 40 hampaista oli huonosti varastossa ja ovaalia 107 BCD:llä en Sramin merkillä löytänyt, että ehkä kuitenkin sitten katson mitä saa, jos tilaa tuommoisen Alugearin tai Garbarukin.
Mulla on Absoluteblackin ovaali ollut parisen tonnia eikä mitään kulumaa.
Mulla käytössä quarqin spider, maastopyörässä.
Tyhjää patterin alta aikayksikön, jää virrat tavallaan jotenkin "päälle".
Oliko näihin joku vippaskonsti, jolla saisin patterinkeston normaaliin. Normi tehdasnollaus/resetointi tehty, ei vaikutusta.
Cyclossa sama spider, siinä kestää patteri normaalin, n.reilu puolivuotta.
Mulla puolestaan ongelmana, että Quarg alkoi lenkillä näyttämään punaista ja tehotiedot ja yhteys mittariin katosi. Ongelmaa saattoi edeltää kivenisku kampiin. Pariston vaihto tai buuttausyritys kolikkojen ja pihtien avulla ei toimi. Kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mittari vuodelta 2018. Mittari kaput? Jos on, niin kannattaako yrittää korjauttaa ja jos kyllä, niin missä?
Ainakin vanhemmissa quarqeissa on PC:n kautta toimiva softa, jolla laitteen voi testata. Mulle hajonnut quarg kertoi suoraan vääntösauvan olevan jumissa.
Edit: Olisiko täällä ohjeita.
https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/quarq/gen0000000005113-rev-c-quarq-power-meter-basic-troubleshooting.pdf
Latasin jonkin Apple sopivan appin (Galvin Legacy), joka ei näytä enää toimivan.
Tämä oli se softa, jolla pystyi testaamaan ainakin vanhempia Quarqeja. Pikaisesti kokeiltuna löysi kyllä uudenkin.
https://support.quarq.com/hc/en-us/articles/4526096635291-Qalvin-Legacy-Downloads
Latasin jonkin Apple sopivan appin (Galvin Legacy), joka ei näytä enää toimivan.
Juu, tuo se on. PC:llä kyllä toimii.
Juha Lehtinen
27.05.2022, 15.06
Taitaa nykyään olla SRAM AXS softa nykyään se toimiva softa. Tuo on ainakin omassa iPhonessani.
Taitaa nykyään olla SRAM AXS softa nykyään se toimiva softa. Tuo on ainakin omassa iPhonessani.
Joo, mutta ei näillä puhelimen apeilla saa mitään tietoa laitteen toimivuudesta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.